BE704443A - - Google Patents

Info

Publication number
BE704443A
BE704443A BE704443DA BE704443A BE 704443 A BE704443 A BE 704443A BE 704443D A BE704443D A BE 704443DA BE 704443 A BE704443 A BE 704443A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fan
hood
exhaust
screen
exhaust duct
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE704443A publication Critical patent/BE704443A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24CDOMESTIC STOVES OR RANGES ; DETAILS OF DOMESTIC STOVES OR RANGES, OF GENERAL APPLICATION
    • F24C15/00Details
    • F24C15/20Removing cooking fumes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Ventilation (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 ayant pour objet: Ventilateur de cuisine. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La présente invention concerne un appareil de ventilation de cuisine du type à ventilateur incorporé, fixé au mur au-dessus d'une cuisinière   à   la   f&çon   d'une hotte. 



   L'installation des ventilateurs de'ce type pose un certain nombre de problèmes et en particulier en ce qui con- cerne le raccord entre l'ouverture d'évacuation du ventilateur et l'ouverture du conduit d'évacuation existant de la cuisine. 



  Les ouvertures de ces conduits peuvent se trouver à différents endroits au-dessus de la cuisinière ou sur un des murs latéraux adjacents. Il était donc nécessaire dans la plupart des cas de fixer le ventilateur à l'ouverture du conduit d'évacuation de la cuisine. On trouve dans le commerce des ensembles de conduits pour raccorder le ventilateur au conduit d'évacuation, mais comme un grand nombre de conduits différents est nécessaire, cela en- trains des problèmes de stockage importants pour les fabricants et les détaillants. 



   Le but de la présente invention est de réaliser un ven- tilateur de cuisine de telle manière qu'il soit possible de re- lier le ventilateur au conduit d'évacuation dont l'ouverture est placée d'une façon quelconque au moyen d'un seul conduit standard. 



  Ce résultat est obtenu au moyen de.l'appareil de ventilation sui- vant la présente invention qui comporte une chambre d'évacuation recevant l'air aspiré par le ou les ventilateurs et qui s'étend pratiquement sur toute la longueur du ventilateur, le raccorde- ruent entre le ventilateur et le conduit d'évacuation étant alors   .possible   en un point quelconque sur toute la longueur de l'appa- reil. 



   A titre d'exemple, on a décrit ci-dessous et représenté au dessin annexé deux formes de réalisation de la présente inven- tion. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 1 est une vue en perspective avec arra- chement partiel d'une forme de réalisation du ventilateur de cuisine, 
La figure 2 représente une autre forme de réalisa- tion du ventilateur de cuisine. 



   Le ventilateur comprend une hotte 1 qui peut être fixée par exemple à la partie inférieure d'un placard de cui- sine. La hotte 1 est plus profonde que le placard et fait sail- lie par un tablier avant   3.Dans   la hotte 1 se trouve un bloc moteur central 5 qui comporte un moteur de ventilateur, une source de lumière placée   au-dessous   de la hotte pour éclairer la cuisinière et des moyens de commande et de connexion. L'ar- bre du moteur de ventilateur fait saillie de chaque côté du bloc moteur 5 et porte les roues de ventilateur 7. Chaque roue de ventilateur 7 est placée dans un bottier 9. Les parois laté- rales des boîtiers 9 sont munies d'ouvertures circulaires et l'air est aspiré dans le ventilateur à travers ces ouvertures. 



  Les roues 7 tournent dans la direction indiquée par les flèches et expulsent l'air par des ouvertures rectangulaires 11 prati- quées dans la paroi arrière des boîtiers 9. Ces ouvertures com- muniquent avec une chambre   d'évacuation   13 placée à l'arrière de l'appareil. Le ventilateur est livré par l'usine avec la cham- bre d'évacuation complètement fermée excepté les ouvertures 11. 



   Lorsqu'on installe le ventilateur dans une cuisine, la verticale de l'ouverture du conduit d'évacuation ou tout autre point auquel le ventilateur doit être relié est marquée sur la face supérieure de la chambre 13. On place ensuite un cadre 15 à cet endroit. Le cadre 15 joue le   yole   de jonction entre la chambre 13 et un conduit d'évacuation qui s'en élève verticale- ment en direction de l'ouverture du conduit d'évacuation de la cuisine. On trace ensuite les dimensions internes du cadre 15 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sur la face supérieure de la chambre 13 au moyen d'un ciseau à froid. On trace ensuite les deux diagonales du carré obtenu, on enlève le cadre et on fait un trou au centre, c'est-à-dire au point de croisement des diagonales. 



  Après quoi on replie vers   l'intérieur   à l'aide d'un marteau les quatre languettes triangulaires obtenues qu'il ne reste plus qu'à plier d'avant en arrière pour les détacher complète- ment, Il est évident que pour pouvoir opérer de cette façon, la face supérieure de la chambre 13 doit être faite d'un ma- tériau approprié comme par exemple d'une feuille d'aluminium. 



   Le cadre 15,'qui est de préférence de forme carrée afin de permettre sa jonction avec un tube en fibrociment de type standard à section carrée, comporte une gorge ouverte vers le haut. Sur sa face inférieure, chacun des côtés du cadre 15 est muni en son centre d'une languette élastique 16   tonnant   saillie de préférence inclinée vers le haut. Pour fixer le cadre 15 à la chambre 13, on commence par le tourner de 45  par rapport au trou carré dans la chambre 13 puis on l'enfonce en introduisant les languettes 16 par les coins. On tourne ensuite le cadre de 45  en sens inverse afin de la bloquer au moyen des languettes 
16 qui s'engagent avec les   bords du.trou   carré. Si la liaison doit être parfaitement étanche, le cadre 15 peut être muni d'un joint en forme d'un anneau de caoutchouc ou d'une bande de mousse plastique.

   Lorsque le cadre est fixé, on remplit sa gorge de mas- tic d'un produit analogue de scellement et on introduit le tube en fibrociment 17 dans lb gorge remplie de mastic. L'extrémité supérieure du tube 17 est reliée à l'ouverture du conduit d'éva- cuation de la cuisine et   l'installation   est terminée. 



   La fig. 2 représente une autre forme de réalisation de l'appareil représenté en fig. 1 et destinée aux cuisines dans lesquelles il n'existe pas de conduit d'évacuation ou dans les- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   .   quelles le raccordement entre le ventilateur et le con- duit   d'évacuation   n'est pas possible. Dans cette forme de réalisation, la presque totalité de la chambre d'évacuation est supprimée et un filtre 19 est Lnatallé dans l'espace li- béré. Le filtre 19 est muni d'ouvertures 21 correspondant aux ouvertures 11 des boîtiers 9 et à travers lesquelles l'air est introduit dans le filtre qui peut   'soutenir   du carbone actif. La partie supérieure du filtre est constituée par une grille 23 qui disperse l'air purifié. 



   . 



   En dehors de ce point particulier, la construction du ventilateur est identique dans les deux formes de réalisation. 



   Les organes de commande   24   sont places sur le devant du ventila- teur et ila peuvent être soit fixés au ventilateur de façon per- manente, soit de façon à pouvoir être déplacés, L'unité motrice 
5 est de préférence facilement remplaçable et peut se présenter par exemple sous la forme   d'une   unité enfichable. 



   Le tablier frontal 3 est de préférence détachable de 1 sorte que   le   choix du matériau et de la couleur pour le venti- lateur peut être réduit au choix du tablier approprié en con- servant une hotte et une construction interne identique pour ,toutes les installations, 
En fig. 1, le ventilateur est représenté muni d'un fond 25 qui ferme l'intérieur de la hotte 1 et laisse libre uniquement une étroite fente à la périphérie de la hotte et du tablier frontal. Les ventilateurs fonctionnent donc par aspira- tion périphérique. Il peut être avantageux de diviser les boî- tiers 9 en deux parties. La partie supérieure pouvant être fixée rigidement à la hotte 1, tandis que la partie ihférieure peut être fixée au fond 25 . La division pourrait se faire par exemple au niveau de l'arbre des ventilateurs.

   Une telle construction permet un nettoyage facile des boîtiers 9. Les ventilateurs sont de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 préférence auto-nettoyants c'est-à-dire construits de telle façon que du fait de la force centrifuge ils ex- pulsent les particules de graisse qui sont ensuite cap- tées par les bottiers. Les boîtiers de ventilateurs doi- vent être nettoyés périodiquement et dans ce but, le fond 25 bascule autour d'une charnière disposée dans sa partie arrière adjacente à la paroi frontale de la chambre 13. 



  Le fond de la chambre d'évacuation et le fond 25 peuvent également former un seul élément basculant le long du bord arrière du ventilateur. 



   Au lieu de réaliser la chambre 13 avec une face su- périeure que l'on peut ouvrir de la façon décrite ci-dessus, celle-ci peut être ouverte à la livraison. Dans ce cas, on livre avec le ventilateur une plaque de liaison adaptable avec ouverture coulissante pour le conduit d'évacuation. 



   La chambre d'évacuation peut également être ouverte par   l'arrière   ou par les cotés si l'on désire la relier direc- tement à un conduit horizontal   ou   placé à l'intérieur d'un mur. 



   Le ventilateur peut être de plus muni d'un écran pour empêcher les retours d'air lorsqu'il est à l'arrêt. Cet écran peut être conçu à la façon d'une soupape   d'arrêt,   par exemple à l'aide de deux clapets pivotants montés dans le cadre 15 ou de tout autre organe que l'on peut placer à cet   end roit.   L'axe de rotation de chaque clapet se trouve à côté de son centre de gra- vité de sorte qu'ils se ferment   automatiquement.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 subject to: Kitchen fan.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The present invention relates to a kitchen ventilation appliance of the built-in fan type, mounted on the wall above a range using a hood.



   The installation of ventilators of this type poses a number of problems and in particular with regard to the connection between the exhaust opening of the ventilator and the opening of the existing exhaust duct of the kitchen.



  The openings for these ducts can be in different places above the range or on one of the adjacent side walls. It was therefore necessary in most cases to secure the fan to the kitchen exhaust duct opening. Conduit assemblies are available on the market for connecting the blower to the exhaust duct, but since a large number of different ducts are required, this causes significant storage problems for manufacturers and retailers.



   The object of the present invention is to provide a kitchen fan in such a way that it is possible to connect the fan to the exhaust duct, the opening of which is placed in any way by means of a only standard conduit.



  This is achieved by means of the ventilation apparatus according to the present invention which comprises an exhaust chamber receiving the air sucked in by the ventilator (s) and which extends substantially over the entire length of the ventilator, the ventilator (s). A connection between the fan and the exhaust duct is then possible at any point along the entire length of the appliance.



   By way of example, two embodiments of the present invention have been described below and shown in the accompanying drawing.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figure 1 is a perspective view with partial cutaway of one embodiment of the kitchen fan,
Figure 2 shows another embodiment of the kitchen fan.



   The ventilator comprises a hood 1 which can be fixed, for example, to the lower part of a kitchen cupboard. The hood 1 is deeper than the cupboard and is protruded by a front apron 3. In the hood 1 there is a central motor unit 5 which has a fan motor, a light source placed below the hood for lighting the cooker and the control and connection means. The fan motor shaft protrudes from each side of the motor unit 5 and carries the fan wheels 7. Each fan wheel 7 is placed in a housing 9. The side walls of the housings 9 are provided with. circular openings and air is drawn into the fan through these openings.



  The wheels 7 rotate in the direction indicated by the arrows and expel the air through rectangular openings 11 made in the rear wall of the housings 9. These openings communicate with an exhaust chamber 13 placed at the rear of the casing. the device. The fan is delivered from the factory with the exhaust chamber completely closed except openings 11.



   When installing the ventilator in a kitchen, the vertical of the exhaust duct opening or any other point to which the ventilator is to be connected is marked on the upper face of the chamber 13. A frame 15 is then placed at this. place. The frame 15 acts as the junction skiff between the chamber 13 and an exhaust duct which rises therefrom vertically towards the opening of the kitchen exhaust duct. We then trace the internal dimensions of the frame 15

 <Desc / Clms Page number 4>

 on the upper face of the chamber 13 by means of a cold chisel. Then draw the two diagonals of the square obtained, remove the frame and make a hole in the center, that is to say at the point of intersection of the diagonals.



  After which we fold inwards with the help of a hammer the four triangular tabs obtained which only remains to bend from front to back to detach them completely. It is obvious that in order to be able to operate in this way, the upper face of the chamber 13 must be made of a suitable material such as for example aluminum foil.



   The frame 15, which is preferably square in shape in order to allow its junction with a standard type fiber cement tube with a square section, has a groove open at the top. On its underside, each of the sides of the frame 15 is provided at its center with an elastic tongue 16 projecting preferably inclined upwards. To fix the frame 15 to the chamber 13, we start by turning it 45 relative to the square hole in the chamber 13 and then push it in by inserting the tabs 16 through the corners. Then turn the frame 45 in the opposite direction in order to block it by means of the tabs
16 that engage with the edges of the square hole. If the connection must be perfectly sealed, the frame 15 can be provided with a gasket in the form of a rubber ring or a strip of plastic foam.

   When the frame is fixed, its groove is filled with mas- tic with a similar sealant and the fiber cement tube 17 is introduced into the groove filled with mastic. The upper end of the tube 17 is connected to the opening of the kitchen exhaust duct and the installation is complete.



   Fig. 2 shows another embodiment of the apparatus shown in FIG. 1 and intended for kitchens in which there is no exhaust duct or in

 <Desc / Clms Page number 5>

   . which connection between the fan and the exhaust duct is not possible. In this embodiment, almost all of the discharge chamber is eliminated and a filter 19 is installed in the free space. The filter 19 is provided with openings 21 corresponding to the openings 11 of the housings 9 and through which air is introduced into the filter which can support activated carbon. The upper part of the filter consists of a grid 23 which disperses the purified air.



   .



   Apart from this particular point, the construction of the fan is identical in both embodiments.



   The controls 24 are placed on the front of the fan and can be either permanently attached to the fan or so that they can be moved.
5 is preferably easily replaceable and may for example be in the form of a plug-in unit.



   The front apron 3 is preferably detachable so that the choice of material and color for the fan can be reduced to the choice of the appropriate apron by keeping the hood and internal construction identical for all installations.
In fig. 1, the fan is shown provided with a bottom 25 which closes the interior of the hood 1 and leaves free only a narrow slit at the periphery of the hood and of the front apron. The fans therefore operate by peripheral suction. It may be advantageous to divide the housings 9 into two parts. The upper part can be fixed rigidly to the hood 1, while the lower part can be fixed to the bottom 25. The division could be done for example at the level of the fan shaft.

   Such a construction allows easy cleaning of the housings 9. The fans are of

 <Desc / Clms Page number 6>

 preferably self-cleaning, that is to say constructed in such a way that due to centrifugal force they expel the grease particles which are then captured by the shells. The fan housings must be cleaned periodically and for this purpose the bottom 25 swings around a hinge disposed in its rear part adjacent to the front wall of the chamber 13.



  The bottom of the exhaust chamber and the bottom 25 may also form a single element tilting along the rear edge of the fan.



   Instead of producing the chamber 13 with an upper face which can be opened as described above, this can be opened on delivery. In this case, an adaptable connecting plate with sliding opening for the exhaust duct is supplied with the fan.



   The evacuation chamber can also be opened from the rear or from the sides if it is desired to be connected directly to a horizontal duct or placed inside a wall.



   The fan can also be fitted with a screen to prevent air returns when it is stopped. This screen can be designed in the manner of a shut-off valve, for example using two pivoting valves mounted in the frame 15 or any other member which can be placed at this end. The axis of rotation of each valve is next to its center of gravity so that they close automatically.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS --------------------------- 1.- Appareil de ventilation comprenant une hotte avec au moins un ventilateur pour évacuer les odeurs de cuisine par un conduit existant, caractérisé par le fait qu'il comporte une chambre d'évacuation pour l'air provenant du ventilateur et qui s'étend pratiquement sur toute la longueur du ventilateur de sort- <Desc/Clms Page number 7> que le raccordement avec le conduit d'évacuation est possible en tout point voulu sur toute la longueur de l'appareil. CLAIMS --------------------------- 1.- Ventilation apparatus comprising a hood with at least one fan to remove cooking odors through a existing duct, characterized by the fact that it has an exhaust chamber for the air coming from the fan and which extends practically over the entire length of the exhaust fan <Desc / Clms Page number 7> that the connection with the exhaust duct is possible at any desired point along the entire length of the appliance. 2.- Appareil suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la chmabre d'évacuation ou au moins sa face supé- rieure est faite d'un matériau tel que l'aluminium ayant des propriétés appropriées permettant de pratiquer une ouverture au moyen d'outils simples. 2.- Apparatus according to claim 1, characterized in that the evacuation chmabre or at least its upper face is made of a material such as aluminum having suitable properties allowing an opening to be made by means of simple tools. 3. - Appareil suivant la revendication 1, comprenant une hotte et au moins un ventilateur destiné à être utilisé dans des chambres sans conduit d'évacuation et possédant un filtre pour nurifier l'air)caractérisé fin ce qu'un ensemble filtrant qui peut contenir du carbone actif est inséré dans la chambre d'éva- cuation à travers une ouverture qui peut être ouverte, par exemple au sommet de l'appareil. 3. - Apparatus according to claim 1, comprising a hood and at least one fan for use in rooms without an exhaust duct and having a filter for nurifying the air) characterized end that a filter assembly which can contain activated carbon is inserted into the exhaust chamber through an opening which can be opened, for example at the top of the apparatus. 4,- Appareil suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 3, caractérisé en ce qu'on prévoit un bloc moteur central de préférence amovible et qui comporte des moyens do raison et de commande et une source de lumière pour éclairer la cuisinière, l'arbre du moteur de ventilsteur faisant saillie do chaque Tôle EMI7.1 de l'unité mot!':'CQ et ;>ortsn un v:ntila'; 4, - Apparatus according to either of claims 1 to 3, characterized in that there is provided a central motor unit preferably removable and which comprises means do reason and control and a light source to illuminate the stove, the shaft of the fan motor protruding from each EMI7.1 of the word unit! ':' CQ and;> ortsn un v: ntila '; ,eur de chaque cô,,6 5.- Appareil. suivant !-lune ou !',autre des revendications EMI7.2 précédente8 C'.."±'C"¯"i s an ce qu'on prévoit un écran au-des" sous de la hotte de façon à créer une aspiration périphérique à travers une fente circonférentielle, ledit écran étant arti- culé au ventilateur et chaque ventilateur étant placé dans un boîtier divisé en une partie supérieure fixée à la hotte et une partie intérieure fixée à l'écran et qui bascule avec lui afin de faciliter le nettoyage. , eur of each side ,, 6 5.- Device. following! -moon or! ', other of the claims EMI7.2 previous8 C '.. "±' C" ¯ "is in that a screen is provided above" under the hood so as to create a peripheral suction through a circumferential slot, said screen being articulated to the fan and each fan being placed in a housing divided into an upper part fixed to the hood and an inner part fixed to the screen and which swings with it to facilitate cleaning.
BE704443D 1966-09-30 1967-09-28 BE704443A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
SE1321766 1966-09-30

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE704443A true BE704443A (en) 1968-03-28

Family

ID=20297037

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE704443D BE704443A (en) 1966-09-30 1967-09-28

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE704443A (en)
NL (1) NL6713265A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
NL6713265A (en) 1968-04-01

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA3018181C (en) Hot-air cooker
FR2512523A3 (en) VENTILOCONVECTOR FOR THE TREATMENT OF AMBIENT AIR
EP0799400B1 (en) Disposable device for the internal proctection of domestic ovens
BE704443A (en)
FR2694801A3 (en) Ventilation device for bringing air into an enclosed space, such as a living room or an office.
FR2601758A3 (en) AIR CONDITIONING FAN-CONVECTOR
EP3327367B1 (en) Ventilation device in particular for a dwelling
WO2008104700A2 (en) Device for camouflaging air-conditioning equipment
FR2551186A1 (en) COOKING COOKERS OR HEATING APPLIANCES
BE557775A (en)
FR2711222A1 (en) Box to be flush-fitted in the ground in order to place a lamp therein
FR2491359A1 (en) HOOD ASPIRATOR OF BLUE, IN PARTICULAR TO RECOVER OR TO INTERCALER
FR2805032A1 (en) Device for air circulation in a room is made of a casing with a concave wall having apertures and a flexible membrane which can seal the wall&#39;s apertures if there is a pressure difference between the two faces of the membrane
CA1312707C (en) Washroom foul air disposal device
BE1010812A3 (en) Attachment device for heating radiators
FR2640030A1 (en) Filtering vent intended for construction parts or construction elements of buildings, premises or compartments, inhabited or non-inhabited
WO1992012385A1 (en) Device for causing open fireplaces to draw separately from the air in the room
FR2800979A3 (en) Collapsible barbecue grill for cooking outside has a central pole with curved plate sections having ventilation inlets
FR2681413A1 (en) Bottom aspiration device for ventilating stock-rearing premises
BE1001876A3 (en) Ventilation grid
FR2705025A1 (en) Hair dryer built into a bathroom unit
FR2693094A1 (en) Reflector for cooking food outdoors - having frame fixed to chimney or barbecue and one edge of reflector recovering cooking liquids flowing through drain hole
FR2719366A1 (en) Air conditioner for enclosure
BE1000057A7 (en) Cover element and protection for water heater operating gas accumulation.
FR2595453A1 (en) Variable flow ventilation inlet