BE572758A - - Google Patents

Info

Publication number
BE572758A
BE572758A BE572758DA BE572758A BE 572758 A BE572758 A BE 572758A BE 572758D A BE572758D A BE 572758DA BE 572758 A BE572758 A BE 572758A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
mentioned under
formwork
formwork element
transverse
elements
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE572758A publication Critical patent/BE572758A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07DHETEROCYCLIC COMPOUNDS
    • C07D265/00Heterocyclic compounds containing six-membered rings having one nitrogen atom and one oxygen atom as the only ring hetero atoms
    • C07D265/281,4-Oxazines; Hydrogenated 1,4-oxazines
    • C07D265/301,4-Oxazines; Hydrogenated 1,4-oxazines not condensed with other rings
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G11/00Forms, shutterings, or falsework for making walls, floors, ceilings, or roofs
    • E04G11/36Forms, shutterings, or falsework for making walls, floors, ceilings, or roofs for floors, ceilings, or roofs of plane or curved surfaces end formpanels for floor shutterings
    • E04G11/40Forms, shutterings, or falsework for making walls, floors, ceilings, or roofs for floors, ceilings, or roofs of plane or curved surfaces end formpanels for floor shutterings for coffered or ribbed ceilings
    • E04G11/46Forms, shutterings, or falsework for making walls, floors, ceilings, or roofs for floors, ceilings, or roofs of plane or curved surfaces end formpanels for floor shutterings for coffered or ribbed ceilings of hat-like or trough-like shape encasing a rib or the section between two ribs or encasing one rib and its adjacent flat floor or ceiling section

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Forms Removed On Construction Sites Or Auxiliary Members Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   On cornait des éléments de coffrage en tôle pour planchers nervurés en béton armé, constitués sous la forme de gouttières en tôle d'acier à paroi mince, renforcées par une tôle transversale d'extrémité assemblée à l'élément considéré de façon amovible. Ces éléments en tôle sont disposés parallèlement en étant assemblés les uns avec les autres. 



   L'invention a pour objet d'agencer de tels éléments de coffrage pour planchers nervurés en béton armé, de telle manière qu'ils puissent être dégagés du béton après prise de celui-ci, plus aisément qu'il n'a été possible de le faire jusqu'à ce jour, ces éléments étant préférablement faits en tôle. L'in- vention vise en outre à permettre de réaliser le montage de ces éléments de coffrage d'une manière plus simple et plus rapide. 



   A cet effet la présente invention qui vise plus particulièrement la conformation des pièces transversales de renfort disposées aux extrémités des éléments, consiste essentiellement en ce que la paroi frontale de ces pièces transversales de renfort se trouve située à un certain écartement du bord   d'ex-   trémité de l'élément et extérieurement par rapport à celui-ci. Chaque pièce trans- versale de renfort comporte une paroi latérale ou le bord relevé qui s'étend dans l'espace précité ménagé entre le bord d'extrémité de l'élément de coffrage et   la   paroi frontale de la pièce transversale.

   Après prise du béton l'on peut aisé- ment dégager les pièces transversales de renfort, ce qui réalise immédiatement un jeu entre les bords d'extrémité de l'élément et la face correspondante, subs- tantiellement parallèle, de la masse de béton, lequel jeu permet d'enlever l'é- lément du béton sans risque d'endommager celui-ci. Ces opérations peuvent égale- ment être exécutées à l'aide de dispositifs auxiliaires connus, ce qui conduit à un abaissement du prix de revient de la construction. On évite ainsi le bloca- ge et le collage de la tôle par rapport au béton. 



   L'enlèvement des pièces transversales de renfort après prise de bé- ton peut encore être facilité en donnant à celles-ci une orientation à angle aigu par rapport à la face d'extrémité des éléments de coffrage correspondants, cet angle s'ouvrant en direction de la face ouverte de l'élément considéré. Il est alors essentiel que les pièces transversales ainsi orientées obliquement sui- vant un angle aigu soient assemblées de façon amovible avec l'élément qui leur cor- respond car autrement elles devraient être retirées du béton avec celui-ci.

   Or, en raison des forces d'adhérence qui prennent naissance lors de la prise du bé- ton et des phénomènes de frottèment en tre celui-ci et l'élément de coffrage , un tel enlèvement simultané du coffrage et des pièces d'extrémité constitue un in- convénient et risque, comme on l'a indiqué plus haut, d'endommager le béton. 



   Conformément à l'invention l'on prévoit en outre des dispositifs d'assemblage positif démontables entre les pièces transversales, de renfort et l'élément de coffrage. Ces dispositifs peuvent être constitués par des fermetu- res à goupille tournante ;il est de plus possible, conformément à l'invention, de prévoir de tels dispositifs sur les deux faces des pièces transversales de ren- fort de telle sorte que ces dernières puissent en outre servir d'organes de liai- son entre les éléments de coffrage successifs. 



   L'invention pourra, de toute façon,être bien comprise à l'aide de la description qui suit ainsi que des dessins ci-annexés, lesquels description et dessins sont, bien entendu, donnés surtout à titre d'indication. 



   Fig. 1 est une coupe longitudinale montrant l'une des extrémités d' un élément de coffrage et la pièce transversale de renfort correspondante. 



   Fig. 2 est une coupe transversale suivant II-II (fig. 1). 



   Fig. 3 est une coupe de détail d'une des pièces de la forme   d'exécu-   tion de fig. 1 et 2. 



   Fig. 4 est une coupe longitudinale d'une autre forme d'exécution d'un élément de coffrage à pièces transversales de renfort suivant l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Fig. 5 est une coupe longitudinale partielle montrant deux éléments de coffrage assemblés l'un avec l'autre par le moyen d'une pièce transversale de renfort. 



   Fig. 6 et 7 sont des vues de détail, montrant des pièces propres à permettre l'assemblage des éléments de coffrage, fig. 6 étant par ailleurs une coupe suivant VI-VI de fig. 1. 



   Fig. 8 est une vue en perspective montrant l'agencement général d'un coffrage à éléments multiples pour réalisation d'un plancher nervuré en béton armé 
L'élément de coffrage 1, conforme en forme de gouttière allongée, est fermé à ses extrémités par des pièces de renforts transversales 2. Conformément à l'invention, la paroi frontale 3 de la pièce transversale de renfort 2 est dis- posée à un certain écartement du plan du bord terminal 4 de l'élément et est située extérieurement par rapport à celui-ci. La liaison entre cette pièce trans- versale et l'élément est démontable. Elle peut être réalisée en enfonçant dans l' élément ou respectivement en retirant de celui-ci un rebord 5 en forme de bord de cuvette solidaire de la pièce transversale .

   On peut en outre prévoir encore d' autres dispositifs d'assemblage.démontables qui seront décrits plus loin. Il est préférable de réaliser en tôle l'élément et les pièces transversales de renfort. 



  Mais il est également possible d'utiliser d'autres manières, telles que le bois, les matières plastiques, le carton; etc.. Sur la face ouverte 6 de l'élément en forme de gouttière (voir fig. 2) les pièces transversales de renfort peuvent comporter des parties dépassantes, des cornières ou analogues, comme indiqué en 7 fig. 1. Quand le béton a fait prise, on peut - dégager la pièce transversale du béton adhérant à sa face extérieure en exerçant me traction sur les-parties dépassantes 7 ou en frappent légèrement ces dernières à coups de marteau. On dégage de même façon la pièce de renfort qui se trouve à l'autre extrémité de l'é- lément de coffrage. L 'élément de coffrage peut ensuite aisément être dégagé du béton.

   Cette opération tire avantage du fait qu'on a ménagé l'écartement a (fig. 1) entre le bord d'extrémité 4 de l'élément et le béton. On évite ainsi le risque d'endommager, lors de l'enlèvement de l'élément, le béton qui vient de fai- re prise et plus particulièrement les arêtes de béton au voisinage du point 8 de la pièce transversale considérée (voir également fig. 4) Sur le dessin le bé- ton lui-même a été affecté de la référence 9. En outre l'enlèvement de l'élément est alors possible en exerçant un moindre effort que dans les dispositifs connus. 



   La face frontale 3 de la pièce transversale de renfort est préféra- blement orientée à angle aigu par rapport au bord d'extrémité 4 de l'élément de coffrage 1. Cet angle, qu'on a référencé et en fig. 4, s'ouvre en direction de l'extrémité ouverte 6 de l'élément . Dans le cas de fig. 1 la pièce transversale de renfort est également orientée à angle aigu par rapport à l'élément. De cette manière l'enlèvement de la pièce transversale, c'est-à-dire son dégagement du   bétoi   se trouve encore davantage facilité puisque l'on n'a plus à vaincre des résis- tances de frottement. 



   Dans l'exemple représenté en fig. 4, le rebord 5 recouvre le coffra- ge 1 sur tout son pourtour, c'est-à-dire à l'exception de la face ouverte 6, cela au contraire du cas de fig. 1 où le rebord se trouve à l'intérieur du coffrage sur toute la périphérie de celui-ci. Dans la forme d'exécution de fige 4, lorsque le béton a fait prise, on enlève   d'abord Isolément   de coffrage 1, puis l'on retire les pièces transversales de renfort   2 .   Dans cette forme d'exécution l'on a omis pour la clarté du dessin de représenter les dispositifs d'assemblage démontables entre les pièces transversales etl'élément , dispositifs qui doivent évidemment être dégagés avant l'enlèvement du coffrage lui-même. 



   En outre, et comme le montre fige 4, il n'est plus nécessaire de mé- nager un écartement entre le bord d'extrémité 4 du coffrage et la face intérieure 3' de la pièce transversale dans la partie haute de l'élément de coffrage 1, pou autant du moins que la .pièce transversale se trouve orientée à un certain angle par rapport au bord de   l'élément.   Cependant il est également prévu un écartement 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 suffisant dans la zone principale entre la face de la pièce transversale et le bord de l'élément. 



   Comme dispositifs d'assemblage démontables à fermeture positive entre les pièces transversales et l'élément de coffrage, l'on peut utiliser des verrrouil- lages à goupille tournante dans lesquels une goupille 10 est passée dans des trous d'un étrier 11 soudé sur la pièce transversale , tandis que son   extrémi-   té supérieure coudée 10' est logée dans une fenêtre 12 d'une équerre 13. L'équer- re 13 est soudée à une pièce d'écartement 14. Il est évident que la pièce d'écarte- ment 14 pourrait elle-même comporter les fenêtres 12. Si l'on fait tourner la gou- pïlle 10 de 90  à partir de sa position de fig. l, grâce à son extrémité recour- bée 10' elle amène la pièce transversale vers la position désirée par rapport à l'élément.

   Simultanément la force de traction exercée par la goupille a pour résultat d'éliminer les déformations antérieures éventuelles de cet élément. Com- me montré en fig. 2, l'étrier 11 peut être incurvé sur un côté sur le trajet de pivotement de la goupille 10, comme indiqué en 15 . Si la position de fermeture de la goupille 10 suivant la fig. 2 n'est pas suffisante pour réaliser l'assem- 
 EMI3.1 
 blage désiré,l'on peut faire toünéfetté' gog3.le aé 180  pour 1!ame.a--au. con- tact de'la partie'déformée 15,ce qui a pour résultat que la pièce transversale de renfort est appliquée plus fortement en direction du haut contre   1,'élément     de'.cof-   frage.

   On peut'ainsi compenser des tolérances de fabrication et éliminer aisément les déformations de l'élément en tournant d'abord la goupille vers la droite dans la vue de fig. 2,puis, si besoin est, vers la gauche. 



   Les pièces sus-décrites sont elles aussi préférablement faites en tôle ou en acier. La plupart d'entre elles peuvent être fabriquées par emboutissa- ge à bas prix de revient ; tel est également le cas pour les pièces transversales de renforts dans lesquelles le bord est rabattu en forme de cuvette sur trois des quatres côtés. 



   La pièce d'écartement 14 est disposée contre le fond 16 du coffrage en forme de gouttière; dans l'exemple représenté elle est prévue en forme de U. 



   Ainsi cette pièce d'écartement peut avantageusement servir de butée pour l'élé- ment inférieur lorsqu'on empile les éléments de coffrage en les engageant:les uns sur les autres. Cet avantage est essentiel, car autrement les coffrages peu- vent se déformer ou s'endommager les uns les autres lorsqu'on les transporte ou qu'on les stocke à l'état empilé. 



   La face 14' des pièces d'écartement sert de guidage pour le bord 2' de la pièce transversale correspondante. Pour diminuer les résistances de frotte- ment aussi bien au montage qu'au démontage, on peut faire comporter à ces piè-   ces 14 des saillies ou des nervures 17 ; montré en fig. 3. Cette figure est   une coupe transversale de la pièce d'écartement en forme de U suivant la ligne de coupe III-III de fig. 1. 



   Outre la liaison par goupille sus-décrite ,l'on peut encore faire com- porter aux pièces de renfort transversales des crochets 18 propres à s'engager dans des oreilles correspondantes 19 des éléments en forme de gouttière. 



   Dans l'exemple de réalisation de fig. 5 une pièce transversale de ren- fort 2 sert de liaison entre deux éléments de coffrage 1R et IL. Cette pièce 2 est en principe agencée par.rapport à l'élément 1R comme représenté en fig. 1. 



   L'élément IL est disposé par dessus le bord rabattu de la pièce 2. Cette dernière est reliée aux deux éléments IL et 1R par des organes de retenue ou de fixation disposés sur ses deux faces. Les organes de fixation solidaires des éléments sont toujours disposés à la même distance des bords d'extrémité 4 de ceux-ci afin qu'il ne puisse se produire aucune confusion aussi bien dans la fabrication qu'au montage. Toutefois les organes de fixation correspondants de la pièce trans- versale de renfort et qui sont disposés de part et d'autre de celle-ci, dépassent latéralement de quantités différentes ceux qui sont tournés vers l'élément 1R se trouvant à une plus grande distance de la pièce transversale que ceux orientés vers 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 le coffrage IL.

   Cet agencement compense le défaut de symétrie qui résulte de fait que, conformément à l'invention, la paroi frontale de'la pièce transversale de renfort se trouve située à l'extrérieur de l'élément IR, alors que l'élément 
IL chevauche au contraire ladite pièce transversale et sa paroi frontale. 



   On peut ainsi, à l'aide d'une pièce transversale, assembler l'un avec l'autre deux éléments de coffrage de par exemple 1 mètre de longueur pour réaliser un ensemble unique de 2 mètres de long. Aux pieds 20 des éléments sont fixées, par exemple par soudure, des oreilles 21 représentées en coupe horizontale en fig. 6 ces oreilles présentant un bord 21' incurvé en direction de l'intérieur. 



   Conformément à l'invention des pièces de liaison 22   (figo   7) en forme de peigne, propres à être enfoncées dans ces oreilles, permettent ainsi d'assembler les élé- ments latéralement les uns avec les autres. 



   Ainsi qu'il est connu, le coffrage général fini comprend un certain nombre d'éléments assemblés par rangées les uns à la suite des autres, les ran- gées étant elles-mêmes assemblées les unes à côté des autres le tout dans la me- sure où l'exigent les dimensions du plancher à réaliser. Le principe de cet agence. ment a été réprésenté dans la vue en perspective de fig. 8. Il y a lieu de   remar-   quer que dans la réprésentation de fig. 8 la face orientée vers le haut est celle qui doit se trouver tournée vers le bas dans le coffrage terminé., c'est-à-dire immédiatement avant la coulée du béton.

   Ainsi, et comme représenté en fig. 2, lors de la coulée du béton les éléments de coffrage ont leur face ouverte 6 orien- tée vers le bas et c'est par le bas qu'ils sont ensuite dégagés à la façon sus- décrite après la prise du béton. 



   Comme il va de soi et comme il ressort d'ailleurs déjà de ce qui précède, l'invention ne se limite aucunement à celui de ses modes d'application non plus qu'à ceux des modés de réalisation de ses diverses parties, ayant été plus spécialement indiqués; elle en embrasse au contraire toutes les variantes 
D'autre part, et comme il va de soi, l'invention englobe non seulement les élé- ments de coffrage établis à la façon sus-indiquée, mais encore les coffrages com- portant application de tels éléments. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Elément de coffrage pour plancher nervuré en béton armé, du genre constitué par des éléments en tôle en forme de cuvette ou de U, assemblés paral- lèment les uns aux autres et comportant à leurs extrémités des pièces transversa- les de renfort, remarquable en ce que la paroi frontale des pièces transversales de renfort se trouve située à un certain écartement du bord d'extrémité de l'élé- ment et extérieurement par rapport à celui-ci, chaque pièce transversale de ren- fort comportant une paroi latérale ou bord relevé qui s'étend dans l'espace   préci-   té entre le bord d'extrémité de l'élément de coffrage et la paroi frontale de la pièce transversale. 



   2. Elément de coffrage du genre mentionné sous 1 caractérisé en ce *que la paroi frontale des pièces de renfort est orientée à angle aigu par-rapport au bord d'extrémité correspondant de l'élément, cet angle s'ouvrant én direction de-la face ouverte de l'élément. 



   3. Elément de coffrage du genre mentionné sous 1 et 2 caractérisé en ce que les bords relevés des pièces transversales de renfort   s'emboîtent   par dessus le bord de l'élément ou à l'intérieur de celui-ci. 



   4. Elément de coffrage du genre mentionné sous 1 à 3, caractérisé en ce que les pièces transversales de renfort comportent sur leurs faoes qui s' ouvrent en direction de l'élément, des saillies, des cornières ou-analogues. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Sheet metal formwork elements for reinforced concrete ribbed floors were horned, formed in the form of thin-walled sheet steel gutters, reinforced by a transverse end sheet assembled to the element in question in a removable manner. These sheet metal elements are arranged in parallel by being assembled with each other.



   The object of the invention is to arrange such formwork elements for ribbed reinforced concrete floors, in such a way that they can be released from the concrete after setting thereof, more easily than has been possible to remove. to do so to date, these elements preferably being made of sheet metal. The invention further aims to make it possible to assemble these formwork elements in a simpler and faster manner.



   To this end, the present invention, which more particularly aims at the shaping of the transverse reinforcing pieces arranged at the ends of the elements, consists essentially in that the front wall of these transverse reinforcing pieces is located at a certain distance from the edge of the ex end of the element and externally with respect to it. Each transverse reinforcing part comprises a side wall or the raised edge which extends in the aforementioned space formed between the end edge of the formwork element and the front wall of the transverse part.

   After the concrete has set, the transverse reinforcing pieces can easily be released, which immediately creates a clearance between the end edges of the element and the corresponding face, substantially parallel, of the mass of concrete, this clearance allows the element to be removed from the concrete without risk of damaging the latter. These operations can also be carried out with the aid of known auxiliary devices, which leads to a reduction in the cost of construction. This prevents blocking and sticking of the sheet to the concrete.



   The removal of the transverse pieces of reinforcement after setting concrete can be further facilitated by giving them an orientation at an acute angle with respect to the end face of the corresponding formwork elements, this angle opening in the direction of the open face of the element considered. It is then essential that the transverse pieces thus oriented obliquely at an acute angle are removably assembled with the element which corresponds to them because otherwise they would have to be removed from the concrete with the latter.

   Now, because of the adhesive forces which arise when the concrete sets and the friction phenomena between the latter and the formwork element, such simultaneous removal of the formwork and the end pieces constitutes a drawback and risk, as noted above, of damaging the concrete.



   According to the invention, there is also provision for positive assembly devices which can be dismantled between the transverse and reinforcing pieces and the formwork element. These devices can be constituted by rotary pin closures; it is furthermore possible, according to the invention, to provide such devices on both sides of the transverse reinforcing pieces so that the latter can in addition to serving as connecting members between the successive formwork elements.



   The invention can, in any case, be well understood with the aid of the description which follows as well as the appended drawings, which description and drawings are, of course, given above all by way of indication.



   Fig. 1 is a longitudinal section showing one of the ends of a formwork element and the corresponding transverse reinforcing piece.



   Fig. 2 is a cross section along II-II (fig. 1).



   Fig. 3 is a detailed sectional view of one of the parts of the embodiment of FIG. 1 and 2.



   Fig. 4 is a longitudinal section of another embodiment of a formwork element with transverse reinforcing pieces according to the invention.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Fig. 5 is a partial longitudinal section showing two formwork elements assembled together by means of a transverse reinforcing piece.



   Fig. 6 and 7 are detail views, showing parts suitable for allowing the assembly of the formwork elements, fig. 6 being, moreover, a section along VI-VI of FIG. 1.



   Fig. 8 is a perspective view showing the general arrangement of a multi-element formwork for producing a ribbed reinforced concrete floor
The formwork element 1, conforming in the form of an elongated gutter, is closed at its ends by transverse reinforcing pieces 2. According to the invention, the front wall 3 of the transverse reinforcing piece 2 is arranged at a a certain distance from the plane of the terminal edge 4 of the element and is located externally with respect to the latter. The connection between this transverse part and the element is removable. It can be produced by pushing into the element or respectively by removing therefrom a rim 5 in the form of a cup rim integral with the transverse part.

   It is also possible to provide yet other removable assembling devices which will be described later. It is preferable to make the element and the transverse reinforcement pieces out of sheet metal.



  But it is also possible to use other ways, such as wood, plastics, cardboard; etc. On the open face 6 of the element in the form of a gutter (see fig. 2) the transverse reinforcing pieces may include projecting parts, angles or the like, as indicated in 7 fig. 1. When the concrete has set, one can - release the transverse part of the concrete adhering to its outer face by exerting my traction on the protruding parts 7 or strike them lightly with hammer blows. The reinforcement piece which is located at the other end of the formwork element is released in the same way. The formwork element can then easily be released from the concrete.

   This operation takes advantage of the fact that the spacing a (fig. 1) has been provided between the end edge 4 of the element and the concrete. This avoids the risk of damaging, when removing the element, the concrete which has just set and more particularly the concrete edges in the vicinity of point 8 of the transverse part considered (see also fig. 4) In the drawing, the concrete itself has been assigned the reference 9. In addition, the removal of the element is then possible by exerting less force than in the known devices.



   The front face 3 of the transverse reinforcing piece is preferably oriented at an acute angle with respect to the end edge 4 of the formwork element 1. This angle, which has been referenced in FIG. 4, opens towards the open end 6 of the element. In the case of fig. 1 the transverse reinforcing piece is also oriented at an acute angle to the element. In this way, the removal of the transverse part, that is to say its release from the concrete, is further facilitated since there is no longer any need to overcome frictional resistance.



   In the example shown in FIG. 4, the rim 5 covers the casing 1 over its entire circumference, that is to say with the exception of the open face 6, unlike the case of FIG. 1 where the rim is inside the formwork over the entire periphery thereof. In the embodiment of rod 4, when the concrete has set, the shuttering element 1 is first removed, then the transverse reinforcing pieces 2 are removed. In this embodiment, for the sake of clarity of the drawing, it has been omitted to represent the removable assembly devices between the transverse parts and the element, devices which must obviously be released before removing the formwork itself.



   In addition, and as shown in Fig. 4, it is no longer necessary to provide a gap between the end edge 4 of the formwork and the inner face 3 'of the transverse piece in the upper part of the formwork 1, pou as much at least as the transverse .pièce is oriented at an angle relative to the edge of the element. However, a spacing is also provided

 <Desc / Clms Page number 3>

 sufficient in the main area between the face of the crosspiece and the edge of the element.



   As detachable assembly devices with positive closure between the transverse pieces and the shuttering element, it is possible to use twist-pin locks in which a pin 10 is passed through holes of a yoke 11 welded to the frame. transverse piece, while its angled upper end 10 'is housed in a window 12 of a bracket 13. The bracket 13 is welded to a spacer 14. It is obvious that the spacer piece - ment 14 could itself include the windows 12. If the pin 10 is rotated by 90 from its position of FIG. 1, by virtue of its curved end 10 'it brings the transverse piece to the desired position relative to the element.

   At the same time, the tensile force exerted by the pin results in the elimination of any previous deformations of this element. As shown in fig. 2, the yoke 11 may be curved on one side on the pivot path of the pin 10, as shown at 15. If the closed position of the pin 10 according to fig. 2 is not sufficient to perform the assembly
 EMI3.1
 wished blage, one can make toünefetté 'gog3.le aé 180 pour 1! ame.a - au. contact of the deformed part 15, which results in the transverse reinforcing piece being pressed more strongly in the upward direction against the forming element.

   It is thus possible to compensate for manufacturing tolerances and easily eliminate the deformations of the element by first turning the pin to the right in the view of FIG. 2, then, if necessary, to the left.



   The above-described parts are also preferably made of sheet metal or steel. Most of them can be made by stamping at low cost; this is also the case for the transverse reinforcing pieces in which the edge is folded down in the form of a cup on three of the four sides.



   The spacer 14 is placed against the bottom 16 of the gutter-shaped formwork; in the example shown, it is designed in the shape of a U.



   Thus, this spacer can advantageously serve as a stop for the lower element when the formwork elements are stacked by engaging them: one on the other. This advantage is essential, as otherwise the forms can warp or damage each other when transported or stored stacked.



   The face 14 'of the spacers serves as a guide for the edge 2' of the corresponding transverse piece. In order to reduce the frictional resistance both on assembly and on disassembly, these parts 14 can be made to include projections or ribs 17; shown in fig. 3. This figure is a cross section of the U-shaped spacer along section line III-III of FIG. 1.



   In addition to the pin connection described above, it is also possible to have the transverse reinforcing pieces hooks 18 suitable for engaging in corresponding lugs 19 gutter-shaped elements.



   In the exemplary embodiment of FIG. 5 a transverse reinforcing piece 2 serves as a connection between two formwork elements 1R and IL. This part 2 is in principle arranged par.rapport to the element 1R as shown in FIG. 1.



   The element IL is arranged over the folded edge of the part 2. The latter is connected to the two elements IL and 1R by retaining or fixing members arranged on its two faces. The fasteners integral with the elements are always arranged at the same distance from the end edges 4 thereof so that no confusion can occur both in manufacture and in assembly. However, the corresponding fasteners of the transverse reinforcing part and which are arranged on either side of the latter, laterally exceed by different amounts those which are turned towards the element 1R located at a greater distance. of the transverse part than those facing

 <Desc / Clms Page number 4>

 IL formwork.

   This arrangement compensates for the lack of symmetry which results from the fact that, according to the invention, the front wall of the transverse reinforcing piece is located outside the IR element, while the element
On the contrary, it overlaps said transverse part and its front wall.



   It is thus possible, using a transverse part, to assemble with each other two formwork elements, for example 1 meter in length, to produce a single set of 2 meters in length. To the feet 20 of the elements are fixed, for example by welding, ears 21 shown in horizontal section in FIG. 6 these ears having an edge 21 'curved towards the interior.



   According to the invention, comb-shaped connecting pieces 22 (figo 7), suitable for being pushed into these ears, thus make it possible to assemble the elements laterally with one another.



   As is known, the finished general formwork comprises a certain number of elements assembled in rows one after the other, the rows themselves being assembled next to each other, all in the same way. sure where the dimensions of the floor to be made require it. The principle of this agency. ment has been shown in the perspective view of FIG. 8. It should be noted that in the representation of fig. 8 the face facing up is that which must be facing down in the finished formwork, that is to say immediately before the concrete is poured.

   Thus, and as shown in FIG. 2, when the concrete is poured, the formwork elements have their open face 6 oriented downwards and it is from below that they are then released in the manner described above after the concrete has set.



   As goes without saying and as it emerges moreover already from the foregoing, the invention is in no way limited to that of its modes of application nor to those of the embodiments of its various parts, having been more especially indicated; on the contrary, it embraces all the variants
On the other hand, and as goes without saying, the invention encompasses not only the formwork elements established in the above-mentioned manner, but also the formwork comprising the application of such elements.



   CLAIMS.



   1. Formwork element for a ribbed reinforced concrete floor, of the kind made up of sheet metal elements in the shape of a bowl or U, assembled parallel to each other and comprising at their ends transverse reinforcing pieces, remarkable in that the front wall of the transverse reinforcing pieces is situated at a certain distance from the end edge of the element and externally with respect to the latter, each transverse reinforcing piece comprising a lateral wall or raised edge which extends in the aforesaid space between the end edge of the shuttering element and the front wall of the transverse piece.



   2. Formwork element of the kind mentioned under 1 characterized in that * the front wall of the reinforcing pieces is oriented at an acute angle to the corresponding end edge of the element, this angle opening in the direction of- the open face of the element.



   3. Formwork element of the kind mentioned under 1 and 2 characterized in that the raised edges of the transverse reinforcing pieces fit over the edge of the element or inside it.



   4. Formwork element of the kind mentioned under 1 to 3, characterized in that the transverse reinforcing pieces have on their faoes which open towards the element, projections, angles or the like.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

5. Elément de coffrage du genre mentionné sous 1 à 4, caractérisé en ce qu'il est prévu un dispositif de fermeture positif démontable entre les pièces transversales de renfort et l'élément. <Desc/Clms Page number 5> 5. Formwork element of the kind mentioned under 1 to 4, characterized in that there is provided a removable positive closing device between the transverse reinforcing pieces and the element. <Desc / Clms Page number 5> 6. Elément de coffrage du genre mentionné sous 5, caractérisé en ce que les dispositifs mentionnés sous 4 comportent un mécanisme à goupille tournante. 6. Formwork element of the kind mentioned under 5, characterized in that the devices mentioned under 4 comprise a rotating pin mechanism. 7. Elément de coffrage du genre mentionné sous 6, caractérisé en ce que le mécanisme prévu comprend un étrier perforé, solidaire de la pièce trans- versale et sur l'élément, une pièce d'écartement découpés de fenêtres pour re- cevoir la goupille. 7. Formwork element of the type mentioned under 6, characterized in that the mechanism provided comprises a perforated bracket, integral with the transverse part and on the element, a spacer cut out of windows to receive the pin. . 8. Elément de coffrage du genre mentionné sous 7, caractérisé en ce que la pièce d'écartement est disposée contre:le fond de l'élément de coffrage. 8. Formwork element of the type mentioned under 7, characterized in that the spacer is disposed against: the bottom of the formwork element. 9. Elément de coffrage du genre mentionné sous 7 et 8, caractérisé en ce que la pièce d'écartement forme butée de guidage de la pièce transversale de renfort et celle est avantageusement pourvue à cet effet de nervures ou de saillies. 9. Formwork element of the type mentioned under 7 and 8, characterized in that the spacer forms a guide stop for the transverse reinforcing part and that is advantageously provided for this purpose with ribs or protrusions. 10. Elément de coffrage du genre mentionné sous 7,caractérisé en ce que l'étrier prévu est incurvé latéralement sur un seul côté au voisinage de sa perforation sur le trajet de la goupille, de manière à tirer celle-ci vers le bas lors de son rabattement . 10. Formwork element of the kind mentioned under 7, characterized in that the bracket provided is curved laterally on one side in the vicinity of its perforation on the path of the pin, so as to pull the latter downwards during its drawdown. 11. Elément de coffrage du genre mentionné sous 1 à 10, caractérisé en ce que les pièces transversales d'extrémité sont assemblées à l'élément par le moyen de crochets. 11. Formwork element of the kind mentioned under 1 to 10, characterized in that the transverse end pieces are assembled to the element by means of hooks. 12. Elément de coffrage du genre mentionné sous 1 à 11, caractérisé en ce que les pièces transversales d'extrémité comportant sur leurs deux faces des dispositifs de liaison positifs et démontables. 12. Formwork element of the type mentioned under 1 to 11, characterized in that the transverse end pieces having on their two faces positive and removable connecting devices. 13. Elément de coffrage du genre mentionné sous 12, caractérisé en ce que chaque pièce transversale de renfort, s'emboîte dans deux éléments de coffrage consécutifs pour assurer l'assemblage de ceux-ci l'un avec l'autre, sa face frontale se trouvant à l'extérieur de l'un des éléments et à l'intérieur de l'autre. 13. Formwork element of the type mentioned under 12, characterized in that each transverse piece of reinforcement fits into two consecutive formwork elements to ensure the assembly thereof with one another, its front face located outside one of the elements and inside the other. 14. Elément de coffrage du genre mentionné sous 13, caractérisé en ce que les moyens de fixation prévus sur les éléments se trouvent à la même distance du bord de ceux-ci, tandis que les moyens correspondants prévus de part et d'autre de la pièce transversale de renfort sont disposés à des distances différentes de cette dernière. 14. Formwork element of the type mentioned under 13, characterized in that the fixing means provided on the elements are at the same distance from the edge thereof, while the corresponding means provided on either side of the transverse reinforcing piece are arranged at different distances from the latter. 15. Les coffrages établis par le moyen d'éléments suivant la reven- dication 1. 15. Formworks established by means of elements according to claim 1.
BE572758D BE572758A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE572758A true BE572758A (en)

Family

ID=190451

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE572758D BE572758A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE572758A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2055866B1 (en) Post for a lattice fence and fence comprising such posts
EP0657672A1 (en) Device for butt joining perforated parts of a cable trunking
FR2527278A1 (en) CLIP FITTING FOR PROFILES
FR2839741A1 (en) Roller blind has transverse slats joined by connecting profiles in guide rails, with first and second locking protuberances
BE572758A (en)
EP1052357B1 (en) Striker plate
WO2007017615A1 (en) Board for building a swimming pool and a swimming pool built with said boards
FR2514394A1 (en) Shuttering panel for forming opening in cast walls - comprises telescopically adjustable diagonal arms pivotally attached to support plate
EP0770832A1 (en) Modular grid
EP2832949B1 (en) System for controlling blind slats and corresponding blind
EP0501581B1 (en) Support for florentine blinds
FR2626922A1 (en) VARIABLE HEIGHT FORMWORK FOR A DOOR BAY OR SIMILAR OPENING PRACTICED IN A BUILDING WALL
FR2516585A1 (en) Metallic frame for doors, windows etc. - comprises uprights and cross-members which are secured together using right angled brackets
EP1838931B1 (en) Building elements and a masonry retainer wall built of said elements
FR2649303A1 (en) Set of parts for constructing shelves that can be dismantled
FR2952950A1 (en) Panel for forming fence e.g. screen wall, has retaining unit released from groove by axial displacement inside groove and retaining one of strips extending partially from one face to form another face of panel from strip
BE1008860A5 (en) Formwork system for concrete work.
EP0487436B1 (en) Roller blind housing
BE379428A (en)
CH531628A (en) Construction element and its use
FR2922232A1 (en) ELEMENT FOR ATTACHING A SLIDE OF A SAFETY SLIDE TO A SUPPORT
CH466909A (en) Method of assembling metal joinery profiles and device for its implementation
CH529279A (en) Formwork device
FR2581117A1 (en) Latch for a metal door and process for producing it
FR2689924A1 (en) Sectional storage bin, made from corrugated sheet metal panels with end supports - has supports with holes and bushes for adjustable stay rods with threaded ends to brace corners of bin