BE545093A - - Google Patents

Info

Publication number
BE545093A
BE545093A BE545093DA BE545093A BE 545093 A BE545093 A BE 545093A BE 545093D A BE545093D A BE 545093DA BE 545093 A BE545093 A BE 545093A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
receiver
transmitter
antenna
relay
control signal
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE545093A publication Critical patent/BE545093A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04BTRANSMISSION
    • H04B1/00Details of transmission systems, not covered by a single one of groups H04B3/00 - H04B13/00; Details of transmission systems not characterised by the medium used for transmission
    • H04B1/38Transceivers, i.e. devices in which transmitter and receiver form a structural unit and in which at least one part is used for functions of transmitting and receiving
    • H04B1/40Circuits
    • H04B1/44Transmit/receive switching
    • H04B1/46Transmit/receive switching by voice-frequency signals; by pilot signals

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention conserve un système pour la radio-transmission l'informations entre une station principale, à conne' ter éventuelle- ment au réseau téléphonique, et une sous-station, de préférence mobile, ne permettant que la transmission alternée, et dont le   télémic@ophone   comporte une clef qui doit être enfoncée pendant la communication. Le système est spécialement conçu pour la radio-com- munication dans le trafic urbain, dans les ports et dans des servi- ces locaux analogues; il permet d'établir des communications téléphoniques entre une voilure quelconque et une station principale fixe, alors qu'au besoin chaque sous-station mobile peut être mise en communication avec un abonné quelconque du réseau téléphonique. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



     'En   général, dans de tels systèmes l'appareillage d'émis- sion et l'appareillage de réception de la sous-station mobile sont connectés par l'intermédiaire d'un commutateur, à une antenne commune; la station fixe est réalisée, à ce point de vue, d'une manière analogue. Les deux stations requièrent pour les communica- . tiens deux fréquences d'onde porteuse différentes. Toutefois, alors que dans la sous-station le télémicrophone est relié à l'émetteur et au récepteur par une ligne à quatre fils, dans la station fixe on ne peut utiliser normalement qu'un microtéléphone à deux fils, car il faut disposer de la possibilité de connexion au réseau téléphonique qui n'utilise, pour la transmission et pour la réception, qu'une ligne à deux fils.

   Pour la connexion du télémicro- phone à deux fils, respectivement de la ligne téléphonique à deux fils, on utilise dans l'ém.etteur-récepteur de la station principale, un termineur qui, comme on le sait, est constitué par un pont électrique, respectivement un transformateur constitué en conséquen- ce, dans lequel l'impédance de la ligne téléphonique est remplacée par une impédance d'équilibrage connectée aux points correspondants du pont, respectivement du transformateur. 



    Cet agencement présente cependant un inconvénient : est   extrêmement difficile d'adapter avec la précision requise   l'impédan-   ce d'équilibrage à la ligne et, en pratique, il subsiste toujours une certaine diaphonie entre la sortie du récepteur et l'entrée du modulateur de l'émetteur. L'onde porteuse de l'émetteur est alors modulée, faiblement il est vrai, par le signal basse fréquence, respectivement le bruit de fond du récepteur. 



   Il est également possible, du moins dans la sous-station mobile, de se passer du commutateur.reliant l'antenne à l'émetteur, respectivement au récepteur, tout en n'utilisant qu'une seule antenne. En effet, on peut utiliser un relais, dont un contact relie l'antenne soit à l'émetteur soit au récepteur. Le relais est   commandé   par une clef téléphonique, qui est incorporée dans le télémicrophone, et que le desservait de la sous-station mobile 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 enfonce pendant la communication. On tire souvent parti de cette possibilité pour ne mettre en circuit l'émetteur que pendant.la communication, ce qui entraîne une notable économie d'énergie (dans les sous-stations mobiles la consommation joue un grand   rôle) .   



   De plus, cet agencement permet d'omettre le commutateur, un élément assez coûteux de la.station. 



   Les procédés et dispositifs connus présentent un autre inconvénient: ils demandent deux fréquences d'onde porteuse dont l'une est utilisée pour le trafic de la sous-station mobile vers la station fixe et l'autre pour le trafic en sens inverse. Or, le nombre de fréquences disponibles est très limité, et de plus, un écart de fréquence une fois fixé pour les deux fréquences d'onde porteuse doit être maintenu avec une grande précision. 



   L'invention fournit un système qui n'utilise, pour le trafic entre les deux stations, qu'une seule fréquence d'onde por- teuse et qui ne requiert pas de termineur pour connecter le télémicrophone à deux fils, respectivement la ligne téléphonique à deux fils, aux appareils de la station fixe. 



   Suivant l'invention, ce problème peut être résolu par le fait, que les deux stations travaillent sur la même fréquence d'onde porteuse, et comportent chacune une antenne commune pour l'émetteur et le récepteur, antenne qui, à l'état de repos est connectée à l'entrée du récepteur, celle de la sous-station étant commutée, par l'enfoncement de la clef téléphonique prévue dans le télémicrophone, à la sortie de l'émetteur, tandis que celle de la station principale est connectée à la sortie de l'émetteur par un commutateur à commande vocale connu, commandé par le son émis, tandis que la ligne à deux fils du télémicrophone respectivement du réseau téléphonique, qui à l'état de repos est reliée à l'entrée du modulateur de l'émetteur de la station principale, est commutée sur la sortie du scepteur par un signal de contrôle émis par la sous-station,

     @   l'enfoncement de la clef téléphonique. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Donc, dans les deux stations, un relais relie l'antenne à l'émetteur pendant une conversation sortante et au récepteur pendant une conversation entrante. Un montage analogue est prévu dans la station principale en remplacement du termineur les deux fils de la ligne téléphonique étant reliés à l'entrée du modulateur de l'émetteur lorsque la station principale émet des signaux téléphoniques et étant reliés au récepteur, lorsque le desservant de la sous-station parle. La commutation est essentiellement provoquée d'une part par la clef téléphonique du récepteur du véhicule, respectivement par le signal de contrôle, et d'autre part, par les courants téléphoniques du desservant de la station   @r   principale avec intervention d'un commutateur à commande vocale. 



   Le système conforme à l'invention peut être réalisé de façon que lors de la disparition du signal de contrôle, une impul- sion de commande soit transmise au commutateur de la station principale à commande vocale, impulsion qui assure la mise en circuit de l'émetteur et la commutation de l'antenne du récepteur sur   l'émetteur.   Il s'agit ici d'une possibilité très simple de commuter automatiquement la station principale de la réception sur l'émission, dès que l'abonné de la sous-station cesse de parler et n'enfonce donc plus sa clef téléphonique . Cet état subsiste, aussi longtemps que des courants téléphoniques sont transmis au commutateur à commande vocale. 



   De préférence, en cas d'absence ou d'interruption des courants téléphoniques, transmis au commutateur à commande vocale, la station principale, émet un signal de rappel, ce qui peut être effectué directement ou indirectement par le commutateur à commande vocale. Le signal de rappel, par exemple un signal de fréquence audible de 2,5 kHz, reçu à la sous-station est reproduit dans le téléphone, respectivement le haut-parleur   éthique   donc que le " correspondant " de la sous-station peut parler à son tour et qu'il doit donc enfoncer la clef téléphonique.

   Il se produit donc 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dans le téléphone de la sous-station mobile, après la fin de la communication faite par le correspondant, un bref signal à fréquence vocale et l'expérience a prouvé que ledesservant de la   sous-statkn   mobile enfonce déjà automatiquement sa clef téléphonique dès qu'il entend ce son. 



   Dans le système conforme à l'invention, l'appel de la station principale par la sous-station peut s'effectuer de façon à provoquer non seulement l'émission du signal de contrôle assurant la commutation du télémicrophone de la station principale sur la sortie du récepteur, mais également l'émission d'un signal d'appel, qui est transmis dans la station principale à un récepteur de signal d'appel, qui à l'état de repos est connecté, en lieu du   télémicrophone,   à la sortie du récepteur et provoque ainsi une indication optique et/ou acoustique de l'appel entrant. Pour l'appel on émet donc deux signaux, à savoir : 
1.- le signal de contrôle, qui prépare la station princi- pale à la réception et 
2. - un signal d'appel qui provoque, dans la station prin- cipale, le fonctionnement de l'appareil annonçant l'appel. 



   D'autre part, l'appel de la sous-station par la station principale peut s'effectuer de manière que l'appel soit produit uniquement par l'émission de la fréquence d'onde porteuse modulée par le numéro d'appel ou d'une autre manière et que l'appel soit reproduit dans la sous-station par un haut-parleur connecté à la sortie du récepteur. En effet, l'énoncé du numéro d'appel commande le commutateur à commande vocale, qui provoque la mise en circuit de l'émetteur et qui relie l'antenne à l'émetteur, de sorte que l'appel est émis. Dans la sous-station mobile, à l'état de repos, l'antenne est reliée au récepteur et la sortie du récepteur est reliée à un haut-parleur shuntant le microtéléphone de l'appareil à main, haut-parleur qui transmet donc sans plus l'appel reçu. 



   ..Dans le système conforme à l'invention,, on utilise comme 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 signal de contrôle une fréquence comprise dans la-bande des basses fréquences transmises, mais située hors de la bande   de:)   fréquences vocales, par exemple 9 kHz. On   tire alors   parti du fait .que les appareils émetteurs-récepteurs usuels peuvent transmettre sans plus une bande de basses fréquences notablement plus large que celle nécessaire pour assurer une bonne intelligibilité. Comme on le sait, pour la transmission de la parole, les fréquences dépassant environ 3 kHz peuvent être supprimées sans nuire à l'intelligibilité. 



   Dans une telle installation de radio-téléphonie, les signaux auxiliaires nécessaires peuvent donc se trouver au-delà de la fréquence limite supérieure (3 kHz) et être séparés, du côté réception, des signaux téléphoniques, à l'aide de moyens simples. 



   Dans une forme de réalisation préférée du système confor- me à l'invention, on utilise comme signaux de contrôle, deux fréquences situées hors de la bande des fréquences vocales, dont l'une, par exemple de 9 kHz, provoque la commutation de la ligne téléphonique bifilaire de l'entrée du modulateur d'émission sur la sortie du récepteur et l'autre, par exemple de 7 kHz, le retour de la ligne téléphonique dans la position de sortie, cette dernière fréquence étant émise pendant un temps très court au moment où on lâche la clef téléphonique. De cette façon, la ligne téléphonique bifilaire du récepteur de la station principale est coupée peu de temps avant la mise hors circuitde l'onde porteuse de la sous-sta- tion mobile et le bruit provoqué par la mise hors circuit de l'onde porteuse ne parvient donc pas dans le télémicrophone de l'abonné. 



   La description du dessin annexé, donné à titre d'exemple limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que du dessin faisant, bien entendu, partie de   Invention.   



   La fig. 1 est le schéma synoptique d'un montage d'une sous-station conforme à l'invention. 



   La fig. 2 est un schéma   synoptique   du montage d'une station principale conjuguée avec la sous-station représentée 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 sur la fig. 1. 



   La sous-station représentée sur la fig. 1 est constituée par un émetteur 1 et un récepteur 2, qui peuvent être reliés suivant les besoins, par l'intermédiaire du contact de commutation 
3 d'un relais d'antenne   4,   à l'antenne 5. La sortie du récepteur est reliée directement au téléphone 6 et au haut-parleur 7, monté en parallèle avec ce dernier, alors que l'émetteur comporte deux entrées de modulation dont l'une est reliée directement au micro- phone du télémicrophone 6, tandis qu'à l'autre sont appliquées les tensions de sortie d'un générateur de signal de contrôle 30 et d'un générateur.de signal d'appel 8. 



   Lorsque la station se trouve à l'état de repos, l'entrée du récepteur est reliée à l'antenne 5, de sorte qu'un signal basse fréquence entrant est transmis, après amplification, et démodulation, au téléphone, respectivement au haut-parleur. Dans le télémicrophone 
6. est prévue une clef téléphonique 9, qui lorsqu'elle est actionnée provoque l'excitation du relais d'antenne 4; 'celui-ci commute l'antenne sur la sortie de l'émetteur et en même temps, il met en circuit, à l'aide d'un contact de travail 18, l'onde porteuse de l'émetteur. De plus, l'enfoncement de la clef téléphonique provoque la mise en circuit du générateur de signal de contrôle. 



  Ce générateur engendre une fréquence, de par exemple 9 kHz, qui se trouve au-delà de la bande des fréquences vocales et qui est superposée au courant téléphonique fourni par le microphone du téléphone à main 9. Enfin, pour l'appel, on a prévu un interrupteur d'appel 11, qui, lorsqu'il est actionnée provoque également la mise en circuit du relais d'antenne 4, ainsi que du générateur de signal de contrôle   30.   De plus, simultanément se produit la mise en circuit d'un générateur de signal d'appel 8, qui transmet une fréquence de par exemple, 1,8 kHz à l'entrée du modulateur. 



   Dans la station principale correspondante, représentée sur la fig. 2, l'antenne 12 peut également être commutée de l'en- trée du récepteur 15 sur la sortie de l'émetteur 16, à l'aide 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 d'un contact commutateur 13 du relais d'antenne 14. Le relais d'antenne 14 comporte également un contact de travail 17 qui, le relais étant   excité,   provoque la mise en circuit de l'émetteur. La sortie du récepteur est reliée d'une part à un filtre passe-bas 
18, qui ne transmet pas le signal de contrôle, et, d'autre part, à un récepteur de signal de contrôle 19, qui lors de la réception du signal de contrôle excite un relais de ligne 20.

   Les bornes de sortie du filtre passe-bas 18 sont reliées, par l'intermédiaire du côté travail d'un contact de commutation 21 du relais de ligne 20, à un appareil d'adaptation radio : téléphone 22 auquel sont connec- tés un télémicrophone 23, un récepteur d'appel   24   et éventuellement le réseau téléphonique indiqué par la ligne 25. Donc, lorsque le relais 20 est excité, la sortie du récepteur est reliée, par l'intermédiaire du filtre passe-bas 18, à l'appareil d'adaptation radio :téléphonie 22, dans lequel, suivant les exigences du récepteur d'appel, ladite sortie est reliée au télémicrophone ou au réseau téléphonique. 



   Tant le relais d'antenne   14   que le relais.de   Igné   20, comportent un contact spécial 26, respectivement 27, ces contacts sont réalisés de façon qu'ils restent fermés pendant un temps très court lors du déclenchement du relais correspondant. Le contact 26 sert à.la mise en circuit d'un générateur de signal de rappel 28 qui fournit une tension de signal appropriée à l'entrée du modula- teur de l'émetteur 16. Le côté repos du contact inverseur 21 est également relié à l'entrée du modulateur de l'émetteur 16, mais il est en outre relié à l'entrée d'un commutateur à commande vocale   ,29,   qui sert à excite, le relais d'antenne 14, pour autant que des courants de modulation, donc des courants téléphoniques, circulent dans la ligne conduisant à l'émetteur.

   Le commutateur à commande vocale 29 est en outre relié au contact 27 du relais de ligne 20 et le contact 27 assure la transmission d'une brève impulsion de commande au commutateur à commande vocale. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Lorsque, dans la sous-station représentée sur la fig. 1, l'interrupteur d'appel 11 est fermé pour un appel, le relais d'antenne 4 est excité, de sorte que l'antenne 5 est connectée à la sortie de l'émetteur à l'aide du contact de travail 10 fermé. 



   De plus, l'interrupteur d'appel 11 provoque la mise en circuit du générateur de signal de contrôle 30 et du générateur de signal   d'appel   8. L'émetteur est donc modulé par les fréquences engendrées par ces deux générateurs, et cette modulation subsiste aussi longtemps que l'interrupteur d'appel 11 est enfoncé. Dans la station principale, qui se trouve à l'état de repos, l'antenne 12 est reliée au récepteur 15, de sorte que les deux signaux émis par la sous-station parviennent à la sortie du récepteur. Le signal de contrôle parvient au récepteur de signal de contrôle 19 et provoque l'excitation du relais de ligne 20, qui inverse le contact de commutation 21 et relie ainsi la sortie du filtre passe-bas 18 à l'appareil d'adaptation radio : téléphonie.

   La station principale se trouvant à l'état de repos, l'entrée dudit appareil d'adaptation est reliée au récepteur d'appel 24. Le signal d'appel, dont la fréquence se trouve dans la bande des fréquences vocales est transmis par le filtre passe-bas 18 et parvient, par l'intermédiai- re du contact de commutation 21 et de l'appareil d'adaptation radio : téléphonie 22, dans le récepteur d'appel 24. Dans celui-ci, ledit signal provoque l'enclenchement d'un dispositif d'avertisse- ment, par exemple une lampe-témoin. Le desservant de la station principale perçoit donc l'existence d'un appel entrant. 



   Lorsque, après quelques secondes, l'interrupteur d'appel 
11 est lâché dans la sous-station, l'émetteur 1, le générateur de signal de contrôle 30 et le générateur de signal d'appel 8 sont mis hors circuit; le relais d'antenne 4 n'est plus excité, de sorte que l'antenne 5 est à nouveau reliée à l'entrée du récepteur.

   Etant donné qu'aucun signal d'appel ne pénètre dans la station principale, le relais de ligne 20 déclenche et l'appareil d'adaptation radio: téléphonie est relié à l'entrée du modulateur de l'émetteur 16, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 ainsi qu'au commutateur à commande vocale   29..   Lors du   déclenchement   du relais de ligne 29, une impulsion de   commande   est transmise par l'intermédiaire du contact 27 au commutateur à commande vocale 29 qui provoque la mise en circuit du relais d''antenne 14.. L'enclenche- ment de ce dernier relie l'antenne 12 à la sortie de l'émetteur et, par l'intermédiaire du contact de travail 17, l'émetteur est mis en circuit.

   Entretemps, le desservant de la station principale a mis en circuit le télémicrophone 23 au lieu du récepteur d'appel, ce qui peut s'effectuer par exemple à l'aide d'un termineur usuel.. 



   Lorsque le desservant répond à l'appel, l'émetteur est prêt pour les courants téléphoniques. En même temps, le commutateur   à', comman-   de vocale conserve l'état de fonctionnement aussi longtemps que le desservant parle. L'émetteur reste donc en circuit et reste relié à l'antenne'. 



   Lorsque le desservant de la station principale - ou éven- tuellement l'abonné relié par l'intermédiaire du réseau téléphoni- que - cesse de parler, le commutateur à commande vocale 29 provoque le déclenchement du relais d'antenne 14, après quoi le contact additionnel 26 met en circuit, pendant un temps très court, le générateur du signal de rappel 28. Ce bref signal, d'environ 2500 Hz, est donc reçu par le desservant de la sous-station mobile immédiatement après le dernier mot de son correspondant et consti- tue une indication que ledit desservant peut répondre. A cet effet, il lui suffit d'enfoncer la clef téléphonique 9, ce qui provoque, de la manière déjà décrite, la transmission de la modulation vocale vers la station principale.

   L'expérience a prouvé que le desservant de la sous-station s'habitue très vite à enfoncer sa clef téléphonique directement après la réception du signal de rappel et à répondre. 



   Des essais effectués avec de.tels dispositifs ont prouvé en outre que, lors de la commutation, c'est-à-dire lors du passage de " parler " à " écouter ", il peut encore se produire 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 des bruits de souffle gênants. Il s'agit là du bruit, caractéris- tique pour tous les appareils à ondes ultra-courtes et à modulation de fréquence, qui se produit toujours lors d'une brusque mise hors circuit de l'onde porteuse d'une station venant d'être reçue. En général, on utilise un montage de blocage, qui est mis en service par la réception du bruit et qui bloque l'étage basse-fréquence du récepteur. Toutefois, de tels montages de blocage demandent un certain temps avant d'entrer en action, et ne suppriment donc qu'imparfaitement le bruit de souffle se produisant lors d'une inversion du sens de communication. 



   Dans la sous-station mobile, on n'est pas gêné par le souffle perturbateur, pour autant que la clef téléphonique 9 soit enfoncée suffisamment vite, c'est-à-dire dès que l'on perçoit le signal de rappel de la station priricipale. En effet, l'enfoncement de la clef téléphonique 9 provoque la mise hors circuit du télémicrophone 6 et du haut-parleur 7, peu de temps avant que ne se produise le bruit perturbateur. Dans une forme de réalisation préférée du système décrit, on élimine également le bruit pertur- bateur dans la station principale.

   A cet effet, le dispositif représenté sur les fig. 1 et 2 peut être modifié d'une manière telle que le générateur de signal de contrôle 30 fournisse, lors de l'enfoncement de la clef téléphonique 9, un signal de contrôle de 9 kHz, et lors de la libération de la clef téléphonique 9, pendant un court instant, un signal d'une autre fréquence, par exemple de 7 kHz, alors que le relais d'antenne est à déclenchement différé 
Pour passer, pendant un court instant, à une autre fréquence, on utilise, de préférence, un circuit comportant un relais à déclenchement non différé et un relais à déclenchement différé. 



   Le récepteur de signal de contrôle de la station princi- pale est réalisé de façon que lors de la réception du signal de contrôle de 9 kHz, le relais de ligne 28 enclenche et reste fermé 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 jusqu'à la réception du signal de contrôle de 7 kHz Seul ce dernier signal provoque le déclenchement du relais 20. De   cett   manière, l'appareil d'adaptation radio:téléphonie 22 est séparé du récepteur 15 peu de temps avant la mise hors circuit de l'onde porteuse de la sous-station par le retour à son état de repos du contact commutateur 21, de sorte que, lors de la mise hors circuit de l'onde porteuse de l'émetteur mobile, le souffle ne se perçoit plus dans le récepteur de la station principale.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention retains a system for radio transmission of information between a main station, possibly connected to the telephone network, and a sub-station, preferably mobile, only allowing alternate transmission, and whose telémic @ ophone contains a key which must be pressed during the call. The system is specially designed for radio communication in urban traffic, in ports and similar local services; it makes it possible to establish telephone communications between any wing and a fixed main station, while if necessary each mobile substation can be put in communication with any subscriber of the telephone network.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



     In general, in such systems the transmitting equipment and the receiving equipment of the mobile substation are connected through a switch to a common antenna; the fixed station is implemented, from this point of view, in an analogous manner. Both stations require for communica-. want two different carrier wave frequencies. However, while in the substation the telemicrophone is connected to the transmitter and to the receiver by a four-wire line, in the fixed station only a two-wire microphone can normally be used, because it is necessary to have the possibility of connection to the telephone network which only uses a two-wire line for transmission and reception.

   For the connection of the two-wire telemicrophone, respectively of the two-wire telephone line, a terminator is used in the transceiver of the main station, which, as is known, consists of an electrical bridge. , respectively a transformer formed accordingly, in which the impedance of the telephone line is replaced by a balancing impedance connected to the corresponding points of the bridge, respectively of the transformer.



    However, this arrangement has a drawback: it is extremely difficult to adapt the balancing impedance to the line with the required precision and, in practice, there is always some crosstalk between the output of the receiver and the input of the modulator. of the transmitter. The carrier wave of the transmitter is then modulated, weakly it is true, by the low frequency signal, respectively the background noise of the receiver.



   It is also possible, at least in the mobile substation, to do without the switch connecting the antenna to the transmitter, respectively to the receiver, while using only a single antenna. Indeed, one can use a relay, a contact of which connects the antenna either to the transmitter or to the receiver. The relay is controlled by a telephone key, which is incorporated in the telemicrophone, and served by the mobile substation

 <Desc / Clms Page number 3>

 press during the call. We often take advantage of this possibility to switch the transmitter on only during communication, which results in a notable saving of energy (in mobile substations, consumption plays a large role).



   In addition, this arrangement makes it possible to omit the switch, a rather expensive element of the station.



   The known methods and devices have another drawback: they require two carrier wave frequencies, one of which is used for traffic from the mobile substation to the fixed station and the other for traffic in the opposite direction. However, the number of frequencies available is very limited, and moreover, a frequency difference once fixed for the two carrier wave frequencies must be maintained with great precision.



   The invention provides a system which uses only one carrier wave frequency for the traffic between the two stations and which does not require a terminator to connect the two-wire telemicrophone, respectively the telephone line to two wires, to the fixed station devices.



   According to the invention, this problem can be solved by the fact that the two stations work on the same carrier wave frequency, and each have a common antenna for the transmitter and the receiver, which antenna, in the state of rest is connected to the input of the receiver, that of the substation being switched, by inserting the telephone key provided in the telemicrophone, at the output of the transmitter, while that of the main station is connected to the output of the transmitter by a known voice-activated switch, controlled by the sound emitted, while the two-wire line of the telemicrophone respectively of the telephone network, which in the idle state is connected to the input of the modulator of the transmitter of the main station, is switched to the output of the receiver by a control signal transmitted by the substation,

     @ pressing in the telephone key.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   So in both stations a relay connects the antenna to the transmitter during an outgoing conversation and to the receiver during an incoming conversation. A similar assembly is provided in the main station replacing the terminator the two wires of the telephone line being connected to the input of the modulator of the transmitter when the main station transmits telephone signals and being connected to the receiver, when the serving of the substation is talking. Switching is essentially caused on the one hand by the telephone key of the vehicle receiver, respectively by the control signal, and on the other hand, by the telephone currents of the serving of the main station @r with intervention of a switch to voice command.



   The system according to the invention can be implemented in such a way that when the control signal disappears, a control pulse is transmitted to the switch of the voice-controlled main station, which pulse ensures that the switch is switched on. transmitter and switching the antenna from the receiver to the transmitter. This is a very simple possibility of automatically switching the main station from reception to transmission, as soon as the subscriber of the substation stops speaking and therefore no longer enters his telephone key. This state remains, as long as telephone currents are transmitted to the voice activated switch.



   Preferably, in the event of absence or interruption of the telephone currents transmitted to the voice-controlled switch, the main station emits a callback signal, which can be carried out directly or indirectly by the voice-controlled switch. The callback signal, for example an audible frequency signal of 2.5 kHz, received at the substation is reproduced in the telephone, respectively the ethical speaker so that the "correspondent" of the substation can talk to his turn and that he must insert the telephone key.

   So it happens

 <Desc / Clms Page number 5>

 in the telephone of the mobile substation, after the end of the communication made by the correspondent, a short signal at voice frequency and experience has shown that the servant of the mobile substation already automatically inserts his telephone key as soon as he hears that sound.



   In the system according to the invention, the call to the main station by the substation can be carried out so as not only to cause the transmission of the control signal ensuring the switching of the telemicrophone of the main station on the output of the receiver, but also the transmission of a call signal, which is transmitted in the main station to a call signal receiver, which in the idle state is connected, instead of the telemicrophone, to the output of the receiver and thus causes an optical and / or acoustic indication of the incoming call. For the call, two signals are therefore emitted, namely:
1.- the control signal, which prepares the main station for reception and
2. - a call signal which causes, in the main station, the operation of the device announcing the call.



   On the other hand, the call to the substation by the main station can be made so that the call is produced only by the emission of the carrier wave frequency modulated by the call number or 'another way and that the call is reproduced in the substation by a loudspeaker connected to the output of the receiver. Indeed, the utterance of the call number controls the voice-activated switch, which causes the transmitter to be switched on and which connects the antenna to the transmitter, so that the call is made. In the mobile substation, in the idle state, the antenna is connected to the receiver and the output of the receiver is connected to a loudspeaker bypassing the microphone of the hand-held device, a loudspeaker which therefore transmits without plus the call received.



   ..In the system according to the invention, is used as

 <Desc / Clms Page number 6>

 control signal a frequency included in the transmitted low-frequency band, but outside the voice frequency band, for example 9 kHz. We then take advantage of the fact that conventional transceiver devices can transmit without more a band of low frequencies significantly wider than that necessary to ensure good intelligibility. As is known, for the transmission of speech, frequencies exceeding about 3 kHz can be suppressed without impairing intelligibility.



   In such a radio-telephony installation, the necessary auxiliary signals can therefore be found beyond the upper limit frequency (3 kHz) and be separated, on the reception side, from the telephone signals, using simple means.



   In a preferred embodiment of the system according to the invention, two frequencies located outside the vocal frequency band are used as control signals, one of which, for example 9 kHz, causes the switching of the signal. two-wire telephone line from the input of the transmission modulator to the output of the receiver and the other, for example of 7 kHz, the return of the telephone line to the output position, the latter frequency being transmitted for a very short time when we let go of the telephone key. In this way, the two-wire telephone line of the main station receiver is cut shortly before the carrier wave of the mobile substation is switched off and the noise caused by the switch-off of the carrier wave. therefore does not reach the subscriber's telemicrophone.



   The description of the appended drawing, given by way of limiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the text and from the drawing, of course, forming part of the invention.



   Fig. 1 is the block diagram of an assembly of a substation according to the invention.



   Fig. 2 is a block diagram of the assembly of a main station combined with the substation shown

 <Desc / Clms Page number 7>

 in fig. 1.



   The substation shown in fig. 1 consists of a transmitter 1 and a receiver 2, which can be connected as required by means of the switching contact
3 of an antenna relay 4, to antenna 5. The output of the receiver is connected directly to the telephone 6 and to the loudspeaker 7, mounted in parallel with the latter, while the transmitter has two modulation inputs one of which is connected directly to the microphone of the telemicrophone 6, while to the other are applied the output voltages of a control signal generator 30 and a call signal generator 8.



   When the station is in the idle state, the input of the receiver is connected to antenna 5, so that an incoming low frequency signal is transmitted, after amplification, and demodulation, to the telephone, respectively to the high- speaker. In the telemicrophone
6. a telephone key 9 is provided which, when activated, causes the antenna relay 4 to be energized; 'this switches the antenna to the output of the transmitter and at the same time, it switches on, by means of a working contact 18, the carrier wave of the transmitter. In addition, pressing the telephone key causes the control signal generator to be switched on.



  This generator generates a frequency, for example 9 kHz, which is located beyond the vocal frequency band and which is superimposed on the telephone current supplied by the microphone of the hand-held telephone 9. Finally, for the call, we have a call switch 11 is provided, which, when actuated, also causes the antenna relay 4 to be switched on, as well as the control signal generator 30. In addition, the switch-on takes place simultaneously. a call signal generator 8, which transmits a frequency of for example 1.8 kHz to the input of the modulator.



   In the corresponding main station, shown in fig. 2, the antenna 12 can also be switched from the input of the receiver 15 to the output of the transmitter 16, using

 <Desc / Clms Page number 8>

 a switch contact 13 of the antenna relay 14. The antenna relay 14 also comprises a work contact 17 which, the relay being energized, causes the transmitter to be switched on. The output of the receiver is connected on the one hand to a low pass filter
18, which does not transmit the control signal, and, on the other hand, to a control signal receiver 19, which upon reception of the control signal energizes a line relay 20.

   The output terminals of the low-pass filter 18 are connected, via the working side of a switching contact 21 of the line relay 20, to a radio adaptation device: telephone 22 to which a telemicrophone is connected. 23, a call receiver 24 and possibly the telephone network indicated by line 25. Therefore, when the relay 20 is energized, the output of the receiver is connected, via the low-pass filter 18, to the device. radio adaptation: telephony 22, in which, according to the requirements of the call receiver, said output is connected to the telemicrophone or to the telephone network.



   Both the antenna relay 14 and the Igné relay 20 have a special contact 26, respectively 27, these contacts are made so that they remain closed for a very short time when the corresponding relay is triggered. Contact 26 is used for switching on a return signal generator 28 which supplies a suitable signal voltage to the input of the modulator of the transmitter 16. The non-operating side of the changeover contact 21 is also connected. to the input of the modulator of the transmitter 16, but it is further connected to the input of a voice-activated switch, 29, which serves to energize, the antenna relay 14, provided that currents of modulation, therefore telephone currents, circulate in the line leading to the transmitter.

   The voice-activated switch 29 is further connected to the contact 27 of the line relay 20 and the contact 27 ensures the transmission of a brief command pulse to the voice-activated switch.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   When, in the substation shown in fig. 1, the call switch 11 is closed for a call, the antenna relay 4 is energized, so that the antenna 5 is connected to the output of the transmitter using the NO contact 10 closed .



   In addition, the call switch 11 causes the control signal generator 30 and the call signal generator 8 to be switched on. The transmitter is therefore modulated by the frequencies generated by these two generators, and this modulation remains as long as the call switch 11 is pressed. In the main station, which is in the idle state, the antenna 12 is connected to the receiver 15, so that the two signals transmitted by the substation reach the output of the receiver. The control signal reaches the control signal receiver 19 and causes the line relay 20 to be energized, which reverses the switching contact 21 and thus connects the output of the low-pass filter 18 to the radio matching device: telephony.

   The main station being in the idle state, the input of said adaptation device is connected to the call receiver 24. The call signal, the frequency of which is in the voice frequency band is transmitted by the low-pass filter 18 and reaches, through the intermediary of the switching contact 21 and the radio adaptation device: telephony 22, in the call receiver 24. In the latter, said signal causes the activation of a warning device, for example a warning light. The serving of the main station therefore perceives the existence of an incoming call.



   When, after a few seconds, the call switch
11 is released in the substation, the transmitter 1, the control signal generator 30 and the call signal generator 8 are switched off; the antenna relay 4 is no longer energized, so that the antenna 5 is again connected to the input of the receiver.

   Since no call signal enters the main station, the line relay 20 triggers and the radio adaptation device: telephony is connected to the input of the modulator of the transmitter 16,

 <Desc / Clms Page number 10>

 as well as to the voice-activated switch 29 .. When the line relay 29 is triggered, a control pulse is transmitted through the contact 27 to the voice-activated switch 29 which causes the relay to switch on. antenna 14 .. The interlocking of the latter connects the antenna 12 to the output of the transmitter and, by means of the working contact 17, the transmitter is switched on.

   In the meantime, the attendant at the main station has switched on the telemicrophone 23 instead of the pager, which can be done, for example, using a standard terminator.



   When the service provider answers the call, the transmitter is ready for telephone currents. At the same time, the voice control switch maintains the operating state as long as the attendant is talking. The transmitter therefore remains on and remains connected to the antenna.



   When the serving of the main station - or possibly the subscriber connected via the telephone network - stops speaking, the voice-activated switch 29 triggers the triggering of the antenna relay 14, after which the contact additional 26 switches on, for a very short time, the generator of the reminder signal 28. This brief signal, of around 2500 Hz, is therefore received by the service provider from the mobile substation immediately after the last word of its correspondent and is an indication that said serving can respond. For this purpose, it suffices for him to insert the telephone key 9, which causes, in the manner already described, the transmission of the voice modulation to the main station.

   Experience has shown that the substation attendant quickly gets used to inserting his telephone key directly after receiving the callback signal and answering.



   Tests carried out with such devices have furthermore proved that when switching, that is to say when changing from "talking" to "listening", it can still occur.

 <Desc / Clms Page number 11>

 annoying breath noises. This is the noise, characteristic of all ultra-short-wave and frequency-modulated equipment, which always occurs when the carrier wave of a station coming from a station is suddenly switched off. be received. In general, a blocking arrangement is used, which is activated by the reception of the noise and which blocks the low-frequency stage of the receiver. However, such blocking arrangements require a certain time before entering into action, and therefore only imperfectly suppress the noise of blast occurring during a reversal of the direction of communication.



   In the mobile substation, one is not bothered by the disturbing breath, as long as the telephone key 9 is inserted fast enough, that is to say as soon as one perceives the callback signal of the station main. Indeed, the depression of the telephone key 9 causes the switching off of the telemicrophone 6 and of the loudspeaker 7, shortly before the disturbing noise occurs. In a preferred embodiment of the disclosed system, interfering noise in the main station is also eliminated.

   To this end, the device shown in FIGS. 1 and 2 can be modified in such a way that the control signal generator 30 provides, when the telephone key 9 is pressed, a 9 kHz control signal, and when the telephone key 9 is released. , for a short time, a signal of another frequency, for example 7 kHz, while the antenna relay is delayed trigger
To switch, for a short time, to another frequency, a circuit comprising a non-delayed tripping relay and a delayed tripping relay is preferably used.



   The main station control signal receiver is designed so that when the 9 kHz control signal is received, line relay 28 switches on and remains closed.

 <Desc / Clms Page number 12>

 until the reception of the 7 kHz control signal Only this last signal triggers the triggering of relay 20. In this way, the radio adaptation device: telephony 22 is separated from the receiver 15 shortly before switching off of the carrier wave of the substation by returning the switch contact 21 to its rest state, so that, when the carrier wave of the mobile transmitter is switched off, the blast is no longer perceived in the receiver of the main station.


    

Claims (1)

RESUME 1.- Système pour la radio-transmission d'informations entre une station principale - éventuellement raccordée-au réseau téléphonique - et-une sous-station, de préférence mobile, caractéri- sé en ce que les deux stations travaillent sur la même fréquence d'onde porteuse et que chacune comporte une antenne commune pour l'émission et la réception, antenne qui à l'état de repos est connectée à l'entrée du récepteur, alors que de ces antennes, celle de la sous-station est commutée à l'aide d'une clef téléphonique prévue dans le télémicrophone, lors de l'enfoncement de cette clef sur la sortie de l'émetteur, tandis que celle de la station principale est connectée, à l'aide d'un commutateur à commande vocale,.commandé par les courants microphoniques, sur la sortie de l'émetteur, ABSTRACT 1.- System for the radio transmission of information between a main station - possibly connected to the telephone network - and a sub-station, preferably mobile, characterized in that the two stations work on the same frequency d carrier wave and that each has a common antenna for transmission and reception, antenna which in the idle state is connected to the input of the receiver, while of these antennas, that of the substation is switched to using a telephone key provided in the telemicrophone, when pressing this key on the transmitter output, while that of the main station is connected, using a voice-controlled switch , .controlled by microphone currents, on the transmitter output, et que le télémicrophone bifilaire de la station principale, respectivement la ligne bifilaire du réseau téléphonique connecté, qui à l'état de repos sont connectés à l'entrée du modulateur de l'émetteur, sont commutés sur la sortie du récepteur par un signal de contrôle émis par l'émetteur de la sous-station en sus de la modulation vocale, lors de 1' enfoncement de la clef téléphonique. and that the two-wire telemicrophone of the main station, respectively the two-wire line of the connected telephone network, which in the idle state are connected to the input of the modulator of the transmitter, are switched to the output of the receiver by a signal of control emitted by the transmitter of the substation in addition to the voice modulation, when the telephone key is pressed. 2. - Emetteur-récepteur à utiliser dans la sous-station du système spécifié sous 1, caractérisé en ce que l'émetteur-récep- <Desc/Clms Page number 13> teur comporte, pour l'émission et la réception, une antenne com- munequi est reliée à l'entrée du récepteur par l'intermédiaire d'un contact de repos d'un relais d'antenne, relais qui, à l'état excité, commute l'antenne sur la sortie de l'émetteur et enclenche en outre unoontact de relais, le tout de façon que le circuit d'excitation du relais d'antenne puisse être formé par l'enfoncement d'une clef téléphonie insérée dans le circuit d'excitation, et prévue dans le télémicrophone dont le téléphone est branché en parallèle avec un haut-parleur sur la sortie du récepteur, tandis que le microphone est connecté, 2. - Transceiver to be used in the substation of the system specified under 1, characterized in that the transceiver <Desc / Clms Page number 13> teur comprises, for transmission and reception, a common antenna which is connected to the input of the receiver by means of a rest contact of an antenna relay, which relay, in the energized state , switches the antenna to the output of the transmitter and also engages a relay contact, all in such a way that the antenna relay excitation circuit can be formed by pressing a telephony key inserted in the excitation circuit, and provided in the telemicrophone whose telephone is connected in parallel with a loudspeaker on the output of the receiver, while the microphone is connected, en parallèle avec la sortie d'un générateur de signal de contrôle, servant à engendrer un signal de contrôle situé hors de la bande de fréquence vocale, à la sortie du modulateur de l'émetteur- 3.- Des formes de réalisation de l'émetteur-récepteur spécifié sous 2, pouvant présenter en outre les particularités suivantes, prises séparément ou en combinaison: a) l'émetteur comporte un générateur de signal d'appel connecté à l'entrée du modulateur, pour engendrer un signal d'appel situé dans la bande des fréquences vocales, alors que l'interrupteur téléphonique est branché en parallèle avec un interrupteur d'app dont la fermeture provoque la mise en circuit du relais d'anten- ne, du générateur de signal de contrôle, et du générateur de signal d'appel; in parallel with the output of a control signal generator, used to generate a control signal located outside the voice frequency band, at the output of the modulator of the transmitter - 3.- Embodiments of the transceiver specified under 2, which may also have the following features, taken separately or in combination: a) the transmitter includes a call signal generator connected to the input of the modulator, to generate a call signal located in the vocal frequency band, while the telephone switch is connected in parallel with an app switch whose closure causes the antenna relay, the control signal generator and the signal generator to be switched on. calling signal; b) le relais d'antenne est à déclenchement différé et la fréquence d'accord du générateur de signal de contrôle passe, pendant un court instant, à une autre valeur, lorsqu'on lâche la clef téléphonique, le tout de façon qu'un second signal de contrôle soit émis. b) the antenna relay is delayed triggering and the tuning frequency of the control signal generator changes, for a short time, to another value, when the telephone key is released, all so that a second control signal is emitted. 4.- Emetteur-récepteur à utiliser dans une station prin- cipale d'un système tel que spécifié sous 1, caractérisé en ce que l'émetteur-récepteur comporte, pour l'émission et la réception, une antenne commune, reliée à l'entrée du récepteur par l'intermédiaire <Desc/Clms Page number 14> du contact de repos d'un relais d'antenne, qui, à l'état excité, commute l'antenne sur la sortie de l'émetteur et qui, par l'inter- médiaire d'un autre contact de relais, provoque la mise en cir- cuit de l'émetteur, alors qu'à la sortie du récepteur est connecté un récepteur de signal de contrôle dont la tension de sortie excite, lors de la réception du signal de contrôle, un relais de ligne, muni d'un contact de commutation, qui, à l'état de travail, relie un appareil d'adaptation radio: 4.- Transceiver to be used in a main station of a system as specified under 1, characterized in that the transceiver comprises, for transmission and reception, a common antenna, connected to the 'receiver input via <Desc / Clms Page number 14> the normally-open contact of an antenna relay, which in energized state switches the antenna to the transmitter output and which, through another relay contact, causes the the transmitter is switched on, while at the output of the receiver is connected a control signal receiver, the output voltage of which energizes, when the control signal is received, a line relay, provided with a switching contact, which in the operating state connects a radio adaptation device: téléphonie assurant la connexion du télémicrophone, respectivement du réseau téléphonique! par l'intermédiaire d'un filtre bloquant le signal de contrôle, à la sortie du récepteur et qui, à l'état de repos, relie ledit appareil à l'entrée du modulateur de l'émetteur et au commutateur à commande vocale, ce dernier étant commuté par les courants microphoniques et excitant, pendant la conversation, le relais d'antenne. telephony ensuring the connection of the telemicrophone, respectively of the telephone network! by means of a filter blocking the control signal, at the output of the receiver and which, in the idle state, connects said device to the input of the modulator of the transmitter and to the voice-controlled switch, this the latter being switched by the microphonic currents and exciting, during the conversation, the antenna relay. 5. - Des formes de réalisation de l'émetteur-récepteur spécifié sous 4, pouvant présenter en outre les particularités suivantes, prises séparément eu en combinaison: a) il comporte des moyens qui lors de la disparition du signal de contrôle appliqué au récepteur de signal de contrôle engendrent une impulsion de commande qui est appliquée au commutateur à commande vocale, le tout de façon que le relais d'antenne soit excité; b) le' relais d'antenne est à déclenchement différé et l'émetteur comporte un générateur, connecté à l'entrée du modulateur, pour engendrer un signal de rappel situé dans la bande des fréquences vocales et en outre des moyens pour provoquer une brève mise en circuit de ce générateur, lorsque, après la production d'une . impulsion de commande au commutateur à commande vocale, les courants téléphoniques restent absents; 5. - Embodiments of the transceiver specified under 4, which may also have the following peculiarities, taken separately or in combination: a) it comprises means which when the control signal applied to the receiver disappears. control signal generate a control pulse which is applied to the voice activated switch, all so that the antenna relay is energized; b) the antenna relay is delayed trigger and the transmitter comprises a generator, connected to the input of the modulator, to generate a recall signal located in the vocal frequency band and further means for causing a brief switching on of this generator when, after the production of a. command pulse to voice-activated switch, telephone currents remain absent; c) à l'appareil d'adaptation radio : téléphonie est connecté un récepteur de signal d'appel, auquel est appliqué le signal <Desc/Clms Page number 15> d'appel émis par la sous-station, afin de provenir que la station principale est appeléeß d) le récepteur comporte des moyens qui, lors de la réception du second signal de contrôle, provoquent le déclenchement du relais de ligne. c) to the radio adaptation device: telephony is connected a call signal receiver, to which the signal is applied <Desc / Clms Page number 15> call sent by the substation, so that the main station is called? d) the receiver comprises means which, upon receipt of the second control signal, trigger the line relay.
BE545093D BE545093A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE545093A true BE545093A (en)

Family

ID=172858

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE545093D BE545093A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE545093A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0026500A1 (en) * 1979-09-28 1981-04-08 Ascom Autophon Ag Simplex radio communication system with control of the communication direction from a single station
FR2499804A1 (en) * 1981-02-12 1982-08-13 Legendre Francis Radiotelephone connection device for subscriber telephone line - has preliminary recorded message announcer informing user when radiotelephone link is used and ringing detector at fixed telephone base

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0026500A1 (en) * 1979-09-28 1981-04-08 Ascom Autophon Ag Simplex radio communication system with control of the communication direction from a single station
FR2499804A1 (en) * 1981-02-12 1982-08-13 Legendre Francis Radiotelephone connection device for subscriber telephone line - has preliminary recorded message announcer informing user when radiotelephone link is used and ringing detector at fixed telephone base

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US7155259B2 (en) System for transmitting to a wireless service provider physical information related to a moving vehicle during a wireless communication
FR2677833A1 (en) Remote surveillance installation with slow-scanning using the mobile radio communications system
FR2844667A1 (en) Car mobile telephone stereophonic mixer having audio signal generator and mixer/sound signal control inputting hands free mobile telephone signals with amplifier/output unit providing mixer outputs.
BE545093A (en)
FR2768281A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CONTROLLING A TELEPHONY UNIT LOCATED IN A MOTOR VEHICLE
EP0083893B1 (en) System for the transmission of messages to a subscriber&#39;s set through a subscriber&#39;s line in a telephone installation
FR2711032A1 (en) Linear mobile radio communication network.
FR2610467A1 (en) Facility for emergency road or motorway calls
FR2517911A1 (en) CONTROL CIRCUIT FOR HANDS-FREE TELEPHONE CONVERSATION DEVICE
FR2481029A1 (en) Receive and transmit path supervision in diversity system - uses data channel telegrams to carry out line checking
EP0724349B1 (en) Method and device for remote transmission of a listening-in call on a telephone line
EP1363443B1 (en) Universal &#34;hands free&#34; car telephone adapter
EP0298813B1 (en) Public telephone apparatus with permanent connection
FR2693061A1 (en) Telecommunication device such as a fax machine.
FR2765758A1 (en) Portable telephone with voice signal generating circuit built in
CH623695A5 (en)
BE473923A (en)
EP0751661A1 (en) Telephonic transmitting system for alarm signal
EP0847212A1 (en) Telephone device and communications system for reception of coded signals
CH294527A (en) Radiotelephone.
EP0083281B1 (en) Process and device for powering a subscriber terminal
BE688264A (en)
FR2768884A1 (en) TELEPHONE SYSTEM COMPRISING A BASIC DEVICE AND AT LEAST ONE HANDSET DEVICE, METHOD USED IN SUCH A SYSTEM, SUBSCRIBER DEVICE AND BASIC DEVICE SUITABLE FOR SUCH A SYSTEM
FR2652694A1 (en) Device for input to a telephone line and system for remote control of an installation via a telephone line using this input device
BE475393A (en)