BE570977A - - Google Patents

Info

Publication number
BE570977A
BE570977A BE570977DA BE570977A BE 570977 A BE570977 A BE 570977A BE 570977D A BE570977D A BE 570977DA BE 570977 A BE570977 A BE 570977A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
aldehyde
condensation
value
acid
formaldehyde
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE570977A publication Critical patent/BE570977A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08GMACROMOLECULAR COMPOUNDS OBTAINED OTHERWISE THAN BY REACTIONS ONLY INVOLVING UNSATURATED CARBON-TO-CARBON BONDS
    • C08G12/00Condensation polymers of aldehydes or ketones with only compounds containing hydrogen attached to nitrogen
    • C08G12/02Condensation polymers of aldehydes or ketones with only compounds containing hydrogen attached to nitrogen of aldehydes
    • C08G12/26Condensation polymers of aldehydes or ketones with only compounds containing hydrogen attached to nitrogen of aldehydes with heterocyclic compounds
    • C08G12/30Condensation polymers of aldehydes or ketones with only compounds containing hydrogen attached to nitrogen of aldehydes with heterocyclic compounds with substituted triazines
    • C08G12/32Melamines
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08GMACROMOLECULAR COMPOUNDS OBTAINED OTHERWISE THAN BY REACTIONS ONLY INVOLVING UNSATURATED CARBON-TO-CARBON BONDS
    • C08G12/00Condensation polymers of aldehydes or ketones with only compounds containing hydrogen attached to nitrogen

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Phenolic Resins Or Amino Resins (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'utilisation des aminoplastes a trouvé un large débouché pour la pré- paration des matières électro-isolantes. 



  C'est ainsi qu'on fabrique aujourd'hui des isolements de fils métalliques, de pa- piers pour condensateurs, de stratifiés, d'isolateurs et analogues en utilisant des aminoplastes. Parmi ces substances, les produits de condensation obtenus à partir de mélamine et d'aldéhydes,ainsi que leurs autres produits d'éthérifica- tion ou d'estérification ont fait leur preuve dans une mesure croissante, car ces substances possèdent justement des propriétés électriques particulièrement intéres- santes, comme par exemple une résistance élevée aux courants vagabonds et une grande sécurité contre la formation d'arcs électriques. 



   On a trouvé qu'on parvenait à des aminoplastes présentant une   conduc-   tivité électrique particulièrement faible lorsqu 'on effectue la condensation des amino-composés avec l'aldéhyde en présence d'échangeurs d'ions. 



   Lors de la préparation d'aminoplastes, on procède en général en mé- langeant les aldéhydes, notamment du formaldéhyde techniquement pur, avec des amino-composés comme par exemple l'urée, la thiourée, la mélamine, le dicyandiami- de, la guanidine et autres en solution aqueuse, en maintenant, suivant les pro- priétés désirées pour les produits, des valeurs de pH de 3 à 10, notamment de 4 à 8. Pour atteindre le domaine de pH désiré, on ajoute des électrolytes organiques ou inorganiques, par exemple des acides, des bases ou des sels agissant comme des substances tampons, comme par exemple des tampons au phosphate ou au borate. 



  Pour établir la valeur de pH désirée à l'aide des électrolytes qui sont ajoutés, il convient toutefois de neutraliser également l'acide formique ou les autres aci- des qui se forment pendant la condensation par suite de l'oxydation à l'air de l'aldéhyde. On doit en conséquence ajouter également pendant la condensation, de façon continue, des agents de neutralisation ou des substances tampons pour empê- cher, pendant la réaction, des variations de la valeur du pH. Ces électrolytes ne peuvent être éliminés que difficilement des précondensats résineux. 



  Lorsqu'ils restent dans la résine condensée, de tels sels ayant pris naissance à partir des mélanges tampons ou par neutralisation ont pour effet, en commun avec l'eau de liaison toujours présente dans ces résines avec une valence secondaire, d'abaisser suffisamment les propriétés électriques pour qu'on n'ait pas réussi jusqu'à présent à obtenir, par exemple à partir de résines mélamine, des substan- ces électro-isolantes d'une valeur particulièrement élevée. 



   On remédie maintenant d'une façon simple aux inconvénients des procé- dés connus par le fait que, conformément à l'invention, on condense en utilisant des échangeurs d'ions. Comme échangeurs d'ions, on peut utiliser les substances solides finement divisées connues qui renferment, comme groupes échangeurs d'ions, des groupes basiques ou des groupes acides. 



  Comme groupes acides, sont appropriés des groupes carboxyliques, des restes acides provenant d'acides du soufre ou du phosphore, notamment de l'acide sulfurique ou de l'acide phosphorique, et comme   groupes basiques,   des groupes aminogenes primai- res, secondaires, tertiaires ou quaternaires. Il existe dans le commerce un grand nombre de divers échangeurs basiques qui sont capables d'échanger dans les domaines de pH les plus divers. Lorsqu'on utilise ces échangeurs, on a la possibilité, aus- si bien dans un domaine acide que dans un domaine alcalin, de maintenir pendant un temps assez long des valeurs de pH déterminées sans avoir à ajouter des agents de neutralisation ou des substances tampons.

   Il suffit simplement de veiller à ce que la quantité de l'échangeur d'ions utilisé soit suffisamment grande en fonction de la capacité d'échange pour maintenir le domaine de pH désiré pendant toute la durée de la réaction. On peut considérer cet effet comme une sorte de tamponnage interne sans électrolyte, qui naturellement dépend dans une certaine mesure de la température de la solution. 



   Il s'est maintenant avéré qu'il était avantageux d'utiliser des aldé- hydes qui soient le plus largement possible exempts d'acides. L'élimination de l'acide des aldéhydes peut avoir lieu d'une manière connue en elle-même, par exem- ple par neutralisation de l'acide et distillation de l'aldéhyde, Il est toutefois 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 particulièrement avantageux de traiter l'aldéhyde par un échangeur d'anions qui échange les anions présents dans la solution aqueuse de l'aldéhyde, dans le cas du formaldéhyde les ions de l'acide formique, contre des ions hydroxyles.

   On ob- tient de cette manière un aldéhyde pratiquement exempt d'acide qui présente une réaction à peu près neutre, alors que des solutions aqueuses de formaldéhyde tech- niquement pur présentent, par suite de l'acide formique qu'elles renferment, la plupart du temps des valeurs de pH se situant dans un domaine de 3 à 4. 



   La préparation d'aminoplastes de faible conductivité électrique s'ef- fectue en général de la façon suivante: 
Pour autant qu'on attache de-l'importance à ajouter déjà l'aldéhyde sous forme exempte d'acide, on fait alors passer ledit aldéhyde, de préférence sous la forme d'une solution aqueuse concentrée usuelle dans le commerce, à tra- vers un échangeur d'anions, l'échange dea ions acides contre des ions hydroxyles ayant pour effet d'abaisser la valeur du pH jusque dans un domaine de 6 à 8, de préférence de 6,5 à 7,5 environ. Cette solution d'aldéhyde est alors mélangée dans la proportion quantitative désirée avec l'amino-composé. La proportion quan-   titative est en général de 0,6 à 2,3 mols d'aldéhyde par groupe NH2 de l'aminocomposé ou-de 0,6 à 1,2 mol d'aldéhyde par groupe NH de l'amino-composé.

   On ajoute   simultanément des échangeurs d'ions qui maintiennent la valeur de pH désirée. Si l'on doit condenser dans un domaine alcalin, on ajoute alors des échangeurs d'a- nions, tandis que lors d'une condensation dans un milieu acide, on ajoute des échangeurs de cations que l'on choisit de manière qu'ils échangent dans le do- maine de pH désiré. On veille alors à bien mélanger tous les partenaires de la réaction et chauffe à la température réactionnelle désirée, qui est en général inférieure à 100 C et se situe de préférence dans un domaine allant de 60 à 90  C. 



  La réaction est alors effectuée jusqu'à ce que le degré de condensation dérisé soi atteint, ce qu'on peut reconnaître à l'augmentation de la viscosité de la solution On sépare alors l'échangeur d'ions par filtration, le lave et, pour autant que sa capacité d'échange ne soit pas épuisée, le renvoie dans le procédé. Si l'échangeur est usé, on le régénère après l'avoir séparé du mélange réactionnel et le met à nouveau en oeuvre. 



   On obtient de cette manière des solutions aqueuses des aminoplastes qui possèdent des conductivités électriques extraordinairement faibles. Il est possible, sans autres, d'obtenir des solutions dont la conductivité correspond à celle de l'eau distillée normale, c'est-à-dire de celle distillée dans des appareillages en verre et en présence d'air. Pour autant que la condensation doive être effectuée en solution alcaline, il est toutefois également possible d'ajouter l'échangeur d'anions à la solution aqueuse de l'aldéhyde qui présente une réaction acide et, après séchage de l'acide présente dans la solution de l'aldéhyde, d'a- jouter l'amino-composé et d'effectuer la condensation.

   Cette mesure permet, même lorsque l'on fait arriver de l'air pendant toute la durée de la condensation, de maintenir la valeur de pH désirée sans avoir à ajouter encore des alcalis, ce qui fait qu'il se forme des précondensats résineux qui se caractérisent non seulement par l'absence d'électrolytes, mais aussi par une large uniformité technique de la taille des molécules des précondensats résineux. 



   On a également trouvé que l'éthérification ou l'estérification des précondensats de ce genre pouvait avoir lieu en présence d'échangeurs d'ions. 



  Pour l'éthérification ou l'estérification, on utilise par exemple des alcools ali- phatiques monovalents de bas poids moléculaire ou des acides carboxyliques pouvant renfermer dans la molécule jusqu'à 6 atomes de carbone, ou bien des alcools poly- valents ou des acides carboxyliques, de préférence des diols ou des triols ou leurs éthers partiels, ou des acides dicarboxyliques. Comme composants d'éthéri- fication, les polyglycols, les polyglycérines et composés analogues sont d'une importance particulière. Les composants d'éthérification ou d'estérification sont en général utilisés dans des proportions quantitatives telles qu'il y ait de 0,1 à 2,0 mols de groupes hydroxyles ou de groupes carboxyliques par mol de l'aldé- hyde ayant réagi sur le groupe -NH ou sur le groupe NH2.

   L'établissement du do- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 maine de pH favorable pour l'éthérification ou l'estérification, domaine qui se situe à un pH de l'ordre de 3 à   6,8,a   lieu de la même manière que celle qui a été décrite lors de la réaction de l'amino-composé sur l'aldéhyde. Egalement dans ce cas, on obtient des solutions de condensais d'une conductivité électrique   étonnam-      ment faible ; faible conductivité reste également conservée lorsqu'on a durci   les aminoplastes, de préférence après avoir imbibé les substances fibreuses avec les solutions d'aminoplaste. 



   Par suite de la faible   conductivité   des aminoplastes éventuellement éthérifiés ou estérifiés ou des produits durcis obtenus à partir desdits amino- plastes, ces produits sont bien appropriés pour toutes les branches de l'industrie de l'isolement électrique, notamment toutefois pour la technique des courants forts. 



   L'invention est décrite plus en détail dans les exemplesnon limitatifs qui suivent dans lesquels les températures sont indiquées en degrés centigrades. 



   Exemple 1. a) Avec 200 g d'un échangeur d'anions, en l'occurrence une résine phénolique renfermant le groupe -NE et/ou le groupe-NH (produit connu dans le commerce sous la dénomination Levatit MIH), on agite pendant 15 minutes, à 20 , 2100 cm3 d'une solution aqueuse à   37,5%   de formaldéhyde qui possède, à 20 , une valeur de pH de 3,3 (mesurée avec une électrode en verre). L'échangeur d'anions avait été préalablement régénéré avec une solution normale d'hydroxyde de sodium, puis lavé avec de l'eau distillée jusqu'à être exempt d'ions sodium. 



   Après ce traitement la solution formaldéhydique présente une valeur de pH de 6,6 à 8,9. 



   On ajoute à cette solution 115 g de mélamine, ce qui fait que la va- leur du pH monte à environ 7,2-7,4. On chauffe alors à 80  environ, ce qui fait qu'il s'établit une valeur de pH de 7,4 à 7,8 qui reste constante pendant toute la condensation. Au bout de 10 minutes, on sépare l'échangeur d'ions par filtra- tion et lave le résidu.avec une solution aqueuse à 30% de formaldéhyde.

   Au cours de 5 heures, on évapore le filtrat sous vide à 50  jusqu'à avoir un sirop fortement visqueux, régénère l'échangeur d'ions après l'avoir lavé avec une solution de for- maldéhyde et le met à nouveau en oeuvre. b) Pour préparer un produit d'éthérification du condensat mélamine- formaldéhyde préparé suivant a), on régénère avec de l'acide chlorhydrique normal   50 g d'un échangeur de cations (polymère du styrène renfermant des groupes -SO H liés au noyau, produit connu dans le commerce sous la dénomination Levatit S 100),   puis le lave jusqu'à ce qu'il soit exempt d'ions chlore. L'échangeur est mis en suspension dans 1250 g d'éthanol technique, mélangé avec le condensat préparé suivant a) et chauffé à reflux pendant une heure. 



  On sépare alors l'échangeur d'anions par filtration, puis le lave et le régénère avec un mélange d'éthanol et de formaldéhyde. Le filtrat, qui renferme le produit de condensation éthérifié, est évaporé à 50  sous le vide de la trompe à eau. On   obtient une résine complètement incolore qui présente une conductivité électrique de 2,69. 10- ohms-le cm-1. La résine est appropriée de façon remarquable pour   préparer des papiers isolants imbibés de résine. Dans ce but, on imbibe avec la résine des papiers exempts d'électrolyte. Après durcissement de la résine, la feuille isolante est prête à l'emploi. 



   Exemple 2. 



   Comme décrit sous a) dans l'exemple 1, on traite par un échangeur d'a- nions 5300 g d'une solution à   37,5%   de formaldéhyde. On ajoute alors au formaldé- hyde, dans lequel l'échangeur d'anions est encore en suspension, 2775 g de méla- mine, ce qui fait que la valeur du pH monte à 7,2. On chauffe alors à 80  au cours de 20 minutes, ce qui fait qu'il s'établit une valeur de pH de 7,6 qui ne varie 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pas pendant les 20 minutes que dure la condensation à la température indiquée. 



  Comme décrit dans l'exemple 1, on sépare alors l'échangeur d'ions par filtration et le lave avec une solution de formaldéhyde. On pulvérise la solution aqueuse du précondensat et sèche en faisant passer de l'air chaud à contre-courant. On obtient une résine d'une conductivité électrique de 1,06.   10-5   cm-1.omms-1, 
Exemple 3 a) Avec 50 g d'un échangeur d'anions (produit connu dans le commerce sous la dénomination Levatit MIN), on agite 480 g d'une solution aqueuse à   30%   de formaldéhyde présentant à 20  une valeur de pH de 3,3 à 3,5, ce qui fait qu'il s'établit une valeur de pH de 6,2. On ajoute à la suspension 100 g de mélamine et condense alors pendant 20 minutes à 80 . Pendant toute cette période, le pH reste à la valeur constante de 7,6.

   On sépare alors par filtration l'échangeur d'ions en suspension, puis le lave et le régénère d'une manière usuelle. On éva- pore alors le filtrat à 50  sous vide jusqu'à ce qu'il présente une consistance pâteuse. b) Le résidu onctueux obtenu suivant a) est additionné de 230 g de butanol normal et de 250 g de l'échangeur de cations régénéré sous b) dans l'exem- ple 1. Ensuite, on fait bouillir pendant une heure quarante à 100 , à reflux. 



  Après avoir séparé par filtration l'échangeur d'ions et avoir évaporé le produit de condensation à 60  sous vide, on obtient un condensat sirupeux. Pour utiliser ultérieurement ce condensat, on le dissout dans du butanol jusqu'à avoir une solution à 50% en poids. La teneur en substance solide est déterminée par un   séchage de 4 heures à 130 . La conductivité électrique est de 1,84. 10-7 cm-1. ohms- .    



   REVENDICATIONS. 



   Un procédé de préparation d'aminoplastes présentant une faible conduc- tivité électrique, ledit procédé étant caractérisé par le fait qu'on effectue la condensation de l'amino-composé et de l'aldéhyde en présence d'échangeurs d'ions. 



   Le présent procédé peut encore être caractérisé par les points sui- vants : 
1) Lors de la condensation des amino-composés avec l'aldéhyde, on ajuste le pH à la valeur désirée à l'aide d'échangeurs d'ions. 



   2) On traite des solutions d'aldéhydes qui, par traitement avec des échangeurs d'anions, ont été ajustées à une valeur de pH située au voisinage du point de neutralité. 



   3) On utilise la mélamine comme amino-composé et le formaldéhyde com- me aldéhyde. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The use of aminoplasts has found a wide outlet for the preparation of electro-insulating materials.



  Thus, insulation of metallic wires, capacitor papers, laminates, insulators and the like are manufactured today using aminoplasts. Among these substances, the condensation products obtained from melamine and aldehydes, as well as their other products of etherification or esterification, have proved their worth to an increasing extent, because these substances precisely possess particularly electrical properties. of interest, such as high resistance to stray currents and high safety against the formation of electric arcs.



   It has been found that aminoplasts exhibiting particularly low electrical conductivity are obtained when the condensation of amino compounds with the aldehyde is carried out in the presence of ion exchangers.



   When preparing aminoplasts, the procedure is generally carried out by mixing the aldehydes, in particular technically pure formaldehyde, with amino compounds such as, for example, urea, thiourea, melamine, dicyandiamide, guanidine. and others in aqueous solution, while maintaining, depending on the properties desired for the products, pH values of 3 to 10, in particular 4 to 8. To reach the desired pH range, organic or inorganic electrolytes are added, for example acids, bases or salts acting as buffer substances, such as, for example, phosphate or borate buffers.



  In order to establish the desired pH value with the aid of the electrolytes which are added, however, formic acid or other acids which are formed during condensation as a result of oxidation in air from the air must also be neutralized. aldehyde. Neutralizing agents or buffering agents must therefore also be added continuously during the condensation in order to prevent variations in the pH value during the reaction. These electrolytes can only be removed with difficulty from the resinous precondensates.



  When they remain in the condensed resin, such salts having arisen from the buffer mixtures or by neutralization have the effect, in common with the binding water always present in these resins with a secondary valence, of sufficiently lowering the values. electrical properties so that it has so far not been successful in obtaining, for example from melamine resins, electro-insulating substances of particularly high value.



   The drawbacks of the known processes are now overcome in a simple manner by the fact that, in accordance with the invention, the condensation is carried out using ion exchangers. As ion exchangers, it is possible to use the known finely divided solid substances which contain, as ion exchange groups, basic groups or acid groups.



  Suitable acid groups are carboxylic groups, acid residues derived from sulfur or phosphorus acids, especially sulfuric acid or phosphoric acid, and basic groups primary, secondary aminogenic groups, tertiary or quaternary. A large number of various basic exchangers are commercially available which are capable of exchanging in the most diverse pH ranges. When these exchangers are used, it is possible, both in an acidic and in an alkaline domain, to maintain determined pH values for a fairly long time without having to add neutralizing agents or buffer substances. .

   It suffices simply to ensure that the quantity of the ion exchanger used is large enough according to the exchange capacity to maintain the desired pH range throughout the reaction. We can think of this effect as a kind of internal buffering without electrolyte, which naturally depends to some extent on the temperature of the solution.



   It has now been found that it is advantageous to use aldehydes which are as largely free of acids as possible. Removal of the acid from the aldehydes can take place in a manner known per se, for example by neutralization of the acid and distillation of the aldehyde. However, it is

 <Desc / Clms Page number 2>

 particularly advantageous to treat the aldehyde with an anion exchanger which exchanges the anions present in the aqueous solution of the aldehyde, in the case of formaldehyde the ions of formic acid, for hydroxyl ions.

   In this way, a practically acid-free aldehyde is obtained which exhibits an almost neutral reaction, whereas aqueous solutions of technically pure formaldehyde exhibit, owing to the formic acid which they contain, most of the time. time of pH values within a range of 3 to 4.



   The preparation of aminoplasts of low electrical conductivity is generally carried out as follows:
Provided that importance is attached to already adding the aldehyde in acid-free form, then said aldehyde, preferably in the form of a concentrated aqueous solution customary in the trade, is passed through. to an anion exchanger, the exchange of acid ions for hydroxyl ions having the effect of lowering the pH value to a range of 6 to 8, preferably of about 6.5 to 7.5. This aldehyde solution is then mixed in the desired quantitative proportion with the amino compound. The quantitative proportion is generally 0.6 to 2.3 mols of aldehyde per NH 2 group of the aminocompound or 0.6 to 1.2 mol of aldehyde per NH group of the amino compound. .

   At the same time, ion exchangers are added which maintain the desired pH value. If one has to condense in an alkaline domain, then one adds anion exchangers, while during a condensation in an acidic medium, one adds cation exchangers which one chooses so that they exchange within the desired pH range. Care is then taken to mix all the reaction partners well and heat to the desired reaction temperature, which is generally less than 100 ° C. and is preferably in a range from 60 to 90 ° C.



  The reaction is then carried out until the degree of derivatized condensation is reached, which can be recognized by the increase in the viscosity of the solution. The ion exchanger is then separated by filtration, washed and, as long as its exchange capacity is not exhausted, returns it to the process. If the exchanger is worn out, it is regenerated after having separated it from the reaction mixture and used again.



   In this way, aqueous solutions of aminoplasts are obtained which possess extraordinarily low electrical conductivities. It is possible, without others, to obtain solutions whose conductivity corresponds to that of normal distilled water, that is to say of that distilled in glass apparatus and in the presence of air. Insofar as the condensation should be carried out in an alkaline solution, it is however also possible to add the anion exchanger to the aqueous solution of the aldehyde which exhibits an acid reaction and, after drying of the acid present in the solution of the aldehyde, add the amino compound and carry out the condensation.

   This measure allows, even when air is introduced throughout the duration of the condensation, to maintain the desired pH value without having to add further alkalis, which causes resinous precondensates to form which are characterized not only by the absence of electrolytes, but also by a wide technical uniformity of the size of the molecules of the resinous precondensates.



   It has also been found that the etherification or esterification of such precondensates can take place in the presence of ion exchangers.



  For etherification or esterification, use is made, for example, of low molecular weight monovalent aliphatic alcohols or carboxylic acids which may contain up to 6 carbon atoms in the molecule, or else polyvalent alcohols or acids. carboxylic acids, preferably diols or triols or their partial ethers, or dicarboxylic acids. As etherification components, polyglycols, polyglycerins and the like are of particular importance. The etherification or esterification components are generally used in quantitative proportions such that there are 0.1 to 2.0 mols of hydroxyl groups or carboxyl groups per mol of the aldehyde reacted with. the -NH group or on the NH2 group.

   The establishment of the do-

 <Desc / Clms Page number 3>

 maine of favorable pH for etherification or esterification, a range which lies at a pH of the order of 3 to 6.8, takes place in the same way as that which was described during the reaction of amino compound on the aldehyde. Also in this case, condensate solutions of surprisingly low electrical conductivity are obtained; low conductivity also remains retained when the aminoplasts have been cured, preferably after soaking the fibrous substances with the aminoplast solutions.



   Owing to the low conductivity of the possibly etherified or esterified aminoplasts or of the hardened products obtained from said aminoplasts, these products are very suitable for all branches of the electrical insulation industry, especially however for the current technique. strong.



   The invention is described in greater detail in the non-limiting examples which follow in which the temperatures are indicated in degrees centigrade.



   Example 1. a) With 200 g of an anion exchanger, in this case a phenolic resin containing the -NE group and / or the -NH group (product known commercially under the name Levatit MIH), the mixture is stirred. for 15 minutes, at 20, 2100 cm3 of a 37.5% aqueous solution of formaldehyde which has, at 20, a pH value of 3.3 (measured with a glass electrode). The anion exchanger had been regenerated beforehand with a normal solution of sodium hydroxide, then washed with distilled water until it was free of sodium ions.



   After this treatment, the formaldehyde solution has a pH value of 6.6 to 8.9.



   115 g of melamine were added to this solution, causing the pH to rise to about 7.2-7.4. It is then heated to approximately 80, which means that a pH value of 7.4 to 7.8 is established which remains constant throughout the condensation. After 10 minutes, the ion exchanger is filtered off and the residue washed with 30% aqueous formaldehyde solution.

   During 5 hours, the filtrate is evaporated in vacuo at 50 to obtain a highly viscous syrup, the ion exchanger is regenerated after having washed it with a formaldehyde solution and it is used again. b) To prepare an etherification product of the melamine-formaldehyde condensate prepared according to a), 50 g of a cation exchanger (styrene polymer containing -SO H groups bonded to the nucleus, 50 g of a cation exchanger (polymer of styrene containing -SO H groups bonded to the nucleus) are regenerated with normal hydrochloric acid, product known commercially under the name Levatit S 100), then washed until it is free of chlorine ions. The exchanger is suspended in 1250 g of technical ethanol, mixed with the condensate prepared according to a) and heated at reflux for one hour.



  The anion exchanger is then separated by filtration, then washed and regenerated with a mixture of ethanol and formaldehyde. The filtrate, which contains the etherified condensation product, is evaporated at 50 under water pump vacuum. A completely colorless resin is obtained which has an electrical conductivity of 2.69. 10- ohms-le cm-1. The resin is remarkably suitable for preparing resin impregnated insulation papers. For this purpose, electrolyte-free papers are impregnated with the resin. After the resin has hardened, the insulating sheet is ready for use.



   Example 2.



   As described under a) in Example 1, 5300 g of a 37.5% formaldehyde solution are treated with an ion exchanger. 2775 g of melamine are then added to the formaldehyde, in which the anion exchanger is still in suspension, so that the pH value rises to 7.2. It is then heated to 80 over the course of 20 minutes, which means that a pH value of 7.6 is established which does not vary

 <Desc / Clms Page number 4>

 not during the 20 minutes that the condensation lasts at the indicated temperature.



  As described in Example 1, the ion exchanger is then separated by filtration and washed with a formaldehyde solution. The aqueous solution of the precondensate is sprayed on and dried by passing hot air in countercurrently. A resin with an electrical conductivity of 1.06 is obtained. 10-5 cm-1.omms-1,
Example 3 a) With 50 g of an anion exchanger (product known commercially under the name Levatit MIN), 480 g of a 30% aqueous solution of formaldehyde having a pH value of 3 are stirred. , 3 to 3.5, so that a pH value of 6.2 is established. 100 g of melamine are added to the suspension and then condense for 20 minutes at 80. Throughout this period, the pH remains at the constant value of 7.6.

   The ion exchanger in suspension is then separated by filtration, then washed and regenerated in the usual manner. The filtrate is then evaporated at 50 under vacuum until it has a pasty consistency. b) The creamy residue obtained according to a) is added with 230 g of normal butanol and 250 g of the cation exchanger regenerated under b) in example 1. Then, the mixture is boiled for one hour and forty at 100 , at reflux.



  After filtering off the ion exchanger and evaporating the condensation product at 60 under vacuum, a syrupy condensate is obtained. To use this condensate later, it is dissolved in butanol until a 50% solution by weight is obtained. The solid content is determined by drying for 4 hours at 130. The electrical conductivity is 1.84. 10-7 cm-1. ohms-.



   CLAIMS.



   A process for the preparation of aminoplasts exhibiting low electrical conductivity, said process being characterized in that the condensation of the amino compound and of the aldehyde is carried out in the presence of ion exchangers.



   The present process can be further characterized by the following points:
1) During the condensation of amino compounds with aldehyde, the pH is adjusted to the desired value using ion exchangers.



   2) Aldehyde solutions are treated which, by treatment with anion exchangers, have been adjusted to a pH value located in the vicinity of the point of neutrality.



   3) Melamine is used as the amino compound and formaldehyde as the aldehyde.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

4) Dans une variante du procédé , on éthérifie avec de l'alcool les condensats obtenus ou les estérifie avec des acides carboxyliques, la valeur de pH nécessaire pour l'estérification étant réglée par les échangeurs d'ions présent dans le mélange réactionnel. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. 4) In a variant of the process, the condensates obtained are etherified with alcohol or esterified with carboxylic acids, the pH value necessary for the esterification being regulated by the ion exchangers present in the reaction mixture. ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
BE570977D BE570977A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE570977A true BE570977A (en)

Family

ID=189342

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE570977D BE570977A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE570977A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0385225A2 (en) * 1989-02-25 1990-09-05 BASF Aktiengesellschaft Amino resin solutions with low electrical conductivity

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0385225A2 (en) * 1989-02-25 1990-09-05 BASF Aktiengesellschaft Amino resin solutions with low electrical conductivity
EP0385225A3 (en) * 1989-02-25 1991-12-18 BASF Aktiengesellschaft Amino resin solutions with low electrical conductivity

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2464979A1 (en) AQUEOUS COATING COMPOSITION BASED ON EPOXY RESIN, POLYMERIC ACID AND TERTIARY AMINE, AND PREPARATION THEREOF
BE570977A (en)
EP0083522B1 (en) Process for the preparation of a cationic aminoplast resin and its use in the treatment of water
DE2928878C2 (en) Aqueous solution of a thermosetting or thermosetting resin, process for their preparation and their use in a paper coating slip
US4474682A (en) Petroleum emulsion-breakers containing nitrogen, and their use
EP0211531B1 (en) Process for making solid urea-formaldehyde resins
FR2560201A1 (en) NOVEL AMINO-FORMALDEHYDE RESINS AND PROCESS FOR THEIR PREPARATION
US2091183A (en) Water soluble phenol-aldehyde ad
US2373548A (en) Process of removing cations from liquid media
US2786824A (en) Cationic urea-formaldehyde resins and preparation thereof
USRE19708E (en) Manufacture of phenol formalde-
BE615894A (en)
EP0998448A1 (en) Novel n-alkyl-hydroxybenzylamines, preparation method, uses and compositions containing them
BE633061A (en) Water-soluble modified melamine-formaldehyde resin
DE4305299A1 (en) Condensation products containing aminal amide structures, process for their preparation and their use
JPS6119653A (en) Polymeric acetal carboxylate composition
JPS6043164B2 (en) Petroleum emulsion separating agent for separating crude oil emulsions
SU260170A1 (en) Process for producing polyglycols
SU626098A1 (en) Method of producing olgomethylendiphenyloxides
JPS58147478A (en) Production of urea resin adhesive
JPH0639513B2 (en) Process for producing synthetic resin oligomer having both condensable reactive group and polymerizable reactive group
BE495108A (en)
BE354561A (en)
PL38405B1 (en)
BE479599A (en)