BE743695A - - Google Patents

Info

Publication number
BE743695A
BE743695A BE743695DA BE743695A BE 743695 A BE743695 A BE 743695A BE 743695D A BE743695D A BE 743695DA BE 743695 A BE743695 A BE 743695A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
section
rotor
conduits
inlet
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE743695A publication Critical patent/BE743695A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B04CENTRIFUGAL APPARATUS OR MACHINES FOR CARRYING-OUT PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES
    • B04BCENTRIFUGES
    • B04B5/00Other centrifuges
    • B04B5/06Centrifugal counter-current apparatus
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B04CENTRIFUGAL APPARATUS OR MACHINES FOR CARRYING-OUT PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES
    • B04BCENTRIFUGES
    • B04B11/00Feeding, charging, or discharging bowls

Landscapes

  • Extraction Or Liquid Replacement (AREA)
  • Centrifugal Separators (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Arbre à sections   multiples   pour séparateur de phases ou échangeur centrifuge. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La présente invention se rapporte d'une manière générale à des perfectionnements à des dispositifs échangeurs centrifuges à contre-courant ou à courant parallèle du type décrit dans les brevets belges n    646.239,     624.142,   683.046 et   685.447.   



   Plus particulièrement, la présente invention se rapporte à des perfectionnements à l'arbre axial de ces appareils, suivant lesquels les canaux au moyen desquels les liquides sont introduits et enlevés du rotor de   l'appareîl,   sont conçus et disposés de façon à permettre de répartir uniformément et linéairement les liquides sur toute la largeur du rotor,¯même lorsque les dimensions de ce rotor présentent une largeur de 1,50 mètre, ou plus. 



   Comme décrit dans les brevets précités (voir les figures
1 des brevets n  683.046 et   685.447 )   les arbres disposés axialement des dispositifs comportaient des canaux d'entrée des liquides pour les liquides lourd et léger, respectivement,   s'étendant   vers l'intérieur depuis les extrémités de l'arbre et se rapprochant du centre de ce dernier. Les canaux se ter- minaient par des canaux perpendiculaires s'étendant radiale- ment jusqu'à la surface circonférentielle de l'arbre et   commu-   niquant avec des tubes de répartition du liquide s'étendant ra- dialement depuis l'arbre à travers les bandes de séparation du rotor jusqu'à la périphérie de ce dernier.

   Les canaux d'entrée étaient entourés par des canaux de sortie concentriques au moyen desquels les liquides lourds et légers traités étaient enlevés du dispositif. Les canaux d'entrée s'étendaient normalement vers l'intérieur au-delà des canaux de sortie.concentriques et communiquaient à leurs extrémités respectives avec les canaux et les tubes de répartition des liquides, leurs extrémités ou leurs positions d'extrémité étant déterminées par le point linéaire de la largeur du rotor où les liquides étaient introduits à l'intérieur de celui-ci. Ce point d'introduction était limité à un seul point par tube d'entrée du fait que les conduits d'entrée étaient enveloppés concentriquement par les canaux de sortie.

   En d'autres termes, on ne pouvait faire une   "   prise " sur les canaux d'entrée pour les mettre en communication avec les tubes de distribution radiaux du liquide qu'en un seul point,   c'est-à-dire   leurs extrémités intérieures. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Dans les rotors de plus petit diamètre et de moindre largeur, l'introduction des liquides en un seul point sur la largeur du rotor suffisait souvent, bien que la possibilité      de variations et de réglages pour recevoir des liquides dif- férents et exécuter des traitements différents ait été limi- tée. Cependant, ceci n'était pas acceptable pour les rotors de plus grande largeur, du fait qu'une répartition localisée et non appropriée des phases ou liquides d'entrée se traduisait' par un faible rendement théorique par étage et par une canali- sation des liquides qui   empchait   une mise en contact appro- priée d'un liquide avec l'autre, avec une extraction résultan- te inférieure à l'extraction optimale.

   De plus, il était   dif-   ficile, sinon   incessible,   d'introduire les liquides lourd et léger dans le même plan pour obtenir une répartition maximale. 



   Pour surmonter les inconvénients mentionnés ci-dessus, on forme l'arbre axial à l'aide de trois sections, dont la sec- tion centrale est suffisamment longue pour s'étendre en tra- vers de toute la largeur du rotor. La section centrale peut être soudée entre les deux sections d'extrémité, ou bien les extrémités voisines des diverses sections de l'arbre peuvent      porter des parties filetées associées permettant d'enlever fa- cilement la section centrale ou de la remplacer par une autre section d'un modèle différent choisi de manière à recevoir des liquides variés ou permettre d'effectuer des processus diffé- rents dans la machine particulière. 



     ,La   section centrale de l'arbre comporte une série de conduite d'entrée et de sortie des liquides, lesquels   s'éten-   dent vers l'intérieur depuis l'extrémité de cette section. 



  Certains de ces conduits s'étendent-sur toute la longueur de la section et d'autres, en particulier les conduits de sortie, ne s'étendent vers l'intérieur que jusqu'au point où ils com- muniquent avec des canaux ce sortie communiquant avec la sur- face extérieure de l'arbre et avec les tubes de répartition de l'effluent qui partent du rotor. Tous les canaux de l'arbre axial sont indépendants les uns des autres ; aucun d'entre eux n'est formé concentriquement autour d'un autre. Par suite, les canaux de l'arbre qui servent de conduits pour le liquide en- trant peuvent présenter des "prises" en n'importe quel point--- sur toute leur longueur afin de communiquer avec les tubes de répartition des liquides ou d'autres moyens servant à intro- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 duire les liquides dans le rotor.

   Par suite, on peut introdui- re les liquides d'une manière uniforme et en des pointe égale- ment espacés sur toute la largeur du rotor, ce qui assure une répartition optimale des liquides sur toute la largeur du ro- . tor.   n   conséquence, la présente invention a pour but de four- nir z' - un moyen pour introduire des liquides dans dee extrac- teurs et des séparateurs de phase centrifuges et les en enle- ver, de manière à supprimer tous les inconvénients mentionnée plus haut . 



   -.de fournir des arbres disposés axialement pour les ro- tors des dispositifs échangeurs centrifuges à courant parallè- le et à contre-courant comportant des conduits pour les   liqui-   des d'entrée et de sortie forcés à l'intérieur de l'arbre et assurant une répartition uniforme de ces liquides sur toute la largeur des bandes concentriques du rotor ;

   - un moyen de répartition des liquides pour des disposi- tifs de la nature indiquée, lequel assure une répartition   ap-   propriée, des phases d'entrée de manière à obtenir un rende- ment théorique d'étage plus grand, en réduisant considérable- ment la canalisation des liquides ou en la supprimant   complè-   tement poùr   assurer .une   extraction ou une séparation de phase optimale   - un moyen permettant d'introduire à la fois les liquides lourd et léger dans le rotor sur le même plan le liquide lourd/péné-   trant au voisinage de l'arbre et le liquide léger pénétrant près de la périphérie du rotor ;

   - un arbre axial à sections multiples dans lequel une ou plusieurs des sections peuvent être remplacées   facilement   par dee sections d'autres modèles pour recevoir divers liquides et permettre divers traitements sans qu'il soit nécessaire de remplacer tout le dispositif,
D'autres avantages et caractéristiques de la présente invention ressortiront au cours de la description détaillée qui va suivre, faite en regard des dessins annexés qui donnent à titre explicatif mais nullement limitatif, une forme de réalisation conforme à   1'invention.   



   Sur ces   dessins 1  
La figure 1 est une coupe d'un arbre axial suivant la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ligne 2-2 de la figure 3, observé dans la direction indiquée et représentant également des parties fragmentaires d'un rotor, de bandes de séparation et des tubes de répartition des liqui-   dame  
La figure 2 est une coupe longitudinale des diverses sec- tiona de l'arbre suivantla ligne 2-2 de la   figure 3   et   repré-   sentant simplement des parties fragmentaires des parole d'ex-   trémité   du rotor. 



   La figure 3 est une coupe suivant la ligne 3-3 de la fi- gure 1 en observant dans la direction indiquée. 



   La figure   4   est une coupe suivant la ligne   4-4   de la fi- gure 1 et observe dans la direction indiquée. la figure 5 eet une coupe suivant la ligne 5-5 de la   fi-   gure 1 et observée dans la direction indiquée. 



     La   figure 6 est une coupe suivant la ligne 6-6 de la fi- gure 1 et observée dans la direction indiquée ; et
La figure 7 est une coupe suivant la ligne 7-7 de la. fi- gure 2 et observée dans la direction indiquée. 



   En se reportant aux diverses figures et en particulier à la figure 1, la référence numérique 10 indique d'une   maul'-   re générale une partie dtun dispositif échangeur centrifuge à contre-courant ou séparateur de phaae auquel est   incorpore   l'arbre axial perfectionné muni de conduits selon l'invention, qui est indiqué d'une manière générale par la référence 12. 



  Du fait que le dispositif de base 10 est essentiellement du   ty-   pe décrit dans les brevets précitée ou qui sont bien connue dans la technique antérieure et ne constitue pas en soi l'objet de la présente   Invention, un   en décrira que ce qui est nécessaire pour comprendre la.présente   invention.   Le dispositif 10 comprend par suite un rotor, dont des parties partielles sont représentées et indiquées d'une manière générale par la référença numérique 14. Le rotor est monté sur l'arbre 12 et :il comporte des parois d'extrémité 16et des plaques d'extrémité 18. A l'intérieur de la cavité du rotor, des bandes de séparation 20 sont disposées à des positions relatives espacées, leurs extrémités étant supportées par dee gorges   forcée   sur les plaquée d'extrémité 16.

   Lee bandes de séparation pré-   sentent   des cavités radiales alignées conçues pour y recevoir des moyens ou tubes 22 réglables   d'alimentation   et de sortit des liquidée, c'est-à-dire ceux qui sont décrite dans le   brevet        

 <Desc/Clms Page number 6> 

 belge n  683 046 précité. 



   Le rotor 14 est monté rigidement sur l'arbre 12 de ma- nière à tourner avec lui. L'arbre 12 peut être réalisé à   l'ai-   de d'un certain nombre de sections comprenant deux sections d'extrémité 24 et 26 et une section centrale 28. Comme on le notera sur les figures   1   et 2 des dessins, les parois d'ex- trémité- et les plaques d'extrémité 16 et 18 du rotor, respec-   tivement,   sont reliées rigidement, par exemple par soudage, aux sections d'extrémité de droite et de gauche 24 et 26 de   l'arbre,   respectivement. La section centrale   28   de l'arbre peut être réunie aux sections d'extrémité 24 et 26 par n'impor- te quel moyen approprié tel que, par exemple par soudage, com- me représenté sur la mode de réalisation choisi ici à titre d'illustration.

   Cependant, pour permettre de remplacer plus facilement la   section   centrale 28, les extrémités peuvent pré- senter des filets de vis et les extrémités intérieures des sec- tions d'extrémité peuvent présenter des filets de vis   complé-   mentaires de telle sorte que la section centrale peut être en-   levée   facilement et peut être remplacée par une autre section de modèle différent pour une raison qui sera décrite à   mesure   que se poureuit la description. 



     -bas   sections d'extrémité   24   et   26   de l'arbre présentent des canaux pour les liquides sortants et les liquides entrants qui sont reliés respectivement à des sources de liquide et à des moyens servant à collecter les liquides sortante.   C'eat   ainsi qu'en se reportant aux figurée 1 et 2 des dessi s, la section d'extrémité de droite 24 de l'arbre présente un central 30 d'entrée pour un liquide lourd qui est entouré par un canal concentrique 32 pour un liquide d'entrée léger. La section d'extrémité de gauche 26¯présente un canal central   34   de sortie pour un liquide lourd entouré par un canal concentrique 36 de sortie pour un liquide léger.

   Il convient de noter que le canal 34 de sortie pour un liquide lourd s'étend jusqu'à la surface d'extrémité 40 de la section 26 de l'arbre   au-delà   de   l'extrémité   du conduit de sortie 36 pour un liquide léger. la raison de cette disposition apparaîtra à mesure que se poursuit la description. 



   De même, le canal d'entrée 30 pour un liquide lourd formé- sur la section d'extrémité 24 de l'arbre .'étend   au-delà .   de la surface   d'extrémité   38 et au-delà de   l'extrémité   exté- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

   rieure   du canal d'entrée 32 pour un liquide léger. Le conduit
32 débouche sur la surface d'extrémité 38 de l'arbre. De même, le but de cette construction apparaîtra plus loin, au cours de la description. 



   On se reportera maintenant à la structure qui met en oeuvre les caractéristiques les plus importantes de l'inven- tion,   c'est-à-dire   la section centrale 28 de l'arbre, en par- ticulier telle qu'elle est représentée sur les figures 1 et   2. ;  
L'arbre peut présenter des évidements 42 et 44 formés sur ses parois d'extrémité respectives, ces évidements étant   destinés: :   à recevoir des parties complémentaires de diamètre réduit 46 et 48 des sections d'extrémité 24 et 26 respectivement de l'ar- bre. Dans le mode qui a été choisi à titre d'illustration; les sections sont réunies ensemble aux points décrits ci-des- sus par soudage.

   Cependant, comme mentionné plus haut, les parois intérieures des évidements   42   et   44   peuvent être munies de filets de vis et les parois extérieures des parties de dia- mètre réduit   44   et 46 des sections d'extrémité 24 et 26, res- pectivement, peuvent présenter des filets complémentaires. 



   Des moyens d'accouplement appropriés peuvent être utilisés et coopèrer avec les filetages précités pour permettre à la sec- tion centrale 28 de l'arbre   d'être   enlevée et   remplacée faci- ''   lement par une section semblable mais de modèle différent   pour recevoir des liquides variés et effectuer des traitements variés, à volonté.   



   La section centrale 28 de l'arbre présente une série de   canaux   dont chacun est indépendant des autres et dont certains s'étendent sensiblement sur toute la longueur de la   section.   



   C'est ainsi qu'un conduit d'entrée d'un liquide   lourd,50     debout   chant sur la paroi inférieure 52 de l'évidement   42   s'étend sensiblement sur toute la longueur de la section mais se   ter-     mine   à une position espacée de la paroi inférieure 54 de l'é- viodement   44.   Le canal d'entrée 30 du liquide lourd de la sec- tion d'extrémité 24 communique directement avec le canal 50 et il est relié à ce dernier   d'une   manière étanche au liquide, comme on le voit sur les figures 1 et 2.

   Une série de canaux; d'entrée 56 pour un liquide léger s'étendent de la même ma- nière vers l'intérieur depuis la surface 52 de l'évidement sur à peu près toute la longueur de la section 28 de l'arbre mais se terminent à une position relative espacée de la paroi 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
 EMI8.1 
 opposée 54 de IIt4n.deset1, cosse on le voit sur la figure 1. 



  La co3EMnication entre les easaux 56 d'entrée du liquide léger de la section centrale 28 et les canaux d'entrée du lîquide léger 32 de la section d'ext :z.1t4 24 de l'arbre est réalisée en espaçant la paroi d'extrémité 38 de 1m section de diamètre réduit 46 de la paroi 52 de 1'é+id*nont 42 de la section etc*.=le 28 de l'arbre. Par traite, le liquide qui .'écoale . tracera le canal 32 peut être repartit uniformément ver<' la série de casaux d'estrée 56 du liquide léger dara l'espace :1cas- par In construction décrite c1-ie34ue. 



  Les conduits 50 et 56 eoasneiquent avec ltintérieur du rotor et le moyen 22 de répartîtîon du liquide au moyen de canaux s'étendant mdîalezent tels que les carwa 58 et 60, respect1v.:ent, de  canaux 56 faisant com.iniquor le conduit d'entrée 50 du liquide lourd avec celui-ci et des canaux 60 faisant cc=:n1qu.r les conduite d'entré. 56 du liquide léger égaie=ont avec lui. Ces canaux 58 et 60 peuvent être formés à des intervalles eupacée, linêaire3ent star toute la longueur de la sectîon de l'arbre, leur nombre dépendant de la largeur du rotor. 



  Ceci assure une répartition un1!orme sur toute la largeur du rotor. - ---L'enlèvement des liquidas ap;éa qu'ils ont été traité. dans le rotor peut s'effectuer à l'aide d'un moyen qu'on va 
 EMI8.2 
 décrire maintenant en détail. Le liquide lourd est enlevé au 
 EMI8.3 
 solec d'une série de conduits de sortie 62 poir le liquide 
 EMI8.4 
 lourd qui s'étendent vers l'intérieur et qui débouchent sur 
 EMI8.5 
 la paroi 54 de 1*4vtd *nt, Co on le voit sur la fleur* 2. ces canaux 62 s'étendant vers '1triour approxiatativesent jusqu'au centre de l'arbre 28 et cassuniqusnt à leurs extr4mités intérieures avec des eaRux disposas rtdlal*aent 64. tes car.aux disposes ra41al...nt 64 d4touct*nt tà Ilextr4ait4 10". ririre ou toc4 du rotor 14. 



  Coasse sur la partie d'extrémité de droite de l'arbrt, la partie d'extrémité de gauche de diaasetre réduit 48 pr4*#nte une surface dtextr4zit4 Intérieure 40 qui est espacée de la surface voisine 54 de 1"vidomont 44 en ménageant un passade pour le liquide au molto duquel le conduit de sortis 34 du 11quide lourd 4*fl*-**otioc-à* trÔ*ité 26 peut communiquer avec les conduits de sortie 63 du liquide lourd de 1m section cen- 
 EMI8.6 
 trale 28 de l'arbre. Par suite, la liquide lourd est enlevé 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 
 EMI9.1 
 lacUne:! t du rotor en *,écoulant à travers le canal radial 64, le conduit 62 et les conduits de sortie 34 pour le liquide lourd. 



   Le liquide léger est enlevé du rotor au moyen des canaux 
 EMI9.2 
 66 disposés radialement qui s'etendect depuis la cavité du rot3r jusqu'au conduit concentrique de sortie 36 du liquide lé- ger de la section d'extrémité   26   de   l'arbre,   comme on le voit sur la figure   1.   
 EMI9.3 
 



  L'éoo:1e=e;t des divers liqu14es, à la fois lourd et léger, sortant et en:rant, est rpré8n1 rar des fléchie sur les d1!!lrentes figurée des dessin. et doit être tac11e:ent visible. Bien que le Toà3 de réalisation choisi à titre d'ill.tr&tlo:1 ca aoit-conçu que pour deux liquides Q phases d'en- trée et de   sertie,   on peut prévoir trois ou un plue grand nom-   bre   de   phases   d'entrée et de sortie en formant des conduits supplémentaires dans les sections centrale et   d'extraite   de l'arbre. 



   D'après la description précédente et d'après les dessine, on voit que la présente invention fournit un nouvel arbre axial muni de cor.duits   comportant   des moyens servant à introduire des liquides dans le rotor d'un dispositif échangeur centrifuge à contre-courant et/ou séparateur de phase, et les en   *-lever   
 EMI9.4 
 d'une aan1r. uni torse à une série d'intervalles sur topaze la largeur du rotor de ces   dispositifs   le noabre et   l'espace-   
 EMI9.5 
 ment des intervalles étant d4ter=in. par la largeur du rotor. 



  Ceci assure une répartition appropriée des phases d'entrée, se traduisant par un rendement maximal théorique par étage et une canalisation minimale des liquides, ce qui assure une      
 EMI9.6 
 extraétion optImale des liquides. il va de soi que la précepte invention clo été décrite et représentée qu'à titre explicatif, sais nullt=4nt liait.t1!. et qu'elle est susceptible de diverses variantes   sans   sortir de   son   cadre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Multi-section shaft for phase separator or centrifugal exchanger.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The present invention relates generally to improvements to counter-current or parallel-current centrifugal exchanger devices of the type described in Belgian patents 646,239, 624,142, 683,046 and 685,447.



   More particularly, the present invention relates to improvements to the axial shaft of these devices, according to which the channels by means of which the liquids are introduced and removed from the rotor of the device, are designed and arranged so as to allow distribution. liquids uniformly and linearly over the entire width of the rotor, even when the dimensions of this rotor are 1.50 meters or more in width.



   As described in the aforementioned patents (see Figures
1 of Patent Nos. 683,046 and 685,447) the axially arranged shafts of the devices had liquid inlet channels for heavy and light liquids, respectively, extending inward from the ends of the shaft and approaching the center of the last. The channels terminated in perpendicular channels extending radially to the circumferential surface of the shaft and communicating with liquid distribution tubes extending radially from the shaft through the tubes. rotor separation bands to the periphery of the latter.

   The inlet channels were surrounded by concentric outlet channels by means of which treated heavy and light liquids were removed from the device. The inlet channels normally extended inward beyond the concentric outlet channels and communicated at their respective ends with the liquid distribution channels and tubes, their ends or end positions being determined by the linear point in the width of the rotor where liquids were introduced into the rotor. This point of introduction was limited to a single point per inlet tube because the inlet conduits were concentrically enveloped by the outlet channels.

   In other words, one could only make a "catch" on the inlet channels to put them in communication with the radial distribution tubes of the liquid at only one point, that is to say their inner ends. .

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In rotors of smaller diameter and width, the introduction of liquids at a single point across the width of the rotor was often sufficient, although the possibility of variation and adjustment to accommodate different liquids and perform different treatments. has been limited. However, this was not acceptable for larger width rotors, as a localized and inappropriate distribution of the input phases or liquids resulted in a low theoretical efficiency per stage and in piping of the phases. liquids which prevented proper contact of one liquid with the other, with resulting extraction less than optimal extraction.

   In addition, it was difficult, if not unassailable, to introduce heavy and light liquids in the same plane to achieve maximum distribution.



   To overcome the above-mentioned drawbacks, the axial shaft is formed using three sections, the central section of which is long enough to extend across the entire width of the rotor. The central section can be welded between the two end sections, or the neighboring ends of the various sections of the shaft can have associated threaded parts allowing the central section to be easily removed or replaced by another section. of a different model chosen so as to receive various liquids or to allow different processes to be carried out in the particular machine.



     The central section of the shaft has a series of liquid inlet and outlet conduits which extend inward from the end of this section.



  Some of these ducts run the full length of the section and others, especially the outlet ducts, only extend inwardly to the point where they communicate with the ducts that outlet communicating with the outer surface of the shaft and with the effluent distribution tubes which leave the rotor. All the channels of the axial shaft are independent of each other; none of them are formed concentrically around another. As a result, the channels of the shaft which serve as conduits for the incoming liquid may have "taps" at any point --- along their entire length in order to communicate with the liquid distribution tubes or 'other means for intro-

 <Desc / Clms Page number 4>

 reduce liquids in the rotor.

   As a result, the liquids can be introduced in a uniform manner and at evenly spaced points over the entire width of the rotor, which ensures optimum distribution of the liquids over the entire width of the rotor. tor. Accordingly, it is the object of the present invention to provide a means for introducing liquids into and removing centrifugal extractors and phase separators therefrom, so as to eliminate all the disadvantages mentioned above. .



   - to provide axially arranged shafts for the rotors of parallel flow and countercurrent centrifugal exchanger devices comprising conduits for the inlet and outlet liquids forced inside the shaft and ensuring a uniform distribution of these liquids over the entire width of the concentric bands of the rotor;

   - a liquid distribution means for devices of the nature indicated, which ensures an appropriate distribution of the input phases so as to obtain a higher theoretical stage efficiency, by considerably reducing piping of liquids or by removing it altogether to ensure optimum extraction or phase separation - a means of introducing both heavy and light liquids into the rotor on the same plane as the heavy / penetrating liquid. trant near the shaft and the light liquid entering near the periphery of the rotor;

   - an axial shaft with multiple sections in which one or more of the sections can be easily replaced by sections of other models to receive various liquids and allow various treatments without having to replace the whole device,
Other advantages and characteristics of the present invention will emerge during the detailed description which follows, given with reference to the appended drawings which give, by way of explanation but in no way limiting, an embodiment in accordance with the invention.



   On these drawings 1
Figure 1 is a section of an axial shaft along the

 <Desc / Clms Page number 5>

 line 2-2 of Figure 3, viewed in the direction shown and also showing fragmentary parts of a rotor, separator bands and liquid distribution tubes
Figure 2 is a longitudinal section through the various sections of the shaft taken on line 2-2 of Figure 3 and showing simply fragmentary portions of the rotor end floors.



   Figure 3 is a section taken on line 3-3 of Figure 1 looking in the direction indicated.



   Figure 4 is a section taken on line 4-4 of Figure 1 and viewed in the direction indicated. Figure 5 is a section taken along line 5-5 of Figure 1 and viewed in the direction indicated.



     Figure 6 is a section taken on line 6-6 of Figure 1 and viewed in the direction indicated; and
Figure 7 is a section taken on line 7-7 of the. Figure 2 and viewed in the direction shown.



   Referring to the various figures and in particular to Figure 1, the numeral 10 indicates generally a part of a centrifugal countercurrent exchanger or phaae separator device in which is incorporated the improved axial shaft provided. of conduits according to the invention, which is generally indicated by the reference 12.



  Since the basic device 10 is essentially of the type described in the aforementioned patents or which are well known in the prior art and does not in itself constitute the object of the present invention, one will only describe what is necessary. to understand the present invention. The device 10 therefore comprises a rotor, partial parts of which are represented and indicated in general by the reference numeral 14. The rotor is mounted on the shaft 12 and: it comprises end walls 16 and plates d. End 18. Within the rotor cavity, partition bands 20 are disposed in spaced relative positions, their ends being supported by forced grooves on end plates 16.

   The separation bands have aligned radial cavities designed to receive therein adjustable means or tubes 22 for supplying and exiting the liquid, that is to say those described in the patent.

 <Desc / Clms Page number 6>

 Belgian n 683 046 cited above.



   The rotor 14 is rigidly mounted on the shaft 12 so as to rotate with it. The shaft 12 may be made with a number of sections comprising two end sections 24 and 26 and a central section 28. As will be noted in Figures 1 and 2 of the drawings, the walls end- and endplates 16 and 18 of the rotor, respectively, are rigidly connected, for example by welding, to the right and left end sections 24 and 26 of the shaft, respectively . The central section 28 of the shaft may be joined to the end sections 24 and 26 by any suitable means such as, for example, by welding, as shown in the embodiment chosen here by way of illustration. 'drawing.

   However, to make it easier to replace the central section 28, the ends may have screw threads and the inner ends of the end sections may have complementary screw threads so that the central section can be easily removed and can be replaced by another section of a different model for a reason which will be described as the description follows.



     the bottom end sections 24 and 26 of the shaft have channels for outgoing liquids and incoming liquids which are respectively connected to sources of liquid and to means for collecting the outgoing liquids. This as with reference to figures 1 and 2 of the drawings, the right end section 24 of the shaft has a central inlet 30 for a heavy liquid which is surrounded by a concentric channel 32 for a light input liquid. The left-hand end section 26 has a central outlet channel 34 for heavy liquid surrounded by a concentric outlet channel 36 for light liquid.

   It should be noted that the outlet channel 34 for a heavy liquid extends to the end surface 40 of the section 26 of the shaft beyond the end of the outlet duct 36 for a light liquid. . the reason for this arrangement will become apparent as the description continues.



   Likewise, the inlet channel 30 for a heavy liquid formed on the end section 24 of the shaft extends beyond. from the end surface 38 and beyond the outer end

 <Desc / Clms Page number 7>

   higher of the inlet channel 32 for a light liquid. The conduit
32 opens onto the end surface 38 of the shaft. Likewise, the aim of this construction will appear later, during the description.



   Reference will now be made to the structure which implements the most important features of the invention, that is to say the central section 28 of the shaft, in particular as shown in Figures 1 and 2.;
The shaft may have recesses 42 and 44 formed on its respective end walls, these recesses being intended:: to receive complementary parts of reduced diameter 46 and 48 of the end sections 24 and 26 respectively of the ar- bre. In the mode which has been chosen by way of illustration; the sections are joined together at the points described above by welding.

   However, as mentioned above, the inner walls of the recesses 42 and 44 may be provided with screw threads and the outer walls of the reduced diameter portions 44 and 46 of the end sections 24 and 26, respectively, may be provided. present complementary nets.



   Appropriate coupling means can be used and co-operate with the aforesaid threads to allow the central section 28 of the shaft to be removed and easily replaced with a similar section but of a different design to accommodate various liquids and perform various treatments at will.



   The central section 28 of the shaft has a series of channels each of which is independent of the others and some of which extend substantially over the entire length of the section.



   Thus, a heavy liquid inlet conduit 50 upright on the bottom wall 52 of the recess 42 extends substantially the entire length of the section but ends at a spaced apart position. of the bottom wall 54 of the vent 44. The heavy liquid inlet channel 30 of the end section 24 communicates directly with the channel 50 and is connected to the latter in a sealed manner. liquid, as seen in Figures 1 and 2.

   A series of channels; inlet 56 for a light liquid similarly extend inwardly from the surface 52 of the recess over nearly the entire length of section 28 of the shaft but terminate at a position relative spaced from the wall

 <Desc / Clms Page number 8>

 
 EMI8.1
 opposite 54 of IIt4n.deset1, pod as seen in figure 1.



  The connection between the light liquid inlet channels 56 of the central section 28 and the light liquid inlet channels 32 of the ext section: z.1t4 24 of the shaft is achieved by spacing the wall of the shaft. end 38 of 1m section of reduced diameter 46 of wall 52 of 1'é + id * nont 42 of section etc *. = 28 of the shaft. By milking, the liquid which .'écoale. The channel 32 can be distributed evenly towards <'the series of ester casaux 56 of the light liquid in the space: 1cas- by In the construction described c1-ie34ue.



  The conduits 50 and 56 connect with the interior of the rotor and the means 22 for distributing the liquid by means of channels extending medially such as the carwa 58 and 60, respectively, of channels 56 forming the conduit for liquid. entry 50 of the heavy liquid with it and channels 60 making cc =: n1qu.r the inlet pipes. 56 light liquid brightens = have with him. These channels 58 and 60 may be formed at eupace, linear intervals throughout the length of the shaft section, their number depending on the width of the rotor.



  This ensures a uniform distribution over the entire width of the rotor. - --- The removal of liquida after they have been processed. in the rotor can be carried out using a means that will
 EMI8.2
 now describe in detail. Heavy liquid is removed at
 EMI8.3
 solec of a series of outlet ducts 62 for the liquid
 EMI8.4
 heavy that extend inwards and lead to
 EMI8.5
 the wall 54 of 1 * 4vtd * nt, Co we see it on the flower * 2. these channels 62 extending towards the round approximately to the center of the shaft 28 and breaking only at their inner ends with water disposed rtdlal * aent 64. tes car.aux arranged ra41al ... nt 64 d4touct * nt tà Ilextr4ait4 10 ". laughter or toc4 of the rotor 14.



  Crochet on the right end part of the shaft, the left end part of reduced diameter 48 has an interior dtextr4zit4 surface 40 which is spaced from the neighboring surface 54 by 1 "vidomont 44 by leaving a passage for the liquid at the molto of which the outlet duct 34 of the heavy liquid 4 * fl * - ** otioc-à * trÔ * ité 26 can communicate with the outlet ducts 63 of the heavy liquid of 1m central section
 EMI8.6
 trale 28 of the shaft. As a result, the heavy liquid is removed

 <Desc / Clms Page number 9>

 
 EMI9.1
 gap:! t of the rotor at *, flowing through the radial channel 64, the conduit 62 and the outlet conduits 34 for the heavy liquid.



   The light liquid is removed from the rotor by means of the channels
 EMI9.2
 66 arranged radially which extends from the cavity of the rot3r to the concentric outlet duct 36 of the light liquid from the end section 26 of the shaft, as seen in figure 1.
 EMI9.3
 



  The eoo: 1e = e; t of the various liqu14es, at the same time heavy and light, exiting and in: rant, is rre8n1 rare of the inflected on the d1 !! lrents figured in the drawings. and must be tac11e: ent visible. Although the T03 of realization chosen as ill.tr & tlo: 1 ca has been designed that for two liquids Q inlet and crimp phases, one can provide three or more large number of phases of inlet and outlet by forming additional conduits in the central and extract sections of the shaft.



   From the foregoing description and from the drawings, it can be seen that the present invention provides a novel axial shaft provided with ducts comprising means for introducing liquids into the rotor of a countercurrent centrifugal exchanger device. and / or phase separator, and * -remove them
 EMI9.4
 of an aan1r. united torso at a series of intervals on topaz the width of the rotor of these devices the noabre and space-
 EMI9.5
 ment of the intervals being d4ter = in. by the width of the rotor.



  This ensures an appropriate distribution of the inlet phases, resulting in a theoretical maximum efficiency per stage and a minimum channeling of liquids, which ensures a
 EMI9.6
 Optimal extraetion of liquids. it goes without saying that the precept of invention has been described and represented for explanatory purposes only, know nullt = 4nt liait.t1 !. and that it is susceptible of various variations without departing from its framework.

 

Claims (1)

EMI10.1 br".r:I"-IC . "'''''0''5 Arbre A sections 2altiples et soi de conduits dest!ré à un dispositif échangeur centrifuge à contre-courant et sépa- rateur de phase qui comprend un rotor socle sur cet arbre pour tourner avec lui, une série de bandes de séparation disposées sur ce rotor et des soyons d'entrée et de sortie des liquides qui s'étendent radiale=ent dans ce rotor, arbre caractérisé EMI10.2 par les pointa suivants 8épar=ent ou en co::bir.s9or.s : EMI10.1 br ".r: I" -IC. "'' '' '0''5 Shaft With 2alternative sections and ducts intended for a countercurrent centrifugal exchanger and phase separator device which comprises a rotor base on this shaft to rotate with it, a series of separation bands arranged on this rotor and liquid inlet and outlet faces which extend radially = ent in this rotor, shaft characterized EMI10.2 by the following pointa 8par = ent or in co :: bir.s9or.s: 1*) - il cosprecd une série de conduits d'entrée pour des liquides lourd et léger qui sont torses sur au soies une section de l'arbre, ces ccdlt8 faisant coasniquer ilinterieur du rotor avec une extrémité de cette section de l'arbre, ces conduits 8'étendant-3ett81blent sur toute la lortguour de- cette section de l'arbre, ces conduits étant indépendants et espacée les uns des autres, et une extrémité de ces conduits EMI10.3 ne taraimant une position relative espac4e de l'autre extré- mité de la section de l'arbre. 1 *) - it cosprecd a series of inlet conduits for heavy and light liquids which are twisted on the bristles of a section of the shaft, these ccdlt8 making the interior of the rotor coasnic with one end of this section of the shaft, these conduits 8 'extending over the entire length of this section of the shaft, these conduits being independent and spaced from each other, and one end of these conduits EMI10.3 not magnetizing a relative position spaced from the other end of the shaft section. 2 )- Cette dernière section de l'arbre présente formés sur elle,une série de conduite de sortie du liquide lourd qui font communiquer l'intérieur du rotor et la première extrémité de cette section de l'arbre, ces derniers conduits étant indépendants et espacés les uns des autres ainsi que des conduits d'entrée. EMI10.4 2) - This last section of the shaft has formed on it, a series of heavy liquid outlet pipes which communicate the interior of the rotor and the first end of this section of the shaft, these latter pipes being independent and spaced apart from each other as well as inlet ducts. EMI10.4 30) - Des canaux s'étendant radialement sont torses à des intervalles linéaires espacés sensiblement sur toute la lon- EMI10.5 gueur de l'arbre, chacun de ces canaux débouchant à une extré- mité sur les conduits d'entrée du liquide et à son autre ex- trémité à l'intérieur du rotor. EMI10.6 30) - Radially extending channels are twisted at linear intervals spaced substantially over the entire length. EMI10.5 shaft, each of these channels opening at one end on the liquid inlet conduits and at its other end inside the rotor. EMI10.6 40) - Au moins certains des canaux s'étendant raàiale=ert cosaun1quent avec certains des moyens d'entrée et dt sortie de sorte que les liquides d'entrée sont repartis un1tor.:éent eer toute la largeur du rotor. 40) - At least some of the channels extending raàiale = ert cosaun1quent with some of the inlet and outlet means so that the inlet liquids are distributed un1tor.:éent eer the entire width of the rotor. 5 )- Ladite section de l'arbre constitue la section centrale de trois sections, l'arbre comportant une section d'ex- trémité présentant un conduit d'entrée central pour un liquide lourd, la traversant et communiquant avec le conduit d'entrée pour liquide lourd de la section centrale, et un conduit d'entrée de liquide léger concentrique par rapport au conduit d'entrée du liquide lourd ot communiquant avec les conduite d'entrée pour liquide léger de la section centrale de l'arbre. <Desc/Clms Page number 11> 5) - Said section of the shaft constitutes the central section of three sections, the shaft comprising an end section having a central inlet duct for a heavy liquid, passing therethrough and communicating with the inlet duct heavy liquid of the central section, and a light liquid inlet duct concentric with the heavy liquid inlet duct communicating with the light liquid inlet ducts of the central section of the shaft. <Desc / Clms Page number 11> 6 )- L'extrémité intérieure du conduit d'entrée du liquide lourd fait saillie au-delà de l'extraite de la section d'extrénité de l'arbre et pénètre dans la section centrale de celui-ci, cette section d'extrémité de l'arbre présentant une partie d'extrémité de diamètre réduit. 6) - The inner end of the heavy liquid inlet duct protrudes beyond the extract of the end section of the shaft and enters the central section of the latter, this end section of the shaft having an end portion of reduced diameter. 7 )- L'autre section d'extrémité de l'arbre présente un conduit de sortie central pour le liquide lourd et un conduit de sortie pour le liquide léger concentrique par rapport au premier, ce conduit central découchant à l'extrémité de la sec- tion de l'arbre indiquée en dernier, et la partie d'extrémité de,-cette dernière section d'arbre présentant un diamètre réduit. 7) - The other end section of the shaft has a central outlet duct for the heavy liquid and an outlet duct for the light liquid concentric with the first, this central duct emerging at the end of the sec - tion of the shaft indicated last, and the end part of, -this last shaft section having a reduced diameter. 8 ) - Les extrémités de- la section centrale présentent des évidements,.Les extrémités de diamètre réduit des sections d'extré=ité étant disposées d'une manière étanche au liquide, chacune dans l'un des évide=entes les extrémités étant espacées des parois voisines des évidements de façon à former des pas- sages annulaires pour les liquides entre certains des conduits de la section centrale de l'arbre et certains des conduits des sections d'extrémité de l'arbre. 8) - The ends of the central section have recesses,. The reduced diameter ends of the end sections being disposed in a liquid-tight manner, each in one of the recesses = entes the ends being spaced walls adjacent to the recesses so as to form annular passages for liquids between some of the conduits of the central section of the shaft and some of the conduits of the end sections of the shaft. 9 )- Un dispositif échangeur centrifuge à contre-courant comprend un rotor, une série de bandes de séparation perforées montées concentriquement et espacées les unes des autres sur le rotor, ces bandes de séparation présentant des cavités s'é- tendant radialement ; une série de tubes d'entrée et de sortie des liquides disposés chacun dans l'une de ces cavités ; un arbre sur lequel le rotor est monté rigidement ; 9) - A centrifugal countercurrent exchanger device comprises a rotor, a series of perforated separation bands mounted concentrically and spaced from one another on the rotor, these separation bands having cavities extending radially; a series of liquid inlet and outlet tubes each disposed in one of these cavities; a shaft on which the rotor is rigidly mounted; cet arbre com- prenant deux sections d'extrémité soudées à une section centra- le, la section centrale présentant une série de conduits d'en- ?-'trio disposés axialement pour les liquides s'étendant à peu @orès complètement sur toute sa longueur et débouchant à une extrémité, l'autre extrémité de ces conduits se terminant à @un certain espacement vers l'intérieur de l'autre extrémité de :la section centrale de l'arbre, et les conduits étant indépen- dante les uns des autres et étant disposés à un certain espa- cement. this shaft comprising two end sections welded to a central section, the central section having a series of axially arranged inlet conduits for liquids extending somewhat completely over its entire length. length and emerging at one end, the other end of these conduits terminating at a certain spacing inward from the other end of: the central section of the shaft, and the conduits being independent of each other. others and being arranged at a certain spacing. 10 )- Une série de canaux courts s'étendant radialement sont formée sur la section centrale de l'arbre et font communiquer les conduits disposés axialement avec l'intérieur du rotor, ces canaux étant disposés de manière à être espacés à des intervalles voulus sensiblement sur toute la largeur du rotor, certains des canaux communiquant également avec les tubes. 10) - A series of short radially extending channels are formed on the central section of the shaft and communicate the axially arranged conduits with the interior of the rotor, these channels being arranged so as to be spaced at substantially desired intervals. over the entire width of the rotor, some of the channels also communicating with the tubes.
BE743695D 1969-12-24 1969-12-24 BE743695A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE743695 1969-12-24

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE743695A true BE743695A (en) 1970-05-28

Family

ID=3855838

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE743695D BE743695A (en) 1969-12-24 1969-12-24

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE743695A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0145552B1 (en) Filter with two distinct filtering stacks
FR2486824A1 (en) FULL BOWL CENTRIFUGE
FR2600268A1 (en) HIGH SPEED CENTRIFUGAL EXTRACTOR WITH IMPROVED WEIGHTS
CH658927A5 (en) PLUG FOR PREVENTING FLOW IN A HEART CYLINDER OF A NUCLEAR REACTOR.
FR2461225A1 (en) IMPROVED PLATE TYPE HEAT EXCHANGER
EP1986784A1 (en) Circular centrifugation chamber for separation of blood
FR2606671A1 (en) HIGH SPEED CENTRIFUGAL EXTRACTOR WITH SPIRAL LIQUID
FR2644367A1 (en) MANUAL SPRAYER WITH ROTARY BRUSHES
EP0108025B1 (en) Spacer plate for a membrane apparatus
FR2556149A1 (en) ELECTROMAGNETIC PUMP
BE743695A (en)
EP0014140B1 (en) Device for cooling a longitudinally moving elongated product
LU82161A1 (en) ROTARY JOINT STRUCTURE
FR2745069A1 (en) MULTI-CHAMBER EXPANSION DEVICE FOR VEHICLE COOLING / HEATING CIRCUIT
FR2846263A1 (en) COOLED CHUCK FOR WINDING A STRIP PRODUCT
WO2001024958A1 (en) Continuous casting roll for metal strip comprising a cooling circuit
FR2802052A1 (en) IMPROVED DEVICE FOR THE OHMIC HEATING OF A FLUID, INSTALLATION FOR TREATING A FLUID INCORPORATING SUCH A DEVICE AND METHOD FOR TREATING A FLUID BY OHMIC HEATING
EP0054502B1 (en) Bearing arrangement for a centrifuge
FR2632332A1 (en) SEPARATION APPARATUS FOR FIBROUS CELLULOSIC PASTE SUSPENSION
FR2643396A1 (en) APPARATUS FOR FILTERING A SUSPENSION OF FIBROUS CELLULOSIC MATERIAL
EP3958995A1 (en) Device for distribution through meridional panels with separation of collection networks
CH386989A (en) Filtered
BE554111A (en)
BE645799A (en)
FR2746908A1 (en) Refrigerant reservoir for condenser in motor vehicle air conditioning