BE557563A - - Google Patents

Info

Publication number
BE557563A
BE557563A BE557563DA BE557563A BE 557563 A BE557563 A BE 557563A BE 557563D A BE557563D A BE 557563DA BE 557563 A BE557563 A BE 557563A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rotors
liquid
rotor
wheel device
compressor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE557563A publication Critical patent/BE557563A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F04POSITIVE - DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS
    • F04CROTARY-PISTON, OR OSCILLATING-PISTON, POSITIVE-DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; ROTARY-PISTON, OR OSCILLATING-PISTON, POSITIVE-DISPLACEMENT PUMPS
    • F04C29/00Component parts, details or accessories of pumps or pumping installations, not provided for in groups F04C18/00 - F04C28/00
    • F04C29/0007Injection of a fluid in the working chamber for sealing, cooling and lubricating
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F04POSITIVE - DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS
    • F04CROTARY-PISTON, OR OSCILLATING-PISTON, POSITIVE-DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; ROTARY-PISTON, OR OSCILLATING-PISTON, POSITIVE-DISPLACEMENT PUMPS
    • F04C29/00Component parts, details or accessories of pumps or pumping installations, not provided for in groups F04C18/00 - F04C28/00
    • F04C29/04Heating; Cooling; Heat insulation
    • F04C29/042Heating; Cooling; Heat insulation by injecting a fluid

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Applications Or Details Of Rotary Compressors (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à un compresseur à roues à filets, comprenant, de manière connue- en soi,, un, certain nombre de rotors coopérants, avec une multiplicité' de saillies et de rainures s'engrenaut. et un carter- pourvu d'une entrée et d'une sortie pour le fluide de travail, et des pa- rois d'extrémité entre lesquelles les rotors sont situés. Les rotors et le carter sont formés les uns par rapport aux au- tres, de telle sorte que les rotors tournent l'un contre l'autre et contre le carter, avec un jeu donnant lieu à des chambres de compression comprenant chacune des   parties.de   rainures communicantes de deux rotors coopérants et variant en volume lorsque les rotors tournent. 



   Dans la conception habituelle de ces compresseurs à roues à filets, les rotors travaillent sans lubrifiant et tournent à un nombre de tours nettement élevé, par exemple de 10.0000 à 12.000 tours ou davantage. Avec une précision considérable des rotors et du carter, un jeu soigneusement réglé est maintenu entre les rotors eux-mêmes et entre les rotors et le carter, et pour empêcher les rotors, pendant le fonctionnement, de venir en contact direct les uns avec les autres en risquant de se gripper, les rotors sont pourvus de roues de synchronisation travaillant ensemble, qui assu- rent que le jeu nécessaire est maintenu.

   A ces grandes vites- ses de rotor, une transmission doit être prévue entre le com- , presseur et le moteur d'entraînement, ce dernier pouvant con- sister en un moteur électrique ou en un moteur à combustion interne faisant un certain nombre de tours d'environ 3.000 par minute, laquelle transmission, cependant, agrandit l'in- stallation et augmente l'encombrement. Avec une liaison dired 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 te entre ce type de moteur et un compresseur à roues à filets du type auquel se rapporte l'invention, les fuites par le jeu augmentent dans des proportions élevées par rapport aux fui- tes qui se présentent lorsque le moteur de la roue à filets fonctionne avec son nombre de fouis normal, pourvu que l'aug- mentation de pression soit la même.

   Du fait du petit nombre de tours, d'une manière générale, il n'y a qu'une quantité d'air plus petite, correspondant au nombre de tours, qui peut être passée à travers le compresseur, tandis que les pertes par fuites sont encore environ les mêmes au grand nombre de tours. Les pertes par fuites à un nombre de tours normal s'élèvent seulement à quelques pourcents, mais lorqqu'on tra- vaille au nombre de tours inférieur, elles s'élèveraient à environ 50% de la quantité d'air prise dans le compresseur. 



   L'objet de la présente invention est, en premier lieu, de procurer un compresseur à roues à filets qui puisse être entraîné directement par un moteur électrique ou un moteur à combustion interne et qui fonctionne avec un minimum de pertes par fuite. En éliminant une transmission entre le moteur et le compresseur à roues à filets, l'encombrement est réduit et, en plus, le bruit gênant qui se produit à de plus grands nombres de tours est éliminé. Pour maintenir les pertes par fuite entre des limites acceptables, le compres-   seur à   roues à filets suivant l'invention fonctionne avec des joints à huile dans le jeu entre les rotors eux-mêmes et en- tre ceux-ci et le carter en plus de quoi le liquide sous pres- sion joue le rôle d'agent de refroidissement dans le compres- seur. 



   La première caractéristique de l'invention est que des ouvertures d'admission sont prévues aux chambres de tra- vail du compresseur pour un liquide sous pression qui doit 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 être distribuée au jeu entre les rotors   et outre   ceux-ci et le carter pour réduire les   fuites   par ces jeux et aussi pour procurer un effet de refroidissement. 



   Le liquidé   d'étanchéité   et de refroidissement peut avantageusement consister en une huile lubrifiante fournie sous pression. La chaleur de la compression engendrée pendant la compression est transférée de l'air ou du gaz qui est com- primé dans l'installation, à l'huile sous pression, et en particulier si l'huile sous pression est fournie sous forme finement divisée en sorte qu'une grande surface se présente pour le transfert de la chaleur et que le processus de com- pression s'approche de plus en plus d'un processus de compres- sion isotherme, avec ce résultat qu'il y a moins de   puissance        consommée pour comprimer une seule et même quantité   d'air.'   Dans beaucoup de cas, le refroidisseur, autrement nécessaire' après le compresseur pour le gaz comprimé,

   peut être   éliminé.        



  Dans des compresseurs travaillant à sec, les canaux de refroi- dissement nécessaires dans les extrémités du carter et dans les paliers des arbres de rotor pourraient être simplifiés et compris dans un système de circulation ordinaire d'huile ou de liquide sous pression qui fournit du liquide sous pressssion d'une part pour la fermeture étanche des joints entre les rotors eux-mêmes et entre les rotors et l'enveloppe et les parois extérieures du carter et d'autre part pour refroidir le compresseur en fonctionnement, ce refroidissement, outre le refroidissement de la chambre de travail) pouvant consister aussi à refroidir les rotors intérieurement et simultanément oU,en variante, comprendre le refroidissement du carter du compresseur.

   Pour refroidir le carter du compresseur, au moins l'enveloppe du carter et la paroi d'extrémité du c8té échappement du compresseur devraient être faits à double pa- roi, le liquide sous pression circulant dans l'espace inter- médiaire. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Comme dans ce compresseur, du fait du mélange du gaz et du liquide sous pression, l'agent de travail présente une densité plus grande que le gaz seul, un jeu considérable peut être toléré dans le compresseur pour la même quantité admise de fuites que dans un compresseur travaillant à sec. 



   En d'autres termes, les exigences extrêmes de précision de fabrication du compresseur peuvent être réduites eb sa produc- tion peut être rendue moins coûteuse. 



   Les agencements de synchronisation qui sont autre- ment nécessaires pour des compresseurs travaillant à sec, du type à roues à filets, peuvent être éliminés ce qui simplifie aussi le compresseur et diminue encore son prix d'établisse-   ' ment.    



   Etant lubrifiés, les rotors   peuventcompénétrer   directement'et ainsi on disposera d'un choix plus grand de matériaux pour fabriquer les rotors. En général, les rotors dans des compresseurs à roues à filets sont faits d'acier et la plupart du temps d'un acier allié de haute qualité. Cepen- dant, dans une construction suivant l'invention, les rotors coopérants peuvent avantageusement être faits d'un matériau différent, par exemple l'on peut être d'acier et l'autre de bronze ou dans dertains cas l'un peut être métallique et l'au- tre de matière plastique. 



   Ces objets et avantages et d'autres de l'invention seront décrits plus complétementen se réf érant aux dessins annexés montrant à titre d'exemple diverses formes de réalisa- tion suivant les principes de   l'invention.   



   La figure 1 est une coupe verticale longitudinale d'un compresseur à filet suivant l'invention. 



   La figure 2 montre en coupe transversale partiel- le un détail de ce compresseur suivant la ligne 2.2 de la fi. gure 1. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La figure 3 est une coupe'   ,Longitudinale     verticale.   d'une autre forme de réalisation d'un compresseur à roues à filets suivant l'invention. 



   La figure 4 est une vue en bout de la paroi d'extré- mité du côté admission du compresseur, suivant la ligne 4-4 de la figure 3. 



   La figure 5 est une coupe verticale longitudinale d'une autre forme de réalisation encore d'un compresseur à roues à filets suivant l'invention. 



   La figure.6 est une coupe longitudinale horizontale suivant la ligne 6-6 de la figure 5 de ce compresseur. 



   La figure 7 est une coupe transversale partielle suivant la ligne 7-7 de la figure 5. 



   La figure 8 est une vue de la paroi terminale du côté échappement faite suivant la ligne 8-8 de la figure 5. 



   La figure 9 est une coupe longitudinale verticale partielle d'une construction modifiée de l'extrémité du rotor du côte échappement. 



   La figure 10 est une vue en bout partielle du rotor dans.la direction   10-10   de la figure 9. 



   La figure 11 est une coupe longitudinale verticale d'une autre forme de réalisation d'un compresseur à roues à filets suivant   l'invention.   



   La figure 12 est une vue de la paroi d'extrémité du côté admission du carter suivant la direction 12-12 de la figure 11. 



   La figure 13 montre en coupe un détail du compres- seur suivant la figure 12. 



   La figure 14 est une coupe partielle de la même manié -re qu'à la figure 11 d'une forme de réalisation modifiée   d'un   compresseur à roues à filets suivant   l'invention.   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   La figure 15 montre schématiquement une installa- tion complète comprenant un compresseur à roues à filets sui- vant l'invention. 



   Le compresseur à roues à filets suivant les figures 1 et 2 comprend deux rotors coopérants 20 et 22 dont 1'un, le rotor mâle 20, est pourvu de saillants convexes   24   et de rainures intercalaires 26, et coopère avec l'autre rotor, ou rotor femelle 22, qui est pourvu de saillies concaves 28 et de rainures intercalaires 30. Les rotors sont pourvus d'arbres d'extrémité 32 et   34   qui sont situés dans les parois termina- les 36 et 38 du carter 40 du compresseur qui comprend en outre une enveloppe   42   enfermant les rotors.

   La paroi d'extrémité 36 comprend un élément séparé tandis que la paroi d'extrémité 38 est faite d'une pièce avec la chemise 42. le carter est pourvu d'un orifice d'admission   44   et d'un orifice d'échappement   46   pour le gaz, par exemple de l'air, qui doit être comprimé dans la machine. Dans l'exemple montré, l'admission 44 est située au bas et l'orifice   dtéchap-   pement 46 en haut et chacun dans ou près de la paroi d'extré- mité correspondante du carter, respectivement. Cependant, l'invention n'est pas réduite à placer ou concevoir l'admis- sion et l'échappement qui peuvent être modifiés.suivant des      principes bien connus. 



   L'enveloppe 42 et les parois d'extrémité 36 et 38 sont à doubles parois et à l'espace intermédiaire 48 entre ces parois) du liquide sous pression est fourni par une source de liquide, (non montrée) dont la liguide est injecté . par des ouvertures d'alimentation 50,52 et/ou 54 dans la chambre de travail de la machine. Comme il est évident des figures 1 et 2, le liquide sous pression peut être amené par des ouver- tures d'admission 50 qui sont dispersées du c8té haute pres- sion du compresseur le long d'une ligne d'intersection 56 qui 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 est formée par le carter 42 entre ses tronçons en canons cy-, lindriques 58 et 60 entourant les paires coopérantes de rotors et le long de laquelle les saillants et rainures s'interpéné-   trent   lorsque les rotors tournent.

   Le liquide sous pression agit comme lubrifiant ou agent de refroidissement lorsque les rotors tournent et fonctionne aussi comme agent d'étanchéi- té entre les tronçons de rotors qui, pendant leur rotation, se compénètrent et ferment le passage de fuite correspondant ainsi que les passages de fuite entre les saillants des rotors et les parties en canons du carter et entre les extrémités du rotor et les parois terminales de l'enveloppe. 



   Comme il est évident 'de la figure 2 que les rotors tournent dans des sens l'un vers l'autre et de ce fait le liquide sous pression fourni à, la partie inférieure de la ma- chine est dé nouveau amené à s'élever le long des parties d'enveloppe du carter par la rotation des saillants de rotor. 



   Au lieu d'ouvertures d'injection 50 le long du milieu du côté supérieur du carter, le liquide sous pression peut, par exemple, être injecté axialement par les ouvertures 52 dans la paroi d'extrémité 36 du côté basse pression de la machine. Particulièrement dans les cas où le carter de la machine ne présente pas une enveloppe de refroidissement, le liquide sous pression peut être injecté comme montré en 54, directement dans l'orifice d'admission   44.   Dans d'autres cir- constances, il peut être convenable de fournir le liquide sous pressi,on par des ouvertures d'alimentation 62 disposées sui- vant une ligne sur les tronçons d'enveloppes cylindriques res-   pectives   situées entre la ligne d'intersection du côté haute pression et le plan passant par les axes de la paire coopéran- te de rotors.

   Les diverses possibilités précitées peuvent être utilisées séparément ou   combinées à   deux ou à plusieurs. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   A la figure 1, les rotors montrés sont pourvus aus- si d'agencements de refroidissement. Le rotor a une cavité ntérieure   64 et   un alésage 66 dans l'arbre d'extrémité   34   est alimenté en agent de refroidissement via un ajutage d'in-   jection   68. Depuis un alésage 70 dans l'autre arbre d'extré- mité 32, l'agent de refroidissement est amené via des canaux radiaux 72 à l'espace intermédiaire 48 dans les parois du carter et est injecté de là dans les chambres de travail du compresseur. 



   Le compresseur à roues à filets montré aux figures 3 et   4   est pour l'essentiel construit de la même manière que celui justement décrit mais dans ce cas le liquide sous pres-. sion est fourni depuis les cavités 48 dans la paroi d'extrémi- té 36 du cote basse pression via des ouvertures d'alimentation 74qui s'ouvrent dans les tronçons de rainures des rotors et de préférence, comme montré, près des fonds des rainures. 



   Dans le compresseur à roues à filets montré aux figures 5-8, ledit dispositif est aussi muni. de rotors et de parois de chambres à travers lesquelles le liquide sous pres- sion est mis en circulation   comme agent.de   refroidissement avant qu'il soit injecté dans les chambres de travail du com- presseur. Dans ce cas, le liquide sous pression est amené aux rotors par des canaux 76 disposés radialement et l'amenée de liquide sous pression au système de refroidissement est réalisée par des moyens de communication 78. Des cavités 64 dans les corps de ctors, des canaux radiaux 80 conduisent aux rainures de rotors 26 et 30, où ils s'ouvrent comme ouver- tures de délivrance du liquide sous pression.

   Ces ouvertures . d'alimentation 80 s'ouvrent habituellement dans le fond des rainures et de préférence près du flanc de chaque saillie de rotor   24   et 28 respectivement, qui passe en tête lorsque le rotor tourne.. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Comme illustré auxfigures 5 et 8, on a prévu une rainure de distribution 82 pour le liquide sous pression du c8té sortie'de la paroi terminale   38,   qui comprend des tron- Çons de rainure 84 et 86 enfermant chacun la moitié inférieure des alésages 88 et 90 respectivement pour les arbres de rotors dans la paroi terminale 38 du côté échappement, un tronçon de rainure intermédiaire 92 reliant leurs tronçons de rainures; et encore des tronçons de rainures d'extrémité 94 et 96 du côté extérieur de chaque alésage 88 et 90, respectivement,   s'éten-   dant vers les sections de coins supérieurs de la paroi d'ex- trémité. 



   Par les ouvertures inférieures et supérieures 98 et 100 la rainure de   distribution   est reliée aux cavités remplies de liquide sous pression 48 de la paroi d'extrémité 38, d'où l'agent d'étanchéité et lubrifiant est amené et reconduit. 



   Ees figures 9 et 10 montrent un autre procédé pour fermer et lubrifier l'extrémité à haute pression du rotor depuis les cavités remplies de liquide sous pression de la paroi terminale correspondante. Dans le fond des rainures l'extrémité du rotor est pourvue de tringles d'étanchéité sail- lantes et de forme de préférence annulaire 102, entre lesquel- les le liquide sous pression est amené des cavités 48 par des ouvertures d'admission 104. 



   Du fait de la pression, les rotors sont forcés vers l'arrière contre la paroi d'extrémité du côté d'entrée, raison pour laquelle il était habituel de bloquer l'extrémité libre- ment saillante de l'arbre d'extrémité du côté haute pression du rotor, à l'aide d'un écrou d'arrêt ou dispositif semblable. 



  Ces pièces de bloqage peuvent être supprimées en utilisant le liquide sous pression dans la paroi d'extrémité 36 du côté basse pression pour empêcher les rotors de se déplacer axiale- ment en direction de l'extrémité à basse pression. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Les figures 11-13 montrent à titre d'exemple une forme de réalisation suivant laquelle dans la partie termina-    le   36 du c8té basse pression est située une rainure annulaire 
106 dans laquelle est disposée une bague de palier 108, én, surface de cette bague de palier faisant face au rotor et étant pourvue d'un certain nombre de fentes de lubrification radiales 110, qui s'amincissent dans le sens de rotation du rotor, indiqué par une flèche à la figure 13. La forme spé- ciale de ces fentes établit une pression supplémentaire dans l'agent sous pression, celui-ci étant fourni par.des canaux convenables venant des cavités   48   dans la paroi terminale 36. 



   La figure 14 montre une fente annulaire 111 dans la paroi terminale 36, à remplir de liquide sous pression pour les ême $buts d'étanchéité et d'équilibrage. le   compresseur .112   dans l'installation suivant la ' figure 15 est   entraîné   directement par un moteur électrique 
114 et l'air qui est aspiré à travers l'admission   44   est fourni à l'état comprimé à l'endroit usuel. Dans l'exemple ' . montré, cependant, l'air comprimé passe d'abord par un sépara. 



   -teur 116 pour la séparation de l'huile de graissage avant qu'elle s'échappe en empruntant le conduit 118. L'huile lu- brifiante est aspirée d'un puits 120 à l'aide de deux pompes à huile 122 et   124   et est conduite par une paire de tuyaux 
126 et 128 pourvue chacun d'un refroidisseur 130 et 132, res-   pectivement,   au compresseur pour injection. L'huile séparée dans le compresseur et l'huile séparée dans le séparateur re- tourne au puits par les tuyaux   134   et 136. 



   Dans beaucoup de cas on a montré que de l'eau peut être utilisée avec d'excellents résultats. 
 EMI10.1 
 



  REVEi'miCATIONS.- 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a compressor with thread wheels, comprising, in a manner known per se, a number of cooperating rotors, with a multiplicity of protrusions and grooves intermeshing. and a housing provided with an inlet and an outlet for the working fluid, and end walls between which the rotors are located. The rotors and the housing are formed with respect to each other such that the rotors rotate against each other and against the housing, with clearance giving rise to compression chambers comprising each of the parts. communicating grooves of two cooperating rotors and varying in volume when the rotors rotate.



   In the usual design of these thread-wheel compressors, the rotors operate without lubricant and rotate at a markedly high number of revolutions, for example from 10,0000 to 12,000 revolutions or more. With considerable precision of the rotors and housing, a carefully adjusted clearance is maintained between the rotors themselves and between the rotors and the housing, and to prevent the rotors, during operation, from coming into direct contact with each other at the risk of seizing up, the rotors are provided with synchronizing wheels working together, which ensure that the necessary play is maintained.

   At these high rotor speeds, a transmission must be provided between the compressor and the drive motor, the latter possibly being an electric motor or an internal combustion engine making a certain number of revolutions. of about 3,000 per minute, which transmission, however, enlarges the plant and increases the footprint. With a dired bond

 <Desc / Clms Page number 2>

 Between this type of motor and a compressor with thread wheels of the type to which the invention relates, the leaks due to the clearance increase in high proportions compared with the leaks which occur when the motor of the thread wheel is running. with its normal number of digs, provided the pressure increase is the same.

   Due to the small number of turns, generally speaking, only a smaller amount of air, corresponding to the number of turns, can be passed through the compressor, while the leakage losses are still about the same at the large number of turns. Leakage losses at a normal number of revolutions are only a few percent, but when working at the lower number of revolutions, they would amount to approximately 50% of the amount of air taken into the compressor.



   The object of the present invention is, in the first place, to provide a thread wheel compressor which can be driven directly by an electric motor or an internal combustion engine and which operates with a minimum of leakage losses. By eliminating a transmission between the motor and the thread-wheel compressor, the footprint is reduced and, in addition, the annoying noise which occurs at greater numbers of revolutions is eliminated. In order to keep the leakage losses within acceptable limits, the threaded wheel compressor according to the invention operates with oil seals in the clearance between the rotors themselves and between them and the crankcase in addition. whereby the pressurized liquid acts as a coolant in the compressor.



   The first characteristic of the invention is that inlet openings are provided in the working chambers of the compressor for a pressurized liquid which must.

 <Desc / Clms Page number 3>

 be distributed to the clearance between the rotors and in addition to them and the housing to reduce leakage by these clearances and also to provide a cooling effect.



   The sealing and cooling liquid may advantageously consist of a lubricating oil supplied under pressure. The heat of compression generated during compression is transferred from the air or gas which is compressed in the plant, to the pressurized oil, and in particular if the pressurized oil is supplied in finely divided form. so that a large surface is presented for the transfer of heat and that the compression process approaches more and more an isothermal process of compression, with the result that there is less power consumed to compress one and the same amount of air. ' In many cases the cooler, otherwise necessary after the compressor for the compressed gas,

   can be eliminated.



  In dry-working compressors, the necessary cooling channels in the ends of the crankcase and in the bearings of the rotor shafts could be simplified and included in an ordinary circulating system of oil or pressurized liquid which supplies liquid. under pressure on the one hand for sealing the seals between the rotors themselves and between the rotors and the casing and the outer walls of the casing and on the other hand to cool the compressor in operation, this cooling, in addition to cooling of the working chamber) which may also consist of cooling the rotors internally and simultaneously or, as a variant, comprising cooling the compressor casing.

   To cool the compressor crankcase, at least the crankcase casing and the compressor exhaust side end wall should be double-walled with the pressurized liquid circulating in the intermediate space.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   As in this compressor, due to the mixture of gas and liquid under pressure, the working agent has a greater density than gas alone, a considerable clearance can be tolerated in the compressor for the same allowable quantity of leaks as in a dry-working compressor.



   In other words, the extreme requirements for manufacturing precision of the compressor can be reduced and its production can be made less expensive.



   The timing arrangements which are otherwise necessary for dry working compressors of the thread wheel type can be eliminated which also simplifies the compressor and further decreases its set-up cost.



   Being lubricated, the rotors can enter directly and thus there will be a greater choice of materials to manufacture the rotors. In general, the rotors in thread wheel compressors are made of steel and most of the time high quality alloy steel. However, in a construction according to the invention, the cooperating rotors can advantageously be made of a different material, for example one can be of steel and the other of bronze or in some cases one can be. metallic and the other plastic.



   These and other objects and advantages of the invention will be described more fully with reference to the accompanying drawings showing by way of example various embodiments according to the principles of the invention.



   FIG. 1 is a longitudinal vertical section of a net compressor according to the invention.



   Figure 2 shows in partial cross section a detail of this compressor taken along line 2.2 of fi. gure 1.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Figure 3 is a section ', Longitudinal vertical. of another embodiment of a compressor with threaded wheels according to the invention.



   Figure 4 is an end view of the end wall of the inlet side of the compressor, taken along line 4-4 of Figure 3.



   FIG. 5 is a longitudinal vertical section of yet another embodiment of a compressor with thread wheels according to the invention.



   FIG. 6 is a horizontal longitudinal section taken on line 6-6 of FIG. 5 of this compressor.



   Figure 7 is a partial cross section taken on line 7-7 of Figure 5.



   Figure 8 is a view of the end wall from the exhaust side taken along line 8-8 of Figure 5.



   Figure 9 is a partial vertical longitudinal section of a modified construction of the rotor end of the exhaust side.



   Figure 10 is a partial end view of the rotor in direction 10-10 of Figure 9.



   FIG. 11 is a vertical longitudinal section of another embodiment of a compressor with thread wheels according to the invention.



   Figure 12 is a view of the end wall of the intake side of the housing in direction 12-12 of Figure 11.



   FIG. 13 shows in section a detail of the compressor according to FIG. 12.



   Figure 14 is a partial sectional view in the same manner as in Figure 11 of a modified embodiment of a thread wheel compressor according to the invention.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   Figure 15 shows schematically a complete installation comprising a thread wheel compressor according to the invention.



   The compressor with thread wheels according to Figures 1 and 2 comprises two cooperating rotors 20 and 22, one of which, the male rotor 20, is provided with convex projections 24 and intermediate grooves 26, and cooperates with the other rotor, or female rotor 22, which is provided with concave projections 28 and intermediate grooves 30. The rotors are provided with end shafts 32 and 34 which are located in the end walls 36 and 38 of the housing 40 of the compressor which comprises in besides a casing 42 enclosing the rotors.

   The end wall 36 has a separate element while the end wall 38 is made integrally with the liner 42. the crankcase is provided with an intake port 44 and an exhaust port 46 for gas, for example air, which must be compressed in the machine. In the example shown, the inlet 44 is located at the bottom and the exhaust port 46 at the top and each in or near the corresponding end wall of the housing, respectively. However, the invention is not reduced to locating or designing the intake and exhaust which can be modified according to well known principles.



   The casing 42 and the end walls 36 and 38 are double-walled and at the intermediate space 48 between these walls) pressurized liquid is supplied by a liquid source, (not shown), the liquid of which is injected. by feed openings 50, 52 and / or 54 in the working chamber of the machine. As is evident from Figures 1 and 2, the pressurized liquid can be supplied through inlet openings 50 which are dispersed from the high pressure side of the compressor along an intersection line 56 which.

 <Desc / Clms Page number 7>

 is formed by the housing 42 between its sections in cylindrical barrels 58 and 60 surrounding the cooperating pairs of rotors and along which the protrusions and grooves interpenetrate when the rotors rotate.

   The pressurized liquid acts as a lubricant or coolant when the rotors are rotating and also functions as a sealing agent between the rotor sections which, during their rotation, interpenetrate and close the corresponding leakage passage as well as the flow passages. leakage between the protrusions of the rotors and the barrel parts of the casing and between the ends of the rotor and the end walls of the casing.



   As is evident from Fig. 2 that the rotors rotate in opposite directions and hence the pressurized liquid supplied to, the lower part of the machine is again caused to rise. along the casing portions of the housing by the rotation of the rotor protrusions.



   Instead of injection openings 50 along the middle of the upper side of the housing, pressurized liquid can, for example, be injected axially through the openings 52 into the end wall 36 on the low pressure side of the machine. Particularly in cases where the machine housing does not have a cooling jacket, the pressurized liquid can be injected as shown at 54, directly into the inlet port 44. In other circumstances, it can be injected. be suitable for supplying the liquid under pressure through supply openings 62 disposed along a line on the respective cylindrical shell sections located between the line of intersection of the high pressure side and the plane passing through them. axes of the cooperating pair of rotors.

   The various possibilities mentioned above can be used separately or in combination with two or more.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   In Fig. 1, the rotors shown are also provided with cooling arrangements. The rotor has an inner cavity 64 and a bore 66 in the end shaft 34 is supplied with coolant via an injection nozzle 68. From a bore 70 into the other end shaft 32 , the cooling medium is supplied via radial channels 72 to the intermediate space 48 in the walls of the casing and is injected from there into the working chambers of the compressor.



   The thread-wheel compressor shown in Figures 3 and 4 is essentially constructed in the same way as that just described but in this case the liquid under pressure. This is supplied from the cavities 48 in the low pressure end wall 36 via feed openings 74 which open into the groove sections of the rotors and preferably, as shown, near the bottoms of the grooves.



   In the net wheel compressor shown in Figures 5-8, said device is also provided. rotors and chamber walls through which pressurized liquid is circulated as a coolant before it is injected into the working chambers of the compressor. In this case, the pressurized liquid is supplied to the rotors by channels 76 arranged radially and the pressurized liquid supply to the cooling system is carried out by communication means 78. Cavities 64 in the body of the torsos, channels radials 80 lead to rotor grooves 26 and 30, where they open as openings for delivering the pressurized liquid.

   These openings. feed 80 usually open in the bottom of the grooves and preferably near the flank of each rotor protrusion 24 and 28 respectively, which heads as the rotor rotates.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   As illustrated in Figures 5 and 8, there is provided a distribution groove 82 for the pressurized liquid on the exit side of the end wall 38, which includes groove sections 84 and 86 each enclosing the lower half of the bores 88 and. 90 respectively for the rotor shafts in the end wall 38 on the exhaust side, an intermediate groove section 92 connecting their groove sections; and further end groove sections 94 and 96 on the outer side of each bore 88 and 90, respectively, extending to the upper corner sections of the end wall.



   Through the lower and upper openings 98 and 100 the distribution groove is connected to the pressurized liquid filled cavities 48 of the end wall 38, from where the sealant and lubricant is supplied and returned.



   Figures 9 and 10 show another method for closing and lubricating the high pressure end of the rotor from the pressurized liquid filled cavities of the corresponding end wall. In the bottom of the grooves, the end of the rotor is provided with projecting sealing rods and preferably annular in shape 102, between which the liquid under pressure is fed from cavities 48 through inlet openings 104.



   Due to the pressure, the rotors are forced back against the end wall of the input side, which is why it was usual to block the freely protruding end of the end shaft from the side. high pressure from the rotor, using a locking nut or similar device.



  These blockages can be removed by using the pressurized liquid in the end wall 36 on the low pressure side to prevent the rotors from moving axially towards the low pressure end.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   Figures 11-13 show by way of example an embodiment according to which in the end part 36 of the low pressure side is located an annular groove.
106 in which is disposed a bearing ring 108, en, the surface of this bearing ring facing the rotor and being provided with a number of radial lubrication slots 110, which become thinner in the direction of rotation of the rotor, indicated by an arrow in Fig. 13. The special shape of these slits establishes additional pressure in the pressurized medium, this being supplied by suitable channels from the cavities 48 in the end wall 36.



   FIG. 14 shows an annular slot 111 in the end wall 36, to be filled with liquid under pressure for the same sealing and balancing purposes. the compressor .112 in the installation according to figure 15 is driven directly by an electric motor
114 and the air which is sucked through the inlet 44 is supplied in a compressed state at the usual location. In the example '. shown, however, the compressed air first passes through a separa.



   -tor 116 for separating the lubricating oil before it escapes via the pipe 118. The lubricating oil is sucked from a well 120 using two oil pumps 122 and 124 and is conducted by a pair of pipes
126 and 128 each provided with a cooler 130 and 132, respectively, to the compressor for injection. The oil separated in the compressor and the oil separated in the separator returns to the well through pipes 134 and 136.



   In many cases it has been shown that water can be used with excellent results.
 EMI10.1
 



  REVEi'miCATIONS.-

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1.- Dispositif à roues à filets comprenant au moins <Desc/Clms Page number 11> deux rotors coopérants mâle et femelle, ayant au moins trois saillies et rainures hélicoldals coopérantes et un carter pourvu d'une admission et d'un échappement pour un fluide, et de parois terminales entre lesquelles les rotors sontsitués lesdits rotors et le carter étant formés les uns par rapport aux autres pour fournir ensemble des chambres de compression lorsque les rotors tournent, chaque chambre comprenant des parties de rainures communicantes de deux rotors coopérants et variant en volume lorsque les rotors tournent, et des ou- vertures d'alimentation prévues vers la chambre de travail du.dispositif pour fournir un liquide destiné à être distribue entre les rotors et le carter pour réduire les fuites entre eux. 1.- Device with net wheels comprising at least <Desc / Clms Page number 11> two cooperating male and female rotors, having at least three cooperating helical projections and grooves and a housing provided with an inlet and an outlet for a fluid, and end walls between which the rotors are located said rotors and the housing being formed relative to each other to together provide compression chambers as the rotors rotate, each chamber comprising communicating groove portions of two cooperating rotors varying in volume as the rotors rotate, and feed openings provided to the chamber working of the device to provide a liquid for distribution between the rotors and the housing to reduce leakage between them. 2. - Dispositif à roues à filets suivant la revendi- cation 1, dans lequel le liquide est fourni sous pression. 2. A net wheel device according to claim 1, in which the liquid is supplied under pressure. 3. - Dispositif à roues à filets suivant la revendi- cation 1, dans lequel le liquide est introduit pas aspiration 4.- Dispositif à roues à filets dans lequel les -rotors tournent l'un contre l'autre et contre le carter avec un jeu, le liquide étant fourni pour réduire les pertes par ce jeu. 3. - Device with threaded wheels according to claim 1, in which the liquid is introduced by suction 4.- Device with threaded wheels in which the -rotors rotate against each other and against the housing with a game, liquid being provided to reduce losses by this game. 5. - Dispositif à roues à filets suivant la revendi- cation 1, dans lequel le rotor mâle'entraîne le rotor femelle directement. 5. A thread wheel device according to claim 1, in which the male rotor drives the female rotor directly. 6. - Dispositif à roues à filets suivant la revendi- cation 1, dans lequel le :liquide est amené le long de la ligne d'intersection du côté haute pression qui est fournée par le carter entre ses deux tronçons en canons cylindriques enfer- mant une paire de rotors coopérants, et le long de laquelle les saillants et les rainures des rotors s'interpénètrent lorsque les rotors tournent. 6. A net wheel device according to claim 1, in which the: liquid is brought along the line of intersection of the high pressure side which is supplied by the casing between its two sections in cylindrical barrels enclosing a pair of cooperating rotors, and along which the protrusions and grooves of the rotors interpenetrate as the rotors rotate. 7.- Dispositif à roues à filets suivant la revendra -tion !, dans lequel le liquide est amené suivant une ligne <Desc/Clms Page number 12> sur le tronçon de canon cylindrique respectif, qui est situé entre la ligne d'intersection du côté haute pression et le plan passant par les axes de la paire de rotors coopérants. 7.- Device with thread wheels according to the resale!, In which the liquid is brought along a line <Desc / Clms Page number 12> on the respective cylindrical barrel section, which is located between the line of intersection of the high pressure side and the plane passing through the axes of the pair of cooperating rotors. $.- Dispositif à roues à filets suivant la revendi- cation 1, dans lequel le liquide est amené dans le jeu entre les extrémités desrotors et la paroi terminale du côté échap- pement du compresseur 9,- Dispositif à roues à filets suivant la revendi- cation 8, dans lequel les extrémités des rotors du côté échap- pement du compresseur sont pourvues chacune d'un certain nombre de tringles d'étanchéité concentriques dirigées vers l'extérieur, entre lesquelles le liquide est amené. $ .- Threaded wheel device according to claim 1, in which the liquid is fed into the clearance between the ends of the rotors and the end wall on the exhaust side of the compressor 9. A thread wheel device according to claim 8, wherein the ends of the rotors on the exhaust side of the compressor are each provided with a number of outwardly directed concentric sealing rods, between which the liquid is brought in. 10. - Dispositif à roues à filets suivant la reven- dication 9, dans lequel une rainure d'alimentation et de dis- tribution pour le liquide est prévue dans la paroi terminale . du côté d'échappement, ladite rainure comprenant des tronçons de rainures qui enferment chacun la moitié inférieure des alé- sages pour les arbre de rotors dans la paroi terminale du c7té échappement, un tronçon de rainure intermédiaire reliant ces tronçons de rainures, et d'autres tronçons de rainures d'extrémité du côté extérieur de chaque alésage, respective- ment, s'étendant vers la section de coin supérieure de la pa- roi terminale. 10. A net wheel device according to claim 9, in which a feed and distribution groove for the liquid is provided in the end wall. on the exhaust side, said groove comprising sections of grooves which each enclose the lower half of the bores for the rotor shafts in the end wall of the exhaust side, a section of intermediate groove connecting these sections of grooves, and of other end groove sections on the outer side of each bore, respectively, extending to the upper corner section of the end wall. 11.- Dispositif à roues à filets suivant la reven- dication 1, dans lequel le liquide est amené de la paroi d'ex- trémité du côté entrée par des ouvertures d'admission qui s'ouvrent dans les tronçons de rainures des rotors, de préfé- rence près du fond des rainures. 11.- Threaded wheel device according to claim 1, in which the liquid is supplied from the end wall of the inlet side through inlet openings which open into the groove sections of the rotors, preferably near the bottom of the grooves. 12.- Dispositif à roues à filets suivant la revendi- cation 1, dans lequel le carter et au moins aussi la paroi extrême du côté échappement sont à double paroi et où.le li- quide circule dans les espaces intermédiaires. <Desc/Clms Page number 13> 12. A net wheel device according to claim 1, in which the housing and at least also the end wall on the exhaust side are double walled and in which the liquid circulates in the intermediate spaces. <Desc / Clms Page number 13> 13. - Dispositif à roues à filets suivant la reven- dication 1, dans lequel les rotors sont creux et pourvus d'ar- bres d'extrémité dans lesquels sont situés les moyens d'entrée et de sortie pour le liquide allant vers et partant des espa- ces intermédiaires des rotors pour refroidir encore le comprees- seur à roues à filets. 13. - Device with thread wheels according to claim 1, in which the rotors are hollow and provided with end shafts in which are located the inlet and outlet means for the liquid going towards and leaving. intermediate spaces of the rotors to further cool the thread wheel compressor. 14. - Dispositif à roues à filets suivant la reven- dication 13, dans lequel les parois des rotors sont pourvues d'ouvertures de délivrance pour le liquide, qui débouchent dans les rainures des rotors. 14. A device with threaded wheels according to claim 13, in which the walls of the rotors are provided with delivery openings for the liquid, which open into the grooves of the rotors. 15. - Dispositif à roues à filets suivait la revendi- cation 14, dans lequel les ouvertures d'admission pour'le liquide s'ouvrent dans le fodd des rainures, de préférence près du flanc de chaque rotor qui est en tête lorsque le ro- tor tourne. 15. A thread wheel device followed claim 14, in which the inlet openings for the liquid open into the fodd of the grooves, preferably near the side of each rotor which is leading when the ro. - tor turns. 16.- Dispositif à roues à filets suivant la revendi- cation 13, dans lequel le liquide est amené aux passages ou fentes d'étanchéité du côté échappement pour former joint étant -che entre les extrémités à haute pression des rotors et la paroi d'extrémité voisine du carter. 16. A thread wheel device according to claim 13, in which liquid is supplied to the sealing passages or slots on the exhaust side to form a seal between the high pressure ends of the rotors and the wall of the rotor. adjacent end of the housing. 17. - Dispositif à roues à filets suivant les reven- dications 12 et 13, dans lequel les creux du carter, des pa- rois d'extrémité et des rotors sont associés pour donner un système de circulation commun pour le liquide. 17. A device with threaded wheels according to claims 12 and 13, in which the hollows of the housing, end walls and rotors are associated to give a common circulation system for the liquid. 18.- Dispositif à roues à filets suivant la revendi- cation 1, dans lequel les rotors sont empêchés de .prendre un mouvement axial vers le côté admission, dans la paroi d'extré- mité duquel est située une fente annulaire s'ouvrant autour de l'arbre de rotor respectif, ladite fente annulaire obligeant le liquide fourni sous pression à aller contre la section non ? occupée des extrémités des rotors de telle sorte que le mouve- <Desc/Clms Page number 14> ment axial du rotor contre l'extrémité côté admission est contrarié et que le liquide sous pression est admis de la fente annulaire aux rainures de rotor. 18. A net wheel device according to claim 1, in which the rotors are prevented from taking axial movement towards the inlet side, in the end wall of which an annular slot opening around is located. of the respective rotor shaft, said annular slot forcing the liquid supplied under pressure to go against the section right? occupied by the ends of the rotors so that the movement <Desc / Clms Page number 14> The axial movement of the rotor against the inlet side end is thwarted and the pressurized liquid is admitted from the annular slot to the rotor grooves. 19.- Dispositif à roues à filets suivant la reven- dication 18, dans lequel la bague de palier est placée dans ladite fente annulaire, la surface de ladite bague de palier faisant face au rotor et étant pourvue d'un certain nombre de fentes de lubrification en forme amincie qui s'amincissent dans le sens de la rotation. 19. A thread wheel device according to claim 18, wherein the bearing ring is placed in said annular slot, the surface of said bearing ring facing the rotor and being provided with a number of lubrication in thinned form which becomes thinner in the direction of rotation. 20. - Dispositif à roues à filets suivant la reven- dication 18, dans lequel le liquide sous pression est aussi fourni à l'extrémité, côté évacuation du compresseur dans le . but d'assurer l'étanchéité et le refroidissement entre les extrémités correspondantes des rotors et la paroi adjacente terminale du carter. 20. A net wheel device according to claim 18, in which the liquid under pressure is also supplied at the end, on the discharge side of the compressor in the. aim to ensure sealing and cooling between the corresponding ends of the rotors and the adjacent end wall of the housing. 21. - Dispositif à roues à filets suivant la reven- dication 1, dans lequel le liquide est de l'huile lubrifian- te. 21. A device with threaded wheels according to claim 1, in which the liquid is lubricating oil.
BE557563D BE557563A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE557563A true BE557563A (en)

Family

ID=180943

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE557563D BE557563A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE557563A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1183913B (en) * 1959-01-15 1964-12-23 Svenska Rotor Maskiner Ab Helical gear machine
EP0451708A2 (en) * 1990-04-06 1991-10-16 Hitachi, Ltd. Vacuum pump

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1183913B (en) * 1959-01-15 1964-12-23 Svenska Rotor Maskiner Ab Helical gear machine
EP0451708A2 (en) * 1990-04-06 1991-10-16 Hitachi, Ltd. Vacuum pump
EP0451708A3 (en) * 1990-04-06 1992-01-08 Hitachi, Ltd. Vacuum pump
US5190438A (en) * 1990-04-06 1993-03-02 Hitachi, Ltd. Vacuum pump

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1014892A5 (en) Screw compressor oil free.
CA2442949C (en) Oil-damped bearing
FR2845434A1 (en) TWO-STAGE HERMETIC CARBON DIOXIDE COMPRESSOR
EP0494007A1 (en) Single throughflow turbopump with booster
FR2559847A1 (en) VOLUME MACHINE FOR COMPRESSING A FLUID
FR2491558A1 (en) CLOSED LOOP COMPRESSED GAS SYSTEM WITH SCREWED LUBRICATED SCREW COMPRESSOR
BE557563A (en)
FR2508113A1 (en) VOLUMETRIC MACHINE WITH SCREW AND SPROCKETS
WO2018229368A1 (en) Expansion machine and methods for using such a machine
FR2888893A1 (en) Gaseous and liquid fluids compression device e.g. liquid pump, has rectangular bearing rotating around axis of crankshaft to transform rotational movement into alternating movement, and bearings and rollers placed between bearing and part
FR2501783A1 (en) ROTARY HEAT ENGINES AND COMPRESSORS
FR3080892A1 (en) GEAR PUMP FOR CIRCULATING A FLUID
BE552057A (en)
BE501006A (en)
FR3103862A1 (en) Rotor and multistage dry vacuum pump
BE411741A (en)
FR2531486A1 (en) Volumetric vane machine.
BE627339A (en)
FR3115332A1 (en) Pump comprising cooling means
WO2024153881A1 (en) Device for guiding a shaft and for cooling a bearing for a gas generator
WO2019115897A1 (en) Scroll-type positive-displacement machine
BE501574A (en)
WO2023213852A1 (en) Turbomachine comprising a heat exchanger between a fuel circuit and two lubricant circuits
EP3724451A1 (en) Orbiting-scroll positive-displacement machine
FR3118650A1 (en) Pumping stage and dry vacuum pump