BE679008A - - Google Patents

Info

Publication number
BE679008A
BE679008A BE679008DA BE679008A BE 679008 A BE679008 A BE 679008A BE 679008D A BE679008D A BE 679008DA BE 679008 A BE679008 A BE 679008A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tube
mold
nozzle
stream
steel
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE679008A publication Critical patent/BE679008A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B22CASTING; POWDER METALLURGY
    • B22DCASTING OF METALS; CASTING OF OTHER SUBSTANCES BY THE SAME PROCESSES OR DEVICES
    • B22D41/00Casting melt-holding vessels, e.g. ladles, tundishes, cups or the like
    • B22D41/50Pouring-nozzles
    • B22D41/58Pouring-nozzles with gas injecting means

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Continuous Casting (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Appareil et procédé pour la coulée continue de métal. la présente invention concerne la coulée continue d'acier et plus particulièrement un procédé et un appareil pour réduire au minimum la formation a'oxydes métalliques due à une   réoxydation   de l'acier lorsqu'il passe d'une poche de coulée dans 
 EMI1.1 
 une l:Lngotière. 



   Des oxydes de fer et de désoxydants ajoutés dans le four ou dans la poche de coulée se forment lorsque de l'acier en fusion est coulé à l'air dans,une lingotière. Ces oxydes, tels que de l'oxyde de fer, de l'alumine et de la silice sont insolu- bles dans l'acier en fusion et forment une coucne genre laitier qui flotte sur le dessus de l'acier en fusion dans la lingotière. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Ces oxydes se déposent près des bords d'une   lin@tière   de coulée continue et descendent avec l'acier coulé près les parois de la lingotière. Les oxydes se solidifient sur la grface de la pièce coulée à mesure qu'elle se refroidit.* Il   fau:   alors éliminer ces oxydes de la surface de la pièce coulée, par   etample   par décriquage, avant de pouvoir laminer la pièce coulée. 



   L'exposition du courant d'acier en fusion à l'air pen- dant la coulée produit également des fissures superficielles, des piqûres, des gales et des rides par suite de la turbulence du courant d'acier causée par l'entraînement d'air. 



   Pour réduire au minimum la réoxydation de l'acier au moment de la coulée ainsi que les irrégularités superficielles dues à la turbulence du courant   d'acier, il   faut protéger le courant d'une exposition à l'air pendant la coulée. 



   On a déjà suggéré de protéger l'acier de l'oxydation -au moment de la coulée dans une lingotière au moyen d'une envelop- pe étanche à l'air   placée entre   la poche de coulée et la lingotière. 



  Ces enveloppes, qui sont en général opaques en raison du manque de matièrestransparentes appropriées, empêchent d'observer la cou- lée de 1'acier dans la lingotière et éliminent l'accès à la lingo- tière. Il est important de pouvoir observer la coulée pour dé- terminer continuellement le niveau du liquide dans la lingotière et pour   repérer   des particules étrangères de grandes dimensions. 



  En outre, il est souhaitable de pouvoir accéder à la lingotière pour enlever les grosses particules étrangères au moyen d'une cuil- lère ou d'un outil analogue. 



   L'invention a pour but de protéger un courant d'acier en fusion de   l'oxydation-au   moment où il est coulé d'une poche de coulée   s'ouvrant   par le bas dans une lingotière,sans gêner l'observa- tion del'acier dans la lingotière . 



   L'invention a également pour but de couler de l'acier en fusion d'une.-poche de coulée dans une lingotière sans provoquer 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 une turbulence suffisante pour produire des défauts superficiels et de structure dans la pièce coulée. 



   L'invention a encore pour but de couler du métal en fusion dans une lingotière avec une turbulence réglée de manière à éviter la formation d'un fond de poche tout en évitant en même temps les effets nuisibles d'une turbulence excessive. 



   Ces buts de l'invention ainsi que d'autres encore ressortiront clairement de la description donnée   ci-après.   



   Suivant l'invention, il est prévu, en combinaison avec une poche de coulée comportant une buse ae coulée inférieure et une lingotière de coulée continue à extrémités ouvertes sous- jacente , un conduit tubulaire qui comprend un tube réfractaire qui va de la buse de coulée dans la lingotière en dessous du ni- veau du métal   liquide@y contenu.   Ce tube protège le courant d'acier du contact de l'air au moment où il est coulé dans la ,lingotière et réduit au minimum toute oxydation qui entraîne simultanément la formation d'inclusions non métalliques. Le tube réfractaire réduit fortement aussi le degré de tur- bulence dans le courant d'acier, ce qui permet d'éviter les défauts superficiels et de structure provoqués par la coulée d'acier à l'air.

   En même temps, le tube est disposé de manière qu'on puisse observer l'acier en fusion dans la lingotière. 



   L'invention sera décrite ci-après avec référence aux dessins annexés dans lesquels: la Fig. 1 est une coupe verticale d'une poche de coulée s'ouvrant par le bas et d'une lingotière de coulée continue ainsi que du tube suivant l'invention; la Fig. 2 est une   @oupe   suivant la ligne 2-2 de la Fig. 



   1 ; la Fig. 3 est une coupe horizontale vue de bas en haut suivant la ligne 3-3 de la Fig. 1; 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
 EMI4.1 
 la i 1... 4 es1& u"e C':';'''':';'C vertic.1le':o l'appareil montrant une variante de l'invention. 
 EMI4.2 
 Sur les Fig. 1 et 3 et plus pprti'\lièreiacnt sur la Fig. '1, le chiffre 10 désigne une poche de   co@   ée qui s'ouvre vers le bas et qui est destinée à contenir de   l'ac. 'r   et comporte une buse de coulée inférieure   11.   Un tube 12 suit .nt Invention qui sera décrit plus en détail ci-après est f: ré à la buse 11.      



  Ce tube 12 s'étend dans une lingotière de   cou@@e   continue 
13 qui peut être une lingotière de coulée   con@unue   tubulaire verticale à extrémités ouvertes refroidie à   1-',,au   classique destinée à recevoir de l'acier en fusion à son extrémité supé- rieure et à décharger une pièce coulée en acier en partie so-   '     lidifiée   par son extrémité inférieure. Pendant un fonctionnement normal, une masse 14 d'acier en fusion et une coque extérieure 
34 de métal solidifié sont présentes dans la lingotière 13. 



    .L'extrémité   inférieure du tube 12   s'étend   en dessous de la surface de cette masse d'acier 14. la buse   11   sur la poche de coulée 10 est une buse   ,   réfractaire   classique,d'un   type bien connu sur les poches de coulée qui s'ouvrent pas le bas ainsi que sur des poches intermédiaires et d'autres dispositifs de coulée pour de l'acier en fusion. 



   Cette buse présente un passage 15 de petit diamètre. Un épau-   3  ment   16 est formé à l'extrémité inférieure de la buse 11 et entoure la pointe 17 de la buse pour recevoir le tube 12, 
Un anneau métallique 18 qui se trouve à la Même hauteur que l'épaulement 16 et qui est fixé à la poche 10 par des boulons 
19 est prévu pour supporter le tube 12. Plusieurs tenons   20,   représentés en détail sur la Fig. 2 (quatre tenons étant représen- tés à titre d'exemple) et espacés tout autour de l'anneau   18 '   servent à fixer et à retenir le tube 12 en place. 



   Le tube 12 comprend un tube en matière réfractaire      
21 entouré par un manchon   Métallique   22. Le tube réfractaire 21 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 part de l'extrémité inférieure de la buse 11 et s'étend dans la lingotière 13. L'extrémité inférieure du tube 21, qui est ouverte, se trouve en dessous de la surface de la masse 14 de métal en fu- sioncontenue dans la lingotière   13$lorsque   la lingotière est remplie de métal en fusion jusqu'au niveau normal. Le tube 21 représenté est un tube simple cylindrique ouvert aux deux bouts. 



  La longueur axiale du manchon métallique 22 est inférieure à cel- le du tube réfractaire 21 de sorte que l'extrémité inférieure du manchon métallique 22 se trouve au-dessus de la surface de la masse d'acier liquide 14. Le manchon métallique 22 comporte une collerette 23 à son extrémité supérieure servent à fixer le tube 21 à la poche de coulée 10. La collerette 23 est percée   ae   plusieurs ouvertures 24(clairement   visibles \ ¯   sur la Fig. 2) destinées à recevoir les tenons 20 de l'anneau   18.   



   Des chevilles 25 traversent des ouvertures ménagées dans les tenons 20 et fixent la collerette 23 à l'anneau 18. Ces chevilles 25 sont représentées comme étant de section rectangulaire quoique d'autres sections puissent également être utilisées. 



   L'extrémité supérieure du tube 21 et la face supérieure de la collerette 23 se trouvent environ à la même hauteur .11 est préférable que l'extrémité supérieure du tube 21 se trouve légère- ment en dessous de la face supérieure de la collerette 23, comme le montre le   dessina   manière que le contact avec l'épaulement   16   soit établi par la collerette 23 plutôt que par l'extrémité supérieure du tube 21. Un joint d'étanchéité peut être utilisé entre l'épaulement 16 et l'extrémité supérieure du tube 21, si on le désire. 



   Le tube réfractaire 21 peut être fait en n'importe quelle matière réfractaire capable de résister à la température de l'acier   enfusion.   Des matières réfractaires appropriées pour la buse   11'et   le tube 21 comprennent des mélanges d'alumine et de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 silice à haute teneur en alumine (environ 80% ou' plus) du périclase, du zircon et du   zirco'e.   La buse 11 et le tube   21   peuvent être faits en la même matière ou en matièresdifférentes. 



   Il est souhaitable de pouvc:r attacher le tube 12 rapidement t à la poche de coulée 10 avant d'aaorcer une coulée et l'enlever rapidement lorsque la coulée du   notai   en fusion dans la lingotière ; 13 est achevée. On comprendra que les tenons 25 peuvent être ra- pidement dégagés au moyen d'un marteau pour aétacher rapidement le tube 12. Le tube 12 comporte deux poignées 26 qui peuvent être soudées ou autrement attachées au manchon métallique 22 afin de faciliter le maniement du tube 12. 



   Le diamètre intérieur du tube 21 est supérieur au diamètre du passage intérieur de la buse 11. L'acier s'écoule ainsi dans le tube 21 à une vitesse moindre que dans la buse 11. 



   Toute la section du tube 21 est en substance remplie de métal ' en fusion lorsque le tube 21 plonge en dessous de la sur- face de la masse de métal en fusion   14   et lorsque du métal en fusion est coulé par ce tube. 11 est avantageux de couler le métal en fusion dans la lingotière 13 à une vitesse relativement lente afin de réduire au minimum la pénétration du courant de mé- tal en fusion dans la lingotière 13, ce qui retarde la solidifica- tion. Un autre risque que l'on rencontre lorsque du métal en   fu-   sion pénètre dans la lingotière   13   à grande vitesse est que, au cas où le tube   21   est légèrement décentré, le risque de rup- ture de la coque   métallique   solidifiée naissante 34 augmente. 



   Il est important que l'extrémité inférieure du tube réfractaire 21 soit bien dégagée* La présence d'obstacles à l'extrémité inférieure du tube   21. tend   à favoriser la formation d'un fond de poche et empêche ainsi le métal en fusion d'être déchargé dans la lingotière 13. 



   Le courant d'acieren fusion coulé par le tube   21   est soumis à une turbulence considérablement inférieure à celle 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 d'un courant d'acier coulé à l'air,de la poche 10 dans la lingo- tière. Lorsque de l'acier en fusion est coulé à l'air, l'air entraîné dans le courant provoque une forte turbulence dans la lingotière. Cette turbulence produit des gales, rides, piqûres et fissures dans la surface de la pièce coulée. Elle provoque également une érosion irrégulière de la coque solidifiée,   produi- j   sant des plans affaiblis dans la structure coulée qui provoquent des fissures lorsque la pièce coulée est soumise à des contraintes, par exemple pendant le refroidissement ou le laminage. Ces dé- fauts superficiels et de structure peuvent être évités au moyen du tube 12. 



   La Fig. 4 représente une forme d'exécution dans laquel- le le degré de la turbulence aans le courant d'acier en fusion qui est coulé de la poche 10 dans la lingotière 13 peut être réglé. On évite ainsi les défauts superficiels et de structure dus à une forte turbulence ainsi que la formation d'un fond de poche sur le ménisque uu métal en fusion   14   dans la lingotière 13 résul- tant d'un courant d'acier trop calme* 
La forme d'exécution représentée sur la Fig. 4 est semblable à celle représentée sur la Fig. 1, sauf qu'un collecteur 
30 pour du gaz inerte est prévu près de l'extrémité supérieure du tube 12. Un gaz inerte tel que de l'argon est introduit dans le collecteur 30 par une conduite 31 raccordée à une source de gaz inerte. Un raccord 32 pour un manomètre peut être prévu. si on le désire.

   Une ouverture 33 peut être ménagée entre la buse 11 et l'extrémité supérieure du tube réfractaire 21 pouradmettre des quantités réglées de gaz inerte du collecteur 
30 dans le courant d'acier qui descend par le tube 21. L'admission d'un gaz inerte produit une turbulence réglée dans le courant d'a- cier de sorte qu'il subsiste une agitation suffisante au voisinage 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de la surface du ménisque de   l'aci'   on fusion 14   clans   la lingo- tière 13 pour empêcher   l'acier   de : - figer sur cette surface. 



  En même temps,on évite une   turbul@ce   violente qui produirait des aéfauts superficiels et   interne.   En utilisant un gaz inerte, on évite d'introduire de l'air dani le courant d'acier en fusion qui pénètre dans la lingotière   13 la   sorte que le fer et   le&   désoxydants contenus dans ce courais ne s'oxydent pas. 



   Suivant la forme   d'ex@cution   de l'invention re- présentée sur les Fig. 1 à 3 ou la   '.orme   d'exécution représentée sur la Fig. 4, de l'acier en fusion   st   coulé depuis la poche 10 dans la lingotière 13 par la buse 11 directement dans le tube 12 puis dans la lingotière 13 en dessus de la surface de la masse de métal fondu   14   y contenue. Le tube 12 protège le courant d'acier contre l'action de l'a\r lorsqu'il est coulé de la poche 10 dans la lingotière 13. Une petite quantité d'air peut pénétrer dans le courant d'acier entre la buse 11 et le tube 21 dans la forme d'exécution des Fig. 1 à 3,dans laquelle aucun organe d'étanchéité n'est utilisé.

   Cette quantité est notablement inférieure à la quantité d'air qui serait entraînée dans le cou- rant s'il s'ecoulait sans protection dans l'air. Cette petite quanti- té d'air peut être exclue au moyen d'un organe d'étanchéité entre la buse 11 et le tube 21 dans la forme d'exécution des Fig. 1 à 3 ou au moyen de la forme d'exécution de la Fig.   4.   La pièce cou- lée commence à se solidifier dans la lingotière 13 et forme une coque solidifiée naissante 34 près des parois de la lingotière. 



   L'invention procure un dispositif simple pour proté-      ger un courant de métal en fusion d'une oxydation par de l'air lorsqu'il est coulé d'une poche de coulée dans une lingotière de coulée continue. En protégeant, le courant de métal de l'oxydation, on diminue la quantité d'oxydesqui pénètrentdans la lingotière 13 et on améliore la qualité de la surface de l'acier coulé dans la 

 <Desc/Clms Page number 9> 

      lingotière 13. 



    REVENDICATIONS.   



   1 - Appareil de coulée continue comprenant une poche de coulée comportant une buse de coulée Inférieure servant   àdébi-   ter du métal en fusion et une lingotière tubulaire verticale à extrémités ouvertes placée en dessous de la buse et susceptible de recevoir du métal en fusion débité par la buse, la lingotière contenant une masse de métal en fusion pendant une coulée, caractérisé en ce qu'il comprend un tube qui va de la buse dans la lingotière pour protéger le 'métal en fusion du contact de   l'atcosphère   lorsqu'il est coulé de la poche dans la lingotière, le tube comprenant un tube réfractaire de plus grand diamètre que la buse et présentant une extrémité inférieure ouverte bien déga- gée plongeant en dessous de la surface du métal en fusion dans la lingotière,

   et des moyens pour fixer le tube à l'extérieur de la poche dans une position dans laquelle il reçoit du métal en fusion débité par la buse.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Apparatus and method for the continuous casting of metal. the present invention relates to the continuous casting of steel and more particularly to a method and apparatus for minimizing the formation of metal oxides due to reoxidation of steel as it passes from a ladle into
 EMI1.1
 a l: Lngotière.



   Iron oxides and deoxidizers added in the furnace or ladle are formed when molten steel is air cast into an ingot mold. These oxides, such as iron oxide, alumina and silica are insoluble in molten steel and form a slag-like layer which floats on top of molten steel in the mold. .

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  These oxides are deposited near the edges of a continuous casting machine and descend with the cast steel near the walls of the mold. The oxides solidify on the face of the casting as it cools. * It is then necessary to remove these oxides from the surface of the casting, by etample by scrapping, before the casting can be rolled.



   Exposure of the molten steel stream to air during casting also produces surface cracks, pits, scabs and wrinkles as a result of the turbulence of the steel stream caused by entrainment of the steel. air.



   To minimize reoxidation of the steel at the time of casting as well as surface irregularities due to the turbulence of the steel stream, the stream must be protected from exposure to air during casting.



   It has already been suggested to protect the steel from oxidation at the time of casting in an ingot mold by means of an airtight envelope placed between the casting ladle and the ingot mold.



  These envelopes, which are generally opaque due to the lack of suitable transparent material, prevent observation of the casting of steel in the mold and eliminate access to the mold. It is important to be able to observe the casting in order to continuously determine the level of the liquid in the mold and to identify foreign particles of large dimensions.



  In addition, it is desirable to be able to access the mold for removing large foreign particles by means of a spoon or the like.



   The object of the invention is to protect a stream of molten steel from oxidation as it is poured from a ladle opening from below into an ingot mold, without hindering the observation of the mold. steel in the mold.



   Another object of the invention is to pour molten steel from a casting ladle into an ingot mold without causing

 <Desc / Clms Page number 3>

 sufficient turbulence to produce surface and structural defects in the casting.



   Another object of the invention is to pour molten metal into an ingot mold with a turbulence adjusted so as to avoid the formation of a pocket bottom while at the same time avoiding the harmful effects of excessive turbulence.



   These objects of the invention as well as others will emerge clearly from the description given below.



   According to the invention, there is provided, in combination with a ladle comprising a lower casting nozzle and an underlying open-ended continuous casting mold, a tubular duct which comprises a refractory tube which runs from the casting nozzle. in the mold below the level of the liquid metal @ therein. This tube protects the steel stream from contact with air as it is poured into the mold and minimizes any oxidation which simultaneously results in the formation of non-metallic inclusions. The refractory tube also greatly reduces the degree of turbulence in the steel stream, thereby avoiding surface and structural defects caused by air casting of steel.

   At the same time, the tube is placed so that the molten steel in the mold can be observed.



   The invention will be described below with reference to the accompanying drawings in which: FIG. 1 is a vertical section of a casting ladle opening from the bottom and of a continuous casting mold as well as of the tube according to the invention; Fig. 2 is a section taken along line 2-2 of FIG.



   1; Fig. 3 is a horizontal section viewed from bottom to top taken along line 3-3 of FIG. 1;

 <Desc / Clms Page number 4>

 
 EMI4.1
 la i 1 ... 4 es1 & u "e C ':'; '' '': ';' C vertic.1le ': o the apparatus showing a variant of the invention.
 EMI4.2
 In Figs. 1 and 3 and above are shown in FIG. '1, the numeral 10 denotes a co @ ed pocket which opens downwards and which is intended to contain ac. 'r and has a lower pouring nozzle 11. A tube 12 follows the invention which will be described in more detail hereinafter is f: d to the nozzle 11.



  This tube 12 extends into an ingot mold with a continuous neck.
13 which may be a conventional 1 - inch cooled open ended tubular vertical cone casting mold for receiving molten steel at its upper end and discharging a partly steel casting. solidified by its lower end. During normal operation, a mass 14 of molten steel and an outer shell
34 of solidified metal are present in the mold 13.



    The lower end of the tube 12 extends below the surface of this mass of steel 14. the nozzle 11 on the ladle 10 is a nozzle, conventional refractory, of a type well known on ladles. castings that do not open at the bottom as well as intermediate pockets and other casting devices for molten steel.



   This nozzle has a passage 15 of small diameter. A shoulder 16 is formed at the lower end of the nozzle 11 and surrounds the tip 17 of the nozzle to receive the tube 12,
A metal ring 18 which is at the same height as the shoulder 16 and which is fixed to the pocket 10 by bolts
19 is provided to support the tube 12. Several tenons 20, shown in detail in FIG. 2 (four studs being shown by way of example) and spaced all the way around ring 18 'serve to secure and hold tube 12 in place.



   Tube 12 comprises a tube of refractory material
21 surrounded by a metal sleeve 22. The refractory tube 21

 <Desc / Clms Page number 5>

 starts from the lower end of the nozzle 11 and extends into the mold 13. The lower end of the tube 21, which is open, lies below the surface of the mass 14 of molten metal contained in the mold. ingot mold $ 13 when the ingot mold is filled with molten metal to the normal level. The tube 21 shown is a single cylindrical tube open at both ends.



  The axial length of the metal sleeve 22 is less than that of the refractory tube 21 so that the lower end of the metal sleeve 22 is above the surface of the liquid steel mass 14. The metal sleeve 22 has a collar 23 at its upper end serve to fix the tube 21 to the casting ladle 10. The collar 23 is pierced with several openings 24 (clearly visible \ ¯ in Fig. 2) intended to receive the tenons 20 of the ring 18.



   Dowels 25 pass through openings in the tenons 20 and secure the flange 23 to the ring 18. These dowels 25 are shown as being of rectangular section although other sections can also be used.



   The upper end of the tube 21 and the upper face of the flange 23 are at about the same height. 11 It is preferable that the upper end of the tube 21 is slightly below the upper face of the flange 23, as shown in the drawing so that contact with the shoulder 16 is made by the flange 23 rather than the upper end of the tube 21. A gasket can be used between the shoulder 16 and the upper end of the tube. tube 21, if desired.



   The refractory tube 21 can be made of any refractory material capable of withstanding the temperature of the molten steel. Suitable refractories for nozzle 11 'and tube 21 include mixtures of alumina and

 <Desc / Clms Page number 6>

 silica with high alumina content (about 80% or more) of periclase, zircon and zirco'e. The nozzle 11 and the tube 21 can be made of the same material or of different materials.



   It is desirable to be able to: quickly reattach tube 12 to casting ladle 10 before starting a pour and remove it quickly when the molten material is poured into the mold; 13 is completed. It will be understood that the tenons 25 can be quickly released by means of a hammer to quickly peel off the tube 12. The tube 12 has two handles 26 which may be welded or otherwise attached to the metal sleeve 22 to facilitate handling of the tube. 12.



   The internal diameter of the tube 21 is greater than the diameter of the internal passage of the nozzle 11. The steel thus flows in the tube 21 at a slower speed than in the nozzle 11.



   The entire section of tube 21 is substantially filled with molten metal as tube 21 dips below the surface of molten metal body 14 and when molten metal is poured through this tube. It is advantageous to flow the molten metal into the mold 13 at a relatively slow rate in order to minimize the penetration of the stream of molten metal into the mold 13, which retards solidification. Another risk encountered when molten metal enters the ingot mold 13 at high speed is that, in the event that the tube 21 is slightly off-center, the risk of the incipient solidified metal shell 34 breaking. .



   It is important that the lower end of the refractory tube 21 is clear. The presence of obstacles at the lower end of the tube 21. tends to promote the formation of a ladle bottom and thus prevents the molten metal from be unloaded into the mold 13.



   The stream of molten steel poured through tube 21 is subjected to considerably less turbulence than that.

 <Desc / Clms Page number 7>

 stream of air cast steel from ladle 10 into the mold. When molten steel is air cast, the air entrained in the stream causes strong turbulence in the mold. This turbulence produces scabs, wrinkles, pitting and cracks in the surface of the casting. It also causes irregular erosion of the solidified shell, producing weakened planes in the cast structure which cause cracks when the cast part is stressed, for example during cooling or rolling. These superficial and structural defects can be avoided by means of the tube 12.



   Fig. 4 shows an embodiment in which the degree of turbulence in the stream of molten steel which is poured from ladle 10 into ingot mold 13 can be adjusted. This avoids surface and structural defects due to strong turbulence as well as the formation of a ladle bottom on the meniscus of molten metal 14 in the mold 13 resulting from a flow of steel that is too calm *
The embodiment shown in FIG. 4 is similar to that shown in FIG. 1, except that a collector
30 for inert gas is provided near the upper end of tube 12. An inert gas such as argon is introduced into manifold 30 through line 31 connected to a source of inert gas. A connection 32 for a pressure gauge can be provided. if desired.

   An opening 33 can be formed between the nozzle 11 and the upper end of the refractory tube 21 to admit regulated quantities of inert gas from the manifold.
30 in the stream of steel which descends through tube 21. The admission of an inert gas produces a turbulence controlled in the stream of steel so that sufficient agitation remains in the vicinity.

 <Desc / Clms Page number 8>

 of the surface of the meniscus of the steel 14 is fused into the mold 13 to prevent the steel from: freezing on this surface.



  At the same time, a violent turbulence is avoided which would produce superficial and internal defects. By using an inert gas, it is avoided to introduce air into the stream of molten steel entering the mold 13 so that the iron and deoxidants contained therein do not oxidize.



   According to the embodiment of the invention shown in FIGS. 1 to 3 or the embodiment shown in FIG. 4, the molten steel is poured from the ladle 10 into the mold 13 through the nozzle 11 directly into the tube 12 then into the mold 13 above the surface of the mass of molten metal 14 contained therein. The tube 12 protects the steel stream against the action of the air as it is poured from the ladle 10 into the mold 13. A small amount of air can enter the steel stream between the nozzle. 11 and the tube 21 in the embodiment of FIGS. 1 to 3, in which no sealing member is used.

   This quantity is considerably less than the quantity of air which would be entrained in the current if it flowed unprotected into the air. This small amount of air can be excluded by means of a sealing member between the nozzle 11 and the tube 21 in the embodiment of Figs. 1 to 3 or by means of the embodiment of FIG. 4. The cast part begins to solidify in the mold 13 and forms an incipient solidified shell 34 near the walls of the mold.



   The invention provides a simple device for protecting a stream of molten metal from oxidation by air as it is poured from a casting ladle into a continuous casting mold. By protecting the metal current from oxidation, the quantity of oxides which penetrate into the mold 13 is reduced and the quality of the surface of the steel cast in the mold is improved.

 <Desc / Clms Page number 9>

      ingot mold 13.



    CLAIMS.



   1 - Continuous casting apparatus comprising a casting ladle comprising a lower casting nozzle serving to debite molten metal and a vertical tubular ingot mold with open ends placed below the nozzle and capable of receiving molten metal debited by the nozzle, the mold containing a mass of molten metal during casting, characterized in that it comprises a tube which runs from the nozzle into the mold to protect the molten metal from contact with the atmosphere when it is poured the ladle in the ingot mold, the tube comprising a refractory tube of larger diameter than the nozzle and having a well-released open lower end plunging below the surface of the molten metal in the ingot mold,

   and means for fixing the tube outside the pocket in a position in which it receives molten metal delivered by the nozzle.

 

Claims (1)

2 - Appareil suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le tube réfractaire est entouré d'un manchon métallique dont l'extrémité inférieure vient au-dessus de la surface du métal en fusion. 2 - Apparatus according to claim 1, characterized in that the refractory tube is surrounded by a metal sleeve, the lower end of which comes above the surface of the molten metal. 3 - Appareil suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comprend un collecteur pour au gaz inerte qui entoure le joint entre le tube réfractaire et la buse. 3 - Apparatus according to claim 1, characterized in that it comprises a manifold for inert gas which surrounds the seal between the refractory tube and the nozzle. 4 - Procédé pour protéger un courant d'acier en fusion du contact de l'air lorsqu'il est coulé d'une poche comportant une buse de coulée inférieure dans une lingotière de coulée continue tubulaire verticale à extrémités ouvertes contenant une masse d'acier en fusion, caractérisé en ce qu'on fait passer . le courant d'acier en fusion directement de la buse dans un tube <Desc/Clms Page number 10> réfractaire en contact avec elle', on fait couler le cou- . 4 - Method for protecting a stream of molten steel from contact with air when it is poured from a ladle having a lower casting nozzle in a vertical tubular continuous casting mold with open ends containing a mass of steel in fusion, characterized in that one passes. the stream of molten steel directly from the nozzle into a tube <Desc / Clms Page number 10> refractory in contact with it ', the neck is made to flow. rant de métal en fusion dans le tu@e à une vitesse moindre que dans la buse et on introduit le courant de métal en fusion du tube directement dans la masse de métal en fusion contenue dans la lingotière,en dessous de @@ sur.face,par une ouverture oien dégagée à l'extrémité inférieure du tube* 5 - Procédé suivant la revendication 4, caractérisé en ce qu'on introduit du gaz inerte dans le courant de métal en fusion lorsqu'il passe de la buse dans le tube. flow of molten metal into the tube at a slower rate than through the nozzle and the stream of molten metal from the tube is introduced directly into the mass of molten metal contained in the ingot mold, below the surface. , through a clear opening at the lower end of the tube * 5 - Method according to claim 4, characterized in that inert gas is introduced into the stream of molten metal when it passes from the nozzle into the tube. 6 - Appareil de coulée continue,en substance comme décrit avec référence aux Fig. 1 à 4 des dessins annexés. 6 - Continuous casting apparatus, in substance as described with reference to Figs. 1 to 4 of the accompanying drawings. 7 - Procédé pour protéger un courant de métal en fusion sortant d'une poche de coulée par le bas et pénétrant dans une lingotière de coulée continue à extrémités ouvertes, en substance comme décrit avec référence aux Fig. 1 à 4' des des- sins annexés. 7 - Method for protecting a stream of molten metal exiting a casting ladle from below and entering an open ended continuous casting mold, substantially as described with reference to Figs. 1 to 4 'of the accompanying drawings.
BE679008D 1965-04-08 1966-04-04 BE679008A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US44652965A 1965-04-08 1965-04-08

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE679008A true BE679008A (en) 1966-10-04

Family

ID=23772921

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE679008D BE679008A (en) 1965-04-08 1966-04-04

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE679008A (en)
ES (1) ES324973A1 (en)
NL (1) NL6604642A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0178053A1 (en) * 1984-09-06 1986-04-16 Foseco Trading A.G. Pouring tubes

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0178053A1 (en) * 1984-09-06 1986-04-16 Foseco Trading A.G. Pouring tubes

Also Published As

Publication number Publication date
ES324973A1 (en) 1966-12-16
NL6604642A (en) 1966-10-10

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2564011A1 (en) CONTINUOUS CASTING BASKET WITH REACTOR FUNCTIONS FOR TREATMENTS OUTSIDE THE OVEN
FR2472613A1 (en) PROCESS AND APPARATUS FOR DAIRY SEPARATION AND STEEL CASTING
BE679008A (en)
FR2607039A1 (en) STEEL CASTING METHOD COMPRISING AN INERTAGE OF STEEL BATH BY CARBONIC ANHYDRIDE IN THE FORM OF SNOW
US4202533A (en) Method and a device for unchoking the casting outlet of a metallurgical vessel
FR2503366A1 (en) APPARATUS FOR SAMPLING MOLTEN METAL
JP2005059049A (en) Method for continuously casting steel for preventing contamination of molten steel in tundish
EP0030910B1 (en) Pouring tubes for continuous electrorotative casting of metals
FR2758753A1 (en) REACTION CRUCIBLE FOR AN ALUMINOTHERMAL TRACK WELDING DEVICE
HU196497B (en) Discharge pipe for furthering liquid metal from tank containing smelting bath into receiving tank and apparatus and method for furthering metal of prescribed amount by use of discharge pipe
BE552707A (en)
FR2854884A1 (en) Powder sampler for use e.g. in industrial processes has sliding rod with cavity to contain precise quantity and shutter to guide powder into it
EP0990474B1 (en) Inert gas shrouding device for moulds for the continuous casting of metals
EP0473499B1 (en) Method of and installation for a pouring stream protective tube in continuous casting
EP0457674B1 (en) Process and apparatus for preparing powder alloys by rapid solidification
BE1015358A3 (en) Continuous pouring procedure for molten metal uses feeder of refractory material and double meniscus
JPS585974Y2 (en) Sample collector for measuring hydrogen content in molten metal
JP2005211904A (en) Apparatus for supplying molten metal
EP0151723A1 (en) Means for introducing metal in a continuous vertical casting plant for casting metal tubes, in particular from cast iron
JPH0237952A (en) Molten metal pouring device for centrifugal casting mold
BE899618A (en) Controlling molten metal pouring - using sound measurement to detect disturbances, esp. slag entrainment
FR2543031A2 (en) Method and device for manufacturing a hollow steel ingot
JPH11179534A (en) Pouring ladle
BE525282A (en)
BE697813A (en)