BE558615A - - Google Patents

Info

Publication number
BE558615A
BE558615A BE558615DA BE558615A BE 558615 A BE558615 A BE 558615A BE 558615D A BE558615D A BE 558615DA BE 558615 A BE558615 A BE 558615A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
compression
rams
dimensions
compressed
chamber
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE558615A publication Critical patent/BE558615A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B30PRESSES
    • B30BPRESSES IN GENERAL
    • B30B11/00Presses specially adapted for forming shaped articles from material in particulate or plastic state, e.g. briquetting presses, tabletting presses
    • B30B11/007Presses specially adapted for forming shaped articles from material in particulate or plastic state, e.g. briquetting presses, tabletting presses using a plurality of pressing members working in different directions

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Casting Or Compression Moulding Of Plastics Or The Like (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention concerne un procédé et un dispositif pour la fabrication d'ébauches par compression. Son application' peut avoir lieu dans les domaines les plus divers de la technique, qu'il s'agisse de la formation préalable de masses comprimées de matières pulvérisées à l'état le plus fin ou de masses gra- nulaires, plastiques ou sèches comprimées, ou qu'il s'agisse de compression et de tassement à froid ou à chaud. Des produits fibreux et volumineux et toutes masses de natures quelques peu- vent également entrer en ligne de compte. 



   Dans la fabrication d'ébauches par compression avec tasse- ment, c'est-à-dire réduction du volume, il s'agit d'abord d'ex- pulser l'ai-r contenu dans la masse comprimée, de telle sorte que les particules de matière s'appliquent étroitement les unes contre les autres en réduisant les vides ou espaces creux. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  La compacité est d'autant plus grande que cette cohésion est réalisée plus complètement. La durée de l'opération de compres- sion proprement dite jusqu'à la compression finale est dans une grande mesure une question dépendant de l'expulsion de l'air, du déplacement de la masse à comprimer pendant le tassement et de l'importance du frottement des parois qui sont tous des fac- teurs variant suivant la structure de la masse comprimée. Une cohésion excessive des particules de la masse ainsi que les tensions internes qui en résultent et les frottements intérieurs de la masse de compression sont préjudiciables comme le mon- trent les études sur lesquelles se base l'invention. De même il faut éviter la formation de zones, de plages ou de couches. 



   Il est important au point de vue de la qualité de l'ébau- che d'obtenir une compacité aussi uniforme que possible ce que les procédés habituellement employés jusqu'ici ne permettent pas de réaliser dans la mesure désirée. En particulier, la for- mation de zones peut à peine être évitée. L'invention indique sous ce rapport un moyen qui permet d'obtenir une amélioration considérable à ce point de vue, et le procédé pour la confec- tion d'ébauches au moyen de presses,'suivant l'invention, est caractérisé en ce que la masse à former ou mouler est comprimée à l'intérieur d'un seul et même moule suivant les trois dimen- sions.

   On peut réaliser ce procédé dans le cas le plus simple en comprimant préalablement la masse à former suivant deux di- mensions, successivement ou simultanément, et en la comprimant définitivement ensuite suivant la troisième dimension. En prin- cipe le procédé peut aussi être réalisé en sens inverse, c'est- à-dire, qu'on peut effectuer la compression préalable suivant une seule dimension et la compression définitive suivant la deuxième et la troisième dimensions soit simultanément soit successivement. On obtient encore une meilleure texture lorsqu' 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 on effectue la compression non en plusieurs fois successivement mais en quelque sorte en une seule fois, suivant les trois dimensions. 



   Une caractéristique importante de l'invention réside en tout cas dans le fait que l'opération de compression se fait à l'intérieur d'un seul moule ou matrice, car il est connu de presser d'abord une ébauche suivant une dimension ou suivant deux dimensions et de la transférer ensuite dans une autre presse où la compression est effectuée suivant la troisième dimension. La compression à l'intérieur d'un moule ou matrice unique, suivant les trois dimensions, assure, contrairement au procédé ci-dessus, un traitement moins sujet à des détériora- tions de l'ébauche et une simplification du travail. 



   Dans le procédé particulièrement avantageux de la compres- sion en quelque sorte simultanée suivant les trois dimensions les éléments de la masse à comprimer s'enclavent mieux les uns dans les autres, de telle sorte qu'on obtient une texture plus compacte. La pression exercée par la presse s'étend jusqu'à l'intérieur en partant de tous les points de la surface exté- rieure, de telle sorte qu'il se forme sur toutes les surfaces une couche externe durcie de nature partout uniforme. 



   Bien que dans tous les cas on puisse en principe opérer suivant chacune des trois dimensions en exerçant la pression dans une seule direction, on peut naturellement agir aussi et même avantageusement en effectuant la compression dans plusi- eurs directions, par exemple dans des directions exactement opposées. Ainsi, par exemple, dans une ébauche de forme cubique ou parallèlepipédique, on peut laisser la pression s'exercer sur les six faces simultanément. 



   La compacité uniforme obtenue par le procédé suivant l'in- vention s'étend très loin à l'intérieur de la masse de l'ébau- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 che. L'invention n'est pas limité à une pression exercé de l'extérieur mais s'applique aussi à une compression exercée de l'intérieur vers l'extérieur. 



   Un autre avantage du procédé suivant l'invention est que pour obtenir la compacité désirée une pression finale notable- ment plus faible suffit. En subdivisant l'opération de compres- sion en plusieurs phases successives, le piston de presse ou fouloir qui exerce la pression finale ne doit accomplir qu'une course relativement faible. De même, lorsque la compression en plusieurs dimensions ne s'effectue pas en plusieurs fois suc- cessivement, mais en une seule fois simultanément, la pression maximum nécessaire est plus faible que jusqu'à présent par sui- te de l'action exercée de toutes parts. 



   La plupart des masses comprimées, spécialement celle d'un poids spécifique peu élevé ont un rapport de compression relati- vement élevé. Ceci signifie que lorsqu'on emploie les procédés connus, le piston de la presse doit parcourir un grand trajet pendant la première partie de la course sous une très faible pression et avec une grande perte de temps. Ce n'est que tout à fait à la fin qu'une pression finale élevée est nécessaire pour la compression définitive sur un parcours relativement fai- ble. Déjà dans la dernière phase de la précompression, mais effectivement surtout lors de la pression finale, le frottement élevé des parois agit de façon que l'effort de compression ne s'exerce pas jusqu'à l'intérieur de l'ébauche.

   On obtient plu- tôt une forte compacité dans le voisinage pour ainsi dire immé- diat de la face frontale du piston de presse animé d'un mouve- ment d'avancement, tandis que cette haute pression finale ne peut guère se propager   jusqu'à   l'intérieur de l'ébauche, de telle sorte qu'il subsiste au coeur de celle-ci un état de com- pacité plus faible. Cet inconvénient est réduit dans une   propor-.   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tion considérable par l'emploi du procédé suivant l'invention. 



   Pour bien faire comprendre l'essence de l'invention on a représenté sur les dessins annexés, à titre d'exemples d'exécu- tion de celle-ci, quelques dispositifs propres à exécuter le -procédé suivant l'invention, les différentes figures choisies représentant, partiellement en coupe, des dispositifs simplifiés étant donné qu'elles ont uniquement pour but de permettre un exposé clair de l'essence de l'invention, les formes de construc- tion devant rester à l'initiative des hammes de métiers pour répondre aux conditions de chaque cas particulier. 



   Figs. 1 et 2 montrent en plan et en élévation de côté un moule ou une matrice de compression de type connu comportant deux pistons de compression ou fouloirs susceptible dé se dépla- cer l'un vers l'autre dans une direction horizontale, la Fig. 2 montrant aussi des éléments perpendiculaires à ces pistons et agissant donc suivant la'deuxième dimension. 



   Fig. 3 montre également en plan un moule dans lequel l'ébauche est comprimé dans le plan horizontal de trois direc- tions et par conséquent tassé préalablement de tous côtés sui- vant deux dimensions, tandis que la compression finale a lieu dans une direction verticale,   c'est-à-dire   suivant la troisième dimension. 



   Fig. 4 montre en plan un autre mode d'exécution, comportant un moule pourvu de quatre fouloirs de compression susceptibles de se déplacer dans des plans horizontaux, tandis que 
Figs 5 et 6 sont des vues en coupe verticale de l'exemple d'exécution de la Fig. 4 à deux moments différents du procédé de compression, qui montrent également les éléments agissant suivant la troisième dimension. 



   Figs 7 et 8 montrent enfin en coupe verticale un autre exemple d'exécution de l'invention donnant une réalisation com- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 plète du principe de l'invention, parce que l'ébauche y est soumise à l'action de la presse non en plusieurs fois   successi-   vement mais suivant les trois dimensions simultanément et même dans des directions opposées. 



   Le moule de compression connu suivant les Figs 1 et 2 se compose de deux parois latérales 1 et 2 entre lesquelles deux pistons de presse 3 et 4 peuvent se déplacer dans une direction horizontale. Le déplacement est effectué à l'aide des tiges de presse 5 et 6. Si les pistons 3 et 4 sont rapprochés l'un de l'autre dans le sens des flèches la masse qui se trouve dans la chambre 7 est tassée ou comprimée pour former dans le cas consi- déré une ébauche ayant en plan une forme rectangulaire ou carrée., Sur la Fig. 2 on a également représenté la plaque de couverture 8 et la plaque de fond 9. Dans la plaque de couverture 8 est inséré un troisième piston 10 qui est actionné à l'aide d'une tige 11. De même un piston 12 qui est actionné au moyen d'une tige 13 est insérée dans la plaque de fond 9. 



   Le progrès réalisé sur ces moules de compression connus par la présente invention est mis en lumière par le moule de compression de la Fig. 3 qui constitue une forme d'exécution extrêmement simple de l'invention. Dans ce moule la compression préalable se fait à l'intérieur d'un plan, c'est-à-dire suivant deux dimensions. Il existe dans ce but trois pistons ou fouloirs de compression 14 qui lorsqu'ils sont déplacés dans le sens des flèches réduisent la chambre de section transversale triangulai- re qu'ils entourent jusqu'à ce que dans la position finale indi- quée par les traits interrompus un piston ou fouloir de compres- sion exerce la pression finale de haut en bas, et éventuellement un autre, identique au premier, exerce la pression finale de bas en haut.

   Les contours de ces deux fouloirs de compression qui coincident également avec les lignes en traits interrompus.. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 se trouvent donc dans le même alignement que les surfaces internes des tros fouloirs 14 et sont par conséquent bien gui- dés par celles-ci. 



   Alors que cet exemple d'exécution suivant la Fig. 3 ne sert qu'à faire comprendre le principe du procédé selon l'in- vention les Figs 4, 5 et 6 montrent une forme d'exécution plus détaillée telle qu'elle se présente en pratique. La Fig. 4 est une vue en plan; Fig. 5 est une coupe verticale à peu près au commencement de la phase de travail et Fig. 6 une coupe sembla- ble dans la position finale. 



   Dans cet exemple d'exécution on emploie quatre fouloirs de compression en forme de coin 15 qui glissent sur des surfaces d'un cadre 16 inclinées de façon correspondante. La commande se fait simplement en repoussant vers le bas le piston ou fouloir de compression 18, qui presse alors de haut en bas les coins 15 en déplaçant en même temps ceux-ci de la position initiale re- présentée sur la Fig. 4 latéralement dans la direction des flè- ches ce qui a pour effet de réduire le volume de la chambre intérieure. Les forces ainsi engendrées sont absorbées par le cadre 16. Il se produit dans ces conditions un mouvement des coins 15 en sens contraire des aiguilles d'une montre. La pla- que de fond 20 est ainsi repoussée vers le bas à l'encontre de l'action de ressorts 22 jusqu'à ce qu'elle vienne heurter la plaque d'assise 21 agissant comme contre-butée.

   De cette façon les dimensions finales de l'ébauche sont clairement fixées. 



   Lorsque l'opération de compression a pris fin, la plaque 20 est repoussée vers le haut d'une manière appropriée, par exemple, dans le cas considéré, de nouveau par les ressorts de compression 22, la position de fin de course supérieure pouvant être déterminée par une butée qui n'est pas représentée. 



   Dans la position finale représentée sur la Fig. 6, la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 chambre intérieure présente la section transversale indiquée par le carré en traits interrompus. Cette section est égale à la surface frontale du piston inférieur 17, dont les bords périphériques coincident avec les faces intérieures des fou- loirs de compression 15. Lorsque ces derniers ont atteint cette position finale, la dernière pression est exercée au moyen du piston 17 qui n'a plus alors à accomplir qu'une faible course, bien que sous la haute pression finale. 



   Lorsque l'opération de compression est terminée, la plaque de couverture 18 est soulevée. Par suite du mouvement ascension- nel ci-dessus mentionné de la plaque 20 provoqué par les res- sorts 22, la capacité intérieure du moule de compression augmen- te de nouveau et la pression exercée par la paroi est supprimée, de telle sorte que l'ébauche peut finalement être expulsée vers le haut au moyen du piston inférieur 17 sans friction des pa- rois. De cette façon le dégagement des fouloirs de compression sous forme de coins coulissants 15 peut avoir lieu en même temps, par exemple à l'aide de rainures de guidage ou glissières en forme de queue d'aronde, de boulons avec ressorts de compres- sion, etc. 



   Les exemples d'exécution décrits jusqu'ici font ressortir encore un autre avantage important de l'invention sur les pro- cédés et dispositifs antérieurs, en ce sens que les ébauches peuvent être pourvues sur plus de deux faces, éventuellement sur toutes les faces, de marques profilées, par exemple de chiffres, de lettres, de figurines, de même que d'images de profilés concernant la technique, telles que des dents d'engre- nage en relief, des cannelures ou rainures s'entrecroisant ou d'autres figures semblables. Dans les moules de presse agissant suivant une seule dimension ces empreintes ou images peuvent n'être appliquées que sur les surfaces de couverture et de fond, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 mais pas sur les faces latérales.

   Dans les moules ou matrices de compression connus, suivant les Figs 1 et 2 on peut appli- quer ces empreintes ou dessins non seulement sur les pistons 10 et¯ 12 mais aussi sur les pistons 3 et 4, mais dans les moules ou matrices de compression suivant l'invention on peut en outre les appliquer sur toutes les faces de l'ébauche.

   Lorsque les fouloirs qui forment les parois ne se déplacent pas seulement perpendiculairement à leurs surfaces frontales mais doivent en outre exécuter un mouvement de glissement latéral, comme le font certains fouloirs des exemples d'exécution décrits, on peut alors équiper les fouloirs chacun d'une plaque de recouvrement susceptible de coulisser latéralement, dont la surface frontale est établie comme matrice pour le profilé ou le relief désiré et qui, lors du déplacement des fouloirs de compression 15 ne se déplace pas suivant la composante de ce mouvement parallèle à la .surface de compression mais n'exécute qu'un mouvement purement ascensionnel, et cela, jusqu'à ce que les profils ou reliefs de l'ébauche soient dégagés. 



   Il est commun à tous les exemples d'exécution décrits jusqu'ici d'effectuer d'abord une pré-compression suivant deux dimensions - sous une longue course et une faible pression - et d'exécuter ensuite à l'intérieur du même moule une compres- sion finale suivant la troisième dimension sous une courte course et une forte pression. 



   Il ressort de ces exemples d'exécution qu'on peut augmenter largement le champ d'application de l'invention en conservant l'ordre de succession des opérations indiqué. Ainsi, on peut employer le procédé suivant l'invention pour la confection de corps de formes polygonales quelconques et même de corps ronds et, en outre, on peut fabriquer suivant ce procédé aussi bien des corps massifs que des corps creux. D'autre part, la pres- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 sion peut être   exercer sur   des parois à ressort, par exemple des coins ou des éléments analogues. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   On choisira suivant les conditions propres à   chaque'cas.parti-   culier la manière dont le chargement de la masse doit être effec- tué et le côté par lequel celui-ci doit être entrepris. Ce char- gement peut se faire,par tous les côtes. En   règle.générale,   il est   recommandable   de faire le remplissage par le haut. 



   L'exemple d'exécution suivant les fige 7 et 8 est une autre ex- tension du système de-moule ou matrice de compression, décrit ci-des- sus, mais il fait application simultanément de toutes les 'caracté- ristiques reconnues avantageuses. Pour cette raison ce moule de com- pression constitue la réalisation complète du principe de l'inventio et vient en tête par conséquent des   nombreuses   formes d'exécution permettant une application pratique de l'invention. 



   Ce moule ou la matrice de compression représenté sur les fig. 7 et 8 fonctionre sous pression suivant les trois dimensions, l'effort de compression n'agissant pas suivant les trois dimensions successi- vement mais bien   simutanérnent   sur l'ébauche. Une autre caractéristi- que avantageuse qui est réalisée en même temps ici réside dans le fait que l'effort initial ne s'exerce que d'un seul côté. Ce moule ou cette matrice de compression est comparable dans une grande mesu- re à ce'lui des   fig. 4   à 6 en ce que les efforts de compression s'e- xercent dans une direction horizontale, donc suivant les deux pre-   mières   dimensions, par des coins 15 qui sont guidés dans un cadre 16. 



  Un piston inférieur 17 passe ici également à travers une plaque d' assise 21, tandis qu'un piston supérieur 23 est disposé à l'inté- rieur d'une plaque de recouvrement à ressort 24. Ce piston supérieur 23 est séparé de la plaque de recouvrement   24   et sa course est ré- glable. 



   Après chargement de   le.   matière à comprimer 19, le dispositif est fermé par la plaque de recouvrement à ressort 24. Ensuite, l'action de compression n'est pas exercée seulement par.les coins 15 suivant deux dimensions mais à lieu en même temps de haut en bas et de bas en haut au moyen des deux pistons de compression 23 et 17 suivant la troisième dimension. Pour que l'air qui se trouve dans la masse à comprimer 19 soit expulsée en. premier lieu d'une manière irrépro- chable par cette compression ef.fectuée de toutesparts, les pistons,- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 peuvent être pourvus d'une manière connue en soi, de conduits d'air, de soupapes, etc. 



   La fig. 7 montre la position du moule de compression au commen- cement de l'opération de compression.   Apres   mise en place de la pla- que de revêtement 24 les fouloirs de   compression   15 se déplacent de tous les côtes de même que le piston 23 se déplace de haut en bas et le piston 17 de bas en haut, vers l'ébauche jusqu'à ce qu'enfin la position finale représentée sur la fig. 8 soit atteinte. Dans cette position, la plaque de fond 20 qui avait d'abord été soulevée au moy- en des ressorts 22, se place sur la plaque d'assise 21 (table de   pres   se ou son équivalent) qui: sert ainsi de contre-butée. Cette plaque 21 peut être maintenue rigidement ou élastiquement. 



   Toutes les formes d'exécution décrites offrent l'avantage que la réduction du frottement des parois et de la pression finale   dimi   nuent l'usure du moule ou de la matrice. En outre, la pression de démoulage est réduite à un taux presque insensible. Par suite de la répartition favorable de la pression du fait que celle-ci est exer- cée dans différentes directions, la durée de la compression propre- ment dite est réduite, ce qui permet une augmentation correspondante du rendement pour les faibles consommations de pression et d'éner- gie.

   Lorsqu'il s'agit de masses difficiles à comprimer on peut se tirer d'affaire sans addition d'agglomérants ou de lubrifiants, ou bien on peut réduire considérablement l'emploi de ces matières ce qui n'était possible jusqu'à présent que par l'application de hautes pressions ou par une grande perte de temps. 



   Par l'action d'une pression s'exerçant en tous sens et une   répar   tition uniforme de la masse on obtient une conformation   irréprocha-   ble de la pièce. En particulier les angles et les arêtes sont formés nettement et fermement même en cas de moule fixe ainsi que de piston: supérieur et inférieur rigides.   Cornue   on ouvre la matrice pour le dé- moulage de l'ébauche finie, le danger de détériorer celle-ci par le démoulage est réduit notablement. Un point important est aussi que la répartition uniforme de la masse a pour effet d'exclure toutes   déformations   ou gauchissement ultérieurs.

   Par contre, ces phénomènes désagréables sont inévitables dans los procédas habituellement em- ployés   jusqu'ici,   par cuite des   Irrégularités   et des tensions inter- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 nes qui se produisent alors. Le procédé suivant l'invention a une action très favorable dans la fabrication des plaques minces'et de grandes dimensions. Enfin, il est avantageux que la répartition ré- gulière de la pression soit entièrement indépendante de la rapidité de l'opération de pression, c'est-à-dire qu'il importe peu que cel- .le-ci soit exécutée rapidement.ou lentement. moulés 
La fabrication ci-dessus décrite de corps/sous haute pression est le champ d'application principal du nouveau procédé.

   En dehors de ce domaine, l'idée fondamentale de l'invention est toutefois uti- lisalieaussi avec profit dans d'autres champs d'activité connexes. 



  Ainsi le principe de la compression suivant trois dimensions peut aussi être appliqué au remplissage d'une pressé'finale. Dans ce cas, la compression est effectuée dans deux moules de compression diffé- rents, et cela en deux phases qui se   succèdent.dans   le temps, la première et/ou la seconde de ces phases utilisant le principe de la compression suivant les trois dimensions qui fait l'objet de l'inven tion. La marche des opérations a lieu de telle façon que l'ébauche est pré-comprimée fortement dans la première presse et est ensuite   @   transmise dans un autre moule pour l'exécution de la compression fi- nale. 



   L'exécution pratique peut se faire de différenter manières. On peut dans le cas le plus simple effectuer d'abord une compression suivant deux dimensions, par exemple comme dans le cas de la fig. 4 en déplaçant les quatre fouloirs ou organes de compression   15   et en rétrécissant la section transversale de l'espace libre et en expul- sant ensuite l'ébauche.

   Toutefois, on   peùt   aussi, avant .l'expulsion, en faisant avancer le piston inférieur 17, effectuer une pré-compres sion également suivant la troisième dimension, l'espace creux inté- rieur pouvant être ouvert à la.partie supérieure, à l'orifice de chargement, tandis qu'on peut aussi exercer une pression de haut en bas suivant la troisième dimension en appliquant la plaque de recou- vrement   18.ou   même en employant un contre-piston agissant de haut en bas., 
L'ébauche pré-comprimée de cette façon par le procédé suivant l' invention ne nécessite plus alors pour le moulage final qu'une pres- se à faible course, bien qu'à haute pression,

   tandis que l'avant-pres 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 se mentionnée doit être proportionnée pour excater la course de grande longueur indiquée mais ne doit par contre appliquer que des forces réduites, et peut par conséquent être construite d'une façon moins robuste. Par suite de cette subdivision du travail, les propor- tions du dispositif peuvent donc être plus économiques. 



   Il y a lieu de mentionner encore l'application de l'invention à la construction de pressoirs à fruits et à vin. etc., où il n'est- pas question d'une ébauche de forme déterminée, mais seulement de la réduction de volume d'un corps avec extraction de liquide. On peut rapprocher de ce genre d'activité l'emploi de l'invention pour la dessiccation par compression de masses humides auquel cas il ne   s'a-   git encore une fois que de l'extraction d'un liquide.

   Au point de vue technique, c'est toujours le même problème; seul le but est   différent:   Alors que dans les pressions à fruits, à vin et autres presses analo- gues il s'agit de récupérer le liquide, c'est-à-dire le jus, dans les presses de dessiccation le but est de récupérer les éléments consti- tutifssolides à l'état le plus sec possible avec expulsion du liqui- de non désirable. 



   En ce qui concerne la construction de toutes les presses entrant en considération dans les buts les plus différents, on mentionnera en core que par suite de la réduction   de.la   pression finale et de l'usure on peut renoncer   fréquemment   à l'emploi de matériaux de grande valeur et très coûteux. Ainsi pour la fabrication de moules ou matrices sui- vant l'invention, on peut par exemple utiliser aussi les bois durs, spécialement pour   le'moulage   à la main, de même que pour les moules de compression des tables à secousses et à battoirs. On obtient donc à ce point de vue également une économie plus grande. 



   En résumé on retiendra comme avantages du procédé suivant l'in- vention et des dispositifs servant à le réaliser : que les pressions finales sont plus faibles, de telle sorte qu'on peut se tirer d'af- faires avec une plus faible dépense d'énergie; que l'usure est réduite que par suite de l'emploi de matériaux moins coûteux le coût de la fa- brication est plus faible; que la diminution de   ia   dépense d'énergie donne lieu à une augmentation du rendement; qu'à l'aide de presses e- xistantes de puissance déterminée on peut exécuter des ébauches qui -! géraient des presses plus grandes si l'on employait les procédés 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 en   usagé Jusqu'ici;   qu'on obtient une meilleure qualité de l'ébau- che, ce qui est d'une importance capitale.

   En outre, il est avanta- geux que l'emploi de la nouvelle matrice n'exige aucune modifica- tion aux presses existantes, de telle-sorte que le moule ou   la 'ma-   trice suivant l'invention peut être moulée en de nombreux.endroits. 



    En   outre, on peut actionner plusieurs matrices simultanément au moy en d'une seule presse.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to a method and a device for the production of blanks by compression. Its application can take place in the most diverse fields of the art, whether it is a question of the prior formation of compressed masses of pulverized materials in the finest state or of compressed granular, plastic or dry masses. , or whether it is cold or hot compression and compaction. Fibrous and bulky products and all kinds of masses can also be taken into account.



   In the manufacture of blanks by compression with compaction, that is to say reduction in volume, it is first a question of expelling the ai-r contained in the compressed mass, in such a way that the particles of matter are pressed closely against each other reducing voids or hollow spaces.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  The compactness is all the greater as this cohesion is achieved more completely. The duration of the actual compression operation up to the final compression is to a large extent a question depending on the expulsion of the air, the displacement of the mass to be compressed during the settlement and the extent the friction of the walls which are all factors varying according to the structure of the compressed mass. Excessive cohesion of the particles of the mass as well as the resulting internal stresses and internal friction of the compression mass are detrimental as shown by the studies on which the invention is based. Likewise, the formation of zones, beaches or layers must be avoided.



   It is important from the point of view of the quality of the blank to obtain as uniform a compactness as possible, which the methods usually employed hitherto do not allow to achieve to the desired extent. In particular, the formation of zones can hardly be avoided. The invention indicates in this connection a means which makes it possible to obtain a considerable improvement in this point of view, and the method for the production of blanks by means of presses, according to the invention, is characterized in that the mass to be formed or molded is compressed inside one and the same mold in all three dimensions.

   This process can be carried out in the simplest case by first compressing the mass to be formed in two dimensions, successively or simultaneously, and then definitively compressing it in the third dimension. In principle, the process can also be carried out in the reverse direction, that is to say, that the prior compression can be carried out in a single dimension and the final compression in the second and third dimensions either simultaneously or successively. An even better texture is obtained when

 <Desc / Clms Page number 3>

 the compression is carried out not in several successive times but in a way only once, according to the three dimensions.



   An important characteristic of the invention resides in any case in the fact that the compression operation is carried out inside a single mold or die, since it is known to first press a blank along one dimension or following two dimensions and then transfer it to another press where the compression is performed along the third dimension. Compression within a single mold or die, in all three dimensions, provides, unlike the above process, a treatment less prone to preform damage and simplification of work.



   In the particularly advantageous process of somewhat simultaneous compression in three dimensions, the elements of the mass to be compressed fit better into one another, so that a more compact texture is obtained. The pressure exerted by the press extends to the interior from all points of the exterior surface so that a hardened outer layer is formed on all surfaces of a uniform nature throughout.



   Although in all cases one can in principle operate in each of the three dimensions by exerting the pressure in only one direction, one can naturally act also and even advantageously by carrying out the compression in several directions, for example in exactly opposite directions. . Thus, for example, in a blank of cubic or parallelpipedic shape, the pressure can be allowed to be exerted on the six faces simultaneously.



   The uniform compactness obtained by the process according to the invention extends very far inside the mass of the blank.

 <Desc / Clms Page number 4>

 che. The invention is not limited to a pressure exerted from the outside but also applies to a compression exerted from the inside to the outside.



   Another advantage of the process according to the invention is that, in order to obtain the desired compactness, a notably lower final pressure is sufficient. By subdividing the compression operation into several successive phases, the press piston or ram which exerts the final pressure only has to accomplish a relatively short stroke. Likewise, when the compression in several dimensions is not carried out in several successive times, but in one time simultaneously, the maximum pressure necessary is lower than hitherto by following the exerted action of all over.



   Most compressed masses, especially those of low specific gravity, have a relatively high compression ratio. This means that when the known methods are employed, the press piston has to travel a long way during the first part of the stroke under very low pressure and with a great waste of time. It is only at the very end that a high final pressure is necessary for the final compression over a relatively short distance. Already in the last phase of the precompression, but indeed especially during the final pressure, the high friction of the walls acts so that the compressive force is not exerted until the interior of the blank.

   Rather, a strong compactness is obtained in the almost immediate vicinity of the front face of the press piston driven by an advancing movement, while this final high pressure can hardly propagate up to inside the blank, so that there remains at the heart of the latter a lower compactness state. This disadvantage is reduced in a propor-.

 <Desc / Clms Page number 5>

 considerable tion by the use of the process according to the invention.



   In order to make the essence of the invention fully understood, the appended drawings have shown, by way of exemplary embodiments thereof, a few devices suitable for carrying out the process according to the invention, the various figures. chosen representing, partially in section, simplified devices given that their only aim is to allow a clear presentation of the essence of the invention, the forms of construction having to remain at the initiative of the trades hammes for meet the conditions of each particular case.



   Figs. 1 and 2 show in plan and side elevation a mold or a compression die of known type comprising two compression pistons or glands capable of moving towards each other in a horizontal direction, FIG. 2 also showing elements perpendicular to these pistons and therefore acting along the second dimension.



   Fig. 3 also shows in plan a mold in which the blank is compressed in the horizontal plane in three directions and consequently pre-packed on all sides in two dimensions, while the final compression takes place in a vertical direction, c 'that is to say according to the third dimension.



   Fig. 4 shows a plan of another embodiment, comprising a mold provided with four compression rams capable of moving in horizontal planes, while
Figs 5 and 6 are vertical sectional views of the exemplary embodiment of Fig. 4 at two different times of the compression process, which also show the elements acting in the third dimension.



   Figs 7 and 8 finally show in vertical section another exemplary embodiment of the invention giving a similar embodiment.

 <Desc / Clms Page number 6>

 plete of the principle of the invention, because the blank is subjected there to the action of the press not in successive several times but in the three dimensions simultaneously and even in opposite directions.



   The known compression mold according to Figs 1 and 2 consists of two side walls 1 and 2 between which two press pistons 3 and 4 can move in a horizontal direction. The displacement is carried out using the press rods 5 and 6. If the pistons 3 and 4 are brought together in the direction of the arrows, the mass which is in the chamber 7 is compacted or compressed to form in the case considered a blank having in plan a rectangular or square shape., In FIG. 2 also shows the cover plate 8 and the bottom plate 9. In the cover plate 8 is inserted a third piston 10 which is actuated by means of a rod 11. Likewise a piston 12 which is actuated by means of a rod 13 is inserted into the bottom plate 9.



   The progress made on these known compression molds by the present invention is brought to light by the compression mold of FIG. 3 which constitutes an extremely simple embodiment of the invention. In this mold, the prior compression takes place inside a plane, that is to say in two dimensions. For this purpose there are three compression pistons or rams 14 which when moved in the direction of the arrows reduce the chamber of triangular cross section which they surround until in the final position indicated by the arrows. broken lines a compression piston or ram exerts the final pressure from top to bottom, and possibly another, identical to the first, exerts the final pressure from bottom to top.

   The contours of these two compression plugs which also coincide with the dashed lines.

 <Desc / Clms Page number 7>

 are therefore in the same alignment as the internal surfaces of the three pluggers 14 and are therefore well guided by them.



   While this example of execution according to FIG. 3 only serves to make the principle of the method according to the invention understood; FIGS. 4, 5 and 6 show a more detailed embodiment as it appears in practice. Fig. 4 is a plan view; Fig. 5 is a vertical section approximately at the beginning of the working phase and FIG. 6 a similar cut in the final position.



   In this exemplary embodiment, four wedge-shaped compression rams 15 are employed which slide on correspondingly inclined surfaces of a frame 16. The control is effected simply by pushing down the compression piston or follower 18, which then presses the wedges 15 up and down, at the same time moving them from the initial position shown in FIG. 4 laterally in the direction of the arrows which has the effect of reducing the volume of the inner chamber. The forces thus generated are absorbed by the frame 16. Under these conditions, a movement of the wedges 15 occurs in a counterclockwise direction. The bottom plate 20 is thus pushed downwards against the action of the springs 22 until it strikes the base plate 21 acting as a counter-stop.

   In this way the final dimensions of the blank are clearly fixed.



   When the compression operation has ended, the plate 20 is pushed upwards in a suitable manner, for example, in the case under consideration, again by the compression springs 22, the upper end position being able to be determined by a stop which is not shown.



   In the final position shown in FIG. 6, the

 <Desc / Clms Page number 8>

 inner chamber has the cross section indicated by the dashed square. This section is equal to the front surface of the lower piston 17, the peripheral edges of which coincide with the internal faces of the compression springs 15. When the latter have reached this final position, the last pressure is exerted by means of the piston 17 which then only has to accomplish a short stroke, although under the high final pressure.



   When the compression operation is completed, the cover plate 18 is lifted. As a result of the above mentioned upward movement of the plate 20 caused by the springs 22, the internal capacity of the compression mold increases again and the pressure exerted by the wall is relieved, so that the pressure exerted by the wall is removed. The blank can finally be forced upwards by means of the lower piston 17 without friction from the walls. In this way the release of the compression glands in the form of sliding wedges 15 can take place at the same time, for example by means of guide grooves or dovetail-shaped slides, bolts with compression springs. , etc.



   The exemplary embodiments described so far show yet another important advantage of the invention over prior methods and devices, in that the blanks can be provided on more than two faces, possibly on all faces, profile marks, for example numbers, letters, figures, as well as profile images relating to technique, such as raised gear teeth, intersecting grooves or grooves, or the like similar figures. In press molds acting in one dimension, these imprints or images may only be applied to the cover and bottom surfaces,

 <Desc / Clms Page number 9>

 but not on the side faces.

   In known compression molds or dies, according to Figs 1 and 2, these imprints or designs can be applied not only to pistons 10 and ¯ 12 but also to pistons 3 and 4, but in compression molds or dies. according to the invention, they can also be applied to all the faces of the blank.

   When the rams which form the walls do not only move perpendicularly to their front surfaces but must also perform a lateral sliding movement, as do certain rams of the examples of execution described, it is then possible to equip the rams each with a cover plate capable of sliding laterally, the front surface of which is established as a matrix for the desired profile or relief and which, during the displacement of the compression rams 15 does not move according to the component of this movement parallel to the surface of. compression but only performs a purely upward movement, and that, until the profiles or reliefs of the blank are released.



   It is common to all the examples of execution described so far to carry out first a pre-compression in two dimensions - under a long stroke and a low pressure - and then to carry out inside the same mold a final compression following the third dimension under a short stroke and strong pressure.



   It emerges from these exemplary embodiments that the field of application of the invention can be greatly increased by keeping the order of succession of operations indicated. Thus, the process according to the invention can be used for the production of bodies of any polygonal shape and even of round bodies and, moreover, it is possible to produce according to this process both solid bodies and hollow bodies. On the other hand, the pres-

 <Desc / Clms Page number 10>

 Zion can be exerted on spring walls, for example corners or the like.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   Depending on the conditions specific to each particular case, the manner in which the loading of the mass must be carried out and the side on which it must be undertaken will be chosen. This loading can be done by all coasts. As a general rule, it is advisable to fill from the top.



   The exemplary embodiment according to Figs 7 and 8 is a further extension of the compression die or mold system described above, but simultaneously applies all of the features recognized to be advantageous. For this reason this compression mold constitutes the complete realization of the principle of the invention and consequently comes first of the numerous embodiments allowing a practical application of the invention.



   This mold or the compression die shown in FIGS. 7 and 8 operate under pressure according to the three dimensions, the compressive force not acting according to the three dimensions successively but well simultaneously on the blank. Another advantageous feature which is achieved at the same time here resides in the fact that the initial force is exerted only on one side. This compression mold or die is to a large extent comparable to that of FIGS. 4 to 6 in that the compressive forces are exerted in a horizontal direction, therefore according to the first two dimensions, by wedges 15 which are guided in a frame 16.



  A lower piston 17 here also passes through a seat plate 21, while an upper piston 23 is disposed within a spring-loaded cover plate 24. This upper piston 23 is separate from the plate. cover 24 and its stroke is adjustable.



   After loading the. material to be compressed 19, the device is closed by the spring-loaded cover plate 24. Subsequently, the compressing action is not exerted only by the corners 15 in two dimensions but at the same time takes place from top to bottom and from bottom to top by means of the two compression pistons 23 and 17 following the third dimension. So that the air which is in the mass to be compressed 19 is expelled in. in the first place in an irreproachable manner by this compression effected from all parts, the pistons, -

 <Desc / Clms Page number 12>

 can be provided in a manner known per se, with air ducts, valves, etc.



   Fig. 7 shows the position of the compression mold at the start of the compression operation. After placing the coating plate 24, the compression rams 15 move from all sides just as the piston 23 moves from top to bottom and the piston 17 from bottom to top, towards the blank until so that finally the final position shown in FIG. 8 is reached. In this position, the bottom plate 20 which had first been lifted by means of the springs 22, is placed on the base plate 21 (pressure table or its equivalent) which: thus serves as a counter-stop . This plate 21 can be held rigidly or elastically.



   All the embodiments described offer the advantage that the reduction of the friction of the walls and of the final pressure reduces the wear of the mold or the die. Further, the release pressure is reduced at an almost insensitive rate. As a result of the favorable pressure distribution due to the fact that it is exerted in different directions, the duration of the actual compression is reduced, which allows a corresponding increase in efficiency at low pressure consumptions and of energy.

   When it comes to masses that are difficult to compress, one can get by without the addition of agglomerants or lubricants, or the use of these materials can be considerably reduced, which was only possible until now by the application of high pressures or by a great waste of time.



   By the action of pressure exerted in all directions and a uniform distribution of the mass, an irreproachable conformation of the part is obtained. In particular, angles and edges are formed clearly and firmly even with a fixed mold as well as a piston: rigid upper and lower. Once the die is opened for demoulding of the finished blank, the danger of damaging the latter by demolding is considerably reduced. An important point is also that the uniform distribution of the mass has the effect of excluding any subsequent deformations or warping.

   On the other hand, these unpleasant phenomena are inevitable in the procedures usually employed hitherto, due to irregularities and inter-tensions.

 <Desc / Clms Page number 13>

 nes that occur then. The process according to the invention has a very favorable action in the manufacture of thin plates and of large dimensions. Finally, it is advantageous that the even distribution of the pressure is entirely independent of the speed of the pressing operation, that is to say that it does not matter that this is carried out quickly. or slowly. molded
The above described high pressure / body manufacture is the main field of application of the new process.

   Outside this field, however, the basic idea of the invention is also usefully used in other related fields of activity.



  Thus the principle of compression in three dimensions can also be applied to the filling of a final press. In this case, the compression is carried out in two different compression molds, and this in two phases which follow one another in time, the first and / or the second of these phases using the principle of compression according to the three dimensions which is the subject of the invention. The operation takes place in such a way that the preform is strongly pre-compressed in the first press and is then transferred to another mold for the execution of the final compression.



   The practical execution can be done in different ways. In the simplest case, it is possible to first perform a compression in two dimensions, for example as in the case of FIG. 4 by moving the four rams or compression members 15 and narrowing the cross section of the free space and then expelling the blank.

   However, it is also possible, before the expulsion, by advancing the lower piston 17, to effect a pre-compression also along the third dimension, the interior hollow space being able to be opened at the upper part, at the top. loading port, while pressure can also be exerted from top to bottom in the third dimension by applying the cover plate 18 or even by employing a counter piston acting from top to bottom.
The blank pre-compressed in this way by the process according to the invention then requires for the final molding only a low-stroke pressure, although at high pressure.

   while the avant-pres

 <Desc / Clms Page number 14>

 itself mentioned must be proportioned to exceed the long stroke indicated but must on the other hand only apply reduced forces, and can therefore be constructed in a less robust manner. As a result of this subdivision of labor, the proportions of the device may therefore be more economical.



   The application of the invention to the construction of fruit and wine presses should also be mentioned. etc., where it is not a question of a blank of determined shape, but only of the reduction of volume of a body with extraction of liquid. The use of the invention for the desiccation by compression of wet masses can be compared to this type of activity, in which case, once again, only the extraction of a liquid is involved.

   From a technical point of view, it's still the same problem; only the aim is different: While in fruit, wine and other similar presses it is a question of recovering the liquid, that is to say the juice, in the desiccation presses the aim is to recover the solid constituent elements in the driest possible state with expulsion of the unwanted liquid.



   With regard to the construction of all the presses coming into consideration for the most different purposes, it should be mentioned again that due to the reduction of the final pressure and of the wear it is frequently possible to dispense with the use of materials. of great value and very expensive. Thus, for the manufacture of molds or dies according to the invention, hardwoods can, for example, also be used, especially for hand molding, as well as for compression molds for shaking and beating tables. From this point of view, therefore, a greater saving is also obtained.



   In summary, the advantages of the process according to the invention and of the devices used to carry it out will be retained: that the final pressures are lower, so that one can get by with a lower expenditure d 'energy; that wear is reduced and that, as a result of the use of less expensive materials, the cost of manufacture is lower; that the decrease in energy expenditure gives rise to an increase in efficiency; that with the aid of existing presses of determined power it is possible to produce blanks which -! managed larger presses if the processes were used

 <Desc / Clms Page number 15>

 in used Until now; that a better quality of the blank is obtained, which is of paramount importance.

   In addition, it is advantageous that the use of the new die does not require any modification to existing presses, so that the mold or the die according to the invention can be molded in many different ways. .places.



    In addition, several dies can be operated simultaneously using a single press.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS.. ' 1. Procédé pour la fabrication d'ébauches par compression, ca- ractérisé en ce que la masse à mouler est comprimée à l'intérieur d'une seule et 'même matrice suivant les trois dimensions.' 2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé 'en ce que la masse à mouler est d'abord pré-comprimée suivant deux dimensions, successivement ou simultanément, et est ensuite comprimée définitive ment suivant la troisième dimension. CLAIMS .. ' 1. A method for the production of blanks by compression, characterized in that the molding mass is compressed inside one and the same die in all three dimensions. 2. Method according to claim 1, characterized 'in that the mass to be molded is first pre-compressed in two dimensions, successively or simultaneously, and is then definitively compressed in the third dimension. 3. Procédé suivant'la revendication 1, caractériséen ce que la masse à mouler est comprimée.en quelque sorte simultanément suivant les trois dimensions. 3. Method according to claim 1, characterized in that the mass to be molded is compressed in some way simultaneously in three dimensions. 4. Matrice de compression pour l'exécution du¯procédé suivant les revendications 2 ou 3, caractérisée en ce qu'elle comporte deux ou plusieurs pistons ou fouloirs susceptibles de se déplacer dans un plan, de telle façon que leur déplacement à pour effet-de faire va- rier la capacité d'une chambre formant un espace clos entre ces or- ganes, tandis que les deux surfaces frontales de la chambre sont fer- mées par des plaques qui servent en même temps de glissières pour les pistons ou fouloirs, l'une au moins des deux faces frontales de la chambre ou de l'espace creux étant pourvue d'une ouverture obturable dont l'obturateur sert de piston de compression pour la production de la force de compression agissant suivant la troisième dimension. 4. Compression die for performing dūprocédé according to claims 2 or 3, characterized in that it comprises two or more pistons or rams capable of moving in a plane, such that their displacement has the effect- to vary the capacity of a chamber forming an enclosed space between these organs, while the two front surfaces of the chamber are closed by plates which at the same time serve as slides for the pistons or rams, at least one of the two end faces of the chamber or of the hollow space being provided with a closable opening, the shutter of which serves as a compression piston for the production of the compressive force acting along the third dimension. ,. Matrice de compression suivant la revendication 4, caracté- risée en ce qu'elle comprend quatre fouloirs latéraux de compression qui recouvrent chacun par une extrémité l'extrémité du fouloir adja- cent qui constitue la prolongation de la paroi sous un certain angle, de telle sorte qu'en déplaçant parallèlement tous les fouloirs on fait varier la section transversale rectangulaire ou carrée de la chambre ou de l'espace clos. <Desc/Clms Page number 16> ,. Compression die according to Claim 4, characterized in that it comprises four lateral compression rams which each cover at one end the end of the adjacent ram which constitutes the extension of the wall at a certain angle, of such an angle. so that by moving all the plugs in parallel, the rectangular or square cross section of the chamber or the enclosed space is varied. <Desc / Clms Page number 16> ' 6. Matrice de compression suivant les revendications 4 ou 5, carac- térisée en ce que le contour du ou des fouloirs servant à la compres- sion suivant la troisième dimension coïncide exactement avec la paroi ' formée par les fouloirs latéraux dans'leur position limite la plus é- troite, de telle sorte que ce'ou ces fouloirs servant à la compres- sion suivant la troisième dimension sont guidés lors de leur mouve- ment d'avancement exactement par la paroi prismatique ou cylindrique de la chambre. 6. Compression die according to claim 4 or 5, characterized in that the contour of the gland (s) serving for the compression in the third dimension coincides exactly with the wall formed by the side glands in their position. narrowest limit, so that this or these pluggers serving for compression along the third dimension are guided in their forward movement exactly by the prismatic or cylindrical wall of the chamber. 7. Matrice de compression suivant les revendications 4 à 6, carac- térisée en ce que les fouloirs qui en constituent l'enveloppe sont e- xécutés sous forme de coins et sont guidés à l'intérieur d'un cadre rectangulaire ou carré, de telle sorte que lors d'un déplacement.la- téral une réduction de l'espace fermé est.produite de l'extérieur vers, l'intérieur , ou il s'agit d'une compression en creux, de l'intérieur vers l'extérieur. 7. Compression die according to claims 4 to 6, charac- terized in that the plugs which constitute the envelope thereof are executed in the form of wedges and are guided inside a rectangular or square frame, of such that during lateral displacement a reduction of the closed space is produced from the outside to the inside, or it is a hollow compression, from the inside to the inside. 'outside. 8. Matrice suivant la revendication 7, caractérisée en ce que les fouloirs-latéraux présentent des surfaces extérieures inclinées, de telle sorte qu'ils se rétrécissent de haut en bas sous forme de coins et qu'une pression exercée de haut en bas a pour effet de réduire la section transversale de l'espace libre entre les surfaces frontales des fouloirs. 8. Die according to claim 7, characterized in that the lateral rams have inclined outer surfaces, such that they narrow from top to bottom in the form of wedges and that a pressure exerted from top to bottom has for effect of reducing the cross section of the free space between the frontal surfaces of the rams. 9. Matrice de compression suivant la revendication 8, caractérisée en ce que la plaque de fond (20) sur laquelle reposent les fouloirs en forme de coins est montée élastiquement jusqu'au moment où elle rencontre une butée (21) et que lorsque la matrice est repoussée vers le bas elle est également abaissée jusqu'à sa position fond de course inférieure déterminée par cette butée, l'espace creux étant ainsi con- tinuellement fermé du côté du fond. 9. Compression die according to claim 8, characterized in that the base plate (20) on which the wedge-shaped rams rest is resiliently mounted until it meets a stop (21) and when the die is pushed downwards, it is also lowered to its lower end-of-travel position determined by this stop, the hollow space thus being continuously closed on the bottom side. 10. Matrice de compression suivant les revendications 3 à 9., caracté- risée en ce que tous les fouloirs sont couplés ensemble et de telle sorte que la force d'une presse agissant sur l'un d'eux est transmise aux autres fouloirs. 10. A compression die according to claims 3 to 9, characterized in that all of the rams are coupled together and so that the force of a press acting on one of them is transmitted to the other rams. Il. Matrice de compression suivant les revendications 9 et 10, com- portant un fouloir ou piston supérieur, caractérisée en ce que ce fou- <Desc/Clms Page number 17> loir supérieur (23) est également pourvu d'une plaque de compres- sion (24) montée élastiquement qui abaisse les fouloirs en forme de coin (15) ou assurant continuellement la fermeture de l'espace creux intérieur. He. Compression die according to claims 9 and 10, comprising an upper follower or piston, characterized in that this follower <Desc / Clms Page number 17> The upper chamber (23) is also provided with a resiliently mounted compression plate (24) which lowers the wedge-shaped rams (15) or continuously secures the closure of the interior hollow space.
BE558615D BE558615A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE558615A true BE558615A (en)

Family

ID=181616

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE558615D BE558615A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE558615A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2645067A1 (en) * 1989-03-28 1990-10-05 Logis Giet Mon Method for casting concrete containing a filler composed partly by petrified hemp stalks (boon) aggregates and the manufactured products made on the basis of this method

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2645067A1 (en) * 1989-03-28 1990-10-05 Logis Giet Mon Method for casting concrete containing a filler composed partly by petrified hemp stalks (boon) aggregates and the manufactured products made on the basis of this method

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2863543A1 (en) METHOD FOR HOT STAMPING FORMING OF COMPLEX TOLERIE COMPONENT PIECES OF COMPOSITE MATERIAL AND TOOLING FOR IMPLEMENTING IT
BE558663A (en) Method and device for the manufacture of packaging boxes
FR2484303A1 (en) PRESS FOR METALLURGY OF POWDERS AND METHOD FOR COMPRESSION OF POWDER IN MATRIX
EP0619773B1 (en) Method and device for manufacturing construction blocks from a hydraulic binder such as plaster, an inert filler such as sand, and water
BE558615A (en)
EP0202138B1 (en) Method for making building blocks, means for performing this method and product obtained thereby
EP0552083B1 (en) Press for diverse products
FR1464377A (en) Improvements in the manufacture of packaging from tubular material
EP0043770A1 (en) Expelling machine, especially for household refuse
FR2643587A1 (en) COMPACTION PRESS WITH POLYGONAL ACTION
FR2458338A1 (en) PROCESS FOR COMPACTING MOLDING SAND AND MOLDING MACHINE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
EP0006820B1 (en) Method of moulding bodies from wood particles, apparatus therefor and the moulded bodies
FR2690105A1 (en) Plant for manufacturing moulded slabs from concrete or reconstituted stone - uses mould with separate base and surrounding frame, moulded on elevating table beneath hopper
EP0265437A1 (en) Device for the compression or compaction of bulk products such as sawdust
EP1260334B1 (en) Process and device for producing building components
BE1005118A3 (en) Device for pressing extruded elements
FR2578479A2 (en) Process and device for manufacturing compacted products, in particular construction elements made of earth
FR2689057A1 (en) Apparatus for compacting blocks of a product with a tendency to swell, and corresponding compacting method.
FR2723878A1 (en) Method of mfg. moulded concrete window supports
EP0150859A2 (en) Process and device for making tiles, slabs and similar construction blocks by means of pressing a powder mixture
BE378743A (en)
FR2841818A1 (en) Moulding procedure for thermosetting composition materials uses moving pistons to create perforations before polymerisation
BE432359A (en)
WO2010052432A1 (en) Device for manufacturing a pressed brick, and brick obtained by said device
BE517711A (en)