BE656040A - - Google Patents

Info

Publication number
BE656040A
BE656040A BE656040DA BE656040A BE 656040 A BE656040 A BE 656040A BE 656040D A BE656040D A BE 656040DA BE 656040 A BE656040 A BE 656040A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
conveyor
chain
conveyor according
gutters
gutter
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from DEB72197A external-priority patent/DE1195255B/en
Priority claimed from DEB74348A external-priority patent/DE1233349B/en
Application filed filed Critical
Publication of BE656040A publication Critical patent/BE656040A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH DRILLING; MINING
    • E21FSAFETY DEVICES, TRANSPORT, FILLING-UP, RESCUE, VENTILATION, OR DRAINING IN OR OF MINES OR TUNNELS
    • E21F13/00Transport specially adapted to underground conditions
    • E21F13/06Transport of mined material at or adjacent to the working face
    • E21F13/061Chutes and braking conveyors for average and steep slopes, adapted for mining purposes
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH DRILLING; MINING
    • E21CMINING OR QUARRYING
    • E21C35/00Details of, or accessories for, machines for slitting or completely freeing the mineral from the seam, not provided for in groups E21C25/00 - E21C33/00, E21C37/00 or E21C39/00
    • E21C35/08Guiding the machine
    • E21C35/12Guiding the machine along a conveyor for the cut material
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH DRILLING; MINING
    • E21FSAFETY DEVICES, TRANSPORT, FILLING-UP, RESCUE, VENTILATION, OR DRAINING IN OR OF MINES OR TUNNELS
    • E21F13/00Transport specially adapted to underground conditions
    • E21F13/06Transport of mined material at or adjacent to the working face

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "CONVOYEUR POUR   STRATIFICATIONS     ALLANT   DE 
 EMI1.1 
 LA PENTE b4D AU DHES8AliTft.- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Dans l'exploitation   minière,   on utilise fréquemment des convoyeurs à plateaux comme engins de transport pour le$ stratifications allant de la pente modérée au dressant. 



     On   connaît déjà un convoyeur à plateaux dont la gout- tière convoyeuse présente un montant en équerre du c8t4 rem- blai et un dispositif de guidage pour une machine d'extraction du côté front de taille. Dans la gouttière convoyeuse est disposa un brin de l'organe convoyeur tournant et constitue par les plateaux fixée à une chaîne. 



   Un tel convoyeur 4 plateaux permet d'utiliser des machines d'extraction travaillant soit par coupe, soit par rabotage et dont fait partie le rabot à charbon, ce qui n'é- tait jusqu'ici possible, pour les   stratifications   allant du plan à la pente modérée, qu'à l'aide des convoyeurs dite à raclettes et à double   chaîne,   susceptibles d'absorber la pression d'appui nécessaire de la machine d'extraction dans la file de gouttières. 



   D'autre part, un tel convoyeur a plateaux n'est pas exempt d'inconvénients. Il est sans doute possible d'u- tiliser le oonvoyeur à plateaux   jusqu'à   un certain degré éga- lement pour le transport des fournitures, mais le transport des fournitures ne peut s'effectuer que de haut en bas et non inversement. Cela implique que les fournitures à transporter dans l'exploitation soient livrées dans la galerie supérieure, ce qui comporte, comme l'on sait, des difficultés. Des diffi-   cultes   résultent aussi du tait que les gouttières deviennent comparativement lourdes par suite du dispositif de guidage fixé sur ces dernières du côté front de taille.

   Un haubanage suffisant du convoyeur contre le glissement est ainsi rendu 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 plus difficile, à quoi vient s'ajouter que la file de gout- tières devient lourde au point de ne pas pouvoir être tirée vers le haut. De ce fait, le montage ou le démontage des gouttières convoyeuses d'une file de gouttières installée se trouve pratiquement exclu. D'autre part, le montage et le démontage de gouttières convoyeuses est souvent nécessaire, lorsque la gouttière convoyeuse doit porter sur des longueurs variables de fronts de taille susceptibles de résulter des conditions géologiques. 



   Pour remédier à ces difficultés dans le transport des fournitures, on a déjà proposé de n'utiliser les oonvoy-   eurs   à plateaux que pour le transport des fournitures, tandis qu'un oonvoyeur à raclettes et à double chaîne monté   parallè-   lement aux plateaux est raccordé à ceux-ci, ledit convoyeur étant destiné à transporter le charbon. Cette séparation du transport par deux engins de transport parallèles donne lieu à des travées de largeur disproportionnée qu'on ne peut contrôler que difficilement, En outre, une telle installation de transport ne convient pas pour les stratifications allant de la forte pente au dressant, oar le oonvoyeur à raclettes et à double chaîne n'entre en ligne de oompte que pour les stratifications allant du plan à la pente modérée. 



   On connaît enfin des convoyeurs constitués par une gouttière convoyeuse, dans laquelle sont prévues comme orga- nes transporteurs des palettes ralentisseuses montées mobiles à articulation sur l'un des montants de la gouttière. Les- dites palettes ralentisseuses sont prétendues en direction du montant en équerre opposé et s'écartent d'un bout   oorres-   pondant sous la pression des matériaux transportés.

   De tels convoyeurs conviennent sans doute pour les stratifications allant de la forte-pente au dressant, mais ils ne permettent 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pas de transporter les fournitures, car la déviation des palettes ralentisseuses implique des pressions déterminées que les poids variables des matériaux'ne peuvent pas produire ou les poids des matériaux deviennent grands au point que les palettes ralentisseuses s'éoartent de façon   incontrôlable,   les matériaux glissant alors librement à travers la   gouttière   convoyeuse. 



   Dans les cas où l'on utilise des machines   d'extrao-   tion et en particulier des rabots à charbon sur de tels con-   v oyeurs,   on fixe, comme on le sait, un guidage pour le corps de rabot sur les gouttières du côté front de taille. Le corps du rabot glisse alors le long du guidage et repose par ailleurs par son poids sur le gîte. Cela nécessite, sur les convoyeurs connus, une   sûreté   supplémentaire pour le rabot à l'aide d'une épée qui passe sous les gouttières. 



   Les convoyeurs connue présentent en outre   l'inoon-   vénient qu'il faut ménager une voie de rabotage entre le front 'de taille et les gouttières pour permettre le passage du corps du rabot moins la largeur de ses lames et du guidage qui peut être constituée par exemple, par des tubes de guidage. Cette voie de rabotage présente, en matière de technique de soutène- ment, un inoonvénient considérable, oar la travée de trans- port qui, de toutes façons, ne peut recevoir qu'un soutènement par des rallonges faisant saillie ou qui reste non étançonnée, se trouve ainsi élargie. 



   Pour le fonctionnement des convoyeurs aveo des ra- bots, il faut fournir une quantité d'énergie considérable dont une faible partie seulement est toutefois utilisée pour le travail de dégagement proprement dit du rabot et de ses lames. Le frottement du corps du rabot notamment sur des gîes anfraotueux est considérable et consomme beauooup   d'énergie.   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 conjointement avec la levée de la file de gouttières pour le passage de l'épée du rabot.

   Tandis que la partie du front de taille paraissant à la surface au-dessus de l'arête supérieure du montant coté front do taille de la gouttière ou du guidage du rabot qui s'y trouve fixé, ne nécessite généralement pas de travail de   chargement,   parce qu'elle a'éboule   au-dessus   de la   gouttière,   il faut dégager la raoine, ainsi qu'il cet convenu de l'appeler, du corps du rabot et la charger dans la gouttière. Cela exige aussi des énergies considérables, en particulier lorsque le charbon adhère fortement au gîte. 



   La présente invention a pour objet un convoyeur pour lea stratifications allant de la pente modérée au dres- sant qui ne présente plus les inconvénients qu'il faut attri- buer aux convoyeurs connus et qui ont été expliqués en parti-   culier ci-dessus,   
Le convoyeur selon l'invention offre notamment la possibilité d'un transport sûr des fournitures tant en montée   qu'en   descente, 
Conformément à l'invention, on l'obtient de la   manié- )   re suivante :

   l'organe convoyeur est constitua de façon oon- nue en soi, d'un grand nombre de palettes ralentisseuses mon- tées   à   articulation sur la gouttière, lesdites palettes étant reliées   à   une chaîne de traction traversante et la gouttière convoyeuse recevant un convoyeur à   chaînes   pour fournitures sur le côté opposé aux   charnières   des palettes ralentisseuses. 



     Cn   obtient ainsi qu'à l'aide de la chaîne de trac- tion, on puisse faire pivoter les palettes ralentisseuses hors de la gouttière convoyeuse et contre le montant cote front de taille, ce qui ménage un passage pour le matériel fixé sur le oonvoyeur à chaîne pour fournitures. En même temps, les palettes ralentisseusees peuvent être amenées à une posi- tion extrême de blooage, de sorte que la file de gouttières 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 peut être maintenue ou tirée vers le haut au moyen de la chaîne do traction, ce qui permet par suite le montage et - le démontage des gouttières convoyeuses. 



   De plue, la chaîne de traction permet de positionner les palettes ralentisseuses dana leur position do pivotement la plus favorable, eu égard au transport des fournitures et du charbon. 



   Suivant une forme   d'exécution   pratique du convoyeur conforme à l'invention, le convoyeur chaîne pour fourniture est constitue par une chaîne motrice sans fin montée à l'in-   térieur   des gouttières convoyeuses dans des canaux de recul et d'avance à chaîne sur le montant en équerre   cote   remblai. 



  Une telle chaîne motrice sans fin peut défiler en permanence, ce qui permet d'attacher, selon les   besoins,   le matériel à cette dernière, tandis qu'aveo une chaîne pour fournitures effectuant un mouvement de va-et-vient, seule une amenée intermittente du matériel aérait possible. Il va de soi que les canaux à chaîne peuvent   Atre   agencés à volonté, mais dans le but de conformer facilement la gouttière oonvoyeuse et conformément à une autre caractéristique de l'invention, ils peuvent être exécutés de manière telle que la tôle de la gouttière constitue au moins une paroi de chaque canal à chaîne. Dans ce cas, il s'avère utile, conformément à une autre caractéristique de l'invention, de fixer sur la tôle de la gouttière des cornières formant les parois de chaque canal à chaîne. 



   La chaîne motrice sans fin constituant le convoyeur à chaîne pour fournitures peut être utilisée de différentes manière Sur la forme d'exécution la plus simple du nouveau convoyeur, on   attache à   ladite chaîne motrice uniquement des bottes formées aveo le matériel, le fait d'attacher la botte de matériel soit au brin reculant, soit au brin avançant 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 du convoyeur à chaîne pour fournitures déterminant la   direo-   tion du passage du matériel dans la taille. 



   Par un autre développement de l'invention, la chaîne motrice peut toutefois être réversible et elle coopère alors aveo une benne pour fournitures fixée sur l'un des brins dont la marche parfaite dans le convoyeur est assurée du fait qu'el- le est guidée entre les canaux à chaîne et les extrémités libres des palettes ralentisseuses qu'on a fait pivoter dans la mesure nécessaire dans la gouttière convoyeuse aveo la chaîne de traction. 



   Pour permettre d'y introduire le matériel long, la benne pour fournitures est munie utilement d'une faoe frontale pivotable constituant de préférence le côté en amont de la taille de la benne. Le guidage de la benne pour fournitures sur le montant en équerre côté remblai s'opère d'une part par les   attaches     à   la chaîne motrice et, d'autre part de préférence par des patins fixés à la benne. 



   Si l'on utilise la chaîne de traction déorite ci- dessus pour tirer le convoyeur vers le haut, elle est atta- ohée de préférence, conformément à. une autre caractéristique de l'invention, à au moins un cylindre raccordé au haubanage monté en amont de la taille, Il est évidemment aussi possible de raccorder l'autre extrémité des chaines également à un cylindre, ce qui permet de maintenir la chaîne tendue. 



   Dans l'ensemble, la présente invention donne ainsi surtout la possibilité de pouvoir transporter sans danger du matériel dans le convoyeur, parce que le matériel est guidé par les extfémités libres des palettes ralentisseuses et le montant de la gouttière côté remblai. Il est ainsi possible d'introduire mécaniquement toutes les fournitures   nécessitées   par l'extraction, que ce soit par le bas ou par le haut. Le guidage du matériel empêche de façon sure que celui-ci se 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 dégage en cas de pente plus forte.

   La chaîne de   traction   destinée à actionner les palettes ralentisseuses permet, conjointement avec la forme d'exécution comparativement légère de la gouttière convoyeuse, de tirer vers le haut, si besoin est, le convoyeur et en particulier de monter des gouttières convoyeuses supplémentaires ou de démonter les gouttières convoyeuses superflues, 
La présente invention perfectionne encore le convoy- eur en ce sens que le corps du rabot ne nécessite plus de voie de rabotage et que; sauf l'énergie nécessaire pour abattre le charbon, il consomme une quantité d'énergie nettement inférieure   à   l'énergie consommée par les convoyeurs connus avec rabots. 



   Conformément à l'invention et à l'une de ses autres caractéristiques, cela s'obtient en prinoipe par le fait que le corps de rabot est guidé sur un chemin de glissement constitué sur le fond de la gouttière convoyeuse et que les gouttières convoyeuses prennent appui sur le front de taille. 



   On obtient ainsi, grâce 4 l'invention, que le corps du rabot n'est plus guidé, comme jusqu'à présent, sur le gîte, mais sur la surface lisse et ne donnant ainsi lieu qu'à un frotte- ment minime du fond des gouttières, tandis que celles-ci peuvent passer essentiellement sous l'ensemble du corps du rabot, à l'exception de la partie constituée par les lames. 



   De ce fait, le guidage du rabot peut êtreutilisé comme surface de transport, ce qui revient à dire que la surface de transport et le guidage du rabot peuvent   coïncider.   S'il importe, pour des raisons de technique de soutènement, que la travée de transport soit aussi étroite que possible, on peut se contenter de la largeur du guidage du rabot comme surface de transport. Mais selon la nature des choses, il est aussi possible d'élargir la travée de transport, soit les 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 gouttières convoyeuses pour permettre, le   aas   échéant, de monter un engin de transport dans les gouttières. 



   Sur la forme d'exécution pratique de l'invention, on peut poser librement à   travers   les gouttières   convoyeuses     l'organe   de traction qui, ainsi   qu'il'est   connu en soi,   cet   constitué do préférence par un organe de traction tournant et qui   prdaente   par suite un brin avançant et un brin reculant, et le guider sur le seul rabot même. Il   aient   toutefois avéré utile de guider l'organe de traction sur la face intérieure d'un montant de gouttière convoyeuse côté remblai. Dans ce cas, les   brins   avançant et reculant sont juxtaposée et l'on peut choisir le point d'attache du rabot. Il peut être prévu aussi bien sur le brin avançant que sur le brin reculant. 



   Il est en outre utile de munir le chemin de glisse- ment m4nagd sur les gouttières convoyeuses, conformément à l'in- vention, d'un guidage forcé du rabot. Cette disposition est recommandée en particulier pour décharger lea montante de la   gouttière   et pour empêcher le corps de rabot de se dégager du chemin de glissement. Suivant une forme d'exécution   prête-'   rée, ledit guidage forcé est réalisé en creux. Il convient donc pour loger un ou plusieurs dispositifs auxiliaires. C'est   ainei   qu'il est possible d'utiliser le guidage forcé creux      du corps du rabot pour y loger des moyens d'assemblage pour le   raccordement   des gouttières convoyeuses successives.

   Dans ce cas,   loedits     moyene   4'assemblage peuvent être   réalisée   sous forme de boulons ou de maillons de   chaîne.   Oette   confor-   mation des moyens d'assemblage sur la surface de transport n'était pas possible jusqu'à présent, parce qu'elle ne per- mettait pas la traversée du corps du rabot. 



   Conformément à une autre caractéristique de l'inven- tion, on monte dans le guidage forcé creux une chaîne de retenue      qu'on utilise   comme ancrage   des   gouttières   convoyeuses, en 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 particulier en cas de forte pente. Jusqu'à présent, une telle chaîne de retenue bloquait, tout comme les moyens   d'assemblage,   l'écoulement dea matériaux transportée, ou il fallait la montor, do manière préjudiciable, dans des guidages spéciaux ménagés dans le   corpo   de rabot. Enfin, le guidage forcé creux peut être utilisé comme logement permettant de recevoir le brin reculant de l'organe de traction. 



   Le corps de rabot peut être   conforme,   en princips, à volonté dans le cadre de l'invention, on peut donc aussi utiliser dans le cadre de l'invention, en principe, un corps de rabot conformé de manière oonnue. D'autre part, on peut recommander, eu égard à une plue forte diminution du frotte- ment entre le corps de rabot et sa surface de glissement, de manager des surfaces relativement grandes sur le corps de rabot venant prendre appui sur le chemin de glissement ménagé dans la gouttière convoyeuse. Pour que, dans ce cas, le corps de rabot ne soit pas trop lourd, on le constitue, suivant l'invention, d'un corps de base attaché à l'organe de trac- tion et d'un corps pivotant qui porte les lames de rabot et qu'on peut positionner sur ledit corps de base autour d'un axe vertical contre des butées. 



   Il s'avère utile de conformer le corps de rabot de manière à pouvoir régler sa hauteur, parce qu'il est ainsi pos- sible de passer sur le gîte   par-dessus   une partie de la taille, par exemple sur des parties à forte adhérence du charbon paraissant à la surface, On l'obtient de préférence par le réglage des lames de fond. Suivant l'invention, on   réalise   ce réglage en insérant entre le corps de base et le corps pivotant t coulisseau réglant la hauteur des lames de rabota 
En principe, des gouttières en équerre connues en soi peuvent être utilisées dans le cadre du convoyeur conforme à l'invention, pour lesquelles on peut prévoir, le cas 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 échéant, des pattee rapportées, le chemin de glissement éventuellement avec le guidage forcé état prévu sur le montant du fond de la gouttière.

   Le poids du rabot a pour effet d'appliquer sur de telles gouttières une pression d'appui telle qu'elles ne tendent pas, même en l'absence d'une épée de rabot, de grimper au cours de l'extraction, soit de se poser sur un lit de charbon fin transporté. 



   L'assemblage des gouttières convoyeuses conjointement avec des pattes rapportées suivant l'invention, ledit assem- blage étant prévu de préférence pour les stratifications allant du demi-dressant au dressant, peut facilement aboutir à ce que des parties du matériau transporté commencent à glinser sur les pattes rapportées ou sur le montant de la gouttière coté remblai et qu'elles subissent alors une accélération notable, de sorte qu'elles constituent un danger pour les hommes et le matériel. Pour éviter ces inconvénients, il est proposé par l'invention de fixer sur les pattes rappor- tées un tablier traversant flexible allant essentiellement jusqu'au toit.

   Cette idée d'une importance autonome en soit mais particulière dans le cadre de l'invention a pour résultat que toute la travée de transport peut être utilisée pour l'évacuation du charbon, car les tabliers forment un espace fermé en soi dans la travée de transport. Par suite, le travail de soutènement, que ce soit lors de la mise en place d'un remblai éventuellement prévu ou lors du déplacement du matériel de soutènement, peut être exécuté pendant l'opération de transport et d'extraction.

   Pour la réalisation pratique de l'invention, il est alors important que, grâce à la consti- tution de la travée de transport fermée, le montant de fond puisse être exécuté en faible largeur et qu'on puisse utiliser comme surface de transport supplémentaire non seulement le 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 montant   coté   remblai, mais aussi, le cas échéant, la efface du tablier. 



   Le chemin de glissement du rabot, y compris un guida- ge forcé éventuellement prévu pour le corps de rabot sert tou- tefois, conformément à l'invention, non seulement de surface de transport, mais aussi de voie de roulement pour une ou plu- sieurs bennes de transport pour les fournitures. Ces   bonnes   de transport sont alors attelées, le cas échéant, à l'organe de traction. En cas d'utilisation de telles bennes de trans- port, il est indiqué de fixer les guidages décrits ci-dessus ou aussi des rails de guidage   spéoiaux à   au moins un montant de la gouttière. 



   La présente invention permet tout d'abord de   suppri-   mor la voie de rabotage, ce qui rend le travail de soutènement dans la travée de transport sensiblement plus facile et fait diminuer l'énergie absorbée par le rabot. Cette diminution de l'énergie absorbée permet, d'une part, de réduire le nombre des stations de commande, en supprimant de   préférence   la station de commande inférieure dans le cas d'utilisation de l'installation de rabotage sur des stratifications allant du demi-dressant au dressant, ou d'autre part, l'énergie éoono- misée peut être mise à profit pour réaliser une augmentation correspondants du rendement, On peut l'obtenir en particulier, dans le cas d'utilisation de gouttières légères en équerre, par une prolongation correspondante de la file de gouttières,

   la longueur d'extraction étant ainsi augmentée en   conséquence.   



   La séparation, réalisable selon l'invention, du   travail   transport et d'extraction des autres travaux dans une   ta@@le   d'extraction permet en outre une occupation plus dense e de ce fait, une meilleure utilisation des points d'exploitation, 
Les détails, les autres caractéristiques et aventa- ges de l'invention ressortent de la description détaillé de 

 <Desc/Clms Page number 13> 

      plusieurs formée   d'exécution,   données à titre d'exemple, de l'objet de l'invention à   l'aide   des figurée sur les dessins. 



   - ligure 1 est une vue de face d'une taille en stratification   à   forte pente et équipée d'un convoyeur selon l'invention sans rabot à charbon; - figure 2 est une vue en plan de la taille suivant la   figure Il   - figure 3   cet   une coupe transversale par la ligne A-A de la figure   2;   -   Figure 4   cet une coupe transversale par la ligne B-B de la figure 2;

   - figure 5 cet une coupe   paasant   essentiellement par la direction du filon d'une taille d'extraction équipée d'un convoyeur conforme à une forme d'exécution modifiée de l'invention, -   Figurée   6 et 6a   Bout   respectivement une vue de cô- té et une vue en plan d'un corps de rabot selon l'invention, tel qu'il est utilisé sur le convoyeur représenté à la figure 
5 ;   -   Figure 7 représente un convoyeur euivant la figure 
5 utilisant une ou plusieurs bennes de transport pour fourni- tures; - Figure 8 montre en représentation correspondant à la figure 5 un convoyeur conforme à l'invention en forme d'exécution modifiée;

   - Figure 9 montre en représentation correspondant à la figure 8 l'installation de rabotage qui y   est   dessinée, en utilisant une ou plusieurs bennes do transport pour fourni- tures. 



   Sur les figures, a été représenté un convoyeur pour machines d'extraction agissant par rabotage qui seront décrites plus amplement ci-après, à savoir conformément à la forme 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 d'exécution   représentât!   à titre d'exemple un rabot à charbon 1 dans une taille à stratifioation à forte ponte.   La   conforma- tion du rabot à charbon et de ces guidages sera décrite en détail ci-dessous. 



   Le convoyeur Conforme aux figures 1 à 4 est constitué de   gouttières   convoyeuses 2 assemblées en une file de gouttiè- res 3 susceptible   d'être   haubanée à ces   extrémités,   lesdites gouttières 6tant munies, comme le montrent les vues en coupe des   figures 3   et 4, du côté remblai d'un montant en équerre   4   et du   côté   front de taille d'un montant en équerre 5 qui présente une voie de roulement 5 (voir figure 3) pour une machine d'extraction 1.

   Le montant en équerre côté remblai reçoit un convoyeur à chaîne pour fournitures 7 (voir figure 2) et sur les montants en équerre 5 coté front de taille sont montres   mobiles à   articulation des palettes ralentisseuses 9 relises, conformément à la forme d'exécution représentée à titre d'exemple, à une chaîne de traction traversante 8 et faisant saillie dans les gouttières convoyeuses 2. Le montage articulé des palettes ralentisseuses est réalisé par des charnières 10 fixées sur la paroi intérieure du montant en   équerre   5 cote remblai. 



   Conformément   à   la forme d'exécution roprésentée à titre d'exemple aux figures 1 à 4, le convoyeur à chaîne 7 pour fournitures est constitué par une chaîne motrice sans fin montée à l'intérieur des gouttières convoyeuses 2   dans   des oanaux de recul de chaîne   11   et des canaux d'avance de chaîne deux   @ 12   ménagés sur le montant en équerre 4 coté remblai.

   Aux brins de chaîne ainsi formés peuvent être   attachés   au choix des bot- tes de   matériel   dont la direction de transport résulte du séné de marche du brin de chaîne 11 ou 12, 
Chaque tôle de gouttière 2 forme, ainsi   qu'on   le voit      immédiatement dans les figures 3 et 4, au moins une paroi de 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 chacun des canaux 11 et 12. Sur la tôle des gouttières, à savoir en partie sur leur fond ou également sur leur montant en équerre   4   côté remblai sent fixes des cornières 13   consti-   tuant les parois de chacun des canaux 11 et 12. 



   Conformément à la forme d'exécution représentée à titre d'exemple dans les figures, une chaîne motrice 7 est reliée à des commandes par chaîne 16 montées aux stations de haubanage 14 et 15. Selon la forme d'exécution représentée à titre d'exemple, on utilise à la station de haubanage   supérieu-   re 14 une commande 16 comportant une roue à chaîne 17, tandis que la chaîne passe sur une simple roue à chaîne   18 à   la sta- tion de haubanage inférieure 15, La commande 16 est réversible et la chaîne motrice tourne sans fin dans la gouttière oonvoy- euse.

   A l'un des brins tournants, conformément à la forme d'exécution représentée   à   titre d'exemple aux figures 1 à   4.,   au brin tournant 11 de la chaîne motrice 7 est attelée une benne 19 pour fournitures qui est guidée entre les canaux à chaîne 11 et 12 et les extrémités libres 20 des palettes ra- lentisseuses 9 qu'on a fait pivoter dans la gouttière oonvoy-   euse a à   l'aide de la chaîne de traction 8. En comparant les figures 3 et 4,   on   se rend compte que la position angulaire des palettes   ralentiseeuses   par rapport à la direction du transport permet le passage de la benne pour fournitures 19.      



   La benne pour fournitures 19 présente par ailleurs une faoe frontale non représentée, pivotable, de préférence en amont de la taille et destinée   à   introduire le matériel long. En outre, la benne pour fournitures possède à ses deux extrémités, comme le montre en particulier la figure 2, des attaohes 23 et 24 pour la chaîne motrice 7 et, de plue, des patins 25 dont on voit l'un à la figure 3. 



   La voie de roulement pour la machine   d'extraction   i est constituée de deux tubes de guidage superposés 26 et 27 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 qui présentent des entretoises 28, par lesquelles ils sont fixée sur le montant en équerre 5 coté front de taille de la gouttière convoyeuse 2. les extrémités des entretoises 28   for.   ment, ainsi qu'il ressort de la figure 3, des pattes de   recou-   vrement pour la fixation des attaches connues en soi et con- stituées par exemple par des raccords, et les tubes de guidage 26 et 27 peuvent s'engager l'un dans l'autre par leurs extré- mitée. Ainsi se trouve constituée une voie de roulement pour la   maohine   d'extraction   1,   ladite voie étant essentiellement rigide et s'étendant sur tout le front de taille. 



   Conformément à la forme d'exécution représentée à titre d'exemple, la chaîne de traction 8 est attachée   tant à   son extrémité en amont de la taille qu'à son extrémité en aval de la taille à des cylindres   29et   30 montés de leur   cote   aux stations de haubenage respectivement 14 et 15. Ces cylindres servent, conjointement avec la chaîne de traction 8, à main- tenir à la position une fois choisie les palettes ralentie- seuses 9, à freiner le charbon à titre supplémentaire, et   ils   fonctionnent en outre comme élément de traction,   lorsqu'il   s'agit de tirer vers le haut le convoyeur   3.   



   Conformément à la forme d'exécution représentée à titre d'exemple aux figures 1 à 4, la commande 16 du convoyeur à chaîne pour fournitures est montée dans la galerie   d'extrao.   tion supérieure 32 sur un cadre tendeur commun 31 qui constitue la pièce principale de la station de haubanage supérieure   14,   tandis qu'à l'autre extrémité du convoyeur 3 un dispositif de renversement de marche susceptible   d'Atre   tendu et dont la forme d'exécution connue en soi n'a donc été ni représentée ni décrite en détail, suffit.

   Conformément à la forme   d'exéou-   tion représentée à titre d'exemple, des cylindres poussoirs 
33 sont, en outre, montée mobiles à articulation sur les mon- tante en équerre 4 côté remblai des gouttières convoyeuses 2, 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 afin de faciliter le déplacement en avant du convoyeur vers le front   de   taille. le convoyeur représenté aux figures 1 à 4 présente, en outre, la possibilité, le cas échéant pour tirer vers le haut l'ensemble   des   gouttières convoyeuses, d'attacher des engins de traction non seulement à la chaîne de traction, mais aussi, à titre   supplémentaire,   à la chaîne du convoyeur de fournitures et aux   gouttières     convoyeuses.   



   Aux figures 5 à 9, a été représenté un convoyeur con- forme à l'invention et équipé d'une   installation   de rabot à charbon. Conformément à la forme d'exécution dudit   oonvoyeur,   représentée à titre d'exemple aux figures 5 à 9, l'installation de rabot à charbon   ont   constituée de gouttières convoyeuses 102 montées le long d'un front de taille 101 et d'un corps de rabot 105 guidé par les gouttières 102 et attaché à un organe de traction désigné par 103 et 104. Le corps de rabot 105 est guidé sur un chemin de glissement ménagé sur le fond 106 des gouttières convoyeuses 102 et les gouttières convoyeuses 102 prennent directement appui sur le front do taille 101. 



  On se rend compte dudit appui direct des gouttières convoy-   eusse   102, en imaginant que l'allure du front de taille se prolonge au-delà des lames du corps de rabot 105, lesquelles seront décrites ci-après. 



   Conformément aux formes d'exécution   représentées   à titre d'exemple aux figures 5 à 9 et en partioulier suivant la figure 5, l'organe de traction est guidé sur la face inté- rieure d'un montant coté remblai 107 de gouttière convoyeuse de la gouttière en équerre représentée sur ladite figure . Il s'agit d'un organe de traction tournant qui présente par suite un brin supérieur désigné par 103 et un brin inférieur 104. 



   Le guidage est constitué de canaux à chaîne 108 et 109 dont le canal à chaîne 109 présente un orifice 110', à travers lequel 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 le corps de rabot est attacha au brin inférieur 104 de l'or- gane de traction. La commande de l'organe de traction 103 et 104 conçu sous forme de chaîne de rabot cet connue en soi et n'a donc pas été   représentés   aux figures. Il va de soi qu'il   cet   possible d'attacher le   oorpe   de rabot   105 &   la chaine 103 au lieu de la chaîne 104, tel qu'il a   été     représentât   
Sur le fond des gouttières convoyeuses 102 est fixé un guidage forcé   110   pour le corps de rabot 105.

   Ledit guidage forcé est constitué, comme le montrent les figures, de plaquée latérales et de plaques de recouvrement assemblées et a séné-   ralement   la forme d'un T. Un évidement de forme correspondante cet ménagé sur le   corps   de rabot 105, le rabot recevant ainsi un guidage forcé dans toutes les directions possibles. 



   Conformément aux formes   d'exécution   de   l'invention   représentées à titre d'exemple, le guidage forcé 110 est creux en 111. Dans la cavité 111 ainsi constituée sont logée des moyens d'assemblage 112. lesdits moyens d'assemblage sont con- stitués, par exemple, par un maillon de chaîne   insère,   maie ils peuvent aussi être constituée, par dérogation à ce qui a été représenté à la figure 5, d'un ou de plusieurs boulons d'assemblage. 



   Si l'organe convoyeur constitua des gouttières con- voyeuses 102 réunies par les moyens d'assemblage 112 en une file de gouttières traversante doit être bloqua, en particulier dans le cas d'une assez forte pente, par une chaîne de rete- nue supplémentaire, ladite chaîne de retenue peut aussi être logée dans la cavité 111. Cette possibilité, de même qu'une autre possibilité selon laquelle le brin reculant de l'organe de traction 103 ou 104 peut être placé dans la cavité 111, n'a pas été représentée spécialement aux figures. 



   La conformation du corps de rabot ressort de la re- présentation suivant les figures 6 et   6a,   en corrélation aveo 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 celle suivant les figures 5 ou 8. 



   Conformément à la forme   d'ex@@ution   représentée aux figures 6, 6a et 5, le corps de rabot 105 est constitué d'un corps de base 113 et d'un corps pivotant 114. L'assemblage de ces deux corps constitue un pivot qui réalise un axe vertical 115, Des butées 116 limitent l'ampleur de la rotation que le corps pivotant 114 peut effectuer autour de l'axe 115 par rap- port au corps de base guidé 113. Entre le corps.de base   11@   et le corps pivotant 114 se trouve placé un coulisseau 137. 



  La hauteur dudit ooulisseau est réglable à l'aide de vis 118. 



  Il est ainsi possible de régler notamment la position relative de la lame de fond 117, mais aussi celle des autres lames 118, On peut ainsi fixer en particulier la profondeur, à laquelle la lame de fond 117 doit raboter le charbon adhérant éventuel- lement fortement au gîte 119. 



   Conformément aux formes d'exécution représentées à titre d'exemple d'un oonvoyeur convenant pour les   stratifica-   tions allant du demi-dressant au dressant et équipé d'un rabot, on utilise des gouttières en équerre, bien que la présente invention ne se limite pas aux gouttières en équerre. Lesdites gouttières en équerre sont munies par suite, en plus du mon- tant côté remblai   117,   d'un montant de fond 120. De telles gouttières en équerre sont utilisées conjointement aveo des pattes rapportées 121 dont la forme d'exécution est en princi- pe connue. 



   Sur les pattes rapportées 121 est fixé un tablier 122 flexible montant jusqu'au toit et qui peut être constitué, par exemple, par une pièce de caoutchouc. La travée de trans- port 23 se trouve ainsi complètement séparée de la travée de transport 24 et de la travée de remblai 25 de la taille d'extraction représentée aux figures, ce qui permet   d'exécuter   des travaux dans les travées 124 et 125 à coté du travail 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 d'extraction et de transport dans la travée 123. La matière transportée glissant sur le profil de la patte 121 ne fait donc plue courir aucun danger aux hommes et au matériel dans les travées 124 et 125. 



   En outre, des cylindres poussoirs en arrière et en avant sont montées dans les travées 124 et 125 dont la con-   etruction   est   oonnue   et n'a donc pas   besoin     d'être   expliquée en détail. 



   A la figure 7, on a représenté la possibilité de faire fonctionner l'installation de rabot suivant les figures 5, 6 et 6a conjointement aveo une ou plusieurs bennes de trans- port des fournitures désignées par   126.   Lesdites bennes de transport se déplacent comme le corps de rabot 105   sur   le che- min de glissement 106 ou dans le guidage   forcé   1,10. 



   La forme d'exécution modifiée suivant les figures 8 et 9 du convoyeur ou de l'installation de rabot conformément à l'invention se distingue de la forme d'exécution suivant la figure 5 par un autre guidage de l'organe de traction 103 
130 ou 104, le brin reculant 103 passant à travers un   guidage/connu   en soi, dans le corps de rabot 105.Sur la patte 121,ou sur le montant 187 coté remblai de la gouttière convoyeuse est fixé un rail de guidage 131, afin de guider la ou les bennes de transport des fournitures 126 de la manière montrée par la figure 9 et compréhensible sans plus ample explication, Con.. formément à la constitution en une seule pièce du corps de rabot sont prévus des ooulisseaux 132, 133 pour le réglage des lames de fond 134 dont la fonction correspond à celle du ooulisseau 137 et de la lame de fond 117.

   Il va de soi que la présente invention ne se limite pas aux formes d'exécution décrites et représentées aux figures   à   titre d'exemple. 



     C'est   ainsi qu'il est évident que le rabot représenté aux figu- 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 res 5 à 9 peut   ausei   être utilité eur le convoyeur suivant les figures 1 à 4. Par ailleurs, le rabot suivant lea figures 
3 à 9 n'en   .et   pas non plus réduit aux gouttières en équerre,   pais   on peut aussi utiliser d'autres   genre.   de   gouttières.   



   De plua,   d'autres   modifications Dont encore possibles, sans abandonner pour cela   l'idée   fondamentale de la présente   inven-   tion. 



   REVENDICATIONS 
1.- Convoyeur pour   stratifications   allant de la pente modérée au dressant, comportant une gouttière convoyeuse qui présente un montant en guerre côté remblai et du côté   tront.   de taille un guidage pour une machine d'extraction et munie   d'un   organe convoyeur monté dans la gouttière convoyeuse, ca- ractérisé en ce que l'organe convoyeur est constitué de manière connue en soi d'un grand nombre de palettes ralentisseuses (9) montées à articulation sur la gouttière (3), lesdites palet- tes étant reliées à une chaîne de traction traversante (8) et la gouttière convoyeuse (3) recevant un convoyeur à chaîne (7) pour fournitures sur le cote opposé aux charnières (10) des palettes ralentisseuses.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "CONVEYOR FOR STRATIFICATIONS FROM
 EMI1.1
 THE b4D SLOPE AT DHES8AliTft.-

 <Desc / Clms Page number 2>

 
In mining, tray conveyors are frequently used as transport devices for stratifications ranging from moderate slope to straightening.



     A tray conveyor is already known, the conveyor gutter of which has an angled upright of the backfill c8t4 and a guide device for an extraction machine on the face side of the cut. In the conveyor gutter is arranged a part of the rotating conveyor member and constitutes by the plates fixed to a chain.



   Such a 4-plate conveyor makes it possible to use extraction machines working either by cutting or by planing and of which the coal plane is part, which was not possible until now, for stratifications ranging from plane to plane. the moderate slope, only with the aid of the so-called scraper and double chain conveyors, capable of absorbing the necessary support pressure of the extraction machine in the row of gutters.



   On the other hand, such a tray conveyor is not without drawbacks. It is undoubtedly possible to use the tray conveyor to some extent also for transporting supplies, but transporting supplies can only be done from top to bottom and not vice versa. This implies that the supplies to be transported to the operation are delivered to the upper gallery, which, as we know, involves difficulties. Difficulties also arise from the fact that the gutters become comparatively heavy as a result of the guiding device attached to the gutters on the face face side.

   Sufficient guying of the conveyor against slipping is thus made

 <Desc / Clms Page number 3>

 more difficult, in addition to which the row of gutters becomes so heavy that it cannot be pulled upwards. As a result, the assembly or disassembly of the conveyor gutters from an installed row of gutters is practically excluded. On the other hand, the assembly and disassembly of conveyor gutters is often necessary, when the conveyor gutter has to bear on variable lengths of fronts of size likely to result from geological conditions.



   To overcome these difficulties in the transport of supplies, it has already been proposed to use the tray conveyors only for the transport of supplies, while a scraper and double chain conveyor mounted parallel to the trays is. connected to these, said conveyor being intended to transport the coal. This separation of the transport by two parallel transport units gives rise to disproportionate width spans which can only be controlled with difficulty. In addition, such a transport installation is not suitable for stratifications ranging from the steep slope to the straightening, oar the double chain squeegee conveyor only comes into play for layering from flat to moderate slope.



   Finally, conveyors are known consisting of a conveyor gutter, in which slowing pallets mounted movably articulated on one of the uprights of the gutter are provided as transport members. Said retarder vanes are pretensioned in the direction of the opposite angled upright and move apart at a corresponding end under the pressure of the transported materials.

   Such conveyors are undoubtedly suitable for stratifications ranging from steep slope to straightening, but they do not allow

 <Desc / Clms Page number 4>

 not to transport supplies, as the deflection of the retarder pallets involves set pressures that the varying weights of the materials cannot produce or the weights of the materials become large to the point that the retarder pallets move out of control, the materials slipping then freely through the conveyor gutter.



   In cases where quarrying machines and in particular charcoal planers are used on such conveyors, a guide for the planer body is fixed, as is known, on the gutters on the side. cutting face. The body of the plane then slides along the guide and also rests by its weight on the list. This requires, on known conveyors, an additional security for the planer using a sword which passes under the gutters.



   The known conveyors also have the disadvantage that it is necessary to provide a planing path between the face 'of size and the gutters to allow the passage of the body of the planer less the width of its blades and of the guide which can be formed. for example, by guide tubes. This planing track presents, in terms of support technique, a considerable drawback, oar the transport span which, in any case, can only receive support by protruding extensions or which remains unsupported, is thus enlarged.



   For the operation of conveyors with planers, a considerable amount of energy must be supplied, of which only a small part is used for the actual work of clearing the plane and its blades. The friction of the body of the planer, in particular on frost-resistant rocks, is considerable and consumes a lot of energy.

 <Desc / Clms Page number 5>

 together with the lifting of the row of gutters for the passage of the plane sword.

   While the part of the working face appearing on the surface above the upper edge of the upright on the face side of the gutter or the plane guide which is attached to it, generally does not require loading work, because it has crumpled over the gutter, it is necessary to free the raoin, as it was agreed to call it, from the body of the plane and load it into the gutter. It also requires considerable energy, especially when the coal adheres strongly to the deposit.



   The object of the present invention is a conveyor for laminations ranging from the moderate slope to the height which no longer presents the drawbacks which must be attributed to known conveyors and which have been explained in particular above,
The conveyor according to the invention offers in particular the possibility of safe transport of supplies both up and down,
According to the invention, it is obtained in the following manner:

   the conveyor member is constituted, in a manner that is in itself, of a large number of retarder pallets mounted in articulation on the gutter, said pallets being connected to a through traction chain and the conveyor gutter receiving a chain conveyor for supplies on the side opposite to the hinges of the retarder pallets.



     With the help of the traction chain, it is thus obtained that the retarder pallets can be swiveled out of the conveyor gutter and against the upright on the working face side, which provides a passage for the material fixed on the conveyor. chain for supplies. At the same time, the slowing paddles can be brought to an extreme blocking position, so that the row of gutters

 <Desc / Clms Page number 6>

 can be maintained or pulled upwards by means of the traction chain, which consequently allows the assembly and - disassembly of the conveyor gutters.



   In addition, the traction chain allows the retarder pallets to be positioned in their most favorable pivoting position, having regard to the transport of supplies and coal.



   According to a practical embodiment of the conveyor according to the invention, the chain conveyor for supply is constituted by an endless drive chain mounted inside the conveyor gutters in recoil and chain feed channels on the inside. the angle upright on the backfill side.



  Such an endless drive chain can run continuously, which makes it possible to attach, as required, the material to the latter, while having a supply chain performing a back and forth movement, only an intermittent feed. material aéait possible. It goes without saying that the chain channels can be arranged at will, but in order to easily shape the oonvoyeuse gutter and in accordance with another characteristic of the invention, they can be made in such a way that the sheet of the gutter constitutes at least one wall of each chain channel. In this case, it proves to be useful, in accordance with another characteristic of the invention, to fix angles on the sheet metal of the gutter forming the walls of each chain channel.



   The endless drive chain constituting the chain conveyor for supplies can be used in different ways In the simplest embodiment of the new conveyor, only bundles formed with the material are attached to said drive chain, the fact of attaching the bundle of material either with the retreating strand or with the advancing strand

 <Desc / Clms Page number 7>

 of the chain conveyor for supplies determining the direction of the passage of the material in the size.



   By another development of the invention, the drive chain can however be reversible and it then cooperates with a bucket for supplies fixed on one of the strands, the perfect running of which in the conveyor is ensured by the fact that it is guided. between the chain channels and the free ends of the retarder pallets which have been pivoted to the extent necessary in the conveyor gutter with the traction chain.



   To allow long material to be introduced therein, the supply bucket is usefully provided with a pivotable front faoe preferably constituting the upstream side of the size of the bucket. The guiding of the bucket for supplies on the angled upright on the backfill side is effected on the one hand by the attachments to the drive chain and, on the other hand, preferably by skids fixed to the bucket.



   If the traction chain deorite above is used to pull the conveyor upward, it is preferably attached in accordance with. another characteristic of the invention, to at least one cylinder connected to the guying mounted upstream of the waist, it is obviously also possible to connect the other end of the chains also to a cylinder, which makes it possible to keep the chain taut.



   On the whole, the present invention thus gives above all the possibility of being able to transport material without danger in the conveyor, because the material is guided by the free ends of the retarder pallets and the amount of the gutter on the backfill side. It is thus possible to mechanically introduce all the supplies required for the extraction, whether from the bottom or from the top. The guidance of the material reliably prevents the material from

 <Desc / Clms Page number 8>

 clears in the event of a steeper slope.

   The traction chain for actuating the retarder paddles, together with the comparatively light design of the conveyor gutter, allows the conveyor to be pulled up, if necessary, and in particular to mount additional conveyor gutters or to dismantle superfluous conveyor gutters,
The present invention further improves the conveyor in that the body of the planer no longer requires a planing track and that; apart from the energy required to fell the coal, it consumes a quantity of energy considerably less than the energy consumed by known conveyors with planers.



   According to the invention and to one of its other characteristics, this is obtained in principle by the fact that the planer body is guided on a sliding path formed on the bottom of the conveyor gutter and that the conveyor gutters take support on the waistline.



   It is thus obtained, thanks to the invention, that the body of the plane is no longer guided, as hitherto, on the list, but on the smooth surface and thus only giving rise to minimal friction of the plane. bottom of the gutters, while these can pass essentially under the entire body of the planer, with the exception of the part formed by the blades.



   Therefore, the guide of the plane can be used as the transport surface, which means that the transport surface and the guide of the plane can coincide. If it is important for supporting technical reasons that the transport span is as narrow as possible, the width of the plane guide can be satisfied as the transport surface. But depending on the nature of things, it is also possible to widen the transport span, i.e.

 <Desc / Clms Page number 9>

 conveyor gutters to allow, if necessary, to mount a transport device in the gutters.



   In the practical embodiment of the invention, the traction member which, as is known per se, can be placed freely through the conveyor gutters, which preferably consists of a rotating traction member and which prdaente as a result an advancing strand and a retreating strand, and guide it on the single plane itself. However, it has proved useful to guide the traction member on the inner face of a conveyor gutter upright on the backfill side. In this case, the advancing and retreating strands are juxtaposed and one can choose the point of attachment of the plane. It can be provided both on the advancing section and on the retreating section.



   It is also useful to provide the sliding path fitted on the conveyor gutters, according to the invention, with a forced guide of the plane. This arrangement is recommended in particular to relieve the rising of the gutter and to prevent the planer body from disengaging from the sliding path. According to a ready-made embodiment, said forced guidance is produced in a hollow. It is therefore suitable for housing one or more auxiliary devices. It is thus that it is possible to use the hollow forced guidance of the body of the plane to house therein assembly means for the connection of successive conveyor gutters.

   In this case, loedits means 4'assembly can be made in the form of bolts or chain links. This shaping of the assembly means on the transport surface was not possible until now, because it did not allow the passage of the body of the plane.



   According to another feature of the invention, a retaining chain is mounted in the hollow forced guide which is used as an anchor for the conveyor gutters, in

 <Desc / Clms Page number 10>

 particularly in the event of a steep slope. Until now, such a retaining chain blocked, just like the assembly means, the flow of transported materials, or it was necessary to mount it, detrimentally, in special guides provided in the planer body. Finally, the hollow forced guide can be used as a housing for receiving the retreating strand of the traction member.



   The planer body can conform, in principle, at will within the framework of the invention, it is therefore also possible to use within the framework of the invention, in principle, a planer body shaped in an oonnue manner. On the other hand, in view of a greater reduction in the friction between the planer body and its sliding surface, it can be recommended to manage relatively large surfaces on the planer body coming to rest on the sliding path. provided in the conveyor gutter. So that, in this case, the planer body is not too heavy, it is constituted, according to the invention, of a base body attached to the traction member and of a pivoting body which carries the planer blades and which can be positioned on said base body around a vertical axis against stops.



   It is useful to shape the planer body so that its height can be adjusted, because it is thus possible to pass over the heel over a part of the waist, for example on parts with strong adhesion. coal appearing on the surface, This is preferably obtained by adjusting the bottom blades. According to the invention, this adjustment is carried out by inserting between the base body and the pivoting body a slide adjusting the height of the planing blades
In principle, right-angled gutters known per se can be used in the context of the conveyor according to the invention, for which provision can be made, if necessary

 <Desc / Clms Page number 11>

 if necessary, attached tabs, the sliding path possibly with the forced guidance state provided on the amount of the bottom of the gutter.

   The weight of the planer has the effect of applying to such gutters a bearing pressure such that they do not tend, even in the absence of a planer sword, to climb during the extraction, or to land on a bed of transported fine coal.



   The assembly of the conveyor gutters together with the inserts according to the invention, said assembly preferably being provided for the laminations going from the semi-upright to the upright, can easily result in that parts of the transported material begin to slip on. the tabs attached or on the upright of the gutter on the backfill side and they then undergo a notable acceleration, so that they constitute a danger for people and equipment. To avoid these drawbacks, it is proposed by the invention to fix a flexible through apron extending essentially to the roof on the attached lugs.

   This idea of autonomous importance in itself but particular in the context of the invention results in that the entire transport bay can be used for the removal of coal, because the decks form a space closed per se in the bay of transport. As a result, the support work, whether it is during the installation of a possibly planned backfill or during the movement of the support material, can be carried out during the transport and extraction operation.

   For the practical realization of the invention, it is then important that, thanks to the construction of the closed transport bay, the bottom upright can be made in a narrow width and that it can be used as an additional non-transport surface. only the

 <Desc / Clms Page number 12>

 amount on the backfill side, but also, if applicable, the erase from the deck.



   The slide path of the plane, including a forced guide optionally provided for the plane body, however serves, according to the invention, not only as a transport surface, but also as a runway for one or more. sieurs transport bins for supplies. These transport tickets are then coupled, if necessary, to the traction member. When using such transport skips, it is advisable to fix the guides described above or also special guide rails to at least one upright of the gutter.



   The present invention first of all makes it possible to eliminate the planing track, which makes the supporting work in the transport bay significantly easier and reduces the energy absorbed by the planer. This reduction in the energy absorbed makes it possible, on the one hand, to reduce the number of control stations, by eliminating preferably the lower control station in the case of using the planing plant on stratifications ranging from half - from straightening to straightening, or on the other hand, the energy emitted can be used to achieve a corresponding increase in yield, It can be obtained in particular, in the case of the use of light angled gutters, by a corresponding extension of the row of gutters,

   the extraction length being thus increased accordingly.



   The separation, achievable according to the invention, of the transport and extraction work from the other work in an extraction area also allows a more dense occupation and therefore a better use of the operating points,
The details, other features and adventures of the invention will emerge from the detailed description of

 <Desc / Clms Page number 13>

      several embodiments, given by way of example, of the object of the invention with the aid of the figures shown in the drawings.



   - Ligure 1 is a front view of a cut in steeply sloping stratification and equipped with a conveyor according to the invention without a carbon planer; - Figure 2 is a plan view of the size according to Figure II - Figure 3 this a cross section through the line A-A of Figure 2; - Figure 4 this a cross section through the line B-B of Figure 2;

   - Figure 5 this a section essentially passing through the direction of the vein of an extraction size equipped with a conveyor according to a modified embodiment of the invention, - Figure 6 and 6a End respectively a side view tee and a plan view of a planer body according to the invention, as used on the conveyor shown in Figure
5; - Figure 7 shows a conveyor in the figure
5 using one or more transport bins for supplies; - Figure 8 shows in representation corresponding to Figure 5 a conveyor according to the invention in the modified embodiment;

   - Figure 9 shows in representation corresponding to Figure 8 the planing plant which is drawn therein, using one or more transport bins for supplies.



   In the figures, there has been shown a conveyor for extraction machines acting by planing which will be described more fully below, namely in accordance with the form

 <Desc / Clms Page number 14>

 of execution represented! as an example a charcoal plane 1 in a high layered layering cut. The configuration of the carbon plane and these guides will be described in detail below.



   The conveyor according to Figures 1 to 4 consists of conveyor gutters 2 assembled in a row of gutters 3 capable of being guyed at these ends, said gutters 6 being provided, as shown in the sectional views of Figures 3 and 4, on the backfill side of an angled upright 4 and on the working face side of an angled upright 5 which has a track 5 (see figure 3) for a mining machine 1.

   The angled upright on the backfill side receives a chain conveyor for supplies 7 (see figure 2) and on the angled uprights 5 on the working face side are articulated mobile watches of the retarder paddles 9 re-read, in accordance with the embodiment shown in For example, to a through traction chain 8 and protruding into the conveyor gutters 2. The articulated assembly of the retarder pallets is achieved by hinges 10 fixed to the inner wall of the angled upright 5 on the backfill side.



   In accordance with the embodiment presented by way of example in FIGS. 1 to 4, the chain conveyor 7 for supplies consists of an endless drive chain mounted inside the conveyor gutters 2 in chain recoil channels 11 and two chain feed channels @ 12 provided on the angled upright 4 on the backfill side.

   The chain strands thus formed can be attached to the choice of boxes of material whose direction of transport results from the senna of the chain strand 11 or 12,
Each gutter sheet 2 forms, as can be seen immediately in Figures 3 and 4, at least one wall of

 <Desc / Clms Page number 15>

 each of the channels 11 and 12. On the sheet metal of the gutters, namely partly on their bottom or also on their right-angled amount 4 on the backfill side, angles 13 constituting the walls of each of the channels 11 and 12 are fixed.



   In accordance with the embodiment shown by way of example in the figures, a drive chain 7 is connected to chain controls 16 mounted at the guying stations 14 and 15. According to the embodiment shown by way of example , a control 16 comprising a chain wheel 17 is used at the upper guying station 14, while the chain passes over a single chain wheel 18 at the lower guying station 15, The control 16 is reversible and the drive chain turns endlessly in the convection gutter.

   To one of the rotating strands, in accordance with the embodiment shown by way of example in Figures 1 to 4, to the rotating strand 11 of the drive chain 7 is coupled a bucket 19 for supplies which is guided between the channels chain 11 and 12 and the free ends 20 of the slowing vanes 9 which have been pivoted in the convoying gutter a with the aid of the traction chain 8. Comparing Figures 3 and 4, we can see realizes that the angular position of the retarder pallets in relation to the direction of transport allows the passage of the supply bucket 19.



   The bucket for supplies 19 also has a front faoe, not shown, which can be pivoted, preferably upstream of the waist and intended to introduce long material. In addition, the bucket for supplies has at its two ends, as shown in particular in Figure 2, attachments 23 and 24 for the drive chain 7 and, moreover, pads 25, one of which is seen in Figure 3 .



   The track for the extraction machine i consists of two superimposed guide tubes 26 and 27

 <Desc / Clms Page number 16>

 which have spacers 28, by which they are fixed to the angled upright 5 on the cutting front side of the conveyor gutter 2. the ends of the spacers 28 for. As can be seen from FIG. 3, covering tabs for fixing fasteners known per se and constituted for example by couplings, and the guide tubes 26 and 27 can engage the one inside the other by their ends. Thus there is formed a track for the extraction machine 1, said track being essentially rigid and extending over the entire working face.



   In accordance with the embodiment shown by way of example, the traction chain 8 is attached both at its end upstream of the waist and at its end downstream of the waist to cylinders 29 and 30 mounted at their side to the side. Guying stations 14 and 15 respectively. These cylinders serve, together with the traction chain 8, to hold the slow-down paddles 9 in the position once chosen, to brake the coal additionally, and they also operate as a pulling element, when it comes to pulling up the conveyor 3.



   In accordance with the embodiment shown by way of example in Figures 1 to 4, the control 16 of the chain conveyor for supplies is mounted in the extra gallery. upper tion 32 on a common tensioning frame 31 which constitutes the main part of the upper guying station 14, while at the other end of the conveyor 3 a reversing device capable of being tensioned and of which the shape of execution known per se has therefore not been shown or described in detail, is sufficient.

   In accordance with the embodiment shown by way of example, push cylinders
33 are, moreover, mounted movably with articulation on the right-angled uprights 4 on the backfill side of the conveyor gutters 2,

 <Desc / Clms Page number 17>

 in order to facilitate the forward movement of the conveyor towards the working face. the conveyor shown in Figures 1 to 4 also has the possibility, where appropriate to pull up all the conveyor gutters, to attach traction units not only to the traction chain, but also to additionally, to the supply conveyor chain and conveyor gutters.



   In Figures 5 to 9, there is shown a conveyor in accordance with the invention and equipped with a coal plane installation. In accordance with the embodiment of said conveyor, shown by way of example in Figures 5 to 9, the coal planer installation consisted of conveyor gutters 102 mounted along a face 101 and a body plane 105 guided by the gutters 102 and attached to a traction member designated by 103 and 104. The plane body 105 is guided on a sliding path formed on the bottom 106 of the conveyor gutters 102 and the conveyor gutters 102 bear directly on on the front of size 101.



  One realizes the said direct support of the conveyor gutters 102, by imagining that the shape of the cutting face extends beyond the blades of the planer body 105, which will be described below.



   In accordance with the embodiments shown by way of example in FIGS. 5 to 9 and in particular according to FIG. 5, the traction member is guided on the inside face of an upright on the backfill 107 of the conveyor gutter of the angled gutter shown in said figure. This is a rotating traction member which consequently has an upper strand designated by 103 and a lower strand 104.



   The guide consists of chain channels 108 and 109, the chain channel 109 of which has an orifice 110 ', through which

 <Desc / Clms Page number 18>

 the planer body is attached to the lower strand 104 of the traction member. The control of the traction member 103 and 104 designed in the form of a planer chain that is known per se and has therefore not been shown in the figures. It goes without saying that it is possible to attach the plane of the plane 105 & the chain 103 instead of the chain 104, as shown.
On the bottom of the conveyor gutters 102 is fixed a forced guide 110 for the planer body 105.

   Said forced guide consists, as shown in the figures, of side plates and assembled cover plates and generally has the shape of a T. A correspondingly shaped recess this formed on the plane body 105, the plane receiving thus a forced guidance in all possible directions.



   In accordance with the embodiments of the invention shown by way of example, the forced guide 110 is hollow at 111. In the cavity 111 thus formed are housed assembly means 112. said assembly means are formed , for example, by an inserted chain link, but they can also be constituted, notwithstanding what has been shown in Figure 5, of one or more assembly bolts.



   If the conveyor member constituted conveyor gutters 102 joined by the assembly means 112 in a transverse row of gutters must be blocked, in particular in the case of a fairly steep slope, by an additional retaining chain , said retaining chain can also be housed in the cavity 111. This possibility, as well as another possibility according to which the receding strand of the traction member 103 or 104 can be placed in the cavity 111, has no effect. been shown especially in the figures.



   The conformation of the planer body emerges from the representation according to Figures 6 and 6a, in correlation with

 <Desc / Clms Page number 19>

 that according to figures 5 or 8.



   In accordance with the form of execution shown in Figures 6, 6a and 5, the planer body 105 consists of a base body 113 and a pivot body 114. The assembly of these two bodies constitutes a pivot which provides a vertical axis 115. Stops 116 limit the amount of rotation that the pivoting body 114 can perform about the axis 115 with respect to the guided base body 113. Between the base body 11 @ and the pivoting body 114 is placed a slider 137.



  The height of said slider is adjustable using screws 118.



  It is thus possible to adjust in particular the relative position of the bottom blade 117, but also that of the other blades 118. It is thus possible to fix in particular the depth, at which the bottom blade 117 must plane any coal which may stick strongly. at gîte 119.



   In accordance with the exemplary embodiments of a conveyor suitable for layering ranging from half-dresser to dresser and equipped with a plane, square gutters are used, although the present invention does not apply. not limited to square gutters. Said angled gutters are therefore provided, in addition to the backfill side upright 117, with a bottom upright 120. Such angled gutters are used in conjunction with attached lugs 121, the embodiment of which is mainly known pe.



   On the attached tabs 121 is fixed a flexible apron 122 rising to the roof and which may be constituted, for example, by a piece of rubber. The transport span 23 is thus completely separated from the transport span 24 and the backfill span 25 of the extraction size shown in the figures, which makes it possible to carry out work in the spans 124 and 125 to side of work

 <Desc / Clms Page number 20>

 extraction and transport in bay 123. The transported material sliding on the profile of the leg 121 therefore poses no risk to men and equipment in bays 124 and 125.



   Further, backward and forward push cylinders are mounted in the bays 124 and 125, the construction of which is known and therefore does not need to be explained in detail.



   In FIG. 7, there is shown the possibility of operating the planer installation according to FIGS. 5, 6 and 6a together with one or more containers for transporting supplies designated by 126. Said transport containers move like the planer body 105 on the sliding path 106 or in the forced guide 1.10.



   The modified embodiment according to Figures 8 and 9 of the conveyor or the planer installation according to the invention differs from the embodiment according to Figure 5 by another guide of the traction member 103
130 or 104, the retreating strand 103 passing through a guide / known per se, in the planer body 105. On the tab 121, or on the upright 187 on the backfill side of the conveyor gutter is fixed a guide rail 131, in order to to guide the supply transport bin (s) 126 in the manner shown in Fig. 9 and understandable without further explanation, According to the one-piece constitution of the planer body, sliders 132, 133 are provided for the planer body. adjustment of the ground blades 134, the function of which corresponds to that of the ooulisseau 137 and the ground blade 117.

   It goes without saying that the present invention is not limited to the embodiments described and shown in the figures by way of example.



     It is thus evident that the plane represented in the figures

 <Desc / Clms Page number 21>

 res 5 to 9 can also be useful eur the conveyor according to Figures 1 to 4. Furthermore, the plane according to the figures
3 to 9 .and neither reduced to square gutters, pais one can also use other kinds. of gutters.



   In addition, other modifications of which are still possible, without abandoning the fundamental idea of the present invention for this.



   CLAIMS
1.- Conveyor for stratifications going from the moderate slope to the upright, comprising a conveyor gutter which presents an upright at war on the embankment side and on the tront side. of size a guide for an extraction machine and provided with a conveyor member mounted in the conveyor gutter, characterized in that the conveyor member consists in a manner known per se of a large number of retarder pallets (9 ) mounted in articulation on the gutter (3), said pallets being connected to a through traction chain (8) and the conveyor gutter (3) receiving a chain conveyor (7) for supplies on the side opposite the hinges ( 10) retarder paddles.

 

Claims (1)

2.- Convoyeur selon la revendication 1, caractéri- sé en ce que le convoyeur à chaîne (7) pour fournitures est constitua par une chaîne porteuse sans fin montée à l'intérieur des gouttières convoyeuses (3) dans des canaux de recul et d'avance à chaîne (11, 12) sur le montant en équerre (4) du cote remblai. , 3.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dioations 1 et 2, caractérisé en ce que la tôle de la gouttière constitue au moins une paroi de chaque canal à chaîne (11, 12). 2. Conveyor according to claim 1, charac- terized in that the chain conveyor (7) for supplies is constituted by an endless carrying chain mounted inside the conveyor gutters (3) in recoil channels and d chain feed (11, 12) on the angled upright (4) on the backfill side. 3. Conveyor according to one or the other of claims 1 and 2, characterized in that the sheet of the gutter constitutes at least one wall of each chain channel (11, 12). 4.- Convoyeur à chaîne suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que des cornières (13) <Desc/Clms Page number 22> formant les parois de chaque canal à chaîne (11, 12) sont fixées sur la tôle de la gouttière, 5,.. Convoyeur suivant l'une ou l'autre des revoit- dications 1 à 4, caractérisa en ce que la chaîne motrice nana fin constituant le convoyeur à chat'ne pour fournitures est réversible, une benne (19) pour fournitures étant fixée à l'un des brins de la chaîne motrice,'ladite benne étant guidée entre les canaux à chaîne et les extrémités libres des palet- tes ralentisseuses pivotées dans la gouttière convoyeuse à l'aide de la chaîne de traction. 4.- Chain conveyor according to one or the other of claims 1 to 3, characterized in that the angles (13) <Desc / Clms Page number 22> forming the walls of each chain channel (11, 12) are fixed to the sheet metal of the gutter, 5, .. Conveyor according to one or the other of revoit- dications 1 to 4, characterized in that the nana end driving chain constituting the chain conveyor for supplies is reversible, a bucket (19) for supplies being attached to one of the strands of the drive chain, said bucket being guided between the chain channels and the free ends of the retarder pallets pivoted in the conveyor channel by means of the traction chain. 6.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dications 1 à 5, caractérisa en ce que la benne (19) pour tour- nitures est munie d'une face frontale pivotable permettant d'y introduire le matériel long, ladite face frontale étant, de préférence, la face frontale en amont de la taille de la benne pour fournitures. 6.- Conveyor according to one or the other of claims 1 to 5, characterized in that the bucket (19) for lathes is provided with a pivotable front face allowing the introduction of long material, said front face preferably being the front face upstream of the size of the supply bucket. 7.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dications 1 à 6, caractérisé en ce que la benne pour fourni- tures présente à ses deux extrémités des attaches (23, 24) pour la chaîne motrice (7) et des patins (25)* 8.- Convoyeur suivant la revendication 1, caractéri- sé en ce que la maohine d'extraction est un rabot à charbon comportant un corps de rabot attaché de manière oonnue en soi à un organe de traction, ledit corps de rabot (105) étant guidé sur un chemin de glissement ménagé sur le fond (106) des gout- tières convoyeuses (102) qui prennent directement appui sur le front de taille (101). 7. Conveyor according to one or the other of claims 1 to 6, characterized in that the bucket for supplies has at its two ends fasteners (23, 24) for the drive chain (7) and pads (25) * 8. Conveyor according to claim 1, charac- terized in that the extraction machine is a charcoal planer comprising a planer body attached in a manner known per se to a traction member, said planer body (105) being guided on a sliding path formed on the bottom (106) of the conveyor gutters (102) which bear directly on the working face (101). 9.- Convoyeur suivant la revendication 8, caractéri- sé en ce ue l'organe de traction (103, 104) est guidé sur la face intérieure d'un montant (107) côté remblai de la gout- tire convoyeuse. -.- <Desc/Clms Page number 23> 10.- Convoyeur suivant l'une ou 'autre des reven- dications e et 9, caractérisa en ce qu'un guidage forcé (110) pour le corps de rabot (105) est fixé sur le fond des gouttib- res convoyeuses (102). 9. Conveyor according to claim 8, characterized in that the traction member (103, 104) is guided on the inside face of an upright (107) on the backfill side of the conveyor drop. -.- <Desc / Clms Page number 23> 10. Conveyor according to one or other of claims e and 9, characterized in that a forced guide (110) for the planer body (105) is fixed on the bottom of the conveyor gutters (102 ). 11.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dications 8 à 10, caractérisé en ce que le guidage forcé (110) est creux, des moyens d'assemblage (112) y étant logés pour raccorder entre elles les gouttières convoyeuses successives (102). 11. Conveyor according to one or the other of claims 8 to 10, characterized in that the forced guide (110) is hollow, assembly means (112) being housed therein to connect the gutters together. successive conveyors (102). 12,- Convoyeur suivanjr la revendication 11, oarao- térisé en ce qu'une chaîne de retenue est placée dans le gui- dage creux (110). 12. Conveyor according to claim 11, characterized in that a retaining chain is placed in the hollow guide (110). 13.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dications 11 et 12, caractérisé en ce qu'un brin reculant de l'organe de traction est placé dans le guidage forcé (110), 14.. Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dications 8 à 13, caractérisé en ce que le corps de rabot (105) est constitué d'un corps de basa (113) attaohé à l'organe de traction (103, 104) et d'un corps pivotant (114) qui porte les lames de rabot (117, 118) et qui est réglable sur ledit corps de base autour d'un axe vertioal (115) contre des butées, 15.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dioations 8 à 14, caractérisé en ce qu'entra le corps de base (113)et le corps pivotant (114) est inséré un coulisseau réglant la position en hauteur des lames de rabot (117, 118). 13. Conveyor according to either of claims 11 and 12, characterized in that a receding strand of the traction member is placed in the forced guide (110), 14. Conveyor according to one or the other of claims 8 to 13, characterized in that the planer body (105) consists of a base body (113) attached to the traction member ( 103, 104) and a pivoting body (114) which carries the plane blades (117, 118) and which is adjustable on said base body around a vertical axis (115) against stops, 15.- Conveyor according to one or other of claims 8 to 14, characterized in that between the base body (113) and the pivoting body (114) is inserted a slide adjusting the height position of the plane blades (117, 118). 16.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dications 1 à 15, caractérisé en ce que le montant en équerre coté remblai des gouttières convoyeuses (107, 120) est muni de pattes rapportées (121) , un chemin de glissement (106) et éventuellement un guidage forcé (110) étant prévu sur le montant de fond. <Desc/Clms Page number 24> 16.- Conveyor according to one or the other of claims 1 to 15, characterized in that the angled upright on the backfill side of the conveyor gutters (107, 120) is provided with attached tabs (121), a path of sliding (106) and possibly a forced guide (110) being provided on the bottom upright. <Desc / Clms Page number 24> 17.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dications 8 à 16, caractérisé en ce que sur les pattes rappor- tées (21) est fixé un tablier traversant flexible (22) allant essentiellement jusqu'au toit. 17.- Conveyor according to one or the other of claims 8 to 16, characterized in that on the attached tabs (21) is fixed a flexible through apron (22) extending essentially to the roof. 18.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- ,. dications 1 à 10, caractérisé en ce qu'une ou plusieurs bennes de transport (126) des' fournitures se déplaçant sur le fond de la gouttière et le guidage forcé sont éventuellement atte- lées à l'organe de traotion. 18.- Conveyor following one or the other of the resales,. dications 1 to 10, characterized in that one or more transport bins (126) of the supplies moving on the bottom of the gutter and the forced guide are possibly reached at the trapping member. 19.- Convoyeur suivant l'une ou l'autre des reven- dications 8 à 18, caractérisé en ce que l'un des montants au moins de la gouttière présente des rails de guidage (131), 19. Conveyor according to one or the other of claims 8 to 18, characterized in that at least one of the uprights of the gutter has guide rails (131),
BE656040D 1963-06-06 1964-11-20 BE656040A (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DEB72197A DE1195255B (en) 1963-06-06 1963-06-06 Conveyor for moderately inclined to steep storage
DEB74348A DE1233349B (en) 1963-11-20 1963-11-20 Coal planer for inclined and steep storage

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE656040A true BE656040A (en) 1965-03-16

Family

ID=25966653

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE656040D BE656040A (en) 1963-06-06 1964-11-20

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE656040A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2533520A1 (en) DEVICEABLE LOADING WAGON, ESPECIALLY FOR LOADING DEBLAIS FROM A BALLAST BED PURIFICATION MACHINE
FR2486052A1 (en) TELESCOPIC ARROW WITH TRUNCONS GUIDES MUTUALLY
FR2533242A1 (en) TRANSPORTING AND UNIFORTING CHAIN SYSTEM FOR A RAILWAY CONSTRUCTION MACHINE
FR2585006A1 (en) MOVABLE CARRIER-ELEVATOR, IN PARTICULAR FOR OPEN MINES
BE656040A (en)
EP1564166A1 (en) Support for a roll of a belt conveyor
EP2791421B1 (en) Rail-pushing car and method for placing rails
FR2689466A1 (en) Retractable device for covering and uncovering a two or three-dimensional space.
FR2685307A1 (en) Device for continuous transportation of bulk (loose) materials
EP2042372A1 (en) Tilting-sliding loading bed device for breakdown vehicle.
EP1350742B1 (en) Mobile transport system and method for moving the mobile transport system
FR2927284A1 (en) TRANSPORT TANK OF VARIOUS MATERIAL WITH SHIELD EJECTOR.
FR2483898A1 (en) ENDLESS BAND CONVEYOR SYSTEM FOR THE TRANSPORT OF RAW MATERIALS ON IMPORTANT SLOPES
FR2695328A1 (en) Sorting plant for long material, especially sawn timber.
BE634749A (en)
EP0629565A1 (en) Telescopic table with roller conveyor
FR3019566B1 (en) MACHINE FOR THE CONTINUOUS CONCRETE MILLING OF PITS PROVIDED WITH A WINCH
EP0085790B1 (en) Railway track reconditioning train
BE498215A (en)
BE633223A (en) Single chain pallet transporter
BE335592A (en)
FR2720728A1 (en) Container for use in transportation of goods and mountable on load carrying vehicle
FR2717510A1 (en) Self-propelled machine for clearing dirty ballast from railway tracks
EP1637654A2 (en) Grit spreading device with constant dosing
BE516095A (en)