BE674846A - - Google Patents

Info

Publication number
BE674846A
BE674846A BE674846DA BE674846A BE 674846 A BE674846 A BE 674846A BE 674846D A BE674846D A BE 674846DA BE 674846 A BE674846 A BE 674846A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bristles
cutting
brush
brushes
trimming
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from US234948A external-priority patent/US3233943A/en
Priority claimed from GB5548165A external-priority patent/GB1059260A/en
Application filed filed Critical
Publication of BE674846A publication Critical patent/BE674846A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A46BRUSHWARE
    • A46DMANUFACTURE OF BRUSHES
    • A46D9/00Machines for finishing brushes

Landscapes

  • Brushes (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "Tailleuse   de brosses" 
La présente invention a trait à une machine et, plus particulièrement à une machine à tailler les soies. 



   Le but principal de la présente invention consiste à proposer une tailleuse perfectionnée et utile. 



   On taille les bouts libres des soies de bien des brosses pour former la configuration voulue et, par exemple, les soies des brosses à peindre sont souvent taillées en ciseau. 



  Ce façonnage a posé bien des problèmes, particulièrement le fa- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 çonnage de brosses ayant des soies synthétiques, telles que, par exemple, le nylon. Un problème majeur est celui de la conservation d'une acuité convenable des couteaux et celui de l'aiguisage des couteaux. Un autre problème a été posé par les formes des cou- teaux qui ne permettent pas aisément le réglage pour compenser l'usure de certaines parties du couteau. Du fait que les couteaux antérieurs ont généralement la forme précise voulue pour la taille des soies, il a été nécessaire de disposer de couteaux différents pour chaque grosseur de brosse et pour les différentes formes      voulues pour les brosses taillées..

   Une autre difficulté consistait en   ce   que les tailleuses étaient construites de manière qu'une   masse   pleine de soies était présentée au couteau, cela donnait lieu souvent à l'entaillage de la masse des soies par le couteau et produisait une taille déchiquetée et peu satisfaisante. 



   Un objet important de la présente invention consiste à proposer une machine perfectionnée et utile à tailler les brosses, qui   so@@   durable en fonctionnement et souple quant à la taille de brosses de diverses grosseurs et quant à la formation de diverses configurations de soies de brosse taillées. 



   Un autre but consiste à proposer un assemblage de cou- teaux perfectionné et utile et ses éléments. 



   Un autre but consiste à proposer une machine à tailler perfectionnée et utile, ajustable pour la taille de pièces d'oeuvre de grosseurs ou grandeurs diverses et donnant des con- figurations de taille diverses aux pièces d'oeuvre, tout en uti- lisant le même assemblage de base des couteaux. 



   Des buts et des avantages supplémentaires de l'invention vont apparaître à la lecture de la description qui suit, qui est prise en rapport avec les dessins annexés. 



   La figure 1 est un plan schématique fragmentaire d'une réalisation préférée d'une tailleuse de brosses selon la présente invention, les brosses passant à partir des blocs de taille, et 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 des pièces représentées en pointillé, pour plus de claxté de l'illustration. 



   La figure 2 est une élévation schématique fragmentaire en partie découpée, généralement suivant la ligne 2-2 de la figure 1, représentant les brosses venant en prise avec les couteaux des blocs de taille. 



   La figure 3 est une perspective d'une paire de blocs de taille. 



   La figure 4 est une vue terminale droite fragmentaire à grande échelle du bloc de taille représenté figure 3. 



   La figure 5 est une section prise généralement suivant la ligne 5-5 de la figure 4. 



   La figure 6 est une section prise généralement suivant la ligne 6-6 de la figure 5. 



   La figure 7 est une section fragmentaire agrandie, prise généralement suivant la ligne 7-7 de la figure 6. 



   La figure 8 est une section fragmentaire agrandie, prise généralement suivant la ligne 8-8 de la figure 6. 



   La figure 9 est une élévation schématique fragmentaire de diverses associations de couteaux d'un bloc de taille. 



   Bien qu'une réalisation de l'invention ait été ici décrite et représentée, il est entendu que l'invention se prête à de nombreuses modifications et variantes. Par conséquent, des   mo-   difications peuvent être apportées à la construction et à   l'agen-   cement sans s'écarter de l'esprit et du domaine de l'invention telle qu'elle est définie par les revendications annexées. 



   L'invention a trait, grosso modo, à une tailleuse représentée dans une réalisation préférée sous la forme d'une machine à tailler les brosses, convenant particulièrement pour donner une pointe en ciseau aux bouts libres des soies synthétiques   d'uns   brosse à peindre, par exemple, à des soies en nylon. Dans la réalisation représentée par les dessins, chaque bloc d'une paire 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de blocs de taille comprend une paire de têtes de taille, un bloc étant destiné à la taille initiale grossière et l'autre, à la taille de finissage subséquente. Chaque tête a un assemblage de couteaux perfectionné, conçu pour rester affilé pendant une période de temps plus longue et pour accepter des brosses de diverses grandeurs et pour fournir diverses formes de soies taillées après réglage des têtes.

   Alors que les têtes sont de préférences montées pour des réglages d'une espèce quelconque voulue, il doit être noté particulièrement que les têtes de chaque bloc de taille peuvent être réglées latéralement par rapport à la brosse pour recevoir des brosses de diverses grandeurs et pour varier angulairement la configuration des bouts taillées des soies des brosses. 



   Il est maintenant fait référence aux dessins. Les figures 1 et 2 représentent schématiquement la partie de taille d'une machine de taille 20 qui comprend un premier bloc de taille 21, destiné à assurer une taille relativement grossière aux bouts libres d'un faisceau de soies à brosse 22, convenablement monté dans une poignée de brosse 23, fonctionnellement disposée dans un moyen de maintien 24 convenable d'un transporteur 25. Un second bloc de taille 26 reçoit les soies dégrossies et assure une taille de finissage aux bouts libres du faisceau de soies. Les deux blocs de taille sont fondamentalement les mêmes et la description qui suit porte sur le premier bloc de taille 21, représenté en perspective figure 3.

   Un moyen est prévu pour monter les têtes en vue du réglage vertical etlatéral et, dans le présent cas, une base commune 33 porte des montants debout 34 dont chacun re- çoit télescopiquement une monture 35 qui peut être clampée en toute position voulue, verticalement le long du montant, par des vis de clampage ayant un bouton 36. Des bras généralement horizon- taux 37 sont fixés respectivement à chaque tête et coulissent dans une monture 35 à laquelle le bras peut être clampé de manière relâchable, dans la position réglée, par un bouton 38. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Une partie de corps 40 de chaque tête est montée pour pivoter sur un organe d'étrier 41, fixé à demeure sur le bras 37   respectif,et,   plus particulièrement, chaque corps est logé entre des branches de secteur opposées 42 de l'étrier et y est fixé par des boulons 43 qui s'étendent à travers une paire de fentes courbes 44 prévues dans chque branche 42. Comme le montre la figure 3, un moyen d'indication convenable, tel qu'une échelle 45, portée par une des branches de secteur 42, et une marque   coopé-   rante 46, portée par le corps 40, peuvent être prévues pour ajuster commodément et avec précision la position angulaire de la tête respective. 



   Chaque tête 30 a une tailleuse ayant la forme d'un assemblage de taille 50 et, en se référant en particulier à la figure 6, l'assemblage de taille 50 comprend un couteau rotatif 51 logé dans une cambre 52 du corps 40 et monté à un bout d'un arbre d'actionnement 53 pour tourner avec l'arbre. L'arbre 53 est actionné par une transmission à courroie 53a, répondant au fonctionnement d'un moteur 53b. Une lame de coupe fixe 54 est montée sur une applique 55 pour se déplacer vers le rotor 50 et loin de ce dernier sous l'effet de boulons noyés 56, s'étendant par des fentes allongées 57 prévues dans la lame 54 et se vissant dans l'applique 55.

   L'applique 55 est montée en vue d'un mouvement de la lame 54, généralement radialement par rapport à l'arbre 53 et, dans la réalisation représentée par les dessins, verticalement, et, ici, l'applique 55 est montée sur le corps 40 au moyen de boulons 58 qui passent par des fentes allongées 59 de l'applique 55 et se vissent dans le corps 40,
Le rotor 51 et la lame fixe 54 ont des parties de taillant'ou tranchant complémentaires 61 et 64, comme le montre le mieux la figure 6. Les tranchants du rotor se trouvent sur des doigts de rotor s'étendant vers l'extérieur, 65, quatre de ces doigts étant représentés par les dessins et les tranchants 64 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 des doigts se trouvant sur une partie interne de la lame, comme le montrent,les dessins.

   Ces parties de tranchant ont un profil qui peut se voir le mieux figure 7 et, en se référant en particulier au profil du rotor, comme le montre le mieux la figure 9. Un profil de rotor concave peu profond s'y voit; il comprend un sommet courbe 66, et des côtés généralement rectilignes 67 et 68 qui sont généralement normaux entre eux et tangents à la partie courbe 66. :

   En se référant en particulier à la figure 9, chaque sommet de rotor   66-est   défini par une partie courbe centrale concave 70 qui   s'étend ,   vers l'extérieur, dans des sens opposés, sur environ trente degrés, à partir de l'axe central radial du rotor, et est décrite par l'extrémité d'un rayon relativement court, s'étendant à partir du centre 71 situé sur l'axe radial, et des parties latérales courbes 
72 et 73, décrites par des rayons relativement longs, à partir de centres indiqués par les points 74 et 75, respectivement, situés t sur les côtés opposés de l'axe central comme le montre la figure 
9. Les parties latérales courbes 72 et 73 sont tangentes à la partie centrale courbe 70 et aux côtés 67 et 68, respectivement, ' en formant un profil large et peu profond.

   Le profil de   la   lame fixe est complémentaire du profil de rotor et a une partie courbe      centrale 80, des parties courbes latérales 82 et 83 et des parties latérales rectilignes 86 et 87, correspondantes aux parties de rotor 70, 72,73, 76 et 77, respectivement. 



   En se référant à la figure 4, les profils des parties de tranchant selon l'invention sont telles qu'elles ne taillent qu'un côté, soit 90, des bouts libres des soies 22, l'autre tête du bloc de taille assurant la configuration taillée voulue au côté opposé 
91 des soies. Pour effectuer la taille alternée des côtés opposés du faisceau de soies, la première tête 30-1 s'étend sur un côté du transporteur 25 et est inclinée, comme le montrent les figures 
1, 3,4 et 7, de manière que ses parties de tranchant viennent en prise avec le côté 90 du faisceau de soies 22 et taillent ledit côté, et une seconde tête 30-2 s'étend vers l'extérieur sur le 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 c6té opposé du transporteur 25 et est inclinée dans le sens opposé, figure 3, de manière que ses parties de tranchant taillent le côté 91 du faisceau de soies 22.

   Comme il a été décrit plus haut, l'inclinaison des têtes 30 peut être réglée à volonté en desserrant les boulons 43 et en faisant basculer la tête respective pour lui donner toute inclinaison voulue, indiquée par le moyen d'indication 45, 56, et en serrant ensuite les boulons 43 pour maintenir la consignation voulue. Ainsi, le même assemblage de couteaux peut être utilisé à fournir une pointe s'amenuisant progressivement en ciseau ou une pointe à ciseau obtus. Diverses largeurs de brosse et, plus particulièrement de faisceaux de soies, peuvent aussi être taillées à l'aide du même assemblage de couteaux, en déplaçant les têtes 30-1 et 30-2 vers le transporteur 25 ou loin de celui-ci, simplement en desserrent le bouton 38 et en effectuant le réglage approprié, après quoi le bouton 38 est de nouveau serré pour maintenir la consignation voulue.

   Un tel déplacement latéral de l'assemblage de couteaux de la tête 30-2 est représenté en pointillé figure 9. 



   Chaque tête est pourvue d'un moyen de guidage destiné à maintenir ces soies de brosse convenablement orientées par rapport à l'assemblage des couteaux et, dans le présent cas, ce moyen a la forme d'un organe de guidage 95, généralement horizontal et parallèle au parcours du transporteur 25. L'organe de guidage 95 a une partie avant évasée vers l'extérieur 97, destinée à guider les soies en alignement correct avec les couteaux.

   L'organe de guidage 95 est fixé à demeure, d'une manière convenable quel conque, par exemple par la soudure, à un sabot de guidage 99 ayant une extrémité qui se loge à frottement doux dans un canal vertical 100 d'une applique de montage 101, reliée, de manière réglable, à une extrémité supérieure d'un bras horizontal 102 au moyen d'une fente verticalement allongée, prévue dans l'applique, recevant un boulon 103 vissé dans une extrémité du bras 102, ce qui permet le 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 réglage en élévation de l'organe de guidage 95. Le bras 102 a une fente verticalement allongée 104 à l'extrémité opposée à l'applique 101 et un boulon 105 passe par cette fente et se visse dans la base de l'organe d'étrier 41, de manière que l'organe de guidage 95 puisse être réglé horizontalement en desserrant le boulon. 



  Il faut observer que sur chaque tête 30, l'organe de guidage 95 est voisin du côté des soies de brosse qui doit être taillé. 



   Un moyen est prévu pour séparer les soies de la masse du faisceau de soies 22 lorsqu'il vient en prise avec le rotor de coupe 51, pour éviter de déchiqueter ou de donner une autre taille inégale aux bouts libres des soies, et, dans le présent cas, un organe à patte 110 est prévu à cet effet. La patte 110 a un corps en plaque de forme générale en L, une branche étant fermement fixée au corps 40 par un boulon 111 et une seconde branche s'étendant vers l'intérieur, vers le rotor 51, cette dernière comportant une bride descendante 112 à son extrémité interne, pour venir en prise avec les bouts libres des soies du faisceau 22, à mesure quelles sont introduites par le transporteur 25 dans l'assemblage de coupe.

   Ainsi, lorsque les soies passent sous le bord inférieur de la bride 112, elles se projettent individuellement, comme par un effet de chiquenaude, dans le parcours des doigts de coupe du rotor, 65. Pour diminuer la résistance au   mouvement   des soies et pour éviter l'accumulation des particules de soies, la patte 110 a une ouverture 113 dans sa branche s'étendant vers l'intérieur. Pour empêcher en outre une accumulation de particules de soies autour de l'assemblage des couteaux, une ouverture d'évent 115 peut être prévue qui donne sur la chambre 52 et cette ouverture peut avantageusement être reliée à un. conduit d'é acuation, si-on le désire. 



   Pour résumer le fonctionnement de la machine à tailler les brosses : les. brosses à tailler sont montées par leur poignées dans des supports 24 d'un transporteur 25 pour se déplacer suivant 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 un parcours indiqué par les flèches des figures 1 et 2, et sont disposées de manière que les bouts libres des soies du faisceau 22 passent en série par les assemblages de coupe ou de couteaux 50 des blocs de taille 21, deux de ces blocs étant disposés en tandem.

   Ces blocs peuvent être identiques entre eux et le premier bloc assure une taille de dégrossissage, tandis que le second bloc assure une taille de   f inissage.   Comme le faisceau des soies 22 pénètre dans les assemblages de coupe, il vient en prise avec des organes de guidage 95 et les bouts libres des soies viennent en prise avec les pattes 110 qui amènent les soies à se projeter, comme par un effet de chiquenaude, dans le parcours du rotor de coupe 51 et, plus particulièrement, des doigts de coupe 65.

   Dans le premier bloc de taille, la tête 30-1 taille le côté 90 du faisceau des soies 22 et la tête   30-2tail@e   le côté 91, en assurant une taille relativement grossière, et ensuite, le transporteur 25 déplace les brosses et les introduit dans le second bloc de taille 21 où le processus de coupe se répète, ainsi qu'il a été dit plus haut, pour effectuer la taille de finissage. 



   REVENDICATIONS 
1. Machine de taille, destinée à tailler en pointe de ciseau les bouts libres d'un faisceau de soies d'une brosse, com- prenant : une base; un transporteur fonctionnellement associé   à   ladite base pour monter les brosses et déplacer les brosses suivant un parcours;

   une première paire de têtes de taille destinées à tail- ler grossièrement en pointe de ciseau les bouts libres du faisceau de soies, et une seconde paire de têtes de taille destinées à la taille de finissage en pointe de ciseau des bouts libres taillés grossièrement, chaque tête ayant une tailleuse le long dudit par- cours et comprenant un couteau rotatif actionné et un couteau coo- pérant fixe, destinés à recevoir lesdits bouts libres et à tailler seulement un côté du faisceau de soies, les couteaux ayant des profils de coupe coopérants, complémentaires entre eux et chacun      

 <Desc/Clms Page number 10> 

 comportant un sommet et des côtés divergeant vers l'extérieur à environ quatre-vingt-dix degrés dudit sommet, et   le.;

  .dit   sommet étant courbe et généralement tangent auxdits côtés, les tailleuses de chaque tête étant sensiblement identiques, un moyen destiné à guider dans chaque tailleuse le côté des soies à tailler par la tailleuse respective, et un organe à patte disposé à une   extrémité :   réceptrice de brosse de la tête, destiné à venir en prise avec les bouts libres des soies et à amener les bouts libres à se projeter, par un effet de chiquenaude, dans le couteau rotatif;

   et un moyen de montage desdites têtes sur ladite base pour la      taille des   cCt&s   opposés des soies, le sommet et un seul côté de chaque couteau coupant les bouts libres des soies, et en vue d'un mouvement relatif, latéralement par rapport audit parcours, pour recevoir des brosses de diverses épaisseurs, et en vue de modifier l'inclinaison effective des tailleuses par rapport audit parcours, afin de modifier la forme des bouts libres taillés.      



     @@.   Machine de taille, destinée à tailler en pointe de      ciseau les bouts libres   d'un   faisceau de soies d'une brosse,      comprenant :une base; un transporteur fonctionnellement associé à ladite base pour monter les brosses et pour déplacer les brosses    suivant un parcours ;

   paire de têtes de taille, destinées à   tailler en pointe de ciseau les bouts libres de soies de brosse, chaque tête ayant une tailleuse le long dudit parcours et compre- nant un couteau rotatif actionné, ayant une partie de coupe concave peu profonde, et un couteau fixe ayant une partie de coupe complé- mentaire coopérante, destinée à recevoir lesdits bouts libres et à ne tailler qu'un côté du faisceau de soies, les tailleuses de chaque tête étant sensiblement identiques, et un organe à patte situé à l'extrémité réceptrice de brosses de la tête, destiné à venir en prise avec les bouts libres des soies et à amener chaque      bout libre à se projeter individuellement, par un effet de chiquenau   de , dans le couteau rotatif ;

   un moyen servant au montage des   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 têtes sur ladite base, pour la taille de côtés opposés des soies et pour mouvement relatif latéral par rapport audit parcours, afin de recevoir des brosses de diverses épaisseurs, et pour modifier l'inclinaison effective des tailleuses par rapport audit parcours, afin de modifier la forme des bouts libres taillés,
3.

   Machine de taille, destinée à tailler les soies d'une brosse, comprenant : un moyen destiné à déplacer les brosses suivant un parcours, à travers la machine; une tête voisine du parcours des brosses, ladite tête ayant une lame de coupe disposée dans le parcours des brosses pour tailler certaines desdites soies suivant une fauchée généralement co-extensive au parcours des brosses; et un moyen servant à monter ladite tête de manière déplaçable vers un côté de ladite machine et loin dudit côté, suivant un parcours courbe par rapport ju parcours des brosses, afin de modifier la position de ladite lame par rapport aux soies des brosses, afin d'adapter ladite machine de taille pour tailler diverses configurations de brosse. 



   4. Machine de taille selon la revendication 3, dans laquelle ladite lame de coupe est disposée pour tailler les soies le long d'un côté de la brosse. 



   5. Machine de taille selon la revendication 3, dans laquelle ladite lame de coupe est disposée sous un certain angle par rapport aux soies de la brosse et dans laquelle ladite tête peut être réglée pour modifier ledit angle et produire de ce fait diverses configurations des soies. 



   6. Machine de taille selon la revendication 5, dans laquelle ladite lame de coupe a un tranchant concave peu profond, destiné à tailler seulement un premier côté des soies d'une brosse et dans laquelle le moyen destiné à déplacer les brosses présente l'autre côté desdites brosses à une lame de coupe orientée sensiblement avec la même inclinaison que l'inclinaison sur le premier côté sur l'autre côté de ladite brosse pour produire une configu- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 ration voulue des soies sur lesdites brosses. 



     7.   Machine de taille selon la revendication 6, dans laquelle ladite lame de coupe taille lesdites soies le long du sommet et d'une branche du tranchant de coupe concave de la lame, 
8. Machine destinée à tailler un faisceau de soies dans une brosse, comprenant : un moyen destiné à déplacer les brosses suivant un parcours à travers la machiné, une paire de têtes de taille espacées, voisines du parcours des brosses, chaque tête ayant des lames de coupe destinées à tailler les bouts des soies sur un seul côté des faisceaux de soies;

   un moyen permettant le réglage relatif des lames de coupe et des soies pour disposer sélec- tivement les soies en vue de la taille, un moyen servant à monter les lames de coupe pour la taille ues côtés opposés des soies et en vue du mouvement relatif latéral entre eux, pour recevoir des brosses de diverses épaisseurs, chacune desdites lames de coupe ayant un profil comportant un sommet et des côtés divergeant vers l'extérieur sous un angle large à partir dudit sommet, vers les      extrémités externes desdits côtés, ledit sommet étant courbe et généralement tangent auxdits côtés.. 



   9. Machine selon la revendication 8, dans laquelle le moyen de montage dispose chaque sommet et un seul côté de chaque tailleuse en association de taille avec les bouts libres des soies.      



   10. Machine destinée à tailler un faisceau de soies i dans une brosse, comprenant : un moyen destiné à déplacer les brosses suivant un parcours voisin du parcours à travers la machine, une paire de têtes de taille montées dans le voisinage du parcours des brosses et transversal par rapport à ce dernier, chaque tête ayant une lame de taille normalement disposée en travers du par- cours des brosses pour tailler les bouts libres et un seul côté ' du faisceau de soies;

   et un bras de montage porté par la machine, sur lequel chaque tête est montée en vue du déplacement des têtes et des lames suivant un parcours courbe vers le parcours 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 des brosses et loin de ce dernier, pour monter les têtes an vue d'un déplacement l'une par rapport à l'autre et pour ajuster l'inclinaison de chaque lame de taille par rapport aux faisceaux de soies et adapter ainsi la machine de taille pour la taille de diverses formes de brosse. 



   11. Machine destinée à tailler un faisceau de soies dans      une brosse, comprenant : un moyen destiné à déplacer les brosses      suivant un parcours à travers la machine; une paire de têtes de taille espacées, voisines du parcours des brosses, chaque tête ayant une lame de coupe destinée à tailler les bouts libres et un seul côté du faisceau de soies, chaque lame de taille ayant un tranchant concave peu profond, dont le dommet et un seul côté de la partie de tranchant concave peu profonde sont présentés aux- dites soies pour en couper un seul côté;

   et un moyen destiné à monter les têtes de taille sur la machine, de manière que des lames de coupe alternes soient disposées avec des inclinaisons complémen- taires entre elles pour produire la configuration voulue des soies, ledit moyen de montage montant lesdites têtes en vue du mouvement relatif l'une par rapport à l'autre et vers le parcours des brosses et loin dudit parcours des brosses, pour régler l'inclinaison de chaque lame de taille par rapport au faisceau des soies, afin d'adapter la machine de taille à la taille de diverses formes de soies.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Brush cutter"
The present invention relates to a machine and, more particularly to a machine for trimming the silks.



   The main object of the present invention is to provide an improved and useful trimming machine.



   The free ends of the bristles of many brushes are trimmed to form the desired configuration and, for example, the bristles of paint brushes are often scissor cut.



  This shaping posed many problems, particularly the

 <Desc / Clms Page number 2>

 Cutting brushes having synthetic bristles, such as, for example, nylon. A major problem is that of maintaining a suitable sharpness of the knives and that of the sharpening of the knives. Another problem has been posed by the shapes of the knives which do not easily allow adjustment to compensate for the wear of certain parts of the knife. Because earlier knives generally have the precise shape desired for the size of the bristles, it has been necessary to have different knives for each brush size and for the different shapes desired for the trimmed brushes.

   Another difficulty was that the trimmers were constructed so that a full mass of bristles was presented to the knife, this often resulted in the cutting of the mass of the bristles by the knife and produced a jagged and unsatisfactory cut.



   An important object of the present invention is to provide an improved and useful brush trimming machine which is durable in operation and flexible in the size of brushes of various sizes and in forming various brush bristle configurations. trimmed.



   Another object is to provide an improved and useful knife assembly and its components.



   Another object is to provide an improved and useful sharpening machine, adjustable for the size of workpieces of various sizes or sizes and giving various size configurations to the workpieces, while using the same. basic assembly of knives.



   Additional objects and advantages of the invention will become apparent on reading the description which follows, which is taken in conjunction with the accompanying drawings.



   Figure 1 is a fragmentary schematic plan of a preferred embodiment of a brush trimmer according to the present invention, the brushes passing from the trim blocks, and

 <Desc / Clms Page number 3>

 parts shown in dotted lines, for more clarity of the illustration.



   Figure 2 is a fragmentary, partly broken away schematic elevation, generally taken along line 2-2 of Figure 1, showing the brushes engaging the knives of the cutting blocks.



   Figure 3 is a perspective of a pair of cut blocks.



   Figure 4 is an enlarged fragmentary right end view of the size block shown in Figure 3.



   Figure 5 is a section taken generally along line 5-5 of Figure 4.



   Figure 6 is a section taken generally along line 6-6 of Figure 5.



   Figure 7 is an enlarged fragmentary section, taken generally along line 7-7 of Figure 6.



   Figure 8 is an enlarged fragmentary section, taken generally along line 8-8 of Figure 6.



   Figure 9 is a fragmentary schematic elevation of various combinations of knives of a size block.



   Although an embodiment of the invention has been described and shown here, it is understood that the invention lends itself to numerous modifications and variations. Therefore, changes can be made in the construction and arrangement without departing from the spirit and scope of the invention as defined by the appended claims.



   The invention relates, broadly speaking, to a trimming machine shown in a preferred embodiment in the form of a brush trimming machine, particularly suitable for giving a chisel point to the free ends of the synthetic bristles of a painting brush, for example, to nylon bristles. In the embodiment shown in the drawings, each block of a pair

 <Desc / Clms Page number 4>

 of size blocks comprises a pair of size heads, one block being for the initial coarse size and the other for the subsequent finishing size. Each head has an advanced knife assembly, designed to stay sharp for a longer period of time and to accept brushes of various sizes and to provide various shapes of trimmed bristles after adjustment of the heads.

   While the heads are preferably mounted for adjustments of any kind desired, it should be particularly noted that the heads of each size block can be adjusted laterally of the brush to accommodate brushes of various sizes and to vary. angularly the configuration of the cut ends of the bristles of the brushes.



   Reference is now made to the drawings. Figures 1 and 2 show schematically the trimming portion of a trimming machine 20 which includes a first size block 21, for providing a relatively coarse size at the free ends of a bundle of brush bristles 22, suitably mounted in it. a brush handle 23, operatively disposed in a suitable holding means 24 of a conveyor 25. A second size block 26 receives the roughened bristles and provides a finishing cut to the free ends of the bristle bundle. The two size blocks are basically the same and the following description relates to the first size block 21, shown in perspective in Figure 3.

   Means are provided for mounting the heads for vertical and lateral adjustment, and in this case a common base 33 carries standing uprights 34 each of which telescopically receives a mount 35 which can be clamped in any desired position, vertically. along the post, by clamping screws having a knob 36. Generally horizontal arms 37 are attached to each head respectively and slide in a mount 35 to which the arm can be releasably clamped, in the set position, by a button 38.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   A body portion 40 of each head is mounted to pivot on a caliper member 41, fixedly attached to the respective arm 37, and, more particularly, each body is housed between opposing sector legs 42 of the caliper and is secured thereto by bolts 43 which extend through a pair of curved slots 44 provided in each branch 42. As shown in Figure 3, a suitable indicating means, such as a scale 45, carried by one of the arms. sector legs 42, and a cooperating mark 46, carried by body 40, may be provided to conveniently and precisely adjust the angular position of the respective head.



   Each head 30 has a trimmer in the form of a size 50 assembly and, with particular reference to Figure 6, the size 50 assembly comprises a rotary knife 51 housed in a camber 52 of the body 40 and mounted to one end of an actuating shaft 53 to rotate with the shaft. The shaft 53 is actuated by a belt transmission 53a, responsive to the operation of a motor 53b. A stationary cutting blade 54 is mounted on a bracket 55 to move towards and away from the rotor 50 under the effect of countersunk bolts 56, extending through elongated slots 57 provided in the blade 54 and screwing into it. the wall lamp 55.

   The applique 55 is mounted for movement of the blade 54, generally radially with respect to the shaft 53 and, in the embodiment shown in the drawings, vertically, and here the applique 55 is mounted on the body 40 by means of bolts 58 which pass through elongated slots 59 of the wall 55 and screw into the body 40,
The rotor 51 and the fixed blade 54 have complementary cutting or cutting portions 61 and 64, as best shown in Figure 6. The cutting edges of the rotor are on outwardly extending rotor fingers, 65. , four of these fingers being represented by the drawings and the cutting edges 64

 <Desc / Clms Page number 6>

 fingers lying on an internal part of the blade, as shown in the drawings.

   These cutting edge portions have a profile which can best be seen in Figure 7 and, with particular reference to the profile of the rotor, as best shown in Figure 9. A shallow concave rotor profile is seen therein; it comprises a curved top 66, and generally rectilinear sides 67 and 68 which are generally normal to each other and tangent to the curved part 66.:

   With particular reference to Figure 9, each rotor top 66 is defined by a central, curved, concave portion 70 which extends outwardly in opposite directions about thirty degrees from the radial central axis of the rotor, and is described by the end of a relatively short radius, extending from the center 71 located on the radial axis, and curved side parts
72 and 73, described by relatively long radii, from centers indicated by points 74 and 75, respectively, located t on opposite sides of the central axis as shown in figure
9. The curved side portions 72 and 73 are tangent to the curved central portion 70 and to the sides 67 and 68, respectively, forming a wide and shallow profile.

   The profile of the fixed blade is complementary to the rotor profile and has a central curved part 80, curved side parts 82 and 83 and straight side parts 86 and 87, corresponding to the rotor parts 70, 72,73, 76 and 77 , respectively.



   Referring to Figure 4, the profiles of the cutting parts according to the invention are such that they cut only one side, i.e. 90, of the free ends of the bristles 22, the other head of the cutting block ensuring the desired cut configuration on the opposite side
91 silks. To effect the alternating size of the opposite sides of the bristle bundle, the first head 30-1 extends over one side of the conveyor 25 and is tilted, as shown in the figures.
1, 3, 4 and 7, so that its cutting edge portions engage with the side 90 of the bundle of bristles 22 and cut said side, and a second head 30-2 extends outwardly on the

 <Desc / Clms Page number 7>

 opposite side of conveyor 25 and is tilted in the opposite direction, Figure 3, so that its cutting edge portions cut side 91 of bundle of bristles 22.

   As described above, the inclination of the heads 30 can be adjusted at will by loosening the bolts 43 and tilting the respective head to give it any desired inclination, indicated by the indicating means 45, 56, and then tightening the bolts 43 to maintain the desired lockout. Thus, the same knife assembly can be used to provide a gradually tapering chisel point or an obtuse chisel point. Various brush widths, and more particularly bristle bundles, can also be trimmed using the same assembly of knives, moving heads 30-1 and 30-2 to or away from conveyor 25, simply loosening knob 38 and making the appropriate adjustment, after which knob 38 is re-tightened to maintain the desired lockout.

   Such lateral displacement of the head knife assembly 30-2 is shown in dotted lines in Figure 9.



   Each head is provided with a guide means intended to maintain these brush bristles suitably oriented relative to the assembly of the knives and, in this case, this means has the form of a guide member 95, generally horizontal and parallel to the path of the conveyor 25. The guide member 95 has an outwardly flared front part 97, intended to guide the bristles in correct alignment with the knives.

   The guide member 95 is permanently fixed, in any suitable manner, for example by welding, to a guide shoe 99 having one end which fits smoothly into a vertical channel 100 of a wall bracket. mounting 101, connected, in an adjustable manner, to an upper end of a horizontal arm 102 by means of a vertically elongated slot, provided in the wall bracket, receiving a bolt 103 screwed into one end of the arm 102, which allows the

 <Desc / Clms Page number 8>

 elevation adjustment of the guide member 95. The arm 102 has a vertically elongated slot 104 at the end opposite the bracket 101 and a bolt 105 passes through this slot and screws into the base of the member. yoke 41, so that the guide member 95 can be adjusted horizontally by loosening the bolt.



  It should be observed that on each head 30, the guide member 95 is adjacent to the side of the brush bristles which is to be cut.



   Means are provided to separate the bristles from the bulk of the bristle bundle 22 as it engages the cutting rotor 51, to avoid chipping or other uneven size of the free ends of the bristles, and, in the process. in this case, a tab member 110 is provided for this purpose. The tab 110 has a generally L-shaped plate body, one branch being firmly attached to the body 40 by a bolt 111 and a second branch extending inwardly towards the rotor 51, the latter having a downward flange 112 at its inner end, to engage the free ends of bundle bristles 22 as they are introduced by conveyor 25 into the cutting assembly.

   Thus, when the bristles pass under the lower edge of the flange 112, they project individually, as by a flip effect, into the path of the cutting fingers of the rotor, 65. To decrease resistance to movement of the bristles and to avoid the accumulation of the bristle particles, the tab 110 has an opening 113 in its branch extending inward. To further prevent an accumulation of bristle particles around the knife assembly, a vent opening 115 may be provided which opens onto chamber 52 and this opening may advantageously be connected to one. exhaust duct, if desired.



   To summarize the operation of the brush cutting machine: the. trimming brushes are mounted by their handles in supports 24 of a conveyor 25 to move according to

 <Desc / Clms Page number 9>

 a path indicated by the arrows of Figures 1 and 2, and are arranged so that the free ends of the bristles of the bundle 22 pass in series through the cutting or knife assemblies 50 of the size blocks 21, two of these blocks being arranged tandem.

   These blocks can be identical to each other and the first block provides a roughing size, while the second block provides a finishing size. As the bundle of bristles 22 enters the cutting assemblies, it engages guide members 95 and the free ends of the bristles engage with the tabs 110 which cause the bristles to project, as if by a flip effect. , in the path of the cutting rotor 51 and, more particularly, of the cutting fingers 65.

   In the first trimming block, the head 30-1 trims the 90 side of the bristle bundle 22 and the tail head 30-2 trims the side 91, ensuring a relatively coarse size, and then the conveyor 25 moves the brushes and feeds them into the second size block 21 where the cutting process is repeated, as said above, to perform the finishing size.



   CLAIMS
1. Cutting machine, intended to cut into a chisel point the free ends of a bundle of bristles of a brush, comprising: a base; a conveyor operatively associated with said base for mounting the brushes and moving the brushes along a path;

   a first pair of pruning heads intended for roughly chisel-point cutting the free ends of the bristle bundle, and a second pair of pruning heads intended for the chisel-point finishing pruning of the coarse-cut free ends, each head having a trimming machine along said path and comprising an actuated rotary knife and a fixed cooperating knife, intended to receive said free ends and to trim only one side of the bundle of bristles, the knives having cooperating cutting profiles, complementary between them and each

 <Desc / Clms Page number 10>

 having an apex and sides diverging outwardly at about ninety degrees from said apex, and;

  .said top being curved and generally tangent to said sides, the trimmers of each head being substantially identical, a means intended to guide in each trimmer the side of the bristles to be trimmed by the respective trimmer, and a tab member arranged at one end: receiving end brush of the head, intended to engage with the free ends of the bristles and to cause the free ends to project, by a flick effect, into the rotary knife;

   and means for mounting said heads on said base for the size of opposite sides of the bristles, the top and only one side of each knife cutting the free ends of the bristles, and for relative movement, laterally of said path, to receive brushes of various thicknesses, and with a view to modifying the effective inclination of the cutters with respect to said path, in order to modify the shape of the cut free ends.



     @@. A trimming machine intended for cutting the free ends of a bundle of bristles of a brush into a chisel point, comprising: a base; a conveyor operatively associated with said base for mounting the brushes and for moving the brushes along a path;

   pair of trimming heads, intended for chisel-point trimming the free ends of brush bristles, each head having a trimming machine along said path and comprising an actuated rotary knife, having a shallow concave cutting portion, and a fixed knife having a complementary cooperating cutting part, intended to receive said free ends and to cut only one side of the bundle of bristles, the cutters of each head being substantially identical, and a tab member located at the end receiving brushes from the head, intended to engage with the free ends of the bristles and to cause each free end to project individually, by a flip effect, into the rotary knife;

   a means for mounting

 <Desc / Clms Page number 11>

 heads on said base, for the size of opposite sides of the bristles and for lateral relative movement with respect to said path, to receive brushes of various thicknesses, and to modify the effective inclination of the trimmers with respect to said path, in order to modify the forms cut free ends,
3.

   A trimming machine for trimming the bristles of a brush, comprising: means for moving the brushes along a path through the machine; a head adjacent to the path of the brushes, said head having a cutting blade disposed in the path of the brushes for trimming some of said bristles in a swath generally co-extensive with the path of the brushes; and means for mounting said head movably towards one side of said machine and away from said side, following a curved path with respect to the brush paths, to modify the position of said blade relative to the bristles of the brushes, in order to adapting said trimming machine to trim various brush configurations.



   A pruning machine according to claim 3, wherein said cutting blade is disposed to trim bristles along one side of the brush.



   The pruning machine of claim 3, wherein said cutting blade is disposed at an angle to the bristles of the brush and wherein said head can be adjusted to vary said angle and thereby produce various configurations of the bristles. .



   A pruning machine according to claim 5, wherein said cutting blade has a shallow concave cutting edge for trimming only one side of the bristles of a brush and wherein the means for moving the brushes has the other. side of said brushes to a cutting blade oriented substantially with the same inclination as the inclination on the first side on the other side of said brush to produce a configu-

 <Desc / Clms Page number 12>

 desired ration of bristles on said brushes.



     A pruning machine according to claim 6, wherein said cutting blade trims said bristles along the top and a branch of the concave cutting edge of the blade,
A machine for trimming a bundle of bristles in a brush, comprising: means for moving the brushes along a path through the machine, a pair of spaced size heads adjacent to the brush path, each head having blades cutting intended for trimming the ends of the bristles on one side of the bundles of bristles;

   means for relative adjustment of the cutting blades and bristles for selectively arranging the bristles for trimming, means for mounting the cutting blades for trimming on opposite sides of the bristles and for lateral relative movement therebetween, to receive brushes of various thicknesses, each of said cutting blades having a profile having a top and sides diverging outwardly at a wide angle from said top, towards the outer ends of said sides, said top being curved and generally tangent to said sides.



   9. A machine according to claim 8, wherein the mounting means has each top and only one side of each trimmer in size association with the free ends of the bristles.



   10. A machine for trimming a bundle of bristles i in a brush, comprising: means for moving the brushes along a path adjacent to the path through the machine, a pair of trimming heads mounted in the vicinity of the brush path and transverse to the latter, each head having a normally sized blade disposed across the path of the brushes for trimming the free ends and only one side of the bristle bundle;

   and a machine-carried mounting arm, on which each head is mounted for movement of the heads and blades in a curved path towards the path

 <Desc / Clms Page number 13>

 brushes and away from the latter, to mount the heads in view of displacement relative to each other and to adjust the inclination of each trimming blade relative to the bristle bundles and thereby adapt the machine to size for the size of various brush shapes.



   11. A machine for trimming a bundle of bristles in a brush, comprising: means for moving the brushes along a path through the machine; a pair of spaced pruning heads adjacent to the brush path, each head having a cutting blade intended for trimming the free ends and only one side of the bristle bundle, each pruning blade having a shallow concave edge, including the damet and only one side of the shallow concave cutting edge portion is presented to said bristles for cutting only one side;

   and means for mounting the trimming heads on the machine so that alternate cutting blades are disposed with complementary inclinations therebetween to produce the desired configuration of the bristles, said mounting means mounting said heads for the purpose of relative movement with respect to each other and towards the brush path and away from said brush path, to adjust the inclination of each trimming blade relative to the bristle bundle, to adapt the trimming machine to the size of various forms of bristles.

 
BE674846D 1962-11-02 1966-01-07 BE674846A (en)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US234948A US3233943A (en) 1962-11-02 1962-11-02 Brush trimmer
CA948704 1965-12-27
GB5548165A GB1059260A (en) 1965-12-31 1965-12-31 A machine for trimming the bristles of brushes

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE674846A true BE674846A (en) 1966-05-03

Family

ID=27168612

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE674846D BE674846A (en) 1962-11-02 1966-01-07

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE674846A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2546367A1 (en) Reaping (mowing) assembly and reaping (mowing) blade protector
WO2016198199A1 (en) Beard trimmer with one or more rotary heads surrounded by combs having a particular shape and provided with a comb protection position
FR2548939A1 (en) ADJUSTABLE STOP FOR SAW TOP
EP0929383B1 (en) Machine for cutting out calibrated pieces of food products
EP3237154B1 (en) Beard clipper with one or more rotating heads
EP1260318B1 (en) Apparatus for polishing blades of cutting tools
BE674846A (en)
FR2671026A1 (en) DEVICE FOR DECORTICATING A TABLECLOTH OF CARDBOARD OR SIMILAR MATERIAL.
FR2547482A1 (en) GRAFFOIR MANUAL FOR VITICULTURE AND ARBORICULTURE
EP3142830B1 (en) Sharpening device having abrasive belts arranged crosswise
EP2918162B1 (en) Cutting device with blades and counter-blades, with elliptic motion
FR2707844A1 (en) Machine for cutting the bottoms out of artichokes
FR2621844A1 (en) Sharpening machine for blades of cutters in particular
FR2520588A1 (en) DEVICE FOR SEPARATING THE SKIN OR SKIN OF MEAT OR LATCH
EP0014135A1 (en) Salmon-slicing devices
FR2974748A1 (en) IMPROVING DEVICES TO AFFILIATE TOOLS OF SHARP TOOLS
BE1004637A6 (en) Cutting machine.
FR2465547A1 (en) Grinder for sharpening tools - locates high and low speed grinders by adaptable tool-holder with controlled tool feed and redresser
FR2554309A1 (en) Rotary forage harvester blade
FR3031688A1 (en) MACHINE CUTTING OR SLICING MULTI-KNIVES
EP2214875A2 (en) Cutting head and installation comprising it and set up tool
FR2779905A1 (en) Cutting head for pruning trees or shrubs
EP3047722A1 (en) Improved cutting tool with anvil
FR2464030A1 (en) Machine to cut surface layer from meat etc. - can be rapidly reset for either thick skin or thin tissue
WO1988008358A1 (en) Appliance for sharpening cutting implements