BE567940A - - Google Patents

Info

Publication number
BE567940A
BE567940A BE567940DA BE567940A BE 567940 A BE567940 A BE 567940A BE 567940D A BE567940D A BE 567940DA BE 567940 A BE567940 A BE 567940A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
electrode
contact
mass
cup
bowl
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE567940A publication Critical patent/BE567940A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01TSPARK GAPS; OVERVOLTAGE ARRESTERS USING SPARK GAPS; SPARKING PLUGS; CORONA DEVICES; GENERATING IONS TO BE INTRODUCED INTO NON-ENCLOSED GASES
    • H01T13/00Sparking plugs
    • H01T13/46Sparking plugs having two or more spark gaps
    • H01T13/467Sparking plugs having two or more spark gaps in parallel connection

Landscapes

  • Spark Plugs (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Les taux de compression mis en oeuvre.; actuellement ainsi que l'emploi de moteurs plus puissants ont amenés les constructeurs à produire des bougies d'allumage pour plusieurs gammes thermiques de manière à équiper chacun des types de moteurs de bougies répondant le plus exactement possible aux conditionµ de fonctionnement qui leur sont imposées. Les principaux critères auxquels doivent répondre les bougies d'allumage équipant les moteurs modernes sont a) un refroidissement rapide et suffisant des électrodes et princi- palement de l'électrode connectée directement à la source de courant. b) une résistance particulièrement élevée à l'encras sage de la base de l'isolateur par les   dép8ts   de résidus d'huile brûlée. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 c) une étincelle jaillissant à un endroit situé le plus profondément. possible dans le cylindre du moteur. 



   Il est cependant avéré que les perfectionnements apportés jusqu'à présent aux bougies d'allumage n'ont pas   procuré   une solution parfaite au problème posé. 



   La présente invention tend à répondre aux critères définis plus haut, en équipant les bougies d'allumage d'une électrode en contact avec la masse      d'une forme telle qu'elle protège la base de l'isolateur et l'électrode raccordée à la source de courant, contre les projections d'huile et contre l'atteinte des flammes nées de la combustion des gaz. 



   Dans ce but et suivant la présente invention, l'électrode active de la bougie, c'est-à-dire celle qui est connectée à la source de courant, est prolongée et s'étend au-delà, de l'extrémité de l'embase métallique filetée de la bougie et elle est entourée, au-delà de la dite extrémité par l'électrode en contact avec la masse qui est constituée sous la forme d'une cuvette métal- lique cylindrique, tronconique ou bombée, fixée de manière appropriée dans le. bord inférieur de l'embase métallique qu'elle prolonge. Son fond est pourvu. d'une ouverture dans laquelle émerge l'extrémité de l'électrode active. Le diamètre de cette ouverture est établi pour procurer tout autour de l'extrémité de l'électrode active l'écartement voulu pour le jaillissement des   étincelles.   



   Dans le but de permettre le réglage de l'écartement entre l'électrode active et l'électrode en contact avec la masse, au fur et à mesure de l'usure de ces dernières, des saignées sont pratiquées dans la paroi de cette dernière   de.   manière à la diviser en sections susceptibles d'être suffisamment déformées pour permettre le réglage désiré, c'est-à-dire que l'extrémité de ces sections, délimitant l'ouverture prévue dans le fond de l'électrode-masse et au centre de laquelle aboutit l'électrode active, peut être rapprochée ou éloignée de cette dernière pour réaliser l'écartement nécessaire. 



   L'électrode en contact avec la masse, exécutée suivant l'invention, procure les avantages suivants t a) elle s'oppose à la surchauffe de l'isolateur portant l'électrode active, puisque cet isolateur n'est plus exposé directement aux flammes prove- nant de la combustion des gaz dans le   cylindre.-   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 b) l'huile projetée par l'explosion ne peut plus atteindre directe- ment l'isolateur et venir brûler sur ce dernier, puisque l'électrode en cuvette (électrode-masse) constitue un barrage et ne peut livrer   passaga   au travers des saignées dont elle est pourvue, qu'aux vapeurs et fractions légères de l'huile qui brûlent en laissant un minimum de déchets, de ce   fait:

  ,   l'encrassement de l'isolateur est évité. c) le refroidissement de l'électrode raccordée à la masse est accé- lérée du fait de la grande surface qu'elle présente. 



   D'autres particularités seront décrites plus en détail au cours de la description d'une forme d'exécution donnée à titre d'exemple non limitatif et représentée au dessin annexé, dans lequel : la fig.l est une coupe en élévation de la partie inférieure d'une bougie d'allumage conforme à l'invention. 



   La fig.2 est une vue en plan de l'électrode raccordée à la masse. 



   La   fig.3   est une vue en coupe suivant la ligne III-III de la fig.2. 



   La fig.4 est une vue en coupe semblable à celle de la fig.3. d'une variante d'exécution de l'électrode raccordée à la masse. 



   Suivant la   fig.l,   la partie inférieure de la bougie d'allumage repré- sentée comporte l'embase métallique 1, dont la partie inférieure, destinée à être vissée dans la culasse ou dans le corps du moteur, est   filetén   2, l'isolateur central 3 qui porte l'électrode 4 connectée à la source de.courant et dont l'extrémité inférieure 5 se projete au-delà de l'extrémité de l'embase filetée 1-2 et enfin, l'électrode en contact avec la masse 6, plus amplement décrite ci-aprèso 
La dite électrode 6 en contact avec la masse épouse la forme d'une. et cuvette ronde/tronconique munie à sa partie supérieure d'un collet circulaire ou couronne 7, s'étendant perpendiculairement par rapport à l'axe vertical de la cuvette, le dit collet est fixé près du bord inférieur de l'embase métallique 1. 



   Dans la forme représentée cette fixation est réalisée par sertissage, il est évident que tout autre mode de fixation peut être utilisé. L'extrémité de la partie tronconique de la cuvette (opposée à celle munie du collet 7) se termine par une partie cylindrique 8 percée d'un canal axial 9 dans l'axe duquel aboutit l'extrémité 5 de l'électrode active 4. Entre ladite extrémité 5   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 et la paroi du canal 9 subsiste un espace annulaire 10 dans lequel jaillissent les étincelles.

   Afin de permettre le réglage de 1'écartement existant entre   .'extrémité   5 de l'électrode active   4   et l'électrode-masse 6, au fur et à   césure   de l'usure de ces dernières, quatre saignées 11 disposées par exemple en croix, sont pratiquées dans la paroi de   l'électrode   6 comme montré aux, figs.2 et 3; ces saignées 11 s'étendent depuis le bord inférieur extrême de la paroi 8 jusqu'à une certaine distance du collet 7 de la cuvette 6. 



   Le corps de la cuvette 6, 7, 8, constituant l'électrode en contact avec la masse est divisé, de ce fait, en quatre sections susceptibles   d'être   légère-   ment   déformées dans le but de procurer l'écartement désiré de l'électrode active 4, 5 et l'extrémité des dites sections. 



   Dans une autre forme d'exécution, représentée à la fig.4, l'électrode en contact avec la masse épouse la forme d'une cuvette ronde et tronconique 16 jaunie, tout comme celle représentée aux figs,l à 3, d'un collet circulaire 17 qui est fixé, par sertissage, dans et près du bord inférieur de l'embase Métallique. Le fond 18 de cette cuvette est percé d'une lumière centrale 19 dans l'axe de laquelle aboutit l'extrémité prolongée 5 de l'électrode active 4 (comme représenté en traits interrompus). Entre ladite extrémité 5 et la paroi de la lumière 19 subsisté un espace annulaire 20 dans lequel jaillissent les étincelles.

   Pour permettre le réglage de l'éoartement existant entre l'extrémité de l'électrode 4 et l'électrode 16 en contact avec la masse, quatre saignées 21, disposées par exemple en croix, sont pratiquées dans la paroi et le fond de cette dernière électrode. Ces saignées s'étendent depuis le bord intérieur de la lumière 19, percée dans le fond 18, jusqu'à une certaine distance du collet circulaire 17. De ce fait le corps de la cuvette 16 constituant l'électrode en   oohtact   avec la masse est divisé en quatre sections susceptibles d'être déformées comme dit plus haut. 



   Il est bien évident que la forme de la cuvette constituant l'électrode en contact avec la masse n'est pas limitée aux formes tronconiques représentées et décrites, elle peut présenter tout autre profil, elle peut être par   exemple,   cylindrique ou bombée, le principe de l'invention reposant dans le fait que la   die   cuvette quelle que soit sa forme, protège l'isolateur contre toutes 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 projections de flammes ou d'huile. 



   De même, le profil, la disposition et le nombre des saignées pratiquées dans le corps et lé fond de l'électrode en forme de cuvette ne sont pas limitées à l'exécution représentée. 



    REVENDICATIONS   
1.- Electrode en contact avec la masse, pour bougies d'allumage, caractérisée   en ce   qu'elle épouse la forme d'une cuvette métallique munie. d'un collet circulaire s'étendant perpendiculairement à son axe vertical, ledit collet étant fixé dans et près du bord inférieur de l'embase métallique de la bougie, de façon que ladite cuvette s'étende au-delà de ce dernier bord et protège l'isolateur et l'électrode connectée à la source de courant contre toutes projections de flammes ou   d'huile,   et en ce que l'extrémité inférieure de la dite cuvette présente une ouverture dans   1 axe   de laquelle aboutit l'extrémité de l'électrode connectée à la source de courant, l'espace subsistant.

   entre la dite ouverture et l'extrémité de cette dernière électrode étant celui où jaillissent les étincelles.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The compression ratios used .; currently, as well as the use of more powerful engines, have led manufacturers to produce spark plugs for several thermal ranges so as to equip each type of engine with spark plugs responding as exactly as possible to the operating conditions imposed on them. The main criteria which spark plugs fitted in modern engines must meet are a) rapid and sufficient cooling of the electrodes and mainly of the electrode connected directly to the current source. b) a particularly high resistance to the clogging of the base of the insulator by deposits of burnt oil residues.



    @

 <Desc / Clms Page number 2>

 c) a spark bursting out at the deepest point. possible in the engine cylinder.



   However, it has been found that the improvements made to the spark plugs hitherto have not provided a perfect solution to the problem posed.



   The present invention tends to meet the criteria defined above, by equipping the spark plugs with an electrode in contact with the ground of a shape such as to protect the base of the insulator and the electrode connected to the ground. source of current, against oil splashes and against the attack of flames born from the combustion of gases.



   For this purpose and according to the present invention, the active electrode of the spark plug, that is to say that which is connected to the current source, is extended and extends beyond the end of the threaded metal base of the spark plug and it is surrounded, beyond said end by the electrode in contact with the mass which is formed in the form of a cylindrical, tapered or convex metal cup, fixed in such a way appropriate in the. lower edge of the metal base which it extends. Its bottom is provided. an opening in which the end of the active electrode emerges. The diameter of this opening is established to provide all around the end of the active electrode the required spacing for the sparking.



   In order to allow adjustment of the spacing between the active electrode and the electrode in contact with the mass, as the latter wear, grooves are made in the wall of the latter. . so as to divide it into sections capable of being sufficiently deformed to allow the desired adjustment, that is to say that the end of these sections, delimiting the opening provided in the bottom of the ground electrode and in the center from which the active electrode ends, can be moved closer to or away from the latter to achieve the necessary spacing.



   The electrode in contact with the ground, executed according to the invention, provides the following advantages ta) it opposes the overheating of the insulator carrying the active electrode, since this insulator is no longer exposed directly to the flames from - from the combustion of gases in the cylinder.

 <Desc / Clms Page number 3>

 b) the oil projected by the explosion can no longer directly reach the insulator and burn on it, since the bowl electrode (electrode-ground) constitutes a barrier and cannot deliver passaga through the bleedings with which it is provided, only to vapors and light fractions of the oil which burn leaving a minimum of waste, therefore:

  , soiling of the insulator is avoided. c) the cooling of the electrode connected to the mass is accelerated because of the large surface which it presents.



   Other features will be described in more detail during the description of an embodiment given by way of non-limiting example and shown in the appended drawing, in which: FIG. 1 is a sectional elevation of the part. lower part of a spark plug according to the invention.



   Fig. 2 is a plan view of the electrode connected to ground.



   Fig.3 is a sectional view along line III-III of Fig.2.



   Fig.4 is a sectional view similar to that of Fig.3. an alternative embodiment of the electrode connected to ground.



   According to fig.l, the lower part of the spark plug shown comprises the metal base 1, the lower part of which, intended to be screwed into the cylinder head or into the body of the engine, is threaded 2, the central insulator 3 which carries the electrode 4 connected to the current source and whose lower end 5 projects beyond the end of the threaded base 1-2 and finally, the electrode in contact with the mass 6, more fully described below
Said electrode 6 in contact with the mass takes the shape of a. and round / frustoconical cup provided at its upper part with a circular collar or crown 7, extending perpendicularly relative to the vertical axis of the bowl, said collar is fixed near the lower edge of the metal base 1.



   In the form shown, this fixing is carried out by crimping, it is obvious that any other method of fixing can be used. The end of the frustoconical part of the bowl (opposite to that provided with the collar 7) ends in a cylindrical part 8 pierced with an axial channel 9 in the axis of which ends the end 5 of the active electrode 4. Between said end 5 @

 <Desc / Clms Page number 4>

 and the wall of the channel 9 remains an annular space 10 in which the sparks shoot out.

   In order to allow adjustment of the spacing existing between .'extrode 5 of the active electrode 4 and the ground electrode 6, as the wear of the latter breaks down, four grooves 11 arranged for example in a cross , are made in the wall of the electrode 6 as shown in, figs.2 and 3; these grooves 11 extend from the extreme lower edge of the wall 8 to a certain distance from the collar 7 of the bowl 6.



   The body of the cuvette 6, 7, 8, constituting the electrode in contact with the mass, is therefore divided into four sections which may be slightly deformed in order to provide the desired spacing of the electrode. active electrode 4, 5 and the end of said sections.



   In another embodiment, shown in fig. 4, the electrode in contact with the mass takes the shape of a round and frustoconical cup 16 yellowed, just like that shown in figs, l to 3, of a circular collar 17 which is fixed, by crimping, in and near the lower edge of the metal base. The bottom 18 of this cuvette is pierced with a central slot 19 in the axis of which the extended end 5 of the active electrode 4 ends (as shown in broken lines). Between said end 5 and the wall of the slot 19 there remains an annular space 20 in which the sparks shoot out.

   To allow adjustment of the distance existing between the end of the electrode 4 and the electrode 16 in contact with the mass, four grooves 21, arranged for example in a cross, are made in the wall and the bottom of the latter electrode. These grooves extend from the inner edge of the slot 19, pierced in the bottom 18, to a certain distance from the circular collar 17. As a result, the body of the bowl 16 constituting the electrode in contact with the mass is divided into four sections liable to be deformed as mentioned above.



   It is obvious that the shape of the cup constituting the electrode in contact with the mass is not limited to the frustoconical shapes shown and described, it can have any other profile, it can be for example, cylindrical or convex, the principle of the invention based on the fact that the cup die, whatever its shape, protects the insulator against all

 <Desc / Clms Page number 5>

 projections of flames or oil.



   Likewise, the profile, the arrangement and the number of the grooves made in the body and the bottom of the cup-shaped electrode are not limited to the embodiment shown.



    CLAIMS
1.- Electrode in contact with the mass, for spark plugs, characterized in that it follows the shape of a metal cup provided. of a circular collar extending perpendicularly to its vertical axis, said collar being fixed in and near the lower edge of the metallic base of the spark plug, so that said cup extends beyond the latter edge and protects the insulator and the electrode connected to the current source against any projections of flames or oil, and in that the lower end of said bowl has an opening in 1 axis from which the end of the electrode connected to the current source, the remaining space.

   between said opening and the end of the latter electrode being that where the sparks shoot out.


    

Claims (1)

2. - Electrode suivant la revendication 1, caractérisée en ce que des saignées sont pratiquées, dans la paroi de la dite cuvette et s'étendent depuis. le bord intérieur de son ouverture inférieure jusqu'à proximité de son collet supérieuro 3.- Electrode suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce que la dite cuvette est tronconique et se termine par une partie cylindrique percée d'un canal axial. 2. - An electrode according to claim 1, characterized in that the grooves are made in the wall of said bowl and extend from. the inner edge of its lower opening to near its upper collar 3.- An electrode according to claims 1 and 2, characterized in that said cup is frustoconical and ends with a cylindrical portion pierced with an axial channel. 4.- Electrode suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce que la dite cuvette est cylindrique" 5.- Electrode suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce que la dite cuvette est tronconique. 4.- Electrode according to claims 1 and 2, characterized in that said cuvette is cylindrical " 5.- An electrode according to claims 1 and 2, characterized in that said cup is frustoconical. 6.- Electrode suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce que ladite cuvette est bombée. 6.- An electrode according to claims 1 and 2, characterized in that said bowl is convex. 7.- Bougie d'allumage, caractérisée en ce qu'elle comporte une élec- trode en contact avec la masse suivant les revendications l à 6, 7.- Spark plug, characterized in that it comprises an electrode in contact with the mass according to claims 1 to 6,
BE567940D BE567940A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE567940A true BE567940A (en)

Family

ID=187475

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE567940D BE567940A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE567940A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6307307B1 (en) * 1998-12-21 2001-10-23 Denso Corporation Spark plug for internal combustion engine with Ir alloy molten portion outside spark discharge region

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6307307B1 (en) * 1998-12-21 2001-10-23 Denso Corporation Spark plug for internal combustion engine with Ir alloy molten portion outside spark discharge region

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0041475A1 (en) Method of manufacturing an ignition device for an internal-combustion engine, and ignition device obtained thereby
CA2649998C (en) Arrangement of a semi-conductor-type spark plug in a combustion chamber of a gas turbine engine
FR2884063A1 (en) IGNITION CANDLE FOR AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE
FR2898736A1 (en) IGNITION CANDLE FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
EP0933981A1 (en) Nozzle/nozzle holder arrangement for a plasma torch
FR2831243A1 (en) Preheating plug for Diesel internal combustion engine has liner with heating element at one end and connector cap at other
EP0923276B1 (en) Electrode body/electrode holder assembly for plasma torch
FR2865264A1 (en) PREHEATING CANDLE AND METHOD OF MANUFACTURING SUCH CANDLE
EP0050552B1 (en) Spark plug
BE567940A (en)
FR3115073A1 (en) Spark plug for positive ignition engine.
FR2860351A1 (en) Spark plug for internal combustion engine, has ground electrode with end, where axial distance between end surface of electrodes end and inner circumferential surface of electrodes body is not less than preset distance
BE398132A (en)
BE494539A (en)
FR2886776A1 (en) ELECTRODE IN PARTICULAR FROM AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE IGNITION CANDLE
EP0817547A1 (en) Plasma torch head
FR3136605A1 (en) SPARK PLUG FOR AIRCRAFT TURBOMACHINE AND METHOD FOR MANUFACTURING SUCH A PLUG
FR2830924A1 (en) Preheating plug for diesel engine, comprises cylindrical box fixed to cylinder head, cylindrical sleeve partly within the box and heating element supported by sleeve and made from a ceramic
FR2870569A1 (en) Fuel injection device for spark ignition internal combustion engine, has electrodes forming ignition spark in fuel jet emitted by fuel injector, and whose ends partially penetrate inside cone shaped wall
CH98410A (en) Spark plug for explosion engines.
FR2834231A1 (en) PISTON FOR SEALING TOOLS
BE344415A (en)
CH533915A (en) Spark plug for internal combustion engines
BE358117A (en)
BE419356A (en)