<Desc/Clms Page number 1>
EMI1.1
?1'!\ct1onnemE:nt.s apportés au t.!'aH,t:me-.t. au cuir..
EMI1.2
La. l)1'é:;c1;:'t. Invention concerne d'une manière générale 1 3wx at;.cncz, du cuir et autres matières, plus 1articulière'!h.:!\t de particu utilisées pour l'assemblage de
EMI1.3
chaussures, par de l'humidité et/ou de l'air dans des conditions
EMI1.4
&ppr<pï'i(ts pour produire les chargements désirés dans leur état et leurs proprî6tt,%4, Cor- 'l;J.'ai t'.:rïlcntD peuvent par exemple ctprd les tral te:!1t1r.t::s suivant , :'.;(:1.113 ou en combinaison :
EMI1.5
de l'air la température ambiante, de l'air chauffé et de
EMI1.6
l'air refroidi, dans chnruc cas avec ou sans humidité adfJltion.nle sous la forme de vapeur cordcnsée, fines
EMI1.7
gouttelettes (par exemple par un pulvérisateur), ou, de la
<Desc/Clms Page number 2>
vapeur d'eau.
L'humidité et/ou l'air peuvent être oblige* do passer au-dessus des diverses parties à des vitesses différentes approprées au traitement particulier envisagé* En particulier, l'invention concerne les appareils pour la réalisation de tels traitements.
L'opération qui consiste à placer les empeignes de chaussures ou atmosphère de vapeurs chaudes pour con- ditionner le cuir, opération dénommée "mulling" en Grande est bien établie et il existe de nombreuses constructions de meuble disponibles dans ce but. Dans certains cas. la* articles devant être conditionnés (soumis à l'opération "mulling") coût simplement suspendus dans un meuble qui en fait est une armoire à vapeur et en son' ensuite enleva ;
dans d'autres cas, la chambre loge un système rotatif d'aubes verticales qui subdivisent le meuble en secteurs, chaque secteur incorporant entre des aubea adjacentes deo moyens tels que crochets, ou un pillier servant à supporter les articles devant être conditionnés.
De. procédé-- d'application de chaleur constituent un autre exemple de traitemerts auxquels la présente invention peut se rapporter, et qui à présent sont souvent résllsés en faisant passer des empeignes mises sur la forme, à travers ou autour de tunnels ou chambres chauffa avec une ou plusieurs ouvertures pour le chargement et déchargeant.
La présente invention consiste en un appareil pour le traitement de cuir ou autres matières* comprenant un meuble louant un ensemble d'aube, divisant ce meuble en acteur.. le meuble présentant une ouverture défini *** un poste de chargement, et ce menble possédant en plue de*
<Desc/Clms Page number 3>
moyens servant à admettre de manière sélective une atmosphère désirée aux parties du meubla devant être traversées par le secteurs do telle sorte que cette atmosphère ne soit pas alimentée dans une mesure substantielle au poste de chargement.
Afin d'éviter ou de réduire l'échappement de la dite atmosphère hors de l'appareil par la dite ouverture, les dites parties du meuble auxquelles l'atmosphère désirée pourra être admise, sont de préférenoe espacées de la dite ouverture d'une distance au moins égale à celle correspondant à l'un des secteurs, pour former une zone de scellement quoique, si la vitesse du rotor et les atmosphères désirées sont telles que los pertes ne seront pas excessives, la distance entre les ouvertures puisse être réduite ;les parties marginales des dites aubes peuvent être disposées de manière à former une fermeture coulissante aveo l'intérieur de la paroi du meuble. La dite ouverture agira normalement comme poste de déchargement ainsi que comme poste de chargement.
L'ouverture qui définit le poste de chargement fournira normalement l'accès pour le chargement en direction radiale, et aura en général une largeur au moins égale à celle de l'ouverture entre les aubes successives.
Selon un arrangement, une seule atmosphère désirée est fournie au meuble depuis un plancher, paroi ou toit autour d'un secteur majeur de telle sorte que des articles chargés entre une paire donnée d'aubes au poste de chargement, traverseront grâce à la rotation continue des aubes, d'abord une zone de scellement telle que -définie dessus, ensuite l'atmosphère désirée et puis une nouvelle zone de scellement avant d'atteindre à nouveau le poste de chargement, et à ce moment ils peuvent être déchargés et
<Desc/Clms Page number 4>
EMI4.1
remplaces par une nouvelle charge.
Selon un autre arrangement;,
EMI4.2
Mi P\:',,\;. appliquer une atmosphère (l0fDl2t1j ci-dessus, mais h un coctcur plus petit du rouble tandis qu'une deuxième .,rr:,=;z;1%.:r dJolr60 pourra être t'ournio à un aeoteur suivant <H ,,::zh3=:. 'or.: idr en direction de la rotation des aubes..
-le,,,, voua de : r;$,.tmer.t séparant de préférence ces deux ; , " "'. '.1:';:;...Do ,;,.;tc rw.n1t:r&. des articles chargés dans le au ,<.)...± Cte chargement peuvent âtre balayés h. lr,#àl .:,;....x "!U ;111.!::.tc!Jr succe on Ive 13 différentes, par c-'-orple *#. travers de la vapeur humide chaude et z, travers d; l'<''-'r ix-c c:;tud,* 'ï'.lzp¯Lat.aca (!'atrnQ:'3phères prédéterminées se .<:1.1t ie r,rzï. :.: appropriée au moyen d'un conduit alimentant ';0:"" atmosphères à une base paroi ou toit du meuble perfore';.
:S,}. (U"Í}:ar.1.. zizi Mar,j(;!,c llppropr1ée la base, paroi ou toit, et/ou on ne formant 3a perforation que sur des portions o.c.ri3es la base, paroi et/ou toit, on pourra effectuer
EMI4.3
la répartition désirée de la vapeur, eu de l'air chaud, ou autre atmosphère. Il est bien entendu que l'expression
EMI4.4
!tpr,;!'for6!1 peut signifier une seule grande ou petite ouverture
EMI4.5
ainsi qu'une pluralité de petites ouvertures.
Un avantage spécial de l'appareil selon la présente invention consiste en ce que des nuages de vapeur ou de grandes quantités d'air chaud ne sont pas perdus aux pointe
EMI4.6
d'adrîinoion et de sortie de la pièce de travail dans le
EMI4.7
Meubla ou hors de celui-ci. Un autre avantage consiste en
EMI4.8
cj que,, si on le déciro, le poste de chargement peut être loinsû ouvert en permanence et peut en fait être débarrassa de toute porto ou tutre dispositif de fermeture.
EMI4.9
La rotation des aubes peut se faire de manière
<Desc/Clms Page number 5>
continue ! alternativement elle peut se faire par étapes, les aubes étant distribuées symétriquement et avancées d'un angle correspondant à l'angle formé entre des aubes successives. Pour un laps de temps total de rotation donné, le mouvement par étapes est plue rapide et réduit les pertes dans le cas où des ouvertures successives sont séparées par une distance moindre que la distance existant entre des aubes successives. Le mouvement par étapes peut également Être plus avantageux pour le chargement et le déchargement.
Des moyens peuvent être prévus, tels que par exemple des bandelettes élastiques, le long des bords des aubes pour délimiter l'atmosphère prédéterminée à la région comprise entre les aubes.
Le meuble a de préférence une forme cylindrique avec son axe vertical, .le:;.; aubes étant supportées par un arbre co-axial.
Selon un arrangement approprié, l'admission de vapeur ce fait entre des sections adjacentes âpres que celles-ci ont quitté le poste de chargement, et pour l'admission d'air chaud entre les .lames secteurs pendant une nouvelle courte de leur avancement, tandis qu'en position intermédiaire l'espace entre ces auteurs est isolé de l'alimentation aussi bien de vapeur que d'air chaud, formant une zone de scellement. of évite de cotte manière la circulation transversale.
D'une Tanière générale, le cabinet cylindrique aura une bace et un toit ou un plafond, une ou plusieurs de ces parties tant perforés sur une surface ou des surfaces coisies, chacune de ces surfaces étant associée
<Desc/Clms Page number 6>
EMI6.1
P. des noyons servant, à faire circuler une atrDoDphbre ?'''{Ù(.tc2';1111Ú':: i travers un secteur respectif du meubla* L'appareil 4o prote 1s diverses opérations telle. que le <.)(..'11<11 t1'1.hUmQht du cuir, ou le traitement par la t:1a,l;,,'ul.', ou le ..:chat, de chaussures ou do parties az.üt;3.Lunâtc:;:
Ue ûhausumrgs, adhésifs et analogues.
EMI6.2
L'invention sera maintenant décrite de plus
EMI6.3
pràs ":.1 oc reportant aux i3as ina ci-joints., dans lesquels
EMI6.4
la fleure 1 est une vue en plan d'un appareil
EMI6.5
pour le :z"n i4nerz û d'empeignes ur forme la figure 2 tz:ït une vue en coupe le long de la ## li;hc A..A de la figure 1.
EMI6.6
la figure 3 ont une vue en coupe le long de la
EMI6.7
liene B-":' de la figure 1. la ;'i)u'e 4 est une vue en plan d'un deuxième mode do 1"...;altiltll)n de l'appareil pour le traitement des
EMI6.8
empoignes. la figure 5 est une coupe développée du trajet
EMI6.9
des C:.I!hd.U l.Jt; rS. travers l'appareil selon la .figure 4, et In ft '.
U1'>;1 #" flat uinj vue en coupe la long de la li 1..: f F tic la figure 4. ï' appcli3. ="310n ici figure 1 à 3, comprend asa ;!1ublc cy1!nd !'iq'..te peu profond ayant un toit 1, une pn..'th.. de baro <# et ut.1l partie de paroi latérale 3o ce prolongeait, autour d'ut- Haoteur majeur de manière à la1;ç:, un\) ouverture frontale indiquée d'une manioro t,;Óné1."nle par le chiffre bzz. Une tige d'actionnenjant 5 patrie4 h travers u.C"!e ouverture formée dans la base 2 et poz'\:.1". un') roue dentée 6 Montés ur un dispositif 7 à c:nbroyt\é: par glissement pour 1 trtuGm1aJi1on du mouveawnt
<Desc/Clms Page number 7>
rotatif au moyen d'une chaîne 8 venant d'une roue dentée 9 actionnée à son tour par une boite d'engrenages 10.
A l'intérieur du meuble, la tige 5 porte une roue aubes ayant un moyeu 11 ainsi que des aubes 12 dirigées radiale- ment et espacées cireonférentiellement, Sur le moyeu 11 et antre chaque paire d'aubes adjacentes 12 se trouve montée une console 13 portant une cheville supérieure* et une cheville inférieure 14 adaptées à supporter une forme* Les aubes 3.2 présentent des dimensions telles que leurs bords balayent de tout près des parois respectives du meuble, et afin d'ameliorer leur fermeture étanche contre ces parois, ces bords pourront présenter des aubes en caoutchouc*
La base 2 du meuble présente deux ouvertures espacées oirconférentiellement en-dessous de la région qui doit être balayée par les aubes 12.
Considérée en direction d'avancement de ces aubes, la première ouverture ou perforation 15 communique directement avec une bouilloire à eau 16 dans laquelle sont montées des éléments de chauffage électriques 17 et qui est également associée avec un dispositif (non-illustré) d'alimentation d'eau à niveau constant. Ce dispositif est montré le plus clairement dans la figure 5 un élément de thermostat 18 est monté dans une rainure la partie supérieure 1 du meuble, ce thermostat et les éléments de chauffage électriques pour la bouilloire 16 étant associés aveo des circuits appropriés de telle sorte qu'une atmosphère humide chaude est engendrée entre les aubea 12 au-dessus de la perforation 15.
L'ouverture 15 est espacée vers l'intérieur depuis
<Desc/Clms Page number 8>
l'ouverture frontale 4 d'une distance ciroonférentielle au moins égale à la distance entre des aubea successive 12, (les aubes étant espacées de manière égale) pour empêcher les pertes de vapeur.
La deuxième ouverture, 19, formée dans la base 2 du meubla, qui est beaucoup plue grande en direction circonférentielle que la première ouverture 15, est espacée de l'ouverture mentionnée en dernier lieu en direction de rotation des aubes 12, donc d'une distance au moins égale à la distance entre ces aubes, de sorte que ces deux ouvertures sont toujours seeliées l'une par rapport à l'autre par au moins une aube. Air*ni qu'on peut le voir des figures 1 et2, on prévoit une circulation d'air chaud entre les aubea 12 pendant que celles-ci se trouvent au-dessus de l'ouverture 19 pendant la traversée du meuble 1, 2 3.
En face de l'ou- verture 19, une ouverture 20 est prévue dans le toit 1 du meubla et une hotte 21 montée sur cotte ouverture recueille l'air qui a été forcé vers le haut par un ventilateur soufflanbt 22 et le retourne au moyen d' un , chenal 23 cers le ventilateur soufflant 22.
Un dispositif électrique de chauffage 24 est monté immédiatement au- dessus du ventilateur soufflant 22 dans le but de chauffer l'air chassé,et un court chenal 25 en forme de ventilateur transporte l'air du dispositif de chauffage 24 vers l'ouverture 19. Dans la hotte 21 se trouve monté un deuxième élément de thermostat 26 ainsi qu'un thermomètre 27. Les ±1 orients de chauffage du dispositif 24 et l'élément de thermostat 26 sont connectes entre eux par des circuits appropriés afin de maintenir la température d'air désirée entre les aubes respectives 12.
Isi à
<Desc/Clms Page number 9>
nouveau, la perforation eu ouverture 19 s'arrêta court devant l'ouverture adjacente 4 à une distance au moins égale à la distance entre le aubes successives 12 pour empOcher la perte d'air chaud.
Pour sctionner l'appareil, on prévoit un moteur électrique approprié 28 connecte avec une boite d'engre- nages 29 par actionnement par courroie (non illustre) ot de là à la boite d'engrenages 10. Le ventilateur soufflant 22 est actionné directement par un moteur électrique 30.
Un trait caractéristique trs avantageux de l'appareil illustra dans les figures 1 et 3 eut que l'espace disponible entre les aubes passant par l'ouverture frontale 4 laisse un banc de travail substantiel. Le moyeu 11 peut décrire une révolution complète en 10 minutes par exemple., de sorte qu'une empeigne forme peut se trouver au-dessus do la bouilloire'17 pendant par exemple une minute, et pourra être soumise au courant d'air chaud, mais relativement sec, au-dessus de l'ouverture 19 pendant 3 ou 4 minutes environ.
Les diverses surfaces du meuble, c'est-à-dire le toit ou la partie supérieure, la paroi latérale en partie cylindrique et la base ou plancher peuvent être pourvus d'isolement thermique et peuvent à l'intérieur être garnis de métal, de préférence d'acier inoxydable. Les Joints hermétiques le long des bords des aubes radiales peuvent 3tre formes de caoutchouc résistant à la chaleur, tel que du néoprène.
Si on le désire, on peut prévoir des moyens pour insuffler un courant séparé d'air à travers la section ("blanking") du meuble entre des ouvertures 15 et 19,
<Desc/Clms Page number 10>
dans le but d'enlever de l'air chargé de vapeur. De cette manière, l'effet méchant de l'air chaud qui ciroule à travers la section suivante du meuble pourra être augmente*
Dans ce cas, la longueur circonférentielle de la section ("Blanking") mentionnée ci-dessus pourra être augmentée, de sorte que lu courant sépare d'air qui passe à travers reste substantiellement scellé de manière étanche de la section à vapeur précédente du meuble.
L'appareil selon les figures 4 à 6 comprend un cylindre peu profond 31 avec des parties plates supérieure et inférieure, et dans le mode de réalisation illustre, il présente un secteur découpé correspondant à. environ un tiers de la circonférence du cercle complet. Un moyeu radial 32 est monté dans le cylindre pour supporter des aubes 33 qui forment avec le moyeu 32 une espèce de roue à aubes.
Des parties d'empeignes de chaussures ou autres parties constituantes analogues 34 sont supportées sur des tiges fixées au moyeu 32. Dans le mode de réalisation Illustré, il y a 24 aubes et chaque secteur défini entre les aubes adjacentes loge quatre empeignes de chaussure*
La partie découpée du cylindre représente un poste de chargement et déchargement, et le nombre de tiges qui ne supportant pas des empoignes variera par conséquent pendant le fonctionnement de l'appareil.
Des lumières 35 sont formées à la partio supérieur* et à la partie inférieure du cylindre et de l'air humide chaud pourra s'écouler à travers ces lumières dans ces secteurs et hors de ces secteur.:., entre le aubes 33, qui sont connectées avec les lumières 35. D'une manière similaire, des lumières 36 sont formées à la partie supérieurs
<Desc/Clms Page number 11>
et 4 la partie intérieure du cylindre 31 et de l'air humide froid peut passer travers ces lumières dans les secteurs et hors des secteurs placés en communication avec ces lumières. Dans le mode de réalisation illustre, il y a quatre séries de lumières pour l'air humide chaud, et trois séries de lumières pour l'air humide froid.
Des bouilloires 37 alimentées d'eau venant d'un récipient à niveau constant approprié (non illustra sont munies d'éléments de chauffage par inversion et sont connectées avec les lucres 35 formées au fond du cylindre 31 au moyen de chenaux 38. Pour les lumières 36, un ventilateur soufflant d'air 39 est connecte par un chenal 40, et un chenal d'épuisement correspondant 41 passe de lumières correspondantes 36 à La partie supérieure du cylindre et établit la connexion avec ur. tuyau d'échappement, lequel si on le désire peut évacuer à l'extérieur du bâtiment dans lequel ne trouve placé l'appareil.
Des pistolets de pulvérisation 42 injectent un brouillard d'eau froide dans le chenal 40.
En fonctionnement, le rotor 32, 33 tourne à une vitesse appropriée, par exemple une révolution en 12 minute et le$ empeignes de chaussures chargées sur les tiges sont ainsi transportées autour du cylindre et reçoivent des traitements alternés par de l'air humide chaud et air humide froid. Entre les traitements sussessifs, les empeigner passent à travers les sections de scellement, de sorte qu'il n'y a pas d'interconnexion entre les deux atmosphères.
La machine fournit 3 1/2 cycles : le quatrième cycle ne doit pas en pratique titre complété par un nouveau traitement à froid parce que les empalée*
<Desc/Clms Page number 12>
EMI12.1
.. ###Vroi'Jl-v:. 'ap<.1('::: -:,1: At ;oute humidité sur 1 1% us-face sera 'r3 . g"',r:é2x;t:fi.' .L mesure que leu empoignes sortent du cylindre et n(;;t ;.'... : vos.
Avec des lucres ayant lee dimensions relatives illustrée uti' = 1; difiCl'A"1I"e::. et vue de rotation de 12 minutes, '#'iV;v*- :,(:C !;('!1J!' Z, trouve 5Oi nect<5 avec chaque lumière chaude t'4 ' L?;' ':ßx' If> :1 et est connecté avec chaque lumière froide ',.?;:r;i1r,';; environ 31 secondes.
Il a été trouvé que ces ;,,'<c.'; 00 :.(;rl1: de:. résultats très sathfa1cant8 maie ne sont pas v-.'.c 1)...:' ';'':;1.. deû dut'yea optimum, et une variation considérable #,<j-t ' '.<--, Ça ,.,t:, x '';ul\lù!'1CHt faire varier le nombre de ,,e ,,: , li .... importait que la température dos traitements humides ; ",1), ,. o:pa;,:..:',; par, ez,Vira:z c5 C si les cmpeicrtes de chaussure ... ,'#t¯..a '#- -ici r1'i. ua.ttw au cuir qui ont été tannés par des m.l.1; ',lv v:;=al>; (par exemple des revêtements de quart) et il ort #'#:-/ '. :r.'t"'., imp"'z''-;aH1; lorsque le captage de l'humidité doit '"# tfr r:I1.!t pour un conditionnement efficace, que l'atmosphère' soit rs;3s;.,.Lerile:a raturée d'humidité et contienne un brouillard s vapeur' cas:c;:s.
Afin ce tenir compte de ces conditions 'hum1.. dits, nn:: dépasser la température permise, il peut être avantageux '.,' iHÍil'ociu1re ie l'air froid ou d'augmenter el t urie autre manière appropriée les pertes de chaleur naturelle dans les zones humides xa,z;â :a. La trous lti dans les chenaux de vapeur 38 sont prévus dai."5 ce bu".:; ils sou connectés par des collecteurs annulaires et r).' d." tuyaux 44 à, faible diamètre avec le ventilateur soufflant -11 cd.r froide en aec valves de contrôle 45 actionnées manuellement cwit 5:,vua:3 pour permettre un réglage du courant d'air froid
<Desc/Clms Page number 13>
du ventilateur soufflant; dans les chenaux de vapour.
Les lumières correspondantes à la partie supérieure du cylindre sont pourvues de dômes 46 et ceux-ci sont connectés par des tuyaux 47 qui éva-
EMI13.1
cuent dans un récipient collecteur alimentai/* le récipient a niveau constant ou dans tout égoût approprié. Dos indicateurs de la température et des thermostats contrôlant les éléments de chauffage par immersion, sont prévus dans les dômes 46. Il est bien entendu que le courant d'air froid vers les trous 43 est très faible par rapport au courant' d'air à vitesse élevée qui doit traverser les zones humides froides, où un circuit rapide est nécessaire pour re- froidir rapidement les empeignes.
Une température de 65* a été mentionnée ci-dessus, mais des températures plus basses ou plus hautes pourront être employées selon les matériaux dont les chaussures Mont fabriquées. Aiusi
EMI13.2
par exemple, des er1pt;.:1./..'1t1C faites nt1rC11ent; en cuir tanné au chrome, peuvent être traitées une température considérablement plus élevée, si on le désira.
EMI13.3
RËVEÎJDICATIONS.
1 Appareil pour le traitement du cuir ou autres matières, comprenant un meuble logeant un ensemble d'aubes divisant ce meuble en secteurs, le meuble présentant une ouverture définissant un poste de chargement, et ce meuble possédant en plus des moyens servant à admettre de manière sélective une atmosphère désirée aux parties du meuble devant être traversées par les secteurs de telle sorte que cette atmosphère ne soit pas alimentée dans une mesure substantielle au poste déchargement.
<Desc / Clms Page number 1>
EMI1.1
? 1 '! \ Ct1onnemE: nt.s brought to t.!' AH, t: me-.t. leather.
EMI1.2
La. L) 1'é:; c1;: 't. The invention relates generally to 1 3wx at; .cncz, leather and other materials, more 1articulière '! H.:! \ T particles used for the assembly of
EMI1.3
shoes, by moisture and / or air under conditions
EMI1.4
& ppr <pï'i (ts to produce the desired loads in their state and their properties,% 4, Cor- 'l; J.'ai t'.: rïlcntD can for example ctprd the tral te:! 1t1r.t :: s following,: '.; (: 1.113 or in combination:
EMI1.5
air ambient temperature, heated air and
EMI1.6
cooled air, in this case with or without added humidity in the form of corded vapor, fine
EMI1.7
droplets (e.g. from a sprayer), or,
<Desc / Clms Page number 2>
water vapour.
Moisture and / or air may be required to pass over the various parts at different rates suitable for the particular treatment contemplated. In particular, the invention relates to apparatus for carrying out such treatments.
The operation of placing the uppers of shoes or an atmosphere of hot vapors to condition the leather, an operation called "mulling" in Grande, is well established and there are numerous furniture constructions available for this purpose. In some cases. the * articles to be packaged (subjected to the operation "mulling") cost simply hung in a cabinet which in fact is a steam cabinet and in its' then removed;
in other cases, the chamber houses a rotating system of vertical vanes which subdivide the cabinet into sectors, each sector incorporating between adjacent aubea deo means such as hooks, or a pillar serving to support the articles to be packaged.
The method of heat application is yet another example of heat treatments to which the present invention may relate, and which are now often achieved by passing uppers placed on the last, through or around tunnels or heated chambers. with one or more openings for loading and unloading.
The present invention consists of an apparatus for the treatment of leather or other materials * comprising a piece of furniture renting a blade assembly, dividing this piece of furniture into an actor. The piece of furniture having an opening defined *** a loading station, and this menble having more *
<Desc / Clms Page number 3>
means for selectively admitting a desired atmosphere to the parts of the furniture to be traversed by the sectors do so that this atmosphere is not supplied to any substantial extent at the loading station.
In order to avoid or reduce the escape of said atmosphere out of the apparatus through said opening, said parts of the cabinet to which the desired atmosphere can be admitted, are preferably spaced from said opening by a distance at least equal to that corresponding to one of the sectors, to form a sealing zone although, if the speed of the rotor and the desired atmospheres are such that the losses will not be excessive, the distance between the openings can be reduced; marginal parts of said vanes can be arranged so as to form a sliding closure aveo inside the wall of the cabinet. Said opening will normally act as an unloading station as well as a loading station.
The opening which defines the loading station will normally provide access for loading in the radial direction, and will generally have a width at least equal to that of the opening between successive vanes.
According to one arrangement, a single desired atmosphere is supplied to the cabinet from a floor, wall or roof around a major sector such that articles loaded between a given pair of vanes at the loading station will pass through by the continuous rotation. vanes, first a sealing zone as defined above, then the desired atmosphere and then a new sealing zone before reaching the loading station again, and at this time they can be unloaded and
<Desc / Clms Page number 4>
EMI4.1
replaced by a new load.
According to another arrangement ;,
EMI4.2
Mi P \: ',, \ ;. apply an atmosphere (l0fDl2t1j above, but h a smaller coctcur of the ruble while a second., rr:, =; z; 1% .: r dJolr60 can be supplied to a following aeotor <H ,, :: zh3 = :. 'or .: idr in direction of blade rotation ..
-the ,,,, voua of: r; $ ,. tmer.t preferably separating these two; , "" '. '.1:';:; ... Do,;,.; Tc rw.n1t: r &. items loaded in the to, <.) ... ± This load can be scanned h. lr, # àl.:,; .... x "! U; 111.! ::. tc! Jr succe on Ive 13 different, by c -'- orple * #. through hot wet steam and z, through d; l '<' '-' r ix-c c:; tud, * 'ï'.lzp¯Lat.aca (!' atrnQ: '3 predetermined spheres se. <: 1.1t ie r, rzï.:. : suitable by means of a duct supplying '; 0: "" atmospheres to a base wall or roof of the perforated cabinet' ;.
: S,}. (U "Í}: ar.1 .. zizi Mar, j (;!, C llppr1ée the base, wall or roof, and / or we only form the perforation on portions ocri3es the base, wall and / or roof , we can perform
EMI4.3
the desired distribution of steam, hot air, or other atmosphere. It is understood that the expression
EMI4.4
! tpr,;! 'for6! 1 can mean a single large or small opening
EMI4.5
as well as a plurality of small openings.
A special advantage of the apparatus according to the present invention is that clouds of vapor or large amounts of hot air are not lost at the tips.
EMI4.6
entry and exit of the workpiece in the
EMI4.7
Furnished or out of it. Another advantage is
EMI4.8
cj that, if we deciro, the loading station can be left open permanently and can in fact be free of any port or other closing device.
EMI4.9
The rotation of the vanes can be done so
<Desc / Clms Page number 5>
keep on going ! alternatively it can be done in stages, the blades being distributed symmetrically and advanced by an angle corresponding to the angle formed between successive blades. For a given total period of rotation, the stepwise movement is faster and reduces losses in the event that successive openings are separated by a distance less than the distance existing between successive blades. Staged movement may also be more advantageous for loading and unloading.
Means may be provided, such as for example elastic bands, along the edges of the blades to delimit the predetermined atmosphere at the region between the blades.
The cabinet preferably has a cylindrical shape with its vertical axis, .the:;.; blades being supported by a co-axial shaft.
According to a suitable arrangement, the admission of steam is made between adjacent sections after they have left the loading station, and for the admission of hot air between the sector blades during a further short period of their advancement, while in the intermediate position the space between these authors is isolated from the supply of both steam and hot air, forming a sealing zone. of this way avoids cross traffic.
In general, the cylindrical cabinet will have a box and a roof or a ceiling, one or more of these parts both perforated on a surface or selected surfaces, each of these surfaces being associated
<Desc / Clms Page number 6>
EMI6.1
P. of the nucleons serving to circulate an atrDoDphbre? '' '{Ù (.tc2'; 1111Ú ':: i through a respective sector of the furniture * The device 4o protects various operations such as the <.) ( .. '11 <11 t1'1.hUmQht of the leather, or the treatment by the t: 1a, l; ,,' ul. ', Or the ..: cat, shoes or do parts az.üt; 3. Lunâtc:;:
Ue ûhausumrgs, adhesives and the like.
EMI6.2
The invention will now be further described.
EMI6.3
pràs ": .1 oc referring to the attached i3as ina., in which
EMI6.4
flower 1 is a plan view of a device
EMI6.5
for the: z "n i4nerz û uppers ur form in figure 2 tz: ït a sectional view along ## li; hc A..A of figure 1.
EMI6.6
Figure 3 is a sectional view along the
EMI6.7
liene B- ": 'of Figure 1. la;' i) u'e 4 is a plan view of a second mode do 1" ...; altiltll) n of the apparatus for the treatment of
EMI6.8
grabs. Figure 5 is a developed section of the path
EMI6.9
des C: .I! hd.U l.Jt; rS. through the device according to .figure 4, and In ft '.
U1 '>; 1 # "flat uinj sectional view along line 1 ..: f F tic figure 4. ï' appcli3. =" 310n here figure 1 to 3, includes asa;! 1ublc cy1! Nd! 'iq' .. shallow te having a roof 1, a pn .. 'th .. of baro <# and ut.1l part of side wall 3o this extended, around ut- Haoteur major so as to la1; ç :, un \) front opening indicated by a manioro t,; Óné1. "nle by the number bzz. An actuator rod jetting 5 homeland4 h through uC"! e opening formed in the base 2 and poz '\ :. 1 ". a ') toothed wheel 6 Mounted on a device 7 with c: ngroyt \ é: by sliding for 1 trtuGm1aJi1on of the movement
<Desc / Clms Page number 7>
rotating by means of a chain 8 coming from a toothed wheel 9 actuated in turn by a gearbox 10.
Inside the cabinet, the rod 5 carries a bladed wheel having a hub 11 as well as vanes 12 directed radially and spaced apart waxonferentially, On the hub 11 and opposite each pair of adjacent vanes 12 is mounted a console 13 carrying an upper ankle * and a lower ankle 14 adapted to support a shape * The vanes 3.2 have dimensions such that their edges sweep very close to the respective walls of the cabinet, and in order to improve their tight closure against these walls, these edges may have rubber blades *
The base 2 of the cabinet has two openings spaced apart oirconferentially below the region which is to be swept by the vanes 12.
Considered in the direction of advance of these blades, the first opening or perforation 15 communicates directly with a water kettle 16 in which are mounted electric heating elements 17 and which is also associated with a device (not shown) for supply water at constant level. This device is shown most clearly in figure 5 a thermostat element 18 is mounted in a groove the upper part 1 of the cabinet, this thermostat and the electric heating elements for the kettle 16 being associated with suitable circuits so that 'a hot humid atmosphere is generated between the aubea 12 above the perforation 15.
The opening 15 is spaced inwardly from
<Desc / Clms Page number 8>
the front opening 4 by a ciroonferential distance at least equal to the distance between successive aubea 12, (the vanes being equally spaced) in order to prevent losses of steam.
The second opening, 19, formed in the base 2 of the furnishing, which is much larger in the circumferential direction than the first opening 15, is spaced from the last mentioned opening in the direction of rotation of the vanes 12, therefore at a distance from the opening mentioned last. distance at least equal to the distance between these blades, so that these two openings are always linked to each other by at least one blade. Air * nor as can be seen in Figures 1 and 2, provision is made for a circulation of hot air between the aubea 12 while the latter are located above the opening 19 during the passage of the cabinet 1, 2 3 .
Opposite the opening 19, an opening 20 is provided in the roof 1 of the furniture and a hood 21 mounted on an opening collects the air which has been forced upwards by a blowing fan 22 and returns it by means of one, channel 23 cers the blowing fan 22.
An electric heater 24 is mounted immediately above the blower fan 22 for the purpose of heating the expelled air, and a short fan-shaped channel 25 carries air from the heater 24 to the opening 19. In the hood 21 is mounted a second thermostat element 26 as well as a thermometer 27. The ± 1 heating orients of the device 24 and the thermostat element 26 are connected to each other by suitable circuits in order to maintain the temperature d. desired air between the respective vanes 12.
Isi to
<Desc / Clms Page number 9>
again, the perforation at the opening 19 stopped short in front of the adjacent opening 4 at a distance at least equal to the distance between the successive vanes 12 to prevent the loss of hot air.
To operate the apparatus, a suitable electric motor 28 is provided connected with a belt drive gearbox 29 (not shown) and thence to the gearbox 10. The blower fan 22 is powered directly by the device. an electric motor 30.
A very advantageous characteristic feature of the apparatus illustrated in Figures 1 and 3 was that the space available between the vanes passing through the front opening 4 leaves a substantial work bench. The hub 11 can describe a complete revolution in 10 minutes for example., So that a shaped vamp can be above the kettle '17 for example one minute, and can be subjected to the current of hot air, but relatively dry, above opening 19 for about 3-4 minutes.
The various surfaces of the furniture, that is to say the roof or the upper part, the side wall in cylindrical part and the base or floor can be provided with thermal insulation and can be lined inside with metal, preferably stainless steel. The seals along the edges of the radial vanes may be forms of heat resistant rubber, such as neoprene.
If desired, means can be provided for blowing a separate stream of air through the section ("blanking") of the cabinet between openings 15 and 19,
<Desc / Clms Page number 10>
for the purpose of removing vapor-laden air. In this way, the nasty effect of the hot air circulating through the next section of the cabinet can be increased *
In this case, the circumferential length of the section ("Blanking") mentioned above could be increased, so that the separating stream of air passing through remains substantially sealed off from the previous steam section of the cabinet. .
The apparatus according to Figures 4 to 6 comprises a shallow cylinder 31 with upper and lower flat portions, and in the illustrated embodiment, it has a cut sector corresponding to. about a third of the circumference of the full circle. A radial hub 32 is mounted in the cylinder to support vanes 33 which form with hub 32 a kind of impeller.
Shoe uppers or other similar component parts 34 are supported on rods attached to hub 32. In the illustrated embodiment, there are 24 vanes and each sector defined between adjacent vanes accommodates four shoe uppers *
The cut out portion of the cylinder represents a loading and unloading station, and the number of rods which do not support grips will therefore vary during operation of the apparatus.
Lumens 35 are formed at the upper part * and at the bottom of the cylinder and hot humid air will be able to flow through these ports in these sectors and out of these sectors.:., Between the vanes 33, which are connected with the lumens 35. In a similar manner, lumens 36 are formed at the upper part.
<Desc / Clms Page number 11>
and 4 the interior part of the cylinder 31 and cold humid air can pass through these lumens into the sectors and out of the sectors placed in communication with these lumens. In the illustrated embodiment, there are four sets of lights for hot humid air, and three sets of lights for cold humid air.
Kettles 37 supplied with water from a suitable constant level vessel (not shown are provided with inversion heating elements and are connected with the louvers 35 formed at the bottom of the cylinder 31 by means of channels 38. For lights 36, an air blowing fan 39 is connected by a channel 40, and a corresponding exhaust channel 41 passes corresponding ports 36 to the upper part of the cylinder and establishes the connection with an exhaust pipe, which if on. the desire can evacuate outside the building in which the device is not placed.
Spray guns 42 inject a mist of cold water into the channel 40.
In operation, the rotor 32, 33 rotates at a suitable speed, for example one revolution in 12 minutes, and the shoe uppers loaded on the uppers are thus carried around the cylinder and receive alternate treatments with hot and humid air. cold humid air. Between sussessive treatments, the uppers pass through the sealing sections, so that there is no interconnection between the two atmospheres.
The machine provides 3 1/2 cycles: the fourth cycle should not in practice be supplemented by a new cold treatment because the impaled *
<Desc / Clms Page number 12>
EMI12.1
.. ### Vroi'Jl-v :. 'ap <.1 (' ::: - :, 1: At; all humidity on 1 1% us-face will be 'r3. g "', r: é2x; t: fi. '. L as their grips come out cylinder and n (;; t; .'...: vos.
With lucres having the relative dimensions illustrated uti '= 1; difiCl'A "1I" e ::. and 12 minute rotation view, '#' iV; v * -:, (: C!; ('! 1J!' Z, find 5Oi nect <5 with each warm light t'4 'L ?;' ': ßx 'If>: 1 and is connected with each cold light',.?;: r; i1r, ';; about 31 seconds.
It was found that these; ,, '<c.'; 00:. (; Rl1: de :. very sathfa1cant8 results but are not v -. '. C 1) ...:' ';' ':; 1 .. deû dut'yea optimum, and considerable variation # , <jt ''. <-, Ca,., t :, x ''; ul \ lù! '1CHt to vary the number of ,, e ,,:, li .... did not matter that the temperature of the treatments wet; ", 1),,. O: pa;,: ..: ',; par, ez, Vira: z c5 C if the shoe cmpeicrtes ...,' # t¯..a '# - -here r1 'i. ua.ttw to leather that have been tanned by ml1;', lv v:; = al>; (eg quarter coverings) and it ort # '#: - /'.: r. ' t "'., imp"' z '' -; aH1; when humidity capture must '"# tfr r: I1.! t for efficient conditioning, that the atmosphere' be rs; 3s;., .Lerile: has erased moisture and contains a mist s vapor 'case: c;: s.
In order to take into account these conditions' hum1 .. said, nn :: exceeding the permissible temperature, it may be advantageous'., 'To use the cold air or to increase or in other appropriate way the losses of natural heat in humid areas xa, z; â: a. The holes lti in the steam channels 38 are provided dai. "5 ce bu".:; they are connected by annular collectors and r). ' d. "pipes 44 with, small diameter with the blower fan -11 cold cd.r with control valves 45 manually operated cwit 5:, vua: 3 to allow adjustment of the cold air flow
<Desc / Clms Page number 13>
blower fan; in the steam channels.
The corresponding lumens at the top of the cylinder are provided with domes 46 and these are connected by pipes 47 which evacuate.
EMI13.1
cuent into a collecting vessel fed into the constant level vessel or into any suitable drain. Dos indicators of the temperature and thermostats controlling the immersion heating elements are provided in the domes 46. It is understood that the flow of cold air towards the holes 43 is very weak compared to the flow of air at high speed which must pass through cold wet areas, where a fast circuit is necessary to cool the uppers quickly.
A temperature of 65 * has been mentioned above, but lower or higher temperatures may be used depending on the materials the Mont shoes are made of. Aiusi
EMI13.2
for example, er1pt;.: 1./..'1t1C do nt1rC11ent; made of chrome-tanned leather, can be processed at considerably higher temperature, if desired.
EMI13.3
REVIEWS.
1 Apparatus for the treatment of leather or other materials, comprising a cabinet housing a set of vanes dividing this cabinet into sectors, the cabinet having an opening defining a loading station, and this cabinet additionally having means for admitting so selectively a desired atmosphere to the parts of the cabinet to be crossed by the sectors so that this atmosphere is not supplied to a substantial extent at the unloading station.