BE671245A - - Google Patents

Info

Publication number
BE671245A
BE671245A BE671245A BE671245A BE671245A BE 671245 A BE671245 A BE 671245A BE 671245 A BE671245 A BE 671245A BE 671245 A BE671245 A BE 671245A BE 671245 A BE671245 A BE 671245A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fabric
tension
threads
warp
weft
Prior art date
Application number
BE671245A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE671245A publication Critical patent/BE671245A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D15/00Woven fabrics characterised by the material, structure or properties of the fibres, filaments, yarns, threads or other warp or weft elements used
    • D03D15/50Woven fabrics characterised by the material, structure or properties of the fibres, filaments, yarns, threads or other warp or weft elements used characterised by the properties of the yarns or threads
    • D03D15/56Woven fabrics characterised by the material, structure or properties of the fibres, filaments, yarns, threads or other warp or weft elements used characterised by the properties of the yarns or threads elastic

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Procédé de fabrication de tissus élastiques transversa-   lement"   
L'invention est relative   à   un procède pour fabriquer des tissus élastiques transversalement en utilisant des fils de trame à section transversale sensiblement   indé.   formable, lisses, "non élastiques" et de préférence de longueur indéfinie. Par fils "non élastiques" on comprend . des fils qui n'ont pas été rendus élastiques à l'aide d'un traitement particulier tel que   crépage,   texturation ou traitement chimique et qui ne sont pas élastiques par eux- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 mêmes, comme des fils en caoutchouc ou élastomères. 



   Il a déjà été envisagé de fabriquer destissus élastiques longitudinalement à partir de fils "non élastiques", en réalisant une ondulation importante des fils de chaîne au moyen d'un liage entrecroisé. Ce procédé présente cependant   @   le sérieux désavantage do ne pas donner une élasticité ré- gulière. On sait aussi fabriquer des tissus élastiques   trans- ,   versalement par thermofixage du tissu, au cours d'un finis- sage avec étirage dans le sens de la chaîne et rétrécisse- ment simultané dans le sens de la trame. Toutefois, jusqu'à présent, il n'a pas été possible de fabriquer, à partir de fils lisses et de longueur indéfinie, des tissus possédant une élasticité transversale satisfaisante au moyen do ce der- nier procédé, connu sous la dénomination de "étirage au cours du finissage". 



   On a trouvé maintenant quo l'on pout fabriquer des tissus possédant une bonne élasticité transversal, do préférence supérieure à 15%, à partir de fils non élastiques, de longueur indéfinie ot lisses, si, au cours du tissage, on veille à ce que les fils de trame possèdent une ondulation plus grande que les fils de   chaîne,   et si l'on fixe le tissu ainsi. obtenu. 



   Le procédé conforme à l'invention, destiné pour la fabrication de tissus élastiques transversalement à partir de fils qui, au moins dans la tramo, sont non élastiques,   à   section transversale sensiblement indéformable, lisses et do longueur de préférence indéfinie, et pour lequel une fixa- tion du tissu suit son tissage, consiste en ce qu'au cours du tissage les fils do chaîne sont soumis   à   une tension élevée et les fils do trame sont introduits dans la foule sous 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 sous une tension plus faible quo les fils de chaine, De cette manière on donne aux fils do trame une ondulation importante et   déterminante   pour l'élasticité transversale du produit fini. 



   Comme fils de trame "non élastiques", à section transversale   sensiblement   indéformable, lisses, convien- nent avant tout dos fils do longueur   indéfinie,   comme tous los fils synthétiques tels quo ceux on polyacrylonitrile, polypropylène, chloruro do polyvinylo,   polyamide,   polyestor, comme également les fils   protéiques,   la soio naturelle.

   Les fils do cellulose, tels que los fils on diaoétato, on tria- cétate de cellulose et los fils do viscose, obtenue par régénération do la cellulose dans los procédés au cuivre, sont également d'une utilisation particulièrement avantageuse* Les fils fantaisie,   comme   par exemple los fils boutonneux, devront donc être considérés   cornue   des fils non élastiques, lisses et do longueur indéfinie, s'ils sont constitués ' à partir do fils lisses et de longuour indéfinie et ne se différencient pas de ces derniers dans leurs caractères fondamentaux, malgré la fantaisie. Dans certains oas, dos fils fibreux font aussi partie de cotto dorniéro   catégorie, .   lorsqu'ils présentent les caractères propres aux fils non' élastiques, de longueur indéfinie ot lisses. 



   Il est utile, mais non indispensable, que les fils de chaîne soient faits des mêmes matières; on peut également disposer dans la chaîne des fils fibreux ou élastiques. Il 'est important que les fils de chaîne possèdent une solidité suffisante pour supporter la tension élevée de la chaine au cours du tissage ou éventuellement du fixage. 



   La tension des fils de chaîne et des fils de trame 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 dépend du titre (degré do   finosso   exprimé on   deniers)   et de   l'élasticité désirée dans le tissu fini ; pourla chaîne cette   tension doit être d'environ 10 à 60%, de préférence de 25 à 50%, plus élevée que lors d'un réglage normal, et pour la trame d'en- viron 10 à 60%, de préférence de 25 à 50%, moins élevée que dans des conditions normales, alors que dans un tissu "normal", la chaîne et la trame sont soumises à environ la m8me tension. On      peut aussi dire que le rapport de la tension des fils de trame à      celle des fils de chaîne doit avoir une valeur comprise entre 4/16 et 9/11, de préférence entre 5/16 et 7,5/11. 



   Le choix du compte (nombre de fils par unité de longueur) de chaîne et du compte de trave dépend'principalement du fait      que le fixage du tissu, qui suit, se fait avec ou sans tension longitudinale. Par le terme "sans tension longitudinale" on comprend'   @   une tension telle qu'en tout cas elle ne donne pas lieu à un allongement longitudinal de plus de 6%. Le compte de chaîne est augmenté, maintenu à une valeur normale ou à la rigueur un peu diminué de manière adéquate, si le fixage qui suit se fait sans rétr4cissement en largeur ni tension longitudinale.

   En revanche, dans le cas où le fixage est fait avec rétrécissement en largeur, on utilise un compte de chaîne inférieur dans de larges proportions,' . par exemple de 5 à 50%, de préférence de 6 à   25%   par rapport.à celui! devant exister dans le tissu fini. 



   De manière analogue, pour un fixage sans rétrécissement en   ,   largeur, on ajuste le compte de trame à une valeur plus faible que lorsque le fixage qui suit se fait avec rétrécissement en largeur, en particulier sous l'effet d'une tension longitudinale ou d'un étirage avec allongement correspondant. Le tisserand doit établir la valeur adéquate des comptes de trame et de chaîne pour un degré d'élasticité donné et une matière donnée, en considérant aussi l'armure du tissu qui est choisie de préférence serrée, par 15,10.65/S - 4 -      

 <Desc/Clms Page number 5> 

 exemple 1/1, 1/2, 2/2. 



   De préférence on choisit une fermeture de foule normale ou retardée dans le cas où l'on se propose un fixage sans tension ni rétrécissement en largeur, et une fermeture de foule avancée dans le cas   'où   l'on se propose un fixage avec   rétrécissement   en largeur. 



   Il est important que les mêmes conditions d'étirage règnent sur toute la largeur du tissu, y compris le bord de celui-ci. 



  Il faut aussi veiller à ce que les fils de trame, au cours du tissage soient amenés bien en ligne droite et perpendiculairement à la chaîne. La non ou inexacteobservance de ces conditions a pour conséquence que l'on obtient des tissus présentant des charac- t4ristiques d'étirage non uniformes,sur l'ensemble. 



   Enfin, on peut encore exercer une influence sur l'élasticité du tissu par un choi>. convenable du diamètre et du compte des fils de chaîne, en choisissant entre un compte élevé de fils de chaîne à faible titre et un compte peu élevé de fils de chaîne à titre élevé. 



   Le tissu doit encore être fixé après le tissage, afin de lui conférer des propriétés élastiques permanentes, c'est-à-dire que les ondulations constituées par déformation   élastique   dans les fils de trame au cours du tissage suivant l'invention, doivent être transformées en ondulations plastiques; autrement dit, ces ondu-   latio@s   doivent être fixées dans la masse des fils de trame. Ceci peut être obtenu par différentes méthodes, sous l'action de la chaleur ou chimiquement, à l'aide de procédés d'apprêt spéciaux ou d'une combinaison de ces méthodes ou procédés. 



   Le fixage peut être accompli, soit isolément, suivant une méthode usuelle et connue pour les fils synthétiques ou naturels, par exemple à l'aide de vapeur d'eau ou d'air chaud, soit en même temps qu'un finissage, comme par exemple les désencollage, décreusage 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 étuvage, décatissage, teinture, essorage ou séchage. Chacune des conditions, comme en particulier la température, la pression, ainsi que le choix de la méthode de fixage la plus avantageuse, dé- pendent principalement de la matière dont sont faites les fibres, et doivent être décidéesdans chaque cas particulier par l'apprê- teur-finisseur. Comme il a été mentionné, ce finissage peut être accompli avec ou sans étirage dans la direction de la chaîne et avec ou sans rétrécissement du tissu dans la direction transversale. 



  Il est d'autre part avantageux, dans certains cas, d'augmenter   l'ex-   tensibilité des tissus obtenus au cours du tissage suivant l'invention, en accomplissant le fixage avec un étirage dans la direction de la chaîne de plus de 6% et jusqu'à 50%. de préférence de 8 à 25% et avec un rétrécissement du tissu dans la direction de la trame de 6 à 50%, de préférence de 8 à 25%. 



   Le procédé conforme à l'invention va être illustré maintenant, appliqué plus particulièrement au cas dans lequel on utilise dans la chaîne e,. ians la trame des fils de longueur indéfinie et lisses, en diacétate do cellulose, en se référant en particulier au dessin dans lequel: - la figure   1   montre schématiquement un dispositif à cuve usuel pour effectuer le fixage de tissus, - la figure 2 montre schématiquement un dispositif du même genre, perfectionné selon l'invention, en vue de permettre le fixage continu de longues pièces de tissu. 



   On dispose dans un métier usuel la chaîne en fils de diacétate de cellulose ayant un titre de 120 deniers, soumise à une tension d'environ 15 à 23 g, de préférence de 17 à   21   g par fil de   chatne,   suivant l'élasticité désirée dans le tissu fini; une tension de chaîne normale s'élèverait à environ 14 g par fil de chaîne. 



   Les fils de trame, de la même matière et de même titre, sont 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 alors introduits dans la foule   sous uns   tension d'environ 14 à 7 g, de préférence de 12 à 9g; le tension normale,mesurée dans le cas   @   d'une vitesse de délivrance de fil par la navette d'envrion 200 m/mn, serait de l'ordre de 15 g. On prévoit de manière avantageuse le fixage avec un étirage longitudinal d'environ 8 à   351." et   un ré-   trcissement   en largeur d'environ 8 à 25%: ceci conduit à d'ex- cellentes valeurs d'extensibilité. C'est pourquoi on choisit un compte de chaîne réduit de 5 à 50%, de préférence de 6 à 25%, par rapport à celui existant dans le tissu fini.

   En vue d'améliorer la résistance au glissement dans les tissus, on augmente le compte de trame de manière adéquate, de 5 à 50% et de préférence de 6 à 25% par rapport à celui existant dans le tissu fini, et on règle la fermeture de la foule de façon à cr que la foule soit fermée avant que le fil de trame ne soit   sorré   contre le tissu par le peigne. On choisit l'armure taffetas (1/1). Le tissu brut ainsi obtenu est extensible dans la direction transversale mais ne pré- sente aucune   Elasticité   particulière. Cette dernière n'apparaît qu'au moyen du fixage. A cet effet le tissu est fixé, par exemple pendant la teinture, dans un dispositif à cuve, à une température de 70 à 90  C et sous en étirage de 6 - 50% de préférence de 8   à 25 %.    



   Les dispositifs à cuve usuels ne peuvent être employés avec succès que pour des pièces de tissu courtes, ayant jusqu'à 150 m de longueur. Un tel dispositif à cuve est montré schématiquement sur la figure 1. Les bobines de tissu 11 et 12, sur lequelles le tissu est déroulé et enroulé, tournent en donnant une vitesse de défilement du tissu constante et indépendante du diamètre des bobines. La tension est obtenue à l'aide d'un freinage de la bobine de déroulement 11(ou 12)et des rouleaux de guidage 13 et 14. Lorsque l'on fixe de plus grandes pièces dans un tel dispositif à cuve on constate que des   inégalités   d'élasticité se produisent sur l'en- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 semble de la pièce quand l'épaisseur d'enroulement du tissu sur la bobine augmente.

   De plus, des défauts tels que plis,   moire,   etc., apparaissent. tour obtenir une élasticité parfaitement uni- forme sur toute la longueur du tissu il est nécessaire que l'é- tirage demeure constant dans le dispositif à cuve, sur l'ensemble de la pièce. 



   Selon une disposition supplémentaire de l'invention qui s'uti- lise de préférence en combinaison avec ce qui précède, mais qui pourrait, le cas   échéant,   être utilisée isolement pour le fixage, sous tension, de tissus en pièces de grande longueur (grosses épaisseurs de tissu sur les   bobines),   on utilise le dispositif à cuve représenté schématiquement sur la figure 2; celui-ci possède un système d'étirage commandé de façon autonome par rapport à la commande des bobines d'enroulement et de déroulement.

   Le tissu 22 est conduit à partir de la bobine de déroulement 21 dans un dis- positif d'entrée comprenant quatre rouleaux   23,24,25,26,   chargé de garantir une vitesse d'entrée constante de la pièce de tissu à traiter dans la cuve 29,remplie de fixateur   215, en   aval de la bobine 21 et en amont du dispositif à quatre rouleaux 23,24,25,26, Le tissu est ensuite guidé sous l'étirage élevé désiré dans la cuva 29. Cet étirage est obtenu à l'aide des quatre rouleaux de sortie 210,211,212, et 213 qui tournent à une vitesse plus élevée que les rouleaux   3,24,25   et 26, cette vitesse étant réglée en fonction de   retirage   désiré. L'enroulement du tissu fixé peut alors se faire presque sans tension sur la bobine 214. 



   Il est important, pour l'obtention correcte d'un étirage éle- vé et uniforme, que l'étirage se produise entre les rouleaux 26 et 27, 28 et 213   (liene   interrompue 216 sur la figure 2), et que les bobines de tissu puissent se dérouler et s'enrouler sans être influencées par   l'éti.rage.   Après un premier passage, on peut ré- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 péter l'opération une ou plusieurs fois en aller et retour, et l'on peut augmenter progressivement l'étirage au cours de ces opérations succesives. 



   Dans un autre mode de réalisation du procédé, on procède à un fixage sans étirage longitudinal. On choisit dans ce cas un compte de chaîne qui dépasse de 0 à 60%, de préférence de 6 à 25%, celui existant dans le tissu fini complètement étiré dans la direction transversale. Afin de permettre le rétrécissement en longueur n4cessaire lors de cet tirage dans la direction trans- versale, le compte de trame doit être diminué de 0 à   60%,   de pré- férence de 6 à 25% par rapport à celui devant exister dans le tissu fini complètement étiré. Comme indiqué précédemment la tension de chaîne est choisie dans les même limites que celles indiquées précédemment.

   Le fixage est effectué de façon adéquate, sans tension longitudinale, sur une machine à décatir et dans les conditions de décatissage connues pour l'acétate de cellulose. 
 EMI9.1 
 un mot On va donner ci-dessous quelques exemples naturellement ajouté de non limitatifs/mise en oeuvre du procédé selon l'invention. 



  EXEMPLE 1. 



   On dispose sur le métier une chaîne en fils d'acétate de 120 deniers, avec 31 filaments et 140 torsion par m, sous une tension d'environ   21   g par fil. Le compte de chaîne est de 33 fils par cm. La position de la manivelle de commande de fermeture avancée de la foule étant réglée à 45  (foule fermée environ 25 mm à l'avant du coup de peigne), la trame constituée de fils d'acétate de   120   deniers, avec   31   filaments et 140 torsions par m est intro- duite sous une tension d'environ 11 g, avec un compte de trame de 25 fils par cm, en armure taffetas.

   Le tissu brut ainsi con- fectionné est   désencollé,   décreusé et   teint s us   une température de 70 à 90  C, en étant soumis à un étirage constant ou progressif allant jusqu'à 10% qui est suivi d'un rétrécissement en largeur 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de 15%. ceci étant effectué dans un diopositif à cuve garantissant,    sous tension Elevée, un étirage constant et forcé ; lafixation du   tissu est ainsi obtenue. Après essorage et séchage sous tension longitudinale sur un séchoir à cylindre, le tissu est traité de la manière usuelle sur une machine à décatir et une calandre. On obtient alors un tissu élastique transversalement, possédant une extensibilité d'environ 25% (selon la méthode de mesure d'allonge- ment de Heberlein pour tissus élastiques). 



  EXEMPLE 2. 



   On procède comme dans l'exemple 1, excepté qu'on effectue le tissage avec un fil de trame en triacétate de cellulose de 100 deniers, avec 25 filaments et 100 torsions par m et un compte de trame de 32 fils par cm et on effectue le fixage, sous étirage forcé allant jusqu'à 20% dans le dispositif à cuve, cet étirage résultant en un rétrécissement en largeur de 17%. On obtient un tissu élastique transversalement, possédant une extensibilité d'environ 27%. 



  EXEMPLE   3.   



   Une chaîne en fils de viscose do 100 deniers, avec 140 fila- ments et 160 torsions par m, est disposée sur le métier et soumise à une tension d'environ 21 g par fil de   chaîne.   Le compte de chaîne est de 38 fils par cm. La foule se ferme normalement au moment de la frappe. Le fil de trame, en viscose do 120 deniers, avec 24 filaments et 140 torsions par m, est introduit dans la foule sous une tension d'environ 11 g, le compte de trame étant de 28 fils par cm. On utilise l'armure taffetas. Le tissu brut ainsi obtenu est lessivé, décreusé et teint dans le dispositif à cuve, pra- tiquement sans tension longitudinale et à une température de 70 à 90  C. Après essorage, séchage et décatissage, on obtient un tissu élastique transversalement, possédant une extensibilité d'environ 15%. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Comme il va de soi et comme il résulte d'ailleurs déjà de ce qui précède, l'invention ne se limite nullement à oeux de ses modes d'application, non plus qu'à ceux des' modes de réalisation de ses diverses parties, ayant été plus. spécialement indiqués; elle en embrasse, au contraire, toutes les variantes.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Method of manufacturing transversely elastic fabrics"
The invention relates to a process for manufacturing elastic fabrics transversely using weft threads with a substantially independent cross section. formable, smooth, "inelastic" and preferably of indefinite length. The term “non-elastic” threads is understood to mean. yarns which have not been made elastic by means of a particular treatment such as creping, texturing or chemical treatment and which are not elastic by themselves-

 <Desc / Clms Page number 2>

 same, such as rubber or elastomeric threads.



   It has already been envisaged to manufacture elastic fabrics longitudinally from "non-elastic" yarns, by producing a significant corrugation of the warp yarns by means of a crisscross binding. This process, however, has the serious disadvantage of not giving a regular elasticity. It is also known to fabricate elastic fabrics transversely by heat setting the fabric in a finishing with stretching in the warp direction and simultaneous shrinking in the weft direction. However, heretofore, it has not been possible to manufacture, from smooth yarns of indefinite length, fabrics having satisfactory transverse elasticity by means of the latter process, known under the name of "stretching. during finishing ".



   It has now been found that fabrics with good transverse elasticity, preferably greater than 15%, can be made from non-elastic threads of indefinite length and smooth, if, during weaving, care is taken that the weft threads have a greater waviness than the warp threads, and if the fabric is fixed in this way. got.



   The method according to the invention, intended for the manufacture of transversely elastic fabrics from yarns which, at least in the tramo, are inelastic, with a substantially undeformable cross section, smooth and of preferably indefinite length, and for which a The fixing of the fabric follows its weaving, consists in that during the weaving the warp threads are subjected to a high tension and the weft threads are introduced into the shed under

 <Desc / Clms Page number 3>

 under a lower tension than the warp threads, In this way the weft threads are given a significant undulation which is decisive for the transverse elasticity of the finished product.



   As "non-elastic" weft threads, with a substantially non-deformable cross section, smooth, are suitable above all threads of indefinite length, like all synthetic threads such as those made from polyacrylonitrile, polypropylene, polyvinylchloride, polyamide, polyester, such as. also the protein threads, the natural soio.

   Cellulose yarns, such as diaoétato yarns, cellulose triacetate and viscose yarns, obtained by regeneration of cellulose in copper processes, are also of particularly advantageous use. for example, spotty yarns should therefore be considered as non-elastic yarns, smooth and of indefinite length, if they are made from smooth yarns of indefinite length and do not differ from the latter in their fundamental characteristics, despite the fantasy. In some oas, back fibrous threads are also part of category cotto dorniéro,. when they present the characteristics specific to non-elastic threads of indefinite length ot smooth.



   It is useful, but not essential, that the warp threads be made of the same materials; it is also possible to place fibrous or elastic threads in the chain. It is important that the warp threads have sufficient strength to withstand the high tension of the warp during weaving or possibly fixing.



   The tension of the warp and weft threads

 <Desc / Clms Page number 4>

 depends on the count (degree of finosso expressed in deniers) and on the desired elasticity in the finished fabric; for the warp this tension should be about 10 to 60%, preferably 25 to 50%, higher than in a normal setting, and for the weft about 10 to 60%, preferably 25. at 50%, lower than under normal conditions, whereas in a "normal" fabric, the warp and the weft are subjected to approximately the same tension. It can also be said that the ratio of the tension of the weft threads to that of the warp threads must have a value between 4/16 and 9/11, preferably between 5/16 and 7.5 / 11.



   The choice of the warp count (number of threads per unit length) and of the count of the warp depends mainly on whether the fixing of the fabric, which follows, is done with or without longitudinal tension. By the term "without longitudinal tension" is understood '@ a tension such that in any case it does not give rise to a longitudinal elongation of more than 6%. The warp count is increased, kept at a normal value or at least a little adequately reduced, if the following fixing is done without narrowing in width or longitudinal tension.

   On the other hand, in the case where the fixing is done with narrowing in width, a lower chain count is used in large proportions. for example 5 to 50%, preferably 6 to 25% with respect to that! to exist in the finished fabric.



   Similarly, for fixing without width narrowing, the weft count is adjusted to a lower value than when the following fixing is carried out with width narrowing, in particular under the effect of longitudinal tension or tension. 'stretching with corresponding elongation. The weaver must establish the adequate value of the weft and warp counts for a given degree of elasticity and a given material, also considering the weave of the fabric which is chosen preferably tight, by 15,10.65 / S - 4 -

 <Desc / Clms Page number 5>

 example 1/1, 1/2, 2/2.



   Preferably, a normal or delayed shed closure is chosen in the case where a fixing without tension or width restriction is proposed, and an advanced shed closure in the case where a fixing with shrinkage in width is proposed. width.



   It is important that the same stretching conditions prevail over the entire width of the fabric, including the edge thereof.



  It is also necessary to ensure that the weft threads, during weaving, are brought in a straight line and perpendicular to the warp. Failure or improper observance of these conditions results in fabrics exhibiting overall non-uniform stretch characteristics.



   Finally, we can still exert an influence on the elasticity of the tissue by a choice>. proper warp diameter and count, choosing between a high count of low count warp and a low count of high count warp.



   The fabric must still be fixed after weaving, in order to give it permanent elastic properties, that is to say that the undulations formed by elastic deformation in the weft threads during the weaving according to the invention, must be transformed. in plastic corrugations; in other words, these corrugations must be fixed in the mass of the weft threads. This can be achieved by various methods, under the action of heat or chemically, using special priming methods or a combination of these methods or methods.



   The fixing can be accomplished, either individually, according to a usual and known method for synthetic or natural threads, for example using steam or hot air, or at the same time as finishing, such as by example desizing, scouring

 <Desc / Clms Page number 6>

 steaming, decatising, dyeing, spinning or drying. Each of the conditions, such as in particular temperature, pressure, as well as the choice of the most advantageous fixing method, depend mainly on the material of which the fibers are made, and must be decided in each particular case by the preparation. - tiller-finisher. As mentioned, this finishing can be accomplished with or without stretching in the warp direction and with or without shrinking of the fabric in the transverse direction.



  It is on the other hand advantageous in certain cases to increase the stretch of the fabrics obtained during the weaving according to the invention, by accomplishing the fixing with a stretch in the warp direction of more than 6%. and up to 50%. preferably 8 to 25% and with a fabric shrinkage in the weft direction of 6 to 50%, preferably 8 to 25%.



   The method in accordance with the invention will now be illustrated, applied more particularly to the case in which the chain e i is used. in the weft of yarns of indefinite length and smooth, in cellulose diacetate, with particular reference to the drawing in which: - figure 1 shows schematically a usual tub device for fixing fabrics, - figure 2 shows schematically a device of the same type, improved according to the invention, in order to allow the continuous fixing of long pieces of fabric.



   The warp of cellulose diacetate yarns having a titer of 120 denier, subjected to a tension of about 15 to 23 g, preferably 17 to 21 g per chatne yarn, is placed in a conventional loom, depending on the desired elasticity. in the finished fabric; normal warp tension would be approximately 14 g per warp thread.



   The weft threads, of the same material and of the same title, are

 <Desc / Clms Page number 7>

 then introduced into the shed under a tension of about 14 to 7 g, preferably 12 to 9 g; the normal tension, measured in the case of a yarn delivery speed by the shuttle of about 200 m / min, would be of the order of 15 g. The clamping is advantageously provided with a longitudinal stretch of about 8 to 351 "and a narrowing in width of about 8 to 25%: this leads to excellent values of extensibility. why one chooses a reduced warp count of 5 to 50%, preferably 6 to 25%, compared to that existing in the finished fabric.

   In order to improve the slip resistance in the fabrics, the weft count is suitably increased from 5 to 50% and preferably 6 to 25% over that existing in the finished fabric, and the weft count is adjusted. closing the shed so that the shed is closed before the weft thread is pulled out against the fabric by the comb. We choose the taffeta weave (1/1). The raw fabric thus obtained is stretchable in the transverse direction but does not exhibit any particular elasticity. The latter only appears by means of fixing. For this purpose the fabric is fixed, for example during dyeing, in a tub device, at a temperature of 70 to 90 ° C. and under stretching of 6 - 50%, preferably 8 to 25%.



   Conventional tub devices can only be used successfully for short pieces of fabric, up to 150 m in length. Such a tub device is shown schematically in FIG. 1. The fabric reels 11 and 12, on which the fabric is unwound and wound up, rotate giving a constant running speed of the fabric independent of the diameter of the reels. The tension is obtained by braking the unwinding reel 11 (or 12) and the guide rollers 13 and 14. When fixing larger parts in such a tank device it is observed that elasticity inequalities occur over the entire

 <Desc / Clms Page number 8>

 appears out of the piece when the thickness of the fabric winding on the spool increases.

   In addition, defects such as folds, moire, etc., appear. In order to obtain perfectly uniform elasticity over the entire length of the fabric, it is necessary for the draft to remain constant in the tank device, over the entire part.



   According to a further arrangement of the invention which is preferably used in combination with the foregoing, but which could, where appropriate, be used in isolation for the fixing, under tension, of fabrics in pieces of great length (large fabric thicknesses on the spools), the tub device shown schematically in FIG. 2 is used; the latter has a drawing system controlled autonomously with respect to the control of the winding and unwinding reels.

   The fabric 22 is led from the unwinding spool 21 into an input device comprising four rollers 23,24,25,26, responsible for ensuring a constant input speed of the piece of fabric to be treated into the machine. tank 29, filled with fixer 215, downstream of the spool 21 and upstream of the device with four rollers 23,24,25,26, the fabric is then guided under the desired high stretch in the cuva 29. This stretch is obtained using the four output rollers 210,211,212, and 213 which rotate at a higher speed than rollers 3,24,25 and 26, this speed being adjusted according to the desired withdrawal. Winding of the attached fabric can then be done almost without tension on the spool 214.



   It is important, for the correct achievement of a high and uniform stretch, that the stretching occurs between the rollers 26 and 27, 28 and 213 (interrupted link 216 in figure 2), and that the coils of tissue can unwind and roll up without being influenced by stretching. After a first pass, we can re-

 <Desc / Clms Page number 9>

 blow up the operation one or more times back and forth, and the stretching can be gradually increased during these successive operations.



   In another embodiment of the method, fixing is carried out without longitudinal stretching. In this case, a warp count is chosen which exceeds by 0 to 60%, preferably 6 to 25%, that existing in the finished fabric fully stretched in the transverse direction. In order to allow the necessary lengthwise shrinkage during this pulling in the transverse direction, the weft count should be decreased from 0 to 60%, preferably 6 to 25% from that which should exist in the fabric. finished completely stretched. As indicated above, the chain tension is chosen within the same limits as those indicated above.

   The fixing is carried out adequately, without longitudinal tension, on a decatizing machine and under the decatising conditions known for cellulose acetate.
 EMI9.1
 a word A few naturally added examples of non-limiting / implementation of the process according to the invention will be given below.



  EXAMPLE 1.



   A warp of 120 denier acetate threads is placed on the loom, with 31 filaments and 140 twists per m, under a tension of approximately 21 g per thread. The warp count is 33 threads per cm. The position of the shed forward closing control crank being set to 45 (shed closed about 25 mm in front of the comb stroke), the weft made up of 120 denier acetate threads, with 31 filaments and 140 twists per m is introduced at a tension of about 11 g, with a weft count of 25 threads per cm, in taffeta weave.

   The raw fabric thus made is desized, scoured and dyed at a temperature of 70 to 90 ° C., being subjected to constant or progressive stretching of up to 10% which is followed by shrinkage in width.

 <Desc / Clms Page number 10>

 by 15%. this being carried out in a diopositive tank guaranteeing, under high tension, a constant and forced drawing; the fixing of the tissue is thus obtained. After spinning and drying under longitudinal tension on a roller dryer, the fabric is treated in the usual manner on a decatiser and a calender. This gives a transversely elastic fabric having an extensibility of approximately 25% (according to the Heberlein elongation measurement method for elastic fabrics).



  EXAMPLE 2.



   The procedure is as in Example 1, except that the weaving is carried out with a 100 denier cellulose triacetate weft yarn, with 25 filaments and 100 twists per m and a weft count of 32 yarns per cm, and fixing, under forced stretching of up to 20% in the vessel device, this stretching resulting in a shrinkage in width of 17%. A transversely elastic fabric is obtained, having an extensibility of about 27%.



  EXAMPLE 3.



   A warp of 100 denier viscose yarns, with 140 filaments and 160 twists per m, is laid on the loom and subjected to a tension of about 21 g per warp yarn. The warp count is 38 threads per cm. The crowd normally closes at the time of the strike. The weft thread, of 120 denier viscose, with 24 filaments and 140 twists per m, is introduced into the shed under a tension of about 11 g, the weft count being 28 threads per cm. We use taffeta weave. The raw fabric thus obtained is leached, scoured and dyed in the tub device, practically without longitudinal tension and at a temperature of 70 to 90 C. After spinning, drying and decatising, a transversely elastic fabric is obtained, having extensibility. about 15%.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   As goes without saying and as it follows moreover already from the foregoing, the invention is in no way limited to those of its modes of application, nor to those of the 'embodiments of its various parts, having been over. specially indicated; on the contrary, it embraces all the variants.

 

Claims (1)

REVENDICATION S 1. Procédé de fabrication de tissus élastiques 'trans- versalement utilisant, au moins dans la trame, des fils non élastiques, à section transversale essontiellement invariable, lisses et de préférence de longueur indéfinie et comprenant un tissage suivi d'un fixage du tissu, ce procédé étant caracté- risé en ce que, lors du tissage, on dispose sur le métier les fils de chaîne sous une tension élevée et les fils de trame sont introduits dans la foule soua une tension inférieure à celle des fils de chaîne. EMI12.1 CLAIM S 1. A method of manufacturing elastic fabrics' transversely using, at least in the weft, non-elastic threads, of essentially invariable cross-section, smooth and preferably of indefinite length and comprising a weaving followed by fixing of the fabric, this process being characterized in that, during weaving, the warp threads are placed on the loom under a high tension and the weft threads are introduced into the shed under a tension lower than that of the warp threads. EMI12.1 2. Procédé suivant à rever.ication 1, caraotérind en ce que la tension des fils de chaîne au cours du tissage est supérieure de 10 à 60%, de préférence de 25 à 50% à celle existant dans les conditions normales, et la tension des fils de trame est de 10 à 60%, de préférence de 25 à 50%, infé- rieure à celle existant dans les conditions normales, c'est-à- dire que le rapport de la tension dos fils de trame la ten- sion des fils de chaîne est entre 4/16 et 9/11, de préférenoe entre 5/16 et 7,5/11. 2. The following method to rever.ication 1, caraotérind in that the tension of the warp threads during weaving is 10 to 60% higher, preferably 25 to 50% higher than that existing under normal conditions, and the tension of the weft threads is 10 to 60%, preferably 25 to 50%, lower than that existing under normal conditions, that is to say the ratio of the tension of the weft threads to the tension. warp threadsion is between 4/16 and 9/11, preferably between 5/16 and 7.5 / 11. 3. Procédé suivant la revendioation 1 ou 2, caractéri- sé en ce que le compte des fils de chaîne au cours du tissage est inférieur de 5 à 50%, de préférence de 6 à 25% et le comp- te des fils de trame est supérieur de 5 à 50%, de préférence de 6 à 25%, par rapport aux valeurs dans le tissu fini, et la foule est fermée avant que le fil do trame ne soit serré contre le tissu. 3. A method according to claim 1 or 2, characterized in that the count of warp threads during weaving is 5 to 50% less, preferably 6 to 25% and the count of weft threads. is 5 to 50%, preferably 6 to 25%, greater than the values in the finished fabric, and the shed is closed before the weft thread is clamped against the fabric. 4. Procédé suivant la revendication 3, caractérisé en ce que le fixage du tissu est effectué avec un étirage longitudinal élevé, uniforme et forcé de plus de 6%, et jusqu'à 50%, de préférence de 8 à 25%, et avec un rétrécissement en largeur de plus de 6%, et jusqu'à 50%, de préférence de 8 à 25%. <Desc/Clms Page number 13> 4. Method according to claim 3, characterized in that the fixing of the fabric is carried out with a high longitudinal stretch, uniform and forced of more than 6%, and up to 50%, preferably 8 to 25%, and with a shrinkage in width of more than 6%, and up to 50%, preferably 8 to 25%. <Desc / Clms Page number 13> 5. Procédé suivant la revendioation 3 ou 4, caractérisé en ce que, pour le fixage du tissu, on utilise un dispositif à cuve possédant, entre les bobines de déroulement et d'en- roulement du tissu, deux parties entre lesquelles le défile- ment du tissu se fait avec un étirage forcé. 5. Method according to revendioation 3 or 4, characterized in that, for fixing the fabric, a tub device is used having, between the unwinding and winding reels of the fabric, two parts between which the scrolls. The fabric is made with forced stretching. 6. Procédé suivant la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que le fixage du tissu est prévu sans tension longitu- dinale, et le compte de chaîne au cours du tissage est supé- rieur de 0 à 60%, de préférence de 6 à 25%, par rapport aux valeurs dans le tissu fini complètement étiré dans la di- rection transversale. 6. Method according to claim 1 or 2, characterized in that the fixing of the fabric is provided without longitudinal tension, and the warp count during weaving is greater from 0 to 60%, preferably from 6 to 6%. 25%, compared to values in the finished fabric fully stretched in the transverse direction.
BE671245A 1964-10-23 1965-10-21 BE671245A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
MC518A MC562A1 (en) 1964-10-23 1964-10-23 Process for making elastic fabrics

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE671245A true BE671245A (en) 1966-02-14

Family

ID=19737624

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE671245A BE671245A (en) 1964-10-23 1965-10-21

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE671245A (en)
MC (1) MC562A1 (en)
NL (1) NL6513681A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
NL6513681A (en) 1966-04-25
MC562A1 (en) 1966-07-26

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1819856A1 (en) Method to make elastic shirting fabric comprising spandex and hard yarn
BE682773A (en)
BE671245A (en)
FR2668176A1 (en) Thread-bound filiform structure comprising metal fibres
FR2724186A1 (en) Composite material mfr. for belt reinforcement for bonding nonwoven
JPS6018343B2 (en) Slab yarn manufacturing method
FR2710078A1 (en) Biodegradable textile support, knit mesh weft, for fusible interfacing.
EP1873285B1 (en) Method to make elastic shirting fabric comprising spandex and hard yarn
EP0578527B1 (en) Textile support for fusible interlining having air-jet texturised weft yarns
FR1465639A (en) Improvements in the manufacture of elastic fabrics
BE637901A (en)
WO1994009195A1 (en) High bulk, multi-component yarn
CH465753A (en) Process for treating a cellulose ester yarn to make it bulky, and application of this process
BE534588A (en)
BE719344A (en)
FR2533235A1 (en) Method and installation for texturising a thread, especially by false twist.
JPS59179808A (en) Polyester slab yarn
FR2631636A1 (en) Complex thread comprising an elastic thread core assembled together with threads or spun yarns of fibres and process for producing it
EP0137088A1 (en) Method and apparatus for yarn texturation, in particular by false-twisting
BE489691A (en)
BE680601A (en)
JPS5976928A (en) Manufacture of draft zone spun yarn
FR2735501A1 (en) Stretch cladded thick yarn prodn. covered with false twisted elements
BE656215A (en)
BE728011A (en)