BE566810A - - Google Patents

Info

Publication number
BE566810A
BE566810A BE566810DA BE566810A BE 566810 A BE566810 A BE 566810A BE 566810D A BE566810D A BE 566810DA BE 566810 A BE566810 A BE 566810A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
achromatic
prisms
focal length
achromatic prisms
variable focal
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE566810A publication Critical patent/BE566810A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G02OPTICS
    • G02BOPTICAL ELEMENTS, SYSTEMS OR APPARATUS
    • G02B15/00Optical objectives with means for varying the magnification
    • G02B15/02Optical objectives with means for varying the magnification by changing, adding, or subtracting a part of the objective, e.g. convertible objective

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Optics & Photonics (AREA)
  • Lenses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



     'La   présente invention se rapporte à un système à prismes achromatiques avec distance focale variable, conçu pour faire varier la distance focale de tous systèmes op- tiques et lentilles, et par conséquent pour la projection d'images, la reproduction d'images, la photographie   d'ima-   ges, l'altération d'images, etc. 



   Pour la projection,   la'présentation,   la photogra- phie et l'altération d'images on utilisait jusqu'ici les systèmes optiques connus, sphériques et cylindriques, systèmes qui ont une distance focale généralement fixe 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 déterminant la distance entre le projecteur et l'écran d'image et aussi les circonstances dont il faut tenir compte en cours d'opération dans des conditions ordi- naires connues. Or, lorsqu'on utilise le présent sys- tème à prismes achromatiques avec distance focale va- riable, on évite le changement d'objectifs'et d'encadre- ments d'image pour obtenir les conditions désirées. 



   L'invention se rapporte à un.système conçu pour être monté en relation avec l'objectif principal formant l'image, ce système étant capable de. faire varier les rayons lumineux et la distance focale conformément aux conditions nécessitant une altération de l'image et à la distance, résultat qui jusqu'à présent ne s'obtenait qu'en changeant les objectifs principaux avec distances focales différentes. Le présent système à prismes achro- matiques fonctionne de manière indépendante dans le sens horizontal et vertical et est construit comme une unité variable. 



   L'invention est principalement caractérisée par un système à distance focale variable, ce système compre- nant quatre prismes achromatiques réglables, disposés les uns après les autres dans l'axe optique, avec un écarte- ment mutuel et suivant un mode tel que les variations désirées sont possibles. 



   Les deux premiers prismes dans le système achroma- tique à distance focale variable sont montés de manière telle l'un par rapport à l'autre que, par un mouvement   de '   réglage, ils modifient le passage et la réfraction des rayons lumineux à travers les prismes, si bien que l'image peut être altérée horizontalement et verticalement en une dimension désirée appropriée. Les deux seconds prismes 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 sont montés à angle droit par rapport aux premiers prismes et sont réglables l'un par rapport à l'autre de la même manière, altérant ainsi le passage et la réfraction des rayons lumineux verticalement, de manière à obtenir une dimension d'image verticale appropriée, correspondant à ce que l'on désire. 



   On décrit ci-dessous d'autres traits caractéris- tiques. 



   L'invention est représentée à titre d'exemple dans le dessin schématique d'accompagnement, dans lequel la figure 1 est une   vue 'en   perspective des quatre prismes achromatiques disposés les uns derrière les autres, tandis que la figure 2 est une vue terminale de deùx prismes achromatiques en deux positions angulaires. 



   Comme montré dans la figure 1, le système à prismes achromatiques   avec.distance   focale variable comprend quatre prismes achromatiques A, B, C et D, qui sont disposés les uns derrière les autres suivant l'axe optique avec un certain écart mutuel. Les prismes achromatiques sont montés dans un boîtier étendu (non représenté) et, devant le premier prisme achromatique A est monté l'objectif principal. Ce dernier, non représenté sur le dessin, peut consister en une lentille convergente ou en un système optique à lentilles.

   L'objet du système à prismes achromatiques à distance focale varia- ble est que les rayons, lumineux, représentés par les flèches   2,   en passant à travers les prismes achromatiques, soient réfractes de telle manière que les rayons, représentes par les flèches 3, sortant du deraier prisme D, reçoivent des directions telles que   l'image,     projetée   à travers le sys- tème à prismes   achromatiques   à distance focale variable, soit à volonté plus grande ou plus petite qu'une image 
 EMI3.1 
 ' Q 'i,.. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 projetée à travers un objectif conventionnel. Ce résultat s'obtient en plaçant et réglant angulairement les prismes achromatiques comme on va le décrire de manière plus parti- culière   ci-dessous.   



   Dans la figure 1, on montre les prismes   achroma-   tiques dans des positions neutres dans lesquelles le sys- tème à prismes achromatiques à distance focale variable n'effectue pas de variation de la dimension d'image. Comme on peut le voir, les deux premiers prismes achromatiques   A   et B sont montés de telle manière que les arêtes de réfrac- tion 4 de ceux-ci soient parallèles entre elles et forment un angle droit par rapport à l'axe optique 1, si bien que les faces de réfraction 5 et 6 ont'toujours une direction transversale par rapport aux rayons lumineux. En outre, les prismes achromatiques A et B sont montés de telle manière que les   arêtes' de   réfraction   4   de ceux-ci se font face dans des directions opposées.

   Chacun des prismes achromatiques est angulairement réglable suivant un axe central 7 situé transversalement par rapport à la direc- tion de la lumière, cet axe étant parallèle aux arêtes de réfraction   4.   En faisant tourner ces prismes achroma- tiques A et B autour de leurs axes suivant certains an- gles, il est possible d'altérer la dimension de l'image. horizontalement. La cotation des, prismes   achromatiques   doit se faire dans des directions opposées par rapport à la position neutre, si bien que lorsque le prisme achro- matique A est tourné vers la gauche, le prisme achroma- tique B doit être tourné vers la droite et vice versa. 



  On montre ceci dans la figure 2 où les prismes A et B sont en position neutre quand ils sont représentés en 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 traits pleins, tandis que les lignes en traits   interrom- .   pus montrent les prismes tournés respectivement vers la gauche et vers la droite dans des positions angulaires correspondant à une réduction désirée de la dimension (hauteur) de l'image. Si l'on fait tourner les prismes achromatiques dans des directions opposées, c'est-à-dire respectivement vers la droite et la   gauche,   on obtient une réfraction correspondant à un agrandissement de la hauteur de l'image. Les deux prismes achromatiques peuvent . être tournés indépendamment l'un de l'autre au moyen de boutons tournants ou poussoirs séparés.

   Toutefois, ces prismes peuvent de préférence être couplés ensemble, par exemple au moyen de roues dentées 8 comme montré dans la figure 2, et   ainsi/les   prismes achromatiques peuvent être tournés dans des directions opposées à l'aide d'un seul bouton tournant ou poussoir. 



   Les deux seconds prismes achromatiques C et D sont construits et agencés de la même manière que les prismes achromatiques A et B, sauf qu'ils sont tournés de 90  autour de l'axe optique par rapport aux autres prismes achromatiques   précédemment   cités, si bien que les arêtes de réfraction 9 et les prismes achromatiques C et D, en plus d'être mutuel- lement parallèles, sont également situés suivant un angle de 90  par rapport aux arêtes de.réfraction 4. Chacun des prismes achromatiques C et D est réglable angulairement autour d'un axe central 10, lequel est parallèle aux arêtes 'de réfraction 9 et forme un angle de 90  avec les axes 7. 



  Le jeu de prismes achromatiques C et D agit exactement de la même manière que le jeu de prismes achromatiques A et B. Toutefois, comme les deux jeux de prismes   achromatiques   sont tournés de 90 C l'un par rapport à l'autre, le jeu      achromatique de prismes C et D produira un agrandissement 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 et une réduction respectivement de la direction d'image non influencée par le jeu de prismes achromatiques A et B. Dans le cas présent il était supposé que le jeu de prismes achromatiques A et B était utilisé pour l'alté- ration de la hauteur d'image; le jeu de prismes achroma- tiques C et D par conséquent par un réglage des prismes achromatiques détermine une altération de la largeur d'image.

   Par un réglage approprié des prismes achromati-. ques on peut obtenir une altération totalement proportion- née de la hauteur et de la largeur d'une image, si bien que l'image est agrandie et réduite respectivement sans aucune distorsion. 



   Les deux jeux de prismes achromatiques doivent être montés de telle manière qu'on peut les régler angu- lairement l'un par rapport à l'autre ,autour de l'axe op- tique comme axe de rotation de réglage. 



   Le système à prismes achromatiques à distance focale variable comme décrit plus haut peut   Atre   utilisé pour prendre des photographies ordinaires et des photo- graphies cinématographiques, pour montrer'une image ciné-   matooraphique   de tout genre et de tout format, tant ré- duite qu'agrandie, pour la reproduction d'images, ainsi que pour des instruments optiques de vue et de mesure de tout genre à l'usage civil, militaire, astronomique et astronautique, pour la télévision et l'illumination com- prenant des projecteurs et appareils pour altérer les conditions d'illumination, sans tenir compte de ce qué le système à prismes achromatiques à distance focale variable est conçu pour être placé devant un objectif conventionnel ou pour être contenu dans ces appareils 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ou instruments,

   ni de   ,ce   que les prismes achromatiques consistent en du verre ou en d'autres matériaux de ré fraction, connus ou inconnus. Le système à prismes peut également être utilisé en relation avec des lentilles,à collimateur. 



   Il est évident que l'appareil décrit et repré- senté peut être modifié dans ses détails sans s'écarter de l'esprit ni de la portée de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



     The present invention relates to an achromatic prism system with variable focal length, designed to vary the focal length of all optical systems and lenses, and therefore for image projection, image reproduction, imaging. photography of images, alteration of images, etc.



   Hitherto known optical systems, spherical and cylindrical, systems which have a generally fixed focal length have been used for the projection, presentation, photography and alteration of images.

 <Desc / Clms Page number 2>

 determining the distance between the projector and the image screen and also the circumstances to be taken into account during operation under known ordinary conditions. However, when the present system of achromatic prisms with variable focal length is used, the change of lenses and image frames to obtain the desired conditions is avoided.



   The invention relates to a system designed to be mounted in relation to the main objective forming the image, this system being capable of. to vary the light rays and the focal length in accordance with the conditions requiring alteration of the image and the distance, a result which until now was only obtained by changing the main lenses with different focal lengths. The present achromatic prism system operates independently in the horizontal and vertical direction and is constructed as a variable unit.



   The invention is mainly characterized by a system with variable focal length, this system comprising four adjustable achromatic prisms, arranged one after the other in the optical axis, with mutual spacing and in a mode such that the variations. desired are possible.



   The first two prisms in the variable focal length achromatic system are mounted in such a way with respect to each other that, by an adjusting movement, they modify the passage and the refraction of light rays through them. prisms so that the image can be altered horizontally and vertically to an appropriate desired size. The two second prisms

 <Desc / Clms Page number 3>

 are mounted at right angles to the first prisms and are adjustable relative to each other in the same manner, thereby altering the passage and refraction of light rays vertically, so as to obtain an appropriate vertical image dimension , corresponding to what we want.



   Other characteristic features are described below.



   The invention is illustrated by way of example in the accompanying schematic drawing, in which Figure 1 is a perspective view of the four achromatic prisms arranged one behind the other, while Figure 2 is an end view of two achromatic prisms in two angular positions.



   As shown in Fig. 1, the achromatic prism system with variable focal length comprises four achromatic prisms A, B, C and D, which are arranged behind each other along the optical axis with some mutual separation. The achromatic prisms are mounted in an extended housing (not shown) and in front of the first achromatic prism A is mounted the main objective. The latter, not shown in the drawing, may consist of a converging lens or of an optical system with lenses.

   The object of the system with achromatic prisms with variable focal length is that the rays, light, represented by arrows 2, passing through the achromatic prisms, are refracted in such a way that the rays, represented by arrows 3, leaving the last prism D, receive directions such as the image, projected through the system with achromatic prisms at variable focal length, either larger or smaller than an image at will
 EMI3.1
 'Q' i, ..

 <Desc / Clms Page number 4>

 projected through a conventional lens. This result is obtained by positioning and angularly adjusting the achromatic prisms as will be described more specifically below.



   In Figure 1, the achromatic prisms are shown in neutral positions in which the variable focal length achromatic prism system does not effect a change in image size. As can be seen, the first two achromatic prisms A and B are mounted in such a way that the refractive ridges 4 thereof are parallel to each other and form a right angle to the optical axis 1, if although the refractive faces 5 and 6 have always a direction transverse to the light rays. Further, the achromatic prisms A and B are mounted such that the refractive ridges 4 thereof face each other in opposite directions.

   Each of the achromatic prisms is angularly adjustable along a central axis 7 situated transversely to the direction of the light, this axis being parallel to the refractive edges 4. By rotating these achromatic prisms A and B around their axes according to certain angles, it is possible to alter the dimension of the image. horizontally. The dimensioning of the achromatic prisms must be done in opposite directions from the neutral position, so that when the achromatic prism A is turned to the left, the achromatic prism B must be turned to the right and vice versa. versa.



  We show this in figure 2 where the prisms A and B are in neutral position when they are represented in

 <Desc / Clms Page number 5>

 solid lines, while the broken lines. pus show the prisms facing left and right respectively in angular positions corresponding to a desired reduction in the size (height) of the image. If the achromatic prisms are rotated in opposite directions, that is to say respectively to the right and to the left, a refraction is obtained corresponding to an enlargement of the height of the image. Both achromatic prisms can. be turned independently of each other by means of separate rotary knobs or push buttons.

   However, these prisms can preferably be coupled together, for example by means of toothed wheels 8 as shown in figure 2, and thus / the achromatic prisms can be rotated in opposite directions using a single rotary knob or pusher.



   The two second achromatic prisms C and D are constructed and arranged in the same way as the achromatic prisms A and B, except that they are rotated by 90 around the optical axis with respect to the other achromatic prisms previously mentioned, so that the refractive edges 9 and the achromatic prisms C and D, in addition to being mutually parallel, are also located at an angle of 90 to the refractive edges 4. Each of the achromatic prisms C and D is angular adjustable. around a central axis 10, which is parallel to the refractive edges 9 and forms an angle of 90 with the axes 7.



  The set of achromatic prisms C and D behaves in exactly the same way as the set of achromatic prisms A and B. However, since the two sets of achromatic prisms are rotated 90 ° C with respect to each other, the set achromatic of prisms C and D will produce an enlargement

 <Desc / Clms Page number 6>

 and a reduction respectively in the image direction not influenced by the set of achromatic prisms A and B. In the present case it was assumed that the set of achromatic prisms A and B was used for the height alteration d 'picture; the set of achromatic prisms C and D consequently by an adjustment of the achromatic prisms determines an alteration of the image width.

   By appropriate adjustment of the achromatic prisms. As a totally proportional alteration of the height and the width of an image can be achieved, so that the image is enlarged and reduced respectively without any distortion.



   The two sets of achromatic prisms must be mounted in such a way that they can be adjusted angularly with respect to each other, about the optical axis as the axis of adjustment rotation.



   The variable focal length achromatic prism system as described above can be used to take ordinary photographs and cinematographic photographs, to show a cine- matooraphic image of any kind and format, both small and small. enlarged, for image reproduction, as well as for optical sighting and measuring instruments of all kinds for civil, military, astronomical and astronautical use, for television and illumination including projectors and apparatus for alter the illumination conditions, regardless of whether the variable focal length achromatic prism system is designed to be placed in front of a conventional lens or to be contained in such devices

 <Desc / Clms Page number 7>

 or instruments,

   nor that achromatic prisms consist of glass or other refraction materials, known or unknown. The prism system can also be used in connection with collimator lenses.



   It is obvious that the apparatus described and shown can be modified in its details without departing from the spirit or the scope of the invention.


    

Claims (1)

R E V E N D I C A T I O N S. R E V E N D I C A T I O N S. 1. Système à prismes achromatiques ayant une dis-' tance focale variable, conçu pour altérer la distanc'e focale de tout système optique et de lentilles utilisés pour la projection d'images, la reproduction d'images; la photographie d'images, l'altération d'images, etc.. ce système à prismes achromatiques étant contenu dans ; 1. System with achromatic prisms having variable focal length, designed to alter the focal length of any optical system and lenses used for image projection, image reproduction; photography of images, alteration of images, etc., this achromatic prism system being contained in; tout système optique ou de lentilles, ou monté en rela- tion avec ceux-ci, caractérisé en ce que le système à prismes achromatiques à distance focale variable consiste en quatre prismes achromatiques réglables disposés les, uns à la suite des autres selon l'axe optique avec un certain écartement mutuel, les deux premiers (A, B) de ces prismes achromatiques étant angulairement réglables l'un par rapport à l'autre de manière à ce que la réfrac- tion altérée dans les prismes achromatiques causée par le réglage effectue une altération de l'extension des' rayons lumineux projetés dans une ceftaine direction, par exemple dans la direction en hauteur, tandis que les deux derniers prismes (C, D) sont montés à angle droit par rapport aux deux premiers prismes achromatiques (A,B) any optical system or lens system, or mounted in relation to them, characterized in that the variable focal length achromatic prism system consists of four adjustable achromatic prisms arranged one after the other along the axis optics with a certain mutual spacing, the first two (A, B) of these achromatic prisms being angularly adjustable with respect to each other so that the altered refraction in the achromatic prisms caused by the adjustment effect an alteration in the extension of the light rays projected in a certain direction, for example in the upward direction, while the last two prisms (C, D) are mounted at right angles to the first two achromatic prisms (A, B) .et sont réglables entre eux de manière à ce que la'réfraction <Desc/Clms Page number 8> altérée des rayons provenant des prismes achromatiques (A,B) effectue une altération de l'extension des rayons projetée dans une direction formant un angle droit avec la première direction mentionnée, par exemple la direc- tion latérale. . and are mutually adjustable so that the refraction <Desc / Clms Page number 8> altered rays from achromatic prisms (A, B) alter the extension of the rays projected in a direction forming a right angle with the first mentioned direction, for example the lateral direction. 2. Système à prismes achromatiques ayant une dis- tance focale variable suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que l'arête de réfraction (4) de chacun des deux premiers prismes achromatiques (A,B) est dirigée transversalement à l'axe optique (1) et en ce que les prismes achromatiques sont montés d'une manière telle que les arêtes de réfraction (4) de ceux-ci se font face dans des directions opposées, chacun de ces prismes achro- matiques étant angulairement réglable autour d'un axe cen- tral (7), parallèle à l'arête de réfraction, tandis que les deux derniers prismes achromatiques (C, D) sont con- struits et montés de manière analogue aux premiers pris- . mes achromatiques (A, B) mais sont angulairement déplacés d'un angle de 90 par rapport à ceux-ci, 2. System with achromatic prisms having a variable focal length according to claim 1, characterized in that the refractive edge (4) of each of the first two achromatic prisms (A, B) is directed transversely to the axis. optical axis (1) and in that the achromatic prisms are mounted in such a way that the refractive edges (4) thereof face each other in opposite directions, each of these achromatic prisms being angularly adjustable around of a central axis (7), parallel to the refractive edge, while the last two achromatic prisms (C, D) are constructed and mounted in a manner analogous to the first taken. my achromatic (A, B) but are angularly displaced by an angle of 90 with respect to them, si bien que les arêtes de réfraction (9) forment un angle de 90 avec les arêtes de réfraction (4) des prismes achromatiques (A,B), les prismes achromatiques (C,D) étant angulairement ajus- tables autour d'axes centraux (10), parallèles aux arêtes de réfraction (9) et faisant un angle de 90 avec les axes (7). so that the refractive edges (9) form an angle of 90 with the refractive edges (4) of the achromatic prisms (A, B), the achromatic prisms (C, D) being angularly adjustable around central axes (10), parallel to the refractive edges (9) and forming an angle of 90 with the axes (7). 3. Système à prismes achromatiques ayant une dis- tance focale variable suivant la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que les prismes achromatiques dans -chacun des deux jeux achromatiques de prismes achromati- ques sont couplés ensemble, par exemple au moyen de roues dentées et/ou de tiges de connexion, de manière à ce que <Desc/Clms Page number 9> les deux prismes achromatiques dans chacun des jeux achromatiques de prismes achromatiques puissent être tournés dans des directions opposées au moyen d'un seul bouton -tournant ou poussoir. 3. System with achromatic prisms having a variable focal length according to claim 1 or 2, characterized in that the achromatic prisms in each of the two achromatic sets of achromatic prisms are coupled together, for example by means of toothed wheels. and / or connecting rods, so that <Desc / Clms Page number 9> the two achromatic prisms in each of the achromatic sets of achromatic prisms can be rotated in opposite directions by means of a single twist or push button. 4. Système à prismes acnromatiques ayant une distance focale variable suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les deux jeux achromatiques de prismes sont raccordés entre eux de manière angulai- reniant réglable, afin de pouvoir les faire tourner l'un par rapport à l'autre pour le réglage, avec l'axe optique comme axe de rotation. 4. System with acnromatic prisms having a variable focal length according to claims 1 and 2, characterized in that the two achromatic sets of prisms are connected to each other in an adjustable angular manner, in order to be able to rotate them relative to one another. to the other for adjustment, with the optical axis as the axis of rotation.
BE566810D BE566810A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE566810A true BE566810A (en)

Family

ID=186787

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE566810D BE566810A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE566810A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4850686A (en) * 1987-02-06 1989-07-25 Asahi Kogaku Kogyo K.K. Apparatus for adjusting light beam direction

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4850686A (en) * 1987-02-06 1989-07-25 Asahi Kogaku Kogyo K.K. Apparatus for adjusting light beam direction

Similar Documents

Publication Publication Date Title
Kingslake Optics in photography
FR2555767A1 (en) MIRROR TELESCOPE WITH STRAIGHTENED IMAGE
BE566810A (en)
EP2302436B1 (en) Projection type image display device
EP0987875A1 (en) Method and apparatus for visualising a digital image or for capture of the image
FR2552556A1 (en) RECLINING MICROSCOPIC BODY
FR2547432A1 (en) Optical system for taking stereoscopic photographs in a camera
US7577348B2 (en) Focus detection apparatus and optical apparatus
FR1464308A (en) Depth of field indicator
BE535959A (en)
KR101863571B1 (en) Tabletop stereoscopic display
CH184919A (en) Installation for obtaining relief views.
CH300657A (en) Stereoscopic camera.
CH267997A (en) Method for large-dimension image stereoscopy and apparatus for its implementation.
EP4202544A1 (en) Dual sight for a viewing device
FR2542103A2 (en) Optical reflection system which can be fitted to a photographic apparatus, camera or television making it possible to obtain the reduction and the reproduction of a space with a perception of three-dimensionality (relief)
BE489206A (en)
FR2585204A1 (en) Optico-mechanical scanning device
JPH085980A (en) Liquid crystal projector
CH240234A (en) Relief photography method and apparatus for carrying out this method.
WO2018069645A1 (en) Stand for apparatus for digitizing documents, and device for digitizing documents
CH347709A (en) Panoramic photography device, and method of activating this device
BE518897A (en)
FR2781290A1 (en) Assembly for sterescopic photography
JPH08248352A (en) Tilting/shifting projector