BE562655A - - Google Patents

Info

Publication number
BE562655A
BE562655A BE562655DA BE562655A BE 562655 A BE562655 A BE 562655A BE 562655D A BE562655D A BE 562655DA BE 562655 A BE562655 A BE 562655A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
valve
pressure
pipe
terized
charac
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE562655A publication Critical patent/BE562655A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B64AIRCRAFT; AVIATION; COSMONAUTICS
    • B64FGROUND OR AIRCRAFT-CARRIER-DECK INSTALLATIONS SPECIALLY ADAPTED FOR USE IN CONNECTION WITH AIRCRAFT; DESIGNING, MANUFACTURING, ASSEMBLING, CLEANING, MAINTAINING OR REPAIRING AIRCRAFT, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; HANDLING, TRANSPORTING, TESTING OR INSPECTING AIRCRAFT COMPONENTS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B64F1/00Ground or aircraft-carrier-deck installations
    • B64F1/28Liquid-handling installations specially adapted for fuelling stationary aircraft

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Aviation & Aerospace Engineering (AREA)
  • Loading And Unloading Of Fuel Tanks Or Ships (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention se rapporte à un dispositif pour ravi- tailler plusieurs systèmes indépendants l'un de l'autre par une pompe dont le côté qui débite peut être relié au côté   asniration   en dépendance de la pression qui règne dans la conduite de délivrance. 



   Dans des dispositifs de ce genre, lorsque par exemple on ferme une conduite de délivrance et que par suite de cela on la rend pratiquement sans pression par mise en communica- tion avec le côté aspiration, on ne dispose plus, dans les autres conduites de délivrance, d'une pression suffisante pour déplacer les quantités débitées élevées chaque fois nécessaire. 



   Suivant l'invention, entre le côté de refoulement de la pompe et la conduite d'écoulement en retour de chaque système de délivrance, se trouve monté un dispositif d'arrêt avec un piston qui est soumis à une différence de pression se réglant en dépendance de l'ouverture de la soupape   d'écou-   lement en retour de telle sorte que le dispositif d'arrêt ferme la conduite lorsque la soupape d'écoulement en retour s'ouvre. Cette pensée inventive peut être réalisée de diffé- rentes manières. Il est possible de prendre la différence de pression à la conduite d'écoulement en retour elle-même. 



   Il est possible aussi d.e faire appel à la conduite de   délivran-   ce elle-même pour créer la différence de pression. Dans une forme de réalisation dans laquelle existent deux conduites de délivrance indépendantes l'une de l'autre, les deux disposi. tifs d'arrêt peuvent être aussi relies l'un à l'autre et montés dans un carter ou enveloppe'.

   Il est important d'obtenir 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la formation d'une différence de pression aussi grande que possible pour avoir un mouvement en sens unique de la soupape*   D'autres   perfectionnements et structures   avantageu-   ses sont exposés à l'aide des dessins annexés.   On   y voit, en : - figure l,un schéma de branchement d'un disposi- tif conformé suivant l'invention; - figure 2, une coupe par un dispositif de soupape à compensation conformée suivant l'invention; - figurer une coupe longitudinale dans un relais      ou soupape de pré-réglage conformée suivant l'invention; - figure 4, une coupe longitudinale à travers la soupape d'écoulement en retour; - figure 5, une coupe par un robinet à quatre voies dans une forme de réalisation modifiée par rapport à la figure 1;

   - figure o,un schéma d'une installation suivant l'invention; - figure 7, une coupe partielle dans le siege d'une soupape de commande de retour de conformation particu- lière utilisée pour la réalisation de l'invention. 



   Les figures 1 à   7 se   rapportent à une installation comprenant deux systèmes de délivrance, dans laquelle les deux dispositifs d'arrêt sont associés en un ensemble   qui   est désigné aussi comme dispositif de soupapes à compensa- tion, tandis que les figures 7 et se rapportent à une installation avec un nombre quelconque de systèmes de délivrai -ce, dans laquelle, pour chaque système de délivrance, on a prévu un dispositif d'arrêt partioulier. 



   Dans la. forme de réalisation suivant les figures 
1 à 5, les différences de pression sont formées à l'aide   .d'une   part, d'un tube de Pitot monté à proximité du dispositif de , soupapes à compensation et, de l'autre côté   d'un   tube de Ventu 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 -ri qui est disposé à l'extrémité de la conduite de délivrance rigide. Le tube de Pitot livre par conséquent une très forte pression, pratiquement la pression de refoulement de la pompe augmentée de la pression dynamique existant à chaque instant, tandis que le tube de Venturi livre une pression très basse, à   savoir,la   pression statique à l'extrémité de la conduite de délivrance rigide diminuée de la chute de pression qui se produit dans le (rétrécissement du tube de Venturi par suite de l'élévation de vitesse. 



   Dans cette forme de réalisation suivant les figures' 
1 à 5, la différence de pression qui se règle dans la   condui=   te de délivrance à grandes quantités délivrées produit une fermeture de l'autre système de délivrance dans lequel, par fermeture de la conduite de délivrance, la mise en communica- tion avec le côté aspiration de la.pompe a été réalisée. 



   Dans ce dispositif à soupapes à compensation   combi-   nées,il n'est pas besoin d'une charge par ressorts. Dans . l'autre forme de réalisation, par contre, qui est re pésen- tée aux figures 6 et   7,   le piston du dispositif d'arrêt est avantageusement maintenu par une charge de ressort dans une position qui correspond à la soupape ouverte. 



   A la figure 1, on a désigné par 1 une pompe centri- fuge comme il en est disposé généralement sur un wagon-citer-   ne.   Cette pompe centrifuge 1 doit desservir deux tuyaux sou- ples de ravitaillement 2 et 3 qui, de la manière habituelle, sont enroulés dans l'espace d'équipement d'un wagon-citerne sur des tambours 4 et 5. A l'extrémité de chaque tuyau souple 
2,   3,   est agencé, d'une manière qui n'est pas représentée plus complètement, un dispositif d'arrêt du débit 6,7 qui a par exemple la forme d'un pistolet.

   Dans l'exemple de forme de réalisation, on admettra que les plus grands débits délivrée par les deux tuyaux souples de ravitaillement   2,3   sont égaux 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 et que, indépendamment de la grandeur du débit, on maintient une pression constante directement auxdispositifs d'arrêt de débit délivré 6,7- Cette pression peut s'élever par exem- ple à 3,5 atmosphères relatives. En raison des résistances de conduites entre la manche de refoulement de la. pompe 1 et le dispositif d'arrêt de délivrance 6,7, la pression dans la manche de refoulement de la pompe peut s'élever à environ 6 atmosphères relatives. 



   La pompe aspire le combustible de la citerne ou réservoir du wagon- citerne par une conduite 8, un filtre d'aspiration 9, un séparateur d'eau 10 et une conduite.11. 



  Elle refoule alors le combustible par une conduite dedélivran- ce générale 12 à Lui dispositif à soupapes à compensation qui est désigné de manière générale par 13. De là l'une des condui -tes de délivrance particulière   14,   va, par un filtre 15, une conduite sous pression   16,   un débit-mètre 17 et un tube de Venturi 18, à un   robine-t   à quatre voies 19 (avec un   pàssage   direct). De là part, pour une position correspondante du robi- net à quatre voies, une conduite 20 jusqu'au tuyau de ravi-   taillement   3. Il faut alors que le tube de Venturi 18 soit rapproché autant que possible du tuyau de ravitaillement 3 pour que l'on puisse agencer le tube de Venturi 18 aussi en position 21 représentée en traits mixtes.

   Le robinet à quatre voies 19 avec les conduites 22 et 23 est sans importance pour l'invention en sorte qu'on n'y reviendra pas. Pour être complet seulement, on observera qu'on peut aussi pomper dans le sens de la vidange, un liquide d'un réservoir qui se trouve à l'extérieur, par exemple du   réservoir   d'un avion. Dans ce but la conduite 23 revient par la conduite 24 au tuyaud 'as- piration de la pompe 1. 



   Du dispositif à soupapes à compensation 13 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 part un autre dispositif de délivrance indivuel 25 avec des parties semblables, jusqu'au tuyau de ravitaillement 2 en sor- te que pour ces parties, on a utilisé les mêmes.signes de référence 15 à   24.   De chacune des conduites de délivrance      individuelles 14, 25 part une conduite de dérivation 26,27 dans laquelle est montée .une soupape de   commande   d'écoulement en retour 28, pour revenir au côté aspiration 29 de la pompe 1. 



   Le dispositif à soupapesà compensation 13 comprend, comme on le voit en particulier à la figure 2, deux corps de soupapes reliés entre eux 30, 31 qui coopèrent chacun avec un siège de soupape 32, 33. A la manche d'entrée 34 est fixée par brides la conduite générale de délivrance 12, tandis que de la manche d'évacuation 35-part la conduite de délivrance individuelle.14 et de la manche d'évacuation 36, la conduite de délivrance individuelle 25.      



   Sur une tige de-soupape commune 37, sont en outre montés deux pistons 38, 39. Le piston 38 est monté pour se . déplacer dans un cylindre 40 de telle sorte qu'on ait deux espaces de travail 41, 42, l'espace de travail 42 étant sépa- ré par un presse-étoupe 43 de l'espace restant du dispositif à soupapes à compensation 13. Le piston 39 est déplaçable de manière correspondante dans un cylindre 44, detelle sorte qu'on ait deux espaces dé travail 45 et 46, l'espace de tra- vail 45 étant séparé par un presse-étoupe   47   de la partie restante du dispositif à soupapes. L'espace de travail 45 est en communication par une conduite 48 et un tube de Pitot 
49, avec l'intérieur de la conduite de délivrance individuelle 
25.

   De manière correspondante, l'espace de travail 42 est en communication par une conduite 50 et un tube de Pitot 51 avec l'intérieur de la conduite de délivrance particulière   14.   L'es- pace 41 est en communication, par une conduite 52, avec le 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 rétrécissement du tube de Venturi   18 ,   respectivement 21. 



  De manière correspondante, l'espace 46 est en communication, par une conduite 53, avec l'autre oube de Venturi 18, respec- tivement 21. Par suite, sur le piston 38 agissent, d'un côté la pression statique du rétrécissement du tube de Ventu- ri 18, respectivement 21, et d'un autre' côté la pression   dy-.   namique augmentée de la pression statique à l'endroit du tube de Pitot 51, la pression statique à l'endroit du tube de Pitot 51 étant plus élevée, de la valeur   deµ   résistances entre le tube de Pitot 51 et le tube de Venturi 18, respective -ment 21. Il faut prendre en considération ici la diminution de la pression statique par le rétrécissement du tube de Venturi. 



   Les circonstances relatives au piston 39 sont analogues, en sorte que dans chaque cas on obtient une dif- férence de pression relativement élevée. Les deux soupapes de commande d'écoulement en retour 28 présentent un corps de soupape 54 qui est pressé sur son siège 56 par un ressort 55. Cette soupape 54 peut s'ouvrir à l'encontre du ressort par un piston 57 qui peut se déplacer dans une partie cylin- drique de l'enveloppe de soupape 58 et qui est attaquée,par l'intermédiaire de conduites   58,   60, par une pression qui s'établit derrière une soupape de réduction de pression 61. 



  Cette soupape de réduction de pression est raccordée par une conduite 62 à la conduite de délivrance principale 12. En principe, pourtant, la pression de la conduite de délivrance principale 12 pourrait influencer directement le piston 57 de la soupape de commande d'écoulement en retour.   L'introduc--   tion de la soupape de réduction de pression 61 est   reconunan-   dable cependant 'Jour exclure les variations de pression dans la conduite de délivrance   12.   



   L'actionnement du piston 57 de la soupape de com- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 mande d'écoulement en retour 28 se fait à l'aide d'une soupa- pe de relais ou de pré-commande 63 qui consiste en un tiroir de commande 64 agencé de manière   déplaçable.dans   une enveloppe 65 et se trouvant sous l'action d'un ressort 66 dont on peut modifier.la tension à l'aide d'une poignée 67. Le tiroir de commande 64 présente une gorge de commande annulaire 68. 



  Il est en relation par une tige 69 avec une membrane 70 ser- rée dans une enveloppe et avec une membrane 72 serrée dans une autre enveloppe 71. Une des faces de la membrane 70 est soumise, par une conduite 73, à la pression statique provenant   .   du tube de Venturi 18, respectivement 21.Les faces de la membrane 72, au contraire, sont, par des conduites 74, 75, en communication avec deux points 76, 77 de.l'élément de 
 EMI7.1 
 tuyau lÓ. La soupape de pré-commande 64 se trouve donc sous l'influence de la pression statique (par la conduite 73) qui est corrigée du rapport des hauteurs des résistances aux :deux points 76 et 77. Cette correction correspond aux résis- tances qui s'établissent le long du tuyau de ravitaillement souple 2, respectivement 3. 



   Lors d'une élévation de pression statique dans le tube de Venturi 18, respectivement 21, le tiroir de commande 
64 est déplacé à l'encontre de la résistance du ressort 66 de telle sorte que la gorge de commande 68 établit une commu- nication entre les conduites 59 et 60 en sorte que maintenant la face supérieure du piston 57 de la soupape de commande d'é- coulement en retour 28 est soumise à la pression réduite par la soupape de réduction 61 de la conduite de délivrance principale 12. Par suite, la soupape de commande d'écoulement en retour 28 s'ouvre en dépendance de cette pression statique. 



   La face d'attaque au dessus du piston 57 se trouve par une conduite 78 de faible section, en communication avec 
 EMI7.2 
 .,.....-'61""""'" la conduite 23 qui est reliée à la manche d'aspiration 29 de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 la pompe. De cette manière, cette chambre d'application de pression est de nouveau vidée lorsque le rétrécissement de commande ou de distribution 68 a interrompu la communication entre les conduites 59 et 61. La petite section de la conduite 
78 assure que lorsque la pression s'applique sur le piston 57 une petite quantité seulement de l'agent sous pression s'écou- le sers la conduite d'aspiration. 



   La conduite qui mène au bras extensible est repré- sentée à la figure 1 par 81. Une possibilité de délivrance de ce genre 'est prévue que pour les wagons-citernes qui desservent en particulier des réservoirs d'avions. Par le robinet à quatre voies 19, on peut aussi brancher la pompe 1 sur le bras extensible 81. A la figure 5, on a représenté une conformation avantageuse sous ce rapport du robinet à quatre voies. Il comprend, de manière   connue   en soi, une enveloppe 
19 et un boisseau de robinet 82 avec un canal de passage 83. 



   Décalés chaque fois l'un par rapport   à l'autre   de 90  dé- bouchent dans l'enveloppe   19'.le   conduit 16 venant de la pompe 
1, le conduit 81 menant au bras extensible, le conduit 23 ramenant à l'aspiration 29 de la pompe et le conduit de déli- vrance 20 allant au tuyau souple 3 ou 2, respectivement. 



   L'enveloppe 19 du robinet à quatre voies est pourvue, faisant un angle de   45    avec ses quatre raccordements, d'alésages 
84, 85, 86,87. Les alésages 86, 87 opposés diamétralement sont reliés par une conduite 88 et 89 chaque fois à la conduite de pression 16, tandis que les conduits 84 et 85 également opposés diamétralement sont reliés entre eux par une conduite 90 qui mène par une conduite 91 au côté de mise sous pression de la membrane 70 de la soupape de pré- commande 63. Une telle conformation du robinet à quatre voies      n'est avantageuse que dans le cas où la pression statique 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 derrière le robinet est reprise par exemple directement avant le robinet de soutirage 6, 7. 



   Lorsque maintenant, comme le montre la figure 5, le boisseau 82 du robinet à quatre voies se trouve dans l'une de ses quatre positions intermédiaires, ou deux des conduites 16, 81, 23 et 20 ne sont pas en communication entre elles, le boisseau établit par le canal 83 une communication telle que la membrane 70 est soumise à la pression de refoulement de la pompe par l'intermédiaire du conduit 16. Une telle position est représentée par exemple à la figure 5. De cette manière, la pompe est assurée de fonctionner aussi dans ce cas et elle est   commutée   automatiquement par la soupape de pré-commande 63 et la soupape de commande d'écoulement en 
1 retour 28 sur l'écoulement en retour libre, dès que la pompe débite vers le robinet à quatre voies fermé. 



   'Suivant la figure   6,   on a prévu sur un wagon- citerne une pompe 101 qui peut aspirer du combustible liqui- ' de d'un réservoir 103 agencé sur le wagon-citerne, en passant par un séparateur d'eau intermédiaire 102. De façon connue, dans la conduite d'aspiration 104 entre le réservoir 103 et le séparateur. d'eau est intercalée une soupape 105 commandée par de l'air et un filtre d'aspiration 106. Du séparateur   . d'eau   102, le combustible liquide s'écoule par une conduite 
107 directement vers le c8té aspiration de la pompe. 



   La pompe 101 est calculée pour ravitailler deux conduits de soutirage dont les robinets ou vannes de soutira ge portent les indications   108   et 109. Ces robinets de souti- rage 108e  e t   109 sont agencés à l'extrémité des tuyaux sou- ples 110 et   111   qui sont enroulés sur des tambours d'emmagasi- nement de tuyaux souples. 



   Pour assurer que la pompe 101 puisse   indépendam-   ment refouler vers la conduite de soutirage 110 aussi bien que 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 vers la conduite de soutirage 111 des quantités des liquides considérablement différentes l'une de l'autre, on a agencé dans les deux conduites de dérivation de délivrance 113, 114, de la conduite de refoulement 112 de la pompe, deux soupapes de compensation ou d'équilibrage désignées de   maniè-   re générale par   Il'7,   118. Chacune de ces soupapes d'équili- brage ou de compensation 117, 118 présente un corps de soupa- pe 115 qui doit coopérer chaque fois avec un siège 116.

   La soupape de compensation 117 commande l'accès du liquide à la dérivation de conduite de délivrance 119 tandis que la soupape de compensation 118 commande l'accès du liquide à la dérivation de conduite de délivrance 120. Chaque conduite de délivrance 119, 120 est raccordée à un filtre 122   d'où   part chaque fois une conduite 123 passant par un compteur   124   et allant à un robinet à quatre   voies 125.   De chaque robinet à quatre voies 125 part une conduite 126 vers un tube de Venturi 127 qui est   moté¯à   l'extrémité de la conduite rigide et qui est raccordée à une extrémité du tuyau souple 110 respectivement 111 par seulement une courte manche 128. 



   Chacun des deux robinets à quatre voies 125 pos- sède quatre raccordements 129,130, 131 et 132. Les raccor- dements 131 sont raccordés chaque fois à un bras extensible 121 de type connu qui ne sera pas décrit plus en détails. Les raccordements 129 et 132 se trouvent dans la conduite de refoulement principale qui vient d'être décrite, et les raccordements 130 établissent une liaison des deux systèmes d'alimentation 119,   12u 'par   l'intermédiaire d'une conduite 175. 



   Au corps d'arrêt 115 de la soupape de condensation 117 est relié , par une tige, un piston 133 sur lequel un ressort 135 agit dans le sens d'ouverture de la soupape. De manière correspondante, au corps de soupape 116 de la soupape 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 de compensation 118 est relié un piston 134 sur lequel un ressort 136 agit dans le sens de l'ouverture de cette soupape      Les pistons 133, 134 sont montés dans la partie cylindrique fermée de leur   enveloppe   137 de telle sorte qu'il y ait chaqué fois deux espaces de cylindre 138, 139. 



   De la conduite de refoulement 119, respectivement 120, reviennent chaque fois un tuyau de dérivation 142 et une conduite 143 vers le réservoir 103. Dans ces conduites 142, 143 est branchée chaque fois une soupape de commande d'écoulement en retour qui est'désignée de manière générale par   144.   Elle comprend un corps de soupape 145 et un siège de soupape 146 . Par un ressort 147 qui   s'applique d'un     -côté   contre une partie de l'enveloppe 148 et de l'autre côté contre un piston 149, le corps de soupape 145 est pressé sur son siège 146 et de ce fait la soupape de commande   dtécou-   lement en retour est fermée. Au-dessus du piston 149 est -prévu¯., dans l'enveloppe 148, un espace de travail 150 qui est raccordé par une conduite 178 à un agencement 179 de soupapes de pré-commande.

   Cet agencement de soupapes de commande, comprendfdans l'exemple de forme de réalisation, chaque fois deux soupapes de pré-commande   180,181   pour ré- gler aussi bien l'écoulement du fluide sous pression vers la chambre de travail 150 que son écoulement hors de celle-ci. 



  Chacune des deux soupapes de pré -commande 180, 181 présente un piston renforçateur 182 qui est monté de manière à pouvoir se déplacer dans un cylinfre 183. Sur le piston 182 agit un ressort   185   qui s'appuie d'un côté contre le piston et de l'autre côté contre un plateau à ressort   186   monté à coulissement dans le cylindre 183 et qui peut être réglé axia- lement d'une manière non représentée. Les espaces en dessous des deux pistons 182 sont en   communication,,   de manière non 
 EMI11.1 
 /montrée, avec rpoint d' ecoulementv par exemple avec le côté j'aspiration de la pompe 101. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Le rétrécissement 153 dans le tube de Venturi 127 se trouve, par une conduite 193 (dans l'exemple de forme de réalisation, par raison de sécurité, on a prévu deux conduites) et un raccordement   194.en   communication avec un espace 154 du corps de soupape 180. Dans un espace 195 qui est séparé de l'espace 154 par un siège de soupape 171,   plonge   une tige de soupape 170 qui est guidée de manière étanche dans le corps de soupape 180 et qui est fixée au piston 182 agencé dans celui-ci.

   Cette tige de soupape 170 peut fermer' le siège 171 prévu entre les espaces 195 et   154.   Dans la ti- ge 170 existe un alésage longitudinal   172   qui débouche-dans une ouverture transversale 13 pour ainsi mettre en   communica-   tion le raccordement de liquide sous pression 194 et l'espace 154 avec l'espace 174 en-dessous de   l'un   des pistons 182. 



   La soupape de pré-commande 181 commande l'écoule- ment hors de la chambre de travail 150 de la soupape de   coimnah   -de d'écoulement en retour- Sa manche de raccordement   176   est raccordée dans ce but par une conduite 177, à la condui- te 143 vers l'ajutage de mélange au côté aspiration de la pompe 101. Dans l'espace 188 qui fait suite à cette manche de raccordement, est agencé un corps de soupape 189, qui, par une tige 190 guigée de manière étanche à travers le corps d'enveloppe de soupape   181,   est reliée avec le piston 182 agencé dans celui-ci.

   Les espaces de travail   174   des deux pistons sont en communication   l'un   avec   l'autre   par un canal 152 en sorte que les deux espaces de travail 174 sont tou- jours en communication par le trou transversal 173 et   ltalé-   sage longitudinal 172, avec le rétrécissement 153.du tube de Venturi 127. ' 
Dans les tubes de dérivation   142   se trouve monté cha-que fols un tube de Venturi   140   dont le rétrécisse- ment est en communication, par une conduite   141,   avec la cham. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 bre du cylindre 138. Le tube de dérivation 142 devant le tube de Venturi 140 est d'autre part en communication, par une conduite 151, avec la chambre de travail 139. 



   Si maintenant, comme décrit plus haut, la soupape      de commande d'écoulement en retour 144 s'ouvre en dépendance de la pression dans le rétrécissement 153 du tube de Venturi 127, on obtient, par l'écoulement dans le tube de dérivation   142,   une diminution de pression dans le rétrécissement du tube de Venturi   140.   De ce fait, la pression qui règne dans la chambre de travail 139 peut déplacer le corps d'arrêt 115 en direction de fermeture et peut provoquer la fermeture dotal dans certains cas. 



   Comme il est représenté en pointillés à la figure 6, la chambre ou espace de travail 138 peut être raccordée non au rétrécissement du tube de Venturi 140, mais à la fente '155 qui est prévue entre le corps d'arrêt 145 et le siège 146 de la soupape de commande d'écoulement en retour. Dans ce but, près du siège 146 (voir figure 7) on a prévu un alésage 156 qui est relié à l'espace de cylindre 138 par une conduite   157   Lors de l'ouverture de la soupape de commande dtécoulemetit en retour 144 en dépendance dela pression dans le rétrécisse- ment 153 du tube de Venturi 127, il se produit de nouveau une chute de pression dans l'espace 138, qui suffit pour dé- placer le corps d'arrêt 115 dans le sens de la fermeture où pour produire une fermeture complète. 



   Comme on l'a représenté en traits mixtes à la moi- tié gauche de la figure b, la conduite 178 de l'agencement 179 de soupapes de pré-commande peut être reliée par une conduite 187 avec la chambre de travail 139 de la soupape de compen- sation 117- Dans ce cas, la pression dans le rétrécissement 153 du tube de Venturi 127 agit donc directement sur la   soupa,   pe de compensation 117 de telle sorte que lorsque la pression 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 s'élève dans le rétrécissement du tube de Venturi, elle ferme la soupape de compensation. 



    REVENDICATIONS.-   
1.- Dispositif pour ravitailler plusieurs sys-   tèmes   indépendants l'un de l'autre au moyen d'une pompe dont le côté de refoulement peut être relié au côté d'aspira- tion en dépendance de la. pression de la conduite de délivrai -ce, à l'aide d'une soupape de commande d'écoulement en retou   r,   caractérisé en ce qu'entre le côté de refoulement de la pompe et la conduite d'écoulement en retour (26,   142)   est intercalé un dispositif d'arrêt (30,31,115,116) avec un piston (38, 39, 133,   134)   qui, en dépendance d'une différen- ce de pression qui se codifie par suite de l'ouverture d'une soupape de commande d'écoulement en retour (54,   145)

  .   est soumis à une action telle que lors de l'ouverture de la soupape de commande d'écoulement en retour, le. dispositif d'arrêt se ferme.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to a device for supplying several systems independent of one another by a pump, the side which delivers can be connected to the suction side depending on the pressure which prevails in the delivery pipe.



   In devices of this kind, when, for example, a delivery line is closed and as a result it is rendered practically pressure-free by communication with the suction side, the other delivery lines are no longer available. , sufficient pressure to move the high output quantities whenever necessary.



   According to the invention, between the discharge side of the pump and the return flow line of each delivery system, there is mounted a shut-off device with a piston which is subjected to a pressure difference which is adjusted in dependence. opening the return flow valve so that the shut-off device closes the line when the return flow valve opens. This inventive thinking can be achieved in different ways. It is possible to take the pressure difference at the return flow line itself.



   It is also possible to use the delivery line itself to create the pressure difference. In an embodiment in which there are two delivery pipes independent of each other, the two disposi. Stop tifs can also be interconnected and mounted in a housing or enclosure.

   It is important to obtain

 <Desc / Clms Page number 2>

 forming as great a pressure difference as possible to have a one-way movement of the valve. Other advantageous improvements and structures are set forth with the aid of the accompanying drawings. In it can be seen, in: FIG. 1, a connection diagram of a device shaped according to the invention; FIG. 2, a section through a compensation valve device conforming to the invention; - Representing a longitudinal section in a relay or pre-adjustment valve conforming to the invention; - Figure 4, a longitudinal section through the return flow valve; - Figure 5, a section through a four-way valve in an embodiment modified with respect to Figure 1;

   - Figure o, a diagram of an installation according to the invention; FIG. 7, a partial section through the seat of a return control valve of particular conformation used for carrying out the invention.



   Figures 1 to 7 relate to an installation comprising two delivery systems, in which the two shut-off devices are combined in an assembly which is also referred to as a compensating valve device, while figures 7 and relate to to an installation with any number of delivery systems, in which, for each delivery system, a partial stop device is provided.



   In the. embodiment according to the figures
1 to 5, the pressure differences are formed using, on the one hand, a Pitot tube mounted near the compensating valve device and, on the other side, a Ventu tube

 <Desc / Clms Page number 3>

 -ri which is disposed at the end of the rigid delivery pipe. The Pitot tube therefore delivers a very high pressure, practically the discharge pressure of the pump increased by the dynamic pressure existing at each instant, while the Venturi tube delivers a very low pressure, namely the static pressure at the moment. The end of the rigid delivery line reduced by the pressure drop which occurs in the (narrowing of the Venturi tube as a result of the increase in speed.



   In this embodiment according to the figures'
1 to 5, the pressure difference which adjusts in the delivery line with large delivered quantities produces a closure of the other delivery system in which, by closing the delivery line, the communication with the suction side of the pump has been carried out.



   In this device with combined compensation valves, there is no need for a spring load. In . In the other embodiment, on the other hand, which is shown in Figures 6 and 7, the piston of the stop device is advantageously held by a spring load in a position which corresponds to the open valve.



   In Figure 1, 1 denotes a centrifugal pump as is generally disposed on a tank car. This centrifugal pump 1 must serve two flexible refueling hoses 2 and 3 which, in the usual way, are wound in the equipment space of a tank car on drums 4 and 5. At the end of each flexible hose
2, 3, is arranged, in a manner which is not shown more fully, a flow stop device 6, 7 which has for example the shape of a gun.

   In the exemplary embodiment, it will be assumed that the greatest flow rates delivered by the two flexible refueling hoses 2,3 are equal

 <Desc / Clms Page number 4>

 and that, regardless of the magnitude of the flow, a constant pressure is maintained directly at the delivered flow shut-off devices 6.7- This pressure can be, for example, 3.5 relative atmospheres. Due to the resistance of the pipes between the delivery sleeve of the. pump 1 and the delivery shut-off device 6.7, the pressure in the delivery sleeve of the pump can rise to about 6 relative atmospheres.



   The pump sucks the fuel from the tank or tank of the tank wagon through a line 8, a suction filter 9, a water separator 10 and a line 11.



  It then delivers the fuel through a general delivery line 12 to Him, a compensating valve device which is generally designated by 13. From there one of the particular delivery lines 14, goes, through a filter 15, a pressure line 16, a flow meter 17 and a Venturi tube 18, a four-way valve 19 (with a direct pass). From there, for a corresponding position of the four-way valve, a pipe 20 to the supply pipe 3. The Venturi tube 18 must then be brought as close as possible to the supply pipe 3 so that it is also possible to arrange the Venturi tube 18 in position 21 shown in phantom.

   The four-way valve 19 with the pipes 22 and 23 is of no importance for the invention so that we will not return to it. For completeness only, it will be observed that it is also possible to pump in the direction of emptying, a liquid from a tank which is located outside, for example from the tank of an airplane. For this purpose, the line 23 returns via the line 24 to the suction pipe of the pump 1.



   Of the compensating valve device 13

 <Desc / Clms Page number 5>

 Apart from another individual delivery device 25 with similar parts, up to the supply pipe 2, so that for these parts the same reference marks 15 to 24 have been used. From each of the individual delivery lines 14 , 25 leaves a bypass line 26,27 in which is mounted a return flow control valve 28, to return to the suction side 29 of the pump 1.



   The compensating valve device 13 comprises, as can be seen in particular in FIG. 2, two interconnected valve bodies 30, 31 which each cooperate with a valve seat 32, 33. To the inlet sleeve 34 is fixed. by flanges the general delivery pipe 12, while from the evacuation pipe 35-leaves the individual delivery pipe 14 and from the evacuation pipe 36, the individual delivery pipe 25.



   On a common valve stem 37, are further mounted two pistons 38, 39. The piston 38 is mounted for itself. move in a cylinder 40 so that there are two working spaces 41, 42, the working space 42 being separated by a stuffing box 43 from the remaining space of the compensating valve device 13. The piston 39 is correspondingly movable in a cylinder 44, so that there are two working spaces 45 and 46, the working space 45 being separated by a stuffing box 47 from the remaining part of the valve device . The workspace 45 is in communication by a pipe 48 and a Pitot tube
49, with the interior of the individual delivery pipe
25.

   Correspondingly, the workspace 42 is in communication by a conduit 50 and a Pitot tube 51 with the interior of the particular delivery conduit 14. The space 41 is in communication, by a conduit 52, with the

 <Desc / Clms Page number 6>

 narrowing of the Venturi tube 18, respectively 21.



  Correspondingly, the space 46 is in communication, via a pipe 53, with the other venturi blade 18, respectively 21. As a result, on the piston 38 acts, on one side, the static pressure of the constriction of the valve. Venturi tube 18, respectively 21, and on the other hand the pressure dy-. namic increased by the static pressure at the location of the Pitot tube 51, the static pressure at the location of the Pitot tube 51 being higher, by the value of µ resistances between the Pitot tube 51 and the Venturi tube 18, respectively 21. It is necessary to take into account here the decrease of the static pressure by the narrowing of the Venturi tube.



   The circumstances relating to piston 39 are similar, so that in each case a relatively high pressure difference is obtained. The two return flow control valves 28 have a valve body 54 which is pressed on its seat 56 by a spring 55. This valve 54 can be opened against the spring by a piston 57 which can move. in a cylindrical part of the valve casing 58 and which is attacked, via lines 58, 60, by a pressure which builds up behind a pressure reducing valve 61.



  This pressure reducing valve is connected by a line 62 to the main delivery line 12. In principle, however, the pressure of the main delivery line 12 could directly influence the piston 57 of the return flow control valve. . The introduction of the pressure reducing valve 61 is advisable, however, to exclude pressure variations in the delivery line 12.



   The actuation of the piston 57 of the control valve

 <Desc / Clms Page number 7>

 Return flow control 28 is effected by means of a relay or pre-control valve 63 which consists of a control spool 64 movably arranged in a casing 65 and located below the control valve. the action of a spring 66, the tension of which can be modified using a handle 67. The control spool 64 has an annular control groove 68.



  It is connected by a rod 69 with a membrane 70 clamped in an envelope and with a membrane 72 clamped in another envelope 71. One of the faces of the membrane 70 is subjected, by a pipe 73, to the static pressure coming from it. . of the Venturi tube 18, respectively 21. The faces of the membrane 72, on the contrary, are, by conduits 74, 75, in communication with two points 76, 77 of the element of
 EMI7.1
 pipe lÓ. The pre-control valve 64 is therefore under the influence of the static pressure (via line 73) which is corrected by the ratio of the heights of the resistances to: two points 76 and 77. This correction corresponds to the resistances which s 'establish along the flexible supply hose 2, respectively 3.



   When the static pressure rises in the Venturi tube 18, respectively 21, the control spool
64 is moved against the resistance of spring 66 so that control groove 68 establishes communication between lines 59 and 60 so that maintaining the upper face of piston 57 of the control valve. The return flow 28 is subjected to the reduced pressure by the reduction valve 61 of the main supply line 12. As a result, the return flow control valve 28 opens in dependence on this static pressure.



   The leading face above the piston 57 is located by a pipe 78 of small section, in communication with
 EMI7.2
 ., .....- '61 "" ""' "the pipe 23 which is connected to the suction sleeve 29 of

 <Desc / Clms Page number 8>

 the pump. In this way, this pressure application chamber is emptied again when the control or distribution constriction 68 has interrupted the communication between the lines 59 and 61. The small section of the line
78 ensures that when pressure is applied to piston 57 only a small amount of the pressurized medium will flow through the suction line.



   The pipe leading to the extendable arm is shown in Fig. 1 at 81. A possibility of delivery of this kind is provided only for tank cars which serve in particular aircraft tanks. By means of the four-way valve 19, the pump 1 can also be connected to the extendable arm 81. In FIG. 5, an advantageous configuration of the four-way valve has been shown in this respect. It comprises, in a manner known per se, an envelope
19 and a valve plug 82 with a passage channel 83.



   Each time offset with respect to each other by 90, the duct 16 coming from the pump opens into the casing 19 '.
1, the conduit 81 leading to the extendable arm, the conduit 23 leading to the suction 29 of the pump and the delivery conduit 20 leading to the flexible hose 3 or 2, respectively.



   The casing 19 of the four-way valve is provided, making an angle of 45 with its four connections, with bores
84, 85, 86.87. The diametrically opposed bores 86, 87 are connected by a pipe 88 and 89 each time to the pressure pipe 16, while the pipes 84 and 85 also diametrically opposed are connected to each other by a pipe 90 which leads through a pipe 91 to the side. for pressurizing the membrane 70 of the pre-control valve 63. Such a conformation of the four-way valve is only advantageous in the case where the static pressure

 <Desc / Clms Page number 9>

 behind the tap is taken for example directly before the draw-off tap 6, 7.



   When now, as shown in Figure 5, the plug 82 of the four-way valve is in one of its four intermediate positions, or two of the pipes 16, 81, 23 and 20 are not in communication with each other, the plug establishes through channel 83 a communication such that the membrane 70 is subjected to the delivery pressure of the pump through the conduit 16. Such a position is shown for example in Figure 5. In this way, the pump is guaranteed to operate also in this case and is switched automatically by the pre-control valve 63 and the flow control valve in
1 return 28 on the free return flow, as soon as the pump delivers to the closed four-way valve.



   According to Fig. 6, a pump 101 is provided on a tank car which can suck liquid fuel from a tank 103 arranged on the tank car, passing through an intermediate water separator 102. From known manner, in the suction line 104 between the reservoir 103 and the separator. water is interposed a valve 105 controlled by air and a suction filter 106. The separator. water 102, the liquid fuel flows through a pipe
107 directly to the suction side of the pump.



   The pump 101 is calculated to supply two draw-off conduits whose taps or draw-off valves bear the indications 108 and 109. These draw-off taps 108e and 109 are arranged at the end of the flexible pipes 110 and 111 which are wound on flexible hose storage drums.



   To ensure that the pump 101 can independently deliver to the draw-off line 110 as well as

 <Desc / Clms Page number 10>

 to the withdrawal line 111 quantities of liquids which are considerably different from each other, there are arranged in the two delivery bypass lines 113, 114, of the delivery line 112 of the pump, two compensation valves or balancing valve generally designated by II'7, 118. Each of these balancing or compensating valves 117, 118 has a valve body 115 which must cooperate with a seat 116 each time.

   The compensating valve 117 controls the access of liquid to the delivery line bypass 119 while the compensating valve 118 controls the access of liquid to the delivery line bypass 120. Each delivery line 119, 120 is connected. to a filter 122 from which leaves each time a pipe 123 passing through a meter 124 and going to a four-way valve 125. From each four-way valve 125 leaves a pipe 126 towards a Venturi tube 127 which is moté¯à the end of the rigid pipe and which is connected to one end of the flexible pipe 110 respectively 111 by only a short sleeve 128.



   Each of the two four-way valves 125 has four connections 129, 130, 131 and 132. The connections 131 are each connected to an extendable arm 121 of known type which will not be described in more detail. The connections 129 and 132 are located in the main delivery pipe which has just been described, and the connections 130 establish a connection between the two supply systems 119, 12u 'via a pipe 175.



   To the stop body 115 of the condensation valve 117 is connected, by a rod, a piston 133 on which a spring 135 acts in the opening direction of the valve. Correspondingly, to the valve body 116 of the valve

 <Desc / Clms Page number 11>

 compensation 118 is connected to a piston 134 on which a spring 136 acts in the direction of the opening of this valve The pistons 133, 134 are mounted in the closed cylindrical part of their casing 137 so that there is each time two cylinder spaces 138, 139.



   From the discharge line 119, respectively 120, each time return a bypass pipe 142 and a line 143 to the reservoir 103. In these pipes 142, 143 is connected each time a return flow control valve which is designated. generally by 144. It comprises a valve body 145 and a valve seat 146. By a spring 147 which is applied on one side against a part of the casing 148 and on the other side against a piston 149, the valve body 145 is pressed on its seat 146 and thereby the valve of return flow control is closed. Above the piston 149 is provided, in the casing 148, a working space 150 which is connected by a line 178 to an arrangement 179 of pre-control valves.

   This control valve arrangement comprises, in the exemplary embodiment, in each case two pre-control valves 180, 181 to control both the flow of the pressurized fluid to the working chamber 150 and its flow out thereof. -this.



  Each of the two pre-control valves 180, 181 has a booster piston 182 which is mounted so as to be able to move in a cylinder 183. On the piston 182 acts a spring 185 which bears on one side against the piston and on the other side against a spring plate 186 slidably mounted in cylinder 183 and which can be axially adjusted in a manner not shown. The spaces below the two pistons 182 are in communication, so as not
 EMI11.1
 / shown, with discharge point for example with the suction side of pump 101.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   The constriction 153 in the Venturi tube 127 is located through a conduit 193 (in the exemplary embodiment, for safety's sake, two conduits are provided) and a connection 194. In communication with a space 154 in the body. valve 180. Into a space 195 which is separated from the space 154 by a valve seat 171, a valve stem 170 which is sealingly guided in the valve body 180 and which is attached to the piston 182 arranged in this one.

   This valve stem 170 can close the seat 171 provided between the spaces 195 and 154. In the seat 170 there is a longitudinal bore 172 which opens into a transverse opening 13 to thereby communicate the liquid connection below. pressure 194 and space 154 with the space 174 below one of the pistons 182.



   The pre-control valve 181 controls the flow out of the working chamber 150 of the return flow control valve. Its connecting sleeve 176 is connected for this purpose by a line 177, at the bottom. conducts 143 to the mixing nozzle on the suction side of the pump 101. In the space 188 which follows this connecting sleeve, there is arranged a valve body 189, which, by a rod 190 sealed in a sealed manner through the valve shell body 181, is connected with the piston 182 arranged therein.

   The workspaces 174 of the two pistons are in communication with each other through a channel 152 so that the two workspaces 174 are always in communication through the transverse hole 173 and the longitudinal spreading 172, with the narrowing 153. of the Venturi tube 127. '
In the bypass tubes 142 is mounted cha-que fols a Venturi tube 140, the narrowing of which is in communication, via a pipe 141, with the cham.

 <Desc / Clms Page number 13>

 bre of the cylinder 138. The bypass tube 142 in front of the Venturi tube 140 is on the other hand in communication, via a pipe 151, with the working chamber 139.



   If now, as described above, the return flow control valve 144 opens in dependence on the pressure in the constriction 153 of the Venturi tube 127, one obtains, by the flow in the bypass tube 142, a decrease in pressure in the narrowing of the Venturi tube 140. Therefore, the pressure in the working chamber 139 can move the stopper body 115 in the closed direction and can cause dotal closure in some cases.



   As shown in dotted lines in Figure 6, the chamber or workspace 138 may be connected not to the constriction of the Venturi tube 140, but to the slot 155 which is provided between the stop body 145 and the seat 146. of the return flow control valve. For this purpose, near the seat 146 (see figure 7) there is provided a bore 156 which is connected to the cylinder space 138 by a pipe 157 When the control valve is opened the return flow 144 depending on the pressure in the constriction 153 of the Venturi tube 127, there again occurs a pressure drop in the space 138, which is sufficient to move the stopper body 115 in the direction of closure or to produce a pressure drop. complete closure.



   As shown in phantom on the left half of Figure b, the line 178 of the pre-control valve arrangement 179 may be connected by a line 187 with the working chamber 139 of the valve. 117- In this case, the pressure in the constriction 153 of the Venturi tube 127 therefore acts directly on the compensation valve, eg 117 so that when the pressure

 <Desc / Clms Page number 14>

 rises in the narrowing of the Venturi tube, it closes the compensation valve.



    CLAIMS.-
1.- Device for supplying several independent systems from one another by means of a pump, the discharge side of which can be connected to the suction side in dependence on the. pressure of the delivery line, by means of a return flow control valve, characterized in that between the discharge side of the pump and the return flow line (26, 142) is interposed a stop device (30,31,115,116) with a piston (38, 39, 133, 134) which, depending on a pressure difference which is codified following the opening of a return flow control valve (54, 145)

  . is subjected to an action such that upon opening the return flow control valve, the. shut-off device closes.


    

Claims (1)

2.- Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que dans chaque conduite de dérivation de la conduite de délivrance est agencé un dispositif à soupape / de compensation (115, 116) maintenu ouvert par un ressort (135, 136). 2.- Device according to claim 1, charac- terized in that in each branch pipe of the delivery pipe is arranged a valve / compensation device (115, 116) held open by a spring (135, 136). 3. - Dispositif suivant la revendication 2 carac- . (133, 134) térisé en ce que sur un piston/relié au corps d'arrêt (115, 116) du dispositif à soupape de compensation agit dans le sens de la fermeture une différence de pression produite par l'écoulement dans le tuyau de dérivation. 3. - Device according to claim 2 charac-. (133, 134) terized in that on a piston / connected to the stop body (115, 116) of the compensating valve device acts in the direction of closure a pressure difference produced by the flow in the discharge pipe. derivation. 4.- Dispositif suivant la. revendication 3, carac- térisé en ce que sur le piston (133,134) s'exercent d'un côté la pression statique dans le tuyau de dérivation (142) et d'autrepart la pression dans le rétrécissement d'un tube de Venturi (140) agencé dans le tuyau de dérivation <Desc/Clms Page number 15> 5. - Dispositif suivant la revendication 3, carac- térisé en ce que sur le piston (133,134) agit d'un côté la pression statique dans le tuyau de dérivation (142) et d'autre ¯part la pression dans l'intervalle de soupape de la soupape de, commande d'écoulement en retour (145). 4.- Device according to. claim 3, characterized in that on the piston (133,134) the static pressure in the bypass pipe (142) is exerted on one side and the pressure in the constriction of a Venturi tube (140) on the other. ) arranged in the branch pipe <Desc / Clms Page number 15> 5. - Device according to claim 3, charac- terized in that on the piston (133,134) acts on one side the static pressure in the bypass pipe (142) and on the other hand the pressure in the range of return flow control valve valve (145). 6.- Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que la pression dans la conduite de dérivation agit sur des dispositifs à soupapes de compensation (30,31, 115,116) de telle sorte que lorsque la pression s'accroît le dispositif de soupapes de compensation se déplace dans le sens de la fermeture. 6.- Device according to claim 1, characterized in that the pressure in the bypass line acts on compensation valve devices (30, 31, 115, 116) so that when the pressure increases the device of Compensating valves move in the closed direction. 7. - Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce qué l'ouverture de la soupape de commande d'é- coulement en retour produit elle-même la fermeture du dispo- sitif de soupapes de compensa tion. 7. Device according to claim 1, charac- terized in that the opening of the return flow control valve itself produces the closing of the compensating valve device. 8. - Dispositif suivant le revendications 1-7, pour deux systèmes indépendants l'un de l'autre, caractéri- sé en ce que les deux corps d'arrêt (30,31) des deux dis- positifs de soupape d'arrêt sont reliés entre eux et sont associés dans une enveloppe pour former un dispositif de soupapes de compensation. 8. - Device according to claims 1-7, for two systems independent of each other, charac- terized in that the two stop bodies (30,31) of the two stop valve devices are interconnected and are associated in a casing to form a compensating valve device. 9.- Dispositif suivant la revendication 8, carac- térisé en ce que chacun des deux corps de soupapes (30,31) est influencé d'un c8té par la pression d'écoulement (49,51) augmentée de la pression statique dans le voisinage du dis- positif de soupapes de compensation, et de l'autre c8té par la pression statique (18)à l'extrémité de la conduite de déri vation. 9.- Device according to claim 8, charac- terized in that each of the two valve bodies (30,31) is influenced on one side by the flow pressure (49,51) increased by the static pressure in the valve. in the vicinity of the compensating valve device, and on the other side by the static pressure (18) at the end of the bypass line. 10. = Dispositif suivant la revendication 9, c arac- térisé en ce que la pression statique dans la conduite de dérivation est prise du rétrécissement d'un tube de Venturi (un qui est agencé à l'extrémité de la conduite de délivran- ce rigide. <Desc/Clms Page number 16> 10. = Device according to claim 9, characterized in that the static pressure in the bypass line is taken from the constriction of a Venturi tube (one which is arranged at the end of the delivery line. rigid. <Desc / Clms Page number 16> ,11.-Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que sur les corps de soupapes (30, 31) reliés rigidement l'un à l'autre du dispositif (13) à soupapes de compensation agissent deux pistons (38, 39) chaque fois avec deux espaces ou chambres de cylindre (41, 42, 45, 46), en sorte que les faces de pistons sollicitées par la pression d'écoulement dgissent dans le sens d'une ouverture de le. soupape et que les faces de pistons soumises à la pression statique agissent dans le sens d'une fermeture de cette soupape. 11.-Device according to claim 1, charac- terized in that on the valve bodies (30, 31) rigidly connected to one another of the device (13) with compensation valves act two pistons (38, 39) each time with two spaces or cylinder chambers (41, 42, 45, 46), so that the faces of the pistons stressed by the flow pressure dgge in the direction of an opening of the. valve and that the faces of the pistons subjected to the static pressure act in the direction of closing of this valve. 12. - Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que la pression d'écoulement est prise d'un tube de Pitot (49,51) agencé à proximité de la soupape de compensation. 12. - Device according to claim 1, charac- terized in that the flow pressure is taken from a Pitot tube (49,51) arranged near the compensation valve. 13. - Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que de chaque branche individuelle de conduite de délivrance (26) part une conduite de dérivation (conduite d'écoulement en retour) qui est commandée à rencontre de l'action d'un ressort (55) par un piston 57 qui est in- fluencé chaque fois , parl'intermédiaire d'une soupape de pré-commande (soupape de relais)(63),'par la pression statique (18) dans la conduite de délivrance. 13. - Device according to claim 1, charac- terized in that from each individual branch of the delivery pipe (26) leaves a bypass pipe (return flow pipe) which is controlled against the action of. a spring (55) by a piston 57 which is influenced each time, via a pre-control valve (relay valve) (63), by the static pressure (18) in the delivery line .
BE562655D BE562655A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE562655A true BE562655A (en)

Family

ID=184177

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE562655D BE562655A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE562655A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO2010112736A1 (en) Launcher engine refuelling device
AU2002360778B2 (en) Non tank pressurizing fast fill receiver and system for vehicles
CH669641A5 (en)
FR2492473A1 (en) COMPENSATING MEMBRANE PUMP IN HYDRAULIC CONTROL CHAMBER
FR2509831A1 (en) RE-POSITION CONTROL FOR HYDRAULIC WATER SUPPORT, AS WELL AS HYDRAULIC CONTROL NON-RETURN VALVE
FR2586014A1 (en) FUEL DISPENSING GUN
EP0187051B1 (en) Double range pressure regulation device
BE562655A (en)
FR2476009A1 (en) HYDRAULIC BRAKE DEVICE HAVING ONE OR MORE CIRCUITS
EP0401061A1 (en) Modulator and servo steering circuit with such a modulator
CA2176394C (en) Method for controlling a dispensing device for supplying a gaseous fluid to a space, assembly for implementing same, and device provided therewith
FR2479399A1 (en) PNEUMATICALLY ASSISTED RESTRAINT VALVE
FR2487091A1 (en) ELECTRO-HYDRAULIC CONTROL DEVICE
EP0201374A1 (en) Hydraulic control system for a part in a rocket
FR2560695A1 (en) PRESSURE REGULATOR, IN PARTICULAR FOR A SPRAYING PLANT OF A TREATMENT LIQUID
BE562654A (en)
FR2561798A1 (en) Pressure reducing valve with progressive pressurising
EP0230822B1 (en) Flow regulating distribution circuit
FR2482870A1 (en) APPARATUS FOR INCORPORATING, BY DIFFERENCE OF PRESSURE, A FIRST LIQUID WITH A SECOND LIQUID IN FLOW
EP0483903A1 (en) Fuel dispenser with vapor recovery means
FR2488583A1 (en) Liquid-transfer equipment from closed vessel - comprises suction probe connected between compressed air inlet valve and venturi
FR2671139A1 (en) Device for compensating for leaks in a hydraulically-controlled diaphragm pump
FR2674932A1 (en) CLOSED CONTROL CHAMBER WITH CONTROLLED CLOSURE.
FR2582749A1 (en) Starter-connector for progressively pressurising pneumatic installations
FR2701931A1 (en) Pneumatic mixer for tanks