BE559923A - - Google Patents

Info

Publication number
BE559923A
BE559923A BE559923DA BE559923A BE 559923 A BE559923 A BE 559923A BE 559923D A BE559923D A BE 559923DA BE 559923 A BE559923 A BE 559923A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
float
compartments
structure according
water
floats
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE559923A publication Critical patent/BE559923A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B63SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; RELATED EQUIPMENT
    • B63BSHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; EQUIPMENT FOR SHIPPING 
    • B63B22/00Buoys
    • B63B22/02Buoys specially adapted for mooring a vessel
    • B63B22/021Buoys specially adapted for mooring a vessel and for transferring fluids, e.g. liquids
    • B63B22/023Buoys specially adapted for mooring a vessel and for transferring fluids, e.g. liquids submerged when not in use

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne des perfectionnements aux canalisations pour le chargement et le déchargement de navires et l'équivalent et elle a pour but de procurer un dispositif   perfec   tionné pour raccorder une canalisation posée au fond de la mer ou   d'une   autre masse   d'eau   à un navire ou l'équivalent. 



   Il est connu de charger et de décharger des navires pétro- liers à des endroits où il n'y a pas de docks ou de jetées le long desquels le navire peut-être amarré,, à l'aide d'une canalisation posée au fond de la mer en eau   suffisamment   profonde. L'extrémité marine de cette canalisation est reliée à un ou au plus à deux tuyaux flexibles, qui normalement reposent au fond de l'eau. 



    Lorsqu'un     navire     pétrolier   est ancré ou mouillé, il remonte des câbles, maintenus à flot au moyen de bouées, qui sont attachés 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 à ce ou ces tuyaux et hâle ces derniers à la surface pour les raccorder à son propre système de canalisations. 



   Dans une telle installation, les longs tronçons de tuyaux lourds nécessaires doivent être levés par des appareils appartenant au navire lui-même et le diamètre du tuyau qui peut être utilisé est limité, freinant ainsi la vitesse de chargement ou de déchar- gement. De plus, l'usure des tuyaux flexibles utilisés est très forte. On .a essayé d'utiliser plus de deux tuyaux mais sans succès, parce qu'ils s'entortillent. 



   Suivant la présente invention, on prévoit une structure rigide oblongue qui est fixée à une extrémité au fond de la. mer ou d'une autre masse d'eau de manière à pouvoir pivoter autour de cette extrémité et qui comporte un ou plusieurs flotteurs ou compartiments de flotteur qui lorsqu'ils sont remplis d'air, maintiennent la structure dans une position verticale ou presque verticale dans laquelle l'autre extrémité de la structure dépasse la surface de l'eau, et un dispositif servant à établir une communication étanche au fluide entre un navire ou l'équivalent et une canalisation posée au fond de l'eau. 



   Une structure conforme à la présente invention, convenant pour le chargement et le déchargement de navires pétroliers, sera décrite en détail ci-après à titre d'exemple uniquement, avec référence aux dessins annexés, dans lesquels: la fig. 1 est une vue de côté schématique de la structure en position normale de chargement ou de déchargement; la fig. 2 est une vue schématique de face de la structure en position normale de chargement ou de déchargement, mais non raccordée à un navire pétrolier; la fig. 3 est une coupe suivant la ligne A-A de la fig. 2;

   la fig. 4 est une coupe suivant la ligne B-B de la fig.   2;e   la fig. 5 est une vue de côté schématique de la structure couchée sur le lit d'une rivière, le fond   d'un   lac ou de la mer, etc, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Dans les dessins, une canalisation 1 posée sur le lit 2 dîme rivière, le fond d'un lac ou de 1a mer, etc. est reliée par des tuyaux 3 flexibles ou articulés, à quatre tuyaux rigides 4a, 4b, 4c et 4d qui forment les organes de support'prin- cipaux d'une structure 5, un support supplémentaire étant fourni par une ossature 6.

   La structure est suffisamment longue pour dépasser notablement la surface de l'eau 7 lorsqu'elle est amenée dans une position verticale ou presque verticale ( figs. 1 et 2) par un flotteur 8 qui y est fixé, mais est normalement couchée horizonta- lement sur le fond 2 comme le montre la fig. 5. La dimension du flotteur 8 est telle que l'on peut donner à cette structure une flottabilité positive dépassant de beaucoup son poids. 



   Quoique cela ne soit pas essentiel, on a constaté qu'il était hautement souhaitable de placer le flotteur 8 sur la structu- re 5 de manière que la structure soit soulevée du fond de l'eau vers une position dressée dans laquelle elle se trouve dans un ¯plan vertical en formant'un angle avec la verticale. La disposition du flotteur sur la structure est telle que la structure est amenée à cette position dressée lorsque le flotteur possède par exemple la moitié de sa flottabilité positive maximum, une augmentation de la flottabilité ne redressant pas la structure davantage. 



    On   peut ainsi considérer cette position dressée comme une position de redressement maximum possible de la structure. 



  En disposant le flotteur de cette façon, on donne à la structure un équilibre stable, tel que si elle est déplacée de cette position de redressement maximum possible, elle tendra toujours à y revenir . 



  Dans l'agencement représenté dans les dessins, la structure occupe, lorsqu'elle n'est pas raccordée au navire, une position de redres- sement maximum possible dans laquelle elle se trouve dans un plan vertical en formant un angle de 70  avec sa position horizontale (fig. 5) sur le fond de l'eau. Si la structure prend ainsi une posi- tion d'équilibre stable, elle reste très ferme lorsque l'on charge et que l'on décharge un navire ou l'équivalent par mauvais temps. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  De plus, la structure peut être écartée du navire ou l'équivalent, de sorte que pendant le chargement ou le déchargement la structure subit une contrainte et que le risque de voir le navire et la structure entrer en contact l'un avec l'autre est matériellement réduit. 



   Un tuyau flexible de décharge 10 est raccordé à l'extrémité supérieure 9 de chaque tuyau 4a, 4b, 4c et 4d et est destiné à être raccordé à un navire pétrolier indiqué en 11   (fig. 1).   



  Chaque tuyau 10 est pourvu à son extrémité libre d'un dispositif d'étanchéité et d'accouplement 12 qui permet de raccorder les tuyaux 10 aux citernes du navire, ou s'il ne 'sont pas' raccordés, d'être obturés. L'extrémité. inférieure de chauqe conduite 4a-d est formée par un prolongement obturé   13.   



  Les prolongements 13 des tuyaux 4a et 4b et des tuyaux 4c et 4d sont soudés à des blocs de fixation 14a et 14b, respectivement. 



  Toute la structure est ancrée au fond 2 par trois chaînes inclinées 15 attachées à chaque bloc de fixation . L'agencement de chaque jeu de trois chaînes 15 est tel qu'il laisse une certaine liberté de mouvement à chaque bloc de fixation 14a et 14b, et permet à la structure 5 de basculer dans un plan vertical autour d'un axe traversant les deux blocs de fixation . L'agencement   deschaines   15 doit également permettre un jeu considérable de l'extrémité supérieure de la structure dans une direction quelconque comprise dans une zone presque carrée en plan, ayant des côtés presque égaux à la longueur de la structure. 



   Une extrémité d'un tuyau d'air flexible 17 est fixée à une entrée 16 prévue sur l'extrémité supérieure (fig. 1 et 2) du flotteur 8, l'autre extrémité du tuyau d'air étant maintenue à la surface 7 par une bouée 18. L'extrémité flottante du tuyau d'air 17 est pourvue d'une valve à air (non représentée). 



  L'extrémité inférieure (figs. 1 et 2) du flotteur 8 est pourvue d'évents 19 par lesquels est chassée l'eau. Il peut être souhaitable de prévoir des cordes 22 entre la navire et la structure pour 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 maintenir cette dernière et pour absorber les tensions que pourraient subir les tuyaux flexibles 10 en l'absence de ces cordes. 



     Lorsqu'il   faut charger par exemple un navire pétrolier, ¯ le bateau vient mouiller devant et derrière des bouées de mouillage (non représentées) placées le long de la structure submergée 5 (fig. 5). Le tube à air flottant 17 est repêché par un canot et raccordé à un compresseur d'air ou une alimentation d'air comprimé. L'air comprimé chasse l'eau hors du flotteur 8 par les évents 19, obligeant la structure 5 à monter de sa position normale submergée ou horizontale au fond 2 de l'eau (fig. 5) à la position de redressement maximum possible. L'extrémité supérieure 9 de la structure est ainsi amenée bien au-dessus de la surface de l'eau dans une position convenant pour fixer les tuyaux de décharge 10 à des tuyaux sur le navire raccordés aux citernes .

   N'importe quel dispositif approprié, tel qu'un câble de levage flottant (non représenté) attaché à un étrier 20 (fig. 2) maintenant ensemble les extrémités libres des tuyaux 10, peut être prévu pour faciliter le levage des tuyaux 10 de leur position en traits pointillés à leur position en traits pleins (fig. 1). On relie les extrémités libres des tuyaux de décharge aux tuyaux du navire et on envoie ensuite un signal de début de chargement du navire avec de l'huile à une station de pompage à terre. Lorsque la quantité requise d'huile a été chargée sur le navire pétrolier, on arrête le pompage, on déconnecte les tuyaux 10, on les ferme et on ouvre la valve à air prévue sur l'extrémité du tuyau à air 17.

   L'eau peut ainsi à nouveau pénétrer dans le flotteur 8 à une vitesse réglée, amenant la structure 5 à descendre lentement vers sa position normale sur le fond ou elle repose jusqu'à ce qu'on en ait de nouveau besoin. 



   Quoique l'on ait décrit en détail une forme d'exécution préférée de la structure suivant l'invention, à titre d'exemple uniquement, il est clair que de nombreux changements et modifica- tions peuvent y être apportés sans sortir du cadre de la présente invention. 



   Bien qu'un seul flotteur 8 ait été représenté, il peut 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 être souhaitable d'avoir   dour @@@@   plu   @@@rs   flotteurs   sépares   ou un flotteur divisé en deux ou plusiears compartiments. Différentes formes peuvent être utilisées pour le ou les flotteurs .Lorsque l'on utilise deux ou plusieurs de ces flotteurs ou compartiments, il est possible d'en avoir certains   qui   sont toujours vides d'eau mais qui assurent une   flottabilité   insuffisante pour soulever la structure du fond de l'eau. Cet agencement accélère le redressement de la structure puisqu'un plus petit volume d'eau doit être chassé avant   d'atteinde   la flottabilité.

   De plus, les flotteurs ou compartiments toujours vides peuvent contenir de l'air à une pression suffisante pour chasser l'eau des autres flotteurs ou compartiments. On réalise cet agencement, servant   @   à soulever la structure, en prévoyant une conduite d'air 17 double de sorte que le transfert de l'air du flotteur ou du compartiment à air comprimé ou autres flotteurs ou compartiments puisse être commandé par la valve à air flottante. Le flotteur ou compartiment à air comprimé peut être rechargé quelle que soit la position de la structure. 



   Le flotteur 8 représenté dans les dessins entoure pratique- ment trois côtés de la structure 5 (fig. 4). En variante, deux ou quatre tuyaux 4a, b, c, d peuvent traverser le flotteur. La hauteur à laquelle le flotteur ou les compartiments de flotteur sont situés sur la structure doit être telle que le flotteur ou les compartiments soient recouverts d'environ cinq à sept poids d'eau (1,6 m à 2,3 m) à marée basse pour éviter les pertur- bations,provenant de l'action des vagues. D'autre part, le flotteur doit être placé aussi loin que possible du pied de la structure pour assurer un bras de levier maximum . En outre du désaxage du flotteur 8 ou en variante, des dispositifs de lest,   comme   des chaînes lestées, peuvent être attachées à la structure 5 pour assurer que celle-ci descende au fond de l'eau dans la bonne direction. 



  De même, des chaînes de sécurité peuvent être prévues, attachées à la structure et ancrées au fond, pour empêcher la structure de tomber contre le flanc du navire si le ou les flotteurs 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 venaient à crever lorsque la structure est penchée vers le navire. 



   Au lieu de prévoir un tuyau à air flottant pour vider le. ou les flotteurs de leur eau,.on peut utiliser urie conduite d'air posée à côté de la canalisation 1 vers la rive. Cette conduite d'air est raccordée à une conduite d'air prévue sur la structure 5 reliée au flotteur ou flotteurs par un tuyau à air flexible disposé près des tuyaux flexibles 3. 



   Différents autres agencements des chaînes d'ancrage 15 peu- vent être utilisés et l'agencement adopté dans une installation particulière peut dépendre de facteurs tels que la force des courants des marées et le degré de mouvement qu'il faut permettre à l'extrémité supérieure de la structure. 



   Quoiqu'il soit préférable de renvoyer la structure submersi- ble à sa position horizontale au fond de l'eau après chaque opération de chargement et de déchargement, puisque cela facilite le mouillage et l'appareillage du navire ou l'équivalent et réduit le risque que la structure soit détériorée pendant une tempête etc.,' lorsque certaines conditions locales permettent'de laisser la struc- ture -constamment dressée grâce à ses flotteurs. On peut omettre les dispositifs s.ervant à vider les flotteurs ou à permettre à l'eau d'y rentrer. 



   En cas d'urgence, lorsqu'il peut être souhaitable d'abaisser rapidement la structure vers sa position normale horizontale, on peut associer une valve à air à échappement rapide à chaque   @   flotteur ou compartiment de flotteur, valve qui peut être ouverte rapidement et aisément, par exemple, au moyen d'une corde disposée aux extrémités libres des tuyaux flexibles 10. 



   Une échelle peut être prévue sur la structure pour faciliter l'inspection du ou des flotteurs et des différents raccords de tuyaux etc.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to improvements to pipelines for the loading and unloading of ships and the like and it aims to provide an improved device for connecting a pipeline laid on the seabed or other body of water. to a ship or equivalent.



   It is known to load and unload oil vessels at places where there are no docks or jetties along which the vessel may be moored, using a pipe laid on the bottom. from the sea in sufficiently deep water. The marine end of this pipeline is connected to one or at most two flexible hoses, which normally rest at the bottom of the water.



    When an oil tanker is anchored or anchored, it hauls up cables, kept afloat by means of buoys, which are attached

 <Desc / Clms Page number 2>

 to this or these pipes and tan them to the surface to connect them to its own system of pipes.



   In such an installation, the necessary long stretches of heavy pipe have to be lifted by devices belonging to the ship itself and the diameter of the pipe that can be used is limited, thus slowing the speed of loading or unloading. In addition, the wear of the flexible hoses used is very high. We have tried to use more than two hoses but without success, because they are twisted.



   According to the present invention, there is provided a rigid oblong structure which is fixed at one end to the bottom of the. sea or other body of water so as to be able to pivot around that end and which has one or more floats or float compartments which when filled with air keep the structure in a vertical or nearly vertical position in which the other end of the structure protrudes above the surface of the water, and a device for establishing fluid-tight communication between a vessel or the like and a pipe laid on the seabed.



   A structure according to the present invention, suitable for the loading and unloading of oil tankers, will be described in detail below by way of example only, with reference to the accompanying drawings, in which: FIG. 1 is a schematic side view of the structure in the normal loading or unloading position; fig. 2 is a schematic front view of the structure in the normal loading or unloading position, but not connected to an oil tanker; fig. 3 is a section taken along the line A-A of FIG. 2;

   fig. 4 is a section taken along line B-B of FIG. 2; and FIG. 5 is a schematic side view of the structure lying on the bed of a river, the bottom of a lake or the sea, etc,

 <Desc / Clms Page number 3>

 
In the drawings, a pipe 1 laid on the bed 2 of the tithe river, the bottom of a lake or the sea, etc. is connected by flexible or articulated pipes 3, to four rigid pipes 4a, 4b, 4c and 4d which form the main support members of a structure 5, an additional support being provided by a framework 6.

   The structure is long enough to protrude significantly from the surface of the water 7 when brought into a vertical or nearly vertical position (figs. 1 and 2) by a float 8 which is attached to it, but is normally lying horizontally. on the bottom 2 as shown in fig. 5. The size of the float 8 is such that this structure can be given a positive buoyancy which greatly exceeds its weight.



   Although not essential, it has been found to be highly desirable to place float 8 on structure 5 so that the structure is lifted from the bottom of the water to an upright position in which it is in. a vertical plane forming an angle with the vertical. The arrangement of the float on the structure is such that the structure is brought to this upright position when the float has, for example, half of its maximum positive buoyancy, an increase in the buoyancy not straightening the structure further.



    This upright position can thus be considered as a position of maximum possible uprighting of the structure.



  By arranging the float in this way, the structure is given a stable equilibrium, such that if it is moved from this position of maximum possible righting, it will always tend to return to it.



  In the arrangement shown in the drawings, the structure occupies, when not connected to the vessel, a position of maximum possible righting in which it is in a vertical plane forming an angle of 70 with its position. horizontal (fig. 5) on the bottom of the water. If the structure thus assumes a position of stable equilibrium, it remains very firm when loading and unloading a vessel or the like in bad weather.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  In addition, the structure can be moved away from the vessel or equivalent, so that during loading or unloading the structure is stressed and the risk of the vessel and the structure coming into contact with each other. is materially reduced.



   A flexible discharge pipe 10 is connected to the upper end 9 of each pipe 4a, 4b, 4c and 4d and is intended to be connected to an oil tanker indicated at 11 (fig. 1).



  Each pipe 10 is provided at its free end with a sealing and coupling device 12 which allows the pipes 10 to be connected to the tanks of the vessel, or if they are not 'connected, to be plugged. The end. lower part of each pipe 4a-d is formed by a sealed extension 13.



  The extensions 13 of the pipes 4a and 4b and of the pipes 4c and 4d are welded to fixing blocks 14a and 14b, respectively.



  The whole structure is anchored to the bottom 2 by three inclined chains 15 attached to each fixing block. The arrangement of each set of three chains 15 is such that it leaves a certain freedom of movement for each fixing block 14a and 14b, and allows the structure 5 to tilt in a vertical plane around an axis passing through the two. fixing blocks. The arrangement of the chains 15 should also allow considerable play from the top end of the structure in any direction within an almost square area in plan, having sides nearly equal to the length of the structure.



   One end of a flexible air pipe 17 is attached to an inlet 16 provided on the upper end (fig. 1 and 2) of the float 8, the other end of the air pipe being held to the surface 7 by a buoy 18. The floating end of the air pipe 17 is provided with an air valve (not shown).



  The lower end (figs. 1 and 2) of the float 8 is provided with vents 19 through which the water is expelled. It may be desirable to provide ropes 22 between the vessel and the structure to

 <Desc / Clms Page number 5>

 to maintain the latter and to absorb the tensions which the flexible pipes 10 could undergo in the absence of these cords.



     When loading, for example, an oil tanker, ¯ the boat anchors in front of and behind the mooring buoys (not shown) placed along the submerged structure 5 (fig. 5). The floating air tube 17 is pulled out by a boat and connected to an air compressor or a compressed air supply. The compressed air drives the water out of the float 8 through the vents 19, forcing the structure 5 to rise from its normal submerged or horizontal position at the bottom 2 of the water (Fig. 5) to the maximum possible righting position. The upper end 9 of the structure is thus brought well above the surface of the water in a position suitable for fixing the discharge pipes 10 to pipes on the ship connected to the tanks.

   Any suitable device, such as a floating hoisting cable (not shown) attached to a yoke 20 (fig. 2) holding the free ends of the pipes 10 together, may be provided to facilitate lifting of the pipes 10 from them. position in dotted lines to their position in solid lines (fig. 1). The free ends of the discharge hoses are connected to the hoses of the ship and then a signal to start loading the ship with oil is sent to a shore-based pumping station. When the required quantity of oil has been loaded onto the tanker, the pumping is stopped, the pipes 10 are disconnected, they are closed and the air valve provided on the end of the air pipe 17 is opened.

   The water can thus again enter the float 8 at a regulated speed, causing the structure 5 to descend slowly to its normal position on the bottom where it rests until it is needed again.



   Although a preferred embodiment of the structure according to the invention has been described in detail, by way of example only, it is clear that numerous changes and modifications can be made to it without departing from the scope of the invention. present invention.



   Although only one float 8 has been shown, it can

 <Desc / Clms Page number 6>

 be desirable to have separate floats or a float divided into two or more compartments. Different shapes can be used for the float (s) .When using two or more of these floats or compartments, it is possible to have some which are still empty of water but which provide insufficient buoyancy to lift the structure. from the bottom of the water. This arrangement speeds up recovery of the structure since a smaller volume of water must be flushed out before buoyancy is achieved.

   In addition, always empty floats or compartments may contain air at a pressure sufficient to expel water from other floats or compartments. This arrangement, serving to lift the structure, is achieved by providing a double air duct 17 so that the transfer of air from the float or from the compressed air compartment or other floats or compartments can be controlled by the valve. floating air. The float or compressed air compartment can be recharged regardless of the position of the structure.



   The float 8 shown in the drawings surrounds substantially three sides of the structure 5 (Fig. 4). Alternatively, two or four pipes 4a, b, c, d can pass through the float. The height at which the float or float compartments are located on the structure should be such that the float or compartments are covered with approximately five to seven weights of water (1.6 m to 2.3 m) at tide low to avoid disturbances from wave action. On the other hand, the float must be placed as far as possible from the foot of the structure to ensure maximum leverage. In addition to the offset of the float 8 or alternatively, ballast devices, such as weight chains, can be attached to the structure 5 to ensure that it goes down to the bottom of the water in the correct direction.



  Likewise, safety chains can be provided, attached to the structure and anchored to the bottom, to prevent the structure from falling against the side of the vessel if the float (s)

 <Desc / Clms Page number 7>

 would burst when the structure is tilted towards the ship.



   Instead of providing a floating air hose to empty the. or the floats of their water, .on can use urie air pipe laid next to pipe 1 towards the shore. This air duct is connected to an air duct provided on the structure 5 connected to the float or floats by a flexible air pipe arranged near the flexible pipes 3.



   Various other arrangements of the anchor chains may be used and the arrangement adopted in a particular installation may depend on factors such as the strength of the tidal currents and the degree of movement to be allowed at the upper end. of the structure.



   Although it is preferable to return the submersible structure to its horizontal position at the bottom of the water after each loading and unloading operation, since this facilitates the anchoring and putting off the vessel or the like and reduces the risk that the structure is deteriorated during a storm etc., when certain local conditions allow the structure to be left constantly upright by its floats. Devices used to empty the floats or to allow water to enter them can be omitted.



   In an emergency, when it may be desirable to quickly lower the structure to its normal horizontal position, a quick release air valve can be associated with each float or float compartment, which valve can be opened quickly and easily, for example, by means of a cord arranged at the free ends of the flexible pipes 10.



   A ladder can be provided on the structure to facilitate the inspection of the float (s) and the various pipe fittings etc.


    

Claims (1)

EMI8.1 EMI8.1 R E V E N D 1 C A T 1 0 S -------------------¯.¯------ 1.- Structure rigide oblongue fixée à une extrémité au fond de' la mer ou d'une autre masse (l'eau de manière à pouvoir pivoter autour de cette extrémité, caractérisée en ce qu'elle comporte un ou plusieurs flotteurs ou compartiments de flotteur qui, lorsqu'ils sont remplis d'air maintiennent cette structure dans une position verticale ou presque verticale dans laquelle son autre extrémité dépasse la surface de l'eau, et des dispositifs prévus sur la structure pour établir une communication étanche au fluide entre un navire ou l'équivalent et une canalisation posée sur le fond. R E V E N D 1 C A T 1 0 S ------------------- ¯.¯ ------ 1.- Rigid oblong structure fixed at one end to the bottom of the sea or of another mass (the water so as to be able to pivot around this end, characterized in that it comprises one or more floats or compartments of float which, when filled with air maintain this structure in a vertical or nearly vertical position in which its other end protrudes above the surface of the water, and devices provided on the structure to establish fluid-tight communication between a vessel or equivalent and a pipeline laid on the bottom. 2.- Structure suivant la revendication 1, caractérisée en ce que des dispositifs sont prévus pour évacuer de l'eau du ou des flotteurs ou compartiments de flotteur, afin d'amener la structure d'une position horizontale sur le fond à une position verticale ou presque verticale, et pour permettre à l'eau d'y rentrer pour.ramener la structure en position horizontale sur le fond. 2.- Structure according to claim 1, characterized in that devices are provided for discharging water from the float or floats or float compartments, in order to bring the structure from a horizontal position on the bottom to a vertical position or almost vertical, and to allow the water to enter it to bring the structure in a horizontal position on the bottom. 3. - Structure suivant la revendication 2, caractérisé en ce que les dispositifs servant à évacuer l'eau du ou,des flotteurs ou compartiments de flotteur comprennent un tuyau d'air, dont une extrémité est maintenue à flot et est destinée à être raccordée à une source d'air comprimé et dont l'autre extrémité est reliée à un ou des flotteurs ou compartiments de flotteur, des évents étant prévus sur chaque flotteur ou compartimenta par lesquels l'eau peut en être chassée ou y être admise. 3. - Structure according to claim 2, characterized in that the devices for removing water from the or, floats or float compartments comprise an air pipe, one end of which is kept afloat and is intended to be connected. to a source of compressed air and the other end of which is connected to one or more floats or float compartments, vents being provided on each float or compartmenta through which water can be expelled or admitted therein. 4.- Structure suivant la revendication 2, caractérisée en ce que les dispositifs servant à évacuer l'eau du ou des flotteurs ou compartiments de flotteur comprennent une conduite d'air posée sur le fond et reliant une source d'air comprimé se trouvant sur la rive à une conduite d'air prévue sur la structure et raccordée aux flotteurs ou compartiments par un tuyau à air flexible reliant ces conduites d'air, des évents étant prévus sur le ou les flotteurs ou compartiments, par lesquels l'eau peut en être chassée ou y être admise. <Desc/Clms Page number 9> EMI9.1 4.- Structure according to claim 2, characterized in that the devices for discharging water from the float or floats or float compartments comprise an air pipe placed on the bottom and connecting a source of compressed air located on the bank to an air duct provided on the structure and connected to the floats or compartments by a flexible air pipe connecting these air ducts, vents being provided on the float (s) or compartments, through which the water can be expelled or be admitted there. <Desc / Clms Page number 9> EMI9.1 5..- Strtctare saivan-c 1'"':3 revendications- 2, 3 ou 4'1 carat-. térisée en ce qu'une de ses extrémités est fixée au fond de l'eau de telle façon qu'elle puisse pivoter sur une certaine amplitude' autour de cette extrémité dans n'importe quelle' direction, et que dans la position dressée et pendant le redressement, ou l'abaisse- ment vers une position horizontale sur le fond, au moyen d'un ou plusieur flotteurs ou compartiments de flotteur,la structure soit guidée dans son pivotement pratiquement dans un plan vertical autour d'un axe horizontal. 5 ..- Strtctare saivan-c 1 '"': 3 claims- 2, 3 or 4'1 characterized in that one of its ends is fixed to the bottom of the water in such a way that it can rotate through a certain amplitude 'around this end in any' direction, and that in the upright position and during the straightening, or lowering to a horizontal position on the bottom, by means of one or more floats or float compartments, the structure is guided in its pivoting practically in a vertical plane about a horizontal axis. 6. - Structure suivant la revendication 5, caractérisée en ce qu'elle est fixée au fond par des dispositifs fixés à sa dite extré- mité en deux points espacés l'un de l'autre, l'axe horizontal passant par ces deux points. 6. - Structure according to claim 5, characterized in that it is fixed to the bottom by devices fixed to its said end at two points spaced from one another, the horizontal axis passing through these two points. . 7.- Structure suivant la revendication 6, caractérisée en ce que sa dite extrémité présente deux prolongements au bout de chacun desquels se trouve un des deux points en question, le dispositif de fixation comprenant une ou plusieurs chaînes attachées à chaque point à une extrémité des chaînes, tandis que l'autre extrémité de chaque chaîne est fixée au fond de l'axe. 7.- Structure according to claim 6, characterized in that its said end has two extensions at the end of each of which is one of the two points in question, the fixing device comprising one or more chains attached to each point at one end of the chains, while the other end of each chain is attached to the bottom of the axle. 8.- Structure suivant la revendication 7, caractérisée en ce que l'autre extrémité de chaque chaîne, à chacun des dits points est fixée à l'un de trois des angles de la base d'une pyramide carrée dont le sommet se trouve à.'la pointe, la base de chaque pyramide étant parallèle au fond et chacun des quatre angles de la base étant disposé en regard et se trouvant verticalement sous cet axe horizontal. 8.- Structure according to claim 7, characterized in that the other end of each chain, at each of said points is fixed to one of three of the angles of the base of a square pyramid whose apex is located at .'the point, the base of each pyramid being parallel to the bottom and each of the four angles of the base being disposed opposite and lying vertically under this horizontal axis. 9.- Structure suivant l'une quelconque des revendications 5, 6, 7 ou 8 caractérisée en ce que le ou les flotteurs ou compartiments de flotteur sont disposés de telle manière sur la structure que lorsque leur flottabilité est suffisante pour amener la structure dans une position de redressement maximum possible, la stabilité de cette structure est telle qu'elle tend toujours à revenir vers la position de redressement maximum possible si elle s'en est écartée, cette , position de redressement maximum possible étant une position dans laquelle la structure se trouve dans un plan vertical et <Desc/Clms Page number 10> forme un angle avec la verticale. 9.- Structure according to any one of claims 5, 6, 7 or 8 characterized in that the float or floats or float compartments are arranged in such a way on the structure that when their buoyancy is sufficient to bring the structure into a position of maximum possible uprighting, the stability of this structure is such that it always tends to return to the position of maximum possible recovery if it has deviated from it, this position of maximum possible recovery being a position in which the structure is in a vertical plane and <Desc / Clms Page number 10> forms an angle with the vertical. 10.- Structure suivant la revendication 9, caractérisée en ce que l'angle qu'elle forme avec la verticale est de 20 . 10.- Structure according to claim 9, characterized in that the angle which it forms with the vertical is 20. Il.- Structure suivant d'une nuelconque des revendications 2 à 10, caractérisée en ce que cette structure possède un dispositif qui lui donne une certaine flottabilité positive insuffisante cepen- dant pour la soulever àpartir d'une position horizontale au fond de l'eau, de sorte qu'il suffit de donner à son ou ses flotteurs ou compartiments de flotteur une légère flottabilité positive sup- plémentaire pour soulever la structure de sa position hozizontale sur le fond. II.- Structure according to a nuelconque of claims 2 to 10, characterized in that this structure has a device which gives it a certain insufficient positive buoyancy, however, to lift it from a horizontal position at the bottom of the water. , so that it suffices to give its float (s) or float compartments a slight additional positive buoyancy to raise the structure from its hozizontal position on the bottom. 12. - Structure suivant l'une quelconque des revendications 2 à 10, caractérisée en ce que plusieurs flotteurs ou compartiments de flotteur sont prévus, certains d'entre eux étant en permanence remplis d'air lorsque la structure est en position horizontale sur le fond, mais n'assurant pas une flottabilité suffisante pour soulever cette structure. 12. - Structure according to any one of claims 2 to 10, characterized in that several floats or float compartments are provided, some of them being permanently filled with air when the structure is in a horizontal position on the bottom. , but not providing sufficient buoyancy to lift this structure. 13;- Structure suivant la revendication 12, caractérisée en ce que en actionnant une valve prévue dans une conduite d'air reliant.les flotteurs ou compartiments remplis en permancence d'air à ceux contenant de l'eau dans la position horizontale, l'air emmaga- siné dans les flotteurs ou compartiments remplis en permanence d'air sous pression oblige les autres à flotter et à soulever la structure. 13; - Structure according to claim 12, characterized in that by actuating a valve provided in an air line connecting the floats or compartments permancently filled with air to those containing water in the horizontal position, the air stored in floats or compartments permanently filled with pressurized air forces the others to float and lift the structure. 14.- Structure suivant l'une quelconque des revendications 2 à 13, caractérisée en ce qu'une valve à air à échappement rapide est associée à chaque flotteur ou compartiment de flotteur, cette valve pouvant être actionnée par un dispositif facilement accessible à la surface de l'eau ou au-dessus de cette dernière pour permettre d'abaisser la structure rapidement vers la position horizontale sur le fond en cas d'urgence. 14.- Structure according to any one of claims 2 to 13, characterized in that a rapid exhaust air valve is associated with each float or float compartment, this valve can be actuated by a device easily accessible to the surface. water or above water to allow the structure to be lowered quickly to the horizontal position on the bottom in an emergency. 15.- Structure suivant l'une quelconque des revendications 2 à 14, caractérisée en ce que des chaînes de sécurité sont prévues., fixées à la structure à une extrémité et ancrées au fond à l'autre <Desc/Clms Page number 11> extrémité pour empêcher la structure de tomber dans une mauvaise direction sur le fond si le ou les flotteurs ou compartiments venaient à être crevés, 16. - Structure suivant 1-lune quelconque des revendications 1 à 15, caractérisée en ce que le dispositif servant à établir la communication étanche au fluide comprend un ou plusieurs tubes rigides reliés à la structure, chaque extrémité de ces tubes étant pourvue d'un tuyau flexible ou articulé, destiné à être raccordé à la canalisation à une extrémité et au navire ou l'équivalent à l'autre extrémité. 15.- Structure according to any one of claims 2 to 14, characterized in that safety chains are provided., Fixed to the structure at one end and anchored to the bottom at the other <Desc / Clms Page number 11> end to prevent the structure from falling in the wrong direction on the bottom if the float (s) or compartments were to be punctured, 16. - Structure according to 1-moon any one of claims 1 to 15, characterized in that the device for establishing fluid-tight communication comprises one or more rigid tubes connected to the structure, each end of these tubes being provided with a flexible or articulated pipe, intended to be connected to the pipeline at one end and to the vessel or equivalent at the other end. 17.- Structure suivant la revendication 16, caractérisée en ce que un ou plusieurs tuyaux forment le ou les éléments de support principaux de la structure. 17.- Structure according to claim 16, characterized in that one or more pipes form the main support element or elements of the structure. 18.- Structure suivant la revendication 16, caractérisée en ce qu'elle est entièrement formee par un ou plusieurs tuyauxo , 19. - Structure suivant les revendications 16,17 ou 18, ca- ractérisée en ce qu'un ou plusieurs tuyaux traversent un ou plu- sieurs des flotteurs ou compartiments de flotteurs 20.- Structure rigide oblongue, en substance comme décrite avec référence aux dessins annexés. 18.- Structure according to claim 16, characterized in that it is entirely formed by one or more pipes, 19. - Structure according to claims 16, 17 or 18, charac- terized in that one or more pipes pass through one or more of the floats or float compartments. 20.- Rigid oblong structure, substantially as described with reference to the accompanying drawings.
BE559923D BE559923A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE559923A true BE559923A (en)

Family

ID=182414

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE559923D BE559923A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE559923A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1289759B (en) * 1963-02-20 1969-02-20 Fmc Corp Equipment for loading and unloading tankers in roads

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1289759B (en) * 1963-02-20 1969-02-20 Fmc Corp Equipment for loading and unloading tankers in roads

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3717343B1 (en) Floating support structure for offshore wind turbine and method for installing a wind turbine provided with such a support structure
EP1606159B1 (en) Method and device for stabilizing and controlling lowering or raising of a structure between the surface and the sea floor
EP1073823B1 (en) Method and device for linking surface to the seabed for a submarine pipeline installed at great depth
EP2318267B1 (en) Floating support comprising a drum equipped with two buoys to which to fasten tethers and pipes connecting between the sea bed and the surface
EP2252500B1 (en) Support including a reel having a docking buoy for detachable bottom/surface linking duct
FR2804935A1 (en) Recovery of pollutants which float on water from a sunken or damaged vessel on the seabed
FR3017594A1 (en) DEVICE FOR LIFTING RIVER OR MARITIME CRAFT
EP2195232B1 (en) Installation for transferring a fluid between a tanker and a fixed structure
OA12820A (en) Système de colonne montante reliant deux installations sous-marines fixes à une unité de surface flottante.
CA2076867C (en) System for loading at sea
FR2913228A1 (en) Small circular orifice cutting and opening/closing device for recovering e.g. polluting effluent, has circular cutting unit disengaged from large orifice of base for opening small circular orifice when stopper is in open position
RU2198110C2 (en) Loading-unloading terminal for loading/unloading petroleum products
EP1606160B1 (en) Device and method for stabilising and controlling the lowering or raising of a heavy structure between the surface and the bed of the sea
EP1449763B1 (en) Method and installation of subsea effluent pollution recovery from a sunken tanker by using multiple shuttle tanks
EP0107999B1 (en) Simplified standard device for anchoring and loading or unloading tankers starting from an under water conduit for fluid supply or removal, and method of setting up the under water conduit and the simplified anchoring device
WO2011144864A1 (en) Seabed-to-surface linking equipment including a flexible pipe guiding structure
BE559923A (en)
EP1568600A1 (en) Arrangement and method for attaching a support element to a wall at the sea bottom
FR2463048A1 (en) MOORING BUOY FOR TANK-BOATS
EP0135445A1 (en) Mooring system for large floating bodies, particularly at sea
FR2768118A1 (en) Anchoring system for tanker loading from marine oil installation
FR2916732A1 (en) Fastening system for e.g. floating quay, has ballast anchored to marine base using anchoring chains that extend from ballast and form angle lesser than ten degrees horizontally in stretched position
EP3956212A1 (en) System for loading and unloading fluid, related installation and method
FR2463847A1 (en) Underwater structure - has base and buoyant tower connected by universal joint and sealed flexible tunnels
FR2547789A1 (en) Mooring system for a floating body of large dimensions in particular at sea