BE690931A - - Google Patents

Info

Publication number
BE690931A
BE690931A BE690931DA BE690931A BE 690931 A BE690931 A BE 690931A BE 690931D A BE690931D A BE 690931DA BE 690931 A BE690931 A BE 690931A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bypass
plug
orifice
meter
pipe
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE690931A publication Critical patent/BE690931A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01FMEASURING VOLUME, VOLUME FLOW, MASS FLOW OR LIQUID LEVEL; METERING BY VOLUME
    • G01F15/00Details of, or accessories for, apparatus of groups G01F1/00 - G01F13/00 insofar as such details or appliances are not adapted to particular types of such apparatus
    • G01F15/18Supports or connecting means for meters
    • G01F15/185Connecting means, e.g. bypass conduits

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Fluid Mechanics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Measuring Volume Flow (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF DE RACCORDENT   D'UNE   CONDUITE EN DERIVATION      
La présente   invention   se rapporte à une installa- tion de by-pass ou dérivation de compteur ; elle vise plus    particulièrement un dispositif perfectioné, qui permet de démonter un compteur d'une conduite de fluide, de erm par   exemple, sans interrompre la distribution.   L'invention   vise      également un dispositif perfectionne, pour la connexion d'une conduite de dérivation sur un orifice de dérivation, prévu dans un raccord ou pièce de dérivation, qui supprime l'emploi d'outils spéciaux et simplifie l'opération de jonc- tion de la conduite de   dérivation   au raccord. 



   La plupart des compagnies de distribution de   gaz   ont l'habitude de démonter, inspecter, nettoyer, réparer et 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 remplace? leurs compteurs, après un certain temps de fonc- tionnement. Quand il s'agit d'un compteur pour l'alimentation de locaux résidentiels, le démontage et le remontage présentent des difficultés, car tout arrêt de la distribution de gaz entraîne l'extinction des veilleuses dans les appareils uti- lisateurs, tels que fours, réfrigérateurs, chauffe-eau, etc. 



  Quand le service est rétabli, on risque d'oublier le réalluma- ge d'une ou de plusieurs veilleuses, ce qui met le local en situation dangereuse. Même si le passage du gaz n'est pas, arrêté pendant le remplacement du compteur, une brusque aug- mentation du débit, si elle se produit, risque de souffler la veilleuse. 



   On a déjà essayé différents systèmes pour le rem- placement de compteurs de distribution de fluide. Ces systèmes sont défectueux en ce qu'ils entratnent l'interruption, ou une augmentation brusque, du débit de fluide, à quelque moment de l'opération de remplacement, exigent un certain nombre de pièces spéciales coûteuses, sont incommodes et difficiles manipuler, et manquent de souplesse au point de ne pouvoir s'adapter et par conséquent être employés dans des espaces restreints. 



   La présente invention évite, d'une manière nouvelle, ces divers inconvénients. Elle vise un dispositif de dériva- tion, dans lequel un compteur de fluide peut être démonté d'une conduite de distribution du fluide, sans interrompre la distribution. Le compteur peut être remonté, ou remplacé par un   appareil identique,   sans interrompre la distribution ou provoquer un afflux soudain de fluide dans la conduite. 



   Le dispositif de dérivation suivant l'invention a encore pour avantages de pouvoir être employé dans des espaces 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 restreints, et de   pouvoi:'   être manipulé par des personnes d'expérience limitée, avec un minimum d'instruction, et sans emploi d'outils spéciaux.. Il est pratiquement à l'abri des fraudes. Il est de construction simple, et peut être fabriqué et installé économiquement. La présente invention vise égale- ment un dispositif de dérivation, dans lequel la conduite de dérivation comporte des n. oyens pour l'enlèvement d'un bouchon de protection contre la fraude, placé dans l'orifice d'un rac- cord de dérivation.

   Elle a aussi pour objet un bouchon anti- fraude, pour un raccord de dérivation, ainsi qu'une conduite de dérivation comportant un outil pour l'enlèvement d'un boù- chon anti-fraude d'un raccord de dérivation, après raccordement de la conduite de dérivation au raccord, 
L'invention a également pour objet un dispositif de dérivation pour compteur   ans   lequel la conduite de dérivation est*munie de moyens de détermination de la pression dans cette conduite, de manière à pouvoir observer si la pression du flui- de a été   @@   ou non maintenue, pendant toute la durée de mani- pulation du compteur. 



   D'autres objets et avantages de la présente invention apparaîtront aux hommes de l'art à la lecture de la présente description de sa forme do réalisation, non limitative,   repré-   sentée sur les dessins   annexés :   
Fig. 1 est une vue en perspective d'un dispositif de comptage suivant   l'invention.   



   Fig. 2 est une élévation de la conduite de dérivation de la figure 1. 



   Fig. 3 est une élévation, avec coupe partielle, de l'extrémité de la conduite de dérivation susceptible d'être reliée au raccord de dérivation muni du bouchon anti-fraude. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



     Fig. 4   est une vue de côté du bouchon anti-fraude, utilisé avec le raccord de dérivation de la figure 1. 



   Fig. 5 est une vue, semblable à la figure 4, le bouchon étant tourné de 90  sur son axe. 



   Fig. 6 est une vue en bout du bouchon, du côté gauche de la figure 4. 



   Fig. 7 est une coupe verticale du raccord de dérivation, ou d'isolement de compteur, de la figure 1, le robinet étant représenté en position verticale. 



   Fig. 8 est une vue en bout de la pièce de dérivation ou d'arrêt de la figure 7, certaines parties étant coupées, et 
Fig. 9 est une we de dessus de la pièce de la figure 7, certaines parties étant enlevées pour montrer le bouchon anti-fraude en place dans son logement, à l'intérieur de l'orifice de dérivation. 



   La figure 1 représente un compteur à gaz 20, de type usuel, comportant une entrée 22 et une sortie 24. L'entrée 22 et la sortie 24 sont espacées et sensiblement parallèles l'une à l'autre. Elles sont reliées, par des unions 26, à des mame- ' lons 28 et 30, respectivement, en vue de leur suspension au barreau de compteur 32. Ce barreau peut être muni d'une fixa- tion, non représentée, permettant de le supporter sur un mur vertical 37. Le barreau 32 est solidaire d'un raccord d'entrée 36, en forme de coude, et d'un raccord de sortie 38, qui com- porte un dispositif de robinet de by-pass; tel que décrit dans le brevet américain n  3 187 570, du 8 Juin 1965. 



   Une conduite d'amenée de gaz, globalement désignée par le repère 40, en liaison avec une source de fluide, non représentée, est connectée au raccord d'entrée 36 du barreau 32. Une conduite de distribution 42, partant du mur 37 et en 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 communication avec le réseau de l'immeuble, est connectée directement au raccord de sortie 38. 



   La conduite d'alimentation 40 comprend une colonne montante usuelle 44, dans laquelle est monté un raccord 46 de dérivation ou d'isolement de compteur, conforme à la présente invention. Le robinet d'isolement de compteur, mieux représenté sur les figures 7 à 9, est un robinet à boisseau tournant, semblable à celui qui est décrit dans le brevet américain n 2 653   791,   de Mueller. Le robinet d'isolement 46 est relié à la partie aval de la conçluite 40, par un manchon isolant 48. 



  Si le gaz est amené à la conduite 40 sous haute pression, il faut le détendre avant sa distribution dans les locaux rési- dentiels ou commerciaux. Pour cela, un régulateur de pression ou détendeur 50, de type,usuel, représenté en trait pointillé sur la figure 1, peut   être   monté sur la conduite d'alimenta- tion, entre le'robinet   d'isolement   de compteur 46 et le barreau 32. L'isolement 46, représenté sur les figures 7 à 9, est une variante du robinet lubrifié d'isolement décrit dans le brevet américain n  2 653 791, déjà cité.

   Il comprend un corps 52, comportant un siège conique 54 ayant des orifices d'entrée et de sortie 56 et 58, diamétralement alignés, communiquant respectivement avec des passages alignés 60 et 62, a'entrée et de sortie du   c orps.   Le passage d'entrée 60 peut porter un filetage intérieur 64, en vue de son raccordement à l'ex- trémité supérieure de la colonne montante 44, Le corps 52 peut être fileté extérieurement, pour l'engagement d'un écrou de jonction 68, en vue de raccorder le passage de sortie 62 avec le côté aval de la conduite d'alimentation 40, par l'inter- médiaire du manchon isolant, 48, comme indiqué plus haut. 



   On voit, sur les figures 1 et 9, que le corps 52 du 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 robinet 46 est muni d'un bossage 69, du côté amont du siège        54.   le bossags   69   comporte un orifice de dérivation 70, en communication directe avec un passage de dérivation 72 dans le boisage, qui débouche lui-même dans le passage d'entrée   60, .   



  L'extrémité extérieure du passage 72 est filetée intérieure- ment, comme indiqué en 73. Elle est normalement fermée par un bouchon d'obturation   anti-fraude   74, fileté extérieure- ment, lorsqu'on n'utilise pas le passage de dérivation, On voit que, dans ce cas, lorsque le bouchon 74 est en position d'obturation du passage 72, il se trouve en retrait, vers l'intérieur de l'orifice 70. Un couvercle protecteur 76 est vissé sur le filetage extérieur du bossage 69, de façon à recouvrir   l'orifice   70, Le couvercle   76   est scellé en place      au moyen d'un plomb 78. 



     'Le   bouchon anti-fraude 74 est'mieux représenté sur les figures 4, 5 et 6. Il comporte une extrémité   75,   en forme de coin, définie par deux surfaces planes 77 et   79.   Ces sur- faces sont inclinées par rapport à un plan radial du bouchon et elles forment entre elles un angle au sommet A, de l'ordre de 120  ainsi, quand le bouchon, est monté en retrait dans le passage 72, il est impossible à quiconque, ne possédant pas un outil spécial, de l'enlever du passage 72. D'autre part, le bouchon 74 comporte un trou axial 81, débouchant dans son ex- trémité en coin 75, ce trou étant fermé'à l'autre extrémité et fileté intérieurement, comme indiqué en 83 sur les figures -. 



   3 et 6. Le rôle du trou fileté 81 apparaîtra plus-loin dans la description* 
Un boisseau conique ou obturateur 85 est monté tournant à l'intérieur du siège 54. Cet obturateur comporte un passage   diamétral   87, représenté en trait pointillé sur   la -   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 figure 7, qui vient en alignement avec les orifices 56 et   58   d'entrée et de sortie du siège, dans la position d'ouverture du robinet 46, afin de permettre dans ce cas l'écoulement à travers les passages d'entrée et de sortie 60 et 62, vers le compteur 20.   L'obturateur   85 comporte également un faux orifice 84, ou évidement, qui correspond avec un évidement 82 du siège 54.

   Ces évidements 82 et 84 ont pour but de sup- primer les surfaces du siège et de l'obturateur qui seraient exposées au fluide véhiculé, avec risque de corrosion de ces surfaces dans le robinet 46. Il est clair que, lorsque l'ob- turateur 85 est tourné de 90  par rapport à la position   re-   présentée sur les figures 7 ou 9, le robinet 46 est en po- sition fermée, le passage 87 n'étant plus aligné avec les passages 60 et 62.

   Dans cette position, il ne peut plus y avoir d'écoulement de fluide vers le compteur 20, mais il peut y avoir écoulement vers le passage 72, et au-delà lorsque le bouchon anti-fraude 74 est enlevé, 
Comme décrit plus en détail dans le brevet n  2 653 791 déjà cité,   J.'obturateur   85 comporte avantageuse- ment, près de ses extrémités plus grande et plus petite, des gorges circonférentielles, à l'intérieur desquelles sont dis- posés des anneaux d'étanchéité 86, élastiques, déformables par pression. Ces garnitures, représentées sous forme de joints toriques, assurent une étanchéité effective entre l'obturateur et le siège 54, près des extrémités opposées de ce dernier. Des canaux de graissage longitudinaux 88 relient les gorges cir- conférentielles, de manière à constituer avec celles-ci un système de lubrification fermé.

   Le lubrifiant peut être intro- duit dans le système par un trou radial de chargement 90 (figure 8) dans le corps   52,   le trou 90 débouchant en face 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 d'une des gorges longitudinales 88, quelle que soit la posi- tion, ouverte ou fermée, de l'obturateur 85. L'extrémité extérieure du trou de chargement 90 est agrandie et filetée intérieurement, en vue de la réception d'un bouchon, non représenté, L'obturateur 85 est retenu dans son siège 84 par un écrou 94 (figures 7 et 8); vissé sur une extension 96, de diamètre réduit, filetée, prévue sur la plus petite   extré-   mité de l'obturateur. L'écrou 94 appuie contre une rondelle 97, qui s'appuie elle-même contre une surface d'étanchéité annulaire sur le corps 52 et la plus petite extrémité du siège' 54.

   De préférence, la rondelle 97 est rendue solidaire de l'obturateur 85 par une goupille 98, qui traverse un côté   de .la   rondelle, l'extension 96 de la petite extrémité de l'obturateur, et pénètre dans un emboitement borgne dans le côté opposé de la rondelle, de manière à rendre le robinet 46 substantiellement à l'abri de la fraude, comme indiqué de façon détaillée dans le brevet Mueller précité. 



   L'extrémité la plus grande de l'obturateur 85 comporte une extension 100, sensiblement plate, susceptible d'être saisie par une clé, en vue de la rotation de l'obtu- rateur entre ses positions ouverte et fermée. Cette extension est alignée avec le passage diamétral 87 de l'obturateur, de manière à donner une indication extérieure de la position de ce passage. L'extrémité la plus grande de l'obturateur com- porte également une patte de blocage radiale 104, percée d'un trou 106 qui peut venir en alignement avec un trou correspon- dant 108 d'une patte fixe 110 prévue sur le corps 52, dans la position fermée du   robinet. Cela   permet l'insertion d'un moyen de verrouillage, un cadenas par exemple, non représenté, dans les deux trous, afin de bloquer le robinet 46 dans sa 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 position fermée.

   Le   corpi   52 peut également comporter des projections, non   représentées,   servant de butées pour limiter le mouvement de rotation entre les positions ouverte et fermée. 



   Le raccord de sortie 38, solidaire du barreau support 32, comporte une entrée 22, filetée intérieurement, pour le .raccordement du mamelon 30 monté d'autre part sur la sortie 24 du compteur 20, Le raccord de sortie 38 comporte également une sortie latérale 130, susceptible d'être reliée à la con-      duite de distribution 42'aboutissant au réseau intérieur de l'immeuble. Il présente également un orifice de dérivation 134, normalement formé par un bouchon amovible, non représenté.      



  A l'intérieur du raccord 38 est disposé un   obturateur  tiroir qui peut être déplacé 'entre une position ouverte, pour la- quelle le fluide peut s'écouler du compteur vers la conduite de distribution 42, et une position fermée, pour laquelle le fluide peut passer à travers l'orifice de dérivation 134 vers la conduite de distribution 42, le circuit du compteur étant fermé. Quand l'obturateur à tiroir se trouve entre ses positions ouverte et fermée, le. fluide peut venir à la fois du compteur 20 et de l'orifice de dérivation 134, vers la conduite de distribution 42, 
Comme représenté particulièrement sur les figures 1, 2 et 3, le dispositif'de dérivation, suivant la présente invention, comporte une tuyauterie de dérivation 150, souple, pouvant être raccordée au bossage 69 et à l'orifice de déri-      vation 134.

   Plus particulièrement, la tuyauterie de dériva- tion contient, à   son .extrémité   amont, un outil de démontage de bouchon, globalement désigné par le repère 152,   et, à   son extrémité aval, un raccord 154 pour sa jonction avec l'ori- fice de dérivation 134   d@   raccord de sortie 38. Une régulation 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de pression 151 peut être prévue dans la tuyauterie de déri- vation 150, si la conduite d'alimentation   40   est sous haute pression et que le régulateur 50 est installé, Le raccord 154 est muni d'un robinet de purge 157 et d'un manomètre 158.

   Ce dernier indique la pression dans la tuyauterie 150, lorsque celle-ci est reliée aux orifices de dérivation 70 et   134,   de sorte que l'opérateur peut avoir facilement une indication de la pression dans le dispositif de dérivation, à tout moment pendant l'opération de réparation ou de   remplacement   du comp- teur 20. 



   L'outil 152 monte à l'extrémité amont de la tuyau- terie de dérivation 150 comprend un manchon 159, qui comporte un alésage agrandi 161, fileté intérieurement comme indiqué en 163. Le manchon 159 est susceptible d'être vissé sur le filetage extérieur du bossage 70, Il porte un raccord tour- nant 165, maintenu par un anneau d'arrêt   167.   Des joints toriques 169 assurent l'étanchéité entre le raccord tournant 165 et le manchon 159. Une gorge annulaire 171, prévue dans de la paroi intérieure du raccord tournant   165,   communique avec / passages latéraux 173 dans le manchon, qui débouchent eux-mê- mes dans l'alésage agrandi 161. Le raccord tournant 165 pré- sente une saillie 175, comportant un passage intérieur 177, er communication avec la gorge 171.

   Le passage 177 est fileté intérieurement, en 179, en vue de la réception d'un raccord fileté d'un tuyau flexible 181 faisant partie dé la tuyau- terie de dérivation 150. 



   Le manchon 159 comporte un alésage'183 de diamètre plus faible que l'alésage 161, mais aligné et en communica- tion avec ce dernier. L'alésage 183 reçoit, de façon coulis- sante, un axe tubulaire 185. Un joint torique approprié   187   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 est disposé dans une gorge annulaire de la paroi de l'alésage 
183, de façon à assurer l'étanchéité avec la surface exté- rieure de l'axe 185, L'axe 185 passe dans l'alésage 183, puis dans la partie agrandie 151, et il porte à son extrémité ex- térieure un raccord 189 taillé en coin et complémentaire à l'extrémité biseautée 75 du bouchon anti-fraude 74.

   Une poignée 191 est fixée à   l'autre   extrémité de l'axe 185, de façon à pouvoir faire tourner ce dernier à l'intérieur du manchon 159, Un deuxième axe 193 est monté à l'intérieur de l'axe tubulaire 185, et il dépasse aux deux extrémités de ce dernier. L'extrémité de l'axe 193, qui se prolonge au-delà de l'extrémité de   l'axe   185 portant le raccord en coin 189, est filetée extérieurement   corme   indiqué en 195, L'autre extrémité de l'axe 193 est munie d'un bouton moleté 197, de façon à .pouvoir faire tourner   l'a):e   193 par rapport à l'axe 185, On voit donc que l'axe tubulaire 185 et l'axe 193 peuvent glisser axialement, comme un tout, à l'intérieur du manchon 159, mais ils ne peuvent pas se déplacer axialement l'un par rapport à l'autre. 



   Quand on désire .faire fonctionner le dispositif en dérivation, le robinet d'isolement de compteur 46 étant en position ouverte, la tuyauterie de dérivation est connectée, respectivement, au bossage 69 et à l'orifice de dérivation 
134, Bien entendu, il faut d'abord enlever le couvercle 76 sur le bossage 69. Quand la tuyauterie 150 est raccordée, le robinet 46 étant en position ouverte, le dispositif est dans une ..situation telle que le gaz s'écoule de la colonne montante 44 vers le   compteur.20,   à travers la conduite d'a- limentation 40 ; l'obturateur du raccord de sortie 38 occupe d'autre part une position permettant l'écoulement du gaz depuis 

 <Desc/Clms Page number 12> 

   e   compteur jusqu'à la conduite de distribution 42, à travers le   mamelon   30, l'orifice de dérivation 134 étant fermé.

   Après le branchement de la tuyauterie 150 tel que décrit ci-dessus, il est nécessaire d'enlever le bouchon anti-fraude 74 du passage de dérivation 72, de façon à permettre l'écoulement du gaz dans l'alésage 161 et à travers la tuyauterie de dérivation 150, 
Pour enlever le bouchon 74, on visse d'abord l'extrémité 195 de l'axe 193, dans le trou axial fileté du bouchon   74,   jusqu'à ce que l'extrémité biseautée 189 soit en contact serré avec les surfaces correspondantes de l'extrémité en coin 75 du bouchon 74, Lorsque cette opération a été effec- tuée, il ne peut plus y avoir de mouvement axial entre le bouchon 74 et l'extrémité 189 de l'axe 185, On tourne alors la poignée 191 dans une direction telle que le bouchon soit extrait du passage de dérivation 72, à travers l'orifice de dérivation 70,

   dans l'alésage agrandi 161 du manchon 159. Le gaz peut alors s'écouler à travers l'orifice de dérivation 70, ' dans la tuyauterie 150, jusqu'au raccord de sortie 38, Le, robinet de purge 157 est ouvert juste avant l'enlèvement du, bouchon 74, de façon à chasser à l'atmosphère l'air contenu dans la tuyauterie 150, lorsque le gaz s'écoule vers le rac- cord 38, Lorsque l'air a été expulsé, on ferme le robinet de purge 157, et l'opérateur peut observer le manomètre 158 afin de s'assurer que la pression dans la tuyauterie a atteint une valeur désirée prédéterminée. L'obturateur à tiroir du raccord 38 est alors déplacé de sa première position à la position intermédiaire, pour laquelle le gaz peut s'écouler à la fois à travers le compteur 20 et la tuyauterie de déri- vation 150, -vers la conduite de distribution 42.

   Lorsque 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 l'obturateur du raccord ce sortie 38 a été amené en position intermédiaire, et qu'on a vérifié que le gaz sous pression      circule à travers la tuyauterie 150 vers la conduite de .distribution 42, on le déplace alors jusqu'à la position d'in- terruption de l'écoulement à partir du compteur 20, le passage      se faisant uniquement par la tuyauterie de dérivation 150 vers la conduite de distribution   42,'   t 
On amène ensuite le robinet d'isolement de compteur 
46 dans sa position de   fermeture   totale, de façon à interrom-      pre le circuit de gaz de la colonne montante 44 vers le comp- teur 20, puis on démonte le compteur de son barreau support 
32, en vue de sa réparation ou de son remplacement.

   Pendant toute la durée de l'opération ci-dessus, l'opérateur dispose 'constamment de l'indication de la pression dans la tuyauterie 
150, Par conséquent, s'il note une chute de pression au-dessous d'une valeur prédéterminée, il sait qu'il est nécessaire de rallumer les veilleuses dans les locaux alimentés. Toutefois, cela n'est généralement pas nécessaire, car le changement, effectué comme indiqué plus haut, évite tout excès ou chute de pression dans la conduite de distribution 42. 



   Lorsque le compteur 20 a été réparé, ou remplacé, on le relie à nouveau au barreau support 32, et on rétablit le circuit normal, à travers le compteur, par des opérations sensiblement inverses. Tcutefois, lors du rétablissement de ce circuit, il est nécessaire de purger l'air de la conduit d'alimentation, depuis le robinet d'isolement 46 et depuis le compteur 20.

   Ceci est obtenu par ouverture d'une purge 200 sur le raccord de sortie 38,   ' ,    
On constate donc que les objets et avantages de l'invention sont effectivement obtenus par le dispositif de 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 privation   décrit ci-dessus,      ¯est   entendu toutefois que 
 EMI14.1 
 des modifications de dëtaii peuvent étre apfiortées dans 1a ")-" forme et la construction du dispositif suivant l'invention, sans sortir du cadre de la présente invention. Celle-ci n'est pas limitée à la forme de réalisation représentée et décrite ci-dessus à titre d'exemple.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DEVICE FOR CONNECTING A BYPASS LINE
The present invention relates to a meter bypass or bypass installation; it relates more particularly to an improved device, which makes it possible to dismantle a meter from a fluid line, from erm for example, without interrupting the distribution. The invention also relates to an improved device, for the connection of a bypass line to a bypass orifice, provided in a connector or bypass piece, which eliminates the use of special tools and simplifies the ring operation. tion of the bypass line to the fitting.



   Most gas companies have a habit of disassembling, inspecting, cleaning, repairing and

 <Desc / Clms Page number 2>

 replace? their counters, after a certain period of operation. When it comes to a meter for the supply of residential premises, disassembly and reassembly present difficulties, because any stoppage of the gas distribution leads to the extinction of the pilot lights in the user appliances, such as ovens. , refrigerators, water heaters, etc.



  When service is restored, there is a risk of forgetting to re-ignite one or more pilot lights, which puts the room in a dangerous situation. Even if the gas flow is not stopped during the replacement of the meter, a sudden increase in the flow rate, if it occurs, may blow out the pilot.



   Various systems have already been tried for the replacement of fluid dispensing meters. These systems are defective in that they cause the flow of fluid to stop, or abruptly increase, at some point during the replacement operation, require a number of expensive special parts, are inconvenient and difficult to handle, and lack flexibility to the point of not being able to adapt and therefore be used in confined spaces.



   The present invention avoids, in a novel way, these various drawbacks. It relates to a bypass device, in which a fluid meter can be removed from a fluid distribution line, without interrupting the distribution. The meter can be reassembled, or replaced by an identical device, without interrupting the distribution or causing a sudden influx of fluid in the pipe.



   The bypass device according to the invention also has the advantages of being able to be used in spaces

 <Desc / Clms Page number 3>

 restricted, and capable of being handled by people with limited experience, with minimal education, and without the use of special tools. It is virtually immune to fraud. It is of simple construction, and can be manufactured and installed economically. The present invention also relates to a bypass device, in which the bypass pipe comprises ns. Aids for removing a tamper-proof plug, placed in the opening of a bypass fitting.

   It also relates to an anti-fraud plug, for a bypass connection, as well as a bypass pipe comprising a tool for removing an anti-fraud plug from a bypass connection, after connection of the bypass line to the fitting,
The invention also relates to a bypass device for a meter in which the bypass line is provided with means for determining the pressure in this line, so as to be able to observe whether the pressure of the fluid has been @@ or not maintained, for the duration of the operation of the counter.



   Other objects and advantages of the present invention will become apparent to those skilled in the art on reading the present description of its non-limiting embodiment shown in the accompanying drawings:
Fig. 1 is a perspective view of a counting device according to the invention.



   Fig. 2 is an elevation of the bypass line of Figure 1.



   Fig. 3 is an elevation, in partial section, of the end of the branch pipe capable of being connected to the branch connector provided with the anti-fraud plug.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



     Fig. 4 is a side view of the anti-tamper plug, used with the bypass fitting of Figure 1.



   Fig. 5 is a view, similar to FIG. 4, the stopper being rotated by 90 on its axis.



   Fig. 6 is an end view of the plug, on the left side of FIG. 4.



   Fig. 7 is a vertical section through the branch connection, or meter isolation, of FIG. 1, the valve being shown in the vertical position.



   Fig. 8 is an end view of the bypass or stop piece of FIG. 7, certain parts being cut away, and
Fig. 9 is a top view of the part of FIG. 7, certain parts being removed to show the anti-fraud plug in place in its housing, inside the bypass orifice.



   FIG. 1 represents a gas meter 20, of conventional type, comprising an inlet 22 and an outlet 24. The inlet 22 and the outlet 24 are spaced apart and substantially parallel to one another. They are connected, by unions 26, to studs 28 and 30, respectively, with a view to their suspension from the counter bar 32. This bar can be provided with a fastener, not shown, allowing it to be suspended. support on a vertical wall 37. The bar 32 is integral with an inlet connector 36, in the form of an elbow, and an outlet connector 38, which comprises a bypass valve device; as described in U.S. Patent No. 3,187,570, June 8, 1965.



   A gas supply line, generally designated by the numeral 40, in connection with a source of fluid, not shown, is connected to the inlet connection 36 of the bar 32. A distribution line 42, starting from the wall 37 and in

 <Desc / Clms Page number 5>

 communication with the building network, is connected directly to the outlet connection 38.



   The supply line 40 comprises a conventional riser 44, in which is mounted a connection 46 for bypass or meter isolation, according to the present invention. The meter isolation valve, best shown in Figures 7-9, is a rotary plug valve, similar to that described in U.S. Patent No. 2,653,791, to Mueller. The isolation valve 46 is connected to the downstream part of the pipe 40, by an insulating sleeve 48.



  If the gas is supplied to line 40 under high pressure, it must be relieved before its distribution to residential or commercial premises. For this, a pressure regulator or regulator 50, of the usual type, shown in dotted lines in FIG. 1, can be mounted on the supply line, between the meter isolation valve 46 and the bar. 32. The isolation 46, shown in Figures 7-9, is a variation of the lubricated isolation valve disclosed in US Patent No. 2,653,791, previously cited.

   It comprises a body 52, comprising a conical seat 54 having inlet and outlet openings 56 and 58, diametrically aligned, communicating respectively with aligned passages 60 and 62, at the inlet and outlet of the body. The inlet passage 60 may have an internal thread 64 for connection to the upper end of the riser 44. The body 52 may be externally threaded for the engagement of a union nut 68 , in order to connect the outlet passage 62 with the downstream side of the supply line 40, through the insulating sleeve, 48, as indicated above.



   It can be seen, in Figures 1 and 9, that the body 52 of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 valve 46 is provided with a boss 69, on the upstream side of the seat 54. the bossags 69 comprises a bypass orifice 70, in direct communication with a bypass passage 72 in the timbering, which itself opens into the passage of entry 60,.



  The outer end of the passage 72 is internally threaded, as indicated at 73. It is normally closed by a tamper-proof plug 74, externally threaded, when the bypass passage is not used. It can be seen that, in this case, when the plug 74 is in the closed position of the passage 72, it is set back, towards the inside of the orifice 70. A protective cover 76 is screwed onto the external thread of the boss. 69, so as to cover the orifice 70, The cover 76 is sealed in place by means of a seal 78.



     The anti-fraud plug 74 is best shown in Figures 4, 5 and 6. It has a wedge-shaped end 75 defined by two flat surfaces 77 and 79. These surfaces are inclined relative to a radial plane of the stopper and they form an angle between them at the apex A, of the order of 120 thus, when the stopper is set back in the passage 72, it is impossible for anyone, not having a special tool, to remove it from passage 72. On the other hand, plug 74 has an axial hole 81, opening into its wedge end 75, this hole being closed at the other end and threaded internally, as indicated at 83 on the figures -.



   3 and 6. The role of the threaded hole 81 will appear later in the description *
A conical plug or shutter 85 is rotatably mounted inside the seat 54. This shutter has a diametral passage 87, shown in dotted lines on the -

 <Desc / Clms Page number 7>

 Figure 7, which comes into alignment with the inlet and outlet ports 56 and 58 of the seat, in the open position of the valve 46, in order to allow in this case flow through the inlet and outlet passages. outlet 60 and 62, towards the counter 20. The shutter 85 also comprises a false orifice 84, or recess, which corresponds with a recess 82 of the seat 54.

   The purpose of these recesses 82 and 84 is to eliminate the surfaces of the seat and of the shutter which would be exposed to the fluid conveyed, with the risk of corrosion of these surfaces in the valve 46. It is clear that, when the ob- turator 85 is rotated by 90 relative to the position shown in Figures 7 or 9, the valve 46 is in the closed position, the passage 87 no longer being aligned with the passages 60 and 62.

   In this position, there can no longer be any flow of fluid towards the meter 20, but there can be flow towards the passage 72, and beyond when the anti-fraud plug 74 is removed,
As described in more detail in the aforementioned Patent No. 2,653,791, the shutter 85 advantageously has, near its larger and smaller ends, circumferential grooves, inside which are arranged rings. sealing 86, elastic, deformable by pressure. These gaskets, shown in the form of O-rings, provide an effective seal between the shutter and the seat 54, near the opposite ends of the latter. Longitudinal lubrication channels 88 connect the circumferential grooves, so as to form therewith a closed lubrication system.

   The lubricant can be introduced into the system through a radial loading hole 90 (figure 8) in the body 52, the hole 90 emerging opposite.

 <Desc / Clms Page number 8>

 one of the longitudinal grooves 88, regardless of the position, open or closed, of the shutter 85. The outer end of the loading hole 90 is enlarged and internally threaded, with a view to receiving a plug , not shown, the shutter 85 is retained in its seat 84 by a nut 94 (Figures 7 and 8); screwed onto an extension 96, of reduced diameter, threaded, provided on the smallest end of the shutter. The nut 94 bears against a washer 97, which itself bears against an annular sealing surface on the body 52 and the smaller end of the seat '54.

   Preferably, the washer 97 is made integral with the shutter 85 by a pin 98, which passes through one side of the washer, the extension 96 of the small end of the shutter, and enters a blind socket in the side. opposite of the washer, so as to make the tap 46 substantially immune to fraud, as detailed in the aforementioned Mueller patent.



   The larger end of the shutter 85 has a substantially flat extension 100 capable of being grasped by a key for the purpose of rotating the shutter between its open and closed positions. This extension is aligned with the diametral passage 87 of the shutter, so as to give an external indication of the position of this passage. The larger end of the shutter also comprises a radial locking tab 104, pierced with a hole 106 which can come into alignment with a corresponding hole 108 of a fixed tab 110 provided on the body 52. , in the closed position of the valve. This allows the insertion of a locking means, a padlock for example, not shown, in the two holes, in order to block the valve 46 in its

 <Desc / Clms Page number 9>

 closed position.

   The body 52 may also include projections, not shown, serving as stops to limit the rotational movement between the open and closed positions.



   The outlet connector 38, integral with the support bar 32, comprises an inlet 22, internally threaded, for the connection of the nipple 30 mounted on the other hand on the outlet 24 of the meter 20, The outlet fitting 38 also comprises a lateral outlet 130, capable of being connected to the distribution duct 42 'leading to the internal network of the building. It also has a bypass orifice 134, normally formed by a removable plug, not shown.



  Inside the fitting 38 is disposed a slide valve which can be moved between an open position, for which the fluid can flow from the meter to the distribution line 42, and a closed position, for which the fluid. can pass through the bypass port 134 to the distribution line 42, the meter circuit being closed. When the slide valve is between its open and closed positions, the. fluid can come both from the meter 20 and from the bypass orifice 134, to the distribution pipe 42,
As shown particularly in Figures 1, 2 and 3, the bypass device according to the present invention comprises a flexible bypass pipe 150 which can be connected to the boss 69 and to the bypass port 134.

   More particularly, the branch pipe contains, at its upstream end, a plug removal tool, generally designated by the reference numeral 152, and, at its downstream end, a fitting 154 for its junction with the orifice. bypass 134 d @ outlet connection 38. A regulation

 <Desc / Clms Page number 10>

 pressure 151 can be provided in the bypass line 150, if the supply line 40 is under high pressure and the regulator 50 is installed, Fitting 154 is provided with a drain valve 157 and a pressure gauge 158.

   The latter indicates the pressure in the piping 150, when this is connected to the bypass ports 70 and 134, so that the operator can easily have an indication of the pressure in the bypass device, at any time during the operation. counter repair or replacement operation 20.



   Tool 152 mounts to the upstream end of branch pipe 150 includes a sleeve 159, which has an enlarged bore 161, internally threaded as shown at 163. Sleeve 159 is threadable onto the outside thread. of the boss 70, it carries a swivel 165, held by a stop ring 167. O-rings 169 seal between the swivel 165 and the sleeve 159. An annular groove 171, provided in the wall of the swivel 165, communicates with side passages 173 in the sleeve, which themselves open into the enlarged bore 161. The swivel 165 has a projection 175, having an inner passage 177, and communicates with throat 171.

   The passage 177 is internally threaded at 179 to receive a threaded connection of a flexible pipe 181 forming part of the branch pipe 150.



   The sleeve 159 has a bore 183 of smaller diameter than the bore 161, but aligned and in communication with the latter. Bore 183 slidably receives a tubular pin 185. A suitable O-ring 187

 <Desc / Clms Page number 11>

 is disposed in an annular groove in the wall of the bore
183, so as to ensure the seal with the outer surface of the axle 185, the axle 185 passes through the bore 183, then into the enlarged part 151, and it carries at its outer end a fitting 189 wedge-cut and complementary to the bevelled end 75 of the anti-fraud plug 74.

   A handle 191 is fixed to the other end of the axle 185, so as to be able to rotate the latter inside the sleeve 159, A second axle 193 is mounted inside the tubular axle 185, and it protrudes at both ends of the latter. The end of the pin 193, which extends beyond the end of the pin 185 carrying the wedge 189, is externally threaded as shown in 195, The other end of the pin 193 is provided of a knurled knob 197, so as to be able to rotate a): e 193 with respect to the axis 185, It is therefore seen that the tubular axis 185 and the axis 193 can slide axially, as a whole , inside the sleeve 159, but they cannot move axially with respect to each other.



   When it is desired to operate the device in bypass, with the meter isolation valve 46 in the open position, the bypass piping is connected, respectively, to the boss 69 and to the bypass port.
134. Of course, one must first remove the cover 76 on the boss 69. When the piping 150 is connected, the valve 46 being in the open position, the device is in a situation such that gas is flowing out. the riser 44 to the meter 20, through the supply line 40; the shutter of the outlet connection 38 also occupies a position allowing the flow of gas from

 <Desc / Clms Page number 12>

   e meter to the distribution line 42, through the nipple 30, the bypass port 134 being closed.

   After connecting the piping 150 as described above, it is necessary to remove the tamper-proof plug 74 from the bypass passage 72, so as to allow the flow of gas into the bore 161 and through the branch pipe 150,
To remove the plug 74, the end 195 of the pin 193 is first screwed into the threaded axial hole of the plug 74, until the beveled end 189 is in tight contact with the corresponding surfaces of the plug. The wedge end 75 of the stopper 74. When this operation has been carried out, there can no longer be any axial movement between the stopper 74 and the end 189 of the axle 185. The handle 191 is then turned in a direction such that the plug is extracted from the bypass passage 72, through the bypass orifice 70,

   in the enlarged bore 161 of the sleeve 159. Gas can then flow through the bypass port 70, in the piping 150, to the outlet fitting 38, The purge valve 157 is opened just before the removal of the plug 74, so as to expel the air contained in the pipe 150 to the atmosphere, when the gas flows to the connection 38, When the air has been expelled, the valve is closed purge valve 157, and the operator can observe the pressure gauge 158 to ensure that the pressure in the piping has reached a predetermined desired value. The spool valve of fitting 38 is then moved from its first position to the intermediate position, for which gas can flow both through meter 20 and bypass pipe 150, to the gas line. distribution 42.

   When

 <Desc / Clms Page number 13>

 the shutter of the connection this outlet 38 has been brought to the intermediate position, and it has been verified that the pressurized gas flows through the pipe 150 towards the distribution pipe 42, it is then moved to the position d 'interruption of the flow from the meter 20, the passage being made only through the bypass pipe 150 to the distribution pipe 42,' t
Then bring the meter isolation valve
46 in its fully closed position, so as to interrupt the gas circuit from the riser 44 to the meter 20, then the meter is removed from its support bar
32, with a view to its repair or replacement.

   During the entire duration of the above operation, the operator constantly has the indication of the pressure in the piping.
150, Therefore, if he notices a pressure drop below a predetermined value, he knows that it is necessary to relight the pilot lights in the premises supplied. However, this is generally not necessary, since the change, carried out as indicated above, avoids any excess or drop in pressure in the distribution line 42.



   When the counter 20 has been repaired, or replaced, it is connected again to the support bar 32, and the normal circuit is reestablished, through the counter, by substantially reverse operations. However, when reestablishing this circuit, it is necessary to purge the air from the supply duct, from the isolation valve 46 and from the meter 20.

   This is obtained by opening a purge 200 on the outlet connection 38, ',
It can therefore be seen that the objects and advantages of the invention are effectively obtained by the device for

 <Desc / Clms Page number 14>

 deprivation described above, it is understood, however, that
 EMI14.1
 modifications of detail can be apfiortées in 1a ") -" form and construction of the device according to the invention, without departing from the scope of the present invention. This is not limited to the embodiment shown and described above by way of example.

 

Claims (1)

RESUME 1. Dispositif de dérivation, pour compteur, qui comprend un compteur monté de façon amovible sur une conduite un robinet, en amont du compteur, pouvant être ouvert ou, fermé pour le passage du fluide à travers le compteur; des moyens, dans la conduite, en amont du robinet, com- portant un orifice de dérivation et un bouchon, vissé dans cet orifice; SUMMARY 1. Bypass device, for meter, which comprises a meter removably mounted on a pipe a valve, upstream of the meter, which can be opened or closed for the passage of fluid through the meter; means, in the pipe, upstream of the valve, comprising a bypass orifice and a plug, screwed into this orifice; un deuxième robinet, sur la conduite, en aval du compteur, comprenant un corps muni d'un orifice de dérivation, et pouvant occuper au moins une position ouverte pour l'écoulement à partir du compteur, l'orifice de dérivation étant fermé, et une position de dérivation, dans laquelle le fluide s'écoule de l'orifice vers l'aval de la conduite, la communication avec le compteur étant interrompue ;et une tuyauterie de déri- vation, raccordée de façon amovible entre les orifices ,de dérivation, cette tuyauterie comportant, à son extré- mité amont, des moyens d'enlèvement du bouchon de l'orifice de dérivation, après branchement de la dite tuyauterie sur ledit orifice. a second valve, on the pipe, downstream of the meter, comprising a body provided with a bypass orifice, and capable of occupying at least one open position for the flow from the meter, the bypass orifice being closed, and a bypass position, in which the fluid flows from the orifice downstream of the pipe, communication with the meter being interrupted; and bypass piping, removably connected between the orifices, bypass , this pipe comprising, at its upstream end, means for removing the plug from the bypass orifice, after connection of said pipe to said orifice. Le dispositif suivant l'invention peut présenter, en outre, une ou plusieurs des caractéristiques (2) à (16) ci-dessous, 2. Le bouchon de l'orifice de dérivation comprend une extrémité en forme de coin, dirigée vers l'extérieur. <Desc/Clms Page number 16> The device according to the invention may have, in addition, one or more of the characteristics (2) to (16) below, 2. The stopper of the bypass opening comprises a wedge-shaped end, directed towards the end. outside. <Desc / Clms Page number 16> 3, Les moyens d'enlèvement, placés dans la tuyauterie de dérivation, comprennent un outil tournant ayant une extrémité, en forme de coin, complémentaire de l'extrémité du bouchon, 4. L'outil tournant peut venir en contact avec le.bouchon, en vue de dévisser celui-ci hors de l'orifice, quand l'extrémité amont de la tuyauterie de dérivation est raccordée à cet orifice. 3, The removal means, placed in the bypass piping, comprise a rotating tool having a wedge-shaped end complementary to the end of the plug, 4. The rotating tool can come into contact with the plug. , with a view to unscrewing it from the orifice, when the upstream end of the bypass pipe is connected to this orifice. 5. L'extrémité du bouchon, en forme de coin, comporte un trou axial, fermé à son extrémité intérieure et fileté intérieurement. 5. The wedge-shaped end of the plug has an axial hole, closed at its inner end and internally threaded. 6, L'outil tournant suivant (3) comprend une tige d'accou- plement, dont l'extrémité est filetée extérieurement et se visse dans le trou axial du bouchon, et un axe tubu. laire, concentrique à la tige d'accouplement et susceptible de tourner par rapport à cette dernière. 6, The following rotating tool (3) comprises a coupling rod, the end of which is externally threaded and screws into the axial hole of the plug, and a tubu axle. lar, concentric with the coupling rod and capable of rotating with respect to the latter. 7. L'axe tubulaire suivant (6) porte ladite extrémité, en forme de coin, suivant (2), qui vient coïncider avec l'extrémité en coin du bouchon, quand la tige d'accouple- ment est vissée dans le bouchon. 7. The next tubular axis (6) carries said next wedge-shaped end (2), which coincides with the wedge end of the plug, when the coupling rod is screwed into the plug. 8. L'extrémité du bouchon, en forme de coin, a un angle au sommet de l'ordre de 1 20 , entre les faces du coin. <Desc/Clms Page number 17> 8. The wedge-shaped end of the plug has an apex angle of the order of 1 20 between the faces of the wedge. <Desc / Clms Page number 17> 9, Un manomètre est monté sur la tuyauterie de dérivation, à l'extrémité aval de celle-ci. 9, A pressure gauge is mounted on the bypass pipe at the downstream end thereof. 10. Le premier robinet comprend : un corps, comportant un siège circulaire, coupé par des passages d'entrée et ' de sortie diamétralement alignés ; et un obturateur tournant dans le siège et comportant un passage aligna- ble avec les.dits passages d'entrée et de sortie dans ladite première position de l'obturateur. 10. The first valve comprises: a body, comprising a circular seat, cut by diametrically aligned inlet and outlet passages; and a shutter rotating in the seat and having a passage alignable with said inlet and outlet passages in said first shutter position. 11. L'orifice de dérivation est situé dans un bossage du corps, à ;l'amont de l'obturateur, en communication avec le passage d'entrée du corps, le bossage étant fileté exté" rieurement, et intérieurement dans l'orifice de dériva- tion, de manière recevoir le bouchon. 11. The bypass orifice is located in a boss of the body, upstream of the shutter, in communication with the inlet passage of the body, the boss being threaded externally, and internally in the orifice. branch, so as to receive the plug. 12'. L'outil tournant comprend un manchon, présentant un alésage agrandi, fileté intérieurement, l'axe tubulaire étant supporté rotativement dans l'alésage du manchon. 12 '. The rotating tool comprises a sleeve, having an enlarged bore, internally threaded, the tubular axis being rotatably supported in the bore of the sleeve. 13, Un raccord tournant est monté sur le manchon suivant(12); il comporte une gorge annulaire intérieure, communicant avec un passage latéral du manchon ; le raccord tournant est d'autre part traversé par un passage communicant avec la tuyauterie de dérivation. 13, A swivel is mounted on the following sleeve (12); it has an internal annular groove, communicating with a lateral passage of the sleeve; the rotating union is also crossed by a passage communicating with the bypass pipe. 14. L'axe tubulaire et la tige d'accouplement suivant (6) peuveni glisser par rapport au manchon et ils sont munis chacun de moyens de manoeuvra permettant de les faire tourner l'un par rapport à l'autre, <Desc/Clms Page number 18> 15. L'entraînement du bouchon obturateur de l'crifice de dérivation du premier robinet, en vue de son dévissage de cet orifice, se fait par son extrémité en forme de coin, amende en contact avec l'extrémité correspondante de l'outil par vissage de la tige d'accouplement dans le bouchon. - 16. La tige d'accouplement peut tourner, mais ne peut pas glisser axialement, par rapport à l'axe tubulaire suivant (6). 14. The tubular axis and the following coupling rod (6) can slide relative to the sleeve and they are each provided with maneuvering means allowing them to rotate relative to one another, <Desc / Clms Page number 18> 15. The drive of the blanking plug of the bypass opening of the first valve, with a view to unscrewing it from this orifice, is effected by its wedge-shaped end, fine in contact with the corresponding end of the tool by screwing the coupling rod into the plug. - 16. The coupling rod can rotate, but cannot slide axially, with respect to the next tubular axis (6). 17, Raccord de dérivation, susceptible d'être monté sur une conduite de fluide, présentant une ou plusieurs des caractéristiques ci-dessus. 17, Bypass fitting, capable of being mounted on a fluid line, having one or more of the above characteristics. 18. Bouchon anti-fraude, pour l'obturation d'un orifice, fileté intérieurement, dans une conduite de fluide, présentant une ou plusieurs des caractéristiques suivant points précédents, 19, Combinaison d'un bouchon suivant (18), et d'un outil pour l'insertion et l'extraction du bouchon, présentant une ou plusieursdes caractéristiques ci-dessus, 18 feuillets. 18. Anti-fraud plug, for closing an orifice, threaded internally, in a fluid line, having one or more of the characteristics according to the previous points, 19, Combination of a following plug (18), and of a tool for inserting and extracting the plug, having one or more of the above characteristics, 18 leaflets.
BE690931D 1966-12-09 1966-12-09 BE690931A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE690931 1966-12-09

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE690931A true BE690931A (en) 1967-06-09

Family

ID=3849843

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE690931D BE690931A (en) 1966-12-09 1966-12-09

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE690931A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0176906A2 (en) * 1984-09-27 1986-04-09 GWF Gas- & Wassermesserfabrik AG Device for performing measurements in piping systems

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0176906A2 (en) * 1984-09-27 1986-04-09 GWF Gas- & Wassermesserfabrik AG Device for performing measurements in piping systems
EP0176906A3 (en) * 1984-09-27 1987-11-25 GWF Gas- & Wassermesserfabrik AG Device for performing measurements in piping systems

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0550323B1 (en) Connector device for parts of fluid distribution artwork, said parts and said network
FR2713302A1 (en) Liquid distributor operating with solenoid valves.
CA2869946C (en) Plumbing fitting assemblies
FR2473149A1 (en) IMPROVEMENT TO LENTICULAR OR SPHERICAL SHUTTER VALVES
EP0900966B1 (en) Safety disconnection device for fluid handling plant
EP0328472B1 (en) Coupling incorporating a start-up valve for the gradual pressurisation of pneumatic installations
CH670688A5 (en)
BE690931A (en)
EP0241624A1 (en) Swivelling disconnecting couplings
EP1207805B1 (en) Specific dental water pulse capable of being connected to a running water faucet spout
FR2564944A1 (en) IMPROVEMENTS IN OR RELATING TO DISTRIBUTOR SYSTEMS FOR GAS CONTAINERS.
EP0906535B1 (en) Connection means
US3847181A (en) Faucet
LU88378A1 (en) Device for closing a non-refillable bottle and filling and emptying adapters through such a device
JP2003299747A (en) Hama ii type connecting and extending fire hose with water stop device
FR2661956A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CONTROLLING FLOW.
FR2816689A1 (en) Fluid pressure reduction device for fluid line in hospital, has rotary ring which is operated to cause connection or disconnection of primary and secondary modules
FR2649464A1 (en) Plug cock
FR1462277A (en) Assembly for connection of washing machines for feeding and emptying
EP1235058A1 (en) Connecting device for a flowmeter in a metering and delivering station of a fluid
EP0080421A1 (en) Water mixing valve
EP1850041B1 (en) Connection valve for a container containing liquefied gas to an installation and container on which the valve is mounted
FR2654350A1 (en) ALARM VALVE STATION FOR FIRE EXTINGUISHING FACILITIES.
FR2685754A1 (en) Connection device for components of a fluid-distribution network (main), network and components applying it
FR2927141A1 (en) Hot water and cold water mixing valve apparatus for sanitary facility in e.g. dwelling, has thermostatic cell located at inlet of conduit, where mixed water flow from conduit is prevented during accidental cutting of hot/cold water supply