BE897450A - SHELL - Google Patents

SHELL Download PDF

Info

Publication number
BE897450A
BE897450A BE0/211291A BE211291A BE897450A BE 897450 A BE897450 A BE 897450A BE 0/211291 A BE0/211291 A BE 0/211291A BE 211291 A BE211291 A BE 211291A BE 897450 A BE897450 A BE 897450A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shell
sliding
sleeve
percussion
slide
Prior art date
Application number
BE0/211291A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Oregon Ets Patentverwertung
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Oregon Ets Patentverwertung filed Critical Oregon Ets Patentverwertung
Publication of BE897450A publication Critical patent/BE897450A/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F42AMMUNITION; BLASTING
    • F42CAMMUNITION FUZES; ARMING OR SAFETY MEANS THEREFOR
    • F42C1/00Impact fuzes, i.e. fuzes actuated only by ammunition impact
    • F42C1/02Impact fuzes, i.e. fuzes actuated only by ammunition impact with firing-pin structurally combined with fuze
    • F42C1/04Impact fuzes, i.e. fuzes actuated only by ammunition impact with firing-pin structurally combined with fuze operating by inertia of members on impact
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F42AMMUNITION; BLASTING
    • F42CAMMUNITION FUZES; ARMING OR SAFETY MEANS THEREFOR
    • F42C15/00Arming-means in fuzes; Safety means for preventing premature detonation of fuzes or charges
    • F42C15/28Arming-means in fuzes; Safety means for preventing premature detonation of fuzes or charges operated by flow of fluent material, e.g. shot, fluids
    • F42C15/30Arming-means in fuzes; Safety means for preventing premature detonation of fuzes or charges operated by flow of fluent material, e.g. shot, fluids of propellant gases, i.e. derived from propulsive charge or rocket motor

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Air Bags (AREA)
  • Toys (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   MEMOIRE DESCRIPTIF déposé à l'appui d'une demande de
BREVET D'INVENTION formée par
Oregon Etablissement fUr Patentverwertung pour :   "Obus"   Priorité d'une demande de brevet en Autriche déposée le 3 août 1982, sous le nO A 2987/82. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



    "Obus"  
La présente invention est relative à un obus, qui peut être tiré à partir d'un tube à l'aide d'une charge propulsive, cet obus comprenant une fusée percutante, celle-ci étant constituée de deux parties, à savoir un détonateur et un percuteur, qui, en posi- 
 EMI2.1 
 tion inactive de l'obus, sont agencés à une certaine distance axiale l'zede l'autre et dont l'une est capable de coulisser axialement dans un manchon pour solliciter l'autre partie de la fusée percutante lors de l'impact de l'obus sur la cible, un coulisseau en forme de douille qui se déplace suivant une direction longitudinale à la suite du tir et qui coopère avec des éléments de verrouillage qui, dans la position inactive de l'obus, bloquent la partie capable de coulisser de la fusée percutante et la libèrent dans la position extrême avant du coulisseau,

   et une voie de guidage parallèle à l'axe qui est prévue dans le manchon et qui, pour la sécurité contre toute détonation   prématurée   présente, au moins pendant la première section de la trajectoire, au moins une chicane qui empêche un rapprochement prématuré de la partie capable de coulisser de la fusée percutante. 



   Un obus explosif de ce genre est par exemple décrit dans la demande de brevet en République Fédérale 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 allemande publiée DE-OS 31 12 191. Dans cet obus, la charge de détonateur est agencée dans le manchon de manière à pouvoir coulisser axialement à l'encontre de la force d'un ressort de rappel et elle est maintenue par des billes de verrouillage qui sont introduites dans la zone inférieure du manchon, dans des creux de sa paroi, et qui sont engagées dans une gorge du détonateur, dans la position inactive. Les billes coopèrent avec deux douilles coulissantes qui sont capables de coulisser axialement l'une dans l'autre du côté extérieur de la zone inférieure du manchon et entre lesquelles agit un ressort de compression.

   Egalement dans la zone inférieure, le manchon présente une voie de guidage qui est pourvue de chicanes et qui possède un point d'inflexion, l'une des branches s'élevant plus haut que l'autre dans la direction axiale, une saillie de la douille coulissante interne pénétrant dans cette voie de guidage. L'agencement est conçu de façon que, dans la position inactive, la douille coulissante interne soit en appui sur le point extrême avant de la branche la plus courte de la voie de guidage et que la douille coulissante externe soit dans sa position la plus en arrière, sous l'action du ressort. Lors de la décharge, par suite de la force d'inertie, la douille coulissante interne migre dans la voie de guidage vers l'arrière jusqu'au point d'inflexion. 



  Lorsqu'un retardement de l'obus tiré débute en raison de la résistance de l'air, la douille coulissante interne migre vers l'avant le long de la branche la plus longue, sous l'action du ressort de compression, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les chicanes retardant ce mouvement. Dans la position extrême avant de la douille coulissante interne, les creux du manchon de guidage s'ouvrent de sorte que les billes de verrouillage peuvent sortir en direction de l'extérieur et que le détonateur est déverrouillé. 



  A partir de cette position active, le détonateur est, lors de l'impact, frappé vers l'avant à l'encontre de l'action de son ressort de rappel et il rencontre le percuteur qui est agencé à l'extrémité avant du manchon de guidage. La sécurité contre une détonation prématurée après l'abandon du tube de lancement, notamment lors d'un ralentissement non envisagé par des branches ou analogues, est obtenue par le fait que, lors du freinage prématuré, la douille coulissante externe migre également vers l'avant. Les deux douilles coulissantes atteignent ensemble la position extrême avant dans laquelle la douille coulissante externe, d'une part, empêche les billes de sortir de la paroi du manchon de guidage et, d'autre part, laisse pénétrer un anneau élastique dans une rainure annulaire du corps.

   Si le verrouillage de la douille externe n'a pas lieu en raison de défaut fonctionnels de l'anneau élastique, la partie capable de coulisser de la fusée percutante est libérée de sorte qu'une détonation peut avoir lieu, par exemple lorsque l'obus reste suspendu sur un obstacle proche du lancement et tombe ensuite sur le sol. En outre, l'obus présente une structure relativement compliquée avec deux pièces coulissantes et deux ressorts de compression ainsi qu'un relativement grand encombrement. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Le brevet aux Etats-Unis d'Amérique 1. 900.790 décrit également un obus comprenant une fusée percutante ; dans une forme de réalisation de cet obus non seulement une capsule d'amorce, qui met à feu la charge de détonateur fixe, mais aussi le percuteur sont déplaçables axialement dans un manchon qui est introduit au sommet de l'obus. La capsule d'amorce est également verrouillée par l'intermédiaire de billes par une douille de coulissement, elle est déverrouillée lors du tir par sa force d'inertie et, pendant la trajectoire, elle migre dans la position extrême avant exclusivement à la suite du retardement de l'obus, conditionné par la résistance de l'air. Ce mouvement vers l'avant est ralenti par le frottement entre le détonateur et le manchon. 



  Une détermination exacte de ce ralentissement n'est cependant pas requise, car, dans la position extrême avant, il ne se produit aucune sollicitation par le percuteur, mais au contraire ce dernier ne rencontre la capsule d'amorce que lors de l'impact sur la cible, à la suite de sa capacité de translation. 



   Dans la demande de brevet en République Fédérale allemande publiée DE-AS 1. 091. 462 est décrite une fusée percutante qui peut être armée par la pression des gaz de la charge propulsive et dans laquelle   um   douille coulissante solllcitéepar ressort et fixéedans la position inactive par des boulons à cisaillement est   déplacée à l'encontre cb   la   trace   du ressort. 



  Après l'action des gaz propulseurs, le ressort rappelle la douille coulissante, les éléments de verrouillage deviennent libres et la partie capable de coulisser 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de la fusée percutante, qui présente un percuteur, est déverrouillée. Lors de l'impact, elle est lancée vers l'avant et elle déclenche la détonation. 



  Dans cette forme de réalisation également on a le problème de la sécurité contre une détonation prématurée après l'abandon du tube de lancement lorsqu'il y a un coincement sur un obstacle proche du lancement, car la partie déverrouillée de la fusée percutante est librement déplaçable. 



   Par ailleurs, par les brevets français 1. 057. 447 et 1. 088.607 il est connu de produire le déverrouillage d'un percuteur parune douille coulissante qui est fixée au moyen de boulons à cisaillement sur le corps d'amorce et qui est déplacéesous l'action des gaz de propulsion, après le bris des boulons à cisaillement. Sur une plaque de base de la douille cou-   lissante est   en appui une membrane qui est introduite dans une ouverture de fond du corps d'amorce et qui est bombée sous l'action des gaz de propulsion qui la sollicitent directement. 



   La présente invention a pour but d'équiper un obus du type cité précédemment d'une fusée percutante qui soit garantie contre une détonation prématurée et qui, d'une part, présente une structure beaucoup plus simple et moins coûteuse, de façon que moins de pièces mobiles, et en particulier aucun ressort, ne soient nécessaires, et, d'autre part, assure la sécurité lorsqu'un obstacle proche du lancement provoque une fin   prématurée de   la trajectoire. 



   Suivant l'invention, on obtient cela par le fait que la partie capable de coulisser de la fusée percutante, d'une part, est reliée de manière dé- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tachable au coulisseau qui est poussé vers l'avant sous l'action des gaz de la charge propulsive et dans la paroi duquel les éléments de verrouillage sont agencés, et par le fait que, d'autre part, elle entre en prise radialement dans la voie de guidage qui est façonnée dans la face interne du manchon. 



   Selon la proposition suivant l'invention, le coulisseau, après qu'il est parvenu dans la position extrême avant, libère donc la partie de la fusée percutante qui est capable de coulisser et qui peut supporter le percuteur ou la charge de détonateur. Ensuite, la partie capable de coulisser de la fusée percutante se déplace vers l'avant en raison de sa force d'inertie et à la suite du ralentissement du projectile provoqué par la résistance de   l'air ;   le long de. la voie de guidage, car cette partie de la fusée percutante, située à l'intérieur du manchon de guidage, n'est pas exposée à la résistance de l'air.

   Les chicanes. avantageusement prévues à plusieurs reprises, de la voie de   guidage., qui   est par exemple ondulée dans la direction longitudinale et s'étend   parallèlement   à l'axe dans sa section   avc. nt, empêchent   un mouvement par trop rapide de la partie de la fusée percutante de sorte que, pendant la trajectoire de l'obus, elle se rapproche lentement de la partie fixe de la fusée percutante, à l'extrémité avant du manchon de guidage, et qu'elle vient finalement à s'arrêter dans la courte section parallèle à l'axe, sans mettre   à jeu   le détonateur. 



  Chaque ralentissement intermédiaire abrupt, avant l'appui sur la partie fixe de la fusée percutante, 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 coince la partie en déplacement de la fusée percutante dans les chicanes, de sorte qu'aucune détonation prématurée ne peut avoir lieu et qu'on obtient ainsi également la sécurité contre une détonation prématurée après l'abandon du tube de lancement. 



  Par contre, si l'impact sur la cible a lieu, le percuteur enfoncé dans le détonateur met à feu la charge de détonateur, car la partie de la fusée percutante n'est pas freinée dans la section avant, parallèle à l'axe, de la voie de guidage. La fusée percutante de l'obus suivant l'invention présente donc par conséquent une construction beaucoup plus simple, sans influence sur la capacité de fonctionnement et la sécurité contre une   détonation   prématurée. Par la forme de réalisation suivant l'invention du guidage direct de la partie capable de coulisser de la fusée percutante, les ressorts sont supprimés et un seul coulisseau est nécessaire. La voie de guidage ellemême s'étend sans point d'inflexion, uniquement dans une direction, de sorte que des perturbations dans le fonctionnement sont très largement évitées.

   La sécurité contre une détonation prématurée est fortement augmentée et la détonation accidentelle de l'obus tiré, coincé sur un obstacle, est pratiquement exclue, car la partie capable de coulisser de la fusée percutante est restée en un endroit quelconque de la voie de guidage et est bloquée là contre tout mouvement rapide qui pourrait déclencher la charge de détonateur. 



   Suivant une forme de réalisation préférée il est prévu que le coulisseau qui se déplace 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 vers l'avant soit fixé sur une membrane qui, sous l'action des gaz ce la charge propulsive, se déforme à l'intérieur de l'obus et qui est agencée dans le fond de la partie inférieure du corps d'obus, un épaulement annulaire étant, à titre de position extrême avant pour le coulisseau, façonné sur un anneau de guidage de coulissement introduit dans le fond de la partie inférieure du corps d'obus. La membrane est réalisée en particulier sous la forme d'un disque en cuivre de façon qu'une fixation supplémentaire du coulisseau ne soit pas nécessaire dans la position inactive. Le coulisseau est déplacé exclusivement par le bombement de la membrane et son déplacement ne dépend pas de forces d'inertie ou de ressort. 



   Pour la liaison entre la partie capable de coulisser de la fusée percutante et le coulisseau, est en outre agencée, de préférence sur la partie de la fusée percutante, une goupille de verrouillage qui présente une gorge périphérique et qui est enfoncée dans l'ouverture axiale du coulisseau en forme de douille. Les éléments de verrouillage pénètrent dans la gorge périphérique, dans la position inactive. La partie capable de coulisser de la fusée percutante est, dans une forme de réalisation avantageuse, agencée sur un corps de support cylindrique que traverse radialement une goupille de guidage, les deux extrémités en saillie de la goupille de guidage pénétrant dans deux ornières diamétralement opposées de la voie de guidage du manchon. 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront de la description donnée ci- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 après, à titre non limitatif et avec référence aux dessins annexés. 



   La figure 1 représente une vue en coupe longitudinale d'une première forme de réalisation d'un obus suivant l'invention. 



   La figure 2 représente un détail d'une variante de réalisation. 



   La figure 3 représente une vue en coupe longitudinale à travers une autre forme de réalisation, respectivement dans la position inactive. 



   La figure 4 représente une vue en coupe longitudinale à travers la forme de réalisation suivant la figure 1, après le tir. 



   Un obus suivant l'invention, en particulier un obus explosif, présente une partie inférieure 3 et une partie supérieure 4 montée dessus. La partie inférieure 3 du corps d'obus est introduite dans un tube de lancement 1 dans la partie de fond duquel est agencée une charge propulsive 2 qui fait saillie à l'intérieur du tube de lancement 1. Dans la partie inférieure 3 du corps d'obus, il y a une ouverture centrale dans laquelle est agencé un anneau de guidage de coulissement 5 pourvu d'un épaulement annulaire 27 qui réduit la largeur d'ouverture de l'anneau 5. 



  Au-dessus de l'épaulement annulaire 27 est prévu un manchon 9 qui s'étend jusque dans la zone avant de la partie supérieure 4 du corps d'obus. Une partie fixe 10 de la fusée, percutante représente la fermeture avant du manchon 9 ; dans la forme de réalisation suivant les figures 1 et 4, elle forme le détonateur et elle reçoit la charge de détonateur 11 ac- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 cessible au percuteur 24 par l'intermédiaire d'une ouverture, tandis que dans la forme de réalisation suivant la figure 3 elle porte le percuteur 24. Dans l'anneau de guidage de coulissement 5, un coulisseau 6 est supporté de manière à pouvoir se déplacer axialement et il présente une ouverture 29 et une plaque de fond agrandie 26. La plaque de fond 26 est fixée, par exemple rivetée, sur une membrane 7, en particulier un disque de cuivre déformable. 



   Un élément inséré ce fond 8 ferme l'ouverture de la partie inférieure 3 du corps d'obus et fixe simultanément la membrane 7 sur l'anneau de guidage de coulissement 5. Une goupille de verrouillage 17 d'une partie capable de coulisser 13 de la fusée percutante est introduite dans l'ouverture du coulisseau 6. Dans la paroi du coulisseau 6, à hauteur de l'épaulement annulaire 27, sont prévus de préférence deux évidements 21 dans lesquels des billes sont agencées à titre d'éléments de verrouillage 20. Le diamètre des éléments de verrouillage 20 est plus grand que l'épaisseur de la paroi du coulisseau, de sorte qu'ils font saillie vers l'extérieur dans l'ouverture 29 du coulisseau 6 en prenant appui sur la surface de guidage de coulissement de l'épaulement annulaire 27.

   La goupille de verrouillage 17 présente à cette hauteur une gorge 30 dans laquelle les éléments de verrouillage en saillie 20 pénètrent et bloquent axialement la partie capable de coulisser de la fusée percutante. Au-dessus ou respectivement en avant de l'épaulement annulaire 27 est façonnée, dans l'anneau de guidage de coulissement 5 et respective- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 ment l'extrémité du manchon 9, une cavité annulaire de déviation 22 qui sert à recevoir les éléments de verrouillage 20 après le tir de l'obus (figure 4). 



  La goupille de verrouillage 17 est agencée sur un corps de support 28 cylindrique qui est traversé radialement par une goupille de guidage 16. La goupille de guidage 16 fait saillie de part et d'autre du corps de support 28 et elle pénètre chaque fois dans une ornière d'une voie de guidage 14 que forme une rainure façonnée dans la face interne du manchon 9. La voie de guidage 14 présente au moins une, de préférence plusieurs, chicanes 15, sa courte section avant 35 étant parallèle à l'axe. Elle est par exemple ondulée comme il est représenté sur les figures 1, 3 ou 4. D'une manière correspondant à la figure 2 elle est décalée à deux reprises et, pour le reste, elle s'étend de manière rectiligne.

   Ainsi qu'il ressort de la figure 1 ou de la figure 4, le percuteur 24 est prévu sur la partie capable de coulisser 13 de la fusée percutante et la partie fixe 10 de la fusée percutante porte, comme on l'a déjà mentionné, la charge de détonateur. L'inverse est évidemment également possible, ainsi qu'il ressort de la figure 3. A distance de la charge de détonateur 11 est prévue une mince membrane 33 qui recouvre l'ouverture 12 et qui est traversée par le percuteur 24 lors de l'impact. Pour le tir de l'obus, la charge propulsive 2 est mise à feu dans le tube de lancement 1. Les gaz de propulsion sortent dans la chambre 32 par les canaux 31 et parviennent à la membrane 7 par l'ouverture de passage 23 de l'élément inséré 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 de fond 8.

   Cette membrane est déformée à partir de la position représentée sur les figures 1 ou respectivement 3 jusque dans la position représentée sur la figure 4, ce qui entraîne le déplacement du coulisseau 6 dans sa position extrême avant. Dans celle-ci, les éléments de verrouillage 20 passent dans la cavité annulaire de déviation 22 et ils libèrent la partie capable de coulisser 13 de la fusée percutante. L'obus est ralenti par la résistance de l'air car celui-ci agit sur la partie supérieure 4 du corps d'obus. Cependant la partie capable de coulisser 13 de la fusée percutante n'est pas soumise à la résistance de l'air, de sorte qu'au fur et à mesure de l'augmentation du freinage de l'obus, la partie 13 de la fusée percutante migre vers l'avant.

   Les extrémités de la goupille de guidage 16 glissent dans les ornières de la voie de guidage 14, et elles sont freinées par les chicanes 15 de sorte que le rapprochement des deux parties de la fusée percutante s'effectue lentement. 



  Avec l'appui du percuteur 24 sur la membrane qui recouvre l'ouverture 12 et qui est par exemple un disque en substance synthétique ou en papier, la migration de la partie capable de coulisser 13 de la fusée percutante est achevée et la position active est atteinte. Lors de l'impact sur la cible, le percuteur 24 traverse la membrane 33 et pénètre de manière brusque dans le détonateur. Une certaine accélération qui assure la détonation est encore accordée à la partie capable de coulisser 13 de la fusée percutante. La charge de détonateur mise à feu 11 entraîne ensuite l'amorçage du chargement 19, dans l'exemple de réali- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 sation une charge explosive, qui, par destruction de l'obus, disperse les fragments renfermés 18.

   Si à présent la trajectoire de l'obus est interrompue, perturbée ou déviée par un obstacle, avant que la partie capable de coulisser 13 de la fusée percutante n'ait passé la dernière chicane 15, donc dans la zone proche du tir, dont la dimension à partir du tube de lancement peut être sélectionnée par un façonnage correspondant de la voie de guidage 14, la partie capable de coulisser 13 de la fusée percutante, qui se déplace exclusivement par sa force d'inertie et l'absence de résistance de l'air à l'intérieur du manchon 9, est enfoncée dans la chicane la plus proche 15 et arrêtée par la déviation de celle-ci. Toute accélération abrupte du retardement, par exemple un impact prématuré sur le sol, etc, ne peut pas modifier la position de la partie 13 de la fusée percutante. 



  Cela serait possible exclusivement par un mouvement d'accélération uniquement lent qui correspond approximativement au déplacement relatif pendant la trajectoire non perturbée. 



   Dans la forme de réalisation suivant la figure 2, la voie de guidage 14 est, comme mentionné, déviée à deux reprises. La chicane avant 15 sert au ralentissement avant l'impact du percuteur 24 dans la charge de détonateur 11, la chicane centrale servant d'arrêt intermédiaire lors d'une interruption prématurée de la trajectoire de l'obus. 



   Dans la forme de réalisation suivant la figure 3, la partie capable de coulisser 13 de la fusée percutante présente la charge de détonateur 11. Pour 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 augmenter la sécurité du transport et du tir, en particulier dans le cas de détonateurs défectueux, le manchon 9 est, dans cette forme de réalisation, entouré dans la zone jusqu'au-dessus de la charge de détonateur 11 par une pièce tubulaire 34 dressée en hauteur de la partie inférieure 3 du corps d'obus, cette pièce formant, lors d'une détonation prématurée du détonateur, un écran vis-à-vis d'une transmission de la détonation au chargement 19. La charge de détonateur 11 n'est extraite de la pièce tubulaire 34 qu'avec la migration du détonateur vers l'extrémité avant du manchon 9. 



   L'obus suivant l'invention est représenté sous la forme d'un obus à fragmentation. Cependant il peut aussi être un obus explosif sans fragments ou un obus chargé de substances de combat, telles que du gaz lacrymogène, des compositions incendiaires, etc, qui sont libérées par la fusée percutante. 



   Il doit être entendu que la présente invention n'est en aucune façon limitée aux formes de réalisation décrites ci-dessus et que bien des modifications peuvent y être apportées sans sortir du cadre du présent brevet.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   DESCRIPTIVE MEMORY filed in support of a request for
PATENT OF INVENTION formed by
Oregon Etablissement fUr Patentverwertung for: "Shells" Priority of a patent application in Austria filed on August 3, 1982, with the number A 2987/82.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



    "Shell"
The present invention relates to a shell, which can be fired from a tube using a propellant charge, this shell comprising a percussion rocket, the latter being made up of two parts, namely a detonator and a striker, which in posi-
 EMI2.1
 inactive part of the shell, are arranged at a certain axial distance from each other and one of which is capable of sliding axially in a sleeve to stress the other part of the percussion rocket upon impact of the shell on the target, a sleeve-shaped slide which moves in a longitudinal direction following the firing and which cooperates with locking elements which, in the inactive position of the shell, block the part capable of sliding from the percussion rocket and release it in the extreme front position of the slide,

   and a guide track parallel to the axis which is provided in the sleeve and which, for safety against any premature detonation has, at least during the first section of the trajectory, at least one baffle which prevents premature approximation of the part able to slide from the impact rocket.



   An explosive shell of this kind is for example described in the patent application in the Federal Republic

 <Desc / Clms Page number 3>

 German published DE-OS 31 12 191. In this shell, the detonator charge is arranged in the sleeve so that it can slide axially against the force of a return spring and it is held by locking balls which are introduced into the lower region of the sleeve, into recesses in its wall, and which are engaged in a groove of the detonator, in the inactive position. The balls cooperate with two sliding sleeves which are capable of sliding axially one inside the other on the outside of the lower zone of the sleeve and between which a compression spring acts.

   Also in the lower zone, the sleeve has a guide channel which is provided with baffles and which has an inflection point, one of the branches rising higher than the other in the axial direction, a projection of the internal sliding bush penetrating this guideway. The arrangement is designed so that, in the inactive position, the internal sliding sleeve is in abutment on the front extreme point of the shortest branch of the guide track and the external sliding sleeve is in its most rear, under the action of the spring. During the discharge, as a result of the inertial force, the internal sliding sleeve migrates in the guideway backwards to the point of inflection.



  When a delay of the fired shell begins due to the resistance of the air, the internal sliding sleeve migrates forward along the longest branch, under the action of the compression spring,

 <Desc / Clms Page number 4>

 the baffles delaying this movement. In the extreme front position of the internal sliding sleeve, the recesses of the guide sleeve open so that the locking balls can come out towards the outside and the detonator is unlocked.



  From this active position, the detonator is struck upon impact against the action of its return spring upon impact and it meets the striker which is arranged at the front end of the sleeve guide. Safety against premature detonation after abandonment of the launch tube, in particular during a slowdown not envisaged by branches or the like, is obtained by the fact that, during premature braking, the external sliding sleeve also migrates towards the before. The two sliding bushings together reach the extreme front position in which the external sliding bushing, on the one hand, prevents the balls from leaving the wall of the guide sleeve and, on the other hand, allows an elastic ring to penetrate into an annular groove from the body.

   If the locking of the external sleeve does not take place due to functional defects of the elastic ring, the part capable of sliding of the percussion rocket is released so that a detonation can take place, for example when the shell remains suspended on an obstacle close to the launch and then falls to the ground. In addition, the shell has a relatively complicated structure with two sliding parts and two compression springs as well as a relatively large size.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The patent in the United States of America 1,900,790 also describes a shell comprising a percussion rocket; in one embodiment of this shell not only a primer capsule, which ignites the charge of a fixed detonator, but also the striker can be moved axially in a sleeve which is introduced at the top of the shell. The primer capsule is also locked by means of balls by a sliding bushing, it is unlocked during firing by its inertial force and, during the trajectory, it migrates in the extreme forward position exclusively following the shell delay, conditioned by air resistance. This forward movement is slowed down by the friction between the detonator and the sleeve.



  An exact determination of this deceleration is not required, however, because in the extreme forward position, there is no solicitation by the striker, but on the contrary the latter only encounters the primer capsule upon impact on the target, as a result of its translational capacity.



   In the patent application published in the German Federal Republic DE-AS 1.091.462 is described a percussive rocket which can be armed by the pressure of the gases of the propellant charge and in which a sliding sleeve spring loaded and fixed in the inactive position by shear bolts is moved against cb the trace of the spring.



  After the action of the propellants, the spring recalls the sliding sleeve, the locking elements become free and the part capable of sliding

 <Desc / Clms Page number 6>

 of the percussion rocket, which has a striker, is unlocked. On impact, it is launched forward and triggers the detonation.



  In this embodiment also there is the problem of security against a premature detonation after the abandonment of the launch tube when there is a jamming on an obstacle close to the launch, because the unlocked part of the percussion rocket is freely movable .



   Furthermore, by French patents 1,057,447 and 1,088,607 it is known to produce the unlocking of a striker by a sliding bushing which is fixed by means of shear bolts on the primer body and which is moved under the propulsion gas action after the shear bolts have broken. On a base plate of the sliding bushing is supported a membrane which is introduced into a bottom opening of the primer body and which is curved under the action of propellant gases which directly urge it.



   The object of the present invention is to equip a shell of the type mentioned above with a percussion rocket which is guaranteed against premature detonation and which, on the one hand, has a much simpler and less expensive structure, so that less moving parts, and in particular no spring, are not necessary, and, on the other hand, provides security when an obstacle close to launching causes a premature end of the trajectory.



   According to the invention, this is obtained by the fact that the part capable of sliding of the percussion fuze, on the one hand, is connected in a manner

 <Desc / Clms Page number 7>

 tachable with the slide which is pushed forward under the action of the gases of the propellant charge and in the wall of which the locking elements are arranged, and by the fact that, on the other hand, it engages radially in the guideway which is shaped in the internal face of the sleeve.



   According to the proposal according to the invention, the slide, after it has reached the extreme forward position, therefore releases the part of the percussion fuze which is capable of sliding and which can support the striker or the detonator charge. Then, the part capable of sliding of the percussion rocket moves forward because of its force of inertia and following the slowing down of the projectile caused by the resistance of the air; along. the guideway, because this part of the percussion rocket, located inside the guide sleeve, is not exposed to air resistance.

   The baffles. advantageously provided several times, the guide track., which is for example wavy in the longitudinal direction and extends parallel to the axis in its section avc. nt, prevent too rapid movement of the part of the percussion fuze so that, during the trajectory of the shell, it slowly approaches the fixed part of the percussion fuze, at the front end of the guide sleeve, and that it finally comes to a stop in the short section parallel to the axis, without jeopardizing the detonator.



  Each abrupt intermediate deceleration, before pressing on the fixed part of the percussion rocket,

 <Desc / Clms Page number 8>

 wedges the moving part of the percussion fuze in the baffles, so that no premature detonation can take place and thus one also obtains security against premature detonation after the abandonment of the launch tube.



  On the other hand, if the impact on the target takes place, the striker inserted in the detonator ignites the detonator charge, because the part of the percussion rocket is not braked in the front section, parallel to the axis, of the guideway. The percussion rocket of the shell according to the invention therefore therefore has a much simpler construction, without influencing the operating capacity and the security against premature detonation. By the embodiment according to the invention of direct guidance of the part capable of sliding of the percussion fuze, the springs are eliminated and a single slide is necessary. The guide track itself extends without inflection point, only in one direction, so that disturbances in operation are very largely avoided.

   The security against premature detonation is greatly increased and the accidental detonation of the fired shell, stuck on an obstacle, is practically excluded, because the part capable of sliding of the percussion rocket remained in any place of the guideway and is blocked there against any rapid movement that could trigger the detonator charge.



   According to a preferred embodiment, it is provided that the slide which moves

 <Desc / Clms Page number 9>

 forward is fixed on a membrane which, under the action of the gases that the propellant charge, deforms inside the shell and which is arranged in the bottom of the lower part of the shell body, a annular shoulder being, as an extreme front position for the slide, shaped on a sliding guide ring introduced into the bottom of the lower part of the shell body. The membrane is produced in particular in the form of a copper disc so that an additional fixing of the slide is not necessary in the inactive position. The slide is moved exclusively by the bulging of the membrane and its movement does not depend on inertia or spring forces.



   For the connection between the part capable of sliding of the percussion spindle and the slide, there is also arranged, preferably on the part of the percussion spindle, a locking pin which has a peripheral groove and which is pressed into the axial opening. of the sleeve-shaped slide. The locking elements enter the peripheral groove in the inactive position. The sliding part of the percussion fuze is, in an advantageous embodiment, arranged on a cylindrical support body which is radially traversed by a guide pin, the two projecting ends of the guide pin penetrating into two diametrically opposite ruts of the sleeve guide way.



   Other details and particularities of the invention will emerge from the description given below.

 <Desc / Clms Page number 10>

 after, without limitation and with reference to the accompanying drawings.



   Figure 1 shows a longitudinal sectional view of a first embodiment of a shell according to the invention.



   Figure 2 shows a detail of an alternative embodiment.



   FIG. 3 represents a view in longitudinal section through another embodiment, respectively in the inactive position.



   FIG. 4 represents a view in longitudinal section through the embodiment according to FIG. 1, after the shot.



   A shell according to the invention, in particular an explosive shell, has a lower part 3 and an upper part 4 mounted thereon. The lower part 3 of the shell body is introduced into a launch tube 1 in the bottom part of which is arranged a propellant charge 2 which projects inside the launch tube 1. In the lower part 3 of the body d 'shell, there is a central opening in which is arranged a sliding guide ring 5 provided with an annular shoulder 27 which reduces the opening width of the ring 5.



  Above the annular shoulder 27 is provided a sleeve 9 which extends into the front region of the upper part 4 of the shell body. A fixed part 10 of the percussion rocket represents the front closure of the sleeve 9; in the embodiment according to FIGS. 1 and 4, it forms the detonator and it receives the charge of detonator 11 ac-

 <Desc / Clms Page number 11>

 transferable to striker 24 via an opening, while in the embodiment according to Figure 3 it carries striker 24. In the sliding guide ring 5, a slide 6 is supported so that it can be move axially and it has an opening 29 and an enlarged bottom plate 26. The bottom plate 26 is fixed, for example riveted, on a membrane 7, in particular a deformable copper disc.



   An element inserted this bottom 8 closes the opening of the lower part 3 of the shell body and simultaneously fixes the membrane 7 on the sliding guide ring 5. A locking pin 17 of a part capable of sliding 13 of the percussion fuze is introduced into the opening of the slide 6. In the wall of the slide 6, at the level of the annular shoulder 27, there are preferably provided two recesses 21 in which balls are arranged as locking elements 20 The diameter of the locking elements 20 is greater than the thickness of the wall of the slider, so that they protrude outwards in the opening 29 of the slider 6 while resting on the sliding guide surface. of the annular shoulder 27.

   The locking pin 17 has at this height a groove 30 in which the protruding locking elements 20 penetrate and axially block the part capable of sliding of the percussion rocket. Above or respectively in front of the annular shoulder 27 is formed, in the sliding guide ring 5 and respective-

 <Desc / Clms Page number 12>

 ment the end of the sleeve 9, an annular deflection cavity 22 which serves to receive the locking elements 20 after the firing of the shell (Figure 4).



  The locking pin 17 is arranged on a cylindrical support body 28 which is traversed radially by a guide pin 16. The guide pin 16 projects on either side of the support body 28 and it penetrates each time into a rut of a guide track 14 formed by a groove formed in the internal face of the sleeve 9. The guide track 14 has at least one, preferably several, baffles 15, its short front section 35 being parallel to the axis. It is for example wavy as shown in Figures 1, 3 or 4. In a manner corresponding to Figure 2 it is offset twice and, for the rest, it extends in a straight line.

   As can be seen from FIG. 1 or FIG. 4, the striker 24 is provided on the part capable of sliding 13 of the percussion fuze and the fixed part 10 of the percussion fuze carries, as already mentioned, the detonator charge. The reverse is obviously also possible, as can be seen from FIG. 3. At a distance from the detonator charge 11 is provided a thin membrane 33 which covers the opening 12 and which is crossed by the striker 24 during the impact. For firing the shell, the propellant charge 2 is ignited in the launching tube 1. The propellant gases exit into the chamber 32 through the channels 31 and reach the membrane 7 through the passage opening 23 of the inserted element

 <Desc / Clms Page number 13>

 background 8.

   This membrane is deformed from the position shown in Figures 1 or 3 respectively to the position shown in Figure 4, which causes the displacement of the slide 6 in its extreme front position. In it, the locking elements 20 pass into the annular deflection cavity 22 and they release the part capable of sliding 13 of the percussion fuze. The shell is slowed down by the resistance of the air because it acts on the upper part 4 of the shell body. However, the part capable of sliding 13 of the percussion rocket is not subjected to the resistance of the air, so that as the braking increases, the part 13 of the rocket impactful migrates forward.

   The ends of the guide pin 16 slide in the ruts of the guide track 14, and they are braked by the baffles 15 so that the bringing together of the two parts of the percussion rocket takes place slowly.



  With the support of the striker 24 on the membrane which covers the opening 12 and which is for example a disc of synthetic substance or paper, the migration of the part capable of sliding 13 of the percussion rocket is completed and the active position is reached. Upon impact on the target, the striker 24 crosses the membrane 33 and suddenly enters the detonator. A certain acceleration which ensures the detonation is still granted to the part capable of sliding 13 of the percussion rocket. The fired detonator charge 11 then initiates charging 19, in the example of realization

 <Desc / Clms Page number 14>

 an explosive charge, which, by destroying the shell, disperses the enclosed fragments 18.

   If now the trajectory of the shell is interrupted, disturbed or deflected by an obstacle, before the part capable of sliding 13 of the percussion rocket has passed the last baffle 15, therefore in the area close to firing, the dimension from the launching tube can be selected by a corresponding shaping of the guideway 14, the part capable of sliding 13 of the percussion rocket, which moves exclusively by its inertial force and the absence of resistance of the air inside the sleeve 9, is pushed into the nearest baffle 15 and stopped by the deflection thereof. Any abrupt acceleration of the delay, for example a premature impact on the ground, etc., cannot modify the position of the part 13 of the percussion rocket.



  This would be possible exclusively by an only slow acceleration movement which corresponds approximately to the relative displacement during the undisturbed trajectory.



   In the embodiment according to Figure 2, the guide track 14 is, as mentioned, deflected twice. The front baffle 15 is used for slowing down before the impact of the striker 24 in the detonator charge 11, the central baffle serving as an intermediate stop during a premature interruption of the trajectory of the shell.



   In the embodiment according to FIG. 3, the part capable of sliding 13 of the percussion rocket has the charge of detonator 11. For

 <Desc / Clms Page number 15>

 increase the safety of transport and firing, in particular in the case of defective detonators, the sleeve 9 is, in this embodiment, surrounded in the zone above the detonator charge 11 by a tubular piece 34 erected in height of the lower part 3 of the shell body, this part forming, during a premature detonation of the detonator, a screen with respect to a transmission from the detonation to the load 19. The detonator charge 11 n 'is extracted from the tubular part 34 only with the migration of the detonator towards the front end of the sleeve 9.



   The shell according to the invention is represented in the form of a fragmentation shell. However, it can also be an explosive shell without fragments or a shell loaded with combat substances, such as tear gas, incendiary compositions, etc., which are released by the percussion rocket.



   It should be understood that the present invention is in no way limited to the embodiments described above and that many modifications can be made thereto without departing from the scope of this patent.


    

Claims (8)

REVENDICATIONS 1. Obus, qui peut être tiré à l'aide d'une charge propulsive à partir d'un tube, comprenant une fusée percutante, celle-ci étant constituée de deux parties, à savoir un détonateur et un percuteur, qui sont situées à une certaine distance axiale l'unede l'autre dans une position inactive de l'obus et dont l'une de ces parties est capable de coulisser axialement dans un manchon pour solliciter l'autre partie de la fusée percutante lors de l'impact de l'obus sur la cible, un coulisseau en forme de douille qui se déplace suivant une direction longitudinale à la suite du tir et qui coopère avec des éléments de verrouillage qui, dans la position inactive de l'obus, bloquent la partie capable de coulisser de la fusée percutante et la libèrent dans la position extrême avant du coulisseau, et une voie de guidage, parallèle à l'axe, du manchon qui,  CLAIMS 1. Shell, which can be fired with a propellant charge from a tube, comprising a percussion rocket, this consisting of two parts, namely a detonator and a striker, which are located a certain axial distance from each other in an inactive position of the shell and one of these parts of which is capable of sliding axially in a sleeve to stress the other part of the percussion rocket during the impact of the shell on the target, a sleeve-shaped slide which moves in a longitudinal direction following the firing and which cooperates with locking elements which, in the inactive position of the shell, block the part capable of sliding of the percussion rocket and release it in the extreme front position of the slide, and a guide track, parallel to the axis, of the sleeve, pour permettre la sécurité contre toute détonation prématurée, présente au moins pendant la première section de la trajectoire au moins une chicane qui empêche le rapprochement prématuré de la partie capable de coulisser de la fusée percutante, caractérisé en ce que la partie capable de coulisser de la fusée percutante, d'une part, est reliée de manière détachable au coulisseau qui se déplace vers l'avant sous l'action des gaz de la charge propulsive et dans la paroi duquel sont agencés les éléments de verrouillage et en ce que, d'autre partielle entre en-pi prise radialement dans la voie de guidage qui est façonnée dans la face interne du manchon. <Desc/Clms Page number 17>  to allow security against premature detonation, at least during the first section of the trajectory has at least one baffle which prevents premature approximation of the part capable of sliding of the percussion rocket, characterized in that the part capable of sliding of the percussion rocket, on the one hand, is detachably connected to the slide which moves forward under the action of the gases of the propellant charge and in the wall of which the locking elements are arranged and in that, another partial enters radially taken in the guideway which is shaped in the internal face of the sleeve.  <Desc / Clms Page number 17>   2. Obus suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le coulisseau qui se déplace vers l'avant est fixé sur une membrane qui se déforme à l'intérieur de l'obus, sous l'action des gaz de la charge propulsive, et qui est agencée dans le fond de la partie inférieure du corps d'obus, un épaulement annulaire étant, à titre de position extrême avant pour le coulisseau, façonné sur un anneau de guidage de coulissement introduit dans le fond de la partie inférieure du corps d'obus.  2. Shell according to claim 1, characterized in that the slide which moves forward is fixed on a membrane which deforms inside the shell, under the action of the gases of the propellant charge, and which is arranged in the bottom of the lower part of the shell body, an annular shoulder being, as an extreme front position for the slide, shaped on a sliding guide ring introduced into the bottom of the lower part of the shell 'shell. 3. Obus suivant la revendication 2, caractérisé en ce que la membrane est formée par un disque en cuivre.  3. Shell according to claim 2, characterized in that the membrane is formed by a copper disc. 4. Obus suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que, dans l'anneau de guidage de coulissement, est introduit le manchon qui présente la voie de guidage et à partir duquel est évidée, à son extrémité en appui sur l'épaulement annulaire, une cavité de déviation ce forme annulaire dans laquelle les éléments de verrouillage sont déviés dans la position extrême avant du coulisseau.  4. Shell according to either of claims 1 and 2, characterized in that, in the sliding guide ring, is introduced the sleeve which has the guide track and from which is hollowed out at its end supported on the annular shoulder, a deflection cavity that annular shape in which the locking elements are deflected in the extreme front position of the slide. 5. Obus suivant l'une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisé en ce que le diamètre externe du coulisseau correspond au maximum à la largeur d'ouverture du manchon.  5. Shell according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the external diameter of the slide corresponds at most to the opening width of the sleeve. 6. Obus suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la partie capable de coulisser de la fusée percutante est pourvue d'une goupille de verrouillage qui présente une gorge périphérique et qui est introduite dans le coulisseau et est fixée là <Desc/Clms Page number 18> par les éléments de verrouillage, dans la position inactive.  6. Shell according to claim 1, characterized in that the part capable of sliding of the percussion fuze is provided with a locking pin which has a peripheral groove and which is introduced into the slider and is fixed there.  <Desc / Clms Page number 18>  by the locking elements, in the inactive position. 7. Obus suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 6, caractérisé en ce que la partie capable de coulisser de la fusée percutante est agencée sur un corps de support cylindrique que traverse radialement une goupille de guidage, les extrémités en saillie de la goupille de guidage pénétrant dans deux ornières diamétralement opposées de la voie de guidage du manchon.  7. Shell according to either of claims 1 and 6, characterized in that the part capable of sliding of the percussion fuze is arranged on a cylindrical support body which is radially traversed by a guide pin, the ends projecting of the guide pin entering two diametrically opposite ruts in the sleeve guide way. 8. Obus, tel que décrit ci-dessus et/ou tel qu'illustré sur les dessins annexés.  8. Shell, as described above and / or as illustrated in the accompanying drawings.
BE0/211291A 1982-08-03 1983-08-02 SHELL BE897450A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
AT0298782A AT382456B (en) 1982-08-03 1982-08-03 IMPELLER

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE897450A true BE897450A (en) 1983-12-01

Family

ID=3543540

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/211291A BE897450A (en) 1982-08-03 1983-08-02 SHELL

Country Status (5)

Country Link
AT (1) AT382456B (en)
BE (1) BE897450A (en)
DE (1) DE3326681A1 (en)
GB (1) GB2126321B (en)
ZA (1) ZA835670B (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3441556A1 (en) * 1983-11-29 1985-06-05 Oregon Etablissement für Patentverwertung, Mauren IMPELLER

Family Cites Families (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL101830C (en) * 1956-04-05 Brandt Soc Nouv Ets

Also Published As

Publication number Publication date
GB2126321A (en) 1984-03-21
GB8320980D0 (en) 1983-09-07
AT382456B (en) 1987-02-25
ATA298782A (en) 1986-07-15
GB2126321B (en) 1986-05-29
ZA835670B (en) 1984-04-25
DE3326681A1 (en) 1984-04-12

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0411996B1 (en) Priming device for the pyrotechnic chain of subprojectiles
CH628422A5 (en) SUBPROJECTILE FOR EXTINGUISHING FROM A PROJECTILE.
FR2593905A1 (en) Destructible igniter for propellant charges
CA2088332C (en) Igniter plug
BE897450A (en) SHELL
EP0756151B1 (en) Ignition system for a propulsive charge of a submunition ejected from a cargo munition
FR2555733A1 (en) PERCUTANT ROCKET FOR PROJECTILES
EP3311102B1 (en) Pinless grenade igniter and grenade thus equipped
EP0549410A1 (en) Aerodynamic separation and braking device for a missile propulsion stage
FR2794234A1 (en) SUB-AMMUNITION PROJECTILE
BE897449A (en) SHELL
EP0230196B1 (en) Projectile with a pyrotechnic charge
EP0233431B1 (en) Cartridge comprising a projectile with a pyrotechnic charge
EP0278837B1 (en) Percussion time fuze for any direction of impact for fire arm ammunition, in particular for a grenade
EP0486077B1 (en) Rifle grenade
FR2699660A1 (en) A system for priming and self-destructing a munition, in particular a submunition intended to be ejected from a cargo shell with a clean rotational movement about an axis.
FR2522405A1 (en) Base fuse for rifle grenade - is percussion type fired dynamically with safety lock
FR2567639A1 (en) Mechanical fuse armed by gas take-off and operating by impact inertia
EP1332329A1 (en) Priming device for the explosive charge of a submunition
BE897999A (en) SYSTEM FOR IGNITING A PROPULSIVE CHARGE BY PYROTECHNIC TRANSMISSION.
FR2500621A1 (en) Igniter plug for grenade - has detachable fuse which can be removed to be disarmed in safety
FR2699662A1 (en) Impact detector for firing mechanism of impact-detonating munition
FR2599135A1 (en) Launchable munition with automatic positioning, especially a rebounding anti-personnel dispersible mine
FR2500620A1 (en) Igniting plug for grenade - has percussion fuse and firing pin-fuse with two retard charges
FR2691799A1 (en) Chemical self destruct system for sub-munition of carrier shell

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: OREGON ETABLISSEMENT FUR PATENTVERWERTUNG

Effective date: 19860831