<Desc/Clms Page number 1>
Dans de nombreux cas pratiques, il est souvent nécessaire de pouvoir exécuter systématiquement certaines opérations d'usinage, généralement de grande précision, en bout de pièces, plus spécialement de pièces tubulaires.
Ces opérations sont généralement très délicates et coûteuses, jus- tement en raison de la précision exigée et les difficultés et le coût aug- mentent sensiblement avec la réduction des tolérances permises.
Les difficultés sont bien plus grandes encore lorque de telles opérations d'usinage doivent être exécutées sur les deux bouts de la pièce,, respectivement delà pièce tubulaire, ces opérations devant être corrélatives en sorte que lesdits bouts restent parfaitement centrés sur le même axe.
Dans un cas particulier, on connaît, e. a., les difficultés et le temps entraînés par l'exécution d'opérations d'usinage, tels qu'alésage, filetage ou autres, aux deux bouts d'un tube d'une longueur relativement importante, par exemple de l'ordre d'un mètre.
Pour de tels usinages de telles pièces, il est traditionnel de les fixer sur mandrin.
Un tel mode de fixation rend le centrage de la pièce, notamment lors de l'usinage du second bout, difficile sinon précaire. Les opérations sont lentes et coûteuses.
La production n'est pas compatible avec les exigences et les per- formances d'un atelier moderne.
L'invention a pour objets un procédé nouveau et des moyens pour ré- aliser de tels usinages en bout de pièces généralement tubulaires et plus spécialement aux deux bouts de telles pièces dans des conditions de rapidité, de sécurité et d'économie surprenantes.
Un autre objet de l'invention est de permettre d'abandonner sys- tématiquement les moyens de fixation traditionnels des pièces à usiner, res- pectivement des pièces tubulaires, rendant ainsi superflu de prévoir de grandes surfaces de serrage sur la surface extérieure de la pièce.
Un autre objet de l'invention est de disposer d'un équipement ad hoc dans lequel la pièce, respectivement la pièce tubulaire à usiner, est dû- ment fixée en position correcte et maintenue ainsi fixée jusqu'à achèvement des opérations d'usinage à un, respectivement aux deux bouts.
Un autre objet de l'invention consiste à assurer un centrage systématique de la pièce, respectivement de la pièce tubulaire à usiner, d' une telle manière que les outils d'usinage eux-mêmes étant fixés au préa- lable, aucun réglage ultérieur ni de la pièce ni des outils n'est nécessai- re pour l'exécution de toutes les opérations d'usinage à un, respectivement aux deux bouts de la pièce.
Un autre objet encore de l'invention consiste à disposer d'un équi- pement compact, permettant, à la fois, de porter, de centrer et d'entraîner la pièce en rotation et de présenter aux outils, successivement les deux bouts de la pièce, cet équipement étant susceptible d'être monté sur une ma- chine-outil d'un type tradionnel,par exemple un tour équipé d'une tourelle porte-outil.
Un autre objet encore de l'invention consiste à disposer, dans ledit équipement compact, de moyens capables de modifier la vitesse d'en- traînement de la pièce à usiner, sans modifier, respectivement sans alté- rer, les moyens de fixation, de centrage et d'entraînement de la pièce à usiner.
<Desc/Clms Page number 2>
Enfin, un autre objet encore de l'invention consiste à permettre l'application systématique, en coopération avec une machine-cutil, un tour par exemple, d'un appareil à copier et, entre ladite machine-outil et le- dit appareil à copier, une liaison cinématique et des moyens tels qu'à l'ai- de de ladite machine à copier, il est possible d'assurer les opérations d'usinage de caractère surprenant, tel que le filetage par exemple.
En vue d'atteindre ces différents objets, lesquels déterminent dans la technique d'usinage des résultats absolument surprenants, la pré- sente invention révèle un procédé nouveau et des moyens relativement très simples, commodes et d'usage économique pour appliquer industriellement ce procédé.
Le procédé lui-même consiste substantiellement à immobiliser la pièce, respectivement l'élément tubulaire, dans un support rotatif autour d'un axe vertical; à entraîner ladite pièce à usiner en rotation autour de son axe longitudinal par ledit support; à soumettre l'un des bouts à l'ac- tion successive des différents outils d'usinage au prorata du travail à exé- cuter; à faire tourner la pièce et son support de 180 autour de l'axe verti- cal dudit support et à soumettre l'autre bout de la pièce, respectivement de la pièce tubulaire, à l'action des outils d'usinage au prorata du travail à exécuter.
Le procédé présente des caractéristiques et des phases successives et complémentaires telles qu'il peut être adapté à chaque cas d'usinage, plus généralement à tous les cas d'usinage sur pièces en rotation.
Comme caractéristique complémentaire, ledit procédé-peut comporter l'entraînement de la pièce, respectivement de la pièce tubulaire, à la fois vers ses deux bouts, à l'intervention d'éléments de serrage agissant locale- ment sur les surfaces réduites uniformément réparties sur le pourtour de la pièce.
Une autre caractéristique complémentaire du procédé consiste à faire porter le support de la pièce par un moyen élastique tel que ledit sup- port soit soumis à l'action contradictoire de son propre poids, d'une part, et de la réaction d'éléments élastiques, d'autre part, en sorte que la rota- tion dudit support autour de son axe vertical puisse se faire à l'interven- tion d'un effort de poussée relativement très réduit.
Une autre caractéristique complémentaire du procédé de l'invention consiste à faire coopérer les outils, respectivement la tourelle porte- outils intervenant dans la phase d'usinage, avec un appareil à copier, en sorte que le procédé proprement dit se développe avec les mouvements dudit appareil à copier, de manière à accélérer et à rendre systématiques les différentes phases de l'usinage proprement dit.
En ce qui concerne le dispositif ou moyens permettant d'appliquer commodément et économiquement le susdit procédé et ses phases complémentaires, ils sont susceptibles d'être réalisés substantiellement comme suit : unsup- port tubulaire prend appui sur une base mobile, laquelle, à son tour, prend appui, par l'intermédiaire d'une couronne de pivotement, sur une base fixe, elle-même directement supportée, respectivement fixée, au tablier de la ma- chine; ladite couronne de pivotement coopère avec des éléments élastiques sol- licitant, de bas en haut, ledit support mobile par rotation autour de son a- xe vertical; ledit support tubulaire porte lui-même son, respectivement ses moteurs d'entraînement, avec ou sans réducteur ou variateur de vitesse;
éga- lement, ledit support rotatif autour de son axe vertical comporte un moyen de centrage, respectivement de contrôle, pour les deux positions caractéris- tiques dela pièce; à cet effet, un axe participant de préférence au système
<Desc/Clms Page number 3>
cinématique d'entraînement au support tubulaire de la pièce, présente, aux deux bouts une partie filetée et ces parties filetées coopèrent avec un dispositif à mâchoires porté par le chariot de la machine40util et capa- ble de provoquer l'entraînement dudit chariot.
Egalement, le dispositif, respectivement les moyens essentiels conçus et conditionnés pour appliquer le procédé de l'invention, peu- vent présenter des parties caractéristiques complémentaires.
Par exemple, le dispositif de centrage peut comporter les éléments de sécurité formés, par exemple, par des goupilles interposées entre les bouts filetés, respectivement à droite et à gauche, et l'axe intermédiaire sur lequel lesdits bouts filetés sont emmanchés, ledit axe intermédiaire faisant partie du système cinématique d'entraînement du porte-pièce'.
Egalement, le dispositif à mâchoires capable d'être entraîna par lesdits bouts filetés peut être réalisé substantiellement par la com- binaison de deux mâchoires coulissantes, en sens mutuellement opposé, d'un système élastique et d'un système à commande positive en direction opposée à l'action desdits moyens élastiques, de manière à pouvoir écarter, respec- tivement rapprocher, lesdites mâchoires et, ainsi, entourer ou libérer la partie correspondante du bout fileté adjacent.
Une autre caractéristique complémentaire peut encore être réali- sée par l'application simultanée de deux moteurs électriques intervenant, à la fois ou individuellement, dans le système cinématique d'entraînement du porte-pièce, respectivement de la pièce de manière à permettre d'entraî- ner celle-ci en rotation à des vitesses différentes, lesdits moteurs faisant ainsi ôffice, à la fois, de moyens d'entraînement et de réducteurs de vites- se.
-
Une autre disposition caractéristique encore consiste à réaliser, en un seul ensemble compact rotatif autour d'un axe vertical, le support tubulaire de la pièce à usiner, les moyens de fixation de celle-ci sur le- dit support, les deux moteurs d'entraînement, les axes et poulies intermé- diaires, les courroies d'entraînement, l'axe d'entraînement formant vis- mère, le plateau mobile formant la base du dispositif et tous les accessoi- res et organes complémentaires nécessaires pour le fonctionnement nor- mal de ces différents organes, le tout monté sur un plateau fixe par l'inter- médiaire d'une couronne de pivotement à '.'éléments élastiques.
Enfin, ces moyens, ensemble ou individuellement, peuvent encore être utilisés en coopération avec un appareil à copier, de manière à appli- quer intégralement le procédé dans 'toutes ses phases caractéristiques.
@
Ces dispositions pourront évidemment être réalisées pratiquement sous des formes très variables, au prorata des moyens utilisés plus spécia- lement comme support tubulaire et dispositif de fixation de la pièce à usiner, comme moyen d'entraînement et comme moyen de contrôle, toutes ces réalisa- tions étant incluses dans les limites de la présente invention, pour autant que soit réalisé un tel support de la pièce à usiner mobile autour d'un axe vertical et conditionné de manière à présenter, alternativement à l'action normale des outils d'usinage, chacun des deux bouts de la pièce.
C'est donc à titre purement indicatif et pour mieux faire ressor- tir tant les caractéristiques du procédé que des moyens particuliers propo- sés, qu'une exécution préférée est décrite ci-après en détail, avec réfé- rence aux dessins annexés dans lesquels la figure 1 représente aussi schématiquement que possible les carao- téristiaues du procédé, objet de l'invention, ainsi que les éléments essen- tiels du dispositif appliquant ce procédé,
<Desc/Clms Page number 4>
la figure 2 schématise en vue en plan les éléments essentiels de la combinaison entre le dispositif de l'invention et un appareil à co- pier ; la figure 3 est une coupe selon la ligne III-III de la figure 2; les figures 4a et 4b représentent, ensemble, une coupe longitudi- nale par une exécution pratique d'un dispositif conforme à l'invention;
les figures 5a et 5b représentent, ensemble, une vue en plan du dispositif, les moteurs, le support des moteurs et les poulies d'entraîne- ment et le support tubulaire de la pièce à usiner étant enlevas; la figure 6 est une coupe selon la ligne VI-VI de la figure 4a; la figure 7 est une coupe selon la ligne VII-VII de la figure 4b; la figure 8 est une coupe selon la ligne VIII-VIII de la figure 5b ; la figure 9 est une coupe selon la ligne IX-IX de la figure 8 ; la figure 10 est une vue en plan d'un dispositif à mâchoires pour l'entraînement du chariot; la figure 11 est une coupe selon la ligne XI-XI de la figure 10; la figure 12 est une coupe selon la ligne XII-XII de la figure 10 ;
la figure 13 est une coupe selon la ligne XIII-XIII de la figure 10;
De la manière considérée dans ses éléments essentiels et dans les limites les plus larges, le procédé, respectivement le dispositif, objets de l'invention, appliquent au moins, tel que schématisé à la figure 1, un support tubulaire 1 pourvu de moyens de fixation internes 2-3 pour l'immo- bilisation correcte de pièces à usiner A; des paliers 4-5 pour ledit sup- port tubulaire 1, un plateau mobile 6 sur lequel prennent appui lesdits paliers 4-5. un plateau fixe 1 sous-jacent audit plateau mobile 6; entre ces deux plateaux, un dispositif de pivotement 8, de préférence avec élé- ments élastiques de réaction;
au moins un moteur d'entramement 2. ; un dis- positif réducteur de vitesse 10 et les organes de transmission et tout l'é- quipement commun aux machines-outils en vue de, conformément au procédé de l'invention, fixer ladite pièce A dans ledit support tubulaire 1, entraî- ner ladite pièce à usiner par ledit support tubulaire, celui-ci étant entraî- né à vitesse convenable, respectivement réglable, par le moteur 1, le réduc- teur de vitesse 10 et les organes de transmission adéquats; permettre la rotation du plateau mobile 6 et tout ce qu'il porte, autour de l'axe vertical X-X de manière . amener l'autre bout de la pièce à usiner A en présence des outils, rapidement mmodément et en position correcte.
Complémentairement à cette disposition générale, le procédé, respectivement le dispositif de l'invention, s'étendent également à la coo- pération entre un dispositif de fixation, respectivement de la pièce à usi- ner A, d'un appareil à copier en vue de permettre non seulement les usinages qui sont généralement dévolus à un tel appareil à copier, mais également per- mettre pour la première fois, l'application d'un tel appareil à copier pour exécuter des filets intérieurs ou extérieurs, ce qui constitue un progrès particulièrement important dans la technique du filetage.
En effet, l'application d'un appareil à copier permet que des fi- lets, même importants, sur des diamètres relativement grands, peuvent être exécutes à très grande vitesse, c'est-à-dire à temps très réduit, les filets présentant un fini exceptionnel.
<Desc/Clms Page number 5>
Dans la figure 2, on a schématisé, à titre d'exemple, aussi som- mairement que possible, la pièce à usiner A entraînée en rotation à vitesse convenable par un dispositif de support et d'entraînement adéquat 11, cette disposition étant combinée avec un appareil à copier 12 dont le palpeur 13 est actionné et entraîné de manière à suivre fidèlement le profil de la pièce-témoin 14, généralement dénommée singe.
Sur l'appareil à copier est montée la tourelle porte-outils 15; ledit appareil à copier 12 est monté sur le chariot 16 de la machine-outil, respectivement du tour, et l'ensemble du dispositif est monté sur le banc 17 de ladite machine-outil.
On pourra ainsi, conformément à l'invention, adapter très exacte- ment la mahine, respectivement l'outillage spécial, à chaque problème d'u- sinage en bout de pièce, plus généralement mais non exclusivement -- de pièces tubulaires ou pièces creuses.
Un exemple de réalisation d'un dispositif complet et compact est, à titre d'exemple, représenté aux figures 4 à 13.
Dans cette exécution, le support tubulaire d'entraînement 1 pré- sente, en bout, une partie filetée, respectivement 18-19, sur lesquelles sont vissées, respectivement fixées, les pièces terminales 20-21, dans les- quelles sont logés les moyens de fixation, respectivement 2-3, de la pièce à usiner A. Ces éléments de fixation sont constitués, en l'occurrence, comme schématisé à la figure 7, par un; anneau 24' serré par des patins 22-23-24, susceptibles d'osciller autour d'un axe, respectivement 25-26-27; en regard de chaque patin est disposé l'un des bouts d'un levier, respectivement 28-29 30, capable d'osciller, vers leur autre bout, autour d'un pivot individuel, respectivement 31-32-33.
Autour desdits leviers courbes 28-29-30, est disposée une pièce annulaire 34 dont le bord intérieur est découpé de manière à remplir le rô- le de trois cames semblables, succer sives,respectivement 35-36-37.
Selon la position de ladite pièce annulaire 34 dans son logement 20 ou 21 lesdits leviers courbes 28-29-30 seront soit libérés, soit solli- cités en direction de la pièce à usiner A, appliquant ainsi fermement contre celle-ci l'anneau de serrage 24'au moyen des patins de serrage 22-23-24, ce qui entraîne automatiquement la solidarisatin énergique entre ladite pièce à usiner A et son support tubulaire 1, via les pièces d'about 20-21.
Lesdits patins 22-23-24 se développent sur un certain arc de cir- conférence, par l'intermédiaire de l'anneau.24', de préférence de section cir- culaire en sorte de réduire au minimum la surface de contact avec la pièce à usiner A.
Cette disposition générale permet d'assurer le serrage de pièces de dimensions transversales différentes comprises évidemment entre des li- mites prédéterminées.
Le support tubulaire 1 prend appui, vers ses deux bouts, sur des paliers 4-5 par l'intermédiaire d'une manchette de roulement, respectivement
38-39. solidaire dudit support tubulaire 1 et portant sur les garnitures 40- 41, respectivement des paliers 4-5. De plus, sur ledit support tubulaire 1, à une légère distance de la face interne desdits parliers 4-5, sont fixées des bagues butées, respectivement 42-43, assujetties par des vis telles que 44-45
Sur la bague 42 est disposée une butée à billes 46 qui prend appui latéralement, d'une part, sur les bagues de réglage 47-48 et, d'autre part, sur une bague de réglage 49 qui, elle-même, s'adosse à la partie correspon-
<Desc/Clms Page number 6>
dante de la face interne du palier 4.
De l'autre côté du support tubulaire 1, dans la batée présentée par la bague 43. est disposée une butée à billes 50 laquelle prend latéralement appui sur une bague de réglage 51 adossée elle- même à la partie correspondante de la surface interne du deuxième palier 1.
Dans sa partie médiane 52, le support tubulaire 1 est taillé à la manière d'une roue dentée. Entre cette zone dentée, et la susdite bague 42 est clavetée une poulie à gorges 53. Les susdites garnitures des paliers 4.-5. sont elles-mêmes assujetties, d'une part, par les susdites bagues de ré- glage respectivement 49-51, et, d'autre-part, par d'autres bagues de réglage, respectivement 54-55. Lesdits paliers 4-5 sont solidaires du plateau mobi- le 6, par exemple par l'intermédiaire de vis 56. Chaque palier est infé- rieurement profilé de manière à présenter deux branches, respectivement 57-58 et 59-60,et toutes ces branches sont traversées par un axe 61, lequel porte, sur lesdites branches, par l'intermédiaire de garnitures annulaires, respectivement 62-63 et 64-65.
Vers la face interne desdits paliers 4-5 est fixée, sur ledit axe 61, une bague, respectivement 66-67, solidarisée audit axe ¯61 par des vis telles que 68-69 et, entre l'épaulement de ces ba- gues et les parties correspondantes des paliers adjacents, sont interposées des butées à billes, respectivement 70-71. Le dusdit axe 61 est prolongé au-delà de chacun desdits paliers 4-5 et, sur les bouts dépassant ledit axe, sont montés à frottement doux des éléments tubulaires extérieurement filetés respectivement 72-73 faisant office de vis-mère.
De plus, chacun de ces élé- ments tubulaires 72-73 est solidarisé à l'axe commun 61 par un dispositif de sécurité approprié mais seulement schématisé, dans l'exemple représenté, par les goupilles radiales, respectivement 74-75' Le plateau mobile 6 pré- sente une large ouverture circulaire centrale76. Ledit platèau mobile 6 pré- sente, en bout, deux paires de pattes 77-78 et 79-80, chaque patte étant pour- vue d'une rainure à section en forme deT, respectivement 81-82 et 83-84, toute; ces rainures étant, en fait, des portions d'une même rainure circulaire con- centrique au susdit trou circulaire médian 76.
Le plateau mobile 6 est disposé au-dessus du plateau fixe 7 sur lequel il peut reposer par toute sa face inférieure dans les conditions qui seront décrites ultérieurement.
Dans la partie inférieure de la base 7 est fixé, par des vis 85, concentriquement au trou circulaire 76 du plateau mobile, un anneau 86.
Dans cet anneau 86 sont immobilisées des buselures filetées 88 dans les- quelles sont fixés des éléments élastiques 89. Ces éléments élastiques pren- nent appui, inférieurement sur des bouchons 90 et, supérieurement, sur une butée à billes importante 91 au moyen d'un anneau fileté 87. La butée à bil- les prend, d'autre part, appui dans la batée circulaire d'une bague profi- lée 92 venant prendre appui sur le bord périphérique intérieur de la susdi- te ouverture circulaire 76 prévue dans le plateau mobile 6.
Cette disposi- tion est telle qu'en fait normalement tout le dispositif de fixation et d'en- traînement de la pièce à usiner se trouve supporté en équilibre parfait par la base ainsi constituée et qui permet, à cet ensemble, d'être maintenu à une légère distance de la base fixe 7 et de pouvoir tourner aisément avec un effort très réduit autour de l'axe vertical passant par le centre de ladite fenêtre circulaire 76. Sur l'axe 61, diamétralement par rapport à ladite ou- verture circulaire 76, est clavetée une roue dentée 93. Le plateau mobile ¯6 porte encore deux supports 94-95 également traversés par le susdit axe 61 lequel porte, dans lesdits supports, par les garnitures 96-97 Entre la roue dentée 93 et lesdits supports 94-95 sont disposées des buselures interca- laires, respectivement 98-99.
Lesdits supports servent, vers un bout, de support à un axe intermédiaire 10C sur lequel sont calés, respectivement, le pignon 101 et la roue dentée 102. Ledit pignon 101 engrène normalement avec
<Desc/Clms Page number 7>
la roue dentée 93 clavetée sur le susdit axe 61 et la roue dentée 102 en- grène normalement avec la partie dentée médiane 52 du support tubulaire 1.Il en résulte que l'axe 61 et par conséquent aussi les bouts filetés 72-73, sont entraînés en rotation par le support tubulaire 1 à une vitesse angulaire proportionnelle à la vitesse angulaire de ce support.
Supérieure- ment,les deux susdits paliers 4-5 sont entretoisés par une tige rigide 103 dont les deux bouts 104-105sont filetés et portent des écrous de serrage respectivement 106-107, lesquels prennent appui sur des rondelles de répar- tition, respectivement 108-109. Entre lesdites parties supérieures des paliers 4-5 se trouve fixé le pont tubulaire 110 solidarisé par soudure à des piè- ces d'about excentrées 111-112. L'excentration a pour but de réaliser la tension des courroies 140. Les trous 113-114 servent pour permettre,à un levier de prendre appui en vue de déplacer ledit pont 110 autour de son axe longitudinal.
Sur ce pont tubulaire sont fixées, par des pattes fendues, respectivement 115-115' et 116-117, des chaises, respectivement 118 et 119, les susdites pattes étant fermement serrées par des boulons tel que, respectivement, 120-121. Sur la chaise 118 est fixé, par des boulons 122, un moteur électrique 123 dont l'axe 124 porte, clavetée, une poulie à gor- ges 125; sur la deuxième chaise 119 est fixé, par des boulons 126, un deuxiè- me moteur électrique 127 dont l'axe 128 porte, clavetée, une poulie à gor- ges 129.
Sur le pont tubulaire 110 sont montées folles deux poulies à gorges jumelées 130 et 131 venues, par exemple, d'une seule pièce. Ces poulies jume- lées portent sur ledit pont tubulaire 110 par l'intermédiaire de roulement 132-133 et ces poulies jumelées sont empêchées de se déplacer axilament par des bagues de butée,respectivement 134-135. solidarisééesaudit pont tubu- laire 110 par des vis, respectivement 136-137.
Entre la poulie à gorges 130 et les poulies à gorges 125-128 des moteurs électriques, respectivement 123-127, sont montés des jeux de courroies, respectivement 138-139; entre la poulie à gorges 131 et la susdite poulie à gorges 53 clavetée sur le support tubulaire 1, est monté un jeu de courroies trapézoïdales 140.
Enfin, comme dispositif complémentaire, plus spécialement pour l'en- traînement du chariot, dans son opération de filetage, est monté le disposi- tif d'entraînement à mâchoires proprement dite formé substantiellement par une base 141 fixée sur le chariot de la machine, par exemple par l'intermé- diaire de vis 142. Dans cette base sont disposées deux mâchoires 143-144 maintenues légèrement écartées à distance 8- par un ressort 145. Ces deux mâchoires peuvent se rapprocher par un petit mécanisme constitué par une ma- nette 146 montée en bout d'un axe 147 dont l'autre bout porte un disque 148 dans lequel sont fixés excentriquement, diamétralement-opposés, deux ergots 149-159.
L'ergot 149 est engagé dans une petite bielle 151 dont l'autre bout est solidarisé à la mâchoire 144 par un pivot 152; le second ergot 150 est en- gagé dans l'un des bouts d'une bielle 153 dont l'autre bout est traversé par un pivot 154 partiellementintroduit dans la seconde mâchoire 143.
Enfin, sur le côté de ce dispositif, au droit de l'axe 147, est dis- posée une petite fourchette 155 traversée par un bout d'axe 156 sur lequel est articulé un levier 157. Inférieurement, ce levier présente un doigt 158 susceptible de s'engager dans un creux 159 du disque inférieur 148. Les mâchoires 143-144 sont filetées d'une telle manière que, lorsqu'elles sont entraînées par les éléments tubulaires 72-73, elles provoquent le déplacement- du chariot de telle façon que l'outil fixé sur celui-ci, par l'intermédiaire d'un dispositif de fixation adéquat, réalise le filtrage de la pièce à usiner A, sur une longueur variable,prédéterminée.
Le fonctionnement du dispositif ainsi réalisé et appliquant le procé-
<Desc/Clms Page number 8>
dé de l'invention se comprend substantiellement comme suit : la pièce A dont les deux bouts doivent être usinés est introduite dans le support tu- bulaire 1' et y est fermement solidarisée par l'effet de pression des pa- tins de serrage mis en oeuvre dans les pièces terminales 20-21 dudit sup- port tubulaire. Par le fait même de sa fixation par un tel moyen et dans de telles conditions, la pièce A se trouve automatiquement disposée avec son axe longitudinal parfaitement horizontal.
L'un ou l'autre des moteurs électriques 123 ou 127 - selon la vitesse désirée de la pièce A- est mis en circuit, d'où résulte que ladite pièce A est entraînée dans un mouve- ment de rotation continu, simultanément, l'axe inférieur 61 est entraîné en rotation à une vitesse angulaire corrélative à celle de ladite pièce A via la partie dentée 52 du support tubulaire 1, la roue dentée 102, le pi- gnon 101 et la roue dentée 93. Dès lors, tournent à une telle vitesse cor- rélative les bouts filetés 72 et 73. Pour exécuter l'opération de filage, a- vant d'engager les outils à fileter, il suffit de rapprocher le dispositif à mâchoires 143-144 du bout fileté 72, de manoeuvrer la manette 146 de ma- nière à embrayer lesdites mâchoires avec les éléments tubulaires 72-73.
A ce moment, les outils peuvent être engagés successivement, par exemple à la manière d'un tour révolver et de préférence avec la collaboration d'un appareil à copier tel que schématisé à la figure 2. Le fonctionnement d'un tel appareil à copier est connu et il est donc superflu de le développer en l'occurrence. L'opération de filetage terminée, l'entrée en contact des butées 160-161 avec le doigt 157 provoque le déclenchement des mâchoires 143-144 et permet la libération des éléments tubulaires .72 -73.
Néanmoins, selon une caractéristique toute particulière de l'invention, on pourra, à l'aide d'une telle machine à copier, avec la collaboration préférentielle - mais non exclusive - du dispositif de fixation et d'entraî- nement de la pièce telle que décrite précédemment, réaliser des filetages intérieurs et/ou extérieurs avec une précision, une rapidité et un fini exceptionnels. En effet, lesdits filets peuvent être exécutés par passes successives micrométriques mais à très grande vitesse, en sorte que le filet est produit très rapidement d'une manière absolument'', automatique dans les phases essentielles de l'usinage.
Lorsque l'un des bouts se trouve ainsi disposé en position convenable par rapport aux outils, tout l'équipage mobile du dispositif est alors fer- mement solidarisé à sa lase fixe, de préférence par l'intermédiaire d'un dis- positif pneumatique (non représenté aux dessins annexés). Ce dispositif pneumatique peut être réalisé de toute manière adéquate, attendu qu'il suf- fit qu'il soit susceptible de solliciter les organes de solidarisation entre ledit équipage mobile et la partie fixe sous-jacente.
A cet effet, de pré- férence, on réalisera ladite installation pneumatique d'une telle manière qu'elle soit capable d'exercer opportunément une traction, vers le bas des boulons engagés dans les rainures 77-80, l'effort de traction ainsi opéré par le dispositif pneumatique agissant à l'encontre du système'élastique logé dans le dispositif de pivotement entre les plateaux mobile et fixe, respective- ment 6 et 7.
Lorsque le premier bout de la pièce A se trouve ainsi correcte- ment usiné, il suffira,en application du procédé de l'invention, de relâcher la pression pneumatique, ce qui a pour but de désolidariser le plateau mobile 6 du plateau fixe sous-jacent 7 sous l'effet de réaction dudit système élas- tique. A ce moment, par un effort de poussée relativement très réduit, on fait tourner tout l'équipage mobile autour de l'axe vertical X-X, de manière à a- mener le second bout de la pièce A en présence des outils. On pourra à nou- veau centrer ledit équipage mobile par tout dispositif ad hoc (non représenté)
EMI8.1
et le d:ispcsitjf l'lamatique pourra à nouveau-fbnctionner et solidaiiser l'équipage mobile à la partie fixe sous-jacente.
Le deuxième bout de la pièce A pourra
<Desc/Clms Page number 9>
ainsi être usiné dans les ':mêmes conditions de facilité, de célérité et de sécurité que le premier.La pièce ayant ainsi été usinée aux deuxbouts, il suffira de relâcher les dispositifs à patins des deux pièces terminales
20-21, d'enlever la pièce A par translation longitudinale et de la remplacer par une nouvelle pièce et de recommencer le cycle opérationnel.
Selon la vitesse de rotation désirée pour l'usinage de la pièce
A, on pourra mettre en circuit soit le moteur 123, soit le moteur 127. Il va de soi que le même dispositif pourrait être réalisé à l'aide d'un seul moteur auquel serait adjoint un réducteur de vitesse ou éventùellement un variatéur de vitesse selon les problèmes d'usinage envisages.
Il va également de soi que le dispositif qui vient d'être décrit d'une manière détaillée n'est nullement restrictif et que tant les moyens de fixation que les moyens d'entraînement et de contrôle peuvent être rempla- cé s par tous moyens équivalents ou de fonction équivalente à ceux révélés par la présente.
L'invention s'étend aussi bien au procédé en soi caractérisé par les différentes phases par lesquelles la pièce peut être usinée dans les con- ditions favorables susdécrites qu'à tout dispositif, appareil ou machine permettant l'application de ce procédé.
REVENDIC AT IONS .
1 .- Procédé pour l'exécution d'opérations d'usingae, plus spécialement en bout d'éléments tubulaires, caractérisé en ce qu'il consis- te substantiellement à immobiliser la pièce dans un support rotatif autour d'un axe vertical ; à entraîner ladite pièce à usiner en rotation autour de son axé longitudinal par ledit support; à soumettre l'un des bouts à l'action successive des différents outils d'usinage au prorata du travail à exécuter; à faire tourner la pièce et son support de 1800 autour de l'axe -vertical dudit support et à soumettre l'autre bout de la pièce à l'action des outils d'usinage au prorata du travail à exécuter.
<Desc / Clms Page number 1>
In many practical cases, it is often necessary to be able to systematically perform certain machining operations, generally of great precision, at the end of parts, more especially of tubular parts.
These operations are generally very delicate and expensive, precisely because of the precision required, and the difficulties and the cost increase appreciably with the reduction of the allowable tolerances.
The difficulties are much greater still when such machining operations must be performed on both ends of the part, respectively beyond the tubular part, these operations having to be correlative so that said ends remain perfectly centered on the same axis.
In a particular case, we know, e. a., the difficulties and the time involved in carrying out machining operations, such as boring, threading or the like, at both ends of a tube of relatively large length, for example of the order of d 'one meter.
For such machining of such parts, it is traditional to fix them on a mandrel.
Such a method of attachment makes centering the part, in particular during machining of the second end, difficult if not precarious. Operations are slow and expensive.
The production is not compatible with the demands and performance of a modern workshop.
The objects of the invention are a new method and means for carrying out such machining at the end of generally tubular parts and more especially at both ends of such parts under conditions of surprising speed, safety and economy.
Another object of the invention is to make it possible to systematically abandon the traditional means of fixing the workpieces, respectively tubular workpieces, thus making it superfluous to provide large clamping surfaces on the outer surface of the workpiece. .
Another object of the invention is to have ad hoc equipment in which the part, respectively the tubular part to be machined, is duly fixed in the correct position and thus kept fixed until the completion of the machining operations. one, respectively at both ends.
Another object of the invention consists in ensuring a systematic centering of the part, respectively of the tubular part to be machined, in such a way that the machining tools themselves being fixed in advance, no subsequent adjustment or workpiece or tools are not required to perform all one machining operations, respectively at both ends of the workpiece.
Yet another object of the invention consists in having a compact piece of equipment which makes it possible at the same time to carry, center and drive the part in rotation and to present to the tools, successively the two ends of the part, this equipment being capable of being mounted on a machine-tool of a traditional type, for example a lathe equipped with a tool-holder turret.
Yet another object of the invention consists in having, in said compact equipment, means capable of modifying the driving speed of the part to be machined, without modifying, respectively without altering, the fixing means, centering and driving of the workpiece.
<Desc / Clms Page number 2>
Finally, yet another object of the invention consists in allowing the systematic application, in cooperation with a cutting machine, a lathe for example, of an apparatus to be copied and, between said machine tool and said apparatus to be copied. copying, a kinematic link and means such as with the aid of said copying machine, it is possible to perform machining operations of a surprising nature, such as threading for example.
In order to achieve these various objects, which in the machining technique determine absolutely surprising results, the present invention discloses a new process and relatively very simple, convenient and economical means for applying this process industrially.
The method itself consists substantially in immobilizing the part, respectively the tubular element, in a support rotating about a vertical axis; driving said workpiece in rotation about its longitudinal axis by said support; in subjecting one of the ends to the successive action of the various machining tools in proportion to the work to be performed; in rotating the part and its support by 180 around the vertical axis of said support and in subjecting the other end of the part, respectively of the tubular part, to the action of the machining tools in proportion to the work to execute.
The method has characteristics and successive and complementary phases such that it can be adapted to each machining case, more generally to all cases of machining on rotating parts.
As a complementary feature, said method may include driving the part, respectively the tubular part, both towards its two ends, with the intervention of clamping elements acting locally on the reduced surfaces uniformly distributed over the two ends. around the room.
Another complementary characteristic of the process consists in making the support of the part bear by an elastic means such that said support is subjected to the contradictory action of its own weight, on the one hand, and of the reaction of elastic elements. , on the other hand, so that the rotation of said support around its vertical axis can be effected by the intervention of a relatively very small thrust force.
Another additional characteristic of the method of the invention consists in causing the tools, respectively the tool-holder turret involved in the machining phase, to cooperate with an apparatus to be copied, so that the method itself develops with the movements of said machine. copying apparatus, so as to accelerate and make systematic the different phases of the actual machining.
As regards the device or means making it possible to conveniently and economically apply the aforesaid process and its complementary phases, they are likely to be achieved substantially as follows: a tubular support is supported on a movable base, which in turn , is supported, by means of a pivot ring, on a fixed base, itself directly supported, respectively fixed, to the apron of the machine; said pivot ring cooperates with elastic elements which solicit, from bottom to top, said movable support by rotation around its vertical axis; said tubular support itself carries its, respectively its drive motors, with or without reducer or speed variator;
Also, said rotating support around its vertical axis comprises a centering means, respectively control, for the two characteristic positions of the part; for this purpose, an axis preferably participating in the system
<Desc / Clms Page number 3>
kinematics of drive to the tubular support of the part, has a threaded part at both ends and these threaded parts cooperate with a jaw device carried by the carriage of the machine and capable of causing said carriage to be driven.
Also, the device, respectively the essential means designed and packaged for applying the method of the invention, may have additional characteristic parts.
For example, the centering device may comprise the safety elements formed, for example, by pins interposed between the threaded ends, respectively on the right and on the left, and the intermediate axis on which said threaded ends are fitted, said intermediate axis forming part of the workpiece carrier's kinematic drive system '.
Also, the jaw device capable of being driven by said threaded ends can be achieved substantially by the combination of two sliding jaws, in mutually opposite direction, of an elastic system and of a system with positive control in opposite direction. to the action of said elastic means, so as to be able to move apart, respectively bring together said jaws and thus surround or release the corresponding part of the adjacent threaded end.
Another complementary characteristic can also be achieved by the simultaneous application of two electric motors intervening, at the same time or individually, in the kinematic drive system of the workpiece holder, respectively of the workpiece so as to allow driving. - Rotate the latter at different speeds, said motors thus providing both drive means and speed reducers.
-
Yet another characteristic arrangement consists in producing, in a single compact assembly rotating around a vertical axis, the tubular support of the workpiece, the means for fixing the latter on said support, the two motors of the workpiece. drive, the intermediate shafts and pulleys, the drive belts, the drive shaft forming the lead screw, the movable plate forming the base of the device and all the accessories and additional components necessary for normal operation. badly of these different organs, all mounted on a fixed plate by means of a pivot ring with '.'elastic elements.
Finally, these means, together or individually, can also be used in cooperation with an apparatus to be copied, so as to fully apply the process in all its characteristic phases.
@
These arrangements can obviously be implemented practically in very variable forms, in proportion to the means used more specifically as a tubular support and device for fixing the workpiece, as a drive means and as a control means, all of these embodiments. tions being included within the limits of the present invention, provided that such a support is provided for the workpiece movable around a vertical axis and conditioned so as to present, alternately to the normal action of the machining tools, each of the two ends of the room.
It is therefore purely by way of indication and in order better to bring out both the characteristics of the process and the particular means proposed, that a preferred embodiment is described below in detail, with reference to the appended drawings in which FIG. 1 represents as schematically as possible the characteristics of the method, object of the invention, as well as the essential elements of the device applying this method,
<Desc / Clms Page number 4>
FIG. 2 is a schematic plan view of the essential elements of the combination between the device of the invention and a copying apparatus; Figure 3 is a section along the line III-III of Figure 2; FIGS. 4a and 4b together represent a longitudinal section through a practical execution of a device according to the invention;
Figures 5a and 5b together show a plan view of the device with the motors, motor support and drive pulleys and tubular workpiece support removed; Figure 6 is a section along the line VI-VI of Figure 4a; Figure 7 is a section along the line VII-VII of Figure 4b; Figure 8 is a section along the line VIII-VIII of Figure 5b; Figure 9 is a section on the line IX-IX of Figure 8; Figure 10 is a plan view of a jaw device for driving the carriage; Figure 11 is a section along the line XI-XI of Figure 10; FIG. 12 is a section taken along line XII-XII of FIG. 10;
Figure 13 is a section along the line XIII-XIII of Figure 10;
As considered in its essential elements and within the broadest limits, the method, respectively the device, objects of the invention, apply at least, as shown diagrammatically in FIG. 1, a tubular support 1 provided with fixing means internal 2-3 for correct immobilization of workpieces A; bearings 4-5 for said tubular support 1, a movable plate 6 on which bear said bearings 4-5. a fixed plate 1 underlying said movable plate 6; between these two plates, a pivoting device 8, preferably with elastic reaction elements;
at least one drive motor 2.; a speed reduction device 10 and the transmission members and all the equipment common to machine tools with a view to, in accordance with the method of the invention, fixing said part A in said tubular support 1, driving said workpiece by said tubular support, the latter being driven at suitable speed, respectively adjustable, by the motor 1, the speed reducer 10 and the suitable transmission members; allow the rotation of the movable plate 6 and all that it carries, around the vertical axis X-X so. bring the other end of the workpiece A into the presence of the tools, quickly, gently and in the correct position.
Complementary to this general arrangement, the method, respectively the device of the invention, also extend to the cooperation between a fixing device, respectively of the workpiece A, of an apparatus to be copied in view. not only to allow the machining operations which are generally assigned to such a copying device, but also to allow, for the first time, the application of such a copying device to perform internal or external threads, which constitutes progress particularly important in threading technology.
In fact, the application of a copying apparatus enables threads, even large ones, on relatively large diameters, to be executed at very high speed, that is to say at very short notice. with an exceptional finish.
<Desc / Clms Page number 5>
In FIG. 2, there is shown diagrammatically, by way of example, as briefly as possible, the workpiece A driven in rotation at suitable speed by a suitable support and drive device 11, this arrangement being combined with a copying device 12, the feeler 13 of which is actuated and driven so as to faithfully follow the profile of the witness part 14, generally referred to as a monkey.
The tool turret 15 is mounted on the device to be copied; said copying device 12 is mounted on the carriage 16 of the machine tool, respectively of the lathe, and the entire device is mounted on the bed 17 of said machine tool.
In accordance with the invention, it will thus be possible, in accordance with the invention, to adapt very exactly the machine, respectively the special tooling, to each problem of machining at the end of the part, more generally but not exclusively - of tubular parts or hollow parts. .
An exemplary embodiment of a complete and compact device is, by way of example, shown in Figures 4 to 13.
In this embodiment, the tubular drive support 1 has, at the end, a threaded part, respectively 18-19, on which are screwed, respectively fixed, the end pieces 20-21, in which are housed the means. fixing, respectively 2-3, of the workpiece A. These fixing elements consist, in this case, as shown diagrammatically in FIG. 7, by a; ring 24 'clamped by pads 22-23-24, capable of oscillating about an axis, respectively 25-26-27; facing each pad is arranged one of the ends of a lever, respectively 28-29 30, capable of oscillating, towards their other end, around an individual pivot, respectively 31-32-33.
Around said curved levers 28-29-30, an annular part 34 is disposed, the inner edge of which is cut so as to fill the role of three similar cams, successive, respectively 35-36-37.
Depending on the position of said annular piece 34 in its housing 20 or 21, said curved levers 28-29-30 will either be released or urged in the direction of the workpiece A, thus pressing firmly against the latter the ring of clamping 24 'by means of the clamping shoes 22-23-24, which automatically causes the energetic solidarisatin between said workpiece A and its tubular support 1, via the end pieces 20-21.
Said pads 22-23-24 develop over a certain circular arc, by means of the ring 24 ', preferably of circular section so as to minimize the contact surface with the workpiece. to be machined A.
This general arrangement makes it possible to ensure the clamping of parts of different transverse dimensions obviously between predetermined limits.
The tubular support 1 is supported, towards its two ends, on bearings 4-5 by means of a rolling sleeve, respectively
38-39. integral with said tubular support 1 and bearing on the linings 40-41, respectively bearings 4-5. In addition, on said tubular support 1, at a slight distance from the internal face of said parlors 4-5, are fixed stop rings, respectively 42-43, secured by screws such as 44-45
On the ring 42 is disposed a ball bearing 46 which bears laterally, on the one hand, on the adjustment rings 47-48 and, on the other hand, on an adjustment ring 49 which, itself, s' back to the corresponding part
<Desc / Clms Page number 6>
dante of the internal face of the bearing 4.
On the other side of the tubular support 1, in the pan presented by the ring 43, is disposed a ball bearing 50 which bears laterally on an adjustment ring 51 which is itself backed against the corresponding part of the internal surface of the second. level 1.
In its middle part 52, the tubular support 1 is cut in the manner of a toothed wheel. Between this toothed zone, and the aforesaid ring 42 is keyed a grooved pulley 53. The aforementioned linings of the bearings 4.-5. are themselves secured, on the one hand, by the aforesaid adjusting rings respectively 49-51, and, on the other hand, by other adjusting rings, respectively 54-55. Said bearings 4-5 are integral with the movable plate 6, for example by means of screws 56. Each bearing is shaped below so as to present two branches, respectively 57-58 and 59-60, and all of these branches are crossed by a pin 61 which bears, on said branches, by means of annular linings, respectively 62-63 and 64-65.
Towards the internal face of said bearings 4-5 is fixed, on said axis 61, a ring, respectively 66-67, secured to said axis ¯61 by screws such as 68-69 and, between the shoulder of these rings and the corresponding parts of the adjacent bearings, are interposed ball bearings, respectively 70-71. The said axis 61 is extended beyond each of said bearings 4-5 and, on the ends exceeding said axis, are mounted with gentle friction externally threaded tubular elements 72-73 respectively acting as lead screw.
In addition, each of these tubular elements 72-73 is secured to the common axis 61 by an appropriate safety device but only shown diagrammatically, in the example shown, by the radial pins, respectively 74-75 '. 6 has a large central circular opening76. Said movable plate 6 has, at the end, two pairs of legs 77-78 and 79-80, each leg being provided with a T-shaped section groove, respectively 81-82 and 83-84, all; these grooves being, in fact, portions of the same circular groove concentric with the aforesaid median circular hole 76.
The movable plate 6 is arranged above the fixed plate 7 on which it can rest via its entire lower face under the conditions which will be described later.
In the lower part of the base 7 is fixed, by screws 85, concentrically to the circular hole 76 of the movable plate, a ring 86.
In this ring 86 are immobilized threaded nozzles 88 in which resilient elements 89 are fixed. These resilient elements bear, below, on plugs 90 and, above, on a large thrust ball bearing 91 by means of a threaded ring 87. The ball stopper, on the other hand, rests in the circular pan of a profiled ring 92 coming to rest on the inner peripheral edge of the aforesaid circular opening 76 provided in the plate. mobile 6.
This arrangement is such that in fact the entire device for fixing and driving the workpiece is normally supported in perfect balance by the base thus formed and which allows this assembly to be maintained. at a slight distance from the fixed base 7 and to be able to turn easily with a very reduced force around the vertical axis passing through the center of said circular window 76. On the axis 61, diametrically with respect to said circular opening 76, is keyed a toothed wheel 93. The movable plate ¯6 carries two more supports 94-95 also crossed by the aforesaid axis 61 which carries, in said supports, by the linings 96-97 Between the toothed wheel 93 and said supports 94 -95 are arranged intercalary nozzles, respectively 98-99.
Said supports serve, towards one end, to support an intermediate axis 10C on which are wedged, respectively, the pinion 101 and the toothed wheel 102. Said pinion 101 normally meshes with
<Desc / Clms Page number 7>
the toothed wheel 93 keyed to the aforesaid axle 61 and the toothed wheel 102 normally engages with the middle toothed part 52 of the tubular support 1. As a result, the axle 61 and therefore also the threaded ends 72-73, are driven in rotation by the tubular support 1 at an angular speed proportional to the angular speed of this support.
Above all, the two aforementioned bearings 4-5 are braced by a rigid rod 103, the two ends 104-105 of which are threaded and carry tightening nuts 106-107 respectively, which rest on distribution washers, respectively 108 -109. Between said upper parts of the bearings 4-5 is fixed the tubular bridge 110 secured by welding to eccentric end pieces 111-112. The purpose of the eccentricity is to tension the belts 140. The holes 113-114 are used to allow a lever to bear in order to move said bridge 110 around its longitudinal axis.
On this tubular bridge are fixed, by split legs, respectively 115-115 'and 116-117, chairs, respectively 118 and 119, the aforementioned legs being firmly tightened by bolts such as, respectively, 120-121. On the chair 118 is fixed, by bolts 122, an electric motor 123 whose axis 124 carries, keyed, a grooved pulley 125; on the second chair 119 is fixed, by bolts 126, a second electric motor 127 whose shaft 128 carries, keyed, a grooved pulley 129.
On the tubular bridge 110 are mounted idly two twin grooved pulleys 130 and 131 which, for example, come in a single piece. These twin pulleys bear on said tubular bridge 110 by means of bearing 132-133 and these twin pulleys are prevented from moving axilamentally by stop rings, respectively 134-135. secured to said tubular bridge 110 by screws, 136-137 respectively.
Between the grooved pulley 130 and the grooved pulleys 125-128 of the electric motors, respectively 123-127, are mounted sets of belts, respectively 138-139; between the grooved pulley 131 and the aforesaid grooved pulley 53 keyed to the tubular support 1, is mounted a set of trapezoidal belts 140.
Finally, as an additional device, more especially for driving the carriage, in its threading operation, is mounted the jaw drive device proper formed substantially by a base 141 fixed to the carriage of the machine, for example by the intermediary of screws 142. In this base are arranged two jaws 143-144 kept slightly apart 8- by a spring 145. These two jaws can be brought together by a small mechanism constituted by a handle 146 mounted at the end of a pin 147, the other end of which carries a disc 148 in which are fixed eccentrically, diametrically opposed, two lugs 149-159.
The lug 149 is engaged in a small connecting rod 151, the other end of which is secured to the jaw 144 by a pivot 152; the second lug 150 is engaged in one of the ends of a connecting rod 153, the other end of which is crossed by a pivot 154 partially inserted into the second jaw 143.
Finally, on the side of this device, to the right of the axis 147, is placed a small fork 155 traversed by an end of the axis 156 on which is articulated a lever 157. Below, this lever has a susceptible finger 158. to engage in a recess 159 of the lower disc 148. The jaws 143-144 are threaded in such a way that, when they are driven by the tubular elements 72-73, they cause the displacement of the carriage in such a way. that the tool fixed to the latter, by means of a suitable fixing device, carries out the filtering of the workpiece A, over a variable, predetermined length.
The operation of the device thus produced and applying the procedure
<Desc / Clms Page number 8>
The die of the invention is substantially understood as follows: the part A, the two ends of which are to be machined, is introduced into the tubular support 1 'and is firmly secured thereto by the pressure effect of the clamping brackets placed in works in the end pieces 20-21 of said tubular support. By the very fact of its fixing by such means and under such conditions, part A is automatically placed with its longitudinal axis perfectly horizontal.
One or the other of the electric motors 123 or 127 - depending on the desired speed of part A- is switched on, whereby said part A is driven in a continuous rotational movement, simultaneously, l The lower axis 61 is rotated at an angular speed correlative to that of said part A via the toothed part 52 of the tubular support 1, the toothed wheel 102, the pinion 101 and the toothed wheel 93. Consequently, rotate at such a speed correlates the threaded ends 72 and 73. To perform the spinning operation, before engaging the threading tools, it suffices to bring the jaw device 143-144 to the threaded end 72, to maneuver the lever 146 so as to engage said jaws with the tubular elements 72-73.
At this moment, the tools can be engaged successively, for example in the manner of a revolving lathe and preferably with the collaboration of an apparatus to be copied as shown diagrammatically in FIG. 2. The operation of such an apparatus to be copied is known and it is therefore superfluous to develop it in this case. When the threading operation is complete, the contact of the stops 160-161 with the finger 157 causes the jaws 143-144 to trigger and allows the tubular elements to be released .72 -73.
Nevertheless, according to a very particular characteristic of the invention, it is possible, using such a copying machine, with the preferential - but not exclusive - collaboration of the device for fixing and driving the part such as this. as previously described, produce internal and / or external threads with exceptional precision, speed and finish. Indeed, said threads can be executed by successive micrometric passes but at very high speed, so that the thread is produced very quickly in an absolutely '' manner, automatic in the essential phases of machining.
When one of the ends is thus placed in a suitable position with respect to the tools, the entire mobile device of the device is then firmly secured to its fixed lase, preferably by means of a pneumatic device ( not shown in the accompanying drawings). This pneumatic device can be produced in any suitable manner, given that it suffices for it to be capable of stressing the securing members between said mobile assembly and the underlying fixed part.
For this purpose, preferably, said pneumatic installation will be produced in such a way that it is capable of exerting a traction, downwards of the bolts engaged in the grooves 77-80, the tensile force thus. operated by the pneumatic device acting against the elastic system housed in the pivoting device between the mobile and fixed plates, respectively 6 and 7.
When the first end of part A is thus correctly machined, it will suffice, in application of the method of the invention, to release the pneumatic pressure, the purpose of which is to separate the movable plate 6 from the fixed plate under- 7 under the reaction effect of said elastic system. At this moment, by a relatively very small thrust force, the entire mobile assembly is made to rotate around the vertical axis X-X, so as to bring the second end of part A in the presence of the tools. Said moving equipment can again be centered by any ad hoc device (not shown).
EMI8.1
and the d: ispcsitjf the lamatique will once again be able to operate and secure the mobile assembly to the underlying fixed part.
The second end of part A can
<Desc / Clms Page number 9>
thus be machined under the same conditions of ease, speed and safety as the first. The part having thus been machined at both ends, it will suffice to release the skid devices of the two end parts
20-21, remove part A by longitudinal translation and replace it with a new part and start the operational cycle again.
According to the desired rotation speed for machining the part
A, either the motor 123 or the motor 127 can be switched on. It goes without saying that the same device could be produced using a single motor to which would be added a speed reducer or possibly a speed variator. depending on the machining problems envisaged.
It also goes without saying that the device which has just been described in detail is in no way restrictive and that both the fixing means and the drive and control means can be replaced by any equivalent means. or function equivalent to those disclosed herein.
The invention extends both to the process per se characterized by the different phases by which the part can be machined under the favorable conditions described above as to any device, apparatus or machine allowing the application of this process.
CLAIM AT IONS.
1 .- Process for performing processing operations, more especially at the end of tubular elements, characterized in that it consists substantially in immobilizing the part in a rotating support around a vertical axis; driving said workpiece in rotation about its longitudinal axis by said support; in subjecting one end to the successive action of the various machining tools in proportion to the work to be performed; in rotating the part and its support by 1800 around the vertical axis of said support and in subjecting the other end of the part to the action of the machining tools in proportion to the work to be performed.