CH111055A - Metal bodywork, for automobiles. - Google Patents

Metal bodywork, for automobiles.

Info

Publication number
CH111055A
CH111055A CH111055DA CH111055A CH 111055 A CH111055 A CH 111055A CH 111055D A CH111055D A CH 111055DA CH 111055 A CH111055 A CH 111055A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
edge
bodywork
sill
body according
charac terized
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Company Edward G Manufacturing
Original Assignee
Edward G Budd Manufacturing Co
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Edward G Budd Manufacturing Co filed Critical Edward G Budd Manufacturing Co
Publication of CH111055A publication Critical patent/CH111055A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62DMOTOR VEHICLES; TRAILERS
    • B62D31/00Superstructures for passenger vehicles

Description

  

  Carrosserie métallique, pour automobiles.    La présente invention concerne une car  rosserie métallique pour automobiles.  



  La carrosserie suivant l'invention comporte  une paire de longrines qui, s'étendant de l'avant  de l'auvent à l'arrière de la caisse, sont de  section en U et disposées de façon à présenter  l'ouverture de l'U en dessus et plusieurs pan  neaux en tôle rigidement assujettis à ces     lon-          grines    et formant l'enveloppe de la carrosserie.  



  On peut ainsi obtenir une construction de  carrosserie d'automobile particulièrement ro  buste et durable et spécialement applicable à  de grandes carrosseries de tourisme, du type  torpédo, telles que celles dont on fait usage  sur les automobiles plus forts et plus coûteux.  



  Cette construction est particulièrement  propre à donner de la résistance et de la  rigidité à la carrosserie ainsi qu'à empêcher sa  déformation sous de lourdes charges.  



  Le dessin ci-joint représente, à titre  d'exemple, une forme d'exécution de l'objet  de l'invention:  La fig. 1 est une élévation latérale d'une  carrosserie;    La fig. 2 est une coupe longitudinale, à  grande échelle, à travers la partie avant de  cette carrosserie;  Les fig. 3 et 4 sont des coupes similaires  à travers la partie centrale et la partie  arrière, respectivement;  Les fig. 5 et 6 sont des détails en coupe  suivant 5-5 et 6-6, respectivement, fig. 2;  La fig. 7 est un détail en coupe suivant  7-7, fig. 3 ;  La fig. 8 est un détail en coupe suivant  8-8, fig. 4;  La fig. 9 est un plan de l'une des     lon-          grines    dont il est fait usage dans cette cons  truction, et  La fig. 10 en est une élévation latérale.

    La carrosserie d'automobile représentée  sur le dessin comprend une enveloppe de  carrosserie, qui donne à la carrosserie son  aspect extérieur et contribue à lui donner  également de la solidité et de la rigidité et  est constituée par le panneau d'auvent 10,  les panneaux latéraux 11, le panneau d'arrière      12 et les panneaux, 13 et 14, situés au-dessous  des ouvertures de portières avant et arrière,  respectivement. Cette enveloppe comprend  également le panneau de siège avant, 15,  s'étendant transversalement à la carrosserie,  entre les ouvertures de portières avant et  arrière, comme on le voit aux fig. 1 et 3.  La carrosserie est également pourvue des  portières à charnières usuelles dont le con  tour est indiqué en 16 et 17.

   Le panneau  d'auvent 10 est embouti à la forme et à la  courbure voulues pour former la partie de  l'enveloppe de carrosserie qui se trouve en  avant des ouvertures de portières avant. Il  est pourvu, près de son bord antérieur, d'un  bourrelet 18, et présente un rebord 19,  s'étendant vers l'avant, qui est ramené en  dedans en 20. Ceci forme un repos ou siège  pour recevoir le bord arrière du capot du  moteur. La partie avant du panneau d'auvent  est raidie et renforcée par la cuvette d'au  vent 21, s'étendant transversalement, au bord  de laquelle est formé un rebord 22, s'éten  dant vers l'arrière, qui s'adapte contre le  rebord 19 du panneau d'auvent et y est  assujetti de façon à en faire partie inté  grante.

   La partie centrale de la cuvette  d'auvent présente une ouverture entourée par  un rebord 23 dont la partie supérieure est  agrandie et inclinée pour former un appui,  24, pour les extrémités supérieures des sup  ports de repose-pieds.  



  La carcasse de cette carrosserie comprend  une paire de longrines de caisse longitudi  nales, 26, qui sont disposées une de chaque  côté de la carrosserie ou caisse, de manière  à s'étendre de l'arrière de la caisse à l'avant  de l'auvent. Chacune de ces longrines, ou  brancards, est une pièce de métal emboutie,  de préférence de section en U. L'une d'elles  est représentée aux fig. 9 et 10 où l'on voit  que la longrine 26 comprend une partie de  corps horizontale présentant, sur son bord  externe, l'aile 27 s'étendant de bas en haut  et, sur son bord interne, l'aile 29 s'étendant  de bas en haut. L'aile 29 est sensiblement  droite d'un bout à l'autre, sauf au point 31  où elle est déportée vers l'extérieur dans un    but indiqué plus loin.

   D'autre part, l'aile 27  est incurvée longitudinalement pour épouser  le contour longitudinalement courbe du bord  inférieur de la carrosserie. La partie arrière  de la longrine 26 est déportée de bas en  haut, de façon à se trouver dans un plan  situé au-dessus de celui de sa partie avant,  comme on le voit à la fig. 10. Cette partie  déportée, ou "cambrure", se présente en un  point situé un peu en arrière du bord arrière  de l'ouverture de portière arrière. L'aile  courbe 27 court de l'extrémité avant de la  longrine à cette cambrure, laquelle se trouve  en cette partie de la caisse que forme ce  que l'on appelle l'emboîtage de roue et le  bord externe de la longrine est déporté de  dehors en dedans eu cet endroit.

   Par  conséquent, l'aile externe 27 se termine à  la cambrure et il est prévu, sur le bord  externe de la longrine, une aile verticale,  28, s'étendant de cette cambrure à l'ex  trémité arrrière de la carrosserie. L'aile  28 est incurvée longitudinalement pour  épouser la forme du bord inférieur de l'em  boîtage de roue et est considérablement plus  large que l'aile 27, comme on le voit à la  fig. 10. L'aile 29 qui se trouve au bord  interne de la longrine est quelque peu dé  portée vers l'extérieur, à partir d'un point  situé à mi-chemin entre les ouvertures de  portières avant et arrière presque jusqu'à  l'arrière des ouvertures de portières arrière.  Cette partie déportée 31 de l'aile 29 constitue  un prolongement des parties avant et arrière  de l'aile qui sont en ligne l'une avec l'autre  et droites dans le sens longitudinal.

   La partie  avant de l'aile 29 est pourvue, sur son bord  supérieur, d'un rebord 30, s'étendant vers  l'intérieur, et la partie arrière de cette aile  présente également un rebord similaire, 32.  Ces rebords, 30 et 32, servent de supports  pour les planches ou panneaux de plancher  formant le fond de la carrosserie. Un gousset  33, rigidement assujetti au bord externe de  la     longrine,    relie les ailes 27 et 28 à  l'endroit de la cambrure, comme on le voit  aux     fig.    9 et 10. La partie arrière de l'aile.

    verticale 29 varie comme     hauteur    ou largeur,      comme on le voit à la fig. 10, et le rebord  32 est incliné de bas en haut, à partir d'un  point situé un peu cri avant du jambage de  portière arrière jusqu'au point 34, situé en  arrière du bord antérieur du siège arrière,  point à partir duquel il continue vers l'arrière  à peu près dans le même plan horizontal.  L'aile 28 varie aussi comme hauteur, ou  largeur, et son bord supérieur va en montant  jusqu'au bord antérieur du siège arrière pour  redescendre ensuite à l'arrière de la longrine.  Une cornière 35 est assujettie, de façon à  en faire partie intégrante, à l'aile 28 en un  endroit adjacent au bord supérieur descendant  de celle-ci. Cette cornière constitue un support  pour la banquette de siège, comme cela sera  décrit plus loin.  



  A la fig. 3, on a représenté la connexion  entre le panneau d'auvent 10 et la partie  antérieure de la longrine. Les parties inférieu  res du panneau d'auvent 10 présentent des  rebords rentrants 25 qui s'étendent sous les  parties avant des longrines 26 auxquelles  ils sont assujettis de façon à cri faire partie  intégrante. Les bords verticaux arrière des  parties latérales du panneau d'auvent 10 sont  pourvus de rebords rentrants qui sont assu  jettis, de façon à en faire partie intégrante,  aux pièces verticales 38 constituant les jam  bages de portières aux bords antérieurs des  ouvertures de portières avant. Ces jambages  de portières sont assujettis aux longrines au  moyen, par exemple, d'équerres 39 qui sont  reliées, de façon à en faire partie intégrante,  à ces jambages et à ces longrines.

   La partie  supérieure arrière du panneau d'auvent 10  est légèrement déportée de dehors en dedans,  en 40, pour recevoir le rebord 43 existant  au bord supérieur du panneau de support,  41, pour la planchette à instruments. La partie  supérieure de ce panneau 41 est ramenée en  arrière, en 42, puis en avant en 43 pour  former le rebord en question. La partie infé  rieure du panneau 41 présente un rebord 44,  s'étendant vers l'avant, afin de donner de la  résistance et de la rigidité à la construction.

    La structure d'auvent est d'ailleurs renforcée  au moyen des consoles de support de pare-    brise 45, assujetties à l'intérieur de cette  structure et disposées pour recevoir les ex  trémités inférieures des montants de     pare-          brise.    Les consoles 45 sont assujetties en 46  aux jambages de portières 38. La structure  d'auvent, est encore renforcée par des cor  nières 47 s'étendant de l'avant de l'auvent  aux jambages de portières 38. Les extrémités  arrières de ces cornières sont assujetties, en  48 aux consoles 45 tandis que leurs extrémités  avant sont pourvues de rebords descendants,  49, assujettis, de façon à en faire partie  intégrante, à la cuvette d'auvent 21.

   Chacune  des cornières 50 est pourvue, à son extrémité  inférieure, d'une patte ou semelle 51 qui est  assujettie à la longrine 26 correspondante et  les extrémités supérieures de ces cornières  reposent sur le rebord incliné 24 de la cuvette  d'auvent auquel elles sont assujetties de façon  à en faire partie intégrante. Il y a deux de  ces cornières 50, une de chaque côté de  l'auvent, et elles forment les supports pour  les repose-pieds.  



  La construction de celles des parties de  la carrosserie qui se trouvent au-dessous des  ouvertures de portières avant et constituent  les seuils pour ces ouvertures est représentée  en particulier à la fig. 6. Les panneaux 13  sont pourvus de rebords inférieurs ramenés  en dedans, 53, qui s'étendent sous les     lon-          grines    26 et y sont assujettis de façon à cri  faire partie intégrante. Ces panneaux 13 sont  également pourvus de rebords ramenés en  dedans, 52, aux bords inférieurs des ouver  tures de portières. Urne pièce de seuil 54  s'étend par dessus le rebord 52, auquel elle  est assujettie de façon à en faire partie inté  grante, et s'étend de ce rebord vers l'intérieur  en étant espacée de la base horizontale de la  longrine 26.

   Plusieurs pièces de section en U,  55, sont interposées entre la longrine 26 et  cette pièce de seuil 54, près du bord interne  de cette dernière, afin de supporter celle-ci  et d'offrir urne construction de seuil affectant  essentiellement la disposition d'une poutre en  caisson. Le bord interne de la pièce de seuil 54       petit    présenter, si on le désire, un rebord  descendant 56 qui sert de butée pour les      extrémités des planches de plancher supportées  sur le rebord 30 de la longrine.  



  La construction de la partie intermédiaire  de la carrosserie est le mieux représentée à  la fig. 3. Les panneaux latéraux 11 sont  pourvus, sur leurs bords verticaux, de rebords  qui reviennent autour des montants 57 et 58,  constituant les jambages de portières à l'ar  rière des ouvertures de portières avant et à  l'avant des ouvertures de portières arrière,  respectivement, et sont assujettis à ces mon  tants de façon à en faire partie intégrante.  Ces montants 57 et 58 sont eux-mêmes reliés,  de façon à en faire partie intégrante, aux  longrines 26. Le panneau de siège avant, 15,  qui s'étend transversalement à la caisse, entre  les côtés de celle-ci, est également relié, de  façon à en faire partie intégrante, aux jam  bages de portières 53.

   Le bord inférieur de  ce panneau est pourvu d'un rebord 59 s'éten  dant vers l'avant, qui s'étend sors l'aile  supérieure 60 d'une traverse 61 et y est  assujetti de façon à en faire partie intégrante.  Cette aile 60 est inclinée vers l'arrière pour  correspondre à l'inclinaison des supports de  siège sur lesquels le coussin de siège avant  est monté. La traverse 61 présente, à son  bord inférieur, un rebord ou aile 62 s'étendant  vers l'avant et ses extrémités sont montées  sur les rebords 30 des longrines, auxquels  elles sont assujetties de façon à en faire  partie intégrante.

   Le fond du coffre existant  sous le siège avant est formé par le panneau  embouti 63 présentant sur son bord arrière  un rebord 64 assujetti, de façon à en faire  partie intégrante, à l'aile 62 de la traverse  61 et, sur soir bord avant, un rebord corres  pondant, 64, qui est assujetti, de manière  à cri faire partie intégrante, à titre traverse  de section en U, 65. Cette dernière s'étend  en travers de la carrosserie et ses extrémités  reposent sur les rebords 30 des longrines,  auxquels elles sont assujetties de façon à en  faire partie intégrante. On remarquera que  les côtés de la carrosserie et les deux     lon-          grines    26 sont reliés ensemble par les traverses  61 et 65 aussi bien que par le panneau de  siège 15, le panneau 63 et le panneau de    devant de siège.

   Ce dernier, qui est sensible  ment en forme de U, comprend une partie  verticale transversale 66 et des parties laté  rales 67, s'étendant vers l'arrière, dont les  extrémités arrière sont assujetties, de façon  à en faire partie intégrante, aux parties  inférieures des jambages de portières 57. La  partie transversale verticale, 66, du panneau  de devant de siège, est pourvue, sur son bord  inférieur, d'un rebord 68, s'étendant vers  l'arrière, qui repose sur la traverse 65  laquelle il est relié de façon à en faire partie  intégrante. Une bande de retenue de coussin,  69 est assujettie au bord supérieur du devant  de siège et des supports 70 et 71, pour le  coussin de siège avant, sont également  assujettis à ce devant de siège et à la traverse  61, respectivement.

   Les parties inférieures  des panneaux latéraux 11 présentent des  rebords rentrants, 72, qui s'étendent sous les  longrines 26 auxquelles ils sont assujettis de  façon à en faire partie intégrante.  



  Dans la disposition particulière de car  rosserie représentée ici, le fond de la car  rosserie, en arrière du siège avant, est pourvu  d'une paire de compartiments dans lesquels  peuvent être logés des strapontins et qui sort  formés par des pièces en U, 73 (fig. 7) présen  tant sur leurs bords latéraux des ailes 74  s'étendant de bas en haut. Les ailes, 74,  adjacentes aux côtés extérieurs de la carros  serie, s'appliquent contre les ailes 31, s'éten  dant vers le haut, existant aux bords internes  des longrines 26, et sont assujetties à ces  ailes de façon à en faire partie intégrante.

    Les ailes internes 74 sont assujetties, de  façon à en faire partie intégrante, aux rebords  descendants, 75, de la pièce de plancher 76  qui est en forme de U et est interposée entre  les deux pièces en U 73, disposées sur des  côtés opposés le la carrosserie pour recevoir  les strapontins. En arrière des compartiments  en question, une pièce emboutie, 77, s'étend  d'une longrine à l'autre et forme une partie  du plancher de la carrosserie. La pièce  emboutie 77 est     pourvue,    sur soir bord anté  rieur,     d'titr    rebord     descendant,    78,     qui    est  assujetti, de façon à en frire partie     intégrante,         à des rébords correspondants 79 existant aux  bords arrière des pièces 76 et 73.

   La pièce 76  présente, sur son bord antérieur, un rebord  relevé, 80, qui est assujetti, de façon à en  faire partie intégrante, à la traverse 61. Les  panneaux 19, formant la partie de l'enveloppe  de carrosserie qui se trouve au-dessous des  ouvertures de portières arrière, présentent, sur  leurs bords inférieurs, des rebords rentrants 81  qui s'étendent sous les longrines 26 et y sont  assujettis de façon à en faire partie intégrante,  comme on le voit à la fig. 7. Ces panneaux  14 sont également pourvus de rebords supé  rieurs 82, s'étendant vers l'intérieur de la  carrosserie, auxquels les pièces de seuil 83  sont assujetties.

   Ces pièces de seuil 83 sont  représentées pourvues, sur leurs bords internes,  de rebords descendants 84 qui servent de  butées pour les bords des planches de plancher,  ou des bandes de tapis que l'on place ordinaire  ment sur le fond de la caisse ou carrosserie.  



  Le panneau d'arrière 12 est pourvu dans  ses côtés, de parties embouties ou repoussées  de dehors en dedans formant les emboîtages  de roues 85. Cette partie de la caisse est  également pourvue de pièces de renforcement  86 et 87, assujetties aux emboîtages de roues  85 et à la barre de garniture, 88, existant  à la partie supérieure du panneau de ton  neau, respectivement. Ces pièces servent non  seulement à renforcer la structure de cette  partie de la caisse, mais encore à recevoir  les fermetures de capote de la voiture. Des  cornières 89, prévues aux bords antérieurs  du panneau d'arrière, constituent les jam  bages de portières postérieurs.

   Les bords ver  ticaux avant du panneau d'arrière 12 sont  repliés autour de ces jambages et sont assu  jettis, de manière à en faire partie intégrante,  auxdits jambages qui sont eux-mêmes reliés,  de manière à en faire partie intégrante, aux  longrines 26. Les longrines 26, situées sur  des côtés opposés de la carrosserie sont égale  ment reliées ensemble par la traverse en U  90, située en ligne avec les jambages de  portières 89. Le dessus de cette traverse 90  est incliné, comme on le voit à la fig. 4, pour  recevoir la partie inclinée 91 faisant partie    du panneau de plancher embouti 77. Ce der  nier est également pourvu, sur son bord  arrière, d'un rebord relevé 92 constituant le  devant de siège du siège arrière. Les ex  trémités de ce rebord 92 sont assujetties aux  ailes 28 des longrines 26.

   Une bande de  retenue de coussin, 93, est assujettie au bord  supérieur du rebord 92. Les extrémités ar  rière sont légèrement ramenées en dedans,  en 97, et légèrement déportées, en 98, pour  recevoir les extrémités de la traverse en U  96 qui est assujettie, de façon à en faire  partie intégrante, aux extrémités arrière des  longrines et les lie ensemble. Une banquette  de siège, 94, repose par ses côtés, et est  assujettie, sur les cornières 35 portées par  les ailes 28 des longrines respectives. Cette  banquette de siège 94 est inclinée vers l'arrière  et sa partie arrière est légèrement relevée,  ou repoussée de bas en haut, en 95, de façon  à former une sorte d'aile qui repose sur l'aile  supérieure de la traverse 96 et y est assu  jettie. Cette banquette de siège 94 est destinée  à recevoir le siège arrière.

   Les bords infé  rieurs des emboîtages de roues 85 du pan  neau d'arrière présentent des rebords ren  trants 99 qui s'étendent sous les longrines  26 et y sont assujettis. Le bord inférieur  arrière du panneau d'arrière 12 est pourvu  d'un rebord rentrant 100, qui s'étend sous  la traverse 96 et y est assujetti de façon à  en faire partie intégrante.  



  On remarquera que la carrosserie que  l'on vient de décrire et qui est représentée  sur le dessin ci-joint possède une carcasse  constituée par les longrines 26, s'étendant  de l'extrémité avant de l'auvent à     l'extré-          znité    arrière de la caisse, sur des côtés op  posés de la carrosserie, par les jambages de  portières 38, 57, 58 et 89 qui sont reliés,  de     façon    à en faire partie intégrante, avec  les longrines et par les diverses traverses;  65, 61, 90 et 96 reliant les longrines. La  carcasse constituée par ces divers éléments  supporte les efforts auxquels la caisse se  trouve soumise en service et se renforcent  et s'entretoisent, ou s'étayent mutuellement  avec les panneaux formant l'enveloppe de la      carrosserie.

   Cette carrosserie comprend égale  ment les panneaux 10, 11, 12, 13, 14 et 15  qui donnent à la carrosserie son aspect  extérieur et coopèrent avec les éléments  de la carcasse pour constituer une cons  truction rigide. Dans cette construction de  carrosserie, les panneaux formant l'enveloppe  coopèrent avec les éléments de la carcasse  pour résister aux efforts auxquels cette  carrosserie est soumise en service. La cons  truction de longrine représentée ici est du  type rectiligne et chacune des longrines a un  bord externe qui épouse la courbure de la  partie inférieure de la carrosserie, tandis que  le bord interne de la longrine est formé par une  section de poutre qui est sensiblement droite  d'un bout à l'autre.

   A cet égard, la construc  tion décrite ici est une réalisation de ce type  connu de longrine qui présente une section  sensiblement en forme de U et qui est "droite"  ou rectiligne ; mais, dans la construction  antérieure, la longrine, au lieu de s'étendre  jusqu'à l'extrémité arrière du tonneau, se  termine à l'extrémité avant de celui-ci. Or,  la présente invention offre une longrine de  section en U, du type "droit", qui s'étend de  l'extrémité avant de l'auvent à l'extrémité  arrière de la caisse, en constituant ainsi une  longrine très solide et rigide qui court d'un  bout à l'autre de la carrosserie. Cette cons  truction augmente beaucoup la résistance et  la rigidité de la carrosserie et est particu  lièrement avantageuse pour la construction  d'une grande carrosserie à sept places ou  plus.

   Ces carrosseries sont nécessairement  longues et exigent d'être plus renforcées et  d'avoir des longrines plus robustes que les  carrosseries plus petites.  



  On remarquera que la longrine est rela  tivement large et que la disposition décrite  offre une construction nouvelle de seuil pour  les ouvertures de portières et en particulier  pour les ouvertures de portières avant, où la  longrine est plus large qu'en d'autres points.  Dans cette construction de seuil, il y a une  pièce de seuil qui est assujettie au panneau  latéral et est supportée, en partie, par le pan  neau latéral ainsi que par la pièce de section    en U 55 reposant sur la base de la longrine  26 et y assujettie. Ceci forme une cons  truction de seuil qui affecte sensiblement la  disposition d'une poutre en caisson et est  très robuste et rigide.  



  On remarquera que la disposition décrite  offre une construction particulièrement simple  et peu coûteuse de plancher, pour la partie  arrière de la caisse de la carosserie, qui pré  sente des compartiments pour la réception de  strapontins et que ces compartiments sont  formés par les pièces en U 73, avec rebords  relevés 74 assujettis aux rebords 31 des     lon-          grines    26. Ces pièces formant compartiments  sont par conséquent assujetties directement  aux longrines et les ailes 29 sont déportées  de dehors en dedans pour former les rebords  31 en les points en lesquels ces pièces doivent  être assujetties en place.

   Les panneaux 73  et 76 non seulement offrent des comparti  ments pour recevoir les strapontins, mais  constituent également des pièces de renforce  ment, de section en U, qui lient les longrines  ensemble entre les sièges avant et arrière.  Ceci augmente beaucoup la résistance et la  rigidité de la carrosserie.  



  Cette disposition offre aussi un moyen  très simple de supporter la banquette de siège  portant le coussin pour le siège arrière. On  remarquera que les bords de cette banquette,  94, reposent et sont assujettis, sur les     cor-          rrières    35 qui, à leur tour, sont assujetties,  de façon à en faire partie intégrante, aux  ailes 28 existant aux bords externes des  longrines 26. Ceci constitue une construc  tion très simple et permet la fixation de la  banquette de siège dans une position relative  ment basse dans la carrosserie.

   On remarquera  que les longrines 26 présentent une section  en U sur toute leur longueur et que les par  ties arrière de ces longrines sont déportées  de manière à se trouver dans un plan plus       élevé    que celui où se trouvent leurs parties  avant. Le bord externe de la partie arrière  de la longrine     est    également déporté de de  hors en dedans par rapport au bord externe  de sa partie avant, de façon à     offrir    le dé  gagement nécessaire à l'endroit de     l'emboîtage         de roue. Le gousset 33, reliant les ailes 27  et 28 à l'endroit de cette partie déportée,  augmente beaucoup la rigidité des longrines  en ce point.  



  Les diverses parties constituant la carros  serie sont assujetties ensemble, de façon à  faire partie intégrante les unes des autres,  par soudage par points, ou soudage électrique.



  Metal bodywork, for automobiles. The present invention relates to a metal bodywork for automobiles.



  The body according to the invention comprises a pair of stringers which, extending from the front of the awning to the rear of the body, are of U-shaped section and arranged so as to present the opening of the U above and several sheet metal panels rigidly attached to these rails and forming the casing of the bodywork.



  It is thus possible to obtain an automobile body construction which is particularly robust and durable and especially applicable to large touring bodies, of the torpedo type, such as those used on stronger and more expensive automobiles.



  This construction is particularly suitable for giving strength and rigidity to the bodywork as well as preventing its deformation under heavy loads.



  The accompanying drawing represents, by way of example, an embodiment of the object of the invention: FIG. 1 is a side elevation of a body; Fig. 2 is a longitudinal section, on a large scale, through the front part of this body; Figs. 3 and 4 are similar sections through the central part and the rear part, respectively; Figs. 5 and 6 are sectional details along 5-5 and 6-6, respectively, fig. 2; Fig. 7 is a detail in section along 7-7, FIG. 3; Fig. 8 is a sectional detail along 8-8, FIG. 4; Fig. 9 is a plan of one of the long lines used in this construction, and FIG. 10 is a side elevation.

    The automobile body shown in the drawing comprises a body shell, which gives the body its exterior appearance and also helps to give it strength and rigidity and consists of the cowl panel 10, the side panels 11, the rear panel 12 and the panels, 13 and 14, located below the front and rear door openings, respectively. This envelope also comprises the front seat panel, 15, extending transversely to the body, between the front and rear door openings, as seen in FIGS. 1 and 3. The bodywork is also fitted with the usual hinged doors, the contours of which are shown at 16 and 17.

   The cowl panel 10 is stamped in the desired shape and curvature to form the portion of the body shell which is forward of the front door openings. It is provided, near its leading edge, with a bead 18, and has a flange 19, extending forwards, which is brought in in at 20. This forms a rest or seat to receive the rear edge of the. engine cover. The front part of the awning panel is stiffened and reinforced by the transversely extending wind cup 21, at the edge of which is formed a ledge 22, extending rearwardly, which fits against it. the rim 19 of the awning panel and is secured thereto so as to form an integral part thereof.

   The central part of the awning cup has an opening surrounded by a flange 23, the upper part of which is enlarged and inclined to form a support, 24, for the upper ends of the footrest supports.



  The carcass of this body comprises a pair of longitudi nales body sills, 26, which are arranged one on each side of the body or body, so as to extend from the rear of the body to the front of the body. awning. Each of these stringers, or stretchers, is a stamped piece of metal, preferably of U-shaped section. One of them is shown in FIGS. 9 and 10 where it is seen that the sill 26 comprises a horizontal body part having, on its outer edge, the wing 27 extending from bottom to top and, on its inner edge, the wing 29 extending from bottom to top. The wing 29 is substantially straight from one end to the other, except at point 31 where it is offset outwards for a purpose indicated below.

   On the other hand, the wing 27 is curved longitudinally to match the longitudinally curved contour of the lower edge of the body. The rear part of the sill 26 is offset from bottom to top, so as to be in a plane located above that of its front part, as seen in FIG. 10. This offset part, or "arch", occurs at a point located a little behind the rear edge of the rear door opening. The curved wing 27 runs from the front end of the sill to this camber, which is located in this part of the body that forms what is called the wheel casing and the outer edge of the sill is offset by outside inside had this place.

   Consequently, the outer wing 27 ends at the camber and there is provided, on the outer edge of the sill, a vertical wing, 28, extending from this camber to the rear end of the body. The wing 28 is curved longitudinally to match the shape of the lower edge of the wheel housing and is considerably wider than the wing 27, as seen in FIG. 10. Wing 29 which is at the inner edge of the sill is somewhat extended outward, from a point midway between the front and rear door openings almost to the rear of the rear door openings. This offset part 31 of the wing 29 constitutes an extension of the front and rear parts of the wing which are in line with one another and straight in the longitudinal direction.

   The front part of the wing 29 is provided, on its upper edge, with a flange 30, extending inwardly, and the rear part of this wing also has a similar flange, 32. These flanges, 30 and 32, serve as supports for the planks or floor panels forming the bottom of the body. A gusset 33, rigidly attached to the outer edge of the sill, connects the wings 27 and 28 at the location of the camber, as seen in FIGS. 9 and 10. The rear part of the wing.

    vertical 29 varies in height or width, as seen in FIG. 10, and the flange 32 is inclined from bottom to top, from a point located a little forward cry of the rear door jamb to point 34, located behind the front edge of the rear seat, from which point it continues backward roughly in the same horizontal plane. The wing 28 also varies in height, or width, and its upper edge goes up to the front edge of the rear seat and then descends to the rear of the sill. An angle bar 35 is secured, so as to form an integral part thereof, to the flange 28 at a location adjacent to the upper descending edge thereof. This angle iron constitutes a support for the seat bench, as will be described below.



  In fig. 3, the connection between the awning panel 10 and the front part of the sill is shown. The lower parts of the awning panel 10 have re-entrant flanges 25 which extend below the front parts of the sills 26 to which they are integrally secured. The rear vertical edges of the side portions of the cowl panel 10 are provided with re-entrant edges which are attached, so as to form an integral part thereof, to the vertical parts 38 constituting the door jams at the anterior edges of the front door openings. These door jambs are secured to the outriggers by means, for example, of brackets 39 which are connected, so as to form an integral part thereof, to these jambs and to these outriggers.

   The rear upper part of the canopy panel 10 is slightly offset from out to in, at 40, to receive the flange 43 existing at the upper edge of the support panel, 41, for the instrument board. The upper part of this panel 41 is brought back, at 42, then forward at 43 to form the rim in question. The lower part of the panel 41 has a flange 44, extending forward, in order to give strength and rigidity to the construction.

    The awning structure is also reinforced by means of windshield support consoles 45, secured inside this structure and arranged to receive the lower ends of the windshield uprights. The consoles 45 are secured at 46 to the door jambs 38. The awning structure is further reinforced by horns 47 extending from the front of the awning to the door jambs 38. The rear ends of these angles are subject at 48 to the brackets 45 while their front ends are provided with descending edges, 49, subject, so as to form an integral part thereof, to the canopy cup 21.

   Each of the angles 50 is provided, at its lower end, with a tab or sole 51 which is secured to the corresponding sill 26 and the upper ends of these angles rest on the inclined rim 24 of the canopy bowl to which they are subject. so as to be an integral part of it. There are two of these 50 angles, one on each side of the awning, and they form the supports for the footrests.



  The construction of those parts of the body which are located below the front door openings and constitute the thresholds for these openings is shown in particular in FIG. 6. The panels 13 are provided with lower ledges brought in, 53, which extend under the rails 26 and are secured thereto in such a way as to form an integral part. These panels 13 are also provided with flanges brought in, 52, to the lower edges of the door openings. Urn threshold piece 54 extends over the rim 52, to which it is attached so as to form an integral part thereof, and extends from this rim inwards, being spaced from the horizontal base of the sill 26.

   Several U-section pieces, 55, are interposed between the sill 26 and this sill piece 54, near the inner edge of the latter, in order to support the latter and to provide a sill construction that essentially affects the arrangement of the sill. a box beam. The inner edge of the small threshold piece 54 has, if desired, a downward flange 56 which serves as a stop for the ends of the floor boards supported on the ledge 30 of the sill.



  The construction of the intermediate part of the body is best shown in fig. 3. The side panels 11 are provided, on their vertical edges, with flanges which return around the uprights 57 and 58, constituting the door jambs at the rear of the front door openings and at the front of the rear door openings. , respectively, and are subject to these amounts so as to form an integral part thereof. These uprights 57 and 58 are themselves connected, so as to form an integral part thereof, to the stringers 26. The front seat panel, 15, which extends transversely to the body, between the sides of the latter, is also connected, so as to form an integral part thereof, to the door jambs 53.

   The lower edge of this panel is provided with a flange 59 extending forwards, which extends out the upper wing 60 of a cross member 61 and is secured thereto so as to form an integral part thereof. This wing 60 is inclined rearwardly to match the inclination of the seat supports on which the front seat cushion is mounted. The cross member 61 has, at its lower edge, a flange or wing 62 extending forwards and its ends are mounted on the flanges 30 of the beams, to which they are attached so as to form an integral part thereof.

   The bottom of the existing trunk under the front seat is formed by the stamped panel 63 having on its rear edge a flange 64 secured, so as to form an integral part thereof, to the wing 62 of the cross member 61 and, on its front edge, a corresponding rim, 64, which is secured, so as to be an integral part, as a U-section cross member, 65. The latter extends across the bodywork and its ends rest on the rims 30 of the beams, to which they are subject so as to form an integral part thereof. It will be appreciated that the sides of the body and the two rails 26 are joined together by the cross members 61 and 65 as well as by the seat panel 15, the panel 63 and the front seat panel.

   The latter, which is substantially U-shaped, comprises a transverse vertical part 66 and lateral parts 67, extending towards the rear, the rear ends of which are secured, so as to form an integral part thereof, to the parts. door jambs 57. The vertical transverse portion, 66, of the front seat panel is provided on its lower edge with a rearwardly extending flange 68 which rests on the cross member 65 which it is connected so as to be an integral part of it. A cushion retainer strip, 69 is secured to the upper edge of the seat front, and supports 70 and 71, for the front seat cushion, are also secured to this seat front and cross member 61, respectively.

   The lower parts of the side panels 11 have re-entrant flanges, 72, which extend under the stringers 26 to which they are subject so as to form an integral part thereof.



  In the particular arrangement of the bodywork shown here, the bottom of the bodywork, behind the front seat, is provided with a pair of compartments in which folding seats can be housed and which comes out formed by U-shaped pieces, 73 ( Fig. 7) having on their side edges wings 74 extending from bottom to top. The wings, 74, adjacent to the outer sides of the body series, rest against the wings 31, extending upwards, existing at the internal edges of the beams 26, and are secured to these wings so as to form part of them. integral.

    The inner wings 74 are secured, so as to form an integral part thereof, to the descending flanges, 75, of the floor piece 76 which is U-shaped and is interposed between the two U-shaped pieces 73, arranged on opposite sides of the same. the body to accommodate the folding seats. Behind the compartments in question, a stamped part, 77, extends from one sill to another and forms part of the floor of the body. The stamped part 77 is provided, on its front edge, with a descending rim, 78, which is secured, so as to fry an integral part thereof, to corresponding rims 79 existing at the rear edges of the parts 76 and 73.

   The piece 76 has, on its front edge, a raised edge, 80, which is secured, so as to form an integral part thereof, to the cross member 61. The panels 19, forming the part of the body shell which is located at the bottom. -dess the rear door openings, have, on their lower edges, re-entrant edges 81 which extend under the sills 26 and are secured thereto so as to form an integral part thereof, as seen in FIG. 7. These panels 14 are also provided with upper flanges 82, extending towards the interior of the body, to which the threshold pieces 83 are subject.

   These threshold pieces 83 are shown provided, on their internal edges, with descending edges 84 which serve as stops for the edges of the floor boards, or strips of carpet which are ordinarily placed on the bottom of the body or bodywork. .



  The rear panel 12 is provided on its sides with parts pressed or pushed from outside to inside forming the wheel housings 85. This part of the body is also provided with reinforcing pieces 86 and 87, secured to the wheel housings 85. and to the trim bar, 88, existing at the top of the tone panel, respectively. These parts serve not only to reinforce the structure of this part of the body, but also to receive the hood closures of the car. Angles 89, provided at the front edges of the rear panel, constitute the jam bages of the rear doors.

   The front vertical edges of the rear panel 12 are folded around these jambs and are attached, so as to form an integral part thereof, to said jambs which are themselves connected, so as to form an integral part thereof, to the outriggers 26 The struts 26, located on opposite sides of the bodywork are also connected together by the U-shaped cross member 90, located in line with the door jambs 89. The top of this cross member 90 is inclined, as seen in fig. 4, to receive the inclined portion 91 forming part of the stamped floor panel 77. The latter is also provided, on its rear edge, with a raised edge 92 constituting the front of the seat of the rear seat. The ends of this rim 92 are secured to the wings 28 of the beams 26.

   A cushion retainer strip, 93, is secured to the top edge of ledge 92. The rear ends are pulled in slightly, at 97, and slightly offset, at 98, to accommodate the ends of the U-shaped cross member 96 which is. attached so as to form an integral part thereof to the rear ends of the stringers and binds them together. A seat bench, 94, rests by its sides, and is secured, on the angles 35 carried by the wings 28 of the respective beams. This seat bench 94 is inclined backwards and its rear part is slightly raised, or pushed back upwards, at 95, so as to form a kind of wing which rests on the upper wing of the cross member 96 and is held there. This seat bench 94 is intended to receive the rear seat.

   The lower edges of the wheel housings 85 of the rear panel have reinforcing edges 99 which extend under the stringers 26 and are secured thereto. The rear lower edge of the rear panel 12 is provided with a re-entrant flange 100, which extends under the cross member 96 and is secured thereto so as to form an integral part thereof.



  It will be noted that the bodywork which has just been described and which is represented in the attached drawing has a carcass constituted by the sills 26, extending from the front end of the awning to the rear end. of the body, on opposite sides of the bodywork, by the door jambs 38, 57, 58 and 89 which are connected, so as to form an integral part thereof, with the beams and by the various cross members; 65, 61, 90 and 96 connecting the outriggers. The carcass formed by these various elements supports the forces to which the body is subjected in service and reinforce and support each other, or support each other with the panels forming the casing of the body.

   This body also comprises the panels 10, 11, 12, 13, 14 and 15 which give the body its external appearance and cooperate with the elements of the carcass to constitute a rigid construction. In this body construction, the panels forming the envelope cooperate with the elements of the carcass to withstand the forces to which this body is subjected in service. The outrigger construction shown here is of the straight type and each of the outriggers has an outer edge which conforms to the curvature of the lower part of the body, while the inner edge of the outrigger is formed by a section of beam which is substantially straight. from one end to the other.

   In this regard, the construction described here is an embodiment of this known type of sill which has a substantially U-shaped section and which is "straight" or rectilinear; but, in the previous construction, the sill, instead of extending to the rear end of the barrel, ends at the front end thereof. However, the present invention provides a U-section sill, of the "straight" type, which extends from the front end of the awning to the rear end of the body, thus constituting a very solid and rigid sill. which runs from one end of the body to the other. This construction greatly increases the strength and rigidity of the body and is particularly advantageous for the construction of a large body with seven or more seats.

   These bodies are necessarily long and require more reinforcement and more robust sills than the smaller bodies.



  It will be noted that the sill is relatively wide and that the arrangement described offers a novel sill construction for the door openings and in particular for the front door openings, where the sill is wider than at other points. In this sill construction there is a sill piece which is secured to the side panel and is supported, in part, by the side panel as well as the U-section piece 55 resting on the base of the sill 26 and subject to it. This forms a threshold construction which significantly affects the layout of a box girder and is very strong and rigid.



  It will be noted that the arrangement described offers a particularly simple and inexpensive floor construction, for the rear part of the body of the body, which has compartments for receiving folding seats and that these compartments are formed by the U-shaped parts 73 , with raised edges 74 attached to the edges 31 of the longlines 26. These parts forming compartments are therefore directly attached to the outriggers and the wings 29 are offset from the outside in to form the edges 31 at the points at which these parts must be. subject in place.

   The panels 73 and 76 not only provide compartments for accommodating the folding seats, but also constitute reinforcing parts, with a U-shaped section, which link the sills together between the front and rear seats. This greatly increases the strength and rigidity of the body.



  This arrangement also provides a very simple means of supporting the seat bench carrying the cushion for the rear seat. It will be noted that the edges of this bench, 94, rest and are secured, on the rails 35 which, in turn, are secured, so as to form an integral part thereof, to the wings 28 existing at the outer edges of the outriggers 26. This constitutes a very simple construction and enables the seat bench to be fixed in a relatively low position in the bodywork.

   It will be noted that the outriggers 26 have a U-shaped section over their entire length and that the rear parts of these outriggers are offset so as to be in a higher plane than that in which their front portions are located. The outer edge of the rear part of the sill is also offset from outside to inside relative to the outer edge of its front part, so as to provide the necessary clearance at the location of the wheel engagement. The gusset 33, connecting the wings 27 and 28 at the location of this offset part, greatly increases the rigidity of the beams at this point.



  The various parts constituting the body series are secured together, so as to form an integral part of each other, by spot welding, or electric welding.

 

Claims (1)

REVENDICATION : Carrosserie métallique pour automobiles, caractérisée en ce qu'elle comporte une paire de longrines qui, s'étendant de l'avant de l'auvent à, l'arrière de la caisse, sont de section en U et disposées de façon à présenter l'ouverture de l'U en dessus et plusieurs pan neaux en tôle rigidement assujettis à ces longrines et formant l'enveloppe de la car rosserie. SOUS-REVENDICATIONS 1 Carrosserie suivant la revendication, carac térisée en ce que les longrines présentent une partie de corps horizontale pourvue sur son bord interne d'une aile verticale longitudinalement droite et, sur son bord externe, d'une seconde aile verticale courbée pour épouser la courbure de la partie laté rale inférieure de la carrosserie. CLAIM: Metal bodywork for automobiles, characterized in that it comprises a pair of outriggers which, extending from the front of the awning to the rear of the body, are of U-shaped section and arranged so as to present the opening of the U above and several sheet metal panels rigidly attached to these stringers and forming the casing of the bodywork. SUB-CLAIMS 1 Body according to claim, charac terized in that the stringers have a horizontal body part provided on its internal edge with a longitudinally straight vertical wing and, on its external edge, with a second vertical wing curved to match the curvature of the lower lateral part of the body. 2 Carrosserie suivant la revendication, carac térisée en ce que lesdites longrines ont leurs parties arrière déportées de bas en haut et situées dans un plan plus élevé que celui dans lequel se trouvent leurs parties avant. 3 Carrosserie suivant la revendication, carac térisée en ce que le panneau latéral pré sente, sur son bord supérieur, un rebord auquel est assujettie une pièce de seuil. 4 Carrosserie suivant la revendication et la sous-revendication 3, caractérisée en ce que la pièce de seuil est à son tour pourvue, sur son bord interne, d'un rebord descen dant pour empêcher le déplacement de planches de plancher supportées par les longrines. 5 Carrosserie suivant la revendication, carac térisée en ce qu'une banquette de siège, pour le siège arrière, est supportée par les ailes externes des longrines. 2 Bodywork according to claim, charac terized in that said sills have their rear parts offset from bottom to top and located in a higher plane than that in which their front parts are located. 3 Body according to claim, charac terized in that the side panel has, on its upper edge, a rim to which a sill piece is attached. 4 Body according to claim and sub-claim 3, characterized in that the threshold part is in turn provided, on its inner edge, with a descending rim to prevent the movement of floor boards supported by the sills. 5 Body according to claim, charac terized in that a seat bench, for the rear seat, is supported by the outer wings of the beams. 6 Carrosserie suivant la revendication, carac térisée en ce qu'une traverse, reliant les longrines, est disposée en ligne avec les bords arrière des ouvertures de portières arrière et présente une surface supérieure inclinée, et l'un des panneaux supportés par les 1Qngrines est incliné et repose sur la sur face inclinée de cette traverse. 6 Body according to claim, charac terized in that a cross member, connecting the stringers, is arranged in line with the rear edges of the rear door openings and has an inclined upper surface, and one of the panels supported by the 1Qngrines is inclined and rests on the inclined surface of this crosspiece.
CH111055D 1924-09-12 1924-09-12 Metal bodywork, for automobiles. CH111055A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH111055T 1924-09-12

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH111055A true CH111055A (en) 1925-08-17

Family

ID=4370096

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH111055D CH111055A (en) 1924-09-12 1924-09-12 Metal bodywork, for automobiles.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH111055A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE4008703A1 (en) * 1990-03-17 1991-09-19 Audi Ag Support structure for road vehicle - comprises bearer with plate attached via welded flange

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE4008703A1 (en) * 1990-03-17 1991-09-19 Audi Ag Support structure for road vehicle - comprises bearer with plate attached via welded flange

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2595856B1 (en) Car frame with a locally elevated floor and method for its assembly
FR2914597A1 (en) Bench seat for commercial vehicle, has access openings accessing storage space through rear and front of bench seat, where one of access openings is closed by shutter i.e. trap door or cover
FR2669862A1 (en) RETRACTABLE ROOF FOR MOTOR VEHICLES.
FR2509234A1 (en) FOLDABLE HOOD FOR AUTOMOTIVE CAR
FR2619766A1 (en) DOOR OF MOTOR VEHICLE
FR2589420A1 (en) VEHICLE WITH DECAPOTABLE ROOF
FR2589400A1 (en) DEVICE FOR LOCKING THE FRONT OF THE CAPOTE OF A DECAPOTABLE VEHICLE
CH131942A (en) Stamped metal bodywork, for motor cars.
EP1412213B1 (en) Convertible vehicle with retractable roof
BE437307A (en)
FR3078674A1 (en) REAR VEHICLE STRUCTURE
EP2110277A1 (en) Four-wheeled automobile
CH111055A (en) Metal bodywork, for automobiles.
EP3743325B1 (en) Lower body structure comprising a side member incorporating a housing for an energy storage element
FR2935950A1 (en) Small four-wheeled motor vehicle for urban travel, has tubular structure supporting rigid skin, and median cradle including feet fixed at level of vehicle floor or resistant structure, where floor is provided with horizontal recess
CH112126A (en) Closed metal bodywork for automobiles.
EP3703998B1 (en) Seat housing, in particular for a front seat, of a vehicle, and a lower body structure of a motor vehicle
FR2943018A1 (en) Interior installation system for motor vehicle i.e. utility vehicle, has structure mounted in vehicle around vertical axis from its utilization position to storing position in which seat occupies position back with rear route of fixed seat
FR2686304A1 (en) AUXILIARY FRAME FOR UTILITY VEHICLE CHASSIS.
EP1690714B1 (en) Convertible vehicle
FR2920397A1 (en) Motor vehicle structure for forming rear opening frame, has reinforcement assembly with reinforcing element having rear structure foot stiffener integral with top rear traverse part, where traverse part is fixed to top rear traverse liner
EP1675765B1 (en) Center pillar structure for a motor vehicle
CH110394A (en) Bodywork for passenger cars.
CH119346A (en) Closed automobile body carcass.
BE466889A (en)