BE544308A - - Google Patents

Info

Publication number
BE544308A
BE544308A BE544308DA BE544308A BE 544308 A BE544308 A BE 544308A BE 544308D A BE544308D A BE 544308DA BE 544308 A BE544308 A BE 544308A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
solids
gas stream
displacement
pipe
vapor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE544308A publication Critical patent/BE544308A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F26DRYING
    • F26BDRYING SOLID MATERIALS OR OBJECTS BY REMOVING LIQUID THEREFROM
    • F26B17/00Machines or apparatus for drying materials in loose, plastic, or fluidised form, e.g. granules, staple fibres, with progressive movement
    • F26B17/10Machines or apparatus for drying materials in loose, plastic, or fluidised form, e.g. granules, staple fibres, with progressive movement with movement performed by fluid currents, e.g. issuing from a nozzle, e.g. pneumatic, flash, vortex or entrainment dryers
    • F26B17/107Machines or apparatus for drying materials in loose, plastic, or fluidised form, e.g. granules, staple fibres, with progressive movement with movement performed by fluid currents, e.g. issuing from a nozzle, e.g. pneumatic, flash, vortex or entrainment dryers pneumatically inducing within the drying enclosure a curved flow path, e.g. circular, spiral, helical; Cyclone or Vortex dryers
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06CFINISHING, DRESSING, TENTERING OR STRETCHING TEXTILE FABRICS
    • D06C7/00Heating or cooling textile fabrics
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06CFINISHING, DRESSING, TENTERING OR STRETCHING TEXTILE FABRICS
    • D06C2700/00Finishing or decoration of textile materials, except for bleaching, dyeing, printing, mercerising, washing or fulling
    • D06C2700/09Various apparatus for drying textiles

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Drying Of Solid Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à un procédé et un dispositif pour le séchage de matières solides humides, en par- ticulier des fibres textiles, des matières textiles telles que la laine, le coton, la laine artificielle ou   'analogues,   leurs déchets et-leurs mélanges. 



   Des procédés et des dispositifs de ce genre sont déjà connus. Ainsi, des sécheurs à bande sont appliqués partout pour 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sécher avant tout des matières premières textiles. Il s'est cependant révélé que les procédés et dispositifs ainsi connus ne satisfont pas complètement les nécessités pratiques. De nom- breux cas d'incendie sont par exemple à attribuer au fait que les arrêts de fonctionnement, inévitables en particulier la nuit ou au week-end, peuvent entraîner de tels échauffements des fi- bres restantes qu'il s'ensuit l'auto-combustion avec l'incendie résultant de l'installation. Le séchage proprement dit n'a pas lieu avec la régularité qui est de très grande importance pour le processus de fabrication ultérieur.

   Il a en particulier été découvert que les procédés et dispositifs connus conduisent très facilement à l'apparition de zones humides, qui donnent lieu à d'importantes difficultés de fabrication par la suite. 



  La désagrégation des matières solides est également insuffisan- te. Des mélanges constitués se sont ultérieurement séparés. Le nettoyage des installations connues est exceptionnellement dif- ficile lorsque, par exemple, des changements de couleur doivent être exécutés. Le nettoyage, évidemment possible en soi, des installations connues nécessite une telle dépense de temps et de travail que, lors de telles modifications des conditions de travail, des inconvénients économiques directs peuvent exister. 



   Le procédé proposé pour remédier à ces inconvénients et difficultés se caractérise suivant l'invention en ce que les matières solides sont introduites dans un courant gazeux chaud, avantageusement un courant d'air chaud, et elles sont soumises, conjointement avec le courant gazeux, à un déplacement en forme de spirale ou d'hélice jusqu'à l'obtention d'un degré de séchage déterminé. L'introduction peut être réalisée de la façon la plus simple en aspirant les matières solides dans le courant gazeux chaud.

   Si les matières solides sont soumises, conjointement, avec le courant gazeux, à un déplacement temporaire'dirigé de telle sorte que la composante verticale de la vitesse des matières 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 solides tombe en dessous de la valeur pour laquelle l'énergie du déplacement est égale à la force de la pesanteur, on obtient ainsi une évacuation particulièrement simple des fibres et simul- tanément un refroidissement des matières solides, tandis qu'il existe de plus la possibilité d'exécuter ce processus en contact avec l'atmosphère libre. Ce processus peut être réalisé en im- primant aux matières solides, conjointement avec le courant ga- zeux, à nouveau un déplacement en forme d'hélice ou de spirale avec un axe écarté de l'horizontale, en particulier avec un axe vertical.

   Ceci, peut être réalisé à la fin de la phase de dépla- cement servant au séchage. De cette façon, l'on est indépendant de dispositifs du genre des tamis, des grilles ou des grillages   pour la séparation des matières solides du courant gazeux, étant donné qu'il s'est révélé que lesdits dispositifs provoquent une   partie des inconvénients des installations connues. L'on a ce- pendant avant tout la possibilité d'exécuter les déplacements ' servant à la séparation de la vapeur et au refroidissement des matières solides déjà pendant le processus de déplacement ser-   vant au séchage. L'on obtient ainsi que la vapeur peut être éliminée au moment .,où elle se forme, de telle sorte que le déplacement de la vapeur conduisant à une perte d'énergie et une influence nuisible sur les matières solides sont éliminés .

   Le re. raidissement exécute progressivement des matières premières a ltavantage que les matières solides sensibles aux élevâtes de tempérautre ne sont soumises, malgré le séchage, qu'à des températures n'entraînant aucun dommage, Il s'y ajoute le fait que les matières solides peuvent être entraînées de façon répétée dans un courant gazeux chaud, avantageusement un courant d'air et être soumises, conjointement avec ce courant gazeux, de façon répétée, à des déplacements en spirale ou en héliee, jusqu'à l'obrépété pouvant en particulier être réalis tention du degré de séchage déterminé, l'antraînement/par une aspiration répétée. Il s'est révélé utile dans ce cas de produire aspiration répétée.

   Il s'est révélé utile dans ce cas de produit   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pour chaque entraînement répété des matières solides dans le cou- rant gazeux, une forme de déplacement servant à la séparation de la   vapeur/et   au refroidissement des matières solides. 



   Il peut être avantageux, dans de nombreux cas, d'introdui re, pendant l'exécution du procédé, des gaz frais, en particu- lier de l'air frais, avantageusement en quantités réglables. L'ex- ploitation du procédé est faclitéepar l'entraînement dans le courant gazeux des matières solides en solution. Si,dans ce cas,, les matières solides sont ajoutées en quantité contrôlable, on peut obtenir particulièrement facilement   unadaptation   de la quantité de matières solides en circulation aux diverses condi- tions. De la sorte, on peut réaliser une dépendance spontanée de quantités déterminées, par exemple de la quantité déjà obte- nue de matières séchées, de telle sorte que celle-ci n'augmente - pas inutilement.

   De la même façon, l'on peut agir sur les gaz de transport et de séchage, comme par exemple les quantités à obtenir d'air chaud et en mouvement. Dans le domaine dudit dé- roulement autonome du processus, on peut également citer le fait que l'arrivée de la chaleur, vers les réchauffeurs des gaz est   @     @mmandée   automatiquement, plus ou moins en fonction du degré d'humidité à obtenir. En particulier, toutes les données de la technique des mesures et de la régulation peuvent être mises à profit pour assurer un déroulement aussi automatique et com- plet que possible du processus décrit. 



   Le dispositif destiné à exécuter le procédé peut être réalisé de n'importe quelle façon appropriée. Il se caractérise avantageusement par la disposition d'un échangeur de chaleur   chat-   fé raccordé à un dispositif destiné à produire un courant gazeux, en particulier un courant d'air et dont le passage pour les gaz est suivi par un conduit pour les matières solides à sécher, un dispositif rotatif en forme de cyclone, un conduit cylindrique creux pour les gaz et les matières solides et un séparateur de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 vapeur raccordé à cette conduite, cette succession suivant le sens de circulation des matières chauffées.

   Le dispositif desti- né à la production du courant gazeux, en particulier du courant d'air, peut être alors réalisé sous la forme d'un ventilateur, sans pour cela éliminer d'autres possibilités, comme les souf- flantes à cylindre rotatif, les soufflantes de Root, les com- presseurs à force centrifuge, ou analogues, lorsque de tels dis- positifs sont surtout nécessaires, étant donné que dans les grandes installations des conduites d'air comprimé sont toujours disponibles, l'air comprimé nécessaire à la production du cou- rant d'air pouvant en être obtenu. 



   La conduite destinée aux matières solides est utilement réaliséeen forme d'injecteur; la section d'aspiration de l'in- jecteur peut avantageusement être précédée, dans le cas du sé- chage de fibres , de tablettes d'alimentation, d'épinceteuses et de caisses d'alimentation avec un système d'entraînement avanta- geusement réglable, tandis qu'avec d'autres matières solides les dispositifs d'amenée usuels pour celles-ci sont à prévoir. 



   La conduite cylindrique creuse destinée au courant ga- zeux chauffé et aux matières solides est utilement réalisée soue la forme d'une conduite tubulaire, étant donné que l'on obtient de cette façon particulièrement simplement,des possibilités d'as- semblâge. Dans ce cas également, d'autres possibilités ne sont pas exclûmes; par exemple,des divisions correspondantes d'un espace creux en forme de caisse ou de   tonnea   peuvent être uti- lisées pour loger ces conduites.   @   
Le séparateur de vapeur est avantageusement réalisé sous la forme d'un cône creux, dont'la surface-limite la plus vaste, ouverte, est,en communication avec l'atmosphère.

   Dans un but d'extrême précaution, on peut prévoir une   fermeture   sous forme de tamis, de grille ou .de grillage, par exemple un treillis en fil phosphoreux, afin d'éviter un échappement de'matières solides même dans des cas d'exploitation exceptionnels. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Si les matières ont déjà atteint le degré de séchage né- cessaire dans le séparateur de vapeur, elles peuvent être aspi- rées hors du séparateur de vapeur et envoyées à leur destina- tion ultérieure, éventuellement en utilisant des dispositifs de transport usuels. Si ce n'est pas le cas, il existe alors la possibilité de raccorder au premier séparateur de vapeur une conduite d'évacuation pour les matières solides préséchées. 



   Cette conduite d'évacuation est à nouveau réalisée sous forme de conduite d'introduction des matières solides dans un courant gazeux, en particulier un courant d'air, produit précédemment, des conduites d'amenée en forme d'injecteur étant à préférer dans   ce/cas.   Avant le point d'introduction se.trouve à nouveau un système de production de courant gazeux, en'particulier un cou- -rant d'air et un échangeur de chaleur chauffé présentant des passages pour les gaz ou l'air. Ce dispositif est à nouveau sui- vi, suivant le sens de circulation.des gaz ou de l'air, par un dispositif rotatif en forme de cyclone, des.conduites cylindri- ques creuses pour les gaz et les matières solides, et un autre séparateur de vapeur raccordé auxdites conduites.

   De tels groupes peuvent évidemment être disposés de façon répétée à volonté, sui- vant les conditions particulières, les données constructives et la sensibilité calorifique des matières solides. 



   Le dessin représente une réalisation, à titre d'exemple, d'une installation de séchage pour matières premières textiles,   - qui   doivent traverser l'installation   à-une     cadence   d'environ 1000kgr. à l'heure. '. 



   1 désigne un ventilateur qui produit environ 8500 m3 d'air par heure. A la tubulure d'évacuation 2 du ventilateur 1 est raccordé l'échangeur de chaleur 3, réalisé sous la forme d'un calorifère. Il transmet, par heure, environ 330.000 calorie au courant d'air, qui est en conséquence porté à une température comprise entre 118 et 120 C. Une conduite de vapeur 4 avec sou- pape de réglage 5, qui peut être soumise automatiquement à des 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 valeurs de fonctionnement déterminées, alimente l'échanguer de chaleur en agent chaffant. 6 désigne la tablette d'alimentation d'une épinceteuse 7, qui,dans les conditions   énoncées,,nécessite   une puissance d'entraînement d'environ 4 KW.

   A l'épinceteuse 7 est reliée une boîte d'alimentation 8 avec système de réglage d'entraînement et une puissance/d'environ 1,5   KW.   Les fibres sont amenées à une trémie 9, qui se raccorde en 10, à la façon d'un injecteur, dans la conduite 11 pour l'air chaud. Le diamètre de la conduite 11 est d'environ 300 mm. Dans la conduite 11 est agencé un cy- clone 12. La tubulure d'évacuation du cyclone 12 est réalisée sous la forme de l'espace de séchage 13 proprement dit, de forme tubulaire, qui est donc entouré par une conduite 14 ayant un diamètre d'environ 800 mm. La conduite 14 débouche dans le sépa- rateur de vapeur par pesanteur   15 ..Celui-ci   est ouvert vers le haut et vers le bas.

   Afin d'empêcher que, dans des conditions de fonctionnement anormales, les fibres puissent pénétrer dans l'at- mosphère, la surface de délimitation supérieure, la plus grande, du séparateur est fermée par un treillis 29, avantageusement en fil phosphoreux, et en fait à une hauteur telle que ¯) déjà avant, la vitesse de l'air transportant les fibres soit tombée à une valeur pour laquelle les fibres tombent vers le bas sous l'effet de la pesanteur. Elles parviennent ainsi à l'orifice d'évacua- tion 16 auquel est reliée la trémie de réception 17 de la condui- te d'évacuation 18, avantageusement par l'intermédiaire d'un espace 19 servant à l'élimination de la vapeur résiduelle. La conduite d'évacuation 18 mène à nouveau à un injecteur 20 dans la conduite d'air 21 qui est précédée du ventilateur 22 avec 'échangeur de chaleur 23.

   En 24, l'on peut reconnaître la con. duite de vapeur avec la soupape de réglage 25. Le mélange air- fibres parvient au cyclone 26, auquel est à nouveau raccordée une chambre de séchage 27 de forme tubulairè avec le deuxième séparateur de vapeur 28, qui est en contact avec l'atmosphère 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 par l'intermédiaire du treillis en fil phosphoreux 29. A l'ori- fice d'évacuation 30 du séparateur de vapeur 28 est relié la trémie de réception 31 par l'intermédiaire d'un espace 32 ser- vant à l'élimination de la vapeur résiduelle. Les matières com- plètement séchées tombent sur les convoyeurs 33,34 afin d'être   35 déversées par ceux-ci dans la trémie/qui les envoie, par l'in-   termédiaire de la conduite 36, à une installation de transport pneumatique, par exemple.

   En 37 est prévu un détecteur d'humidité sous la dépendance duquel se trouvent les dispositifs automati- ques de commandé et de contrôle. Une paroi de séparation 38 pro- tège l'ensemble de l'installation de séchage par rapport aux autres dispositifs de fabrication. 



   Le fonctionnement du système décrit est le suivant. 



   Les fibres dénouées au moyen de l'épinceteuse 7 traver- sent la boite d'alimentation en quantités égales dans des   condi;   tions de fonctionnement constantes, après que le système de con- trôle.de la boîte d'alimentation 8 a', été réglé d'après les fibres à sécher ou le mélange de fibres. Le courant d'air chaud, qui circule dans la conduite 11, s'empare des fibres introduites en 10 à la façon d'une injection et leur imprime une vitesse correspondante. Le cyclone 12 imprime au mélange fibres-air une forte giration, de telle sorte qu'il se produit dans la conduite 14 ou dans la chambre de séchage 13 un déplacement hélicoïdal dudit mélange.

   De cette façon,les fibres sont soumises suffisam- ment longtemps à l'action de l'air.chaud, sur un parcours axial relativement court, d'autant plus que la surface d'action de l'air chaud sur les fibres est grande, parce que les fibres sont entourées entièrement par l'air chaud et sont battues par celui- ci avec une vitesse relative proportionnellement élevée. Dans le séparateur de vapeur   15, le   déplacement hélicoïdal dirigé princi- palement axialement est transformé en un déplacement .analogue 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 suivant un axe vertical . De ce fait, la vitesse des fibres tombe à une valeur pour laquelle la for ce de la pesanteur e,st supérieure à celle d'entraînement, que les fibres possèdent sous l'effet de l'énergie de la vitesse qui lui est communiquée.

   Cela revient donc à une séparation entre la vapeur ou le mélange air- vapeur formés par l'absorption d'humidité, dénommés air humide ou simplement vapeur, et les fibres,de telle sorte que celles- ci quittent le séparateur de vapeur 15 en 16. La vapeur entraî- née peut s'échapper par l'espace annulaire 19. Ce processus se répète après l'introduction des matières préséchées dans le cou- rant d'air chaud qui circule dans la conduite 21. Les matières complètement séchées peuvent alors être aspirées par l'orifice d'évacuation 30 du deuxième séparateur de vapeur   28.

   Par   suite du fait que les fibres se refroidissent dans chacun des sépara- teurs 15 et 20, les effets de la température restent réduits sur la masse absolument nécessaire, d'autant plus qu'il est pos- sible, par une division du séchage total en autant de séchages partiels qu'il est désiré, de travailler avec les plus faibles élévations de température admissibles. 



   L'ensemble de l'installation se trouve dans l'espace fermé 38, de telles orte qu'on a la possibilité d'utiliser l'air humide séparé avec une certaine quantité d'air frais, dont l'ali- mentation est réglable, dans le système giratoire, de telle sorte que des puissances relativement faibles sont nécessaires pour maintenir l'installation en service. 



   Le détecteur d'humidité 37 peut soit être relié à des dispositifs indicateurs fournissant les indications nécessaires, soit avoir sous sa dépendance les systèmes de commande des sou- papes 5 et 25. 



   Le   desnin   annexé montre que la formation de zones humides est exclue, étant donné que l'on assure une alimentation absolu- ment uniforme des fibres. Il s'est révélé particulièrement clai- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 rement que, après le passage des dernières particules de fibres, une projection d'air chaud ou froid dans l'installation entrai- ne le nettoyage de celle-ci, étant sonné qu'il n'existe aucune encoignure ou fissure dans lesquelles peuvent se former des accu* mulations de résidus. Par exemple, une projection d'air pendant 
1 minute dans l'installation a permis d'approvisionner celle-ci en fibres d'une couleur totalemert différente, sans qu'on puisse apercevoir la présence de fibres de la couleur précédente''. 



   REVENDICATIONS 
1. Procédé pour le séchage de matières solides humides, en particulier des fibres textiles, des matières textiles telles que la laine, le coton, la laine artificielle ou analogues, leurs déchets et leurs mélanges, caractérisé en ce que les ma- tières solides sont entraînées dans un courant gazeux, avanta- geusement un courant d'air, et sont soumises, conjointement avec ledit courant gazeux, à un déplacement en spirale ou hélicoïdal, jusqu'à l'obtention d'un degré de séchage prédéterminé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a method and a device for drying wet solids, in particular textile fibers, textile materials such as wool, cotton, artificial wool or the like, their wastes and their. mixtures.



   Methods and devices of this kind are already known. Thus, belt dryers are applied everywhere to

 <Desc / Clms Page number 2>

 drying primarily textile raw materials. It has, however, been found that the methods and devices thus known do not completely satisfy the practical requirements. Many cases of fire, for example, can be attributed to the fact that downtimes, which are inevitable in particular at night or on weekends, can lead to such overheating of the remaining fibers that the result is self-combustion with the fire resulting from the installation. The actual drying does not take place with the regularity which is of great importance for the subsequent manufacturing process.

   It has in particular been discovered that the known methods and devices very easily lead to the appearance of wet zones, which subsequently give rise to significant manufacturing difficulties.



  The breakdown of solids is also insufficient. The mixtures formed subsequently separated. Cleaning of known installations is exceptionally difficult when, for example, color changes have to be made. The cleaning, obviously possible in itself, of known installations requires such an expenditure of time and labor that, during such modifications of the working conditions, direct economic disadvantages may exist.



   The method proposed for overcoming these drawbacks and difficulties is characterized according to the invention in that the solids are introduced into a hot gas stream, advantageously a hot air stream, and they are subjected, together with the gas stream, to a movement in the form of a spiral or helix until a determined degree of drying is obtained. The introduction can be carried out in the simplest way by sucking the solids in the hot gas stream.

   If the solids are subjected, together with the gas stream, to a temporary displacement directed so that the vertical component of the velocity of the materials

 <Desc / Clms Page number 3>

 solids fall below the value for which the energy of the displacement is equal to the force of gravity, thus obtaining a particularly simple removal of the fibers and at the same time cooling of the solids, while there is also the possibility of carrying out this process in contact with the free atmosphere. This process can be accomplished by imparting to the solids, together with the gas stream, again a helical or spiral-shaped displacement with an axis spaced from the horizontal, in particular with a vertical axis.

   This can be done at the end of the displacement phase for drying. In this way, one is independent of devices of the type of sieves, grids or screens for the separation of solids from the gas stream, given that it has been found that said devices cause some of the disadvantages of the installations. known. First of all, however, there is the possibility of carrying out the displacements for the separation of the steam and for the cooling of the solids already during the displacement process for the drying. In this way, the vapor can be removed at the moment when it is formed, so that the displacement of the vapor leading to loss of energy and a deleterious influence on the solids is removed.

   The re. stiffening progressively executes raw materials with the advantage that solids sensitive to temperature rises are subjected, despite drying, only to temperatures which do not cause any damage. repeatedly in a hot gas stream, advantageously a stream of air and be subjected, together with this gas stream, repeatedly to spiral or helical movements, until the certificate can in particular be achieved of the determined degree of dryness, anti-entrainment / by repeated aspiration. It has been found useful in this case to produce repeated aspiration.

   It was found to be useful in this product case

 <Desc / Clms Page number 4>

 for each repeated entrainment of the solids in the gas stream, one form of displacement for the separation of the vapor / and the cooling of the solids.



   It may be advantageous in many cases to introduce, during the execution of the process, fresh gases, in particular fresh air, preferably in adjustable amounts. Operation of the process is facilitated by entrainment in the gas stream of solids in solution. If, in this case, the solids are added in a controllable amount, an adaptation of the amount of circulating solids to the various conditions can be obtained particularly easily. In this way, a spontaneous dependence of certain quantities, for example on the quantity of dried material already obtained, can be achieved in such a way that this does not increase unnecessarily.

   In the same way, it is possible to act on the transport and drying gases, such as for example the quantities to be obtained of hot and moving air. In the field of said independent running of the process, mention may also be made of the fact that the arrival of heat to the gas heaters is automatically controlled, more or less depending on the degree of humidity to be obtained. In particular, all data from measuring and control technology can be used to ensure that the described process runs as automatically and completely as possible.



   The device for carrying out the method can be implemented in any suitable way. It is advantageously characterized by the provision of a cat-fired heat exchanger connected to a device intended to produce a gas stream, in particular a stream of air, the passage of which for the gases is followed by a conduit for the solids. to be dried, a rotating cyclone-shaped device, a hollow cylindrical duct for gases and solids and a separator of

 <Desc / Clms Page number 5>

 steam connected to this pipe, this succession following the direction of circulation of the heated materials.

   The device intended for the production of the gas stream, in particular the air stream, can then be made in the form of a fan, without thereby eliminating other possibilities, such as rotary cylinder blowers, Root blowers, centrifugal-force compressors, or the like, when such devices are especially needed, since in large installations compressed air lines are always available, the compressed air required for the production of the air current obtainable therefrom.



   The pipe for solids is usefully made in the form of an injector; the suction section of the injector can advantageously be preceded, in the case of fiber drying, by feed tablets, tweezers and feed boxes with a drive system advantageously adjustable, while with other solids the usual feed devices for them are to be provided.



   The hollow cylindrical conduit for the heated gas stream and for the solids is usefully designed in the form of a tubular conduit, since assembly possibilities are particularly easily obtained in this way. In this case also, other possibilities are not excluded; for example, corresponding divisions of a hollow space in the form of a box or a barrel may be used to house these pipes. @
The vapor separator is advantageously made in the form of a hollow cone, the largest, open boundary surface of which is in communication with the atmosphere.

   For the purpose of extreme precaution, a closure in the form of a sieve, grid or mesh, for example a phosphorous wire mesh, can be provided in order to prevent an escape of solid matter even in cases of operation. exceptional.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   If the materials have already reached the necessary degree of drying in the vapor separator, they can be sucked out of the vapor separator and sent to their subsequent destination, optionally using conventional transport devices. If this is not the case, then there is the possibility of connecting to the first vapor separator a discharge line for the predried solids.



   This discharge pipe is again made in the form of a pipe for introducing the solids into a gas stream, in particular a stream of air, produced previously, supply pipes in the form of an injector being to be preferred in this /case. Before the point of introduction there is again a system for producing a gas stream, in particular an air stream and a heated heat exchanger having passages for gases or air. This device is again followed, depending on the direction of gas or air circulation, by a rotating cyclone-shaped device, hollow cylindrical pipes for gases and solids, and another vapor separator connected to said pipes.

   Such groups can obviously be arranged repeatedly at will, depending on the particular conditions, the construction data and the calorific sensitivity of the solids.



   The drawing represents an embodiment, by way of example, of a drying installation for textile raw materials, which must pass through the installation at a rate of about 1000 kgr. on time. '.



   1 designates a fan which produces approximately 8500 m3 of air per hour. To the exhaust pipe 2 of the fan 1 is connected the heat exchanger 3, produced in the form of a calorifier. It transmits approximately 330,000 calories per hour to the air stream, which is consequently brought to a temperature of between 118 and 120 C. A steam line 4 with control valve 5, which can be automatically subjected to pressure.

 <Desc / Clms Page number 7>

 determined operating values, supplies the heat exchanger with heating agent. 6 designates the feed tablet of a tweezer 7, which, under the stated conditions, requires a drive power of approximately 4 KW.

   To the tweezer 7 is connected a feed box 8 with a drive adjustment system and a power / of about 1.5 KW. The fibers are brought to a hopper 9, which is connected at 10, like an injector, in the pipe 11 for the hot air. The diameter of the pipe 11 is about 300 mm. In the pipe 11 is arranged a cyclone 12. The discharge pipe of the cyclone 12 is made in the form of the drying space 13 proper, of tubular shape, which is therefore surrounded by a pipe 14 having a diameter. about 800 mm. Line 14 opens into gravity vapor separator 15. This is open upwards and downwards.

   In order to prevent the fibers from entering the atmosphere under abnormal operating conditions, the upper and larger delimiting surface of the separator is closed by a mesh 29, preferably of phosphorous yarn, and of done at a height such as ¯) already before, the speed of the air transporting the fibers has fallen to a value at which the fibers fall downwards under the effect of gravity. They thus reach the discharge orifice 16 to which the receiving hopper 17 of the discharge pipe 18 is connected, advantageously via a space 19 serving for the elimination of the residual vapor. . The discharge line 18 again leads to an injector 20 in the air line 21 which is preceded by the fan 22 with the heat exchanger 23.

   In 24, we can recognize the con. steam pickup with the regulating valve 25. The air-fiber mixture reaches the cyclone 26, to which is again connected a drying chamber 27 of tubular shape with the second steam separator 28, which is in contact with the atmosphere

 <Desc / Clms Page number 8>

 by means of the phosphor wire mesh 29. To the discharge port 30 of the vapor separator 28 is connected the receiving hopper 31 by the intermediary of a space 32 serving for the elimination of residual steam. The completely dried materials fall on the conveyors 33,34 in order to be discharged by them into the hopper / which sends them, via the line 36, to a pneumatic conveying installation, by example.

   At 37, a humidity detector is provided, under the control of which are the automatic control and monitoring devices. A partition wall 38 protects the entire drying installation from other manufacturing devices.



   The operation of the system described is as follows.



   The fibers unwound by means of the tweezer 7 pass through the feed box in equal quantities in condi; Constant operating conditions, after the control system of the feed box 8 has been adjusted according to the fibers to be dried or the mixture of fibers. The current of hot air, which circulates in the pipe 11, takes hold of the fibers introduced at 10 in the manner of an injection and gives them a corresponding speed. The cyclone 12 imparts a strong gyration on the fiber-air mixture, such that in the pipe 14 or in the drying chamber 13 a helical displacement of said mixture occurs.

   In this way, the fibers are subjected sufficiently long to the action of hot air, over a relatively short axial path, the more so as the surface of action of hot air on the fibers is large , because the fibers are surrounded entirely by hot air and are beaten by it with a proportionately high relative speed. In the vapor separator 15, the helical displacement directed mainly axially is transformed into a similar displacement.

 <Desc / Clms Page number 9>

 along a vertical axis. As a result, the speed of the fibers drops to a value for which the force of gravity is greater than that of driving, which the fibers possess under the effect of the energy of the speed which is communicated to it.

   This therefore amounts to a separation between the vapor or the air-vapor mixture formed by the absorption of humidity, called humid air or simply vapor, and the fibers, so that the latter leave the vapor separator 15 at 16. The entrained vapor can escape through the annulus 19. This process is repeated after the introduction of the predried materials into the hot air stream which circulates in the pipe 21. The completely dried materials can then be introduced. be sucked in through the discharge port 30 of the second vapor separator 28.

   Due to the fact that the fibers cool in each of the separators 15 and 20, the effects of temperature on the absolutely necessary mass remain reduced, as much as possible, by a division of the total drying. in as many partial dryings as desired, to work with the lowest admissible temperature rises.



   The whole installation is in the closed space 38, in such a way that it is possible to use the separate humid air with a certain quantity of fresh air, the supply of which is adjustable. , in the gyrating system, so that relatively low powers are required to keep the installation in service.



   The humidity detector 37 can either be connected to indicating devices providing the necessary indications, or have under its control the control systems of the valves 5 and 25.



   The appended drawing shows that the formation of wet areas is excluded, since an absolutely uniform supply of the fibers is ensured. It turned out to be particularly clear

 <Desc / Clms Page number 10>

 When the last particles of fibers have passed through, a projection of hot or cold air into the installation causes it to be cleaned, given that there are no corners or cracks in which the installation can occur. forming accumulations of residues. For example, a projection of air during
1 minute in the installation made it possible to supply it with fibers of a totally different color, without being able to see the presence of fibers of the previous color ''.



   CLAIMS
1. Process for drying wet solids, in particular textile fibers, textile materials such as wool, cotton, artificial wool or the like, their wastes and mixtures thereof, characterized in that the solids are entrained in a gas stream, preferably an air stream, and are subjected, together with said gas stream, to a spiral or helical movement, until a predetermined degree of drying is obtained.


    

Claims (1)

2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en qe que les.matières solides sont aspirées dans le courant gazeux chauffé. 2. Method according to claim 1, characterized in qe that the solid materials are sucked into the heated gas stream. 3.'Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les matières solides, conjointe- ment avec le courant gazeux, sont soumises temporairement à un déplacement dirigé de telle sorte que la composante verticale de - la vitesse des matières solides tombe en dessous de la valeur pour laquelle l'énergie de déplacement est égale à la force de la pesanteur. 3.'Process according to either of the claims 1 and 2, characterized in that the solids, together with the gas stream, are temporarily subjected to a directed displacement so that the vertical component of the velocity of the solids falls below the value for which l The energy of displacement is equal to the force of gravity. 4. Procédé suivant la revendication 3, caractérisé en ce que les matières solides, conjointement avec le courant gazeux, sont soumises à un déplacement hélicoïdal ou en spirale dent l'axe s'écarte de 1' horizontale, ledit axe étant avantageusement vertical. <Desc/Clms Page number 11> 4. Method according to claim 3, characterized in that the solids, together with the gas stream, are subjected to a helical or spiral displacement when the axis deviates from the horizontal, said axis being advantageously vertical. <Desc / Clms Page number 11> 5. Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 3 et 4, caractérisé en ce que la forme de déplacement servant à la séparation de la vapeur et au refroidissement des matières solides est exécutée avec une mise en communication avec l'atmos- phère. 5. Method according to either of the claims 3 and 4, characterized in that the form of displacement serving for the separation of the vapor and the cooling of the solids is carried out with a communication with the atmosphere. 6. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 3 à 5, caractérisé en ce que la forme de déplacement servant à la séparation de la vapeur et au refroidissement des matières solides est imprimée auxdites matières solides, conjointement avec le courant gazeux, à la fin de la forme de déplacement servant au séchage. 6. Method according to any one of the claims 3 to 5, characterized in that the displacement shape for separating the vapor and cooling the solids is imparted to said solids, together with the gas stream, at the end of the displacement shape for drying. 7. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 3 à 5, caractérisé en ce que la forme de déplacement servant à la séparation de la .vapeur et au refroidissement des matières solides est imprimée auxdites matières solides, conjointement . avec le courant gazeùx, pendant l'exécution de la forme de dé- placement servant au séchage. 7. A method according to any one of claims 3 to 5, characterized in that the form of displacement for separating the vapor and cooling the solids is imparted to said solids together. with the gas stream, while performing the displacement form for drying. 6. Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que les matières solides sont introduites de façon répétée dans un courant gazeux, avantageu- sement un courant d'air, chauffé. 6. Method according to any one of the preceding claims, characterized in that the solids are introduced repeatedly into a gas stream, advantageously a stream of heated air. 9. Procédé suivant la revendication 8, caractérisé en ce que les matières solides sont aspirées de façon répétée dans un courant gazeux chauffé. 9. A method according to claim 8, characterized in that the solids are sucked repeatedly in a heated gas stream. 10. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 6 à 9, caractérisé en ce qu'avant chaque introduction répétée des matières solides dans le courant gazeux,'lesdites matières et ledit courant sont soumis à une forme de déplacement servant à la séparation de la vapeur et au refroidissement des matières solides. 10. A method according to any one of claims 6-9, characterized in that prior to each repeated introduction of the solids into the gas stream, said materials and said stream are subjected to a form of displacement serving to separate the vapor and cool the solids. 11. Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que pendant l'exécution dudit procédé, du gaz frais,en particulier de l'air frais, est intro- <Desc/Clms Page number 12> duit, avantageusement en quantité réglable. 11. Method according to any one of the preceding claims, characterized in that during the execution of said method, fresh gas, in particular fresh air, is introduced. <Desc / Clms Page number 12> reduced, advantageously in an adjustable amount. 12. Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que les matières solides fibreuses sont démêlées ou dénouées avant l'introduction dans le courant gazeux chauffé. 12. Method according to any one of the preceding claims, characterized in that the fibrous solids are disentangled or untied before introduction into the heated gas stream. 13. Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que'les matières solides sont in- troduites en quantité réglable. 13. A method according to any one of the preceding claims, characterized in that the solids are introduced in an adjustable amount. 14. Procédé suivant l'une.quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la transmission de chaleur au gaz est commandée automatiquement, à peu près suivant le degré d'humidité à obtenir. 14. A method according to one.quelconque of the preceding claims, characterized in that the transmission of heat to the gas is controlled automatically, approximately according to the degree of humidity to be obtained. 15. Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes,- caractérisé en ce que/l'introduction des matières solides dans le courant gazeux est commandée automatiquement, . avantageusement d'après les données de fonctionnement variables de l'installation et/ou de conditions variables. 15. A method according to any one of the preceding claims, - characterized in that / the introduction of solids into the gas stream is controlled automatically. advantageously according to the variable operating data of the installation and / or variable conditions. 16. Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en te qu'il est prévu un échangeur de chaleur chauffé, raccordé à un système de production d'un courant gazeux, en particulier- d'un courant d'air, échangeur dont le passage pour le gaz est suivi, dans le sens de circulation de ce gaz, d'une conduite pour le matières solides, d'un disposotif giratoire en forme de cyclone, d'une conduite pour le.gaz et les matières solides et d'un séparateur de vapeur raccordé à ladite. dernière condui- te. @ 17. 16. Device for carrying out the method according to any one of the preceding claims, characterized in that there is provided a heated heat exchanger, connected to a system for producing a gas stream, in particular- a current of air, exchanger whose passage for the gas is followed, in the direction of circulation of this gas, by a pipe for the solids, a rotating device in the form of a cyclone, a pipe for the .gas and solids and a vapor separator connected to said. last drive. @ 17. Dispositif suivant la revendication 16, caractérisé en ce que la conduite pour les matières solides est réalisée sous forme d'injecteur, dont la section d'aspiration est avantageuse- ment précédée d'une tablette d'alimentation, d'une épinceteuse et d'une boite d'alimentation pour matières solides fibreuses. <Desc/Clms Page number 13> Device according to Claim 16, characterized in that the pipe for the solids is in the form of an injector, the suction section of which is advantageously preceded by a feed tablet, a tweezer and a feed box for fibrous solids. <Desc / Clms Page number 13> 18. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 16 et 17, caractérisé en ce que la conduite est réalisée sous forme tubulaire. 18. Device according to either of claims 16 and 17, characterized in that the pipe is produced in tubular form. 19. Dispositif suivant l'une quelconque des revendicatio 16 à 18, caractérisé en ce que le séparateur de vapeur est réa- lisé sous forme d'un récipient en forme de trémie dont la sur- .face la plus grande,, ouverte, est en contact avec l'atmosphère. 19. Device according to any one of the claims 16 to 18, characterized in that the vapor separator is designed as a hopper-shaped container the largest open surface of which is in contact with the atmosphere. 20. Dispositif suivant la revendication 19, caractérisé en ce que la surface d'embouchure du séparateur de vapeur est fermée par un treillis, en particulier en fil phosphoreux. 20. Device according to claim 19, characterized in that the mouth surface of the vapor separator is closed by a mesh, in particular of phosphorous wire. 21. Dispositif suivant l'une quelconque des revendica- tions 16 à 20, caractérisé en ce qu'une conduite d'évacuation pour les matières préséchées est raccordée à un premier sépara- teur de vapeur, conduite dont l'extrémité réalisée avantageusement enf..orme d'injecteur, est précédée) d'un côté,)de dispositifs pour la production d'un courant gazeux,.en particulier d'un courant d'ait, chauffé, placés suivant le sens de propagation, tandis qu'au point d'introduction, suivant le même sens, se suivent un dispositif giratoire en forme de cyclone, une conduite pour le gaz et les matières solides et un autre séparateur de vapeur. 21. Device according to any one of claims 16 to 20, characterized in that an evacuation pipe for the pre-dried materials is connected to a first vapor separator, the pipe of which the end is advantageously produced. . injector form, is preceded) on one side,) by devices for the production of a gas stream,. in particular a stream of air, heated, placed in the direction of propagation, while at the point of introduction, following the same direction, follow a gyrating device in the form of a cyclone, a pipe for gas and solids and another vapor separator. 22..'Dispositif suivant la revendication 21, caractérisé en ce que la derniér séparateur de vapeur est suivi de systèmes transporteurs,connus en eux-mêmes, pour les matières séchées. 22. Device according to claim 21, characterized in that the last vapor separator is followed by conveyor systems, known in themselves, for the dried materials.
BE544308D BE544308A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE544308A true BE544308A (en)

Family

ID=172315

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE544308D BE544308A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE544308A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2528159A1 (en) * 1982-06-03 1983-12-09 Italiana Essiccatoi METHOD AND APPARATUS FOR DRYING POWDERY MATERIALS IN GENERAL

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2528159A1 (en) * 1982-06-03 1983-12-09 Italiana Essiccatoi METHOD AND APPARATUS FOR DRYING POWDERY MATERIALS IN GENERAL

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH667975A5 (en) METHOD AND DEVICE FOR DRYING TOBACCO.
EP2382056B1 (en) Device for the selective granulometric separation of solid powdery materials using centrifugal action, and method for using such a device
EP0067085B1 (en) Process and apparatus for feeding combustible material to a combustion room
FR3087790A1 (en) PROCESS FOR THE CONTINUOUS MANUFACTURE OF A FUEL MATERIAL FOR INDUSTRIAL BOILER, MATERIAL AND CORRESPONDING INSTALLATION
EP1553368B1 (en) Plant for drying pasty products and uses thereof.
FR2597127A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR REFINING FIBROUS MATERIAL
BE544308A (en)
FR2629371A1 (en) Device for separating dust from industrial gases by pneumatic-mechanical separators
FR2883068A1 (en) Product e.g. granular material product, treating apparatus, has secondary chamber communicating unidirectionally with main chamber which treats products, suction unit controlling atmospheric pressure of main chamber, and logic control unit
WO2010031912A2 (en) Method and equipment for producing a non-woven web with dust removal
FR2563327A1 (en) Installation for drying products by heat exchange with a drying fluid
EP0515560A1 (en) Drier for divided materials.
BE894826A (en) PROCESS AND APPARATUS FOR MANUFACTURING CUT AND TABLET STRANDS
FR2704446A1 (en) Vaporiser employing a thermodynamic cycle for the treatment of polluted water or drying various sludges
BE505304A (en)
BE504725A (en)
CH359644A (en) Continuous drying process of cut tobacco
FR2704308A1 (en) Drying facility for wet bulk products.
BE414343A (en)
BE507076A (en)
EP0233826A1 (en) Method and device for the recovery of heat from installations emitting steam-laden hot air and steam, and for increasing the productivity of these installations
BE422919A (en)
BE524779A (en)
BE374115A (en)
BE567262A (en)