BE572378A - - Google Patents

Info

Publication number
BE572378A
BE572378A BE572378DA BE572378A BE 572378 A BE572378 A BE 572378A BE 572378D A BE572378D A BE 572378DA BE 572378 A BE572378 A BE 572378A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
machine according
belts
tuber
tubers
takes place
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE572378A publication Critical patent/BE572378A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01DHARVESTING; MOWING
    • A01D23/00Topping machines
    • A01D23/04Topping machines cutting the tops after being lifted

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Harvesting Machines For Root Crops (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se:rapporte à un procédé pour l'arrachagele nettoyage et le décolletage des betteraves et d'autres tubercules. 



   Jusqu'à présent, le décolletage a été exécuté sur les betteraves encore enfouies dans le sol et cette manière de procéder n'a pas donné de résul- tats satifsaisants principalement en raison des dimensions variables des bette- raves de sorte qu'il est difficile d'amener le coutreau ou autre organe coupant à la position en hauteur désirée lorsqu'une certaine vitesse d'avencement est atteinte. 



   De plus, en général, le nettoyage des tubercules constitue jusqu'à présent une difficulté majeure lorsqu'on travaille dans les terrains lourds ou collants par suite de la non-élimination des terres. 



   La présente invention a pour but de remédier à ces inconvénients et de permettre d'effectuer le travail d'une manière plus rationnelle, plus simple et plus rapide et de permettre la création d'une machine unique et robuste con- çue pour effectuer non seulement l'arrachage et le décolletage mais également d'autres traitements tel que le nettoyage. 



   D'une manière large le procédé consiste en ce que le tubercule est ar- raché avec son feuillage et en ce que le décolletage a lieu ensuite. 



   Dans la réalisation pratique de   l'invention,   la chronologie des opé- rations est la suivante arrachage du tubercule avec ses feuilles, nettoyage du tubercule; décolletage; groupage des tubercules et évacuation du feuillage. 



   L'invention s'applique également à la machine utilisée pour-la mise en pratique du procédé laquelle se distingue notamment en ce que l'arrachage a lieu par la coopération de socs qui soulèvent du sol les tubercules et en ce que des courroies emprisonnent les feuilles et les véhiculent vers des emplacements où s'effectuent un autre ou d'autres traitements. 



   Afin de bien faire comprendre l'invention, on en décrira ci-après un exemple de réalisation non limitatif en se référant aux dessins dans lesquels: 
La figure 1 est une vue schématique et en élévation montrant l'en- semble de la machine. 



   La figure 2 est une vue en perspective du dispositif d'arrachage. 



   La figure 3 est une vue en perspective montrant le dispositif de nettoyage. 



   La figure 4 est une vue en perspective montrant le dispositif de guidage des tubercules avant le décolletage. 



   Les figures 5 6 et 7 sont relatives à l'opération de décolletage. 



   La figure 8 montre l'évacuation du feuillage. 



   La figure 9 est une vue schématique montrant la succession des opé- rations pouvant être envisagée. 



   La machine objet de l'invention comprend (fig. 1) un châssis dont on a représenté à la figure 1 deux poutres longitudinales 1, une traverse 2 dans laquelle tourne l'essieu   21   et deux roues 3 de circulation sur le sol. 



   Sur la traverse 2 est monté un cadre comprenant des barres 4 et 5 qui se rencontrent en formant un angle dirigé vers le bas, un peu au-dessus de la traverse 2 et qui se raccordent à une ou à des poutres supérieures inclinées (non représentées) supportant par des équerres 61 et des plats 62   (fig.   2 et 8) des galets 6 de commandet et/ou de guidage pour deux courroies juxtaposées 7-8 disposées de champ de manière qu'un brin de l'une se trouve à faible distance d'un brin de l'autre en laissant ainsi un faible espace 9 dont le rôle ressorti- ra des explications données ci-après : 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Cette poutre ou ces poutres supérieures sont donc disposées avec.1' inclinaison représentée à la figure 1 pour les courroies. 



   Les barres 5 et par conséquent le cadre triangulaire prennent appui à l'endroit de l'angle 4-5 sur des galets 10 calés sur un axe 11 muni à chacune de ses extrémités d'un galet 12 pouvant rouler sur une portée 13 formée par une pièce 14 solidaire de la traverse 2 ou d'un autre élément du châssis. 



   La traverse 2 porte en outre une pièce en saillie 15 formant une articulation pour le cadre   4-5.   



   Ce cadre possède donc une certaine mobilité latérale (par rotation autour de l'articulation 15) et longitudinale (par roulement sur les portées 13). 



   Le châssis supporte par une barre 16 un siège 17 pour le préposé à la conduite de la machine et un volant de direction 18. 



   L'arrachage a lieu par la coopération des courroies 7-8 et de deux soc 19 portés par deux barres 20 montées de manière à pivoter autour d'un axe 21 soute. nu par des oreilles 22 solidaires d'une traverse 23 fixée à la traverse 2 dans la- quelle tourne l'essieu. 



   Sur les socs 19 sont fixées des plaques 24 (fig. 2) munies de bouton- nières 25 dans lesquelles s'engagent des boulons 26 servant à la fixation de tiges 27 déterminant entre elles un espace 28 (fig. 2). 



   Les barres 20 (fig. 1) sont reliées entre elles par un fer U 50 dont les branches parallèles dirigées vers le haut sont reliées d'une manière régla- ble à des plats 51 solidaires de la barre supérieure porte-courroies (fig. 1). 



   Lors de l'avancement de la machine suivant la flèche F (fig. 2) les betteraves faisant partie d'une ligne sont to ut d'abord rencontrées par les ti- ges 27 et sont reçues dans l'espace 28 puis elles sont arrachées par la combi- naison des socs 19 qui soulèvent du sol les tubercules 29 tandis que les cour- roies 7-8 emprisonnent les feuilles 30. 



   Les tubercules arrachés sont ainsi reçus avec la touffe de feuille dans l'espace 9 entre les courroies 7-8, comme représenté en 291-301  à   la figure 9 et sont convoyés par les mêmes courroies vers le dispositif de nettoyage. 



   Ce dispositif de nettoyage est constitué dans l'exemple représenté par deux brosses rotatives 31 (fig. 3) fixées sur des axes disposés parallèle- ment à la direction des courroies de telle manière que les tubercules puissent s'engager entre elles (fig.   3).   



   Dans l'exemple représenté, ces brosses sont de forme tronconique et disposées en opposition comme le montre la figure 3. Elles peuvent avoir tout aussi bien une autre forme par exemple cylindrique ou une autre disposition re- lative, pour autant qu'on leur assigne le même rôle. 



   Le rôle de ces brosses est d'une part de frotter énergiquement cha- que tubercule et d'autre part d'éliminer les résidus de brossage par l'effet de la force centrifuge engendrée à la périphérie par suite de la vitesse à la- quelle elles sont mises en rotation. 



   Les axes 32 sont entraînés par une force motrice appropriée et habi- tuellement par un moteur ou un multiplicateur supporté en toute position   convena-   ble sur le châssis. 



   Le nombre des brosses ou des paires de brosses peut varier selon le degré de nettoyage que l'on désire atteindre et leur disposition par rapport au tubercule peut également être modifiée. 



   Après nettoyage, le tubercule est convoyé vers le dispositif de dé- colletage. , 
Ce dispositif comprend deux tiges parallèles 3, 4 qui sont reliées 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 à des équerres 35 fixées à des plats 36 rendus solidaires, d'une manière non représentée, des barres de soutien des courroies 7-8. Ces tiges sont montées en porte à faux et divergent vers le bas par rapport à l'axe d'avancement des cour- roies afin de guider le tubercule en augmentant la distance entre la partie supé- rieure du tubercule et l'axe d'avancement des courroies. 



   En variante, ces guides peuvent avoir une autre forme et l'on peut prévoir des guides non statiques tels que des rouleaux ou des roues disposés également de manière à augmenter la distance entre le tubercule et l'axe d'avan- cement des courroies. 



   Dans l'exemple représenté, le décolletage a lieu au moyen d'une scie à ruban 37 qui circule sur des galets 38-39-40 dont deux sont situés en substan- ce au même niveau tandis que le troisième se trouve à un niveau situé plus bas et est calé sur un axe commandé par une force motrice appropriée. 



   La   dispositio n   relative des galets peut être variée pratiquement à l'infinie sans que le principe de l'emploi d'une lame coupante mobile en soit altéré . 



   Dans son parcours horizontal entre les galets 38 et   39,   la scie est guidée et s'engage dans des fentes 41 (fig. 5 et 7) formées dans des blocs 42 sur lesquels sont fixées des pattes 43 formées à l'extrémité de bras 44 dirigés vers le haut et munis de fentes 45 servant à la fixation en position réglable de fers U 46 dont les branches parallèles reçoivent les extrémités repliées des tiges de guidage 34. Entre les branches parallèles des fers U 46 est prévu un ressort 47 assurant un montage élastique des extrémités des tiges 34. 



   Cet ensemble permet un réglage de la hauteur du collet à couper. 



   Ce décolletage peut avoir lieu également par un ruban coupant lisse ou par une ou des scies circulaires. 



   On peut prévoir aussi des couteaux statiques. 



   Le groupage des tubercules a lieu par chute de ceux-ci après décolle- tage dans un récipient 48 tandis que les touffes lâchées à l'extrémité supérieure de la paire de courroies tombent dans une trémie 49 (fig.   8).   



   Le processus d'arrachage a donc lieu selon un ordre   chronologique   particulier, en ce sens que l'arrachage se fait en I, le netoyage en II, le guidage avec décolletage en III, la chute des tubercules en IV et 1'écacuation des touffes en V. 



   Une machine ainsi réalisée permet d'effectuer toutes les opérations et notamment le décolletage et l'arrachage à l'aide d'une seule machine fonc- tionnant à vitesse relativement élevée et donnant toutes garanties quant à la bonne exécution de ces opérations. 



   Ainsi que cela ressort des explications données, le dispositif de nettoyage à brosse(s) rotative(s) tournant à grande vitesse joue un rôle parti- culièrement important étant donné qu'il permet d'enlever efficacement la terre du tubercule et d'autre part d'éliminer et d'évacuer cette terre très rapidement par centrifugation ce qui est important au point de vue de la rapidité du tra- vail. 



   L'expérience a montré que l'emploi d'une ou de plusieurs brosses de ce genre pouvait être envisagé d'une manière toute générale par exemple sous forme d'éléments de nettoyage individuels et pouvant, en outre, être combinés avec les dispositifs généralement utilisés dans les arracheuses ou décolleteu- ses classiques. 



   Par exemple dans les machines arracheuses de betteraves à panier ou à roue-étoile, on pourrait remplacer ces deux éléments (panier, roue-étoile) par un dispositif de nettoyage à brosse (s) venant en contact avec les tubercules soit 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par gravité, soit au moyen d'un convoyeur. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Procédé d'arrachage des betteraves et d'autres tubercules   carac-   térisé en ce que le tubercule est arraché avec son feuillage et en ce que les autres opérations (telles que nettoyage et/ou décolletage) ont lieu ensuite.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a process for the cleaning and stripping of beets and other tubers.



   Until now, bar turning has been carried out on beets still buried in the ground and this procedure has not given satisfactory results mainly because of the variable dimensions of the beets so that it is difficult to bring the knife or other cutting member to the desired height position when a certain feed speed is reached.



   In addition, in general, cleaning tubers has hitherto been a major difficulty when working in heavy or sticky soils due to the non-removal of the soil.



   The object of the present invention is to remedy these drawbacks and to allow the work to be carried out in a more rational, simpler and faster manner and to allow the creation of a unique and robust machine designed to perform not only grubbing and bar turning but also other treatments such as cleaning.



   Broadly speaking, the process is that the tuber is torn off together with its foliage and then the cutting takes place.



   In the practical implementation of the invention, the chronology of the operations is as follows: pulling up the tuber with its leaves, cleaning the tuber; bar turning; bundling of tubers and evacuation of foliage.



   The invention also applies to the machine used for the practice of the method which is distinguished in particular in that the pulling takes place by the cooperation of coulters which lift the tubers from the ground and in that the belts trap the tubers. leaves and transport them to locations where another or other treatments are carried out.



   In order to make the invention clearly understood, a non-limiting example of an embodiment thereof will be described below with reference to the drawings in which:
Figure 1 is a schematic elevational view showing the whole machine.



   FIG. 2 is a perspective view of the tear-off device.



   Figure 3 is a perspective view showing the cleaning device.



   FIG. 4 is a perspective view showing the device for guiding the tubers before turning.



   Figures 5, 6 and 7 relate to the bar turning operation.



   Figure 8 shows the evacuation of the foliage.



   FIG. 9 is a schematic view showing the succession of operations which can be envisaged.



   The machine object of the invention comprises (FIG. 1) a frame of which there is shown in FIG. 1 two longitudinal beams 1, a cross member 2 in which the axle 21 rotates and two circulation wheels 3 on the ground.



   On the cross member 2 is mounted a frame comprising bars 4 and 5 which meet at an angle directed downwards, a little above the cross member 2 and which connect to one or more inclined upper beams (not shown ) supporting by brackets 61 and flats 62 (fig. 2 and 8) of the commandet and / or guide rollers 6 for two juxtaposed belts 7-8 arranged so that one end of one is at small distance from one strand to the other, thus leaving a small space 9, the role of which will emerge from the explanations given below:

 <Desc / Clms Page number 2>

 
This beam or these upper beams are therefore arranged with 1 inclination shown in Figure 1 for the belts.



   The bars 5 and therefore the triangular frame are supported at the location of the angle 4-5 on rollers 10 wedged on an axis 11 provided at each of its ends with a roller 12 which can roll on a bearing surface 13 formed by a part 14 integral with the cross member 2 or another element of the frame.



   The cross member 2 also carries a projecting part 15 forming an articulation for the frame 4-5.



   This frame therefore has a certain lateral mobility (by rotation around the joint 15) and longitudinal (by rolling on the staves 13).



   The frame supports by a bar 16 a seat 17 for the attendant to control the machine and a steering wheel 18.



   The tearing takes place by the cooperation of the belts 7-8 and two share 19 carried by two bars 20 mounted so as to pivot about an axis 21 hold. bare by ears 22 integral with a cross member 23 fixed to the cross member 2 in which the axle rotates.



   On the coulters 19 are fixed plates 24 (fig. 2) provided with button holes 25 in which are engaged bolts 26 serving for fixing rods 27 determining between them a space 28 (fig. 2).



   The bars 20 (fig. 1) are interconnected by a U-iron 50, the parallel branches of which directed upwards are connected in an adjustable manner to flats 51 integral with the upper belt-holder bar (fig. 1). ).



   When the machine is advancing along arrow F (fig. 2) the beets forming part of a row are all first encountered by the rods 27 and are received in space 28 then they are torn off. by the combination of the coulters 19 which lift the tubers 29 from the ground while the belts 7-8 trap the leaves 30.



   The torn tubers are thus received with the tuft of leaf in the space 9 between the belts 7-8, as shown at 291-301 in Figure 9 and are conveyed by the same belts to the cleaning device.



   This cleaning device is formed in the example shown by two rotating brushes 31 (fig. 3) fixed on axes arranged parallel to the direction of the belts so that the tubers can engage with each other (fig. 3). ).



   In the example shown, these brushes are of frustoconical shape and arranged in opposition as shown in FIG. 3. They can equally well have another shape, for example cylindrical or another relative arrangement, provided that they are assigned. the same role.



   The role of these brushes is on the one hand to vigorously rub each tuber and on the other hand to eliminate the brushing residues by the effect of the centrifugal force generated at the periphery as a result of the speed at which they are rotated.



   The axles 32 are driven by a suitable motive force and usually by a motor or gearbox supported in any suitable position on the frame.



   The number of brushes or pairs of brushes may vary according to the degree of cleaning desired and their arrangement relative to the tuber may also be changed.



   After cleaning, the tuber is conveyed to the stripping device. ,
This device comprises two parallel rods 3, 4 which are connected

 <Desc / Clms Page number 3>

 to brackets 35 fixed to plates 36 made integral, in a manner not shown, with the support bars of the belts 7-8. These rods are mounted cantilevered and diverge downward from the axis of advancement of the belts in order to guide the tuber by increasing the distance between the upper part of the tuber and the axis of advancement. belts.



   As a variant, these guides can have another shape and it is possible to provide non-static guides such as rollers or wheels also arranged so as to increase the distance between the tuber and the axis of advance of the belts.



   In the example shown, the bar turning takes place by means of a band saw 37 which circulates on rollers 38-39-40, two of which are situated substantially at the same level while the third is at a level situated lower and is wedged on an axis controlled by an appropriate driving force.



   The relative arrangement of the rollers can be varied almost infinitely without the principle of using a mobile cutting blade being altered.



   In its horizontal path between the rollers 38 and 39, the saw is guided and engages in slots 41 (fig. 5 and 7) formed in blocks 42 on which are fixed tabs 43 formed at the end of the arm 44 directed upwards and provided with slots 45 for fixing in an adjustable position irons U 46 whose parallel branches receive the bent ends of the guide rods 34. Between the parallel branches of the irons U 46 is provided a spring 47 ensuring mounting elastic of the ends of the rods 34.



   This set allows the height of the collar to be cut to be adjusted.



   This turning can also take place by a smooth cutting tape or by one or more circular saws.



   It is also possible to provide static knives.



   The tubers are grouped together by dropping them after detachment into a receptacle 48 while the tufts released at the upper end of the pair of belts fall into a hopper 49 (FIG. 8).



   The pulling process therefore takes place in a particular chronological order, in the sense that the pulling is done in I, the cleaning in II, the guiding with turning in III, the fall of the tubers in IV and the evacuation of the tufts. in V.



   A machine thus produced makes it possible to carry out all the operations and in particular the bar turning and pulling out using a single machine operating at relatively high speed and giving full guarantees as to the proper performance of these operations.



   As can be seen from the explanations given, the high-speed rotating brush (s) cleaning device plays a particularly important role as it effectively removes soil from the tuber and other Part of eliminating and evacuating this soil very quickly by centrifugation, which is important from the point of view of the speed of the work.



   Experience has shown that the use of one or more brushes of this kind could be envisaged in a very general way, for example in the form of individual cleaning elements and which can, moreover, be combined with the devices generally. used in conventional pullers or bar turning machines.



   For example, in beet harvester machines with a basket or a star wheel, these two elements (basket, star wheel) could be replaced by a cleaning device with brush (s) coming into contact with the tubers either

 <Desc / Clms Page number 4>

 by gravity, or by means of a conveyor.



   CLAIMS.



   1. A process for uprooting beets and other tubers, characterized in that the tuber is uprooted with its leaves and in that the other operations (such as cleaning and / or cutting) then take place.


    

Claims (1)

2. Procédé suivant la revendication 1 caractérisé en ce que la chro- nologie des opérations, c'est-à-dire leur succession a lieu dans l'ordre suivant: arrachage du tubercule avec ses feuilles; nettoyage du tubercule, décolletage, groupage des tubercules et évacuation du feuillage (fig. 9). 2. Method according to claim 1 characterized in that the chronology of the operations, that is to say their succession takes place in the following order: tearing of the tuber with its leaves; tuber cleaning, cutting, tubing grouping and foliage removal (fig. 9). 3. Machine pour la mise en pratique du procédé suivant la revendica- tion 1 caractérisée en ce qu'elle comprend des moyens par lesquels chaque tuber- cule est arraché avec son feuillage et d'autres moyens par lesquels le nettoyage et/ou le décolletage a lieu lors d'opérations subséquentes. 3. Machine for the practice of the method according to claim 1 characterized in that it comprises means by which each tuber- cule is torn off with its foliage and other means by which cleaning and / or turning. takes place during subsequent operations. 4. Machine suivant la revendication 3 caractérisée en ce que l'arra- chage a lieu par la coopération de socs qui soulèvent du sol les tubercules et en ce que des courroies emprisonnent les feuilles et les véhiculent vers des emplacements où s'effectuent un autre ou d'autres traitements. 4. Machine according to claim 3 characterized in that the stopping takes place by the cooperation of coulters which lift the tubers from the ground and in that the belts trap the leaves and convey them to locations where another takes place. or other treatments. 5. Machine suivant les revendications 3 et 4 caractérisée en ce que l'on prévoit un dispositif de nettoyage et un dispositif de décolletage situés en des emplacements tels que ces traitements ont lieu quand les tubercules mu nis de leurs feuilles sont soutenus par les courroies. 5. Machine according to claims 3 and 4 characterized in that there is provided a cleaning device and a stripping device located in locations such that these treatments take place when the tubers with their leaves are supported by the belts. 6. Machine suivant la revendication 5,-caractérisée en ce que le dis- positif de nettoyage comprend une ou plusieurs brosses rotatives (31)disposées . de telle manière que les tubercules viennent en contact avec la ou les brosses en étant soutenus par les courroies. 6. Machine according to claim 5, -characterized in that the cleaning device comprises one or more rotating brushes (31) arranged. such that the tubers come into contact with the brush (s) being supported by the belts. 7. Machine suivant la revendication 6 caractérisée en ce que la ou les brosses sont de forme tronconique et sont avantageusement disposées en op- position. 7. Machine according to Claim 6, characterized in that the brush or brushes are of frustoconical shape and are advantageously arranged in opposing position. 8. Machine suivant la revendication 6 caractérisée en ce que les brosses sont de forme cylindrique. 8. Machine according to claim 6 characterized in that the brushes are of cylindrical shape. 9. Machine suivant la revendication 3 caractérisée en ce que le dis- positif de décolletage comprend deux tiges parallèles (34) reliées à des barres supérieures inclinées de soutien des courroies et en ce que ces barres montées en porte à faux divergent vers le bas par rapport à l'axe d'avancement des courroies afin de guider le tubercule en augmentant la distance entre la partie supérieure du tubercule et l'axe d'avancement des courroies. 9. Machine according to claim 3 characterized in that the bar turning device comprises two parallel rods (34) connected to inclined upper belts support bars and in that these bars mounted in cantilever diverge downwards by relative to the axis of advancement of the belts in order to guide the tuber by increasing the distance between the upper part of the tuber and the axis of advancement of the belts. 10. Machine suivant la revendication 9 caractérisée en ce que pour le décolletage il est fait usage d'une soie à ruban d'une autre lame coupante non statique, telle que scie circulaire, couteau ruban, couteau alternatif. 10. Machine according to claim 9 characterized in that for the bar turning it is used a band silk of another non-static cutting blade, such as circular saw, band knife, reciprocating knife. 11. Machine suivant la revendication 10 caractérisée en ce que les guides de la lame sont constitués par des blocs (42) munis d'éléments portant en position réglable des pièces de support des extrémités repliées des tiges de guidage (34) ces extrémités étant, de préférence, montées d'une manière élastique, l'ensemble permettant un réglage de la hauteur du collet à couper. 11. Machine according to claim 10 characterized in that the guides of the blade are formed by blocks (42) provided with elements carrying in adjustable position the support parts of the folded ends of the guide rods (34) these ends being, preferably, mounted in an elastic manner, the assembly allowing an adjustment of the height of the collar to be cut. 12. Machine suivant la revendication 11 caractérisée en ce que, sur les blocs de guidage (42) de la lame coupante, sont fixés des bras (44) dirigés vers le haut et munis de fentes (45) de fixation en position de réglage de fers U, dont les branches parallèles reçoivent les extrémités repliées des tiges de guidage, un ressort (47), disposé entre ces branches et autour de la tige, assu- rant un montage élastique des extrémités des tiges (34). <Desc/Clms Page number 5> 12. Machine according to claim 11 characterized in that, on the guide blocks (42) of the cutting blade, are fixed arms (44) directed upwards and provided with slots (45) for fixing in the adjustment position. U irons, the parallel branches of which receive the folded ends of the guide rods, a spring (47), arranged between these branches and around the rod, ensuring elastic mounting of the ends of the rods (34). <Desc / Clms Page number 5> 13. Machine suivant la revendication 3 caractérisée en ce qu'elle comporte un cadre de préférence en substance triangulaire dont font partie une ou des barres de soutien des courroies d'arrachage et de cheminement des tuber- cules et dont l'angle formé par les autres cotés est dirigé vers le bas et a son sommet en général peu au-dessus de l'essieu. 13. Machine according to claim 3 characterized in that it comprises a preferably substantially triangular frame of which form part one or more support bars of the stripping belts and tuber pathway and whose angle formed by them. other sides are directed downwards and generally have their top slightly above the axle. 14. Machine suivant la revendication 13 caractérisée en ce que le cadre est muni de moyens par lesquels il possède une légère mobilité latérale et longitudinale. 14. Machine according to claim 13 characterized in that the frame is provided with means by which it has a slight lateral and longitudinal mobility. 15. Machine suivant la revendication 13 caractérisée en ce que les barres porte-socs (20) sont reliées habituellement d'une manière réglable à la barre supérieure de support des courroies faisant partie du cadre. 15. Machine according to claim 13 characterized in that the coulter bars (20) are usually connected in an adjustable manner to the upper support bar of the belts forming part of the frame. 16. Machine pour le traitement des tubercules après arrachage carac- térisée par l'utilisation d'un dispositif de nettoyage comprenant au moins une brosse rotative assurant l'évacuation de la terre par force centrifuge. 16. Machine for the treatment of tubers after uprooting, characterized by the use of a cleaning device comprising at least one rotating brush ensuring the evacuation of the soil by centrifugal force. 17. Machine suivant la revendication 16 caractérisée en ce que le panier rotatif ou la roue étoile habituellement utilisés sont remplacés par une ou des brosses rotatives, comme prévu à la revendication 16. 17. Machine according to claim 16 characterized in that the rotating basket or the star wheel usually used are replaced by one or more rotating brushes, as provided for in claim 16.
BE572378D BE572378A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE572378A true BE572378A (en)

Family

ID=190204

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE572378D BE572378A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE572378A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2647628A1 (en) * 1989-06-01 1990-12-07 Ermes Sarl Machine for unearthing, cutting the tops and the roots, and packaging garlic

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2647628A1 (en) * 1989-06-01 1990-12-07 Ermes Sarl Machine for unearthing, cutting the tops and the roots, and packaging garlic

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE532174A (en)
FR2663189A1 (en) Haymaking machine for windrowing, including at least two raking (tedding) wheels
BE572378A (en)
JP4795710B2 (en) Root crop harvesting machine
FR2628933A1 (en) Vegetable seed and harvester - has orienting fingers, conveyor system and first and second cutter assemblies to collect, cut and trim stems and heads of crop
EP0308303B1 (en) Process and device for harvesting brushwood cultured in rows
FR2535165A1 (en) Poultry collecting appts. comprising two rotors with radial arms
FR3002117A1 (en) Machine for opening of cocoa pod for separation of shell and internal broad bean, has blade provided with pressing element to apply each pod against edge of blade, where pressing element and blade are moved with regard to each other
WO1994019970A1 (en) Plant debarking method, devices and machine
FR2558380A1 (en) Apparatus facilitating the gathering of tennis and golf balls
EP0016712B1 (en) Machine for deleafing and topping beets or similar plants
EP0685150A1 (en) Device for gathering small agricultural products, such as fruit, from the ground
FR2470523A1 (en) Machine for cleaning and arranging root crops - has two forward and one rear horizontal grid wheels with vertical drum wheels over these
BE420517A (en)
FR2462851A1 (en) Machine for harvesting lavender - has jaws to grip stems and hold these upright in position for cutting and removal into hopper
FR2778526A1 (en) Machine for harvesting and bundling agricultural products
EP0059671A1 (en) Device for the picking and cleaning of crops, especially beet
BE554827A (en)
BE552684A (en)
FR2498878A1 (en) Grape harvesting cutter - has reciprocating radial cutting bars between two eccentric cage drums
BE455466A (en)
BE537247A (en)
BE505039A (en)
BE472447A (en)
BE438904A (en)