BE892028A - METALLIC COVER THAT CAN BE CLOSED FOR A BOX FOR LIQUID PRODUCTS - Google Patents

METALLIC COVER THAT CAN BE CLOSED FOR A BOX FOR LIQUID PRODUCTS Download PDF

Info

Publication number
BE892028A
BE892028A BE0/207237A BE207237A BE892028A BE 892028 A BE892028 A BE 892028A BE 0/207237 A BE0/207237 A BE 0/207237A BE 207237 A BE207237 A BE 207237A BE 892028 A BE892028 A BE 892028A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
zone
emi
lid according
opening
fold
Prior art date
Application number
BE0/207237A
Other languages
French (fr)
Inventor
F Siefert
Original Assignee
Blechwarenfabriken Zuchner G M
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Blechwarenfabriken Zuchner G M filed Critical Blechwarenfabriken Zuchner G M
Publication of BE892028A publication Critical patent/BE892028A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65DCONTAINERS FOR STORAGE OR TRANSPORT OF ARTICLES OR MATERIALS, e.g. BAGS, BARRELS, BOTTLES, BOXES, CANS, CARTONS, CRATES, DRUMS, JARS, TANKS, HOPPERS, FORWARDING CONTAINERS; ACCESSORIES, CLOSURES, OR FITTINGS THEREFOR; PACKAGING ELEMENTS; PACKAGES
    • B65D17/00Rigid or semi-rigid containers specially constructed to be opened by cutting or piercing, or by tearing of frangible members or portions
    • B65D17/52Attachment of opening tools, e.g. slotted keys, to containers
    • B65D17/521Attached can-cutting devices

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Closures For Containers (AREA)

Description

       

  Couvercle métallique pouvant être refermé pour une

  
boîte destinée à des produits liquides.

  
La présente invention concerne un couvercle en métal permettant de fermer une boîte destinée à recevoir un liquide, qui comporte un opercule de couvercle imperforé, entouré par un bord serti et présentant au moins une zone d'ouverture, chaque zone d'ouverture étant affaiblie par rapport à une zone restante de l'opercule et, pour chaque zone d'ouverture et à l'extérieur de celle-ci, un organe destine 3 percer la zone d'ouverture et refermer l'ouverture ainsi fermée étant prévu sur le couvercle.

  
Dans un couvercle connu de ce type (demande de brevet allemand publiée OS n[deg.] 21 04 956), l'organe a la forme d'un étrier ou couvercle 3 emboîtement élastique qui peut être couplé au bord serti, mais qui, dans les deux cas peut être enlevé du couvercle (page 4, ligne 14; page 5, paragraphe 2;. L'organe avec ses tranchants (Fig. 6) ou ses pointes (Fig. 9) peut donc être enlevé de la boîte, être jeté négligamment et devenir ainsi un danger pour les

  
 <EMI ID=1.1> 

  
l'encontre d'une force de rappel élastique de l'étrier ou du couvercle à emboîter. Cette force de rappel empêche l'étanchéité recherchée entre le poinçon et un bourrelet annulaire entourant chaque zone d'ouverture et ainsi une refermeture satisfaisante des ouvertures formées dans le couvercle.

  
L'invention a pour but de prévenir une pollution de l'environnement par des parties pouvant être enlevées de la boîte, de faciliter l'ouverture des zones d'ouverture et d'améliorer la refermeture des ouvertures.

  
Ce but est réalisé par le fait que l'organe reste

  
 <EMI ID=2.1> 

  
matières de remplissage liquides, comme du lait condensé, de l'huile de table ou des produits analogues, le couvercle est pourvu, 'de préférence, de deux zones d'ouverture diamétralement opposées. Par contre, pour des boîtes de boisson, une zone d'ouverture suffit. Le couvercle peut être en aluminium ou, de préférence, en fer-blanc. La bande flexible de chaque

  
 <EMI ID=3.1> 

  
l'opercule du couvercle. La bande maintient l'organe attaché au couvercle et permet cependant une manipulation aisée et fiable de cet organe. Les zones d'ouverture peuvent être circulaires, ovales, en forme de larme ou de n'importe quelle autre forme adéquate. Les zones d'ouverture sont, de préférence, disposées au voisinage du bord du couvercle afin de faciliter le débit de la matière de remplissage liquide ou sa consommation directe de la zone d'ouverture sans chalumeau ni accessoire analogue.

   Pour des boîtes de boisson, une ouverture d'équilibrage de pression distincte est superflue car, dès le début de l'enfoncement d'une pointe de l'organe dans la zone d'ouverture, la surpression interne de la botte peut s'équilibrer vers la pression atmosphérique par une ouverture en forme d'interstice annulaire alors encore relativement petite entre la pointe et le bord de la zone d'ouverture. L'affaiblissement de la zone d'ouverture est réalisé d'une manière telle que la force nécessaire pour percer la zone d'ouverture au moyen de l'organe puisse être exercée même par des enfants. Etant donné que l'organe reste attaché au couvercle et ainsi à la boîte, il ne peut pas être enlevé de la boîte et devenir ainsi un danger. L'organe peut être fabriqué en matière plastique ou en tôle, par exemple en la même tôle que celle du couvercle et/ou le corps de la boîte.

  
 <EMI ID=4.1> 

  
cation 2 peut être réalisée d'une manière relativement simple et en n'importe quel endroit adéquat de la zone restante.

  
Pour fixer la bande conformément à la revendica'tion 3, il n'est pas nécessaire de prévoir un endroit de fixation distinct.

  
Conformément à la revendication 4, l'organe reste fixé de manière sûre au couvercle jusqu'à son utilisation. Un déplacement incontrôlé de l'organe par rapport au couver-cle dans la zone de mobilité de la bande est ainsi évité.

  
Les mesures prises conformément à la revendication 5 tendent aux mêmes buts.

  
La virole intermédiaire conforme a la revendication 6 est attachée au pli de la tôle, de préférence par un emboîtement élastique permanent. La virole intermédiaire munie d'un ou de plusieurs éléments de rupture sert d'une part d'élément de retenue pour l'organe jusqu'à son utilisation et, d'autre part, de bec ou d'embouchure permettant de verser ou de boire le produit liquide remplissant la bofte. Plusieurs languettes réparties sur la périphérie peuvent, par exemple, être prévues comme éléments de rupture.

  
 <EMI ID=5.1> 

  
rieur de la virole intermédiaire peut être maintenu étanche jusqu'au moment de l'ouverture de la botte. La zone d'ouverture et les zones opposées de l'organe peuvent ainsi, en particulier, être maintenues dans un état de propreté satisfaisant du point de vue hygiénique jusqu'au moment de l'ouverture de la boîte.

  
Les mesures décrites dans la revendication 8 sont des mesures techniques particulièrement favorables pour la fabrication.

  
La caractéristique de la revendication 9 facilite l'ouverture de la boîte.

  
La revendication 10 permet de réaliser d'une manière simple l'affaiblissement souhaité de la zone d'ouverture. Dans ce cas, la profondeur du point d'amorçage

  
 <EMI ID=6.1> 

  
sement pour faciliter l'ouverture initiale par rupture de la zone d'ouverture. En règle générale, le point d'amorçage facilite le centrage de la pointe de l'organe sur la zone d'ouverture. 

  
Les mesures conformes &#65533; la revendication 11 représentent un autre mode d'affaiblissement avantageux de la zone d'ouverture. Par exemple, la zone centrale peut être ouverte moyennant une pression relativement faible, tandis que la couronne extérieure oppose une plus forte résistance

  
 <EMI ID=7.1> 

  
La disposition des lignes d'affaiblissement conforme à la revendication 12 facilite le perçage de la zone d'ouverture.

  
Les lignes d'affaiblissement d'articulation conformes a la revendication 13 peuvent être droites ou courbées d'une manière correspondant au bord extérieur de la zone d'ouverture. La ligne polygonale ainsi formée se rapproche d'autant plus d'une courbe continue, par exemple d'un cercle, que le nombre de lignes d'affaiblissement d'articulation droites est plus élevé.

  
 <EMI ID=8.1> 

  
lièrement largement les secteurs de la zone d'ouverture du couvercle séparés les uns des autres par déchirure et ainsi de fournir une ouverture de débit relativement grande dans le couvercle.

  
Ce dernier avantage peut aussi être obtenu d'une autre manière conformément a la caractéristique de la revendication 15.

  
Des exemples de réalisation de l'invention seront décrits ci-après en détail, à titre d'exemple, avec référence aux dessins annexés, dans lesquels :

  
la Fig. 1 est une vue en coupe longitudinale fragmentaire de deux bottes de boisson empilées;

  
 <EMI ID=9.1> 

  
schématique illustrant la réalisation d'une zone d'ouverture d'un couvercle telle que représentée sur la Fig. 1;

  
la Fig. 3 illustre schématiquement le perçage au moyen d'un organe de la zone d'ouverture telle que représentée sur la Fig. 2; 

  
la Fig. 4 est une vue en plan d'une autre zone d'ouverture;

  
la Fig. 5 est une vue en coupe suivant la ligne 5-5 de la Fig. 4;

  
la Fig. 6 illustre le perçage de la zone d'ouverture telle que représentée sur la Fig. 5;

  
la Fig. 7 est une vue en plan d'encore une autre zone d'ouverture;

  
la Fig. 8 est une vue en coupe suivant la ligne 8-8 de la Fig. 7; 

  
la Fig. 9 est une vue en coupe longitudinale d'une zone d'ouverture avec un organe comportant une section d'écartement;

  
la Fig. 10 est une vue en coupe longitudinale d'une zone d'ouverture avec.un organe particulier dans deux phases différentes du perçage;

  
la Fig. 11 est une vue en plan d'une partie d'un  couvercle avec une zone d'ouverture et un organe:

  
la Fig. 12 est une vue en coupe suivant la ligne
12-12 de la Fig. 11;

  
la Fig. 13 est une vue en coupe suivant la ligne
13-13 de la Fig. 11, et 

  
la Fig. 14 est une vue en coupe longitudinale 'correspondant la Fig. 1 d'une autre forme d'exécution.

  
La Fig. 1 illustre une botte 1 ayant la forme d'une boîte de boisson et comportant un corps 2 en fer-blanc auquel un couvercle 4 en fer-blanc est relié d'une manière connue et étanche au gaz par l'intermédiaire d'un bord serti 3. A l'intérieur du bord serti 3 se trouve un opercule de couvercle 5 présentant un pli 6 formé dans la tôle. Le pli 6  en tôle présente une paroi d'étanchéité cylindrique interne 7 dont le bord inférieur se raccorde 3. une zone d'ouverture 8 de l'opercule de couvercle 5.

  
La zone d'ouverture 8 présente une épaisseur de tôle inférieure à celle d'une zone restante 9 de l'opercule de couvercle 5 et déterminant un affaiblissement.

  
Sur la zone restante 9 au centre de l'opercule de

  
 <EMI ID=10.1> 

  
attaché un oeillet 11 d'une bande 12 en matière plastique.

  
 <EMI ID=11.1> 

  
par un plateau 14, qui est maintenu avec serrage dans un moyen de retenue 15 formé dans l'opercule de couvercle 5.

  
L'organe 13 comporte un cône 16' pourvu d'une

  
 <EMI ID=12.1> 

  
zone d'étanchéité cylindrique 17 complémentaire de la paroi d'étanchéité 7 et est fait d'une matière plastique appropriée.

  
Une partie extérieure tronconique d'un fond 18

  
 <EMI ID=13.1> 

  
fins d'empilage. Il s'avère que, dans la position initiale représentée sur la Fig. 1, tous les éléments de l'opercule de couvercle 5 de la boîte 1 décrits plus haut sont disposés

  
 <EMI ID=14.1> 

  
de la boîte 19, de sorte que les boîtes 1, 19 peuvent être empilées sans plus l'une sur l'autre, comme sur la Fig. 1.

  
La Fig. 2 illustre la réalisation de la zone d'ouverture 8 en tôle d'épaisseur réduite. Un poinçon d'extrusion 21 est déplacé dans le sens-d'une flèche 22 par

  
 <EMI ID=15.1> 

  
être déplacée dans le sens d'une flèche 24 vers la zone d'ouverture 8. La force de compression qui agit entre le poinçon 21 et la matrice 23 aminçit la tôle dans la zone

  
 <EMI ID=16.1> 

  
21 présente une saillie conique pointue 25 qui, pendant la compression, forme un point d'amorçage approfondi complémentaire 26 dans la zone d'ouverture 8. Simultanément, la paroi d'étanchéité 7 est calibrée par le poinçon 21.

  
Pour ouvrir la botte 1, on dégage l'organe 13 de sa position initiale de la Fig. 1, c'est-à-dire du dispositif

  
 <EMI ID=17.1> 

  
 <EMI ID=18.1> 

  
pointe 16 dans le point d'amorçage 26. Sous l'effet d'une pression déterminée exercée sur l'organe 13, la pointe 16 perce la zone d'ouverture 8 dans la région du point d'amor-

  
 <EMI ID=19.1> 

  
vers l'extérieur de la surpression régnant dans la botte 1. Scus l'effet d'une pression croissante exercée sur l'organe
13, cet organe 13 atteint finalement sa position la plus profonde représentée sur la Fig. 3 dans laquelle la zone d'ouverture 8 s'ouvre de plus en plus selon des secteurs reliés à l'extrémité inférieure de la paroi d'étanchéité 7. Dans la zone d'ouverture 8 est ainsi formée une ouverture 27 par laquelle la boisson contenue dans la botte 1 peut être débitée ou bue après enlèvement de l'organe 13. Lorsque le consommateur ne boit plus, il peut ramener l'organe 13 dans la position représentée sur la Fig. 3 dans laquelle sa zone d'étanchéité 17 s'applique avec une étanchéité suffisante 'contre la paroi d'étanchéité 7 complémentaire et empêche en tout cas des corps étrangers ou des insectes de pénétrer par  l'ouverture 27. 

  
Dans les figures suivantes, les mêmes éléments sont désignés par les mêmes chiffres de référence que sur les Fig. 1 à 3.

  
Sur la Fig. 4, la zone d'ouverture 8 présente au moins approximativement la même épaisseur de tôle que la

  
 <EMI ID=20.1> 

  
 <EMI ID=21.1> 

  
droites et se recoupent au centre de la zone d'ouverture 8, au point d'amorçage 26.

  
Comme le montre la Fig. 5, le point d'amorçage 26

  
 <EMI ID=22.1> 

  
afin de faciliter, d'une part, le centrage de la pointe 16 de l'organe 13 sur la zone d'ouverture 8 et, d'autre part, le début du perçage de la zone d'ouverture 8.

  
La Fig. 6 illustre le moment de l'enfoncement de

  
 <EMI ID=23.1> 

  
boîte 1. Dans ce cas, la zone d'ouverture 8 s'est ouverte par déchirure en secteurs suivant les lignes d'affaiblissement 28 à 31 et une paroi d'étanchéité 7 s'est formée au

  
 <EMI ID=24.1> 

  
transition vers la zone restante 9, cette paroi d'étanchéité coopérant avec la zone d'étanchéité 17 de l'organe 13 d'une manière assurant une étanchéité suffisante.

  
La Fig. 7 illustre encore une autre forme d'exécution de la zone d'ouverture 8. Des lignes d'affaiblissement 32 à 38' ne sont, dans ce cas, prévues que dans une couronne extérieure 40 entourant une zone centrale 39. Des

  
 <EMI ID=25.1> 

  
38' passent par le point d'amorçage 26 au centre de la zone d'ouverture 8. La couronne extérieure 40 est d'une épaisseur de tôle au moins approximativement égale 3 celle de la zone restante 9, tandis que la zone centrale 39 présente une épaisseur de tôle plus faible. Ces relations apparaissent très clairement sur la Fig. 8. Le point d'amorçage 26 a, dans ce cas, aussi la forme d'un creux dans la zone centrale 39.

  
La Fig. 7 présente une particularité dans la mesure

  
 <EMI ID=26.1> 

  
lignes d'affaiblissement 35, 36 sont reliés l'un a l'autre par une ligne d'affaiblissement d'articulation droite 41 et les points d'extrémité extérieurs des lignes d'affaiblissement 36, 37 sont reliés l'un à l'autre par une ligne d'affaiblissement d'articulation 42 courbée d'une manière correspondant à la périphérie extérieure de la zone d'ouverture 8. Ceci facilite l'ouverture des secteurs de la zone d'ouverture .8 délimités par les lignes d'affaiblissement 32 à 38', lors de l'enfoncement de l'organe 13.

  
Sur la Fig. 9, au cône 16' de l'organe 13 se raccorde, dans le sens axial, une section d'écartement 50 et à la section d'écartement 50 se raccorde la zone d'étanchéité 17 de l'organe 13 qui fait saillie, transversalement à l'axe longitudinal de l'organe 13, au-delà du contour extérieur de la base 51 du cône 16'. Lorsque l'organe 13 est enfoncé par sa pointe 16 dans la zone d'ouverture 8, cette zone d'ouverture 8 se déchire progressivement en des secteurs représentés sur la Fig. 9 qui initialement, comme le montre la Fig. 6, sont encore appliqués contre le cône 16'. Si l'organe 13 est à présent encore enfoncé davantage à l'intérieur de la boîte 1, son contour extérieur 51 assure,

  
 <EMI ID=27.1> 

  
représentée sur la Fig. 9, le déploiement vers l'extérieur Ses secteurs séparés de la zone d'ouverture 8 jusqu'à ce que le plateau 14 s'aprlique contre le pli de tôle 6 servant de butée. Cette position finale est illustrée sur la Fig. 9. Dans ce cas, la zone d'étanchéité 17 de l'organe 13 est appliquée contre la paroi d'étanchéité 7 du couvercle 4. 

  
Sur la Fig. 10, un cylindre circulaire d'un diamè-

  
 <EMI ID=28.1> 

  
16' se raccorde au cône 16' de l'organe 13. Ce cylindre circulaire est formé par la section d'écartement 50 et la section d'étanchéité 17.

  
Si, comme le montre la Fig. 10, le cône 16' est enfoncé progressivement dans la zone d'ouverture 8, les secteurs de la zone d'ouverture 8 formés par déchirure restent tout d'abord appliqués contre la surface extérieure du cône 16' de la même manière que dans la forme d'exécution représentée sur la Fig. 9 jusqu'à ce qu'on atteigne un état intermédiaire qui est représenté dans la moitié gauche de la <EMI ID=29.1>  tement 50 est en face de la paroi d'étanchéité 7. Si l'or-

  
 <EMI ID=30.1> 

  
rieur de la section d'écartement 50 correspondant au contour extérieur de la base 51 du cône 16' provoque un écartement progressif des secteurs de la zone d'ouverture 8 jusqu'à la position finale représentée dans la moitié droite de la Fig. 10. Dans cette position finale, la zone d'étanchéité 17 est appliquée de manière étanche contre la paroi d'étanchéité 7. Le plateau 14 est en contact avec le'bord supérieur du pli en tôle 6. L'écartement des secteurs de la zone d'ouverture 8 dans le sens de la flèche 52 a, comme dans la forme d'exécution représentée sur la Fig. 9, pour conséquence d'agrandir l'ouverture 27 du couvercle 4.

  
Sur la Fig. 11, la zone d'ouverture 8 et l'organe
13 sont disposés dans leur position initiale directement

  
 <EMI ID=31.1> 

  
Comme le montre la Fig. 12, l'organe 13 est fabriqué en matière plastique et est emboîté élastiquement de manière amovible par un évidement 47 sur une saillie de retenue 48 en forme de tête de rivet de la zone restante 9.

  
La bande flexible 12 est d'une pièce avec le bord du plateau
14 et est fixée par l'oeillet 11 représenté sur la Fig. 13 dans un affouillement périphérique 49 du pli de tôle 6.

  
Dans la forme d'exécution représentée sur la Fig. 14, une virole intermédiaire 53 est emboîtée élastiquement par un bourrelet renforcé inférieur 54 dans l'affouillement périphérique 49 du pli de tôle 6. Entre le bourrelet 54 et l'opercule de couvercle 5, l'oeillet 11 de la bande flexible 12 est également engagé élastiquement dans l'affouillement périphérique 49. En variante, la bande 12 peut également être d'une pièce avec la virole intermédiaire 53.

  
L'autre extrémité de la bande 12 est d'une pièce avec le centre du plateau 14 de l'organe 13. Le plateau 14

  
 <EMI ID=32.1> 

  
rupture 55 ayant la forme d'une membrane annulaire étanche aux gaz. Dans ce cas, la virole intermédiaire 53, l'élément de rupture 55, l'organe 13 et la bande flexible 12 avec son oeillet 11 sont fabriqués d'une pièce en matière plastique.

  
Pour ouvrir la boîte 1, il suffit, comme le montre la Fig. 14, d'exercer une pression du haut sur le plateau 14 de l'organe 13. Ceci amène la pointe 16 du cône 16' sur le point d'amorçage 26 de la zone d'ouverture. Simultanément, l'élément de rupture mince 55 se brise. L'organe 13 s'en-

  
 <EMI ID=33.1> 

  
ainsi la zone d'ouverture 8 de la manière décrite plus haut a propos des autres formes d'exécution.

  
Dans la Fig. 14 également, les boîtes 1, 19 peuvent être empilées, car l'organe 13, la virole intermédiaire 53 et la bande flexible 12 sont disposés en dessous du contour extérieur 20 du fond 18 de la bofte 19 supérieure. 

REVENDICATIONS

  
 <EMI ID=34.1> 
1.- Couvercle en métal permettant de fermer une boîte destinée a recevoir un liquide, qui comporte un opercule de couvercle imperforé, entouré par un bord serti et présentant au moins une zone d'ouverture, chaque zone d'ouverture étant affaiblie par rapport à une zone restante de l'opercule et, pour chaque zone d'ouverture et à* l'exté-

  
 <EMI ID=35.1> 

  
prévu sur le couvercle,

  
caractérisé en ce que l'organe reste fixé à la zone restante par une bande flexible.



  Metallic cover that can be closed for

  
box for liquid products.

  
The present invention relates to a metal cover for closing a box intended to receive a liquid, which comprises a cover of imperforated cover, surrounded by a crimped edge and having at least one opening area, each opening area being weakened by relative to a remaining zone of the cover and, for each opening zone and outside of it, a member intended to pierce the opening zone and close the opening thus closed being provided on the cover.

  
In a known cover of this type (German patent application published OS n [deg.] 21 04 956), the member has the shape of a stirrup or cover 3 elastic interlocking which can be coupled to the crimped edge, but which, in both cases can be removed from the cover (page 4, line 14; page 5, paragraph 2; the organ with its cutting edges (Fig. 6) or its points (Fig. 9) can therefore be removed from the box, be thrown carelessly and become a danger to them

  
 <EMI ID = 1.1>

  
against an elastic restoring force of the stirrup or the cover to be fitted. This restoring force prevents the desired seal between the punch and an annular bead surrounding each opening area and thus a satisfactory reclosure of the openings formed in the cover.

  
The object of the invention is to prevent pollution of the environment by parts which can be removed from the box, to facilitate the opening of the opening zones and to improve the reclosing of the openings.

  
This goal is achieved by the fact that the organ remains

  
 <EMI ID = 2.1>

  
liquid filling materials, such as condensed milk, edible oil or the like, the cover is preferably provided with two diametrically opposite opening zones. On the other hand, for beverage cans, one opening zone is sufficient. The cover may be made of aluminum or, preferably, of tinplate. The flexible band of each

  
 <EMI ID = 3.1>

  
the lid seal. The strip keeps the member attached to the cover and yet allows easy and reliable handling of this member. The opening areas can be circular, oval, teardrop shaped or any other suitable shape. The opening zones are preferably arranged in the vicinity of the edge of the cover in order to facilitate the flow of the liquid filling material or its direct consumption from the opening zone without a torch or similar accessory.

   For beverage cans, a separate pressure balancing opening is superfluous because, from the start of the insertion of a tip of the organ into the opening area, the internal overpressure of the boot can balance towards atmospheric pressure through an opening in the form of an annular gap then still relatively small between the tip and the edge of the opening zone. The weakening of the opening area is carried out in such a way that the force necessary to pierce the opening area by means of the organ can be exerted even by children. Since the organ remains attached to the lid and thus to the box, it cannot be removed from the box and thus become a danger. The member can be made of plastic or sheet metal, for example in the same sheet metal as that of the cover and / or the body of the box.

  
 <EMI ID = 4.1>

  
cation 2 can be carried out in a relatively simple manner and at any suitable location in the remaining area.

  
To fix the strip in accordance with claim 3, it is not necessary to provide a separate fixing place.

  
According to claim 4, the member remains securely attached to the cover until it is used. An uncontrolled movement of the member relative to the key cover in the zone of mobility of the strip is thus avoided.

  
The measures taken in accordance with claim 5 have the same aims.

  
The intermediate ferrule according to claim 6 is attached to the fold of the sheet, preferably by a permanent elastic interlocking. The intermediate ferrule provided with one or more rupture elements serves on the one hand as a retaining element for the member until it is used and, on the other hand, as a spout or mouthpiece allowing pouring or drink the liquid product filling the box. Several tabs distributed over the periphery can, for example, be provided as rupture elements.

  
 <EMI ID = 5.1>

  
The intermediate ring can be kept watertight until the boot is opened. The opening area and the opposite areas of the member can thus, in particular, be kept in a hygienically satisfactory state of cleanliness until the time of opening of the box.

  
The measures described in claim 8 are particularly favorable technical measures for manufacturing.

  
The characteristic of claim 9 facilitates the opening of the box.

  
Claim 10 allows the desired weakening of the opening area to be achieved in a simple manner. In this case, the depth of the starting point

  
 <EMI ID = 6.1>

  
to facilitate initial opening by breaking the opening area. As a rule, the starting point facilitates the centering of the tip of the organ on the opening zone.

  
Conforming measures &#65533; claim 11 represent another advantageous weakening of the opening area. For example, the central zone can be opened with a relatively low pressure, while the outer crown offers greater resistance

  
 <EMI ID = 7.1>

  
The arrangement of the weakening lines according to claim 12 facilitates the drilling of the opening area.

  
The articulation weakening lines according to claim 13 may be straight or curved in a manner corresponding to the outer edge of the opening area. The more polygonal line thus formed approaches a continuous curve, for example a circle, the higher the number of straight articulation weakening lines.

  
 <EMI ID = 8.1>

  
Largely the sectors of the lid opening area separated from each other by tearing and thus provide a relatively large flow opening in the lid.

  
The latter advantage can also be obtained in another manner in accordance with the feature of claim 15.

  
Examples of embodiments of the invention will be described below in detail, by way of example, with reference to the appended drawings, in which:

  
Fig. 1 is a fragmentary longitudinal section view of two stacked beverage boots;

  
 <EMI ID = 9.1>

  
schematic illustrating the production of a lid opening zone as shown in FIG. 1;

  
Fig. 3 schematically illustrates the drilling by means of a member of the opening zone as shown in FIG. 2;

  
Fig. 4 is a plan view of another opening area;

  
Fig. 5 is a sectional view along line 5-5 of FIG. 4;

  
Fig. 6 illustrates the drilling of the opening area as shown in FIG. 5;

  
Fig. 7 is a plan view of yet another opening area;

  
Fig. 8 is a sectional view along line 8-8 of FIG. 7;

  
Fig. 9 is a view in longitudinal section of an opening zone with a member comprising a spacer section;

  
Fig. 10 is a view in longitudinal section of an opening zone with a particular member in two different phases of drilling;

  
Fig. 11 is a plan view of part of a cover with an opening area and a member:

  
Fig. 12 is a sectional view along the line
12-12 of Fig. 11;

  
Fig. 13 is a sectional view along the line
13-13 of Fig. 11, and

  
Fig. 14 is a view in longitudinal section corresponding to FIG. 1 of another embodiment.

  
Fig. 1 illustrates a boot 1 having the shape of a beverage can and comprising a tin body 2 to which a tin cover 4 is connected in a known manner and gas tight via an edge crimped 3. Inside the crimped edge 3 is a cover lid 5 having a fold 6 formed in the sheet. The sheet metal fold 6 has an internal cylindrical sealing wall 7, the lower edge of which is connected 3. an opening zone 8 of the lid seal 5.

  
The opening zone 8 has a sheet thickness less than that of a remaining zone 9 of the lid cover 5 and determining a weakening.

  
On the remaining zone 9 in the center of the seal of

  
 <EMI ID = 10.1>

  
attached an eyelet 11 of a plastic strip 12.

  
 <EMI ID = 11.1>

  
by a plate 14, which is held tightly in a retaining means 15 formed in the cover lid 5.

  
The member 13 comprises a cone 16 'provided with a

  
 <EMI ID = 12.1>

  
cylindrical sealing zone 17 complementary to the sealing wall 7 and is made of a suitable plastic material.

  
A frustoconical outer part of a bottom 18

  
 <EMI ID = 13.1>

  
stacking ends. It turns out that, in the initial position shown in FIG. 1, all the elements of the cover 5 of the box 1 described above are arranged

  
 <EMI ID = 14.1>

  
of the box 19, so that the boxes 1, 19 can be stacked without more one on the other, as in FIG. 1.

  
Fig. 2 illustrates the construction of the opening zone 8 in reduced thickness sheet. An extrusion punch 21 is moved in the direction of an arrow 22 by

  
 <EMI ID = 15.1>

  
be moved in the direction of an arrow 24 towards the opening zone 8. The compressive force which acts between the punch 21 and the die 23 brings the sheet into the zone

  
 <EMI ID = 16.1>

  
21 has a pointed conical projection 25 which, during compression, forms a complementary deep starting point 26 in the opening zone 8. Simultaneously, the sealing wall 7 is calibrated by the punch 21.

  
To open the boot 1, the member 13 is released from its initial position in FIG. 1, i.e. the device

  
 <EMI ID = 17.1>

  
 <EMI ID = 18.1>

  
point 16 in the starting point 26. Under the effect of a determined pressure exerted on the member 13, the point 16 pierces the opening zone 8 in the region of the starting point.

  
 <EMI ID = 19.1>

  
outwardly of the overpressure prevailing in the boot 1. Scus the effect of an increasing pressure exerted on the organ
13, this member 13 finally reaches its deepest position shown in FIG. 3 in which the opening zone 8 opens more and more along sectors connected to the lower end of the sealing wall 7. In the opening zone 8 is thus formed an opening 27 through which the drink contained in the boot 1 can be cut or drunk after removal of the member 13. When the consumer no longer drinks, he can bring the member 13 back to the position shown in FIG. 3 in which its sealing zone 17 is applied with sufficient sealing against the complementary sealing wall 7 and in any case prevents foreign bodies or insects from entering through the opening 27.

  
In the following figures, the same elements are designated by the same reference numbers as in FIGS. 1 to 3.

  
In Fig. 4, the opening zone 8 has at least approximately the same sheet thickness as the

  
 <EMI ID = 20.1>

  
 <EMI ID = 21.1>

  
straight and intersect in the center of the opening zone 8, at the starting point 26.

  
As shown in Fig. 5, the starting point 26

  
 <EMI ID = 22.1>

  
in order to facilitate, on the one hand, the centering of the point 16 of the member 13 on the opening zone 8 and, on the other hand, the start of the drilling of the opening zone 8.

  
Fig. 6 illustrates the moment when the

  
 <EMI ID = 23.1>

  
box 1. In this case, the opening zone 8 is opened by tearing into sectors along the lines of weakness 28 to 31 and a sealing wall 7 has formed at the

  
 <EMI ID = 24.1>

  
transition to the remaining zone 9, this sealing wall cooperating with the sealing zone 17 of the member 13 in a manner ensuring sufficient sealing.

  
Fig. 7 illustrates yet another embodiment of the opening zone 8. Weakening lines 32 to 38 ′ are, in this case, only provided in an outer ring 40 surrounding a central zone 39.

  
 <EMI ID = 25.1>

  
38 'pass through the starting point 26 in the center of the opening zone 8. The outer ring 40 is of a sheet thickness at least approximately equal to that of the remaining zone 9, while the central zone 39 has a lower sheet thickness. These relationships appear very clearly in FIG. 8. The starting point 26 has, in this case, also the shape of a hollow in the central area 39.

  
Fig. 7 has a peculiarity in the measurement

  
 <EMI ID = 26.1>

  
weakening lines 35, 36 are connected to each other by a straight articulation weakening line 41 and the outer end points of the weakening lines 36, 37 are connected to each other another by a weakening line of articulation 42 curved in a manner corresponding to the outer periphery of the opening zone 8. This facilitates the opening of the sectors of the opening zone .8 delimited by the lines of weakening 32 to 38 ', when the member 13 is pushed in.

  
In Fig. 9, to the cone 16 ′ of the member 13 is connected, in the axial direction, a spacer section 50 and to the spacer section 50 is connected the sealing zone 17 of the member 13 which projects, transversely to the longitudinal axis of the member 13, beyond the outer contour of the base 51 of the cone 16 '. When the member 13 is inserted by its point 16 into the opening zone 8, this opening zone 8 tears progressively into sectors shown in FIG. 9 which initially, as shown in FIG. 6, are still applied against the cone 16 '. If the member 13 is now further depressed inside the box 1, its outer contour 51 ensures,

  
 <EMI ID = 27.1>

  
shown in FIG. 9, deployment to the outside Its sectors separated from the opening zone 8 until the plate 14 is applied against the sheet metal fold 6 serving as a stop. This final position is illustrated in FIG. 9. In this case, the sealing zone 17 of the member 13 is applied against the sealing wall 7 of the cover 4.

  
In Fig. 10, a circular cylinder with a diameter

  
 <EMI ID = 28.1>

  
16 'is connected to the cone 16' of the member 13. This circular cylinder is formed by the spacer section 50 and the sealing section 17.

  
If, as shown in Fig. 10, the cone 16 'is gradually inserted into the opening zone 8, the sectors of the opening zone 8 formed by tearing remain first applied against the outer surface of the cone 16' in the same manner as in the embodiment shown in FIG. 9 until an intermediate state is reached which is represented in the left half of the <EMI ID = 29.1> element 50 is opposite the sealing wall 7. If the or-

  
 <EMI ID = 30.1>

  
The spacing section 50 corresponding to the outer contour of the base 51 of the cone 16 ′ causes the sectors of the opening area 8 to gradually spread to the final position shown in the right half of FIG. 10. In this final position, the sealing zone 17 is applied in a sealed manner against the sealing wall 7. The plate 14 is in contact with the upper edge of the sheet metal fold 6. The spacing of the sectors of the opening zone 8 in the direction of arrow 52 a, as in the embodiment shown in FIG. 9, as a consequence of enlarging the opening 27 of the cover 4.

  
In Fig. 11, the opening zone 8 and the member
13 are arranged in their initial position directly

  
 <EMI ID = 31.1>

  
As shown in Fig. 12, the member 13 is made of plastic and is removably fitted elastically by a recess 47 on a retaining projection 48 in the form of a rivet head of the remaining zone 9.

  
The flexible strip 12 is in one piece with the edge of the plate
14 and is fixed by the eyelet 11 shown in FIG. 13 in a peripheral scour 49 of the sheet metal fold 6.

  
In the embodiment shown in FIG. 14, an intermediate ferrule 53 is resiliently fitted by a lower reinforced bead 54 in the peripheral scour 49 of the sheet metal fold 6. Between the bead 54 and the cover lid 5, the eyelet 11 of the flexible strip 12 is also resiliently engaged in the peripheral scour 49. As a variant, the strip 12 can also be in one piece with the intermediate ferrule 53.

  
The other end of the strip 12 is in one piece with the center of the plate 14 of the member 13. The plate 14

  
 <EMI ID = 32.1>

  
rupture 55 having the form of an annular gas-tight membrane. In this case, the intermediate shell 53, the rupture element 55, the member 13 and the flexible strip 12 with its eyelet 11 are made in one piece from plastic.

  
To open the box 1, as shown in FIG. 14, to exert pressure from above on the plate 14 of the member 13. This brings the point 16 of the cone 16 'to the starting point 26 of the opening zone. Simultaneously, the thin breaking member 55 breaks. Organ 13

  
 <EMI ID = 33.1>

  
thus the opening area 8 as described above with regard to the other embodiments.

  
In Fig. 14 also, the boxes 1, 19 can be stacked, because the member 13, the intermediate shell 53 and the flexible strip 12 are arranged below the outer contour 20 of the bottom 18 of the upper box 19.

CLAIMS

  
 <EMI ID = 34.1>
1.- Metal cover for closing a box intended to receive a liquid, which comprises a cover of imperforated cover, surrounded by a crimped edge and having at least one opening area, each opening area being weakened relative to a remaining zone of the cover and, for each opening zone and outside *

  
 <EMI ID = 35.1>

  
provided on the cover,

  
characterized in that the member remains fixed to the remaining area by a flexible band.


    

Claims (1)

2.- Couvercle suivant la revendication 1, caracté- <EMI ID=36.1> 2.- Lid according to claim 1, character- <EMI ID = 36.1> risé en ce que chaque zone d'ouverture est entourée par un pli en tôle formé dans la zone restante et une extrémité de la bande est fixée au pli en tôle. laughed in that each opening zone is surrounded by a sheet metal fold formed in the remaining zone and one end of the strip is fixed to the sheet fold. 4.- Couvercle suivant l'une quelconque des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que l'organe s'accroche par un évidement de manière amovible sur une saillie de retenue de la zone restante. 4.- Lid according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the member hooks by a recess removably on a retaining projection of the remaining area. 5.- Couvercle suivant l'une quelconque des revendi- 5.- Lid according to any one of the claims <EMI ID=37.1>  <EMI ID = 37.1> manière amovible par un dispositif de retenue de la zone restante. removably by a retainer of the remaining area. 6.- Couvercle suivant l'une quelconque des revendi- 6.- Lid according to any one of the claims <EMI ID=38.1>  <EMI ID = 38.1> est entourée par un pli en tôle formé sur la zone restante, une virole intermédiaire qui s'étend vers l'extérieur au-dessus du pli en tôle est attachée 8 ce pli en tôle et l'organe est relié à la virole intermédiaire, par l'intermédiaire d'au moins un élément de rupture, jusqu'au perçage de la zone d'ouverture. is surrounded by a sheet metal fold formed on the remaining area, an intermediate shell which extends outwards above the sheet fold is attached 8 this sheet fold and the member is connected to the intermediate shell, by through at least one rupture element, until the opening zone is pierced. 7.- Couvercle suivant la revendication 6, caractérisé en ce que l'élément de rupture a la forme d'une membrane annulaire étanche aux gaz. 7.- Lid according to claim 6, characterized in that the rupture element has the form of an annular gas-tight membrane. 8.- Couvercle suivant la revendication 6 ou 7, caractérisé en ce que la virole intermédiaire, le ou les éléments de rupture, l'organe et la bande flexible sont fabriqués d'une seule pièce en matière plastique. 8.- Lid according to claim 6 or 7, characterized in that the intermediate shell, the rupture element or elements, the member and the flexible strip are made in one piece of plastic. 9.- Couvercle suivant l'une quelconque des revendi- 9.- Lid according to any of the claims <EMI ID=39.1>  <EMI ID = 39.1> un cône comportant une pointe centrale et chaque zone d'ouverture est pourvue d'un point d'amorçage plus profond coopérant avec la pointe. a cone comprising a central point and each opening zone is provided with a deeper starting point cooperating with the point. 10.- Couvercle suivant la revendication 9, caractérisé en ce que chaque zone d'ouverture présente des lignes d'affaiblissement qui se croisent au point d'amorçage. 10.- Lid according to claim 9, characterized in that each opening zone has weakening lines which intersect at the starting point. 11.- Couvercle suivant la revendication 9, caractérisé en ce que chaque zone d'ouverture présente une couronne extérieure entourant une zone centrale et présentant au moins a peu près la même épaisseur de tôle que la zone restante et des lignes d'affaiblissement qui s'étendent vers la zone centrale, et la zone centrale est réalisée en 11.- Lid according to claim 9, characterized in that each opening zone has an outer ring surrounding a central zone and having at least about the same thickness of sheet metal as the remaining zone and lines of weakening which s '' extend towards the central zone, and the central zone is realized in <EMI ID=40.1>  <EMI ID = 40.1> restante. remaining. 12.- Couvercle suivant la revendication 11, caractérisé en ce que des prolongements imaginaires des lignes d'affaiblissement se recoupent au point d'amorçage prévu dans la zone centrale. 12.- Lid according to claim 11, characterized in that imaginary extensions of the weakening lines overlap at the starting point provided in the central area. 13.- Couvercle suivant l'une quelconque des reven- <EMI ID=41.1> 13.- Lid according to any one of the res- <EMI ID = 41.1> blissement d'articulation s'étend chaque fois entre des points d'extrémité extérieurs de lignes d'affaiblissement voisines. Joint bleaching extends each time between outer end points of neighboring weakening lines. 14.- Couvercle suivant l'une quelconque des reven- 14.- Cover according to any one of the res- <EMI ID=42.1>  <EMI ID = 42.1> de l'organe coopérant avec une paroi d'étanchéité du pli en tôle et faisant saillie, transversalement à un axe longitudinal de l'organe, au-delà du contour extérieur de la base du cône. of the member cooperating with a sealing wall of the sheet metal fold and projecting transversely to a longitudinal axis of the member, beyond the outer contour of the base of the cone. 15.- Cône suivant l'une quelconque des revendications 9 à 13, caractérisé en ce qu'une section d'écartement est disposée entre le contour extérieur de la base du cône, dans le sens transversal de l'organe, et une zone d'étanchéité de l'organe coopérant avec une paroi d'étanchéité du pli en tôle. 15.- Cone according to any one of claims 9 to 13, characterized in that a spacing section is arranged between the outer contour of the base of the cone, in the transverse direction of the member, and a zone d sealing of the member cooperating with a sealing wall of the sheet metal fold.
BE0/207237A 1981-02-04 1982-02-04 METALLIC COVER THAT CAN BE CLOSED FOR A BOX FOR LIQUID PRODUCTS BE892028A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE3103634 1981-02-04

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE892028A true BE892028A (en) 1982-05-27

Family

ID=6123947

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/207237A BE892028A (en) 1981-02-04 1982-02-04 METALLIC COVER THAT CAN BE CLOSED FOR A BOX FOR LIQUID PRODUCTS

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE892028A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2551031A1 (en) PEEL OPENING CONTAINER AND PROCESS FOR PRODUCING CLOSURE ELEMENTS THEREOF
CH422558A (en) Container closing device
CH425506A (en) Quick-open container
CH429480A (en) Metal closure element for a tubular container
FR2511976A1 (en) END CLOSURE DEVICE FOR PLASTIC OR CARDBOARD CONTAINER WITH PLASTIC EDGES
CA2607923C (en) Stopper device for the neck of a container container provided with such a device method for stopping such a container and method for prodcution of such a device
FR2946960A1 (en) BOX OF THE TYPE A BOTTLE AND BOTTLE EQUIPPED WITH SUCH A BOX
FR2459184A1 (en) BOX CLOSURE AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
EP0984889A1 (en) Closure cap for drink can
FR2499029A1 (en) REFERMABLE METAL COVER FOR LIQUID BOXES
FR2765194A1 (en) SCREW-CLOSER POURER ASSEMBLY FOR A CONTAINER
BE892028A (en) METALLIC COVER THAT CAN BE CLOSED FOR A BOX FOR LIQUID PRODUCTS
FR2780385A1 (en) Metal cover for a drinks bottle
FR2695626A1 (en) Cup device adaptable to a beverage container.
EP1361173B1 (en) Partially removable lid
CH616632A5 (en) Lid for closing containers
FR2666078A1 (en) CONTAINER FOR BEVERAGE WITH A NEW DISPENSING MEANS.
EP0258142B1 (en) Composite stopper for metallic container or the like
FR2742417A1 (en) Metal beverage can
FR2657587A1 (en) THERMOSCELL PACKAGED METAL PACKAGING AND METHOD OF MANUFACTURING SUCH A PACKAGING.
EP0615918B1 (en) Hermetic closure for containers
FR2892394A1 (en) Beverage e.g. carbonated beverage, metallic can, has protecting lid interlocked on upper edge of body and integrated to body by tab, where protecting lid and tab are made of same metal or metallic alloy as single part
FR2735749A1 (en) METAL BOX WITH PARTIAL OPENING, METHOD AND MACHINE FOR MANUFACTURING SUCH A BOX
FR2672571A1 (en) Easy-opening lid, container provided with such a lid, method and device for making it
BE441608A (en)