BE678546A - - Google Patents

Info

Publication number
BE678546A
BE678546A BE678546DA BE678546A BE 678546 A BE678546 A BE 678546A BE 678546D A BE678546D A BE 678546DA BE 678546 A BE678546 A BE 678546A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sep
alcohol
percent
ethylene oxide
desc
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE678546A publication Critical patent/BE678546A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C11ANIMAL OR VEGETABLE OILS, FATS, FATTY SUBSTANCES OR WAXES; FATTY ACIDS THEREFROM; DETERGENTS; CANDLES
    • C11DDETERGENT COMPOSITIONS; USE OF SINGLE SUBSTANCES AS DETERGENTS; SOAP OR SOAP-MAKING; RESIN SOAPS; RECOVERY OF GLYCEROL
    • C11D1/00Detergent compositions based essentially on surface-active compounds; Use of these compounds as a detergent
    • C11D1/02Anionic compounds
    • C11D1/12Sulfonic acids or sulfuric acid esters; Salts thereof
    • C11D1/29Sulfates of polyoxyalkylene ethers

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Compositions détergentes à. base 
 EMI1.1 
 d'agents tensio-aotifs anioniques" 
La présente invention concerne des compositions détergentes améliorées pour gros travaux ou linge gros, dont le composé actif est un agent tensioactif anionique, obtenu en neutralisant un semi-ester sulfurique d'un produit d'adduction préparé en condensant une quantité limitée d'oxyde d'éthylène avec un alcool primaire supérieur. 



   Les composés détergents pour gros travaux ou les formules composées dont s'occupe cette invention sont largement employés à la fois à des applications commerciales et au blanchissage domestique. Le plus 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 gros de la production actuelle trouve, cependant, son emploi dans des applications domestiques ou ménagères. 



  Les formules telles que celles établies consistent essentiellement en une faible quantité d'un agent tensioactif non-savonneux, synthétique, et une quantité plus forte d'adjuvants actifs. Cette dernière portion comprend nécessairement une quantité substantielle d'un polyphosphate soluble dans l'eau, qui sert principalement d'agent   séquestrant.   En dehors du polyphosphate, d'autres produits sont invariablement présents, que l'on considère aussi comme constituants actifs.

   Ils comprennent un inhibiteur de corrosion des métaux, tel que le silicate de soude, un agent anti-redéposition des salissuas, comme le   carboxyméthylcellulose,   et un agent d'addition, ou diluant, sous forme d'un sel inorganique inerte, soluble dans l'eau. -En plus des composants ainsi énumérés, on incorpore aussi en général certains adjuvants, comme, par exemple, des améliorants optiques, des colorants, des parfums, des stabilisants de mousse et similaires. 



   Divers agents tensio-actifs anioniques et non-ioniques, non-savonneux et synthétiques ont été employés autrefois comme composés actifs dans les compositions détergentes pour gros travaux décrites d'une manière générale   ci-dessus.   Parmi les tensioactifs anioniques, les alkyl-sulfates et alkyl-arylsulfonates supérieurs, en particulier ces derniers, ont été employés le plus souvent comme principe actif 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 des compositions pour gros travaux de l'art antérieur. 



  Parmi les deux types d'anioniques précisément mentionnés, les alkyl-sulfates sont communément considérés comme supérieurs en pouvoir détergent. Bien que les alkyl-sulfates soient des agents tensio-actifs relativement coûteux, la principale raison pour laquelle on ne les emploie pas comme unique ingrédient actif dans les composés détergents pour gros travaux réside dans certains de leurs inconvénients. En premier lieu, ils sont dépourvus d'un degré de solubilité désirable dans   l' eau.   C'est une propriété particulièrement défavorable dans les cas où l'opération de détergence est menée dans des conditions de température inférieure   à   la meilleure.

   Un autre inconvénient des alkyl-sulfates est que, s'ils procurent une excellente stabilité de mousse lorsque l'eau employée est douce, ils perdent une appréciable partie de cette importante propriété lorsqu'ils sont utilisés en eau dure. Les précédente chercheurs ont tenté de corriger les défauts énoncés   ,'les   alkyl-sulfates en les utilisant mélangés à des 
 EMI3.1 
 quantités substantielles d'un alkyl-.ryl-sulfonate   tensio-actif.   Cette tentative représente au mieux seulement un compromis car le progrès réalisé pour ce qui concerne la solubilité dans l'eau et la stabilité de la mousse aboutit à un sacrifice notable des excellentes propriétés détergentes associées au tensioactif   alkyl-sulfate.   



   Selon la présente invention, on modifie 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 un alkyl-sulfate de manière telle que oa solubilité dans l'eau et son pouvoir stabilisant de la mousse en eau dure sont sensiblement augmentés, cependant qu'il n'en résulte aucune diminution appréciable de l'action détergente. Ce progrès est obtenu par la condensation d'environ de 0,2  à   1,5molécule-gramme d'oxyde.   d'éthy- '   lène par molécule-gramme d'un alcool primaire supérieur avant sulfatation de l'alcool. Il est, bien entendu, courant "d'éther-oxyler" un alcool supérieur, et de sulfater les produits d'adduction obtenus afin de préparer un agent tensio-actif spécialement adapté à être utilisé dans un composé liquide pour lavages délicats. 



  Parce que probablement   l'objectif   dominant des recherches antérieures dans ce domaine était de s'assurer un produit "éther-oxylé" dont le sulfate offrirait une douceur et une solubilité suffisantes pour un emploi en composés liquides, on ne s'était pas rendu compte que les produits très faiblement   "éther-oxylés",   considérés comme impropres à cette sorte d'applications, sont, par contre, d'excellents agents tensio-actifs pour l'emploi dans des compositions détergentes pour gros travaux. Comme indiqué, on ne constate pas de perte critiquable de pouvoir détergent en ce qui concerne les sulfates des produits d'adduction considérés ici, si, en les préparant, on condense jusqu'à 1,5 moléculegramme d'oxyde d'éthylène par molécule-gramme de l'alcool primaire.

   Dans le but de réaliser le degré optimum d'action détergente et l'absence de tendances à la cokéfaction, il est préférable d'employer de tels 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 produits d'adduction contenant moins d'une moléculegramme d'oxyde d'éthylène par molécule-gramme de l'alcool primaire. 



   Les produits d'adduction qui se rapportent à la présente invention peuvent être aisément préparés en mélangeant l'oxyde d'éthylène, sous forme gazeuse ou liquide, avec l'alcool primaire et en portant le mélange à une température d'environ 110 à 170 C. De préférence, on emploie un catalyseur de condensation basique, tel qu'un hydroxyde de métal alcalin ou un   alcoolate.   Les catalyseurs acides, comme le trifluorure de bore, le chlorure stannique, etc, sont aussi applicables.

   Après avoir effectué la condensation de l'oxyde d'éthylène avec l'alcool primaire. en conformité avec la présente invention, le produit d'adduction est converti en une matière   tensio-active   par sa sulfatation, puis on neutralise les semi-esters d'acide sulfurique résultants au moyen d'une base soluble dans l'eau, ordinairement un hydroxyde d'un métal alcalin ou un sel de celui-ci. La sulfatation du produit d'adduction peut être réalisée aisément par un procédé connu, par réaction de ce produit avec de l'acide sulfurique concentré, l'oléum, l'anhydride sulfurique, l'acide sulfamique, l'acide chlorosulfonique, etc.

   D'une façon générale, les alcools appropriés à la préparation des   tensio-actifs  utiles dans les compositions de cette invention comprennent tous les alcools primaires à poids moléculaire élevé ayant une chaîne linéaire 

 <Desc/Clms Page number 6> 

      d'atomes de carbone se situant entre 8 et 20, et mieux encore, entre 12 et 18. Les alcools spécialement conve- nables sont les alcools primaires de chaîne de c16   à   C18, particulièrement   l'héxadécanol   et l'octadécanol. 



  Il est souvent désirable d'employer des mélanges de deux, ou plus, des alcools ci-dessus mentionnés, soit pour des raisons économiques, soit pour obtenir le meilleur rendement dans certaines applications pra- tiques. 



   Les compositions détergentes pour gros travaux dans lesquelles les agents   tensio-actifs   de la présente invention sont susceptibles d'être avantageu- sement employés comportent une grande gamme de formules qui peuvent être composées d'une manière classique. 



  Selon une mahcode typique, on charge une bouillie aqueuse de l'agent tensio-actif dans un mélangeur, et porté à une température modérée de l'ordre d'environ 60 à 80 C. Cela fait, les produits adjuvants actifs sont ajoutés sous forne sèche, avec de l'eau;- si né- cessaire, pour porter le mélange à environ 40 à 70 pour cent de la capacité totale. Le volume tensio-actif du mélange, plus précisément les produits d'adduction sul- fonés comme décrits plus haut, est d'environ de   5 à   35 pour cent et plus, ordinairement de 10 à 35 pour cent. 



  Ainsi qu'il a été mentionné au début, la portion d'ad- juvants d'une composition détergente pour gros travaux contient une quantité notable d'un agent séquestrant. 



  Les agents séquestrants appropriés sont les différents 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 polyphosphates solubles dans l'eau, parmi lesquels on donne la préférence au tripolyphosphate de sodium et   au.   pyrophosphate   tétrasodique.   La proportion d'agent séqestant est d'environ 10 à 60 pour cent du poids des produits secs de la. composition détergente, encore que l'on en incorpore normalement au moins 20 pour cent si l'on envisage que le composé soit utilisé dans un milieu autre qu'une eau très douce.

   Invariablement, on incorpore un inhibiteur de corrosion des métaux. hand   ce   but, on donne ordinairement la préférence au silicate de soude, et la proportion efficace en est d'environ de 2 à 10 pour cent du. poids total de la comprsiotln
Dans la formule établie se trouve en général inclus un sel inerte,   inorganique,   soluble dans le'au. qui sert d'agent d'addition ou de diluant, et,   jusqu'à   va certain point,   d'aide   dans le processus de   préparation   de la   composition.   Parmi les différents sets de ce type figurent le sulfate de   .soude ,   le chlorure de sodium, le carbonate de sodium, l'orthophosphate de sodium, etc. Leur proportion peut atteindre 70 pour cent du poids des composants secs. 



   Après avoir convenablement mélangé les produits adjuvants actifs dans la composition sous forme de bouillie, on incorpore, si nécessaire, d'autres adjuvants, tels que des stabilisateurs de mousse, das agents de blanchiment, des   améliorateurs   optiques et similaires. Après agitation de la formule choisie 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 dans le brassoir pendant un laps de temps convenable, habituellement d'environ 15 à 25 minutes, le composé complexe est alors séché. On a recours ordinairement à un séchage par pulvérisation pour effectuer la déshy- dratation. 



   Afin de mieux faire ressortir la nature des compositions selon la présente invention, sont don- nés les exemples spécifiques suivants. Ces exemples sont indiqués essentiellement à titre   d'exemple,   et, en conséquence, aucune énumération des détails qu'ils contiennent ne doit être interprétée comme une limita- tion de l'invention. 



   EXMEPLE 1 
Cet exemple montra le progrès réalisé en ce qui concerne la solubilité dans l'eau, par modifi- cation d'un alkyl-sulfate conformément à la présente invention. Dans ce but, un mélange d'alcools primaires linéaires de C16 et C18 (65   po.'r   cent et 35 pour cent respectivement), a été utilisé pour en préparer deux produits d'adduction avec l'oxyde   d'éthylène.   Dans l'un de ces produits, la proportion d'oxyde d'éthylène était d'une demi molécule-gramme par molécule-gramme d'alcool, et dans l'autre, d'une molécule-gramme d'oxyde d'éthylène par molécule-gramme d'alcool. Dans la pré- paration de ces deux produits, l'oxyde d'éthylène (O.E.) et l'alcool étaient introduits dans un autoclave, avec i
0,2 pour cent d'hydroxyde de sodium comme catalyseur. 



   On a porté le mélange reactif à une température d'en- viron 200 C, et on l'a maintenue jusqu'à réaction 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 complète de   l'oxyde.   Les produits d'adduction obtenus,   (le     même   qu'un échantillon des alcools primaires utilisés pour préparer ces produits, ont été sulfatés d'une manière classique par réaction avec l'acide chlorosultonique. On a mélangé une partie de l'alcool sulfaté à 50 pour cent avec un sulfonate de   dodécyl-benzène   (DB) dérivé de l'alkylation du benzène par un tétramère de prpylèe.

   Le degré de solubilité de ce dernier mélange, ainsu que celui des différents sulfates de cet exemple, a été   déterminé   à une température de 49 C Les résultats   :;on  les   suivante ;  
TABLEAU 1 % Solubilité à 49 0 Sulfate   j'alcool.   en C16-C18 0,7 Ebkfate d'alcool en C16-C178 et 7,8%   O.E.(1/2   mol.   O.E.)     3,7     Sulfate   d'alcool en C16-C18 et   13,8   % 0.E. 



   (1 mol.   O.E.)   15,0   50/50   Sulfate d'alcool en C16-C18 /Sulfonate de   DB   1,7 
EXMEPLE 2
Cet exemple illustre l'amélioration obtenue pour ce qui concerne la stabilité de mousse, dans des conditions d'eau dure, en employant une composition détergente typique pour gros travaux, dans laquelle l'ingrédient actif est un alkyl-sulfate 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 modifié obtenu en conformité avec la présente invention. 



  Dans cet exemple, on a employé   le?    tensio-actifs   indi- qués dans l'exemple 1, de même qu'une variété de pro- duits d'adduction sulfatés obtenus par réaction d'oxyde   @   d'éthylène avec un mélange d'alcools primaires de chaîne linéaire en C12, C4, C16, et C18, suivant la méthode décrite dans l'exemple 1. La formule du détergent pour gros travaux employés dans cet essai a été composée d'une manière classique. 



   Cette formule était la suivante : 
Tensio-actif 20 % 
Tripolyphosphate de sodium 50 % 
Sulfate de sodium 15% 
Silicate de sodium 5 %   Carboxyméthylcellulose     0,8   % 
Divers (humidité, etc) 9,2 % 
Les différentes compositions ont alors été essayées suivant une méthode courante de test de stabi- lité de mousse, et les résultats comparatifs sont don- nés dans le tableau II suivant :      

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
TABLEAU II   STABILITE   DE   MOUSSJ   
 EMI11.1 
 
<tb> 
<tb> *Assiettes <SEP> lavées
<tb> à <SEP> 46 C. <SEP> Cône.
<tb> 



  0,125%
<tb> 
 
 EMI11.2 
 Oojapostion. Tensio-actif 50 ppm 300 ppm 
 EMI11.3 
 
<tb> 
<tb> N  <SEP> 1 <SEP> Sulfate <SEP> d'alcool <SEP> en <SEP> C12-18 <SEP> 20
<tb> N  <SEP> 2 <SEP> Sulfate <SEP> d'alcool <SEP> en <SEP> C12-18
<tb> et <SEP> 3,6% <SEP> O. <SEP> E. <SEP> (0,2 <SEP> mol <SEP> O. <SEP> E.) <SEP> 21 <SEP> 20
<tb> N  <SEP> 3 <SEP> Sulfate <SEP> d'alcool <SEP> en <SEP> C12-18
<tb> 
 
 EMI11.4 
 et 8, 9 0... (0,5 mol O.E.) 20 21 N 4 Sulfate d'alcool en  12-18 et 9,6 % O.E.

   (0,6 mol 0..) 20 20 #T  50/50 Sulfate d'alcool en C12--19/Sulfonate D13 15 17 >7 ¯G Sulfate d'alcool en  16-18 22 0 N  7 Sulfate d'alcool en  16-18 et 7,8 f  0v3'rn (0,5 mol 0..) 22 15 
 EMI11.5 
 
<tb> 
<tb> N  <SEP> Sulfate <SEP> d'alcool <SEP> en <SEP> C16-18
<tb> et <SEP> 13,8% <SEP> 0.2.(1,0 <SEP> mol <SEP> OE.) <SEP> 21 <SEP> 19
<tb> N  <SEP> 9 <SEP> 50/50 <SEP> Sulfate <SEP> d'alcool <SEP> en
<tb> 
 
 EMI11.6 
 Cl6-l8/Sulfonate DB 14 10      Nombre d'assiettes, uniformément sales, lavées pour obtenir un point final d'une rupture permanent de la mousse recouvrant la   bassine.   



   EXEMPLE 3
Dans cet exemple, les différentes compositions détergentes identifiées dans le Tableau II 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 de l'exemple précédent ont été comparées dans un essai normal de détergence. Outre celles-ci, une composition a été formulée, dont le tensio-actif consistait en un produit d'adduction sulfaté dont la partie adductive a été préparée en condensant trois molécule-grammes d'oxyde d'éthylène avec une molécule-gramme du mélange des quatre composants d'alcools décrit dans l'Exemple 2.

   La composition contenant ce tensio-actif comme élé- ment actif est identifiée ici comme composition ? 4A, et l'essai comparatif a été aussitôt effectué dans un appareil de mesure de détergence dit "Terg-0-Tometer" à 38 C, à une concentration de détergent de 0,2 pour cent (de la compositior. totale), et à des duretés de 50 ppm et de 300 ppm, en utilisant trois types diffé-   @   rents de tissu commercial normal sali -- Test Fabrics,   Inc. :   linge de coton d'essai sali, American Commercial House : ACH N    115:linge   de précision sali et U.S. 



  Testing Company : linge de coton normal sali -- Trois échantillons de chacun de ces trois types de tissu ont été utilisés dans chaque série d'essais et des séries répétées ont été faites. D'après les dif- férences cle reflets entre les tissus lavés et non lavés, on obtient un taux relatif de détergenoe. Une différence d'une unité dans le taux de   détergence   est estimée représenter une différence notable à un niveau de fiabilité de 95 pour cent.

   Les résultats obtenus sont donnés dans le Tableau III ci-dessous : 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 TABLEAU III 
 EMI13.1 
 
<tb> 
<tb> Taux <SEP> de <SEP> détergence
<tb> Composition <SEP> 50 <SEP> pm <SEP> 300 <SEP> ppm
<tb> N  <SEP> 1 <SEP> 7, <SEP> 6 <SEP> 6,9
<tb> N  <SEP> 2 <SEP> 7,4 <SEP> 6,6
<tb> N  <SEP> 3 <SEP> 7,6 <SEP> 6,5
<tb> N  <SEP> 4 <SEP> 7,2 <SEP> 6,7
<tb> N  <SEP> 4A <SEP> 5,0 <SEP> 4,4
<tb> N  <SEP> 5 <SEP> 7,8 <SEP> 6,4
<tb> NI'6 <SEP> 7,3 <SEP> 6,6
<tb> N  <SEP> 7 <SEP> 7,1 <SEP> 6,4
<tb> N  <SEP> 8 <SEP> 6,9 <SEP> 6,2
<tb> N  <SEP> 9 <SEP> 6,8 <SEP> 6,4
<tb> 




   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Detergent compositions based on
 EMI1.1
 anionic surfactants "
The present invention relates to improved detergent compositions for heavy-duty or heavy-duty laundry, the active compound of which is an anionic surfactant, obtained by neutralizing a half-sulfuric ester of an adductor produced by condensing a limited amount of oxide. ethylene with a higher primary alcohol.



   The heavy duty detergent compounds or compound formulas contemplated by this invention are widely employed in both commercial and home laundry applications. most

 <Desc / Clms Page number 2>

 much of the current production, however, finds its use in domestic or household applications.



  Formulas such as those established consist essentially of a small amount of a non-soapy, synthetic surfactant, and a greater amount of active adjuvants. This latter portion necessarily comprises a substantial amount of a water soluble polyphosphate, which serves primarily as a sequestering agent. Besides the polyphosphate, other products are invariably present, which are also considered as active constituents.

   They include a metal corrosion inhibitor, such as sodium silicate, an anti-soil redeposition agent, such as carboxymethylcellulose, and an additive, or diluent, in the form of an inert inorganic salt soluble in water. 'water. In addition to the components thus enumerated, in general certain adjuvants are also incorporated, such as, for example, optical improvers, colorants, perfumes, foam stabilizers and the like.



   A variety of anionic and nonionic, non-soap and synthetic surfactants have historically been employed as active compounds in the heavy-duty detergent compositions described generally above. Among the anionic surfactants, the higher alkyl sulfates and alkyl-arylsulfonates, in particular the latter, have been used most often as active principle

 <Desc / Clms Page number 3>

 heavy-duty compositions of the prior art.



  Among the two types of anionics specifically mentioned, the alkyl sulfates are commonly considered to be superior in detergency. Although alkyl sulfates are relatively expensive surfactants, the main reason they are not used as the sole active ingredient in heavy-duty detergent compounds are some of their disadvantages. First, they lack a desirable degree of solubility in water. This is a particularly unfavorable property in cases where the detergency operation is carried out under temperature conditions below the best.

   Another disadvantage of alkyl sulfates is that, while they provide excellent foam stability when the water used is soft, they lose an appreciable part of this important property when used in hard water. Previous researchers attempted to correct the stated defects, 'alkyl sulfates by using them mixed with
 EMI3.1
 substantial amounts of a surfactant alkyl-acryl-sulfonate. This attempt is at best only a compromise as the progress made in water solubility and foam stability results in a notable sacrifice of the excellent detergent properties associated with the alkyl sulfate surfactant.



   According to the present invention, one modifies

 <Desc / Clms Page number 4>

 an alkyl sulphate in such a way that the water solubility and its hard water foam stabilizing power are substantially increased, however no appreciable decrease in detergent action results. This progress is obtained by the condensation of about 0.2 to 1.5 gram-molecules of oxide. ethylene per gram molecule of higher primary alcohol before alcohol sulfation. It is, of course, common to "ether-oxylate" a higher alcohol, and to sulphate the adducts obtained in order to prepare a surfactant specially adapted for use in a liquid compound for delicate washings.



  Because probably the dominant objective of previous research in this field was to ensure an "ether-oxylated" product whose sulfate would offer sufficient sweetness and solubility for use in liquid compounds, it was not realized. that the very weakly "ether-oxylated" products, considered unsuitable for this type of application, are, on the other hand, excellent surfactants for use in heavy-duty detergent compositions. As indicated, there is no criticism of loss of detergent power with regard to the sulphates of the adduction products considered here, if, in preparing them, we condense up to 1.5 moleculegrams of ethylene oxide per molecule. -gram of primary alcohol.

   In order to achieve the optimum degree of detergent action and the absence of coking tendencies, it is preferable to employ such

 <Desc / Clms Page number 5>

 adducts containing less than one gram mole of ethylene oxide per gram mole of primary alcohol.



   The adducts which pertain to the present invention can be readily prepared by mixing ethylene oxide, in gaseous or liquid form, with the primary alcohol and bringing the mixture to a temperature of about 110 to 170. C. Preferably, a basic condensation catalyst, such as an alkali metal hydroxide or an alcoholate, is employed. Acid catalysts, such as boron trifluoride, stannic chloride, etc., are also applicable.

   After carrying out the condensation of ethylene oxide with the primary alcohol. in accordance with the present invention, the adduct is converted into a surfactant by its sulfation, then the resulting sulfuric acid half-esters are neutralized with a water-soluble base, usually a hydroxide of an alkali metal or a salt thereof. Sulphation of the adduct can be easily achieved by a known process, by reacting this product with concentrated sulfuric acid, oleum, sulfuric anhydride, sulfamic acid, chlorosulfonic acid, etc.

   In general, the alcohols suitable for the preparation of the surfactants useful in the compositions of this invention include all high molecular weight primary alcohols having a straight chain.

 <Desc / Clms Page number 6>

      of carbon atoms ranging from 8 to 20, and more preferably from 12 to 18. Especially suitable alcohols are the primary alcohols of the C16 to C18 chain, particularly hexadecanol and octadecanol.



  It is often desirable to employ mixtures of two or more of the above alcohols, either for economic reasons or to obtain the best yield in certain practical applications.



   Heavy duty detergent compositions in which the surfactants of the present invention are likely to be advantageously employed include a wide range of formulations which can be composed in a conventional manner.



  According to a typical mahcode, an aqueous slurry of the surfactant is loaded into a mixer, and brought to a moderate temperature of the order of about 60 to 80 C. This done, the active adjuvant products are added in a form. dry, with water; - if necessary, to bring the mixture to about 40 to 70 percent of full capacity. The surfactant volume of the mixture, more specifically the sulphonated adducts as described above, is about 5 to 35 percent and more, usually 10 to 35 percent.



  As mentioned at the outset, the builder portion of a heavy duty detergent composition contains a substantial amount of a sequestering agent.



  The appropriate sequestering agents are the different

 <Desc / Clms Page number 7>

 water-soluble polyphosphates, of which preference is given to sodium tripolyphosphate and. Tetrasodium pyrophosphate. The proportion of seqestant is about 10 to 60 percent of the dry weight of the. detergent composition, although at least 20 percent is normally included if it is contemplated that the compound will be used in a medium other than very soft water.

   Invariably, a metal corrosion inhibitor is incorporated. For this purpose, preference is usually given to sodium silicate, and the effective proportion thereof is from about 2 to 10 percent of the. total weight of the pack
In the established formula is generally included an inert, inorganic, water soluble salt. which serves as an additive or diluent, and to some extent an aid in the process of preparing the composition. Among the various sets of this type are sodium sulphate, sodium chloride, sodium carbonate, sodium orthophosphate, etc. Their proportion can reach 70 percent of the weight of the dry components.



   After having properly mixed the active adjuvants into the slurry composition, other adjuvants, such as foam stabilizers, bleaches, optical enhancers and the like, are incorporated, if necessary. After shaking the chosen formula

 <Desc / Clms Page number 8>

 in the stirrer for a suitable period of time, usually about 15 to 25 minutes, the complex compound is then dried. Spray drying is ordinarily used to effect dehydration.



   In order to better demonstrate the nature of the compositions according to the present invention, the following specific examples are given. These examples are given primarily by way of example, and, therefore, no listing of details contained therein should be construed as limiting the invention.



   EXAMPLE 1
This example shows the progress made in water solubility by modification of an alkyl sulfate in accordance with the present invention. For this purpose, a mixture of linear primary alcohols of C16 and C18 (65% and 35% respectively), was used to prepare two adducts thereof with ethylene oxide. In one of these products, the proportion of ethylene oxide was half a gram-molecule per gram-molecule of alcohol, and in the other, one gram-molecule of ethylene oxide. per gram-molecule of alcohol. In the preparation of these two products, ethylene oxide (O.E.) and alcohol were introduced into an autoclave, with i
0.2 percent sodium hydroxide as a catalyst.



   The reaction mixture was brought to a temperature of about 200 ° C., and kept until reaction.

 <Desc / Clms Page number 9>

 full of oxide. The adducts obtained, (the same as a sample of the primary alcohols used to prepare these products, were sulfated in a conventional manner by reaction with chlorosultonic acid. Part of the sulfated alcohol was mixed with 50 percent with a dodecylbenzene (DB) sulfonate derived from the alkylation of benzene by a prpylee tetramer.

   The degree of solubility of the latter mixture, as well as that of the various sulphates of this example, was determined at a temperature of 49 ° C. The results:; we follow them;
TABLE 1% Solubility at 49 0 Sulfate I alcohol. C16-C18 0.7 C16-C18 alcohol ebkfate and 7.8% O.E. (1/2 mol. O.E.) 3.7 C16-C18 alcohol sulfate and 13.8% 0.E.



   (1 mol. O.E.) 15.0 50/50 C16-C18 alcohol sulphate / 1.7 DB sulphonate
EXAMPLE 2
This example illustrates the improvement obtained in foam stability, under hard water conditions, by employing a typical heavy-duty detergent composition, in which the active ingredient is an alkyl sulfate.

 <Desc / Clms Page number 10>

 modified obtained in accordance with the present invention.



  In this example, we used the? surfactants indicated in Example 1, as well as a variety of sulphated adducts obtained by reaction of ethylene oxide with a mixture of primary alcohols of linear C12, C4 chain , C16, and C18, following the method described in Example 1. The heavy duty detergent formula used in this test was composed in a conventional manner.



   This formula was as follows:
Surfactant 20%
50% sodium tripolyphosphate
Sodium sulphate 15%
Sodium silicate 5% Carboxymethylcellulose 0.8%
Miscellaneous (humidity, etc.) 9.2%
The different compositions were then tested according to a standard foam stability test method, and the comparative results are given in Table II below:

 <Desc / Clms Page number 11>

 
TABLE II STABILITY OF MOUSSJ
 EMI11.1
 
<tb>
<tb> * Washed <SEP> plates
<tb> to <SEP> 46 C. <SEP> Cone.
<tb>



  0.125%
<tb>
 
 EMI11.2
 Oojapostion. Surfactant 50 ppm 300 ppm
 EMI11.3
 
<tb>
<tb> N <SEP> 1 <SEP> Alcohol <SEP> sulfate <SEP> in <SEP> C12-18 <SEP> 20
<tb> N <SEP> 2 <SEP> Alcohol <SEP> sulfate <SEP> in <SEP> C12-18
<tb> and <SEP> 3.6% <SEP> O. <SEP> E. <SEP> (0.2 <SEP> mol <SEP> O. <SEP> E.) <SEP> 21 <SEP> 20
<tb> N <SEP> 3 <SEP> Alcohol <SEP> sulfate <SEP> in <SEP> C12-18
<tb>
 
 EMI11.4
 and 8.90 ... (0.5 mol O.E.) 20 21 N 4 Alcohol sulfate in 12-18 and 9.6% O.E.

   (0.6 mol 0 ..) 20 20 #T 50/50 C12--19 alcohol sulphate / D13 sulphonate 15 17> 7 ¯G 16-18 alcohol sulphate 22 0 N 7 Alcohol sulphate in 16-18 and 7.8 f 0v3'rn (0.5 mol 0 ..) 22 15
 EMI11.5
 
<tb>
<tb> N <SEP> Alcohol <SEP> sulfate <SEP> in <SEP> C16-18
<tb> and <SEP> 13.8% <SEP> 0.2. (1.0 <SEP> mol <SEP> OE.) <SEP> 21 <SEP> 19
<tb> N <SEP> 9 <SEP> 50/50 <SEP> Alcohol <SEP> sulfate <SEP> in
<tb>
 
 EMI11.6
 Cl6-18 / Sulfonate DB 14 10 Number of plates, uniformly soiled, washed to obtain an end point of permanent rupture of the foam covering the basin.



   EXAMPLE 3
In this example, the different detergent compositions identified in Table II

 <Desc / Clms Page number 12>

 of the previous example were compared in a normal detergency test. Besides these, a composition was formulated, the surfactant of which consisted of a sulphated adduction product, the adductive part of which was prepared by condensing three gram-molecules of ethylene oxide with one gram-molecule of the mixture. of the four alcohol components described in Example 2.

   The composition containing this surfactant as an active element is identified herein as a composition? 4A, and the comparative test was immediately carried out in a detergency measuring device called "Terg-0-Tometer" at 38 C, at a detergent concentration of 0.2 percent (of the total composition), and at hardnesses of 50 ppm and 300 ppm, using three different types of normal soiled commercial fabric - Test Fabrics, Inc .: soiled test cotton linen, American Commercial House: ACH N 115: dirty and US precision



  Testing Company: Soiled Normal Cotton Linen - Three samples of each of these three types of fabric were used in each set of tests and repeated sets were made. From the difference in sheen between washed and unwashed fabrics, a relative detergency level is obtained. A difference of one unit in the detergency rate is estimated to be a noticeable difference at a 95 percent reliability level.

   The results obtained are given in Table III below:

 <Desc / Clms Page number 13>

 TABLE III
 EMI13.1
 
<tb>
<tb> <SEP> rate of <SEP> detergency
<tb> Composition <SEP> 50 <SEP> pm <SEP> 300 <SEP> ppm
<tb> N <SEP> 1 <SEP> 7, <SEP> 6 <SEP> 6.9
<tb> N <SEP> 2 <SEP> 7.4 <SEP> 6.6
<tb> N <SEP> 3 <SEP> 7.6 <SEP> 6.5
<tb> N <SEP> 4 <SEP> 7.2 <SEP> 6.7
<tb> N <SEP> 4A <SEP> 5.0 <SEP> 4.4
<tb> N <SEP> 5 <SEP> 7.8 <SEP> 6.4
<tb> NI'6 <SEP> 7.3 <SEP> 6.6
<tb> N <SEP> 7 <SEP> 7.1 <SEP> 6.4
<tb> N <SEP> 8 <SEP> 6.9 <SEP> 6.2
<tb> N <SEP> 9 <SEP> 6.8 <SEP> 6.4
<tb>


 

Claims (1)

R E S U M E A titre de produit industriel nouveau, une composition détergente pour ;ros travaux, caractérisée par les points suivants, pris séparément ou en combinaisons ; 1) Elle consiste en environ de 5 à 35 pour cent d'un sel d'un métal alcalin d'un produit d'adduction sulfaté préparé en condensant d'environ 0,2 à 1,5molécule-gramme d'oxyde d'éthylène avec un alcool primaire ayant une chaîne d'atomes de carbone de 8 à 20 et de préférence de 12 à 18, et une partie adjuvante active comprenant d'environ 10 à 60 pour cent - sur la base du poids total de la composition - d'un polyphosphate soluble dans l'eau. ABSTRACT As a new industrial product, a detergent composition for works, characterized by the following points, taken separately or in combinations; 1) It consists of about 5 to 35 percent of an alkali metal salt of a sulfated adduct prepared by condensing from about 0.2 to 1.5 gram-molecules of ethylene oxide with a primary alcohol having a chain of carbon atoms of 8 to 20 and preferably of 12 to 18, and an active builder part comprising from about 10 to 60 percent - based on the total weight of the composition - d a water soluble polyphosphate. 2) Les proportions préférées sont :d'environ 10 à 35 pour cent du sel de métal alcalin, la <Desc/Clms Page number 14> partie adjuvante comprenant d'environ 20 à 60 pour cent d'un polyphosphate soluble dans l'eau. 2) The preferred proportions are: from about 10 to 35 percent of the alkali metal salt, the <Desc / Clms Page number 14> builder portion comprising from about 20 to 60 percent of a water soluble polyphosphate. 3) L'alcool primaire est à chaîne linéaire ayant un nombre pair d'atomes de carbone. 3) Primary alcohol is straight chain having an even number of carbon atoms. 4) Le produit d'adduction est préparé en condensant d'environ 0,2 à 1 molécule-gramme d'oxyde d'éthylène avec l'alcool. 4) The adduct is prepared by condensing about 0.2 to 1 gram molecule of ethylene oxide with alcohol. 5) L'alcool est l'alcool hexadécanol, l'alcool octadécanol ou un mélange de ces derniers. 5) Alcohol is hexadecanol alcohol, octadecanol alcohol or a mixture of these.
BE678546D 1964-06-22 1966-03-28 BE678546A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US37710664A 1964-06-22 1964-06-22

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE678546A true BE678546A (en) 1966-09-01

Family

ID=23487798

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE678546D BE678546A (en) 1964-06-22 1966-03-28

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE678546A (en)
FR (1) FR1436283A (en)
NL (1) NL6506409A (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JPS51109002A (en) 1975-03-20 1976-09-27 Kao Corp Senjozaisoseibutsu
US4024078A (en) 1975-03-31 1977-05-17 The Procter & Gamble Company Liquid detergent composition

Also Published As

Publication number Publication date
FR1436283A (en) 1966-04-22
NL6506409A (en) 1965-12-23

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1001742A5 (en) LIQUID MICROEMULSION CLEANING COMPOSITIONS.
US3320174A (en) Detergent composition
CA1080744A (en) Monoesters derived from ethoxylated higher alcohols and thiodisuccinic acid as detergent builders
US3194840A (en) N, n-diloweralkyl, 1, 1-dihydrogen perfluoroalkyl amine oxides
JPS61255999A (en) Liquid detergent
JPH0463920B2 (en)
LU86104A1 (en) HIGHLY FOAMING LIQUID DETERGENT BASED ON NON-IONIC SURFACTIVE AND PROCESS FOR PRODUCING THE SAME
JP2818294B2 (en) Bleach granules containing amidoperoxy acid
JPH08503245A (en) Cleaning and bleaching composition containing amido peroxy acid
FR2580664A1 (en) BIODEGRADABLE LIQUID SURFACTANT AGENT AND USE THEREOF
FR2459279A1 (en) LIQUID DETERGENT COMPOSITION CONTAINING AN ACTIVE ADJUVANT SYSTEM
FR2550959A1 (en) POLYOXYALKYL ALCOHOLIC ACTIVE ALCOHOL AGENTS, DETERGENT COMPOSITIONS AND RINSING AGENTS CONTAINING SAME
EP0455522B1 (en) Phosphate free detergent
LU86227A1 (en) DETERGENT AND LIQUID DETERGENT COMPOSITION SOFTENING FABRICS FOR LARGE WASHES CONTAINING BENTONITE
US3803137A (en) Mixtures of aliphatic amines and quaternary ammonium compounds thereof
EP0165885B1 (en) Liquid composition for the cleaning of hard surfaces
BE678546A (en)
WO2013171492A1 (en) Activation of peroxygen bleach
BE1003814A3 (en) ANTISTATIC LIQUID DETERGENT COMPOSITION AND METHOD OF USE FOR WASHING LAUNDRY.
EP0083560A1 (en) Substituted-butanediperoxoic acid and process for bleaching
US2119523A (en) Pyrophosphate ester bleaching agent
US6165961A (en) Water-free surface-active agents
BE1003812A5 (en) Detergent composition having silicate powder for automatic washing dishes, manufacturing process and method of use.
DE2242093C2 (en) Phosphate-free detergents containing alkyl ether sulfate
US3513098A (en) Germicidal nonionic detergent-iodine compositions