BE550825A - - Google Patents

Info

Publication number
BE550825A
BE550825A BE550825DA BE550825A BE 550825 A BE550825 A BE 550825A BE 550825D A BE550825D A BE 550825DA BE 550825 A BE550825 A BE 550825A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
incandescent element
heating
incandescent
fuel
bimetallic strip
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE550825A publication Critical patent/BE550825A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24CDOMESTIC STOVES OR RANGES ; DETAILS OF DOMESTIC STOVES OR RANGES, OF GENERAL APPLICATION
    • F24C5/00Stoves or ranges for liquid fuels
    • F24C5/14Arrangement or mounting of ignition devices
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D5/00Burners in which liquid fuel evaporates in the combustion space, with or without chemical conversion of evaporated fuel

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Control Of Combustion (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne un procédé et un dispositif pour préchauffer et allumer des combustibles liquides dans des appareils de chauffage. 



   Il est connu d'allumer le combustible dans les dispositifs de   chauf   fage et de cuisson, à l'aide d'une tablette d'alcool solidifié. On a déjà proposé un dispositif de préchauffage et d'allumage du combustible, dans le- quel une résistance électrique est montée sur le fond du brûleur avec le- quel elle est en liaison   thermoconductrice   et constitue un élément incan- descent disposé dans le brûleur au-dessus du fond de celui-ci. 



   Suivant la présente invention le procédé de préchauffage et d'allu- mage de combustibles liquides dans des dispositifs de chauffage, est tel que le combustible, huile, pétrole ou l'équivalent, est chauffé et allumé par rayonnement à l'aide d'un élément incandescent qui n'entre pas en con- tact avec lui. Ce procédé permet de réunir avantageusement en un seul;, élé- ment chauffant tubulaire le dispositif de préchauffage et d'allumage.

   Dans les dispositifs de préchauffage et d'allumage connus il pouvait arriver que,   pour une   quantité d'huile de quelques millimètres dans le brûleur, toute l' huile se mettait à bouillir dans   celui-ci.   En cas de panne de l'allumage, la vapeur d'huile pouvait pénétrer dans la cheminée et s'y condenser sur les parois plus froides, ce qui peut avoir des conséquences très désagréables L'avantage du procédé suivant l'invention réside encore dans le fait que sous l'effet de la chaleur de rayonnement de l'élément chauffant tubulaire porté au rouge incandescent, l'huile est chauffée par le haut et ne se vapo- rise qu'en petite quantité à la surface. 



   Les vapeurs d'huile ainsi engendrées se mélangent à l'air aspiré pour former un mélange aisément inflammable qui s'allume au contact de l'é- lément chauffant tubulaire incandescent. 



   Dans le dispositif pour l'exécution du procédé suivant l'invention, un élément incandescent est monté dans le pot de combustion à une certaine distance au-dessus du fond du brûleur. 



  Cet élément incandescent peut avantageusement être réalisé sous forme   d'un   élément chauffant tubulaire fermé. Il est de préférence pourvu d'un enroule- ment chauffant électrique dont le rendement calorique   est calculé   de façon que l'élément incandescent ait une température superficielle suffisante pour le préchauffage et l'allumage, même si la tension électrique de chauf- fage n'atteint pas sa valeur normale. 



   On peut également prévoir avantageusement un thermorelais en liai- son thermoconductrice avec le pot de combustion, et réglé de façon à réagir à la chaleur engendrée par la combustion du combustible,mais sans réagir à la chaleur émise par   l'élément   incandescent. Il entre dans le cadre de la présente invention de prévoir pour l'arrivée d'huile un dispositif d'ou- verture et de fermeture commandé thermiquement, dans lequel la chaleur né- cessaire à son fonctionnement est engendrée par un enroulement chauffant, dont le rendement calorique est calculé de façon que l'enclenchement de ce dispositif se fasse avec un certain retard par rapport à l'enclenchement de la tension. 



   On peut avantageusement prévoir un dispositif de protection contre un fonctionnement à vide, qui en cas d'interruption de l'arrivée du   combus-   tible, entre en action et arrête l'installation. Ce dispositif de protection contre un fonctionnement à vide peut comporter un interrupteur, ou un dis- joncteur, actionné par une lamelle bi-métallique. Il est avantageux de pré- voir pour un tel dispositif protecteur, un bouton de déclenchement qui, après l'enclenchement de l'interrupteur protecteur, ne peut être mis en action qu'à la main. Le délai de déclenchement d'un protecteur contre le 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fonctionnement à vide peut être réglable. 



   Il entre encore dans le cadre de l'invention de monter l'enroule- ment chauffant de la lamelle bi-métallique du dispositif protecteur contre le fonctionnement à vide, en série avec l'élément incandescent ;    cet enroulement peut aussi être monté en parallèle avec l'élément incandes-   cent. 



   Le dispositif protecteur contre le fonctionnement à vide empêche que le chauffage électrique continue à fonctionner et l'appareil de chauffa- ge à l'huile travaille comme appareil électrique, lorsque l'arrivée de l' huile est interrompue. Toute l'installation peut être enclenchée par l'in- termédiaire d'une minuterie, un thermostat réagissant à la température am- biante, ou à la main.,Lorsqu'il n'y a plus d'huile dans le réservoir ou que l'arrivée d'huile est interrompue, le dispositf de préchauffage et d'alluma- ge s'enclenche néanmoins mais il ne se produit pas d'allumage puisqu'il n'y a pas d'huile qui colle dans le brûleur.

   Le thermo-relais dont question plus haut, ne peut toutefois pas s'enclencher sans être chauffé par le brûleur, de sorte qu'après environ dix minutes (durée qui peut être modi- fiée), le dispositif protecteur contre un fonctionnement à vide interrompt le circuit du courant et met ainsi l'installation hors service. Cela s'é- tant produit, l'installation ne peut être mise en état de fonctionner qu' après qu'on ait poussé le bouton du dispositif protecteur 
Grâce à ce dispositif, on évite également avec avantage que l'élé- ment d'allumage soit noyé dans l'huile en cas de débordement du brûleur,   c'est-à-dire   pour un niveau correspondant à 15 à 18 mm d'huile. 



   Le procédé suivant l'invention et le dispositif pour sa mise en oeuvre, seront décrits plus en détail ci-après, avec référence aux dessins annexés, montrant à titre d'exemple, schématiquement, une forme de réalisa- tion. 



   Les figs. 1 et 2 montrent schématiquement respectivement une instal- lation à dispositif protecteur dépendant du courant et une autre à disposi- tif protecteur dépendant de la tension. Lorsqu'à, l'aide de la fiche 1 de l'appareil on établit la liaison avec le réseau, le circuit du courant est complété par le protecteur 2 contre un fonctionnement à vide, qui est fermé,   létrier   de liaison 3, le contact 4 du thermo-relais et l'élément chauffant 5. En même temps, l'enroulement chauffant du dispositif d'ouverture et de fermeture de l'alimentation d'huile 6 reçoit également du courant. La la- melle bi-métallique 7 maintient fermée l'arrivée d'huile, par le dispositif 8. Sous l'effet du chauffage de l'enroulement 6, la lamelle bi-métallique 7 se courbe progressivement vers le haut.

   L'enroulement 6 peut être calculé de façon qu'il se produise un retard,   c'est-à-dire   que l'ouverture de l'ar- rivée d'huile ne se fasse que deux minutes après l'enclenchement, donc à un moment ou l'élément chauffant tubulaire 5 a atteint sa température maxi- mum. Le combustible s'étale alors sur tout le fond du brûleur. Sous l'effet de l'intense rayonnement de l'élément 5, le combustible s'évapore sur toute la surface et forme avec l'air aspiré un mélange aisément inflammable qui prend feu au contact de l'élément chauffant tubulaire porté au rouge. La chaleur engendrée dans le brûleur 9 et la chambre de combustion 10 provoque la courbure du thermorelais 11 qui interrompt le circuit au contact 4. L' arrivée du courant vers l'élément 5 est ainsi interrompue. L'appareil est alors en fonctionnement. 



   Pour arrêter l'appareil,on coupe le courant à l'aide de la fiche 1. 



  L'enroulement chauffant 6 est privé de courant et la lamelle bimétallique 7 se refroidit, réoccupe sa position initiale et ferme la soupape d'arrivée du combustible. Après que le combustible se trouvant encore dans le brûleur 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 9 est brûlé, la flamme s'éteint et l'appareil se refroidit. Le thermorelais 11 retourne ainsi dans sa position initiale et les contacts 4 du thermorelais se ferment. L'appareil se trouve alors prêt pour le prochain processus d'al- lumage. 



   Le processus d'enclenchement et de déclenchement peut être réglé à l'aide d'un thermostat réagissant à une température ambiante déterminée. 



  On peut aussi prévoir une minuterie à l'aide de laquelle on peut maintenir l'appareil en fonctionnement pendant un temps déterminé d'avance. Le ther- mostat du local, la minuterie, ou éventuellement les deux, peuvent, au lieu de l'étrier de liaison 3, être reliés à la barrette 12 des bornes. L'élément chauffant tubulaire est établi suivant la grandeur de   l'appareil:   Le thermo- relais peut être réglé à la température désirée  
REVENDICATIONS. 



   1. Procédé de préchauffage et d'allumage de combustibles liquides dans des appareils de chauffage, caractérisé en ce que le combustible, huile, pétrole, ou l'équivalent, est chauffé et allumé par rayonnement à l'aide d' un élément incandescent qui n'est pas en contact avec lui.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a method and a device for preheating and igniting liquid fuels in heaters.



   It is known practice to ignite the fuel in heating and cooking devices, using a tablet of solidified alcohol. A device for preheating and igniting the fuel has already been proposed, in which an electrical resistance is mounted on the bottom of the burner with which it is in a thermally conductive connection and constitutes an incandescent element arranged in the burner at the bottom. above the bottom of it.



   According to the present invention the method of preheating and igniting liquid fuels in heaters is such that the fuel, oil, petroleum or the like, is heated and ignited by radiation with the aid of a heater. incandescent element which does not come into contact with it. This method makes it possible to advantageously combine the preheating and ignition device in a single tubular heating element.

   In known preheating and ignition devices, it could happen that, for a quantity of oil of a few millimeters in the burner, all the oil would start to boil in the latter. In the event of ignition failure, the oil vapor could enter the chimney and condense there on the colder walls, which can have very unpleasant consequences. The advantage of the process according to the invention still lies in the fact that under the effect of the radiant heat of the tubular heating element turned red hot, the oil is heated from above and only vaporizes in small quantities on the surface.



   The oil vapors thus generated mix with the aspirated air to form an easily flammable mixture which ignites on contact with the incandescent tubular heating element.



   In the device for carrying out the process according to the invention, an incandescent element is mounted in the burn pot at a certain distance above the bottom of the burner.



  This incandescent element can advantageously be produced in the form of a closed tubular heating element. It is preferably provided with an electric heating winding the caloric output of which is calculated so that the incandescent element has a surface temperature sufficient for preheating and ignition, even if the electric heating voltage is not not reach its normal value.



   It is also possible to advantageously provide a thermorelay in thermally conductive connection with the combustion pot, and adjusted so as to react to the heat generated by the combustion of the fuel, but without reacting to the heat emitted by the incandescent element. It is within the scope of the present invention to provide for the oil supply a thermally controlled opening and closing device, in which the heat necessary for its operation is generated by a heating winding, the heating coil of which. caloric yield is calculated in such a way that the switching on of this device takes place with a certain delay in relation to the switching on of the voltage.



   It is advantageously possible to provide a device for protection against empty operation, which in the event of an interruption in the supply of fuel, comes into action and stops the installation. This device for protection against no-load operation may include a switch, or a circuit breaker, actuated by a bi-metallic strip. It is advantageous for such a protective device to provide a release button which, after the protective switch has been activated, can only be actuated by hand. The triggering time of a protector against

 <Desc / Clms Page number 2>

 no-load operation can be adjustable.



   It is also within the scope of the invention to mount the heating winding of the bi-metallic strip of the protective device against idling, in series with the incandescent element; this winding can also be mounted in parallel with the incandescent element.



   The no-load protection device prevents the electric heater from continuing to operate and the oil heater works as an electric device when the oil supply is interrupted. The entire installation can be started by means of a timer, a thermostat reacting to the room temperature, or by hand., When there is no more oil in the tank or when The oil supply is interrupted, the preheating and ignition device is nevertheless switched on but ignition does not occur since there is no oil sticking in the burner.

   The thermo-relay referred to above, however, cannot switch on without being heated by the burner, so that after approximately ten minutes (time which can be changed) the protective device against empty operation switches off. the current circuit and thus puts the installation out of service. Once this has happened, the installation cannot be put into working order until the button of the protective device has been pushed.
Thanks to this device, it is also advantageous to prevent the ignition element from being submerged in oil in the event of the burner overflowing, that is to say for a level corresponding to 15 to 18 mm. oil.



   The method according to the invention and the device for its implementation will be described in more detail below, with reference to the accompanying drawings, showing by way of example, schematically, one embodiment.



   Figs. 1 and 2 show schematically respectively an installation with a current dependent protective device and another with a voltage dependent protective device. When the connection with the network is established using plug 1 of the device, the current circuit is completed by the protective device 2 against no-load operation, which is closed, the connection bracket 3, the contact 4 of the thermo-relay and the heating element 5. At the same time, the heating coil of the opening and closing device of the oil supply 6 also receives current. The bi-metallic strip 7 keeps the oil inlet closed, by the device 8. Under the effect of the heating of the winding 6, the bi-metallic strip 7 gradually bends upwards.

   Winding 6 can be calculated in such a way that there is a delay, that is to say that the opening of the oil inlet does not take place until two minutes after switching on, therefore at a time when the tubular heating element 5 has reached its maximum temperature. The fuel then spreads over the entire bottom of the burner. Under the effect of the intense radiation from element 5, the fuel evaporates over the entire surface and forms with the air sucked in an easily flammable mixture which catches fire on contact with the tubular heating element turned red. The heat generated in the burner 9 and the combustion chamber 10 causes the bending of the thermorelay 11 which interrupts the circuit at contact 4. The flow of current to the element 5 is thus interrupted. The device is then in operation.



   To stop the device, cut the current using plug 1.



  The heating coil 6 is deprived of current and the bimetallic strip 7 cools, reoccupies its initial position and closes the fuel inlet valve. After the fuel still in the burner

 <Desc / Clms Page number 3>

 9 is burnt, the flame goes out and the appliance cools down. The thermorelay 11 thus returns to its initial position and the contacts 4 of the thermorelay close. The device is then ready for the next switching on process.



   The switch-on and switch-off process can be regulated using a thermostat which reacts to a specific room temperature.



  It is also possible to provide a timer with the aid of which the apparatus can be kept in operation for a predetermined time. The room thermostat, the timer, or possibly both, can, instead of the connecting bracket 3, be connected to the strip 12 of the terminals. The tubular heating element is established according to the size of the appliance: The thermo-relay can be set to the desired temperature
CLAIMS.



   A method of preheating and igniting liquid fuels in heaters, characterized in that the fuel, oil, petroleum, or the like, is heated and ignited by radiation using an incandescent element which is not in contact with him.


    

Claims (1)

2. Dispositif pour-l'exécution du procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comporte un élément incandescent monté dans le pot de combustion à une certaine distance au-dessus du fond du brûleur. 2. Device for the execution of the method according to claim 1, characterized in that it comprises an incandescent element mounted in the burn pot at a certain distance above the bottom of the burner. .3. Dispositif suivant la revendication 2, caractérisé en ce que l' élément incandescent est réalisé sous forme d'un élément chauffant tubulaire fermé. .3. Device according to Claim 2, characterized in that the incandescent element is designed as a closed tubular heating element. 4. Dispositif suivant les revendications 2 et 3, caractérisé en ce que l'élément incandescent comporte un enroulement chauffant dont le rende- ment calorique est calculé de façon que l'élément incandescent atteigne une température superficielle suffisante pour préchauffer et allumer le combus- tible, même si la tension électrique de chauffage n'atteint pas sa valeur normale. 4. Device according to claims 2 and 3, characterized in that the incandescent element comprises a heating coil, the caloric yield of which is calculated so that the incandescent element reaches a surface temperature sufficient to preheat and ignite the fuel. , even if the heating electric voltage does not reach its normal value. 5. Dispositif suivant la revendication 2, caractérisé en ce qu'il comporte un thermorelais se trouvant en liaison thermique avec le pot de combustion, et réglé de telle sorte qu'il s'enclenche sous l'effet de la chaleur engendrée par la combustion du combustible, sans toutefois réagir à celle dégagée par l'élément incandescent. 5. Device according to claim 2, characterized in that it comprises a thermorelay being in thermal connection with the burn pot, and adjusted so that it engages under the effect of the heat generated by the combustion of the fuel, without however reacting to that given off by the incandescent element. 6. Dispositif suivant la revendication 2,caractérisé en ce qu'il comporte un dispositif d'ouverture et de fermeture, commandé thermiquement, pour régler l'arrivée d'huile, dans lequel la chaleur nécessaire à son fonctionnement est produite par un enroulement chauffant, dont le rendement calorique est calculé de manière que l'enclenchement du dispositif, se pro- duise avec un certain retard par rapport à l'enclenchement de la tension. 6. Device according to claim 2, characterized in that it comprises an opening and closing device, thermally controlled, to regulate the arrival of oil, in which the heat necessary for its operation is produced by a heating coil. , the caloric yield of which is calculated in such a way that the switching on of the device occurs with a certain delay in relation to the switching on of the voltage. 7. Dispositif suivant la revendication 2, caractérisé en ce qu'il comporte un dispositif de protection contre un fonctionnement à vide, qui en cas d'interruption de l'arrivée du combustible, entre en action et arrête le fonctionnement de l'installation. 7. Device according to claim 2, characterized in that it comprises a device for protection against empty operation, which in the event of an interruption in the fuel supply, comes into action and stops the operation of the installation. 8. Dispositif suivant la revendication 7, caractérisé en ce que le dispositif de protection contre un fonctionnement à vide comporte un in- terrupteur ou un sectionneur, commandé par une lamelle bimétallique. 8. Device according to claim 7, characterized in that the device for protection against unloaded operation comprises a switch or a disconnector, controlled by a bimetallic strip. 9. Dispositif suivant les revendications 7 et 8, caractérisé en ce qu'il comporte pour le dispositif de protection contre un fonctionnement à vide, un bouton de déclenchement qui après l'enclenchement du dispositif de protection ne peut être actionné qu'à la main. <Desc/Clms Page number 4> 9. Device according to claims 7 and 8, characterized in that it comprises for the protection device against a no-load operation, a trigger button which after the engagement of the protection device can only be actuated by hand. . <Desc / Clms Page number 4> 10. Dispositif suivant les revendications 7 à 9, caractérisé en ce que le moment où le dispositif de protection contre un fonctionnement à vide déclenche, est réglable. 10. Device according to claims 7 to 9, characterized in that the moment at which the device for protecting against a no-load operation trips is adjustable. 11. Dispositif suivant les revendications 8 à 10, caractérisé en ce que l'enroulement chauffant de la lamelle bimétallique est monté en série avec l'élément incandescent. 11. Device according to claims 8 to 10, characterized in that the heating winding of the bimetallic strip is mounted in series with the incandescent element. 12. Dispositif suivant les revendications 8 à 10, caractérisé en ce que l'enroulement chauffant de la lamelle bimétallique est monté en parallèle avec l'élément incandescent. 12. Device according to claims 8 to 10, characterized in that the heating winding of the bimetallic strip is mounted in parallel with the incandescent element.
BE550825D BE550825A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE550825A true BE550825A (en)

Family

ID=176564

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE550825D BE550825A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE550825A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2663719A1 (en) DEVICE FOR AVOIDING DRIPPING OF FUEL OIL FROM THE NOZZLE OF THE BURNER OF A FUEL OIL INSTALLATION.
BE550825A (en)
FR2713748A1 (en) Heat generator burning solid material
BE562421A (en)
EP0034979B1 (en) Fuel burner provided with an electric motor
JP3877445B2 (en) Cooking heating device
BE389440A (en)
EP4162848A1 (en) Electric fire-lighter
BE494754A (en)
BE419662A (en)
BE586238A (en)
CH306584A (en) Liquid fuel heating installation.
FR3110675A1 (en) ELECTRIC LIGHTER
BE530851A (en)
FR2614398A1 (en) Automatic ignition device for a stove and any fuel-oil-burning unit heating by means of a combustion chamber
FR2745630A1 (en) Automatic remote control of ignition of solid, liquid or gas fuelled heaters
BE337096A (en)
FR2465953A1 (en) Solid fuel fired grate - has incandescent component with thermostatically controlled circuit with time switch
BE359388A (en)
FR2504648A1 (en) SAFETY DEVICE FOR GAS HEATING APPARATUS AND APPLICATION THEREOF
BE648761A (en)
JPH0227342Y2 (en)
CH317053A (en) Automatic device for the control and safety control of the burner of a liquid or atomized fuel fireplace
BE381072A (en)
BE564947A (en)