BE723907A - - Google Patents

Info

Publication number
BE723907A
BE723907A BE723907DA BE723907A BE 723907 A BE723907 A BE 723907A BE 723907D A BE723907D A BE 723907DA BE 723907 A BE723907 A BE 723907A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
coupling device
openings
opening
knee
pivot axis
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE723907A publication Critical patent/BE723907A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60DVEHICLE CONNECTIONS
    • B60D1/00Traction couplings; Hitches; Draw-gear; Towing devices
    • B60D1/48Traction couplings; Hitches; Draw-gear; Towing devices characterised by the mounting
    • B60D1/54Traction couplings; Hitches; Draw-gear; Towing devices characterised by the mounting collapsible or retractable when not in use, e.g. hide-away hitches

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Pivots And Pivotal Connections (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Dispositif   d'attelage".   



   L'invention concerne un dispositif d'attelage comprenant au moins une pièce fixée de manière pivotante à une deuxième pièce. 



   Des dispositifs d'attelage de la sorte sont connus et utilisés spécialement pour atteler une remorque à une automobile. Ils comprennent une pièce rigide fixée au châssis de l'automobile. L'extrémité de cette pièce 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 forme un crochet, Une deuxième pièce en forme de crochet est montée de manière pivotante sur la première pièce de telle sorte qu'avec la première cette deuxième pièce peut former un anneau fermé. En faisant pivoter la deuxième pièce on peut ouvrir l'anneau pour introduire la lunette du timon de la remorque, Dans ces dispositifs d'attelage connus,au moins la partie formant un crochet de la pre- mière pièce et la deuxième pièce en forme de crochet dé- passent du pare-chocs arrière du véhicule. 



   D'autres dispositifs d'attelage connus ne com- prenant cependant qu'une seule pièce fixée au châssis du véhicule dépassent également du pare-chocs arrière du véhicule. La partie dépassant du pare-chocs forme un cro- chet dont l'extrémité est formée par une rotule sphérique. 



   Outre le fait que la partie du dispositif d'atte- lage dépassant du pare-chocs arrière du véhicule est sou- vent inesthétique, cette partie peut être la cause de beaucoup d'accidents et par   exemple   de blessures occa- sionnées aux   personne::'   passant derrière le véhicule à l'arrêt, de dégâts provoqués à d'autres véhicules lors des manoeuvres etc. 



   La présente invention a pour but de remédier à cet inconvénient et de fournir un dispositif d'attelage assez simple qui, lorsqu'il est utilisé, dépasse du pare- chocs arrière du véhicule mais qui, lorsqu'il n'est pas uti- lisé, peut disparaître entièrement sous le véhicule. 



   Dans de but une des pièces du dispositif d'atte- lage comprend au moins une ouverture tandis que l'autre pièce comprend au moins deux ouvertures, l'ouverture dans 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la première pièce venant, pour au moins une position de la pièce par rapport à l'autre, en regard d'une des ouvertures dans cette autre pièce, et venant, pour au moins une autre position de la pièce par rapport à cette autre pièce, en regard de l'autre ouverture dans cette autre pièce, le dis- positif comprenant au moins une goupille qui traverse,pour les deux positions susdites,l'ouverture dans la première pièce et une des ouvertures dans l'autre pièce, immobili- sant cette autre pièce par rapport à la première dans ces deux positions.. 



   Dans une forme de réalisation efficace de l'in- vention, une des pièces possède au moins une partie pliée en forme de U, l'autre pièce étant fixée de manière pivotan- te entre les deux jambes de cette partie en forme de U. 



   De préférence, la pièce pivotante entre les deux jambes de la partie en forme de U de l'autre pièce forme un genou. 



   Dans une forme de réalisation remarquable, les ouvertures de la pièce possédant deux ouvertures sont si- tuées de part et d'autre de l'axe de pivotement de cette pièce et sur une droite avec cet axe de pivotement. 



   Dans une forme de réalisation avantageuse, la goupille possède près d'une extrémité une cavité dans la- quelle se trouve un arrêt mobile et un ressort poussant cet arrêt vers   le /   dehors, cet arrêt ne pouvant sortir   quo   par- tiellement de la cavité. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   De préférence cet arrêt est une bille. 



   D'autres particularités et avantages de l'invention ressortiront de la description d'une forme de réalisation d'un dispositif d'attelage selon l'invention, donnée ci- après à titre d'exemple non limitatif et avec référence aux dessins ci-annexés. 



   La figure 1 est une vue en élévation d'un disposi- tif d'attelage selon l'invention. 



   La figure 2 est une vue en plan du dispositif de la figure 1. 



   La figure 3 est une vue en élévation du disposi- tif des figures 1 et 2 mais se rapportant à une autre posi- tion d'une des pièces de ce dispositif. 



   Dans les différentes figures les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques. 



   Le dispositif d'attelage selon les figures comprend essentiellement deux pièces 1 et 2 fixées de manière pivo- tante l'une à l'autre par un axe   3.   



   La pièce 1 est pliée en forme de U et possède donc un fond et deux jambes. L'axe 3 est parallèle au fond et pivote   librement   dans deux ouvertures prévues dans les jambes de cette pièce 1. Près de l'extrémité libre de chaque jambe de la pièce 1 est ménagée une ouverture 4. 



   La pièce 2 est une plaque en forme de genou qui par une extrémité est fixée fermement à l'axe 3 tandis que l'autre extrémité présente un   épaississement.   Dans cette dernière extrémité est ménagée une ouverture5 dont   l'axe   longitudonal est perpendiculaire par rapport à l'axe 3, et dans laquelle   SI)   trouve une vis 6 qui est vissée par une extrémité dans un écrou 7 et qui par l'autre   extrémité   est   fixée   à une rotule 8. La forme de la partie de la pièce 2 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 qui se trouve entre les jambes de la partie 1 et qui est fixée sur l'axe 3 est telle que la pièce peut pivoter de la position représentée à la figure 1 à la position   repr6-   sentée à la figure 3.

   Dans chacune de ces positions la ro- tule 8 se trouve du   cote   de la pièce 2 qui est le plus éloi- gnéede la pièce 1. Dans ces deux positions un rebord de la partie de la pièce 2 qui ne se trouve pas entre les jambes de la pièce 1 est dirigé dans la direction longitudonale des jambes de la pièce 1 à hauteur d'un rebord de ces jambes. 



  Dans la partie de la pièce 2 se trouvant entre les jambes de la pièce 1 sont ménagées deux ouvertures 9 et 10. Ces deux ouvertures se trouvent à égale distance de l'axe 3. 



  Les centres de ces ouvertures rondes 9 et 10 sont situés avec l'axe géométrique de pivotement de la pièce 2 sur une même droite. Les ouvertures 9 et 10 sont identiques aux ouvertures 4 dans la pièce 1. La distance entre l'ouverture 9 et 10 et l'axe 3 est égale à la distance entre les ouver- tures 4 et ce même axe 3. Pour une position de la pièce 2 par rapport à la pièce 1, c'est-à-dire pour la position représentée à la figure 1, l'ouverture 9 dans la pièce 2 se trouve en regard des deux ouvertures 4 dans les jambes de la pièce 1. Pour la position de la pièce 2 représentée à la figure 3, obtenue après une rotation d'un angle de 180  de la pièce 2 à partir de la position représentée à la figure 1, l'ouverture 10 dans cette pièce 2 vient en regard des deux ouvertures 4 de la pièce 1. 



   La pièce 2 est maintenue dans une des deux po- sitions mentionnées ci-dessus par une goupille 11. Cette goupille 11 est un crochet qui traverse les deux ouvertures 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 4 dans la pièce 1 et, dans la position de la pièce 2 re- présentée aux figures 1 et 2, l'ouverture 9   dars cette   pièce 2 ou, dans la position de la pièce 2 représentée à la figure 3, l'ouverture 10 de cette pièce 2. Près de l'extrémité libre de la partie de la goupille 11 traver- sant les pièces 1 et 2 une cavité est ménagée dans laquelle se trouve un ressort 12 et une bille 13, Le ressort 12 pousse la bille 13 vers le dehors. Cependant cette bille 13 ne peut pas sortir tout à fait de la cavité 11.

   Cette cavité 11 est en fait formée par une ouverture traversant complètement, perpendiculairement à son axe longitudinal, la goupille 11, une extrémité de l'ouverture étant fermée après introduction de la bille 13 et du ressort 12. La bille 13 forme un arrêt qui empêche la goupille 11 de sor- tir accidentellement, par exemple par des vibrations, des ouvertures 4 et 9 ou 10. Il faut en effet employer une force d'attraction assez grande pour faire entrer la bille 13 complètement dans la cavité 11 contre l'action du ressort 12, ce qui permet d'enlever la goupille 11. 



   La pièce 1 de ce dispositif est fixée à l'aide d'un timon au châssis d'un véhicule. L'extrémité se trou- vant le plus en arrière de la pièce 1, c'est-à-dire l'ex- trémité située à gauche aux figures, ne peut en aucun cas dépasser l'extrémité se trouvant le plus en arrière du pare-chocs du véhicule. Cette dernière extrémité est repré- sentée aux figures par le trait interrompu 14. La position de la pièce 2 représentée aux figures 1 et 2 correspond à la position de travail du dispositif d'attelage. La remorque 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 est   accorchée   à la rotule 8. La pièce 2 est fixée d'une manière rigide à la pièce 1, et donc au véhicule, par la goupille Il qui traverse l'ouverture 9 de la pièce 2 et les ouvertures 4 de la pièce 1.

   Si le dispositif ne doit pas être utilisé, on enlève d'abord la goupille   11   et on tourne la pièce 2 de la position représentée aux figures 1 et 2 d'un angle de 180  jusque dans la position repré- sentée à la figure 3. On réintroduit alors la goupille Il dans les ouvertures 4 de la pièce 1. Cette goupille tra- verse alors l'ouverture   10   de la pièce 2. Dans cette der- nière position la pièce 2 se trouve en-dessous de la pièce 1 et entièrement en-dessous du véhicule. 



   Il doit être entendu que l'invention n'est nulle- ment limitée à la forme d'exécution décrite ci-avant et que bien des modifications peuvent y être apportées notam- ment quant à la forme, au nombre, à la composition et à la disposition des éléments intervenant dans sa réalisation sans sortir du cadre de la présente demande de brevet. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Coupling device".



   The invention relates to a coupling device comprising at least one part pivotably attached to a second part.



   Coupling devices of this kind are known and are used especially for coupling a trailer to an automobile. They include a rigid part attached to the frame of the automobile. The end of this room

 <Desc / Clms Page number 2>

 forms a hook, A second hook-shaped piece is pivotally mounted on the first piece so that with the first this second piece can form a closed ring. By rotating the second part, the ring can be opened in order to introduce the bezel of the drawbar of the trailer. In these known coupling devices, at least the part forming a hook of the first part and the second part in the form of a hook protrudes from the rear bumper of the vehicle.



   Other known coupling devices, however, comprising only a single part fixed to the chassis of the vehicle also protrude from the rear bumper of the vehicle. The part projecting from the bumper forms a hook, the end of which is formed by a spherical ball joint.



   Besides the fact that the part of the towing device protruding from the rear bumper of the vehicle is often unsightly, this part can be the cause of many accidents and for example of injuries to persons: 'passing behind the stationary vehicle, damage caused to other vehicles during maneuvers etc.



   The object of the present invention is to remedy this drawback and to provide a fairly simple coupling device which, when used, protrudes from the rear bumper of the vehicle but which, when not in use. , may disappear entirely under the vehicle.



   For the purpose, one of the parts of the coupling device comprises at least one opening while the other part comprises at least two openings, the opening in

 <Desc / Clms Page number 3>

 the first part coming, for at least one position of the part relative to the other, facing one of the openings in this other part, and coming, for at least one other position of the part relative to this other part , facing the other opening in this other part, the device comprising at least one pin which passes through, for the two aforementioned positions, the opening in the first part and one of the openings in the other part, immobilized. sant this other part with respect to the first in these two positions.



   In an efficient embodiment of the invention, one of the pieces has at least one U-shaped folded portion, the other piece being pivotally secured between the two legs of this U-shaped portion.



   Preferably, the pivoting piece between the two legs of the U-shaped part of the other piece forms a knee.



   In a remarkable embodiment, the openings of the part having two openings are located on either side of the pivot axis of this part and on a straight line with this pivot axis.



   In an advantageous embodiment, the pin has near one end a cavity in which there is a movable stopper and a spring pushing this stop towards / out, this stopper not being able to come out partially from the cavity.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Preferably this stop is a ball.



   Other features and advantages of the invention will emerge from the description of an embodiment of a coupling device according to the invention, given below by way of non-limiting example and with reference to the drawings below. annexed.



   Figure 1 is an elevational view of a coupling device according to the invention.



   Figure 2 is a plan view of the device of Figure 1.



   Figure 3 is an elevational view of the device of Figures 1 and 2 but relating to another position of one of the parts of this device.



   In the various figures, the same reference notations designate identical elements.



   The coupling device according to the figures essentially comprises two parts 1 and 2 fixed in a pivoting manner to one another by a pin 3.



   Part 1 is bent in a U-shape and therefore has a bottom and two legs. The axis 3 is parallel to the bottom and pivots freely in two openings provided in the legs of this part 1. Near the free end of each leg of the part 1 is provided an opening 4.



   Part 2 is a knee-shaped plate which at one end is firmly fixed to the axis 3 while the other end has a thickening. In this last end is formed an opening 5 whose longitudinal axis is perpendicular to the axis 3, and in which SI) finds a screw 6 which is screwed by one end into a nut 7 and which by the other end is attached to a ball joint 8. The shape of the part of the part 2

 <Desc / Clms Page number 5>

 which is between the legs of part 1 and which is fixed on the axis 3 is such that the part can pivot from the position shown in figure 1 to the position shown in figure 3.

   In each of these positions the ball 8 is on the side of the part 2 which is furthest from the part 1. In these two positions a flange of the part of the part 2 which is not located between the legs of the part 1 is directed in the longitudinal direction of the legs of the part 1 at the height of a rim of these legs.



  In the part of the part 2 located between the legs of the part 1, two openings 9 and 10. These two openings are located at an equal distance from the axis 3.



  The centers of these round openings 9 and 10 are located with the geometric pivot axis of the part 2 on the same straight line. The openings 9 and 10 are identical to the openings 4 in part 1. The distance between the opening 9 and 10 and the axis 3 is equal to the distance between the openings 4 and this same axis 3. For a position of part 2 relative to part 1, that is to say for the position shown in FIG. 1, the opening 9 in part 2 is located opposite the two openings 4 in the legs of part 1. For the position of the part 2 shown in Figure 3, obtained after a rotation of an angle of 180 of the part 2 from the position shown in Figure 1, the opening 10 in this part 2 comes opposite the two openings 4 of part 1.



   Part 2 is held in one of the two positions mentioned above by a pin 11. This pin 11 is a hook which passes through the two openings.

 <Desc / Clms Page number 6>

 4 in part 1 and, in the position of part 2 shown in Figures 1 and 2, the opening 9 in this part 2 or, in the position of part 2 shown in Figure 3, the opening 10 of this part 2. Near the free end of the part of the pin 11 passing through the parts 1 and 2 a cavity is made in which there is a spring 12 and a ball 13, The spring 12 pushes the ball 13 towards the outside. However, this ball 13 cannot completely come out of the cavity 11.

   This cavity 11 is in fact formed by an opening passing completely through, perpendicular to its longitudinal axis, the pin 11, one end of the opening being closed after introduction of the ball 13 and the spring 12. The ball 13 forms a stop which prevents the pin 11 from accidentally coming out, for example by vibrations, from the openings 4 and 9 or 10. It is indeed necessary to use a force of attraction large enough to bring the ball 13 completely into the cavity 11 against the action of the spring 12, which allows the pin 11 to be removed.



   Part 1 of this device is fixed using a drawbar to the chassis of a vehicle. The rearmost end of part 1, that is to say the end located to the left in the figures, may in no case exceed the rearmost end of the part. vehicle bumper. This latter end is represented in the figures by the broken line 14. The position of the part 2 shown in Figures 1 and 2 corresponds to the working position of the coupling device. Trailer

 <Desc / Clms Page number 7>

 is attached to the ball joint 8. The part 2 is rigidly fixed to the part 1, and therefore to the vehicle, by the pin II which passes through the opening 9 of the part 2 and the openings 4 of the part 1.

   If the device is not to be used, first the pin 11 is removed and the part 2 is turned from the position shown in Figures 1 and 2 through an angle of 180 to the position shown in Figure 3. The pin II is then reintroduced into the openings 4 of part 1. This pin then passes through the opening 10 of part 2. In this last position part 2 is located below part 1 and completely below the vehicle.



   It should be understood that the invention is in no way limited to the embodiment described above and that many modifications can be made to it, in particular as regards the form, the number, the composition and the composition. the arrangement of the elements involved in its production without departing from the scope of the present patent application.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.

 

Claims (1)

1. Dispositif d'attelage comprenant au moins une pièce fixée de manière pivotante à une deuxième pièce, caractérisé e n c e q u une des pièces comprend au moins une ouverture tandis quo l'autre pièce comprend au moins deux ouvertures, l'ouverture dans la première pièce venant, pour au moins une position de la pièce par rapport à l'autre, en regard d'une des ouvertures dans cette autre pièce, et venant, pour au moins une autre position de la pièce par rapport à cette autre pièce, en re- <Desc/Clms Page number 8> gard de l'autre ouverture dans cette autre pièce, le dispo- sitif comprenant au moins une goupille qui traverse, pour les deux positions susdites, l'ouverture dans la première pièce et une des ouvertures dans l'autre pièce, immobilisant cette autre pièce par rapport à la première dans ces deux positions, 2. 1. Coupling device comprising at least one part pivotally fixed to a second part, characterized in one of the parts comprises at least one opening while the other part comprises at least two openings, the opening in the first part coming from , for at least one position of the part relative to the other, facing one of the openings in this other part, and coming, for at least one other position of the part relative to this other part, in re- <Desc / Clms Page number 8> guard of the other opening in this other part, the device comprising at least one pin which passes through, for the two aforementioned positions, the opening in the first part and one of the openings in the other part, immobilizing this other part compared to the first in these two positions, 2. Dispositif d'attelage selon la revendication précédente, caractérise e n c e q u 'une des pièces possède au moins une partie pliée en forme de U, l'autre pièce étant fixée de manière pivotante entre les deux jambes de cette partie en forme da U. Coupling device according to the preceding claim, characterized in that one of the parts has at least one part folded in the form of a U, the other part being fixed in a pivoting manner between the two legs of this part in the form of a U. 3. Dispositif d'attelage selon la revendication précédente, caractérisé e n c e q u e la pièce, pivotant entre les deux jambes de la partie en forme de U de l'autre pièce, forme un genou. 3. Coupling device according to the preceding claim, characterized in that the part, pivoting between the two legs of the U-shaped part of the other part, forms a knee. 4. Dispositif d'attelage selon les revendications 2 et 3,caractérisé e n c e q u e la pièce formant un genou possède deux ouvertures, tandis que chaque jambe la pièce en forme de U possède également une ouver- ture, la distance entre l'axe de pivotement et chacune de ces ouvertures étant la même. 4. Coupling device according to claims 2 and 3, characterized in that the part forming a knee has two openings, while each leg the U-shaped part also has an opening, the distance between the pivot axis and each of these openings being the same. 5. Dispositif d'attelage selon l'une ou l'autre des revendications 3 et 4, caractérisé en c e que la pièce formant un genou est pourvue à une extrémité d'une rotule. 5. Coupling device according to either of claims 3 and 4, characterized in that the part forming a knee is provided at one end with a ball joint. 6. Dispositif d'attelage selon la revendication précédente, caractérisé e n c e que la pièce formant un genou forme à son extrémité libre un épaississement, la rotule faisant partie d'une vis traversant une ouverture dans cet épaississement et vissée dans un écrou. <Desc/Clms Page number 9> 6. Coupling device according to the preceding claim, characterized in that the part forming a knee forms at its free end a thickening, the ball joint forming part of a screw passing through an opening in this thickening and screwed into a nut. <Desc / Clms Page number 9> 7. Dispositif d'attelage selon l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé e n ce que les ouvertures de la pièce possédant deux ouvertures sont situées de part et d'autre de l'axe de pivo- tement de cette pièce et sur une droite avec cet axe de pivotement. 7. Coupling device according to either of the preceding claims, characterized in that the openings of the part having two openings are located on either side of the pivot axis of this part and on a straight line with this pivot axis. 8. Dispositif d'attelage selon les revendications 2 à 4 et selon la revendication 7, caractérisé e n ce que les ouvertures dans la pièce en forme de genou sont situées de part et d'autre de l'axe de pivotement, l'ouverture dans une jambe de la pièce en forme de U étant située en regard de l'ouverture dans l'autre jambe de la pièce en forme de U. 8. Coupling device according to claims 2 to 4 and according to claim 7, characterized in that the openings in the knee-shaped part are located on either side of the pivot axis, the opening in one leg of the U-shaped piece being located opposite the opening in the other leg of the U-shaped piece. 9. Dispositif d'attelage selon l'une ou l'autre des revendications 3 à 6, c a r a c t é r i s é e n c e que l'axe de pivotement est perpendiculaire à la pièce formant le genou et immobile par rapport à cette pièce, cet axe pouvant tourner librement dans les ouvertures ménagées dans les deux jambes de la pièce en forme de U, 10, Dispositif d'attelage selon l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé e n c e que la goupille possède près d'une extrémité une ca- vité dans laquelle se trouve un arrêt mobile et un ressort poussant cet arrêt vers le dehors, cet arrêt ne pouvant sortir que partiellement de la cavité. 9. Coupling device according to any one of claims 3 to 6, characterized in that the pivot axis is perpendicular to the part forming the knee and stationary relative to this part, this axis being able to rotate freely in the openings in the two legs of the U-shaped piece, 10, Coupling device according to either of the preceding claims, characterized in that the pin has near one end a cavity in which there is a movable stop and a spring pushing this stop outwards, this stop being able to exit only partially from the cavity. 11. Dispositif d'attelage selon la revendication précédente, caractérisé e n c e que cet arrêt est une bille. <Desc/Clms Page number 10> 11. Coupling device according to the preceding claim, characterized in that this stop is a ball. <Desc / Clms Page number 10> 12. Dispositif d'attelage selon l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé e n c e q u ' une pièce est fixée d'une manière immobile par rapport au châssis d'un véhicule. 12. Coupling device according to either of the preceding claims, characterized in that a part is fixed immobile relative to the chassis of a vehicle. 13. Dispositif d'attelage comme décrit ci-avant ou comme représenté aux dessins ci-annexés. 13. Coupling device as described above or as shown in the accompanying drawings.
BE723907D 1968-11-14 1968-11-14 BE723907A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE723907 1968-11-14

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE723907A true BE723907A (en) 1969-04-16

Family

ID=3853822

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE723907D BE723907A (en) 1968-11-14 1968-11-14

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE723907A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2310234A1 (en) * 1975-05-06 1976-12-03 Volvo Ab RETRACTABLE TOWING DEVICE FOR MOTOR VEHICLES
FR2310233A1 (en) * 1975-05-06 1976-12-03 Volvo Ab RETRACTABLE TOWING DEVICE FOR A VEHICLE EQUIPPED WITH AN ENERGY ABSORBING BUMPER

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2310234A1 (en) * 1975-05-06 1976-12-03 Volvo Ab RETRACTABLE TOWING DEVICE FOR MOTOR VEHICLES
FR2310233A1 (en) * 1975-05-06 1976-12-03 Volvo Ab RETRACTABLE TOWING DEVICE FOR A VEHICLE EQUIPPED WITH AN ENERGY ABSORBING BUMPER

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2540054A1 (en) DEVICE FOR VEHICLE SAFETY BELT LATCH
FR2699475A1 (en) Roof-rack for automobile
US5263553A (en) Wheel immobilizing apparatus with spacing and latching mechanisms for accommodating different wheel sizes
FR2616111A1 (en) HITCHING DEVICE FOR MOTOR VEHICLES, IN PARTICULAR FOR TOURISM CARS
BE723907A (en)
EP1107905A1 (en) Craft transportable by road
NL1038326C2 (en) LOAD CARRIER.
US3480296A (en) Trailer hitch
FR3042167A1 (en) BODY EXTENSION DEVICE FOR MOTOR VEHICLE
CA1131675A (en) Trailer hitch, especially for passenger cars
EP1022165B1 (en) Integrated articulated tow bar
FR2729364A1 (en) Anti-theft device for bicycle
FR2592619A3 (en) DEVICE FOR FASTENING A SEAT BELT TO A VEHICLE SEAT.
EP2923863B1 (en) Anti-theft device for coupling
FR2730672A1 (en) Towing attachment for vehicle
EP0450242A1 (en) Traction coupling device for a vehicle
CH616834A5 (en) Piece of furniture of adaptable shape in at least two parts, which can be used particularly for furnishing caravans
FR2673891A1 (en) Hitching device with a retractable and removable ball
FR2599701A3 (en) TWO-WHEELED VEHICLES WITH AN OBJECT LOCKING DEVICE IN GENERAL, AND IN PARTICULAR A PROTECTIVE HELMET, ON THE STRUCTURE OF THIS VEHICLE
FR2776240A1 (en) Towing ring for automobiles, retractable in case of shock load
FR2600946A1 (en) Device for mounting the jockey wheel of trailer drawbars
FR2731189A1 (en) Bicycle carrier for motor vehicle
FR2805973A3 (en) Rear view mirror for cyclist is attached by ball joint to end of arm whose other end is attached by second ball joint to support fitting on to cycling helmet or spectacles
FR2704822A1 (en) Free knob for turning a steering wheel
FR3138796A1 (en) Load carrier of a motor vehicle