BE565440A - - Google Patents

Info

Publication number
BE565440A
BE565440A BE565440DA BE565440A BE 565440 A BE565440 A BE 565440A BE 565440D A BE565440D A BE 565440DA BE 565440 A BE565440 A BE 565440A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wire
passage
yarn
tube
pleating
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE565440A publication Critical patent/BE565440A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D02YARNS; MECHANICAL FINISHING OF YARNS OR ROPES; WARPING OR BEAMING
    • D02GCRIMPING OR CURLING FIBRES, FILAMENTS, THREADS, OR YARNS; YARNS OR THREADS
    • D02G1/00Producing crimped or curled fibres, filaments, yarns, or threads, giving them latent characteristics

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne la fabrication de fils per- fectionnés en fibres synthétiques, du type élastique ou "extensi- ble". De tels fils -trouvent une application-toujours croissante dans l'industrie textile, surtout dans la bonneterie, en rais:on de l'élasticité accrue, l'adaptation parfaite et la chaleur qu'ils apportent aux vêtements tricotés, et du fait qu'ils permettent d'utiliser un tel vêtement pour toute une série de formes et de   mesures.   



   L'industrie textile dispose déjà d'un certain nombre de fils en fibres synthétiques de différents genres. Ceux-ci 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sont généralement du type à filament continu, comportant soit un seul, soit plusieurs filaments, tous ces fils étant suscepti- bles de présenter des propriétés élastiques par suite des caractéristiques thermoplastiques des matières dont ils sont constitués. Le nylon et le "térylène" sont des exemples bien connus de matériaux généralement utilisés comme fibres textiles. 



  Par caractéristiques thermoplastiques on comprend la capacité du matériau à garder toute forme et constitution imposées sous une température élevée. 



   La fabrication de tout fil du type extensible se base sur le principe de maintenir le fil synthétique, par tout moyen approprié, en condition bouclée, plissée ou repliée, pendant qu'il est soumis à une température élevée, le fil ainsi traité gardant cette forme bouclée après refroidissement. Lorsqu'un tel fil bouclé ou plissé est   'tendu,   les boucles se rectifient en se déplissant, en sorte que le fil se prolonge; lorsque l'effort de traction cesse, les boucles se reforment et le fil se   raccour   cit de nouveau. Il est évident que l'extensibilité et le retour dans sa forme initiale, ainsi que les caractéristiques d'isole- ment thermique d'un vêtement fabriqué de fils extensibles, dépen- dent, en grande partie, du type, de la forme et des dimensions des boucles. 



   Parmi les fils'-connus beaucoup acquièrent leurs carac- téristiques d'élasticité par l'introduction, dans une des phases de leur fabrication, d'un tordage énergique. Pour certains, parmi ceux-ci,un procédé de fabrication préféré consiste à tordre le fil, à fixer ledit fil dans cet.te condition par ap- plication de chaleur, puis à détordre partiellement; d'autres fils sont fabriqués selon des variantes de ce procédé, celles-ci étant également caractérisées essentiellement par l'application de torsion. Au moins une des méthodes connues de fabrication de fils extensibles n'utilise pas la torsion: dans ce procédé le fil chauffé, sous tension   adéquate,est   passé sur une arête; 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 après un traitement subséquent de relaxation, le fil boucle et prend une forme hélicoïdale. 



   Un débouché important des fils extensibles se trouve dans la fabrication des bas à fil fin. Pour cet usage les fils extensibles connus ne correspondent pas à la condition idéale pour les raisons suivantes: l'apparence des bas constitués par ces fils, aussi bien dans l'utilisation desdits   bas;,   que dans leur forme repliée, sous laquelle ils sont mis en vente; l'apparition de défauts et de malfaçons dans le bas fini; manque de finesse et de transparence du bas; variations dans les carac- téristiques d'extensibilité, et, dans certains cas, une produc- tion lente rendant le prix de revient desdits fils élevé. 



  Ces sujétions peuvent au moins partiellement être éliminées en utilisant des fils fabriqués selon le procédé révélé dans la présente demande. 



   La présente invention a pour objet la production d'un fil extensible perfectionné, destiné en premier lieu à être utilisé dans la fabrication de bas fins, mais dont l'utilisation n'est nullement limitée à ce but, attendu que, par ses caractéristi- ques favorables, ledit fil est également de grande valeur pour d'autres produits textiles. 



   L'invention révèle un nouveau procédé de fabrication de fils du type "extensible", qui consiste à passer un fil en matière thermo-plastique au travers d'une fente ou passage étroit sous des conditions telles que ledit fil soit forcé à prendre une forme tortueuse. (par exemple sinueuse) et qu'il sort dans cette même forme dudit passage, et à fixer le fil ainsi condi- tionné dans ladite forme tortueuse par un traitement à la chaleur, Ledit traitement pourra être appliqué pendant que le fil se dé- place au travers du passage étroit, mais il est préférable de soumettre le fil audit traitement à la chaleur après qu'il a quitté ledit passage.

   A cet effet le fil, dès l'issue dudit pas- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 saisi sage, peut être/entre d3s surfaces en mouvement   et,   ainsi serré, peut être exposé à la chaleur; après chauffage le fil, tout en restant coincé entre lesdites surfaces en mouvement, peut être soumis à des moyens de refroidissement. Comme surfaces en mou- vement on pourra faire usage des surfaces juxtaposées de deux bandes ou courroies sans fin. 



   Des dimensions transversales du passage étroit, l'une peut être plus grande que l'autre de façon que les sinuosités ou boucles du fil se forment substantiellement dans le plan de la plus grande dimension transversale. Par exemple, la plus grande dimension transversale du passage peut être choisie de façon à déterminer l'amplitude des sinuosités, respectivement   la-   hauteur des boucles, tandis que la dimension la plus petite est légèrement plus grande que l'épaisseur du fil devant passer au travers. 



   On comprendra que le traînage dû aux efforts de frotte- ment agissant sur le fil pendant son passage au travers de là fente, et/ou la résistance qu'opposent les moyens d'évacuation (par exemple les surfaces en mouvement précitées) à la sortie du fil en dehors du passage, obligent le fil poussé dans ledit passage à boucler et à prendre une forme sinueuse. Par l'usage d'un passage comme décrit ci-avant, comportant une grande.et une petite dimension. transversales$ on limite le bouclage à la dimension la plus grande. Si le passage est d'une section circu-   lafre   ou approximativement circulaire, les boucles, au lieu de se former dans un plan unique, s'orientent au hasard dans toutes les directions où le fil pourrait, en effet, adopter une dispo- sition hélicoïdale.

   Si le traitement à la chaleur est appliqué pendant que le fil passe au travers du passage, ledit fil sera fixé dans la forme qu'il a pris dans le passage. Alternativement, si le fil est soumis à la chaleur après être sorti du passage et saisi entre deux surfaces en mouvement, les boucles ou sinuosités sont ramenées dans un plan unique et se fixent dans 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ce plan. 



   La présente invention s'étend aussi au fil perfectionné ainsi fabriqué etauxmoyens ou appareils permettant l'application du procédé décrit. 



   Ces caractéristiques ainsi que d'autres caractéristiques de l'invention, comme définies dans les revendications annexées, se trouvent irjorporées dans le procédé, l'appareillage et le fil décrits ci-après comme exemples spécifiques d'application, en se référant aux dessins annexés dans lequels: la figure 1 schématise, de façon sommaire, en vue laté- rale, les parties essentielles de l'appareil selon   l'invention;.   la figure 2 schématise lesdites parties en vue en plan; la figure 3 est une vue en perspective, à échelle agrandie, d'un tube de bouclage ou plissage comportant le pas- .,sage étroit susmentionné; la figure 4 est une coupe à travers le passage, laissant      apparaître la façon dont   les boucles   s'y forment;

   les figures 5 et 6 montrent d'autres formes, dans les- quelles le fil terminé peut se présenter; la figure 7 est une vue latérale de l'appareil la figure 8 représente,en vue de face, une partie de l'appareil; la figure 9 montre, en vue latérale plus en détail et à échelle agrandie, un dispositif de plissage; la figure 10 est une vue agrandie d'un tube de plissage faisant partie dudit dispositif; la figure   11'   est une vue frontale dudit dispositif; la figure 12 est une vue en plan du dispositif selon la   figure 10.,   dont la partie supérieure a été enlevée; la figure 13 montre,en coupe transversale,un détail de l'appareil comportant des moyens pour transmettre au tube de plissage un mouvement vibratoire ;

   la figure 14 schématise un détail d'un appareil compor- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tant une variante des moyens de/vib   @on.   



   Comme schématisé très sommairement dans les figures 1 et 2, le fil en matière thermoplastique 10 devant être traité selon le procédé de l'invention est amené entre deux rouleaux d'adduc- tion 11a et 11b pour entrer dans un passage 12 dans un tube de plissage 13 et, en sortant de ce passage, est saisi entre deux bandes sans fin 14a et 14b se déplaçant sur des rouleaux; dont deux ont été indiqués par 15a et 15b. 



   La section transversale du passage 12 est substantielle- ment   ------   de forme oblongue, sa hauteur étant inférieure à deux fois le diamètre du fil introduit, la largeur étant choisie en relation avec l'amplitude, respectivement la hauteur des boucles à former dans ledit fil. On comprendra que, lorsqu'on empêche le fil de sortir de l'autre extrémité du tube de plissage 13 ou lorsqu'on l'empêche de sortir à la même vitesse à laquelle il est introduit dans ledit tube, ledit fil adopte la forme de méandres,comme représenté dans les figures 2 et 4. En vue de favoriser cette formation du fil, le tube 13 peut être mis en vibration suivant la direction de la plus grande dimension transversale du passage,   c'est-à-dire   dans l'exemple choisi, dans une direction parallèle aux axes des rouleaux d'alimenta- tion 11a, 11b.

   La fréquence des vibrations à appliquer est dé- terminée par la vitesse à laquelle le fil droit est introduit dans le tube de plissage par les rouleaux d'adduction. En cas de vitesses d'alimentation très élevées, la fréquence des vibrations peut être dans les gammes connues sous le nom "super- soniques". Les vibrations peuvent convenablement être produites par des moyens électromagnétiques, mais on pourra également se servir de tout autre moyen propre à la production de vibrations à haute fréquence. Cependant l'application de vibrations n'est pas essentielle. 



   Une fois que le tube de plissage 13 est rempli de fil plissé dans une forme de méandres ou boucles, on permettra 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 audit fil plissé de sortir de l'autre extrémité dudit tube, et avant qu'il ait la possibilité de se déplisser, ledit fil plissé est serré entre les bandes sans fin 14a, 14b. Celles- ci, en se déplaçant, emmènent le fil plissé et   l'éloignent   du tube de plissage 13, et on comprendra que la vitesse linéaire de ces bandes est plus petite que celle de l'entrée du fil dans le tube sous l'action des rouleaux 11a, 11b. 



   Après être sorti du tube 13, le fil   es   soumis à un   trai-   tement à la chaleur, en vue de fixer les plis. A cet effet, le fil peut être assujetti à la chaleur entre les bandes 14a, 14b, lesquelles sont constituées en acier ou autre matière appropriée et chauffées par tout moyen convenable, par exemple par chauffage diélectrique. Si on le désire, après chauffage lesdites bandes peuvent être soumises à   l'action   réfrigérante d'un moyen de re- froidissement. En sortant d'entre les deux bandes le fil peut être bobiné dans sa forme plissée et fixée, sur des bobines ou cannettes de toute sorte. Il est ainsi prêt pour le tricotage. 



   Le .tube de plissage 13 est représenté en perspective dans la figure 3. Les deux extrémités dudit tube comportent, de part et autre, une partie évidée en forme de portion de cercle, comme il apparaît clairement des figures 1 et 3, en vue de per- mettre auxdites extrémités de pénétrer aussi profondément que possible dans l'espace cunéiforme entre les rouleaux d'alimenta- tion 11a,11b, respectivement dans l'espace cunéiforme entre les bandes 14a, 14b passant sur¯les rouleaux 15a, 15b, en épousant étroitement la forme des surfaces cylindriques qui délimitent lesdits espaces-cunéiformes.

   Par cette disposition les rouleaux d'alimentation 11a, llb sont capables d'exercer sur le fil une poussée dirigée dans le passage 12, sans que ledit fil ait la possibilité de s'échapper, c'est-à-dire de s'écarter de l'entrée dudit passage, et les bandes d'évacuation 14a, 14b sont à même de saisir le fil plissé dès sa sortie du tube, avant qu'il 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 trouve la possibilité de perdre cette forme plissée. 



   La figure 4 montre la façon dont le fil 10, à partir de sa forme   droits initiale,   se plisse à l'intérieur du creux du tube de plissage (c'est-à-dire dans le passage 12) sous la poussée exercée par les rouleaux d'alimentation 11a, llb. 



   En vue de pouvoir enlever le fil dans sa forme bouclée, respec- tivement en méandres, du tube de plissage 13, la vitesse d'ab- duction est notablement plus petite que celle de l'introduc- tion'dudit fil et, à cet effet, les rouleaux 15a, 15b entraînant les bandes chauffées 14a, 14b   tournent à   une vitesse périphérique inférieure à celle des rouleaux d'alimentation 11a,  llb.   Ainsi une résistance s'oppose continuellement à la sortie du fil du passage 12, en sorte que les rouleaux d'alimentation 11a,

   11b peuvent en permanence contraindre le fil à se plier dans la forme plissée désirée à l'intérieur du passage 12 Les vitesses relatives entre l'alimentation et l'abduction du fil du tube de plissage 13 devront être judicieusement ajustées en vue d'as- surer   la.fixation   du fil dans la forme plissée désirée. Par exemple, dans la forme montrée dans la figure 5, les boucles successives sont relativement serrées l'une contre l'autre. Le fil ainsi obtenu est très extensible et s'étend déjà de façon satisfaisante sous des sollicitations relativement   faibles.   On comprendra que l'espacement ou le pas des boucles peut être réglé en changeant la vitesse d'abduction.

   Si, par exemple, la vitesse des bandes d'abduction 14a, 14b est légèrement augmentée, ceci aura pour effet soit que le fil dans le passage se forme dans des boucles moins serrées, ou, s'il se plisse dans le passage, dans des boucles aussi serrées qu'avant, ces boucles sont lé- gèrement étirées lors de leur sortie dudit passage. Comme résultat on obtient un fil approximativement comme montré dans la figure 6. Le rapport entre la vitesse des bandes 14a,14b et celle des rouleaux 11a, llb peut être variable selon le désir ; à cet effet on peut faire usage d'un engrenage de 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 changement de vitesse ou d'une transmission variable de façon con-   tinue.   



   Les dimensions transversales du passage doivent être choi- sies de façon à s'adapter au de'nier ou épaisseur du fil à traiter et à l'amplitude des boucles qu'on désire obtenir. La largeur du passage, c'est-à-dire sa plus grande dimension. transversale, est déterminée par l'amplitude désirée des boucles; la hauteur du passage, c'est-à-dire la plus petite dimension transversale, doit être choisie de façon à empêcher le coince- ment sous pression, d'une épaisseur de fil au-dessus 'd'une autre. 



  Un fil de nylon de 15 deniers à un diamètre de 0.0017 pouce et, pour le traitement d'un tel fil, un passage de 0.01 pouce de large et de 0.002 pouce de haut pourra convenir. On comprendra qu'une augmentation de la largeur du passage aura pour conséquen- ce une augmentation de l'amplitude des boucles. On prévoira un jeu de différents tubes de plissage comportant des passages de dimensions variables en vue d'adapter le dispositif à des fils de différents deniers, de façon à pouvoir choisir,'pour chaque opération de plissage, le tube'approprié au fil à trai- ter.

   Alternativement, le tube de plissage peut être conçu de fa- çon à pouvoir modifier les dimensions du passage ou alésage, se- lon les besoins. de 
Il n'est pas nécessaire de prévoir une paire/rouleaux d'alimentation et une paire de bandes d'évacuation pour chaque tube de plissage en opération à un instant donné. Un certain nombre de tubes de plissage pourvus, chacun, d'un ou de plu- sieurs passages disposés l'un à côté de l'autre, pourra être juxtaposé et mis en relation avec une paire de rouleaux d'alimen- tation et une paire de bandes d'évacuation communes à tous les tubes, respectivement à tous les passages de chaque tube. Ceci permettra de traiter à la fois un groupe de fils identiques juxtaposés, amenés chacun de sa propre source d'alimentation 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de façon à obtenir des fils d'un plissage identique. 



   Il peut s'avérer avantageux de réduire la résistance à la flexion, par exemple d'un fil de nylon à filament unique, de façon à faciliter la conformation dudit fil, dans le passage, à la forme bouclée ou plissée désirée, en portant le fil à une température plus élevée, qui, toutefois,doit rester suffisamment en-dessous de la température à laquelle le fil se fixe. A cet effet on peut élever la température du fil, pendant que celui-ci est introduit dans le passage. Le fil peut être chauffé par tout moyen adéquat, par exemple en chauffant les rouleaux d'alimen- tation. 



   L'invention peut être appliquée dans la fabrication de fils du type extensible à partir de nylon ou toute autre matière thermoplastique adéquate. Le fil ainsi obtenu comporte des boucles d'une finesse et d'une régularité extraordinaires, dont et la forme et les dimensions sont réglables/peuvent être main- tenues sur toute la longueur du fil. Un tel fil, sous tension, s'étend uniformément sur toute sa longueur et le degré d'extensibilité ainsi que l'élasticité peuvent être réglés, respectivement modifiés, dans certaines limites, moyennant de simples ajustages à l'appareil comme décrit précédemment. 



  L'amplitude et le nombre de boucles par unité de longueur peuvent être réglés, respectivement choisis en fonction de toute   appli-   cation particulière en matières textiles. Par exemple, lorsqu'il s'agit de bas à fils fins, le plissage est conditionné de façon que les boucles sont petites par rapport aux mailles du tricotage. 



  Il s'ensuit que, dans   un.tel   bas, le bouclage est, en quelque sor- te, superposé aux mailles plus larges, en sorte que celles-ci maintiennent leur forme générale. Par conséquent, même dans la condition relâchée dans laquelle il est étalé en vue de vente, le bas maintient encore son apparence régulière et égale et offre au public un aspect attrayant.   Un   autre avantage con- siste en ce que les boucles minuscules produisent une dispersion 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 dans toutes les directions de la lumière réfléchie par les fils, par conséquent le bas ainsi   conditionné   présente un aspect mat et terne; même lorsque le bas est tendu en se moulant sur la jambe pendant l'usage, les boucles ne sont Jamais complètement étirées, en sorte que l'apparence mate ne se perd pas.

   Dans d'autres applications, comme par exemple lingerie, vêtements de dessous et dessus, tapis et autres, le bouclage pourrait af- fecter une forme relativement grosse. Un tel bouclage pourrait être obtenu, respectivement adapté, en dimensions à   l'applica-   tion en vue, en choisissant un fil de denier approprié et en fai sant usage d'un tube de plissage, dont le passage présente des dimensions adaptées, en même temps qu'en assurant une rela- tion correcte entre les vitesses d'alimentation et d'évacua- tion. Enfin, le procédé de fabrication décrit dans la présente peut être exécuté à une vitesse sufisamment élevée pour assurer une production économique de fil plissé. 



   Comme représenté dans les figures 7 et 8, les fils, en se déroulant des bobines 16, sont amenés en haut, où l'on peut les faire passer, à un niveau supérieur, au travers d'un dis- positif de plissage et de fixation 17, légèrement incliné par rapport à la verticale et ensuite lesdits fils sont amenés, sub- stantiellement dans un plan horizontal, vers l'arrière pour arri ver à des moyens individuels d'emmagasinage 18. Pour plus de dé- tail des bobines 16,les fils 10 sont entraînés à travers des oeil lets de guidage espacés 19 pour converger et passer par un oeillet de guidage commun 20 vers la partie inférieure dudit dispositif 17.

   A partir de l'extrémité supérieure dudit dis- positif 17, les fils 10 divergent vers les oeillets de guidage juxtaposés 21, par lesquels ils passent vers des oeillets de guidage montésséparément22,   d'où.   ils continuent, chacun, ( vers leur propre moyen d'emmagasinage 18. En   l'occurrence ,les   moyens d'emmagasinage 18 sont constitués par des broches por- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 tant des manchons sur lesquels le fil est enroulé de façon à former des bobines de fil plissé, lesdites broches (ainsi que les bobines) étant entraînées en rotation à vitesse périphé- rique constante, par contact avec des rouleaux recouverts de liège, lesdits rouleaux étant eux-mêmes entraînés par une cour- roie sans fin 23 à partir d'un moteur 24. 



   Dans une forme alternative (non représentée) les moyens d'emmagasinage peuvent être du type connu d'un enrouleur ou bo- bineuse à haute précision, en vue d'enrouler les fils directe- ment sur des bobines ou cannettes coniques à grande vitesse. 



   Comme représenté dans la figure 8 les bobines de départ 16 peuvent être disposées devant la partie frontale de l'appa- reil, chaque jeu, par exemple de quatre bobines, étant affecté à un dispositif 17, les différents dispositifs étant montés côte à côte, espacés à des distances convenables. 



   Chacun des dispositifs 17 comporte un support de base 26 (lequel, ensemble avec les bobines 16, les oeillets 19,20, 21,22 et les moyens d'emmagasinage du fil, est monté sur le châssis   26),   lesdits rouleaux d'alimentation disposés à l'extré- mité inférieure, ledit tube de plissage 13 avec le passage 12, et deux bandes sans fin 14a, 14b en acier, se déplaçant sur les rouleaux 15a, 15b et sur d'autres rouleaux 15c, 15d disposés dans la partie inférieure, ainsi que les rouleaux 27a, 27b, 27c, 27d montés dans la partie supérieure du dispositif. 



   Chaque dispositif 17 comporte, en   outre,des   guide-fils profilés inférieur et supérieur, respectivement 28-29, dont chacun présente un profil en concordance avec le changement de direction des fils, et comporte des rainures à section en   "V",   comme montrées en détail par 28a dans la figure 12, en vue du guidage des fils. Les rainures du guide-fil inférieur 28 con- vergent vers le haut, tandis que les rainures du guide-fil supérieur divergent vers le haut.

   En outre, le guide-fil inférieur   28,   vers son sommet 28b, s'amincit progressivement de 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 façon à pouvoir guider le   fil)aussi   près que possible du point de contact entre les rouleaux d'alimentation 11a, llb; à cet effet la partie amincie est profilée de façon à épouser étroi -tement les deux surfaces cylindriques des rouleaux, sur lesquels ledit guide-fil s'appuie.'Le guide-fil supérieur 29 comporte également une partie chanfreinée 29b délimitée par des surfa- ces incurvées et est disposée inférieurement de façon à s'appuyer contre la partie supérieure des surfaces incurvées des bandes sans fin 14a, 14b, en vue de faire fonction de guide aux fils, dès l'émersion de ceux-ci d'entre lesdites bandes. 



   Chaque unité 17 comporte, en outre, des moyens de chauf-   fage   comme, par exemple, des éléments de chauffage électrique par résistance disposés de part et d'autre des brins juxtaposés des bandes sans fin 14a, 14b en acier, en vue du chauffage de celles-ci. Ces moyens de 'chauffage   si-étendent   à partir de la        p   tie inférieure approximativement jusqu'au. milieu desdits brins, tandis qu'à la   partie,supérieure;   restante desdits brins sont juxtaposés, de part et d'autre, des moyens de re- froidissement 32,33 constitués par des réservoirs en fonte comportant des entrées 32a et des sorties 33a de l'eau de re- froidissement, lesdits   moyens étant. affectés   à la réfrigération des bandes. 



   Les rouleaux d'alimentation 11a, 11b, ainsi que les rouleaux inférieurs 15a, 15b et les rouleaux supérieurs 27a déplaçant les bandes sans fin 14a, 14b sont entraînés, à partir du moteur 24, par des moyens   de.transmission,   comprenant.les dispositifs suivants: une petite roue à chaîne 34 disposée au milieu du dispositif 17 et reliée par une chaîne 35 à une grande roue à chaîne 24a fixée sur l'axe du moteur, une grande roue à chaîne 36 calée sur le même arbre qui porte la petite roue à chaîne 34, ladite grande   roue 36   entraînant une chaîne de commande sans fin 37 et deux petites roues à chaîne 38-39 fixées sur les axes des rouleaux 15b, 27b et commandées par la- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 dite chaîne de commande 37, lesdites roues 38,39 entraînant la bande sans fin 14b.

   Sur les axes des roues à chaîne 38, 39 sont montés des pignons   40,   41 (voir figure 9) s'engrenant avec des pignons 42, 43 montés sur les axes des rouleaux 15a, 27a, lesquels entraînent l'autre bande sans fin 14a. Comme représen- té dans la figure 10, sur l'axe dudit pignon 40 est montée une roue dentée 44 engrenant avec une roue intermédiaire 45 du même diamètre . Sur l'axe de cette roue intermédiaire 45 se trouve   uneroue   dentée plus large 46 en relation avec un pignon 47 sur l'axe du rouleau d'alimentation 11b de façon à entraîner celui-ci en rotation. Sur l'autre bout du dernier axe est monté un pignon 48 s'engageant dans un pignon 49 sur l'axe de l'autre rouleau d'alimentation 11a en vue d'entraîner celui-ci en rotation.

   Cet engrenage assure l'entraînement des rouleaux d'alimentation à la vitesse requise,celle-ci étant plus élevée que la vitesse des bandes sans fin 14a, 14b. 



   Comme il apparait de la figure 9 l'unité est construite en deux parties articulées l'une sur l'autre par une charnière 50; ceci ain de pouvoir enfiler les fils. 



   La partie mobile de l'unité comprend la bande sans fin 14a, les rouleaux 15a, 15c, 27a,27c, l'élément de chauffage 30 et le dispositif de refroidissement 32. L'autre partie , c'est-à-dire la partie fixe de l'unité, comporte la bande sans fin 14b, les rouleaux 15b, 15d,27b, 27d, l'élément de chauffage 31, le dispositif de refroidissement 33, les rouleaux d'alimen- tation 11a, 11b et le tube de plissage 13. 



   En outre, le rouleau d'alimentation est monté dans un carter 51 (figure 11) articulé sur la partie fixe de l'unité par la   charnière ?2.   Le tube de plissage est exécuté en deux parties, dont l'une est montée sur des chevilles 113 de façon à pouvoir être enlevée facilement et rapidement en vue de l'en- filage, lesdites chevilles 113 faisant saillie sur l'autre par- 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 tie dudit tube fixée, en l'occurrence, sur une potence 213, chacune desdites parties comportant une rainure formant la moitié du passage. Ledit carter 51 comporte une structure en pont 51a en vue de serrer la partie mobile du tube sur la partie fixe. 



   Pour enfiler les fils devant être   traités,   la partie mobile de l'unité 17 est soulévée de façon à pivoter sur sa char- nière 50, en vue de séparer les deux bandes sans fin 14a, 
15a. De même on fait basculer le carter 51 en vue de séparer les deux rouleaux d'alimentation   lla,   11b, puis on enlève la partie mobile du tube de plissage 13.

   On amène les fils des bobi- nes   16 ,   on les passe à travers les oeillets 'de guidage 19,20 et on les dispose dans les cannelures 28a du guide-fil 28, puis on les fait passer entre les rouleaux d'alimentation 11a,11b, dans les rainures formées dans la moitié inférieure du tube de plis- sage 13, puis à l'autre bout de l'unité 17, dans les rainures du guide-fil supérieur 29, pour les amener enfin, à travers les oeillets de guidage 21, 22 chacun vers son moyen d'emmagasinage 
18. 



   Par la disposition.: des guide-fils 28, 29, les fils sont maintenus dans le plan déterminé par la surface extérieure de la bande sans fin 14b et les rainures de la partie fixe du tube de plissage 13. Le carter   Il¯   est alors remis en place de façon à amener en position de travail le rouleau d'alimentation 15a, après remontage de la partie mobile du tube de plissage 13, en sorte que les fils   se/prouvent '   renfermés en position correcte. 



   Puis on replace la partie mobile de l'unité 12 de façon à serrer   @   -le- fil entre les brins superposés des bandes sans finira, 14b; en vue de pouvoir verrouiller et maintenir ladite partie mobile en position de travail, on a prévu des pattes latérales   26a   fai- sant saillie sur le bâti 26, et pourvues chacune d'une encoche 
26b, dans lesquelles s'engagent les parties terminalers/de   l'axe-   

 <Desc/Clms Page number 16> 

 du rouleau   ],Le   chacune des encoches comportant un loquet à ressort 26c disposé de façon à empêcher ledit axe de sortir de l'encoche, une fois que ledit axe est arrivé en position cor- recte. 



   La figure 13 schématise des moyens pour faire vibrer le tube de plissage 13. Dans l'exemple représenté la partie fixe in- férieure du tube de plissage 13 comporte des pattes   2,la   montées sur une tige 53, laquelle peut glisser longitudinalement dans le support de base 26. Cette tige est reliée à un vibrateur électrique de type traditionnel 55, celui-ci pouvant faire vibrer le tube de plissage avec une amplitude de 0.01 pouce par exemple. En vue de permettre ce mouvement, la partie relati- vement fixe du tube de plissage 13 est montée sur le support de base 26, de façon à conserver un jeu adéquat entre le tube et le support, un manchon      fixé sur la tige 53 étant inter- posé entre les deux pattes 13a du tube de plissage 13. 



   L'appui de la tige 53 dans les pattes 13a se fait avantageusement par des boutonnières oblongues ménagées dans celles-ci de façon à permettre un léger déplacement longitudinal du tube de plissage 13 en vue de pouvoir amener les surfaces concaves des biseaux termineaux dudit tube en contact avec les rouleaux adjacents. 



   Un dispositif de vibration modifié est schématisé dans la figure 14; ce dispositif comporte un diaphragme 56 mis en vi- bration par un vibrateur supersonique 58, par l'intermédiaire d'un fluide hydraulique 58. 



    REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to the manufacture of improved synthetic fiber yarns of the elastic or "stretchable" type. Such yarns - find an ever increasing application - in the textile industry, especially in hosiery, due to the increased elasticity, the perfect adaptation and the warmth which they bring to knitted garments, and the fact that 'they allow such a garment to be used for a whole series of shapes and sizes.



   The textile industry already has a number of synthetic fiber yarns of different kinds. These

 <Desc / Clms Page number 2>

 are generally of the continuous filament type, comprising either a single or several filaments, all of these threads being liable to exhibit elastic properties owing to the thermoplastic characteristics of the materials of which they are made. Nylon and "terylene" are well known examples of materials generally used as textile fibers.



  By thermoplastic characteristics one understands the capacity of the material to keep any shape and constitution imposed under a high temperature.



   The manufacture of any stretchable type yarn is based on the principle of maintaining the synthetic yarn, by any suitable means, in looped, pleated or folded condition, while it is subjected to a high temperature, the yarn thus treated keeping this shape. buckled after cooling. When such a looped or pleated yarn is stretched, the loops are rectified by unfolding, so that the yarn is extended; when the tensile force ceases, the loops reform and the thread is shortened again. It is evident that the stretchability and return to its original form, as well as the thermal insulation characteristics of a garment made from stretchable yarns, depend, in large part, on the type, shape and material. dimensions of the loops.



   Among the known yarns, many acquire their characteristics of elasticity by the introduction, in one of the phases of their manufacture, of an energetic twist. For some, among these, a preferred method of manufacture is to twist the yarn, fix said yarn in this condition by application of heat, and then partially untwist; other yarns are produced according to variants of this process, these also being characterized essentially by the application of twist. At least one of the known methods of manufacturing extensible yarns does not use twisting: in this process, the heated yarn, under adequate tension, is passed over an edge;

 <Desc / Clms Page number 3>

 after a subsequent relaxation treatment, the wire loops and takes on a helical shape.



   A major market for stretch yarns is in the manufacture of fine yarn stockings. For this use, the known extensible threads do not correspond to the ideal condition for the following reasons: the appearance of the stockings formed by these threads, both in the use of said stockings ;, and in their folded form, in which they are placed on sale; the appearance of defects and poor workmanship in the finished stocking; lack of finesse and transparency at the bottom; variations in the characteristics of extensibility, and, in some cases, slow production making the cost of said yarns high.



  These constraints can at least partially be eliminated by using yarns made according to the process disclosed in the present application.



   The object of the present invention is the production of an improved extensible yarn, intended primarily for use in the manufacture of stockings, but the use of which is by no means limited to this purpose, since, by its characteristics. As favorable, said yarn is also of great value for other textile products.



   The invention discloses a new method of manufacturing yarns of the "stretch" type, which consists in passing a thermoplastic material yarn through a slit or narrow passage under conditions such that said yarn is forced into a shape. tortuous. (for example sinuous) and exits in this same shape from said passage, and to fix the wire thus conditioned in said tortuous shape by a heat treatment, Said treatment may be applied while the wire is moving. through the narrow passage, but it is preferable to subject the yarn to said heat treatment after it has left said passage.

   For this purpose the wire, from the end of said pass

 <Desc / Clms Page number 4>

 gripped wise, can be / between moving surfaces and, thus tight, can be exposed to heat; after heating the wire, while remaining wedged between said moving surfaces, can be subjected to cooling means. As moving surfaces, use may be made of juxtaposed surfaces of two endless belts or belts.



   Of the transverse dimensions of the narrow passage, one may be larger than the other so that the sinuosities or loops of the wire form substantially in the plane of the greatest transverse dimension. For example, the largest transverse dimension of the passage can be chosen so as to determine the amplitude of the sinuosities, respectively the height of the loops, while the smallest dimension is slightly greater than the thickness of the wire to be passed through. through.



   It will be understood that the drag due to the frictional forces acting on the wire during its passage through the slot, and / or the resistance which the discharge means (for example the aforementioned moving surfaces) oppose at the exit. of the yarn outside the passage, cause the yarn pushed into said passage to loop and assume a sinuous shape. By the use of a passage as described above, comprising a large and a small dimension. transverse $ we limit the looping to the largest dimension. If the passage is of a circular or approximately circular section, the loops, instead of forming in a single plane, orient themselves at random in all the directions where the wire could, in effect, adopt a disposition. helical.

   If the heat treatment is applied while the yarn is passing through the passage, said yarn will be fixed in the shape which it took in the passage. Alternatively, if the wire is subjected to heat after coming out of the passage and gripped between two moving surfaces, the loops or sinuosities are brought back into a single plane and fix in

 <Desc / Clms Page number 5>

 this plan.



   The present invention also extends to the improved yarn thus manufactured and to the means or apparatus allowing the application of the method described.



   These and other characteristics of the invention, as defined in the appended claims, are incorporated into the process, the apparatus and the wire described below as specific examples of application, with reference to the appended drawings. in which: FIG. 1 is a summary diagram of a side view of the essential parts of the apparatus according to the invention ;. FIG. 2 schematically shows said parts in plan view; FIG. 3 is a perspective view, on an enlarged scale, of a looping or pleating tube comprising the aforementioned narrow passage; FIG. 4 is a section through the passage, showing the way in which the loops are formed therein;

   Figures 5 and 6 show other forms in which the finished wire can be presented; Figure 7 is a side view of the apparatus; Figure 8 shows, in front view, part of the apparatus; Figure 9 shows, in side view in more detail and on an enlarged scale, a pleating device; Figure 10 is an enlarged view of a pleating tube forming part of said device; Figure 11 'is a front view of said device; Figure 12 is a plan view of the device according to Figure 10., the upper part of which has been removed; FIG. 13 shows, in cross section, a detail of the apparatus comprising means for transmitting a vibratory movement to the pleating tube;

   FIG. 14 shows schematically a detail of an apparatus comprising

 <Desc / Clms Page number 6>

 both a variant of the means of / vib @on.



   As shown very briefly in Figures 1 and 2, the thermoplastic yarn 10 to be treated according to the process of the invention is brought between two supply rollers 11a and 11b to enter a passage 12 in a tube. pleating 13 and, on leaving this passage, is gripped between two endless belts 14a and 14b moving on rollers; two of which have been indicated by 15a and 15b.



   The cross section of the passage 12 is substantially ------ oblong in shape, its height being less than twice the diameter of the wire introduced, the width being chosen in relation to the amplitude, respectively the height of the loops. form in said wire. It will be understood that when the yarn is prevented from leaving the other end of the pleating tube 13 or when it is prevented from exiting at the same speed at which it is introduced into said tube, said yarn takes the form of meanders, as shown in Figures 2 and 4. In order to promote this formation of the wire, the tube 13 can be vibrated in the direction of the largest transverse dimension of the passage, that is to say in the chosen example, in a direction parallel to the axes of the feed rollers 11a, 11b.

   The frequency of the vibrations to be applied is determined by the speed at which the straight wire is introduced into the pleating tube by the supply rollers. At very high feed rates, the frequency of the vibrations may be in the ranges known as "supersonic". The vibrations can suitably be produced by electromagnetic means, but it is also possible to use any other means specific to the production of high frequency vibrations. However, the application of vibrations is not essential.



   Once the pleating tube 13 is filled with pleated yarn in a shape of meanders or loops, one will allow

 <Desc / Clms Page number 7>

 said pleated yarn exiting from the other end of said tube, and before it has a chance to unfold said pleated yarn is clamped between the endless belts 14a, 14b. These, by moving, take the pleated yarn and away from the pleating tube 13, and it will be understood that the linear speed of these bands is smaller than that of the entry of the yarn into the tube under the action rollers 11a, 11b.



   After exiting the tube 13, the yarn is subjected to a heat treatment in order to fix the folds. For this purpose, the wire may be subjected to heat between the bands 14a, 14b, which are made of steel or other suitable material and heated by any suitable means, for example by dielectric heating. If desired, after heating said strips may be subjected to the cooling action of a cooling means. Leaving between the two bands the thread can be wound in its pleated form and fixed, on spools or bobbins of any kind. It is thus ready for knitting.



   The pleating tube 13 is shown in perspective in FIG. 3. The two ends of said tube comprise, on either side, a recessed part in the form of a portion of a circle, as is clearly apparent from FIGS. 1 and 3, with a view to allow said ends to penetrate as deeply as possible in the wedge-shaped space between the feed rollers 11a, 11b, respectively in the wedge-shaped space between the bands 14a, 14b passing over the rollers 15a, 15b, in closely following the shape of the cylindrical surfaces which delimit said wedge-shaped spaces.

   By this arrangement the feed rollers 11a, llb are able to exert on the wire a thrust directed in the passage 12, without said wire having the possibility of escaping, that is to say of moving away. entry of said passage, and the discharge strips 14a, 14b are able to grip the pleated yarn as it exits the tube, before it

 <Desc / Clms Page number 8>

 finds the possibility of losing this pleated shape.



   Figure 4 shows how the wire 10, from its initial straight shape, creases inside the hollow of the pleating tube (i.e. in passage 12) under the thrust exerted by the pleating tube. feed rollers 11a, 11b.



   In order to be able to remove the yarn in its looped form, respectively meandering, from the pleating tube 13, the speed of reduction is notably slower than that of the introduction of said yarn and, therefore. Indeed, the rollers 15a, 15b driving the heated strips 14a, 14b rotate at a peripheral speed lower than that of the feed rollers 11a, 11b. Thus a resistance is continuously opposed to the exit of the wire from the passage 12, so that the feed rollers 11a,

   11b can permanently force the yarn to bend into the desired pleated shape within the passage 12 The relative speeds between the feeding and abduction of the yarn from the pleating tube 13 should be judiciously adjusted in order to secure the thread in the desired pleated shape. For example, in the form shown in Figure 5, the successive loops are relatively tight against each other. The yarn thus obtained is very extensible and already stretches satisfactorily under relatively low stresses. It will be understood that the spacing or pitch of the loops can be adjusted by changing the rate of abduction.

   If, for example, the speed of the abduction bands 14a, 14b is slightly increased, this will either cause the yarn in the passage to form into looser loops, or, if it wrinkles in the passage, into loops as tight as before, these loops are slightly stretched when they exit said passage. As a result a yarn is obtained approximately as shown in Fig. 6. The ratio between the speed of the bands 14a, 14b and that of the rollers 11a, 11b can be variable as desired; for this purpose we can make use of a gear

 <Desc / Clms Page number 9>

 continuously variable gear change or transmission.



   The transverse dimensions of the passage must be chosen so as to adapt to the de'nier or thickness of the yarn to be treated and to the amplitude of the loops which it is desired to obtain. The width of the passage, that is to say its largest dimension. transverse, is determined by the desired amplitude of the loops; the height of the passage, ie the smallest transverse dimension, should be chosen so as to prevent entrapment under pressure of one thickness of wire above another.



  A 15 denier nylon thread having a diameter of 0.0017 inch and, for the treatment of such a thread, a passage of 0.01 inch wide and 0.002 inch high may be suitable. It will be understood that an increase in the width of the passage will result in an increase in the amplitude of the loops. There will be provided a set of different pleating tubes comprising passages of variable dimensions in order to adapt the device to yarns of different deniers, so as to be able to choose, 'for each pleating operation, the tube' suitable for the yarn being processed. - ter.

   Alternatively, the pleating tube may be designed so as to be able to modify the dimensions of the passage or bore, as required. of
It is not necessary to provide a pair / feed rollers and a pair of discharge belts for each pleating tube in operation at a given time. A number of pleating tubes, each provided with one or more passages arranged one beside the other, can be juxtaposed and put in relation with a pair of feed rollers and a pair of discharge bands common to all the tubes, respectively to all the passages of each tube. This will make it possible to process both a group of identical juxtaposed wires, each brought from its own power source.

 <Desc / Clms Page number 10>

 so as to obtain threads of identical pleating.



   It may prove advantageous to reduce the flexural strength, for example of a single filament nylon yarn, so as to facilitate the shaping of said yarn, in the passage, to the desired curled or pleated shape, by wearing the wire at a higher temperature, which, however, must remain sufficiently below the temperature at which the wire attaches. For this purpose, the temperature of the wire can be raised while the latter is being introduced into the passage. The wire can be heated by any suitable means, for example by heating the feed rollers.



   The invention can be applied in the manufacture of stretchable type yarns from nylon or any other suitable thermoplastic material. The yarn thus obtained has loops of extraordinary fineness and regularity, the shape and dimensions of which are adjustable / can be maintained over the entire length of the yarn. Such a yarn, under tension, extends uniformly over its entire length and the degree of extensibility as well as the elasticity can be set, respectively changed, within certain limits, by simple adjustments to the apparatus as previously described.



  The amplitude and number of loops per unit length can be adjusted, respectively selected to suit any particular textile application. For example, when it comes to stockings with fine threads, the pleating is conditioned so that the loops are small compared to the stitches of the knitting.



  It follows that, in such a low position, the looping is, in a way, superimposed on the larger meshes, so that the latter maintain their general shape. Therefore, even in the relaxed condition in which it is displayed for sale, the stocking still maintains its regular and even appearance and provides an attractive appearance to the public. Another advantage is that the tiny loops produce dispersion.

 <Desc / Clms Page number 11>

 in all directions of the light reflected from the threads, therefore the stocking thus conditioned has a dull and dull appearance; even when the stocking is stretched to mold to the leg during use, the curls are never fully stretched, so that the matte appearance is not lost.

   In other applications, such as, for example, lingerie, under and over garments, rugs and the like, the looping could affect a relatively chunky shape. Such a looping could be obtained, respectively adapted, in dimensions to the application in view, by choosing an appropriate denier yarn and by making use of a pleating tube, the passage of which has suitable dimensions, at the same time. time by ensuring a correct relationship between the feed and discharge rates. Finally, the manufacturing process described herein can be performed at a sufficiently high speed to ensure economical production of pleated yarn.



   As shown in Figures 7 and 8, the threads, unwinding from the spools 16, are brought up, where they can be passed, to a higher level, through a pleating and crimping device. fixing 17, slightly inclined with respect to the vertical and then said wires are brought, substantially in a horizontal plane, towards the rear to arrive at individual storage means 18. For more detail of the coils 16 , the wires 10 are entrained through spaced guide eyes 19 to converge and pass through a common guide eyelet 20 towards the lower part of said device 17.

   From the upper end of said device 17, the wires 10 diverge towards the juxtaposed guide eyelets 21, through which they pass to separately mounted guide eyelets 22, hence. they each continue (towards their own storage means 18. In this case, the storage means 18 are constituted by por-

 <Desc / Clms Page number 12>

 both sleeves on which the wire is wound so as to form coils of pleated wire, said pins (as well as the coils) being driven in rotation at constant peripheral speed, by contact with rollers covered with cork, said rollers being themselves driven by an endless belt 23 from a motor 24.



   In an alternative form (not shown) the storage means may be of the known type of a high precision winder or winder, with a view to winding the threads directly onto conical spools or cans at high speed.



   As shown in FIG. 8 the starting coils 16 can be arranged in front of the front part of the apparatus, each set, for example of four coils, being assigned to a device 17, the different devices being mounted side by side, spaced at suitable distances.



   Each of the devices 17 comprises a base support 26 (which, together with the spools 16, the eyelets 19,20, 21,22 and the means for storing the wire, is mounted on the frame 26), said feed rollers arranged at the lower end, said pleating tube 13 with passage 12, and two endless steel belts 14a, 14b, moving on rollers 15a, 15b and on other rollers 15c, 15d arranged in the lower part, as well as the rollers 27a, 27b, 27c, 27d mounted in the upper part of the device.



   Each device 17 further comprises lower and upper profiled yarn guides, respectively 28-29, each of which has a profile in accordance with the change in direction of the yarns, and has "V" section grooves, as shown. in detail by 28a in Figure 12, for the guidance of the son. The grooves of the lower thread guide 28 converge upwards, while the grooves of the upper thread guide diverge upwards.

   In addition, the lower thread guide 28, towards its top 28b, gradually thins by

 <Desc / Clms Page number 13>

 so as to be able to guide the wire) as close as possible to the point of contact between the feed rollers 11a, 11b; for this purpose the thinned part is profiled so as to closely match the two cylindrical surfaces of the rollers, on which said yarn guide rests. The upper yarn guide 29 also comprises a chamfered part 29b delimited by surfaces. these curved and is arranged inferiorly so as to rest against the upper part of the curved surfaces of the endless bands 14a, 14b, in order to act as a guide for the son, as soon as they emerge from said bands .



   Each unit 17 further comprises heating means such as, for example, electric resistance heating elements arranged on either side of the juxtaposed strands of the endless steel bands 14a, 14b, for the purpose of heating. of these. These heating means extend from the lower part to approximately. middle of said strands, while in the upper part; remaining of said strands are juxtaposed, on either side, cooling means 32, 33 consisting of cast iron reservoirs comprising inlets 32a and outlets 33a for cooling water, said means being. assigned to the refrigeration of bands.



   The feed rollers 11a, 11b, as well as the lower rollers 15a, 15b and the upper rollers 27a moving the endless belts 14a, 14b are driven, from the motor 24, by means of transmission, comprising. The devices. following: a small chain wheel 34 arranged in the middle of the device 17 and connected by a chain 35 to a large chain wheel 24a fixed to the motor shaft, a large chain wheel 36 wedged on the same shaft which carries the small chain wheel 34, said large wheel 36 driving an endless control chain 37 and two small chain wheels 38-39 fixed on the axes of the rollers 15b, 27b and controlled by the-

 <Desc / Clms Page number 14>

 said control chain 37, said wheels 38, 39 driving the endless belt 14b.

   On the axles of chain wheels 38, 39 are mounted pinions 40, 41 (see Figure 9) meshing with pinions 42, 43 mounted on the axes of rollers 15a, 27a, which drive the other endless belt 14a . As shown in FIG. 10, on the axis of said pinion 40 is mounted a toothed wheel 44 meshing with an intermediate wheel 45 of the same diameter. On the axis of this intermediate wheel 45 there is a larger toothed wheel 46 in relation to a pinion 47 on the axis of the feed roller 11b so as to drive the latter in rotation. On the other end of the last axis is mounted a pinion 48 engaging in a pinion 49 on the axis of the other supply roller 11a with a view to driving the latter in rotation.

   This gear drives the feed rollers at the required speed, the latter being higher than the speed of the endless belts 14a, 14b.



   As appears from FIG. 9, the unit is constructed in two parts articulated one on the other by a hinge 50; this in order to be able to thread the threads.



   The movable part of the unit comprises the endless belt 14a, the rollers 15a, 15c, 27a, 27c, the heating element 30 and the cooling device 32. The other part, that is to say the fixed part of the unit, comprises the endless belt 14b, the rollers 15b, 15d, 27b, 27d, the heating element 31, the cooling device 33, the feed rollers 11a, 11b and the tube pleating 13.



   Further, the feed roller is mounted in a housing 51 (Figure 11) hinged to the fixed part of the unit by the hinge 2. The pleating tube is made in two parts, one of which is mounted on pegs 113 so that they can be easily and quickly removed for threading, said pegs 113 protruding on the other side.

 <Desc / Clms Page number 15>

 tie of said tube fixed, in this case, on a bracket 213, each of said parts comprising a groove forming half of the passage. Said housing 51 comprises a bridge structure 51a in order to clamp the movable part of the tube on the fixed part.



   To thread the threads to be treated, the movable part of the unit 17 is lifted so as to pivot on its hinge 50, in order to separate the two endless belts 14a,
15a. Likewise, the casing 51 is tilted in order to separate the two feed rollers 11a, 11b, then the movable part of the pleating tube 13 is removed.

   The threads from the spools 16 are brought in, passed through the guide eyelets 19,20 and placed in the grooves 28a of the thread guide 28, then passed between the feed rollers 11a, 11b, in the grooves formed in the lower half of the pleating tube 13, then at the other end of the unit 17, in the grooves of the upper thread guide 29, to bring them finally, through the eyelets of guide 21, 22 each to its storage means
18.



   By the arrangement: of the thread guides 28, 29, the threads are held in the plane determined by the outer surface of the endless belt 14b and the grooves of the fixed part of the pleating tube 13. The casing Il¯ is then put back in place so as to bring the feed roller 15a into the working position, after reassembly of the movable part of the pleating tube 13, so that the threads are / prove 'enclosed in the correct position.



   Then the movable part of the unit 12 is replaced so as to clamp @ -le- wire between the superimposed strands of the endless bands, 14b; in order to be able to lock and maintain said movable part in the working position, lateral tabs 26a projecting from the frame 26, each provided with a notch, have been provided.
26b, in which the terminal parts / of the axis-

 <Desc / Clms Page number 16>

 of the roller], the each of the notches comprising a spring latch 26c arranged so as to prevent said axis from coming out of the notch, once said axis has arrived in the correct position.



   FIG. 13 is a diagram of the means for making the pleating tube 13 vibrate. In the example shown, the lower fixed part of the pleating tube 13 comprises tabs 2, the mounted on a rod 53, which can slide longitudinally in the support. base 26. This rod is connected to an electric vibrator of traditional type 55, the latter being able to make the pleating tube vibrate with an amplitude of 0.01 inch for example. In order to allow this movement, the relatively fixed part of the pleating tube 13 is mounted on the base support 26, so as to maintain adequate clearance between the tube and the support, a sleeve fixed to the rod 53 being interposed. - placed between the two tabs 13a of the pleating tube 13.



   The support of the rod 53 in the tabs 13a is advantageously made by oblong buttonholes formed in the latter so as to allow a slight longitudinal displacement of the pleating tube 13 in order to be able to bring the concave surfaces of the end bevels of said tube into contact with adjacent rollers.



   A modified vibration device is shown schematically in Figure 14; this device comprises a diaphragm 56 put into vibration by a supersonic vibrator 58, by means of a hydraulic fluid 58.



    CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. - Procédé de fabrication de fil en matière synthéti- que, du type "extensible", caractérisé en ce qu'il consiste à faire passer un fil en matière thermoplastique au travers d'un passage étroit dans des conditions telles que le fil y est forcé de prendre une forme tortueuse (par exemple sinueuse) et <Desc/Clms Page number 17> qu'il sort dans cette même forme dudit passage, et à fixer le fil ainsi conditionné dans ladite forme par un traitement à chaleur. 1. - A method of manufacturing yarn in synthetic material, of the "extensible" type, characterized in that it consists in passing a yarn of thermoplastic material through a narrow passage under conditions such that the yarn therein. is forced to take a tortuous shape (e.g. curvy) and <Desc / Clms Page number 17> that it leaves in the same form from said passage, and to fix the wire thus conditioned in said form by a heat treatment. 2. - Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'on applique ledit traitement à chaleur pendant que le fil se déplace au travers du passage étroit, ou bien après qu'il soit sorti dudit passage. 2. - Method according to claim 1, characterized in that said heat treatment is applied while the wire is moving through the narrow passage, or after it has left said passage. 3. - Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que le fil, dès sa sortie dudit passage, est saisi entre des surfaces en mouvement et, ainsi serré, est exposé à la chaleur. 3. - Method according to claim 1, characterized in that the wire, upon exiting said passage, is gripped between moving surfaces and, thus clamped, is exposed to heat. 4.- Procédé,selon la revendication 3, caractérisé en ce qu'après chauffage, le fil, tout en restant coincé entre lesdites surfaces en mouvement, est soumis à l'action de moyens de refroidissement. 4. A method according to claim 3, characterized in that after heating, the wire, while remaining wedged between said moving surfaces, is subjected to the action of cooling means. 5. - Procédé selon la revendication 3 ou 4, caractérisé en ce que, comme surfaces en mouvement, on fait usage des sur- faces juxtaposées de deux bandes ou courroies sans fin, de préférence en métal. 5. - Method according to claim 3 or 4, characterized in that, as moving surfaces, use is made of juxtaposed surfaces of two endless bands or belts, preferably of metal. 6. - Procédé selon une/ou plusieurs des revendications précédentes, caractérise en ce que le passage étroit présente deux dimensions transversale dont l'une est notablement plus grande que l'autre, de façon que les boucles ou sinuosités du fil se forment substantiellement dans le plan de la plus grande dimension transversale. 6. - Method according to one / or more of the preceding claims, characterized in that the narrow passage has two transverse dimensions, one of which is significantly larger than the other, so that the loops or sinuosities of the wire are formed substantially in the plane of the greatest transverse dimension. 7. - Procêdé selon la dernière revendication précédente, caractérisé en ce que la plus grande dimension transversale est choisie de façon à déterminer l'amplitude des sinuosités, respec- tivement la hauteur des boucles, tandis que la dimension la plus petite est légèrement plus grande que l'épaisseur du fil devant passer au travers. 7. - Process according to the last preceding claim, characterized in that the largest transverse dimension is chosen so as to determine the amplitude of the sinuosities, respectively the height of the loops, while the smallest dimension is slightly greater. than the thickness of the wire to pass through. 8. - Appareil permettant l'application du procédé selon une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisé <Desc/Clms Page number 18> en ce qu'il comporte un passage étroit, des moyens de déplace- ment du fil pour amener celui-ci dans ledit passage,respectivement pour emporter ledit fil dès sa sortie dudit passage à une vites- se inférieure à celle de l'adduction du fil, de façon que le fil dans le passage est forcé à prendre une forme tortueuse (par exemple sinueuse) et qu'il sort dans cette même forme dudit passage, ainsi que des moyens de chauffage pour fixer le fil ainsi conditionné dans ladite forme tortueuse par un traitement à la chaleur. 8. - Apparatus for applying the method according to one or more of the preceding claims, characterized <Desc / Clms Page number 18> in that it comprises a narrow passage, means for moving the yarn to bring the latter into said passage, respectively to carry said yarn as it leaves said passage at a speed lower than that of the adduction of the wire, so that the wire in the passage is forced to take a tortuous shape (for example sinuous) and that it exits in this same shape from said passage, as well as heating means for fixing the wire thus conditioned in said tortuous shape by heat treatment. 9. - Appareil selon la revendication 8, caractérisé en ce qu'il comporte des moyens pour agir sur le fil en mouvement de façon à disposer toutes les boucles ou sinuosités dudit fil dans un plan commun. 9. - Apparatus according to claim 8, characterized in that it comprises means for acting on the moving wire so as to have all the loops or sinuosities of said wire in a common plane. 10. - Appareil selon la revendication 9, caractérisé en ce qu'en vue de disposer les sinuosités du fil dans un plan commun, le passage présente une plus grande dimension transver- sale légèrement supérieure à l'amplitude à donner aux sinuosités, et une plus petite dimension transversale légèrement supérieure à l'épaisseur du fil. 10. - Apparatus according to claim 9, characterized in that in order to have the sinuosities of the wire in a common plane, the passage has a larger transverse dimension slightly greater than the amplitude to be given to the sinuosities, and a greater transverse dimension. smallest transverse dimension slightly greater than the thickness of the wire. 11. - Appareil selon l'une des revendications 8 - 10, caractérisé en ce que les moyens d'adduction respectivement d'abduction du fil sont conditionnés de façon à passer le fil directement dans l'entrée dudit passage, respectivement à emporter le fil dès sa sortie dudit passage. 11. - Apparatus according to one of claims 8 - 10, characterized in that the adduction means respectively abduction of the wire are conditioned so as to pass the wire directly into the entrance of said passage, respectively to take the wire as soon as it leaves said passage. 12. - Appareil selon la revendication 12, caractérisé en ce que le passage est renfermé dans un tube, dont les deux bouts sont chanfreinés de façon à s'ajuster étroitement entre les surfaces opposées en mouvement des moyens d'adduction, respec- tivement des moyens d'évacuation du fil. 12. - Apparatus according to claim 12, characterized in that the passage is enclosed in a tube, the two ends of which are chamfered so as to fit closely between the opposing moving surfaces of the adduction means, respectively of the wire evacuation means. 13. - Appareil selon l'une des revendications 8 - 12, caractérisé en ce que les moyens de transport du fil compor- tent des rouleaux de serrage disposés à l'entrée, et des bandes sans fin disposées à la sortie dudit passage. <Desc/Clms Page number 19> 13. - Apparatus according to one of claims 8 - 12, characterized in that the wire transport means comprise clamping rollers arranged at the inlet, and endless bands disposed at the outlet of said passage. <Desc / Clms Page number 19> 14.- Appareil selon la revendication 13, caractérisé en ce qu'il comporte des moyens de chauffage en vue de chauffer une partie des bandes sans fin ainsi que le fil enfermé entre celles-ci, et des moyens de refroidissement disposés de façon à refroidir une autre partie desdites bandes sans fin ainsi que le fil s'y trouvant enfermé. 14.- Apparatus according to claim 13, characterized in that it comprises heating means for heating part of the endless belts and the wire enclosed between them, and cooling means arranged so as to cool. another part of said endless belts as well as the wire enclosed therein. 15. - Appareil selon la revendication 14, caractérise en ce qu'il comporte,une ou plusieurs unités comprenant, chacune, des rouleaux d'alimentation du fil, au moins un tube de plissage, des bandes sans fin, des moyens de chauffage et des moyens de réfrigération, des-fils étant amenés vers chacune de ces unités. 15. - Apparatus according to claim 14, characterized in that it comprises one or more units each comprising wire feed rollers, at least one pleating tube, endless bands, heating means and refrigeration means, son being brought to each of these units. 16. - Appareil selon la revendication 15, caractérisé en ce que chacune des unités comporte un guide-fil d'entrée et un guide-fil de sortie, dont les parties dirigées vers l'inté- rieur sont chanfreinées de façon à épouser étroitement la surface des rouleaux adjacents. 16. - Apparatus according to claim 15, characterized in that each of the units comprises an input wire guide and an output wire guide, the inwardly directed parts of which are chamfered so as to closely match the surface of adjacent rolls. 17. - Appareil selon la revendication 15 ou 16, carac- térisé en ce qu'en vue de faciliter l'enfilage et pour d'autres buts, ladite unité est exécutée en deux parties articulées l'une sur l'autre, dont l'une,comportant une des bandes sans fin,un dispositif de chauffage et un dispositif de refroidissement, peut être séparée de la partie restante; le support d'un des rouleaux d'alimentation du fil est articulé sur le support des autres rouleaux d'alimentation, de façon à pouvoir être séparé de celui-ci, et une partie du tube de plissage est conditionnée de façon à pouvoir être enlevée des parties restantes dudit tube. 17. - Apparatus according to claim 15 or 16, charac- terized in that in order to facilitate the threading and for other purposes, said unit is executed in two parts articulated on one another, of which the one, comprising one of the endless belts, a heater and a cooler, can be separated from the remaining part; the support of one of the wire feed rollers is articulated on the support of the other feed rollers, so that it can be separated therefrom, and part of the pleating tube is conditioned so that it can be removed of the remaining parts of said tube. 18. - Appareil selon la revendication 17, caractérisé en ce que la partie mobile du tube est maintenue en position par le dispositif de support du rouleau d'alimentation mobile. 18. - Apparatus according to claim 17, characterized in that the movable part of the tube is held in position by the support device of the movable feed roller. 19. - Appareil selon une ou plusieurs des revendications 8 - 18, caractérisé en ce qu'il comporte des moyens pour engendre <Desc/Clms Page number 20> des vibrations, tels qu'un vibreur électrique ou générateur su- personique, relié audit passage de façon à produire des vibrations latérales de celui-ci. 19. - Apparatus according to one or more of claims 8 - 18, characterized in that it comprises means for generating <Desc / Clms Page number 20> vibrations, such as an electric vibrator or supersonal generator, connected to said passage so as to produce lateral vibrations thereof. 20. - Procédé et appareil pour la fabrication de fil en fibres synthétiques, du type "extensible", substantiellement comme décrits précédemment et illustrés dans les dessins annexés. 20. - A method and apparatus for the manufacture of synthetic fiber yarn, of the "stretchable" type, substantially as previously described and illustrated in the accompanying drawings. 21. - Fil en fibres synthétiques du type "extensible" présentant une forme sinueuse, lessinuosités successives dudit fil étant toutes orientées dans un même plan. 21. - Synthetic fiber yarn of the "extensible" type having a sinuous shape, the successive streaks of said yarn all being oriented in the same plane. 22. - Fil en fibres synthétiques du type "extensible", substantiellement comme d@@@t précédemment ou fabriqué selon le procédé selon une ou p@@@teurs des revendications 1-7 et 20 ou au moyen d'un appareil selon une ou plusieurs des revendi- cations 8 - 19 et 20. 22. - Synthetic fiber yarn of the "stretchable" type, substantially as previously described or produced by the process according to one or more of claims 1-7 and 20 or by means of an apparatus according to one. or more of claims 8 - 19 and 20.
BE565440D BE565440A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE565440A true BE565440A (en)

Family

ID=185951

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE565440D BE565440A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE565440A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH424072A (en) Process for manufacturing a yarn formed from one or more continuous synthetic filaments of thermoplastic polymer, and apparatus for carrying out the process
BE565440A (en)
FR2974122A1 (en) TEXTILE YARN, METHOD FOR PRODUCING THE SAME, INSTALLATION FOR CARRYING OUT THE METHOD, AND USE OF THE YARN
FR2884261A1 (en) PROCESS FOR TRANSFORMING AND PROCESSING TEXTILE YARN AND DEVICE THEREFOR
CH660581A5 (en) WIRE WINDING DEVICE.
EP1470274A1 (en) Device for cabling and continuous fixing of wires followed by complementary heat treatment
BE536760A (en)
FR2488585A1 (en) METHOD FOR PREFORMING A CUSHION AND DEVICE FOR IMPLEMENTING IT
CH348234A (en) Plant for the production of an extensible thread in thermoplastic synthetic material
BE534588A (en)
BE566778A (en)
BE466687A (en)
FR2537611A1 (en) WIRE HEATING DEVICE
BE843335A (en) METHOD AND APPARATUS FOR COMMUNICATING A FALSE TORSION, INTENDED FOR THE PRODUCTION OF CREPED YARNS IN THE FORM OF SEVERAL FILAMENTS
CH500304A (en) Process for perfecting threadlike thermoplastic textile material
BE526587A (en)
BE643252A (en)
BE549640A (en)
BE567141A (en)
BE552019A (en)
BE412704A (en)
CH501066A (en) Texturising continuous yarns
BE824713A (en) METHOD AND APPARATUS FOR STRETCHING SYNTHETIC TEXTILE YARNS
BE646716A (en)
BE588427A (en)