BE567534A - - Google Patents

Info

Publication number
BE567534A
BE567534A BE567534DA BE567534A BE 567534 A BE567534 A BE 567534A BE 567534D A BE567534D A BE 567534DA BE 567534 A BE567534 A BE 567534A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
container
flexible
liquid
layer
outer container
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE567534A publication Critical patent/BE567534A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A62LIFE-SAVING; FIRE-FIGHTING
    • A62CFIRE-FIGHTING
    • A62C13/00Portable extinguishers which are permanently pressurised or pressurised immediately before use
    • A62C13/003Extinguishers with spraying and projection of extinguishing agents by pressurised gas

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Business, Economics & Management (AREA)
  • Emergency Management (AREA)
  • Packages (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à un appareil      extincteur d'incendie portatif, comprenant un récipient à paroi souple et imperméable contenant un agent extincteur liquide, ledit récipient étant pourvu d'une conduite d'é- chappement équipée d'un organe de contrôle de l'échappement provoqué par une pression établie autour .dudit' récipient souple dans un récipient extérieur qui le   contient   et qui est réuni à un réservoir de gaz sous pression sous le contr8le d'un organe d'admission* 
En vue de permettre l'emploi d'un appareil de ce genre dans toutes les positions, on a proposé d'admettre un gaz sous pression dans le récipient extérieur qui ne contient pas d'agent extincteur et qui. est dépourvu de conduite d'é-   chappement     d'un   tel agent.

   Le récipient intérieur à paroi déformable peut être constitué par une mince   feuille.métalli-   que imperméable au liquide . 



   Cet appareil ne permet   d'éteindre   que des feux qui peuvent être combattus efficacement par le liquide extincteur qu'il contient. Il est donc complètement inopérant devant certains feux, de sorte que l'usager doit avoir plusieurs appareils à sa disposition pour combattre toutes les sortes de feux. Cet inconvénient est accompagné de celui provenant de la perte de temps qui résulte du passage   d'un   appareil à   l'autre., quand   il y a eu erreur dans le choix primitif ou quand il est à conseiller de changer d'agent extincteur par suite de l'état dans lequel le feu a été amené. 



   On connaît également des appareils comprenant deux récipients rigides disposés l'un dans l'autre et qui   contien-   nent des liquides   différents   capables de combattre des sortes de feux différentes. Ces récipi nts peuvent être mis   indivi-   

 <Desc/Clms Page number 2> 

   duellement   sous pression par des conduites munies chacune d'un obturateur et qui aboutissent à un réservoir de gaz sous pression. Chacun de ces récipients est, en outre, muni      d'une conduite d'échapoment pourvue d'un robinet.      



   Ces'appareils sont lourds par suite de la présence d'un deuxième récipient rigide dans le récipient extérieur ainsi que d'une conduite et d'un robinet d'admission de gaz sous pression pour chacun de ces récipients. Or, dans un appareil portatif, le poids de l'ensemble est tel que toute augmentation du poids de l'appareil à vide doit être compen- sée par une   diminution   du poids des agents extincteurs. Il en résulte que l'efficacité de ces appareils est rapidement compromise quand il s'agit de combattre un f eu qui a déjà      pris un petit développement:-. 



   On   connaît   d'autres appareils qui, pour permettre de combattre des feux de différentes sortes, contiennent un liquide extincteur et une poudre extinctrice dans deux récipients rigides superposés ou juxtaposés, séparés par une cloison rigide. Chacun de ces récipients est réuni à un réservoir de gaz sous pression par une conduite et un robinet d'admission et est pourvu d'une conduite d'échappe- ment équipée d'un robinet . 



   Ces appareils à récipients rigides sont encore plus lourds que les précédents à cause de la disposition superposée ou juxtaposée de ces récipients. 



   La présente invention a comme objet un appareil dont le' poids à vide peut être moindre que celui des appareils connus et qui met simultanément à la disposition de l'usager un agent extincteur pulvérulent ou un agent extincteur liqui- de qu'il peut projeter successivement selon un ordre de suc- cession qui peut être modifié aussi longtemps que les deux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 agents existent dans l'appareil. 



   L'appareil suivant l'invention est caractérisé en ce que ledit récipient extérieur est également pourvu d'une conduite d'échappement équipée   d'un   organe qui con- trôle   l'échappement   d'un agent extincteur pulvérulent con- tenu dans ce récipient extérieur, lorsque le gaz sous pression est admis dans celui-ci pour expulser, à volonté, celui des deux agents extincteurs dont l'organe de contrôle de son échappement est ouvert . 



   L'appareil selon l'invention n'est donc pas sensi-   blement   plus lourd que celui ne contenant qu'un agent extinc- teur liquide dans un récipient intérieur souple et imperméa- ble puisqu'il ne doit comprendre en plus,   due   la conduite d'échappement de l'agent extincteur pulvérulent et son orga- ne de contrôle. Grâce à ce léger supplément de poids mort, on peut projeter séparément deux agents extincteurs agissant sur des classes de feux très différentes . 



   Par rapport aux appareils contenant une poudre extinctrice et un liquide extincteur, le gain de poids ne résulte pas seulement de la disposition d'un récipient dans l'autre et du remplacement d'un récipient rigide, donc lourd, par un   récipient   souple et imperméable mais également de la suppression d'une des conduites et d'un des robinets d'admis- sion entre le réservoir de gaz sous pression et l'un des ré- cipients contenant les agents extincteurs . 



   L'admission du gaz sous pression dans le récipient extérieur qui contient la poudre a non seulement comme effet de faciliter l'expulsion de celle-ci par rapport au cas où le gaz sous pression serait admis dans le récipient intérieur qui devrait se dilater pour expulser la poudre quand l'organe de contrôle de l'échappement de celle-ci serait ouvert mais 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 également de raccourcir la longueur de la conduite d'admis- sion du gaz sous pression ou de supprimer cette   conduite   selon que le réservoir à gaz est à l'extérieur ou à l'inté- rieur du réservoir à poudre . 



   Dans une forme d'exécution particulière, un organe sélecteur à deux positions, disposé à la. sortie des deux récipients susdits envoie vers une conduite d'échappement commune à ces deux récipients, celui des deux agents extinc- teurs dont l'échappement est permis par la position choisie au moment considéré . 



   Par le fait que l'appareil suivant l'invention contient un agent extincteur liquide et un agent extincteur pulvérulent qui ne sont séparés de l'un de l'autre que par une paroi souple, il est extrêmement important que cette paroi ne se leisse aucunement traverser par les vapeurs du liquide pendant les durées souvent très longues durant les- quelles l'appareil reste inemployé, afin que la. poudre uti- lisée soit encore complètement sèche au moment où on doit s'en servir et puisse être expulsée.

   De longs essais ont montré qu'un grand nombre de minces parois souples générale- ment considérées comme imperméables aux liquides, par exem- ple des parois en caoutchouc ou en d'autres matières plas- tiques se laissant traverser très lentement par les liquides ou leur vapeur et ne conviennent par conséquent pas pour la réalisation de l'invention si on veut éviter de devoir rem- placer de temps en temps la poudre humidifiée par de la poudre   sèçhe .   



   Pour remédier à c et inconvénient, on prévoit, sui- vant l'invention, que le récipient intérieur souple susdit soit formé par une couche de matière souple qui se laisse traverser lentement par le liquide et par une couche de ma- tière imperméable au liquide qui cède sous l'effet   d'une   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 différence de   pressiqn   entre le récipient intérieur et le récipient extérieur. 



   D'autres particularités et détails de l'invention apparaîtront au cours de la description des dessins   annexés   
 EMI5.1 
 au présent i;iémoire, qui représentent schématiquement, et à titre d'exemple seulement, quelques formes d'exécution d'un appareil extincteur portatif selon l'invention. 



   Les figures 1, 4, 5 et 6 sont des coupes longitu- dinales dans quatre de ces formes d'exécution capables de projeter plusieurs agents extincteurs . 



   Les figures 2, 3, 7, 8 et 9 représentent d'autres formes d'exécution d'une manière plus schématique qu'aux figures 1,   4,   5 et 6. 



   Dans ces différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques. 



   A la figure 1, on a représenté un appareil extinc- teur d'incendie portatif comprenant un récipient fermé 2 dont la paroi est souple et imperméable. Cotte paroi est, par exemple, constituée par une des nombreuses résines syn- thétiques actuellement connues qui, sous une épaisseur rela- tivement mince, sont suffisamment déformables pour que, dans      le cas où on presse extérieurement la paroi d'un récipient qu'elles constituent, ce récipient s'aplatisse à condition que son contenu puisse s'échapper. Ce récipient est donc un récipient à capacité variable qui se présente sous la forme        d'un   sac. 



   Dans le cas de l'appareil selon la figure 1, ce récipient contient de l'eau-qui peut être expulsée par une conduite d'échappement 3 quand un organe dtobturation   4   qui équipe cette conduite est ouvert. Cet organe qui   cont@ôle   l'expulsion de l'eau est représenté sous la. forme d'une sou- pape 5 sollicitée en permanence à rester appliquée sur son 

 <Desc/Clms Page number 6> 

       siège par un ressort 6 et capable   d'être   écartée de celui-ci quand on appuie dans le sens de la flèche X sur un levier 7 qui pivote en 8. 



   Le récipient 2 est disposé dans un récipient 9 qui contient un autre agent extincteur constitué par de la poudre 10, par exemple par du bicarbonate de   soude.   Le gaz sous pression à utiliser en cas de sinistre est, par exemple, de l'anhydride carbonique liquéfié dans une bonbonne 16 située à l'extérieur de ce récipient. Une membrane 17 peut être déchirée à l'aide d'un percuteur 18 quand on désire utiliser l'appareil. 



   Si, pour des raisons particulières, on désire dis- poser d'un agent extincteur supplémentaire, on peut également provoquer l'expulsion de cet agent par le même gaz sous pression à condition de le disposer dans un deuxième sac fermé à paroi souple et imperméable et de disposer ce dernier sac dans le récipient extérieur à volume maximum. La figure 2 représente un appareil de ce genre dans lequel le deuxième sac est désigné par 22. Celui-ci contient, par exemple, du tétrachlorure de carbone ou du bromure de méthyle. L'expul- sion de cet agent extincteur est effectuée par une conduite 23 sous le contrôle d'un obturateur   24.   



   La figure 3 représente un appareil selon l'inven- tion pourvu   d'une   seule conduited'échappement 25 qui peut être mise en communication successivement avec le sac inté- rieur souple et imperméable 2 et avec le récipient exté- rieur 9 par l'intermédiaire d'un organe sélecteur 26 qu'il suffit de faire tourner d'un demi-tour pour amener un canal 27 en regard de la sortie du sac 2 contenant l'eau ou du tu- be 14 plongé dans la poudre 10. Quelle que soit celle de ces deux positions occupée par l'organe sélecteur 26, l'expulsion de l'agent extincteur qui   pénètre   dans le canal 27 sous la 

 <Desc/Clms Page number 7> 

      pression du gaz admis à partir de la bonbonne 16 peut être interrompue par un obturateur 28 dont est pourvue la.   condui-'   te d'échappement unique 25. 



   Dans les figures 1 et 2, on a toujours représenté des conduites -d'échappement séparées l'une de l'autre. Dans toutes ces formes d'exécution, on peut aussi juxtaposer ces conduites de la façon représentée à la figure .9, de façon qu'on puisse les manoeuvrer simultanément comme s'il s'agis- sait d'une conduite unique. A la figure   4,   on voit que cha- cune des conduites 3 et 13 reste pourvue d'un organe d'obtu- ration (4 ou 12) qui peut être commandé indépendamment de l'autre. Ces deux organes ont été représentés sous la forme d'un bouton sur lequel il suffit d'appuyer pour permettre l'expulsion de l'agent extincteur correspondant. 



   A la figure 4, on a également représenté une poi- gnée 29 servant au transport de l'appareil ainsi qu'un le- vier 30 monté contre cette poignée. Ce levier peut pivoter dans le sens de la flèche Y afin d'entrer partiellement dans la poignée quand on retire une broche 31, qui, pour le transport, le maintient dans la position représentée. En enlevant cette broche au moment de l'emploi de l'appareil, le pivotement du levier 30 dans le sens de la flèche Y provoque le déchirement de la pellicule 17 par le percuteur 18 et l'admission du gaz sous pression dans le récipient extérieur 9. 



   A la figure 5, on a représenté un appareil selon 1'invention dans lequel la bonbonne 16 est extérieure au récipient extérieur 9 et est pourvue d'une touche 32 pour la commande du percuteur destiné à libérer le gaz sous pres- sion. Celui-ci est amené près du fond de ce récipient rigi- de par un tuyau 33. L'eau contenue dans le sac souple et 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 imperméable 2 peut passer à travers des ouvertures 34 dans un canal annulaire 35 qui par une conduite 36, communique avec la conduite d'échappement-3. Celle-ci est juxtaposée à la conduite d'échappement 13 pour l'expulsion de la pou- dre 10. Ces deux conduites d'échappement sont coulées dans un seul bloc de matière souple 37. 



   Dans l'appareil selon la figure 6, la paroi souple du récipient souple 2 est empêchée de pénétrer dans le goulot sous l'effet de la pression extérieure, comme cela pourrait être le cas avec l'appareil selon la figure 5, par le fait que ce récipient contient un tube 39 présentant un grand nom- bre de petites perforations 40. L'eau contenue dans ce réci- pient est expulsée à travers celles-ci. La surface de ces perforations est trop petite pour que la paroi souple qui viendrait se placer en regard de l'une ou l'autre d'entre elles puisse y pénétrer profondément et éventuellement cre- ver sous l'effet de la pression extérieure . 



   On sait que certaines des matières souples et élas- tiques qui conviennent pour la réalisation du récipient inté- rieur ne sont pas absolument étanches, malgré qu'elles soien      couramment utilisées pour constituer des récipients destinés   contenir   un liquide ou un gaz. Il en est ainsi notamment du caoutchouc sous une épaisseur relativement mince qui présente parfois des pores par lesquels de l'humidité peut passer d'une face à l'autre . 



   Etant donné qu'un appareil extincteur reste presque   toujours'inemployé   pendant de très longues -durées , il impor- te donc, quand on utilise une paroi ordinaire en caoutchouc pour constituer le récipient intérieur souple, de vérifier périodiquement si la poudre extinctrice ne s'est pas humidi- fiée par passage de liquide à travers la paroi souple. Pour remédier à cet inconvénient; on peut utiliser une paroi con- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 stituée de plusieurs pellicules en caoutchouc rendues soli- daires l'une de l'autre. Dans ce cas, il est extrêmement peu probable que les pores pouvant exister dans chacune de ces pellicules soient exactement en regard l'un de l'autre et laissent passer l'eau consttituant un des agents extincteurs vers la poudre constituant l'autre de ces agents . 



   Un autre moyen de remédier à cet inconvénient con- siste à utiliser pour le récipient 2 une paroi mixte consti- tuée par une couche de matière souple qui se laisse traverser lentement par l'eau et par une couche de matière imperméable à l'eau, qui cède sous l'effet d'une différence de pression entre le récipient intérieur et le récipient extérieur. 



   Cette couche de matière imperméable à l'eau, ne doit pas nécessairement être souple. Elle peut, par exemple, se présenter sous la forme d'une mince pellicule de verre qui se détruit quand la pression est appliquée dans l'appareil      au moment de l'utilisation de celui-ci. 'Cette pellicule de verre forme donc un ballon très fragile qui est disposé, soit à l'intérieur de la couche souple qui continue à séparer les. deux agents extincteurs après pulvérisation du verre, soit à l'extérieur de cette couche souple, A la figure 7, on a repré- senté en 41 un ballon de,ce genre à l'intérieur d'une couche souple 42 en caoutchouc.

   Ce ballon est disposé du côté de cette dernière couche, opposé à celui où agit la pression du gaz' provenant de la bonbonne 16 afin d'éviter que des morceaux de verre soient projetés vers cette couche et la transpercent au moment de la mise sous pression. 



   A la figure 8, on a représenté un autre appareil selon l'invention dans lequel le récipient intérieur est con- stitué par une paroi mixte. Dans cet appareil, la couche im- perméable 43 est constituée par du papier imperméabilisé par une résine synthétique, par exemple, par du polyéthylène. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Cette couche constitue une barrière contre le passage de l'eau contenue dans le récipient mixte 2 vers la poudre contenue dans le récipient extérieur 9. Elle est disposée à l'extérieur de la couche souple en caoutchouc   42   mais pourrait également être à l'intérieur de celle-ci. 



   Cette couche imperméable 43 est suffisamment souple pour pouvoir diminuer de volume sous la pression d'un gaz admis. dans le récipient extérieur, si l'obturateur 4 est ouvert en même temps. 



   Dans toutes les formes d'exécution représentées aux figures 1 à 8 le récipient extérieur était un récipient métallique capable de s'opposer à une augmentation'sensible de son volume sous l'effet   d'une   pression intérieure. La constitution de ce récipient par du métal n'est cependant pas nécessaire pour obtenir cette résistance. On peut avan- tageusement remplacer le récipient   métalliqu&   9 des figures précédentes par un récipient en résine synthétique polymé- risée, éventuellement armée, par exemple, à l'aide de fibres de verre. La figure 9 représente un appareil de ce genre. 



   Dans cette forme d'exacution, le récipient extérieur peut ne pas être rigide comme un récipient métallique. 



   Dans la descirption des figures 1 à 9, il a été question de   l'emploi,   comme agents extincteurs, de poudre et d'eau. On comprend qu'au lieu d'eau, on peut disposer dans l'appareil un autre agent extincteur liquide dont l'em- ploi simultané avec la poudre ou séparément de celle-ci peut s'avérer utile . 
 EMI10.1 
 



  RIVJùJDi"éilI0NS. - 777 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a portable fire extinguisher apparatus, comprising a flexible and impermeable-walled container containing a liquid extinguishing agent, said container being provided with an exhaust pipe equipped with a control member of the fire. 'exhaust caused by a pressure established around said' flexible container in an external container which contains it and which is joined to a pressurized gas tank under the control of an inlet member *
In order to allow the use of an apparatus of this type in all positions, it has been proposed to admit a pressurized gas into the outer container which does not contain extinguishant and which. is devoid of an exhaust pipe of such an agent.

   The inner container with a deformable wall may consist of a thin liquid impermeable metal sheet.



   This device can only extinguish fires which can be effectively combated by the extinguisher liquid it contains. It is therefore completely inoperative in front of certain fires, so that the user must have several devices at his disposal to fight all kinds of fires. This drawback is accompanied by that resulting from the loss of time which results from switching from one device to another., When there was an error in the original choice or when it is advisable to change the extinguishant as a result. of the state in which the fire was brought.



   Devices are also known comprising two rigid containers arranged one inside the other and which contain different liquids capable of fighting different kinds of fires. These containers can be placed individually

 <Desc / Clms Page number 2>

   dually under pressure by conduits each provided with a shutter and which lead to a pressurized gas tank. Each of these receptacles is, moreover, provided with an exhaust pipe provided with a tap.



   These devices are heavy due to the presence of a second rigid container in the outer container as well as a pipe and a pressurized gas inlet valve for each of these containers. Now, in a portable apparatus, the weight of the assembly is such that any increase in the weight of the empty apparatus must be compensated for by a decrease in the weight of the extinguishing agents. As a result, the effectiveness of these devices is quickly compromised when it comes to combating a disease which has already taken a small development: -.



   Other devices are known which, to make it possible to fight fires of different kinds, contain an extinguishing liquid and an extinguishing powder in two rigid containers superimposed or juxtaposed, separated by a rigid partition. Each of these receptacles is joined to a pressurized gas reservoir by a pipe and an inlet valve and is provided with an exhaust pipe fitted with a valve.



   These devices with rigid containers are even heavier than the previous ones because of the superimposed or juxtaposed arrangement of these containers.



   The present invention relates to an apparatus the 'empty weight of which may be less than that of known apparatus and which simultaneously provides the user with a powdered extinguishing agent or a liquid extinguishing agent which he can successively spray. in an order of succession which can be modified as long as the two

 <Desc / Clms Page number 3>

 agents exist in the device.



   The apparatus according to the invention is characterized in that said outer container is also provided with an exhaust duct fitted with a member which controls the escape of a pulverulent extinguishing agent contained in this outer container. , when the pressurized gas is admitted therein to expel, at will, that of the two extinguishing agents of which the control member of its exhaust is open.



   The apparatus according to the invention is therefore not appreciably heavier than that containing only a liquid extinguishant in a flexible and impermeable inner container since it does not have to include in addition, due to the pipe. exhaust of the powdered extinguishing agent and its control organ. Thanks to this slight additional deadweight, it is possible to separately spray two extinguishing agents acting on very different classes of fires.



   Compared to devices containing dry chemical and liquid extinguisher, the weight saving is not only the result of placing one container inside the other and replacing a rigid, and therefore heavy, container with a flexible and waterproof container. but also the elimination of one of the pipes and one of the inlet valves between the pressurized gas tank and one of the receptacles containing the extinguishing agents.



   The admission of the pressurized gas into the outer container which contains the powder not only has the effect of facilitating the expulsion of the latter with respect to the case where the pressurized gas would be admitted into the inner container which would have to expand to expel powder when the powder's exhaust control unit is open but

 <Desc / Clms Page number 4>

 also to shorten the length of the pressurized gas inlet pipe or to eliminate this pipe depending on whether the gas tank is outside or inside the powder container.



   In a particular embodiment, a selector member with two positions, arranged at the. outlet from the aforementioned two receptacles sends to an exhaust duct common to these two receptacles, that of the two extinguishing agents, the escape of which is permitted by the position chosen at the time considered.



   By the fact that the apparatus according to the invention contains a liquid extinguishing agent and a pulverulent extinguishing agent which are separated from one another only by a flexible wall, it is extremely important that this wall is not left behind in any way. through the vapors of the liquid during periods often very long during which the apparatus remains unused, so that the. powder used is still completely dry when it is to be used and can be expelled.

   Long tests have shown that a large number of thin flexible walls generally considered to be impermeable to liquids, for example walls of rubber or other plastics which allow liquids or their liquids to pass very slowly. steam and are therefore not suitable for carrying out the invention if it is desired to avoid having to replace the moistened powder from time to time with dry powder.



   To remedy this and drawback, provision is made, according to the invention, for the aforesaid flexible inner container to be formed by a layer of flexible material which is allowed to pass slowly by the liquid and by a layer of material impermeable to the liquid. which gives way under the effect of

 <Desc / Clms Page number 5>

 pressure difference between the inner container and the outer container.



   Other features and details of the invention will become apparent from the description of the accompanying drawings.
 EMI5.1
 in the present i; iémoire, which schematically represent, and by way of example only, some embodiments of a portable extinguisher according to the invention.



   Figures 1, 4, 5 and 6 are longitudinal sections through four such embodiments capable of projecting multiple extinguishing agents.



   Figures 2, 3, 7, 8 and 9 show other embodiments in a more schematic manner than in Figures 1, 4, 5 and 6.



   In these different figures, the same reference notations designate identical elements.



   In Figure 1, there is shown a portable fire extinguisher comprising a closed container 2 whose wall is flexible and impermeable. This wall is, for example, made up of one of the many currently known synthetic resins which, under a relatively thin thickness, are sufficiently deformable so that, in the event that the wall of a container is pressed externally, they constitute, this container flattens provided that its contents can escape. This container is therefore a variable capacity container which is in the form of a bag.



   In the case of the device according to Figure 1, this container contains water which can be expelled through an exhaust pipe 3 when a closure member 4 which equips this pipe is open. This organ which cont @ ole the expulsion of water is represented under the. form of a valve 5 permanently requested to remain applied to its

 <Desc / Clms Page number 6>

       seat by a spring 6 and capable of being moved away from it when one presses in the direction of the arrow X on a lever 7 which pivots at 8.



   The receptacle 2 is placed in a receptacle 9 which contains another extinguishing agent consisting of powder 10, for example baking soda. The pressurized gas to be used in the event of a disaster is, for example, carbon dioxide liquefied in a carboy 16 located outside this container. A membrane 17 can be torn using a striker 18 when it is desired to use the apparatus.



   If, for particular reasons, it is desired to have an additional extinguishing agent, it is also possible to cause the expulsion of this agent by the same pressurized gas, provided it is placed in a second closed bag with a flexible and impermeable wall. and placing the latter bag in the outer container at maximum volume. Fig. 2 shows such an apparatus in which the second bag is designated 22. This contains, for example, carbon tetrachloride or methyl bromide. The expulsion of this extinguishing agent is carried out through a pipe 23 under the control of a shutter 24.



   Figure 3 shows an apparatus according to the invention provided with a single exhaust duct 25 which can be successively communicated with the flexible and impermeable inner bag 2 and with the outer container 9 via the intermediary. a selector member 26 which only needs to be turned by half a turn to bring a channel 27 opposite the outlet of the bag 2 containing the water or of the tube 14 immersed in the powder 10. Whatever either that of these two positions occupied by the selector member 26, the expulsion of the extinguishing agent which enters the channel 27 under the

 <Desc / Clms Page number 7>

      pressure of the gas admitted from the cylinder 16 can be interrupted by a shutter 28 which is provided. single exhaust pipe 25.



   In Figures 1 and 2, there has always been shown -d'escapement pipes separated from one another. In all of these embodiments, it is also possible to juxtapose these pipes as shown in FIG. 9, so that they can be operated simultaneously as if it were a single pipe. In FIG. 4, it can be seen that each of the conduits 3 and 13 remains provided with a closure member (4 or 12) which can be controlled independently of the other. These two organs have been shown in the form of a button on which it suffices to press to allow the expulsion of the corresponding extinguishing agent.



   In FIG. 4, there is also shown a handle 29 serving to transport the apparatus as well as a lever 30 mounted against this handle. This lever can be rotated in the direction of the arrow Y in order to partially enter the handle when removing a pin 31, which, for transport, maintains it in the position shown. By removing this pin at the time of use of the apparatus, the pivoting of the lever 30 in the direction of the arrow Y causes the tearing of the film 17 by the striker 18 and the admission of the pressurized gas into the outer container. 9.



   In FIG. 5, there is shown an apparatus according to the invention in which the cylinder 16 is external to the external container 9 and is provided with a key 32 for controlling the striker intended to release the gas under pressure. This is brought near the bottom of this rigid container by a pipe 33. The water contained in the flexible bag and

 <Desc / Clms Page number 8>

 impermeable 2 can pass through openings 34 in an annular channel 35 which through a pipe 36 communicates with the exhaust pipe-3. This is juxtaposed with the exhaust pipe 13 for the expulsion of the powder 10. These two exhaust pipes are cast in a single block of flexible material 37.



   In the device according to Figure 6, the flexible wall of the flexible container 2 is prevented from entering the neck under the effect of the external pressure, as could be the case with the device according to Figure 5, by the fact that this container contains a tube 39 having a large number of small perforations 40. The water contained in this container is expelled through them. The surface of these perforations is too small for the flexible wall which would come to be placed opposite one or the other of them to be able to penetrate deeply and possibly burst under the effect of the external pressure.



   It is known that some of the flexible and elastic materials which are suitable for making the inner container are not absolutely waterproof, although they are commonly used to constitute containers intended to contain a liquid or a gas. This is the case in particular with rubber in a relatively thin thickness which sometimes has pores through which moisture can pass from one face to the other.



   Since an extinguisher almost always remains unused for very long periods of time, it is therefore important, when using an ordinary rubber wall to form the flexible inner receptacle, to check periodically whether the extinguisher powder does not escape. is not wetted by passing liquid through the flexible wall. To remedy this drawback; a wall can be used

 <Desc / Clms Page number 9>

 made up of several rubber films made integral with one another. In this case, it is extremely unlikely that the pores that may exist in each of these films are exactly opposite one another and allow the water constituting one of the extinguishing agents to pass through to the powder constituting the other of these. agents.



   Another means of overcoming this drawback consists in using for the receptacle 2 a mixed wall consisting of a layer of flexible material which is allowed to pass slowly by water and by a layer of material impermeable to water, which yields under the effect of a pressure difference between the inner container and the outer container.



   This layer of waterproof material need not necessarily be flexible. It may, for example, be in the form of a thin film of glass which is destroyed when pressure is applied in the apparatus at the time of use thereof. 'This glass film therefore forms a very fragile balloon which is placed either inside the flexible layer which continues to separate them. two extinguishing agents after spraying the glass, or on the outside of this flexible layer. In FIG. 7, there is shown at 41 a balloon of this type inside a flexible rubber layer 42.

   This balloon is placed on the side of this last layer, opposite to that where the pressure of the gas' coming from the cylinder 16 acts in order to prevent pieces of glass from being thrown towards this layer and piercing it at the time of pressurization. .



   In Figure 8, there is shown another apparatus according to the invention in which the inner container is constituted by a mixed wall. In this apparatus, the impermeable layer 43 is made of paper waterproofed by a synthetic resin, for example, by polyethylene.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   This layer constitutes a barrier against the passage of the water contained in the mixed container 2 towards the powder contained in the outer container 9. It is arranged outside the flexible rubber layer 42 but could also be inside. of it.



   This impermeable layer 43 is sufficiently flexible to be able to decrease in volume under the pressure of an admitted gas. in the outer container, if the shutter 4 is open at the same time.



   In all of the embodiments shown in Figures 1 to 8, the outer container was a metal container capable of resisting a substantial increase in its volume under the effect of internal pressure. The constitution of this container by metal is not, however, necessary to obtain this resistance. The metal container 9 of the preceding figures can advantageously be replaced by a container made of polymerized synthetic resin, possibly reinforced, for example, with glass fibers. Figure 9 shows an apparatus of this kind.



   In this form of execution, the outer container may not be as rigid as a metal container.



   In the description of Figures 1 to 9, it was a question of the use, as extinguishing agents, powder and water. It will be understood that instead of water, another liquid extinguishing agent can be placed in the apparatus, the use of which simultaneously with the powder or separately from the latter may prove useful.
 EMI10.1
 



  RIVJùJDi "éilI0NS. - 777

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1.- Appareil extincteur d'incendie portatif, com- prenant un récipient à paroi souple et imperméable contenant un agent extincteur liquide, ledit récipient étant pourvu <Desc/Clms Page number 11> d'une conduite'd'échappement équipée d'un organe de contrôle de l'échappement provoqué par une pression établie autour dudit récipient souple dans un récipient extérieur qui. le.. 1.- Portable fire extinguisher, comprising a flexible and impermeable-walled container containing a liquid extinguishant, said container being provided with <Desc / Clms Page number 11> an exhaust pipe equipped with a control member for the exhaust caused by a pressure established around said flexible container in an external container which. the.. contient et qui est réuni à un réservoir de gaz sous pression sous le contrôle d'un organe d'admission, caractérisé en ce que ledit récipient extérieur est également pourvu d'une con- duite d'échappement équipée d'un organe qui contrôle l'échap- pement d'un agent extincteur.pulvérulent contenu dans ce ré- cipient extérieur, lorsque le gaz sous pression est admis dans celui-ci pour expulser, à volonté, celui des deux agents extincteurs dont l'organe de contrôle de son échappement est ouvert . contains and which is joined to a pressurized gas tank under the control of an intake member, characterized in that said outer container is also provided with an exhaust duct fitted with a member which controls the 'escape of an extinguishing agent. pulverulent contained in this outer receptacle, when the pressurized gas is admitted into the latter to expel, at will, that of the two extinguishing agents including the control member of its exhaust is open . 2.- Appareil suivant la revendication 1, caractéri- sé en ce qu'un organe sélecteur à deux positions 'disposé à la sortie des deux récipients susdits envoie vers une condui- te d'échappement commune à ces deux récipients, celui des deux agents extincteurs dont l'échappement est permis par la position choisie au moment considéré . 2.- Apparatus according to claim 1, charac- terized in that a two-position selector member arranged at the outlet of the aforesaid two receptacles sends to an exhaust duct common to these two receptacles, that of the two agents. fire extinguishers whose escape is permitted by the position chosen at the time in question. 3. - Appareil suivant l'une ou l'autre des revendi- cations précédentes, caractérisé en ce que le récipient inté- rieur souple contient un tube perforé par les perforations du- quel le liquide est expulsé sans que la paroi souple puisse être poussée dans ces perforations par la pression dans le récipient extérieur . 3. - Apparatus according to either of the preceding claims, characterized in that the flexible inner container contains a tube perforated by the perforations from which the liquid is expelled without the flexible wall being able to be pushed. in these perforations by the pressure in the outer container. 4.- Appareil suivant l'une ou l'autre des revendica- tions précédentes, caractérisé en ce que le récipient inté- rieur souple susdit est formé par une couche de matière sou- ple qui se laisse traverser lentement par le liquide et par une couche de matière imperméable au liquide qui cède sous l'effet d'une différence de pression entre le récipient in- térieur et le récipient extérieur 1. <Desc/Clms Page number 12> 4.- Apparatus according to either of the preceding claims, characterized in that the aforesaid flexible inner container is formed by a layer of flexible material which is allowed to pass slowly by the liquid and by a layer of material impermeable to the liquid which gives way under the effect of a pressure difference between the inner container and the outer container 1. <Desc / Clms Page number 12> 5.- Appareil suivant la revendication 4, caracté- risé en de que la couche de matière imperméable au liquide est constituée par une mince paroi an verre qui se détruit sous l'effet de la différence de pression entre le récipient intérieur et le récipient extérieur. 5.- Apparatus according to claim 4, characterized in that the layer of material impermeable to liquid consists of a thin glass wall which is destroyed under the effect of the pressure difference between the inner container and the outer container. . 6.- Appareil suivant la revendication 5, caracté- risé en ce que la paroi en verre -susdite est disposée par rapport à la paroi souple du côté opposé à celui où la pres- sion est admise au moment de l'utilisation. 6. Apparatus according to claim 5, characterized in that the said glass wall is disposed relative to the flexible wall on the side opposite to that where the pressure is admitted at the time of use. 7.- Appareil suivant la revendication 4, caracté- risé en ce que la couche de matière imperméable au liquide est constituée par du papier imperméabilisé. 7. Apparatus according to claim 4, characterized in that the layer of material impermeable to the liquid consists of waterproofed paper. 8.- Appareil suivant l'une ou l'autre des revendi- cations précédentes, caractérisé en ce que le récipient exté- rieur est en résine synthétique polymérisée éventuellement armée . 8. Apparatus according to either of the preceding claims, characterized in that the outer container is made of polymerized synthetic resin, possibly reinforced.
BE567534D BE567534A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE567534A true BE567534A (en)

Family

ID=187217

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE567534D BE567534A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE567534A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1064102B1 (en) Reservoir, reservoir filling method and device for dispensing powder contained in the reservoir
EP2393725B1 (en) Self-cleaning tip
EP0850082B1 (en) Device for the pre-dosing of a powdery product for a product dispenser
EP1080017A1 (en) Sampling-type spraying device
EP0642839B1 (en) Process and device for storing and dispensing a fluid product held in a container pressurized with a propellant gas
EP0307310A1 (en) Spray device of the precompression hand pump type for use with a propelling gas
EP0581947B1 (en) Fluid dispensing container
FR2591331A1 (en) Device for dispensing metered portions of a product contained in a pressurised receptacle
EP0526811A2 (en) Storage and distribution device for liquid or pasty products
EP0312474B1 (en) Automatic dispenser for viscous products
FR2615172A1 (en) DOSER AEROSOL VALVE FOR USE IN THE REVERSE POSITION
BE567534A (en)
FR2668926A1 (en) TANK FOR SELF-CONTAINED PORTABLE SHOWER, STERILE, AND SHOWER EQUIPPED THEREWITH.
FR2604691A1 (en) APPARATUS FOR DISPENSING A PASTY PRODUCT
WO2004039694A1 (en) Fluid product dispenser
FR2537092A1 (en) Pouring stopper for all types of sparkling drink bottles
EP1458632B1 (en) Fluid product dispenser
FR2994986A1 (en) WATER HUNTING FOR STAND-ALONE AND AUTOMATED TOILETS WITH THREE LEVELS OF FLOW WITH INTEGRATED DISINFECTANT DISINFECTANT AND DIFFUSER
FR3138873A1 (en) Dry powder inhaler
FR2780388A1 (en) Container for single dose of fluid or powdered product e.g. medication
FR3054311B1 (en) RECHARGEABLE GRANADE WITH BALL PROPULSION
FR2459180A1 (en) Container for pressurised and concentrated liquid - has lid containing spongy material above screen closed with lid with pouring lip
FR3138910A1 (en) Set comprising a dry powder inhaler and a storage box
EP4126692A1 (en) Stopper designed to contain a fluid
FR3145858A1 (en) Apparatus for cleaning a surface capable of releasing a constant quantity of cleaning liquid