BE539813A - - Google Patents

Info

Publication number
BE539813A
BE539813A BE539813DA BE539813A BE 539813 A BE539813 A BE 539813A BE 539813D A BE539813D A BE 539813DA BE 539813 A BE539813 A BE 539813A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
elements
ribs
ear
groyne
cob
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE539813A publication Critical patent/BE539813A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02BHYDRAULIC ENGINEERING
    • E02B3/00Engineering works in connection with control or use of streams, rivers, coasts, or other marine sites; Sealings or joints for engineering works in general
    • E02B3/04Structures or apparatus for, or methods of, protecting banks, coasts, or harbours
    • E02B3/06Moles; Piers; Quays; Quay walls; Groynes; Breakwaters ; Wave dissipating walls; Quay equipment

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Ocean & Marine Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Revetment (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " PERFECTIONNEMENTS A LA CONSTRUCTION   DtEPIS,   ".- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La présente invention est relative à des perfec- tionnements à la construction d'épis ou brise-lames destinés à être érigés sur des plages, en vue de combattre l'érosion c8tière due à la marée, ainsi qu'à des éléments pour former de tels épis . 



   L'étude de l'effet des va.gues et de l'océan a été développée jusqu'à un point tel qu'il s'est avéré important de combattre l'érosion c8tière due à la marée, soit en   rédui   sant l'effet des vagues sur la plage, soit en interceptant ou en combattant le courant littoralde matière déplacée par les vagues, de manière à déposer cette matière sur la plage d'une manière contrôlée, plut8t que de lui permettre de se déposer simplement sous l'influence combinée du flux et du reflux et de la forme de la ligne c8tière . 



   Les épis construits pour combattre ou contr81er l'érosion étaient ordinairement obtenus en enfonçant un. grand nombre de pieux ou de piliers dans la plagé, puis en élevant entre ces pieux ou piliers des murs s'étendant vers la mer, ces murs formant ainsi une structure généralement rigide et imperméable-agissant à la manière d'un brise-lames,      contre lequel de la matière emportée par l'eau de la marée est amoncelée ou accumulée, d'un c8té des dits murs, selon la direction de la marée en un endroit donné. En raison de leur rigidité,ces'brise-lames tendent rapidement à se dété- riorer et à se briser sous les chocs des vagues, tandis que chaque brise-lames.doit être construit séparément en con- formité avec le contour de la ligne   c8tière .   



   La présente invention a pour objet un épi ou bri- se-lames perfectionné, constitué d'une pluralité d'éléments 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'épi de construction simple, qui ne nécessite pas l'enfon- cement d'une série de pieux ou de piliers et dont les élé- ments constitutifs sont susceptibles de subir un mouvement relatif l'un par rapport à l'autre, de manière à réduire l'effet destructeur des vagues sur ces éléments . 



   La présente invention concerne, dès lors, un élé-      ment   d'épi,   comprenant une pièce en forme de plaque présen- tant une pluralité dé saillies à épaulements, écartées   l'u-   ne de l'autre et s'étendant vers l'extérieur par rapport à une face de ladite pièce, ainsi qu'un nombre correspondant de trous, ces trous présentant une section supérieure à cel- le des parties des   sdllies   précitées, se trouvant à   l'exté-   rieur des épaulements que présentent ces saillies et étant disposés et agencés de façon à permettre aux saillies   d'un   élément de pénétrer dans les ouvertures correspondantes d'un autre élément similaire placé contre l'élément mentionné en premier lieu . 



   L'invention concerne également un épi comprenant une pluralité d'éléments d'épi, tels que définis ci-dessus, placés contigüment   l'un'à   l'autre et inclinés vers l'arrière par rapport à la   mer,.les   saillies à épaulements d'un élé- ment pénétrant,dans les ouvertures correspondantes d'un élément adjacent, de manière à maintenir ces éléments écar- tés l'un de l'autre, tout en leur permettant de se mouvoir l'un par rapport à l'autre . 



   Les éléments d'épi suivant la présente invention peuvent, par exemple, être en bois ou en acier, bien qu'on préfère les fabriquer en béton, par exemple en béton armé ou précontraint. Ces éléments sont constitués par une pièce analogue à une plaque, qui peut affecter diverses formes On préfère cependant que cette pièce présente des bords la- téraux convergeant, de manière'générale, vers le haut, ces 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 bords pouvant être droits ou courbes. Les pièces en question peuvent, par exemple,affecter une forme généralement trian- gulaire ou peuvent présenter un sommet ou une surface supé- rieure aplatie, de façon à affecter une forme tronquée.

   On a constaté que des épis formés d'éléments présentant de tels bords latéraux convergeant vers le haut offrent une résis- tance adéquate au choc des vagues latérales ou obliques, tandis qu'en même temps les épis formés de tels éléments présentent une face fuyante sur le trajet des vagués venant de n'importe quelle direction'. 



   Les saillies à épaulements précitées sont , de préférence, réparties sur une face de la pièce en forme de plaque en deux ou plus de deux rangées verticalement espa- cées l'une de l'autre et l'on préfère prévoir une rangée de saillies à épaulements le long de la base de la pièce en for. me de plaque, cette rangée servant alors non -seulement à   sup..   porter un élément adjacent, mais également à former une base en forme générale de !,par laquelle l'élément peut être sup- porté dans le sable ou autre matière de la plage, où un épi ou brise-lamés est nécessaire. En général, il est souhaitable; que, dans cette   rangée) de. ,   base, les épaulements s'étendent sur toute la dargeur de 1,' , élément, de manière à former un support adéquat pour celui-ci. 



   Dans une forme de construction préférée d'un élé- ment   d'épi   suivant l'invention, on prévoit une pluralité de . nervures s'étendant transversalement sur les pièces en forme de plaque, les saillies s'étendant vers l'extérieur par   rap-   port aux nervures, de façon que le bord des nervures forme un épaulement de chaque côté. des saillies, lorsque ces der- nières sont engagées dans les trous correspondants dtun élé- ment adjacent.

   La hauteur des dites nervures par rapport à la face de la pièce en forme de plaque détermine, par con- séquent,   l'écartement-entre   les éléments d'un épi assemblé., 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Les saillies et leurs trous correspondants sont, de préférence, de forme similaire, mais de dimensions dif- férentes, ces saillies présentant toujours une section plus petite que celle du trou correspondant, de manière à permet- tre un mouvement relatif entre les éléments constituant l'é- piassemblé, non seulement pour faciliter le montage de celui-' ci, mais également pour permettre de résister plus efficace- ment aux chocs des vagues. Les dimensions sont, de préférence telles que les éléments adjacents puissent subir un mouvement relatif tant en direction latérale qu'en direction verticale. 



   Des moyens sont, de préférence, prévus pour permet- tre aux éléments adjacents d'être reliés librement l'un à l'au tre, de façon à empêcher toute tendance des éléments à se dé- tacher l'un de l'autre,. Ces moyens peuvent, par exemple, ê- tre constitués par des broches en acier ou en fer déforma- bles, s'étendant à partir de saillies de   l'élément   et agen- cées pour s'étendre à travers des ouvertures correspondantes ménagées dans l'élément adjacent, pour être ensuite pliées jusque dans une,.position de blocage contre la face dudit élé- ment adjacent . 



   Les épis forcés d'une pluralité d'éléments tels que décrits plus haut sont perméables au courant littoral, car les éléments sont:écartés l'un de l'autre et,le sable ou au- r tre matière emporté par la marée est à même de passer à tra- vers ces éléments   .écartée   l'un de l'autre.   On   préfère que la "perméabilité" de ces   -épis   augmente de la base à la   par-   tie supérieure de ceux-ci. Ceci peut être obtenu en faisant en sorte que l'écartement vertical entre les rangées   transver.,   sales de saillies augmente de la base ou partie inférieure de l'élément vers sa partie supérieure. 



   Toutefois, lorsqu'un épi sensiblement imperméable 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 est nécessaire, on peut prévoir des éléments d'épi suivant l'invention, présentant une ou plusieurs nervures s'étendant de la partie supérieure à la partie inférieure de la face de l'élément présentant les saillies en question dirigées vers l'extérieur, ces nervures ayant la même hauteur à partir de la face de l'élément que les épaulements prévus sur les sail- lies, de sorte que, lorsqu'un épi est formé de tels éléments, il n'existe sensiblement pas de passage libre entre 'les   élé-.   ments, par lequel peut passer de la matière. 



   Comme on l'a signalé plus haut,les épis suivant l'invention sont formés d'une pluralité d'éléments d'épi, placés parallèlement l'un à l'autre, écartés l'un de l'autre et inclinés vers l'arrière par rapport à la mer. 



   Les éléments d'un épi quelconque suivant l'inven- tion peuvent présenter des hauteurs différentes ou peuvent présenter la même hauteur selon le contour ou la pente du profil de la plage dirigé vers le large. Dans le cas d'un tel profil faiblement incliné, les éléments pourront tous présenter sensiblement la même hauteur et la ligne de sommet de l'épi s'étendra plus ou moins parallèlement à la li-      gne de pente   de' la   plage. Le fait que l'épi peut être perméa- ble permet   un,.contrôle   variable en ce qui concerne l'inter- ception des- courants littoraux. 



   Il va de soi   qu'ordinairement les   épis suivant l'invention seront utilisés pour l'établissement d'un réseau . ou .ensemble   d'épis   c'est-à-dire que   l'on'prévoira   une série d'épis le long d'une ligne c8tière, ces épis   stéten-   dant dans l'eau en étant généralement parallèles l'un à l'au- tre. Ceci constitue évidemment   l'aspect   le plus souhaitable d'un système de lutte contre l'érosion côtière sur une gran- de échelle.

   Toutefois, la présenten invention fournit   des,¯   lément d'épi de faible prix, qui peuvent être aisément mani- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 pulés et qui conviennent idéalement pour être achetés par des particuliers propriétaires de plages ou par des sociétés ou organismes municipaux ou analogues chargés du service des plages, de manière à leur permettre de résoudre immédiatement les problèmes d'érosion. 



   Pour que l'invention puisse être bien comprise, quelques formes d'exécution préférées de l'invention seront décrites à présent, à seul titre d'exemple, en référence aux dessins   ci-annexés,   dans lesquels : - la figure 1 est une coupe d'une plage de mer présentant un profil légèrement incliné vers le large et montrant un épi ou brise-lames suivant l'invention monté sur cette plage; - la figure 2 est' une vue similaire à celle de la figure 1, mais illustrant un épi construit sur une plage de mer ayant un profil plus irrégulier vers le large;

   - la figure 3 est' une vue en perspective   d'une   forme d'élément d'épi suivant l'invention, destiné à être uti- lisé, dans la construction des épis montrés aux figures 1 et 2, cette   fige   3 illustrant l'agrandissement que l'on peut conférer à un élément, de'façon à l'adapter aux irrégularités' d'un profil de,,plage vers le large ;      -'la figure 4 est une vue en élévation frontale d'u- r ne forme modifiée d'élément d'épi suivant l'invention; la figure 5:est une coupe suivant la ligne 5-5 de la figure 4; - la figure 6 est une vue en perspective   d'un   épi du type montré à la figure 1;

     -   la figure 7 est une vue similaire 4 celle de la figure 6, mais illustrant un épi composé d'éléments tels que celui montré à la figure 4 et illustrant, au surplus,   fragmen-   tairement les stades d'application d'une pièce supérieure à l'épi; 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 - la figure 8 est une coupe verticale fragmentai- re montrant les parties supérieures de deux éléments adja- cents du type montré à la figure 3, lorsqu'ils sont montés dans un épi ; - la figure 9 est une vue en perspective d'un élé- ment d'épi du type montré à la figure 4, modifié de façon à constituer une partie d'un épi sensiblement imperméable, et - la figure 10 est une vue transversale suivant la ligne 10-10 de la figure 9. 



     Un épi   ou brise-lames suivant la présente invention se compose'd'une série d'éléments   dtépi   A placés l'un der- rière l'autre et s'étendant vers la mer. A la figure 1, le profil de la plage est légèrement incliné vers le large, en sorte que tous les éléments A ont sensiblement la même hau- teur. Lors de la construction de l'épi, un bloc de base est encastré dans le talus ou dansla plage et est convenablement ancré au-dessus de la marque des plus hautes eaux. La struc- ture de base est, de préférence, constituée par un bloc coulé 
B en béton.

   Toutefois, il est possible d'assembler les élé-   ment s     d t épi   A, sous forme d'un   prolongement   ou éperon, dirigé vers la mer, d'un rocher* Le bloc de base B constitue uri ap- pui initial approprié et les divers éléments sont ensuite dis- posés l'un derrière l'autre, en s'étendant vers le mer à par- tir du bloc de base. Lorsque   l'épi   s'étend sur:une distance suffisante pour intercepter les courants littoraux, un bloc d'extrémité ± est mis   en placer   En plan, ce bloc d'extrémité C est similaire au plan des éléments d'épi A. Chaque élément comporte dea moyens pouvant coopérer avec les éléments suivant de manière à empêcher tout déplacement de l'élément vers   l'ex   térieur.

   Les éléments d'épi et les épis ou brise-lames illus- trés sur les dessins sont en béton, mais l'invention n'est pas 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 limitée à cette matière particulière,   m'importe   quelle matiè- re appropriée pouvant être utilisée. Les épis des figures   1   et 2 sont constitués d'éléments tels que celui représenté à la figure 3. L'élément d'épi ou brise-lames de la figure 3 comprend une pièce 1 en forme de plaque, qui comporte trois nervures d'écartement transversales2, 3 et   4.   La nervure 4 constitue un pied ou une base pour la pièce 1.

   Les nervures d'écartement s'étendent vers l'extérieur à partir d'une face seulement de la pièce 1 et présentent des saillies 5, qui s'étendent vers l'extérieur des nervures, qui forment ainsi des épaulements de chaque côté des saillies. La pièce 1 pré- -sente également une pluralité de trous 6 la traversant.

   Ces trous ont une section supérieure à celle des saillies 5, de façon que, lorsque les éléments successifs sont assemblés de la manière montrée aux figures 1 et 2, les saillies   s'adap-   tent librement dans les trous, en sorte qu'un élément peut se déplacer tant en direction verticale qu'en direction latérale par rapport aux éléments adjacents et cette liberté de mou-   vemeht   est   telle qu'un   léger mouvement de basculement   d'un   élément par rapport à un autre est permis. La figure 3 montre,, en traits mixtes, un agrandissement de l'élément, qui est uti- lisé pour constituer   les'éléments   A' de la- figure 2, dans les cas où le profil, de.la plage vers le large est irrégulier.    



  L'élément de plus grandes dimensions présente une ou plusieurs, nervures 4' en plus des'nervures 2, 3 et 4.   



   Il est à noter que les éléments d'épi ou de brise- lames représentés ne sont pas dessinés avec les proportions exactes, les dimensions d s nervures.d'écartement et   des'sail.   lies et les dimensions glqbales ainsi que l'épaisseur des   é-   léments pouvant varier en fonction des besoins. Dans une for- me d'exécution pratique d'un élément d'épi ou de brise-lames 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 construit en béton, la pièce en forme de plaque a une lon- gueur de 9 pieds de' sa partie supérieure à sa partie infé- rieure tandis que ses côtés convergent vers le haut à partir d'une base présentant une largeur de 8 pieds, les nervures 2, 
3 et 4 s'étendant vers l'extérieur par rapport à une face de la pièce sur une distance.d'environ 12 pouces.

   Ces nervures      ont approximativement 9 pouces d'épaisseur et les saillies 
5 auront donc environ 9 pouces en direction verticale et 6 pouces en largeur. Les trous 6 ménagés dans la plaque ont ap-   proximativement   27 pouces de long (en direction verticale) et 9 pouces de large.

   Un trou 6 est prévu pour chaque sail- lie s'étendant à partir des nervures et les trous sont ali- gnés verticalement avec; les saillies, de sorte,que, lorsqu'un élément est place contre le suivant, les   trousse   l'élément ' mentionné en premier lieu s'adaptent, librement sur les sail- lies de l'élément   précédent.   La différence entre les dimen- sions des saillies et des trous donne un agencement, dans le- quel un élément peut glisser sur une distance'de 19 pouces, en direction verticale par rapport à l'autre élément, tandis qu'un décalage latéral de 3 pouces est possible. La base de l'élément présente une surface dont la largeur est de 8 pieds.

   Lorsque -la pièce .en forme de¯plaque est construite de manière à présenter une épaisseur d'environ 3 pouces, on ob- tient à la,partie inférieure de l'élément une base d'appui d'une largeur d'environ 15 pouces. Le poids total de   l'élé-   ment d'épi ou brise-lames est d'environ 3.000 libres anglai- ses et les dimensions de base de 8 pieds sur 18 pouces don- nent approximativement une section de base de 10 pieds car- rés pour l'appui de l'élément sur le sol. Un élément pesant 
3.000 livres anglaises et présentant une base de 10 pieds   car.,   rés peut être supporté par une matière de base sous-jacente de 300 livres par pied carré. Ainsi, des éléments de ce type 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 peuvent être supportés par la plupart des matières que l'on rencontre sur les plages ou analogues.

   Etant donné que   l'épi,   selon les figures 1 et 2 est du type perméable, la matière, entraînée par les courants , passe à travers l'épi et se dépose hydrauliquement, en sorte que la résistance de la ma- tière de base ou sous-jacente s'accroit. 



    ,.   



   Il est également à.noter que le mouvement de glis-   sement   des éléments l'un par rapport à l'autre facilite leur auto-adaptation à la pente du profil de la plage vers le lar- ge et aux irrégularités se présentant dans les matières de base de la plage et.les matières de base sous-marines. 



   Comme indiqué, l'invention vise la construction d'éléments de dimensions différentes, tant en ce qui concer- ne leur dimension verticale que leur largeur de base. Toute- fois, dans ces éléments, l'angle   d'inclinaison   des côtés est le même. Ainsi, dans certaines conditions, comme montré à la figure 2, un épi nécessite un certain nombre d'éléments A de petites dimensions et, si le profil de la plage vers le largeprésente une pente abrupte, il est nécessaire   dtinterca-   ler plusieurs;. éléments A' de plus grande dimension entre les éléments A.

   La longueur; des éléments à utiliser est détermi- née par la longueur de   l'épi,   par l'angle ,d'inclinaison du profil de la plage ou analogue vers le large et par   l'aile        d'inclinaison désiré à établir par l'utilisation du brise- lames. La longueur de ce dernier doit être telle qu'il inter- cepte le courant   littoral;'étant   entendu que ce courant cir- cule vers le large et parallèlement au rivage. 



   Comme indiqué, la figure 1 illustre une forme d'exé cution, dans laquelle le profil de la plage vers le large peut être considéré comme étant à pente douce et tous les   élé@   ments   d'épi A   sont identiques.   L'épi   ou brise-lames est con- stitué du bloc de base B, qui est construit en béton dans 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 une zone stabilisée de la plage. La face extérieure du bloc B est inclinée suivant un angle   d'environ   50 degrés et, pen- dant la formation du bloc, des moyens d'espacement ou dtécar- tement, tels que des nervures R, sont formés, ces moyens s'étendant transversalement à la face inclinée du bloc B. 



  Des saillies similaires aux saillies 5 sont moulées sous for- me de prolongements extérieurs des nervures d'écartement R et dans chaque saillie du   bloc B   et des éléments d'ópi A sont noyées une ou plusieurs barres ou broches d'ancrage en acier 7, qui s'étendent vers l'extérieur sur une distance   d'environ  un pied et servent à l'usage décrit plus loin. 



   La   nervure 4   est prévue à la base de la hauteur verticale de la pièce 1 et est de niveau avec le bord infé- rieur, de façon à   augmenter   la section de la base et la sta-   bilité     de.l'élément.   Les nervures 3 se trouvent plus près du bord inférieur de la pièce 1 que de la partie supérieure de celle-ci, de façon que le centre de gravité de l'élément d'épi soit bas, en sorte que les éléments   d'épi   ont une ten- dance normale à tomber vers l'arrière, lorsqu'ils sont écar- tés de la.

   verticale-'dans une direction allant en s'éloignant des nervures   d'écartement.   Lorsqu'on connaît l'angle d'incli- naison ou de pente du profil de la plage ou du rivage vers le large,   l'épi   ou brise-lame s de la figure   1, - après   montage in situ du bloc de base B, est aisément assemblé en faisant usage d'une grue mobile. Les éléments dtépi individuel pèsent environ 3.000 livres anglaises, lorsqu'ils sont en béton. 



  Des crochets de levage appropriés, tels que ceux indiqués en 8, sont prévus pour lever chaque   élément.     L'élément   est levé par la grue, amené en place au voisinage de labase de la partie inclinée du bloc de base et ensuite rabattu vers l'ar- rière contre le bloc de base. Etant   donné   que les trous ou 
 EMI12.1 
 ouvertures du premier clément d'épi présentent vcrticrll'-'1'10ni 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 une longueur supérieure à la longueur verticale des saillies du bloc de base, le premier élément peut glisser vers le bas, jusqu'à ce que sa base soit stabilisée.

   Après là mise en pla- ce du premier élément d'épi contre le bloc de base, les bro- ches saillantes 7 sont repliées vers le haut ou latéralement, de façon à empêcher   que.l'eau   ou   levagues   déplacent l'élé- ment d'épi vers la mer à partir du bloc de base.

   Le second élément d'épi et les éléments d'épi suivant sont/similaire- ment amenés en place et leurs broches 7 sont rabattues, de façon à empêcher tout déplacement vers l'extérieur des élé- ments l'un par rapport à   l'autre.   Comme indiqué plus haut, grâce à la section plus grande des trous 6, par rapport à celle des sallies 5, chaque élément   d tépi   peut se déplacer par rapport à l'élément adjacent en directions verticale et latérale, dans une certaine mesure, jusqu'à ce que les élé- ments d'épi s'adaptent ou s'ajustent par eux-mêmes et soient stabilisés   #   Cette mobilité des éléments d'épi l'un par rap- port à l'autre est également importante,

   en ce sens qu'elle minimise le choc'ou l'impact des vagues de grand-largue 
Lorsque le nombre voulu d'éléments d'épi a été mis en place, de façon que l'épi ou brise-lames s'étende vers la mer sur la distance requise, une pièce d'extrémité C est mise en place. Cette pièce d'extrémité est plane sur ses deux fa- ces et présente en plan la même forme que les autres éléments 
A et A', tandis qu'elle présente également des trous 9,dont la section est raisonnablement voisine de celle des saillies 
5. Les barres ou broches en acier 7 sont déformées pour main- tenir la pièce d'extrémité en place. La pièce d'extrémité      présente une face inclinée pour faire front aux vagues.

   Comme le montre la figure 1, la perméabilité de l'épi augmente, de manière variable, de la base à la partie supérieure de celui- ci, à cause de l'écartement entre les nervures 2, 3 et 4 et, 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 au cours du temps, la matière qui accompagne le courant littoral et la matière du fond de la mer remplira les espa- ces ménagés dans l'épi, tandis que de la matière se déposera des deux côtés de   celui-ci .   



   La figure 6 montre, en perspective, l'épi ou bri- se-lames selon la figure.1 et indique l'action des vagues de grand-largue, en ce qui concerne la forme de l'épi. Comme on l'a signalé, chaque élément d'épi A présente un bord   laéral   ,incliné 10, en sorte qu'une vague oblique et se déplaçant dans la direction de la flèche W heurtera le bord de chaque plaque, en 11, le courant d'eau étant ainsi amené à se scin- der de manière à longer la face 12 de chaque élément et à passer derrière celui-ci, en venant ensuite frapper la face 
12 de l'élément adjacent, où le courant est à nouveau scindé de façon à ne pas traverser l'épi.

   Cette action réduit l'ef- fet de choc d'une vague de   grand-largue.   Par ailleurs, étant donné que l'élément d'épi présente, lorsqu'il est en béton, un certain degré de flexibilité, il peut subir une déforma- tion dans une mesure limitée sous l'effet des chocs et   reve-   nir ensuite à sa forme'normale, sans formation de fissures 'et exposition des armatures en acier noyées dans les élé- ments.   L'effet,   abrasif résultant de l'action des vagues est' réduit à un minimum, lorsqu'on utilise des plaques ou élé- ments d'épi en béton précontraint ou à-forte résistance . 



   La figure 7 illustre, en perspective, un épi ou brise-lames formé à l'aided'éléments présentant la forme modifiée montrée aux figures   4   et 5. Dans ces dernières fi-   gures,   l'élément est constitué par une pièce 13 en forme de plaque, qui présente une épaisseur propre à lui donner la résistance requise. Sur une face de la pièce 13 sont prévues des nervures d'écartement 14, 15 et   16.   Chaque nervure d'é- 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 cartement présente une ou plusieurs saillies 17 et des barres ou broches en acier   18   s'étendent vers l'extérieur à partir de la face des saillies.

   Les bords latéraux des nervures d'écartement supérieures au moins sont inclinés comme montré en 19 et des rangées de trous 20 sont prévues dans la pièce 
13, ces trous devant coopérer avec les saillies 17, portées par les nervures 14 et 15 d'un élément d'épi adjacent. Dans la partie supérieure de la pièce en   t'orme   de plaque 13 est ménagée une encoche allongée, dont les c8tés 21 sont incli- nés.Comme le montre la figure 7, cette encoche sert à rece- voir une pièce supérieure en béton. A la figure 7, les élé- ments d'épi les plus voisins du bloc de base Bt présentent une apparence, dans laquelle les encoches 21 des éléments successifs sont en alignement.

   Pour le montage de la pièce supérieure, des parties de   moule ou   planches 22 sont fixées aux côtés de   l'épi,   étant entendu que ces planches   s'éten-   dent d'une extrémité à l'autre de   l'épi   et que la zone com- prise entre ces parties 22 est, remplie de béton 23. Si on le désire,   des.armatures   de renforcement appropriées 24 peu- vent être posées dans les encoches.

   Lorsque la pièce supé- rieure a fait prise, on obtient un agencement, dans lequel   Prévue   chaque éléments'adapte effectivement dans une fente/dans le béton de la pièce supérieure, ce qui revient à dire que r les plaques 13 des éléments sont confinées, mais ne sont pas fixées fermement,, à tel point   qu'un   déplacement vers le bas et qu'un faible   déplacement   en direction latérale sont en- core possibles. L'inclinaison des côtés 21 de l'encoche    facilite ce faible mouvement latéral.

   Le côté incliné 19 de chaque bord latéral de la nervure d'écartement 14 permet   d'appliquer les planches ou parties de moule 22 exactement contre les côtés de la nervure d'écartement suivante .Lors 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 de la mise en place des planches 22, une pièce est placée en dessous des encoches 21, de façon à empêcher que le béton s'écoule dans l'espace prévu en dessous de la nervure d'é- cartement supérieure   14.   



   Dans cette forme d'exécution, les barres ou bro- ches 18 sont à nouveau repliées, de façon à solidariser les éléments adjacents l'un de l'autre et une pièce d'extrémité C' est placée au bout de l'épi formé. La pièce supérieure en béton est formée, lorsque   l'épi   a été construit ou monté à la longueur voulue. les planches en bois 22 sont agencées de façon que le béton 23 de la pièce supérieure ne s'étende pas en dessous de la nervure d'écartement supérieure 14. Le bloc de base B' présente une encoche 21t, de façon à ancrer fermement l'ex- trémité intérieure de la pièce supérieure en béton. 



   La figure 8 illustre, en coupe transversale, la relation entre les trous 6 allongés en direction verticale et les saillies 5. Comme montré, les trous prévus dans les éléments des figures 3 et   4     s'étendent   vers le haut à par- tir d'un niveau juste supérieur à celui des nervures   dtécar-          tement   respectives et' pont enmmbre correspondant au nombre de saillies. ,Une seule broche ou barre de retenue 7 ou 18.'' est prévue, sur les dessins, sur chaque saillie. Il va de soi      que deux ou plus de deux broches de ce genre peuvent être repliées de la manière montrée sur les dessins, de façon à empêcher tout mouvement vers l'extérieur des éléments respec- tifs . 



   Les figures 9 et 10 montrent un élément d'épi modi- fié suivant l'invention,   qui peut être   utilisé pour former des épis ou brise-lames tels que ceux montrés à la figure 6 ou à la figure 7, ces épis étant cependant sensiblement im- 'perméables. L'élément d'épi est le même que celui montré aux 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 figures 4 et 5, si ce n'est que l'on prévoit des nervures verticales 25, qui   s'étendent   entre la nervure d'écartement inférieure 16 et la nervure intermédiaire 15, ainsi   qu'entre   cette dernière et la nervure d'écartement   supérieure 14.   Une telle nervure verticale 25 se trouve dans la partie supé- rieure de l'élément et la,

  nervure verticale 25 prévue entre      les nervures d'écartement 15 et 16 peut être disposée entre deux des trois trous représentés . Un épi constitué d'élé- ments, tels que celui représenté à la figure 9, est encore apte à subir, dans la mesure requise, les mouvements   verti-   caux et latéraux nécessaires pour assurer sa stabilisation, .mais cet épi est sensiblement imperméable au courant litto- ral, étant donné que les nervures verticales 25 interdisent un passage direct de l'eau entre les éléments adjacents en direction latérale . 



   Il est clair que des épia devant s'adapter à des conditions fortement variables peuvent être construits à l'aide d'éléments d'épi suivant l'invention. La hauteur   ver..     ticale   des   éléments   d'épi sera évidemment déterminée par les conditions   fond   de la mer vers le large. L'épi ou brise- ,lames estconstitué d'éléments standardisés en une matière structurelle appropriée quelconque.

   Lorsqu'on utilise du béton, comme cela est préférable, l'élément   dpi   complet, y compris les nervures d'écartement et les saillies, peut être moulé en une seule opération, ou bien, si on le désire, les nervures d'écartement avec leurs saillies peuvent 8tre fabriquées séparément et soit boulonnées à des éléments préformés en forme de plaque, soit noyées dans ces éléments, pendant le moulage de   ceux-ci .   Lorsque les diverses par- ties composantes sont en bois, elles sont évidemment bou-   lonnées   l'une à lautre et renforcées selon les   besoins ..   

 <Desc/Clms Page number 18> 

 



   Il est également à noter que les variations dans la pente du profil de la plage vers le large peuvent être contrecarrées en augmentant ou en diminuant la distance sur laquelle les nervures d'écartement individuelles s'étendent vers l'extérieur de l'élément, de façon qu'en des endroits choisis un élément   dtépi.puisse   être écarté davantage de l'élément adjacent à la partie supérieure qu'à la partie inférieure, en sorte que l'élément mentionné en premier lieu possède une stabilité plus grande. Comme indiqué   précédem-   ment, dans les cas de grands changements de la pente du pro, fil, la dimension des plaques est, de préférence, augmentée proportiounellement, de façon à satisfaire aux conditions de pente.

   Si les conditions exigent une perméabilité plus grande ou moins grande dans l'épi, les nervures d'écartement peuvent être agrandies ou diminuées en hauteur et/ou largeur comme on le désire. Au surplus, il est aisément possible d'augmenter la longueur des épis suivant l'invention, lors- qu'ils sont en usage, si les conditions   l'exigent,   simple- ment en enlevant la pièce d'extrémité du bout de l'épi et en ajoutant,un nombré désiré quelconque d'éléments d'épi      additionnels. Si on le désire, il est également possible de former   des zones,   qui sont entièrement ou partiellement en- tourées par une pluralité d'épis suivant la présente inven- r tion, ces divers épis définissant la zone à entourer. 



   Il est particulièrement à noter qu'un épi ou brise lames construit conformément à l'invention ne requiert pas l'utilisation de pieux ou toute autre reprise de fondations. 



   En conséquence, le temps nécessaire pour monter un épi est réduit à un minimum, ce qui réduit sensiblement les frais d'installation. Lorsque les épis sont constitués d'éléments en béton précontraint ou en béton à haute résistance, qui résiste à l'abrasion, la durée de vie de l'épi est accrue 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 dans une mesure substantielle, tandis que les frais d'entre- tien sont réduits à un minimum 1. 



   REVENDICATIONS.- 
1.- Elément d'épi constitué par une pièce en forme de plaque   présentant   une, pluralité de saillies à épaulements      espacées l'une de l'autre et s'étendant vers l'extérieur sur une face de la pièce, et un nombre correspondant de trous traversant la dite'pièce, ces trous présentant une section supérieure à celle des parties des saillies situées à l'extérieur des épaulements et étant disposés et agencés, de façon à permettre aux saillies d'un élément de pénétrer dans les trous correspondants   d'un   autre élément similaire placé contre l'élément mentionné en premier lieu.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "IMPROVEMENTS IN CONSTRUCTION DtEPIS," .-

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The present invention relates to improvements in the construction of groynes or breakwaters intended to be erected on beaches, with a view to combating coastal erosion due to the tide, as well as to elements for forming such ears.



   The study of the effect of waves and the ocean has been developed to such an extent that it has proved important to combat coastal erosion due to the tide, that is to say by reducing the effect of waves on the beach, either by intercepting or combating the shoreline current of wave-displaced material, so as to deposit that material on the beach in a controlled manner, rather than allowing it to simply settle under the influence combined ebb and flow and the shape of the coastline.



   Groynes constructed to combat or control erosion were usually obtained by driving in a. large number of piles or pillars in the beach, then by raising between these piles or pillars walls extending towards the sea, these walls thus forming a generally rigid and impermeable structure - acting in the manner of a breakwater, against which the material carried by the water of the tide is piled up or accumulated, on one side of said walls, according to the direction of the tide in a given place. Due to their rigidity, these breakwaters tend to deteriorate quickly and break apart under the impact of the waves, while each breakwater must be constructed separately in accordance with the contour of the coastline. .



   The present invention relates to an improved cob or breaker, consisting of a plurality of elements

 <Desc / Clms Page number 3>

 herringbone of simple construction, which does not require the sinking of a series of piles or pillars and the constituent elements of which are liable to undergo a relative movement with respect to each other, of so as to reduce the destructive effect of waves on these elements.



   The present invention therefore relates to a herringbone element comprising a plate-shaped piece having a plurality of shoulder projections spaced apart from each other and extending towards the side. outside with respect to a face of said part, as well as a corresponding number of holes, these holes having a section greater than that of the parts of the aforementioned sdllies, located on the outside of the shoulders presented by these projections and being so arranged and arranged as to allow the protrusions of one element to penetrate the corresponding openings of another similar element placed against the first mentioned element.



   The invention also relates to a herringbone comprising a plurality of herringbone elements, as defined above, placed contiguously to one another and inclined towards the rear with respect to the sea, the protrusions at shoulders of a penetrating element, in the corresponding openings of an adjacent element, so as to keep these elements apart from one another, while allowing them to move with respect to one another. 'other.



   The ear elements according to the present invention can, for example, be made of wood or steel, although it is preferred to make them in concrete, for example in reinforced or prestressed concrete. These elements consist of a plate-like part, which can take various shapes. However, it is preferred that this part has side edges which converge, in general, upwards.

 <Desc / Clms Page number 4>

 edges can be straight or curved. The parts in question may, for example, assume a generally triangular shape or may have a vertex or a flattened top surface, so as to affect a truncated shape.

   It has been found that ears formed from elements having such side edges converging upwards offer adequate resistance to the impact of lateral or oblique waves, while at the same time the ears formed from such elements have a receding face on the side. the path of waves coming from any direction '.



   The aforementioned shoulder protrusions are preferably distributed over one face of the plate-shaped part in two or more rows vertically spaced apart from each other and it is preferred to provide a row of protrusions at the same time. shoulders along the base of the workpiece. me of plate, this row then serving not -only to support an adjacent element, but also to form a base in the general shape of!, by which the element can be supported in sand or other material of the beach, where a groyne or breaker is necessary. In general, it is desirable; that, in this row) of. , base, the shoulders extend over the entire dargeur of 1, ', element, so as to form a suitable support for it.



   In a preferred form of construction of a herringbone element according to the invention, a plurality of. ribs extending transversely on the plate-shaped pieces, the protrusions extending outwardly of the ribs so that the edge of the ribs forms a shoulder on each side. protrusions, when the latter are engaged in the corresponding holes of an adjacent element.

   The height of said ribs relative to the face of the part in the form of a plate therefore determines the spacing between the elements of an assembled ear.,

 <Desc / Clms Page number 5>

 
The projections and their corresponding holes are preferably of similar shape, but of different dimensions, these projections always having a section smaller than that of the corresponding hole, so as to allow relative movement between the elements constituting the 'assembled, not only to facilitate the assembly thereof, but also to make it possible to resist the shock of the waves more effectively. The dimensions are preferably such that the adjacent elements can undergo relative movement both in the lateral direction and in the vertical direction.



   Means are preferably provided to allow the adjacent elements to be freely connected to one another, so as to prevent any tendency of the elements to become detached from one another, . These means may, for example, be constituted by deformable steel or iron pins, extending from protrusions of the element and arranged to extend through corresponding openings made in the element. adjacent member, to then be folded into a locking position against the face of said adjacent member.



   Forced ears of a plurality of elements as described above are permeable to the coastal current, because the elements are: separated from each other and, the sand or other matter carried by the tide is at even to pass through these elements apart from each other. It is preferred that the "permeability" of these cobs increase from the base to the upper part thereof. This can be achieved by causing the vertical spacing between the transverse rows of projections to increase from the base or lower part of the element towards its upper part.



   However, when a substantially impermeable groin

 <Desc / Clms Page number 6>

 is necessary, it is possible to provide ear elements according to the invention, having one or more ribs extending from the upper part to the lower part of the face of the element having the projections in question directed outwards, these ribs having the same height from the face of the element as the shoulders provided on the protrusions, so that, when a spike is formed from such elements, there is substantially no free passage between ' the ele-. ments, through which matter can pass.



   As mentioned above, the ears according to the invention are formed of a plurality of ear elements, placed parallel to one another, spaced apart from each other and inclined towards the rear in relation to the sea.



   The elements of any groyne according to the invention may have different heights or may have the same height depending on the contour or the slope of the profile of the beach directed towards the sea. In the case of such a shallowly inclined profile, the elements could all have substantially the same height and the top line of the groyne will extend more or less parallel to the slope line of the beach. The fact that the groyne can be permeable allows for variable control over the interception of coastal currents.



   It goes without saying that usually the ears according to the invention will be used for the establishment of a network. or a set of ears that is to say that one will provide a series of ears along a coast line, these ears extending in the water being generally parallel to each other. 'other. This is obviously the most desirable aspect of a large scale coastal erosion control system.

   However, the present invention provides low cost cob member which can be easily handled.

 <Desc / Clms Page number 7>

 pulés and which are ideally suited for purchase by private beach owners or by municipal companies or bodies or the like in charge of beach service, so that they can immediately resolve erosion problems.



   In order for the invention to be fully understood, some preferred embodiments of the invention will now be described, by way of example only, with reference to the accompanying drawings, in which: - Figure 1 is a sectional view a sea beach having a profile slightly inclined towards the sea and showing a groyne or breakwater according to the invention mounted on this beach; - Figure 2 is a view similar to that of Figure 1, but illustrating a groyne built on a sea beach having a more irregular profile towards the sea;

   - Figure 3 is a perspective view of one form of ear element according to the invention, intended for use in the construction of the ears shown in Figures 1 and 2, this figure 3 illustrating the enlargement which can be given to an element, so as to adapt it to the irregularities' of a profile of ,, beach towards the sea; Figure 4 is a front elevational view of a modified form of a herringbone element according to the invention; Figure 5: is a section taken on line 5-5 of Figure 4; - Figure 6 is a perspective view of an ear of the type shown in Figure 1;

     - Figure 7 is a view similar to that of Figure 6, but illustrating a spike made up of elements such as that shown in Figure 4 and illustrating, moreover, fragmentarily the stages of application of a top piece on the cob;

 <Desc / Clms Page number 8>

 FIG. 8 is a fragmentary vertical section showing the upper parts of two adjacent elements of the type shown in FIG. 3, when mounted in a groyne; FIG. 9 is a perspective view of a herringbone element of the type shown in FIG. 4, modified so as to constitute part of a substantially impermeable herringbone, and FIG. 10 is a transverse view following line 10-10 of Figure 9.



     A groyne or breakwater according to the present invention consists of a series of groyne elements A placed one behind the other and extending towards the sea. In FIG. 1, the profile of the beach is tilted slightly outward, so that all the elements A have approximately the same height. During the construction of the groyne, a base block is embedded in the embankment or in the beach and is suitably anchored above the high water mark. The basic structure is preferably a cast block.
B in concrete.

   However, it is possible to assemble the elements of epi A, in the form of an extension or spur, directed towards the sea, of a rock * The base block B constitutes a suitable initial support and the various The elements are then arranged one behind the other, extending out to sea from the base block. When the groyne extends over: a sufficient distance to intercept the coastal currents, an end block ± is placed In plan, this end block C is similar to the plane of the elements of groyne A. Each element comprises dea means which can cooperate with the following elements so as to prevent any displacement of the element towards the exterior.

   The groynes and the groynes or breakwaters illustrated in the drawings are made of concrete, but the invention is not

 <Desc / Clms Page number 9>

 limited to that particular material, any suitable material that may be used. The groynes of Figures 1 and 2 consist of elements such as that shown in Figure 3. The groyne or breakwater element of Figure 3 comprises a part 1 in the form of a plate, which has three ribs. transverse spacing 2, 3 and 4. The rib 4 constitutes a foot or a base for the part 1.

   The spacer ribs extend outwardly from only one side of the part 1 and have projections 5, which extend outwardly from the ribs, which thus form shoulders on either side of the projections . Part 1 also presents a plurality of holes 6 passing through it.

   These holes have a section greater than that of the protrusions 5, so that when the successive elements are assembled as shown in Figures 1 and 2, the protrusions fit freely into the holes, so that one element can move both vertically and laterally with respect to adjacent elements and this freedom of movement is such that a slight tilting movement of one element relative to another is permitted. Figure 3 shows, in phantom, an enlargement of the element, which is used to constitute the 'elements A' of figure 2, in cases where the profile, from the beach to the sea is irregular.



  The larger element has one or more ribs 4 'in addition to ribs 2, 3 and 4.



   It should be noted that the elements of groynes or of breakwaters represented are not drawn with the exact proportions, the dimensions of the ribs, spacing and the wing. lees and overall dimensions as well as the thickness of the elements which may vary according to requirements. In a practical embodiment of a groyne or breakwater element

 <Desc / Clms Page number 10>

 constructed of concrete, the plate-shaped piece is 9 feet long from its top to its bottom while its sides converge upward from a base having a width of 8 feet, the ribs 2,
3 and 4 extending outward from a face of the work for a distance of approximately 12 inches.

   These ribs are approximately 9 inches thick and the protrusions
5 will therefore have approximately 9 inches in the vertical direction and 6 inches in width. The holes 6 in the plate are approximately 27 inches long (in vertical direction) and 9 inches wide.

   A hole 6 is provided for each projection extending from the ribs and the holes are vertically aligned with; the protrusions, so that when one element is placed against the next, the first-mentioned element sets freely on the protrusions of the previous element. The difference between the dimensions of the protrusions and the holes gives an arrangement, in which one element can slide a distance of 19 inches, in a vertical direction with respect to the other element, while a lateral offset of 3 inches is possible. The base of the element has an area that is 8 feet wide.

   When the plate-shaped part is constructed to have a thickness of about 3 inches, the lower part of the element is obtained a support base of a width of about 15 inches. The total weight of the groyne or breakwater element is about 3,000 free English and the base dimensions of 8 feet by 18 inches give approximately a base section of 10 square feet. for the support of the element on the ground. A heavy element
3,000 English pounds and having a base of 10 sq. Ft., Res can be supported by an underlying base material of 300 pounds per square foot. Thus, elements of this type

 <Desc / Clms Page number 11>

 can be supported by most materials found on beaches or the like.

   Since the groyne, according to Figures 1 and 2 is of the permeable type, the material, carried along by the currents, passes through the groyne and is deposited hydraulically, so that the resistance of the base material or underlying increases.



    ,.



   It should also be noted that the sliding movement of the elements relative to each other facilitates their self-adaptation to the slope of the profile of the beach towards the width and to the irregularities occurring in the materials. beach basics and. underwater basics.



   As indicated, the invention is aimed at the construction of elements of different dimensions, both as regards their vertical dimension and their base width. However, in these elements, the angle of inclination of the sides is the same. Thus, under certain conditions, as shown in Fig. 2, a groyne requires a number of small-sized elements A and, if the profile of the beach towards the sea has a steep slope, it is necessary to insert several ;. elements A 'of greater dimension between the elements A.

   The length; of the elements to be used is determined by the length of the spike, by the angle, inclination of the profile of the beach or the like towards the open sea and by the wing inclination desired to be established by the use of the breakwater. The length of the latter must be such that it intercepts the littoral current; it being understood that this current circulates towards the open sea and parallel to the shore.



   As indicated, FIG. 1 illustrates one embodiment, in which the profile of the beach towards the sea can be considered to be gently sloping and all the ear elements A are identical. The groyne or breakwater is made up of the base block B, which is constructed of concrete in

 <Desc / Clms Page number 12>

 a stabilized area of the beach. The outer face of the block B is inclined at an angle of about 50 degrees and, during the formation of the block, spacing or separation means, such as ribs R, are formed, these means extending transversely to the inclined face of block B.



  Protrusions similar to the protrusions 5 are molded in the form of external extensions of the spacer ribs R and in each protrusion of the block B and the ópi elements A are embedded one or more steel anchoring bars or pins 7, which extend outward for a distance of about one foot and serve the purpose described below.



   The rib 4 is provided at the base of the vertical height of the part 1 and is level with the lower edge, so as to increase the section of the base and the stability of the element. The ribs 3 are located closer to the lower edge of the part 1 than to the upper part of the latter, so that the center of gravity of the ear element is low, so that the ear elements have a normal tendency to fall backwards when they are away from the.

   vertical - in a direction away from the spacer ribs. When we know the angle of inclination or slope of the profile of the beach or the shore towards the open sea, the groyne or breakwater s in figure 1, - after in situ assembly of the base block B , is easily assembled using a mobile crane. Individual epi units weigh approximately 3,000 British pounds when made of concrete.



  Appropriate lifting hooks, such as those indicated in 8, are provided to lift each element. The element is lifted by the crane, brought into place in the vicinity of the base of the inclined part of the base block and then folded back against the base block. Since the holes or
 EMI12.1
 openings of the first clement of ear present vcrticrll '-' 1'10ni

 <Desc / Clms Page number 13>

 a length greater than the vertical length of the protrusions of the base block, the first element can slide downwards, until its base is stabilized.

   After the first ear member has been placed against the base block, the protruding pins 7 are bent up or sideways, so as to prevent water or waves from moving the item. groyne towards the sea from the base block.

   The second ear element and the following ear elements are / similarly brought into place and their pins 7 are folded back, so as to prevent any outward displacement of the elements relative to one another. other. As indicated above, thanks to the larger section of the holes 6, compared to that of the sallies 5, each tepi element can move relative to the adjacent element in vertical and lateral directions, to a certain extent, up to that the ear elements adapt or adjust themselves and are stabilized # This mobility of the ear elements relative to each other is also important,

   in that it minimizes the shock 'or the impact of wide-reach waves
When the desired number of groyne elements has been placed so that the groyne or breakwater extends towards the sea for the required distance, an end piece C is put in place. This end piece is flat on both sides and has the same shape in plan as the other elements.
A and A ', while it also has holes 9, the section of which is reasonably close to that of the projections
5. The steel bars or pins 7 are deformed to hold the end piece in place. The end piece has an inclined face to face the waves.

   As shown in Figure 1, the permeability of the ear increases, in a variable manner, from the base to the upper part of the latter, due to the spacing between the ribs 2, 3 and 4 and,

 <Desc / Clms Page number 14>

 over time, the material that accompanies the coastal current and the material from the seabed will fill the spaces in the ear, while material will settle on both sides of it.



   Figure 6 shows, in perspective, the spike or breakwater according to Fig. 1 and indicates the action of the wide-reach waves, as regards the shape of the spike. As has been pointed out, each ear element A has a lateral, inclined edge 10, so that an oblique wave and moving in the direction of the arrow W will strike the edge of each plate, at 11, the current of water being thus caused to split so as to run along the face 12 of each element and to pass behind the latter, then striking the face
12 of the adjacent element, where the current is again split so as not to cross the ear.

   This action reduces the shock effect of a wide-reach wave. On the other hand, since the ear element exhibits a certain degree of flexibility when it is made of concrete, it can undergo deformation to a limited extent under the effect of impact and then revert to its 'normal shape, without the formation of cracks' and exposure of the steel reinforcement embedded in the elements. The abrasive effect resulting from wave action is reduced to a minimum when using prestressed or high strength concrete slabs or groynes.



   FIG. 7 illustrates, in perspective, a groyne or breakwater formed with the aid of elements having the modified form shown in FIGS. 4 and 5. In these latter figures, the element consists of a part 13 in the form of plate, which has a thickness suitable for giving it the required resistance. On one side of the part 13 are provided spacer ribs 14, 15 and 16. Each spacer rib

 <Desc / Clms Page number 15>

 The casing has one or more protrusions 17 and steel bars or pins 18 extend outwardly from the face of the protrusions.

   The side edges of at least the upper spacer ribs are inclined as shown at 19 and rows of holes 20 are provided in the part.
13, these holes having to cooperate with the projections 17, carried by the ribs 14 and 15 of an adjacent ear element. In the upper part of the plate-shaped piece 13 is formed an elongated notch, the sides 21 of which are inclined. As shown in FIG. 7, this notch serves to receive an upper concrete piece. In FIG. 7, the ear elements closest to the base block Bt have an appearance, in which the notches 21 of the successive elements are in alignment.

   For mounting the top piece, mold parts or boards 22 are attached to the sides of the cob, it being understood that these boards extend from one end of the cob to the other and that the area between these parts 22 is filled with concrete 23. If desired, suitable reinforcing bars 24 can be laid in the notches.

   When the upper part has taken hold, an arrangement is obtained, in which provided each element effectively fits in a slot / in the concrete of the upper part, which amounts to saying that the plates 13 of the elements are confined, but are not fixed firmly, so that downward displacement and little lateral displacement are still possible. The inclination of the sides 21 of the notch facilitates this slight lateral movement.

   The inclined side 19 of each lateral edge of the spacer rib 14 allows the planks or mold parts 22 to be applied exactly against the sides of the next spacer rib.

 <Desc / Clms Page number 16>

 of the installation of the boards 22, a part is placed below the notches 21, so as to prevent the concrete from flowing into the space provided below the upper spacer rib 14.



   In this embodiment, the bars or pins 18 are folded again, so as to secure the adjacent elements to one another and an end piece C 'is placed at the end of the spike formed. . The top concrete piece is formed when the groyne has been constructed or mounted to the desired length. the wooden planks 22 are arranged so that the concrete 23 of the upper part does not extend below the upper spacer rib 14. The base block B 'has a notch 21t, so as to firmly anchor the 'inner end of the upper concrete part.



   Figure 8 illustrates, in cross section, the relationship between the vertically elongated holes 6 and the protrusions 5. As shown, the holes provided in the elements of Figures 3 and 4 extend upwardly from. a level just higher than that of the respective spacer ribs and the embedded bridge corresponding to the number of projections. , A single pin or retaining bar 7 or 18. '' is provided, in the drawings, on each projection. It goes without saying that two or more such pins can be folded back in the manner shown in the drawings, so as to prevent outward movement of the respective elements.



   Figures 9 and 10 show a modified groyne element according to the invention which can be used to form groynes or breakwaters such as those shown in figure 6 or figure 7, these groynes being however substantially impermeable. The ear element is the same as that shown to

 <Desc / Clms Page number 17>

 Figures 4 and 5, except that vertical ribs 25 are provided, which extend between the lower spacer rib 16 and the intermediate rib 15, as well as between the latter and the spacer rib upper 14. Such a vertical rib 25 is located in the upper part of the element and

  vertical rib 25 provided between the spacer ribs 15 and 16 can be arranged between two of the three holes shown. An ear made up of elements, such as that shown in FIG. 9, is still able to undergo, to the extent required, the vertical and lateral movements necessary to ensure its stabilization, but this ear is substantially impermeable to water. coastal current, since the vertical ribs 25 prevent a direct passage of water between adjacent elements in a lateral direction.



   It is clear that groynes having to adapt to highly variable conditions can be constructed using groyne elements according to the invention. The vertical height of the ear elements will obviously be determined by the seabed conditions offshore. The groyne or breakwater is made up of standardized elements of any suitable structural material.

   When concrete is used, as is preferred, the entire dpi element, including spacer ribs and protrusions, can be cast in one operation, or, if desired, the spacer ribs. with their protrusions can 8tre manufactured separately and either bolted to preformed plate-shaped elements, or embedded in these elements, during the molding thereof. When the various component parts are made of wood, they are obviously bolted to each other and reinforced as required.

 <Desc / Clms Page number 18>

 



   It should also be noted that variations in the slope of the profile of the beach to the sea can be counteracted by increasing or decreasing the distance the individual spacer ribs extend outward from the element, from so that at selected places an epi element can be moved further away from the element adjacent to the upper part than to the lower part, so that the first mentioned element has greater stability. As noted above, in cases of large changes in the slope of the wire, the size of the plates is preferably increased proportionally, so as to meet the slope conditions.

   If conditions require greater or lesser permeability in the cob, the spacer ribs may be made larger or smaller in height and / or width as desired. Moreover, it is easily possible to increase the length of the ears according to the invention, when they are in use, if the conditions so require, simply by removing the end piece from the end of the rod. cob and adding any desired number of additional cob elements. If desired, it is also possible to form zones, which are entirely or partially surrounded by a plurality of ears according to the present invention, these various ears defining the zone to be surrounded.



   It should be noted in particular that a groyne or breakwater constructed in accordance with the invention does not require the use of piles or any other recovery of foundations.



   As a result, the time required to assemble a groyne is reduced to a minimum, which significantly reduces installation costs. When the groynes are made from pre-stressed concrete or high-strength concrete, which resists abrasion, the lifespan of the grouser is increased

 <Desc / Clms Page number 19>

 to a substantial extent, while maintenance costs are reduced to a minimum 1.



   CLAIMS.-
1.- Ear element consisting of a plate-shaped part having a plurality of projections with shoulders spaced from one another and extending outwardly on one face of the part, and a corresponding number of holes passing through said part, these holes having a section greater than that of the parts of the projections situated outside the shoulders and being arranged and arranged, so as to allow the projections of an element to penetrate into the corresponding holes of 'another similar element placed against the first mentioned element.


    

Claims (1)

2.- Elément d'épi suivant la revendication 1, présentant des bords latéraux convergeant de manière géné- rale vers le haut . 2. A cob element according to claim 1, having side edges converging generally upwards. 3.- Elément d'épi suivant la revendication 2, présentant une,.forme sensiblement triangulaire . 3. A cob element according to claim 2, having a substantially triangular .form. 4.- Elément d'épi suivant la revendication 2, présentant une- surface, supérieure plane . 4. A cob element according to claim 2, having a planar upper surface. 5.- Elément d'épi suivant l'un ou l'autre des re- vendications 2 à'4, dans lequel une encoche s'étendant vers le bas est crmée dans la partie supérieure de la pièce en forme de plaque .; 6.- Elément d'épi suivant l'une ou l'autre des re- vendications précédentes, dans lequel la. pièce en forme de plaque présente une pluralité'de nervures espacées vertica lement l'une de l'autre et s'étendant vers l'extérieur à partir d'une face de la pièce, les saillies précitées s'é- tendant vers l'extérieur à partir desdites nervures . <Desc/Clms Page number 20> 5. A herringbone element according to either of claims 2 to 4, in which a downwardly extending notch is formed in the upper part of the plate-shaped piece. 6.- Ear element according to one or other of the preceding claims, in which the. A plate-shaped piece has a plurality of ribs vertically spaced apart and extending outwardly from one face of the piece, the aforesaid protrusions extending inwardly. exterior from said ribs. <Desc / Clms Page number 20> 7.- Elément d'épi suivant la revendication 6,com- portant au moins trois nervures espacées verticalement et s'étendant en travers de la pièce en forme de plaque, une de ces nervures s'étendant le long du bord inférieur de cette pièce et servant de base pour l'élément . 7. A cob element according to claim 6, comprising at least three vertically spaced ribs extending across the plate-shaped part, one of these ribs extending along the lower edge of this part. and serving as the basis for the element. $.¯ Elément d'épi suivant la revendication 7, dans lequel l'écartement entre nervures adjacentes augmente de la partie inférieure vers la partie supérieure de l'élément. $ .¯ A cob member according to claim 7, wherein the spacing between adjacent ribs increases from the bottom to the top of the member. 9.-Elément d'épi suivant l'une ou l'autre des re- vendications précédentes, portant des moyens pour assujettir l'élément à un élément adjacent . 9.-Ear element according to either of the preceding claims, carrying means for securing the element to an adjacent element. 10.- Elément d'épi suivant la revendication 9, dant lequel des moyens précités sont constitués par des broches ou barres déformables s'étendant vers l'extérieur desdites saillies et destinées à être déformées, pour assujettir l'é- lément à un élément adjacent. ll.- Elément d'épi suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, dans lequel les trous et les saillies sont de section rectangulaire . 10. A cob element according to claim 9, in which the aforesaid means are constituted by deformable pins or bars extending outwardly from said projections and intended to be deformed, to secure the element to an element. adjacent. 11. A cob element according to any one of the preceding claims, in which the holes and the projections are of rectangular section. 12.- Elément d'épi suivant l'une ou l'autre des EMI20.1 revendications-précédèees,, dans lequel les trous sont allom gés dans une direction verticale, de manière à fournir un jeu dans une direction verticale peur la saillie d'un élément adjacent, ce jeu étant grand en comparaison du jeu latéral entre la saillie et le:-trou.* 13.- Elément'd'épi suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, dans lequel la pièce en forme de plaque,présente une ou plusieurs nervures s'étendant de sa partie supérieure à sa partie inférieure ces nervures s'étendant vers l'extérieur de la pièce susdite sensiblement sur la même distance que les épaulements desdites saillies. 12.- Ear element according to one or other of the EMI20.1 preceding claims, wherein the holes are allom gated in a vertical direction, so as to provide clearance in a vertical direction for the protrusion of an adjacent member, this clearance being large in comparison to the lateral clearance between the protrusion and the :-hole.* 13.- Element'd'epi according to either of the preceding claims, wherein the plate-shaped piece has one or more ribs extending from its upper part to its lower part these ribs extending towards the outside of the aforesaid part substantially over the same distance as the shoulders of said projections. 14. - Elément d'épi, en substance, tel que décrit en référence aux figures 3,4,5,8,9 et 10 des dessins ci- <Desc/Clms Page number 21> annexés. 14. - Ear element, in substance, as described with reference to Figures 3, 4, 5, 8, 9 and 10 of the drawings below. <Desc / Clms Page number 21> annexed. 15.- Epi ou brise-lames, comprenant une pluralité d'éléments d'épi suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, disposés contigüment l'un à l'autre et inclinés vers l'arrière par rapport à la mer, les saillies à épaule- ments d'un élément entrant dans les trous correspondants d'un élément adjacent, de façon à écarter ces éléments l'un de l'autre, tout en permettant à ces éléments de se mouvoir l'un par rapport à l'autre . 15.- Groyne or breakwater, comprising a plurality of groyne elements according to one or the other of the preceding claims, arranged contiguously to one another and inclined towards the rear with respect to the sea , the shouldered projections of an element entering the corresponding holes of an adjacent element, so as to separate these elements from one another, while allowing these elements to move relative to one another. to the other . 16.- Epi suivant la revendication 15, dans lequel les éléments sont a ssemblés, de façon que leurs saillies soient dirigées vers la mer. 16. A groyne according to claim 15, wherein the elements are ssembled, so that their projections are directed towards the sea. 17.- Epi suivant l'une ou l'autre des revendication! 15 et 16, dans lequel tous les éléments d'épi sont de forme similaire . EMI21.1 17.- Epi according to one or the other of the claims! 15 and 16, in which all the ear elements are of similar shape. EMI21.1 18.':" Epi suivant l'une ou l'autre desrevendications 15 à 17, dans lequel une nièce en béton s'étend par dessus les parties supérieures des éléments . 18. ': "Epi according to either of claims 15 to 17, in which a concrete niece extends over the upper parts of the elements. 19. - Epi ou brise-lames, en substance, tel que décrit en référence aux'figures 1, 2. 6 et 7 des dessins ci-annexés . 19. - Groyne or breakwater, in substance, as described with reference aux'figures 1, 2. 6 and 7 of the accompanying drawings.
BE539813D BE539813A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE539813A true BE539813A (en)

Family

ID=169383

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE539813D BE539813A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE539813A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0434521B1 (en) High water spillway for barriers and similar works
FR2557172A1 (en) PREFABRICATED CIVIL ENGINEERING STRUCTURE, APPLICATION TO THE CONSTRUCTION OF A STRUCTURE AND STRUCTURE THEREOF
EP1877625A1 (en) Elongated device for maritime and waterway planning and production method thereof
US5899632A (en) Beach restoration structure and method
EP0028558B1 (en) Method of improving the sliding resistance of a civil engineering construction and its foundation
US5499891A (en) Earth-retaining module and system
FR2476712A1 (en) Triangular cross section hollow groyne - has sets of three rectangular section sparred beams to build triangular frame
BE539813A (en)
FR2702784A1 (en) Element for constructing a retaining construction, and retaining wall
FR2651258A1 (en) Omega-shaped construction element intended mainly for supporting earth masses
EP2317014A1 (en) Set for building a construction and gabion for this set
EP1165894B1 (en) Artificial block with rough surface
KR20160004535A (en) Wave dissipating block
FR2506367A1 (en) L-SHAPED CONCRETE BLOCK AND METHOD FOR CONSTRUCTING A RETAINING WALL USING THE SAME
WO2017140980A1 (en) Underlayment element for a mound breakwater, and associated methods for manufacturing an underlayment and a breakwater
FR2598162A1 (en) Rib for reinforcing crumbly ground
FR2572745A1 (en) Block for constructing works, maritime and/or fluvial structures
FR2721626A1 (en) Honeycomb structure for lawn protection.
FR2881101A1 (en) Mooring floating stage for boat, has frame fixed in independent manner to floater that is designed with preset geometry, and spherical or cylindrical fenders disposed at level or above water line of empty pontoon
FR2693751A1 (en) Ground covering plate - comprises flexible support layer with spaced supports on lower side and drainage channels between upper and lower sides discharging into cavities between supports
WO2004016859A1 (en) Device for protecting seacoasts
EP3633106B1 (en) Hybrid metal-concrete lane separator module and method for manufacturing a separating barrier
WO2019012217A1 (en) Defence structure for a maritime or river structure
JP6573188B1 (en) River structure
FR2530696A1 (en) Breakwater dyke crest.