CA1219697A - Mineral filled polymer based moulding compounds, method and device for their preparation and moulded objects made from said compounds - Google Patents

Mineral filled polymer based moulding compounds, method and device for their preparation and moulded objects made from said compounds

Info

Publication number
CA1219697A
CA1219697A CA000441959A CA441959A CA1219697A CA 1219697 A CA1219697 A CA 1219697A CA 000441959 A CA000441959 A CA 000441959A CA 441959 A CA441959 A CA 441959A CA 1219697 A CA1219697 A CA 1219697A
Authority
CA
Canada
Prior art keywords
polymer
compositions according
mineral
filler
coupling agent
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired
Application number
CA000441959A
Other languages
French (fr)
Inventor
Christian Segaud
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Rhone Poulenc Specialites Chimiques
Original Assignee
Rhone Poulenc Specialites Chimiques
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Rhone Poulenc Specialites Chimiques filed Critical Rhone Poulenc Specialites Chimiques
Priority to CA000441959A priority Critical patent/CA1219697A/en
Application granted granted Critical
Publication of CA1219697A publication Critical patent/CA1219697A/en
Expired legal-status Critical Current

Links

Landscapes

  • Compositions Of Macromolecular Compounds (AREA)

Abstract

La présente invention concerne des compositions pour moulage qui comprennent un polymère de nature thermoplastique, thermodurcissable ou élastomérique, une charge minérale de renforcement et éventuellement un agent de couplage. Selon l'invention, la charge minérale est essentiellement constituée par un mélange intime d'enstatite et de silice tel qu'il est obtenu par calcination à une température au moins égale à 800.degree.C d'espèces argileuses représentées par des espèces comme la chlorite, l'illite, la palygorskite, la saponite, le talc ou des mélanges de ces espèces. Les produits moulés obtenus à partir de ces compositions présentent d'excellentes propriétés mécaniques, en particulier en matière de module de flexion et de résistance au choc.The present invention relates to molding compositions which comprise a thermoplastic, thermosetting or elastomeric polymer, a mineral reinforcing filler and optionally a coupling agent. According to the invention, the mineral filler is essentially constituted by an intimate mixture of instatite and silica as obtained by calcination at a temperature at least equal to 800.degree.C of clay species represented by species like chlorite, illite, palygorskite, saponite, talc or mixtures of these species. The molded products obtained from these compositions have excellent mechanical properties, in particular in terms of flexural modulus and impact resistance.

Description

36~

La présenté invention concerne des compositions pour moulage comprenant un polymère et une charge minérale de renforcement clans lesquelles la charge minérale es-t liée au polymère par l'intermédiaire éventuel d'un agent de couplage.
Plus précisément, la présenté invention concerne des compost-lions à base de polymères renforcés de nature thermoplastique, thermodurcissable ou élastomerique, dans lesquelles la charge minérale présenté une capacité d'accrochage qui est amélioré.
La présenté invention concerne également des procédés de pré-para-t-on de ces compositions, des moyens destines a la mise en oeuvre de ces procèdes et les objets conformes obtenus par moulage de ces compositions.
Il est bien connu dans la technique antérieure que des polymères peuvent être charges de substances non polo-métriques dans le but d'ameliorer certaines de leurs proprio-tés. C'est ainsi que diverses charges minérales peuvent cire utilisées dans le but notamment d'amèliorer les pro-priâtes mécaniques du polymère, par exemple son coefficient de dilatation itou sa résistance à l'abrasion itou son module itou sa résistance à la traction itou sa résistance à la flexion itou sa résilience. La clef du développement de pareilles compositions chargées résidé dans l'etablisse-ment d'un lien effectif entre la charge et le polymère.
Sans un pareil lien, l'addition de la charge pourra dégrader certaines propriétés mécaniques du polymère.
Pour établir ce lien effectif, on va jouer sur la nature de la charge, mais on peut prévoir le cas échéant de faire appel en plus a un agent de couplage efficace, c'est-à-dire un compose qui va pouvoir réagir a la fois avec le polymère et avec la charge inorganique. Il doit posséder au moins un groupe capable de réagir avec le polymère et au moins un autre groupe capable de réagir avec les groupes fonctionnels présents sur la surface de la charge (habituelle-ment des groupes OH). Certains composes organosiliciques y. .

if on-t é-té utilisés comme agent de couplage. Des composés de ce -type qui conviennent sont décrits par exemple dans le brevet français né 1 399 049 ; ils comportent en général, comme groupes capables de se lier avec la charge, des groupes alkoxys:ilanes SOIR dans lesquels R représellte un reste alkyle inférieur.
En général, les charges minérales ne sont pas toutes également efficaces comme charge de renforcement.
Une condition nécessaire a cette efficacité réside dans l'existence à la surface de la charge d'une densité adéquate de groupes fonctionnels qui vont pouvoir réagir avec le polymère et éventuellement l'agent de couplage. De nombreuses charges minérales ont clé proposées parmi lesquelles les plus représentatives consistent dans les espèces suivantes :
du carbonate de calcium, de l'oxyde de titane, de la silice micronisée,(un micronisée,) un aluminosilicate comme du colis calciné, un magnésosilicate comme du talc, de la wollas-tonite, du sulfate de calcium.
Des expériences qui ont été conduites par la demanderesse en utilisant comme polymere.du nylon 6,6 ont pers mis de noter que le kaolin calciné et le talc apparaissent comme les charges qui peuvent permettre d'obtenir le meilleur compromis de propriétés mécaniques, il convient d'ajouter que la préférence est donnée au talc eu égard au plus faible retrait des pièces moulées que procure cette charte.
Poursuivant des travaux dans ce domaine de la technique, la demanderesse a maintenant trouve d'autres char-gis efficaces qui permettent d'atteindre un compromis de propriétés mécaniques qui peut être supérieur a celui erre-bistre jusqu'ici.
Plus spécifiquement, la présente invention concerne des compositions faites pour le moulage qui comprennent :
(a) un polymère, (b) une charge minérale de renfoncement, (c) et éventuellement un agent de couplage, caractérisés en ce que la charge minérale es-t essentiellement constituée par un malin intime d'ensta-tite et de silice tel qu'il est obtenu par calcination à une température au moins aile à QUE cl'espèces arcJileuses appropriées.
Comme espèces arcJileuses qui conviennent, on citera paf exemple : la chlorite, l'illite, la palygorskite, la saponite, le talc ou des mélangés de ces espèces.
Les polymères qui sont renforcés conformément à la présente invention peuvent être en premier lieu des matières synthétiques thermoplastiques de masse moléculaire en nombre élevée, d'une valeur au moins supérieure à 2000, qui se ramol-lissent lorsqu'on les expose à une chaleur suffisante et qui reviennent à leur état dlorigine lorsqu'elles sont refroidies jusqu'à température ambiante. Ces matières thermoplas-tiques comprennent par exemple : les polyoléfines ; le polychlorure de vinyle et ses copolymères ; les polyamides ; les polyesters saturés ; les polycarbonates ; les polyurethanes thermoplasti-que.
Une classe préférée de polymères thermoplastiques utilisables dans la présente invention est constituée par les polyoléfines, les polyamides et les polycarbonates. Des espèces représentatives de polyoléfines sont par exemple :
les polyethylènes haute et basse densités ; le polypropylene ;
les copolymères ethylène-propylène. Par polyamides, on entend définir essentiellement les produits obtenus par polycondensa-lion de diacides et de dia mines ou par homopolycondensation d'aminoacides ou encore par polymérisation de lactames. Des espèces représentatives de pareils polyamides sont par exemple :
le nylon 6,6 (polymère d'hexamethylène dia mine et d'acide adipique) ; le nylon 6,10 (polymère d'hexaméthylène dia mine et d'acide.sébacique) ; le nylon 6 (polymère d'~-caprolactame) ;
le nylon 7 (polymère d'acide aminoheptanoique ; le nylon 9 (polymère d'acide aminononanoique) ; le nylon 11 (polymère ..... . .... . .. ... ... ..

d'acide -aminoudecanolque) ; les malin de ces polymères ;
les copolymères obtenus à partir des monomeres cites ci-avant.
Par polycarbonates, on entend définir essentiellement les produits résultant de l'action de l'acide carbonique sur des composes aromatiques dihydroxyles dans lesquels les groupes hydroxydes sont directement rattaches à un noyau aromatique.
Un exemple particulièrement représentatif est le polycarbonate de bisphenol A.
Les polymères qui sont renforces conformément à la présenté invention peuvent être en deuxième lieu des matières synthétiques thermodurcissables qui, sous l'action de la chaleur, commencent par se ramollir (si elles ne sont pas déjà sous forme molle), puis se durcissent progressivement pour atteindre un état solide qu'elles conserveront défini-~15 vivement. Ces matières thermodurcissables comprennent par exemple : les résinés phenoliques ; les polyesters instaures ;
les résinés epoxy ; les polyamides ; les polyurethanes rôti-cèles.
Une classe préférée de polymères thermodurcissables utilisables dans la présenté invention est constituée par les résinés phenoliques et les polyamides. Par résinés phenoliques, on entend définir essentiellement les produits obtenus par polycondensation des aldéhydes et des phénols.
Des espèces représentatives de pareilles résinés phenoli-que sont par exemple les condensais de phénol, resorcinol, crécelle ou xylenol avec du formaldehyde ou du furfural. Par polyamides, on entend définir essentiellement les produits obtenus par réaction entre un N,N'-bis-imide d'acide dicarbo-xylique non sciure et une polyamide primaire. Des produits de ce type sont décrits dans le brevet français né 1 555 564, dans les brevets des Etats-Unis nos. 3 562 223 et 3 658 764 et dans le brevet redelivre des Etats-Unis né 29 316. Un exemple particulièrement représentatif est le produit obtenu par réaction entre le N,N'-4,4'-diphenylmethane-bis-maleimide y et le diamino-4,4'~diphénylméthane.
Les polyme~es qui sont renforces conformément à
la présente invention peuvent cire en -troisième lieu des matières élastomériques d'origine naturelle ou synthétique.
Ces matières comprennent par exemple : les caoutchoucs na-turels ; les homo polymères de diètes conjugués comme le butadiène et l'isoprène ; les copolymères dérivés de mono-mares éthyléniques itou vinylaromatiques et de diètes con-jugés comme les copolymères styrène-butadiène, les colo-là lymères isobutylène-isoprène (caoutchoucs butyl), les colo-lymères éthylène-propylène-hexadiène-1,4 ; les copolymères butadiène-acrylonitrile ; les caoutchoucs allogène comme les caoutchoucs naturels chlores, les caoutchoucs butyl bromes et butyl chlorés, les polychloroprènes ; des polyurie éthanes élastomères ; les polysulfures ; les silicones Las-tolères.
Une classe préférée de polymères elastomeriques utilisables dans la présenté invention es-t constituée par les polychloroprènes et les silicones élastomères. Par silicones élastomères, on entend définir essentiellement les produits obtenus par articulation à chaud de polysiloxanes porteurs de groupements alkyles, alcényles, cycloalkyles, phényles itou hydroxydes. Un exemple particulièrement repéré-sentait est un élastomère dimethylpolysiloxanique contenant une faible proportion de groupements vinyles.
Parmi les divers types de polymères mentions ci-avant, les polymères qui sont vises, de manière plus preEerentielle encore, pour être renforces conformément à la présenté invention consistent dans les polyamides. Les nylons 6,6 et leurs mélangés sont tout particulièrement visés.
Les charges minérales de renforcement selon la présenté invention sont constituées par des argiles appro-priées ayant subi un traitement de calcination. Ce traitement consiste à chauffer la matière minérale choisie à une tempe-y rature au moins égale à QUE en opérant dans l'air ambiant sous atmosphère d'azote ou sous atmosphère d'air humide ;
on peut travailler dans un four statique, dans un four tournant ou dans un appareil de calcination flash. Cet-te calcination développe d lune part une réaction de deshydroxyla-tion de la matière minérale qui va perdre a partir de QUE son eau de structure et d'autre part une réaction de transformation de sa structure cristallographique aie dopant qui va donner naissance à un mélangé intime d'enstatite et de silice sous forme de silice amorphe itou de silice cristallisée a latta de cristobalite. Précédemment, on a écrit que la charge minérale est essentiellement constituée par un mélangé
intime d'enstatite et de silice ; par l'expression essentiel-liment , on entend signifier que le mélange de calcination peut contenir en plus de faibles quantités d'impuretes minérales lices à la nature du gisement qui ne constituent pas une gêne. La durée du chauffage n'est pas cri-tique et peut varier entre de larges limites comme par exemple entre quelques fractions de seconde (cas d'une calcination flash) et une dizaine d'heures (cas d'une calcination dans un four statique ou tournant). Cette durée doit bien entendu être dans tous les cas suffisante pour réaliser la transformation cristallographique dont on a parle ci-avant.
La charge minérale de renforcement qui est utilisée de manière préférentielle pour mettre en oeuvre la présenté
invention consiste dans du talc calcine par chauffage dans un four statique ou tournant à une température comprise entre QUE et QUE pendant une durée allant de deux heures à
cinq heures. noter que l'emploi d'un pareil talc pour renforcer des polyamides correspond à un mode de réalisation de l'invention tout particulièrement intéressant.
La granulometrie de la charge de renforcement est une variable qui ne présenté pas un caractère spécialement critique ; habituellement, on fait appel a une charge coma ~Z~L~3G~7 portant des particules dont les dimensions son-t comprises entre 0,1 micrometre et 100 micrometres et de pré~erence entre 0,5 micro mètre e-t 50 micro mètres Quant a la surface spécifique des particules, elle ne constitue pas non plus une variable spécialement critique ; habituellement, elle se situe entre 1 et 25 m2/g et de préférence entre 2 et 15 m2/g.
La quantité de charge minérale de renforcement a utiliser pour préparer les compositions selon l'invention peut varier entre de larges limites. La proportion maximale est limitée principalement par la capacité du polymère de lier la charge de renforcement en une masse possédant de la cohésion ; habituellement cette proportion maximale ne-présenté environ 90% du poids de l'ensemble polymère charge minérale de renforcement. La proportion minimale correspond à la quantité de charge qui est nécessaire pour commencer à observer une amélioration des proprets méga-niques du polymère ; habituellement, cette proportion mini-maie représente environ y du poids de l'ensemble polymère -charge minérale de renforcement. Les proportions de charges de renforcement utilisables peuvent donc se situer entre 2%
et 90% ; de préférence, ces proportions se situent entre 10% et 60%.
Les compositions selon la pxesen-te invention peuvent comprendre en outre, et il s'agit là d'une mesure particulier-riment avantageuse, un agent de couplage. Cet agent de cou-plage est habituellement choisi parmi les composés organe-siliciques polyfonctionnels dont on a parle ci-avant dans le préambule du présent mémoire. Ces composés comprennent au moins un groupe alkoxysilane capable de se lier avec la charge minérale et au moins un autre groupe capable de se lier avec le polymère. La nature de cet autre groupe fonctionnel va dépendre bien entendu du polymère utilisé. Ainsi les agents de couplage contenant des groupes vinyle sont des ~2~6~7 composes utilisables par exemple avec les polyoléfines et les polyesters thermodurcissables ; des exemples aie composes organosiliciques qui conviennent sont : le vinyl-trimethoxysilane, le vinyltriéthoxysilane, le vin~ltri(méthoxy-2 éthoxy)silane.
Les agents de couplage contenant des groupes acrylique ou méthacrylique sont des composés utilisables encore avec les polyolefines et les polyesters thermodurcissables ; un exemple de composé organosilicique qui convient est : le y -methacryloxypropyltrimethoxysilane. Les agents de cou-plage amines sont des composes utilisables par exemple avec le polychlorure de vinyle, les polyamides, les polyesters thermoplas-tiques, les polycarbonates, les polyurethanes thermoplastiques, les résines phénoliques, les résines époxy et les polyamides ; des exemples de composes organosiliciques qui conviennent sont : le y-aminopropyltriméthoxysilane, le y -aminopropyltriéthoxysilane, le N-(~-aminoethyl) y -aminé-propyltrime-thoxysilane. Les agents de couplage oxydes sont des composés utilisables encore avec les polyesters thermos plastiques, les résines phenoliques et les résinés epoxy ;
des exemples de composes organosiliciques qui conviennent sont :
le ~-(epoxy-3,~ cyclohexyl)ethyltrimethoxysilane, le y -glycidoxy-propyltrimethoxysilane. Les agents de couplage contenant des groupes mercapto sont des composes utilisables par exemple avec les polychloroprènes ; un exemple de compose organosilicique qui convient est : le y -mercaptopropyltrimethoxysilane.
Comme agents de couplage, peuvent convenir encore des azidosilanes (ou silanesulfonylazides) ; des composes de ce type sont décrits par GOA. Ma. FERRENT et ci. dans l'article :
Polymer Engineering an Science, 1977, Vol. 17, né 1, pages y à 49.
Ira quantité d'agent de couplage nécessaire pour assurer une bonne liaison entre la charge minérale de renforcement et le polymère de base est relativement petite. Une quantité de seulement 0,1~ d'agent de couplage par rapport au poids de la 6~7 charge peut être utilisée pour produire une composition ayant des propriétés mécaniques supérieures a celles de la composition contenant une charte non traitée. En général, des quantités d'agent de couplage comprises entre 0,3% et 4% se sont révélées très satisfaisantes. A noter que des quantités plus grandes peuvent aussi être utilisées sans inconvénient pour les pro-piétés du produit fini.
Les compositions polymériques renforcées selon la présente invention peuvent être préparées de diverses manières connues en soi.
Au départ de polymères thermoplastiques et thermos durcis sables, le mélange des divers constituants est fait de préférence en deux périodes : une première période dans laquelle les divers constituants sont agités ensemble à
température ambiante dans un mélangeur à poudre classique (qui peut être simplement la trémie d'alimentation d'une extrudeuse) et une seconde période dans laquelle ce mélangé
est homogénéise par malaxage à chaud dans une extrudeuse à
une ou plusieurs vis. A l'issue de ce traitement, les coma positions de l'invention se présentent en général sous la forme de joncs qui sont ensuite découpés en granulés ;
ces granulés seront utilisés ultérieurement pour le fromage des articles souhaités en opérant dans les appareils classé-que de moulage par injection, transfert ou extrusion.
Au départ de polymères élastomériques, le mélange des divers constituants est fait en général par passage direct de l'ensemble des divers constituants dans un milan-peur lent approprié par (par exemple broyeur lent, mélangeur de type interne ou malaxeur à cylindres) porté à la te-rature adéquate. A l'issue de ce traitement, les compost-lions de l'invention se présentent en général sous la forme de pâtes d'épaisseur variable ; ces pâtes seront utilisées ultérieurement pour façonner les compositions à la forme désirée en ayant recours aux techniques usuelles de façon-6~7 nage des matières élastomériques, par exemple par calandrage ou par moulage. pres faconnage des compositions a la forme désirée, on les soumet ensuite à un traitement de vulcanisa-lion.
Dans le cas préféré où l'on met en oeuvre un agent de couplage, ce dernier peut être incorporé dans le milieu aie préparation des compositions selon l'invention de dix-frettes manières : selon une première variante, l'agent de couplage peut être déposé au préalable sur la charge qui va servir à renforcer le polymère ; selon une seconde variante, l'agent de couplage peut être déposé au préalable sur le polymère avant l'ajout de la charge ; selon une troisième variante, logent de couplage peut être mélangé directement avec le polymère et la charge. Compte -tenu de ce qui précède, l'expression divers constituants , qui apparaît ci avant à
propos des modes de préparation des compositions selon l'in-mention, va signifier : variante 1 : charge minérale pré-traitée + polymère ; variante 2 : charge minérale + polymère pré traité ; variante 3 : polymère + charge minérale + agent de couplage.
Le traitement par l'agent de couplage, quand on en utilise un, s'effectue habituellement par incorporation directe ou progressive de ce dernier, à l'état pur ou dissout dans un solvant approprié, dans la charge (variante 1), dans le polymère Variante 2) ou dans l'ensemble charge + polymère (variante 3). Dans le cas de la variante 1 nota-ment, il est possible de traiter la charge par la technique du mélange en lit fluidité ou par la technique employant un mélangeur rapide.
Les compositions polymériques selon l'invention peuvent être préparées encore en confectionnant un mélange mettre, présenté sous forme de granulés ou de pâte à base d'une partie du polymère à renforcer, de charge et éventuel liment d'agent de couplage, qui sera mélangé ensuite avant y mise en oeuvre avec des granulés ou une pâte du reste du polymère à renforcer.
Une autre méthode encore de préparation des compost-lions de invention consiste à polymériser les mono mères formant le polymère en présence de la charge de renforcement éventuellement traitée, la polymérisation pouvant avoir lieu dans le moule ayant la forme de l'article désiré. Le irai-te ment par l'agent de couplage, s'il a lieu, peut être effet-tue aussi pendant la polymérisation.
Les compositions polymeriques selon l'invention peuvent contenir, en outre, un ou plusieurs additifs comme par exemple des pigments, des stabilisant, des agents de nucleation, des accélérateurs de durcissement et de vulca-nidation, des modificateurs de caractéristiques à le coule ment et des composes destines à améliorer le fini de surface des articles ou à modifier le comportement des compositions au moulage. Les quantités incorporées de ces additifs ne dopassent pas en général 40~ du poids de la matrice polype-figue.
Au dopant des polyamides qui sont les polymères particulièrement préfères pour la mise en oeuvre de la pro-sente invention, on peut incorporer, en outre, dans les compositions de l'invention, dans le but d'ameliorer encore leurs propriétés mécaniques à des températures aussi basses que celles allant de QUE à -QUE, des composes polymeriques consistant dans des copolymères dérivant d'au moins une oie-fine et d'au moins un autre mono mère copolymerisable et coma portant des groupes carboxyles itou carboxylates.
Plus précisément on peut faire appel dans ce contexte :-. à des copolymères olefiniques dérivant d'une ~-olefine aliphatique comportant de 2 à 6 atomes de carbone (par exemple : éthylène, propylène, butène-l pen~ène-l, hexène-l) et'd'au moins un compose appartenant à la classe des mono-ou diacides carboxyliques , -instaurés comportant de 3 à 8 atomes de carbones (par exemple : acide acrylique, 6~7 acide méthacrylique, acide maleique, acide fumarique, acide itaconique, acide vinylbenzolque?, les esters d'alkyles in:Eerieurs et les anhydrides dérivés de ces acides ; des copolymares qui conviennent bien sont ver exemple : les copolymères ethylène-ac.ide acrylique, éthylène-acide méthacrylique, éthylène-acicle acryliquemé-thacrylate de méthyle ;
. à des copolymères oléfiniques contenant des groupes cargo-xyles itou carboxylates et dérivant d'éthylène et d'au moins une ~-oléfine ayant de 3 à 6 atomes de carbone.
Comme ci -oléfine ayant de 3 à 6 atomes de carbone, on utilise de préférence le propylène, cependant une autre -oléfine de ce type, notamment le butène-l, le pantin-- 1 et l'hexène-l, peut être choisie à la place ou en addition au propylène. introduction des groupes carboxyles itou carboxylates peut être faite : soit par copolymérisation directe du mélange éthylène -oléfine ayant de 3 à 6 atomes de carbone avec au moins un composé instauré
appartenant La classe des diacides carboxyliques ci insaturé.s comportant de à 8 atomes de carbone (acide maléfique, acide fumarique, acide i-taconique), les esters d'alkyles inférieurs et les anhydrides dérivés de ces acides ; soit par greffage du (ou des) composé acide (s) (acide itou dérivé) sur la base oléfinique, induit par ionisation, par hydroperoxydation ou sous l'effet de la chaleur et de la pression. Des copolymères qui convient nient bien sont par exemple : les copolymères éthylène-propylène greffé anhydride maléfique, éthylene-propylène greffe acide fumarique ;
. à des copolymeres contenant des groupes carboxyles itou carboxylates et dérivant éthylène d'au moins une -oléfine ayant de 3 à 6 atomes de carbone et d'au moins un diète non conjugue. De préférence on utilise ici à nouveau, comme -oléfine ayant de 3 à 6 atomes de carbone le y propylene. Le diète non conjugue consiste habituellement dans un diète aliphatique comportant au moins 6 atomes de carbone qui possède une double liaison terminale et une double liaison interne ; de preferenceon utilise ici l'hexadiène-1,4. L'introduction des groupes carboxyles itou carboxylates est faite en traitant le mélangé éthylène--allaient - diète comme indiqué ci-avant dans le cas du mélange éthylène- -oléfine. Des copolymères qui con-viennent bien sont par exemple : les copolymères éthylène-propyl-ene-hexadiène-1,4 greffé anhydride maléfique et ethylène-propylène-hexadiène-1,4 greffe acide fumarique.
Les copolymères fonctionnarises appartenant aux types définis ci-avant ont déjà fait l'objet d'une appliqua-lion au renfort des polyamides ; pour plus de détails à
propos de leur définition et de leurs conditions de mise en oeuvre on peut se reporter au brevet français né 2.311.814.
Les quantités de copolymères fonctionnarises à mettre en oeuvre éventuellement représentent habituellement y à 60 du poids du polyamide de base de la composition.
Les compositions de la présente invention sont caractérisées par des propriétés mécaniques qu'on ne pouvait pas obtenir précédemment avec des polymères, notamment des polyamides, renforcés par des matières minérales. Pour être plus spécifique, il est possible d'élaborer des polyamides chargés présentant un module de flexion (tel que mesuré dans les conditions définies ci-après) supérieurs à 4300 Mua, une résistance au choc entaille (telle que mesurée dans les conditions définies ci-après) supérieure à 5 kJ/m2 et une température de flexion sous charge (-telle que mesurée dans les conditions définies ci-après) supérieure a QUE. Les compositions de polyamide de l'art antérieur chargées de talc (non calciné) ont un module de flexion qui peut atteindre et dépasser 6000 Mua, mais elles présentent généralement une résistance au choc entaillé qui est au plus égale à

- : :

~L2~9~7 4 kJ/m2. Quant aux compositions de polyamide charge de kaolin calcine, si elles on-t une résistance au choc en-taille qui est généralement satisfaisante elles pressentent par contre un module de flexion qui reste in:Eérieur à la valeur de 4300 Mua dont on a parlé ci-avant et une température de flexion sous charge inférieure à QUE.
Les exemples non limitatifs suivant montrent comment la présenté invention peut être mise en oeuvre pratiquement.

En opérant dancing mélangeur Rohan de la Société
Engels Mann on met en contact direct :
. 3 500 g de nylon 6,6, vendu par la Société Rhône-Poulenc Spécialités Chimiques sous la marque de commerce Technyl A 216 ;
. 1 500g de talc commercialise par la Société des talcs de Luzenac ayant oie calcine pendant heures dans un four statique à une température de 1 QUE ; la dispersion granulometrique de cette charge est la suivante : 100%
de particules de moins de 20 micro mètres ; 90~ de parti-cèles de moins de 10 micro mètres ; 60% de particules de moins de 5 micrometres ; 20% de particules de moins de
36 ~

The present invention relates to compositions for molding comprising a polymer and a mineral filler of reinforcement in which the mineral load is linked to the polymer via the optional intermediary of a coupling agent.
More specifically, the present invention relates to compost-lions based on reinforced polymers of a thermoplastic nature, thermosetting or elastomeric, in which the filler mineral exhibited a hooking capacity which is improved.
The present invention also relates to methods of pre-do these compositions appear, means intended for the implementation of these procedures and the conforming objects obtained by molding these compositions.
It is well known in the prior art that polymers can be loaded with non-polo substances metrics to improve some of their properties your. This is how various mineral fillers can wax used for the particular purpose of improving the mechanical properties of the polymer, for example its coefficient itou its abrasion resistance itou its module itou its tensile strength itou its resistance to bending it or its resilience. The key to development such charged compositions resided in the establishment-ment of an effective link between the filler and the polymer.
Without such a link, the addition of the charge may degrade certain mechanical properties of the polymer.
To establish this effective link, we will play on the nature of the load, but we can predict if necessary in addition to using an efficient coupling agent, that is to say a compound which will be able to react at the same time with the polymer and with the inorganic filler. He must have at least one group capable of reacting with the polymer and at least one other group capable of reacting with groups functional present on the surface of the load (usual-OH groups). Certain organosilicon compounds y. .

if Were you used as a coupling agent. Compounds of which suitable types are described for example in the French patent born 1,399,049; they generally include, as groups capable of bonding with the charge, groups alkoxys: EVENING ilanes in which R represents a remainder lower alkyl.
In general, mineral fillers are not all equally effective as a reinforcing filler.
A necessary condition for this efficiency lies in the existence on the surface of the charge of an adequate density functional groups that will be able to react with the polymer and optionally the coupling agent. Many mineral fillers have key proposed among which the more representative consist of the following species:
calcium carbonate, titanium oxide, silica micronized, (a micronized,) an aluminosilicate like a package calcined, a magnesosilicate such as talc, wollas-tonite, calcium sulfate.
Experiments that have been conducted by the plaintiff using nylon 6,6 as the polymer note that calcined kaolin and talc appear like fillers that can get the best compromise of mechanical properties, it should be added that preference is given to talc with regard to the weakest removal of the molded parts provided by this charter.
Continuing work in this area of technical, the plaintiff has now found other char-effective gis that achieve a compromise of mechanical properties which may be higher than that bistre so far.
More specifically, the present invention relates to compositions made for molding which comprise:
(a) a polymer, (b) an indentation mineral filler, (c) and optionally a coupling agent, characterized in that the mineral filler is essentially constituted by an intimate devil of insta-tite and silica such that it is obtained by calcination at a temperature at least wing that appropriate archery species.
As suitable archery species, mention will be made paf example: chlorite, illite, palygorskite, saponite, talc or mixtures of these species.
Polymers which are reinforced in accordance with present invention may be primarily materials number of thermoplastic molecular weight synthetics high, at least greater than 2000, which softens smooth when exposed to sufficient heat and which return to their original state when cooled up to room temperature. These thermoplastic materials include for example: polyolefins; polychloride vinyl and its copolymers; polyamides; polyesters saturated; polycarbonates; thermoplastic polyurethanes than.
A preferred class of thermoplastic polymers usable in the present invention is constituted by polyolefins, polyamides and polycarbonates. Of representative species of polyolefins are for example:
high and low density polyethylenes; polypropylene;
ethylene-propylene copolymers. By polyamides is meant essentially define the products obtained by polycondensa-lion of diacids and dia mines or by homopolycondensation amino acids or by polymerization of lactams. Of representative species of such polyamides are for example:
nylon 6,6 (polymer of hexamethylene dia mine and acid adipic); nylon 6.10 (hexamethylene polymer dia mine and sebacic acid); nylon 6 (polymer of ~ -caprolactam);
nylon 7 (aminoheptanoic acid polymer; nylon 9 (aminononanoic acid polymer); nylon 11 (polymer ...... ..... .. ... ... ..

-aminoudecanolque acid); the smart ones of these polymers;
the copolymers obtained from the monomers mentioned above.
The term polycarbonates is understood to mean essentially the products resulting from the action of carbonic acid on dihydroxy aromatic compounds in which the groups hydroxides are directly attached to an aromatic nucleus.
A particularly representative example is polycarbonate from bisphenol A.
Polymers which are reinforced in accordance with presented invention may be second materials thermosetting plastics which, under the action of heat, begin to soften (if they are not already in soft form), then gradually harden to reach a solid state which they will keep defini-~ 15 strongly. These thermosetting materials include example: phenolic resins; polyesters established;
epoxy resins; polyamides; roasted polyurethanes celes.
A preferred class of thermosetting polymers usable in the present invention is constituted by phenolic resins and polyamides. By resins phenolics, we mean essentially defining the products obtained by polycondensation of aldehydes and phenols.
Representative species of such phenolic resins that are for example the condensates of phenol, resorcinol, rattle or xylenol with formaldehyde or furfural. By polyamides, we mean essentially defining the products obtained by reaction between an N, N'-bis-imide of dicarbo- acid non sawdust xylic and a primary polyamide. Some products of this type are described in the French patent born 1,555,564, in US patents nos. 3,562,223 and 3,658,764 and in the patent re-issued from the United States born 29,316.
particularly representative example is the product obtained by reaction between N, N'-4,4'-diphenylmethane-bis-maleimide y and diamino-4,4 '~ diphenylmethane.
Polymers which are reinforced in accordance with the present invention may wax in third place elastomeric materials of natural or synthetic origin.
These materials include, for example: natural rubbers turels; homopolymers of conjugated diets such as butadiene and isoprene; copolymers derived from mono-ethylenic or vinylaromatic and diet ponds considered to be the styrene-butadiene copolymers, the colo-there isobutylene-isoprene lymers (butyl rubbers), the colo-ethylene-propylene-hexadiene-1,4 lymers; copolymers butadiene-acrylonitrile; allogeneic rubbers like natural chlorine rubbers, butyl rubbers chlorinated bromines and butyl, polychloroprenes; polyuria elastomeric ethanes; polysulfides; Las- silicones tolerates.
A preferred class of elastomeric polymers usable in the present invention are constituted by polychloroprenes and elastomeric silicones. By elastomeric silicones, we mean essentially defining products obtained by hot articulation of polysiloxanes carriers of alkyl, alkenyl, cycloalkyl groups, phenyl or hydroxides. A particularly noted example-smelled is a dimethylpolysiloxane elastomer containing a small proportion of vinyl groups.
Among the various types of polymers mentioned above, the polymers that are targeted, more preferably still, to be reinforced in accordance with the present invention consist of polyamides. Nylons 6.6 and their are particularly targeted.
The mineral reinforcement charges according to the presented invention consist of appropriate clays prayers having undergone a calcination treatment. This treatment consists in heating the mineral matter chosen at a temperature y erasure at least equal to THAT by operating in the ambient air under a nitrogen atmosphere or under a humid air atmosphere;
we can work in a static oven, in a rotary oven or in a flash calciner. This calcination firstly develops a dehydroxylation reaction of the mineral matter that will lose from ONLY its water of structure and on the other hand a transformation reaction of its doping crystallographic structure which will give birth of an intimate mixture of instatite and silica under form of amorphous silica or silica crystallized with latta of cristobalite. Previously, we wrote that the charge mineral is essentially constituted by a mixed intimate instatite and silica; by the essential expression-liment, we mean that the calcination mixture may also contain small amounts of impurities mineral linked to the nature of the deposit which does not constitute not an embarrassment. The duration of the heating is not critical and can vary between wide limits such as between a few fractions of a second (case of flash calcination) and ten hours (case of calcination in an oven static or rotating). This duration must of course be in any case sufficient to carry out the transformation crystallographic of which we spoke above.
The reinforcing mineral filler that is used preferably to implement the presented invention consists of talc calcined by heating in a static or rotating oven at a temperature between THAT and THAT for a period ranging from two hours to five hours. note that the use of such talc for reinforcing polyamides corresponds to one embodiment of the invention which is particularly interesting.
The size of the reinforcing filler is a variable that does not present a specially character critical; usually a coma charge is used ~ Z ~ L ~ 3G ~ 7 carrying particles whose dimensions are included between 0.1 micrometer and 100 micrometers and pre ~ erence between 0.5 micro meter and 50 micro meter As for the specific surface of the particles, it does not constitute plus a specially critical variable; habitually, it is between 1 and 25 m2 / g and preferably between 2 and 15 m2 / g.
The amount of mineral reinforcing filler has use to prepare the compositions according to the invention may vary between wide limits. The maximum proportion is limited mainly by the polymer capacity of link the reinforcing filler into a mass having cohesion; usually this maximum proportion does presented approximately 90% of the weight of the polymer assembly reinforcing mineral filler. The minimum proportion is the amount of charge that is needed to start to observe an improvement in mega properties polymer nics; usually this minimum proportion maie represents approximately y of the weight of the polymer assembly -reinforcing mineral filler. The proportions of usable reinforcing fillers can therefore be between 2%
and 90%; preferably, these proportions are between 10% and 60%.
The compositions according to the pxesen-te invention can understand further, and this is a particular measure-rhyme advantageous, a coupling agent. This cleaning agent range is usually chosen from organ-polyfunctional silicics mentioned above in the preamble to this brief. These compounds include at least one alkoxysilane group capable of binding with the mineral filler and at least one other group capable of bonding with the polymer. The nature of this other functional group will of course depend on the polymer used. So the coupling agents containing vinyl groups are ~ 2 ~ 6 ~ 7 compounds usable for example with polyolefins and thermosetting polyesters; have examples suitable organosilicics are: vinyl-trimethoxysilane, vinyltriethoxysilane, wine ~ ltri (2-methoxyethoxy) silane.
Coupling agents containing acrylic groups or methacrylic compounds are still usable with polyolefins and thermosetting polyesters; a example of a suitable organosilicon compound is:
y -methacryloxypropyltrimethoxysilane. Coupling agents amine ranges are compounds which can be used for example with polyvinyl chloride, polyamides, polyesters thermoplastics, polycarbonates, polyurethanes thermoplastics, phenolic resins, epoxy resins and polyamides; examples of organosilicon compounds which are suitable are: y-aminopropyltrimethoxysilane, y -aminopropyltriethoxysilane, N- (~ -aminoethyl) y -aminé-propyltrime-thoxysilane. Oxide coupling agents are compounds still usable with thermos polyesters plastics, phenolic resins and epoxy resins;
examples of suitable organosilicon compounds are:
le ~ - (epoxy-3, ~ cyclohexyl) ethyltrimethoxysilane, le y -glycidoxy-propyltrimethoxysilane. Coupling agents containing mercapto groups are usable compounds for example with polychloroprenes; an example of an organosilicon compound which is suitable is: y -mercaptopropyltrimethoxysilane.
As coupling agents, there may still be suitable azidosilanes (or silanesulfonylazides); compounds of this type are described by GOA. Ma. FERRENT et ci. in the article :
Polymer Engineering an Science, 1977, Vol. 17, born 1, pages y to 49.
Ira quantity of coupling agent necessary to ensure a good bond between the mineral reinforcing filler and the base polymer is relatively small. A quantity of only 0.1 ~ of coupling agent relative to the weight of the 6 ~ 7 filler can be used to produce a composition having mechanical properties superior to those of the composition containing an untreated charter. In general, quantities of coupling agent between 0.3% and 4% were found to be very satisfactory. Note that larger quantities can also be used without disadvantages for pro-piety of the finished product.
The polymeric compositions reinforced according to the present invention can be prepared in various ways known per se.
From thermoplastic and thermos polymers hardened sands, the mixture of the various constituents is made preferably in two periods: a first period in which the various constituents are agitated together at room temperature in a conventional powder mixer (which can simply be the feed hopper of a extruder) and a second period in which this mixed is homogenized by hot mixing in a one or more screws. After this treatment, the coma positions of the invention generally arise under the form of rods which are then cut into granules;
these granules will be used later for cheese desired items by operating in classified devices than injection molding, transfer or extrusion.
From elastomeric polymers, the blend of the various constituents is generally made by passage direct from all of the various constituents in a milan-slow fear suitable by (for example slow grinder, mixer internal type or cylinder mixer) brought to the adequate erasure. At the end of this treatment, the compost-lions of the invention are generally in the form pastes of varying thickness; these pasta will be used later to shape the compositions to shape desired by using the usual techniques in a way-6 ~ 7 swimming of elastomeric materials, for example by calendering or by molding. preshaping of compositions to shape desired, they are then subjected to a vulcanization treatment.
Lion.
In the preferred case where an agent is used coupling, the latter can be incorporated into the medium have preparation of the compositions according to the invention of ten-frets manners: according to a first variant, the agent coupling can be previously deposited on the load which will serve to reinforce the polymer; according to a second variant, the coupling agent can be deposited beforehand on the polymer before the addition of the filler; according to a third variant, coupling housing can be mixed directly with the polymer and the filler. In view of the above, the expression various constituents, which appears above at about the methods of preparation of the compositions according to the mention, will mean: variant 1: pre-mineral charge treated + polymer; variant 2: mineral filler + polymer pre treated; variant 3: polymer + mineral filler + agent of coupling.
Treatment with the coupling agent, when uses one, usually done by incorporation direct or progressive of the latter, in its pure state or dissolved in an appropriate solvent, in the filler (variant 1), in the Variant polymer 2) or in the filler assembly + polymer (variant 3). In the case of variant 1 nota-ment, it is possible to treat the load by the technique mixing in fluidity bed or by the technique employing a quick mixer.
The polymeric compositions according to the invention can still be prepared by making a mixture put, presented in the form of granules or paste based of a part of the polymer to be reinforced, of charge and possibly lent of coupling agent, which will then be mixed before y implementation with granules or a paste of the rest of the polymer to be reinforced.
Yet another method of preparing compost-lions of invention consists in polymerizing mono mothers forming the polymer in the presence of the reinforcing filler possibly treated, polymerization can take place in the mold having the shape of the desired article. The would-the coupling agent, if any, can be effective also kills during polymerization.
The polymeric compositions according to the invention may also contain one or more additives such as for example pigments, stabilizers, nucleation, hardening and vulcanizing accelerators implantation, characteristic modifiers to flow compounds and compounds intended to improve the surface finish articles or to modify the behavior of the compositions molding. The incorporated amounts of these additives do not generally do not exceed 40 ~ of the weight of the polyp matrix-fig.
To doping polyamides which are polymers particularly preferred for the implementation of the pro-sente invention can be incorporated, in addition, in the compositions of the invention, with the aim of further improving their mechanical properties at such low temperatures than those going from QUE to -QUE, polymeric compounds consisting of copolymers derived from at least one goose-fine and at least one other copolymerizable and coma mono-mother carrying carboxyl or it carboxylate groups.
More precisely one can appeal in this context: -. to olefinic copolymers derived from a ~ -olefin aliphatic having from 2 to 6 carbon atoms (for example: ethylene, propylene, butene-l pen ~ ene-l, hexene-l) and 'of at least one compound belonging to the class of mono-or dicarboxylic acids, established with 3 to 8 carbon atoms (for example: acrylic acid, 6 ~ 7 methacrylic acid, maleic acid, fumaric acid, itaconic acid, vinylbenzolic acid ?, alkyl esters in: Eerieurs and the anhydrides derived from these acids; of copolymers which are well suited are for example:
ethylene-acrylic acid, ethylene-acid copolymers methacrylic, ethylene-acrylic acid-thacrylate methyl;
. to olefinic copolymers containing cargo groups-xyls or carboxylates and derived from ethylene and from minus one ~ -olefin having 3 to 6 carbon atoms.
As ci-olefin having 3 to 6 carbon atoms, we preferably uses propylene, however another -olefin of this type, in particular butene-1, the puppet-- 1 and hexene-1, can be chosen instead or in addition propylene. introduction of itou carboxyl groups carboxylates can be made: either by copolymerization direct from ethylene-olefin mixture having 3 to 6 carbon atoms with at least one established compound belonging to the class of dicarboxylic acids ci unsaturated.s having from to 8 carbon atoms (acid maleficent, fumaric acid, i-taconic acid), esters lower alkyl and the anhydrides derived from these acids; either by grafting the acidic compound (s) (itou derivative acid) on the olefinic basis, induced by ionization, by hydroperoxidation or under the effect of heat and pressure. Suitable copolymers deny well are for example: ethylene copolymers-grafted propylene maleic anhydride, ethylene-propylene fumaric acid transplant;
. to copolymers containing carboxyl groups itou carboxylates and ethylene derivative of at least one -olefin having 3 to 6 carbon atoms and at least one unconjugated diet. Preferably we use here again, as -olefin having 3 to 6 carbon atoms the y propylene. The unconjugated diet usually consists in an aliphatic diet containing at least 6 atoms of carbon which has a terminal double bond and a internal double bond; preferably used here 1,4-hexadiene. The introduction of carboxyl groups itou carboxylates is made by treating the mixed ethylene--were going - diet as indicated above in the case of ethylene-olefin mixture. Copolymers which come well are for example: ethylene copolymers-1,4-propyl-ene-hexadiene grafted with maleic anhydride and ethylene-propylene-hexadiene-1,4 graft fumaric acid.
The functionalized copolymers belonging to types defined above have already been applied lion with polyamide reinforcement; for more details at about their definition and their conditions of implementation work we can refer to the French patent born 2,311,814.
The amounts of functionalized copolymers to be used artwork possibly usually represent y to 60 the weight of the base polyamide of the composition.
The compositions of the present invention are characterized by mechanical properties that could not be not previously obtained with polymers, especially polyamides, reinforced with mineral materials. To be more specific, it is possible to develop polyamides loaded with a flexural modulus (as measured in the conditions defined below) greater than 4300 Mua, notch impact resistance (as measured in conditions defined below) greater than 5 kJ / m2 and a bending temperature under load (as measured in the conditions defined below) greater than THAT. The Prior art polyamide compositions loaded with talc (not calcined) have a flexural modulus which can reach and exceed 6000 Mua, but they generally have a notched impact resistance which is at most equal to -::

~ L2 ~ 9 ~ 7 4 kJ / m2. As for the polyamide compositions containing kaolin calcine, if they have an impact strength in-size which is generally satisfactory they sense by against a flexural modulus which remains in: Above the value of 4300 Mua of which we spoke above and a temperature of bending under load less than THAT.
The following nonlimiting examples show how the present invention can be practically implemented.

By operating the company's Rohan mixer dancing Engels Mann we put in direct contact:
. 3,500 g of nylon 6.6, sold by the Rhône-Poulenc Company Chemical Specialties under the Technyl trademark A 216;
. 1,500g of talc sold by the Société des talcs de Luzenac having goose calcines for hours in an oven static at a temperature of 1 QUE; the dispersion particle size of this charge is as follows: 100%
particles smaller than 20 microns; 90 ~ parti-celes of less than 10 micro meters; 60% of particles of less than 5 micrometres; 20% of particles less than

2 micrometres ; sa surface spécifique est d'environ 5 m2/g ;
. et 15g de r -aminopropyltriethoxysilane vendu par la Société Union Car bide sous la marque de commerce Silone A 1100.
Ce mélangé est homogénéisé à température ambiante puis il est introduit dans la trémie d'alimentation d'une extrudeuse à double vis de la marque de commerce Werner-Pfleiderer, type ZSK 30 afin de disperser convenablement la charge minérale dans la matrice de polyamide. Le profil des températures de l'extrudat est équilibré dans les con-dotions de marche régulière comme suit :
- entrée : QUE ;

- milieu de corps de l'extrudeuse : QUE
- extrémité : QUE ;
- filière : QUE.
La vitesse de rotation des vis est fixée à 200 tours minute Le débit de produit et rude est de tordre de :Ll,4 kg/heure. L'ex-trudeuse est équipée d'une filière a 3 trous et on obtient des joncs qui sont ensuite découpés en granules d'environ 3 mm de longueur et de 1,5 mm de diamètre.
Dans le bu-t de tester les propriétés mécaniques des articles obtenus à partir de pareils granules, on procède à un certain nombre d'essais dont la nature est indiquée ci-dessous :
. essais de Flexion : la résistance et le module en flexion sont mesures selon les indications de la norme ASTI D 790, et la température de flexion sous charge (TFSC) est mesurée selon les indications de la norme ASTI D 648 ;
. essais de choc Charpy : les résistances au choc Charpy sur éprouvettes entaillées sont mesurées selon les indications de la nomme ASTI D 256 en opérant avec des éprouvettes conditionnées à EH 0 (les éprouvettes sont placées en dessinateur sur silicagel et séchées de nouveau 24 heures à température ambiante sous une pression réduite de 0,67. 102 à 1,33. 102 Pu avant de réaliser les mesures).
Dans le but de préparer les éprouvettes nécessaires à la réalisation de ces essais, on effectue un moulage en introduisant ces granules dans une presse à injecter de la marque de commerce Buhler Rover, type 100 B. Le moule est du type doigts, chaque doigt correspondant à une prou-volte dont la forme et les dimensions correspondent à celles définies par les normes ASTI mentionnées précédemment. Dans cette presse, la composition de moulage sous forme de gras nuées est fondue à une température de QUE a QUE tandis que le moule est maintenu a une température de QUE. La pression.d'injection est de 750. 105 Paf La durée d'un cycle L9~97 d'injection est de 30 secondes. Les résultats des essais de flexion et de choc sont indiqués dans le tableau 1 suivant.
A titre d'essai comparatif (essai A), on a repro-dut les mêmes opérations que celles décrites ci-avant mais en utilisant cette fois du talc non calciné.
Encore à titre d'essai compara-tif (essai B), on a reproduit les mêmes opérations que celles décrites ci-avant mais en utilisant cette fois a la place des 1 500g de talc calciné, la même quantité de kaolin calciné vendu par la Société English China Clans sous la marque de commerce Polestar 200 R. La dispersion granulometrique de cette charge est la suivante : 99,9% de particules de moins de 50 micro mètres ; 95% de particules de moins de 10 micro mètres ;
60% de particules de moins de 2 micro mètres ; sa surface sue-civique est d'environ 8,5 m2/g.

y. y, _._ ...... ,, _, . , ., ,._ ., , .. . _, _ .
EXEMPLE/
ESSAI FLEXION CHOC CHARPY
ENTAILLE
. . ., Résistance Module TFSC kJ/m Mua Mua OC
... ____ __. .

1 154 5120 116 6,2 . . y_ .

B 146 4250 73 6,5 l I

Les articles moulés contenant du talc calcine (exemple 1) présentent de plus une coloration beige claire qui est préférable à la coloration grise présentée par les articles contenant du talc non calcine (essai A). Les articles con-tenant du kaolin calcine (essai B) présentent une coloration beige sensiblement plus foncée.

On a reproduit les mêmes opérations que celles de-entes ci-avant à l'exemple 1 mais en utilisant cette fois, a la place des 1 500g de talc calciné, la même quantité de palygorskite calcinée pendant 4 heures a QUE. Cette espèce argileuse est issue du gisement de Pou-t au Sénégal de la Société Rhone-Poulenc Chimie de Base. La dispersion 6~7 granulometrique de cette charge es' la suivante : 100% de particules de moins de 50 micro mètres 95~ de particules de moins de 20 micro mètres ; 90~ de particules de moins de 10 micro mètres ; gars de particules de moins de 5 micro mètres ;
70% de particules de moins de 2 micro mètres ; sa surface spécifique est d'environ 9 m2/g.
Les propriétés mécaniques des articles moulés obtenus sont les suivantes :
- essais de flexion : . résistance : 133 Mua . module :4115 MUA
. TFSC : QUE
- choc Charpy entaillé : 6kJ/m2 En opérant dans un mélangeur rapide de la Société
Henschel tournant à 1 500 tours minute on met en contact direct pendant 6 minutes à température ambiante :
. 1 500g de talc calciné identique à celui décrit ci-avant à l'exemple 1 ;
. avec 15g de vinyltriéthoxysilane vendu par la société
Union Car bide sous la marque de commerce Silone A 151.
La charge minérale de renforcement ainsi obtenue sur laquelle à été déposé l'agent de couplage est introduite ensuite dans un mélangeur Rohan contenant 3 500g de polypropy-lève vendu par la Société British Petroleum sous la marque Napryl 61400 AGI Après agitation de l'ensemble à température ambiante, le mélange résultant est homogénéisé par malaxage a chaud dans l'extrudeuse Werner-Pfleiderer mise en oeuvre à l'exemple 1 ; le profil des températures est le suivant :
- entrée : QUE ;
- milieu des corps de l'extrudeuse : QUE ;
- - extrémité : QUE ;
- filière : QUE.
La vitesse de rotation des vis est fixée à 200 tours/rninu-te ;
le débit de produit extradé est de l'ordre de 12 kg/heure.

y Les longs qui sont obtenus sont granules, puis ces derniers sont soumis à une opération de moulage à l'aide de la presse à injecter décrite precédemmen-t à l'exemple 1.
Dans cet-te presse, les granules sont fondus à une température de Tordre de QUE à QUE tandis que le moule est maintenu à une température de QUE. La pression d'injection est de 750. 10 Paf La durée du cycle d'injection est de 25 secondes. Les résultats des essais de flexion e-t de choc sont indiques dans le tableau 2 suivant.
A titre d'essai comparatif (essai C), on a reproduit les mêmes opérations que celles décrites ci-avant mais en utilisant cette fois, à la place des 1500~ de talc calcine, la même quantité de kaolin calciné vendu par la Société
Frappeur Kaolin sous la marque de commerce Whitetex. La dispersion granulome-trique de cette charte est la suivante :
99,9~ de particules de moins de 10 micro mètres ; 90% de particules de moins de 5 micro mètres ; 60% de particules de moins 2 micro mètres ; sa surface spécifique est d'environ 10 m /~.

EXEMPLE/ FLEXION CHOC CHARPY
ESSAI ENTAILLE

RÉSISTANCE MODULE TFSC kJ/~2 Mua Mua OC
. _
2 micrometres; its specific surface is approximately 5 m2 / g;
. and 15g of r -aminopropyltriethoxysilane sold by the Union Car bide company under the Silone trademark At 1100.
This mixture is homogenized at room temperature then it is introduced into the feed hopper of a twin screw extruder of the trade mark Werner-Pfleiderer, type ZSK 30 in order to disperse suitably the mineral filler in the polyamide matrix. The profile temperatures of the extrudate is balanced under con-regular market endowments as follows:
- entry: QUE;

- middle of body of the extruder: THAT
- end: THAT;
- sector: THAT.
The screw rotation speed is fixed at 200 rotations minute The product flow and rough is to twist : Ll, 4 kg / hour. The former extruder is equipped with a 3-channel holes and we get rods which are then cut into granules about 3 mm in length and 1.5 mm in diameter.
In the bu-t to test the mechanical properties articles obtained from such granules, we proceed to a number of tests, the nature of which is indicated below :
. Bending tests: resistance and modulus in bending are measured according to the indications of the ASTI D 790 standard, and the flexural temperature under load (TFSC) is measured according to the indications of standard ASTI D 648;
. Charpy impact tests: Charpy impact resistances on notched test pieces are measured as indicated of the name ASTI D 256 by operating with test tubes conditioned at EH 0 (the test pieces are placed in designer on silica gel and dried again 24 hours at room temperature under a reduced pressure of 0.67. 102 to 1.33. 102 Pu before performing the measurements).
In order to prepare the necessary test pieces when these tests are carried out, a molding is carried out introducing these granules into an injection molding machine trademark Buhler Rover, type 100 B. The mold is of the finger type, each finger corresponding to a proof volte whose shape and dimensions correspond to those defined by the ASTI standards mentioned above. In this press, the fat molding composition clouds is melted at a temperature of QUE a QUE while that the mold is maintained at a temperature of QUE. The injection pressure is 750. 105 Paf The duration of a cycle L9 ~ 97 injection time is 30 seconds. Test results bending and shock are shown in Table 1 following.
As a comparative test (test A), we repro-had the same operations as those described above but this time using uncalculated talc.
Again as a comparative test (test B), we have reproduces the same operations as those described above but using this time instead of the 1,500g of talc calcined, the same amount of calcined kaolin sold by the Company English China Clans under the trademark Polestar 200 R. The particle size dispersion of this load is as follows: 99.9% of particles less than 50 micro meters; 95% of particles smaller than 10 microns;
60% of particles less than 2 micrometers; its sue-civic is approximately 8.5 m2 / g.

y. y, _._ ...... ,, _,. ,.,, ._.,, ... _, _.
EXAMPLE/
CHARPY SHOCK FLEXION TEST
NOTCH
. . ., Resistance Module TFSC kJ / m Mua Mua OC
... ____ __. .

1,154 5,120 116 6.2 . . y_.

B 146 4250 73 6.5 l I

Molded articles containing talc calcine (example 1) also have a light beige coloring which is preferable to the gray coloring presented by the articles containing non-calcined talc (test A). Articles holding kaolin calcine (test B) present a coloration noticeably darker beige.

We reproduced the same operations as those of-entes above in Example 1 but using this time, instead of the 1,500g of calcined talc, the same amount of palygorskite calcined for 4 hours a QUE. This species clay comes from the Pou-t deposit in Senegal of the Rhone-Poulenc Basic Chemistry Company. The dispersion 6 ~ 7 particle size of this charge is as follows: 100% of particles of less than 50 micro meters 95 ~ of particles of less than 20 micro meters; 90 ~ particles smaller than 10 micro meters; guys with particles less than 5 micro meters;
70% of particles less than 2 micrometers; its surface specific is approximately 9 m2 / g.
The mechanical properties of the molded articles obtained are the following :
- bending tests:. resistance: 133 Mua . module: 4115 MUA
. TFSC: THAT
- notched Charpy shock: 6kJ / m2 By operating in a rapid mixer of the Company Henschel rotating at 1500 revolutions per minute is brought into contact direct for 6 minutes at room temperature:
. 1,500g of calcined talc identical to that described above in Example 1;
. with 15g of vinyltriethoxysilane sold by the company Union Car bide under the trademark Silone A 151.
The reinforcing mineral filler thus obtained on which has been deposited the coupling agent is introduced then in a Rohan blender containing 3500g of polypropy-lift sold by the British Petroleum Company under the brand Napryl 61400 AGI After stirring the whole at temperature ambient, the resulting mixture is homogenized by mixing hot in the Werner-Pfleiderer extruder used in Example 1; the temperature profile is as follows:
- entry: QUE;
- middle of the extruder bodies: THAT;
- - end: THAT;
- sector: THAT.
The speed of rotation of the screws is fixed at 200 turns / min;
the flow rate of extruded product is around 12 kg / hour.

y The long ones that are obtained are granules, then these the latter are subjected to a molding operation using of the injection molding machine described above in Example 1.
In this press, the granules are melted at a temperature to twist from QUE to QUE while the mold is held at a temperature of QUE. The injection pressure is 750. 10 Paf The duration of the injection cycle is 25 seconds. The results of the bending and impact tests are indicated in the following table 2.
As a comparative test (test C), we reproduced the same operations as those described above but in using this time, instead of 1500 ~ talc calcine, the same amount of calcined kaolin sold by the Company Kaolin hitter under the trade mark Whitetex. The The size distribution of this charter is as follows:
99.9 ~ of particles less than 10 micro meters; 90% of particles smaller than 5 microns; 60% of particles of minus 2 micro meters; its specific surface is approximately 10 m / ~.

EXAMPLE / BENDING SHOCK CHARPY
FULL TEST

MODULE RESISTANCE TFSC kJ / ~ 2 Mua Mua OC
. _

3 57 3235 72 3,8 ...

C 56 2805 64 3,9 . . .

9~7 On a reproduit les mêmes opérations que celles décrites ci-avant a l'exemple 1, mais en utilisant cette fois 3 500g d'un polycarbonate de bisphenol A vendu par la Société
Gen~ral Électrique sous la marque de commerce Texan 101.
I,'extrusion du mélangé polycarbonate/talc calcine/
Silone est faite dans les conditions de température suivantes :
- entrée extrudeuse : QUE ;
- milieu du corps de l'extrudeuse : QUE ;
- extrémité : QUE ;
- filière : QUE.
La vitesse de rotation des vis est fixée à 200 tours minute ;
le débit de produit extrade est de l'ordre de 13 kg/heure.
Le moulage des granules obtenus est fait à l'aide -de la presse a injecter décrite précédemment dans les conditions suivantes : température de la matière : QUE a QUE ;
température de moule : QUE ; pression d'injection : 750. 105 Pu ;
cycle d'injection : 60 secondes. Les résultats des essais de flexion et de choc sont indiqués dans le tableau 3 suivant.
A titre d'essai comparatif (essai D), on reproduit l'exemple 4 en remplaçant les 1 500g de talc calcine par la même quantité de talc non calcine.

~2~6~7 _ 5EX~IPLE/ FLEXION CHOC C~IARPY
HAUSSA . ENTAILLE
_ _ _ 1 2 Résistance Module TFSC kJ/m 10 ; y. OC
3 57 3235 72 3.8 ...

C 56 2805 64 3.9 . . .

9 ~ 7 We reproduced the same operations as those described above in Example 1, but this time using 3,500g of bisphenol A polycarbonate sold by the Company General Electric under the trademark Texan 101.
I, extrusion of the mixed polycarbonate / talc calcine /
Silone is made under the following temperature conditions:
- extruder inlet: QUE;
- middle of the extruder body: QUE;
- end: THAT;
- sector: THAT.
The screw rotation speed is fixed at 200 revolutions per minute;
the flow rate of extruded product is of the order of 13 kg / hour.
The molding of the granules obtained is done using -the injection press described previously in following conditions: material temperature: QUE a QUE;
mold temperature: THAT; injection pressure: 750. 105 Pu;
injection cycle: 60 seconds. The results of the flexion and shock are shown in Table 3 below.
As a comparative test (test D), we reproduce Example 4, replacing the 1,500g of calcined talc by the same amount of non-calcined talc.

~ 2 ~ 6 ~ 7 _ 5EX ~ IPLE / BENDING SHOCK C ~ IARPY
HAUSSA. NOTCH
_ _ _ 1 2 Resistance Module TFSC kJ / m 10; y. OC

4 1234875 129 4,5 .

; 3,2 _ ._ En opérant dans un mélangeur Rohan, on met en contact direct :
. 1 500g d'un polycondensat phénol-formol en poudre de type novolaque, ayant un point de fusion de QUE et une viscosité
apparente de 17 Pays à QUE ;
. le mélange issu du traitement préalable, effectué conformé-ment aux indications données ci avant en début d'exemple 3, de 1 500g de talc calcine (identique a celui décrit dans l'exemple 1) avec 15g de y-aminopropyltriéthoxysilane ;
-. 490g de sciure de bois ;
. 30 . 230g d'hexaméthylènetétramine ;
20g d'hydroxy~e alcalino-terreux ;
3g de strate de zinc ;
. et 0,.5g d'un colorant noir vendu par la Société BAYER sous la marque de commerce Phénol Schwarz L.

. - 21 -~2~L9~97 pres agitation de l'ensemble à température ambiante, le mélangé résultant est homogénéisé par malaxage à chaud dans l'extrudeuse Werner-Pfleiderer mise en oeuvre à l'exemple 1 ;
le profil des températures est le suivant :
- entrée de l'extrudeuse : QUE ;
- milieu des corps de l'extrudeuse : QUE ;
- extrémité : QUE ;
- filière : QUE.
La vitesse de rotation des vis est fixée à 200 tours minute ;
le débit de produit extrade est de l'ordre de 15 heure Le produit sortant de l'extrudeuse est broyé pour conduire à une poudre qui est d'abord chauffée 30 minutes à
QUE, puis moulée par compression sous forme de plaquettes de dimensions 120 x 120 4mm à l'aide d'une presse de la Société
Pinette-Emidecau en opérant à une température de QUE et sous une pression de 400.105 Pu pendant 3 minutes 30 secondes.
Des éprouvettes dont la forme et les dimensions correspondent aux normes ASTI données ci-avant à l'exemple 1, ont oie découpées ensuite dans ces plaquettes. Les résultats des essais de flexion et de choc sont indiques dans le tableau 4 suivant.
A titre d'essai comparatif (essai E), on a reproduit l'exemple 5 en remplaçant les 1 500g de talc calcine par la même quantité de talc non calcine.

AMPLE/ FLEXION CROC CMARPY
ESSAI ENTAILLE
R~sis~ce Module TFSC kJ/m2 Mua Mua OC
_ 109 12350 195 1,6 l .. .

. là 192 1,4 On met en contact direct, dans un mélange interne de type Bandeburry de la Société Farrel, les constituants suivants:
. 1 000g de polychloroprene vendu par la Société Distugil sous la marque de commerce Buta Clor M 30 ;
. 40g de magnésie vendue par la Société Merci sous la marque de commerce Magli-te D ;
. 20g d'un additif anti-oxygene vendu par la Société Vulnax sous la marque de commerce Permanax ODE
pres 3 minutes d'agitation, on introduit ensuite dans ce mélangeur :
. le mélangé issu du traitement préalable (effectue conformément aux indications données ci-avant en début d'exemple 3) de 600g de talc vendu par la Société Cyprès Industriel Corporation sous la marque de commerce Mitron Vapeur, ayant oie calcine 96~7 pendant 4 heures dans un four statique à une température de QUE, avec 18 g de y -mercaptopropyltrimethoxysilane vendu par la Société Union Car bide sous la marque de commerce Silalle A 189 ; le -talc calciné mis en oeuvre pré-sente la dispersion granulométrique suivante : 100~ de particules de moins de 20 micrometres, 80% de particules de moins de 10 micro mètres, 55% de particules de moins de
4 1234 875 129 4.5 .

; 3.2 _ ._ By operating in a Rohan mixer, we put in contact direct:
. 1,500g of a powdered phenol-formaldehyde polycondensate novolak, having a QUE melting point and a viscosity apparent from 17 Countries to QUE;
. the mixture resulting from the preliminary treatment, carried out in accordance with ment to the indications given above at the start of Example 3, 1,500g of talc calcine (identical to that described in Example 1) with 15 g of y-aminopropyltriethoxysilane;
-. 490g of sawdust;
. 30 . 230 g of hexamethylenetetramine;
20g of hydroxy ~ e alkaline earth;
3g of zinc stratum;
. and 0.5g of a black dye sold by the company BAYER under the Phenol Schwarz L trademark.

. - 21 -~ 2 ~ L9 ~ 97 pres agitation of the whole at room temperature, the resulting mixture is homogenized by hot mixing in the Werner-Pfleiderer extruder used in Example 1;
the temperature profile is as follows:
- inlet of the extruder: QUE;
- middle of the extruder bodies: THAT;
- end: THAT;
- sector: THAT.
The screw rotation speed is fixed at 200 revolutions per minute;
the flow rate of extra product is around 15 hours The product leaving the extruder is ground to lead to a powder which is first heated 30 minutes to QUE, then compression molded into platelets dimensions 120 x 120 4mm using a Company press Pinette-Emidecau operating at a temperature of QUE and below a pressure of 400.105 Pu for 3 minutes 30 seconds.
Test pieces with corresponding shape and dimensions to the ASTI standards given above in Example 1, have goose then cut from these plates. The results of bending and impact tests are indicated in the table 4 next.
As a comparative test (test E), we reproduced Example 5 by replacing the 1,500g of calcined talc with the same amount of non-calcined talc.

FULL / FLEXION CROC CMARPY
FULL TEST
R ~ sis ~ ce Module TFSC kJ / m2 Mua Mua OC
_ 109 12350 195 1.6 l ...

. there 192 1.4 We put in direct contact, in an internal mixture Bandeburry type from Farrel, the constituents following:
. 1000g of polychloroprene sold by the Distugil Company under the trademark Buta Clor M 30;
. 40g of magnesia sold by the company Merci under the brand Magli-te D;
. 20g of an anti-oxygen additive sold by the Vulnax Company under the trademark Permanax ODE
about 3 minutes of agitation, then introduced in this mixer:
. the mixture resulting from the preliminary treatment (carried out in accordance to the indications given above at the start of Example 3) of 600g of talc sold by the company Cypres Industriel Corporation under the trademark Mitron Vapeur, having calcine goose 96 ~ 7 for 4 hours in a static oven at a temperature QUE, with 18 g of y-mercaptopropyltrimethoxysilane sold by Union Car bide under the brand of Silalle A 189 store; the calcined talc used pre-feels the following particle size dispersion: 100 ~
particles of less than 20 micrometres, 80% of particles less than 10 microns, 55% of particles less than

5 micro mètres, 15% de particules de moins de 2 micro mètres ;
sa surface spécifique est environ 4 m2/g ;
. et 100 g d'un additif plastifiant vendu par la Société
Shell sous la marque de commerce Semis B.
L'ensemble des constituants précisés est mélangé
pendant une durée de 12 minutes à une température de l'ordre de QUE.
Le gâteau obtenu est repris dans un malaxeur à
cylindres de type L de la Société Bière et il es-t malaxé
pendant 12 nouvelles minutes, à température ambiante, en présence des autres ingrédients suivants :
. 50g d'oxyde de zinc ;
. lot d'éthylène thiourée vendue par la Société du Pont de Nemours sous la marque de commerce NA 22 ;
. et 5g de disulfure de tetrame-thylthiuram vendue par la Société Vulnax sous la marque de commerce Vulcafor TMD~.
Le mélange qui est finalement obtenu est vulcanisé
sous presse Pinette-Emidécau, dans un moule, en opérant à
QUE pendant 12 minutes, sous une pression de 250.105 Paf Des éprouvettes, dont la forme et les dimensions correspondent . aux normes régissant les essais mécaniques effectues, ont oie ensuite découpées. Les essais qui ont été effectues sont les suivants : essais de traction : la résistance à la rupture et le module de traction à 200% d'allongement sont mesurés selon les indications de la norme NF T 46 002 ; essais de déchirement : la résistance au déchirement est mesurée selon les indications de la norme NF T 46 007 (méthode C) ; mesure aie déformations rémanentes après NF T 46 007 méthode C) ;
mesure de déformations rémanentes après compression après 24 heures à QUE (en abréviation DUC) : elle es-t affectueux selon les indications de la norme NF T 46 001 ; et mesure de la résistance à l'abrasion selon la méthode Zwick. Les résultats des essais mécaniques effectues sont indiques dans le tableau 5 suivant.
A -titre d'essai comparatif (essai F), on a reproduit l'exemple 6 en remplacent les 600g de talc calcine par la 10 même quantité de talc non calcine.

y' _ PROPRIÉTÉS

Résistance en traction (Mua) 15,5 12 Module à 200%
d'allongement(MPa) 11 9,5 Résistasse au dechire~.ent(daN/cm) 43 51 DUC (~) 6 11 IAbFasion (perte en mm3)190 ~0 On met en contact direct, dans une calandre de la Société Truster, les constituants suivants :

. - 25 -.... .. . . . . ... . . . . . ... .. .. . , __ _ . .. .. ..

. 100 ci d'un polydimé-thylsiloxane de poids moléculaire égal à 600 000 ayant 16 cJroupements vinyle par mole ;
. et 40g de talc calciné identique à celui décrit ci-avant à l'exemple 6.
Après 15 minutes de malaxage à température ambiante, on introduit dans le mélange résultant 1,2g de peroxyde de dichloro~2,4 benzoyle e-t on continue le malaxage pendant 5 autres minutes.
La pâte ainsi obtenue est vulcanisée sous presse Pinette-Emidécau, dans un moule, en opérant à QUE pendant 8 minutes, sous une pression de 150.105 Paf Des éprouvettes dont la forme et les dimensions correspondent aux normes régissant les essais mécaniques e~ectues, ont oie ensuite découpées. Les essais qui ont e-té e~Eectués sont les suivants :
essais de traction : la résistance à la rupture e-t l'allonge-menât à la rupture ont oie mesures selon les indications de la norme NF T 46 002 ; mesure de la résistance au déchirement :
elle est effectuée selon les indications de la norme ASTI D 624 A ; mesure de déformations rémanentes après coma pression après 22 heures à QUE (DUC) : elle est effectuée selon les indications de la norme ASTI D 395 B. Les résul-lais des essais mécaniques effectués sont indiqués dans le tableau 6 suivant.
A titre comparatif (essai G), on a reproduit l'exemple 7 en remplaçant les 40g de talc calciné par la même quantité
de talc non calciné.

y 7 ~ESEMPLE/ESSAI 7 G
PROPRIÉTÉS

Résistance en traction (Mua) 2,2 1,6 Allongement à la rupture 220 275 Résistance au déchirement(daN/cm) 240 280 DUC (~) 24 96
5 micro meters, 15% of particles less than 2 micro meters;
its specific surface is approximately 4 m2 / g;
. and 100 g of a plasticizing additive sold by the Company Shell under the trademark Semis B.
All the specified components are mixed for a period of 12 minutes at a temperature of the order OF THAT.
The cake obtained is taken up in a kneader at type L cylinders from the Beer Company and it is kneaded for another 12 minutes at room temperature, presence of the following other ingredients:
. 50g of zinc oxide;
. batch of ethylene thiourea sold by the Société du Pont de Nemours under the trademark NA 22;
. and 5g of tetrame-thylthiuram disulfide sold by the Vulnax company under the trade name Vulcafor TMD ~.
The mixture which is finally obtained is vulcanized in Pinette-Emidécau press, in a mold, operating at THAT for 12 minutes, under a pressure of 250.105 Paf Test tubes, the shape and dimensions of which correspond . to the standards governing the mechanical tests carried out, have then goose cut. The tests that have been carried out are as follows: tensile tests: resistance to failure and the tensile modulus at 200% elongation are measured according to the indications of standard NF T 46 002; tests tear resistance: the tear resistance is measured according to the indications of standard NF T 46 007 (method C); measured have remanent deformations after NF T 46 007 method C);
measurement of remanent deformations after compression after 24 hours at QUE (abbreviation DUC): she is affectionate according to the indications of standard NF T 46 001; and measure of abrasion resistance according to the Zwick method. The results of the mechanical tests carried out are indicated in the following table 5.
As a comparative test (test F), we reproduced Example 6 replaces the 600 g of talc calcine with 10 same amount of non-calcined talc.

y '_ PROPERTIES

Tensile strength (Mua) 15.5 12 200% module elongation (MPa) 11 9.5 Resists tear ~ .ent (daN / cm) 43 51 DUC (~) 6 11 IAbFasion (loss in mm3) 190 ~ 0 We put in direct contact, in a grille of the Truster Company, the following constituents:

. - 25 -.... ... . . . ... . . . . ... .. ... , __ _. .. .. ..

. 100 ci of a polydime-thylsiloxane of equal molecular weight 600,000 with 16 vinyl groups per mole;
. and 40g of calcined talc identical to that described above in example 6.
After 15 minutes of mixing at room temperature, 1.2 g of peroxide are introduced into the resulting mixture dichloro ~ 2,4 benzoyl and the mixing is continued for 5 other minutes.
The dough thus obtained is vulcanized in a press Pinette-Emidécau, in a mold, operating at QUE for 8 minutes, under a pressure of 150.105 Paf Test tubes whose shape and dimensions correspond to standards governing the mechanical tests carried out, then goose cut out. The tests which have been carried out are the following:
tensile tests: breaking strength and elongation-led to the rupture have measures according to the indications of the standard NF T 46 002; measure of tear resistance:
it is carried out according to the indications of the standard ASTI D 624 A; measurement of remanent deformations after coma pressure after 10 p.m. at QUE (DUC): it is carried out according to the indications of the ASTI D 395 B standard.
the mechanical tests carried out are indicated in the Table 6 below.
For comparison (test G), the example is reproduced 7 by replacing the 40g of calcined talc by the same quantity uncalculated talc.

y 7 ~ SAMPLE / TEST 7 G
PROPERTIES

Tensile strength (Mua) 2.2 1.6 Elongation at break 220 275 Resistance to tear (daN / cm) 240 280 DUC (~) 24 96

Claims (20)

Les réalisations de l'invention, au sujet desquelles un droit exclusif de propriété ou de privilège est revendiqué, sont définies comme il suit: The realizations of the invention, about of which an exclusive property or privilege right is claimed, are defined as follows: 1. Compositions faites pour le moulage qui comprennent:
- soit (a) un polymère et (b) une charge minérale de renforcement, - soit (a) un polymère, (b) une charge minérale de renforcement et (c) un agent de couplage, caractérisées en ce que la charge minérale est essentiel-lement constituée par un mélange intime d'enstatite et de silice tel qu'il est obtenu par calcination à une tempéra-ture au moins égale à 800°C d'espèces argileuses appropriées.
1. Compositions made for molding which include:
- either (a) a polymer and (b) a filler strengthening mineral, - either (a) a polymer, (b) a mineral filler reinforcement and (c) a coupling agent, characterized in that the mineral filler is essential-Lement constituted by an intimate mixture of instatite and silica as obtained by calcination at a temperature ture at least equal to 800 ° C of suitable clay species.
2. Compositions selon la revendication 1, caractérisées en ce que les espèces argileuses soumises à
la calcination sont choisies dans le groupe constitué par la chlorite, l'illite, la palygorskite, la saponite, le talc et des mélanges de ces espèces.
2. Compositions according to claim 1, characterized in that the clay species subjected to the calcination are chosen from the group consisting of chlorite, illite, palygorskite, saponite, talc and mixtures of these species.
3. Compositions selon la revendication 2, caractérisées en ce que l'on fait appel à du talc. 3. Compositions according to claim 2, characterized in that talc is used. 4. Compositions selon la revendication 1, caractérisées en ce que le polymère qui est renforcé est un polymère thermoplastique. 4. Compositions according to claim 1, characterized in that the polymer which is reinforced is a thermoplastic polymer. 5. Compositions selon la revendication 4, caractérisées en ce que le polymère est une polyoléfine. 5. Compositions according to claim 4, characterized in that the polymer is a polyolefin. 6. Compositions selon la revendication 4, caractérisées en ce que le polymère est un polyamide. 6. Compositions according to claim 4, characterized in that the polymer is a polyamide. 7. Compositions selon la revendication 6, caractérisées en ce que le polymère est un polycarbonate. 7. Compositions according to claim 6, characterized in that the polymer is a polycarbonate. 8. Compositions selon la revendication 1, caracté-risées en ce que le polymère qui est renforcé est un polymère thermodurcissable. 8. Compositions according to claim 1, character-laughs in that the polymer that is reinforced is a polymer thermosetting. 9. Compositions selon la revendication 8, caracté-risées en ce que le polymère est une résine phénolique. 9. Compositions according to claim 8, character-that the polymer is a phenolic resin. 10. Compositions selon la revendication 8, carac-térisées en ce que le polymère est un polyimide. 10. Compositions according to claim 8, charac-terized in that the polymer is a polyimide. 11. Compositions selon la revendication 1, caracté-risées en ce que le polymère qui est renforcé est un polymère élastomérique. 11. Compositions according to claim 1, character-laughs in that the polymer that is reinforced is a polymer elastomeric. 12. Compositions selon la revendication 11, carac-térisée en ce que le polymère est un polychloroprène. 12. Compositions according to claim 11, charac-terized in that the polymer is a polychloroprene. 13. Compositions selon la revendication 11, carac-térisée en ce que le polymère est un silicone élastomère. 13. Compositions according to claim 11, charac-terized in that the polymer is an elastomeric silicone. 14. Compositions selon la revendication 1, carac-térisées en ce que l'agent de couplage, quand on choisit d'en utiliser un, est un composé organosilicique polyfonctionnel comprenant au moins un groupe alkoxysilane capable de se lier avec la charge minérale et au moins un groupe capable de se lier avec le polymère. 14. Compositions according to claim 1, charac-that the coupling agent, when we choose to use one, is a polyfunctional organosilicon compound comprising at least one alkoxysilane group capable of binding with the mineral charge and at least one group capable of bind with the polymer. 15. Compositions selon la revendication 1, carac-térisées en ce qu'elles renferment :
. des proportions de charge minérale de renforcement qui représentent 2 à 90% du poids de l'ensemble polymère +
charge minérale de renforcement ;
. des proportions d'agent de couplage, quand on choisit d'en utiliser un, qui représentent 0,3 à 4% du poids de la charge minérale de renforcement.
15. Compositions according to claim 1, charac-terized in that they contain:
. proportions of mineral reinforcing filler which represent 2 to 90% of the weight of the polymer assembly +
reinforcing mineral filler;
. proportions of coupling agent, when we choose to use one, which represent 0.3 to 4% of the weight of the reinforcing mineral filler.
16. Compositions selon la revendication 15, carac-térisées en ce qu'elles renferment :
. des proportions de charge minérale de renforcement qui représentent 10 à 60% du poids de l'ensemble polymère +
charge minérale de renforcement ;
. des proportions d'agent de couplage, quand on choisit d'en utiliser un, qui représentent 0,3 à 4% du poids de la charge minérale de renforcement.
16. Compositions according to claim 15, charac-terized in that they contain:
. proportions of mineral reinforcing filler which represent 10 to 60% of the weight of the polymer assembly +
reinforcing mineral filler;
. proportions of coupling agent, when we choose to use one, which represent 0.3 to 4% of the weight of the load strengthening mineral.
17. Procédé de préparation des compositions selon la revendication 1, caractérisé en ce que, au départ de polymères thermoplastiques et thermodurcissables, le mélange des divers constituants est fait en deux périodes : une pre-mière période dans laquelle les divers constituants sont agités ensemble à température ambiante dans un mélangeur à poudre classique et une seconde période dans laquelle ce mélange est homogénéisé par malaxage à chaud dans une extrudeuse à une ou plusieurs vis. 17. Process for preparing the compositions according to claim 1, characterized in that, starting from thermoplastic and thermosetting polymers, the blend of the various constituents is done in two periods: a pre-first period in which the various constituents are agitated together at room temperature in a powder mixer classic and a second period in which this mixture is homogenized by hot mixing in a one-way extruder or more screws. 18. Procédé de préparation des compositions selon la revendication 1, caractérisé en ce que, au départ de polymères élastomériques, le mélange des divers constituants est fait par passage direct de l'ensemble des divers consti-tuants dans un mélangeur lent approprié porté à la tempéra-ture adéquate. 18. Process for preparing the compositions according to claim 1, characterized in that, starting from elastomeric polymers, the mixture of the various constituents is made by direct passage of all the various constituents killing in a suitable slow mixer brought to temperature adequate ture. 19. Procédé selon la revendication 17 ou 18, caractérisé en ce qu'un agent de couplage consistant en un composé organosilicique polyfonctionnel comprenant au moins un groupe alkoxysilane capable de se lier avec la charge minérale et au moins un groupe capable de se lier avec le polymère, a été déposé, au préalable, sur ladite charge minérale de renforcement. 19. The method of claim 17 or 18, characterized in that a coupling agent consisting of a polyfunctional organosilicon compound comprising at least an alkoxysilane group capable of bonding with the charge mineral and at least one group capable of bonding with the polymer, has been previously deposited on said filler strengthening mineral. 20. Objets moulés obtenus à partir des compositions selon la revendication 1, 2 ou 3. 20. Molded objects obtained from the compositions according to claim 1, 2 or 3.
CA000441959A 1983-11-25 1983-11-25 Mineral filled polymer based moulding compounds, method and device for their preparation and moulded objects made from said compounds Expired CA1219697A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CA000441959A CA1219697A (en) 1983-11-25 1983-11-25 Mineral filled polymer based moulding compounds, method and device for their preparation and moulded objects made from said compounds

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CA000441959A CA1219697A (en) 1983-11-25 1983-11-25 Mineral filled polymer based moulding compounds, method and device for their preparation and moulded objects made from said compounds

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CA1219697A true CA1219697A (en) 1987-03-24

Family

ID=4126600

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CA000441959A Expired CA1219697A (en) 1983-11-25 1983-11-25 Mineral filled polymer based moulding compounds, method and device for their preparation and moulded objects made from said compounds

Country Status (1)

Country Link
CA (1) CA1219697A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0098229B1 (en) Moulding compositions based on polymers reinforced by mineral fillers, methods for their preparation, agents for the realisation of these methods and products obtained by means of these compositions
JP6615615B2 (en) Talc composition and use thereof
US5010122A (en) Plastic-rubber composites
EP0055957B2 (en) Process for injection moulding organopolysiloxane pastes
FR2466488A1 (en) MOLDABLE THERMOSETTING POLYESTER RESIN COMPOSITION HAVING MATURATION
JPS631336B2 (en)
CN110591270A (en) Self-cleaning polypropylene plastic barrel and preparation method thereof
KR102509040B1 (en) Talc particulate and uses thereof
CN1019307B (en) Rein forced molding resin composition
JPH02219838A (en) Silane composition for reinforcing polyolefin
CH624974A5 (en)
JP2020514434A (en) Polymer composition
EP0682060A1 (en) Composite material comprising a vulcanised elastomer and a thermoplastic elastomer
JPH08252813A (en) Ceramic and metal composition which can be injection-molded, and its manufacture
CN114044985A (en) Modified nano-silicon fiber reinforced mold cleaning adhesive for semiconductor packaging mold
CA1219697A (en) Mineral filled polymer based moulding compounds, method and device for their preparation and moulded objects made from said compounds
CH510702A (en) Polyethylene composition contng a calcined
JP2019533049A (en) Sacrificial microsphere
JP5047414B2 (en) Thermoplastic resin composition containing vulcanized rubber
JPH03231969A (en) Polyarylene sulfide resin composition and production thereof
JP2002256078A (en) Production method for reclaimed silicone-rubber product
Manoharan et al. Biologically sustainable rubber resin and rubber‐filler promoter: a precursor study
FR2546895A1 (en) Moulding compositions based on polymers reinforced with inorganic fillers, processes for preparing these compositions, means intended for making use of these processes and shaped objects originating from these compositions
CN114040940A (en) Rubber composition containing polyorganosiloxane as plasticizer
JP2021091832A (en) Resin composition, molding and method for producing the molding

Legal Events

Date Code Title Description
MKEX Expiry