BE566403A - - Google Patents

Info

Publication number
BE566403A
BE566403A BE566403DA BE566403A BE 566403 A BE566403 A BE 566403A BE 566403D A BE566403D A BE 566403DA BE 566403 A BE566403 A BE 566403A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
frame according
toolbox
cast
cover
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE566403A publication Critical patent/BE566403A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62KCYCLES; CYCLE FRAMES; CYCLE STEERING DEVICES; RIDER-OPERATED TERMINAL CONTROLS SPECIALLY ADAPTED FOR CYCLES; CYCLE AXLE SUSPENSIONS; CYCLE SIDE-CARS, FORECARS, OR THE LIKE
    • B62K11/00Motorcycles, engine-assisted cycles or motor scooters with one or two wheels
    • B62K11/02Frames
    • B62K11/04Frames characterised by the engine being between front and rear wheels
    • B62K11/06Frames characterised by the engine being between front and rear wheels the frame being of single-beam type

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Body Structure For Vehicles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Il est connu de construire les chassis de mo- tocyclettes, vélos-moteurs, etc. en tubes ou pièces de tôle embouties. Dans ceux-ci, les tôles de protection, boites à outils et autres parties du véhicule, qui sont à exécuter séparément, sont reliées au châssis. Cette méthode de fabrication demande une quantité de pièces séparées et de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ce fait   dès-frais   d'usinage et dépôt élevés. 



    Pour éviter ces inconvénients, on a déjà coulé le chassas du véhicule en métal léger et l'on a fabriqué avec   celui-ci des accessoires du véhicule, tels,que le réservoir à   carburant,   le logement du phare et pour les   vélos-moteurs   également le palier de la manivelle à pédaler. Ceci donne notamment l'avantage de frais de dépôt et d'usinage plus réduite, cependant il a été demontré que des cadres coulés de cette manière peuvent être endommagés dans leur structure ou   même' démolis   par les vibrations de la translation, parce qu'ils ne possèdent pas l'élasticité propre nécessaire. 



  Si toutefois le cadre d'un tel véhicule est brisé, cette partie est devenue pratiquement sans valeur,   c'est-à-dire   de la mitraille et doit être remplacée par une autre. 



  En regard de ces châssis connus, le but de l'invention consiste dans la création d'un cadre, qui implique tant pour   l'usinage   que pour le dépôt, des dépenses modiques et qui exclut cependant le danger de brisure. 



   Dans ce but, l'invention propose tout d'abord que la partie* avant du châssis, qui s'étend depuis le volant à peu près jusqu'au milieu du véhicule, soit construite comme une poutre tubulaire en acier connue en soi et que la partie arrière du châssis soit coulée en métal léger et soit reliée à la partie avant du châssis d'une manière conforme tant en forme qu'en puissance. La partie arrière du chas- sis sera donc en règle générale l'élément porteur du siège et le recouvrement de la roue arrière. L'usinage d'un tel chassie comporte des frais réduite,   puisqu'il   se compose en 

 <Desc/Clms Page number 3> 

      fait uniquement des deux parties nommées.

   La partie avant possède une élasticité telle qu'on évite un endommagement du cadre entier par les vibrations de la translation, du fait que ces dernières sont recueillies par la partie avant élastique. La fabrication de la partie arrière du chassis a lieu de préférence par le procédé de coulage par pression. 



  Ceci provoque une nouvelle épargne. Il est généralement important que, en regard du cadre coulé par pression décrit au début, le moule peut être fait beaucoup plus petit, puisqu'il ne faut couler qu'environ la moitié de la partie précédente.   eci   ne signifie pas seulement une réduction conforme des frais d'usinage du moule, mais également une simplification du procédé de coulage comme tel. La fabrica- tion de la partie avant du cadre est également très simple, puisqu'il ne faut préparer qu'un seul tube pratiquement pas ou très peu courbé. La jonction indéformable entre la partie de cadre avant et arrière est constituée de préférende sui vant l'invention, de manière telle que la pièce du cadre ar- rière enserrant la partie avant du cadre soit construite com- me tube transversal.

   Le modèle suivant lequel le tube est construit transversal donne l'avantage que pour une masse suf fissante les forces qui surgissent peuvent être.réception- nées. 



   Un procédé particulièrement simple de fabrication du joint entre la partie de cadre avant et arrière est four- ni par l'invention en ce sens que la partie de cadre arrière est reliée à la partie de cadre avant par coulage, de préfé- rence coulage par pression, ce qui veut dire que l'usinage 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de la partie arrière du cadre est associé à la fabrication du joint entre les deux parties du cadre. On obtient, par un procédé de contraction intervenant après le coulage, une jonction absolument solide et à l'abri de torsion entre les deux parties du cadre.

   Ici il est particulièrement avanta- geux que l'endroit de la poutre tubulaire,   quiégrippe   depuis la partie de cadre arrière, c'est-à-dire qui est coulée lors de sa fabrication, soit courbé, vu que cette courbure, qui lors du processus de coulage est englobée entièrement par la matière de la partie arrière du cadre sans aucun intervalle, représenté une mesure supplémentaire, pour empêcher un   dêpla-   cement ou même une torsion de la partie avant du cadre   vis-à-   vis de la partie arrière. 



   Il peut donc exister différents moyens de raccord séparés tels que des vis etc. entre la partie de cadre avant et la partie de cadre arrière. 



   Dans une autre exécution de 'l'invention, on fixe   tout   d'abord à la partie avant du cadre des bielles pour la suspension du moteur et/ ou d'autres parties rélisées à la poutre tubulaire d'une manière fixe, telles que le volant, le tuyau d'aspiration ou un axe, éventuellement on fabrique pour la suspension et la fixation de ces parties ou d'autres parties semblables des niches, des perforations ou autres et . alors on coule la partie de cadre arrière. De cette façon, il est possible d'utiliser les dites parties, niches, perfora- tions et autres comme éléments de fixation, lorsque la partie de cadre avant est introduite dans l'installation de coulage pour la fabrication de la partie de cadre arrière. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  De cette manière, la fabrication de la partie avant comme telle est également facilitée. 



   D'autres particularités avantageuses de l'invention sont à extraire des revendications en prenant en considéra- tion l'exemple d'exécution représenté au dessin et décrit dans la description ci-après. 



   Au dessin : 
La figure 1 montre une vue latérale du   cadre   avec garniture, 
La figure 2 montre une coupe de la fig. l, dans laquelle sont mises en évidence des particularités de la selle, 
La fig. 3 montre une coupe suivant ligne A - B de la fig. 1. 



   Le châssis conforme à l'invention comporte la pou- tre tubulaire 1 et le cadre en métal léger 2 fabriqué comme partie coulée-par pression, cadre qui est relié d'une façon indéformable à la poutre tubulaire 1 au moyen d'un tube. 



  Le tube fait une seule pièce avec la cadre 2, c'est-à-dire qu'il forme une partie de celui-ci. 



   Du fait de la haute pression existante lors du processus de coulage et de la contraction du tube 3 en ré- sultant lors du refroidissement, il se constitue une jonc- tion tellement étroite entre la poutre tubulaire 1 et le cadre arrière en métal léger 2, qu'un déplacement ou une torsion des deux parties l'une   contre l'autre   est exclu. 



  Cette jonction de sureté est encore renforcée du fait que 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 la partie de la poutre tubulaire 1 qui est encerclée par le tube 3 est courbée. 



   Au tube 3 est coulée une moitié d'un boîtier de filtre à air 4. En outre, il est coulé à la partie de ca- dre 2 une boite à outils 5, dont le couvercle 6   (Fig.3)   n'est pas représenté à la fig. 1 de façon à pouvoir mieux distin- guer la?construction de la boite   à   outils 5. La disposition de la   boité" à   outils 5 au milieu du véhicule présente   l'avan-   tage qu'à cet endroit l'outil apporté est soumis le moins possible aux secousses et que, en conséquence, le donger d'un . tintement du dit objet est diminé. De plus, le cadre 2 pré- sente par la disposition de la boite à outils un élargisse--' ment, qui augmente la stabilité de la partie arrière du ca-,   dre   et exclut de ce fait en plus un danger de cassure. 



  La boité outils 5 peut être pourvue sur sa paroi intérieure de nervurer de renforcement 7, qui augmentent encore la sta- bilité   'Au   côté de la boite à outils 5 faisant face au couvercle 6 on peut fixer une poignée 22   (Fig.3),   dont les extrémités aux angles coupés sont fixées de préférence par vissage aux pointe de croisement 23 et 24 des rainures de renforcement 7 vu que ces rainures de renforcement présen- tent une :plus grande stabilité que les parois latérales re- lativement minces de la boite à outils 5.

   Un avantage sup- plémentaire est de maintenir le couvercle 6 de la boite à outils   5 au   moyen d'une seule vis, de préférence une vis moletée 25 Il est utile de maintenir l'écrou vissé 26 assez grand dans sa longueur au moyen d'une extrémité agrip- pante 22, de manière qu'il serve en même temps d'écrou pour 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la vis moletée 25. 



   Pour rendre possible la pose rapide du couver- cle du container d'outils 25, on peut munir celui-ci sur les côtés de sa paroi intérieure de boulons ou de tringles de guidage 27, qui ee trouvent au côté 28 de la boite à outils 5. 



   En outre, la partie ouverte au siège du conduc- teur du cadre arrière 2 peut être construite comme un réservoir 2a,pour recevoir par exemple une pompe à air 8 ou d'autres accessoires et peut être recouverte d'un couvercle 9. 



  Suivant Fig. 2 le couvercle 9 possède une ouverture 10 pour laisser passer la pompte à air. 



   On   connait   d'ailleurs déjà l'alternative d'ame- ner la pompe à air en position horizontale sous le siège, de manière telle qu'elle puisse être enlevée dans la direction de roulage. Une telle disposition exigeait un intervalle relati- .vement grand entre le siège 11 et le réservoir à carburant 12, de sorte que lorsqu'on retire la pompe, celle-ci n'arrête pas au réservoir à carburant et abîme ce dernier. Par la disposi- tion suivant Fig. l un endommagement de ce genre est exclu. 



   Le couvercle 9 est fixé au moyen de vis 9a à la partie supérieure du châssis 2 et est formé comme support à la selle 11, comme le montre en particulire la fig. 2. pour permettre un glissement vertical de la selle 11, on coule au couvercle 8 une tige 13, qui est pourvue également de renforcements coulés 14. 



   Four éviter un cliquetis de la pompe. à air 8 dans le réservoir,   celle-ci s'appuyé   d'un côté sur le fond du 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 réservoir et contre une paroi 15, de même que contre un cou- vercle 16 qui est agencé de son côté d'une manière pivotante sur .Le couvercle 9 autour d'une cheville 17. Au lieu du cou- vercle pivotant 16 on peut employer également un couvercle à      glissières. La tige 13 comporte un trou, dans lequel est situé, en relation avec le conduit de la selle 18, un boulon fileté 19, qui maintient la selle 11 dans une position dé-   terminée.   



   Le châssis coulé par pression 2 est, de plus, pourvu à sa   partie servant   à la pose du revêtement de la roue arriè- re d'yeux coulés 20 pour la fixation de la jambe de ressort ou autres. En outre, on coule à son côté supérieur des yeux 20 pour la fixation d'un porte-bagages. 



   Suivant n 29, des cornières sont prévues, qui peu- vent être soudées et qui servent au maintien du moteur non représenté au dessin. No.30 détermine un axe soudé à la pou-      tre tubulaire 1 en vue du maintien de la fourche de la roue arrière. De. cette manière, aussi bien la fourche de la roue avant que   la   fourche de la roue arrière fixée au volant 31      sont fixés simplement à la poutre tubulaire élastique 1 de sorte que   la,partie   de cadre à pression 2 sensible, aux se- cousses est déchargée des vibrations qui se produisent. 



   Au volant 31 et à la poutre tubulaire 1, on peut souder une tige de consolidation creuse 32. Celle-ci est pourvue d'un tuyau d'aspiration 33, par' lequel on amène de l'air frais suivant la direction de la flèche au boitier de filtre à air 4. De cette manière, un air considérablement pauvre en   poussière,   exempt de tourbillons et peu bruyant peut être aspiré, en particulier lors de l'apport d'un réser- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 voir à carburant, à cheval sur la poutre tubulaire 1. 
 EMI9.1 
 11 E V ; IV D ICA Il' 10 US.      



   1) Châssis pour motocyclettes, en particule moto-   cyclettes   légères, vélos-moteurs, etc. caractérisé par le fait que la partie de cadre avant s'étendant à peu près jus- qu'à la moitié du véhicule, est bâtie comme une poutre tubu- laire connue en soi (1) en acier et que la partie de cadre arrière (2) est coulée en métal léger et est reliée à la par- tie de cadre avant d'une manière indéformable.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   It is known to build the frames of motorcycles, bicycle motors, etc. in tubes or pressed sheet metal parts. In these, the protective plates, tool boxes and other parts of the vehicle, which must be executed separately, are connected to the frame. This manufacturing method requires a number of separate parts and

 <Desc / Clms Page number 2>

 this makes for high machining costs and deposit.



    To avoid these drawbacks, the chassas of the light metal vehicle has already been cast and vehicle accessories have been manufactured with it, such as the fuel tank, the headlight housing and also for bicycle motors. the bearing of the pedal to be pedaled. This gives in particular the advantage of lower deposit and machining costs, however it has been demonstrated that frames cast in this way can be damaged in their structure or even 'demolished by the vibrations of the translation, because they do not have the necessary inherent elasticity.



  If, however, the frame of such a vehicle is broken, this part has become practically worthless, that is, scrap metal and must be replaced by another.



  With regard to these known frames, the aim of the invention consists in the creation of a frame, which involves both machining and deposition, low costs and which however excludes the danger of breaking.



   For this purpose, the invention firstly proposes that the front part * of the chassis, which extends from the steering wheel approximately to the middle of the vehicle, is constructed as a tubular steel beam known per se and that the rear part of the chassis is cast of light metal and is connected to the front part of the chassis in a conforming manner both in form and in power. The rear part of the chas- sis will therefore as a rule be the supporting element of the seat and the cover of the rear wheel. The machining of such a chassie involves reduced costs, since it consists of

 <Desc / Clms Page number 3>

      made only of the two named parts.

   The front part has such elasticity that damage to the entire frame by the vibrations of the translation is avoided, since the latter are collected by the elastic front part. The manufacture of the rear part of the frame preferably takes place by the pressure casting process.



  This causes further savings. It is generally important that, compared to the die cast frame described at the beginning, the mold can be made much smaller, since only about half of the previous part needs to be cast. This does not only mean a corresponding reduction in the machining costs of the mold, but also a simplification of the casting process itself. The manufacture of the front part of the frame is also very simple, since only one tube needs to be prepared with hardly any or very little curvature. The undeformable junction between the front and rear frame part is preferably formed according to the invention, such that the part of the rear frame enclosing the front part of the frame is constructed as a transverse tube.

   The model according to which the tube is constructed transversely gives the advantage that for a sufficient mass the forces which arise can be received.



   A particularly simple method of manufacturing the joint between the front and rear frame part is provided by the invention in that the rear frame part is joined to the front frame part by casting, preferably by casting. pressure, which means that the machining

 <Desc / Clms Page number 4>

 of the rear part of the frame is associated with the manufacture of the joint between the two parts of the frame. By a contraction process taking place after casting, an absolutely solid and torsion-free junction is obtained between the two parts of the frame.

   Here it is particularly advantageous that the place of the tubular beam, which seizes from the rear frame part, that is to say which is cast during its manufacture, is curved, since this curvature, which during the The casting process is fully encompassed by the material of the rear part of the frame without any gap, shown as an additional measure, to prevent shifting or even twisting of the front part of the frame from the rear part.



   There may therefore be different separate connection means such as screws etc. between the front frame part and the rear frame part.



   In another embodiment of the invention, connecting rods for the suspension of the engine and / or other parts related to the tubular beam in a fixed manner, such as the frame, are firstly fixed to the front part of the frame. flywheel, the suction pipe or an axis, possibly one manufactures for the suspension and the fixing of these parts or other similar parts of the niches, perforations or others and. then we cast the rear frame part. In this way, it is possible to use said parts, niches, perforations and the like as fasteners, when the front frame part is introduced into the casting plant for the manufacture of the rear frame part.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  In this way, the manufacture of the front part as such is also facilitated.



   Other advantageous features of the invention are to be extracted from the claims by taking into consideration the exemplary embodiment shown in the drawing and described in the description below.



   In the drawing:
Figure 1 shows a side view of the frame with trim,
FIG. 2 shows a section of FIG. l, in which specific features of the saddle are highlighted,
Fig. 3 shows a section along line A - B of FIG. 1.



   The frame according to the invention comprises the tubular beam 1 and the light metal frame 2 manufactured as a die-cast part, which frame is undeformably connected to the tubular beam 1 by means of a tube.



  The tube is made in one piece with the frame 2, that is to say, it forms a part of it.



   Due to the high pressure existing during the casting process and the contraction of the tube 3 as a result of cooling, there is such a narrow junction between the tubular beam 1 and the light metal rear frame 2, a displacement or a twist of the two parts against each other is excluded.



  This safety junction is further reinforced by the fact that

 <Desc / Clms Page number 6>

 the part of the tubular beam 1 which is encircled by the tube 3 is bent.



   Half of an air filter housing 4 is cast to tube 3. In addition, to frame part 2 is cast a toolbox 5, the cover 6 (Fig.3) of which is not shown in fig. 1 so as to be able to better distinguish the construction of the toolbox 5. The arrangement of the toolbox 5 in the middle of the vehicle has the advantage that there the tool brought is subject to the less possible to jolts and that, consequently, the donger of a jingling of the said object is reduced. In addition, the frame 2 presents by the arrangement of the toolbox an enlargement, which increases the stability of the rear part of the frame and thus excludes a risk of breakage.



  The tool box 5 can be provided on its inner wall with reinforcing ribs 7, which further increase the stability. To the side of the tool box 5 facing the cover 6 a handle 22 can be attached (Fig. 3), the ends of which at the angles cut are preferably fixed by screwing to the crossing points 23 and 24 of the reinforcing grooves 7, since these reinforcing grooves have a greater stability than the relatively thin side walls of the box. tools 5.

   A further advantage is to hold the cover 6 of the toolbox 5 by means of a single screw, preferably a knurled screw 25. It is useful to keep the screw nut 26 sufficiently large in its length by means of a gripping end 22, so that at the same time it serves as a nut for

 <Desc / Clms Page number 7>

 the knurled screw 25.



   To make possible the rapid fitting of the cover of the tool container 25, the latter can be provided on the sides of its inner wall with bolts or guide rods 27, which are located at the side 28 of the tool box. 5.



   Furthermore, the part open to the driver's seat of the rear frame 2 can be constructed as a reservoir 2a, for example to receive an air pump 8 or other accessories and can be covered with a cover 9.



  According to Fig. 2 the cover 9 has an opening 10 for passing the air pump.



   Moreover, the alternative of bringing the air pump to a horizontal position under the seat, so that it can be removed in the direction of travel, is already known. Such an arrangement required a relatively large gap between the seat 11 and the fuel tank 12, so that when the pump is removed it does not stop at the fuel tank and damages the latter. By the arrangement according to FIG. l damage of this kind is excluded.



   The cover 9 is fixed by means of screws 9a to the upper part of the frame 2 and is formed as a support for the saddle 11, as shown in particular in FIG. 2. to allow vertical sliding of the saddle 11, a rod 13 is cast to the cover 8, which is also provided with cast reinforcements 14.



   Oven prevent pump rattling. air 8 in the tank, it rests on one side on the bottom of the

 <Desc / Clms Page number 8>

 tank and against a wall 15, as well as against a cover 16 which is arranged on its side in a pivoting manner on the cover 9 around a pin 17. Instead of the pivoting cover 16 it is possible to use also a sliding cover. The rod 13 has a hole in which is located, in relation to the duct of the saddle 18, a threaded bolt 19, which maintains the saddle 11 in a determined position.



   The die-cast frame 2 is furthermore provided at its part serving for the laying of the coating of the rear wheel with cast eyes 20 for fixing the spring strut or the like. In addition, eyes 20 are cast to its upper side for the attachment of a luggage rack.



   According to n 29, angles are provided which can be welded and which serve to hold the motor not shown in the drawing. No.30 determines an axle welded to the tubular beam 1 in order to hold the fork of the rear wheel. In this way, both the front wheel fork and the rear wheel fork attached to the flywheel 31 are simply attached to the resilient tubular beam 1 so that the pressure sensitive frame part 2 snaps into place. is relieved of the vibrations that occur.



   To the flywheel 31 and to the tubular beam 1, it is possible to weld a hollow consolidation rod 32. This is provided with a suction pipe 33, through which fresh air is brought in in the direction of the arrow. to the air filter housing 4. In this way, considerably dust-free, vortex-free and low-noise air can be sucked in, especially when supplying a reserve.

 <Desc / Clms Page number 9>

 see fuel, straddling the tubular beam 1.
 EMI9.1
 11 E V; IV D ICA Il '10 US.



   1) Chassis for motorcycles, particulate light motorcycles, bicycle engines, etc. characterized in that the front frame part extending approximately halfway up the vehicle is constructed as a per se known tubular beam (1) of steel and the rear frame part ( 2) is cast in light metal and is connected to the front frame part in a non-deformable manner.


    

Claims (1)

2) Châssis suivant revendication 1, caractérisé par le fait que la partie du cadre arrière entourant d'une manière indéformable la poutre tubulaire est bâtie comme un tube transversal (3), dans lequel le morceau de la poutre tubulaire enveloppé par le tube est de préférence courbé. 2) Frame according to claim 1, characterized in that the part of the rear frame surrounding the tubular beam in a non-deformable manner is constructed as a transverse tube (3), in which the piece of the tubular beam enveloped by the tube is of preferably curved. 3) Procédé de fabrication d'un châssis suivant une ou plusieurs des revendications 1 à 2, caractérisé par le fait que la partie de cadre arrière (2) est reliée à la par- tie de cadre avant (1) par coulage, de préférence coulage par pression. 3) A method of manufacturing a frame according to one or more of claims 1 to 2, characterized in that the rear frame part (2) is connected to the front frame part (1) by casting, preferably pressure casting. 4) Procédé suivant revendication 3, caractérisé par le fait que d'abord des bielles (29) pour la suspension du moteur et/ ou d'autres parties reliées d'une façon indéfor- mable à la partie de cadre avant (1), comme par exemple le volant (31), le tuyau d'aspiration (33) ou l'axe (30), le cas échéant aussi des niches, creux et autres aidant au main- <Desc/Clms Page number 10> tien de ces Pièces on d'autres pièces semblables sont fixés ou prévus, avant que la partie de cadre arrière (2) soit cou- lée à la partie de cadre avant (1); 5) Châssis suivant une ou plusieurs des revendica- tions 1 à 44 caractérisé par le fait qu'au tube (3) est cou- lée la partie d'un boîtier de filtre à air (4). 4) Method according to claim 3, characterized in that first of the connecting rods (29) for the suspension of the engine and / or other parts connected in an indeformable manner to the front frame part (1), such as for example the handwheel (31), the suction pipe (33) or the shaft (30), if necessary also niches, hollows and other helping the hand- <Desc / Clms Page number 10> all of these parts or other similar parts are fixed or provided, before the rear frame part (2) is cast to the front frame part (1); 5) Frame according to one or more of claims 1 to 44 characterized in that the tube (3) is cast part of an air filter housing (4). 6 Châssis suivant une ou plusieurs des revendica- tions 1 à 5, caractérisé par le fait qu'à la partie de cadre arrière (2) on coule une boite à outils (5) près du tube (3). 6 Frame according to one or more of claims 1 to 5, characterized in that at the rear frame part (2) a toolbox (5) is cast near the tube (3). 7) Châssis suivant une ou plusieurs des revendica- tions 1 à 6 caractérisé par le fait que la boité à outils (5) est pourvue sur.ses parois intérieures de rainures de consoli- dation (7). 7) Frame according to one or more of claims 1 to 6 characterized in that the toolbox (5) is provided on its inner walls with consolidation grooves (7). 8) Châssis suivant une ou plusieurs des revendica- tions 1 à 7, caractérisé par le'fait qu'à la selle (11) la partie de cadre arrière (2) est construite ouverte et comme réservoir pour une pompe à air (8) par exemple et est recou- verte dtun couvercle amovible (9). 8) Frame according to one or more of claims 1 to 7, characterized in that at the saddle (11) the rear frame part (2) is constructed open and as a reservoir for an air pump (8) for example and is covered with a removable cover (9). 9 Châssis suivant revendication 8, caractérisé par le fait qu'une ouverture (10) est prévue dans le couvercle (9) pour le passage de la pompe à air. 9 Frame according to claim 8, characterized in that an opening (10) is provided in the cover (9) for the passage of the air pump. 10) Châssis suivant revendication 8, caractérisé par le fait que l'ouverture pour la pompe à air (8) est fermée par un couvercle glissable ou rotatif (16). 10) Frame according to claim 8, characterized in that the opening for the air pump (8) is closed by a sliding or rotating cover (16). 11) Châssis suivant revendication 8, caractérisé par le faitque le couvercle amovible (9) est bâti comme "support de- la selle (11) 12) Châssis suivant revendication 1 ou suivant une <Desc/Clms Page number 11> ou plusieurs, des revendications 1 à 11, caractérisé par le fait que des yeux (20) sont coulés à la partie correspondante à la forme de la roue arrière de la partie de cadre arrière (2) pour la fixation de jambes de ressort ou étrésillons. 11) Frame according to claim 8, characterized in that the removable cover (9) is built as "support de- saddle (11) 12) Frame according to claim 1 or according to a <Desc / Clms Page number 11> or more, of claims 1 to 11, characterized in that eyes (20) are cast in the part corresponding to the shape of the rear wheel of the rear frame part (2) for the attachment of spring legs or struts . 13) Châssis suivant une ou plusieurs des revendica- tions 1 à 12, caractérisé par le'fait que des yeux (21) sont coulés dans la paroi supérieure de la partie du cadre arriè- re (2) couvrant la roue arrière pour la fixation d'un porte- bagages. 13) Frame according to one or more of claims 1 to 12, characterized by the fact that eyes (21) are cast in the upper wall of the part of the rear frame (2) covering the rear wheel for fixing a luggage rack. 14) Châssis suivant une ou plusieurs des revendica- tions 1 à 13, caractérisé par le fait qu'au côté qui fait face à la boite à outils (5) munie d'un couvercle amovible 6), il est prévu un manche (22) pour soulever le véhicule. 14) Frame according to one or more of claims 1 to 13, characterized in that the side which faces the toolbox (5) provided with a removable cover 6), there is provided a handle (22 ) to lift the vehicle. 15) Châssis suivant revendication 7 et 14, carac- térisé par le fait que les extrémités aux angles coupés du manche (22) sont situées aux points de croisement (23) des rainures de consolidation (7) de la boite à outils (5). 15) Frame according to claim 7 and 14, charac- terized in that the ends at the cut angles of the handle (22) are located at the crossing points (23) of the consolidation grooves (7) of the toolbox (5) . 16) Châssis suivant une ou plusieurs des revendi- cations 1 à 15, caractérisé par le fait que le couvercle (6) de la boite à outils (5) est fixé à l'aide d'une seule vis, de préférence une vis moletée (25) à la partie de cadre (2) c'est-à-dire à la boite à outils. 16) Frame according to one or more of claims 1 to 15, characterized in that the cover (6) of the toolbox (5) is fixed using a single screw, preferably a knurled screw (25) to the frame part (2) that is to say to the toolbox. 17) Châssis suivant une ou plusieurs des revendi- cations 1 à 16, caractérisé par le fait que le .couvercle (6) de la boite à outils (5),est pourvu à sa lisiére de Chevil les de guidage, de guides ou autres'(27), qui se placent aux côtés inférieurs (28) de la boite outils (5) 17) Frame according to one or more of claims 1 to 16, characterized in that the cover (6) of the toolbox (5) is provided at its edge with guiding pins, guides or other '(27), which are placed on the lower sides (28) of the toolbox (5)
BE566403D BE566403A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE566403A true BE566403A (en)

Family

ID=186551

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE566403D BE566403A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE566403A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2734232A1 (en) * 1995-05-17 1996-11-22 Honda Motor Co Ltd Motor cycle chassis structure with front and rear frames

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2734232A1 (en) * 1995-05-17 1996-11-22 Honda Motor Co Ltd Motor cycle chassis structure with front and rear frames

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2507121B1 (en) Flange-based securing system for a vehicle suspension fork
FR2478010A1 (en) SUSPENSION OF THE FRONT WHEEL OF A MOTORCYCLE COMPRISING AN ARTICULATED MECHANISM CONSISTING OF A DEFORMABLE QUADRILATERE AND A SINGLE SHOCK CONNECTED TO THIS MECHANISM BY AT LEAST ONE ROD
FR2885346A1 (en) SADDLE ROD SUPPORT DEVICE
FR2701245A1 (en) Frame structure for motorcycle
EP2814640A1 (en) Tools for mounting a suspension spring leaf on the chassis and the wheel mounts of a running gear of a motor vehicle and for removing same
EP3551484A1 (en) Linking device between an aluminium side rail of a vehicle and a control arm
FR2978418A1 (en) Vehicle e.g. scooter, has surge tank equipped with opening of water supply in upper portion, where opening of water supply is accessed by removing covering element and causing surge tank to be swiveled in direction of width of vehicle
FR3125009A3 (en) Motorcycle fender and motorcycle equipped therewith
FR3006278A1 (en) CRADLE FOR A MOTOR VEHICLE ROLLER
BE566403A (en)
FR2910866A1 (en) Support device for motor vehicle, has single block part with tubular section body, guide bearing guiding rotative axle of windscreen wiper mechanism, and fixation points with carrier structure, where device is made of plastic material
EP2933179B1 (en) Bicycle frame and associated seat post
FR2852290A1 (en) FRONT FENDER MOUNTING STRUCTURE
FR3018853A1 (en) MOTOR CYCLE EXHAUST PIPE STRUCTURE
FR2940238A1 (en) ASSEMBLY COMPRISING A FRONT FRAME AND A CRADLE OF A MOTOR VEHICLE AND VEHICLE COMPRISING SUCH AN ASSEMBLY
FR2758787A1 (en) Frame for two wheeled vehicle
FR3143491A1 (en) Tool to assist in installing a windshield wiper device and method of installing a windshield wiper device in a motor vehicle
EP4339075A1 (en) Motor vehicle structure assembly with hollow body
CH300238A (en) Cycle.
FR3087185A1 (en) REAR WHEEL SUSPENSION BIKE FRAME
BE497342A (en)
BE331610A (en)
FR2815928A1 (en) Bicycle handlebar stem assembly comprises sleeve surrounding fork pivot and projecting tubular part with handlebar fixing, upper and lower bearings between steering column and pivot provide steering play
BE381521A (en)
FR3139775A1 (en) Support device for windshield wiper mechanism