<Desc/Clms Page number 1>
Cette invention se rapporte à un appareil de photo- graphie et plus particulièrement à une raachine actionnée par une pièce de monnaie pour l'exécution de portraits et qui ex- pose les pellicules automatiquement et développe une série de ces pellicules en même temps.
Dans les brevets américains n s 2.380.378.et 2.541.016 on a représenté et décrit deux types d'appareils actionnés par une place de monnaie où une personne quelconque peut prendre une série de photographies d'elle-.même sur une bande de pellicule, et qui développe la bande de pellicule automa tiquement et la livre à l'opérateur dans un laps de temps très court.
Bien que la durée de ce développement Huit très
<Desc/Clms Page number 2>
courte, de l'ordre de quelques-minutes, on comprendra faci- lement que là où un certain nombre de personnes attendent pour obtenir leurs photographies, par exemple dans des en- droits où règnent la cohue, comme les gares de chemins de fer, les parcs d'attraction, un nombre considérable d'affai- res sont perdues du fait que les dernières personnes de la - file peuvent renoncer à attendre que les personnes qui se ,trouvent devant elles aient leurs photographies prises et aussi développées.
Par exemple, si l'on suppose que la durée du développement soit de deux minutes et que chaque personne de la file ait besoin de deux minutes pour lire les instruc- tions à l'intérieur de la cabine photographique et poser pendant la prise de la photographie, la durée totale par- personne sera alors de quatre minutes, ce qui signifie que s'il y a quatre personnes dans la file, la dernière devra attendre douze minutes avant que sa photographie ne.soit prise.
A cause de la quantité considérable d'affaires man- quées par suite du nombre de personnes refusant d'attendre 'un intervalle de ,temps aussi long avant de prendre leurs 'photographies, on a déjà proposé précédemment de développer les photographies, d'une ou de plusieurs personnes pendant la pose d'une personne suivante, de telle sorte que la durée est réduite au temps nécessaire à chaque personne pour la prise de vue dans la cabine, les personnes suivantes de la file ne devant plus attendre que les' photographies des,per- sonnes qui les précèdent soient développées.
Toutefois, jus- qu'à présent des machines de ce genre n'ont pas été-réalisa- bles, car elles ont donné lieu à un degré élevé de pollution ou de contamination entre les liquides des bains de dévelop- penent dans lesquels les images sont immergées tour à tour pendant leur développement ou bien parce qu'elles ont né- cessité l'emploi de dispositifs très coûteux et volumineux pour amener les produits chimiques et en déverser l'excédent
<Desc/Clms Page number 3>
en vue de réduire au minimum cette pollution.
On comprendra que lorsqu'un porte-pellicule unique doit être immergé suc- cessivement dans un certain nombre de bassins contenant divers liquides de développement ou de rinçage, une faible quantité de liquide seulement sera entraînas par le porte-pellicule' d'un bassin à l'autre et que le degré de pollution entre les 'bassins sera relativement faible.
Toutefois, lorsqu'il existe un nombre notable de porte-pellicules qui sont tous immer- gés successivement dans les bassins de développement, qu'ils soient porteurs de bandes de pellicules ou qu'ils soient vi- des, le degré de contamination et les pertes de liquide inu- tiles sont tellement excessives qu'on ne peut faire fonction- ner la machine avec succès qu'à .moins de procéder à des re- chargements onéreux de produits chimiques et d'employer des .dispositifs contre la pollution.
Tenant compte des facteurs ci-dessus mentionnés carac- térisant les appareils de photographie automatiques du type indiqué, un but de %'invention est de procurer un appareil capable de développer automatiquement un nombre notable de photographies où de bandes de pellicules simultanément, ainsi que de réduire au minimum les pertes et la pollution ou la contamination entre les bassins sans nécessiter l'emploi de n'importe quels dispositifs automatiques d'amenée ou d'éva- cuation de produits chimiques et d' eau.
Un autre but de l'invention est de procurer uh appa- reil de prise de vues automatique comportant une série de porte-pellicules qui sont'maintenues dans une position ino- pérante, où ils ne sont pas immergés dans les bassins déve- loppateurs, à moins qu'ils ne contiennent effectivement une la bande de pellicules à traiter,/quantité de produit contaminé entre les bassins étant/réduite à celle nécessairement pro- duite par les porte-pellicules contenant des bandes de pel- licules
L'invention a aussi pour but de procurer des disposi-
<Desc/Clms Page number 4>
tifs pour repousser automatiquement un porte-pellicule dans une position opérative lorsqu'une pellicule doit être traitée, mais pour maintenir les porte-pellicules restants dans la posi tion inopérative jusqu'à ce que des pellicules-additionnelles doivent être traitées,
les seuls porte-pellicules immergés dans les bassins de développement étant alors ceux qui con- tiennent réellement des pellicules en cours de développement.
L'invention a encore pour but de procurer un disposi- tif perfectionné pour faire pivoter les porte-pellicules en- tre les positions opératives ét inopératives et de procurer un dispositif perfectionné pour maintenir l'appareil dévelop- 'pateur en activité pendant la période de temps nécessaire pour développer complètement la dernière photographie prise par l'appareil, quel que soit le nombre de photographies pri- ,ses et la durée de leur prise.
L'invention a en outre pour but de procurer un dispo- sitif pour empêcher les heurts et rencontres entre les porte- pellicules et entre .le transporteur de pellicules et le sé- lecteur de porte-pellicules de.l'appareil.
Un autre but encore est de procurer un dispositif de synchronisation associé directement aux porte-pellicules de l'appareil et distinct du moteur de commande de telle sorte qu'il n'est pas nécessaire de prévoir une transmission sépa- rée entre le moteur de commande et le dispositif de synchroni- . sation.
Ces buts et avantages et d'autres encore ressortiront plus complètement de la description donnée ci-après avec ré férence aux dessins annexés, dans lesquels :
La figure 1 est une vue en coupe verticale de la cham- bre de développement et de la chambre de l'appareil photogra-
EMI4.1
phique 1'l'o':::l.'e,;:en dit d'une cabine ou d'un studio construit suivarij 1 présente invention, loes; or.:S::"CL'.J étant représentés d. l oc-agées e-itre 1e ï opér "tions d'" .dans lj oicions occa.pees entre les opérations uçvelop- pement: et 1orsqu'ii n'a pas été intl'o4hlit .1'''; ¯JiJce de monnaie.
<Desc/Clms Page number 5>
La figure 2 est une vue fragmentaire à plus grande échelle correspondant .d'une façon générale à la figure' 1, mais montrant les organes ans les positions occupées lors- qu'un porte-pellicule est en service et est immergé dans un bain développateur, tandis que les autres porte-pellicules ne sont pas en service et ne sont pas immergés.
La figure 3 est une coupe verticale à grande échelle suivant la ligne 3-3 de la figure 1 et représentant les orga nes de commande ou de transmission de l'appareil, les organes étant représentés dans les positions'occupées lorsque les porte-pellicules sont abaissés comme c'est représenté sur la figure 2.
La figure 4 est une coupe horizontale ' suivant la ligne brisée 4-4 de la figure 3.
La figure- 5 est une coupe verticale à grande échelle , suivant la ligne 5-5 de la figure 1, et montrant de nouveau les organes dans' les positions qu'ils occupent lorsque les porte-pellicules sont abaissés comme c4est représenté sur la figure 2...
La figure 6 est une vue fragmentaire en coupe horizon- tale représentant.une partie des dispositifs de repérage des porte-pellicules dans les positions occupées pendant le repé- rage du porte-pellicule.
La figuré 7 est une vue fragmentaire en coupe suivant la ligne 7-7de la figure 5 et montrant le dispositif permet- tant d'assurer une action de came positive au cours d'une ' partie du cycle.
La figure 8 est un vue fragmentaire en plan suivant la ligne 8-8 indiquée sur la figure 2 et montrant les porte- pellicules dans les positions occupées sur cette figure.
La figure 9 est une vue de détail à grande.échelle suivant la ligne 9-9 indiquée sur la figure 2 et montrant le dispositif abaisseur destiné à amener une bande de pellicule abaissée de l'appareil photographique au porte-pellicule a- pros que ce dernier a été amené par pivotement dans la pool- tion opéradtive
<Desc/Clms Page number 6>
La figure 10 est une coupe suivant la ligne 10-10 de la figure 9.
La figure 11 est une vue fragmentaire montrant le dis- positif synchroniseur et les parties de l'appareil servant à la sélection du porte-pellicule, la vue étant prise de bas en haut suivant la ligne 11-11 de la figure 1.
La figure 12 est une élévation de côté du sélecteur de porte-pellicule vue suivant la ligne'12-12 de la figure
11, les organes étant représentés (comme sur la figure 1) dans les positions occupées entre les utilisations de l'ap- pareil.
La figure 13 montre le sélecteur de porte-pellicules et le synchroniseur vus de l'arrière du dispositif de la figure 12, les organes étant de nouveau représentés dans leurs positions inopératives de la figure- 1 ' La figure 14 correspond à la figure 15 mais représente les éléments constitutifs dans les positions occupées après excitation du solénoïde et abaissement du dispositif des .porte-pellicules.
La figure 15 est une vue fragmentaire- correspondant également à la figure 13. mais montrant les organes dans les positions occupées pendant Ie blocage des broches du sélec- teur de porte-pellicules.
La figure 16 est une vue fragmentaire correspondant à la figure 12, mais montrant la pièce étoilée des porte- pellicules abaissée et le solénoïde excité, de telle sorte que les chevilles du sélecteur de porte-pellicules sont dis- posées de manière à faire pivoter les porte-pellicules et les amener dans les positions opératives.
La figure 17 est une coupe transversale suivant la ligne 17-17 de la figure 12.
La figure 18 correspond d'une façon générale à une partie de la figure 8, fais montre un porte-pellicule en train d'être actionné par une cane pour être amené de se po sition inopxravtive interne dans la position opérative exter- ne,
<Desc/Clms Page number 7>
La figure 19 correspond à la figure 18, mais montre le porte-pellicule en<train d'être actionn'é pour être amené de sa position externe à sa position interne.
La figure 20 est une vue de détail en perspective re- présentant un porte-pellicule dans lequel se trouve une bande de pellicule.
La figure 21 est une coupe suivant la ligne 21-21 de la figure 20..
La figure 22 est une vue en coupe à grande échelle de l'appareil débiteur ou déchargeur de pellicules, représen té en élévation à gauche du centre sur la figure 1, pour en- lever une pellicule développée du porte-pellicule et la trans porter en un point de décharge pour l'opérateur.
La figure 23 est une coupe suivant la'ligne 23-23 de la figure 22.
La figure 24 est une vue fragmentaire correspondant à une partie de la figure 22, mais montrant la pièce étoilée et le porte-pellicule dans la position légèrement plus basse occupée pendant son repérage et après contact avec l'appareil de décharge de la pellicule,
La figure 25 est une coupe suivant la ligne'25-25 de la figure 1 et montrant la'disposition des bassins ou ouvet.- tes de développement et de rinçage.
La figure 26 est un; schéma des connexions de l'appa- reil, et la figure 27 est une vue fragmentaire montrant le dis- positif interrupteur commandé par came de l'appareil phdto- graphiquq.
Sur les dessins et particulièrement sur les figures
1 et 2, l'appareil suivant l'invention est représenté comme étant monté dans un meuble ou une cabine 30, pourvu d'une tablette horizontale ou support 31 et formant une chambre supérieure de photographie 32 et une chambre inférieure de développement 33. Dans la chambre 32 est monté un appareil photographique 34 destiné à prendre une série de vues ou por-
<Desc/Clms Page number 8>
traits, de préférence quatre, en ordre successif, sur une bande de pellicule, après'qu'on a introduit- une pièce de mon naie dans une fente 36 qui est représentée comme étant ménagée dans la paroi 37 séparant les chambres 32 et 33 de la partie de la cabine où le client est assis et pose.
L'appareil photo- graphique 34 peut être du type représenté et décrit dans le brevet américain n 2. 534.214 et décrit et représenté aussi en une autre forme d'exécution dans une autre demande de brevet déposée ce jour sur la base de la demande américaine n 468.178.
Ce brevet et cette demande de brevet sont mentionnés pour les détails de contruction de l'appareil photographique et celui-ci ne sera donc pas décrit ni représenté ici en dé- tail.
La chambre 33'(et la chambre 32 également) est d'une construction qui ne laisse pas passer la iumière et peut être prévue pour contenir une table 38 pourvue de pieds 39 rigi- dement fixés au plancher de la cabine 30. Comme c'est mieux représenté sur la figure 25, une série circulaire-de quatorze bassins ou cuvettes de développement juxtaposés 41 contenant respectivement les liquides du trai cernent, c'est-à-dire les diverses solutions employées pour développer et rincer la bande de pellicules sont montés sur la partie supérieure an- nulaire de la,table 38.
Dans la forme d'exécution représentée, les bassins désignés par W contiennent de l'eau, ceux désignés par D contiennent le développateur, celui désigné par B1 con- tient l'agent de blanchiment et celui désigné par T contient le bain de fixage.'On notera que les parois internes des di- vers bassins 41 délimitent une chambre centrale annulaire 42 qui est très importante en ce qu'elle permet un fonctionnement favorable du présent appareil sans l'emploi de dispositifs automatiques spéciaux pour amener les produits chimiques et l'eau aux différents bassins et pour éviter la pdlution entre les bassins.
<Desc/Clms Page number 9>
Si l'on se réfère de nouveau aux figurer 1 et 2 on voit que les dispositifs qui portent les bandes de pellicules appelés ici porte-pellicules 43 sont montés dans la chambre
33 au-dessus des bassins de développement 41 et sont suscep- tibles de recevoir à la fois un mouvement de va-et-vient et un mouvement de rotation pour effectuer les immersions suc- cessives des bandes de pellicules exposées dans les différents bassins.
Pour assurer ce mouvement de va-et-vient ainsi que le mouvei,ient de rotation des dispositifs porte-pellicules, un mécanisme de commande ou mécanisme à ,cames 44 est monté dans des conditions qui le rendent dépendant de la table 38 et est actionné par un moteur électrique indiqué en 46.-'Le fonction- nement de ce mécanisme sera décrit en détail ci-après avec référence particulière aux figures 3 à 7. Le mécanisme 44 est également représenté et décrit avec plus de détail dans 'la demande de brevet déposée également ce jour sur la'base de la demande américaine n 468.179.
Les mécanismes de commande ou à cames sont montés dans un boîtier approprié en mutai coulé 47 pourvu de man- chons ou coussinets de support supérieur et inférieur 48 et 49 qui y sont convenablement fixés dans le prolongement axial l'un de l'autre et dans l'axe de la chambre 42. comme c'eets représenté sur la figure 5, le manchon de support inférieur
49 se prolonge sur une notable distance en dessous du boi tier 47 et aussi sur une notable distance à l'intérieur de celui-ci. Le manchon de, support supérieur 48 se ,termine à proximité des parties supérieures des bassins de développe- ment 41, comme c' est représenté sur les figures 1 et 2.
Un manchon à crémaillère est monté à l'intérieur du manchon de support inférieur 49 au moyen -d'un dispositif qui sera dé- crit ci-après et. à l'intérieur du manchon de soupport supé rieur 48 au moyen d'une buselure52 permettant un mouvement 'de glissement vertical libre. Le manchon à, crémaillère 51 's'étend de haut en bas jusqu'au'dispositif porte-pellicule
<Desc/Clms Page number 10>
43, comme c'est le mieux représenté sur la figure 17 et porte contre la base de celui-ci,) de -manière à permettre un mouve- ment de rotation relatif.
Dans le manchon à crémaillère 51 est montre axialement une tige rotative 53 présentant à son extrémité supérieure une partie de diamètre réduit 54 (figure 17) et fixée, de manière à ne pas pouvoir tourner, au moyen d'un 'écrou 56 et d'une broche 57 au dispositif porte-pellicule 43. La tige rotative 53 s'étend sur toute la longueur du manchon à crémaillère et tourne dans des buselures 58 à l'intérieur de ce dernier.
Le manchon de support inférieur 49 est pourvu d'une paire de buselures 59 pour recevoir de façon à lui permettre' de tourner un manchon de blocage 61 mieux représenté sur la figure 5. Une roue dentée 62 est montée horizontalement autour . de la partie découverte à l'extrémité supérieure du manchon de blocage 61, généralement au milieu du boîtier 47 et présen- te un manchon 63 qui porte, de façon à pouvoir tourner, sur l'extrémité supérieure d'une buselure 59 et est verrouillé au manchon de blocage au moyen d'une vis de réglage 64. A l'intérieur du manchon de blocage 61 est montée longitudina- lement au moyen de vis 66 une pièce de clavetage 67, de sec- tion rectangulaire, qui s'étend à peu près sur toute la lon- gueur du manchon de blocage comme c'est représenté.
A l'ex trémité supérieure du manchon de blocage, en un point diamé- tralement opposé à la pièce de clavetage 67 se trouve une bil- le 68. Cette bille est disposée à 1 'intérieur d'une buselure de précision 69 passant dans une ouverture du manchon de blo- cage et disposée par rapport à la bille de telle manière que celle-ci peut se déplacer radialement au manchon de blocage mais est empêchée de se déplacer dans un sens'circonférenciel ou longitudinal de ce dernier. Un ressort à lame 71 est monté à l'extérieur du manchon 61 pour presser la bille radialement -vers l'intérieur.
'L'extrémité inférieure de la tige rotative 53 est de
<Desc/Clms Page number 11>
diamètre réduit et introduite dans un tampon 72, comme c'eset représenté sur la figure 5, une broche 73 étant prévue pour maintenir le tampon en place et empêcher sa rotation par rap- port à la tige 53. Le tampon'72 présente d'un côté une rainure de clavetage 74 de section rectangulaire susceptible de s'adap ter librement à la pièce de clavetage de saction rectangulaire
67 indiquée précédemment. En un.point diamétralement opposé à la rainure 74 se trouve une seconde rainure de clavetage 76 qui a une section en V au lieu d'une section rectangulaire.
Le tampon 72 s'applique contre l'extrémité inférieure du man- chon à crémaillère 51 et de telle manière qu'il peut tourner par rapport à ce dernier.
La roue dentée 62 est pourvue, comme c'est indiqué sur .la figure 6, de quatorze dents 77 correspondant au nombre de bassins de développement 41 représentés sur la figure 25. Il s'ensuit que chaque fois que le pignon 62 tourne de 1/14ème de tour par suite de l'arrivée d'une dent 77 dans la position précédemment occupée par la dent adjacente et comme il sera décrit ultérieurement, un mouvement de rotation sera imprimé au porte-pellicules 43 et repéré, de telle sorte que chacun des éléments du dispositif porte-pellicules sera déplacé d'une position au-dessus d'un bassin 41 à une position au- dessus'du bassin adjacent.
La liaison entre la roue dentée 62 et le dispositif porte-pellicules 43 est assurée d'abord par la vis de réglage 64 qui fait tourner le manchon de clavetage 61 en même temps que le pignon, et ensuite par la pièce de clavetage 67 qui sert à faire tourner le tampon 72 en même temps que le manchon de clavetage. Comme le tampon 72 est fixé par la broche 73 à la tige rotative 55, la rotation du tampon fait tourner la tige 55 et par conséquent le dispositif porte- pellicules, ce dernier étant fixé d'une façon non rotative à l'extrémité supérieure de la tige rotative comme il a été décrit précédemment.
Les mouvements de rotation décrits se font sans pro- voquer lui rotation du manchon à crémaillère 51, cet élément
<Desc/Clms Page number 12>
étant empêché de tourner par suite de l'engrenèrent de ses dents avec le pignon associé. Toutefois, le mouvement verti- cal du manchon à crémaillère 51 a pour effet de soulever le dispositif porte-pellicules 43 ou de l'abaisser étant donné que les extrémités de ce manchon portent respectivement con- tre le dispositif porte-.pellicules et contre le tampon 72,
Une caractéristique de l'invention est que le mouvement de monte et baisse du manchon crémàillère 51 et du tampon 72 se fait en majeure partie relativement sans friction vu que la rainure de clavetage s'adapte à frottement libre sur la pièce de clavetage 67.
Ce clavetage libre signifie que les porte-pellicules ne-sont pas centrée parfaitement dans leurs diverses positions repérées lorsqu'ils se déplacent verticale- ment pendant la majeure partie d'une course. Toutefois, aus- sitôt que le tampon 72 arrive en un point supérieur adjacent à la bille 68, lorsque le manchon à crémaillère 51 se trouve à proximité de l'extrémité supérieure de sa course, la bille
68 glisse dans la rainure en V 76 pour effectuer.un centrage exact'du tampon 72 et par conséquent de la tige rotative 53 et du dispositif porte-pellicules.
Tout jeu entre le dispositif porte-pellicules et la transmission est par conséquent éliminé ainsi lorsque le dispositif porte-pellicule se trouve dans sa position élevée.où il vient en contact avec les différents mécanismes transporteurs de pellicules qui sera décrit ai-a- près, mais cette absence de jeu ne donne .pas lieu à une fric- tion excessive pendant la majeure partie du déplacement ver- tical des éléments décrits. Un autre dispositif important pour réduire la friction tout en assurant un centrage parfait,est constitué par une sphère 53a aménagée à l'extrémité supérieure de la lise 53 pour s'introduire dans une douille de précision
53b (figure 17) fixée à la tablette 51, lorsque le porte-pel- licule 43 se trouve dans ses deux positions supérieures.
Cette construction permet aux supports du manchon crémaillère 51 d'être relativement libres et exempts de friction sans nuire au centrée du porte-pellicules.
<Desc/Clms Page number 13>
On va décrire maintenant les dispositifs qui coopèrent avec le manchon à crémaillère 51 pour produire son mouvement vertical et avec la roue dentée 62 pour produira son mouve- ment de rotation intermittent. L'arbre du moteur 46 (figures
1 et 2) est pourvu d'une poulie 78 reliée par l'intermédiaire d'une courroie 79 à une poulie 81 montée sur un arbre 82 qui est tourillonné dans les parois du boîtier 47 au moyen de roulements à billes 83 qui sont mieux représentés sur ,la figure 3.
Une vis sans fin 84'est montée sur l'arbre 82 sans pouvoir tourner dessus et est destinée à actionner une roue dentée de diamètre relativement grand 86 clavctée sur un ar- bre 87 qui est tourillonné dans les parois du boîtier .47 au moyen des roulements à billes 88 représentés sur la figure 4.
Un mouvement de rotation est ainsi transmis par le moteur à l'arbre 87 qui a pour fonction d'actionner un disque à commande intermittente 89 claveté sur l'arbre 87 à l'extrémi- té opposée à la roue dentée 86, comme c'est représenté. Le disque 89 présente un bord biseauté usiné avec précision 91 qui s'ajuste intimement entre deux dents adjacentes 77 de la roue dentée 62 et empêche effectivement toute rotation de celle-ci pendant la majeure partie d'un tour du disque de commande.
Une encoche ou fenêtre rectangulaire 92 est formée en un point de la,périphérie du disque 89 comme c'est mieux re- présenté sur la figure 5 et un organe de commandé 93 est fixé au disque à proximité de la fenêtre 92 au moyen de vis 94.
L'organe de commande 93 est logé dans le disque 89 et est pour vu d'une paroi came inclinée .96 qui estconformée de telle manière qu'elle pousse une dent 77 de la roue 62 dans la fenê tre 92 lorsque le disque tourne. Aussitôt que cette dent 77 a été poussée dans la fenêtre la partie de la périphérie non pourvue de l'encoche ou le bord biseauté 91 du disque 89 agit de nouveau pour empêcher la roue dentée 62 de tourner.
De cette façon, par conséquent, la roue dentée 62 et
<Desc/Clms Page number 14>
ainsi le dispositif de-porte-pellicules 43 @ @ tonner-sauf lorsque la fenêtre 92 et l'organe de .commande 93 tournent devent le pignon 62, qui à ce moment se déplace de 1/14ème de teur comme de porte-pellicuel la commande inter mitente et le dispositif de blocage ,décrits coopèrent avec la bille précédemment décrite 68 et la rainure 76 en forme de 'V pour.
empêcher tout jeu entre la commande et le dispositif de porte-pellicules 43, de telle sorte que ceux-ci sont exac- tement placés dans chaque position repérée et qu'il n'y a aucune possibilité de rencontre entre le dispositif porte- pellicules et le transporteur de pellicules'ou autre mécanis- me faisant partie de l'appareil. Une .description plus complè te de l'organe de commande 95 ainsi que de son mode.de monta- ge et de mise'-en place par' rapport au 'disque 89 est donnée dans la demande de brevet connexe déjà citée.
'Comme le montrent les figures 4 et 7, 'une face de la roue**dentée 86 est pourvue d'une cavité'ou d'un renfoncement L'en forme de cuvette pour recevoir une came 101 qui est fixée à la roue dentée par exemple au moyen de vis 102.
La came 101 attaque un galet 103 qui constitue l'élément conduit de la came et est monté sur un secteur denté 104 dont le .sommet est'monté de manière à pouvoir tourner librement sur un arbre fixe 106 .disposé parallèlement- à 1'.arbre 87 en un point rela-. tivement proche de la partie découverte du manchon à crémail lère 51.Le bord arqué du secteur 104,du côté opposé à l'arbre
106,engrène un pignon relativement petit 107 claveté sur un manchon 108 susceptible -de tourner.librement par rapport à l'arbre 87 qui le supporte.
Sur 1,9 manchon également clavetée une roue dentée relativement grande 109 engrenant un'pignon 111 qui'est monté sur l'arbre fixe 106 de manière à pouvoir tourner librement -dessus. Les dents .du pignon 111 en:grènent dans les dents de crémaillère 112 de la partie in- férieure du manchon à crémaillère 51 de telle sorte que la rotation du pignon provoque un mouvement de va-et-vient ver- tical du manchon à crémaillère et par-conséquent du disposi- tif de porte-pellicules.
D e ce qui précède ilressort que la rotation de lavi
<Desc/Clms Page number 15>
sans fin 84 par le moteur 46 provoque la rotation de la roue dentée 86 et par conséquent de la came 101 qui y est fixée.
Le galet conduit 103 est ainsi repoussé suivant la conforma- tion de la came de manière à faire pivoter le secteur 104 au- tour de l'arbre 106. Le petit pignon 107 en prise avec le sec- teur denté est ainsi actionné de manibre à faire tourner le manchon 108 autour de l'arbre 87 sur lequel il est monté, de telle sorte que la grande roue dentée 109 est ainsi mise en rotation de façon à actionner le pignon 111 et provoquer ain si le déplacement vertical du manchon à crémaillère 51 et du dispositif porte-pellicules 43 qui lui est associé. Le gêna de la rotation du,moteur est tel que l'arbre 87 et par consé quent la came 101 et le disque de commande intermittente 89, tournent*en sens contraire des aiguilles d'une montre par rapport aux figures 3'et 5.
En outre, les éléments sont dis posés les uns par rapport aux autres'de telle manière que lorsque le galet 103 conduit par la came rencontre un point bas de la came 101', le manchon à crémaillère a 51 et par consé quent le dispositif porte-pellicules 43 se trouvent dans une ,position de niveau inférieur telle que celle représentée sur les figures 2 et 5. Toutefois, lorsque le galet rencontre un point élevé' de la came 101, le manchon à crémaillère et le porte-pellicule occupent une position élevée telle que celle représentée sur la figure 1.
Comme le montre la figure 3, la came 101 présente une série de protubérances et de renfoncements 113 relativement proches de l'arbre 87, qui provoquent les mouvements de monte et bais se des porte-pellicules lorsqu'ils sont immergés dans les bassins 41, de telle sorte qu'il se produit une agitation des différents -liquides développateurs La section la plus élevas de la est indiquée en 114 et c'est celle qui fait prendre sa dispositif porte-pellicule 43 sa position la plus élevée, en contact avec les différente dispositifs transpor teurs de pellicules qui seront durits ultétriaurement Une section élevée :
le la came 101, amis légèrement plus basse
<Desc/Clms Page number 16>
que la section 114, est indiquée en 116 et est séparée de la section 114 par une partie renfoncée 117. La 'section 116 est celle qui amené le dispositif porte-pellicules à un niveau légèrement plus bas que sa -position la plus élevée, le renfon cement à la section 117 étant suffisant pour permettre au dis- positif porte-pellicules de se dégager complètement des di- vers mécanismes transporteurs pendant le repérage.
La position de la came 101 par rapport à l'organe de commande 93 et à la fenêtre 92 est telle que la rotation ou le repérage du pignon 62 et par conséquent du porte-pellicule n'ont lieu que lors- que le galet 103 se trouve sur la section de came ou l'arc 116 et que le porte-pellicules est dégagé des divers mécanis- mes transporteurs ainsi que des bassins 41.
Lorsque le galet 103 quitte la section 114 de la came pour -tomber en 17 sur la section 116, le manchon à crémail lëre 51 doit tomber immédiatement en vue de provoquer'l'abais sèment nécessaire du dispositif porte-pellicules 43. Si.-cette baisse n'est pas positive et immédiate , le pignon 62 et le dispositif porte-pellicules 43 effectuent le repérage et le dispositif porte-pellicules rencontre ' et heurte , les dif- férents mécanismes'transporteurs de pellicules et produit la détérioration ou la rupture de l'appareil.
En conséquence) et comme c'est représenté sur les figures 3 et 7, une broche 118 est montée à la périphérie de la roue dentée 86 en re- gard de la section de came 116 adjacente au point de chute et 117/est distante radialeent de la section 116 d'une quanti- té approximativement égale au diamètre du galet 103.
Il 'en résulte qu'une action positive locale de la came est exercée entre la broche 118 et le galet 103 pour que celui-ci vienne immédiatement en contact avec la section de came 116 lorsqu' il quitte la partie 117, de telle sorte que la descente du manchon à crémaillère 51 et du dispositif porte-pellicules est yosi tive et immédiate comm c'est désirable et nécessai- re
<Desc/Clms Page number 17>
On procédera ci-après a une description détaillée ,du dispositif portant la bande de pellicule c'est-à-dire du dis positif porte-pellicules 43,
en se référant particulièrement aux figures 8 et 17 à 24 qui montrent que ca dispositi com - prend une pièce étoilée 121 disposé.'8 horizontalement et pos sédant sept bras radiaux équidistants 122. L'extrémité exte rieure de chaque bras 122 présente une partie élargie en, for me d'oreille, s'étendant longitudinalement 123, pour recevoir le pivot 124 sur lequel un organe formant came pivotable 126 est monté,- La face inférieure de chacun de ces organes ou came 126' est associée rigidement; à une plaque 127. servant à supporter deux tiges descendantes 128 auxquelles un porte- pellicule pendant 129 est fixé comme c'est représenté sur . les figures 20 et 21. La cane:
. 126, la plaque 127, les tiges
128 et le porte-pellicule 129 tournent ensemble autour du pivot 124 au contact de came 126 avec l'une'des chevilles d' une paire, de chevilles 131 et 132 dé sélecteur-de porte- pellicules mobiles verticalement, faisant partie du mécanisme de sélecteur de porte-pellicules et de minuterie 130 qui sera décrit ultérieurement avec référence aux figures 11 à 16 Le porte-pellicule 129 affecte la forme d'un récipient ou d'un conduit vertical de section en U pour recevoir dans 'une posi.,
tion relative verticale une bande de pellicule 133 qui y est 'amenée de l'appareil photographique 34 et porte de préférence' quatre vues.'Le porte-pellicule 129 est d'un type spécial à aubes ou ailettes dont une forme d'exécution est décrite en détail dans le brevet 'américain n 2.541.016. Les aubes ou ailettes provoquent une agitation du liquide développateur pendant le mouvement de va-et-vient vertical du porte - pel- licule sous l'action du dispositif de commande décrit ci- dessus, de telle sorte qu'on obtient un développement extre mènent rapide et efficace.
Dans la forme de construction spécifique de la came 126 de bras 122 de la place étoilée, et comme il a éte dit, du, sélecteur de porte-pellicules ou des chevilles
<Desc/Clms Page number 18>
131 et 132 actionnant la came, une surface de came verticale courbe 134 est formée sur la came 126 et conformée de telle façon que le mouvement de la pièce étoilée dans le sens des aiguilles d'une montre, par rapport aux figures 8,18 et 19 donne lieu à une action semblable.à celle d'une came entre la cheville 131 et la surface 134 qui a pour effet de faire tour- . ner la came en sens contraire des aiguilles d'une montre au- tour du pivot 124 et *de la position extérieure à la position intérieure.
En outre, une surface verticale rectiligne 136 est ménagée sur chaque came 126 et est conformée dételle fa- çon que le mouvement de la pièce étoilée dans le sens des aiguilles d'une montre provoque.une action de came entre la cheville 132 et la surface de came 136 et a pour effet de fai. re pivoter dans le sens des aiguilles d'une montre la came autour de son pivot 124 de sa position intérieure à sa posi tion extérieure. Un ressort de traction excentrique 137 est branché entre chaque came 126 et l'oreille 123 en des points tels que la came 126 et le porte-pellicule qui y est fixé sont toujours amenés à l'extrémité de leur course vers l'exté rieur ou vers l'intérieur et ne s'arrêtent jamais en-un point intermédiaire.
Cette position fond de course vers l'intérieur est déterminée par une vis d'arrêt ajustable 138 sur chaque bras 122 de la pièce étoilée, tandis que la position fond de course vers l'extérieur est déterminée par une vis d'arrêt ajustable 139 vissée sur une oreille à l'extrémité extérieure du bras de la pièce étoilée.
On remarquera que lorsque la came 126 d'un dispositif porte-pellicules se trouve en contact avec une vis d'arrêt
138, le porte-pellicule 129 occupe sa position interne re- présentée sur les figures 1, 2 et 8, et se trouve par consé- quent directement au-dessus ou dans la chambre centrale 42 forcée entre les différents bassins de développement 41. Il en résulte que le mouvement de va-et-vient du dispositif des porte-pellicules 43 lorsqu'un porte-pellicule se trouve dans cette position intérieure, introduit celui-ci dans la cham
<Desc/Clms Page number 19>
bre centrale-42 et l'en retire et ne donne pas lieu à son immersion dans les solutions de développement et de rinçage.
Toutefois lorsque la surface. de came courbe 134 d'un porte- ,pellicule se trouve en contact avec la. vis d'arrêt extérieure
139, de telle sorte que'le porte-pellicule 129 occupe la posi tion extérieure représentée à gauche sur les figures 2 et 8, ; ce porte-pellicule se trouve directement au-dessus ou dans l'axe du bassin 41 et le mouvement de va-et-vient vertical à ce moment a pour effet de l'immerger dans les solutions ou de l'en retirer,
Lorsque la cheville 132 du sélecteur de prote-pellicu les se trouve dans sa position inférieur et que le porte- pellicule 129 passant à proximité de cette .-cheville se trou- ve par exemple dans sa position intérieure,une action de came (figure 18) s'exerce entre la cheville 132 et la surface 136 de la came,
ce qui a pour effet de faire tourner le porte- pellicule 129 pour l'amener dans sa position extérieure. La cheville 131 occupe alors une position supérieure ou. élevée de manière à ne pas gêner la came 126. Inversement, lorsque la cheville 131 occupe sa position inférieure et la cheville 132 sa position élevée, et qu'il arrive que le porte-pellicu- le 129 qui passe devant la:
chevlie 131 se trouve dans sa position extérieure, la cane exerce une action (figure 19) qui fait pivoter le porte-pellicule vers l'intérieur pour l'amener dans sa position intérieure. Ce mouvement de pivo- tement vers l'intérieur et'vers l'extérieur des porte-pellicu les 129 se produit lorsque les porte-pellicules se trouvent dans une position élevée telle que représentée sur la figure 24, étant donné, comme on s'en rappellera, que la rotation de la pièce étoilée 121 ne se produit que quand le galet con- duit 103 de la came (figure 3) se trouve sur la section 116 de la came 101, ainsi qu'il a été décrit en détail précédem- ment.
On décrira maintenant le mécanisme tris important de sélection des porte-pellicules et de synchronisation 130
<Desc/Clms Page number 20>
destiné à faire mouvoir verticalement les chevilles 131 et 132 actionnant les cames et à synchroniser le' fonctionnement de l'appareil. Le mécanisme 130 est construit de telle maniè- re eue quand une bande de pellicule 133 a été exposée dans l' appareil photographique 34 et doit être développée, il fait
EMI20.1
osciller un jorte-pellicule de sa position intérieure à sa position extérieure.
D'autre part, lorsque la.pellicule ou la bande de photographies a été complètement développée et
EMI20.2
déchargée de l'appareil, le dorte-pellicule est ramené par pivote Le Zt de sa position extérieure à sa position/intérieure Par conséquent le mécanisme est-construit 'dételle manière qu'un porte-pellicule 129 ne se trouve jamais dans sa posi-, donc tion extérieure, et n'est/pas immergé dans les bassins 41, comme c'est représenté à gauche sur la figure 2, à moins que ce porte-pellicules'ne doive être placé dans une telle posi- tion pour effectuer le développement d'une bande de pelli- cules exposée.
L'action du sélecteur de porte-pellicules,indiqué qui fait qu'un porte-pellicule n'est jamais immérgé dans les bains de développeront et de rinçage à moins qu'il ne soit nécessaire de développer une bande de pellicules, est extrê- mementimportante en ce qu'elle empêche la dilution, la contamination et les pertes des différentes solutions de
EMI20.3
développement;- contenu8s dans les bassins 41.
En d'autres ter- mes, ce pivole..ient des porte-pellicules 129-vers l'intérieur et verâ l'extérieur suivant, qu'il spit nécessaire ou non, est ce qui rend pratique l'usage -de 1''appareil pendant un no-
EMI20.4
table intervalle de t e ::y}s se.ns aucune assistance et sans qU'iJt soit n<ces'::3.Üe de prévoir les coûteux réservoirs de remplis- sage ou de rec';re ::ent automatique des produits chimiques.
On co..prendra que si tous les porte-pellicules 129 étaient . continuellement dan3 lur position extérieure, les sept porbe pellicules seraient iauierxés darzc des bassins successifs 41 alors gaô dans beaucoup de cas un seul ou deux vorte-j?ellicLl-
<Desc/Clms Page number 21>
les 129 seulement devraient être réellement utilisés..' Co mme chaque fois qu'un porte-pellicule 129 est soulevé d'un bas
EMI21.1
sin et abaissé, dans le bassin liD liquide yui udhere à sa surface tend à contaminer le liquide de ce .e:vi4x, on comprendra que le degré de con 0:..u!ill!;djio21 produis par -1.;0 ü.8 le& porte-pellicules 129 fonctionnant en tout 1;-t 'lue C,.) boit nécessaire ou non, doit en réalité être considérable,
EMI21.2
Le mécanisme 130 est ::7.vLî:e;:
représente sur les figures 11 à 17 et peut, comme on le voit, comprendre une console ou une plaque de support 141 qui est convenablement fixée dans une position verticale sur la face inférieure de la planchette ou du rayon 31 de l'appareil. Sur une face de la console 141 et à l'extrémité de celle-ci opposée à celle où se trouvent les chevilles de sélecteur 131 et 132, est monté un solénoïde 142 dont le plongeur 143 est relié à une plaque coulissante 144 ainsi qu'on le verra mieux sur les figures 13 et 14.
Une seconde plaque coulissante 146 est disposée dans l'alignement axial général de la plaque coulissante 144
EMI21.3
et est normalement maintenue bout à bout avec ü.4.l.e-c:i au moyen d'un ressort de traction 147 relié entre des broches appropriées sur les plaques correspondantes. Les plaques coulissantes sont toutes deux pourvues de. fentes horizontales 148 qui reçoivent des vis 149 passant dans la console 141 et permettent un déplacement horizontal ,limité des deux plaques
EMI21.4
ou coulisseaux 144 3 146 suivant que le solén., .?e 142 est excité ou non.
Un r4:.,ort de traction 151 est branché entre une broche de la console 141 et une broche du coulisseau 144 comme on le voit mieux sur les figures 11 et 12 et est desti.. né a solliciter les coulisseaux vers la gauche de ces figurer de telle sorte que le plongeur 143 du solénoïde se trouve
EMI21.5
dans sa position ext8rieure ù. moins qu'il ne soit a,.wné dans sa position inférieure p z. sj-ite de l'excitation-du solénoXd' Une broche 152, s' 'étend-,-, 1; 1=.t -Jr> 1 ev:en .t , est montée 1.' xtér¯L'é de 1.. seconde 1>ié.zae c<:1.?',i.;,:;;ni,o 146 opposée celle oîs :..::::
trouve le solénoïde 142 et p :..,e , Lr;vi.'.j une
<Desc/Clms Page number 22>
fente 153 de la console 141 L'extrémité libre de la broche
152 est disposée dans une]rainure en U ménagée dans l'âme ou tige 4'une pièce 154 en forme de T renversé cette der niëe étant articulée à la console 141 au moyen d'une broche 156. Les extrémités des bras ou ailes de la pièce en T 154 sont articulées .sur-, les chevilles 131 et 132 comme les extrémités d'un levier de guidage 157 qui est articulé à la console 141 au moyen d'une broche 158.
On constatera qu'à l'aide de la construction décrite un glissement longitudinal du coulisseau 146 par suite de l'excitation ou du désamorçage du solénoïde 142 a pour effet de faire pivoter la pièce en
T 154 autour de son pivot 156, de manière à élever ou abais ser les chevilles 131 et 132 l'une par rapport à l'autre.
Du fait que le ressort 151 maintient normalement les coulis- seaux 144 et 146 dans leurs positions rectilignes, comme le montre la figure 13, la cheville 131 est normalement abaissée et la cheville 132 relevée. Comme la cheville 131 est celle qui, lorsqu'elle est abaissée, provoque le pivotement des porte-pellicules 129 vers l'intérieur ainsi qu'il a été dé- crit avec référence à la figure 19, on'voit que les chevilles du sélecteur de porte-pellicules se trouvent normalement dans les positions voulues pour faire passer les porte-pel- licules de leurs positions extérieures dans leurs positions intérieures. ' '
Au lieu d'employer deux ...chevilles séparées 131 et 132 on peut employer une seule cheville ou d'autres dispositifs.
Par exemple on pourrait faire tourner une seule cheville au- tour d'un axe horizontal pour la rapprocher ou l'éloigner du solénoïde 142, suivant que celle-ci est excitée ou non et qu on désire faire pivoter les porte-pellicules vers l'intérieur ou l'extérieur.
En oure du solénoYde et du dispositif à coulisseaux décrits ci-dessus, pour actionner les chevilles 131 et 132, le mécanisme 130 comprend un dispositif à cliquet et rochet
<Desc/Clms Page number 23>
qui est mieux représenté sur les figures 11,12, 16 et 17 et qui comporte une roue à rochet 161 susceptible de tourner 'librement autour d'un bout d'arbre 162 partant de la console
141. Un ressort de torsion 163 est enroulé autour du bout d'ar bre 162 et'est relié à une broche 164 fixée à la roue à ro- chet, le sens de l'enroulement du ressort étant tel que cette dernière est constamment sollicitée en sens contraire des aiguilles d'une montre par rapport aux figures 12 et 16.
Une broche 166 fixée sur la roue à rochet 161 est destinée à ve- nir en contact avec une broche d'arrêt 167 fixée à la console
141 afin de limiter cette rotation de la roue à rochet en sent contraire des aiguilles d'une montre et arrêter la roue dans la position représentée sur la figure 16.
Un cliquet de retenue 169 et un cliquet de. commande
170 coopèrent avec la roue à rochet 161. Le cliquet de rete- nue 169 est articulé à sa base sur un tourillon 171 fixé à la console 141 et est pourvu à proximité du tourillon d'une broche 172 qui s'étend en dessous de la console 141 et est reliée par un ressort de traction 173 à une broche fixée à la console.
Le ressort de traction 173 'et la broche 172 rem- plissent la fonction de solliciter le cliquet de retenue 169 dans le sens des aiguilles 'd'une montre par rapport aux fi- gures 12 et 16, et la broche 172 a également pour fonction de coopérer avec un crochet 174 pour provoquer la libération du cliquet de retanué. Le crochet 174 se trouve en contact de glissement.avec le bord inférieur de la console 141 et est convenablement relié au coulisseau 144,
ce dernier étant ac- tionné directement per le plongeur 143 du solénoïde ainsi qu'il a été décrit précédemment .On voit ainsi que le cli- quet de retenue estnormalement maintenu dans la position de retenue par le ressort 173 mais est dégagé lors de l'excita- tion du solénoïde 141 pour amener le crochet 174en contact avec la broche 172 et faire pivoter ainsi le clinent de rete- nue en sens contraire des aiguilles d'une montre libérer la roue à rochet.
<Desc/Clms Page number 24>
EMI24.1
Le cliquet d co ande 170 comprend une ai=-: de base 176 articulée à une le ses extrémités sur le bout ù' ,,z?lJre ou tourillon 171 et pourvue à l'autre extrémité d'une lent de cliquet articulée 177 susceptible d'engrener les dents de la
EMI24.2
roue à rochet 161. La dent 177 et le cliquet de ozo;..===nè entier, sont repoussés cans une position correspondant 1::. ro- tation dans le sens des aiguilles d'une contre au moyen d'un relié ressort de traction 178/à l'une des.branches horizontales d'un support 179 en forme de U, ce dernier étant monté sur une broche 181 qui descend de la planchette 51. Une broche d'arrêt 182 est prévue sur la base de cliquet 176 en vue d'em pêcher un déplacement excessif de la dent 177 dans le sens des aiguillas d'une montre.
Le dispositif destiné à actionner le cliquet de com- mande 170 comprend une broche de commande verticale 183 mon- tée de façon à pouvoir exécuter une mouvement de va-et-vient dans les branches du support en U 179 et pourvue d'un col- lier central de forme rectangulaire 184 qui y est fixé au moyen d'une vis de pression.
Une broche horizontale 186
EMI24.3
(figures 11 et 17), E-ouoà.Je au collier 184 et s'étendant vers l'intérieur' à partir de celui-ci, est susceptible de venir en contact avec la face inférieure de la base de cli-
EMI24.4
quiet 176 du fait 1'elle :peut coulisser dans un guide 187 fixé à la console 141, la broche de commande 183 est suscep- tible d'être attaquée et actionnée par la pièce étoilée 121 lorsque ce:',18-ci est amenée dans sa position supérieure et une fois par repérage de rang pair ou d'ordre alterné.
Pour
EMI24.5
erlileclier l'entraînaient de la broche de COL2ande 183 pendant les r-éres réunis d'ordre alterné de la pièce étoilée 121, ..ne série fie trous 133 30ut siennes dans la pièce col- lée 121 Q7 sur ane 3ircon--76rence COTloeo1e le montre j,=;i .,jx la [ ± = == j=+ C.
Î c- /'J..-mer-né 1':f??à±ti.J:==iJ dv- :'C::1L1Íf3''-Le >fll'flT' ô!lj.±"Î21Ù' ùÎ ±Ôl eCà9-lZ' ae ,.a=.te-pe]¯liouirj, 130, tel .,.).:..; ""-<.:;t. ..d- ...--pue,- 130, =g>-i'il I± ;nt ::"trf; d':crit, on x#ij=,-,,*r>¯ : e 1 orjcncs
<Desc/Clms Page number 25>
on!:
été repousses dans les positions représent la la figure 16 Cette figure montre les positions ocoupés lorsque la pièce étoilée 121 se trouve au-dessous et éloignde du né canisme 130 et après que le solénoide 142 a été excita (lorsque la pièce étoliée 121 se trouvait dans la position la plus élevée) pour repousser las coulisseaux 144 et 146 vers la droite par rapport à la figure 16.
Le croc;.et 174 est par conséquent entré en prise avec la broche 172 pour dégager le cliquet de retenue 169, et la roue à rochet 161 s'est déplacée en sens contraire des aiguilles d'une montre jusqu'à ce que la broche 166 ait rencontré la broche d'ar- rêt 167 comme c'eset représenté. En outre, le glissement du coulisseau 146 a fait basculer la pièce en T 154 et a fait descendre la cheville 132 et monter la cheville 131 .
Ainsi qu'il sera décrit en détail ultérieurement, le solénoïde 142 est désamorcé subséquemment., de telle sorte que les chevilles 131 et 132 occupent leurs positions origi. nales ou normales, la cheville 131 étant abaissée et la cheville 132 relevée. Le désamorçage du solénoïde 142 a. aussi pour effet d'écarter le crochet 174 de la broche 172 du cliquet et de permettre au cliquet de retenue 169 de s'enclencher dans la roue)1 rochet 161. Lors du prochain mouvement de la pièce étoilée 121 vers sa position fond de course supérieure, lorsqu'un trou 188 de cette pièce ne coïncide pas avec la broche de commande 183, celle-ci vient en contact avec la pièce étoilée et est élevée dans la position représentée sur la figure 12.
Le cliquet de commande est alors également repoussé de bas en haut par suite du contact de la broche horizontale 186 avec la face inférieure de la base de cliquet 176 et la dent 177 du cliquet entre en prise avec une dent de la roue , rochet 161 pour faire tourner celle-ci d'un cran dans 'le, sens des aiguilles d'une montre. La roua à rochet tourne ainsi d'un eran dans la sens des aiguiller ,' une montre après chaque
<Desc/Clms Page number 26>
repère d'ordre alterné de la pièce étoilée 121, ou chaque fois qu'un trou 188 ne coïncide pas avec la broche de comman de.
Le nombre de dents de la roue à rochet 161 est choisi de telle sorte que seize repères-de la place étoilée 121 sont nécessaires avant que la roue à rochet 161 ne soit amenée par sa rotation de la position de la figure 16 à celle de la figure 12, cette dernière étant celle occupée par le méca nisme entre les utilisations de l'appareil et lorsqu'aucune pièce de monnaie n'a été introduite dans celui-ci.
Lorsque la roue à rochet 171 tourne pendant le der- nier cran à la suite des seize repères de la pièce étoilée 121, la broche 164 (figure 12) rencontre la face au- périeure de l'extrémité de gauche d'un levier 189 qui est articulé en 191 sur la console 141 et est repoussé en sens inverse des aiguilles d'une montre par un ressort de traction 192. L'extrémité du levier 189 opposée à celle qoù se trouve la roue à rochet est susceptible de venir en contact avec le bras d'un interrupteur 193 qui commande le fonctionnement du moteur principal 46 de l'appareil.
Pendant toute la période de fonctionnement de l'appareil, lorsque la broche 164 est dégagée du levier 189, le levier maintient l'interrupteur 193 dans la position fermée pour assurer le fonctionnement du moteur . Toutefois, la rotation finale de la roue à rochet 161 dans le sens des aiguilles d'une montre pour mettre la broche 164 en contact avec le levier provoque le pivotement' du levier 189 en sens contraire des aiguilles d'une montre et par conséquent l'ouverture de l'interrupteur 193 pour . arrêter le moteur.
Si à un moment quelconque pendant l'opération de syn- chronisation décrite, le solénoïde 142 est ré-amorcé, le cro- chet 174 entre en prise avec la broche 172 du cliquet et dé- gage le cliquet de retenue 169 de la roue à rochet de telle sorte que celle-ci retourne dans sa position originale re- pré intée sur la figure 16 et que le cycle de synchronisation se décleche Ainsi qu'il sera décrit ci-après, le solénoïde 142 est réexcité par suite de l'interduction d'une pièce
<Desc/Clms Page number 27>
de monnaie dans la fente 36 et par conséquent de la rprise de vues additionnelles par l'appareil photographique 34.
La remise en action du cycle provoquera ainsi le développe- ment co .plet de la dernière photographique prise par l'appa'- reil et quel que soit le nombre de pièces de monnaie intro duites dans la fente 36 ou le nombre de vues prises.
Si une pièce de monnaie est introduite dans la fente pendant le cycle décrit de la synchronisation, à un moment' propre à effectuer la ré-excitation du solénoïde 142 lorsque la pièce étoilée 121 se trouve dans sa position la plus éle- vée, représentée sur les figures 12 et 13, le déplacement résultant du plongeur du solénoïde a pour effet de .déplacer, par l'intermédiaire' du coulisseau 144 et du ressort 147, le coulisseau 14,6,,'-de la position représentée sur la figure 13 à celle représentée sur la figure 14.
Ceci a pour conséquent d'abaisser la che ville 132 et de soulever la cheville 131, de telle sorte que le porte-pellicule rétracté suivant 129 qui passe devant la che.ville abaissée.!'132 pivote vers l'ex- térieur de façon à -se placer au-dessus d'un bassin de déve- loppement 41 ,par suite du fonctionnement de la came repré- sentée sur la figure 18 comme il a été décrit précédemment.
Toutefois, si la pièce étoilée 121 ne se trouve pas dans sa position la plus élevée lorsque le adénoïde est ré-excité une broche de-blocage horizontale 196 passant dans une ou- vertur 197 de la console 141, rencontre une broche d'arrêt 198 aménagée sur le coulisseau 146 e empêche celui-ci de glisser en même temps que le coulisseau 144 lorsque le solé- noide est excité. Toutefois, le ressort 147, subit une ten- sion telle que lors du soulèvement de la broche de blocage 196 peur l'écarter de l'arrêt 198, le coulisseau 146 est -placé par suite Je l'énergie dans le ressort.
147, et les chsvilles 131 et 132 changent de postiins à ce moment.
La broche du blocage 196 est montée à l'extrémité
<Desc/Clms Page number 28>
d'un levier 199 qui peut pivoter sur le tourillon 162 et est maintenu par un ressort de traction 201 représenté sur les figures 12 et 14 dans la position'ou il a été par rotation en sens inverse 'des aiguilles d'une montre. Un dis- que monté à l'extrémité du levier 199 à proximité de la bro- che d'arrêt 196 est agencé pour être heurté et actionné de bas en haut par le bord supérieur de la base de cliquet 176 lorsqué celle-ci est soulevée par suite du contact de la broche de commande 183 avec la pièce étoilée 121 se dépla- çant de bas en haut.
Il en résulte que la broche 196 se trouve dans sa position de blocage, en contact avec l'arrêt 198 et empêche le déplacement du coulisseau,14-6 en tout temps, sauf lorsque la pièce étoilée 121, la broche 183 et par conséquent la base de cliquet 176 sont déplacées vers le haut de manière à faire pivoter le levier 199 dans le sens des aiguilles d'une montre , par rapport aux figures 12 et 16 et à soulever ainsi la broche 196 en l'écartant de la trajectoire de l'arrêt 198
Le fonctionnement décrit de la broche de blocage 196 .est très important du fait qu'il empêche le heurt ou-la ren- contre des chevilles 131 et 132 du sélecteur de porte-pelli cules avec le dispositif des porte-pellicules 43.
Qn se rap- pellèra que le repérage de la pièce.étoilée 121 et des orga- nes porte-pellicules qui y sont montés n'a pas lieu lorsque la pièce étoilée se trouve dans sa position la plus élevée oà la broche 183 est en prise et actionnée, mais se fait au contraire, lorsque la pièce étoilée se trouve dans une posi- tion à un niveau légèrement plus bas et n'est plus en con- tact avec la broche 183.
Lorsque ce repérage se produit, celle des chevilles 131 et 132 située le plus bas rencontre la surface de came verticale associée de la came 126 et fait ainsi pivoter vers l'inférieur ou vers l'extérieur un porte-pellicules 129d On comprendra que si les chevilles 131 et;132 étaient déplacées exacte est au moment ou une
<Desc/Clms Page number 29>
EMI29.1
ca.;:.e 126 passe e;1 dessous, l'une des chevilles eixiim-=r.ui.t eu contact avec la surface supérieure da la came ce qui donne- lieu rait/à des détériorations et peut-être au bris de l'appareil.
La broche de blocage 196 empêche cet effet inopportun en fai- sant en sorte que les chevilles 131 et 132 du sélecteur des porte-pellicules ne puissent être déplacées pour leur mise ; en place que lorsqu'aucune opération de repérage de la pièce étoilée n'est en cours et qu'aucune came n'est située au- dessous. En conséquence, les chevilles 131 et 132 attaquent toujours les surfaces de came 134 et 136 sur les côtés des cames 126 au lieu de heurter les surfaces supérieures de.ces organes.
La disposition décrite, où la roue à rochet 161 et la broche de blocage 196 sont actionnées directement par le dispositif de porte-pellicules 43, et plus spécifiquement par la pièce étoilée 121, est extrêmement importante au point de vue de l'économie de la construction et des résultats du fonctionnement de l'appareil. La raison en est que cette commande directe assure toujours une corrélation parfaite entre le rochet de synchronisation et la position de. la pièce étoilée, ce qui est essentiel pour le fonctionnement correct des chevilles 131 et 132 et la synchronisation exacte d'un cycle.
En outre, la co,i.iande directe de ces éléments est beaucoup plus économique et plus facile à régler qu'un dis- positif où la commande se fait au moyen de mécanismes sépa- rés avec roues dentées et arbres intermédiaires par le moteur électrique principal.46, par exemple.
On décrira maintenant le mécanisme transporteur 202,
EMI29.2
- - - .. - . ( également appelé ci-dessous le disppsitif d'alimentation, qui amène la bande de pellicule exposée 133 de l'appareil photographique 34 à un porte-pellicule 129 Ce mécanisme est représenté sur les-figures 2, 9 et 10 et comprend un support au boîtier 203 monté sur la face inférieure du rayon ou de la tablette 31 et pourvu de galets d'avancement ou d'entraînement 204 actionnés par une force motrice et touril
EMI29.3
10nés à l'extrémité inférieure de ce support.
La ba,.c1-;
<Desc/Clms Page number 30>
de pellicule est amenée par une ouverture 206 de la tablette 31 dans une chambre réceptrice formée par des parois incli- nées 207 et 208 dont la pente est déterminée de manière que l'extrémité inférieure de la bande de pellicule s'introduise entre les galets d'entraînement 204. Ceux-ci sont actionnés de façon à faire avancer la bande de pellicule dans un porte.. pellicule, au moyen d'un train d'engrenages 209 (figure 9) et d'un moteur électrique 211 dont le fonctionnement est con- trôlé par un interrupteur 212 (figure 11) qui est fermé par la paroi horizontale supérieure d'une came de porte-pellicu- le 126 lorsque celle-ci se trouve dans 'sa position la plus élevée.
Comme le montre mieux la figure 8, les galets d'en- traînement 204 du mécanisme d'alimentation ou d'avancement vers le bas 202 sont disposés à l'arrière des chevilles 131 et 132 du sélecteur de porte-pellicules, c'est-à-dire sur le côté des chevilles de sélecteur des porte-pellicules où le fonctionnement de ces dernières a un effet relative- ment immédiat pour déterminer s'il existe ou non.un porte- pellicule 129 en-dessous des galets 204.
La pièce étoilée 121, en tournant dans le sens des aiguilles d'une montre par rapport à la figure 8, a par conséquent pour effet d'amener la cheville 132 (lorsqu'elle est abaissée) en contact avec la surface 136 de la came du dispositif des porte-pellicules qui suit immédiatement, et de faire pivoter'ainsi un porte- pellicule 129 pour l'amener dans la,..position extérieure au- dessous des galets 204.
Lorsqu'un porte-pellicule 129 est ainsi arrivé p r pivotement au-dessous des galets 204, il est soulevé dans la position supérieure représentée sur les figures 9 et 10, de telle sorte que l'extrémité supérieure ou l'embouchure du porte-pellicule est placée sur une pièce descendante 213 du mécanisme d'alimentation.
De cette façon,,,
EMI30.1
le fOnCtLO.:nei.=3nt des galets 2G° assure un av,nce..,L--il.t cor- rect Je lu b ande due pellicule 133 :i. n l3 porte-pellicule bzz
<Desc/Clms Page number 31>
sans possibilité d'enchevêtrement ou de formation de boucles.,
On fera remarquer que les dispositifs servant à l'élimina- tion du jeu 68 et 69, décrits avec référence aux figures 5 à 7, ont pour effet d'assurer toujours le centrage de l'embou chure du porte-pellicule dans la position nécessaire pour 1 arrivée sur la pièce descendante 213.
La fermeture décrite de l'interrupteur 212 par une came de porte-pellicule 126 lorsque le dispositif des porte- pellicules est amené dans sa position supérieure, a pour effet, non seulement de mettre le moteur 211 sous tension pour actionner les galets d'entraînement 204, mais aussi de couper la bande de pellicules 133 au moyen d'un couteau ac- tionné par un solénoïde, non représenté, qui fait partie de l'appareil photographique 34 et est décrit dans le brevet' américain 2.534.214 cité précédemment.
L'interrupteur 212 remplit encore certaines autres fonctions dans le fonctionner ment de l'installation et comme il sera décrit subséquemment avec référence au schéma des connexions représenté 'sur la figure 26..Le solénoYde qui actionne le couteau sectionneur est représenté en 214 sur la figure 26 et est désigné par le chiffre de référence 114 dans le brevet mentionné,
Le mécanisme transporteur destiné à retirer la bande de pellicule développée 133 d'un porte-pellioule 129, et à la transporter à une goulotte de décharge, est appelé groupe déchargeur :et désigné par le chiffre de référence 216.
Ce mécanisme est représenté sur la figure 1 et les figures 22 à 24 et comprend une console de support ou bottier 217 monté sur la face inférieure du rayon ou de la tablette 31. La console 217 sert à supporter deux paires de galets transpor- teurs relativement étroits 218 et une paire de galets sé- cheurs relativement larges 219, les axes des galets étant disposé-9 dans des positions relatives espacées le long d'un arc.
Des pièces de guidage arquées 221 sont convenablement supportées par la console 217 pour guider la bande de pelli-
<Desc/Clms Page number 32>
EMI32.1
0,--le 133 du' or te-pellicule 129 -à une goulotte de décharge 222 s'ouvrant a. l'extérieur de l' av .:, j eil.Zes différents galets tr'L1s01 t tlr a 213 et les ü! t=ù S secteurs 21S sont . actionnés par un. moteur électrique 224 au moyen d'une chaîne
EMI32.2
223, de telle sorte que le foncaio =¯wnt du -acteur a pour effet de retirer la bande d'e palli. z.e du porte-pellicule 129 et de la décharger dans la goulotte 222.
EMI32.3
Le moteur 224 est commandé j;:,:r un interrupteur 226 monte sur la face inférieure de la tablette 31 et susceptible d'être attaqué par une came 126 , lorsque les dispositifs
EMI32.4
porte-pellicules se trouvent à l '-6][-';::
c ,..:.i -té da leur course supérieure. Le porte-pellicule 129 lui est convenablement entaillé, comme c'est indiqué; s'adapte alors autour des galets transporteurs les plus bas 218 de telle sorte que ceux-ci exercent une préhension effective et ferme sur la bande de pellicules 133 et il ne peut y avoir danger d'une opération défectueuse.
En se référant à la figure 8 , on fera remarquer que le dispositif de décharge 216 (comportant des galets trans- porteurs 218) est situé en avant des chevillés 131 et 132 du sélecteur de porte-pellicules et aussi en'avant du dis- positif d'avancement vers le bas 202 pourvu de galets 204.
Il en résulte que lorsqu'un porte-pellicule 129 se trouve dans sa position extérieure et contient une bande de pelli- cule entièrement développée 133, la bande de pellicule sera retirée par les galets 218 avant que la partie du porte-pel licule formant came ne rencontre la cheville 131 et ne soit repérega
EMI32.5
amenée vers l'intériat -par pivoteinent lors du prochain/du di)08itif de orte-pellicules 43.
La manière exacte dont est commandé l'interruptsur 22C (et, d'une façon cor:c'es.:;on:,:,:n.te, l'interrupteur 212, par la surface supérieure de-la oa#àe 125 du porte-pellicule est le mieux représentée sur les figures 22 et 2°j. aO,r:,1o le L0¯1t;::""'e '¯ ±1<5L?L"e 22, l'interrupteur est formé lorsque la came 12
<Desc/Clms Page number 33>
se.:trouve dans la position la plus élevée mais il est ouvert lorsque cette came se trouve dans la position de niveau légèrement plus bas,.occupée pendant le repérage de la pièce étoilée.
Comme il a été dit précédemment la mposition la plus élevée (figure 22) a lieu lorsque le galet 103, élément conduit de la came (figure 3),roule sur la section 114 de cet te dernière, et'la position légèrement plus basse de la fi- gure 24, est celle occupée lorsque le galet conduit de la came se trouve sur la sec-tion 116 de.celle-ci. Ce n'est que lorsque le galet se déplace sur la partie 116 que le disposi- tif de commande 93 (figure 6) agit sur une dent 77 du pignon 62 pour effectuer le repérage du dispositif,porte-pellicules.
Se référant maintenant au schéma dès-connexions re- . présenté sur la figure 26, on décrira d'abord les éléments électriques qui n'ont pas été indiqués précédemment dans la' description de la structure de l'appareil, L'interrupteur indiqué 227 est un :Lnterrupteur de type conventionnel action- né par une pièce de monnaie qui est fermé momentanément.lors- qu'un client introduit une pièce de monnaie'dans la fente 36 pour déclencher le fonctionnement de l'appareil.
La bobine 228 est un solénoïde conventionnel de ramenée de la pièce de monnaie qui lorsqu'il es.t désamorcé, permet à un plongeur, non représenté-,.de se déplacer dans une position empêchant une pièce tombée dans la fente 36 d'avoirune action quel- conque sur le fonctionnement de l'appareil la pièce de mon- naie étant au contraire ramenée au client par une goulotte ou couloir de retour de la monnaie.
La lampe indiquée en 229 est un signal lumineux, situé à proximité de la fente d'in- troductin des pièces de monnaie, susceptible , lorsqu'il est sous tension, d'éclairer un panneau avertissant le clien-1 que la machine est prête à recevoir une seconde pièce de monnaie et à commencer un nouveau cycle d'opératins L'interrupteur 231 est celui qui est actionné par , l'appareil photographique 34 pour mettre en train le déve loppement, tandis que l'interrupteur 232 est arxssi actionné
<Desc/Clms Page number 34>
par l'appareil photographique '34 et sert à provoquer le désamorçage du moteur de ce dernier indiqua' en 233.
Comme la contre la figure 27, les interrupteurs 232 et 231 sont actionnés respectivement par les cames 234 et 235 montées sur un arbre 237. Celui-ci correspond à l'arbre 92 décrit en détail (en même temps que le moteur de l'apareil photo- - graphique, etc.) dans le brevet américain déjà mentionné n 2.534. 214, et qui tourne d'un quart de -tour chaque fois qu'une vue est ¯irise et envoyée vers le bas. comme il y a quatre vues sur une bande de pellicules 133, l'arbre 237 exécute un tour couplet pendant l'exposition et l'avancement de la bande de pellicules.
Le bras de.l'interrupteur 231 est pourvu d'un galet
238 qui circule dans une gorge de la case 235, présentant une encoche 239, et provoque ainsi momentanément la fermeture de l'interrupteur 231, lorsque la seconde vue de la bande de quatre vues est déplacée vers le bas. L'interrupteur 232 est muni d'une façon similaire d'un galet 241 qui repose dans une encoche 242 de la ca.ie 234 entre les utilisations de la machine, de telle sorte que le galet241 se trouve hors de l'encoche 242 pendant une notable partie du complet du fonctionnement de l'appareil photographique. L'interrupteur
232 est d'un type qui est ouvert quand le galet 241 se trouve dans l'encoché 242 et est fermé lorsque le galet a quitté l'encoche.
Si lon se réfère de nouveau à la figure 26, on voit qu'une paire de relais de blocage conventionnels 243 et 244 y sont représentés schématiquement, le premier relais 243 étant; pourvu de deux bobines 246 et 247 et le second relais
244 de deux bobines 248 et 249. La bobine 246 est pourvue d'une armature indiquée en 251, qui lors de l'excitation de la bobine 246 fait passer un bras de contact 252 de la posi- tion supérieure représentée à une position inférieure. Aussi- t6t que cette position inférieure est atteinte, l'armature
253 il? la bobine 247 empêche le retour du bras de contact
<Desc/Clms Page number 35>
252 jusqu'à ce que la bobine 247 soit excitée.
Il en résulte que l'excitation de la bobine 246, qu'elle soit momentanée ou continue, maintient le bras de contact 252 dans sa pois tion inférieure et cette position subsiste jusqu'à ce que la bobine 247 soit excitée.
, Le relais 244 agit de 'la même manière que le relais
243, et est pour-vu d'une armature 254 susceptible lors de . l'excitation de la bobine 248 de faire passer deux bras'de - contact 256 et 257 de leurs positions supérieures représen- tées dans des positions inférieures. Ces bras restent dans les positions inférieures jusqu'à ce que l'excitation de la bobine 249 déplace l'armature 258 de cette'dernière.'
Les différents éléments décrits dans' la circuit de la figure 26 sont'branchés entre les lignes 261 et 262 qui sont alimentées en' courant d'une source appropriée, indiquée en 263, qui.peut être une source conventionnelle à 110 volts)
60 périodes, , ...
On décrira maintenant un cycle complet d'opérations.
On supposera que l'appareil se trouve dans la position ocou- pée entre les utilisations et lorsuq'aucun développement n'est en cours d'exécution$ tous les porte-pellicules 129 se trouvant dans leurs positions vers l'intérieur, comme' c'est représenté sur- la figure 1 tandis que'le mécanisme de synchronisation et de sélection des. porte-pellicules.130 se trouve dans la position représentée sur la figure 12 et que les différents interrupteurs de 1''appareil occupent les positions représentées sur les figures'26 et 27. Le dispositif de porte-pellicules 43 . se trouve alors dans le. position la plus élevée vu que le galet conduit 103 (figure 3) porte sur la partie 114 de la came adjacente à la tombée 117.
En ou- tre, l'appareil est sur le point d'être prêt pour le repé- rage du dispositif porte-pellicules, le dispositif de comman .de 93 (figures 5 et 6) se trouvant à proximité de la roue dentée 62. - ; , ..
<Desc/Clms Page number 36>
Comme le montre la figure 26, lorsque les interrup teurs occupent les positions représentées un circuit est établi de la ligne 261 par le conducteur 266 au bras de con- tact 252, ensuite par le conducteur 267 au bras de contact 256, puis par le conducteur 268 et par le solénoïde de ra- menée des pièces de monnaie, couplé en parallèle et le si- gnal lumineux 229 à la ligne 262. Le solénoïde 228 de rame- née des pièces de monnaie est ainsi excité, ce qui signifie que son plongeur se trouve hors de la trajectoire d'une pièce de monnaie et qu'aucune restitution de celle-ci au client n'est effectuée, tandis que le signal lumineux 229 est allumé pour indiquer au client que la machine est prête à fonctionner.
Aussitôt qu'une pièce de monnaie est introduite dans la fente 36 par un client, un circuit est momentanéement établi entre la ligne 261 et la ligne 262 par les conducteurs 266, 267 et 268, l'interrupteur à pièce de monnaie 227 et la bobine de relais 246 et le conducteur 269 raccordé à la ligne 262.- L'excitation résultante de la bobine 246 provoque le déplacement du bras de contact 252 de manière' à l'écarter du conducteur 267, ce qui.coupe le circuit du solénoïde 228 de ramenée de la pièce de monnaie 228, du signal.lumineux 229 et de l'interrupteur 227.
Au contraire un circuit est établi entre la ligne 261 et la ligne. 262 par le conducteur 266, le levier de contact 252 et les conducteurs 271 et 272 qui se rendent au moteur 233 de l'appareil photographique.
Le levier ou bras 252 reste en prise, par son contact, 'avec le conducteur 271 par suite de l'action de blocage précédein- ment décrite et jusqu'à l'excitation de la bobine 247 ainsi qu'il sera décrit subséqueemnt De ce qui précède il résul- te que le signal lumineux 229 est privé de courant et que le solénoïde de retour de la monnaie 224 est également dé- samorpé ce qui signifie que toute pièce de monnaie intro- duite ultérieurement dans la fente rie réception de la mon-
<Desc/Clms Page number 37>
naie sera remenée dans le couloir de retour de la monnaie et n'altère pas le fonctionnement de l'appareil.
,En qutre le Moteur 233 de l'appareil photographique est mis sous tension pour déclencher le cycle de fonctionnement de ce dernier.
Le cycle du fonctionnement de l'appareil photograph que est décrit en détail dans le brevet américain n 2.534
214 et une demande de brevet déposée également ce jour sur la base de la demande américaine 468.178 et consiste à expo- ser la première vue sur la bande de pellicule 133 et ensuite à faire tourner l'arbre 237 (figure 27) pour faire avancer cette première vue exposée, de haut en bas dans l'ouverture 206 vers, le mécanisme développateur.
L'arbre 237 tourne d'un quart de tour, en écartant ainsi'l'encoche 242 du galet con duit 241,de l'interrupteur 232 de telle sorte que celui-ci est amené dans sa position de'fermeture. Ceci a pour effet de créer par .l'intermédiaire du conducteur 273 et du cnoduc teur raccordé 272 une seconde source d'énergie maintenant l'excitation du moteur 233 de l'appareil photographique.
Le cycle de fonctionnement de l'appareil photographi que se poursuit alors et comprend l'exposition d'une.seconde vue sur la bande de pellicule 133, après quoi l'arbre 237 exécute un autre quart de tour et l'e galet 238 de l'interrup -Leur 231 passe dans l'encoche 239 de manière à produire une fer eture momentanée de l'interrupteur 231 'La fermeture de l'interrupteur 231 établit un circuit allant de la ligne 261 à la ligne 262 en passant par le conducteur 274 et la bobine 247 et de là par les conducteurs 276 et 269.
L'exci- résultante tatin de la bobine 247 a pour effet de ramener le levier de contact 252 dans sa position originale en contact avec le conluecteur 267, ce qui provoque la rupture du premier circui d'excitation du moteur 233 de l'appareil photographique.
Tou- tefois le moter continue à fonctionner, du fait qu'il est ls sous tension pur l'intermédiaire de l'interrupteur 232
<Desc/Clms Page number 38>
de mise en circuit. une fermeture momentanée de l'interrup teur 231 établit aussi un circuit allant de la ligne 261 à la ligne 262 par le conducteur 274, le conducteur 277, la bobine 248 et le conducteur 269 La bobine 248 est ainsi excitée pour provoquer la déplacement des leviers de contact
256 et 257 et les écarter des positions représentées.
On 'fera remarquer que bien que le déplacement signalé du levier de contact 252 pour le ramener dans sa position originale puisse paraître effectuer la réexcitation du solénoïde de ramenée de la monnaie 228 et du signal lumineux 229, ce ré- sultat n'est pas obtenu car le 'déplacement mentionné du le- vier de contact 256 empêche la fermeture du circuit compre- nant le solénoïde de ramenée de la monnaie et le signal lu- mineux
Le déplacement indiqua du bras de contact 257 établit un circuit allant de la ligne 261 par le conducteur 266, le conducteur 278 le levier de contact 257, le conducteur 279 et le solénoïde 142 à la ligne 262.
Le solénoïde 142 est ainsi excité pour déplacer son plongeur 143 de la position représentée sur la figure 13 à celle représentée sur' la figure 14, en provoquantainsi un déplacement correspondant du coulisseau 144 vers la gauche par rapport à ces figures.
Etant donné que, comme il a été dit précédemment, le dispo- sitif de porté-pellicules comprenant la pièce étoilée 121 se trouve initialement dans sa position la plus élevée, la broche de commande 183 est également/'dans sa position supé- rieure, maintenant la broche de blocage 196 dégagée de l'ar- rêt 198 situé sur le second coulisseau 146. En conséquence,
Je dee;acementdu coulisseau 144 agit,par l'intermédiaire du ressot 147, de manière à amener le second coul isseau 14 dans sa lorsition provoquant la descente de la cheville 132 et le soulève neut de la broche 131.
Le déplaceront décrit du coulis--eau 144 a également pour efft d'amener, par l'intermédiaire du crochet 174,
<Desc/Clms Page number 39>
EMI39.1
le cliquet de retenue 169 de la position reprJsenëce sur la figura 12 à celle représentée sur la figure 16, de t,,lle por- te que la roue à rochet 161 est amenée à tourner eux sei,.t'i3 'e.,on- traire des aiguilles d'une montre par le ressert 163 et à prendre la position représentée sur la figure 16 la broche
EMI39.2
164 est ainsi dégagée du levier 189, ce qui per'met au re's- ; -sort 192 de faire pivoter ce levier dans le sens des aiguil les d'une montre et de provoquer la fermeture 'de l'interrup teur 193 du acteur principal.
L'excitation résultante du Moteur principal 46 à pour effet d'actionner par/l'intermédiaire des poulies 78 et 81 et de la courroie 79, l'arbre 82 (figures 3 et 4) et ainsi de fai re tourner la came ICI, l'arbre 87 et le disque de commande intermittente 89 en sens contraire des aiguilles d'une'montre par rapport à la figure 3. Le galet 103 se, trouvant initiale- ment sur la section 114 de la came, à proximité du point de tombée 117, tout mouvement de rotation ,de' la came en sens contraire des aiguilles d'une montre fait descendre de galet
103 sur la section 117 et provoque un léger abaissement du dispositif de porte-pellicules 43 de la position la plus éle vée à la position de repérage.
Le dispositif de commande 93 (figures 5 et 6) vient.alors, en contact avec la roue dentés 62 et 'la déplace (et par conséquent;le dispositif de porte- pellicules) d'une dent ou de 1/4'de'tour.. Pendant ce déplace- ment de repérage, la cheville abaissée 132-rencontre la sur*-
EMI39.3
face 136 d'une came fée figure .18 ) t''fait.pivotai* le .porte-' pellicule associé 129 vers l'extérieur e,.1<ou .de son point ,'" ,;.;.. <.; .." , de pivotement. 124 jusque dans sa poïbn. extérieure*'Ce po'r'lo pellicule se trouve alors directement u''.-d'ewul, ,,, ;cû1 récipient .. - - , >.:i,; , ,j,,,a, j ; > .µ ,< . ou bassin 41a (figures 2, 8 fet'25i=7¯Zé;noûve,.n;d, fpirote'- Ij ...' " .'l=À"1 . :
Ment décrit du porte-pellicule 129 'd,. sé, rps,.t-ien ï3.1'ieurt . /..'''- > i . à sa position-extérieure n'est évidemment jiab"génd>par100 galets 204 du mécanisme d'avancement 202 par suite'de la faible dénivellation vers le bas du dispositif des porte-
<Desc/Clms Page number 40>
pellicules comme il a été décrit.
La cane 101 continuant à tourner (figure 3), le ga- let 109 quitte la section 116 pour provoquer la descente dans le bassin 41a du porte-pellicule 129 amené-par pivote.-.lent dans sa position vers l'extérieur, après quoi les sections 113 de la cane impriment un léger mouvement de va-et-vient au porte-pellicule pour produire une'action de lavage. Le bassin 41a étant rempli d'eau, le porte-pellicule est ainsi nettoyé et amené à l'état de propreté voulu pour recevoir la'bandede pellicule 133.
Il y a lieu de faire remarquer que pendant la durée' du développement le cycle des opérations de développement a débuté, comme il a été décrit, le cycle des opérations de prise de vues s'achevant par l'exposition et l'avancement de haut en bas de la. troisième et de la quatrième vues re- produites sur la bande de pellicule 133 Lorsque la quatrième vue a été amenée vers le bas, l'arbre 237 (figure 27 exécute son quart de tour final de telle sorte que l'encoche 242 ménagée dans la ce/de '234 se place sous le galet 241 et pro duit l'ouverture de l'interrupteur 232 de manière à oôuper le courant dans le'moteur 233 de l'appareil de photographie et' arrêter le cycle des prises-de vues., Les quatre vues exposées (bande.133) sont alors amenées de haut en bas entre les pa- rois 207 et 208,
comme c'est représenté sur la figure 10.
Le cycle dû-développement se,¯poursuit par la rotation de la came 101 (figure 3) jusqu'à ce que le galet 103 arri- ve sur la partie élevée 114 de la came, provoquant le déplace- ment du dispositif des porte-pellicules 43, comprenant les porte-pellicules 129, pour l'amener'au sommet de sa course vers le haut comme c'est représenté sur les figures 9 et 10.
L'embouchure du porte-pellicule en activité 129 est alors mise en place correctement au-dessus de la pièce d'arrivée 213 du mécanisme d'avancement vers le bas par suite de l'ac-
EMI40.1
tion du dis}Jo.3i ;;if anti-jeu, coàmc c'est décrit précédemment
<Desc/Clms Page number 41>
et la surface supérieure de la came 126 produit la fermeture de l'interrupteur 212 (figures 11 et 26) pour alimenter en courant le moteur 211 du mécanisme de descente. Cette alimen tation du Licteur 211 se fait par un circuit allant de la ligne 261 à la ligne 262 par un conducteur 281 et raccordé aussi au solénoïde de découpage 214 décrit précédemment.
L'excitation du solénoïde de découpage a pour effet, comme il a été décrit dans le brevet américain 2.534.214,de décou- per la bande de pellicule 133 du rouleau de pellicule res- tant dans l'appareil de photographie 34. La bande de pellicu le découpée 133 est alors envoyée.de haut en bas dans ,le porte-pellicule 129 par suite de l'entraînement des galets
204 actionnés par le moteur 211.
Comme on s'en rendra compte en se référant à la figure
26, la fermeture de l'interrupteur 212 établit aussi un circuit par le conducteur 281, le conducteur 282, la bobine
249 le conducteur 283 et le donducteur 269 relié à la ligne
262. La bobine 249 est ainsi excitée pour ramener les le- viers de contact 256.et 257 dans leurs positions représentée: sur le dessin. le circuit allant par le levier de contact
257 au solénoïde 142 est ainsi coupé, de -telle sorte que le ressort 151 devient opérant pour amener le plongeur 143 du solénoide et les coulisseaux 144 et 146 de leur position de la figure'14 à leur position de la figure 13.
La chevilla
131
132 est ainsi élevée et la cheville/abaissée, de telle sorte que lors d prochain repérage du dispositif de porte-pelli- cules, le second porte-pellicule 129 ne sera pas amené par pivotement de sa position intérieure à sa position exté / rieure. Le déplacement du levier de contact 256 a de nou- veau pour effet de fermer le circuit du solénoïde de retour de la monnaie 228, de l'interrupteur afférent et du. signal' lumineux, ce qui met l'appareil en position de recevoir une seconde pièce de monnaie.
Il est à noter que lorsque le dispositif de porte- geillicules 43 se trouve dans sa position 1-- plus élevée
<Desc/Clms Page number 42>
avec le porte-pellicule f29 au-dessus du bassin 41a, comme c'est décrit, la broche de commande verticale-183 du mécanis me 130 coïncide, comme c'est représenté sur la figure 8, avec une ouverture 188 de la pièce étoilée 121.
Ceci étant, la broche 183 reste dans sa position abaissée malgré que la pièce étoilée se trouve au sommet de sa course, et le seul fonctionnement du mécanisme de synchronisation se produisant à ce moment a pour effet de faire pivoter le cliquet de re- tenue 169 pour le mettre en prise avec la roue à rochet 161, par suite de ce que le coulisseau 144- .-et la pièce àcrochet 174 sont amenés dans-Leurs positions initiales lors du désamorçage du solénoide 142 -Le mouvement de rotation de la came 101 (figure 3) se ¯poursuivant dans la mens des aiguilles d'une montre, la légère descente du dispositif 43 des porte-pellicules se fait comme précédemmetn.
puis le repérage en 'est effectué lorsque la pièce de commande 93 (figures,5 'et 6) passe sur le pignon 62 et. -enfin l'immersion du aorte-pellicule 129 et de la bande de.pellicule s'opère dansle premier récipient ou bassin., numérote 41c contenant le dévelopateur, Le cycle de développement-réel est ainsi amorcé et lors du prochain mouvement du dispositif des porte-pellicules, l' amènent dans sa position la plus élevée, quand le galet conduit 105 se trouve sur -la -partie 114 de la came, la pièce étoilée 101 rencontre et soulève la broche de commande 183 (figure 12)
pour déplacer le cliquet de commande 170 et faire tourner ainsi la roue à rochet 161d'un cran dans le sens des ai guillas d'une contre. Le-cycle se poursuit alors, pendant que la bande de pellicule 133 est soumise au traitement des différer:.-:;.:; liquides contenus dans les bassins 41.
La broche de commande 183 du dispositif synchronisâtes se trouve dans la position voulue pour faire tourner la roue à rochet ICI dasn le sans des aiguilles d'une montre 161, cran par cran, après chaque second repère du prote-pellicule La roue
<Desc/Clms Page number 43>
à rochet :
ne tourne pas après les repères restent,., par suite de l'espace ent des trous 188 dans la pièce étoliée, comme =' est représente sur la figure 8, Lorsque la bnde de pellicule133 a été entièrement développée pour avoir été immergée dans- les différents bas sins 41, après un tour presque complet de'la pièce étoilée
121, le porte-pellicule aené dans la position extérieure ou se trouvant en activité-,
129 arrive en un point situé au- dessus du bassin 41b représenté sur les figures 8 et 25 et contechnt de l'eau. Le porte-pellicule 129 est alors immergé dansd ce bassin pour le lavage définitif de la bande de pelli- cule 133, après quoi le porte-pellicule est élevé dans sa position la plus élevée représentée sur la figure 22.
La surface supérieure (le 1,--, came 125 rencontre alors et ferme l'interrupteur 226 pour admettre le courant dans le moteur
224 du mécanisme de décharge, de telle sorte que les galets-
218 et 219 sont actionnés pour entraîner la bande de ,pelli- cule développée 133..en dehors du porte-pellicule 129 et la transporter au couloir de décharge 222.
La bande de pellicule 133 ayant été déchargée, la pièce étoilée 121 tombe dans la position représentée sur la figure 24, où le porte-pellicule est bien dégagé du disposi- tif de décharge 216, et est de nouveau repérée.' Ce prochain repérage du dispositif de porte-pellicules met la cheville abaissée 131 en contact avec la surface de came courbe 134, comme c'est représenté sur la figuré' 19, de manière à faire pivoter le porte-pellicule 129 vers l'intérieur dans.la po'si- tion interne au-dessus de la chambre centrale 42.
Le cycle se poursuit alors jsuqu'à ce que le porte-pellicule qui avait été ployé pour la bande de pellicule arrivé à proximité du bassin 41c représenté sur les figures 8 et 25 ou après
16 repères du dispositif des porte-pellicules Lorsque le perte-pellcule est soulevé dans sa position la plus élevée au-dessou \.le la chmbre centrale 42 'adjacente au bassin 41c
<Desc/Clms Page number 44>
EMI44.1
la broche de commande 183 (figure 12) est act:ioc.i::c ü-,:.ie,= nitre à déplacer le cliquet 170 et D.-2? conséquent la-roue à rochet 161, jusqu'à ce que 1a ;;:.:oc11e 154 --baisse eztré-ÎLi té de gauche du levier 189 et provoque ainsi l'ouverture de 1"interrupteur 193 de façon #iaiïever le cycle.
Dans 'la description qui précède du cycle des opéra-
EMI44.2
ti-o-ns, on a supposé qu'une se#. pièce de monnaie avait été introduite dans l'appareil, da telle sorte qu'il était néces- saire de n'employer qu'un seul porte-pellicule 129, comme il a été décrit.
On fera remarquer que pendant le traitement de la pellicule dans le porte-pellicule en activité, les ';aorte.- n' pellicules restants/ont jamais été immergés dans n'importe quel liquide de développement ou de rinçage, et que par conséquent 11s ne pouvaient .pas produire de pollution ni de contamination des différents liquides, tant donné qu'ils étaient ..au contraire abaissée dans la chambre centrale 42, comme c' est représenté sur la figure 2.
On supposera maintenant que pendant un cycle de déve- loppeinent précédent (après fermeture de l'interrupteur'212), une seconde pièce de monnaie est introduite dans la fente 36 et que le moment de l'introduction de cette pièce se trou- ve être tel que le solénoïde 142 est excité pendant que la
EMI44.3
pièce. étoilée 121 se trouve au so=i, =et fie sa course, ooame c'est représenté sur la figure 13.
Les déplacements résul-
EMI44.4
tants du plongeur 143 ont alors pour effet d' ac ;,"Jnner le coulisseau 144 et le crochet 174 pour faire pivoter le cli quel deretenue 169 de façon à l'écarter de la roue à rochet 161, de telle sorte que le ressort 163 ramènera la roue à rochet dans sa position de départ représentée sur la figure 16. La raue 161 se trouvant de nouveau dans sa position de
EMI44.5
départ, il en résulte qua l'a¯'p¯.re?1 accomplira un second cycle complet d'oß.r.tic,m (seize repères du dispositif des orte-pellicules) ou jusqu'à ce que la seconde 1J1S.nde de pel- licule soit vos.:Ul'..
J ï wnt à4velop.4e e i":C4al 3.ßty
<Desc/Clms Page number 45>
Comme on a supposé que le solénoïde 142 est excité et Que le coulisseau 144 est déplacé lorsque la pièce étoi lée 121 se trouve dans sa position la plus élevée, la broche de verrouillage horizontale 196 est maintenue par la broche de commande 183 et le cliquet 170 dans sa position au-dessus de l'arrêt 198, par rapport à la figure 13, de telle sorte que le coulisseau 146 est déplacé en même temps que le cou- liseeau 144 pour abaisser la cheville 132 et élever la che- ville 131.
Le prochain porte-pellicule qui est actionné par la broche 132 est alors amené de sa position intérieure dans sa position extérieure et l'ordre des opérations sera le même que dans le cas où l'on n'a introduit qu'une seule pièce de monnaie. Evidemment, si le porte-pellicule ,qui suit inuné- ditement se trouve être déjà dans sa position extérieure, . la cheville 132 n'exercera aucune action, le résultat étant d'empêcher la cheville 131 de faire passer le porte-pellicu- le de sa position extérieure à sa position intérieure.
Dans le cas où la seconde pièce de monnaie est intro duite à un moment où la pièce étoilée 121 ne se trouve pas au sommet de sa course lorsque le solénoïde 142 est excité, la broche de blocage 196 se trouve dans sa position infé rieure (figure 15) et empêche le déplacement' 'du coulisseau
146. L'excitation du solénoïde a alors pour effet de ne déplacer que le coulisseau 144 et la broche associée 174, pour dégager la roue à rochet, et les chevilles 131 et 132 restent alors immobiles.
Toutefois, aussitôt que la pièce étoilée 121 arrive de nouveau dans sa position la plus élevét, pour actionner la broche de commande 183, la broche 196 est soulevée et le ressort de traction 147 amène le second eou- lisseau 146 à venir en contact'avec le coulisseau 144 de madiire a. déplacer les chevilles 131 et 132 du sélecteur de porte-pellicules La disposition décrite où les chevilles 131 et 132 ne peuvent être déplacées que quand la roue étoi- @ 21 occupe sa position la plus élevée a pour effet, com-
<Desc/Clms Page number 46>
me il a déjà été dit, que les chevilles ne heurtent jamais les surfaces supérieures des caxes de porte-pellicules 126 pendant le repérage du dispositif de por te-pellicules.
Il est important que la tombée de cane 117 représen- tée sur la figure soit insuffisante pour permettre autamp pon 72 de dégager la bille à ressort 68. Il en résulte qu'au-
EMI46.1
cuis espace ib2e ou jeu n'e>:1#ioe 'Le raL,cre.e du ij- positif de =ora-:liiculas 43, ce qui est important pour as- surer une coopération irréprochable des chevillas.131 et
132 du sélecteur de porte-pellicules avec les cames 126..
REVENDICATIONS
1/ Appareil de photographie pour exposer et dévelop- per des pellicules automatiquement, caractérisé.en ce qu'il comprend un appareil de prise de vues, une chambre noire, une série de bassins ou récipients disposés .dans la. chambre noire et destinés à contenir des liquides,de traitement, une série de porte-pellicules,.un dispositif pour amener .la pellicule de l'appareil de prise de vues dans les .porte- pellicules individuels,
un'dispositif de commande su'scep- tible d'agir pour immerger en ordre successif dans les li- quides que contiennent les bassins ceux des porte-pellicules qui ont été sélectionnés tandis que les porte-pellicules res tants sont maintenus dans des positions où ils ne sont pas- en contact avec les liquides, et des dispositifs pour dé- charger les pellicules des porte-pellicules après qu'elles ont été traitées.
<Desc / Clms Page number 1>
This invention relates to a still camera and more particularly to a coin operated portrait machine which automatically exposes films and develops a series of such films at the same time.
In US Pat. Nos. 2,380,378. And 2,541,016 two types of coin operated apparatus have been shown and described where any person can take a series of photographs of themselves on a strip of film. , and which develops the film strip automatically and delivers it to the operator in a very short period of time.
Although the duration of this development Eight very
<Desc / Clms Page number 2>
short, of the order of a few minutes, it is easy to understand that where a certain number of people wait to obtain their photographs, for example in places where there is a lot of crowds, such as railway stations, amusement parks, a considerable number of business is lost because the last people in the line can give up waiting for the people in front of them to have their photographs taken and also developed.
For example, if we assume that the development time is two minutes and that each person in the line needs two minutes to read the instructions inside the photo booth and pose while taking the photo. photograph, the total duration per person will then be four minutes, which means that if there are four people in the line, the last one will have to wait twelve minutes before their photograph is taken.
Because of the considerable amount of business missed as a result of the number of people refusing to wait such a long interval before taking their photographs, it has already been proposed previously to develop the photographs of a or several people during the pose of a next person, so that the time is reduced to the time needed for each person to take the picture in the booth, the following people in the line having to wait only for the 'photographs people who precede them are developed.
However, until now machines of this kind have not been feasible, as they have given rise to a high degree of pollution or contamination between the liquids of the developing baths in which the images are immersed in turn during their development or because they required the use of very expensive and bulky devices to bring in the chemicals and discharge the excess
<Desc / Clms Page number 3>
in order to minimize this pollution.
It will be appreciated that when a single film holder is to be immersed successively in a number of basins containing various developing or rinsing liquids, only a small amount of liquid will be carried by the film holder from one basin to another. the other and that the degree of pollution between the basins will be relatively low.
However, when there is a significant number of film holders which are all successively immersed in the development basins, whether they carry film bands or whether they are empty, the degree of contamination and the Unnecessary liquid losses are so excessive that the machine cannot be operated successfully unless expensive chemical reloads and pollution control devices are employed.
Taking into account the above-mentioned factors characterizing automatic photographic apparatuses of the type indicated, an object of the invention is to provide an apparatus capable of automatically developing a substantial number of photographs or film strips simultaneously, as well as of to minimize losses and pollution or contamination between basins without requiring the use of any automatic devices for the supply or discharge of chemicals and water.
Another object of the invention is to provide an automatic camera comprising a series of film holders which are held in an inoperative position, where they are not immersed in the developing basins, unless they actually contain a film strip to be treated, / the amount of contaminated product between the basins being / reduced to that necessarily produced by the film holders containing film strips
Another object of the invention is to provide devices
<Desc / Clms Page number 4>
tives to automatically push a film holder back into an operative position when a film is to be processed, but to keep the remaining film holders in the inoperative position until additional film is to be processed,
the only film carriers immersed in the development basins then being those which actually contain the developing films.
A further object of the invention is to provide an improved device for rotating the film carriers between the operative and inoperative positions and to provide an improved device for keeping the developing apparatus in operation during the period of operation. time required to fully develop the last photograph taken by the camera, regardless of the number of photographs taken and the length of time they were taken.
A further object of the invention is to provide a device for preventing collisions and encounters between the film carriers and between the film carrier and the film carrier selector of the apparatus.
Yet another object is to provide a synchronization device associated directly with the film holder of the apparatus and distinct from the drive motor so that it is not necessary to provide a separate transmission between the drive motor. and the synchronization device. sation.
These objects and advantages and others will emerge more fully from the description given below with reference to the accompanying drawings, in which:
Figure 1 is a vertical sectional view of the developing chamber and the chamber of the camera.
EMI4.1
phique 1'l'o '::: l.'e,;: in said of a cabin or a studio built following the present invention, loes; or.:S::"CL'.J being represented d. the oc-aged e-itre the ï operations "of". in the oicions occa.pees between the operations uçdevelopment: and 1 when it was not intl'o4hlit .1 '' '; coin ¯JiJce.
<Desc / Clms Page number 5>
Figure 2 is a fragmentary view on a larger scale generally corresponding to Figure 1, but showing the organs in the positions occupied when a film holder is in use and is immersed in a developer bath. , while the other film holders are not in use and are not submerged.
Figure 3 is a large-scale vertical section taken on line 3-3 of Figure 1 and showing the control or transmission members of the apparatus, the members being shown in the positions occupied when the film holders are lowered as shown in Figure 2.
Figure 4 is a horizontal section taken on the broken line 4-4 of Figure 3.
Figure 5 is an enlarged vertical section taken on line 5-5 of Figure 1 and again showing the members in the positions they occupy when the film holders are lowered as shown in Figure 2 ...
Fig. 6 is a fragmentary horizontal sectional view showing part of the film holder locators in the positions occupied during the film holder registration.
Figure 7 is a fragmentary sectional view taken along line 7-7 of Figure 5 and showing the device for providing positive cam action during part of the cycle.
Figure 8 is a fragmentary plan view taken along line 8-8 shown in Figure 2 and showing the film holders in the positions occupied in that figure.
Fig. 9 is an enlarged detail view taken along line 9-9 indicated in Fig. 2 and showing the step-down device for feeding a lowered film strip from the camera to the film holder apart from this last was brought by pivoting in the operative pooling
<Desc / Clms Page number 6>
Figure 10 is a section taken on line 10-10 of Figure 9.
Fig. 11 is a fragmentary view showing the synchronizer device and parts of the apparatus for selecting the film holder, the view taken from bottom to top taken along line 11-11 of Fig. 1.
Figure 12 is a side elevation of the film holder selector viewed along line 12-12 of Figure
11, the members being represented (as in FIG. 1) in the positions occupied between uses of the apparatus.
Figure 13 shows the film holder selector and synchronizer seen from the rear of the device of Figure 12, the members again being shown in their inoperative positions of Figure 1 'Figure 14 corresponds to Figure 15 but shows the constituent elements in the positions occupied after energizing the solenoid and lowering the film holder device.
Figure 15 is a fragmentary view also corresponding to Figure 13. but showing the members in the positions occupied during locking of the pins of the film holder selector.
Figure 16 is a fragmentary view corresponding to Figure 12, but showing the star piece of the film holders lowered and the solenoid energized, so that the pins of the film holder selector are arranged to rotate the film holders. film holder and bring them to the operative positions.
Figure 17 is a cross section taken on line 17-17 of Figure 12.
Figure 18 generally corresponds to part of Figure 8, shows a film holder being actuated by a cane to be brought from its internal inoperative position to the external operative position,
<Desc / Clms Page number 7>
Figure 19 corresponds to Figure 18, but shows the film holder being actuated to be brought from its external position to its internal position.
Fig. 20 is a detail perspective view showing a film holder in which there is a strip of film.
Figure 21 is a section taken on line 21-21 of Figure 20.
Figure 22 is an enlarged sectional view of the film feeder or unloader apparatus, shown in elevation left of center in figure 1, for removing developed film from the film holder and transporting it to a discharge point for the operator.
Figure 23 is a section taken along line 23-23 of Figure 22.
Fig. 24 is a fragmentary view corresponding to part of Fig. 22, but showing the star piece and the film holder in the slightly lower position occupied during its registration and after contact with the film discharge apparatus,
Figure 25 is a section taken on line 25-25 of Figure 1 and showing the arrangement of the development and rinsing basins or openings.
Figure 26 is a; circuit diagram of the apparatus, and Figure 27 is a fragmentary view showing the cam-controlled switch device of the camera.
In the drawings and particularly in the figures
1 and 2, the apparatus according to the invention is shown as being mounted in a cabinet or a booth 30, provided with a horizontal shelf or support 31 and forming an upper photograph chamber 32 and a lower development chamber 33. In the chamber 32 is mounted a photographic camera 34 intended to take a series of views or port-
<Desc / Clms Page number 8>
lines, preferably four, in successive order, on a strip of film, after having introduced- a piece of coin in a slot 36 which is shown as being formed in the wall 37 separating the chambers 32 and 33 of the part of the booth where the customer sits and poses.
The camera 34 may be of the type shown and described in US Patent No. 2,534,214 and also described and shown in another embodiment in another patent application filed today based on the US application. No. 468.178.
This patent and this patent application are referred to for the construction details of the camera and therefore it will not be described or shown here in detail.
Chamber 33 '(and chamber 32 as well) is of a construction which does not allow light to pass through and can be designed to contain a table 38 provided with legs 39 rigidly fixed to the floor of cabin 30. As is is better represented in figure 25, a circular series of fourteen juxtaposed development basins or cuvettes 41 respectively containing the liquids of the treatment, that is to say the various solutions employed to develop and rinse the film strip are mounted on the annular upper part of the, table 38.
In the embodiment shown, the basins designated by W contain water, those designated by D contain the developer, that designated by B1 contains the bleach and that designated by T contains the fixing bath. It will be appreciated that the internal walls of the various basins 41 define an annular central chamber 42 which is very important in that it allows favorable operation of the present apparatus without the use of special automatic devices for supplying chemicals and water. water to the different basins and to avoid water flow between the basins.
<Desc / Clms Page number 9>
If we refer again to figures 1 and 2 we see that the devices which carry the film strips here called film holder 43 are mounted in the chamber
33 above the development basins 41 and are capable of receiving both a reciprocating movement and a rotational movement to effect the successive immersions of the strips of film exposed in the different basins.
To ensure this back and forth movement as well as the rotational movement of the film carriers, a control mechanism or cam mechanism 44 is mounted under conditions which make it dependent on the table 38 and is actuated. by an electric motor indicated at 46. The operation of this mechanism will be described in detail hereinafter with particular reference to Figures 3 to 7. The mechanism 44 is also shown and described in more detail in the application. patent also filed today on the basis of US application No. 468,179.
The actuating or cam mechanisms are mounted in a suitable die-cast housing 47 provided with upper and lower support sleeves or bushings 48 and 49 which are suitably fixed thereto in the axial extension of one another and in the axis of the chamber 42. as shown in figure 5, the lower support sleeve
49 extends over a considerable distance below the box 47 and also over a notable distance inside it. The upper support sleeve 48 terminates near the upper portions of the development basins 41, as shown in Figures 1 and 2.
A rack sleeve is mounted inside the lower support sleeve 49 by means of a device which will be described below and. inside the upper support sleeve 48 by means of a nozzle 52 allowing free vertical sliding movement. The 51 'rack sleeve extends up and down to the film holder
<Desc / Clms Page number 10>
43, as best shown in Figure 17 and bears against the base thereof,) so as to allow relative rotational movement.
In the rack sleeve 51 there is shown axially a rotating rod 53 having at its upper end a portion of reduced diameter 54 (figure 17) and fixed, so as not to be able to turn, by means of a nut 56 and of a pin 57 to the film holder 43. The rotating rod 53 extends the entire length of the rack sleeve and rotates in nozzles 58 therein.
The lower support sleeve 49 is provided with a pair of nozzles 59 for receiving so as to allow it to rotate a locking sleeve 61 best shown in FIG. 5. A toothed wheel 62 is mounted horizontally around it. of the uncovered part at the upper end of the locking sleeve 61, generally in the middle of the housing 47 and has a sleeve 63 which bears, so as to be able to turn, on the upper end of a nozzle 59 and is locked to the locking sleeve by means of an adjusting screw 64. Inside the locking sleeve 61 is mounted longitudinally by means of screws 66 a keying piece 67, of rectangular section, which extends to approximately the full length of the locking sleeve as shown.
At the upper end of the locking sleeve, at a point diametrically opposite to the keying piece 67 is a ball 68. This ball is disposed within a precision nozzle 69 passing through a hole. opening of the locking sleeve and disposed relative to the ball in such a way that the latter can move radially to the locking sleeve but is prevented from moving in a circumferential or longitudinal direction thereof. A leaf spring 71 is mounted on the outside of the sleeve 61 to press the ball radially inward.
'The lower end of the rotating rod 53 is
<Desc / Clms Page number 11>
reduced in diameter and inserted into a tampon 72, as shown in Figure 5, a pin 73 being provided to hold the tampon in place and prevent it from rotating relative to the rod 53. The tampon 72 presents on one side a keyway 74 of rectangular section capable of adapting freely to the key piece of rectangular section
67 previously indicated. At a point diametrically opposite the groove 74 is a second keyway 76 which has a V-section instead of a rectangular section.
The buffer 72 rests against the lower end of the rack sleeve 51 and in such a way that it can rotate with respect to the latter.
The toothed wheel 62 is provided, as is indicated in FIG. 6, with fourteen teeth 77 corresponding to the number of development basins 41 shown in FIG. 25. It follows that each time the pinion 62 rotates by 1 / 14th of a turn following the arrival of a tooth 77 in the position previously occupied by the adjacent tooth and as will be described later, a rotational movement will be imparted to the film holder 43 and marked, so that each Elements of the film carrier will be moved from a position above a basin 41 to a position above the adjacent basin.
The connection between the toothed wheel 62 and the film holder device 43 is ensured first by the adjusting screw 64 which rotates the key sleeve 61 at the same time as the pinion, and then by the key piece 67 which serves rotating the buffer 72 at the same time as the keying sleeve. As the tampon 72 is secured by the pin 73 to the rotating rod 55, the rotation of the tampon rotates the rod 55 and hence the film holder, the latter being non-rotatably attached to the upper end of the pad. the rotating rod as described above.
The rotational movements described take place without causing it to rotate the rack sleeve 51, this element
<Desc / Clms Page number 12>
being prevented from turning as a result of the mesh of its teeth with the associated pinion. However, the vertical movement of the rack sleeve 51 has the effect of raising the film holder device 43 or lowering it since the ends of this sleeve bear respectively against the film holder device and against the film holder. buffer 72,
A feature of the invention is that the up and down movement of the cremated sleeve 51 and of the plug 72 takes place for the most part relatively frictionless since the keyway fits in free friction on the key piece 67.
This loose keying means that the film carriers are not perfectly centered in their various marked positions as they move vertically for most of a stroke. However, as soon as the buffer 72 arrives at an upper point adjacent to the ball 68, when the rack sleeve 51 is near the upper end of its stroke, the ball
68 slides into the V-groove 76 to effect an exact centering of the pad 72 and therefore of the rotating rod 53 and the film holder.
Any play between the film holder device and the transmission is therefore eliminated when the film holder device is in its raised position where it comes into contact with the various film transport mechanisms which will be described above, but this absence of play does not give rise to excessive friction during most of the vertical displacement of the elements described. Another important device for reducing friction while ensuring perfect centering is constituted by a sphere 53a arranged at the upper end of the lise 53 to be inserted into a precision socket.
53b (FIG. 17) fixed to the shelf 51, when the film holder 43 is in its two upper positions.
This construction allows the supports of the rack sleeve 51 to be relatively free and frictionless without adversely affecting the centering of the film holder.
<Desc / Clms Page number 13>
We will now describe the devices which cooperate with the rack sleeve 51 to produce its vertical movement and with the toothed wheel 62 to produce its intermittent rotational movement. The motor shaft 46 (figures
1 and 2) is provided with a pulley 78 connected by means of a belt 79 to a pulley 81 mounted on a shaft 82 which is journalled in the walls of the housing 47 by means of ball bearings 83 which are better represented on, figure 3.
A worm 84 ′ mounted on shaft 82 without being able to turn on it and is intended to actuate a relatively large diameter toothed wheel 86 keyed to a shaft 87 which is journaled into the walls of the housing 47 by means of the screws. ball bearings 88 shown in figure 4.
Rotational movement is thus transmitted by the motor to the shaft 87 which has the function of actuating an intermittently controlled disc 89 keyed to the shaft 87 at the end opposite the toothed wheel 86, as it is. is represented. Disc 89 has a precision-machined beveled edge 91 which fits intimately between two adjacent teeth 77 of sprocket 62 and effectively prevents rotation thereof for most of a turn of the drive disc.
A rectangular notch or window 92 is formed at a point on the periphery of disc 89 as best shown in Fig. 5 and a controller 93 is secured to the disc near window 92 by means of screws. 94.
The controller 93 is housed in the disc 89 and is viewed from an inclined cam wall .96 which is shaped such that it pushes a tooth 77 of the wheel 62 into the window 92 as the disc rotates. As soon as this tooth 77 has been pushed into the window the part of the periphery not provided with the notch or the bevelled edge 91 of the disc 89 again acts to prevent the toothed wheel 62 from rotating.
In this way, therefore, the toothed wheel 62 and
<Desc / Clms Page number 14>
thus the film holder 43 @ @ thunder-except when the window 92 and the control member 93 turn, the pinion 62, which at this moment moves 1 / 14th of a thor as of the film holder at the same time. Inter mitente control and the locking device, described cooperate with the previously described ball 68 and the groove 76 in the form of a 'V for.
prevent any play between the control and the film holder device 43, so that the latter are placed exactly in each marked position and that there is no possibility of meeting between the film holder device and film conveyor or other mechanism that is part of the apparatus. A more complete description of controller 95 as well as how it is mounted and positioned relative to disc 89 is given in the related patent application already cited.
As shown in Figures 4 and 7, one face of the toothed wheel 86 is provided with a cup-shaped recess or recess for receiving a cam 101 which is attached to the toothed wheel. for example by means of screws 102.
The cam 101 engages a roller 103 which constitutes the driven element of the cam and is mounted on a toothed sector 104 whose top is mounted so as to be able to rotate freely on a fixed shaft 106 disposed parallel to 1 '. shaft 87 at a relative point. very close to the uncovered part of the rack sleeve 51. The arcuate edge of the sector 104, on the side opposite the shaft
106, meshes a relatively small pinion 107 keyed to a sleeve 108 capable of freely rotating with respect to the shaft 87 which supports it.
On 1.9 also keyed sleeve a relatively large toothed wheel 109 meshing un'pignon 111 which is mounted on the fixed shaft 106 so as to be able to rotate freely above. The teeth of the pinion 111 in: mesh with the rack teeth 112 of the lower part of the rack sleeve 51 so that the rotation of the pinion causes a vertical reciprocation of the rack sleeve. and hence the film holder device.
From the above it emerges that the rotation of the
<Desc / Clms Page number 15>
endless 84 by the motor 46 causes the rotation of the toothed wheel 86 and consequently of the cam 101 which is attached thereto.
The driven roller 103 is thus pushed back following the shape of the cam so as to cause the sector 104 to pivot around the shaft 106. The small pinion 107 in engagement with the toothed sector is thus actuated so as to rotate the sleeve 108 around the shaft 87 on which it is mounted, so that the large toothed wheel 109 is thus rotated so as to actuate the pinion 111 and thus cause the vertical displacement of the rack sleeve 51 and the film holder device 43 which is associated with it. The constraint of the rotation of the motor is such that the shaft 87 and therefore the cam 101 and the intermittent control disc 89, rotate in a counterclockwise direction with respect to Figures 3 'and 5.
Further, the elements are arranged relative to each other in such a way that when the roller 103 driven by the cam meets a low point of the cam 101 ', the rack sleeve has 51 and therefore the device carries films 43 are in a lower level position such as that shown in Figures 2 and 5. However, when the roller meets a high point 'of the cam 101, the rack sleeve and the film holder occupy a position high such as that shown in Figure 1.
As shown in Figure 3, the cam 101 has a series of protuberances and recesses 113 relatively close to the shaft 87, which cause the up and down movements of the film holders when they are immersed in the basins 41, so that stirring of the different developer liquids occurs. The highest section of the is indicated at 114 and it is the one which makes its film holder device 43 take its highest position, in contact with the different film conveying devices that will be hosed later A high section:
the cam 101, friends slightly lower
<Desc / Clms Page number 16>
as section 114, is indicated at 116 and is separated from section 114 by a recessed portion 117. Section 116 is that which brings the film holder to a level slightly lower than its highest position, the The recess in section 117 being sufficient to allow the film holder device to fully disengage from the various transport mechanisms during registration.
The position of the cam 101 with respect to the control member 93 and to the window 92 is such that the rotation or the registration of the pinion 62 and therefore of the film holder only takes place when the roller 103 is engaged. located on the cam section or arch 116 and that the film holder is clear of the various conveying mechanisms as well as the basins 41.
When the roller 103 leaves section 114 of the cam and falls at 17 on section 116, the rack sleeve 51 must immediately drop in order to bring about the necessary lowering of the film holder 43. If.- this drop is not positive and immediate, the pinion 62 and the film holder device 43 perform the registration and the film holder device meets and hits the various film transport mechanisms and produces the deterioration or breakage. of the device.
Accordingly) and as shown in Figures 3 and 7, a spindle 118 is mounted at the periphery of the toothed wheel 86 facing the cam section 116 adjacent to the drop point and 117 / is radially distant. of section 116 by an amount approximately equal to the diameter of roller 103.
As a result, a local positive action of the cam is exerted between the pin 118 and the roller 103 so that the latter immediately comes into contact with the cam section 116 when it leaves the part 117, so that the descent of the rack sleeve 51 and the film holder device is positive and immediate as it is desirable and necessary
<Desc / Clms Page number 17>
A detailed description will be given below of the device carrying the film strip, that is to say of the film carrier device 43,
with particular reference to Figures 8 and 17 to 24 which show that this arrangement comprises a star piece 121 arranged horizontally and having seven equidistant radial arms 122. The outer end of each arm 122 has an enlarged part in, form of ear, extending longitudinally 123, to receive the pivot 124 on which a pivotable cam member 126 is mounted, - The underside of each of these members or cam 126 'is rigidly associated; to a plate 127 for supporting two drop rods 128 to which a hanging film holder 129 is attached as shown in. Figures 20 and 21. The cane:
. 126, plate 127, stems
128 and film holder 129 rotate together about pivot 124 in cam contact 126 with one of a pair of pegs 131 and 132 of the vertically movable film holder selector, forming part of the release mechanism. Film holder and timer selector 130 which will be described later with reference to Figs. 11-16. Film holder 129 takes the form of a container or vertical conduit of U-section for receiving in a position.
In vertical relative terms, a strip of film 133 which is fed therein from the camera 34 and preferably carries four views. The film holder 129 is of a special vane or fin type, one embodiment of which is described in detail in U.S. Patent No. 2,541,016. The vanes or vanes cause agitation of the developer liquid during the vertical reciprocating movement of the film carrier under the action of the control device described above, so that an external development is obtained. fast and effective.
In the specific construction form of the star square arm 122 cam 126, and as said, of the film holder selector or pegs
<Desc / Clms Page number 18>
131 and 132 actuating the cam, a curved vertical cam surface 134 is formed on the cam 126 and shaped such that the movement of the star piece in a clockwise direction, with respect to Figures 8,18 and 19 gives rise to an action similar to that of a cam between the pin 131 and the surface 134 which has the effect of rotating. turn the cam counterclockwise around pivot 124 and * from the outside position to the inside position.
Further, a rectilinear vertical surface 136 is provided on each cam 126 and is shaped as a hitch so that movement of the star piece in the clockwise direction causes cam action between the pin 132 and the surface. cam 136 and has the effect of fai. re rotate the cam clockwise around its pivot 124 from its internal position to its external position. An eccentric tension spring 137 is connected between each cam 126 and lug 123 at points such that cam 126 and the film holder attached thereto are always brought to the end of their outward stroke or inward and never stop at an intermediate point.
This inward end-of-travel position is determined by an adjustable stop screw 138 on each arm 122 of the star piece, while the outward end-of-travel position is determined by an adjustable stop screw 139 screwed on. on one ear at the outer end of the star coin arm.
It will be noted that when the cam 126 of a film holder device is in contact with a stop screw
138, the film holder 129 occupies its internal position shown in Figures 1, 2 and 8, and therefore lies directly above or in the central chamber 42 forced between the different development basins 41. It As a result, the back and forth movement of the film holder device 43 when a film holder is in this internal position, introduces the latter into the chamber.
<Desc / Clms Page number 19>
bre centrale-42 and withdraws it and does not give rise to its immersion in the developing and rinsing solutions.
However when the surface. curved cam 134 of a holder, the film is in contact with the. external stop screw
139, so that the film holder 129 occupies the outer position shown to the left in Figures 2 and 8,; this film holder is located directly above or in the axis of the basin 41 and the vertical back and forth movement at this time has the effect of immersing it in the solutions or removing it from it,
When the pin 132 of the film holder selector is in its lower position and the film holder 129 passing close to this pin is for example in its inner position, a cam action (figure 18 ) is exerted between the pin 132 and the surface 136 of the cam,
which has the effect of rotating the film holder 129 to bring it into its external position. The ankle 131 then occupies an upper position or. raised so as not to interfere with the cam 126. Conversely, when the pin 131 occupies its lower position and the pin 132 its raised position, and it happens that the film holder 129 which passes in front of the:
ankle 131 is in its external position, the cane exerts an action (figure 19) which rotates the film holder inwards to bring it into its internal position. This inward and outward pivoting movement of the film holders 129 occurs when the film holders are in an elevated position as shown in Figure 24, given, as is apparent from It will be recalled that the rotation of the star piece 121 only occurs when the driven roller 103 of the cam (Figure 3) is on section 116 of the cam 101, as has been described in detail above. - is lying.
The important sorting mechanism of film carrier selection and synchronization 130 will now be described.
<Desc / Clms Page number 20>
intended to vertically move the pins 131 and 132 operating the cams and to synchronize the operation of the apparatus. Mechanism 130 is constructed in such a way that when a strip of film 133 has been exposed in camera 34 and is to be developed, it does.
EMI20.1
swing a film holder from its inside position to its outside position.
On the other hand, when the film or strip of photographs has been fully developed and
EMI20.2
unloaded from the camera, the film holder is returned by pivoting The Zt from its outer position to its / inner position. Therefore the mechanism is constructed so that a film holder 129 is never in its position. , therefore external tion, and is / not immersed in the basins 41, as is shown on the left in Figure 2, unless this film holder must be placed in such a position to perform the development of an exposed film strip.
The action of the film holder selector, indicated which ensures that a film holder is never immersed in the developing and rinsing baths unless it is necessary to develop a strip of film, is extreme. important in that it prevents dilution, contamination and losses of the various
EMI20.3
development; - content in the basins 41.
In other words, this pivot has film holders 129 inward and next to the outside whether it is needed or not, is what makes the use of the film convenient. 'device during a no-
EMI20.4
interval table of te :: y} s without any assistance and without having to provide for the costly reservoirs for filling or automatically receiving products chemical.
It will be understood that if all the film holders 129 were. continuously in the external position, the seven porbe films would be xed to the successive basins 41 then gaô in many cases only one or two vorte-j? ellicLl-
<Desc / Clms Page number 21>
only 129 should actually be used .. 'As whenever a 129 film holder is lifted from a stocking
EMI21.1
sin and lowered, in the liquid liD basin yui udhere on its surface tends to contaminate the liquid of this .e: vi4x, it will be understood that the degree of con 0: .. u! ill!; djio21 produced by -1.; 0 ü.8 the & film holder 129 working altogether 1; -t 'read C ,.) drinks necessary or not, must actually be considerable,
EMI21.2
Mechanism 130 is :: 7.vLî: e ;:
shown in Figures 11 to 17 and may, as seen, include a bracket or support plate 141 which is suitably secured in a vertical position on the underside of the board or shelf 31 of the apparatus. On one face of the console 141 and at the end of the latter opposite to that where the selector pins 131 and 132 are located, a solenoid 142 is mounted, the plunger 143 of which is connected to a sliding plate 144 as well as This will be better seen in Figures 13 and 14.
A second sliding plate 146 is disposed in general axial alignment with the sliding plate 144
EMI21.3
and is normally held end to end with ü.4.l.e-c: i by means of a tension spring 147 connected between appropriate pins on the corresponding plates. The sliding plates are both provided with. horizontal slots 148 which receive screws 149 passing through the console 141 and allow limited horizontal movement of the two plates
EMI21.4
or sliders 144 3 146 depending on whether the solen.,.? e 142 is energized or not.
A r4:., Traction ort 151 is connected between a spindle of the console 141 and a spindle of the slider 144 as seen better in Figures 11 and 12 and is intended .. born to urge the sliders to the left of these figure so that the plunger 143 of the solenoid is
EMI21.5
in its external position ù. unless it is a, .wné in its lower position p z. sj-ite of the solenoid excitation of A pin 152, extends -, -, 1; 1 = .t -Jr> 1 ev: in .t, is mounted 1. ' xtér¯L'é of 1 .. second 1> ié.zae c <: 1.? ', i.;,: ;; ni, o 146 opposite that oîs: .. ::::
finds solenoid 142 and p: .., e, Lr; vi. '. j a
<Desc / Clms Page number 22>
slot 153 of the console 141 The free end of the spindle
152 is disposed in a] U-shaped groove formed in the core or rod 4 'a part 154 in the shape of an inverted T, this der niëe being articulated to the console 141 by means of a pin 156. The ends of the arms or wings of the T-piece 154 are articulated .sur-, the pins 131 and 132 as the ends of a guide lever 157 which is articulated to the console 141 by means of a pin 158.
It will be seen that with the aid of the construction described, a longitudinal sliding of the slide 146 as a result of the excitation or de-energization of the solenoid 142 has the effect of causing the part to pivot in
T 154 around its pivot 156, so as to raise or lower the ankles 131 and 132 with respect to each other.
Because the spring 151 normally maintains the slides 144 and 146 in their straight positions, as shown in Figure 13, the peg 131 is normally lowered and the peg 132 raised. Since the pin 131 is the one which, when lowered, causes the film holders 129 to pivot inward as has been described with reference to Figure 19, it will be seen that the pins of the selector switch Film holders are normally in the desired positions to move the film holders from their outer positions to their inner positions. ''
Instead of using two ... separate pegs 131 and 132 one can use a single peg or other devices.
For example, a single pin could be rotated around a horizontal axis to bring it closer to or away from the solenoid 142, depending on whether the latter is energized or not and whether it is desired to rotate the film holders towards the inside or outside.
In addition to the solenoid and the slider device described above, for actuating the pins 131 and 132, the mechanism 130 comprises a ratchet and ratchet device.
<Desc / Clms Page number 23>
which is best shown in Figures 11, 12, 16 and 17 and which comprises a ratchet wheel 161 capable of rotating 'freely around a shaft end 162 starting from the console
141. A torsion spring 163 is wound around the shaft end 162 and is connected to a pin 164 attached to the pawl wheel, the direction of the spring winding being such that the latter is constantly stressed. counterclockwise from Figures 12 and 16.
A pin 166 attached to the ratchet wheel 161 is intended to come into contact with a stop pin 167 attached to the console.
141 in order to limit this rotation of the ratchet wheel counterclockwise and stop the wheel in the position shown in Figure 16.
A retaining pawl 169 and a pawl. ordered
170 cooperate with the ratchet wheel 161. The retaining pawl 169 is articulated at its base on a journal 171 fixed to the bracket 141 and is provided near the journal with a pin 172 which extends below the pin. console 141 and is connected by a tension spring 173 to a pin attached to the console.
The tension spring 173 'and the pin 172 perform the function of biasing the retaining pawl 169 clockwise with respect to Figures 12 and 16, and the pin 172 also has the function. to cooperate with a hook 174 to cause the release of the retanue pawl. The hook 174 is in sliding contact with the lower edge of the console 141 and is suitably connected to the slider 144,
the latter being actuated directly by the plunger 143 of the solenoid as described above. It can thus be seen that the retaining pawl is normally held in the retaining position by the spring 173 but is released during the release. energizing solenoid 141 to bring hook 174 into contact with pin 172 and thereby rotate the retaining clapboard counterclockwise to release the ratchet wheel.
<Desc / Clms Page number 24>
EMI24.1
The control pawl 170 includes a base 176 articulated at one end on the end of the end or pin 171 and provided at the other end with a slow articulated pawl 177 capable of to mesh the teeth of the
EMI24.2
ratchet wheel 161. Tooth 177 and the ratchet of ozo; .. === nè whole, are pushed back into a corresponding position 1 ::. counterclockwise rotation by means of a tension spring 178 / connected to one of the horizontal branches of a U-shaped support 179, the latter being mounted on a spindle 181 which descends from the board 51. A stopper pin 182 is provided on the pawl base 176 to prevent excessive movement of the tooth 177 in a clockwise direction.
The device for actuating the control pawl 170 comprises a vertical control spindle 183 mounted so as to be able to execute a reciprocating movement in the branches of the U-shaped support 179 and provided with a collar. rectangular central link 184 which is attached to it by means of a set screw.
One horizontal pin 186
EMI24.3
(Figures 11 and 17), E-ouoà.Je to the collar 184 and extending inwardly therefrom, is likely to come into contact with the underside of the base of cli-
EMI24.4
quiet 176 due to the fact that it: can slide in a guide 187 fixed to the console 141, the control pin 183 is liable to be attacked and actuated by the star part 121 when this: ', 18 is brought in its upper position and once per even or alternating order marking.
For
EMI24.5
erlileclier drove it from the spindle of COL2ande 183 during the united re-eras of alternating order of the star piece 121, .. a series of holes 133 30ut his in the glued piece 121 Q7 on ane 3ircon - 76rence COTloeo1e show j, =; i., jx la [± = == j = + C.
Î c- /'J..-mer-né 1 ': f ?? to ± ti.J: == iJ dv-:' C :: 1L1Íf3 '' - Le> fll'flT 'ô! Lj. ± " Î21Ù 'ùÎ ± Ôl eCà9-lZ' ae, .a = .te-pe] ¯liouirj, 130, tel.,.).: ..; "" - <.:; T. ..D- ... --pue, - 130, = g> -i'il I ±; nt :: "trf; d ': crit, on x # ij =, - ,, * r> ¯: e 1 orjcncs
<Desc / Clms Page number 25>
we!:
been pushed back into the positions shown in figure 16 This figure shows the cut positions when the star piece 121 is below and away from the born canism 130 and after the solenoid 142 has been energized (when the star piece 121 was in the highest position) to push the sliders 144 and 146 to the right with respect to figure 16.
The hook;. And 174 therefore engaged with the pin 172 to disengage the retaining pawl 169, and the ratchet wheel 161 moved counterclockwise until the pin 166 has met the stop pin 167 as shown. Further, the sliding of the slider 146 tilted the T-piece 154 and lowered the peg 132 and raised the peg 131.
As will be described in detail later, the solenoid 142 is subsequently defused, so that the pins 131 and 132 occupy their original positions. nales or normal, the ankle 131 being lowered and the ankle 132 raised. Depriming of solenoid 142 a. also for the effect of moving the hook 174 away from the pin 172 of the pawl and allowing the retaining pawl 169 to engage in the wheel) 1 ratchet 161. During the next movement of the star part 121 towards its end-of-travel position upper, when a hole 188 in this part does not coincide with the control pin 183, the latter comes into contact with the star part and is raised in the position shown in Fig. 12.
The control pawl is then also pushed up and down as a result of the horizontal pin 186 contacting the underside of the pawl base 176 and the pawl tooth 177 engages a tooth of the wheel, ratchet 161 for turn it one notch in a clockwise direction. The ratchet wheel thus turns one eran in the direction of the switch, one watch after each
<Desc / Clms Page number 26>
alternate order mark of the star piece 121, or whenever a hole 188 does not coincide with the control pin of.
The number of teeth of the ratchet wheel 161 is chosen such that sixteen star-shaped marks 121 are needed before the ratchet wheel 161 is rotated from the position of Figure 16 to that of the FIG. 12, the latter being that occupied by the mechanism between uses of the device and when no coin has been introduced into it.
As the ratchet wheel 171 rotates for the last notch following the sixteen marks of the star piece 121, the pin 164 (Figure 12) meets the underside of the left end of a lever 189 which is articulated at 191 on the console 141 and is pushed back counterclockwise by a tension spring 192. The end of the lever 189 opposite to that where the ratchet wheel is located is likely to come into contact with the arm of a switch 193 which controls the operation of the main motor 46 of the apparatus.
During the entire period of operation of the apparatus, when the pin 164 is disengaged from the lever 189, the lever maintains the switch 193 in the closed position to ensure operation of the motor. However, the final rotation of the ratchet wheel 161 clockwise to bring the spindle 164 into contact with the lever causes the lever 189 to pivot counterclockwise and therefore causes the lever 189 to pivot counterclockwise. opening of switch 193 for. stop the engine.
If at any time during the described timing operation, solenoid 142 is re-primed, hook 174 engages pawl pin 172 and disengages retaining pawl 169 from the wheel. ratchet so that the latter returns to its original position shown in FIG. 16 and the synchronization cycle is triggered As will be described below, the solenoid 142 is re-energized as a result of the inhibition one piece
<Desc / Clms Page number 27>
of change in the slot 36 and therefore the taking of additional views by the camera 34.
The restarting of the cycle will thus cause the full development of the last photograph taken by the apparatus and whatever the number of coins introduced into the slot 36 or the number of views taken.
If a coin is inserted into the slot during the described synchronization cycle, at a time suitable for re-energizing the solenoid 142 when the star coin 121 is in its highest position, shown in Figures 12 and 13, the resulting displacement of the plunger of the solenoid has the effect of .moving, through 'the slider 144 and the spring 147, the slider 14,6 ,,' - from the position shown in Figure 13 to that shown in Figure 14.
This therefore lowers the pin 132 and raises the pin 131, so that the next retracted film holder 129 which passes in front of the lowered pin 132 pivots outwardly. to be placed above a development basin 41, as a result of the operation of the cam shown in FIG. 18 as described above.
However, if the star piece 121 is not in its uppermost position when the adenoid is re-excited a horizontal locking pin 196 passing through an opening 197 of console 141 meets a stop pin 198. arranged on the slider 146 e prevents the latter from sliding at the same time as the slider 144 when the solenoid is energized. However, the spring 147 is under such a tension that when the locking pin 196 is lifted away from the stopper 198, the slider 146 is consequently moved to the energy in the spring.
147, and chsvilles 131 and 132 change postiins at this time.
The pin of the lock 196 is mounted at the end
<Desc / Clms Page number 28>
a lever 199 which can pivot on the journal 162 and is held by a tension spring 201 shown in Figures 12 and 14 in the position "where it has been by rotation in the counterclockwise direction". A disc mounted at the end of the lever 199 near the stopper pin 196 is arranged to be struck and actuated from bottom to top by the upper edge of the pawl base 176 as the latter is lifted. as a result of the contact of the control pin 183 with the star piece 121 moving from bottom to top.
As a result, the pin 196 is in its locking position, in contact with the stop 198 and prevents the movement of the slide, 14-6 at all times, except when the star piece 121, the pin 183 and therefore the pawl base 176 are moved upward so as to rotate lever 199 clockwise, relative to Figures 12 and 16 and thereby lift pin 196 out of the path of the ratchet. 'stop 198
The described operation of the locking pin 196 is very important in that it prevents the pins 131 and 132 of the film holder selector from colliding or colliding with the film holder device 43.
It will be remembered that the registration of the star part 121 and the film carriers mounted therein does not take place when the star part is in its highest position where the pin 183 is engaged. and actuated, but is done on the contrary, when the star piece is in a position at a slightly lower level and is no longer in contact with the pin 183.
When this registration occurs, that of the pins 131 and 132 located the lowest meets the associated vertical cam surface of the cam 126 and thus causes a film holder 129d to pivot inwards or outwards. It will be understood that if the ankles 131 and; 132 were displaced exactly is at the time when a
<Desc / Clms Page number 29>
EMI29.1
ca.;:. e 126 passes e; 1 below, one of the dowels eixiim- = r.ui.t had contact with the upper surface of the cam which would give rise to / to damage and possibly to breakage of the device.
The locking pin 196 prevents this unwanted effect by ensuring that the pins 131 and 132 of the film holder selector cannot be moved for placement; in place only when no spotting of the star part is in progress and no cam is located below. As a result, the pins 131 and 132 always engage the cam surfaces 134 and 136 on the sides of the cams 126 instead of striking the upper surfaces of these members.
The arrangement described, where the ratchet wheel 161 and the locking pin 196 are actuated directly by the film holder device 43, and more specifically by the star piece 121, is extremely important from the point of view of the economy of the film. construction and results of operation of the apparatus. The reason is that this direct drive always ensures a perfect correlation between the synchronization ratchet and the position of. the star piece, which is essential for the correct functioning of the pins 131 and 132 and the exact synchronization of a cycle.
In addition, the direct control of these elements is much more economical and easier to adjust than a device where the control is made by means of separate mechanisms with toothed wheels and intermediate shafts by the electric motor. principal. 46, for example.
We will now describe the transporter mechanism 202,
EMI29.2
- - - .. -. (also referred to below as the feed device, which feeds the exposed film strip 133 from camera 34 to a film holder 129 This mechanism is shown in Figures 2, 9 and 10 and includes a holder at the bottom. housing 203 mounted on the underside of the shelf or shelf 31 and provided with advancement or drive rollers 204 actuated by a driving force and turret
EMI29.3
10nés at the lower end of this support.
The ba, .c1-;
<Desc / Clms Page number 30>
of film is fed through an opening 206 of the shelf 31 into a receiving chamber formed by inclined walls 207 and 208, the slope of which is determined so that the lower end of the strip of film is introduced between the rollers of film. drive 204. These are operated to advance the film strip through a film holder by means of a gear train 209 (Figure 9) and an electric motor 211 whose operation is controlled by a switch 212 (Fig. 11) which is closed by the upper horizontal wall of a film carrier cam 126 when this is in its highest position.
As best shown in Figure 8, the drive rollers 204 of the feed or downward advancement mechanism 202 are disposed behind the pins 131 and 132 of the film holder selector, that is. That is, on the side of the film holder selector pins where the operation of the film holders has a relatively immediate effect in determining whether or not there is a film holder 129 below the rollers 204.
The star piece 121, by turning clockwise with respect to Figure 8, therefore has the effect of bringing the pin 132 (when lowered) into contact with the surface 136 of the cam. of the film holder device immediately following, and thus pivoting a film holder 129 to bring it into the outer position below the rollers 204.
When a film holder 129 has thus arrived to pivot below the rollers 204, it is raised to the upper position shown in Figures 9 and 10, such that the upper end or mouth of the film holder is placed on a descending part 213 of the feed mechanism.
In this way,,,
EMI30.1
the fOnCtLO.:nei.=3nt of the 2G ° rollers ensures a correct av, nce .., L - il.t I read the film strip 133: i. n l3 bzz film holder
<Desc / Clms Page number 31>
without possibility of entanglement or formation of loops.,
It will be noted that the devices serving to eliminate the clearance 68 and 69, described with reference to FIGS. 5 to 7, have the effect of always ensuring the centering of the mouth of the film holder in the necessary position. for 1 arrival on the descending part 213.
The disclosed closing of switch 212 by film holder cam 126 when film holder device is moved to its upper position not only energizes motor 211 to operate drive rollers. 204, but also to cut the web of film 133 by means of a solenoid actuated knife, not shown, which forms part of the camera 34 and is described in US Pat. No. 2,534,214 cited above.
The switch 212 still fulfills certain other functions in the operation of the installation and as will be described subsequently with reference to the connection diagram shown in figure 26. The solenoid which actuates the disconnecting knife is shown at 214 on the figure. Figure 26 and is designated by the reference numeral 114 in the mentioned patent,
The conveyor mechanism for removing the developed film strip 133 from a film holder 129, and transporting it to a discharge chute, is called an unloading group: and designated by the reference numeral 216.
This mechanism is shown in Figure 1 and Figures 22 to 24 and comprises a support bracket or casing 217 mounted on the underside of the shelf or shelf 31. The bracket 217 serves to support two pairs of relatively transporting rollers. narrow 218 and a pair of relatively wide dryer rollers 219, the axes of the rollers being disposed in relative positions spaced apart along an arc.
Arched guide pieces 221 are suitably supported by bracket 217 to guide the web of film.
<Desc / Clms Page number 32>
EMI32.1
0, - 133 of the gold film 129 - to a discharge chute 222 opening a. the exterior of the av.:, j eil.Zes various pebbles tr'L1s01 t tlr a 213 and the ü! t = ù S sectors 21S are. operated by a. electric motor 224 by means of a chain
EMI32.2
223, so that the function = ¯wnt of the -actor has the effect of removing the palli band. z.e from the film holder 129 and unload it into the chute 222.
EMI32.3
The motor 224 is controlled j;:,: a switch 226 mounted on the underside of the shelf 31 and capable of being actuated by a cam 126, when the devices
EMI32.4
film holders can be found at -6] [- '; ::
c, ..:. i -té of their upper stroke. The film holder 129 is suitably notched there, as indicated; then fits around the lowest conveyor rollers 218 such that they exert an effective and firm grip on the web of film 133 and there can be no danger of a faulty operation.
Referring to Figure 8, it will be noted that the discharge device 216 (comprising carrier rollers 218) is located in front of the pins 131 and 132 of the film holder selector and also in front of the device. downward advancement 202 provided with rollers 204.
As a result, when a film holder 129 is in its outward position and contains a fully developed film strip 133, the film strip will be removed by the rollers 218 before the camming portion of the film holder. meet the ankle 131 and be reperegated
EMI32.5
brought into the interior - by pivoting during the next / dandruff di) 08itive 43.
The exact way in which the switch is controlled on 22C (and, in a way cor: c'es.:; On:,:,: n.te, switch 212, by the upper surface of the oa # àe 125 of the film holder is best represented in figures 22 and 2 ° j. AO, r:, 1o the L0¯1t; :: "" 'e' ¯ ± 1 <5L? L "e 22, the switch is formed when the cam 12
<Desc / Clms Page number 33>
se.:is in the highest position but it is open when this cam is in the position of slightly lower level,. occupied during the spotting of the star part.
As has been said previously the highest position (figure 22) takes place when the roller 103, driven element of the cam (figure 3), rolls on the section 114 of the latter, and the slightly lower position of Figure 24, is that occupied when the cam driven roller is on section 116 thereof. It is only when the roller moves on the part 116 that the control device 93 (FIG. 6) acts on a tooth 77 of the pinion 62 in order to mark the device, the film holder.
Referring now to the re-connection diagram. shown in figure 26, we will first describe the electrical elements which have not been previously indicated in the description of the structure of the apparatus. The switch indicated 227 is a switch of the conventional type operated by a coin which is closed momentarily when a customer inserts a coin into slot 36 to initiate operation of the apparatus.
Coil 228 is a conventional coin return solenoid which, when defused, allows a plunger, not shown - to move into a position preventing a coin that has fallen into slot 36 from having a Any action whatsoever on the operation of the device, the coin being on the contrary returned to the customer by a chute or coin return corridor.
The lamp indicated in 229 is a luminous signal, located near the introductin slot of the coins, capable, when energized, of illuminating a panel warning the customer-1 that the machine is ready. to receive a second coin and to start a new cycle of operations Switch 231 is the one which is operated by, camera 34 to initiate development, while switch 232 is operated.
<Desc / Clms Page number 34>
by the camera '34 and is used to cause the deactivation of the motor of the latter indicated 'in 233.
As against in FIG. 27, switches 232 and 231 are actuated respectively by cams 234 and 235 mounted on a shaft 237. This corresponds to the shaft 92 described in detail (at the same time as the motor of the apparatus photo- - graphic, etc.) in the aforementioned U.S. Patent No. 2,534. 214, and which rotates a quarter-turn each time a frame is ¯iriseed and sent down. since there are four views on a film strip 133, the shaft 237 performs a verse turn during exposure and advancement of the film strip.
The arm of the switch 231 is provided with a roller
238 which circulates in a groove of the box 235, having a notch 239, and thus temporarily causes the closing of the switch 231, when the second view of the strip of four views is moved downwards. Switch 232 is similarly provided with a roller 241 which rests in a notch 242 of the housing 234 between uses of the machine, such that the roller 241 is outside the notch 242 during a notable part of the complete functioning of the camera. The switch
232 is of a type which is opened when the roller 241 is in the notch 242 and is closed when the roller has left the notch.
Referring again to Figure 26, it will be seen that a pair of conventional blocking relays 243 and 244 are shown schematically therein, the first relay 243 being; provided with two coils 246 and 247 and the second relay
244 of two coils 248 and 249. Coil 246 is provided with an armature indicated at 251, which upon energization of coil 246 moves a contact arm 252 from the upper position shown to a lower position. As soon as this lower position is reached, the reinforcement
253 it? coil 247 prevents the return of the contact arm
<Desc / Clms Page number 35>
252 until coil 247 is energized.
As a result, the excitation of coil 246, whether momentary or continuous, maintains contact arm 252 in its lower position and this position remains until coil 247 is energized.
, Relay 244 acts in the same way as relay
243, and is for-seen with a 254 frame susceptible during. energizing coil 248 to move two contact arms 256 and 257 from their shown upper positions to lower positions. These arms remain in the lower positions until energization of coil 249 moves armature 258 from it.
The various elements described in the circuit of figure 26 are connected between lines 261 and 262 which are supplied with current from a suitable source, indicated at 263, which may be a conventional source at 110 volts)
60 periods,, ...
A complete cycle of operations will now be described.
Assume that the apparatus is in the occluded position between uses and when no development is being carried out, all film holders 129 are in their inward positions, such as' c is shown in Figure 1 while the timing and selection mechanism. Film holder 130 is in the position shown in Figure 12 and that the various switches of the apparatus occupy the positions shown in Figures 26 and 27. The film holder device 43. is then in the. highest position seen that the driven roller 103 (figure 3) bears on the part 114 of the cam adjacent to the drop 117.
In addition, the apparatus is about to be ready for the labeling of the film holder, the control device of 93 (Figures 5 and 6) being near the gear 62. -; , ..
<Desc / Clms Page number 36>
As shown in Figure 26, when the switches occupy the positions shown a circuit is established from line 261 by conductor 266 to contact arm 252, then from conductor 267 to contact arm 256, then by conductor. 268 and by the coin feed solenoid, coupled in parallel and the light signal 229 on line 262. The coin feed solenoid 228 is thus energized, which means that its plunger is out of the path of a coin and no return of the coin to the customer is made, while the light 229 is on to indicate to the customer that the machine is ready to operate.
As soon as a coin is inserted into slot 36 by a customer, a circuit is momentarily established between line 261 and line 262 by conductors 266, 267 and 268, coin switch 227 and coil. relay 246 and conductor 269 connected to line 262. - The resulting energization of coil 246 causes contact arm 252 to move away from conductor 267, which cuts the circuit of solenoid 228 of return of the coin 228, the light signal 229 and the switch 227.
On the contrary a circuit is established between the line 261 and the line. 262 by conductor 266, contact lever 252 and conductors 271 and 272 which go to motor 233 of the camera.
The lever or arm 252 remains engaged, by its contact, with the conductor 271 as a result of the blocking action described above and until the energization of the coil 247 as will be described subsequently. which precedes it follows that the light signal 229 is deprived of current and that the coin return solenoid 224 is also deactivated, which means that any coin subsequently introduced into the receipt slot of the coin. -
<Desc / Clms Page number 37>
It will be returned to the coin return corridor and will not affect the operation of the device.
, In addition, the Camera Motor 233 is energized to initiate the camera's duty cycle.
The operating cycle of the camera which is described in detail in U.S. Patent No. 2,534
214 and a patent application also filed today on the basis of US application 468,178 and consists of showing the first view on the strip of film 133 and then rotating the shaft 237 (Figure 27) to advance this first view exposed, from top to bottom in opening 206 towards, the developing mechanism.
The shaft 237 turns a quarter of a turn, thus moving the notch 242 of the driven roller 241 away from the switch 232 so that the latter is brought into its closed position. This has the effect of creating, through the conductor 273 and the connected driver 272, a second source of energy maintaining the excitation of the motor 233 of the camera.
The camera's operating cycle then continues and includes exposing a second frame to the film strip 133, after which the shaft 237 makes another quarter turn and the roller 238 turns. the switch - Their 231 passes into the notch 239 so as to produce a momentary closing of the switch 231 'The closing of the switch 231 establishes a circuit going from the line 261 to the line 262 passing through the conductor 274 and coil 247 and from there through conductors 276 and 269.
The resulting excitation of the coil 247 has the effect of returning the contact lever 252 to its original position in contact with the switch 267, which causes the rupture of the first excitation circuit of the motor 233 of the camera. .
However, the moter continues to operate, since it is under voltage through switch 232.
<Desc / Clms Page number 38>
switching on. a momentary closing of the switch 231 also establishes a circuit going from the line 261 to the line 262 by the conductor 274, the conductor 277, the coil 248 and the conductor 269 The coil 248 is thus energized to cause the movement of the levers of contact
256 and 257 and set them aside from the positions shown.
It will be noted that although the signaled movement of the contact lever 252 to return it to its original position may appear to re-energize the coin return solenoid 228 and the light signal 229, this result is not obtained. because the mentioned displacement of the contact lever 256 prevents the closing of the circuit comprising the change solenoid and the light signal
The indicated displacement of contact arm 257 establishes a circuit from line 261 through conductor 266, conductor 278, contact lever 257, conductor 279 and solenoid 142 to line 262.
The solenoid 142 is thus energized to move its plunger 143 from the position shown in Figure 13 to that shown in Figure 14, thereby causing a corresponding displacement of the slider 144 to the left with respect to these figures.
Since, as stated previously, the film carrier device comprising the star piece 121 is initially in its uppermost position, the control pin 183 is also in its uppermost position, keeping the locking pin 196 disengaged from the stop 198 located on the second slide 146. Accordingly,
I dee; acementdu slider 144 acts, through the intermediary of the spring 147, so as to bring the second slider 14 in its course causing the descent of the ankle 132 and raises it without the pin 131.
The described displace of the grout - water 144 also has the effect of bringing, via the hook 174,
<Desc / Clms Page number 39>
EMI39.1
the retaining pawl 169 from the position shown in figure 12 to that shown in figure 16, so that the ratchet wheel 161 is caused to rotate them sei, .t'i3 'e., turn clockwise through the spring 163 and take the position shown in figure 16 the spindle
EMI39.2
164 is thus released from the lever 189, which allows the re's-; -sort 192 to rotate this lever in the direction of the needles of a watch and to cause the closing of the switch 193 of the main actor.
The resulting excitation of the main motor 46 has the effect of actuating via / through the pulleys 78 and 81 and the belt 79, the shaft 82 (figures 3 and 4) and thus to rotate the cam HERE, shaft 87 and intermittent drive disc 89 counterclockwise from Figure 3. Roller 103, initially located on section 114 of the cam, near the point of fall 117, any rotational movement of the cam counterclockwise causes the roller to descend
103 on section 117 and causes the film holder device 43 to be slightly lowered from the highest position to the registration position.
The controller 93 (Figures 5 and 6) then comes into contact with the toothed wheel 62 and moves it (and hence the film carrier) by one tooth or 1/4 'of'. turn .. During this locating movement, the lowered pin 132-meets it on * -
EMI39.3
face 136 of a fairy cam figure .18) t''fait.pivotai * the. associated film holder 129 outwards e, .1 <or .from its point, '",;.; .. < .; .. ", pivoting. 124 even in its poïbn. exterior * 'This film po'r'lo is then directly u' '.- d'ewul, ,,,; cû1 container .. - -,> .: i ,; ,, j ,,, a, j; > .µ, <. or basin 41a (figures 2, 8 fet'25i = 7¯Zé; noûve, .n; d, fpirote'- Ij ... '".'l = À" 1.:
Description of the 129 'd film holder. se, rps, .t-ien ï3.1'ieurt. /..'''-> i. at its external position is obviously jiab "general> by 100 rollers 204 of the advancement mechanism 202 as a result of the slight downward slope of the carrier device.
<Desc / Clms Page number 40>
dandruff as described.
With the cane 101 continuing to rotate (FIG. 3), the roller 109 leaves the section 116 to cause the descent into the basin 41a of the film holder 129 brought by slowly pivoting into its outward position, afterwards. whereby the sections 113 of the cane give a slight back and forth motion to the film holder to produce a washing action. The basin 41a being filled with water, the film holder is thus cleaned and brought to the desired state of cleanliness to receive the film strip 133.
It should be noted that during the period of development the cycle of development operations began, as has been described, with the cycle of photographic operations ending with exposure and high advancement. down the. third and fourth views reproduced on film strip 133 When the fourth view has been brought down, the shaft 237 (Fig. 27 makes its final quarter turn so that the notch 242 in the This 234 is placed under the roller 241 and produces the opening of the switch 232 so as to take the current in the motor 233 of the camera and to stop the cycle of shots. , The four exposed views (strip 133) are then brought from top to bottom between the walls 207 and 208,
as shown in figure 10.
The development cycle continues with the rotation of the cam 101 (figure 3) until the roller 103 reaches the elevated part 114 of the cam, causing the movement of the holder device. films 43, including film carriers 129, to bring it to the top of its upward stroke as shown in Figures 9 and 10.
The mouth of the active film holder 129 is then placed correctly above the inlet part 213 of the downward advancement mechanism as a result of the acc-
EMI40.1
tion of the dis} Jo.3i ;; if anti-game, coàmc is described previously
<Desc / Clms Page number 41>
and the upper surface of cam 126 closes switch 212 (Figures 11 and 26) to supply power to motor 211 of the descent mechanism. This supply of the Lictor 211 is made by a circuit going from the line 261 to the line 262 by a conductor 281 and also connected to the chopping solenoid 214 described above.
The energization of the cutting solenoid has the effect, as has been described in US Pat. No. 2,534,214, of cutting the strip of film 133 from the roll of film remaining in the camera 34. The tape of film, the cut 133 is then sent from top to bottom in the film holder 129 as a result of the drive of the rollers
204 driven by the 211 engine.
As will be appreciated by referring to the figure
26, closing switch 212 also establishes a circuit through conductor 281, conductor 282, coil
249 the conductor 283 and the conductor 269 connected to the line
262. The coil 249 is thus energized to return the contact levers 256. and 257 to their positions shown in the drawing. the circuit going through the contact lever
257 to the solenoid 142 is thus cut off, so that the spring 151 becomes operative to bring the plunger 143 of the solenoid and the sliders 144 and 146 from their position in figure '14 to their position in figure 13.
The ankle
131
132 is thus raised and the pin / lowered, so that the next time the film holder device is spotted, the second film holder 129 will not be pivoted from its inner position to its outward position. The movement of the contact lever 256 again has the effect of closing the circuit of the coin return solenoid 228, the associated switch and the. light signal, which puts the device in position to receive a second coin.
It should be noted that when the bottle holder device 43 is in its 1-- higher position
<Desc / Clms Page number 42>
with the film holder f29 above the basin 41a, as described, the vertical control pin-183 of the mechanism 130 coincides, as shown in figure 8, with an opening 188 of the star piece 121.
This being the case, the spindle 183 remains in its lowered position despite the star piece being at the top of its travel, and the only operation of the synchronization mechanism occurring at this time has the effect of rotating the retaining pawl 169. in order to engage it with the ratchet wheel 161, as a result of the slider 144-.-and the hook piece 174 are brought into-Their initial positions when the solenoid 142 is disarmed -The rotational movement of the cam 101 (Figure 3) ¯ continuing in the mens of the needles of a watch, the slight descent of the device 43 of the film holders is done as above.
then the marking at 'is performed when the control part 93 (figures, 5' and 6) passes over the pinion 62 and. -Finally the immersion of the aorta-film 129 and of the film strip takes place in the first container or basin., number 41c containing the developer, The real-development cycle is thus initiated and during the next movement of the device of the film holder, bring it to its highest position, when the driven roller 105 is on the -part 114 of the cam, the star piece 101 meets and raises the control pin 183 (figure 12)
to move the control pawl 170 and thus rotate the ratchet wheel 161 one notch in the direction of the guillas one against. The cycle then continues, while the film strip 133 is subjected to the delay treatment: .-:;.:; liquids contained in basins 41.
The synchronizer control spindle 183 is in the desired position to rotate the ratchet wheel HERE without clockwise 161, step by step, after every second mark on the film holder The wheel
<Desc / Clms Page number 43>
ratchet:
does not rotate after the marks remain,., as a result of the space ent of the holes 188 in the etoliated part, as = 'is shown in figure 8, When the film strip133 has been fully developed to have been immersed in- the different stockings 41, after an almost complete turn of the starry room
121, with the film holder in the outward position or in operation-,
129 arrives at a point above the basin 41b shown in Figures 8 and 25 and contechnt of the water. The film holder 129 is then immersed in this basin for the final washing of the film strip 133, after which the film holder is raised to its highest position shown in Fig. 22.
The upper surface (the 1, -, cam 125 then meets and closes switch 226 to admit current to the motor.
224 of the unloading mechanism, so that the rollers
218 and 219 are actuated to drive the developed film web 133 out of the film holder 129 and transport it to the discharge passage 222.
With the film strip 133 having been unloaded, the star piece 121 falls into the position shown in Fig. 24, where the film holder is clear of the discharge device 216, and is again marked. This next registration of the film holder device brings the lowered pin 131 into contact with the curved cam surface 134, as shown in figure 19, so as to rotate the film holder 129 inwardly inwardly. .the internal position above the central chamber 42.
The cycle then continues until the film holder which had been bent for the film strip has arrived in the vicinity of the basin 41c shown in Figures 8 and 25 or after
16 marks of the film holder device When the film holder is raised to its highest position below the central chamber 42 'adjacent to the pelvis 41c
<Desc / Clms Page number 44>
EMI44.1
the control pin 183 (figure 12) is active: ioc.i :: c ü -,:. ie, = nitre to move the pawl 170 and D.-2? ratchet wheel 161, until 1a ;;:.: oc11e 154 --lows down the left side of lever 189 and thus causes 1 "switch 193 to open so that the cycle is released. .
In 'the preceding description of the cycle of opera-
EMI44.2
ti-o-ns, we assumed that a se #. coin had been inserted into the apparatus such that it was necessary to employ only one film holder 129 as described.
It will be noted that during processing of the film in the active film holder, the remaining aorta / films were never immersed in any developing or flushing liquid, and therefore 11s could not produce pollution or contamination of the various liquids, as long as they were ..on the contrary lowered in the central chamber 42, as shown in Figure 2.
It will now be assumed that during a previous development cycle (after closing switch '212), a second coin is introduced into slot 36 and that the time of introduction of this coin is found to be such that the solenoid 142 is energized while the
EMI44.3
room. starred 121 is at so = i, = and fie its course, ooame it is represented in figure 13.
The resulting trips
EMI44.4
All of the plunger 143 then has the effect of ac ;, "Jnner the slider 144 and the hook 174 to rotate the retainer 169 so as to move it away from the ratchet wheel 161, so that the spring 163 will bring the ratchet wheel back to its starting position shown in figure 16. The ratchet 161 is again in its starting position.
EMI44.5
As a result, the a'p¯.re? 1 will go through a second full cycle of oß.r.tic, m (sixteen marks of the dandruff device) or until the second 1J1S .nde de pel- licule be vos.:Ul '..
J ï wnt à4velop.4e e i ": C4al 3.ßty
<Desc / Clms Page number 45>
Since it has been assumed that the solenoid 142 is energized and that the slider 144 is moved when the star piece 121 is in its highest position, the horizontal locking pin 196 is held by the control pin 183 and the pawl 170. in its position above stop 198, relative to Figure 13, such that slider 146 is moved along with slider 144 to lower pin 132 and raise pin 131.
The next film holder which is actuated by the spindle 132 is then brought from its inner position to its outer position and the order of operations will be the same as in the case where only one piece of film has been introduced. change. Obviously, if the film holder, which follows the unloading is already in its external position,. the peg 132 will not exert any action, the result being to prevent the peg 131 from moving the film holder from its outer position to its inner position.
In the event that the second coin is introduced at a time when the star coin 121 is not at the top of its travel when the solenoid 142 is energized, the locking pin 196 is in its lower position (figure 15) and prevents displacement '' of the slide
146. The excitation of the solenoid then has the effect of moving only the slide 144 and the associated pin 174, to free the ratchet wheel, and the pins 131 and 132 then remain stationary.
However, as soon as the star piece 121 arrives again in its highest position, to actuate the control pin 183, the pin 196 is lifted and the tension spring 147 causes the second slider 146 to come into contact with it. the slide 144 of madiire a. move the pins 131 and 132 of the film holder selector The arrangement described where the pins 131 and 132 can only be moved when the star wheel @ 21 is in its highest position has the effect,
<Desc / Clms Page number 46>
It has already been said that the pegs never strike the upper surfaces of the film holder pins 126 during the registration of the film holder device.
It is important that the fall of the cane 117 shown in the figure is insufficient to allow autamp pon 72 to disengage the spring ball 68. As a result,
EMI46.1
cook space ib2e or game n'e>: 1 # ioe 'Le raL, cre.e of the ij- positive of = ora-: liiculas 43, which is important to ensure an irreproachable cooperation of the ankles. 131 and
132 of the film holder selector with cams 126 ..
CLAIMS
1 / Camera for exposing and developing films automatically, characterized in that it comprises a camera, a dark room, a series of basins or containers arranged .in the. darkroom and intended to contain liquids, processing, a series of film holders,. a device for feeding .the film from the camera into the individual film holders,
a control device capable of acting to immerse in successive order into the liquids contained in the basins those of the film holders which have been selected while the remaining film holders are maintained in positions where they are not in contact with liquids, and devices for unloading films from film holders after they have been processed.