BE566476A - - Google Patents

Info

Publication number
BE566476A
BE566476A BE566476DA BE566476A BE 566476 A BE566476 A BE 566476A BE 566476D A BE566476D A BE 566476DA BE 566476 A BE566476 A BE 566476A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
profile
window
listel
uprights
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE566476A publication Critical patent/BE566476A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E06DOORS, WINDOWS, SHUTTERS, OR ROLLER BLINDS IN GENERAL; LADDERS
    • E06BFIXED OR MOVABLE CLOSURES FOR OPENINGS IN BUILDINGS, VEHICLES, FENCES OR LIKE ENCLOSURES IN GENERAL, e.g. DOORS, WINDOWS, BLINDS, GATES
    • E06B3/00Window sashes, door leaves, or like elements for closing wall or like openings; Layout of fixed or moving closures, e.g. windows in wall or like openings; Features of rigidly-mounted outer frames relating to the mounting of wing frames
    • E06B3/04Wing frames not characterised by the manner of movement
    • E06B3/06Single frames
    • E06B3/08Constructions depending on the use of specified materials
    • E06B3/12Constructions depending on the use of specified materials of metal
    • E06B3/14Constructions depending on the use of specified materials of metal of special cross-section
    • E06B3/16Hollow frames of special construction, e.g. made of folded sheet metal or of two or more section parts connected together

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Wing Frames And Configurations (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne une fenêtre métallique dont les traverses et les montants creux des battants et du châs- sis, constitués de préférence par une bande de tôle d'acier lami- née à froid,,présentent une   sction   fermée en forme de caisson. 



  Ce type de fenêtre offre l'avantage dêtre particulièrement stable, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 durable, indéformable et relativement léger, le matelas d'air emprisonné dans   lee profilés   fermés des   b@ttans   et du châsis   d'en-%   cadrement formant un bon isolant thermique, les surfaces intérieu- res des profilés étant entièrement soustraites aux influences at- mosphériques et protégées par conséquent contre la corrosion.   Liais   ces montants et traverses des battants et du châssis des fenêtres métalliques actuellement connues ont des sections de formes dif- férentes. 11 est donc nécessaire de prévoir plusieurs profils de base différents pour une seule fenêtre, ce qui complique le tra- vail et augmente par conséquent le prix de fabrication.

   En outre, avec les fenêtres connues jusqu'à présent, l'eau de pluie peut pénétrer   à l'intérieur   par les feuillures des battants et du châs- sis, puisqu'il n'existe pas de gouttière de captation de l'eau qui rebondit sur l'appui de la fenêtre.   Enfin,,les   fenêtres métalliques connues ne peuvent être réalisées universellement sans modifica- tion de leurs profils de base, comme fenêtres simples ou doubles   à ou comme fenêtre/battants pivotants ou oscillants de type usuel.   



   L'invention a pour but d'apporter de notables perfec- tionnements au type de fenêtre métallique décrit. Elle consiste essentiellement à constituer les montants et les traverses des battants et du châssis par le même profil de base, formant trois parois de caisson et présentant, sur les côtés dirigés l'un vers l'autre des montants des battants et du châssis, une forme en F constituant des feuillures ou listels de butée étagés de hauteurs différentes, entre lesquels subsiste un large intervalle. 



   Il suffit donc d'un seul profil de base pour toute la fenêtre, ce qui réduit sensiblement les moyens techniques mis en oeuvre, ainsi que le prix de revient. La forme en F de chaque   prfil   de base donne naissance à deux surfaces de butée par les- le   quelles/battant     vient   s'appliquer contre le châssis et, entre ces deux surfaces de butée, à un intervalle d'air relativement impor- tant, qui s'oppose à la pénétration des courants d'air, de sorte qu'il n'y a pas d'inconvénient à ne prévoir aucun joint supplémen- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 taire.

   Entre les deux feuillures de butée de la traverse infé- rieure du châssis est ménagée une gouttière relativement large et profonde dans laquelle peut s'accumuler l'eau de pluie péné- trant de toute façon par le joint d'aboutement extérieur infé- rieur. Il suffit alors de disposer en un ou plusieurs endroits de petits tubes d'évacuation orientés vers l'extérieur, de fa- çon à empêcher avec certitude l'eau de déborder vers le côté in- térieur de   le-   fenêtre. 



   Il va de soi que le profil de base, objet de l'inven- .tion; convient également pour les montants verticaux s'engageant l'undans l'autre de deux battants pivotants, de sorte qu'il suf- fit de recouvrir le joint d'aboutement par une simple bande de métal, soudée pour servir de listel de butée. 



   Les deux parois du profil de base en forme de   caisson,   s'étendant parallèlement au plan de la fenêtre,peuvent être re- pliées ou recourbées l'une vers l'autre du côté opposé au profil en forme de F, et soudées directement ensemble par un rebord o- rienté vers l'extérieur ou bien reliées ensemble de la manière connue par un prfilé d'obturation rationnellement en forme d'U aplati soudé dans le sens de la longueur, de façon à former de la manière la plus simple la section .fermée en forme de caisson, sans qu'il soit nécessaire d'y ajouter des profils supplémentaires com- pliqués.

   Le rebord fermé par soudage ou les parois du caisson s'é- tendant parallèlement au plan de la fenêtre et les listels des montants ou traverses des bettants formés par les ailes du profi- lé d'obturation soudé en forme d'U, peuvent être également utili-   . sés   pour la fixation de la vitre de la fenêtre. Le rebord des mon- tants du châssis est noyé dans la   maçonnerie.   



   Le listel de butée le plus bas peut présenter un chan- frein orienté vers le listel le plus haut, afin d'augmenter l'es- pace subsistant entre les listels de butée des montants et les traverses des battants et du châssis, et d'obtenir ainsi un mate- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 las d'air plus grand assurant une meilleure étanchéité.

   En outre, il est possible de prévoir une rainure de section circulaire à la base du listel le plus bas, du côté opposé au listel le plus   haut.'S'il   s'agit de grandes fenêtres   comportant   un large châssis   d'encadrement,   le profil de base présente, du côté opposé au lis- le plus tel de butée/haut, un talon extérieur supplémentaire, ce qui ména- ge une troisième surface d'application et un second matelas d'air constituant un joint   d'étanchéité,   tout en permettant un profil encore plus rigide. 



   Les battants de la fenêtre peuvent, dans le cas d'une fenêtre simple, comporter une seule vitre fixée au rebord des montants du battant fermé par soudage. Mais, il est également pos- sible de munir chaque battant d'une vitre dormante, et d'articu- ler sur le côté intérieur de la fenêtre un cadre vitré   supplémen-   taire présentant avantageusement un profil creux en forme de T, de façon à obtenir une fenêtre dite "double-fenêtre", le cadre supplé- mentaire étant monté directement dans le cadre du battant ou dans un listel faisant saillie par rapport à celui-ci,.ou s'appliquant simplement contre ce cadre du battant. 



   Afin d'obtenir un intervalle aussi grand que possible entre la vitre dormante et la vitre du cadre supplémentaire, le cadre du battant de la fenêtre peut présenter également du côté extérieur, un listel dans lequel la vitre est fixée par du mastic et sur lequel peut être posée une moulure de recouvrement. Ration- nellement, le listel du cadre du battent et la moulure de recouvre- ment doivent pouvoir être réunis avec emboîtement par déformation élastique par des aspérités locales ou tétons obtenus par refou- lement du métal sur l'un des éléments et correspondant à des évi-   demeits   pratiqués dans l'autre élément. 



   Il est particulièrement avantageux que le listel por-   tant-le   profilé d'obturation en forme d'U, dont l'aile est appli- quée contre la paroi de caisson contiguë, soit constitué par un 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 seul élément, bien qu'il soit   évidemment   possible également de constituer le listel par un profilé distinct rapporté sur le battant par soudage. 



   Suivant une autre particularité de l'objet de l'in- vention, le bord de la vitre de la fenêtre est fixé par du mastic et encastré dans un profilé en U, présentant une aile inclinée et maintenu par une parclose en forme d'U pouvant être engagée sur l'aile perpendiculaire du profilé en U et sur le rebord con- tigu, formé par soudage, ou sur le listel des montants des battants 
Cet agencement facilite beaucoup la mise en place de la vitre, et donne en outre à la fenêtre un aspect net, étant donné que le pro- filé en forme d'U recouvre le mastic à   l'extérieur.-On   remplit le profilé en U de mastic, puis on le pose sur les bords de la vitre. 



     On   insère alors la vitre en même temps que les profilés en U(dont les coins sont assemblés en onglet) dans le cadre du battant, aprè quoi on achève'la fixation de la vitre par la mise en place des parcloses. 



   S'il s'agit d'une fenêtre métallique dont les battants pivotent autour d'un axe horizontal ou d'un axe vertical, les mon- tants (ou les traverses) du châssis et des battants   perpendiculai-   res à l'axe de pivotement sont constitués par deux éléments coo- pérant par aboutement dans le plan de l'axe de pivotement et dont les profils de base sont 'inversés l'un par rapport à l'autre, le joint alors formé étant étudié de telle sorte que la face   termina-   le du listel de butée le plus haut de l'un des profils de base vien ne'affleurer, du côté extérieur de la fenêtre, la face terminale .du,talon extérieur du profil de base inversé. On peut donc utili- ser le même profil de base pour tous les éléments des fenêtres de ' ce type.

   Il en résulte, du côté extérieur de la fenêtre, un joint rectiligne continu entre les battants et le châssis, tandis qu'un   talon'   existe évidemment du côté antérieur de la fenêtre.. 



   Les dessins annexés montrent,' à titre d'exemples non 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 limitatifs, plusieurs modes de réalisation possibles de l'objet de l'invention. 



   Les figures 1 et 2 sont des vues partielles, respecti- vement en'coupe verticale et en coupe   horizontale, d'une   fenêtre   simple.   



   La figure 3 est une vue en coupe horizontale partielle d'une fenêtre à deux vitres formant double-fenêtre. 



     , /. La   figure 4 est une vue en coupe verticale montrant un autre mode de réalisation de double-fenêtre . 



   La figure 5 est une vue en coupe horizontale d'une fenêtre présentant un châssis particulièrement large. 



   Les figures 6 et 7 sont des vues respectivement en cou pe et en perspective montrant l'emplacement du joint dans le cas d'une fenêtre dont les battants-pivotent autour d'un axe médian. 



   Dans la fenêtre métallique, objet de l'invention, les montants et les traverses aussi bien des battants que du châssis sont constitués par le même profil de base a formant au moins   troi   parois dé la section fermée en forme de caisson. Sur les côtés, orientés les uns vers les autres, des battants et du châssis, le profil   de$base   présente deux listels de butée 1,   2; ayant 'des   hau- teurs différentes, séparés par un large intervalle 3, de façon à former sensiblement un F. Sur le côté opposé au profil en F, les deux parois latérales 4 du caisson, s'étendant parallèlement au plan de la fenêtre, sont repliées l'une vers l'autre'et soudées par un rebord 5 arienté vers l'extérieur (Figs.1 à 3) ou bien reliées en- semble par un profil d'obturation 6,en forme d'U aplati, soudé en long.

   L'arête des listels de butée 2 les plus bas présente un chanfrein 7 sur le côté orbite vers le   listel.le   plus haut, tan- dis   qu'una   rainure à section semi-circulaire 8 est prévue de l'au- tre côté, à la base de ces listels. Dans la traverse inférieure du châssis sont insérés de petits tubes 9 orientés obliquement vers l'extérieur, pour évacuer à l'extérieur   l'eau   s'accumulant dans 

 <Desc/Clms Page number 7> 

   l'intervalle 3.   par 
On   voit/les   dessins qu'il subsiste un espace relativement important entre les listels de butée lorsque les battants sont fermés, de sorte qu'il en résulte un épais matelas d'air qui s'oppose au passage des courants d'air.

   Les montants verticaux médians des battants présentent (comme visible sur la figure 2) le même profil a , et portent simplement une ban- de 10 rapportée par soudure, formant le battement et recouvrant le joint entre ces battants. 



   S'il s'agit d'une fenêtre dont le chassis et les bat- tants ont une large section, le profil de base a' présente, du cô- té opposé au listel de butée le plus haut, un talon supplémentaire extérieur 11 (figure 5). 



   Dans le cas d'une fenêtre simple analogue à celle que montrent les figures 1 et 2, la vitre 12 est fixée au rebord 5 résultant de la soudure des deux montants ou traverses. Le bord de la vitre est fixé par du mastic et encastré dans un profilé 13 en U, dont l'une des ailes est orientée obliquement. Ce profilé en U est maintenu par une parclose 14, à section en forme d'IL qui en- serre à la fois l'aile perpendiculaire du profilé 13 et le rebord 5. On peut également, pour assurer une meilleure étanchéité, appli, quer une couche de mastic entre le profilé 13 en U et le montant   .(ou   la traverse) du battant. Les profilés 13,à section en forme d'U, sont assemblés en onglet, tandis que les parcloses 14 présen- tent des arêtes de butée rectilignes permettant leur emboîtement. 



   Suivant le mode de réalisation que montre la figure 3, un cadre supplémentaire 15,constitué par un profilé creux à sec- tion en forme de T,est articulé sur le côté intérieur de la fenêtre Ce cadre supplémentaire 15, qui porte une vitre 16, est monté di-      rectement sur le battant et non pas, par exemple, sur le châssis de la fenêtre. Si l'on désire ménager un plus grand intervalle entre les vitres 12 et 16, on peut fixer la vitre dormante 12 au listel 

 <Desc/Clms Page number 8> 

   17, formé   par la paroi 4, parallèle au plan de la   fenêtre) et   par l'aile du profilé d'obturation 6 en forme d'U, et amener le cadre supplémentaire 15 en prise avec un listel 18 faisant saillie par rapport au battant.

   Le listel 18 du cadre constitue un seul élément - avec le profilé d'obturation 6 en forme d'U, dont les ailes sont encastrées dans   1*parois 4   contiguës, le battant de la fenêtre présentant également à l'extérieur un listel d'encadrement 18 dans la rainure duquel la vitre 12 est fixée par du mastic. Un profilé ou une moulure de recouvrement 19 est engagé sur ce dernier listel d'encadrement et peut être relié à lui par des aspérités locales ou tétons 20, obtenus par refoulement du   nétal   de l'un des   élément   des et par/évidements correspondants, prévus dans l'autre élément, de façon à constituer une liaison analogue à une fermeture à emboî- tement par déformation élastique. 



   La fenêtre que montre la figure 5 présente un profil de base très large a'. Le cadre supplémentaire 15' s'applique sim- plement par un profilé ouvert en équerre, contre le côté intérieur du battant, et la vitre dormante 12 est   fixée;à   l'extérieur,au lis- tel 17 par le profilé 13 à section en forme d'U et par une parclo- se 14. 



   La fenêtre conforme à l'invention peut également cons- tituer une fenêtre pivotante ou basculante, les battants pouvant pivoter   rutour   d'un axe médian horizontal ou vertical. Dans ce cas, les montants ou les traverses des battants et du châssis perpen- diculaires à l'axe de pivotement doivent être constitués par la réunion de deux éléments coopérant par aboutement dans le plan de l'axe de pivotement et présentant chacun un profil de base inversé a et a1. La région du joint forme entre ces éléments est représen- tée par les figures 6 et 7. Le cadre du battant est représenté, sur la figure 6, séparé du châssis d'encadrement, afin de rendre la fi-    gure plus compréhensible.

   On voit que les deux portions de montants    sont conjugues de telle sorte que les faces d'aboutement 22 du lis- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 tel de butée 1 le plus long affleurent la face d'aboutement 23 du talon extérieur 24 placé en retrait du côté extérieur de la fenê- tré, de sorte qu'il en résulte, sur le côté extérieur de la fenê- tre, un joint rectiligne continu, formé entre le battent et le châssis à partir de montants et de traverses (du battant et du châssis d'encadrement) continus et de même largeur. Il exsiste alors du côté intérieur de la fenêtre un talon ou onglet, c'est - à-dire que le joint entre le battant et le châssis est décalé dans le plan de l'axe de pivotement, la largeur totale du cadre du bat- tant et du châssis restant constante. 



   Les montants et les traverses des battants et du châs sis d'encadrement sont soudés ensemble en onglet, et forment ainsi des cadres et un châssis rigides et   indéformables.Les   listels 17 du châssis permettent de réaliser un meilleur encastrement de ce châssis.dans la maçonnerie,   liais il   serait également possible de souder directement le profil de base du châssis par le rebord   5, -   sans utiliser de profilé d'obturation 6, et, de se servir de ce re- bord pour fixer le châssis à un prfilé en équerre noyé dans la maçonnerie. 



   Les détails de réalisation peuvent être modifiés,   sans:'écarter   de l'invention, dans le domaine des équivalences.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a metal window in which the crosspieces and the hollow uprights of the leaves and of the frame, preferably constituted by a strip of cold-rolled steel sheet, have a closed section in the form of a box.



  This type of window offers the advantage of being particularly stable,

 <Desc / Clms Page number 2>

 durable, undeformable and relatively light, the air mattress trapped in the closed profiles of the b @ ttans and the frame frame forming a good thermal insulator, the internal surfaces of the profiles being entirely protected from the influences of atmospheric and therefore protected against corrosion. These uprights and cross members of the currently known metal window sashes and frames have sections of different shapes. It is therefore necessary to provide several different basic profiles for a single window, which complicates the work and consequently increases the cost of manufacture.

   In addition, with the windows known until now, rain water can penetrate inside through the rebates of the leaves and the frame, since there is no water collection gutter which bounces off the window sill. Finally, the known metal windows cannot be produced universally without modifying their basic profiles, as single or double windows with or as pivoting or oscillating window / sashes of the usual type.



   The object of the invention is to provide notable improvements to the type of metal window described. It essentially consists of constituting the uprights and cross members of the leaves and of the frame by the same basic profile, forming three box walls and having, on the sides facing each other of the uprights of the leaves and of the frame, a F-shape constituting rebates or stepped abutment listels of different heights, between which a wide gap remains.



   A single basic profile is therefore sufficient for the entire window, which significantly reduces the technical means used, as well as the cost price. The F-shape of each base profile gives rise to two abutment surfaces by which the leaf rests against the frame and, between these two abutment surfaces, a relatively large air gap, which opposes the penetration of air currents, so that there is no disadvantage in not providing any additional seal

 <Desc / Clms Page number 3>

 to hush up.

   A relatively wide and deep gutter is formed between the two stop rabbets of the lower cross member of the frame, in which rainwater can collect, entering anyway through the lower outer butt joint. It is then sufficient to arrange in one or more places small discharge tubes directed towards the outside, so as to prevent with certainty the water from overflowing towards the interior side of the window.



   It goes without saying that the basic profile, object of the invention; also suitable for vertical uprights which engage one another with two pivoting leaves, so that it suffices to cover the butt joint with a simple strip of metal, welded to serve as a stop strip.



   The two walls of the box-shaped base profile, extending parallel to the plane of the window, can be bent or bent towards each other on the side opposite the F-shaped profile, and welded directly together by an outwardly oriented rim or else connected together in the known manner by a rationally U-shaped shutter profile, welded lengthwise, so as to form in the simplest way the section closed in the form of a box, without the need to add additional complicated profiles.

   The edge closed by welding or the walls of the box extending parallel to the plane of the window and the listels of the uprights or cross members of the bettants formed by the wings of the welded U-shaped sealing profile, can be also used. sés for fixing the window glass. The edge of the frame uprights is embedded in the masonry.



   The lowest stop list may have a chamfer oriented towards the higher list, in order to increase the space remaining between the stop strips of the uprights and the cross members of the leaves and of the frame, and of so get a mate-

 <Desc / Clms Page number 4>

 las of larger air ensuring a better seal.

   In addition, it is possible to provide a groove of circular section at the base of the lowest listel, on the side opposite the highest listel. '' If these are large windows with a wide frame, the base profile has, on the side opposite to the edge of the stop / top edge, an additional external heel, which forms a third application surface and a second air mattress constituting a seal, all allowing an even more rigid profile.



   The window sashes may, in the case of a single window, comprise a single pane attached to the edge of the uprights of the sash closed by welding. However, it is also possible to provide each leaf with a fixed pane, and to articulate on the interior side of the window an additional glazed frame advantageously having a T-shaped hollow profile, so as to obtain a so-called "double-window" window, the additional frame being mounted directly in the frame of the leaf or in a listel projecting relative to the latter, or simply applying against this frame of the leaf.



   In order to obtain as large a gap as possible between the fixed pane and the pane of the additional frame, the frame of the window sash may also have on the exterior side, a listel in which the pane is fixed by mastic and on which can be installed a cover molding. Rationally, the listel of the frame of the batten and the covering molding must be able to be joined together with interlocking by elastic deformation by local asperities or studs obtained by pushing the metal on one of the elements and corresponding to evi - demeits practiced in the other element.



   It is particularly advantageous that the listel carrying the U-shaped shutter profile, the wing of which is pressed against the adjacent box wall, is formed by a

 <Desc / Clms Page number 5>

 only element, although it is obviously also possible to constitute the listel by a separate section attached to the leaf by welding.



   According to another peculiarity of the subject of the invention, the edge of the window pane is fixed by mastic and embedded in a U-profile, having an inclined wing and held by a U-shaped glazing bead. which can be engaged on the perpendicular flange of the U-section and on the contiguous edge, formed by welding, or on the listel of the uprights of the leaves
This arrangement greatly facilitates the positioning of the glass, and also gives the window a clean appearance, since the U-shaped profile covers the sealant on the outside. putty, then put it on the edges of the glass.



     The pane is then inserted at the same time as the U-sections (the corners of which are mitered) into the frame of the leaf, after which the fixing of the pane is completed by the installation of the glazing beads.



   In the case of a metal window, the leaves of which pivot about a horizontal axis or a vertical axis, the uprights (or cross members) of the frame and the leaves perpendicular to the axis of pivot are formed by two elements cooperating by abutting in the plane of the pivot axis and whose basic profiles are 'inverted with respect to each other, the joint thus formed being designed so that the the end face of the uppermost stop strip of one of the base profiles, on the outside of the window, is flush with the end face of the outside heel of the inverted base profile. The same basic profile can therefore be used for all the elements of windows of this type.

   The result is, on the outside of the window, a continuous rectilinear joint between the leaves and the frame, while a heel obviously exists on the front side of the window.



   The accompanying drawings show, by way of example not

 <Desc / Clms Page number 6>

 limiting, several possible embodiments of the subject of the invention.



   Figures 1 and 2 are partial views, respectively in vertical section and in horizontal section, of a single window.



   FIG. 3 is a view in partial horizontal section of a window with two panes forming a double window.



     , /. FIG. 4 is a vertical sectional view showing another embodiment of a double window.



   Figure 5 is a horizontal sectional view of a window having a particularly wide frame.



   Figures 6 and 7 are views respectively in cou pe and in perspective showing the location of the seal in the case of a window the leaves of which pivot about a central axis.



   In the metal window, object of the invention, the uprights and crosspieces both of the leaves and of the frame are formed by the same basic profile a forming at least three walls of the closed section in the form of a box. On the sides, facing each other, of the leaves and of the frame, the base profile has two stop strips 1, 2; having 'different heights, separated by a wide gap 3, so as to form substantially an F. On the side opposite to the F-profile, the two side walls 4 of the box, extending parallel to the plane of the window, are folded towards each other and welded by an outwardly oriented flange 5 (Figs. 1 to 3) or else connected together by a sealing profile 6, in the form of a flattened, welded in length.

   The edge of the lower stop listels 2 has a chamfer 7 on the side orbit towards the higher list, while a groove with a semi-circular section 8 is provided on the other side, at the base of these listels. In the lower cross member of the frame are inserted small tubes 9 oriented obliquely outwards, to evacuate to the outside the water accumulating in

 <Desc / Clms Page number 7>

   interval 3.by
It can be seen from the drawings that a relatively large space remains between the stop strips when the leaves are closed, so that a thick air mattress results which opposes the passage of air currents.

   The median vertical uprights of the leaves have (as can be seen in FIG. 2) the same profile a, and simply carry a strip 10 added by welding, forming the flap and covering the joint between these leaves.



   If it is a window of which the frame and the leaves have a wide cross-section, the base profile has, on the side opposite to the highest stop strip, an additional external heel 11 ( figure 5).



   In the case of a single window similar to that shown in Figures 1 and 2, the pane 12 is fixed to the rim 5 resulting from the welding of the two uprights or cross members. The edge of the window is fixed by putty and embedded in a U-shaped profile 13, one of the wings of which is oriented obliquely. This U-shaped profile is held by a glazing bead 14, with an IL-shaped section which embraces both the perpendicular wing of the profile 13 and the rim 5. To ensure better sealing, it is also possible to apply a layer of mastic between the U-shaped section 13 and the upright (or cross member) of the leaf. The profiles 13, with a U-shaped section, are assembled in a miter, while the glazing beads 14 have rectilinear abutment edges allowing them to fit together.



   According to the embodiment shown in FIG. 3, an additional frame 15, consisting of a hollow section with a T-shaped section, is articulated on the interior side of the window. This additional frame 15, which carries a pane 16, is mounted directly on the casement and not, for example, on the window frame. If you want to leave a larger gap between panes 12 and 16, you can fix the window 12 to the listel

 <Desc / Clms Page number 8>

   17, formed by the wall 4, parallel to the plane of the window) and by the wing of the U-shaped shutter profile 6, and bring the additional frame 15 into engagement with a listel 18 projecting relative to the leaf .

   The frame list 18 constitutes a single element - with the U-shaped shutter profile 6, the wings of which are embedded in 1 * adjoining walls 4, the window sash also having on the outside a strip of frame 18 in the groove of which the window 12 is fixed by putty. A profile or a covering molding 19 is engaged on this last framing list and can be connected to it by local asperities or studs 20, obtained by pushing back the net of one of the elements and by / corresponding recesses, provided in the other element, so as to constitute a connection similar to an interlocking closure by elastic deformation.



   The window shown in Figure 5 has a very wide base profile a '. The additional frame 15 'is simply applied by an open angled profile, against the interior side of the leaf, and the fixed window 12 is fixed; on the outside, to the edge 17 by the profile 13 with cross section. U-shaped and by a glazing block 14.



   The window according to the invention can also constitute a pivoting or tilting window, the leaves being able to pivot around a horizontal or vertical central axis. In this case, the uprights or cross members of the leaves and of the frame perpendicular to the pivot axis must be formed by the union of two elements cooperating by abutting in the plane of the pivot axis and each having a profile of inverted base a and a1. The region of the seal formed between these elements is shown in Figures 6 and 7. The leaf frame is shown in Figure 6, separated from the framing frame, in order to make the figure more understandable.

   It can be seen that the two upright portions are combined so that the abutment faces 22 of the edge

 <Desc / Clms Page number 9>

 such of the longest stopper 1 are flush with the abutment face 23 of the outer heel 24 set back from the outer side of the window, so that a seal results on the outer side of the window continuous rectilinear, formed between the leaf and the frame from continuous uprights and cross members (of the leaf and the frame) of the same width. There is then on the inside of the window a heel or tab, that is to say that the seal between the leaf and the frame is offset in the plane of the pivot axis, the total width of the frame of the bat- both and the chassis remaining constant.



   The uprights and cross members of the leaves and of the framing frame are welded together in a miter, and thus form frames and a rigid and undeformable frame. The listels 17 of the frame make it possible to achieve a better embedding of this frame in the masonry. , but it would also be possible to weld the base profile of the frame directly by the flange 5, - without using a shut-off profile 6, and, to use this flange to fix the frame to a flush-mounted square profile in masonry.



   The details of realization can be modified, without: 'departing from the invention, in the field of equivalences.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1)- Fenêtre métallique dont les traverses et les mon- tants creux des battants et du châssis, constitués de préférence par une bande de tôle laminée à froid, présentent une section droi- te. fermée en forme de caisson, caractérisée en ce que ces traver- ses et ces montants des battants et du châssis sont constitués par.le même profil de base formant au moins trois parois du cais- son, et présentant, sur les cotés des battants et du châssis arien.. tés les uns vers les autres, sensiblement une forme en F consti- <Desc/Clms Page number 10> tuant.des feuillures ou listels étagés en hauteur, entre les- quels subsiste un large intervalle d'air. 1) - Metal window in which the cross members and the hollow uprights of the leaves and of the frame, preferably made up of a strip of cold-rolled sheet, have a straight section. closed in the form of a box, characterized in that these cross sections and these uprights of the leaves and of the frame are formed by the same basic profile forming at least three walls of the box, and having, on the sides of the leaves and of the airframe .. tees towards each other, substantially an F-shape constituted <Desc / Clms Page number 10> killing rabbets or listellos stepped in height, between which a large air gap remains. 2)- 1.--odes de réalisation de la fenêtre métallique suivant 1 ,-caractérisés par les particul rités suivantes, consi.... dérées séparément ou collectivement: - a) les deux parois du caisson formé par le profil de base parallèles au plan de la fenêtre sont repliées ou recourbées l'une vers 'l'autre, du côté opposé au prof il en forme de F, et soudées directement à un rebord orienté vers l'extérieur ou bien reliées ensemble de la manière connue par un profilé d'obturation rationnellement en forme d'U aplati et soudé en long. 2) - 1 .-- odes of realization of the following metal window 1, -characterized by the following particularities, considered separately or collectively: - a) the two walls of the box formed by the parallel base profile in the plane of the window are folded or curved towards each other, on the side opposite the prof il in the form of an F, and welded directly to an outward facing ledge or else connected together in known manner by a rationally U-shaped shutter profile flattened and welded lengthwise. ))/Le listel de butée le plus bas présente une arête chanfeinée du côté opposé au listel le plus haut. c) Une rainure à section droite semi-circulaire est prévue à la base du listel de butée le plus bas, du côté opposé au listel le plus haut. d) Le profil de base présente un talon supplémentaire extérieur du côté opposé au listel de butée le plus haut. e) Les vitres sont fixées sur le rebord formé par soudure ou sur le listel formé par les parois de caisson parallè- . les au plan de la fenêtre et par les ailes du profilé d'obturation en forme d'U rapporté par soudage, prévus sur les montants et les traverses des battants. )) / The lowest stop strip has a chamfered edge on the side opposite to the highest strip. c) A groove with a semi-circular cross section is provided at the base of the lowest stop strip, on the side opposite the higher strip. d) The base profile has an additional outer heel on the side opposite the highest stop strip. e) The panes are fixed on the edge formed by welding or on the listel formed by the walls of the parallel box. them in the plane of the window and by the wings of the U-shaped shutter profile attached by welding, provided on the uprights and cross members of the leaves. f) Chaque battant de la fenêtre est muni d'une vitre dormante, et un cadre supplémentaire, constitué de préférence par un profilé creux en forme de T, est articulé du côté.intérieur du battent de la fenêtre, ce cadre supplémentaire étant soit monté directement dans le cadre du battant ou dans un listel faisant saillie par rapport à ce battant, soit appliqué simplement contre le cadre du battant. g) Le cadre du battant de la fenêtre présente égale- ment,du côté extérieur un listel dans lequel la vitre est fixée par du mastic et sur lequel peut être engagé un profilé ou une <Desc/Clms Page number 11> moulure de recouvrement. f) Each window sash is provided with a fixed pane, and an additional frame, preferably consisting of a T-shaped hollow profile, is hinged on the inside of the window sash, this additional frame being either mounted directly in the frame of the leaf or in a listel projecting from this leaf, or simply applied against the frame of the leaf. g) The frame of the window sash also has, on the outside, a listel in which the pane is fixed by mastic and on which can be engaged a profile or a <Desc / Clms Page number 11> cover molding. h) Le listel du cadre et la moulure de recouvrement sont reliés au,moyen d'aspérités ou de tétons obtenus par re- foulement sur l'un de ces éléments et d'évidements ménagés dans l'autre élément , à la manière d'une fermeture à emboîtement par déformation élastique. i) Le listel du cadre et le profilé d'obturation à section en forme d'U, dont les ailes enserrent la paroi conti- gue du caisson, forment un/Semble unitaire. j) Le bord de la vitre est fixé par du mastic et en- castré dans un profilé en U dont l'une des ailes est orientée obli, quement, ce profilé étant maintenu, par une parclose à section en forme d'U pouvant être engagée sur l'aile perpendiculaire du pro- filé en U et sur le rebord contigu auquel il est soudé, ou sur le listel des montants ou traverses du battant. h) The frame listel and the cover molding are connected by means of asperities or studs obtained by rolling up on one of these elements and recesses made in the other element, in the manner of an interlocking closure by elastic deformation. i) The frame listel and the U-shaped section shutter profile, the wings of which enclose the adjoining wall of the box, form a / Seems unitary. j) The edge of the window is fixed by mastic and embedded in a U-shaped profile, one of the wings of which is oriented obliquely, this profile being held by a glazing bead with a U-shaped section that can be engaged on the perpendicular wing of the U-profile and on the adjoining edge to which it is welded, or on the listel of the uprights or cross members of the leaf. k) Les battants de la fenêtre peuvent pivoter autour d'un axe vertical ou basculer autour d'un axe horizontal, les montants ou les traverses (selon le cas) des battants et du châs- sis perpendiculeires à l'axe de pivotement ou de basculement étant constitués par deux éléments coopérant par aboutement dans.le plan de l'axe de pivotement ou de basculement, et présentant des pro- fils de base inversés, le joint alors forméant étudié de telle sorte que la face terminale du listel de butée le plus long 'de l'u des profilés de base affleure la surface terminale du talon exté- rieur en retrait du profil de base inversé. k) The window sashes can pivot around a vertical axis or tilt around a horizontal axis, the uprights or cross members (as the case may be) of the sashes and the frame perpendicular to the pivot axis or tilting being formed by two elements cooperating by abutment in the plane of the pivoting or tilting axis, and having inverted base profiles, the seal then formed designed so that the end face of the stop strip the longer one of the base profiles is flush with the end surface of the outer heel set back from the inverted base profile.
BE566476D BE566476A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE566476A true BE566476A (en)

Family

ID=186595

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE566476D BE566476A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE566476A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH661082A5 (en) ASSEMBLY OF CONSTRUCTION ELEMENTS, PARTICULARLY FOR THE MAKING OF HOUSES, GARAGES, SHELTERS.
EP0079278B1 (en) Window- or door-flame with means for draining water
BE566476A (en)
FR2760036A1 (en) Window frame PVC joining and thermal block profile
EP0909866B1 (en) Wall element made from a profiled frame and insulating glazing with a stepped edge
EP3296499B1 (en) Hidden window frame and method of manufacturing the same
EP0133838B1 (en) Frame structure for making doors, windows, walls and the like
EP1105612B1 (en) Central astragal structure for metal casement door or window with two leafs
FR2557915A1 (en) Improved shutter intended to function as a slotted shutter with orientable slats
EP1722065A1 (en) Panel of hollow reinforcement beams
FR2693761A1 (en) Double door window - has first door section with L= shaped element whose horizontal wall extension forms space for bolt casing and glass rebate
EP4036344A1 (en) Roof window
EP1369549B1 (en) Self supporting doorleaf for overhead door
EP1991752B1 (en) Assembly consisting of a multiple glazing unit and of a profile, and profile intended for a glazing unit
EP0258152A1 (en) Device for sealing a double casement window or door window against air and water, and windows or door windows provided with such a device
FR2938595A1 (en) SYSTEM FOR ASSEMBLING THREE BODIES BETWEEN THEM TO FORM A SUBSTANTIALLY &#34;T&#34; SHAPED PART AND APPLICATION TO CURVED WALLS
FR2745027A1 (en) Opening secondary glazing frame for attaching to existing window
FR2524539A1 (en) Cover for e.g. sliding window frame - comprises mouldings which clip onto wooden frame components
BE1009694A6 (en) Section layout particularly in a frame, and appropriate door leaf section
BE887911R (en) PROCESS FOR SEALING GLASS GLASS CONSISTING OF SYNTHETIC SHEETS BY INTEGRATING STRUCTURE WITHOUT ADDING A SEAL
EP0041057A2 (en) Continuous double or quadruple glazed lighting device
FR2598743A1 (en) Novel doorframe device
EP3768928A1 (en) Room partitioning device with integrated glazing and means arranged around the glazing for reinforcing the facings
FR2705379A3 (en) Sealing strip for the facade of a building or the like, especially with a glazed wall
FR2946513A1 (en) Collective mailbox device, has support frame with rabbet forming peripheral projection covered by folded peripheral edge of casement of corresponding individual door, where casement is in support against individual door frame