BE534952A - - Google Patents

Info

Publication number
BE534952A
BE534952A BE534952DA BE534952A BE 534952 A BE534952 A BE 534952A BE 534952D A BE534952D A BE 534952DA BE 534952 A BE534952 A BE 534952A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tunnel
gas
drying
wood
mixture
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE534952A publication Critical patent/BE534952A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F26DRYING
    • F26BDRYING SOLID MATERIALS OR OBJECTS BY REMOVING LIQUID THEREFROM
    • F26B21/00Arrangements or duct systems, e.g. in combination with pallet boxes, for supplying and controlling air or gases for drying solid materials or objects
    • F26B21/06Controlling, e.g. regulating, parameters of gas supply
    • F26B21/10Temperature; Pressure
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F26DRYING
    • F26BDRYING SOLID MATERIALS OR OBJECTS BY REMOVING LIQUID THEREFROM
    • F26B23/00Heating arrangements
    • F26B23/02Heating arrangements using combustion heating
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F26DRYING
    • F26BDRYING SOLID MATERIALS OR OBJECTS BY REMOVING LIQUID THEREFROM
    • F26B2210/00Drying processes and machines for solid objects characterised by the specific requirements of the drying good
    • F26B2210/16Wood, e.g. lumber, timber

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Sustainable Development (AREA)
  • Drying Of Solid Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Il existe un procédé de séchage du bois au moyen d'un mélange d' air et de gaz de combustion, le bois étant placé en piles dans une chambre de séchage dans laquelle on introduit le mélange gazeux que   l'on   fait tour- billonner à   l'aide   d'un ventilateur agencé dans cette chambre. La présente invention est basée sur le principe d'utilisation d'un tel mélange de gaz comme agent de séchage, et a pour objet un procédé perfectionné qui permet une utilisation plus efficace de la contenance thermique des gaz tout en pré- servant la surface du bois. Le procédé consiste à faire passer le bois et un mélange d'air et de gaz-de combustion en contre-courant dans une chambre de séchage en forme de tunnel, le mélange gazeux introduit dans cette chambre étant maintenu à une température inférieure à 70 C. 



   On introduit le bois empilé à une extrémité du tunnel et on dé- charge successivement les piles à   1 autre   extrémité, à laquelle on introduit de préférence le gaz de séchage. Ainsi qu'il a été dit plus haut, la tempé- rature du gaz à l'admission ne doit pas dépasser 70 C, sinon des réactions indésirables pourraient se produire. En règle générale, il est possible de travailler à une température d'admission du gaz de séchage de 30-40 C; des températures inférieures amènent une diminution de l'effet de séchage. 



   La quantité de gaz et sa vitesse de circulation à travers le tunnel sont de préférence réglées de telle sorte que la température du gaz s'abais- se au point de condensation à l'extrémité du tunnel à laquelle se trouve le bois introduit en dernier lieu Il se produit donc à cette extrémité une con- densation de vapeur sur le bois froid, et ce dernier se trouve chauffé par la chaleur libérée par la condensation. Des essais ont démontré que le bois peut même être chauffé à une température supérieure à la température du gaz régnant dans la zone froide du tunnel. 



   Ce procédé permet d'utiliser efficacement la contenance thermique du gaz de séchage introduit. La condition idéale est réalisée lorsque le gaz s'échappant de la zone la plus froide du tunnel, tout en maintenant un bon effet de séchage dans la zone la plus chaude, est à peu près à la même température que l'air ambiant.

   A condition que le tunnel de séchage soit bien calorifugé, la contenance thermique des gaz de combustion est dans ce cas presque entièrement utilisée pour le séchageo 
Toutefois, en plus d'une bonne économie thermique, le procédé de l'invention, présente encore l'avantage suivant; les substances condensables ou solubles contenues dans ou ajoutées au mélange gazeux sont absorbées par la couche d'eau de condensation formée à la surface du bois encore froid, ce qui facilite la pénétration de ces substances dans la couche externe du bois. 



   Les gaz de combustion contiennent toujours naturellement une grande quantité d'anhydride carbonique, et lorsque le combustible consiste en une huile ayant une teneur normale en soufre, ils renferment également une cer- taine quantité d'anhydride sulfurique. Ces deux gaz, notamment l'anhydride sulfurique, sont solubles dans l'eau. L'anhydride carbonique a un effet as- phyxiant sur la plupart des organismes vivants et retarde les champignons sans assimilation, tandis que l'anhydride sulfurique effectue une désinfec- tion ainsi qu'un blanchiment. Lorsque   la   chaleur a été produite par la com- bustion d'une matière ne contenant pas ou peu de soufre, telle que le bois, on peut ajouter à. ce combustible, ou introduire dans la flamme d'un brûleur, du soufre sous toute forme appropriée. 



   A mesure que le bois avance lentement vers la zone la plus chaude du tunnel, une partie de l'anhydride carbonique et de l'anhydride sulfurique absorbés s'échappe dans le gaz de séchage pour être retransportée dans la zone froide du tunnel et être de nouveau absorbée. On obtient ainsi une cir- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
 EMI2.1 
 nulation et une concentration de ces substances. 



  En 1::( alar.t cercs-ins cOfub!stible3, quelques hydrocarbures lourds peuvent ne pas ëtrs -3.1és. Ce's hydrocarbures lourds peuvent avoir un effet désinfectant et pt3rVClIT-t même à. de faibles concentrations. D'autre part, il est possibls) si on le d.ësi- d'ajouter des substances désinfectantes et/ou préservatrices, soit directement aux gaz chauds de   combution   soit 
 EMI2.2 
 au mélange moins chaud dQa2r et de gaz de combustion qui est introduit dans le tunnel de séchage. Pour tuer les insectes et les larves, on peut, par exemple,   ajouter   des   préparations   au DDT audit mélange gazeux. 



   Le bois introduit dans le tunnel de séchage est de préférence em- 
 EMI2.3 
 pilé de la llian&re habituelle, ce3t=àdire en disposant les assises de planches sur des traverses de façon à réserver des espaces suffisants pour le passage 1u gaz de séchage dans le sens longitudinal du tûnùêl. 'C6mmb -on fait   généralement   avancer le bois dans son sens longitudinal, on augmente encore la surface de passage en utilisant des traverses perforées.

   En tout 
 EMI2.4 
 cas, il est essentiel de réserver entre les côtés des piles de bois et la paroi environnante du tunnel, un espace aussi étroit que possible afin que la majeure partie du gaz de séchage soit obligée-de passer à travers   les plies.   
 EMI2.5 
 Le procédé de finvention sera maintenant décrit plus en détail en référence aux dessins   annexas   montrant différentes formes de réalisation d'une installation de séchage, et sur lesquels: 
La figure 1 représente un tunnel de séchage avec groupe de chauf- fage, en coupe horizontale; les figures 2   à   4 sont des coupes transversales de différentes formes de réalisation de tunnels de séchage; la figure 5 représente, en coupe horizontale, une installation de séchage pourvue d'un agencement de préchauffage de l'air de séchage ;

   
 EMI2.6 
 la figure 6 repr3snte une modification de l'installation de la fi- gure   5;   les   figurer   7 et   8   représentent deux autres formes différentes de réalisation du tunnel de séchage de   la.   figure 1; la figure 9 est une vue de dessus d'une installation pourvue d'un 
 EMI2.7 
 agencement pour la ci,rauli,53-ôn des gaz de séchage; la figure 10 r9présentey vue de dessus et partie en coupe horizon- tale, une autre installation   avec   circulation des gaz, et la figure est une coupe verticale suivant la ligne XI-XI de la figure 10. 



   La tunnel de séchage 12 représenté sur la figure 1 a de préférence une section transversale rectangulaire, et la longueur voulue pour recevoir simultanément un grand nimbre de piles de bois 13 introduites l'une après 1' autre.Le bois est introduit par 1 extrémité de droite du tunnel (d'après 
 EMI2.8 
 la figure 2), et en sort par fextrémité de gauche. Les deux extrémités du tunnel peuvent être fermées par des portes ou des volets 14, 15. 



     Ainsi   qu'exposé   ci-dessus  l'espace compris entre les piles de bois et les parois environnantes du tunnel ne doit pas avoir une largeur suf- fisante pour que   le   gaz de séchage suive de préférence ce chemin. D'autre part, cet espace doit cependant avoir la dimension voulue pour admettre le passage   d'une   quantité de gaz suffisante pour le séchage de la périphérie des pilas de bois. par conséquent, il convient de réserver autour des piles un espace de même grandeur que l'espace compris entre les différentes assi- ses de bois. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les moyens transporteurs à l'intérieur du tunnel peuvent être de nombreux types différents, et les figures 2 à 4 n'en représententque quel- ques exemples seulement., Selon 'a figure 2, les piles de bois progressent sur des rouleaux 17 tourbillonnée immédiatement au-dessus du sol du tunnel perpendiculairement au sons longitudinal. Selon la figure 3, le bois est chargé sur un chariot   17   dont les roues passent sur deux rails 18. Pour em- pécher la formation d'un passage indésirable de gaz de séchage sous les cha- riots, ces   dernieissont   pourvus d'écrans 19 dans lesquels peuvent être réser- vés des évidements pour les rails..

   Si l'on considère la figure 4, le bois est empilé sur un chariot suspendu 20 supporté par des galets 21 roulant sur des rails disposés le long des côtés du tunnel, immédiatement au-dessous du   plafondo   Des écrans à charnières 22 peuvent être suspendus au plafond pour empêcher le passage d'une trop grande quantité de gaz au-dessus des pi- les. 



     Un   groupe fournissant le gaz de fichage est raccordé à l'extrémité gauche du tunnel, c'est-à-dire à l'extrémité   (le   décharge du bois. Un brûleur 
23 à combustible liquide ou galeux, tel que, par exemple le, mazout ou le gaz pauvre, est agence demanière à diriger une flamme dans une chambre de combustion 24, dont les parois sont de préférence construites en briques ré- fractaires et bien calorifugées. Le   brûleur   peut être de n'importe quel ty- pe usuel avec ou sans soufflerie séparée, 
La chambre de combustion 24 est pourvue d'une prise d'air 25 munie à son extrémité extérieure d'un filtre ou d'un treillis à mailles fines em- péchant l'aspiration d'objets solides. Un registre 26 règle la quantité d' air admis.

   La chambre de combustion s'ouvre dans une chambre de mélange 27 comportant une plus grande prise d'air 28 pourvue d'un filtre 29 et d'un re- gistre de commande 30. 



   La chambre de mélange 27 est raccordée au côté aspiration d'un ventilateur 31 et un autre filtre 32 est intercalé dans le raccord , Le ven- tilateur est entraîné par un moteur 33 dont on peut régler la vitesse de ro- tation de manière à déterminer la quantité de gaz de séchage à introduire dans le tunnel. Au lieu de ce procédé de réglage, ou en plus de celui-ci, des registres réglables peuvent être agences aux mêmes fins. La sortie du ventilateur est branchée à une chambre de pression 35 par l'intermédiaire d' un rideau coupe-feu 34. La chambre de pression communique avec le tunnel 12 par l'intermédiaire d'un grillage 36 ayant pour fonction de répartir unifor- mément le gaz. 



   L'installation fonctionne de la manière suivanteo Ainsi qu'exposé ci-dessus, on suppose que les piles de bois sont disposées de manière à lais- ser des passages libres pour le gaz de séchage dans le sens longitudinal du tunnel. Les piles, introduites à l'extrémité de droite du tunnel (figure 1), avancent , par intervalles, vers la gauche, de la longueur d'une pile à la fois, de telle sorte qu'une nouvelle pile est introduite chaque fois qu'une pile sèche est déchargée à l'extrémité gauche du tunnelo Pendant la période de séchage, les portes 15 de l'extrémité décharge doivent être fermées de manière à obliger le gaz de séchage à traverser les piles de bois.

   La résis- tance à la circulation du gaz dans les piles est assez forte, le ventilateur 31 doit donc être capable de produire une pression laquelle, selon la lon- gueur du tunnel et La   surface   libre d'écoulement, peut s'élever à 50-100 mm de colonne d'eau, au moins, A l'extrémité entrée du bois du tunnel, les por- tes 14 peuvent rester ouvertes pour permettre l'échappement libre du gaz, bien qu'on puisse y installer une sortie séparée des gaz. Le sol du tunnel est pourvu de canaux d'évacuation pour l'entraînement de l'eau de condensa- tion formée dans la zone froide du tunnel. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
 EMI4.1 
 



  TIn r; ceor . de t:::',fa..i 3'-'' es5 ln;a.n0.t:.=: Et la chambre de mélange 27, et deux autres r.:coréa 3C et 39 débouchent dans la chambre de combustion 24. 



  Ces tuyaax sont des1-=é3 à l'ad jonction d''agents désinfectants, préservateurs et/ou de blanchiment. 0 ; a,ir0..,;i#:. 37 est de préférence destinée aux prépara- t.iC113 très vola.ti1s;:;:' = 4' .,Ó.::;:r;.eant é. température modérée, alors que l'admission 33 est destine au:rép,r,tons moins volatiles. L'admission 39 peut, par exemple, être utilisée pour les additions devant subir un procédé d'oxyda- tion. 



   On règle le registre de la prise   d'air   25 de la chambre de combus- 
 EMI4.2 
 tion 24 de "m2ièe à donner au Iiélang8 gazeux quittant cette chambre la tem- pérature désirée. Cette température de préférence ne doit pas dépasser 4000e.   Bn   réglant le registre 30, on introduit de l'air frais dans la chambre de mélange 27 en quantité   suffisante   pour donner au gaz de séchage quittant 
 EMI4.3 
 lette chambre la teillpêratu."J:'6 la mieux appropriée au séchage pour chaque cas particulier.

   Ainsi qu'il a été dit: cette température ne doit pas excéder 
 EMI4.4 
 7:) 06 Un organe sensible à la température peut être introduit dans la cham- bre de pression 35 pour feiEier le i-ideau coupe-feu 34 au moyen d'un servo- mécanisme. au cas eu la, te:':'¯lio:.'.1:at:lre s"êl.è-erazt az delà d'une limite prédé- terminée. 
 EMI4.5 
 



  Toutes les opô-rtions de réglage nécessaires pour obtenir une quan- titré désirée de gaz de zàcnage 1, la température voulue, telles que par exem- ple réglage de l'alimentation du brûleur en oorebu.stible1 réglage des regis- tres, et nombre de tours ;de é01ution du ventilateur, peuvent être exécutées at;toma-iqueant par des régulateurs commandés par des appareils indicateurs montés aux endroits   appropriés.,   Ces appareils étant connus et ne faisant pas partie de l'invention, leur description détaillée est inutile. 



   Dans 1a forme de réalisation représentée sur la figure 5,le tunnel 
 EMI4.6 
 est divisé en lPld :;';'''':'6 de séchage 4.J, à droite, et une zonéerefroidissement 41, à   gaucheb   Ces deux   sones   sont séparées par un écran ou rideau mobile 42. Les   port.,,3   15 situées à l'extrémité   ;charge   du tunnel sont maintenues ouvertes pour laisser entrer   l'air   frais qui traverse, en contre-courant, 
 EMI4.7 
 le bois chaud vcn,¯z t de la Zu,t':.B àe séchage9 pour lui faire subir un séchage secondaire et un refì11csemen avant sa sortie du tunnel.

   L'air ainsi pré- chauffé est aspiré à l'extrémité interne de la zone de refroidissement au moyen d'un tube 43 remp7a,gan.b 1 prise d'air 28 de la chambre de mélange 27 de la figure la Par ail1e'lJ1:' le groupe producteur du mélange gazeux de sé- chage est abso'3¯uYn. t 1à.#=1%îc:.iia à celui précédemment décrit. La chambre de pression 35 est raccordée à la sone de séchage du tunnel immédiatement à droite du rideau 42. Cette   disposition   permet de réaliser une économie con- 
 EMI4.8 
 sidérable de chaleur grâce au préchauffage de l'air introduit dans la chas bre de mélange. 



  La f-ie. 6 repnt9 une forme de réalisation différant légère- ment de celle de lP figui-e 5" làn ventilateur 44 est monté à 1   extrémité dé- charge du   tunnel   12 pour envoyer de l'air frais dans la zone de refroidisse-   ment..   Les portes 15 doivent donc   être   maintenues fermées.

   Aucun rideau n' est intercalé entre les deux sections du tunnel, mais un conduit   45   relie la milieu du tunnel au. groupe de chauffage construit pratiquement de la ma- 
 EMI4.9 
 nière précédeïsn- 01critoo La chambre de mélange précédente est ici remplâ- cée par une chambre dite de compensation 46 de laquelle les gaz chauds passent dans le tunnel par 1intel'i!JêC.iaire dun ventilateur 47 et du conduit 45 pour s'y mélanger à 'l'air :pr6cha,J.ffs arrivant de la zone de refroidissements La température de ces gaz   chauds   est   naturellement   réglée de manière à donner 
 EMI4.10 
 IJ,U mélange gazeux cintJLaKt dans le tunnel la température correcte de sécha- ¯gen A cette fin, .

     insta.'a i ar peut être pourvue d'une commande automatique des ven1ii.1ateurs et des registres de la manière précédemment indiquée, Par 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 exempleun registre 48 peut être monté dans le conduit reliant le ventila- teur 44 au tunnel pour régler la quantité   d'air   de refroidissement admise. 



   La résistance à l'écoulement des gaz pouvant être assez forte dans les tunnels longs, il convient parfois de monter des ventilateurs à certains intervalles dans tout le tunnel. un tel agencement est représenté sur le fi- gure 7. Le ventilateur 49 est escamotable dans un alvéole 50 situé sur le côté du tunnel 51 afin de libérer le passage pour l'avancement des piles. 



   Normalement, cet alvéole est fermé par un volet à charnière 52. Selon une autre forme de réalisation, un ventilateur 53 est monté fixe dans un alvéo- le semblable 54, et un écran 55 est intercalé dans le passage en regard du- dit alvéole pour obliger 1 air à passer par le ventilateur. Cet écran 55 peut se retirer par une fente correspondante ménagée à cet effet dans le plafond du tunnel. 



   La figure 8 représente encore une autre forme de réalisation dans laquelle un ventilateur 56 fournissant le gaz de séchage est monté à l'extré- mité du tunnel 12 pour souffler dans le sens longitudinal. Le tunnel présen- te une ouverture latérale pour la sortie des piles de bois sec, cette ouver- ture étant fermée par une porte 57 pendant les périodes de séchage. Cette porte peut coulisser sur le   côté,   ainsi qu'indiqué par les lignes pointillées, et les piles de bois sont déchargées transversalement au moyen d'un chariot approprié. 



   Dans les grandes installations, un certain nombre de tunnels de séchage séparés peuvent être reliés à un groupe commun Emportant   produisant   le gaz de séchage. Il est également possible de produire seulement les gaz chauds dans un groupe commun, auquel cas, chaque tunnel possède sa propre chambre de mélange avec ventilateurs lui fournissant le gaz de séchage à la température désirée. En alternative, un grand tunnel peut être alimenté en gaz de séchage par plusieurs petits groupes. Naturellement, ces agencements peuvent faire l'objet de nombreuses modifications qui restent dans la portée de l'invention. 



   Dans   certain    circonstances et conditions atmosphériques, il peut être avantageux d'utiliser un gaz de séchage   d'une   humidité relative supé- rieure à celle du gaz obtenu uniquement par mélange avec de l'air frais. Une manière de relever l'humidité consiste à ajouter une pulvérisation d'eau qui s'évapore dans le mélange   d'air   et de gaz chaud. Un autre moyen consiste à ramener une partie du mélange gazeux humide qui s'échappe du tunnel, ou d' aspirer une certaine quantité de gaz de séchage en un point de la longueur du tunnel et de la ramener à l'extrémité admission du gaz de séchage. On ob- tient ainsi une bonne économie de chaleur, ainsi qu'une concentration et une utilisation plus complète de toutes substances désinfectantes ou préserva- trices contenues dans le gaz de séchage. 



   Une installation concernant 1 application du procédé modifié pré- cédemment indiqué est représentée sur la figure 9.Elle comprend trois tun- nels parallèles 12a, 12b, 12c, ayant un groupe de production d'air chaud commun, dont le ventilateur 31 est raccordé à un collecteur 58 divisé en trois branches, aboutissant chacune à 1 un des tunnels. Le groupe d'air chaud et le ventilateur sont enfermés dans une cabine 59. Un conduit souter- rain 60 communiquant avec les tunnels au moyen d'ouvertures   61   pratiquées dans leurs planchers est situé sous les extrémités opposées dès tunnels, c'est-à-dire les extrémités d'entrée du   bois.   Une extrémité du conduit 60. aboutit à une hotte 62 et l'autre s'ouvre dans la cabine 59 dans laquelle règne une dépression du fait de l'aspiration du ventilateur 31.

   Les gaz humi- des se trouvent donc ainsi aspirés, par l'intermédiaire du conduit 60, dans la cabine 59 pour passer dans le groupe à air chaud par les diverses prises d'air de ce dernier. L'orifice de sortie 63 du conduit 60 est de préférence 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 dirigé vers le groupe   'l'air   chaud de manière que le gaz humide frappe direc- 
 EMI6.1 
 tement la surface chaude in d'empêcher la condensation et la diminukion de l'immiditc rJ 2/',5 17E: :i.5 gaz.

   Il convient de pourvoir de registres les orifi- ces d'admission l <3;; conduit pour r6---er la circulation des gaz, D r'installatioïi de circulation de gaz de séchage représentée sur les figues 10 et 11,  il   est   possible   de maintenir différentes tempéra- tures et teneurs en humidité des gaz de séchage introduits dans les trois 
 EMI6.2 
 tunnels 64a, zo, 64co kùiesS#ê -le chaque tunnel, se trouve Un conduit 65 séparé du tunnel par -vu rf",,1"cnêt 66= Ce dernier est pourvu d'ouvertures 68 commandées pa-r 1,)8 registres. 67 Une ch<:.r.:ibre 69 est divisée en trois com- partiments di'Lférents ':10 con-ffiuniq7aa.,it chacun avec l'un des conduits 65 par l'intermédiaire couvertures com,,Mandées par des registres 71..

   Chaque compar- timent est pourvu   d'une   prise   d'air   frais 72 commandée par un registre. Dans chaque compartiment un ventilateur 73   envoie   les gaz de séchage dans l'extré- 
 EMI6.3 
 mité gauche du tunnel sos#jacGB.t. Un collecteur 74 reliant le groupe à air chaud à la chair are 59 est pour-TU d'ouvertures de sortie commandées par sou- papes 75, débouchant dans les <.o"33,rtiments 70 en regard des trois conduits 5. 



  Grâce l'aspiration des ientilateurs 73 une dépression règne dans les conduits 65. Par GOIH::"3q,.<.ent, si fun des registres 67 est ouverte le gaz de séchage du tunnel zo-as-jaceri4; s'écoule dans le conduit 65 vers son extré- mité gauche à laquelle il se trouva mélangé avec l'air chaud sortant du col- lecteur 74. Le mélange gazeux entre dans le compartiment raccordé au conduit en question, et s'y trouve encore melangé à   l'air   aspiré de l'extérieur.Les 
 EMI6.4 
 proportions sont réglées a  >oyen des divers registres. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   There is a method of drying wood by means of a mixture of air and combustion gases, the wood being placed in stacks in a drying chamber into which the gas mixture is introduced which is whirled around. using a fan arranged in this room. The present invention is based on the principle of using such a mixture of gases as a drying agent, and has as its object an improved process which allows a more efficient use of the thermal capacity of the gases while preserving the surface of the gas. wood. The process consists of passing the wood and a mixture of air and combustion gas in counter-current through a tunnel-shaped drying chamber, the gas mixture introduced into this chamber being maintained at a temperature below 70 ° C. .



   The stacked timber is introduced at one end of the tunnel and the stacks are successively unloaded at the other end, to which the drying gas is preferably introduced. As stated above, the temperature of the gas at the inlet should not exceed 70 ° C, otherwise undesirable reactions could occur. As a rule, it is possible to work at an inlet temperature of the drying gas of 30-40 C; lower temperatures reduce the drying effect.



   The quantity of gas and its speed of circulation through the tunnel are preferably controlled so that the temperature of the gas drops to the dew point at the end of the tunnel at which the wood last introduced is located. At this end, therefore, a condensation of vapor occurs on the cold wood, and the latter is heated by the heat released by the condensation. Tests have shown that wood can even be heated to a temperature higher than the temperature of the gas in the cold zone of the tunnel.



   This process makes it possible to efficiently use the thermal capacity of the drying gas introduced. The ideal condition is achieved when the gas escaping from the cooler area of the tunnel, while maintaining a good drying effect in the warmer area, is at about the same temperature as the ambient air.

   Provided that the drying tunnel is well insulated, the thermal capacity of the combustion gases is in this case almost entirely used for drying.
However, in addition to good thermal economy, the process of the invention also has the following advantage; the condensable or soluble substances contained in or added to the gas mixture are absorbed by the layer of condensation water formed on the surface of the still cold wood, which facilitates the penetration of these substances into the outer layer of the wood.



   Flue gases always naturally contain a large amount of carbon dioxide, and when the fuel is an oil with normal sulfur content, it also contains some amount of sulfur trioxide. These two gases, in particular sulfur trioxide, are soluble in water. Carbon dioxide has an asphyxiant effect on most living organisms and retards fungi without assimilation, while sulfur trioxide performs disinfection as well as bleaching. When the heat has been produced by the combustion of a material containing little or no sulfur, such as wood, one can add to. this fuel, or introduce sulfur in any suitable form into the flame of a burner.



   As the wood moves slowly towards the hottest area of the tunnel, some of the absorbed carbon dioxide and sulfur dioxide escape into the drying gas to be transported back to the cooler area of the tunnel and be depleted. again absorbed. We thus obtain a cir-

 <Desc / Clms Page number 2>

 
 EMI2.1
 nulation and concentration of these substances.



  In 1: :( alar.t cercs-ins cOfub! Stible3, some heavy hydrocarbons may not be very -3.1és. These heavy hydrocarbons may have a disinfectant and pt3rVClIT-t effect even at low concentrations. On the other hand, it is possible) if it is desired to add disinfectant and / or preservative substances, either directly to the hot combustion gases or
 EMI2.2
 to the cooler mixture dQa2r and combustion gas which is introduced into the drying tunnel. To kill insects and larvae, for example, DDT preparations can be added to said gas mixture.



   The wood introduced into the drying tunnel is preferably used
 EMI2.3
 pounded in the usual llian & re, that is to say by arranging the foundations of boards on crossbars so as to reserve sufficient spaces for the passage 1u drying gas in the longitudinal direction of the tûnùêl. 'C6mmb -on generally advances the wood in its longitudinal direction, we further increase the passage surface by using perforated cross members.

   In all
 EMI2.4
 In this case, it is essential to reserve between the sides of the timber piles and the surrounding wall of the tunnel as narrow as possible so that most of the drying gas is forced to pass through the plaice.
 EMI2.5
 The process of the invention will now be described in more detail with reference to the accompanying drawings showing different embodiments of a drying installation, and in which:
FIG. 1 shows a drying tunnel with a heating unit, in horizontal section; Figures 2-4 are cross sections of various embodiments of drying tunnels; FIG. 5 shows, in horizontal section, a drying installation provided with an arrangement for preheating the drying air;

   
 EMI2.6
 FIG. 6 represents a modification of the installation of FIG. 5; the figures 7 and 8 show two other different embodiments of the drying tunnel of the. figure 1; Figure 9 is a top view of an installation provided with a
 EMI2.7
 arrangement for the ci, rauli, 53-ôn of the drying gases; FIG. 10 shows, viewed from above and partly in horizontal section, another installation with gas circulation, and the figure is a vertical section along the line XI-XI of FIG. 10.



   The drying tunnel 12 shown in FIG. 1 preferably has a rectangular cross section, and the length required to simultaneously receive a large number of stacks of wood 13 introduced one after the other. The wood is introduced through one end of the wood. right of the tunnel (after
 EMI2.8
 figure 2), and exits from the left end. Both ends of the tunnel can be closed with doors or shutters 14, 15.



     As explained above, the space between the stacks of wood and the surrounding walls of the tunnel should not have a width sufficient for the drying gas to preferably follow this path. On the other hand, this space must however have the desired size to allow the passage of a sufficient quantity of gas for drying the periphery of the wooden pilas. therefore, a space of the same size as the space between the different wooden planks should be reserved around the piles.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The conveyor means inside the tunnel can be of many different types, and Figures 2 to 4 show only a few examples. According to Figure 2, the stacks of lumber advance on immediately whirled rollers 17. above the tunnel floor perpendicular to the longitudinal sounds. According to FIG. 3, the timber is loaded onto a carriage 17, the wheels of which pass over two rails 18. To prevent the formation of an undesirable passage of drying gas under the carriages, the latter are provided with screens 19. in which recesses for the rails can be reserved.

   Considering Figure 4, the lumber is stacked on a suspended carriage 20 supported by rollers 21 running on rails arranged along the sides of the tunnel, immediately below the ceiling. Hinged screens 22 can be hung from the ceiling. ceiling to prevent too much gas from passing over the stacks.



     A group supplying the plugging gas is connected to the left end of the tunnel, that is to say to the end (the discharge of the wood. A burner
23 fuel liquid or mangy, such as, for example, fuel oil or lean gas, is arranged to direct a flame into a combustion chamber 24, the walls of which are preferably constructed of refractory bricks and well insulated. The burner can be of any conventional type with or without a separate blower,
The combustion chamber 24 is provided with an air intake 25 provided at its outer end with a filter or a fine mesh mesh preventing the suction of solid objects. A register 26 regulates the quantity of air admitted.

   The combustion chamber opens into a mixing chamber 27 comprising a larger air intake 28 provided with a filter 29 and a control register 30.



   The mixing chamber 27 is connected to the suction side of a fan 31 and another filter 32 is interposed in the fitting. The fan is driven by a motor 33, the speed of which can be adjusted so as to determine the quantity of drying gas to be introduced into the tunnel. Instead of, or in addition to, this method of adjustment, adjustable registers may be provided for the same purpose. The outlet of the fan is connected to a pressure chamber 35 via a fire curtain 34. The pressure chamber communicates with the tunnel 12 via a screen 36 whose function is to distribute uniformly. even gas.



   The installation operates as follows: As discussed above, it is assumed that the wood piles are arranged so as to leave free passages for the drying gas in the longitudinal direction of the tunnel. The piles, introduced at the right end of the tunnel (Figure 1), advance, at intervals, to the left, the length of one pile at a time, so that a new pile is inserted each time A dry cell is discharged at the left end of the tunnel. During the drying period, the doors 15 at the discharge end must be closed so as to force the drying gas to pass through the piles of wood.

   The resistance to the circulation of gas in the cells is quite strong, the fan 31 must therefore be able to produce a pressure which, depending on the length of the tunnel and the free flow surface, may amount to 50. -100 mm of water column, at least, At the entrance end of the wood of the tunnel, the doors 14 can remain open to allow the free escape of the gas, although a separate outlet for the gas can be installed. gas. The floor of the tunnel is provided with drainage channels for the entrainment of the condensed water formed in the cold zone of the tunnel.

 <Desc / Clms Page number 4>

 
 EMI4.1
 



  TIn r; ceor. de t ::: ', fa..i 3'-' 'es5 ln; a.n0.t:. =: And the mixing chamber 27, and two other r.:coréa 3C and 39 open into the chamber of combustion 24.



  These tuyaaxes are des1- = é3 with the addition of disinfectants, preservatives and / or bleaching agents. 0; a, ir0 ..,; i # :. 37 is preferably intended for very vola.ti1s preparations;:;: '= 4'., Ó. ::;: r; .ant é. moderate temperature, while admission 33 is intended for: rep, r, less volatile tones. The inlet 39 can, for example, be used for additions to undergo an oxidation process.



   The register of the air intake 25 of the combustion chamber is adjusted.
 EMI4.2
 The first step is to give the gaseous mixture leaving this chamber the desired temperature. This temperature should preferably not exceed 4000 °. By adjusting the register 30, fresh air is introduced into the mixing chamber 27 in quantity. sufficient to give the leaving drying gas
 EMI4.3
 This room is the teillpêratu. "J: '6 best suited to drying for each particular case.

   As it has been said: this temperature must not exceed
 EMI4.4
 7 :) 06 A temperature sensitive member may be introduced into the pressure chamber 35 to strike the fire shield 34 by means of a servo mechanism. in this case, te: ':' ¯lio:. '. 1: at: lre s "êl.è-erazt az beyond a predetermined limit.
 EMI4.5
 



  All the adjustment options necessary to obtain a desired amount of zaning gas 1, the desired temperature, such as for example adjustment of the burner supply in stable 1 register adjustment, and number revolutions of the fan, can be performed at; toma-iquant by regulators controlled by indicating devices mounted at the appropriate places., These devices being known and not forming part of the invention, their detailed description is unnecessary.



   In the embodiment shown in Figure 5, the tunnel
 EMI4.6
 is divided into lPld:; ';' '' ':' 6 drying 4.J, on the right, and a cooling zone 41, on the leftb These two sones are separated by a screen or mobile curtain 42. The ports. ,, 3 15 located at the end; load of the tunnel are kept open to let in the fresh air which crosses, in counter current,
 EMI4.7
 the hot wood vcn, ¯z t of the Zu, t ':. B àe drying9 to subject it to secondary drying and refì11csemen before leaving the tunnel.

   The air thus preheated is sucked in at the internal end of the cooling zone by means of a tube 43 remp7a, gan.b 1 air intake 28 of the mixing chamber 27 of FIG. lJ1: 'the group producing the gas mixture for the drying is abso'3¯uYn. t 1 to. # = 1% îc: .iia to that previously described. The pressure chamber 35 is connected to the drying area of the tunnel immediately to the right of the curtain 42. This arrangement makes it possible to achieve a considerable saving.
 EMI4.8
 tremendous heat thanks to the preheating of the air introduced into the mixing eye.



  The f-ie. 6 represents an embodiment which differs slightly from that of the 5 "P figui-e where a fan 44 is mounted at the discharge end of tunnel 12 to send cool air into the cooling zone. doors 15 must therefore be kept closed.

   No curtain is interposed between the two sections of the tunnel, but a conduit 45 connects the middle of the tunnel. heating group constructed practically from the
 EMI4.9
 The previous mixing chamber is here replaced by a so-called compensation chamber 46 from which the hot gases pass into the tunnel through the intel'i! JêC.iaire of a fan 47 and of the duct 45 to mix therein. air: pr6cha, J.ffs arriving from the cooling zone The temperature of these hot gases is naturally regulated so as to give
 EMI4.10
 IJ, U gas mixture cintJLaKt in the tunnel the correct drying temperature ¯gen For this purpose,.

     insta.'a i ar can be fitted with automatic control of the fans and registers in the manner previously indicated,

 <Desc / Clms Page number 5>

 For example, a damper 48 can be mounted in the duct connecting the fan 44 to the tunnel to adjust the quantity of cooling air admitted.



   As the resistance to gas flow can be quite high in long tunnels, it is sometimes necessary to mount fans at certain intervals throughout the tunnel. such an arrangement is shown in FIG. 7. The fan 49 is retractable in a cell 50 located on the side of the tunnel 51 in order to free the passage for the advancement of the stacks.



   Normally, this cell is closed by a hinged flap 52. According to another embodiment, a fan 53 is fixedly mounted in a similar cell 54, and a screen 55 is interposed in the passage facing said cell for. force 1 air to pass through the fan. This screen 55 can be removed through a corresponding slot made for this purpose in the ceiling of the tunnel.



   FIG. 8 shows yet another embodiment in which a fan 56 supplying the drying gas is mounted at the end of the tunnel 12 for blowing in the longitudinal direction. The tunnel has a lateral opening for the exit of the piles of dry wood, this opening being closed by a door 57 during the drying periods. This door can slide to the side, as indicated by the dotted lines, and the stacks of wood are unloaded transversely by means of a suitable trolley.



   In large installations a number of separate drying tunnels can be connected to a common carrying group producing the drying gas. It is also possible to produce only the hot gases in a common group, in which case each tunnel has its own mixing chamber with fans supplying it with the drying gas at the desired temperature. Alternatively, a large tunnel can be supplied with drying gas by several small groups. Naturally, these arrangements can be the subject of numerous modifications which remain within the scope of the invention.



   Under certain circumstances and atmospheric conditions, it may be advantageous to use a drying gas of higher relative humidity than gas obtained only by mixing with fresh air. One way to raise the humidity is to add a spray of water which evaporates into the mixture of air and hot gas. Another way is to bring back part of the wet gas mixture which escapes from the tunnel, or to suck a certain quantity of drying gas at a point along the length of the tunnel and to return it to the gas inlet end of the tunnel. drying. A good heat saving is thus obtained, as well as a concentration and a more complete use of any disinfectant or preservative substances contained in the drying gas.



   An installation relating to the application of the previously indicated modified process is shown in figure 9. It comprises three parallel tunnels 12a, 12b, 12c, having a common hot air production unit, the fan 31 of which is connected to a manifold 58 divided into three branches, each leading to one of the tunnels. The hot air group and the fan are enclosed in a cabin 59. An underground duct 60 communicating with the tunnels by means of openings 61 made in their floors is located under the opposite ends of the tunnels, that is to say - say the entrance ends of the wood. One end of the duct 60 leads to a hood 62 and the other opens into the cabin 59 in which there is a vacuum due to the suction of the fan 31.

   The humid gases are thus sucked, via the conduit 60, in the cabin 59 to pass into the hot air unit through the various air intakes of the latter. The outlet 63 of the duct 60 is preferably

 <Desc / Clms Page number 6>

 directed towards the group 'hot air so that the humid gas strikes directly
 EMI6.1
 the hot surface in order to prevent condensation and decrease of the immidity rJ 2 / ', 5 17E:: i.5 gas.

   Admission ports l <3 ;; duct to re-circulate the gases, D r'installatioïi drying gas circulation shown in figs 10 and 11, it is possible to maintain different temperatures and moisture contents of the drying gases introduced into the three
 EMI6.2
 tunnels 64a, zo, 64co kùiesS # ê -the each tunnel, there is A conduit 65 separated from the tunnel by -vu rf ",, 1" cnêt 66 = The latter is provided with openings 68 controlled by-r 1,) 8 registers. 67 A ch <:. r.:ibre 69 is divided into three di'Lferent 'compartments: 10 con-ffiuniq7aa., It each with one of the ducts 65 through com covers, Mandated by registers 71 ..

   Each compartment is provided with a fresh air intake 72 controlled by a register. In each compartment a fan 73 sends the drying gases to the extremity.
 EMI6.3
 left side of the sos tunnel # jacGB.t. A manifold 74 connecting the hot air unit to the flesh are 59 is provided with outlet openings controlled by valves 75, opening into the <.o "33, compartments 70 opposite the three conduits 5.



  Thanks to the suction of the ientilateurs 73 a depression reigns in the ducts 65. By GOIH :: "3q,. <. Ent, if fun of the registers 67 is open the drying gas of the tunnel zo-as-jaceri4; flows into the conduit 65 towards its left end, where it was mixed with the hot air leaving the manifold 74. The gas mixture enters the compartment connected to the conduit in question, and is still there mixed with the air drawn in from the outside.
 EMI6.4
 proportions are set using the various registers.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

L'humidité du gaz. de séchage fourni par chaque ventilateur 75 est ' réglée au moyen des registres 67. Ainsi,en ouvrant seulement le registre situé à 1''extrémité de droite du tunnel, on obtient l'addition la plus forte EMI6.5 d'humidité. Dtautre part, en cuvram. un registre 67 situé au milieu du tun- nel, 1 humidité du gaz do séchage rar:J.&l1;; est plus faible, et en même temps, une plus faible quantité de gaz de séchage traverse la section de droite du EMI6.6 tunnel. The humidity of the gas. dryer supplied by each fan 75 is regulated by means of registers 67. Thus, by opening only the register located at the right end of the tunnel, the highest addition is obtained. EMI6.5 humidity. On the other hand, in cuvram. a register 67 located in the middle of the tunnel, the humidity of the rare drying gas: J. &l1;; is lower, and at the same time, a smaller amount of drying gas passes through the right section of the EMI6.6 tunnel. On peut, de cette x=xzêreg régler le séchage selon les conditions requises r chaq#.oe cas particulière RJBJ3JIJEJ La prêS9n1i6 invention concerne un procédé de séchage du. bois carac- térisé par les points s=JJ.#r-its; séparément ou en combinaisons: a) en fait passer la beis et un mélange d'air et de gaz de combus- tion en contre-courant dans une chambre de séchage en forme de tunnel, le EMI6.7 mélange gaze-m ent2--ant dans ce tunnel étant maintenu à une température infé- rieure à. One can, of this x = xzêreg adjust the drying according to the conditions required r chaq # .oe particular case RJBJ3JIJEJ The prêS9n1i6 invention relates to a drying process. wood charac- terized by the points s = JJ. # r-its; separately or in combinations: a) by passing the beis and a mixture of air and flue gas countercurrently through a tunnel-shaped drying chamber, the EMI6.7 gaze-m ent2 - ant mixture in this tunnel being maintained at a temperature below. 70 eu. b) -La température et la quantité de mélange gazeux introduite ain- EMI6.8 si que sa vitesse d'êsoulenent dans le tunnel sont réglées dé manière à ob- tenir une condensation de vapeur sur le bois introduit en dernier lieu dans le tunnel. c) des a.gents de protection du bois, tels que des agents désinfec- EMI6.9 .bant-z et pr8serv:-:.'teur-s9 sont ajoutés aux gaz en un point approprié de la production de gaz, point auquel la température est assez élevée pour gazéi- fier lesdits agente, d) le procédé comporte l'introduction d'air frais à 1 extrémité décharge du tunnel et son passage en contre-courant à travers le bois séché, EMI6.10 le retrait de cet aî-e préchauffé du t; 70 eu. b) -The temperature and the quantity of gas mixture introduced thus EMI6.8 so that its flow velocity in the tunnel are adjusted so as to obtain vapor condensation on the wood last introduced into the tunnel. c) wood preservatives, such as disinfectants EMI6.9 .bant-z and pr8serv: - :. 'tor-s9 are added to the gases at an appropriate point in gas production, at which point the temperature is high enough to gasify said agents, d) the process includes the introduction fresh air at one end of the tunnel discharge and its passage in counter-current through the seasoned wood, EMI6.10 removing this preheated elder from the t; JR*1eî et son incorporation aux gaz de combustion pour obtenir le mélange gazeux à introduire dans le tunnel. <Desc/Clms Page number 7> e) Le procédé comporte l'introduction d'air frais à l'extrémité décharge du tunnel et son passage en contre-courant à travers le bois, l'in- troduction d'un mélange chaud d'air èt de gaz de combustion dans le tunnel en un point éloigné de ses extrémités, l'adjonction de ce mélange de gaz chaud à l'air introduit à l'extrémité du tunnel pour obtenir un mélange ga- zeux ayant une température inférieure à 70 C, et le, passage de ce mélange combiné, en contre-courant, à travers le bois. f) Des gaz humides sont prélevés en quelque point le long du tun- nel et incorporés au mélange gazeux qui doit être introduit dans le tunnel. JR * 1eî and its incorporation into the combustion gases to obtain the gas mixture to be introduced into the tunnel. <Desc / Clms Page number 7> e) The process involves the introduction of cool air at the discharge end of the tunnel and its passage countercurrently through the wood, the introduction of a hot mixture of air and combustion gases into the tunnel at a point remote from its ends, the addition of this hot gas mixture to the air introduced at the end of the tunnel to obtain a gas mixture having a temperature below 70 ° C., and the passage of this mixture combined, countercurrently, through the wood. f) Wet gases are taken from some point along the tunnel and incorporated into the gas mixture which is to be introduced into the tunnel.
BE534952D BE534952A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE534952A true BE534952A (en)

Family

ID=166129

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE534952D BE534952A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE534952A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2053323C (en) System for drying green woods
US4026037A (en) Apparatus for steam drying
FR2522125A1 (en) MEANS FOR CONTROLLING SOLVENT VAPORS IN A DEVICE FOR DRYING A PIECE OR BAND
CA2636629A1 (en) System and method for drying wood
CA2081929C (en) Circulating air dryer
FR2514878A1 (en) MODULAR DRYER FOR GRAIN DRYING
US4121350A (en) Sheet dryer apparatus using deflectors for steam drying
JP5519643B2 (en) Drying method and dryer for drying an object made of an organic substance
BE534952A (en)
EP0066661A1 (en) Apparatus for drying webs by hot air while simultaneously supporting the material, e.g. for paper webs delivered by a printing machine
FR2569471A1 (en) Cereal dryer
US2884707A (en) Method for drying wood
EP0051008B1 (en) Process for the slowly deferred continuous cooling of grain
FR2475200A1 (en) Wood drying system using alternate hot dry and refrigerated humid air - using heat pump to control temp. of wood in drying enclosure and humidifying spray to control air moisture content
US2125382A (en) Means for drying material
CA2732034C (en) System for drying wood on rails with in-line ventilation
US2060389A (en) Method and apparatus for drying organic substances
FR2485328A1 (en) Plate heat exchanger air heating for grain drying tower - utilises oil fired direct air heater without damaging prod.
BE508275A (en)
FR2480418A1 (en) Low temperature dryer with two compartments - has heated air flowing through both sections with articles travelling on conveyor with serpentine path of travel
BE360826A (en)
CA2629992A1 (en) System for drying pieces of wood
FR2461907A1 (en) Continuous drying appts. partic. for tanned hides - with air flow between adjacent stages controlled by dampers
BE460722A (en)
FR2480920A2 (en) Grain dryer with heating and cooling chambers - has part of exhausted heated air recycled to lower heating chamber