BE663409A - - Google Patents

Info

Publication number
BE663409A
BE663409A BE663409DA BE663409A BE 663409 A BE663409 A BE 663409A BE 663409D A BE663409D A BE 663409DA BE 663409 A BE663409 A BE 663409A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tool
machining
station
ready
holder
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE663409A publication Critical patent/BE663409A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23QDETAILS, COMPONENTS, OR ACCESSORIES FOR MACHINE TOOLS, e.g. ARRANGEMENTS FOR COPYING OR CONTROLLING; MACHINE TOOLS IN GENERAL CHARACTERISED BY THE CONSTRUCTION OF PARTICULAR DETAILS OR COMPONENTS; COMBINATIONS OR ASSOCIATIONS OF METAL-WORKING MACHINES, NOT DIRECTED TO A PARTICULAR RESULT
    • B23Q3/00Devices holding, supporting, or positioning work or tools, of a kind normally removable from the machine
    • B23Q3/155Arrangements for automatic insertion or removal of tools, e.g. combined with manual handling
    • B23Q3/157Arrangements for automatic insertion or removal of tools, e.g. combined with manual handling of rotary tools
    • B23Q3/15713Arrangements for automatic insertion or removal of tools, e.g. combined with manual handling of rotary tools a transfer device taking a single tool from a storage device and inserting it in a spindle

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Automatic Tool Replacement In Machine Tools (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 tt.Machihe-outilst , 
La présente invention concerne généralement des machines-outils et plus particulièrement une machine-outil perfectionnée munie de plusieurs types différents d'outils de coupe rotatifs qui peuvent automatiquement être mis en service individuellement pour l'exécution d'opérations de coupe variées sur une pièce'à usiner. 



   La présente invention procure une machine-outil munie d'un porte-outils disposé pour porter en service un outil dans un champ de travail pour l'exécution d'opérations d'usinage, des 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 moyens de réserve à outils contenant plusieurs outilsdestinés à être utilisés sur ledit porte-outils$ des moyens pour transporter ledit porte-outils du champ de travail à ladite réserve,

   des moyens pour retourner l'outil   précédemment   employé à la réserve ainsi que des moyens de changement d'outil intervenant pour retirer un nouvel outil desdits moyens de réserve et pour montera le nouvel outil sur ledit porte-outil'' pour l'exécution   d'une   opération d'usinage suivante*
D'après la présente Invention la machine-outil perfectionnée est équipée d'une broche rotative et de   plusieurs   outils de coupe adaptés pour être montés sur la broche afin de tourner avec celle-ci en exécutant différentes opérations   d'usinage.   Les outils de coupe sont contenus dans des supports individuels d'un magasin de réserve rotatif de sorte   qu'ils   se déplacent le long d'une course à parcours circulaire avec le magasin afin.

   de faire coïncider un support donné avec un poste prêt à usiner Ceci s'accomplit pendant que la broche exécute une opération d'usinage au poste de travail. Un cycle complet de changement d'outil donne lieu à deux opérations séparées de changement d' outil. Aux cours d'opérations de changement d'outils alternées , la broche retire le nouvel outil du magasin, et pendant les autres changements d'outils, une agrafe transporteuse introduit un nouvel outil dans la broche après la mise en position appro- priée de cette dernière. 



   Une fois une opération d'usinage terminée, la broche ,,avance au poste prêt à usiner où l'agrafe transporteuse enlève l'outil précédemment utilisé de la broche. L'outil précédemment utilisé étant enlevé de la broche, la broche est avancée en position de travail avec un nouvel outil délivré par le   support *   et situé au poste prêt à usiner. Ensuite, un nouvel outil   étant,,   monté sur la broche, la broche est avancée au poste de travail pour l'exécution d'une nouvelle opération   d'usinage.   Durant le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 cours de   l'opération   d'usinage, le magasin est indexé pour situer le seul autre support vide du magasin au poste prêt à usiner et l'agrafe transporteuse est mise en service pour retourner l'outil précédemment utilisé au support de magasin.

   Après le retour de l'outil précédemment utilisé au support de magasin d'où il avait été enlevé à l'origine, l'agrafe transporteuse est déplacée à une position où elle ne gênera pas l'avance indexée du ma-   gasin.   Le magasin est maintenant tourné afin de mettre l'outil nécessaire pour l'opération d'usinage suivante au poste prêt à usiner. L'agrafe transporteuse est alors mise en service pour enlever cet outil du magasin et le maintient en position pour son insertion dans la broche afin de terminer l'opération de changement d'outil suivante. Quand la broche a terminé son opération d'usinage, elle est déplacée pour retourner le vieil outil au support du magasin précédemment indexé au poste prêt à usiner. 



  Ensuite, l'agrafe transporteuse introduira l'outil suivant dans la broche et la broche sera alors avancée au poste de travail. 



   Le magasin, comme il a été indiqué, comprend plusieurs supports d'outils, chaque support portant un outil. Le magasin est par conséquent tourné pour placer un support déterminé au poste prêt à usiner, comme indiqué précédemment et ce déplace- ment s'accomplit pendant que la broche exécute une opération   d'usinage.   Chacun des supports de magasin a son propre code binaire d'identification qui est lu par une tête de lecture quand chaque support passe au droit de la tète de lecture. Quand le code du support correspond au nombre binaire qui figure au sys- tème de contrôle électrique, la rotation du magasin est arrêtée avec le support situé au poste prêt à usiner présentant un outil qui sera utilisé par la broche lors de l'opération d'usinage suivante.

   Les outils qui seront utilisés au cours d'un cycle d'usinage sont emmagasinés individuellement dans les supports individuels et le mécanisme de code associé avec les supports est mis au point à ce moment pour l'identification de l'outil 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 dans ce supporte . ¯
Les caractéristiques précédentes et d'autres encore de la présente inventions qui ressortiront plus clairement de la description détaillée ci-après, peuvent être réalisées au moyen de l'appareil   reproduit   et décrit à titre d'exemple dans la* présente spécification avec référence aux dessins annexés. 



   Figure 1 représente une vue en perspective d'une machine-outil incorporant les caractéristiques de la présente invention, les outils de coupe étant omis du magasin de réserve à   outils  
Figure 2 représente une vue en élévation frontale partielle de la machine reproduite   à   la figure 1, le magasin étant montré pourvu de plusieurs outils différents et la broche étant représentée à la position du poste de travail.. 



   Figure 3 représente une vue partielle agrandie en partie en élévation latérale et en partie en coupe verticale au travers du magasin à réserve d'outils et montre la disposition pour la codification d'un support de magasin particulier et montre également la tête de lecture et le mécanisme de freinage du magasin. 



   Figure   4   représente une vue partielle agrandie en partie en élévation latérale et en partie en coupe verticale au travers   d'un   support d'outil de magasin de réserve. 



   Figure 5 représente une vue de détail en élévation agrandie montrant la fourche de position du magasin. 



   Figure 6 représente une vue partielle agrandie de   dé-,   tail d'une coupe horizontale découpée selon le plan représentée . par la ligne 6-6 à la figure 3, montrant la fourche de position et une âme du magasin. 



   Figure 7 représente une vue partielle agrandie prin- cipalement en élévation du coté droit avec.des parties enlevées révélant différents détails de l'agrafe transporteuse et une 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 partie du magasin de réserve et de la tête de lecture. 



   Figure 8 représente une vue partielle agrandie partie en coupe verticale et partie en élévation montrant le mécanisme de.frein et le transducteur. 



   Figures 9 à 20 inclues représentent une série de vues principalement en élévation du côté droit montrant différentes positions de l'agrafe transporteuse, de la broche et du magasin au cours d'un cycle d'opérations de changement d'outil. 



   Figure 21 représente une vue partielle agrandie en élévation du levier associé à un support pour l'opération de l'interrupteur qui place un support vide au poste   prêt 4   être usiné. 



   'Figure 22 est un tableau circulaire énumérant les différentes étapes d'un cycle d'opérations de changement d'outils et montrant l'ordre suivant lequel elles sont effectuées. 



   Figura 23 représente une vue schématique du circuit hydraulique. 



   On se réfère maintenant plus particulièrement aux dessins et notamment à la figure 1 de ceux-ci, représentant une machine-outil incorporant les caractéristiques de la prdsente invention. La machine comprend généralement un banc 40 qui porte une colonne verticale 41 coulissante. Le banc40 est muni de glissières horizontales 42 qui engagent d'autres glissières (non représentées) prévues au pied de la colonne 41 afin de porter cette colonne lors d'un déplacement de glissement le long de la longueur du banc 40, constituant un axe de déplacement X. 



   Plusieurs tôles de glissement 43 sont montées sur le banc 40 et la colonne 41 en disposition télescopique afin de ne pas gêner le déplacement longitidinal de la colonne 41 tout en fournissant une couverture protectrice des glissières 42, afin d'empêcher les copeaux, découpés durant une opération d'usinage, de tomber sur les glissières 42. La colonne   41   est déplacée longitudinalement dans les deux sens au moyen de la rotation 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
 EMI6.1 
 d'une vis 4., dont le filet engage un écrou de recireulation Ur roulement à billes (non représenté), fixé à la face 3nférieure.de ' la colonne 41. La vis est portée, de manière à pouvoir tourner   sur ,   des paliers appropriés (non représentés) logés dans le banc 40. 
 EMI6.2 
 



  Un moteur z.5 est porté par une console 46, montée elle-même sur z l'extrémité du banc 40. Le moteur 45 commande la rotation de la vis 44 pour le déplacement motorisé de la colonne 41 dans sa . 
 EMI6.3 
 course le long de lt axe a X. ' ruz La colonne 41 est .munie de glissières verticales h8 destinées à être engagées par d'autres glissières (non représen..,,',,,C4-' tées) prévues sur un chariot 49 pour porter le chariot lors d'un déplacement de glissement vertical le long d'un axe Y. Le charîot,,', 49 est déplacé verticalement dans les deux sens au moyen de la rotation d'une vis 50 dont le filet engage un écrou de rocireulatioe, sur roulement à billes (non représenté) fixé au chariot 49.

   La vis 50 est portée de manière à pouvoir tourner, par la colonne   41   munie d'un tourillon à son extrémité supérieure dans un chapeau 
 EMI6.4 
 51 fixé à l'extrémité supérieure de la colonne 41 et qui dépasse ,  ,;¯ la colonne au-delà de la glissière 48 pour recevoir la vis 50. 9;/") L'extrémité inférieure de la vis 50 est munie   d'un   tourillon 
 EMI6.5 
 tournant dans un palier approprié (non représenté) fixe au pied j,]]j, de la colonne 41 au-dessous de la tôle 43. La rotation de la vis 
 EMI6.6 
 50 peut s'effectuer dans les deux sens au moyen d'un moteur 52 ¯</j, monté sur le chapeau 51 qui commande la rotation de la vis 50 pour   l'entraînement   motorisé du chariot 49 dans sa course le   long ]/   de   l'axe   Y.

   Deux mécanismes hydrauliques à pistons et cylindres 53, dont l'un est représenté, sont également montés sur le chapeau 51 et reliés au chariot   49   par des bielles 54 et sont disposées de manière connue afin d'équilibrer le poids du chariot 49 et de son mécanisme associé. 



   Le chariot 49 porte une poupée 60 munie de glissières 61 qui engagent d'autres glissières prévues à l'intérieur du chariot' 
 EMI6.7 
 49$ pour porter la poupée 60 en vue d'une avance transversale . 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 par glissement le long d'un axe Z le long d'une course horizontale transversale à la direction de la course de la colonne 41. 



  Le déplacement horizontal transversal de la poupée est commandé par un moteur 59, montré schématiquement à la figure 23. 



   Le moteur 59 est relié de manière à effectuer le déplacement motorisé de la poupée au moyen d'un mécanisme à vis et écrou (non-représenté) classique, qui travaille de manière connue pour commander le déplacement de la poupée dans les deux sens.. 



  Il ressort par conséquent que la colonne 41,  le   chariot 49 et la poupée 60, sont portés de façon à pouvoir se déplacer le long de trois courses mutuellement transversales. Une broche 62 est portée de façon à pouvoir tourner sur la poupée 60 et elle est prévue afin de porter un outil 65 qui   t@@rnera   avec elle pour l'exécution d'une opération d'usinage. 



   La broche 62 est commandée par un moteur 63 approprié monté sur le côté de la poupée 60 et qui est relié de manière ' connue afin d'entratner la broche 62, lors d'une opération d'usinage. 



   La broche 62 porte l'outil 65 de façon qu'il puisse usiner la pièce de travail (non représentée) située sur un plateau indexé tournant 66, lequel est fixé, à son tour, sur l'extrémité supérieure d'un socle 67 fixé à la face antérieure du banc   40.   La position de la broche, quand elle est située pour usiner une pièce de travail (non représentée) montée sur le plateau indexé tournant 66, constitue le poste de travail de la machine-outil. Dans l'exécution de l'exemple descriptif le plateau tournant 66 est adapté pour recevoir la pièce à usiner fixé à une palette (non représentée), qui est transportée à la   table -   66 sur une paire de rails 68 au moyen d'un convoyeur approprié (non représenté) et qui est agrafé aux rails en vue d'un usinage entièrement automatique.

   Toutefois, il doit être entendu qu'un plateau tournant indexé classique peut être prévu pour chaque 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 pièce de travail individuelle qui sera agrafée manuellement   sur   le plateau par l'opérateur. 



   La machine-outil figurant à la figure 1 est équipée   d'un   mécanisme de changement d'outil mécanique à opération automatique ,comportant un magasin de réserve d'outils et un élément transpor- teur d'outils généralement identifié par les repères numériques
70 et 75 respectivement-
L'élément transporteur d'outils 75 est porté par la   co-   lonne   41   pour un déplacement le long de deux courses mutuellement transversales pour effectuer de manière sélective sa fonction de retirer un outil précédemment employé de la broche 62 et de le remettre en réserve au magasin et de retirer un outil 65 sélec- lionne du magasin 70 et de l'introduire dans la broche 62 afin de le rendre propre au travail pour effectuer une opération   d'usi-   nage. 



   Plusieurs outils différents 65, pour utilisation sur   la,,,,   broche 62 dans l'exécution d'une opération d'usinage au poste de travail, sont tenus en réserve au magasin 70 pour application ultérieure et introduction par l'élément transporteur d'outils
75 dans la broche 62. Le magasin 70 comprend un plateau circulai-:' re 80, visible aux figures 1 et 3, munie d'un moyeu axial 81 dont le tourillon est logé dans une douille de palier 82 portée sur l'extension extérieure d'un arbre horizontal 83 lui-même porté par le chapeau de la machine 51. 



   Fixés sur le bord périphérique de la tale 80 à   distan-   ces angulaires égales, on a plusieurs supports d'outils 85, dans cette forme d'exécution, particulière décrite, il y en a 18, de . sorte que le magasin 70 est capable de maintenir une réserve de
18 outils différent. Quoique le magasin 70, montré à la figure
2, est présenté comme muni de 18 supports d'outils pour une ré- ' serve de 18 outils différents, il est entendu que n'importe   quel ',   nombre de supports peut-être prévu.

   Le plateau 80 peut tourner 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 sur l'arbre fixe 83 de sorte que les différents outils 65 tenus en réserve dans les supports 85 avancent avec la rotation du plateau 80 pour arriver successivement à un poste prêt à l'usinage 86 où les outils sont individuellement accessibles à l'élément transporteur d'outils 75. 



   Les supports 85, qui sont fixés à la tôle 80 du magasin, sont de construction et opération identiques et par conséquent la description d'un support s'appliquera à tous. Comme visible à la figure 4, les supports 85 sont fixés au moyen de boulons 88 à la tôle 80 et projettent extérieurement au bord périphérique de la tôle. Chaque support 85 est muni d'une douille semi-circulaire pour recevoir l'outil, celle-ci étant formée par l'usinage de plusieurs évidements, semi-circulaires concentriques 91, 92 et 93 de   rayons   différents. Les évidements 91, 92 et 93, usinés dans le support 85, sont las compléments d'anneaux circulaires ou de brides 94, 95 et 96 prévus sur les outils 65.

   Comme représenté à la figure 4 dans.la surface périphérique de la bride 96 d'un outil 60 est usiné un évidement annulaire 97, dont la section transversale est en forme de parallélogramme. La bride d'outil 95 est également munie d'un évidement annulaire 98, dont la section transversale est également en forme de parallélogramme. 



  Toutefois, l'évidement 98 est usiné dans l'anneau d'outil 95 de telle manière que la face inclinée de 1'évidement adjacent à la bride 96 s'étend vers le haut jusqu'à la périphérie de la bride 96. Ainsi, les brides 95 et 96 présentent des parties de gorges annulaires en 101 et 102 respectivement qui s'étendent vers la gauche. Les gorges en V 101 et 102 sont adaptées pour recevoir les parties étendues inclinées des doigts 106 et 107 respectivement usinés sur une griffe 108 engageant l'outil et   mon-1   tée de manière coulissante sur le support 85.

   Avec cette disposition, les doigts 106 et 107 de la griffe 108 engageront les gorges en Vannulaires 101 et 102, respectivement, et les faces su- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
 EMI10.1 
 périeures des doigts seront, en contact avec les faces inclinées 111 et 112 des gorges en V de façon & faire :avancer l'outil. bzz Quand l'outil avance, une face 116 de l'anneau 95 est en contact J. avec une face verticale 1.1? formée par les évidements 91 et 92,dans le support. Ainsi, les surfaces périphériques des brides 95 et 96   de l'outil 65 sont fermement en contact avec les surfaces péri-f ', , phériques des évidements semi-circulaires 92 et 93 du support, bzz tandis, que la surface périphérique de la bride z est fermement-''.< en contact avec la surface de l'évidement semi-circulaire 91 du support.

   Il est par conséquent évident que l'action de la griffer 108 tiendra ferme un outil dans le support l'outil étant dirigé' dans celui-ci de telle manière que son axe sera parallèle à l'axe de rotation du magasin. 
 EMI10.2 
 



  Comme mentionné précédemment la griffe 108 est montée de manière coulissante sur le support 85 étant disposée à l'intérieur d'un guidage incliné allongé 120. L'axe du guidage 120 coupé l'axe de l'outil 65. Un côté ouvert du guidage 120 est clos par un couvercle 121 ce qui retient la   griffe 7.0$   en potion d'opé- , ration à l'intérieur du guidage. 
 EMI10.3 
 Pour dégager un outil du support 85, la griffe 108 peut être déplacée vers l'intérieur dans le guidage 120 pour retirer les doigts   106   et 107 de leur engagement avec   l'outil.   Le   :

  .retrait   
 EMI10.4 
 de la griffe 108 est effectué par un plongeur 136 qui est porté .\ pour un déplacement axial à l'intérieur d'un alésage horizontal 
 EMI10.5 
 137 udlné dans le corps du support 85, L'extrémité intérieure du ' plongeur 136 est adaptée pour être en contact avec une face ver-,,,- 
 EMI10.6 
 ticale latérale 138 obtenue par la provision d'une encoche 139 . ', ' dans la partie 4u corps de la griffe 10ë. Un déplacement vers ' l'intérieur ou sur la droite du plongeur 136, tel que représenté à la figure 4< poussera l'extrémité de droite du plongeur 136 là,' contre la surface 130 de l'encoche 139 et forcera la griffe 10$ w ;: vers le haut à l'intérieur du guidage 120, comprimant un ressort 140.

   Normalement le ressort 140 pousse la griffe 108 vers l' ex- i$1 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 térieur afin d'assurer ou d'établir un engagement avec un outil logé dans le support. Telle que représenté, une extrémité du ressort 140 est logée dans un alésage borgne 141 prévu à l'extrémité de la griffe 108, tandis que l'extrémité opposée du ressort bute contre une rondelle 142 qui est disposée sur le guidage   120   et qui est maintenu en place par une goupille 143. 



   Quand une force qu'on suppose avoir été appliquée à l'extrémité de gauche du plongeur 136 est éliminée, le ressort 140 travaillera pour déplacer la griffe 108 vers le bas à l'in- . térieur du guidage 120 forçant le plongeur 136 à se déplacer vers la gauche. Le déplacement sur la gauche du plongeur 136 est limité par une plaque de retenue   144   qui est fixée à l'intérieur d'un alésage contraire usiné   da@ la   face dirigée vers l'extérieur du support. 



   Une extension 145 de diamètre réduit du plongeur 136 .passe vers l'extérieur au travers d'une ouverture appropriée prévue dans la plaque de retenue   144   en position pour être en contact avec l'extrémité d'un plongeur de travail 146. Le plon- geur   146   peut coulisser à l'intérieur d'un alésage 147 aménagé dans une console de plongeur 148 qui est fixée de manière effi- cace à l'extrémité pendante d'un bras 149, représenté à la figure 3. Un ressort 151 est enroulé autour de l'extrémité gau- che du plongeur 146 et une de ses extrémités est logée dans un contre-alésage aménagé dans le bras 149, tandis que l'autre ex- trémité du ressort bute contre une tête élargie   152   l'extrémité gauche du plongeur 146.

   Ainsi le ressort 151 normalement pousse le plongeur vers la gauche, de sorte qu'il n'applique pas de force à l'extrémité du plongeur 136. 



   En vue de l'application d'une force agissant vers la . droite au plongeur 136 pour retirer la griffe 108 hors de son engagement avec l'outil, un levier 161 est prévu porté afin d'exé- cuter un mouvement pivotant par un goujon 162 fixé au bras 149. 



   Le goujon 162 passe à l'extérieur du bras 149 et présente une 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 
 EMI12.1 
 partie jumelée 163 qui reçoit un levier 1619 Une goupille 164 qui passe au travers de la partie divisée 163 du goujon 162 et au travers du levier 161 sert d'axe de pivot au levier et le retient ; en position de travail L'extrémité inférieure du levier 161 est 
 EMI12.2 
 en contact avec la tête 152 du plongeur 1tu.6, tandis que ltextré- mité supérieure du levier 161 est en contact avec l'extrémité   d'un   plongeur 167 d'un solenoide 168 monté dans une ouverture appropriée du bras 149.

   La mise sous tension du   solenolde   168 produira un mouvement vers la gauche du plongeur de travail asso- 
 EMI12.3 
 clé 167, tel que représenté à la figure 3g jusqu'au contact avec l'extrémité supérieure du levier 161 et produisant de cette façon le mouvement pivotant du levier 161 autour de la goupille 164 en sens inverse de celui des aiguilles d'une montre. Ceci sert à déplacer l'extrémité inférieure du levier 161 pour   comman-   der le plongeur 146. La force appliquée à l'extrémité gauche du 
 EMI12.4 
 plongeur 1te6 entraîne un déplacement du plongeur selon son axe bzz vers la droite en comprimant,le ressort 151 et en appliquant une force dirigée vers la droite au plongeur 136.

   Cette force est ., 'F.:, transmise par'le plongeur 136 à la griffe 108 forçant la griffe z à se déplacer selon son axe vers le haut à l'intérieur du Suidage,7, 120, retirant les doigts 106 et 107 des gorges en V 101 et 102* respectivement, afin de dégager l'outil du support.    Il        
 EMI12.5 
 Le bras 149 est porté à l'extrémité extérieure de lat  bre fixe83 sur lequel il est fixé par une goupille 169. Le . 
 EMI12.6 
 bras 149 est dirigé de manière que le plongeur de travail 1je6 soit situé au poste prêt à usiner 86 en position de contact avec l'ex-, trémité dépassant vers l'extérieur du plongeur 136 commandant la griffe du support 85.

   Il doit être entendu que la présente description   s'applique   à tous les supports montés sur le magasin et , chaque support sera muni de sa propre griffe 108 retenant   1'outil,   ainsi que de son propre plongeur de travail 136. 



   Ainsi, un support particulier en position au poste , 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 prêt à usiner 86 sera situé de telle façon que   son plongeur   de travail 136 associé pourra être en contact avec le plongeur   146,   appliquant une force unique, porté par le bras   149  
Une rotation de la tôle 80 du magasin   70   est accomplie au moyen d'un moteur 170, représenté schématiquement à la figure 25, qui est porté à l'intérieur d'un évidement (non   repré-   senté) du chapeau de la machine 51, prévu à cet effet.

   Le moteur   170   est relié pour entraîner un arbre de puissance 171, figure 1, qui est de même monté sur un tourillon à l'intérieur du chapeau de machine 51 et dépasse vers l'extérieur de celui-ci un pignon 172 étant fixé à l'extrémité extérieure de l'arbre. Le pignon 172 engrène une roue dentée 173, figure 3, fixée dans une niche appropriée annulaire prévu,, dans un anneau de support 176, fixé sur le c8té de,.la tôle de magasin 80 en relation concentrique avec celle-ci. Quand on désire situer   .un..'   support 85 déterminé au poste prêt à usiner 86, une tension est appliquée au moteur 170 afin de faire tourner le pignon 172 de façon à entraîner la roue dentée 173 qui entraine à son tour la tale de magasin 80 dans un mouvement de rotation.

   Quand un support particulier 85 a été sélectionné pour être mis en position au poste prêt à usiner 86, la marche du moteur   170   est arrêtée et en même temps une fourche de position 181, représentée à la figure 3, est entraînée pour effectuer une mise en place positive du support sélectionné au poste prêt à usiner 86. A cet effet, plusieurs âmes radiales   182   sont prévues qui s'étendent entre la face, périphérique intérieure de l'anneau 176 portant la roue dentée et le moyeu 81 du magasin et dont l'espacement angulaire correspond à l'espacement angulaire des supports montés sur la face périphérique de la tale de magasin 80. 



   La fourche 181 est portée pour un déplacement axial coulissant par un bâti 183 fixé à un bras pendant 184. Le bras 184 est muni d'un moyeu 186 et il est monté sur l'arbre fixe 83 au moyen d'un tourillon par un palier 167 de manière à pouvoir exé- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 cuter un mouvement pivotant limité. La fourche de position 181 est portée pour un   déplacement¯,.',.',   
 EMI14.1 
 coulissant horizontal dans un guidage rectangulaire 188 prévu à 7.t in térieur de l'enveloppe 186 et qui est prévu pour passer au travers d'une ouverture 189 dans le bras 184# représentée aux figures 3 et 5.))j/". 



  La fourche 181 est retenue à l'intérieur du guidage 168 par une plaqua support inférieure 191, dont la section transversale est en forme de   L   et qui est fixée au ;bas de l'enveloppe 183 par plusieurs boulons 192. 



  Un court bras vertical 193 de la plaque support 191 sert de fermeture / 
 EMI14.2 
 pour l'extrémité droite ou arrière du guidage 188, représenté à la ,l' figure 3, La fourche de position 181 est normalement poussée vers la gauche ou à l'extérieur de l'enveloppe par un ressort de compression 194 dont une extrémité est logée dans un alésage contraire aménagé dans l'extrémité droite de la fourche de position 181 et dont l'ex- 
 EMI14.3 
 trémité opposée vient buter contre la face intérieure du bras court 193 de la plaque 191.

   Quand la fourche   déposition,   181 se trouve dans sa position complètement étendue vers l'extérieur, ce qui a lieu par 
 EMI14.4 
 le travail du ressort 194, les doigts 196 et 197 de l'extrémité exté- : rieure divisée de la fourche 181 sont adaptés pour être en contact avec les deux faces d'une partie usinée 198 de ltgme 182. La partie 198 de chaque âme 192  représentée à la figure 6, a ses cet6o 206 et lil 207 usinées de façon à présenter un about conique assurant une posiez tion exacte adaptée pour recevoir l'évidement correspondant présenté , par   l'extrémité   divisée de la fourche de position 181.

   Ainsi, étant donné un support particulier 85 sélectionné pour être mis en position.., 
 EMI14.5 
 au posne prêt à usiner 860 l'âme particulière 182 associée au supporta sélectionné 95 sera en contact avec la fourche lgll de façon à situer. le support sélectionné dans un alignement précis avec le bras 184. 



   Le retrait de la fourche de position 181 pour dégager le magasin 70 est accompli au moyen d'un   solenolde   210 monté sur une   sur-'   face appropriée aménagée sur la face postérieure de l'enveloppe 183. 
 EMI14.6 
 Un plongeur de travail 211, qui peut se déplacer le long de son axe .'. vers la gauche après mise sous tension du solenolde 210, avance dans,,,' un compartiment 212 de l'enveloppe 183 où il est en contact avec une extrémité c13 d'un levier 214. Le levier 214 est porté de façon à , ; 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 pouvoir exécuter un mouvement pivotant autour d'une goupille 215 fixée dans les parois latérales opposées de l'enveloppe 183 et tra- verse le compartiment   212,  Une encoche 217 aménagée dans la fourche de position 181 est adaptée pour recevoir l'extrémité 216 du levier 
214.

   Quand le solenolde est mis hors circuit, le ressort 194 travail- lera pour effectuer un déplacement axial sur la gauche de la fourche de position 181 afin qu'elle soit en contact avec une âme 182 associée à un support sélectionné 85. La fourche de position 181 en avançant vers la gauche commande le mouvement pivotant du levier 214 dans le sens des aiguilles d'une montre, tel que représenté à la figure   3,   de façon que l'extrémité supérieure 213 du levier poussera le plon- geur de travail 211 vers l'intérieur.

   Par ailleurs, la mise sous      tension du solenolde 210 entraîne le plongeur de travail 211 à se dé- placer selon son axe vers la gauche et à se mettre en contact avec l'extrémité 213 du levier 214 avec   u @   force suffisante pour commander son mouvement pivotant autour de la goupille 215 dans un .sens con- traire à celui des aiguilles d'une montre. L'extrémité inférieure 
216 du levier sera en contact avec la face postérieure verticale   217 forçant la fourche de l'encoche/de position 181 à se déplacer selon son axe vers la   droite contre la pression du ressort 194 de façon à mettre les doigts 
196 et 197 hors de,contact avec l'âme   182,   dégageant ainsi le magasin. 



   Comme mentionné précédemment, le bras 184 est monté sur l'arbre 83 de manière à pouvoir exécuter un mouvement pivotant. Par conséquent, quand la fourche de position 181 est déplacée pour entrer en contact avec une âme associée à un support particulier 85 en vue      d'aligner ce support de manière précise avec le bras 184, la force vive de la tale de magasin 80 sera transmise au bras 184 de sorte que ce bras pivotera autour de l'arbre 83. De cette manière, le bras 184 et la fourche de position 181 et son mécanisme associé cèdent dans 
 EMI15.1 
 lté 1, xi la direction dans laquelle tourne la tôle É0. 



  S Mots, Avec cette disposition, la force vive de la tôle de rouvé magasin 80 tournante n'endommagera pas le bras de la fourche de location 181, ni son bras associé 184.      

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



   Le magasin 70 étant tourné pour avancer les supports 
 EMI16.1 
 85 au-delà du poste prêt à usiner 66., il est nécessaire de main'-. tenir le bras 164 dans sa position verticale au poste prêt à .lS' #". usiner 96. Ceci est accompli au moyen d'un mécanisme de frein à"l'f friction 225 qui travaille pour maintenir le bras 184 dans sa 
 EMI16.2 
 position verticale par rapport à l'arbre 63 tandis que la tôle 'li)é w. 5 de magasin 80 est en rotation. Comme représenté aux figures ;j),/ 3 et 8, le mécanisme de frein 225 comporte un élément de frein 226 d'une largeur substantielle qui est porté de manière coulis 
 EMI16.3 
 santé dans un guidage 227 aménagé dans un socle 228* L'élément des frein 226 est maintenu à l'intérieur du guidage   227   au moyen d'une plaque de retenue 229 attachée au socle 228.

   Une partie antérieure de plaque pendante 231 faisant corps avec l'élément de 
 EMI16.4 
 frein 226 est revêtue d'un sabot de frein 232 qui peut être exé..v,; cuté en n'importe quel matériau à friction approprié. Le sabot 
 EMI16.5 
 de frein 232 est aménagé pour être en contact avec la face diri , gée vers l'extérieur du bras 184 au-dessus du moyeu 186, repré- i' sente aux figures 3 et 8. 
 EMI16.6 
 L'élément de frein 226 traverse le socle 228j 1'ex- tension postérieure de celui-ci étant muni   d'un   élément d'aile pendant 233. L'aile 233 est munie de plusieurs orifices filetés 
 EMI16.7 
 23tu dans chacun desquels est logée une vis 236, dont 1'unoiest bzz représentée à la figure 3.

   Les extrémités gauches des via 236 sont disposées pour être en contact avec des ressorts associés 
 EMI16.8 
 237 qui sont individuellement situés dans des espaces 238 É/1/ appropriés aménagés dans le socle 228. 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 



   L'ensemble de frein est fixé à une plaque de montage 240 qui est attachée, de façon convenable, au chapeau de machine 51 et s'étend vers l'extérieur de celui-ci pour supporter l'ensemble de frein, de manière que celui-ci puisse entrer en contact avec le surface extérieure   dvbras   184, montré, à la figure 3. L'ensemble de frein est fixé à la plaque de montage par une série de boulons 241 qui servent à la fois à fixer la , plaque de retenue 229 sur la base 228 et à fixer la base 228 à la plaque de montage 240.

   La base 228 comporte une patte ou cale inférieure 242 qui est destinée à s'engager dans une encoche ou rainure de cale 243, montrée à la figure 8 et formée dans l'extrémité ou bord s'étendant vers l'avant de la plaque de montage 240, De la sorte, la base 228 est calée par rapport à la plaque de montage 240 et est fixée solidement dans une position opérante. Il est: par conséquent évident que l'élément de frein 226 est déplaçable horizontalement par rapport à sa base fixe 228. Un tel déplacement de l'élément de frein 226 vers la droite est réalisé grâce aux ressorts 237 agissant sur les vis 236. 



  Cette force de ressert est transmise à la patte inférieure 233   de 'l'élément   de frein 226, ce qui pousse ainsi l'élément de frein vers la droite pour déplacer le sabot de frein 232 en contact de friction avec la surface du bras   184.   En réglant les vis 236, la force que les ressorts 237 exercent sur l'élément de frein peut être réglée. En fonctionnement normal, l'élément de frein 226 opérera de façon à maintenir le bras 184 dans une position verticale fixe désirée.

   Cependant, lorsque la force de localisation   181   s'engage dans   l'âme     182   d'un support choisi associé 85 et bloque ainsi le bras 184 par rapport au plateau de magasin 80, le couple ou moment du magasin tend à faire pivo- ter le bras 184 depuis   supposition   verticale normale.

   Ceci est vrai cars les ressorts 237 sont réglés de manière que l'élément de frein n'exerce pas une force suffisante sur le bras pour   empêcher   sa rotation dans cet état particulier mais permet au bras 184 de pivoter avec le déplacement du magasin, de manière qu'il ne 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 
 EMI18.1 
 se produise aucun dégât au bras ou au mécanisme associé. ¯  J,µ(:, Comme le bras 184, dans son déplacement avec le pla- . ,y teau de magasin 80, se trouvera hors de la position verticale :'f. désirée, le support 85 qui est choisi pour être localisé au ( ,Gf' poste prêt à l'usinage 86 sera également hors de la position'";)'; ,"1 désirée et 'ce bras 1 84 et ce support 85 devront tous deux , s être ramenés au poste 86.

   A cette fin, une console 251, mon- ,;,J > N., trée à la figure 8, est fixée à la surface périphérique du ;¯,,' moyeu 186 auquel le bras 184 est fixé. La console 251 est die" ';'t : i \ posée sur le moyeu 186 de manière telle que, lorsque le bras 
 EMI18.2 
 184 est disposé ou localisé dans la position verticale àéainée,' une surface usinée supérieure 252 de la console est disposée lez dans un plan horizontal qui passe par 1*e -'::.". de l'arbre fixe 83. Par contre, si l'arbre 184 est déplacé de l'un ou Hautre , de l'arbre 
 EMI18.3 
 côté d'un plan vertical qui passe par l'axe/fixe 8;. la surface bzz horizontale 252 de la console 251.sera localisée en-dessous ou au-dessus du plan horizontal qui passe par l'axe de l'arbre 83. 



  Pour indiquer, dans un système de contrôle électrique, la position exacte de l'arbre 184 on prévoit un transducteur 253 qui peut agir pour produire un signal lorsque son plongeur de   comman-   de associé 254 est disposé de l'un ou l'autre côté par rapport à une position neutre centrale. Le transducteur 253 est fixé à la surface latérale du chapeau de machine 51 dans une position telle que son plongeur de commande 254 soit en contact avec la surface usinée 252 de la console 251. L'agencement est tel   que,   lorsque le   bras 184   est disposé dans la position verticale, la surface usinée 252 sera dans le plan horizontal qui passe par l'axe de l'arbre fixe 83. Lorsqu'une telle condition existe, le plongeur 254 sera dans sa position neutre, dans laquelle le transducteur 253 produit un signal nul.

   Un ressort 256 pousse le plongeur de commande 254 vers l'extérieur pour le maintenir en contact avec la surface usinée 252, dans le but de ressentir 
 EMI18.4 
 le déplacement de cette surface dans l'un ou l'autre sens à Ajouté 2 mots, Approuvé: 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 partir de la position horizontale,
Le fonctionnement du transducteur 253 sera décrit en supposant que la rotation du magasin 70 se fait dans le sens inverse de celui des aiguilles d'une montre, le moteur 170 étant commandé pour réaliser une telle rotation, et en supposant également qu'un support particulier 85 a été choisi pour être localisé au poste prêt à l'usinage 86.

   De la sorte, lorsque la fourche de localisation 181 est commandée pour s'engager dans l'âme associée 182 d'un support choisi, le moteur   170   sera également désexcité mais le couple du plateau de magasin   80,   lorsque celui-ci se déplace suivant son parcours circulaire, sera normalement suffisant pour emporter le support choisi particulier   au-delà   du poste prêt à l'usinage 86. Comme le bras 184 est alors accouplé au plateau de magasin 80, il se déplacera avec'le magasin et sera disposé à la droite du plan vertical qui passe par l'axe de l'arbre 83 (figure 8) de sorte que le support choisi est disposé du côté droit du poste prêt à l'usinage 86. 



  Dans cet état, la   surface minée   252 de la console 251 sera déplacée vers le haut à partir du plan horizontal qui passe par l'axe de l'arbre 83. Ceci déplacera le plongeur 254 du transducteur 253 depuis   supposition   nulle normale vers le haut ou vers l'intérieur par rapport au bottier du transducteur afin de provoquer le fonctionnement de celui-ci en vue de la production d'un signal indiquant un tel déplacement. Ce signal est utilisé pour réaliser   l'exitation   du moteur 170 de manière à amener celui-ci à fonctionner dans un sens propre à faire déplacer le magasin 70 dans le sens des aiguilles d'un montre afin d'assurer la localisation précise du support au poste prêt à l'usinage 86. 



  Lorsque le moteur fonctionne pour faire tourner le magasin 70 dans le sens des aiguilles d'une montre en vue de positionner le support choisi au poste prêt à l'usinage   86,   le plongeur 254 du transducteur suivra la surface usinée 252 de la console   251'   Lorsque la surface usinée est à nouveau dans le plan hori- 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 zontal qui passe par l'axe de l'arbre fixe 83, le plongeur sera ramené à sa position neutre de sorte que le transducteur      
 EMI20.1 
 produit un signal nul, ce qui arrête ainsi le fonctionnement r,i= du moteur 170, et le support choisi sera localisé au poste , a prêtez. l'usinage 86.

   D'autre part, si le moteur 170 avait été , ? commandé au départ pour réaliser la rotation du magasin dans 
 EMI20.2 
 le sens des aiguilles d'uremontre afin de localiser un support.$, particulier au poste de changement d'outil lors de désexcitation du moteur, le couple ou moment du magasin emporterait le support particulier choisi vers la gauche du plan vertical qui passe par l'axe de l'arbre fixe   83.   Dans ce cas particulier, la 
 EMI20.3 
 surface usinée 252 de la console 251 sera localisée en-dessous;,;xÉ t du plan horizontal qui passe par   1 axe   de l'arbre fixe 83.   Le   plongeur 254 du transducteur, en suivant la surface 252,   provo-   querait le fonctionnement de ce transducteur de manière à indi- 
 EMI20.4 
 quer, dans un système de contrôle électrique,qu'un tel dépla- .'1 :

   cément s'est produit. De ce fait, le transducteur 253 produirait 
 EMI20.5 
 un signal qui serait utilisé pour exciter le moteur 170 afin de r;- réaliser le déplacement de positionnement du plateau de magasin 80 dans le sens inverse de celui des aiguilles d'une montre. 
 EMI20.6 
 Lorsque le magasin est amené à tourner pour disposer le support,,",' particulier choisi au poste prêt à l'usinage 86, le plongeur 254, sous l'influence de la surface 252 de la console 251,   sera-,,,   à nouveau déplacé vers l'intérieur en direction de sa position neutre produisant un signal nul.

   Lorsque ceci s'est produit, le 
 EMI20.7 
 transducteur 253 donnera un signal nul qui interrompera le fono-   tionnement du moteur 170, de sorte que le support choisi est    
 EMI20.8 
 alors localisé avec précision au poste prêt à llusinhze. z Afin de choisir un outil particulier pour la locali- r q sation au poste prêt à l'usinage 8cl les supports 85 du magasin T. sont pourvus chacun d'un mécanisme de codage 270 qui est réglas. ble sélectivement et qui est ajusté par l'opérateur au,,moment      
 EMI20.9 
 où les outils sont chargés dans le magasin. De cette manière, chaque outil est identifié individuellement sans qu'il soit 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 nécessaire de prévoir une structure spéciale de codage sur chaque outil qui sera utilisé dans la machine.

   Aux figures 1 et 2, le magasin 70 est représenté comme étant pourvu de      18 supports individuels 85. Chaque support 85 est identifié ., par un nombre de 1 à 18 inclusivement et il est côté suivant le système binaire pour indiquer le numéro du support. On comprendra, comme mentionné précédemment, que les 18 supports . dont le magasin est pourvu, comme montré aux dessins, ne sont   qu'exemplatifs.   Le nombre de supports prévus peut être plus grand que le nombre représenté ou inférieur à ce nombre, suivant les désirs. Comme il bien connu en pratique, dans le système de numérotation binaire chaque chiffre d'un nombre binaire est soit "OFF" comme indiqué par un "0" soit "ON" comme représenté par un "1".

   Comme 18 nombr;a sont nécessaires dans la forme de réalisation illustrée, cinq chiffres du système binaire doivent être prévus. De la sorte, le nombre   00001   identifiera le support n    1,   tandis que le nombre binaire 10010 identifiera le support n  18.

   Il est évident qu'en prévoyant cinq chiffres du système binaire, 31 supports pourraient être identifiés avec le nombre binaire 11111 identifiant le support n  31, Le mécanisme de codage 270 pour chaque support comprend cinq plongeurs mobiles axialement 271 à 275 inclusivement, qui sont réglés à la main par l'opérateur au moment où les supports sont pourvus d'outils, A la figure 3, le support représenté est supposé être le support n  18 et, en conséquence, les cinq plongeurs de codage, déplaça- bles axialement, seront identifiés par les numéraux de référence 271-18 à 275-18   inclusivement.   Ces plongeurs sont supportés dans le plateau de magasin 80 juste au-dessus de leur support associé 85-18.

   Chaque plongeur représente un chiffre dans le système binaire, le plongeur 271-18 représentant le premier chiffre ou chiffre de la valeur moindre, tandis que le plongeur 275-18 représente le cinquième chiffre ou chiffre de la valeur la plus élevée. Chacun de ces plongeurs peut être positionné vers la droite, comme indiqué par la position des plongeurs 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 
 EMI22.1 
 '' ' ' , F '. ^.,. 



  272-18 et 275-18,., peur indiquer la valeur mils pour le. chiffre /fÎ( particulier du nombre binaire, Un plongeur, dans sa position""), *,- ; ' de gauche, comme montré par la position des plongeurs 27fl-fl8Ç,j±:' ,.(,,,1   273-18   et 274-18, indique "0" pour ce chiffre particulier du 
 EMI22.2 
 >,(#,t>; système binaire. De la sorte, les plongeurs disposés vers la ,3(.iQ gauche 271-18, 273-18 et 274-i 8, à la figure 3, signifie respeç-' tivement que le premier, le troisième et le quatrième chiffre,*,, 1 IÏ du système binaire sont "On, D'autre part, les plongeurs di,spon nt ses vers la droite 272-18 et 275-18 aig.fie%que le second et le, cinquième chiffre du système binaire sont "1".

   Le nombre binaire qui est indiqué à la figure 3 par la position des plongeurs 271-18 à 275-18 inclusivement est donc   10010,   ce qui identifie 
 EMI22.3 
 le support particulier 83 comme étant le support n" 18. <j,f 
Le groupe des cinq plongeurs associés à un support . particulier sera semblable pour tous les supports, de sorte   que@',   chaque support individuel qui est monté sur le plateau 80 du magasin 70 sera associé avec son propre groupe de cinq plongeurs, individuels. Les plongeurs de chaque groupe sont de   fonctionne-'-.;   ment identique et, par   conséquent,   la description d'un seul plongeur 275 s'appliquera à tous les plongeurs prévus.

   Comme 
 EMI22.4 
 montré à la figure 3, le plongeur 275-18 comprend un corp/qui est supporté en vue d'un déplacement axial dans une ouverture convenable prévue dans le plateau 80. L'extrémité de droite du plongeur est pourvue d'une tête de commande agrandie, tandis . que l'extrémité de gauche de ce plongeur est pourvue d'un      
 EMI22.5 
 bouton d'agrip.page 2?? pour faciliter la commande du plongeur ¯µ, vers une position de droite, montrée à la figure 3, ou vers unelt, position rétractée vers la gauche telle que montrée par la posi". tion du plongeur   274-18.   Afin de retenir le plongeur 275-18 
 EMI22.6 
 dans la position s'étendant vers la droite, il est prévu un x. 4:

   mécanisme à détente 278 qui est disposé pour s'adapter dans une cavité circulaire 279 lorsque le plongeur   275-18   a été disposé dans sa position de pleine extension vers la droite. Le   mécanisme   à détente 278 sera rétractée à l'intérieur du corps 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 du plongeur lorsqu'un force est appliquée au bouton 277 en vue de déplacer le plongeur axialement vers la gauche.

   Lorsque le plongeur est dans sa position de gauche, le mécanisme de détente 
278 sera en contact avec la paroi de l'alésage dans lequel, le plongeur est supporté, avec un force suffisante pour empêcher tout déplacement accidentel quelconque du plongeur vers la droite. est
Le codage associé à chaque support   85 /lu   par un sélec- teur ou une tête de lecture, que l'on a identifié d'une façon générale par le numéro de référence 285. Avant la commande du moteur 170 pour la rotation du magasin 70, le nombre d'identifi- cation du support désiré est imprimé sur le système de contrôle la   /électrique,   à la main ou automatiquement,   demanière   que l'on décrira par la suite.

   Lorsque le magasin 70 est mis en rotation, la tête de lecture 285 lira le   c@@@age   associé à chaque support et lorsque le numéro du codage associé à un support particulier lu par la tête de lecture 285 coïncide avec le nombre im- primé sur le système de contrôle électrique, ce dernier agira pour désexciter le moteur 170 et arrêter ainsi la rotation du magasin 70. Comme on peut mieux le voir à la figure 3, la tête de lecture 285 comprend cinq interrupteurs de fin de course 
286 à 290 inclusivement, qui sont portés dans une console   291   qui est fixée à l'extrémité inférieure du bras 184.

   Chacun de ces interrupteurs 286 à 290 est pourvu d'un plongeur de commande qui s'étend à travers la console 291 dans le parcours de dépla- cement d'un plongeur codé associé à chaque support 85, lorsque les plongeurs codés de support se déplacent dans leur parcours circulaire avec la rotation du magasin 70. Le pbngeur de commande de chacun des interrupteurs 286 à 290 inclusivement est normale- ment poussé dans sa position de pleine extension vers   l'extérieur.'   Chaque interrupteur dans sa position normale non commandée indi- que le chiffre "O", tandis que, lorsqu'un interrupteur   particu-   lier est actionné par son plongeur associé qui est déplacé   vers ,   l'intérieur du fait d'un contact avec un plongeur codé   s'étendant   vers la droite, il indiquera alors "1".

   En d'autres mots, l'état ' 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 
 EMI24.1 
 commandé de l'interrupteur de là tête de lecture indiquera , le chiffre "1", tandis que l'état non commandé de l'irberrupteur /.>' indiquera le chiffre "0'". "" -i l1.4.. 



  Au fur et à mesure que chaque groupe de plongeurs ' codés de support passe par la tête de lecture 285, les plo.f :,.,"t geurs codés commandés qui s'étendent vers la droit a.tionn';';:':'11 un interrupteur associé. C'est ainsi que le groupe particulier :,IF; de plongeurs codés associés au support illustré a été agencé .:, 1 :11 ' , h,' j de manière que les plongeurs codés 271 "18, 273-18 et 274-18, sont rétractés vers la gauche de manière à indiquer le chiffrez ."0", tandis que les plongeurs 272-18 et 2?5-18 sont commandée -.. vers la droite pour indiquer le chiffre "1".

   Comme ces groupes, :', de plongeurs codés sont déplacés en alignement axial: avec les .,i plongeurs de commande des interrupteurs associés 286 à 290 ;.j ) :! inclusivement, par la rotation du plateau de magasin 80, les ,.l'/ plongeurs des interrupteurs de lecture 286, 288 et 289 ne seront,,,> r .. 4> pas touchés et ils resteront chacun sans être commandés, en . ,.1t' indiquant ainsi le chiffre "0" dans le circuit de contrôle élec-r< 4 'flî; 
 EMI24.2 
 trique pour les chiffres qu'ils représentent. Par contre, les . 
 EMI24.3 
 t J#:I j plongeurs des interrupteurs 287 et 290 seronttouchés par les 'J" -(If plongeurs de support 272-18 et 275-18. Il en résulte que les . 



  ""' interrupteurs 287 et 290 de la tête de lecture seront chacun . ,'-;)' actionné pour indiquer la valeur "1" dans le système de con-   ; x . tx$le électrique pour les chiffres du nombre binaire représentés :;.t';'\," ; 
 EMI24.4 
 par ces deux interrupteurs. De la sorte, le support particulier 
 EMI24.5 
 sera désigné par le nombre binaire 10010 et signalera la présence" au poste prêt à l'usinage 86 du support 85 qui est identifié 1 , comme étant le support n  18. :w, .t" ..o :' Lorsque le nombre imprimé sur la tête de lecture 28; ,;. ':. 



  >.1, lA. 
 EMI24.6 
 par le codage associé à un support particulier 85 coïncide avec '. '''''.' 
 EMI24.7 
 <".t: le nombre imprimé sur le système de contrôle électrique pour la :':'t., :!lit 
 EMI24.8 
 sélection du support désiré, le moteur 170 sera désexcité pour 
 EMI24.9 
 terminer la rota'c10n du magasin 70, Cependant, le couple ou ' 
 EMI24.10 
 moment du magasin 70, comme on l'a mentionné précédemment emporte- 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 ra le support choisi 85 légèrement au-delà du poste prêt à l'usinage 86. Le transducteur 253 opérera alors, comme on l'a décrit, pour réaliser immédiatement une excitation du moteur 170 en vue du fonctionnement de ce dernier dans le sens inverse à une vitesse lente jusqu'à ce que le support choisi 85 soit localisé de façon précise au poste prêt à l'usinage 86. 



   La broche 62, le mécanisme de   changement   d'outil 75 et le magasin de stockage d'outils 70 fonctionnent en coopération pour réaliser une changement d'outil. A titre d'exemple, en supposant qu'un opération d'usinage a été terminée et que les éléments sont dans les positions illustrées à la figure 2, et que le cycle suivant l'usinage exige le rem- ' placement   de 'l'outil   65A se trouvant dans la broche par un nouvel outil 65 B provenant du magasin de stockage d'outils 70, la   première'-' ,phase   du cycle de changement d'outil consiste à rétracter la broche 62 vers l'arrière et à l'élever ainsi de manière que l'outil 65A soit en alignement avec la pince de transfert 306 du mécanisme de   chanment   d'outil 75.

   La pince 306 se déplace alors vers l'avant et entre en' contact avec l'outil 65A qui vient   d'être   utilisé et se trouve dans la broche 62. 



   La pince 306 est alors rétractée et la broche 62 est élevée en alignement avec l'outil 65B se trouvant dans le magasin de stockage d'outils 70. La broche est alors avancée axialement en contact avec l'outil 65B qui est ensuite libéré par le support 85-5 et fixé à la broche. De cet endroit, la broche est ramenée à la position opérante et elle est actionnée en vue de la réalisation de l'opération suivante d'usinage. 



  Tandis que l'opération d'usinage est en cours de réalisation, le plateau 80 est indexé pour placer le support   85-18   au poste de changement d'outils et la pince est élevée pour ramener l'outil 65 A Vers le support 85-18. Cette pince 306 est alors déplacée latéralement hors du parcours des outils 65 du maga- sin 70 et la plateau 80 est indexé pour placer l'outil sui- 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 
 EMI26.1 
 ..,>, '.'M-,'.! vant à utiliser par la broche au poste dérangement d' out,l'. ' 86. La. pince 306 est à nouveau déplacée latéralement pour r,. ,: ;; = entrer avec cet   outil     suivant,   qui est libéré par son support coopérant 85 et fixé, à la pince 306.

   Après que le 
 EMI26.2 
 nouvel outil a été ainsi attaché à la pince 306, cette dernières est abaissée pour attendre l'opération suivantede changement d'outil et le magasin est indexé pour ramener le support 85-5 au poste de changement   d' outil,   où il peut recevoir son 
 EMI26.3 
 outil associé 65R, ': -"" ,aj : Lorsque l'opération d'usinage est terminée, la brocher 
 EMI26.4 
 est élevée pour ramener l'outil 65B au'support 85-5 et elle esteîà ensuite rétractée et abaissée en alignement avec l'outil se trouvant dans la pince de transfert 306. Celle-ci est alors 
 EMI26.5 
 rétractée pour insérer l'outil dans la broche et cet outil ent:.;Ê, fixé dans cette broche en vue de l'opération suivant d'usinage La broche retourne alors à la zone d'usinage pour faire agir r,;; l'outil dans cette opération suivante d'usinage.

   On notera que la broche 62 prend des outils alternés du support 85 au poste de changement d'outil 86 et que les autres nouveaux outils   sonµ)   obtenus de la pince de   tranfert   306. Le cycle de changement      d'outil est prévu de telle sorte que l'on obtienne une réduction. du nombre de fois que la pince de transfert 306 doit être élevée 
 EMI26.6 
 et abaissée.

   Avec le système décrit ci-dessus, deux opératîons- distinoteejde changement d'outil sont complétée alors que la pince 306 n'a été élevée et abaissée qu'une seule fois, :, /µ
La pince de transfert d'outil 306, représentée aux 
 EMI26.7 
 figures fil et 79 est de construction et de fonctionnement iden- st", tiquas aux supports 85 prévus sur le plateau de magasin 80 et elle fait face vers le haut en opposition à un support 85   faim,,,   
 EMI26.8 
 sant face vers le bas et qui est disposé au poste prêt à l'usiez nage 86, La pince 306 est montée sur un coulisseau 307 qui ests supporté dans son mouvement glissant, sur une voie de guidage horizontale 308.

   Ce coulisseau 30? est déplacé le long.de la      

 <Desc/Clms Page number 27> 

 voie de guidage 308 par un moteur à frein électrique 309 d'un - type bien connu et disponible sur le marché. Le moteur de frein' 309 est pourvu d'un mécanisme de frein (non représenté) qui est actionné ou non simultanément à l'excitation ou non du mo- teur. Lorsque le moteur 309 est excité, le mécanisme de frein associé est également excité pour libérer le moteur afin que celui-ci puisse fonctionner. Par contre, lorsque le moteur   309   est désexcité, le mécanisme de frein associé (non représenté) est également désexcité et agit pour appliquer un frein au moteur. 



  La puissance provenant du moteur 309 est transmis au coulisseau 307 par une vis 316 immobile dans le sens axial mais pouvant tourner et qui se monte pair un pas de vis dans un écrou (non représenté) supporté par le   coulipseau   307. Lorsque le moteur 309 est excité en vue de fonctionner dans un sens ou l'autre, il entraînera la vis 316 dans le même sans, ce qui a pour résul- tat le déplacement axial de l'écrou (non représenté) le long de la vis 316, en provoquant ainsi un déplacement des coulisseaux 307 sur la voie de guidage 308. En outre, la voie de guidage 308 est déplaçable verticalement de sorte que la pince 306 sera dé- placée depuis une position de "niveau inférieur" représentée      aux figures 2 et 7, jusqu'à une position de "niveau supérieur", représentée aux figures 14 et 15. 



   Dans l'une ou l'autre de ces positions, la pince 306 est déplaçable le long de la voie de guidage 308 vers l'une quelconque des quatre positions transversales distinctes, chacu- ne de ces positions étant établie par le fonctionnement d'inter- rupteurs de fin de course distincts 317, 318, 319 ou 320.   L'inte   rupteur de fin   de-,course   317 lorsqu'il est actionné indique dans le système électrique que la pince d'outil 306 est localisée dans une position "inactive". Dans cette position, la pince 306 dans laquelle se trouve un outil est disposée de sorte que l'ou- til porté par cette pince ne gênera pas le déplacement vertical ou horizontal de la broche ni le déplacement rotatif du magasin 
70.

   Le déplacement de la pince 306 vers la position adjacente 

 <Desc/Clms Page number 28> 

 
 EMI28.1 
 suivante, identifiée par "Prêt à t'emploi", est indiqué dans le '$µ système de contrôle électrique par le fonctionnement de 1.'i.ner.. ': j h nI rupteur de fin de course 318. Dans cette position "Prêt à l'em- bzz ploi", un outil porté par la pince 306 sera écarté de la bro- /. 'I che rétractée 62, de sorte que le chariot 49 peut être déplacé verticalement sans qu'il soit gêné par l'outil porté par la pi.ri,'.,Y l' t . ce. Lorsque l'interrupteur de fin de course 31g est actionné, ': ''-1 il agit pour indiquer dans le système électrique que la pince à . ,,, outil 306 est disposée dans une position "alignée" ,1 Jans laquelïqe!" ,cette pince se trouve direotment sous un support 85 localisé au': 1 poste prêt à l'usinage86. 



   Lorsque le chariot 30? est déplacé vers sa limite ex-   trême   de mouvement vers la droite, il agit pour déplacer la pin- 
 EMI28.2 
 ce 306 dans une position "extension". Cette position de la pince" 14 306 est indiquée dans le système électrique par le fonctionnements de l'interrupteur de fin de course 320. En supposant que la broche 62 soit disposée en alignement avec la pince 306 et que cette broche porte un outil 65 qui vient d'être utilisé, tel que 
 EMI28.3 
 la mèche 65A, lorsque la pince 306 est alors déplacée vers la .J ,1 position "extension", elle entrera en contact avec la mèche 65A 
 EMI28.4 
 portée par la broche, celles-ci étant à cohoment localisée à la position de "niveau inférieur" et dans une position "r6tract6e*.-,,,,, Cette situation est montrée à la figure 9.

   Cependant, avant que la pince ne soit déplacée dans la position "extension", une griffe 326 de la pince 306, comme montré à la figure 7, est déplacée vers une position "rétractée". Comme mentionné précédemment, la pince 306 est de construction et de fonctionnement identiques à ceux des supports de magasin 85. Le retrait de la griffe 326 de 
 EMI28.5 
 la pince 306 pour librérer un outil que porte celle-ci est t;      réalisée par le fonctionnement d'un plongeur 32? qui est   destiné ,/,   à entrer en contact avec une surface verticale 328 d'une encoche ; formée dans la griffe 326.

   Un déplacement axial'du plongeur 327 vers la droit-, comme montré à la figure   79-en   vue de réaliser le retrait de la griffe 326, est accompli- par le fonctionnement, 

 <Desc/Clms Page number 29> 

   d'un   solenotde 330 qui est fixé au c8té du coulisseau 307. 



   Lé   solenotde   330 est pourvu d'une tige 331 qui s'étend vers l'extérieur et'vers le bas depuis le carter de ce solenoïde, l'extrémité en extension étant reliée à pivotements à   l'extrême   en extension d'un bras 332 d'un levier coudé pivotant   333.  Un autre bras 334 de ce levier coudé est disposé de manière à être en contact avec l'extrémité s'étendant vers la gauche d'un plongeur 336 qui est supporté en vue de son déplacement de glissement en direction horizontale dans une ouverture convenable formée dans un support 337. Le plongeur 336 est disposé en alignement axial avec le plongeur 327 et est conçu de manière que son extrémité s'étendant vers la droite soit apte à entrer en contact avec l'extrémité s'étendant vers la gauche du plongeur 327. 



  Lorsque le solenoïde 330 est excité, la tige 331 se déplacera vers le haut lorsqu'on considère la figure 7, ce qui amène ainsi   ie   levier coudé 333 à pivoter dans le sens des aiguilles d'une montre. Ce mouvement de pivotement du levier coudé 333 appliquera une force agissant vers la droits sur le plongeur 336 qui, à son tour,   ag@@   sur le plongeur 327 en poussant celui-ci vers la droite. Le plongeur 327, qui se déplace vers la droite, entre en contact avec la surface verticale 328 de la griffre 326, ce qui provoque le déplacement de celle-ci vers le bas en comprimant un ressort 338. Par contre, lorsque la pince 306 est en contact avec un outil pour bloquer ce dernier dans cette pince, la bobine du   solenolde   330 sera désexcitée.

   Lorsque ce   solenolde   est désexcité, la tige 331 sera déplacée vers le bas, ce   qurovoque   ainsi le pivotement du levier coudé 333 dans le sens inverse de celui des aiguilles d'une montre. Cette action supprime la force agissant vers la droite sur l'extrémité de gauche du plongeur 336. 



  Lorsque cette force est supprimée, le ressort 338 agit pour dépla- cer la griffe 326 vers le haut, de sorte qu'une paire associée de doigts 341 et 342 s'engagent dans les rainures annulaires en forme de V 101 et 102 formées dans l'outil. 



   Aux figures 2 et 7, la pince de transfert d'outil   306   

 <Desc/Clms Page number 30> 

 
 EMI30.1 
 a été illustrée à l'un des niveaux opérants, rivant lesquelsjg elle peut être localisée pour réaliser une opération de trans.F' , .fort d'outil. A la figure 7< la pinoe 306 est représentée commé;t;;, , 
 EMI30.2 
 étant disposée à un niveau horizontal désigné ci-après par 
 EMI30.3 
 '"\ . ,jI,,,, . 



  "niveau inférieur" et; elle peut être positionnée à un "niveaurs 0. 



  ?? supérieur" horizontal. Ces deux niveaux se trouvent dans le même ""4 -:. 
 EMI30.4 
 plan vertical qui passe par le poste prêt à l'usinage 86, dans/ 
 EMI30.5 
 lequel un support d'outil choisi 85 est disposé. Les deux niveaux de changement d'outil sont prévus pour la raison que la pince \;i{';

   unique de transfert d'outil coopère avec le déplacement de la ' broche 62 de la machine en vue de réaliser un changement d'outils Dans la position de "niveau inférieur", la pince de transfert , ,j d'outil 306 peut être commandée pour entrer en contact et enle-.,rt' ver un outil précédemment utilisé, hors de la broche 62,celle-ci ayant été préalablement déplacée vers la position "rétractée" ", ,;;, et localisée à la position de ":i.veau inférieur". ,j A la figure 2, les diverses pièces constitutives sont, représentées dans des positions qu'elles occupent juste avant   " changement d'outil. Comme montré, le chariot 49 est disposé dans ;', une position voisine de la table 66 que l'on désigne ci-après pars poste de travail.

   La tête de broche 60 a été rétractée dans le .' chariot 49 et peut être déplacée verticalement pour localiser l   broche 62 dans les positions "nétnaBtée>" et de "niveau inférieure Aux figures 2 et 7, la pince de transfert d'outil est représen- ;+i , '" tée comme étant localisée dans la position de "niveau infénieuoe""',;/ et également dans la position "prêt à l'emploi". Comme la pince :,j ' de transfert d'outil 306 est vide, elle se trouve dans un état \<,..'1 .' prêt à être avancée à la position "extension" en contact avec '"'1 l'outil précédemment utilisé 65A présenté par la broche 62 à la. ."' 
 EMI30.6 
 
 EMI30.7 
 position de "niveau inférieur". Cette mise en rapport est repré..- sentée à la figure 9.

   En outre, le magasin 70 a été indexé et uns support particulier 85-5 a été identifié, choisi et positionné ,É' au poste prêt à l'usinage 86 de manière que l'outil 65B qui ests enmagaAiné dans le support particulier 85-5 soit disponible pou> ') . ,'6';> 
 EMI30.8 
 la broche 62. ;Il 
 EMI30.9 
 .ùi,, 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 
Dans la position de "niveau inférieur" la pince 306 opère pour retirer un outil précédemment utilisé hors de la bro- che 62 ou opère pour introduire un outil différant dans cette      broche, comme on le décrira plus complètement par la   suite.. ,   D'autre part, à la position de "niveau supérieur" une relation de fonctionnement s'établit entre la pince 306 et un support   par.:   ticulier 85 du magasin.

   De même lorsque la broche 62 est   dépla-   cée vers sa position de "niveau supérieur" elle se trouve dans la position propre au contact avec l'outil choisi se trouvant dans un support de magasin 85. A titre d'exemple, on supposera qu'à sa position de "niveau inférieur" la pince de transfert 306 a été commandée pour enlever l'outil précédemment utilisé 65A hors de la broche 62 et déplacée ensuite vers la position "inacti-      ve", représentée à la figure 10. Ensuite le chariot 49 sera dépla-' ce verticalement pour positionner la broche 62 à la position de      "niveau supérieur" à l'arrière de l'outil 65B soutenu dans le   sup-   port 85-5 et localise au poste prêt à l'usinage 86, comme montré à la figure 11.

   Ensuite, la broche 62 sera avancée dans la position "alignée" pour entrer en contact avec l'outil 65B et la griffe du support 85-5 sera rétractée pour libérer l'outil du support.   Le   collet de broche 401, montré aux figures 3 et 23, est également actionné pour serrer convenablement l'outil 65B dans la broche comme on le décrira par la suite. La broche 62 est alors rétrac- tée depuis   supposition   "alignée" pour retirer l'outil 65B hors du support et le chariot 49 sera déplacé vers le bas vers le poste de travail.

   L'outil 65B étant retiré du support 85-5 et la broche 
62 état déplacée vers le ppste de travail, le magasin 70 est mis en rotation pour positionner le support vide 85-18, dans lequel l'outil 65A a été précédemment enmagasiné, au poste prêt à l'usinage 86, Simultanément à cela, la pince de transfert 306 comportant l'outil 65A est déplacée vers la position "alignement" ou "niveau inférieur" comme on le montre à la figure 13.

   Ensuite, la voie de guidage 308 est déplacée vers le "niveau supérieur" et, comme la pince de transfert 306 est dans la position "alignement" l'outil 65A fixé dans la pince 306 est   indéré   dans le support 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 85-18, comme montré à la figure 14, La griffe 108-18 du support   85-18   est alors libérée et, par le fonctionnement du res- ' sort 140-18, elle est déplacée en contact avec l'outil 65A pour bloquer ce dernier dans le support. Simultanément, la griffe 326 de la pince de transfert 306 est retirée du contact avec l'outil 65A de manière à libérer celui-ci. La pince de transferts 306 est alors déplacée le long du coulisseau 308 vers la position, "prêt à   l'emploi"   ou "niveau supérieur" comme montré à la figure 15. 



   La pince de transfert 306 se trouvant dans les positions de "niveau supérieur" et "prêt à l'emploi', le magasin est mis en rotation et un support différent   85-11   est choisi et localisé au poste prêt à l'usinage 86, de sorte que l'outil 65C qui est emmagasiné est disponible'pour le transfert à la broche. 



  Lors du positionnement sélectif du support 85-11 au poste prêt à l'usinage 86, la pince de transfert 306 est déplacée vers les positions de "niveau supérieur" et "alignement" comme montré à la figure 16. La pince de transfert 306 est alors en contact avec l'outil 65C et sa griffe 326 est avancée pour fixer l'outil à la pince, Simultanément, la griffe associée au support 85-11 est' rétractée de sorte que l'outil peut être retiré du support par la pince de transfert.

   Ensuite, la pince de transfert 306 est déplacée depuis les positions de "niveau supérieur" et "alignement" vers les positions de "niveau inférieur" et "nactive" et le magasin   70   est mis en rotation pour amener le seul autre sup- port vide au poste prêt à   l'usinge   86, ce support étant dans ce cas particulier le support 85-5, comme montré à la figure 17. 



  Le support vide 85-5 qui est alors localisé au poste prêt à l'u- sinage 86, est le support duquel l'outil 65B que l'on utilise dans une opération d'usinage à précédemment été stocké.   Delà   sor- te, à la fin de l'opération de travail, le chariot 49 peut   être        déplacé pour disposer la brocha et l'outil 65B à la.position de "niveau supérieur et la broche 62 peut en même temps être   avan-   cée également vers la position "alignée", de sorte que l'outil   65B   est introduit dans le support en attente 85-5, comme mon- 

 <Desc/Clms Page number 33> 

 tré   à la   figure 18. La griffe associée au support 85-5 est , actionnée pour fixer l'outil 65B dans le support, tandis que le collet de broche 401 est actionné pour libérer l'outil. 



   Ensuite, la broche 62 est déplacée vers une position "rétractée" en laissant l'outil 65B dans le support 85-5, dans lequel il était enmagasiné à l'origine. 



   Le chariot 49 est alors déplacé vers le bas pour dis- . poser la broche 62 dans les positions de "niveau inférieur" et "rétractée". Simultanément au déplacement du chariot, le maga- sin 70 est mis en rotation de sorte qu'un choix d'un autre   sup-   port peut être fait. ,
A la figure 19, le, support   85-9   dans lequel l'outil
65D est enmagasiné, est illustré comme étant localisé au poste prêt à l'usinage   86..   Cet outil sera disponible pour se monter dans la broche 62 lors de cycles ultérieurs de changement d'outil. Cependant, l'outil 65C qui doit être introduit dans la broche 62 est porté par la pince de transfert d'outil 306 qui,,, est localisée aux positions de "niveau inférieur" et "inactive", comme   montré à.   la figure 19.

   Les pièces constitutdves étant disposées comme représenté, la pince de transfert est avancée pour introduire l'outil 650 en contact opérant dans la broche
62, comme montré à la figure 20, La griffe 326 associée à la pince de transfert 306 est alors rétractée, le collet de broche
401 est serré et la pince de transfert 306 est déplacée vers les positions de "niveau inférieur" et "prêt à l'emploi', comme montré à la figure 7. Simultanément, la broche 62 avec l'outil
650 est déplacée vers le poste de travail pour réaliser une opération   d'usinage.   De la sorte, la pince de transfert 306 et le magasin 70 sont alors conditionnés et prêt au cycle suivant de changement d'outil. 



     Auigures   2 et 7, les interrupteurs de fin d.e course
317 à 320 inclusivement, qui définissent les quatre positions opérantes transversales dans lesquelles la pince de transfert
306 est disposée dans les diverses phases d'un cycle complet, de changement d'outil sont montées de façon réglables sur une 

 <Desc/Clms Page number 34> 

 
 EMI34.1 
 longue barre 351.Celle-ci est fixée au côte d'une console 352$"" ,.,1,,, cette dernière étant supportée en vue de son déplacement vent14µ!"' cal sur un chariot   353.  Comme montré aux figures   l'et 2,   le chariot 353 est supporté à glissement sur une paire de guides 354 attachés à l'avant de la colonne 41, La console 352 est également pourvue d'un bras horizontal 350, s'étendant vers la 
 EMI34.2 
 droite,

   sur lequel est fixée la voie de guidage horizontale j081#¯ disposée transversalement. Le chariot 353 est prévu dans une 
 EMI34.3 
 position telle que la pince de transfert 306 soit dans la posiez tion "niveau inférieur" et y peut être déplacée vers le haut \(' pour disposer la pince 306 dans la position de "niveau supérieure Le déplacement vertical de la pince de transfert 306 dans l'un ou l'autre sens est réalisé par un mouvement actionné par puissance: du chariot 353, ce qui est réalisé par la rotation d'une vis 
 EMI34.4 
 356 qui se monte suivant un pas de vis dans un écrou (non repré-¯ " 1 ." sente) fixé au c8té inférieur du¯ chariot 353.

   La vis 356 est. r   '' y: supportée à rotation dans des supports 357 et 358 à l'intenven- ,1' tion de paliers convenables (non représentée et elle est comman",      dée par un moteur à frein 360 qui est fixé à la colonne 47. 



   La position de "niveau inférieur" de la pince de transfert   306   est indiquée dans le   système   de contrôle électrique par un interrupteur de fin de course 361 qui est monté sur   un /,/   support 36? fixé de réglable au chapeau 51 de la machine. Le 
 EMI34.5 
 chariot 353 étant dans sa position la plus basse, ce qui loca-.,; . lise la pince de transfert 306 dans la position de "niveau inférieur", l'interrupteur de fin de course 361 est actionné par une tige 363 qui est fixée au côté du chariot en vue de se déplacer avec lui.

   D'autre part, lorsque le moteur 360 est mis en fonctionnement pour déplacer le chariot 353 vers sa position la plus haute, dans laquelle la pince de transfert est déplacée 
 EMI34.6 
 vers la ppsition de "niveau supérieur" cette position est indi---m' quée dans le circuit de contr8le électri q ue par le fonctionne-. ment d'un autre interrupteur de fin de course 366. Cet interrppteur 366 est également monté sur un support réglable 367 in 

 <Desc/Clms Page number 35> 

 et il est fixé également au chapeau 51 de la machine, comme , , montré aux figures 1 et 2.

   De la sorte,lorsque la pince de , transfert 306 est'dépecée vers la position de "niveau supérieur", la tige 363 se déplaçant avec le chariot 353   libérera   l'interrupteur de fin de course   361   et se déplacera dans une position propre à actionner l'interrupteur de fin de course 366, pour indiquer ainsi dans le système de contrôle électrique que la pince de transfert 306 est dans la position de "niveau supérieur". 



   Les quatre interrupteurs de fin de course 317 à 320 inclusivement, qui agissent, lorsqu'ils sont commandés, pour indiquer les diverses positions transversales de la pince de transfert d'outil 306, sont actionnés chacun par un   do@   371 que porte l'extrémité d'une plaque d'extension
372, comme montré aux figures 2 et 7. La plaque d'extension
372 est fixée au coulisseau 307 et s'étend vers l'intérieur à partir de celui-ci, de sorte que le doigt 371 est localisé dans une position propre à entrer en contact avec les plongeurs de commande de chacun des interrupteurs de fin de course
317 à 320 inclusivement, durant le déplacement transversal du coulisseau. 



   Durant un cycle complet de changement d'outil, tel que décrit ici,la pince de transfert 306 est déplaçable par rapport à la broche 62 dans une direction parallèle à l'axe de cette broche et un tel mouvement est réalisé grâce au moteur 309. La pince de transfert 306 peut alors être positionnée à l'une ou à l'autre des deux positions verticales, que l'on identifie ici par position de "niveau inférieur" et position de "niveau   supérieur",un   tel déplacement de la pince étant réalisé grâce au moteur 360. 

 <Desc/Clms Page number 36> 

 
 EMI36.1 
 



   ' n;"f.'.r'.., - ,  ; bzz Dans l'une ou 1autre de ces positions, la ";.,',1[/=.;#;/2" pince 306 peut être localisée à une position choisie parmi I:a;=tv v. ¯ ., x,, . ,w quatre positions transversales définies par ' interrup-' ','.,'¯,;. 



  '"-" / '' . 'i.';. teurs de fin de cours 317 à 320. Les différents outils 
 EMI36.2 
 nécessaires pour réaliser les différentes opérations dessina ;..>:Il sont automatiquement-introduits dans la broche 62e de telle, r r,, sorte que les opérations d'usinage peuvent être réalisées en '-;'T , t ,:h;'i. successioneun minimum de temps étant nécessaire pour un bzz <''"'<'4' changement d'outil. Le choix d'un outilfp-nmagasiné dans le magasin pour le mettre au poste prêt à l'usinage 86 est . " >, . ï ; , réalise en identifiant la position dans laquelle l'outil est ',x,,'; enmagasiné. L'identification de position est réalisé par let ï;:,f,;,.'r" fonctionneme.nt du méchanisme de codage 270 associé à chaque a -â;2; support 85.

   L'identification codée de chaque support'85 est établie en règlant les plongeurs 271 à 275 inclusivement 
 EMI36.3 
 associés à chaque support 85, dans une combinaison convenable et un tel réglage des plongeurs est réalisé au moment ou les,'';âp;.4';r outils sont stockés dans les supports. 



   Comme mentionné précédemment, lorsqu'un outil, tel ,que   l'outil:   65B au,figures 2 et   7,   qui est enmagasiné dans   ¯le/   support 85-5 et représenté comme étant localisé au poste prêt à l'emploi 86, est retiré de son support soit par la   brocha   
 EMI36.4 
 62, soit par la pince de transfert 306, le magasin 70 doit étre<.])< automatiquement indexé de manière à localiser le seul autre support vide, tel que le support 85-18, au poste de changement, 
 EMI36.5 
 d'outil 86.

   Cette action est nécessaire pour que l'outil.précédem ment utilisé, tel que la mèche 65a à la figure 5, pulsse-)-être eze renvoyé à son support convenable qui a été précédemment codé pour   l'identification comme   support dans lequel la mèche 65A est stockée. 
 EMI36.6 
 Un mée-pnisme d'indexage séparé est prévu pour renzo      .voyer le support vide au poste de changement d'outil 86, afin 

 <Desc/Clms Page number 37> 

      
 EMI37.1 
 d'éviter la nécessité d'une reprogammation du nombre binaire ';,  "' ' qui représente ce support particulier, et actionnant le 1' "),. ,j système de commande en réponse aUJÇIsignaux provenant de la -;;' ,I =: . 



  ,e ...>:".;': tête de lecture 285 comme cela se fait lorsqu'on choisit . ' ,,Î . , les outils pour l'introduction dans la broche 62. Pour   réaliser.:',,   cette indexage automatique du magasin 70, chacun des supports   85 est pourvu d'un dispositif mécanique pour provoquer le fonctionnement du système de contrôle en vue de réaliser .'   
 EMI37.2 
 l'opération d'indexage requise du magasin. 70 pour :Le. o$it1onne"'l!'' ment du support vide désiré au poste prêt à l'usinage 86. Un ,]?,' tel méc,an1sme est représenté aux figures 3, 4 ot 21 et comprend un levier 381 portant une paire d'oreilles dirigées vers Pinté... \. rieur 382, qui sont disposée j.' de part èt d'autre d'un support. ';' 383 qui est fi la surface extérieure du support 65.

   Une 1 "\ .i broche d'articuintion 384 portée par le support 383 soutient à pivotement le levier 381. Celui-ci s'étend vers le haut et 
 EMI37.3 
 comporte une grande ouverture 386 à travers laquelle 1.' extrëznfté réduite 145 du   plongeur   136 s'étend. A son   extrémité'supérieure,        
 EMI37.4 
 le levier 381 co>ùport;e une patte 387 qui est disposée au voisinage d'un plongeur de   commande     388   d'un interrupteur de fin de course 389 qui est fixé à la surface supérieure du support 148 du braa pendant 149. 



   Chacune des oreilles 382 est pourvue d'une portion de cames 391 présentant une surface de came; 392 qui est normalement destinée à être en contact avec la surface extrême 393, faisant face vers l'extérieur, d'un outil 65, comme montré à la figure 4. 



  Lorsqu'un outil 65 se trouvant dans un support 85 est disposé au poste de changement d'outil 86, les surface de came 392   sont '   disposées pour être en contact avec la face extrême, dans le   sens,',   axial, du collet d'outil, de sorte que le levier 381 est disposé dans un plan vertical.

   Dans cette position du levier 381, un ressort 

 <Desc/Clms Page number 38> 

 
 EMI38.1 
 396 est comprima et le levier est dispose'de manière que '1,']''ÙÈ)< t.l,\' "": .,\', ;.. .... sa patte supérieure y87 ne soit pas en contact'avec 7.e '- ' t,d t :a" -.4,, y."-/''? plongeur de conanande 88 de*l'interrupteur de fin de coffao 309 disposé au poste de changement d'outil 86. ependant,.,-,;=',, ; \. ."'f\f.Í,. > ' lorsque l'outil 65 est retiré du support, le ressort 396 'h  " v'<, 1 -... 'It. ':R ..,..s..j agit pour réaliser le mouvement pivotant du levier   381   autour 
 EMI38.2 
 de la broche d'articulation 384 dans le sens inverse de ce.ui.,.: des aiguilles d'une montre. 'Ce déplacement du levier fait .. 
 EMI38.3 
 



  '!:"""'"1' mouvoir, sa patte supérieure 387 pour qu'elle entre en cantaot; t de commande avec le plongeur 388 de l'interrupteur de fin de 
 EMI38.4 
 ¯.%>, ...;61. oours 389, afin d'actionner celui-ci. Lorsque. aeiui-ai est. s 'A'a actionné, le système de contrôle électrique est conditionné 
 EMI38.5 
 p<8Ûr amorcer le fonctionnement du moteur 170 en vue de la ...<1;t, rotation du magasin 70. Lorsque le magsin tourne et que les, f.':;:i(::\ 'divers supports d'outils passent par le poste prêt àl'us1nae >J$lél)1 
 EMI38.6 
 86, les outils., se trouvant danisles supports agiront pour ;;iîj maintenir le levier 381 associé a chacun des supports, en , :':,, position verticale. Dans cette position, les leviers individuels ne peuvent pas actionner l'interrupteur de fin de course 
 EMI38.7 
 389.

   Il en résulte que le moteur 170 du magasin continue à ;]1,1/à fonctionner, en déplaçant les supports suivant leur parcours circulaire, devant le poste prêt à l'usinage 86. Lorsque le magasin a tourné pour amener le seul autre support vide, tel que le support   85-18, au   poste prêt à l'usinage 86, un levier 381 associé au support actionnera l' interrupteur de fin de 
 EMI38.8 
 course 389 pour réaliser la desexcitation du moteur 170, ce qui   arrête   le magasin, en localisant le support vidé désiré 85-18 
 EMI38.9 
 au poste prêt à 1¯'usinage 86.

   On comprendra qu'à chaque supporta ' est associé un levier 381 de commande d'interrupteur de fin de course, mais qu'il n'y a qu'un seul interrupteur de fin de course 389 et qu'il est localisé au poste   prêt 4   l'usinage 86. 

 <Desc/Clms Page number 39> 

 



   Les fonctions des diverses pièces constitutives de la machine, au cours d'un cycle de changement d'outil, sont indiquées dans le schéma circulaire de la figure 22. 



  Comme représenté , sept anneaux concentriques, identifiés " par les références A à G inclusivement, représentent les diverses parties constitutives individuelles de la machine que l'on utilise dans un cycle de changement d'outil.   Comme '-.   montré au schéma, chacun des anneaux A à G inclusivement : comportent une série de marques radiales identiques   qui   désignent le début d'une fonction à réaliser par la   pièce   constitutive particulière en   cause,   Les marques radiales qui indiquent le début d'une fonction sont identifiées par les références Ml à M 34 inclusivement. La désignation numérique . suivant la lettre M d'un signe   d'@@antification   représente la séquence de départ de la fonction indiquée par une marque radiale particulière.

   C'est ainsi que la marque radiale   Ml .   de l'anneau D désigne que la broche 62 doit être déplacée vers , la position de "niveu inférieur" et vers.une position   "rétrao-,   tée", ce qui constitue la première phase du cycle de   changement   d'outil. L'espace courbe d'un anneau, entre deux marques radiales adjacentes, représente l'intervalle durant lequel la pièce con- stitutive particulière se trouve dans l'état Indiqué par la légende correspondant à cet espace. A titre d'exemple, l'espace courbe de l'anneau A, depuis la marque radiale   M21,   dans le sens des aiguilles d'une montre, jusque la marque M13 représente l'intervalle de temps durant   lequel   la pince de transfert 306 se trouver dans la position de "niveau inférieur".

   Le déplacement      de la pince de transfert 306 vers la position de "niveau supérieur" est indiqué par la marque radiale M31. 



   L'anneau B correspond à la griffe 326 de la pince ,1> de transfert 306, les marques radiales M3 et 1419 indiquant que 

 <Desc/Clms Page number 40> 

 la griffe doit être avancée pour bloquer un outil dans la   pince,.',,,   
 EMI40.1 
 " s', a,t, Les marques radiales 15 et M32 de l'anneau B indiquent que la griffe 326 doit être rétractée afin qu'elle agisse pour libérer 
 EMI40.2 
 ta.n n7J%j ..il , bzz un outil# ;'. "/ ,jjg; ':C L'anneau suivant, i! identifié par ffolt se rapporte la position horizontale dans laquelle la pince de transfert '" . i 306 sera localisée dans un cycle de changement   d'outil.   Dans 
 EMI40.3 
 cet anneau,, les marques radiales M2 et M30,indiquent que la,' z pince de transfert "306 doit être déplacée vers la position !. ;

   rr,,.YâY', "extension" au poste de "niveau inférieure Les marques radiales,,,', riz et M23 indiquent que la pince de transfert 306 doit être ,yt déplacée vers la position "inactive" au "niveau Inférieur". pe même, les marques radiales Mil 'et M16 indiquent que la pince de, transfert doit être déplacée vers une position na7igrt.ez. Cepen-;-"et4,i dant, le déplacement de la pince de transfert 306 vers la   pool-,,   
 EMI40.4 
 tion " a7gnée il, comme indiqué par la marque radiale.1411, sera, accompli tandis que la pince de transfert 306 se trouve à la 
 EMI40.5 
 position de "niveau inférieur". Ceci est vrai car la marque , radiale Mil se trouve dans la section du diagramme qui est défini par l'extension.des marques ra14ales s i2. et N13 de l'anneau . - ' ' *M''' '"*' <,.<,R.

   De ce   fait, . toute   fonction quelconque indiquée par une marque 
 EMI40.6 
 radiale de l'un quelconque des anneaux, B à G inclusivement, qui , se trouve-dans la section du diagramme enfermée par le prolonge-, 
 EMI40.7 
 mont des marques radiales M21 et M13 se produira tandis que , r,#s la pince de transfert 306 se trouve dans la position de "niveau 
 EMI40.8 
 inférieur".

   D'autre part, le déplacement de la pince de transfert'.' 306 vers la position zallgnée , comme montré par la marque radiale M18, se produira tandis que la pince de transfert se trouve à   la position de "niveau" supérieur!', Ceci est montré en prolonge    
 EMI40.9 
 la marque radiale Mol8 vers l'intérieur jusqu$'4 lhxe commun 0'.des , anneaux concentriques, L'extension de la marque radiale M18 vers 

 <Desc/Clms Page number 41> 

   l'intérieur   révèle que cette marque recoupe l'expace courbe de   1'anneau   A, qui est défini par les marques radiales M13 
 EMI41.1 
 et 12J.. Cet espace courbe est représentatif du temps durant à 9, lequel la pince de transfert 306 se trouve dans la position de "niveau supérieur".

   La anneau C du diagramme de la   figure   comporte deux autres marques radiales M16 et M33 qui indiquent que la pince de transfert doit être déplacée vers la position "=), 
 EMI41.2 
 "prêt à 1emploi". Le déplacement de la pince de transfert 36 vers la position "prêt à l'emploi", comme montré par la marque r , radiale I16 se produira tandis qùp la pince de transfert se trouve dans la position de "niveau supérieur". D'autre part,   le ,   déplacement de la pince'de transfert 306 vers la position'      
 EMI41.3 
 "prêt à 1emploi", indiquée par la marque radiale M33 se produira;. tandis que la pince de tranlert se trouve dans la position de "niveau inférieur", z L'anneau concentrique suivant identifié par la lettre 
 EMI41.4 
 D se rapportç/au déplacement de la broche.

   Cet anneau comporte .'' huit marques radiales, la marque Ml indiquant que la broche 62 doit être dépecée vf""s la position de "niveau inférieur" ét ver',4 une position'"rétractée". En suivant 1*anneau D dans le sens des aiguises   d'une   montre, la marque radiale M6 indique que la broche 62 doit être déplacée vers la position de "niveau supérieur", tandis qu'elle est maintenue dans la position "rétractée".

   La marque radiale suivante   M7   indique que la broche 62 
 EMI41.5 
 doit être déplacée vers une position rra73gnée", tandis qu'elle est maintenue dans la position de 'Iniveau supérieurr', La marque ,] radiale M10 de I$anneau D indique que la broche 62 doit être , déplacée vers le poste de   travail,   Le déplacement de cette brocher 62 vers le,poste de travail sera amorcé directement à partir de la position précédente occupée par la broche, ce qui est indiqué par l'espace courbe défini par les marques radiales M7 et M10. 

 <Desc/Clms Page number 42> 

 Cet espace courbe indique que labroche62   'se     trouve   dans 
 EMI42.1 
 ' ,> :,/.,J bzz les positions de "niveau supérieur" et 1>aiignée".Par con$.; j ':

   quent, le début du déplacement de la broche vers le poste de travail se produira à partir de ces deux dernières posi-   tions,   Cependant, avant le début de la fonction Indiquée ' 
 EMI42.2 
 par la marque radiale M10, il sera évident que deux autres , ; 0..y's,.   foliotions   doivent'avoir été accomplies, ce. qui est indiqué 
 EMI42.3 
 par les marques radiales M8 et M9 des anneaux E et F res- bzz pectivement, avant la position de la marque radiale M10 dans l'anneau   D.   L'anneau D comprend aussi la   marque, '   
 EMI42.4 
 M24 qui indique que la broche doit être déplacée vers les   t p N'TI   -positions   de "niveau supérieur" et t'alignée" et que ce déplacement doit être amorcé directement à partir du poster 
 EMI42.5 
 de travail.

   Depuis les positions de "niveau supérieur$' et ' 
 EMI42.6 
 "alignée" le déplacement suivant de la broche se fera vers bzz <t.;%;/,, les positions de "niveau supérieur" et "rétractée", ce qui,- rs,1 est indiqué par la marque radiale M27, 3 partir de la posiwl'il]1.1' ..j"i"1.?1. tion indiquée par l'espace courbe défini par les marques , 3(L'à Xi2? et 1129, la broche sera déplacée vers les positions de . ,(J....ç;, "niveau inférieur" et "rétractée", ce qui est indiqué par ,"/,jll.([ la marque radiale M 29.

   Le mouvement de positionnement final de la broche 62 dans le cycle de changement d'outil est constitué par un mouvement de retour versle   poste/de, travail,   ce qui 
 EMI42.7 
 est indiqué par la marque radiale X4 de l'anneau D. ;.,.;',j/ 
Comme montré à la figure 3, la broche 62 est pourvue d'un collet 401 supporté dans   l'alésage   de la broche 62 et /, ¯] pouvant être commandé   d'une   manière bien connue pour maintenir 
 EMI42.8 
 un outil dans la broche. Le méchanisme pour commander Illopéra-. tion du collet 401 au cours d'une opération de fixation de l'outil ou au-cours d'une opération de libération d'un outil, est représenté schématiquement dans le diagramme hydraulique 

 <Desc/Clms Page number 43> 

      de la figure 23.

   Carme on peut   le   voir, un dispositif de . commande   402,   comprenant un cylindre   403   danslequel un piston 404 est supporté en vue   d'un   déplacement alternatif, est envisagé pour provoquer le mouvement de serrage ou de libération du collet 401. Le piston   404   comporte une tige 406 qui s'étend à l'extérieur du cylindre 403 et est reliée au collet   401   pour réaliser des déplacements   axiale   de ce collet dans l'un ou l'autre sens. C'est ainsi qu'un déplace-. ment du piston 404 vers la gauche en considérant la figure 23 provoquera un déplacement vers la gauche du collet 401. 



  Lorsqu'il est déplacé vers la gauche, le collet   401   sera soumis à une expansion vers une position ouverte en vue de la libération d'un outil ou de la réception d'un nouvel outils Par contre, un déplacement du piston   404   vers la droite, en considérant la figure 23,   provoq@@@ra   un déplacement axial vers la droite du collet 401 pour réaliser la contraction de ce collet en vue du blocage d'un outil dans la broche. 



   L'anneau concentrique E du diagramme de la figure 22 se rapporte au collet 401 de la broche et comporte quatre marques radiales M4, M8, M26 et M31. Les marques radiales M4 et M26 indiquent que le collet 401 doit être commandé vers une position de libération de l'outil.   Inversement ,   les marques radiales M8 et M31 indiquent que le collet 401 doit être commandé vers une position de serrage d'outil. De la sorte, on peut voit que, dans un cycle complet de changement d'outil, le collet 401 est   commandé   deux fois vers une position de libération, ce qui est indiqué par les marques radiales   M4   et M26, et qu'il est également commandé deux fois vers une position de serrage, ce qui est indiqué par les marques radiales M8 et M31. 



   Au diagramme de-la figure 22, l'anneau concentrique      F se rapporte à la griffe d'un support particulier du magasin, qui est disposé au poste prêt à l'usinage 86. L'anneau F 

 <Desc/Clms Page number 44> 

      comporte quatre marques radiales M9, M14, M20 et M25. Les marques M9 et M20 indiquent que la griffe d'un support particulier qui est disposé au poste prêt à 1',usinage 86 doit être rétractée vers une position de libération, de manière qu'un outil puisse être extrait du support ou intro- duit dans un support, Par contre, les marques radiales M14 et M25 indiquent que la griffe du support localisé au poste prêt à l'usinage doit être avancée dans une position de blocage de l'outil. 



   L'anneau le plus extérieur du diagramme de la figure 22, que l'on a identifié par la lettre G, se rapporte'   .. au   magasin 70 et montre les divers états du magasin au cours d'un cycle de changement   d'outil,   Quatre marquesradiales 
M12, M17, M22 et M28 sont comprises dans cet anneau G,   chacune',,   de ces marques indiquant le début d'une fonction du magasin,   C'est   ainsi que les marques radiales M12 et M22 indiquent que le magasin 70 doit être indexé pour localiser le seul autre support vide du magasin au poste prêt à l'usinage 86. Cette . fonction du magasin étant amorcée, le support particulier dont, l'outil a été retiré pour l'opération de travail précédente ' est à nouveau positionné pour être réenmagasiné avec le même outil.

   D'autre part, les marques radiales M17 et M28 Indiquent toutes deux le début de la fonction au cours de laquelle le magasin est indexé pour localiser un support choisi de ce magasin; au poste prêt à l'usinage. 



   Au diagramme de la figure 22, une ligne radiale en traits interrompus, s'étendant depuis le centre commun 0, et que l'on aidentifiée par la lettre P indique le départ d'un premier changement d'outil. On observera que cette ligne   en   traits interrompus passe par les divers anneaux concentriques, et, en suivant catte ligne depuis le centre commun 0, les diver- ses conditions initiales des différentes parties constitutives 

 <Desc/Clms Page number 45> 

 
 EMI45.1 
 pWVMt $tM d'wTximo* *vmi d6parl)4e f , bzz opération de ctMM$eswttt d'oUiil* c: ÀÀÀàÉça .as. qU# 'ra PIMO do t.ll$iCt p 906 Ot 44*Joe9 à 3a i ottïffl .. 



  40 flnsvom Snf'Pi ,P#, c8 q1.3 est ig4mué yar l'e ywee' ' . ûü , w1 40uo%e de ltâmwau A & tya.v ?1 . a .; ,w Sn%oPPompé> 9 s198f sf $9.aR'I nà . " ' '. ; xoxo > . -.> é<eÀr > l 'tériotw le lonà ào 14 119" 1 Obµ@ 0  ow "4" bzz tyavepge espace Courbs ds  aas S .. àsà±#àe qu4   la griffu >26 do 19 gimo do t:

  ra gfçjrt 3Ob a ké xéà*v19, fez Cette ligne y pasµ* éîâlMfflt 4 t ,Z,41r*r,o l'sop*çe oewrP 4ia l'ànnoàx op qui Soe iqus que 1s. pimo do t#*x*féw1 3' , trouvo dans la position pj'$t. à ï.oil.'. la mawoe , les trois *maux à, S et C du diseeme 00  Peortee la pince de tfjMKfeyt montrànf quodu d.,pa.3 d'wn pmdp , , chtagemeRt d'oti1 cet-te place de t.'i19,'tt 0* $.'6' <t<Mjp la position de Niveau .sst'si.er' st éga1*u*t &V  MM position #prêt à isoinploin. h se déplqsaoi "Cor* bzz lo%tériour le long de la ligne P qui désigne done le dé'aa. de la premiàpe 096rtClOn de changement dOmt4lp on zaza ligne eoineide avec la lige radiale pleine M. de l'anneau circulaire D.

   Ceci indique que la première aetton 
 EMI45.2 
 requise dans une opération de changement d'outil est la 
 EMI45.3 
 fonction qui est indiquée par la Marque mi et qui eonsiste en ce que la broche 62 doit être'déplacée vers les positifs de '$niveau inférieur" et "rétractée". Si la broche 62 est 
 EMI45.4 
 supposée avoir terminé une opération de travail sous le contrôle de signaux provenant d'une bande, la tête de broche 60 devrait d'abord être rétractée et, ensuite, le chariot 49 devrait se déplacer vers le haut afin de positionner la broche 
 EMI45.5 
 rétractée à la position de "niveau inférieur". 



  En se déplaçant encore vers 1'*extérieUr le long de 

 <Desc/Clms Page number 46> 

 
 EMI46.1 
 , .''. y. ,J'i , . ::iJJs.n ':.. l' \,1' ,j.., , r,-' la ligne P, on observera qÀêcette 11an6,tavese l'espace l," ,'" \tf.." 'Il' ;. . ','A;' courbe de l'anneau E, qui indique que le collet de broche, .' 401 se trouve dans un état de sarrRge,'jÉÉÉma11 ,serait.' .,<;i normalement lorsque la broche vient précisément de terminer '! une opération de travail. La ligne radiale ? passe également ,1:' ,f.\ à travers l'espace courbe de l'anneau F, qui indique que 1a A griffe du support du magasin, qui se trouve au poste prêt . bzz " pvt,, bzz,   à l'usinage 86 en supportant un outil, est avancée de façon que l'outil se trouvant dans le support y soit bloqué.

   Finale-   
 EMI46.2 
 ment, la ligne/en traits interrompus P traverse un espace : . <r.r      courbe de l'anneau le plus extérieur G, qui indique que le 
 EMI46.3 
 magasin a été indexé pour sélectionnet un support partioulier... ,:-v ' <, *' ..' -M en vue de sa localisation au poste prêt à l'usinage 86" Due ' ',5   ce fait, les conditions initiales des diverses pièces constitutives de la machine, au départ d'un cycle de changement d'outil,   
 EMI46.4 
 7..:......1 "It.::: peuvent être facilement déterminées en considérant ce d1agrp.nun;

   
Il est également évident que, si une ligne radiale est tirée    depuis le centre commun O, vers l'extérieur, de façon à recou- ,per tous les anneaux concentriques A à G inclusivement, cette ligne radiale indiquera l'état de toutes les parties constitutives de la machine à l'instant particulier envisagé.

   A titre   d'exemple, une autre ligne radiale en traits interrompus, désignée par Q, a été tirée depuis le centre   commun   0 et tra-      verse les sept anneaux concentriques A à G inclusivement, cette ligne   correspondant   à la fin du premier changement   d'outil. '     ,En   se déplaçant vers l'extérieur'le long de cette ligne Q, on verra que, à la fin de la première opération de changement d'outil, la pinéc de transfert 306 se trouve dans la position 
 EMI46.5 
 de "niveau inférieur" mais est alors déplacée vers la positions "1nacti ve" au "niveau inférieur".

   On peut voir également au ,h: diagramme que la broche 62 est disposée à la position de "niveau 

 <Desc/Clms Page number 47> 

 supérieur" et dans une position   "alignée,   dans laquelle elle est en contact avec l'outil présenté par un¯support particulier disposé au poste prêt à l'usinage 86. En se déplaçant   encore .   le long de la ligne brisée Q, qui indique la fin de la première      opération de changement   d'outil,   cette lignetraverse l'espace courbe de l'anneau E qui indique quo le collet de broche   401   se trouve dans un état de serrage, de sorte qu'il agit pour accoupler fermement l'outil à la broche.

   En se déplaçant encore le long de la ligne Q, celle-ci traverse l'espace courbe de   l'anneau   F, qui indique que le support de magasin, qui se trouve au poste prêt à l'usinage, présente sa griffe dans une position rétractée, de sorte que cette griffe n 'est plus opérante pour fixer l'outil dans le support.

   Enfin, la ligne Q , ' traverse l'espace courbe de l'anneau le plus extérieur G, qui indique que le support   ciioisi   du magasin, qui a été précédem- , ment localisé au poste prêt à l'usinage, est encore à ce   poste., ;-;   Les parties constitutives de la machine se trouvant dans la, position indiquée par les espaces courbes des divers anneaux   A   à G du diagramme, à travers lesquels passe la lige Q corres- pondant à la fin du premier changement d'outil, le second changement d'outil dans un cycle complet de changement sera amorcé. Cependant, avant que ce second changement ne soit amorcé, une série d'autres fonctions doivent être achevées. 



  Ces fonctions sont indiquées par les marqués radiales M10 à M23 figurées au diagramme et décrites précédemment,   ,Au   diagramme de la figure 22,on ,8 représenté encore une autre ligne en traits interrompus, que l'on a désigné par . 



  R, et qui s'étant depuis le centre commun 0 et sert à désigner le départ d'une seconde opération de changement d'outil. On notera que l'espace courbe de l'anneau D, qui se trouve   BVant¯.;,/   la ligne R indiquant le début du second changement d'outil, montre   qu'à   la fin de la première opération de changement .' 

 <Desc/Clms Page number 48> 

 
 EMI48.1 
 d'outil, la broche avec un nouvel outil doit être déplacée .';¯r.a4,f;:: vers le poste de travail. On notera j également que les .""j"/ fonctions indiquées .par les espaces courbes des anneaux   .   ^ R.  , ,Y. 



  A, B, Ce E, F et G, qui se trouvent entre les deux dernières' "- . 



  , ij,> ,;..j lignes en traits interrompus, Q et E. doivent être réalîg6esl' zip', . 3p''' a 'r e rt H. A r YCh . tandis que la broche accomplit une opération de travail. 



   Une quatrième ligne en traits interrompus, désignée par S,est figurée au diagramme de la figure 22 et correspond 
 EMI48.2 
 ..,i'><..;Î. alfa fin de la seconde opération de changement d'outil, à la 1"Ô:,) fin du second changement   d'outil,   la broche est à nouveau déplacée vers le poste de travail pour réaliser une opération de traitement. Cette fonction est la seule fonction amorcée , à ce moment et elle est indiquée par   l'espace   courbe de   l'anneau   D, qui s'étend entre la ligne S et la lige P. 



   De la description précédente, il sera évident que 
 EMI48.3 
 ' ' ''-'* ' la position et l'état de n' importe quelle partie constitutive',',]),]./ 
 EMI48.4 
 aun moment quelconque, au cours d'un cycle de changement ,"")j)t)J' d'outil, peuvent être déterminés en traçant une ligne radiale ' 
 EMI48.5 
 depuis le centre commun 0 des anneaux du diagramme de la figure. . 22. Les espaces courbes des anneaux, que cette ligne radiale imaginaire recoupera, indiqueront la position et l'état des diverses pièces constitutives. 



   Un circuit hydraulique pour commander le moteur de broche 63, le moteur de colonne 45, le moteur de chariot de tête 52 et le moteur 59, pour le déplacement de la tête de broche 60, 
 EMI48.6 
 est représenté schématiquement à la figure 23. Le circuit ' ' . ; ' .. t* hydraulique illustré comprend en outre le circuit pour commander le collet de broche   401.   Le fluide hydraulique sous pression est obtenu d'un puisard   417   grâce à une pompe   415   commandée par 
 EMI48.7 
 un moteur 416, en Iue de l'alimentation de ce fluide sous ,  .... pression aux conduites 418 et   419.     Une ,   serve-vanne de   commande ;

  . ,     420   est représentée schématiquement comme étant reliée entre une 

 <Desc/Clms Page number 49> 

 conduite d'alimentation 421 qui est branchée sur la conduite 418, et une conduite d'alimentation 422 qui est reliée au moteur hydraulique 63, Une :autre canalisation hydraulique   423 .   est reliée entre le moteur 63 grâce à la servo-vanne 420 à une conduite   424.   La servo-vanne de commande   420   fonctionne d'une manière bien connue sous le contrôle d?un moteur   428   pour modifier sélectivement la vitesse et le sens de rotation du moteur de broche 63, La canalisation d'alimentation   418   est reliée.,   pourl'alimentation   du fluide sous pression, à une canalisation de branchement 429 qui, à son tour,

   est reliée pour alimenter la pression de fluide à la lumière d'admission d'un vanne de commande 430 associée au méca- nisme prévu pour réaliser l'opération de serrage ou de libé- ration du collet. Une autre lumière de la vanne de commande 
430 est reliée au conduit d'échappement 424 grâce à uhe cana-   c lisation 431. Lors de l'exitation d'un solénoïde 434 associé   à la vanne   430,   celle-ci fonctionnera pour provoquer le   dépla-   cément vers la gauche   d'un   tiroir 432, vers la position re- présentée à   @a   figure 23, en réalisant ainsi une connexion   du\conduit   d'alimentation de pression 429 à une canalisation hydraulique 436 via un passage 437 formé dans le tiroir   432.   



   Le tiroir 432 se trouvant dans sa position de gauche, la canalisation hydraulique 433 est reliée, via un autre passage 
438 prévu dans le tiroir; à la canalisation d'échappement   431,   
Dans cet état, la pression de fluide fournie à l'extrémité de droite du cylindre 403, via la canalisation   436,   provoquera un déplacement vers la gauche du piston 404 pour déplacer le collet 401 vers la gauche   également,. et   ce suivant une légère distance par rapport à.la broche 62, pour libérer un outil qui s'y trouve.

   Lorsque le collet 401 doit être   resrré   pour . fixer un outil dans une position opérante à l'intérieur de c la broche 62, le   sôlénoide   434 est   déserté   et un solénolde 

 <Desc/Clms Page number 50> 

 
441 est   exilé   pour provoquer le déplacement,dutiroir vers sa position extrême de droite.Le tiroir 432 se trouvant dans   sosition   de droite, le fluide venant de l'extrémité de droite du cylindre 403 est évacué par la conduite 436, vers ¯ un passage 442 formé dans le tiroir 432 et vers la   canalisa-   tion d'échappement 431.

   En même temps, la pression de fluide venant de la canalisation d'alimentation   429   circule à travers un autre passage 443 du tiroir vers la canalisation 433 et, de là, vers l'extrémité de gauche du cylindre   403,   en provo- quant le déplacement vers la droite du piston 404 par rapport à son cylindre associé, en vue de provoquer un serrage du collet 401pour bloquer l'outil dans la broche 62,
La pression de fluide venant de la pompe   415   est fournie à une canalisation de branchement   419,   comme mentionné précédemment, pour provoquer les divers déplacements de posi- tion de la colonne et du chariot, suivant les nécessités. 



   Pour réaliser un déplacement de mise en position du chariot   49, le moteur 52 est sous le contrôle d'une servo-vanne 451 qui est alimentée en pression de fluide par le fonctionnement   d'une vanne   457   actionnée par solénoïde. Le tiroir   458   de la   ,,l'il   vanne   457   étant sollicité vers sa position de droite, comme représenté, la servo-vanne est reliée par une canalisation   459   et un passage   461   formé dans le tiroir, à une canalisation de retour   464   qui est reliée à la canalisation principale de retour   424.   L'excitation du   solénolde     462  provoque   un déplacement;,;

     vers la gauche du tiroir 458, ce qui relie la canalisation 419 à la canalisation   459   via un passage   463   formé dans le tiroir et qui se trouvealors disposé pour relier la canalisation: d'alimentation de fluide à la canalisation 459. Le fluide sous pression circule alors depuis la canalisation   459   vers la servo-vanne 451 qui peut fonctionner, à partir de signaux de commande, pour réaliser une distribution du fluide sous   pression.:.'   

 <Desc/Clms Page number 51> 

 vers la canalisation 466 en vue de la commande du moteur 52,, dans un sens propre à déplacer le chariot   49   vers le' bas.. 



  Pour contrôler la vitesse de rotation du moteur 52, le fluide s'échappe de celui-ci par une canalisation   467   en retour vers la servo-vanne 451 qui peut alors agir pour contrôler la vitesse du débit de la pression de fluide d'échappement qui la traverse et pour diriger le fluide d'échappement vers une canalisation de retour 468 qui est reliée à la canalisation. de retour   464   via un conduit de connexion commun 469.

   D'autre part, si le déplacement désiré du chariot 49 doit se faire en direction ascendante, les signaux de commande du fonctionnement, que l'on obtient d'un système de commande électrique 375, en réponse à l'information contenue sur une bande 378 qui est en cours de lecture, provoqueront le fonctionnement de la servo-vanne   451   pour qu'elle dirige le fluide sous . pression qui lui est'alimenté vers la canalisation 467 en vue ,de provoquer le fonctionnement du moteur dans le sens opposé en vue du déplacement du chariot 49 vers le haut.

   Dans cette situation, le fluide s'échappant du moteur 52 circulera dans la canalisation   466   et sera renvoyé à la servo-vanne qui agit pour mesurer le fluide d'échappement qui s'écoule à travers elle en vue de contrôler la vitesse du déplacement ascendant du chariot 49, le fluide déchargé circulant dans les canalisations 468 et 469 et retournant au réservoir via les canalisations de retour   464   et   424.   



   Un arrangement similaire est prévu pour réaliser le déplacement de la colonne 41 en vue du positionnement de la broche 62 le long de l'axe X. Le moteur de commande de colonne 45 est sous le contrôle d'une servo-vanne 471 qui .est alimentée en pression de fluide par le fonctionnement d'une vanne   commandée   par solénolde 472. Le tiroir 473 de cette vanne .étant sollicité vers sa position de droite, comme représenté, la servo-vanne 471 est reliée, via une canalisation   474   et 

 <Desc/Clms Page number 52> 

 un passage   476   formé dans le tiroir, à la canalisation de 
 EMI52.1 
 retour 464.

   L'exitation du solénoïde 477 provoque le dépla- ' cernent vers la gauche du tiroir z, ce qui relie la canal3; ' a 
 EMI52.2 
 sation d'alimentation de fluide 419 â. la canalisation 474 "'"' via une canalisation 478 et un autre passage 479 formé dan7,e ";,',' tiroir et qui est alors disposé pour relier la canalisation,, 
 EMI52.3 
 478 à la canalisation 474' Le fluide sous pression circule " .r¯w   x alors depuis la canalisation   474   vers la servo-vanne   471     qui,%,,   
 EMI52.4 
 sous le contrôle opérationnel de signaux, de commande prove- ! ' > u.

   %.>j<,,   nant   du système de contrôle électrique 375, dirige le fluide sous pression vers une canalisation 481 pour actionner le moteur hydraulique   45   afin que ce dernier tourne dans un sens      propre à déplacer la colonne   41   vers la droite.

   Le fluide   sous,pression   allant au moteur   45   circulera à partir de celui- ci dans une canalisation   482     et,   de là, vers la   servo-vanne, ,   
 EMI52.5 
 471 qui peut, à ce moment, débiter la circulation du fluide j'  (j='/j,> d'échappement qui la traverse et la diriger vers le conduit de retour   483   qui est relié à la canalisation commune de retour 
 EMI52.6 
 469e celle-ci étant en communication avec la canalisation de ".Î.]/ retour 464.

   Par contre, si les signaux de   commande-   qui action      nent la servo-vanne 471 sont tels qu'ils exigent un déplacement vers la gauche de la colonne 41, la servo-vanne sera alors , ' commandée pour diriger le fluide sous pression qui lui est 
 EMI52.7 
 alimenté, via la canalisation 474, dans la canalisation 482'' ' . : ' i :

   , Sµ($, en vue de provoquer le   fonctionnement   du moteur   45   dans le sens opposé afin que la colonne   41   se déplace vers la gauche* Dans      cet état, la circulation du fluide à travers le moteur   45   se fera dans, la canalisation   481   et le retour à la servo-vanne 
 EMI52.8 
 sera mesuré pour 'v.;antr8ler ainsi la vitesse de fonctionnement, du moteur, la servo-vanne dirigeant le fluide   d'échappement   dans la canalisation   483     et,   de là, dans la canalisation   commune'..-'.   

 <Desc/Clms Page number 53> 

 de retour 469 qui est reliée à la conduite de retour 464. 



   Un agencement   similaire   est prévu pour déplacer la tête de broche 60 vers l'intérieur ou vers l'extérieur      dans une direction transversale aux   directipns   suivant lesquelles la colonne   41   et le chariot 49 sont mobiles. 



  Pour réaliser le déplacement requis de la tête de broche 60, le moteur de commande 59 est sous le contrôle d'une servo-vanne 486 qui est alimentée en fluide sous pression par le fonctionne- ment d'une vanne 487 actionnée par solénolde. Le tiroir 488 de la vanne 487 étant sollicité vers sa position de gauche, comme représenté, la servo-vanne 486 est reliée, via une canalisation 489 et un passage   491   formé dans le tiroir, à la canalisation de retour 492 qui est en communication avec le conduit de retour commun 469, L'excitation du solénoïde   493   provoque un   emplacement   vers la droite du tiroir 488, ce qui relie ainsi une canalisation   494,   qui reçoit le fluide sous pression   en provenance   de la conduite de pression 419,

   à la canalisation 489 via un autre passage 496 formé dans le tiroir 488. Le fluide sous pression circule alors depuis la conduite 489 vers la servo-vanne 486 et, par son fonctionnement sous le contrôle de signaux de commande provenant du système de coinmande électrique 375, le fluide sous pression sera dirigé vers une canalisation 497 pour actionner le moteur hydraulique 59 dans un sens propre à provoquer un déplacement de rétraction de la tête de broche 60 en direction de l'arrière de la machine. 



  Le fluide circulant à travers le moteur 59 passe dans une cana- lisation 498 et retourne à la   servovanne   qui opère pour contrôler le débit du fluide d'échappement en vue de régler la vitesse de fonctionnement du moteur 59. Le fluide (échappement débité est déchargé de la servo-vanne 486 dans un conduit de retour   499 qui,   à son tour, est relié à la canalisation 492 menant à la conduite   commune   de. retour 469.

   Si les signaux de 

 <Desc/Clms Page number 54> 

 commande, qui provoquent le fonctionnement de laserve-' vanne   486,   sont tels. que la servo-vanne est actionnée pour diriger le fluide sous pression dans la canalisation 498, le moteur 95 sera alors commandé dans le sens opposé , en vue du déplacement de la tête de broche 60 vers l'exté- rieur ou dans une position d'avancement. Dans cette situa- tion, la circulation de fluide à travers le moteur 59 sera dirigée dans la canalisation   497   et sera renvoyée à la servo- vanne, où ce fluide sera débité pour contrôler la vitesse d'opération du moteur 59, en étant ensuite déchargé dans la canalisation   499   pour retourner à la conduite principale de retour 464. 



   Toutes les fonctions et tous les déplacement de' la machine se font sous le contrôle de données enregistrées, par exemple une bande sur laquelle un programme codé des fonc- tions de la machine à réaliser est enregistré. Un tel   contrôle..'   est réalisé grâce à un système de contrôle électronique 375 sensible à une tête de lecture   de.bande,   contenue dans un coffret 377 montré à la figure 1. La tête de lecture de bande fonctionne pour transmettre'des signaux de sortie provenant   de -   la bande codée par chiffres 378 vers .le système de contrôle électronique en vue du réglage du fonctionnement de la machine,   REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



    <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 tt.Machihe-toolst,
The present invention relates generally to machine tools and more particularly to an improved machine tool provided with several different types of rotary cutting tools which can automatically be put into operation individually for performing various cutting operations on a workpiece. to be machined.



   The present invention provides a machine tool provided with a tool holder arranged to carry a tool in service in a working field for performing machining operations,

  <Desc / Clms Page number 2>

 tool reserve means containing several tools intended to be used on said tool holder $ means for transporting said tool holder from the working field to said reserve,

   means for returning the previously used tool to the reserve as well as tool changing means intervening to withdraw a new tool from said reserve means and for mounting the new tool on said tool holder '' for the execution of a subsequent machining operation *
According to the present invention, the improved machine tool is equipped with a rotating spindle and several cutting tools adapted to be mounted on the spindle in order to rotate therewith by performing various machining operations. The cutting tools are contained in individual holders of a rotating reserve magazine so that they travel along a circular path with the magazine in order.

   to make a given support coincide with a ready-to-machine station This is accomplished while the spindle is performing a machining operation at the work station. A complete tool change cycle results in two separate tool change operations. During alternating tool change operations, the spindle withdraws the new tool from the magazine, and during other tool changes, a conveyor staple introduces a new tool into the spindle after the proper position of this tool. last.



   Once a machining operation is complete, the spindle advances to the ready-to-machine station where the conveyor clip removes the previously used tool from the spindle. The previously used tool being removed from the spindle, the spindle is advanced into the working position with a new tool delivered by the support * and located at the ready-to-machine station. Then, with a new tool being mounted on the spindle, the spindle is advanced to the work station for the execution of a new machining operation. During the

  <Desc / Clms Page number 3>

 During the machining operation, the magazine is indexed to locate the only other empty magazine holder at the ready-to-machine station and the conveyor clip is activated to return the previously used tool to the magazine holder.

   After returning the previously used tool to the magazine holder from which it was originally removed, the conveyor clip is moved to a position where it will not interfere with the indexed feed of the magazine. The magazine is now rotated in order to put the tool needed for the next machining operation at the ready-to-machine station. The conveyor staple is then put into service to remove this tool from the magazine and hold it in position for insertion into the spindle to complete the next tool change operation. When the spindle has finished its machining operation, it is moved to return the old tool to the magazine support previously indexed to the ready-to-machine station.



  Then the conveyor staple will introduce the next tool into the spindle and the spindle will then be advanced to the workstation.



   The magazine, as indicated, includes several tool holders, each holder carrying a tool. The magazine is therefore rotated to place a specified medium at the ready-to-machine station, as previously indicated, and this movement takes place while the spindle is performing a machining operation. Each of the magazine media has its own binary identification code which is read by a read head as each media passes over the read head. When the support code matches the binary number shown in the electrical control system, the magazine rotation is stopped with the support located at the ready-to-machine station presenting a tool that will be used by the spindle during the cutting operation. next machining.

   The tools that will be used during a machining cycle are stored individually in the individual holders and the code mechanism associated with the holders is developed at this time for tool identification.

  <Desc / Clms Page number 4>

 in this supports. ¯
The foregoing and still other features of the present inventions which will emerge more clearly from the detailed description below, may be achieved by means of the apparatus reproduced and described by way of example in this specification with reference to the drawings. annexed.



   Figure 1 is a perspective view of a machine tool incorporating the features of the present invention, the cutting tools being omitted from the reserve tool magazine
Figure 2 shows a partial front elevational view of the machine shown in Figure 1, the magazine being shown provided with several different tools and the spindle being shown in the position of the work station.



   Figure 3 shows an enlarged partial view partly in side elevation and partly in vertical section through the tool magazine and shows the arrangement for coding a particular magazine support and also shows the read head and the magazine braking mechanism.



   Figure 4 is an enlarged partial view partly in side elevation and partly in vertical section through a reserve magazine tool holder.



   Figure 5 is an enlarged detail elevational view showing the magazine position fork.



   Figure 6 shows an enlarged partial view of detail of a horizontal section cut along the plane shown. by line 6-6 in Figure 3, showing the position fork and a magazine web.



   Figure 7 is a partial enlarged view mainly in elevation from the right side with parts removed revealing various details of the conveyor clip and a

  <Desc / Clms Page number 5>

 part of the reserve magazine and the read head.



   Figure 8 is an enlarged partial view partly in vertical section and partly in elevation showing the brake mechanism and the transducer.



   Figures 9 to 20 included show a series of mainly right side elevational views showing different positions of the conveyor staple, spindle and magazine during a cycle of tool change operations.



   Figure 21 shows an enlarged partial view in elevation of the lever associated with a support for the operation of the switch which places an empty support at the station 4 ready to be machined.



   Figure 22 is a circular table listing the different steps of a cycle of tool change operations and showing the order in which they are performed.



   Figure 23 represents a schematic view of the hydraulic circuit.



   Reference is now made more particularly to the drawings and in particular to FIG. 1 thereof, showing a machine tool incorporating the characteristics of the present invention. The machine generally comprises a bench 40 which carries a sliding vertical column 41. The bench 40 is provided with horizontal slides 42 which engage other slides (not shown) provided at the foot of the column 41 in order to carry this column during a sliding movement along the length of the bench 40, constituting an axis of displacement X.



   Several slide plates 43 are mounted on the bed 40 and the column 41 in telescopic arrangement so as not to interfere with the longitudinal movement of the column 41 while providing a protective cover for the slides 42, in order to prevent chips, cut during a machining operation, falling on the slides 42. Column 41 is moved longitudinally in both directions by means of the rotation

  <Desc / Clms Page number 6>

 
 EMI6.1
 a screw 4., the thread of which engages a recireulation nut Ur ball bearing (not shown), fixed to the bottom face of column 41. The screw is carried, so as to be able to turn on, bearings suitable (not shown) housed in bench 40.
 EMI6.2
 



  A motor z.5 is carried by a console 46, itself mounted on z the end of the bench 40. The motor 45 controls the rotation of the screw 44 for the motorized movement of the column 41 in its.
 EMI6.3
 stroke along the axis has X. 'ruz The column 41 is .munie with vertical slides h8 intended to be engaged by other slides (not shown .. ,,' ,,, C4- 'tees) provided on a carriage 49 to carry the carriage during a vertical sliding movement along a Y axis. The carriage ,, ', 49 is moved vertically in both directions by means of the rotation of a screw 50 whose thread engages a rocireulatioe nut, on ball bearings (not shown) fixed to the carriage 49.

   The screw 50 is carried so as to be able to turn, by the column 41 provided with a journal at its upper end in a cap
 EMI6.4
 51 fixed to the upper end of the column 41 and which protrudes,,; ¯ the column beyond the slide 48 to receive the screw 50. 9; / ") The lower end of the screw 50 is provided with a journal
 EMI6.5
 rotating in a suitable bearing (not shown) fixed to the foot j,]] j, of the column 41 below the sheet 43. The rotation of the screw
 EMI6.6
 50 can be done in both directions using a 52 ¯ motor </ j, mounted on the cap 51 which controls the rotation of the screw 50 for the motorized drive of the carriage 49 in its travel along] / of the Y axis.

   Two hydraulic piston and cylinder mechanisms 53, one of which is shown, are also mounted on the cap 51 and connected to the carriage 49 by connecting rods 54 and are arranged in a known manner in order to balance the weight of the carriage 49 and its associated mechanism.



   The carriage 49 carries a doll 60 provided with slides 61 which engage other slides provided inside the carriage.
 EMI6.7
 $ 49 to carry doll 60 for cross feed.

  <Desc / Clms Page number 7>

 by sliding along a Z axis along a horizontal run transverse to the direction of travel of column 41.



  The transverse horizontal displacement of the doll is controlled by a motor 59, shown schematically in FIG. 23.



   The motor 59 is connected so as to effect the motorized displacement of the doll by means of a conventional screw and nut mechanism (not shown), which works in a known manner to control the displacement of the doll in both directions.



  It follows therefore that the column 41, the carriage 49 and the doll 60, are carried so as to be able to move along three mutually transverse races. A spindle 62 is carried so as to be able to turn on the headstock 60 and is provided to carry a tool 65 which will work with it for the execution of a machining operation.



   The spindle 62 is driven by a suitable motor 63 mounted on the side of the tailstock 60 and which is connected in known manner in order to drive the spindle 62, during a machining operation.



   The spindle 62 carries the tool 65 so that it can machine the workpiece (not shown) located on a rotating index plate 66, which is fixed, in turn, on the upper end of a fixed base 67. to the front face of the bed 40. The position of the spindle, when it is located for machining a workpiece (not shown) mounted on the indexed rotating plate 66, constitutes the workstation of the machine tool. In the execution of the descriptive example the turntable 66 is adapted to receive the workpiece fixed to a pallet (not shown), which is transported to the table - 66 on a pair of rails 68 by means of a conveyor. suitable (not shown) and which is stapled to the rails for fully automatic machining.

   However, it should be understood that a conventional indexed turntable can be provided for each

  <Desc / Clms Page number 8>

 individual workpiece which will be stapled manually on the table by the operator.



   The machine tool shown in Figure 1 is equipped with an automatically operating mechanical tool change mechanism, comprising a tool reserve magazine and a tool carrier element generally identified by the numerical references.
70 and 75 respectively-
Tool conveyor member 75 is carried by column 41 for movement along two mutually transverse strokes to selectively perform its function of removing a previously used tool from spindle 62 and returning it to reserve at the spindle 62. magazine and removing a selected tool 65 from magazine 70 and inserting it into spindle 62 in order to make it fit for the job to perform a machining operation.



   Several different tools 65, for use on the ,,,, spindle 62 in performing a machining operation at the workstation, are held in reserve at the magazine 70 for subsequent application and introduction by the conveyor element of. tools
75 in the spindle 62. The magazine 70 comprises a circular plate: 're 80, visible in Figures 1 and 3, provided with an axial hub 81 whose journal is housed in a bearing sleeve 82 carried on the outer extension of a horizontal shaft 83 itself carried by the cap of the machine 51.



   Attached to the peripheral edge of the tale 80 at equal angular distances, there are several tool supports 85, in this particular embodiment described, there are 18 of them. so that the magazine 70 is able to maintain a reserve of
18 different tools. Although store 70, shown in figure
2, is shown as provided with 18 tool holders for a reserve of 18 different tools, it is understood that any number of holders can be provided.

   The 80 turntable can turn

  <Desc / Clms Page number 9>

 on the fixed shaft 83 so that the various tools 65 held in reserve in the supports 85 advance with the rotation of the plate 80 to successively arrive at a position ready for machining 86 where the tools are individually accessible to the conveyor element tools 75.



   The brackets 85, which are attached to the sheet metal 80 of the magazine, are of identical construction and operation and therefore the description of one bracket will apply to all. As can be seen in FIG. 4, the supports 85 are fixed by means of bolts 88 to the sheet 80 and project outwardly to the peripheral edge of the sheet. Each support 85 is provided with a semicircular sleeve for receiving the tool, the latter being formed by the machining of several concentric semicircular recesses 91, 92 and 93 of different radii. The recesses 91, 92 and 93, machined in the support 85, are the complements of circular rings or flanges 94, 95 and 96 provided on the tools 65.

   As shown in Figure 4 in.the peripheral surface of the flange 96 of a tool 60 is machined an annular recess 97, the cross section of which is in the form of a parallelogram. The tool flange 95 is also provided with an annular recess 98, the cross section of which is also in the form of a parallelogram.



  However, the recess 98 is machined into the tool ring 95 such that the inclined face of the recess adjacent to the flange 96 extends upward to the periphery of the flange 96. Thus, the flanges 95 and 96 have portions of annular grooves at 101 and 102 respectively which extend to the left. The V-grooves 101 and 102 are adapted to receive the inclined extended portions of the fingers 106 and 107 respectively machined on a claw 108 engaging the tool and slidably mounted on the support 85.

   With this arrangement, the fingers 106 and 107 of the claw 108 will engage the Vannular grooves 101 and 102, respectively, and the upper faces.

  <Desc / Clms Page number 10>

 
 EMI10.1
 The lower fingers will be in contact with the inclined faces 111 and 112 of the V-shaped grooves so as to: advance the tool. bzz When the tool advances, a face 116 of the ring 95 is in contact J. with a vertical face 1.1? formed by the recesses 91 and 92, in the support. Thus, the peripheral surfaces of the flanges 95 and 96 of the tool 65 are firmly in contact with the peri-f ',, spherical surfaces of the semi-circular recesses 92 and 93 of the support, bzz while the peripheral surface of the flange z is firmly- ''. <in contact with the surface of the semi-circular recess 91 of the support.

   It is therefore evident that the action of the claw 108 will hold a tool firmly in the holder with the tool being directed therein such that its axis will be parallel to the axis of rotation of the magazine.
 EMI10.2
 



  As previously mentioned the claw 108 is slidably mounted on the support 85 being disposed within an elongated inclined guide 120. The axis of the guide 120 intersects the axis of the tool 65. One open side of the guide 120 is closed by a cover 121 which retains the claw $ 7.0 in operating potion inside the guide.
 EMI10.3
 To disengage a tool from the holder 85, the claw 108 can be moved inwardly into the guide 120 to remove the fingers 106 and 107 from their engagement with the tool. The   :

  .withdrawal
 EMI10.4
 of the claw 108 is effected by a plunger 136 which is carried. \ for axial displacement within a horizontal bore
 EMI10.5
 137 udlné in the body of the support 85, the inner end of the plunger 136 is adapted to be in contact with a worm face - ,,, -
 EMI10.6
 lateral ticale 138 obtained by the provision of a notch 139. ',' in part 4u the body of the claw 10ë. A movement inward or to the right of the plunger 136, as shown in Figure 4 <will push the right end of plunger 136 there, 'against surface 130 of notch 139, and force claw $ 10 w;: up inside guide 120, compressing a spring 140.

   Normally the spring 140 pushes the claw 108 towards the ex- i $ 1

  <Desc / Clms Page number 11>

 in order to ensure or establish engagement with a tool housed in the holder. As shown, one end of spring 140 is housed in a blind bore 141 provided at the end of claw 108, while the opposite end of the spring abuts against a washer 142 which is disposed on guide 120 and which is held. in place by a pin 143.



   When a force believed to have been applied to the left end of plunger 136 is removed, spring 140 will work to move claw 108 downward in. of the guide 120 forcing the plunger 136 to move to the left. Leftward movement of plunger 136 is limited by a retaining plate 144 which is secured within an opposing bore machined from the outwardly facing side of the carrier.



   A reduced diameter extension 145 of the plunger 136 passes outwardly through a suitable opening provided in the retaining plate 144 in position to contact the end of a working plunger 146. The plunger. The driver 146 is slidable within a bore 147 provided in a plunger bracket 148 which is effectively attached to the hanging end of an arm 149, shown in Figure 3. A spring 151 is wound. around the left end of the plunger 146 and one end of it is seated in a counterbore in the arm 149, while the other end of the spring abuts an enlarged head 152 the left end of the spring. diver 146.

   Thus, spring 151 normally pushes the plunger to the left, so that it does not apply force to the end of plunger 136.



   With a view to the application of a force acting towards the. Right to the plunger 136 to withdraw the claw 108 out of its engagement with the tool, a lever 161 is provided carried to perform a pivoting movement by a pin 162 attached to the arm 149.



   The stud 162 passes outside the arm 149 and has a

  <Desc / Clms Page number 12>

 
 EMI12.1
 twin part 163 which receives a lever 1619 A pin 164 which passes through the divided part 163 of the stud 162 and through the lever 161 serves as a pivot pin for the lever and retains it; in working position The lower end of lever 161 is
 EMI12.2
 in contact with the head 152 of the plunger 1tu.6, while the upper end of the lever 161 is in contact with the end of a plunger 167 of a solenoid 168 mounted in a suitable opening of the arm 149.

   Energizing the 168 solenoid will produce a left movement of the associated working plunger.
 EMI12.3
 key 167, as shown in FIG. 3g until contact with the upper end of lever 161 and thereby producing pivotal movement of lever 161 around pin 164 in a counterclockwise direction. This serves to move the lower end of lever 161 to control plunger 146. The force applied to the left end of the lever.
 EMI12.4
 plunger 1te6 causes the plunger to move along its axis bzz to the right by compressing the spring 151 and applying a force directed to the right to the plunger 136.

   This force is., 'F.:, Transmitted by the plunger 136 to the claw 108 forcing the z claw to move along its axis upwards inside the Suidage, 7, 120, withdrawing the fingers 106 and 107 V grooves 101 and 102 * respectively, to disengage the tool from the holder. he
 EMI12.5
 The arm 149 is carried at the outer end of the fixed bre lat83 to which it is fixed by a pin 169. The.
 EMI12.6
 arm 149 is directed so that the working plunger 1je6 is located at the ready-to-machine station 86 in a position of contact with the end projecting outwardly of the plunger 136 controlling the claw of the support 85.

   It should be understood that this description applies to all supports mounted on the magazine and, each support will be provided with its own claw 108 retaining the tool, as well as its own working plunger 136.



   Thus, a particular support in position at the station,

  <Desc / Clms Page number 13>

 ready to machine 86 will be located such that its associated working plunger 136 can be in contact with plunger 146, applying a single force, carried by arm 149
Rotation of the plate 80 of the magazine 70 is accomplished by means of a motor 170, shown schematically in Fig. 25, which is carried within a recess (not shown) of the machine cap 51, meant for that purpose.

   The motor 170 is connected to drive a power shaft 171, Fig. 1, which is likewise mounted on a journal inside the machine cap 51 and protrudes outwardly therefrom a pinion 172 being attached to it. outer end of the shaft. The pinion 172 engages a toothed wheel 173, Figure 3, secured in a suitable annular recess provided, in a support ring 176, secured on the side of the magazine plate 80 in concentric relation thereto. When it is desired to locate a determined holder 85 at the ready-to-machine station 86, voltage is applied to motor 170 to rotate pinion 172 so as to drive gear 173 which in turn drives the magazine plate. 80 in a rotational movement.

   When a particular carrier 85 has been selected to be positioned at the ready-to-machine station 86, the running of the motor 170 is stopped and at the same time a position fork 181, shown in FIG. 3, is driven to effect a setting. positive position of the selected support at the ready-to-machine station 86. For this purpose, several radial webs 182 are provided which extend between the face, inner peripheral of the ring 176 carrying the toothed wheel and the hub 81 of the magazine and of which the The angular spacing corresponds to the angular spacing of the supports mounted on the peripheral face of the magazine plate 80.



   The fork 181 is carried for a sliding axial displacement by a frame 183 fixed to a pendant arm 184. The arm 184 is provided with a hub 186 and it is mounted on the fixed shaft 83 by means of a journal by a bearing 167 so as to be able to

  <Desc / Clms Page number 14>

 start with limited pivoting motion. The position fork 181 is carried for a displacement ¯ ,. ',.',
 EMI14.1
 sliding horizontally in a rectangular guide 188 provided at 7.t inside the casing 186 and which is provided to pass through an opening 189 in the arm 184 # shown in Figures 3 and 5.)) j / ".



  The fork 181 is retained inside the guide 168 by a lower support plate 191, the cross section of which is L-shaped and which is fixed to the bottom of the casing 183 by several bolts 192.



  A short vertical arm 193 of the support plate 191 serves as a closure /
 EMI14.2
 for the right or rear end of the guide 188, shown in, Figure 3, the position fork 181 is normally pushed to the left or out of the casing by a compression spring 194, one end of which is housed in an opposite bore made in the right end of the fork in position 181 and the ex-
 EMI14.3
 opposite end abuts against the inner face of the short arm 193 of the plate 191.

   When the deposition fork, 181 is in its fully extended outward position, which takes place by
 EMI14.4
 the work of the spring 194, the fingers 196 and 197 of the divided outer end of the fork 181 are adapted to be in contact with the two faces of a machined part 198 of the ltgme 182. The part 198 of each web 192 shown in Figure 6, has its cet6o 206 and lil 207 machined so as to present a conical end ensuring an exact position adapted to receive the corresponding recess presented, by the divided end of the fork position 181.

   Thus, given a particular support 85 selected to be placed in position ..,
 EMI14.5
 in posne ready to machine 860 the particular soul 182 associated with the selected support 95 will be in contact with the fork lgll so as to locate. the selected carrier in precise alignment with the arm 184.



   Removal of the position fork 181 to clear the magazine 70 is accomplished by means of a solenoid 210 mounted on a suitable surface provided on the rear face of the casing 183.
 EMI14.6
 A working diver 211, which can move along its axis. '. to the left after energizing the solenoid 210, advances into a compartment 212 of the casing 183 where it contacts an end c13 of a lever 214. The lever 214 is carried so as to,;

  <Desc / Clms Page number 15>

 be able to perform a pivoting movement around a pin 215 fixed in the opposite side walls of the casing 183 and passes through the compartment 212, A notch 217 provided in the position fork 181 is adapted to receive the end 216 of the lever
214.

   When the solenoid is turned off, the spring 194 will work to move axially to the left of the position fork 181 so that it contacts a web 182 associated with a selected carrier 85. The position fork 181 by advancing to the left controls the pivoting movement of the lever 214 in the clockwise direction, as shown in figure 3, so that the upper end 213 of the lever will push the working plunger 211 towards inside.

   Furthermore, energizing the solenoid 210 causes the working plunger 211 to move along its axis to the left and to come into contact with the end 213 of the lever 214 with sufficient force to control its movement. pivoting around pin 215 in a counterclockwise direction. The lower end
216 of the lever will be in contact with the vertical rear face 217 forcing the fork of the notch / position 181 to move along its axis to the right against the pressure of the spring 194 so as to put the fingers
196 and 197 out of contact with core 182, thus clearing the magazine.



   As mentioned previously, the arm 184 is mounted on the shaft 83 so as to be able to perform a pivoting movement. Therefore, when the position fork 181 is moved to contact a web associated with a particular holder 85 in order to precisely align that holder with the arm 184, the live force of the magazine plate 80 will be transmitted. to the arm 184 so that this arm will pivot around the shaft 83. In this way, the arm 184 and the position fork 181 and its associated mechanism yield in
 EMI15.1
 lté 1, xi the direction in which the sheet turns E0.



  S Words, With this arrangement, the force of the revolving magazine plate 80 will not damage the rental fork arm 181, or its associated arm 184.

  <Desc / Clms Page number 16>

 



   The magazine 70 being turned to advance the supports
 EMI16.1
 85 beyond the ready-to-machine station 66., it is necessary to main'-. holding arm 164 in its upright position at the ready-to-machine position 96. This is accomplished by means of a friction brake mechanism 225 which works to hold arm 184 in its proper position.
 EMI16.2
 vertical position with respect to the shaft 63 while the sheet 'li) é w. 5 of magazine 80 is in rotation. As shown in figures; j), / 3 and 8, the brake mechanism 225 comprises a brake element 226 of substantial width which is carried in a grout manner.
 EMI16.3
 health in a guide 227 arranged in a base 228 * The brake element 226 is held inside the guide 227 by means of a retaining plate 229 attached to the base 228.

   An anterior part of the hanging plate 231 integral with the element of
 EMI16.4
 brake 226 is coated with a brake shoe 232 which can be exe..v; cut from any suitable friction material. The clog
 EMI16.5
 brake 232 is arranged to be in contact with the facing face, directed outwardly of the arm 184 above the hub 186, shown in Figures 3 and 8.
 EMI16.6
 Brake element 226 passes through pedestal 228j, the posterior extension thereof being provided with a pendant wing member 233. Wing 233 is provided with several threaded holes.
 EMI16.7
 23tu in each of which is housed a screw 236, of which 1'unoiest bzz shown in Figure 3.

   The left ends of via 236 are arranged to be in contact with associated springs
 EMI16.8
 237 which are individually located in appropriate 238 H / 1 / spaces provided in plinth 228.

  <Desc / Clms Page number 17>

 



   The brake assembly is attached to a mounting plate 240 which is suitably attached to the machine cap 51 and extends outwardly thereof to support the brake assembly, so that the brake assembly - This can come into contact with the outer surface of the arm 184, shown in Figure 3. The brake assembly is secured to the mounting plate by a series of bolts 241 which serve both to secure the retainer plate. 229 to base 228 and attach base 228 to mounting plate 240.

   The base 228 has a lower tab or wedge 242 which is intended to engage in a notch or wedge groove 243, shown in Figure 8 and formed in the forwardly extending end or edge of the plate. mounting 240. In this way, the base 228 is wedged relative to the mounting plate 240 and is securely fixed in an operative position. It is therefore obvious that the brake element 226 is movable horizontally with respect to its fixed base 228. Such a movement of the brake element 226 to the right is achieved by means of the springs 237 acting on the screws 236.



  This spring force is transmitted to the lower leg 233 of the brake member 226, thereby pushing the brake member to the right to move the brake shoe 232 into frictional contact with the surface of the arm 184. By adjusting the screws 236, the force that the springs 237 exert on the brake element can be adjusted. In normal operation, brake element 226 will operate to maintain arm 184 in a desired fixed vertical position.

   However, when the locating force 181 engages the web 182 of an associated selected carrier 85 and thus locks the arm 184 relative to the magazine plate 80, the torque or moment of the magazine tends to rotate the magazine. arm 184 from normal vertical assumption.

   This is true because the springs 237 are adjusted so that the brake member does not exert sufficient force on the arm to prevent its rotation in this particular state but allows the arm 184 to pivot with the movement of the magazine, so that he does not

  <Desc / Clms Page number 18>

 
 EMI18.1
 no damage to the arm or associated mechanism occurs. ¯ J, µ (:, As the arm 184, in its movement with the tray, y store tray 80, will be outside the desired vertical position: 'f., The support 85 which is chosen to be located at the (, Gf 'station ready for machining 86 will also be out of the desired' ";) ';," 1 position and this arm 1 84 and this support 85 should both be returned to station 86.

   To this end, a bracket 251, shown in FIG. 8, is attached to the peripheral surface of the hub 186 to which the arm 184 is attached. The console 251 is die "';' t: i \ placed on the hub 186 in such a way that, when the arm
 EMI18.2
 184 is disposed or located in the upright position, a top machined surface 252 of the bracket is disposed in a horizontal plane which passes through the fixed shaft 83. On the other hand, if tree 184 is moved from one or Hautre, from tree
 EMI18.3
 side of a vertical plane which passes through the axis / fixed 8 ;. the horizontal bzz surface 252 of the console 251 will be located below or above the horizontal plane which passes through the axis of the shaft 83.



  To indicate, in an electrical control system, the exact position of shaft 184, a transducer 253 is provided which can act to produce a signal when its associated control plunger 254 is disposed on either side. relative to a central neutral position. The transducer 253 is attached to the side surface of the machine cap 51 in a position such that its control plunger 254 contacts the machined surface 252 of the console 251. The arrangement is such that, when the arm 184 is disposed. in the vertical position, the machined surface 252 will be in the horizontal plane which passes through the axis of the fixed shaft 83. When such a condition exists, the plunger 254 will be in its neutral position, in which the transducer 253 produces a zero signal.

   A spring 256 urges the control plunger 254 outwardly to maintain it in contact with the machined surface 252, in order to feel
 EMI18.4
 moving this surface in either direction to Added 2 words, Approved:

  <Desc / Clms Page number 19>

 from the horizontal position,
The operation of the transducer 253 will be described assuming that the rotation of the magazine 70 is counterclockwise, the motor 170 being controlled to perform such rotation, and also assuming that a particular holder 85 was chosen to be located at the post ready for machining 86.

   In this way, when the locating fork 181 is commanded to engage in the associated web 182 of a chosen support, the motor 170 will also be de-energized but the torque of the magazine plate 80, when the latter moves according to its circular path, will normally be sufficient to carry the particular chosen medium past the ready-to-machine station 86. As the arm 184 is then mated to the magazine plate 80, it will move with the magazine and be disposed at the bottom. right of the vertical plane which passes through the axis of the shaft 83 (figure 8) so that the chosen support is placed on the right side of the station ready for machining 86.



  In this state, the mined surface 252 of the console 251 will be moved upwards from the horizontal plane passing through the axis of the shaft 83. This will move the plunger 254 of the transducer 253 from the normal null assumption upwards or inwardly with respect to the housing of the transducer in order to cause the operation of the latter for the production of a signal indicating such displacement. This signal is used to achieve the excitation of the motor 170 so as to cause the latter to operate in a direction suitable for moving the magazine 70 in the direction of clockwise in order to ensure the precise location of the support at the station ready for machining 86.



  When the motor is operated to rotate magazine 70 clockwise to position the selected holder at the machining ready station 86, the plunger 254 of the transducer will follow the machined surface 252 of the console 251 ' When the machined surface is again in the horizontal plane

  <Desc / Clms Page number 20>

 zontal which passes through the axis of the fixed shaft 83, the plunger will be returned to its neutral position so that the transducer
 EMI20.1
 produces a zero signal, which thus stops the operation r, i = of the motor 170, and the chosen support will be located at the station, a lend. machining 86.

   On the other hand, if the engine 170 had been,? ordered from the start to rotate the store in
 EMI20.2
 clockwise in order to locate a support. $, particular to the tool change station when the motor is de-energized, the torque or moment of the magazine would take the particular support chosen to the left of the vertical plane which passes through it 'fixed shaft axis 83. In this particular case, the
 EMI20.3
 machined surface 252 of bracket 251 will be located below;,; xE t of the horizontal plane which passes through the axis of the fixed shaft 83. The plunger 254 of the transducer, following the surface 252, would cause the operation of the this transducer so as to indicate
 EMI20.4
 quer, in an electrical control system, that such a displacement:

   cement has occurred. Therefore, transducer 253 would produce
 EMI20.5
 a signal which would be used to energize the motor 170 in order to achieve the positioning movement of the magazine plate 80 in the counterclockwise direction.
 EMI20.6
 When the magazine is rotated to dispose of the particular holder, ", 'chosen at the machining ready station 86, the plunger 254, under the influence of the surface 252 of the bracket 251, will be - ,,, to again moved inward towards its neutral position producing a zero signal.

   When this happened, the
 EMI20.7
 transducer 253 will give a zero signal which will interrupt the operation of the motor 170, so that the chosen support is
 EMI20.8
 then accurately located at the station ready to llusinhze. z In order to choose a particular tool for the localization at the station ready for machining 8cl, the supports 85 of the magazine T. are each provided with a coding mechanism 270 which is regulated. ble selectively and which is adjusted by the operator at the moment
 EMI20.9
 where the tools are loaded in the magazine. In this way, each tool is identified individually without it being

  <Desc / Clms Page number 21>

 necessary to provide a special coding structure on each tool that will be used in the machine.

   In Figures 1 and 2, the magazine 70 is shown as being provided with 18 individual supports 85. Each support 85 is identified by a number from 1 to 18 inclusive and it is binary sided to indicate the number of the support. It will be understood, as mentioned previously, that the 18 supports. with which the store is provided, as shown in the drawings, are only illustrative. The number of supports provided may be greater than the number shown or less than this number, as desired. As is well known in the art, in the binary numbering system each digit of a binary number is either "OFF" as indicated by a "0" or "ON" as represented by a "1".

   Since 18 num; a are required in the illustrated embodiment, five binary digits must be provided. In this way, the number 00001 will identify the support n 1, while the binary number 10010 will identify the support n 18.

   It is evident that by providing five digits of the binary system, 31 carriers could be identified with the binary number 11111 identifying the carrier n 31. The encoding mechanism 270 for each carrier includes five axially movable plungers 271 to 275 inclusive, which are set by hand by the operator when the supports are fitted with tools, In figure 3, the support shown is assumed to be support no.18 and, consequently, the five coding plungers, movable axially, will be identified by reference numerals 271-18 to 275-18 inclusive. These plungers are supported in the magazine tray 80 just above their associated support 85-18.

   Each plunger represents a digit in the binary system, with plunger 271-18 representing the first digit or digit of the lesser value, while plunger 275-18 represents the fifth digit or digit of the greater value. Each of these divers can be positioned to the right, as indicated by the position of the divers

  <Desc / Clms Page number 22>

 
 EMI22.1
 '' '', F '. ^.,.



  272-18 and 275-18,., Can indicate the mils value for the. digit / fÎ (particular of the binary number, A plunger, in its "" position), *, -; 'on the left, as shown by the position of the plungers 27fl-fl8Ç, j ±:',. (,,, 1 273-18 and 274-18, indicates "0" for this particular digit of the
 EMI22.2
 >, (#, t>; binary system. In this way, the divers arranged towards the, 3 (.iQ left 271-18, 273-18 and 274-i 8, in figure 3, respectively mean that the first, the third and the fourth digit, * ,, 1 IÏ of the binary system are "On, On the other hand, the divers di, spon nt its to the right 272-18 and 275-18 aig.fie% that the second and fifth digit of the binary system are "1".

   The binary number which is indicated in figure 3 by the position of the plungers 271-18 to 275-18 inclusive is therefore 10010, which identifies
 EMI22.3
 the particular support 83 being the support n "18. <j, f
The group of five divers associated with a support. Particularly will be the same for all the supports, so that each individual support which is mounted on the tray 80 of the magazine 70 will be associated with its own group of five, individual plungers. The divers in each group are working -'- .; identical, and therefore the description of a single plunger 275 will apply to all intended plungers.

   As
 EMI22.4
 shown in figure 3, the plunger 275-18 comprises a body / which is supported for axial displacement in a suitable opening provided in the plate 80. The right end of the plunger is provided with a control head. enlarged, while. that the left end of this plunger is provided with a
 EMI22.5
 grip button page 2 ?? to facilitate control of the plunger ¯µ, to a right position, shown in figure 3, or to a left, retracted position as shown by the plunger position 274-18. To retain the plunger 275-18
 EMI22.6
 in the position extending to the right, an x is provided. 4:

   trigger mechanism 278 which is arranged to fit in a circular cavity 279 when the plunger 275-18 has been disposed in its fully extended position to the right. The trigger mechanism 278 will be retracted inside the body

  <Desc / Clms Page number 23>

 of the plunger when force is applied to button 277 to move the plunger axially to the left.

   When the plunger is in its left position, the trigger mechanism
278 will contact the wall of the bore in which the plunger is supported, with sufficient force to prevent any accidental movement of the plunger to the right. is
The coding associated with each medium 85 / read by a selector or a read head, which has generally been identified by the reference number 285. Prior to controlling the motor 170 for the rotation of the magazine 70 , the number of identification of the desired medium is printed on the la / electric control system, by hand or automatically, as will be described below.

   When magazine 70 is rotated, read head 285 will read the c @@@ age associated with each medium and when the encoding number associated with a particular medium read by read head 285 coincides with the number printed. on the electrical control system, the latter will act to de-energize the motor 170 and thus stop the rotation of the magazine 70. As can be better seen in FIG. 3, the read head 285 comprises five limit switches
286 to 290 inclusive, which are carried in a bracket 291 which is attached to the lower end of arm 184.

   Each of these switches 286-290 is provided with a control plunger which extends through the console 291 in the travel path of a coded plunger associated with each support 85, as the support coded plungers move. in their circular path with the rotation of magazine 70. The operating lever of each of the switches 286 to 290 inclusive is normally pushed into its fully extended position outward. Each switch in its normal uncontrolled position indicates the digit "O", whereas, when a particular switch is actuated by its associated plunger which is moved inward due to contact with a plunger. coded extending to the right, it will then indicate "1".

   In other words, the state '

  <Desc / Clms Page number 24>

 
 EMI24.1
 The read head switch command will indicate the number "1", while the uncontrolled state of the /.> 'switch will indicate the number "0'". "" -i l1.4 ..



  As each group of media coded plungers passes through read head 285, the commanded coded plo.f:,., "T geurs which extend to the right a.tionn ';' ;: ': '11 an associated switch. Thus, the particular group:, IF; of coded plungers associated with the illustrated support has been arranged.:, 1: 11', h, 'j so that the plungers coded 271 " 18, 273-18 and 274-18, are retracted to the left to indicate the cipher. "0", while the plungers 272-18 and 2? 5-18 are commanded - .. to the right to indicate the number "1".

   As these groups,: ', of coded plungers are moved in axial alignment: with the., I control plungers of the associated switches 286 to 290; .j):! inclusive, by the rotation of the magazine plate 80, the, .l '/ plungers of the read switches 286, 288 and 289 will not be affected and they will each remain uncontrolled in. , .1t 'thus indicating the figure "0" in the elec-r control circuit <4 'fl1;
 EMI24.2
 cudgel for the numbers they represent. On the other hand, the.
 EMI24.3
 t J #: The plungers of switches 287 and 290 will be affected by the 'J' - (If support plungers 272-18 and 275-18. As a result, the.



  "" 'Read head switches 287 and 290 will each be. , '-;)' pressed to indicate the value "1" in the control system; x. tx $ the electric for the digits of the binary number represented:;. t ';' \, ";
 EMI24.4
 by these two switches. In this way, the particular support
 EMI24.5
 will be designated by the binary number 10010 and will signal the presence "at the station ready for machining 86 of the support 85 which is identified 1, as being the support n 18.: w, .t" ..o: 'When the printed number on the read head 28; ,;. ':.



  > .1, lA.
 EMI24.6
 by the encoding associated with a particular medium 85 coincides with '. '' '' '.'
 EMI24.7
  <". t: the number printed on the electrical control system for the: ':' t.,:! lit
 EMI24.8
 selection of the desired support, the motor 170 will be de-energized to
 EMI24.9
 complete the rota'c10n of magazine 70, However, the couple or '
 EMI24.10
 store time 70, as previously mentioned take away

  <Desc / Clms Page number 25>

 ra the chosen support 85 slightly beyond the station ready for machining 86. The transducer 253 will then operate, as has been described, to immediately energize the motor 170 for the latter to operate in the opposite direction. at a slow speed until the chosen medium 85 is precisely located at the ready-to-machine station 86.



   The spindle 62, the tool change mechanism 75 and the tool storage magazine 70 operate cooperatively to effect a tool change. As an example, assuming that a machining operation has been completed and the parts are in the positions shown in Figure 2, and the cycle following machining requires replacement of the machine. tool 65A being in the spindle by a new tool 65 B coming from the tool storage magazine 70, the first '-' phase of the tool change cycle consists of retracting the spindle 62 back and forth. Thus elevate so that tool 65A is in alignment with transfer clamp 306 of tool changing mechanism 75.

   The gripper 306 then moves forward and makes contact with the tool 65A which has just been used and is in the spindle 62.



   Collet 306 is then retracted and spindle 62 is elevated into alignment with tool 65B located in tool storage magazine 70. The spindle is then advanced axially into contact with tool 65B which is then released by the tool. 85-5 bracket and attached to the spindle. From this point, the spindle is returned to the operative position and it is actuated with a view to carrying out the next machining operation.



  While the machining operation is in progress, the table 80 is indexed to place the support 85-18 at the tool change station and the clamp is raised to bring the tool 65 A back to the support 85- 18. This clamp 306 is then moved laterally out of the path of the tools 65 of the magazine 70 and the plate 80 is indexed to place the following tool.

  <Desc / Clms Page number 26>

 
 EMI26.1
 ..,>, '.'M-,'.! to be used by the pin at the out fault station, the. 86. The clamp 306 is again moved laterally for r 1. ,: ;; = enter with this next tool, which is released by its cooperating support 85 and fixed, to the clamp 306.

   After the
 EMI26.2
 A new tool has thus been attached to the clamp 306, the latter is lowered to await the next tool change operation and the magazine is indexed to bring the holder 85-5 back to the tool change station, where it can receive its.
 EMI26.3
 associated tool 65R, ': - "", aj: When the machining operation is finished, broach it
 EMI26.4
 is raised to return the tool 65B to the holder 85-5 and is then retracted and lowered into alignment with the tool in the transfer clamp 306. The latter is then
 EMI26.5
 retracted to insert the tool into the spindle and this tool ent:.; Ê, fixed in this spindle for the next machining operation The spindle then returns to the machining area to operate r, ;; the tool in this next machining operation.

   Note that the spindle 62 takes alternate tools from the support 85 to the tool change station 86 and that the other new tools are obtained from the transfer collet 306. The tool change cycle is provided so that you get a reduction. the number of times the transfer clamp 306 needs to be raised
 EMI26.6
 and lowered.

   With the system described above, two tool change operations are completed while the clamp 306 has only been raised and lowered once,:, / µ
The tool transfer clamp 306, shown in
 EMI26.7
 Figures wire and 79 is identical in construction and operation, so as to the supports 85 provided on the magazine tray 80 and it faces upwards in opposition to a hung support 85 ,,,
 EMI26.8
 sant face down and which is disposed at the station ready to use swimming 86, The clamp 306 is mounted on a slide 307 which is supported in its sliding movement, on a horizontal guide track 308.

   This slide 30? is moved along the

  <Desc / Clms Page number 27>

 guide track 308 by an electric brake motor 309 of a type well known and available on the market. The brake motor '309 is provided with a brake mechanism (not shown) which may or may not be actuated simultaneously with or without energizing the motor. When motor 309 is energized, the associated brake mechanism is also energized to release the motor so that it can operate. On the other hand, when the motor 309 is de-energized, the associated brake mechanism (not shown) is also de-energized and acts to apply a brake to the motor.



  The power from the motor 309 is transmitted to the slider 307 by a screw 316 which is stationary in the axial direction but can rotate and which is mounted by a thread in a nut (not shown) supported by the slider 307. When the motor 309 is energized to operate in either direction, it will drive screw 316 into the same without, resulting in the axial displacement of the nut (not shown) along screw 316, causing thus a movement of the sliders 307 on the guide track 308. Further, the guide track 308 is vertically movable so that the clamp 306 will be moved from a "lower level" position shown in Figures 2 and 7, to 'to a "top level" position, shown in Figures 14 and 15.



   In either of these positions, the clamp 306 is movable along the guide track 308 to any of four distinct transverse positions, each of these positions being established by the operation of the switch. - separate limit switches 317, 318, 319 or 320. The limit switch, travel 317 when actuated indicates in the electrical system that the tool clamp 306 is located in an "inactive position ". In this position, the clamp 306 in which there is a tool is arranged so that the tool carried by this clamp will not interfere with the vertical or horizontal movement of the spindle or the rotary movement of the magazine.
70.

   Moving the clamp 306 to the adjacent position

  <Desc / Clms Page number 28>

 
 EMI28.1
 next, identified by "Ready to use", is indicated in the '$ µ electrical control system by the operation of 1.'i.ner ..': jh nI limit switch 318. In this position " Ready to use ", a tool carried by the clamp 306 will be moved away from the bro- /. 'I che retracted 62, so that the carriage 49 can be moved vertically without being hampered by the tool carried by the pi.ri,'., Y l 't. this. When the limit switch 31g is actuated, ':' '-1 it acts to indicate in the electrical system that the gripper is. ,,, tool 306 is arranged in an "aligned" position, 1 Jans laquelïqe! ", this clamp is located direotment under a support 85 located at ': 1 station ready for machining86.



   When the carriage 30? is moved to its extreme limit of movement to the right, it acts to move the pin-
 EMI28.2
 this 306 in an "extended" position. This position of the clamp "14306 is indicated in the electrical system by the operations of the limit switch 320. Assuming that the pin 62 is disposed in alignment with the clamp 306 and that this pin carries a tool 65 which just used, such as
 EMI28.3
 the bit 65A, when the clamp 306 is then moved towards the .J, 1 "extension" position, it will come into contact with the bit 65A
 EMI28.4
 carried by the spindle, these being cohomently located at the "lower level" position and in a "retracted position * .- ,,,,, This situation is shown in FIG. 9.

   However, before the clamp is moved to the "extended" position, a claw 326 of the clamp 306, as shown in Figure 7, is moved to a "retracted" position. As previously mentioned, gripper 306 is identical in construction and operation to magazine supports 85. Removal of gripper 326 from
 EMI28.5
 the clamp 306 for releasing a tool that the latter carries is t; performed by the operation of a plunger 32? which is intended, /, to come into contact with a vertical surface 328 of a notch; formed in the claw 326.

   Axial movement of plunger 327 to the right, as shown in Fig. 79, to effect removal of claw 326, is accomplished by operation,

  <Desc / Clms Page number 29>

   a solenotde 330 which is fixed to the side of the slider 307.



   Solenoid 330 is provided with a rod 331 which extends outwardly and downward from the housing of this solenoid, the extended end being pivotally connected to the extreme extension of an arm 332. of a pivoting elbow lever 333. Another arm 334 of this elbow lever is arranged to contact the left-extending end of a plunger 336 which is supported for its sliding movement in horizontal direction into a suitable opening formed in a holder 337. The plunger 336 is disposed in axial alignment with the plunger 327 and is designed so that its right-extending end is adapted to contact the end s'. extending to the left of plunger 327.



  When the solenoid 330 is energized, the rod 331 will move upward when looking at Figure 7, thereby causing the elbow lever 333 to rotate clockwise. This pivoting motion of the elbow lever 333 will apply a force acting towards the right on the plunger 336 which in turn acts on the plunger 327 by pushing the latter to the right. The plunger 327, which moves to the right, comes into contact with the vertical surface 328 of the claw 326, which causes the latter to move downwards by compressing a spring 338. On the other hand, when the clamp 306 is in contact with a tool for locking the latter in this clamp, the solenoid 330 coil will be de-energized.

   When this solenoid is de-energized, the rod 331 will be moved downwards, which thus causes the pivoting of the elbow lever 333 in the opposite direction of that of the needles of a clock. This action removes the force acting to the right on the left end of plunger 336.



  When this force is removed, the spring 338 acts to move the claw 326 upward, so that an associated pair of fingers 341 and 342 engage the V-shaped annular grooves 101 and 102 formed in the ring. 'tool.



   In Figures 2 and 7, the tool transfer clamp 306

  <Desc / Clms Page number 30>

 
 EMI30.1
 has been illustrated at one of the operative levels, rivant which it can be located to perform a tool transfer operation. In figure 7 <pinoe 306 is shown as; t ;;,,
 EMI30.2
 being arranged at a horizontal level hereinafter referred to as
 EMI30.3
 '"\., jI ,,,,.



  "lower level" and; it can be set at "0 levels.



  ?? upper "horizontal. These two levels are found in the same" "4 - :.
 EMI30.4
 vertical plane passing through the station ready for machining 86, in /
 EMI30.5
 which a selected tool holder 85 is disposed. Both levels of tool change are provided for the reason that the collet \; i {';

   single tool transfer cooperates with the movement of machine spindle 62 to effect a tool change In the "lower level" position, tool transfer clamp 306 can be controlled to come into contact and remove -., rt 'worm a previously used tool, out of the spindle 62, the latter having previously been moved to the "retracted" position ",, ;;, and located at the position of": i.veau lower "., j In Figure 2, the various component parts are shown in positions they occupy just before" tool change. As shown, the carriage 49 is arranged in; ', a position close to the table 66 which is hereinafter referred to as a workstation.

   The spindle head 60 has been retracted into the. carriage 49 and can be moved vertically to locate spindle 62 in the "net" and "lower level" positions In Figures 2 and 7, the tool transfer gripper is shown as being located in the "low level" position "', / and also in the" ready to use "position. Since the tool transfer collet :, j' 306 is empty, it is in a state \ <, .. '1.' ready to be advanced to the "extended" position in contact with '"' 1 the previously used tool 65A presented by pin 62 at the." '
 EMI30.6
 
 EMI30.7
 "lower level" position. This connection is shown in Figure 9.

   Furthermore, the magazine 70 has been indexed and a particular holder 85-5 has been identified, chosen and positioned, at the ready-to-machine station 86 so that the tool 65B which is stored in the particular holder 85- 5 is available for> '). , '6';>
 EMI30.8
 pin 62.; It
 EMI30.9
 .ùi ,,

  <Desc / Clms Page number 31>

 
In the "lower level" position, the gripper 306 operates to remove a previously used tool from the spindle 62 or operates to introduce a different tool into that spindle, as will be described more fully below. on the other hand, at the "upper level" position an operating relationship is established between the clamp 306 and a particular support 85 of the magazine.

   Likewise when the spindle 62 is moved to its "upper level" position, it is in the proper position for contact with the chosen tool being in a magazine support 85. By way of example, it will be assumed that In its "lower level" position the transfer clamp 306 was commanded to remove the previously used tool 65A from the spindle 62 and then moved to the "inactive" position, shown in Figure 10. Then the carriage 49 will be moved vertically to position spindle 62 at the "top level" position at the rear of tool 65B supported in holder 85-5 and located at ready-to-machine station 86, as shown in figure 11.

   Next, the spindle 62 will be advanced to the "aligned" position to contact the tool 65B and the holder claw 85-5 will be retracted to release the tool from the holder. The spindle collar 401, shown in Figures 3 and 23, is also actuated to properly clamp tool 65B into the spindle as will be described later. The spindle 62 is then retracted from the "aligned" assumption to remove the tool 65B from the holder and the carriage 49 will be moved downward toward the workstation.

   The tool 65B being withdrawn from the support 85-5 and the spindle
62 state moved to the workstation, the magazine 70 is rotated to position the empty support 85-18, in which the tool 65A has been previously stored, at the ready-to-machine station 86, Simultaneously with this, the transfer clamp 306 including tool 65A is moved to the "alignment" or "lower level" position as shown in Figure 13.

   Next, the guide track 308 is moved to the "upper level" and, as the transfer clamp 306 is in the "alignment" position, the tool 65A fixed in the clamp 306 is induced in the holder.

  <Desc / Clms Page number 32>

 85-18, as shown in figure 14, the claw 108-18 of the holder 85-18 is then released and, by the operation of the spring 140-18, it is moved into contact with the tool 65A to lock. the latter in the holder. Simultaneously, the claw 326 of the transfer clamp 306 is withdrawn from contact with the tool 65A so as to release the latter. The transfer clamp 306 is then moved along the slider 308 to the position, "ready to use" or "higher level" as shown in Figure 15.



   With the transfer clamp 306 in the "top level" and "ready to use" positions, the magazine is rotated and a different carrier 85-11 is chosen and located at the ready to machine station 86, so that the 65C tool that is stored is available for transfer to the spindle.



  Upon selectively positioning the holder 85-11 at the ready-to-machine station 86, the transfer clamp 306 is moved to the "top level" and "alignment" positions as shown in Figure 16. The transfer clamp 306 is moved to the "top level" and "alignment" positions. then in contact with the tool 65C and its claw 326 is advanced to secure the tool to the collet, Simultaneously, the claw associated with the holder 85-11 is retracted so that the tool can be withdrawn from the holder by the clamp transfer.

   Then, the transfer clamp 306 is moved from the "upper level" and "alignment" positions to the "lower level" and "inactive" positions and the magazine 70 is rotated to feed the only other empty medium. at the ready-to-use station 86, this support being in this particular case the support 85-5, as shown in figure 17.



  The empty support 85-5 which is then located at the station ready for machining 86, is the support from which the tool 65B which is used in a machining operation has previously been stored. Thereafter, at the end of the working operation, the carriage 49 can be moved to place the spindle and the tool 65B in the upper level position and the spindle 62 can at the same time be advanced. also to the "aligned" position, so that the tool 65B is introduced into the stand-by holder 85-5, as my-

  <Desc / Clms Page number 33>

 shown in Figure 18. The claw associated with the holder 85-5 is actuated to secure the tool 65B in the holder, while the spindle collar 401 is actuated to release the tool.



   Next, spindle 62 is moved to a "retracted" position leaving tool 65B in holder 85-5, in which it was originally stored.



   The carriage 49 is then moved downward to dis-. install pin 62 in the "lower level" and "retracted" positions. Simultaneously with the movement of the cart, the magazine 70 is rotated so that a choice of another support can be made. ,
In figure 19, the support 85-9 in which the tool
65D is stored, is shown to be located at machine-ready station 86. This tool will be available to fit into spindle 62 on subsequent tool change cycles. However, the tool 65C which is to be introduced into the spindle 62 is carried by the tool transfer collet 306 which is located at the "lower level" and "inactive" positions, as shown at. figure 19.

   The constituent parts being arranged as shown, the transfer clamp is advanced to introduce the tool 650 in operating contact in the spindle.
62, as shown in figure 20, the claw 326 associated with the transfer gripper 306 is then retracted, the spindle collar
401 is tightened and transfer clamp 306 is moved to the "lower level" and "ready to use" positions, as shown in Figure 7. Simultaneously, spindle 62 with the tool
650 is moved to the workstation to perform a machining operation. In this way, the transfer clamp 306 and the magazine 70 are then conditioned and ready for the next tool change cycle.



     Figures 2 and 7, the limit switches
317 to 320 inclusive, which define the four transverse operating positions in which the transfer clamp
306 is arranged in the various phases of a complete cycle, of tool changes are mounted in an adjustable manner on a

  <Desc / Clms Page number 34>

 
 EMI34.1
 long bar 351. This is fixed to the side of a bracket 352 $ "",., 1 ,,, the latter being supported for its movement vent14µ! "'cal on a carriage 353. As shown in figures 1 'and 2, the carriage 353 is slidably supported on a pair of guides 354 attached to the front of the column 41. The bracket 352 is also provided with a horizontal arm 350, extending towards the front.
 EMI34.2
 right,

   on which is fixed the horizontal guide track j081 # ¯ arranged transversely. The carriage 353 is provided in a
 EMI34.3
 position such that the transfer clamp 306 is in the "lower level" position and there can be moved upwards \ ('to position the clamp 306 in the "upper level position) The vertical movement of the transfer clamp 306 in either direction is achieved by a power actuated movement: of the carriage 353, which is achieved by the rotation of a screw
 EMI34.4
 356 which is mounted with a thread in a nut (not shown) fixed to the lower side of the carriage 353.

   Screw 356 is. r '' y: rotatably supported in brackets 357 and 358 by means of suitable bearings (not shown and is controlled by a brake motor 360 which is attached to column 47.



   The "lower level" position of the transfer clamp 306 is indicated in the electrical control system by a limit switch 361 which is mounted on a /, / bracket 36? adjustable to the cap 51 of the machine. The
 EMI34.5
 carriage 353 being in its lowest position, which loca -.,; . With transfer clamp 306 in the "lower level" position, limit switch 361 is actuated by a rod 363 which is attached to the side of the carriage for movement with it.

   On the other hand, when the motor 360 is operated to move the carriage 353 to its uppermost position, in which the transfer clamp is moved
 EMI34.6
 towards the "upper level" position, this position is indicated in the electric control circuit by the function. another limit switch 366. This switch 366 is also mounted on an adjustable support 367 in

  <Desc / Clms Page number 35>

 and it is also attached to the cap 51 of the machine, like,, shown in Figures 1 and 2.

   In this way, when the transfer clamp 306 is cut to the "upper level" position, the rod 363 moving with the carriage 353 will release the limit switch 361 and will move to a position suitable for actuation. limit switch 366, thereby indicating in the electrical control system that transfer gripper 306 is in the "upper level" position.



   The four limit switches 317 through 320 inclusive, which act, when commanded, to indicate the various transverse positions of the tool transfer clamp 306, are each actuated by a do @ 371 on the end. an extension plate
372, as shown in Figures 2 and 7. The extension plate
372 is fixed to the slider 307 and extends inwardly therefrom, so that the finger 371 is located in a position suitable for coming into contact with the control plungers of each of the limit switches
317 to 320 inclusive, during the transverse movement of the slide.



   During a complete tool change cycle, as described here, the transfer clamp 306 is movable relative to the spindle 62 in a direction parallel to the axis of this spindle and such movement is achieved by the motor 309. The transfer clamp 306 can then be positioned at one or the other of the two vertical positions, which are identified here by the "lower level" position and the "upper level" position, such a displacement of the clamp being achieved thanks to the 360 motor.

  <Desc / Clms Page number 36>

 
 EMI36.1
 



   'n; "f.'. r '.., -,; bzz In either of these positions, the";.,', 1 [/=.;#;/ 2 "clamp 306 can be located at a position chosen from I: a; = tv v. ¯., x ,,., w four transverse positions defined by 'interrup-' ','., '¯,;.



  '"-" /' '. 'i.' ;. end of course tutors 317 to 320. The different tools
 EMI36.2
 necessary to carry out the various operations drawn; ..>: They are automatically-introduced in the spindle 62nd of such, rr ,, so that the machining operations can be carried out in '-;' T, t,: h; ' i. a minimum of time is necessary for a bzz <'' "' <'4' tool change. The choice of a fp-n tool stored in the magazine to put it in the station ready for machining 86 is. ">,. ï;, achieves by identifying the position in which the tool is', x ,, '; stored. Position identification is achieved by let ï;:, f,;,.' r" function. nt of the encoding mechanism 270 associated with each a -â; 2; support 85.

   The coded identification of each support '85 is established by setting plungers 271 to 275 inclusive
 EMI36.3
 associated with each support 85, in a suitable combination and such adjustment of the plungers is carried out when the, ''; âp;. 4 '; r tools are stored in the supports.



   As previously mentioned, when a tool, such as tool: 65B au, Figures 2 and 7, which is stored in / holder 85-5 and shown to be located at ready-to-use station 86, is removed from its support or by the pin
 EMI36.4
 62, or by the transfer clamp 306, the magazine 70 must be <.]) <automatically indexed so as to locate the only other empty medium, such as the 85-18 medium, at the change station,
 EMI36.5
 tool 86.

   This action is necessary so that the tool previously used, such as drill bit 65a in Figure 5, pulsse -) - to be returned to its suitable holder which was previously coded for identification as the holder in which the drill bit 65A is stored.
 EMI36.6
 A separate indexing mechanism is provided to return the empty support to the tool change station 86, in order to

  <Desc / Clms Page number 37>

      
 EMI37.1
 to avoid the need for reprogramming the binary number ';, "' 'which represents this particular medium, and activating the 1'") ,. , j control system in response to signals from - ;; ' , I =:.



  , e ...>: ".; ': read head 285 as is done when choosing.' ,, Î., the tools for the introduction into spindle 62. To achieve: ',, this automatic indexing of the magazine 70, each of the supports 85 is provided with a mechanical device to cause the operation of the control system in order to achieve.
 EMI37.2
 the required indexing operation of the magazine. 70 for: The. o $ it1onne "'' the desired empty support at the station ready for machining 86. A,] ?, 'such mechanism, an1sme is shown in Figures 3, 4 and 21 and includes a lever 381 carrying a pair ears directed towards the interior ... \. laughing 382, which are arranged j. ' on either side of a support. ';' 383 which is the outer surface of the support 65.

   A 1 "\ .i articulation pin 384 carried by the support 383 pivotally supports the lever 381. The latter extends upward and
 EMI37.3
 has a large opening 386 through which 1. ' reduced extrëznfté 145 of the plunger 136 extends. At its upper end,
 EMI37.4
 the lever 381 co> ùport; e a tab 387 which is disposed in the vicinity of a plunger 388 controlling a limit switch 389 which is fixed to the upper surface of the support 148 of the pendant 149.



   Each of the ears 382 is provided with a portion of cams 391 having a cam surface; 392 which is normally intended to contact the outwardly facing end surface 393 of a tool 65, as shown in Figure 4.



  When a tool 65 in a holder 85 is disposed at the tool change station 86, the cam surfaces 392 are arranged to contact the end face, in the axial direction, of the collet. 'tool, so that the lever 381 is disposed in a vertical plane.

   In this position of lever 381, a spring

  <Desc / Clms Page number 38>

 
 EMI38.1
 396 is compressed and the lever is arranged so that '1,'] '' ÙÈ) <tl, \ '"":., \',; .. .... its upper leg y87 is not in contact 'with 7.e' - 't, dt: a "-.4 ,, y. "- / ''? control plunger 88 of * the end of coffao switch 309 disposed at the tool change station 86. ependant,., -,; = ',,; \. . "'f \ f.Í ,.>' when the tool 65 is withdrawn from the support, the spring 396 'h" v' <, 1 -... 'It. ': R .., .. s..j acts to effect the pivoting movement of lever 381 around
 EMI38.2
 of hinge pin 384 counterclockwise. 'This movement of the lever makes ...
 EMI38.3
 



  '!: "" "'" 1 'move, its upper paw 387 so that it enters cantaot; t control with the plunger 388 of the end of
 EMI38.4
 ¯.%>, ...; 61. bear 389, in order to operate it. When. aeiui-ai is. if activated, the electrical control system is conditioned
 EMI38.5
 p <8 Start engine 170 operation in preparation for ... <1; t, magazine rotation 70. When the magazine turns and the, f. ':;: I (:: \' various tool holders pass through the station ready for use> J $ lél) 1
 EMI38.6
 86, the tools., Being in the supports will act to ;; iîj maintain the lever 381 associated with each of the supports, in,: ': ,, vertical position. In this position, the individual levers cannot actuate the limit switch.
 EMI38.7
 389.

   As a result, the magazine motor 170 continues to operate at;] 1.1 /, moving the supports along their circular path, in front of the station ready for machining 86. When the magazine has rotated to bring the only other support empty, such as support 85-18, at the machining ready station 86, a lever 381 associated with the support will actuate the end switch.
 EMI38.8
 stroke 389 to achieve the de-excitation of the motor 170, which stops the magazine, locating the desired empty support 85-18
 EMI38.9
 at the station ready for machining 86.

   It will be understood that with each supporta 'is associated a limit switch control lever 381, but that there is only one limit switch 389 and that it is located at the ready station. 4 machining 86.

  <Desc / Clms Page number 39>

 



   The functions of the various constituent parts of the machine, during a tool change cycle, are shown in the circular diagram in figure 22.



  As shown, seven concentric rings, identified "by the references A through G inclusive, represent the various individual component parts of the machine which are used in a tool change cycle. As shown in the diagram, each of the rings A to G inclusive: comprise a series of identical radial marks which designate the start of a function to be performed by the particular constituent part in question, The radial marks which indicate the start of a function are identified by the references M1 to M 34 inclusive The numerical designation following the letter M of an antification mark represents the starting sequence of the function indicated by a particular radial mark.

   Thus the radial mark Ml. of ring D designates that spindle 62 is to be moved to the "lower level" position and to a "retracted" position, which is the first phase of the tool change cycle. The curved space of a ring, between two adjacent radial marks, represents the interval during which the particular constituent part is in the state Indicated by the legend corresponding to that space. By way of example, the curved space of the ring A, from the radial mark M21, in a clockwise direction, to the mark M13 represents the time interval during which the transfer clamp 306 is find in the position of "lower level".

   Movement of transfer clamp 306 to the "upper level" position is indicated by the radial mark M31.



   Ring B corresponds to the claw 326 of the clamp, 1> transfer 306, the radial marks M3 and 1419 indicating that

  <Desc / Clms Page number 40>

 the claw must be advanced to lock a tool in the collet,. ',,,
 EMI40.1
 "s', a, t, The radial marks 15 and M32 of the ring B indicate that the claw 326 must be retracted so that it acts to release
 EMI40.2
 ta.n n7J% j ..il, bzz a tool #; '. "/, jjg; ': C The next ring, i! identified by ffolt refers to the horizontal position in which the transfer clamp'". i 306 will be located in a tool change cycle. In
 EMI40.3
 this ring, the radial marks M2 and M30, indicate that the "transfer clamp" 306 must be moved to position!.;

   rr ,,. YâY ', "extension" to the "lower level" position The radial marks ,,,', riz and M23 indicate that the transfer clamp 306 should be moved to the "inactive" position at the "lower level" . eg, the radial marks Mil 'and M16 indicate that the transfer clamp must be moved to a position na7igrt.ez. However -; - "and 4, i dant, the movement of the transfer clamp 306 towards the pool- ,,
 EMI40.4
 tion "a7gnée it, as indicated by the radial mark. 1411, will be, accomplished while the transfer clamp 306 is at the
 EMI40.5
 "lower level" position. This is true because the radial mark Mil is found in the section of the diagram which is defined by the extension of the ra14ales marks s i2. and N13 of the ring. - '' * M '' '' "* ' <,. <, R.

   Thereby, . any function indicated by a mark
 EMI40.6
 radial of any one of the rings, B to G inclusive, which, lies-in the section of the diagram enclosed by the extension-,
 EMI40.7
 mount of the radial marks M21 and M13 will occur while, r, # s the transfer clamp 306 is in the "level position
 EMI40.8
 inferior".

   On the other hand, the movement of the transfer clamp '.' 306 to the zalligned position, as shown by the radial mark M18, will occur while the transfer clamp is in the upper "level" position! ', This is shown as an extension
 EMI40.9
 the radial mark Mol8 inwards up to 4 common axis 0 '. of the concentric rings, The extension of the radial mark M18 towards

  <Desc / Clms Page number 41>

   the interior reveals that this mark intersects with the curved space of ring A, which is defined by the radial marks M13
 EMI41.1
 and 12J .. This curved space is representative of the time at 9 when transfer clamp 306 is in the "top level" position.

   Ring C in the diagram in the figure has two other radial marks M16 and M33 which indicate that the transfer clamp should be moved to the position "=),
 EMI41.2
 "ready for use". Movement of the transfer clamp 36 to the "ready to use" position, as shown by the radial mark r, I16 will occur while the transfer clamp is in the "upper level" position. On the other hand, the movement of the 'transfer clamp 306 to the'
 EMI41.3
 "ready for use", indicated by the radial mark M33 will occur ;. while the tranlert clamp is in the "lower level" position, z The following concentric ring identified by the letter
 EMI41.4
 D refers to the movement of the spindle.

   This ring has eight radial marks, the M1 mark indicating that the pin 62 should be cut up in the "lower level" position and in a "retracted" position. Following the D-ring clockwise, the radial mark M6 indicates that the pin 62 should be moved to the "upper level" position, while it is held in the "retracted" position.

   The following radial mark M7 indicates that pin 62
 EMI41.5
 must be moved to a position rra73gn ", while it is kept in the position of 'Upper level', The mark,] radial M10 of I $ ring D indicates that pin 62 must be, moved to the workstation, The movement of this broach 62 towards the workstation will be initiated directly from the previous position occupied by the spindle, which is indicated by the curved space defined by the radial marks M7 and M10.

  <Desc / Clms Page number 42>

 This curved space indicates that pin 62 'is in
 EMI42.1
 ',>:, /., J bzz the positions of "higher level" and 1> line ". By con $ .; j':

   However, the start of the spindle movement towards the workstation will occur from these last two positions, however, before the start of the function Indicated '
 EMI42.2
 by the radial mark M10, it will be obvious that two others,; 0..y's ,. foliotions must have been completed. which is indicated
 EMI42.3
 by the radial marks M8 and M9 of the rings E and F respectively, before the position of the radial mark M10 in the ring D. The ring D also includes the mark, '
 EMI42.4
 M24 which indicates that the spindle must be moved towards the t p N'TI -positions of "higher level" and you aligned "and that this movement must be initiated directly from the poster
 EMI42.5
 of work.

   From the "top level $ 'and' positions
 EMI42.6
 "aligned" the next movement of the pin will be towards bzz <t.;%; / ,, the positions of "upper level" and "retracted", which, - rs, 1 is indicated by the radial mark M27, 3 from the posiwl'il] 1.1 '..j " i "1.?1. tion indicated by the curved space defined by the marks, 3 (L'at Xi2? and 1129, the spindle will be moved to the positions of., (J .... ç ;, "lower level" and "retracted", which is indicated by, "/, jll. ([the radial mark M 29.

   The final positioning movement of spindle 62 in the tool change cycle is a return-to-work / station movement, which
 EMI42.7
 is indicated by the radial mark X4 of the ring D.;.,.; ', j /
As shown in Figure 3, the spindle 62 is provided with a collar 401 supported in the bore of the spindle 62 and /, ¯] operable in a well known manner to maintain
 EMI42.8
 a tool in the spindle. The mechanism to order Illopéra-. tion of the collar 401 during a tool fixing operation or during a tool release operation, is shown schematically in the hydraulic diagram

  <Desc / Clms Page number 43>

      of figure 23.

   Carme can be seen, a device of. control 402, comprising a cylinder 403 in which a piston 404 is supported for reciprocation, is contemplated to cause the clamping or releasing movement of the collar 401. The piston 404 has a rod 406 which extends through the outside the cylinder 403 and is connected to the collar 401 in order to effect axial displacements of this collar in one or the other direction. This is how a move-. If the piston 404 is moved to the left, considering Figure 23, the collar 401 will move to the left.



  When it is moved to the left, the collar 401 will be subjected to an expansion towards an open position for the release of a tool or the reception of a new tool On the other hand, a displacement of the piston 404 to the right , considering FIG. 23, provoq @@@ ra an axial displacement to the right of the collar 401 to effect the contraction of this collar for the purpose of locking a tool in the spindle.



   The concentric ring E in the diagram of Figure 22 refers to the collar 401 of the spindle and has four radial marks M4, M8, M26 and M31. The radial marks M4 and M26 indicate that the collet 401 is to be driven to a tool release position. Conversely, the radial marks M8 and M31 indicate that the collet 401 is to be driven to a tool clamping position. In this way, it can be seen that, in a complete tool change cycle, the collet 401 is driven twice towards a release position, which is indicated by the radial marks M4 and M26, and that it is also commanded twice to a clamping position, which is indicated by the radial marks M8 and M31.



   In the diagram of figure 22, the concentric ring F relates to the claw of a particular support of the magazine, which is placed at the station ready for machining 86. The ring F

  <Desc / Clms Page number 44>

      has four radial marks M9, M14, M20 and M25. The marks M9 and M20 indicate that the claw of a particular holder which is disposed at the ready-to-machine station 86 must be retracted to a release position, so that a tool can be withdrawn from the holder or inserted. in a support, On the other hand, the radial marks M14 and M25 indicate that the claw of the support located at the station ready for machining must be advanced into a tool locking position.



   The outermost ring of the diagram in Figure 22, identified by the letter G, relates to magazine 70 and shows the various states of the magazine during a tool change cycle. , Four brands
M12, M17, M22 and M28 are included in this ring G, each ',, of these marks indicating the start of a function of the magazine, Thus the radial marks M12 and M22 indicate that the magazine 70 must be indexed to locate the only other empty support in the magazine at the machine-ready station 86. This. depending on the magazine being primed, the particular holder from which the tool was removed for the previous working operation is again positioned to be re-stored with the same tool.

   On the other hand, the radial marks M17 and M28 both indicate the start of the function during which the magazine is indexed to locate a selected medium from that magazine; at the station ready for machining.



   In the diagram of FIG. 22, a radial line in broken lines, extending from the common center 0, and which is helped by the letter P indicates the start of a first tool change. It will be observed that this line in broken lines passes through the various concentric rings, and, following this line from the common center 0, the various initial conditions of the various constituent parts

  <Desc / Clms Page number 45>

 
 EMI45.1
 pWVMt $ tM d'wTximo * * vmi d6parl) 4th f, bzz ctMM $ eswttt operation using * c: ÀÀÀàÉça .as. qU # 'ra PIMO do t.ll $ iCt p 906 Ot 44 * Joe9 to 3a i ottïffl ..



  40 flnsvom Snf'Pi, P #, c8 q1.3 est ig4mué yar e ywee ''. ûü, w1 40uo% e of ltâmwau A & tya.v? 1. at .; , w Sn% oPPumpé> 9 s198f sf $ 9.aR'I nà. "''.; xoxo>. -.> é <eÀr> l 'teriotw le lonà ào 14 119 "1 Obµ @ 0 ow" 4 "bzz tyavepge space Curves ds aas S .. àsà ± # àe qu4 la griffu> 26 do 19 gimo do t:

  ra gfçjrt 3Ob a ké xéà * v19, fez This line y pasµ * éîâlMfflt 4 t, Z, 41r * r, where the esop * çe oewrP 4ia the annoax op which Soe iqus that 1s. pimo do t # * x * féw1 3 ', found in position pj' $ t. to ï.oil. '. la mawoe, the three * evils at, S and C of diseeme 00 Peortee the clamp of tfjMKfeyt shows quodu d., pa.3 d'wn pmdp,, chtagemeRt d'oti1 this place of t.'i19, 'tt 0 * $. '6' <t <Mjp the Level position .sst'si.er 'st éga1 * u * t & V MM position # ready to isoinploin. h is displaced "Cor * bzz lo% terior along the line P which therefore designates the daa.of the first 096rtClOn of change of Omt4lp on zaza eoineid line with the full radial line M. of the circular ring D.

   This indicates that the first aetton
 EMI45.2
 required in a tool change operation is the
 EMI45.3
 function which is indicated by the Mark mi and which consists of pin 62 being 'moved to the positives of' $ lower level 'and' retracted. 'If pin 62 is
 EMI45.4
 assumed to have completed a work operation under the control of signals from a web, the spindle head 60 should first be retracted and, then, the carriage 49 should move upward in order to position the spindle
 EMI45.5
 retracted to the "lower level" position.



  By moving further towards the exterior along

  <Desc / Clms Page number 46>

 
 EMI46.1
 ,. ''. y. , I,. :: iJJs.n ': .. l' \, 1 ', j ..,, r, -' the line P, we will observe that this 11an6, tavese the space l, ", '" \ tf .. "' He has;' curve of the ring E, which indicates that the spindle collar,. ' 401 is in a sarrRge state, 'jÉÉÉma11, would.' ., <; i normally when the spindle has just finished '! a work operation. The radial line? also passes, 1: ', f. \ through the curved space of the ring F, which indicates that the claw of the magazine support, which is at the ready station. bzz "pvt ,, bzz, at machining 86 by supporting a tool, is advanced so that the tool in the holder is locked there.

   Final-
 EMI46.2
 ment, the line / in dotted lines P crosses a space:. <r.r curve of the outermost ring G, which indicates that the
 EMI46.3
 store has been indexed to select a particular medium ...,: - v ' <, * '..' -M with a view to its location at the station ready for machining 86 "Due", 5 therefore the initial conditions of the various constituent parts of the machine, at the start of a change cycle tool,
 EMI46.4
 7 ..: ...... 1 "It. ::: can be easily determined by considering this d1agrp.nun;

   
It is also evident that, if a radial line is drawn from the common center O, outwards, so as to overlap all the concentric rings A to G inclusive, this radial line will indicate the state of all the parts. components of the machine at the particular instant considered.

   By way of example, another radial line in dashed lines, designated by Q, has been drawn from the common center 0 and crosses the seven concentric rings A to G inclusive, this line corresponding to the end of the first change of tool. ', By moving outwards' along this line Q, it will be seen that at the end of the first tool change operation the transfer pin 306 is in the position
 EMI46.5
 from "lower level" but is then moved to the "1nacti ve" position at "lower level".

   We can also see in the, h: diagram that the pin 62 is disposed at the position of "level

  <Desc / Clms Page number 47>

 upper "and in an" aligned position, in which it is in contact with the tool presented by a particular support arranged at the station ready for machining 86. While still moving. along the broken line Q, which indicates the end of the first tool change operation, this line crosses the curved space of the ring E which indicates that the spindle collar 401 is in a tightening state, of so that it acts to firmly couple the tool to the spindle.

   Moving further along the line Q, it crosses the curved space of the ring F, which indicates that the magazine support, which is at the station ready for machining, has its claw in a position retracted, so that this claw is no longer operative to fix the tool in the support.

   Finally, the line Q, 'crosses the curved space of the outermost ring G, which indicates that the support chosen from the magazine, which was previously located at the station ready for machining, is still at this point. ext.,; -; The constituent parts of the machine being in the position indicated by the curved spaces of the various rings A to G of the diagram, through which passes the line Q corresponding to the end of the first tool change, the second change of tool in a full cycle of change will be initiated. However, before this second change can be initiated, a series of other functions must be completed.



  These functions are indicated by the radial markings M10 to M23 shown in the diagram and described previously,, In the diagram of FIG. 22, there is still another line in broken lines, which has been designated by.



  R, and which being from the common center 0 and is used to designate the start of a second tool change operation. Note that the curved space of the ring D, which is BVant¯.;, / The line R indicating the start of the second tool change, shows that at the end of the first change operation. '

  <Desc / Clms Page number 48>

 
 EMI48.1
 tool, the spindle with a new tool must be moved. '; ¯r.a4, f; :: to the workstation. Note also that the. "" J "/ functions indicated by the curved spaces of the rings. ^ R.,, Y.



  A, B, Ce E, F and G, which lie between the last two '"-.



  , ij,>,; .. j dashed lines, Q and E. must be realigned with the 'zip',. 3p '' 'a' r e rt H. A r YCh. while the spindle is performing a working operation.



   A fourth dashed line, designated by S, is shown in the diagram of figure 22 and corresponds
 EMI48.2
 .., i '> <..; Î. alfa end of the second tool change operation, at 1 "Ô :,) end of the second tool change, the spindle is again moved to the workstation to perform a processing operation. This function is the only function started, at this moment and it is indicated by the curved space of the ring D, which extends between the line S and the line P.



   From the previous description, it will be obvious that
 EMI48.3
 '' '' - '*' the position and state of any component part ',',]),] ./
 EMI48.4
 at any time during a change cycle, "") j) t) J 'tool, can be determined by drawing a radial line'
 EMI48.5
 from the common center 0 of the rings in the diagram in the figure. . 22. The curved spaces of the rings, which this imaginary radial line will intersect, will indicate the position and state of the various constituent parts.



   A hydraulic circuit for controlling the spindle motor 63, the column motor 45, the head carriage motor 52 and the motor 59, for moving the spindle head 60,
 EMI48.6
 is represented schematically in figure 23. The circuit ''. ; The illustrated hydraulic further comprises the circuit for controlling the spindle collar 401. The pressurized hydraulic fluid is obtained from a sump 417 by means of a pump 415 controlled by
 EMI48.7
 a motor 416, in Iue of the supply of this fluid under, .... pressure to the pipes 418 and 419. A control valve servo;

  . , 420 is shown schematically as being connected between a

  <Desc / Clms Page number 49>

 supply line 421 which is connected to the line 418, and a supply line 422 which is connected to the hydraulic motor 63, A: another hydraulic line 423. is connected between the motor 63 through the servo valve 420 to a pipe 424. The servo control valve 420 operates in a manner well known under the control of a motor 428 to selectively change the speed and direction of rotation of the spindle motor 63, The supply line 418 is connected., for the supply of the pressurized fluid, to a branch line 429 which, in turn,

   is connected to supply the fluid pressure to the inlet port of a control valve 430 associated with the mechanism provided to perform the operation of tightening or releasing the collar. Another light from the control valve
430 is connected to the exhaust duct 424 by means of a pipe 431. When a solenoid 434 associated with the valve 430 is energized, the latter will operate to cause the movement to the left of a valve. spool 432, to the position shown in Fig. 23, thereby making a connection of the pressure supply line 429 to a hydraulic line 436 via a passage 437 formed in the spool 432.



   The spool 432 being in its left position, the hydraulic line 433 is connected, via another passage
438 provided in the drawer; to the exhaust line 431,
In this state, the fluid pressure supplied to the right end of cylinder 403, via line 436, will cause piston 404 to move left to move collar 401 to the left as well. and this following a slight distance relative to the spindle 62, to release a tool therein.

   When the collar 401 must be resrré for. fix a tool in an operative position inside the spindle 62, the solenoid 434 is deserted and a solenoid

  <Desc / Clms Page number 50>

 
441 is exiled to cause the displacement, of the drawer towards its extreme right position. The drawer 432 being in its right position, the fluid coming from the right end of the cylinder 403 is evacuated by the pipe 436, towards a passage 442 formed in the spool 432 and to the exhaust line 431.

   At the same time, fluid pressure from supply line 429 flows through another passage 443 of the spool to line 433 and thence to the left end of cylinder 403, causing displacement. to the right of the piston 404 relative to its associated cylinder, with a view to causing clamping of the collar 401 to lock the tool in the spindle 62,
Fluid pressure from pump 415 is supplied to branch line 419, as previously mentioned, to cause various positional movements of the column and carriage as required.



   To achieve a positioning movement of the carriage 49, the motor 52 is under the control of a servo-valve 451 which is supplied with fluid pressure by the operation of a valve 457 actuated by a solenoid. The spool 458 of the, the valve 457 being biased towards its right-hand position, as shown, the servo-valve is connected by a pipe 459 and a passage 461 formed in the spool, to a return pipe 464 which is connected to the main return line 424. The energization of the solenoid 462 causes a displacement;,;

     to the left of the spool 458, which connects the pipe 419 to the pipe 459 via a passage 463 formed in the spool and which is then arranged to connect the pipe: for supplying fluid to the pipe 459. The pressurized fluid circulates then from line 459 to servo-valve 451 which can operate, from control signals, to distribute the pressurized fluid.:. '

  <Desc / Clms Page number 51>

 towards the pipe 466 for the control of the motor 52 ,, in a direction suitable for moving the carriage 49 down.



  To control the speed of rotation of the motor 52, the fluid escapes therefrom through a pipe 467 back to the servo-valve 451 which can then act to control the speed of the flow of the exhaust fluid pressure which crossmember and to direct the exhaust fluid to a return line 468 which is connected to the line. return 464 via a common connection path 469.

   On the other hand, if the desired movement of the carriage 49 is to be in an upward direction, the operation control signals, obtained from an electrical control system 375, in response to the information contained on a tape 378 which is being read, will cause servo valve 451 to operate to direct fluid under. pressure which is fed to the pipe 467 in order to cause the operation of the motor in the opposite direction for the movement of the carriage 49 upwards.

   In this situation, the fluid escaping from motor 52 will flow through line 466 and be returned to the servo valve which acts to measure the exhaust fluid flowing through it to control the rate of upward movement. of the carriage 49, the discharged fluid circulating in the pipes 468 and 469 and returning to the reservoir via the return pipes 464 and 424.



   A similar arrangement is provided for effecting movement of column 41 for positioning spindle 62 along the X axis. Column drive motor 45 is under the control of a servo valve 471 which is. supplied with fluid pressure by the operation of a valve controlled by solenoid 472. The spool 473 of this valve. being biased towards its right position, as shown, the servo-valve 471 is connected, via a pipe 474 and

  <Desc / Clms Page number 52>

 a passage 476 formed in the drawer, to the pipe of
 EMI52.1
 return 464.

   The energization of solenoid 477 causes the z-spool to move to the left, which connects channel 3; ' at
 EMI52.2
 fluid supply station 419 â. the pipe 474 "'"' via a pipe 478 and another passage 479 formed dan7, e ";, ',' drawer and which is then arranged to connect the pipe ,,
 EMI52.3
 478 to the pipe 474 'The pressurized fluid circulates ".r¯w x then from the pipe 474 towards the servo-valve 471 which,% ,,
 EMI52.4
 under operational control of signals, command from! '> u.

   %.> j <,, nant of the electrical control system 375, directs the pressurized fluid to a pipe 481 to actuate the hydraulic motor 45 so that the latter rotates in a direction suitable for moving the column 41 to the right.

   The pressurized fluid going to the motor 45 will circulate from the latter in a line 482 and, from there, to the servo-valve,,
 EMI52.5
 471 which can, at this moment, debit the circulation of the fluid j '(j =' / j,> exhaust which passes through it and direct it towards the return duct 483 which is connected to the common return duct
 EMI52.6
 469th this being in communication with the pipe of ".Î.] / Return 464.

   On the other hand, if the control signals which actuate the servo-valve 471 are such as to require a leftward movement of the column 41, then the servo-valve will be controlled to direct the pressurized fluid to it. is
 EMI52.7
 supplied, via line 474, into line 482 '' '. : 'i:

   , Sµ ($, in order to cause the motor 45 to operate in the opposite direction so that the column 41 moves to the left * In this state, the circulation of the fluid through the motor 45 will take place in, the pipe 481 and return to the servo valve
 EMI52.8
 will be measured to 'v.; thus antr8ler the operating speed, of the motor, the servo valve directing the exhaust fluid in line 483 and, from there, in the common line' ..- '.

  <Desc / Clms Page number 53>

 return line 469 which is connected to return line 464.



   A similar arrangement is provided for moving the spindle head 60 inward or outward in a direction transverse to the directions in which the column 41 and the carriage 49 are movable.



  To achieve the required displacement of the spindle head 60, the drive motor 59 is under the control of a servo valve 486 which is supplied with pressurized fluid by the operation of a solenoid operated valve 487. The spool 488 of the valve 487 being biased towards its left position, as shown, the servo-valve 486 is connected, via a pipe 489 and a passage 491 formed in the spool, to the return pipe 492 which is in communication with the common return duct 469, The energization of the solenoid 493 causes a location to the right of the spool 488, which thus connects a pipe 494, which receives the pressurized fluid from the pressure pipe 419,

   to line 489 via another passage 496 formed in spool 488. The pressurized fluid then flows from line 489 to servo valve 486 and, by its operation under the control of control signals from electrical control system 375 , the pressurized fluid will be directed to a pipe 497 to actuate the hydraulic motor 59 in a direction capable of causing a retraction movement of the spindle head 60 towards the rear of the machine.



  The fluid flowing through the motor 59 passes through a line 498 and returns to the servo valve which operates to control the flow of the exhaust fluid in order to regulate the operating speed of the engine 59. The fluid (exhausted exhaust is discharged from the servo valve 486 into a return line 499 which, in turn, is connected to line 492 leading to common return line 469.

   If the signals from

  <Desc / Clms Page number 54>

 control, which causes the server valve 486 to operate, are such. that the servo-valve is actuated to direct the pressurized fluid in line 498, the motor 95 will then be controlled in the opposite direction, in order to move the spindle head 60 outward or into a position of 'advancement. In this situation, the flow of fluid through the motor 59 will be directed into the line 497 and will be returned to the servo valve, where this fluid will be delivered to control the operating speed of the motor 59, being then discharged. in line 499 to return to the main return line 464.



   All functions and movements of the machine are carried out under the control of recorded data, for example a tape on which a coded program of the functions of the machine to be produced is recorded. Such a control is achieved by an electronic control system 375 responsive to a tape read head, contained in a cabinet 377 shown in Figure 1. The tape read head operates to transmit tape signals. output from - the band coded by digits 378 to the electronic control system for the purpose of adjusting the operation of the machine, CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. Machine-outil comportant un porte-outil destiné à supporter un outil dans une zone de travail pour réaliser des opérations d'usinage, un dispositif de stockage d'outils .supportant une série d'outils destinés à être utilisés par le porte-outil, un dispositif pour déplacer le porte-outil depuis la zone de travail vers le dispositif d'enmagasinage en vue du retour de l'outil précédemment utilisé vers le stockage, et un dispositif de transfert d'outil pouvant être actionné <Desc/Clms Page number 55> pour extraire un nouvel outil hors du dispositif d'enmagasinage et l'introduire dans le porte-outil en vue de réaliser une opération suivante d'usinage. 1. Machine tool comprising a tool holder intended to support a tool in a working area for performing machining operations, a tool storage device supporting a series of tools intended to be used by the holder. tool, a device for moving the tool holder from the work area to the storage device for returning the previously used tool to storage, and an actuatable tool transfer device <Desc / Clms Page number 55> to extract a new tool from the storage device and introduce it into the tool holder in order to carry out a following machining operation. 2. Une machine-outil suivant la revendication 1, dans laquelle le dispositif de transfert d'outil est mobile suivant deux parcours transversaux entre eux en vue du retrait du nouvel outil hors du dispositif d'enmagasinage et de son introduction dans le porte-outil. 2. A machine tool according to claim 1, wherein the tool transfer device is movable along two transverse paths between them for the withdrawal of the new tool from the storage device and its introduction into the tool holder. . 3. Une machine-outil suivant les revendications 1 ou 2, comprenant un poste de réception d'outil, et un dispo- sitif pouvant être commandé pour déplacer le porte-outil vide depuis le dispositif d'enmagasinage vers le poste de réception d'outil, le dispositif de transfert d'outil étant sensible à l'arrivée du porte-outil au point de réception d'outil pour transférer le nouvel outil à ce porte-outil. 3. A machine tool according to claims 1 or 2, comprising a tool receiving station, and a device controllable to move the empty tool holder from the storage device to the receiving station. tool, the tool transfer device being responsive to the arrival of the tool holder at the tool reception point to transfer the new tool to this tool holder. 4. Une machine-outil suivant une quelconque des revendications 1 à 3, comprenant un poste de changement d'outil, un dispositif pour déplacer le porte-outil depuis la zone de travail vers ce poste de changement d'outil, et un dispositif de transfert d'outil pouvant être actionné dans un parcours de déplacement pour saisir et retirer l'outil précédem- ment utilisé hors du porte-outil disposé au poste de changement d'outil, ce dispositif de transfert d'outil pouvant agir sui- vant un second parcours en vue de l'introduction de l'outil précédemment utilisé dans le dispositif d'enmagasinage d'outil. 4. A machine tool according to any one of claims 1 to 3, comprising a tool change station, a device for moving the tool holder from the working area to this tool change station, and a device for tool transfer which can be actuated in a travel path for gripping and withdrawing the tool previously used out of the tool holder arranged at the tool change station, this tool transfer device being able to act according to a second path for the introduction of the tool previously used in the tool storage device. 5. Une machine-outil suivant la revendication 4, comprenant un dispositif pour déplacer le porte-outil vide depuis le poste de changement d'outil vers le dispositif d'enmagasinage d'outil en vue de recevoir un nouvel outil des.. tiné à être utilisé dans l'opération d'usinage suivante, et un dispositif de blocage pouvant agir pour bloquer l'outil engagé sur le porte-outil en vue de la réalisation de l'opération <Desc/Clms Page number 56> suivante d'usinage EMI56.1 6. Machine-outil suivant, une quelconque des reven 7 '."t. ' EMI56.2 dications précédentes, dans laquelle le porte-outil est cont. 5. A machine tool according to claim 4, comprising means for moving the empty tool holder from the tool change station to the tool storage device for receiving a new tool from the tool holder. be used in the next machining operation, and a locking device operable to lock the tool engaged on the tool holder for the performance of the operation <Desc / Clms Page number 56> next machining EMI56.1 6. The following machine tool, any of the returns 7 '. "T.' EMI56.2 previous dications, in which the tool holder is cont. 3, , tué par une broche et le dispositif d'enmagasinage d'outil est supporté de façon mobile en vue de la localisation individuelle des outils portés par ce dispositif au poste prêt à l'usinage, et comprenant un dispositif de contrôle sensible à un programme enregistré pour régler l'opération de la machine en vue de localiser un outil choisi porté par le dispositif d'enmagasinage au poste prêt à l'usinage et pour régler les EMI56.3 déplacementade la broche et du dispositif de transfert j;11¯ d'outil afin d'achever l'opération de changement d'outil. 3, killed by a spindle and the tool storage device is movably supported for the individual location of the tools carried by this device at the station ready for machining, and comprising a control device sensitive to a stored program to adjust the machine operation to locate a selected tool carried by the storage device at the station ready for machining and to adjust the EMI56.3 the spindle and the tool transfer device j; 11¯ moved to complete the tool change operation. 7. Une machine-outil suivant une quelconque des revendications précédentes, comprenant un dispositif de EMI56.4 réglage pour régler les déplacements du porte-outïl durant ll' les cycles de changement d'outil de sorte que, durant chaque, cycle alterné de changement d'outil, ce porte-outil est dé- EMI56.5 placé depuis la zone de travail pour introduire l'outil prié- ,g)], cédemment utilisé dans le dispositif d'erunagasinage d'outil ,,','1= et est ensuite déplacé vers un poste prêt à l'usinage pour EMI56.6 , tt : y.. recevoir un nouvel outil en provenance du dispositif de trans- EMI56.7 fert d'outil, et durant l'autre cycle de changement d'outil,/,,j( ce dispositif de réglage produit un déplacement du porteoutil depuis la zone de travail vers le poste prêt à 1'usinagëy5;; 7. A machine tool according to any preceding claim, comprising a device for EMI56.4 adjustment to adjust the movements of the tool holder during the tool change cycles so that, during each alternating cycle of tool change, this tool holder is de- EMI56.5 placed from the work area to introduce the required tool, g)], previously used in the tool storage device ,, ',' 1 = and is then moved to a station ready for machining for EMI56.6 , tt: y .. receive a new tool from the transfer device EMI56.7 tool, and during the other tool change cycle, / ,, j (this adjuster causes the tool holder to move from the work area to the machine-ready station ;; de sorte que le dispositif de transfert d'outil peut retirer EMI56.8 l'outil précédemment utilisé,ce porte-outil étant alors dés , ;.3. placé pour saisir un nouvel outil hors du dispositif dtanmaga Y,j sinage avant de retourner à la zone de travail en vue de l'opération suivante d'usinage, la machine comprenant également un-. so that the tool transfer device can remove EMI56.8 the tool previously used, this tool holder then being dice,;. 3. placed to grab a new tool out of the dtanmaga Y device, j sinage before returning to the work area for the next machining operation, the machine also including a-. ' second dispositif de réglage connecté pour régler les déplacement$ du dispositif de transfert d'outil durant les cycles EMI56.9 de changement déhutil, de sorte que, durant les cycles alternés' , ' ' ' .......5 0 01 .1. 1 t de changement d'outil, ce dispositif de transfert est amené <Desc/Clms Page number 57> a se déplacer pour extraire un outil hors du dispositif d'enmagasinage d'outil et, lorsque le porte-outil arrive au poste prêt à l'usinage, il est déplacé pour introduire l'outil extrait dans le porte-outil, et durant les autres cycles de changement d'outil, ce dispositif de réglage amène le dispositif de transfert d'outil à retirer l'outil pré- cédemment utilisé hors du porte-outil, lorsque ce dernier arrive au poste prêt à l'usinage, '' second adjuster connected to adjust the movements $ of the tool transfer device during cycles EMI56.9 dehutilated change, so that during the alternating cycles ',' '' ....... 5 0 01 .1. 1 t of tool change, this transfer device is brought <Desc / Clms Page number 57> a move to extract a tool from the tool storage device and, when the tool holder arrives at the station ready for machining, it is moved to introduce the extracted tool into the tool holder, and during the other tool change cycles, this adjustment device causes the tool transfer device to withdraw the tool previously used from the tool holder, when the latter arrives at the station ready for machining, et pour transférer l'outil retiré au dispositif d'enmagasinage d'outils. and to transfer the withdrawn tool to the tool storage device. 8, Machine-outil suivant une quelconque des revendications précédentes, comportant un poste prêt à l'u- sinage pour recevoir des outils à transférer au porte-outil, une série de supports prévu, dans le dispositif d'enmagasinage d'outils, chacun de ces supports comportant un outil amovible, ces supports étant disposés pour être déplacés en succession vers le poste prêt à l'usinage par le fonctionnement du dispositif d'enmagasinage, une série de plongeurs associés à chaque support et étant mobiles axialement par rapport au dispositif d'enma- gasinage en vue d'un réglage manuel d'une manière codée pour identifier l'outil porté par le support associé, et un dispo- sitif d'identification disposé pour être actionné en succession' par les plongeurs réglés de chaque support, 8, Machine tool according to any one of the preceding claims, comprising a station ready for machining for receiving tools to be transferred to the tool holder, a series of supports provided, in the tool storage device, each of these supports comprising a removable tool, these supports being arranged to be moved in succession towards the station ready for machining by the operation of the storage device, a series of plungers associated with each support and being movable axially relative to the device storage for manual adjustment in a coded manner to identify the tool carried by the associated holder, and an identification device arranged to be actuated in succession by the set plungers of each holder , lorsque le dispo- sitif d'enmagasinage est actionné, en vue d'identifier les outils au fur et à mesure qu'ils se déplacent vers le poste prêt à l'usinage. when the storage device is activated, in order to identify the tools as they move towards the station ready for machining. 9. Une machine-outil suivant la revendication 7, comprenant un dispositif sélecteur pouvant être actionné pour identifier l'outil choisi à disposer au poste prêt à l'usinage, et un dispositif de contrôle connecté pour commander le fonc- tionnement du dispositif d'enmagasinage à actionner par le dispositif d'identification, en vue de terminer l'opération du dispositif d'enmagasinage lorsque l'outil choisi se trouve <Desc/Clms Page number 58> EMI58.1 poste prêt à l'usinage. ¯,,, , ,,.-,, poste prét i'usinage. '>,;'j,,,l)bég$iig, "'1:u,.,'<,ijt.)>1 Une maah -out.l t0. 'o,">'. j" 1 ,' fl;à" 10. 9. A machine tool according to claim 7, comprising a selector device operable to identify the selected tool to be placed at the station ready for machining, and a control device connected to control the operation of the device. storage to be activated by the identification device, in order to complete the operation of the storage device when the chosen tool is <Desc / Clms Page number 58> EMI58.1 station ready for machining. ¯ ,,,, ,, .- ,, post ready for machining. '> ,;' j ,,, l) bég $ iig, "'1: u,.,' <, ijt.)> 1 A maah -out.l t0. 'o,">'. j "1, 'fl; to" 10. Une machine-outil suivant une quelconque des revendications précédentes, comportantune série de supporta EMI58.2 d'outils, montés sur le dispositif d'enmagasinage d'outil chacun support comportant un de ces outils, un dispositif de blocage dans chaque support, pouvant être commandé'pour bloquer l'outil dans'le support associé/'udispositif des comrùandé monté dans chaque support pour actionner ce dispos r sitif de blocage, et un dispositif de libération moiité.'sur le dispositif d'enrnagasinage dpoutli au poste prêt â,7'usinag,é; A machine tool according to any one of the preceding claims, comprisinga series of supports EMI58.2 tools, mounted on the tool storage device each support comprising one of these tools, a locking device in each support, which can be controlled to lock the tool in the associated support / a mounted control device in each support to actuate this locking device, and a release device moiité.'sur the dpoutli storage device at the ready station, 7 'machining, é; ce dispositif de libération pouvant aglr,,Iorsque4l est actionné, pour rendre inactif le dispositif de commande monté EMI58.3 dans chaque support, afin de suprimer Inaction du dispositifs de blocage du support au poste prêt à ljusinage, en vue de las libération de l'outil. this release device being able to aglr ,, when actuated, to deactivate the mounted control device EMI58.3 in each support, in order to remove the Inaction of the support blocking devices at the station ready for machining, for the release of the tool. ï â Il* Une machine-out4.zl,,,suivant une quelconque des revendications précédentes, comportant une pince prévue sur le dispositif de transfert d'outil en vue de fixer les ou EMI58.4 à celui-ci durant l'opération de transfert, un dispositif,de.j,']1 blocage d'outil, prévu sur cette pince pour y bloquer un outil, un second dispositif de commande monté sur la pince en vue d'actionner le dispositif de blocage pour maintenir l'outil dans la pince, et un dispositif, de libération monté sur le EMI58.5 dispositif de transfert d'outil, ce dispositif, de libération étant apte, lorsqu'il est actionné, à vaincre le fonctionnement du second dispositif de commande en vue de désactiver EMI58.6 1e dispositif de blocage pou$que l'outil soit libéré, ; A machine tool as claimed in any preceding claim including a clamp provided on the tool transfer device for securing the or EMI58.4 to the latter during the transfer operation, a device, de.j, '] 1 tool locking device, provided on this clamp to lock a tool therein, a second control device mounted on the clamp in order to actuate the locking device for holding the tool in the collet, and a release device mounted on the EMI58.5 tool transfer device, this release device being capable, when it is actuated, of overcoming the operation of the second control device in order to deactivate EMI58.6 1st locking device for the tool to be released,; li)µ 1,2, Une machine-outil suivant l'une quelconque z des revendications t, 2e 3e 4. 5, 6 ou 7, dans laquelle le f'1" ,¯: dispositif denmagasinage d'outils comprend un poste prêt à l'usinage pour recevoir les outils qui sont, transférés entre EMI58.7 le dispositif djermagasînage et le porte-outil, une .série de ,¯11; li) µ 1,2, A machine tool according to any one of claims t, 2e 3e 4, 5, 6 or 7, in which the f'1 ", ¯: tool storage device comprises a ready station machining to receive the tools which are transferred between EMI58.7 the storage device and the tool holder, a .series of, ¯11; )/ <Desc/Clms Page number 59> supports prévus sur le dispositif d'emmagasinage d'outil et destinés chacun à supporter l'un des outils du dispositif d'enmagasinage, un dispositif de commande du dispositif d'erunagasinage en vue du déplacement en succession des supports précités vers le poste prêt à l'usinage, et un dispositif sensible à l'absence d'un outil dans l'un quelconque des supports se déplaçant au poste prêt à l'usinage, en' vue d'arrêter l'opération du dispositif d'emmagasinage lorsque le support vide se trouve au poste prêt à l'usinage, en vue de recevoir l'outil précédemment utilisé par le porte-outil, 13. ) / <Desc / Clms Page number 59> supports provided on the tool storage device and each intended to support one of the tools of the storage device, a device for controlling the storage device with a view to moving the aforementioned supports in succession to the ready-to-use station machining, and a device responsive to the absence of a tool in any of the supports moving to the machining ready station, for stopping the operation of the storage device when the support empty is in the position ready for machining, in order to receive the tool previously used by the tool holder, 13. Une machine-outil suivant la revendication 12, comprenant un dispositif sensible à l'enlèvement d'un outil hors du support au poste prêt à @@usinage, pour amorcer le fonctionnement du dispositif d'emmagasinage en vue de la localisation d'un autre support vide au poste prêt à l'usinage, en vue de la réception de 1'outil. précédemment utilisé. A machine tool as claimed in claim 12, including means responsive to removal of a tool from the support at the machining ready station to initiate operation of the storage device for the location of another. empty support at the station ready for machining, with a view to receiving the tool. previously used. 14. Une machine-outil, telle que décrite ci-dessus ou représentée aux dessins annexés. 14. A machine tool, as described above or shown in the accompanying drawings.
BE663409D BE663409A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE663409A true BE663409A (en)

Family

ID=207508

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE663409D BE663409A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE663409A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0068952B1 (en) High productivity machine tools
FR2529127A1 (en) AUTOMATIC TOOL CHANGE APPARATUS, TOOL STORE USED WITH THE APPARATUS, METHOD FOR SELECTIVELY ROTATING TOOL CARROUSEL, AND TOOL HOLDER ASSEMBLY
FR2480659A1 (en) TOOL CHANGER MACHINING CENTER
FR2713530A1 (en) Multi-spindle machine tool.
EP0669185B1 (en) Magazine for changing tools or workpieces on machine tools
EP0161210A1 (en) Conveyor, especially for automatic lathes, having bearing blocks
EP0356389B1 (en) Driving device for multispindle working machines
FR2463660A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR OPERATING A MACHINE FOR MACHINING WORKPIECES, WHICH CAN BE EQUIPPED WITH A LARGE NUMBER OF DIFFERENT TOOLS
BE663409A (en)
FR2462100A1 (en) MACHINE TOOL WITH AUTOMATIC TOOL CHANGE
EP0052023B1 (en) Numerically controlled machine tool with tool magazine
EP0027253B1 (en) Turning centre
FR2956993A1 (en) Method for automatically adjusting chuck of digitally-controlled machine tool, involves withdrawing unlocking and displacement devices utilized for unlocking and displacement of jaw and operating device used for operating chuck of tool
EP0936027B1 (en) Device for machining the rear end of a workpiece on a machine-tool
FR2467052A1 (en) Robot tool-change for lathe - uses step rotating tool and magazine wheels on parallel axes with latter reciprocating axially to effect change
FR2504037A1 (en) Digitally controlled turning machine - has milling head also under digital control with interchangeable tools
EP0128257A1 (en) Bar feeding process for a lathe
FR2492292A1 (en) Lathe with two pivoted tool units - has units detachable into either working position or storage carousel
JPH0319021B2 (en)
FR2578460A1 (en) Tool holder turret with hydraulic control
BE522711A (en)
JPS60118403A (en) Crankshaft holding chuck
FR2564352A1 (en) Tool transfer and storage device for milling machines, machining centres and similar machines
CH552441A (en) MACHINE-TOOL WITH AUTOMATIC TOOL CHANGE.
JP3361632B2 (en) Tool unclamping device for machine tools