BE904287A - FOOD PREPARATION REPLACING MILK FOR YOUNG DOMESTIC ANIMALS PREFERABLY CALVES. - Google Patents

FOOD PREPARATION REPLACING MILK FOR YOUNG DOMESTIC ANIMALS PREFERABLY CALVES. Download PDF

Info

Publication number
BE904287A
BE904287A BE0/216315A BE216315A BE904287A BE 904287 A BE904287 A BE 904287A BE 0/216315 A BE0/216315 A BE 0/216315A BE 216315 A BE216315 A BE 216315A BE 904287 A BE904287 A BE 904287A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
food preparation
milk
acid
weight
solution
Prior art date
Application number
BE0/216315A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Prior Agrarinnovacios Kisszove
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Prior Agrarinnovacios Kisszove filed Critical Prior Agrarinnovacios Kisszove
Publication of BE904287A publication Critical patent/BE904287A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A23FOODS OR FOODSTUFFS; TREATMENT THEREOF, NOT COVERED BY OTHER CLASSES
    • A23KFODDER
    • A23K50/00Feeding-stuffs specially adapted for particular animals
    • A23K50/60Feeding-stuffs specially adapted for particular animals for weanlings

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Animal Husbandry (AREA)
  • Birds (AREA)
  • Zoology (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Food Science & Technology (AREA)
  • Feed For Specific Animals (AREA)
  • Fodder In General (AREA)
  • Dairy Products (AREA)

Abstract

La préparation alimentaire remplaçant le lait comprend 1 - 5 % en poids d'acide(s) organique(s) et/ou inorganique(s) ou un de leurs mélanges et/ou stabilisant de préférence 3 % en poids d'un mélange d'acides organiques calculés par rapport au poids de la préparation alimentaire remplaçant le lait. Cette préparation est destinée à nourrir de jeunes animaux domestiques, de préférence des veaux.The food preparation replacing the milk comprises 1 - 5% by weight of organic and / or inorganic acid (s) or one of their mixtures and / or stabilizer preferably 3% by weight of a mixture of organic acids calculated with reference to the weight of the food preparation replacing milk. This preparation is intended to feed young domestic animals, preferably calves.

Description

       

  Préparation alimentaire remplaçant le lait pour les jeunes animaux domestiques de préférence les veaux. 

PREPARATION ALIMENTAIRE REMPLACANT LE LAIT

POUR LES JEUNES ANIMAUX DOMESTIQUES,

DE PREFERENCE LES VEAUX

  
Domaine technique

  
La présente invention concerne une préparation alimentaire remplaçant le lait pour nourrir les jeunes animaux domestiques, de préférence les veaux,

  
un procédé pour la préparation de cet aliment et un procédé pour nourrir de jeunes animaux domestiques, de préférence des veaux, avec la solution aqueuse de cette préparation alimentaire.

  
Connaissances de la pratique antérieure

  
Les veaux sont habituellement élevés en les nourrissant avec des préparations alimentaires artificielles remplaçant le lait au lieu de lait naturel. Le point le plus critique de ce type d'alimentation est la dé-lactation quand les veaux sont séparés de la vache et du lait maternel, et enlevés de leur environnement naturel. Le système digestif des veaux âgés de 1 à 2 semaines est très sensible parce que les pré-estomacs sont relativement rudimentaires et les enzymes de digestion ont une activité et une productivité relativement faibles. Les préparations alimentaires comprennent généralement une poudre de lait à faible teneur en graisse, un mélange de matières grasses, de vitamines et d'autres excipients.

   Ces préparations alimentaires sont dissoutes dans de l'eau chaude, vigoureusement mélangées jusqu'à dissolution complète afin d'obtenir un mélange homogène et ce mélange, ayant une température de 38 à 40[deg.]C, est donné à boire aux veaux.

  
Suivant un autre procédé largement répandu pour nourrir les veaux, le lait de vache est écrémé,

  
la graisse du lait est remplacée par d'autres graisses végétales ou animales moins coûteuses et des vitamines.
(La majeure partie des vitamines miscibles dans les graisses sont éliminées en même temps que la graisse du lait). Le lait ainsi complété doit être bu par les veaux à une température de 38 à 40[deg.]C. Cette dernière méthode exige un travail nettement plus intensif que celui relatif à l'alimentation par des préparations alimentaires.

  
Quand les préparations alimentaires sont utilisées comme nourriture, la préparation alimentaire doit être dissoute dans de l'eau chaude, en un certain rapport, dans un appareil pour mélange approprié, avant chaque repas. Plus chaude est l'eau, plus élevé et meilleur est le rapport de dissolution' de la préparation alimentaire. Cependant, si la température de l'eau est trop élevée (environ supérieure à 55-60[deg.]C), certains composants de la préparation alimentaire sont irréversiblement détruits (p.ex. les vitamines sont décomposées). Si la température de l'eau est trop basse, la dissolution est très longue et très lente et on ne peut obtenir un mélange homogène. Les veaux doivent être nourris avec ce mélange à 38-40[deg.]C. Afin d'augmenter la solubilité des préparations alimen-

  
 <EMI ID=1.1> 

  
préparations alimentaires instantanées, mais celles-ci sont assez coûteuses. Après avoir nourri les veaux avec ce mélange, (travail demandant une précision élevée du fait de la gamme très étroite de températures à maintenir), tous les équipements doivent être nettoyés. Comme les veaux doivent être nourris deux fois par jour, tout ce travail (dissolution, alimentation, nettoyage) doit être accompli deux fois par jour.

  
Quand on utilise la méthode du lait écrémé, des étapes opérationnelles plus nombreuses doivent être effectuées : écrémage du lait, traitement séparé de la crème douce, chauffage du lait écrémé (pasteurisation), émulsification du mélange de graisse dans le lait écrémé, alimentation et nettoyage. Le maintien

  
de la température du lait à fournir est aussi important que dans le cas de l'alimentation avec des préparations alimentaires.

  
Cette gamme très étroite de températures doit être maintenue afin d'éviter les maladies chez les veaux. Il est connu que le taux de réactions chimiques diminue généralement de 50 % si la température diminue de 10[deg.]C. Si une préparation alimentaire remplaçant le lait est donnée à une température de 20[deg.]C au lieu de
40[deg.]C, la durée avant que le lait ne se caille dans le système digestif des veaux, principalement dans la caillette (estomac vrai) s'accroît considérablement.

  
Ce processus a un effet très défavorable sur le veau :
si l'aliment n'est pas digéré dans l'estomac, du lait non-caillé peut pénétrer dans les intestins où se forment des substances toxiques résultant de processus de fermentation indésirables. Les toxines produites par les souches de Coli qui prolifèrent dans les intestins peuvent entraîner la mort des veaux. Ce processus peut être observé quand la température du produit de remplacement du lait est abaissée, même de 1 à 2[deg.]C, et c'est la raison pour laquelle le produit de remplacement du lait doit être donné scrupuleusement à une température de 38 à 40[deg.]C.

  
Il a été observé que les animaux ne devenaient pas malades quand on les nourrissait avec du lait caillé obtenu en inoculant du lait écrémé avec une culture de bactérie qui provoquait le caillage du lait endéans un jour. L'alimentation avec ce lait, ayant même une température plus basse que celle appropriée, ne provoquait pas de diarrhée. Cependant, comme cette méthode réclame un travail relativement intensif, elle n'est pas largement répandue.

  
Stepmann (1978), Daenicke et al.(1980) et Czako et al.(1966) rapportent l'effet positif d'une alimentation avec du lait pré-traité avec un acide.

  
Suivant les observations, si la qualité et la quantité de l'acide sont convenablement choisies, l'acide "pré-digère" les protéines et les carbohydrates. Ainsi, l'effet hydrolytique des enzymes de digestion est plus élevé même si leur activité ou leur quantité sont plus faibles. Dans ce cas, le pH du contenu de la caillette atteint le pH optimal pour la digestion des protéines, le lait non-caillé (dont le pH est environ 7) ne peut pénétrer dans les intestins et la possibilité de l'apparition d'un processus de fermentation indésirable diminue.

  
Il est recommandé de dispenser la préparation alimentaire remplaçant le lait, qui a été traitée avec un acide au cours de sa préparation, à l'aide d'un mode opératoire comprenant un conteneur dans lequel l'animal peut puiser l'aliment à n'importe quel moment désiré. Selon Daenicke et al.(1980), la demande de travail relative à cette méthode est environ la moitié de celle exigée dans le cas de l'alimentation avec un produit de remplacement du lait chaud. Cependant, puisque le produit de remplacement du lait est distribué à volonté, sa consommation peut augmenter

  
et même être doublée.

  
Afin d'éviter l'augmentation très importante des coûts d'alimentation, les solutions suivantes ont été proposées :
- La poudre de lait ayant une faible teneur en graisse et présente dans la préparation alimentaire remplaçant le lait est substituée par des substances moins coûteuses (soja, poudre de petit lait, farine de poisson, etc.). Dans le cas du soja, par exemple, celui-ci doit être transformé de manière appropriée :
il doit être hydrolysé, la protéine doit être isolée, ce qui nécessite des équipements chers et les coûts du traitement sont élevés.

   Quand de la poudre de petit lait est utilisée comme substituant du lait, le petit lait doit être séché, ce qui est un mode opératoire exigeant une grande dépense d'énergie du fait de la très faible teneur en substance sèche du petit lait.
- Un équipement pour alimentation automatique contrôlé par un computer est utilisé. Cependant, le fonctionnement de ces équipements est très compliqué et, par conséquent, le nombre de causes d'ennuis est élevé et l'équipement en lui-même est très coûteux. Si plusieurs équipements sont nécessaires dans une ferme importante, les coûts peuvent être multipliés.

  
Le but de la présente invention est de fournir un procédé pour l'alimentation des jeunes animaux domestiques qui possède les avantages des préparations alimentaires remplaçant le lait habituellement utilisées, mais qui est plus simple, qui présente moins de risques d'erreurs et dont la mise en oeuvre peut être bien organisée et effectuée avec l'aide d'une équipe plus petite et moins experte. Il faut aussi considérer que le procédé peut être utilisé dans le cas où les jeunes animaux sont élevés dans des boxes séparés et qu'il ne nécessite pas alors d'équipements coûteux.

  
Dans un premier temps, des essais ont été faits pour alimenter une fois par jour des veaux avec une solution d'une préparation alimentaire remplaçant le lait. Ce procédé était avantageux du point de vue

  
de l'organisation du travail et des coûts, cependant, l'augmentation de poids attendue n'était pas atteinte.

  
Une solution froide de préparation alimentaire remplaçant le lait pouvait être distribuée avec succès si elle était dispensée en portions plus petites, elle pouvait alors se réchauffer et se coaguler dans l'estomac. Dans ce cas, l'aliment ne pénétrait pas dans une caillette "vide" et le liquide froid ne rendait pas le veau malade. Cependant, ce procédé ne pouvait pas être considéré comme satisfaisant du point de vue des coûts et de l'organisation du travail.

  
Les expériences suivantes ont été effectuées d'une manière similaire à celle proposée par Thiekett et al.(1983) sauf qu'une quantité limitée d'une solution acidifiée d'une préparation alimentaire remplaçant le lait a été distribuée à la fin de la période d'alimentation, au lieu d'une alimentation à volonté. Les expériences ont été répétées en distribuant la préparation alimentaire remplaçant le lait, froide et acidifiée, même à des veaux âgés de 3 à 4 jours, deux fois par jour.

  
Résumé de l'invention

  
La préparation alimentaire remplaçant le lait selon la présente invention comprend 1-5 % en poids d'acide(s) organique(s) et/ou inorganique(s) ou un de leurs mélanges et/ou un stabilisant, de préférence 3 % en poids d'un mélange d'acides organiques, calculés par rapport au poids de la préparation alimentaire remplaçant le lait.

  
Suivant le procédé pour la fabrication de la préparation alimentaire indiquée ci-dessus, la préparation alimentaire remplaçant le lait ou un de ses composants, est mélangée avec 1 à 5 % en poids d'acide(s) organi.que(s) et/ou inorganique(s) ou un de leurs mélanges et/ou un stabilisant, de préférence 3 % en poids d'un mélange d'acides organiques, calculés par rapport au poids de la préparation alimentaire remplaçant le lait, et dans ce dernier cas, le composant pré-traité est mélangé avec les autres composants de la préparation alimentaire.

  
Cette préparation alimentaire est dissoute

  
 <EMI ID=2.1> 

  
solution à 5 - 25 % ainsi obtenue est distribuée aux jeunes animaux, sans chauffer, à température ambiante, mais au moins à une température de 10[deg.]C, une à trois fois, de préférence deux fois par jour, en des doses de 1 à 10 litres, de préférence de 2 à 6 litres.

  
Description détaillée de l'invention

  
Comme acides organiques on peut utiliser des acides mono- ou dicarboxyliques facultativement substitués ayant 1 à 6, de préférence 1 à 4 atomes de carbone. Les acides carboxyliques organiques peuvent être substitués avec un ou plusieurs atomes d'halogène, des groupes hydroxyle ou amino.

  
Les acides organiques préférés sont acide formique, acide fumarique, acide citrique et acide acétique. L'acide formique est le plus indiqué. On utilise de préférence un mélange d'acides organiques.

  
Comme acides inorganiques, on peut utiliser, par exemple,- l'acide chlorhydrique, l'acide phosphorique et l'acide sulfurique. L'acide chlorhydrique est particulièrement préféré. Les acides inorganiques sont de préférence employés en combinaison avec un ou plusieurs acides organiques. 

  
Les acides sont utilisés en une quantité de 1 à 5 %, de préférence de 3 % en poids, calculés par rapport à l'additif alimentaire remplaçant le lait.

  
Dans certains cas, ils peuvent être utilisés avec ou substitués par des stabilisants. Comme exemple de stabilisant, on peut mentionner le butyl hydroxy toluène.

  
La préparation alimentaire remplaçant le lait peut être de n'importe quel type habituellement utilisé dans la pratique. Elle peut comprendre de la poudre de lait à faible teneur en graisse et/ou de la farine de soja et/ou de la poudre de petit lait et/ou de la farine de poisson complétée par des graisses végétales et/ou animales, des vitamines, facultativement des prémix et d'autres excipients. Elle peut aussi contenir des antibiotiques et, p.ex., des substances aromatiques qui rendent la préparation appétissante pour les animaux.

  
La préparation alimentaire peut être préparée en mélangeant l'acide et/ou le stabilisant à la préparation alimentaire déjà prête. On peut aussi procéder en mélangeant l'acide et/ou le stabilisant à un des composants appropriés (p.ex. farine de soja) et le composant ainsi traité est mélangé aux autres composants de l'additif alimentaire remplaçant le lait ou à l'additif alimentaire.

  
Il est préférable d'introduire l'acide et/ou le stabilisant sous forme liquide, en le pulvérisant sur toute la préparation alimentaire qui est sous forme solide et, ensuite, le mélange doit être homogénéisé.

  
Si l'acide et/ou le stabilisant est mélangé à un composant choisi de la préparation alimentaire remplaçant le lait, l'acide et/ou le stabilisant liquide et/ou solide peut être simplement mélangé au composant (p.ex. farine de soja). Dans ce.cas, il ne peut y avoir dans le mélange aucune substance (p.ex. lactose) qui pourrait rendre le produit granuleux du fait de son caractère hygroscopique et de la recristallisation. Le composant ainsi traité peut être mélangé aux autres composants.

  
La préparation alimentaire remplaçant le lait ainsi préparée peut être dissoute dans de l'eau

  
à une température de 10 à 60[deg.]C, dans un mélangeur communément utilisé.

  
La concentration de la solution remplaçant le lait est de 5 à 25 % en poids, c.a.d. que 1 kg de la solution doit comprendre 0,05 à 0,25 kg de la préparation.remplaçant le lait. La température de la solution remplaçant le lait à distribuer aux jeunes animaux peut être de 10 à 45[deg.]C, en pratique de 15 à
25[deg.]C. La distribution à de jeunes animaux d'une solution ayant une température plus élevée, max. 40 à
42[deg.]C, est préférable au point de vue de la santé des animaux car, dans ce cas, le nombre de diarrhées possibles diminue.

  
Par des expériences, on a pu vérifier que les veaux peuvent être nourris avec une composition alimentaire froide remplaçant le lait, même après une période d'alimentation avec le colostrum (à partir de

  
3 à 7 jours d'âge). Une quantité limitée de la composition alimentaire remplaçant le lait a été dispensée une à trois fois, de préférence deux fois par jour

  
aux jeunes animaux.

  
Le poids des jeunes animaux s'est intensivement développé (de 700 à 800 g/jour) durant les 50 jours de la période d'alimentation. La solution de préparation alimentaire acidifiée a pu être conservée durant 3 jours sous des conditions hygiéniques appropriées, dans un réservoir résistant aux acides. La solution stockée devait être agitée en pratique deux fois par jour. Ainsi, la solution devait être préparée une fois tous les trois jours.

  
La solution peut être distribuée à des jeunes animaux âgés de 3 à 30 jours, en pratique de 5 à 7 jours, de préférence des veaux, durant 30 à 100 jours, en pratique durant 45 à 60 jours. Par jour, un veau reçoit 3 à 10 1, en pratique 4 à 6 1, de solution.

  
Ce procédé d'alimentation d'animaux peut aussi être utilisé avec succès pour nourrir d'autres jeunes animaux domestiques, de préférence des agneaux et des porcelets.

Exemple 1

  
Des veaux ont été nourris avec une préparation alimentaire remplaçant le lait de composition suivante :

  

 <EMI ID=3.1> 


  
La préparation alimentaire ci-dessus a été préparée en mélangeant le petit lait concentré, le mélange de graisses (graisses alimentaires, phosphatide végétal, huile de tournesol et antioxydant consistant en butyl hydroxy toluène), la farine de soja, la maltodextrine et le prémix au lait concentré (60[deg.]C), puis en séchant le mélange par pulvérisation. 

  
Ensuite, 1,8 % en poids d'acide fumarique et 1,2 % en poids d'acide formique à 85,0 % ont été mélangés dans un malaxeur à contrecourant. L'acide formique a été introduit dans la préparation alimentaire par pulvérisation, ensuite le mélange a été agité et aromatisé avec de l'arôme de vanille.

  
Les expériences d'alimentation ont été effectuées sur le bétail d'une grande ferme. La solution remplaçant le lait a été distribuée à des veaux âgés de 8 jours, durant 50 jours en une quantité de

  
6 1/jour, ensuite durant 1 semaine en une quantité de 4 1/jour. cette dose a été divisée en deux portions, une a été donnée aux veaux le matin et l'autre a été donnée le soir. Un litre de la solution remplaçant le lait contenait 100 g de la préparation alimentaire.

  
La solution remplaçant le lait a été obtenue en préparant une solution stock d'une concentration d'environ 30 % en poids, par dissolution de la préparation alimentaire dans de l'eau potable, à une température d'environ 15[deg.]C. La préparation alimentaire dissoute a été versée, après une courte agitation

  
(2 à 3 minutes), dans un réservoir pour stockage dans lequel la quantité complémentaire d'eau a été ajoutée, et le mélange a de nouveau été agité et ensuite couvert. La solution remplaçant le lait ainsi préparée pouvait être utilisée durant 3 jours, mais elle était agitée deux fois par jour. Les veaux ont reçu leur nourriture dans des seaux en plastique qui ont été nettoyés après chaque repas.

Exemple 2

  
La préparation alimentaire suivante a été préparée et distribuée aux veaux : 

  

 <EMI ID=4.1> 


  
La préparation alimentaire remplaçant le lait a été distribuée à des veaux âgés de 3 jours. Les veaux ont consommé cette solution remplaçant le lait à température ambiante, dans un seau. Dans d'autres cas, la solution remplaçant le lait a été chauffée à 39[deg.]C. Dans quelques cas, la concentration de la préparation alimentaire a été ajustée à 20 % en poids et cette solution a été distribuée une fois par jour; dans ce cas, l'augmentation du poids des veaux était quelque peu retardée.

  
Les avantages de la composition et du procédé suivant l'invention sont les suivants :
- Les veaux peuvent être élevés en les alimentant avec la solution de préparation alimentaire remplaçant le lait jusqu'à la dé-lactation, endéans une courte période de temps (7 à 8 semaines). Sous des conditions optimales, la consommation de la préparation alimentaire est de 25 kg/veau. L'augmentation de poids prévisible est de 600 à 800 g/jour. Tous les avantages de l'emploi des compositions alimentaires remplaçant le lait peuvent ainsi être obtenus.

  
- Une économie remarquable':du temps de travail peut être réalisée puisque la préparation alimentaire ne doit pas être dissoute avant chaque repas et les réservoirs ne doivent pas être nettoyés.
- L'organisation du travail dans la ferme s'occupant de l'élevage de veaux peut être modifié.

   L'équipe de jour peut s'occuper du nettoyage, de la sélection, de la solution de la préparation alimentaire, de l'alimentation, de la boisson et d'autres travaux, tandis que l'équipe de l'après-midi, qui peut être réduite à une ou deux personnes, a seulement pour tâche de donner à boire aux veaux.
- Des investissements ne sont pas nécessaires pour appliquer cette méthode.
- La technologie est simple et aisée à apprendre.
- L'étape la plus critique des technologies antérieures, à savoir l'absorbtion d'une solution maintenue entre 38 et 40[deg.]C et le contrôle de cette température, est éliminée.
- La possibilité de commettre des erreurs est plus faible.
- Le nombre de maladies provoquées par une alimentation erronée diminue. 

REVENDICATIONS

  
1. Préparation alimentaire remplaçant le lait, caractérisée en ce qu'elle comprend 1 à 5 % en poids d'acide(s) organique(s) ou inorganique(s) ou un de leurs mélanges et/ou un stabilisant, de préférence

  
3 % en poids d'un mélange d'acides organiques, calculés par rapport au poids de la préparation alimentaire remplaçant le lait.

  
2. Préparation alimentaire remplaçant le lait



  Food preparation replacing milk for young domestic animals, preferably calves.

FOOD PREPARATION REPLACING MILK

FOR YOUNG DOMESTIC ANIMALS,

PREFERABLY CALVES

  
Technical area

  
The present invention relates to a food preparation replacing milk to feed young domestic animals, preferably calves,

  
a process for the preparation of this food and a process for feeding young domestic animals, preferably calves, with the aqueous solution of this food preparation.

  
Knowledge of previous practice

  
Calves are usually raised by feeding them artificial milk replacements instead of natural milk. The most critical point in this type of feeding is de-lactation when the calves are separated from the cow and breast milk, and removed from their natural environment. The digestive system of 1 to 2 week old calves is very sensitive because the stomachs are relatively rudimentary and the digestive enzymes have relatively low activity and productivity. Food preparations usually include a low-fat milk powder, a mixture of fats, vitamins and other excipients.

   These food preparations are dissolved in hot water, vigorously mixed until complete dissolution in order to obtain a homogeneous mixture and this mixture, having a temperature of 38 to 40 [deg.] C, is given to the calves to drink.

  
According to another widely used method for feeding calves, cow's milk is skimmed,

  
milk fat is replaced by other less expensive vegetable or animal fats and vitamins.
(Most of the vitamins miscible in fat are eliminated together with milk fat). The milk thus completed must be drunk by the calves at a temperature of 38 to 40 [deg.] C. The latter method requires much more intensive work than that relating to feeding with food preparations.

  
When the food preparations are used as food, the food preparation must be dissolved in hot water, in a certain ratio, in a suitable mixing device, before each meal. The warmer the water, the higher and better the dissolution ratio of the food preparation. However, if the water temperature is too high (about higher than 55-60 [deg.] C), some components of the food preparation are irreversibly destroyed (eg vitamins are broken down). If the water temperature is too low, the dissolution is very long and very slow and a homogeneous mixture cannot be obtained. Calves should be fed this mixture at 38-40 [deg.] C. In order to increase the solubility of food preparations

  
 <EMI ID = 1.1>

  
instant food preparations, but these are quite expensive. After feeding the calves with this mixture (work requiring high precision due to the very narrow range of temperatures to be maintained), all the equipment must be cleaned. As the calves must be fed twice a day, all this work (dissolution, feeding, cleaning) must be done twice a day.

  
When using the skim milk method, more operational steps should be performed: skimming the milk, separate processing of the sweet cream, heating the skim milk (pasteurization), emulsifying the fat mixture in the skim milk, feeding and cleaning . The upkeep

  
the temperature of the milk to be supplied is as important as in the case of feeding with food preparations.

  
This very narrow range of temperatures must be maintained in order to avoid diseases in calves. It is known that the rate of chemical reactions generally decreases by 50% if the temperature decreases by 10 [deg.] C. If a food preparation replacing milk is given at a temperature of 20 [deg.] C instead of
40 [deg.] C, the time before milk curds in the digestive system of calves, mainly in the abomasum (true stomach) increases considerably.

  
This process has a very unfavorable effect on the calf:
if the food is not digested in the stomach, non-curdled milk can enter the intestines where toxic substances are formed as a result of unwanted fermentation processes. The toxins produced by Coli strains that proliferate in the intestines can cause calves to die. This process can be observed when the temperature of the milk substitute is lowered, even by 1 to 2 [deg.] C, and this is the reason why the milk substitute must be scrupulously given at a temperature of 38 to 40 [deg.] C.

  
It has been observed that animals do not get sick when they are fed with curd obtained by inoculating skim milk with a culture of bacteria which caused the curdling of milk within one day. Feeding with this milk, even having a temperature lower than that appropriate, did not cause diarrhea. However, as this method requires relatively intensive work, it is not widely used.

  
Stepmann (1978), Daenicke et al. (1980) and Czako et al. (1966) report the positive effect of feeding with milk pretreated with an acid.

  
According to the observations, if the quality and quantity of the acid are suitably chosen, the acid "pre-digests" the proteins and the carbohydrates. Thus, the hydrolytic effect of the digestion enzymes is higher even if their activity or their quantity are weaker. In this case, the pH of the contents of the abomasum reaches the optimum pH for the digestion of proteins, non-curd milk (whose pH is approximately 7) cannot enter the intestines and the possibility of the appearance of a unwanted fermentation process decreases.

  
It is recommended to provide the food preparation replacing the milk, which was treated with an acid during its preparation, using a procedure comprising a container from which the animal can draw the food to n ' any time desired. According to Daenicke et al. (1980), the labor demand for this method is about half that required for feeding with a hot milk substitute. However, since the milk substitute is distributed at will, its consumption can increase

  
and even be dubbed.

  
In order to avoid the very significant increase in feeding costs, the following solutions have been proposed:
- Milk powder with a low fat content and present in the food preparation replacing milk is replaced by less expensive substances (soy, whey powder, fish meal, etc.). In the case of soybeans, for example, it must be processed appropriately:
it must be hydrolyzed, the protein must be isolated, which requires expensive equipment and the costs of treatment are high.

   When whey powder is used as a milk substitute, the whey must be dried, which is a procedure requiring a great expenditure of energy due to the very low dry substance content of whey.
- Equipment for automatic feeding controlled by a computer is used. However, the operation of this equipment is very complicated and, therefore, the number of causes of trouble is high and the equipment itself is very expensive. If more equipment is needed on a large farm, the costs can be multiplied.

  
The object of the present invention is to provide a method for feeding young domestic animals which has the advantages of food preparations replacing milk usually used, but which is simpler, which presents less risk of errors and whose implementation can be well organized and carried out with the help of a smaller and less expert team. It should also be considered that the method can be used in the case where young animals are raised in separate boxes and that it does not then require expensive equipment.

  
Initially, attempts were made to feed calves once a day with a solution of a food preparation replacing milk. This process was advantageous from the point of view

  
work organization and costs, however, the expected increase in weight was not achieved.

  
A cold food preparation solution replacing milk could be successfully dispensed if dispensed in smaller portions, then it could warm up and clot in the stomach. In this case, the feed did not enter an "empty" abomasum and the cold liquid did not make the calf sick. However, this process could not be considered satisfactory from the point of view of costs and work organization.

  
The following experiments were carried out in a similar manner to that proposed by Thiekett et al. (1983) except that a limited amount of an acidified solution of a milk replacement food preparation was dispensed at the end of the period feeding, instead of eating at will. The experiments were repeated by distributing the cold and acidified milk replacer, even to 3 to 4 day old calves, twice a day.

  
Summary of the invention

  
The food preparation replacing the milk according to the present invention comprises 1-5% by weight of organic and / or inorganic acid (s) or a mixture thereof and / or a stabilizer, preferably 3% by weight. weight of a mixture of organic acids, calculated with reference to the weight of the food preparation replacing milk.

  
According to the process for the manufacture of the food preparation indicated above, the food preparation replacing the milk or one of its components, is mixed with 1 to 5% by weight of organic acid (s) and / or inorganic (s) or a mixture thereof and / or a stabilizer, preferably 3% by weight of a mixture of organic acids, calculated relative to the weight of the food preparation replacing milk, and in the latter case, the pretreated component is mixed with the other components of the food preparation.

  
This food preparation is dissolved

  
 <EMI ID = 2.1>

  
5 - 25% solution thus obtained is distributed to young animals, without heating, at room temperature, but at least at a temperature of 10 [deg.] C, one to three times, preferably twice a day, in doses from 1 to 10 liters, preferably from 2 to 6 liters.

  
Detailed description of the invention

  
As organic acids there may be used optionally substituted mono- or dicarboxylic acids having 1 to 6, preferably 1 to 4 carbon atoms. The organic carboxylic acids can be substituted with one or more halogen atoms, hydroxyl or amino groups.

  
Preferred organic acids are formic acid, fumaric acid, citric acid and acetic acid. Formic acid is the most indicated. A mixture of organic acids is preferably used.

  
As inorganic acids, there can be used, for example, hydrochloric acid, phosphoric acid and sulfuric acid. Hydrochloric acid is particularly preferred. The inorganic acids are preferably used in combination with one or more organic acids.

  
The acids are used in an amount of 1 to 5%, preferably 3% by weight, calculated relative to the food additive replacing milk.

  
In some cases, they can be used with or substituted by stabilizers. As an example of stabilizer, mention may be made of butyl hydroxy toluene.

  
The food preparation replacing milk can be of any type usually used in practice. It can include low-fat milk powder and / or soy flour and / or whey powder and / or fish meal supplemented with vegetable and / or animal fats, vitamins , optionally premixes and other excipients. It may also contain antibiotics and, for example, aromatic substances which make the preparation appetizing for animals.

  
The food preparation can be prepared by mixing the acid and / or the stabilizer with the already ready food preparation. It is also possible to mix the acid and / or the stabilizer with one of the appropriate components (eg soy flour) and the component thus treated is mixed with the other components of the food additive replacing the milk or with food additive.

  
It is preferable to introduce the acid and / or the stabilizer in liquid form, by spraying it on all the food preparation which is in solid form and then the mixture must be homogenized.

  
If the acid and / or the stabilizer is mixed with a selected component of the food preparation replacing milk, the acid and / or the liquid and / or solid stabilizer can be simply mixed with the component (eg soy flour ). In this case, there can be no substance in the mixture (eg lactose) which could make the product granular due to its hygroscopic nature and recrystallization. The component thus treated can be mixed with the other components.

  
The food preparation replacing the milk thus prepared can be dissolved in water

  
at a temperature of 10 to 60 [deg.] C, in a commonly used mixer.

  
The concentration of the solution replacing milk is 5 to 25% by weight, i.e. 1 kg of the solution must comprise 0.05 to 0.25 kg of the preparation replacing milk. The temperature of the solution replacing the milk to be distributed to young animals can be from 10 to 45 [deg.] C, in practice from 15 to
25 [deg.] C. The distribution to young animals of a solution with a higher temperature, max. 40 to
42 [deg.] C, is preferable from the point of view of animal health because, in this case, the number of possible diarrheas decreases.

  
By experiments, it has been possible to verify that the calves can be fed with a cold feed composition replacing milk, even after a period of feeding with colostrum (from

  
3 to 7 days of age). A limited amount of the milk replacement food composition has been dispensed one to three times, preferably twice a day

  
young animals.

  
The weight of young animals increased intensively (from 700 to 800 g / day) during the 50 days of the feeding period. The acidified food preparation solution could be stored for 3 days under appropriate hygienic conditions, in an acid-resistant tank. The stored solution had to be shaken in practice twice a day. Thus, the solution had to be prepared once every three days.

  
The solution can be distributed to young animals aged 3 to 30 days, in practice from 5 to 7 days, preferably calves, for 30 to 100 days, in practice for 45 to 60 days. Per day, a calf receives 3 to 10 1, in practice 4 to 6 1, of solution.

  
This animal feeding method can also be used successfully to feed other young domestic animals, preferably lambs and piglets.

Example 1

  
Calves were fed with a food preparation replacing milk of the following composition:

  

 <EMI ID = 3.1>


  
The above food preparation was prepared by mixing concentrated whey, fat mixture (edible fats, vegetable phosphatide, sunflower oil and antioxidant consisting of butyl hydroxy toluene), soy flour, maltodextrin and premix with condensed milk (60 [deg.] C), then spray-drying the mixture.

  
Then 1.8% by weight of fumaric acid and 1.2% by weight of 85.0% formic acid were mixed in a countercurrent mixer. Formic acid was introduced into the food preparation by spraying, then the mixture was stirred and flavored with vanilla flavor.

  
Feeding experiments were carried out on cattle from a large farm. The milk replacement solution was distributed to 8 day old calves for 50 days in an amount of

  
6 1 / day, then for 1 week in an amount of 4 1 / day. this dose was divided into two portions, one was given to calves in the morning and the other was given in the evening. One liter of the milk replacement solution contained 100 g of the food preparation.

  
The solution replacing the milk was obtained by preparing a stock solution with a concentration of approximately 30% by weight, by dissolving the food preparation in drinking water, at a temperature of approximately 15 [deg.] C . The dissolved food preparation was poured in after a short agitation

  
(2 to 3 minutes), in a storage tank into which the additional amount of water has been added, and the mixture is again stirred and then covered. The milk solution thus prepared could be used for 3 days, but was stirred twice a day. The calves were fed in plastic buckets which were cleaned after each meal.

Example 2

  
The following feed preparation has been prepared and distributed to calves:

  

 <EMI ID = 4.1>


  
The milk replacement food was distributed to 3 day old calves. The calves consumed this solution replacing the milk at room temperature, in a bucket. In other cases, the milk replacement solution was heated to 39 [deg.] C. In some cases, the concentration of the food preparation has been adjusted to 20% by weight and this solution has been dispensed once a day; in this case, the increase in calf weight was somewhat delayed.

  
The advantages of the composition and of the process according to the invention are as follows:
- Calves can be raised by feeding them with the food preparation solution replacing milk until de-lactation, within a short period of time (7 to 8 weeks). Under optimal conditions, the consumption of the food preparation is 25 kg / calf. The expected increase in weight is 600 to 800 g / day. All the advantages of using food compositions replacing milk can thus be obtained.

  
- A remarkable economy ': working time can be achieved since the food preparation must not be dissolved before each meal and the tanks must not be cleaned.
- The organization of work on the farm dealing with calf rearing can be changed.

   The day shift can take care of cleaning, selection, solution of food preparation, food, drink and other work, while the afternoon shift, which can be reduced to one or two people, has only the task of feeding the calves.
- Investments are not necessary to apply this method.
- The technology is simple and easy to learn.
- The most critical step of previous technologies, namely the absorption of a solution maintained between 38 and 40 [deg.] C and the control of this temperature, is eliminated.
- The possibility of making mistakes is lower.
- The number of illnesses caused by a wrong diet is decreasing.

CLAIMS

  
1. Food preparation replacing milk, characterized in that it comprises 1 to 5% by weight of organic (in) or inorganic acid (s) or one of their mixtures and / or a stabilizer, preferably

  
3% by weight of a mixture of organic acids, calculated relative to the weight of the food preparation replacing milk.

  
2. Food preparation replacing milk


    

Claims (1)

suivant la revendication 1, caractérisée en ce qu'elle comprend en tant qu'acide organique, un acide mono- ou dicarboxylique facultativement substitué ayant 1 à 6 atomes de carbone, de préférence 1 à 4 atomes de carbone. according to claim 1, characterized in that it comprises, as organic acid, an optionally substituted mono- or dicarboxylic acid having 1 to 6 carbon atoms, preferably 1 to 4 carbon atoms. 3. Préparation alimentaire remplaçant le lait suivant la revendication 1 ou 2, caractérisée en ce qu'elle comprend en tant qu'acide organique, l'acide fumarique, l'acide formique, l'acide citrique, l'acide acétique ou un de leurs mélanges. 3. Food preparation replacing milk according to claim 1 or 2, characterized in that it comprises, as organic acid, fumaric acid, formic acid, citric acid, acetic acid or one of their mixtures. 4. Préparation alimentaire remplaçant le lait suivant n'importe laquelle des revendications 1 à 3, caractérisée en ce qu'elle comprend en tant qu'acide inorganique, l'acide chlorhydrique, l'acide sulfurique, l'acide phosphorique 4. Food preparation replacing milk according to any one of claims 1 to 3, characterized in that it comprises as inorganic acid, hydrochloric acid, sulfuric acid, phosphoric acid 5. Procédé de fabrication d'une préparation alimentaire acidifiée remplaçant le lait, caractérisé en ce qu'on mélange 1 à 5 % en poids d'acide(s) organique.(s) ou inorganique(s) ou un de leurs mélanges et/ou un stabilisant, de préférence 3 % en poids d'un mélange d'acides organiques, calculés par rapport au poids de la préparation alimentaire remplaçant le lait, à la préparation alimentaire prête ou à un de ses composants et, dans ce dernier cas, mélange le composant ainsi traité avec les autres composants de la préparation alimentaire. 5. Process for the production of an acidified food preparation replacing milk, characterized in that 1 to 5% by weight of organic (s) or inorganic acid (s) or a mixture thereof is mixed and / or a stabilizer, preferably 3% by weight of a mixture of organic acids, calculated relative to the weight of the food preparation replacing milk, to the ready food preparation or to one of its components and, in the latter case , mix the component thus treated with the other components of the food preparation. 6. Procédé suivant la revendication 5, caractérisé en ce qu'il comprend l'introduction d'acide(s) et/ou d'un stabilisant par pulvérisation sur la composition alimentaire ou sur un de ses composants. 6. Method according to claim 5, characterized in that it comprises the introduction of acid (s) and / or a stabilizer by spraying on the food composition or on one of its components. 7. Procédé pour alimenter des jeunes animaux domestiques, de préférence des veaux, avec une solution d'une préparation alimentaire remplaçant le lait, caractérisé en ce qu'on nourrit les jeunes animaux avec une solution aqueuse, à température de 10 à 42[deg.]C, contenant de 5 à 25 % d'une préparation alimentaire remplaçant le lait, comprenant 1 à 5 % en poids d'acide(s) organique(s) ou inorganique(s) ou un de leurs mélanges et/ou un stabilisant, de préférence 3 % en poids d'un mélange d'acides organiques, calculés par rapport au poids de la préparation alimentaire remplaçant le lait. 7. Method for feeding young domestic animals, preferably calves, with a solution of a food preparation replacing milk, characterized in that young animals are fed with an aqueous solution, at a temperature of 10 to 42 [deg .] C, containing from 5 to 25% of a food preparation replacing milk, comprising 1 to 5% by weight of organic or inorganic acid (s) or a mixture thereof and / or a stabilizer, preferably 3% by weight of a mixture of organic acids, calculated relative to the weight of the food preparation replacing milk. 8. Procédé suivant la revendication 7, caractérisé en ce qu'on distribue cette solution à des jeunes animaux 1 à 3 fois par jour, de préférence deux fois par jour. 8. Method according to claim 7, characterized in that this solution is distributed to young animals 1 to 3 times a day, preferably twice a day. 9. Procédé suivant la revendication 7 ou 8, caractérisé en ce qu'on distribue cette solution à des jeunes animaux, en une dose de 3 à 10 litres, de préférence de 4 à 6 litres/jour. 9. Method according to claim 7 or 8, characterized in that this solution is distributed to young animals, in a dose of 3 to 10 liters, preferably 4 to 6 liters / day. 10. Procédé suivant n'importe laquelle des revendications 7 à 9, caractérisé en ce qu'on distribue aux jeunes animaux une solution ayant une température de 38 à 42[deg.]C. 10. Method according to any one of claims 7 to 9, characterized in that a young solution having a temperature of 38 to 42 [deg.] C is distributed to young animals.
BE0/216315A 1985-02-27 1986-02-26 FOOD PREPARATION REPLACING MILK FOR YOUNG DOMESTIC ANIMALS PREFERABLY CALVES. BE904287A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
HU85714A HU196033B (en) 1985-02-27 1985-02-27 Method for breeding calves and producing food-preparation suitable for this

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE904287A true BE904287A (en) 1986-06-16

Family

ID=10950980

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/216315A BE904287A (en) 1985-02-27 1986-02-26 FOOD PREPARATION REPLACING MILK FOR YOUNG DOMESTIC ANIMALS PREFERABLY CALVES.

Country Status (4)

Country Link
JP (1) JPS61274652A (en)
BE (1) BE904287A (en)
CS (1) CS268810B2 (en)
HU (1) HU196033B (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JP5234531B2 (en) * 2006-06-09 2013-07-10 独立行政法人農業・食品産業技術総合研究機構 Odor mixture for promoting appetite of herbivorous livestock and method for promoting appetite of herbivorous livestock

Family Cites Families (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB1391049A (en) * 1972-08-21 1975-04-16 Cargill Inc Treatment of vegetable protein
JPS49123858A (en) * 1973-04-06 1974-11-27
JPS56121436A (en) * 1980-02-29 1981-09-24 Kyodo Shiryo Kk Formula stock feed
JPS57150351A (en) * 1981-03-13 1982-09-17 Nissan Gosei Kogyo Kk Feed and drug for suckling pig

Also Published As

Publication number Publication date
JPS61274652A (en) 1986-12-04
HU196033B (en) 1988-09-28
CS268810B2 (en) 1990-04-11
CS107686A2 (en) 1989-08-14

Similar Documents

Publication Publication Date Title
JP2005522230A (en) Composition for increasing the nutritional content of food
EP1151675B1 (en) Pet food supplement
Ohiokpehai Processed food products and nutrient composition of goat milk
US3840670A (en) Condensed fermented whey animal feed product and method
US20150030719A1 (en) Hydrolized liquid sweetener for livestock
RU2367160C2 (en) Liquid food concentrate of milk substitute, method of its obtaining and product thereof
CN107647125A (en) A kind of breeding feed of white goat and preparation method thereof
WO2008148895A1 (en) A natural low fat cheese and process for preparation thereof
BE904287A (en) FOOD PREPARATION REPLACING MILK FOR YOUNG DOMESTIC ANIMALS PREFERABLY CALVES.
US5919499A (en) Aiding fermentation digestion and metabolism in mammals
Bohstedt Mineral and Vitamin Requirements of Pigs: With Special Reference to the Effect of Diet on Bone Development
US2256914A (en) Cattle food and method of preparing same
US20030228349A1 (en) Method for preparing an enhanced digestibility and stool index modulating composition for an animal
FI65895C (en) FOERFARANDE FOER FRAMSTAELLNING AV STIMULI FOER FISK
FR2618644A1 (en) FOOD SPECIALTY FRESH, CREMEUSE, EXTENDED, CONTAINING VARIOUS LACTIC FERMENTS AND PROCESS FOR PREPARING THE SAME
RU2155488C2 (en) Method of preparing kefir with curative additive
FR2574630A1 (en) Method for preparing and preserving aqueous masses originating from abattoir by-products, from the treatment of leather and from the food industry and/or originating from dead domestic animals, as well as for the preparation of foods
JP2001145464A (en) Additive for feed of livestock, poultry and pet food
DE9411450U1 (en) Whey supplements
Board The complete technology book on dairy & poultry industries with farming and processing
CN1069399A (en) The preparation method of natural full-valence nutrition liquor
JP2003274867A (en) Method for producing feed for dairy cattle
JPH04210560A (en) Preparation of feed
CN116098198A (en) Yoghurt containing lotus leaf raw powder and preparation method thereof
Bohstedt Research Bulletin

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: PRIOR AGRARINNOVACIOS KISSZOVETKEZET

Effective date: 19930228