<Desc/Clms Page number 1>
Mitre pour cheminées ou autres éléments similaires.
L'invention concerne une mitre pour cheminées ou autres éléments similaires, qui contient une partie cylindrique pouvant être posée sur l'extrémité libre de la cheminée et ooncentriquement à oelle-ci, avec un passage axial pour les gaz brûlés qui s'échappent et des ouvertures
<Desc/Clms Page number 2>
sur sa périphérie pour l'entrée de lair extérieur, et un chapeau disposé au-dessus de l'extrémité libre de la mitre et la recouvrent tout en laissant une fente* @ans l'agencement suivant l'invention, la partie cylindrique, au moins, est faite de tôle, tandis qu'aux ouvertures prévues sur sa périphérie, opportunément,
à peu près à mi-hauteur et disposées à intervalles régulière environ à la même hauteur, sont avantageusement adjoints, pour chacune, plusieurs déflecteurs de tôle qui communiquent à l'air qui pénètre de 1* extérieur une direction tangentielle à un cercle décrit autour de l'axe longitudinal de la mitre, le chapeau ayant un diamètre supérieur à celui de la partie cylindrique. Ea relation avec ce qui précède, on peut prévoir, par exemple, entre le chapeau et la partie cylindrique, une parti Intermédiaire tronconique et coaxiale avec le chapeau et la partie cylindrique,,partie qui est conçue sous une forme annulaire et présente dans sa partie centrale un passage axial circulaire.
La partie cylindrique porte avantageusement au-dessous des ouvertures un collet annulaire de section circulaire conifié en direction de l'extrémité libre et encourant coaxialement la partie cylindrique, collet dont l'extrémité étroite s'appuie extérieurement, par son bord, contre la partie cylindrique et est fixée à celle-ci tandis que son extrémité large s'éloigne, par son bord, du pourtour de la partie cylindrique. En outre, la partie supé- rieurs, par exemple, de la partie cylindrique peut posséder, au-dessus des ouvertures, plusieurs évasements radiaux, saillent vers l'extérieur, répartis uniformément sur la périphérie et qui donnent, à sa section, une forme étoilée.
Il est prévu opportunément, à peu près au milieu
<Desc/Clms Page number 3>
de chaque ouverture, un déflecteur intérieur contenu, par exemple, dans un seul plan,orienté obliquement de l'extérieur et du 'bas vers l'intérieur et le haut et fixé avanta- geusement sur la partie supérieure de l'élément cylindrique, par soudage ou autre procéda analogue.
De préférence, on adjoint à chaque ouverture une pals déflectrice extérieurs qui est fixée par soudage, d*une part au bord inférieur de la partie supérieure de l'élément cylindrique dans l'intervalle entre deux évasements successifs et d'autre part 4 la surface extérieure du collet et, d'une part, est orientée obliquement de haut en bas, et, d'autre part, obliquement aussi de l'intérieur vers l'extérieur et est courbée, à partir de son point de fixation, à pou près dans le zens contraire à celui des aiguilles d'une montre.
Dans le dispositif conforme à l'invention, on obtient d'une part un tirage plus intense avec une poussée ascendante plus forte, oe qui se traduit par une économie de combustible et d'autre part on empoche un encrassement de la-cheminée par la suite et la formation d'eau de condensation, la pénétration de la fumée à l'intérieur après avoir traversé la cheminée en séné inverse étant en outre évitée. Le chapeau, à l'extrémité libre de la mitre, d'une part empêche la pénétration de la pluie et de la neige à l'intérieur de la cheminée et d'autre part assure un refroidissement plus lent de* gaz brûlés qui montent, protégés, dans la cheminée et conservent ainsi plus longtemps leur force ascensionnelle initiale.
Le cons- truction de cette mitre empoche aussi lair froid de retomber dans la cheminée. les ouvertures sur le pourtour de l'élément cylindrique et les divers déflecteurs et pales déflectrices qui leur sont adjoints provoquent à l'intérieur
<Desc/Clms Page number 4>
de la cheminée un mouvement de rotation autour de l'axe longitudinal de la cheminée, mouvement qui augmente la poussée ascendante un peu à la manière d'un tire-bouchon et renforce la montée des gaz brûlés. Dans l'ensemble* l'objet de la présente invention ee caractérise encore par une construction relativement simple, avec des frais de production réduite.
Le dessin représente un modèle d'exécution de l'invention.
Figure 1 représente-l'agencement euivant l'invention,vu de côté ;
Figure 2 montre un agencement suivant figure 1, vu en coupe suivant 11-11 de figure 1 ;
Figure 3 est un détail du dispositif suivant figure 1, vu en coupe suivent III-III de figure 1;
Figure 4 est un détail du dispositif suivant figure 1, vu suivant la flèche IV et
Figure 5 est le développement des pales déflec.. trioes adjointes aux ouvertures latérales de l'élément cylindrique représenté en figure 1.
La mitre de cheminée conforme à l'invention est constituée par un élément cylindrique 1, qui doit être placé sur l'extrémité libre de la cheminée et disposé concentrique-. ment à celle-ci, et par un chapeau 2, L'élément cylindrique possède un passage axial pour Ion gaz brûlée suivant la flèche ± et des ouverture. ! sur .on pourtour qui servent au passage de l'ar pénétrant de l'extérieur. Le ohapeau est prévu au-dessus* de l'extrémité libre de l'élément cylindrique, une fente étant maintenue libre.
L'élément cylindrique 1 est constitué par une partie 5 au-dessous des ouvertures latérales 1 et par une
<Desc/Clms Page number 5>
.partie supérieure 6. Il est construit en tôle, les ouvertures ou ajours prévus opportunément à mi-hauteur sur son pourtour, disposés tous à peu près à la même hauteur et à intervalles réguliers sur le pourtour, étant dotés de déflecteurs 7, 8,9 qui donnent à l'air pénétrant de l'exté- rieur une direction tangentielle à un cercle décrit autour de l'axe longitudinal de la cheminée.
L'élément cylindrique possède, au-dessous des orifices latéraux 4, un collet annulaire 8, conifié en direction de l'extrémité libre et entourant coaxialement l'élément cylindrique.Ici, le bord de l'extrémité étroite du collet est fixé à l'élément cylindrique contre lequel il s'appuie extérieurement étant monté juste au-dessous du bord inférieur des ouvertures latérales, sur le pourtour da l'élément cylindrique, le bord de l'extré- mité large du collet annulaire s'écartant du pourtour de l'élément cylindrique.
La partie supérieure .2. de l'élément cylindrique possède plusieurs évasements 10 répartis unifor- mément sur son pourtour, qui tout saillie radialement vers l'extérieur et donnent a sa section une forme étoilée.Dans le modèle d'exécution représenté sur le dessin, il est prévu cinq de ces évasements ou échancrurees, les faces qui sont contigües étant reliées chaque fois par un arrondi approprié, comme cela est représenté en 10a et 10b.
En outre, le diamètre d1 de la partie 6, de l'élément cylindrique située au-dessus des ouvertures latérales! est, à l'endroit le plus étroit de cette partie, à peu près égal au diamètre de la partie de l'élément cylindrique située au-dessous des ouvertures latérales, tandis que le diamètre d2 au point le plus large de la partie supérieure correspond au moins à peu près au diamètre - CI-3 du collet annulaire 8.
Dans le modèle d'exécution
<Desc/Clms Page number 6>
représenté dans les dessins, le diamètre d2 dépasse même un peu le diamètre d3 le diamètre extérieur d4 du chapeau 2 par contre, chapeau qui est de ferme plate, c'est-à-dire précuite essentiellement la forme d'une oloohe à bord plat, est plus grand que le diamètre d2 de l'endroit le plus large de la partie supérieure de l'élément cylindrique.
Los ouvertures 4 de l'élément cylindrique sont découpées dans le bas de la partie supérieure de cet élément, comme on peut le voir particulièrement à la figure 1. Elles ont opportunément la forme d'un triangle dont la base est tournée vers la partie inférieure de l'élément cylindrique et dont la pointe est orientée vers le haut. Le nombre des ouvertures latérales correspond en outre au nombre des
EMI6.1
évasements ou échancrures de la partie supérieure de ltélé- ment cylindrique. Sans le modèle d'exécution représenté sur
EMI6.2
le donner.$ il est donc prévu cinq de ces ouvertures.
Ces o,ve,r:ry cent découpées dans le évasements ou éohanorures do la &KW':&O supérieure de l'élément cylindrique sous forme Sâ9 t1L81e 1socâla dispose tl,é 1td .ß,ueiilrt par rapport à X*dvaaeî3.o*it# le bord inférieur 11 de la parti* supérieur* dt .m . .. : cylinnrique étant, ce=* on peut le voir de nouveau t la. :C:
!.C'L1re 1 (partie de droite), découpé dans la zone de "11n,t\C 6j\1.ocn t obliquement du bas et de 1* intérieur Ttr* le hait et l'extérieur, suivant la flèche 1 e,. du pon près dans la zone médiane de chaque ouverture, il est prévu un déflecteur intérieur 19 qui est contenu opportunément dans un plan unique et est orienté obliquement de l'extérieur et le bas vers 1'intérieur et le haut, ce déflecteur étant avantageusement fixé à la partie supérieure
EMI6.3
,1(' 2.1616n-,cnt cylindrique par soudage ou autre moyen analogue.
<Desc/Clms Page number 7>
En outre, chaque ouverture est dotée d'une pale déflectrice Il qui est fixée, par soudage, par exemple, d'une part en 7a au bord inférieur de la partie supérieure de l'élément cylindrique, dans l'intervalle entre deux évasements suc- cessifs et, d'autre part, sur la face extérieure du collet annulaire, en 7b. Ces pales déflectrices dont un développement est représenté à la figure 5, sont orientées d'une part obliquement de haut en bas suivant la flèche 13a de la figure 1 et d'autre part obliquement de l'intérieur vers l'extérieur suivant la flèche 13b de la figure 1 (ainsi qu'on peut le voir aussi sur la figure 2), étant enfin courbées à partir de leur point de fixation, dans le sens contraire celui des aiguilles d'une montre, suivant la flèche 13c de la figure 2.
Entre le chapeau! et l'élément cylindrique 1, il est prévu un élément intermédiaire 14 qui, comme on peut le voir sur la figure 1, a une forme tronoonique et est disposé coaxialement au chapeau et à l'élément cylindrique. Cet élément intermédiaire a une forme de couronne et possède, dans sa partie centrale, un passage circulaire 15 Le chapeau et l'élément intermédiaire sont, dans le modèle d'exécution représenté sur le dessin, supportés par une tige 16 orientée axialement par rapport à l'élément cylindrique 1 et est fixée à cet élément à l'aide de brides en t8le 17.
Cette tige porte, à son extrémité supérieure, le chapeau 2, qui est soudé sur elle en*18, L'élément intermédiaire, aveo le passage 15, est monté sur la tige 16 à l'aide de règles 19 qui sont assemblées à la tige par soudage, par exemple. Dans un autre modèle d'exécution, non représenté sur le dessin, le chapeau et l'élément intermédiaire sont supportés par deux tiges à peu près diamétralement opposées qui, à leur extrémité inférieure,
<Desc/Clms Page number 8>
sont montées sur la partie supérieure de l'élément cylindrique, dans l'intervalle entre deux évasements ou échen- crures.
La partie supérieure 6 de l'élément cylindrique et la partie ± qui ce trouve au-dessous des ouvertures latérales 4 sont deux parties fabriquées séparément, qui sont rendues solidaires l'une de l'autre par soudage ou de toute autre manière, comme indiqué en 20.
Comme on peut le voir, l'agencement de la mitre conforme à l'invention est conçu de telle manière que les conditions de combustion et de tirage ne sont pas soumises aux influences extérieures, que le mouvement de rotation communiqué à l'air par les divers déflecteurs et pales déflectrices produit une poussée ascendante plus sûre et que le chapeau 2 empêche la pénétration de la pluie et de la neige dans tous les cas. De même, la pénétration de l'air froid est empêchée dans une large mesure par le chapeau qui dépasse largement l'élément cylindrique et par l'élément intermédiaire supplémentaire, les fentes entre le chapeau, l'élément intermédiaire et le bord supérieur de l'élément cylindrique étant suffisantes pour laisser échapper facilement les gaz brûlés.
<Desc / Clms Page number 1>
Bolster for fireplaces or other similar elements.
The invention relates to a bolster for chimneys or the like, which contains a cylindrical part which can be placed on the free end of the chimney and ooncentrically thereto, with an axial passage for the escaping flue gases and openings
<Desc / Clms Page number 2>
on its periphery for the entry of the outside air, and a cap disposed above the free end of the bolster and cover it while leaving a slot * @in the arrangement according to the invention, the cylindrical part, at the less, is made of sheet metal, while at the openings provided on its periphery, conveniently,
approximately halfway up and arranged at regular intervals at approximately the same height, are advantageously added, for each, several sheet metal deflectors which communicate to the air which enters from the outside in a direction tangential to a circle described around it. the longitudinal axis of the bolster, the cap having a diameter greater than that of the cylindrical part. Ea relation with the above, one can provide, for example, between the cap and the cylindrical part, a frustoconical Intermediate part and coaxial with the cap and the cylindrical part, part which is designed in an annular shape and present in its part central circular axial passage.
The cylindrical part advantageously carries below the openings an annular collar of circular section conified towards the free end and coaxially incurring the cylindrical part, the collar of which the narrow end bears externally, by its edge, against the cylindrical part. and is attached thereto while its wide end moves away, by its edge, from the periphery of the cylindrical part. In addition, the upper part, for example, of the cylindrical part can have, above the openings, several radial flares, projecting outwards, distributed uniformly over the periphery and which give, in its section, a shape. starry.
It is planned expediently, roughly in the middle
<Desc / Clms Page number 3>
of each opening, an internal deflector contained, for example, in a single plane, oriented obliquely from the outside and from the bottom towards the inside and the top and fixed advantageously on the upper part of the cylindrical element, by welding or the like.
Preferably, an external deflector blade is added to each opening which is fixed by welding, on the one hand to the lower edge of the upper part of the cylindrical element in the interval between two successive flares and on the other hand to the surface. of the collar and, on the one hand, is oriented obliquely from top to bottom, and, on the other hand, also obliquely from the inside to the outside and is curved, from its point of attachment, except for in the zen contrary to that of the needles of a clock.
In the device according to the invention, one obtains on the one hand a more intense draft with a stronger upward thrust, which results in a saving of fuel and on the other hand a fouling of the chimney is pocketed by the and the formation of condensation water, the penetration of smoke inside after passing through the chimney in reverse senna being furthermore avoided. The cap, at the free end of the miter, on the one hand prevents the penetration of rain and snow inside the chimney and on the other hand ensures a slower cooling of * flue gases which rise, protected, in the chimney and thus retain their initial upward force longer.
The construction of this miter also prevents cold air from falling back into the chimney. the openings around the periphery of the cylindrical element and the various deflectors and deflector blades which are attached to them cause inside
<Desc / Clms Page number 4>
of the chimney a rotational movement around the longitudinal axis of the chimney, a movement which increases the upward thrust somewhat like a corkscrew and reinforces the rise of the burnt gases. Overall, the object of the present invention is further characterized by a relatively simple construction, with reduced production costs.
The drawing represents an embodiment of the invention.
Figure 1 shows the arrangement according to the invention, seen from the side;
Figure 2 shows an arrangement according to Figure 1, seen in section along 11-11 of Figure 1;
Figure 3 is a detail of the device according to Figure 1, seen in section along III-III of Figure 1;
Figure 4 is a detail of the device according to Figure 1, seen along arrow IV and
Figure 5 is the development of the deflection blades .. trioes added to the side openings of the cylindrical element shown in Figure 1.
The chimney miter according to the invention consists of a cylindrical element 1, which must be placed on the free end of the chimney and arranged concentric-. ment thereto, and by a cap 2, the cylindrical element has an axial passage for ion burnt gas according to the arrow ± and openings. ! on .on perimeter which serve for the passage of the ar penetrating from the outside. The hat is provided above the free end of the cylindrical member with a slit being kept free.
The cylindrical element 1 is formed by a part 5 below the side openings 1 and by a
<Desc / Clms Page number 5>
. upper part 6. It is made of sheet metal, the openings or openings suitably provided at mid-height on its perimeter, all arranged at approximately the same height and at regular intervals on the perimeter, being equipped with deflectors 7, 8, 9 which give the air entering from the outside a direction tangential to a circle described around the longitudinal axis of the chimney.
The cylindrical member has, below the side openings 4, an annular collar 8, tapered towards the free end and coaxially surrounding the cylindrical member. Here, the edge of the narrow end of the collar is fixed to the 'cylindrical member against which it bears externally being mounted just below the lower edge of the side openings, around the periphery of the cylindrical member, the edge of the wide end of the annular collar extending away from the periphery of the cylindrical member. the cylindrical element.
The upper part. 2. of the cylindrical element has several flares 10 evenly distributed around its periphery, which all project radially outwards and give its section a star shape. In the model shown in the drawing, five of them are provided. these flares or notches, the faces which are contiguous being connected each time by an appropriate rounding, as shown at 10a and 10b.
In addition, the diameter d1 of part 6, of the cylindrical element located above the side openings! is, at the narrowest point of this part, roughly equal to the diameter of the part of the cylindrical member located below the side openings, while the diameter d2 at the widest point of the upper part corresponds at least about the diameter - CI-3 of the ring collar 8.
In the runtime model
<Desc / Clms Page number 6>
shown in the drawings, the diameter d2 even exceeds a little the diameter d3 the outer diameter d4 of the cap 2 on the other hand, the cap which is of flat firm, that is to say pre-cooked essentially the shape of a flat-brimmed oloohe , is larger than the diameter d2 of the widest part of the upper part of the cylindrical member.
Los openings 4 of the cylindrical element are cut in the bottom of the upper part of this element, as can be seen particularly in Figure 1. They have the shape of a triangle whose base is turned towards the lower part. of the cylindrical element and the point of which is oriented upwards. The number of side openings also corresponds to the number of
EMI6.1
flares or cutouts in the upper part of the cylindrical element. Without the execution model shown on
EMI6.2
give it away. So five such openings are planned.
These o, ve, r: ry hundred cut in the flares or éohanorures of the & KW ': & O upper of the cylindrical element in the form Sâ9 t1L81e 1socâla has tl, é 1td .ß, ueiilrt with respect to X * dvaaeî3.o * it # the lower edge 11 of the * upper * dt .m. ..: cylinnrique being, this = * we can see it again t there. :VS:
! .C'1re 1 (right part), cut in the area of "11n, t \ C 6j \ 1.ocn t obliquely from the bottom and from 1 * inside Ttr * hates it and outside, following arrow 1 From the pon near in the middle zone of each opening there is provided an inner deflector 19 which is conveniently contained in a single plane and is oriented obliquely from the outside and the bottom towards the inside and the top, this deflector being advantageously fixed to the upper part
EMI6.3
, 1 ('2.1616n-, cylindrical cnt by welding or other similar means.
<Desc / Clms Page number 7>
In addition, each opening is provided with a deflector blade II which is fixed, by welding, for example, on the one hand at 7a to the lower edge of the upper part of the cylindrical element, in the interval between two flares suc - cessives and, on the other hand, on the outer face of the annular collar, at 7b. These deflector blades, a development of which is shown in FIG. 5, are oriented on the one hand obliquely from top to bottom along arrow 13a of FIG. 1 and on the other hand obliquely from the inside to the outside along arrow 13b of figure 1 (as can also be seen in figure 2), being finally curved from their point of attachment, in the opposite direction that of clockwise, following arrow 13c of figure 2 .
Enter the hat! and the cylindrical element 1, there is provided an intermediate element 14 which, as can be seen in FIG. 1, has a truncated shape and is arranged coaxially with the cap and the cylindrical element. This intermediate element has the shape of a crown and has, in its central part, a circular passage 15 The cap and the intermediate element are, in the embodiment shown in the drawing, supported by a rod 16 oriented axially with respect to the cylindrical element 1 and is fixed to this element using t8le flanges 17.
This rod carries, at its upper end, the cap 2, which is welded to it at * 18, The intermediate element, with the passage 15, is mounted on the rod 16 using rules 19 which are assembled at the rod by welding, for example. In another embodiment, not shown in the drawing, the cap and the intermediate element are supported by two approximately diametrically opposed rods which, at their lower end,
<Desc / Clms Page number 8>
are mounted on the upper part of the cylindrical element, in the interval between two flares or notches.
The upper part 6 of the cylindrical element and the part ± which is located below the side openings 4 are two separately manufactured parts, which are made integral with each other by welding or in any other way, as indicated. in 20.
As can be seen, the arrangement of the bolster according to the invention is designed in such a way that the combustion and draft conditions are not subject to external influences, that the rotational movement communicated to the air by the various deflectors and deflector blades produce a safer upward thrust and cap 2 prevents the penetration of rain and snow in any case. Likewise, the penetration of cold air is prevented to a large extent by the cap which extends far beyond the cylindrical element and by the additional intermediate element, the slits between the cap, the intermediate element and the upper edge of the cylinder. 'cylindrical element being sufficient to easily allow the burnt gases to escape.