BE533586A - - Google Patents

Info

Publication number
BE533586A
BE533586A BE533586DA BE533586A BE 533586 A BE533586 A BE 533586A BE 533586D A BE533586D A BE 533586DA BE 533586 A BE533586 A BE 533586A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rim
valve
opening
sleeve
washer
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE533586A publication Critical patent/BE533586A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60CVEHICLE TYRES; TYRE INFLATION; TYRE CHANGING; CONNECTING VALVES TO INFLATABLE ELASTIC BODIES IN GENERAL; DEVICES OR ARRANGEMENTS RELATED TO TYRES
    • B60C29/00Arrangements of tyre-inflating valves to tyres or rims; Accessories for tyre-inflating valves, not otherwise provided for
    • B60C29/02Connection to rims

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Check Valves (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se rapporte aux soupapes pour jantes de roues et plus particulièrement à une soupape fixée à une jante destinée à recevoir un pneu sans chambre à air. La soupape d'une jante utilisée à cette fin doit être fixée à la jante de façon permanente et étanche. 



   On s'est intéressé depuis quelque temps aux pneus sans chambre à air pour tous les types de véhicules automobiles. On a particulièrement étudié les pneus sans chambre à air pour les véhicules à   passager,ou   le montage de la soupape sur la jante ne présente aucun problème particulier. 



   Lorsqu'on emploie   uh   pneu sans chambre à air sur des jantes de camions, de nombreux problèmes se présentent particulièrement pour les jantes en plusieurs parties et il est donc désirable de créer une jante d'une seule pièce., 
On a mis au point une jante de ce genre mais dans laquelle la soupape doit être introduite par l'extérieur de la jante, l'intérieur de   celle-ci   étant inaccessible au point où la soupape doit être   montéeo   L'invention procure une soupape qui peut être introduite de l'extérieur par une ouverture dans la jante, et fixée sur celle-ci de façon étanche sans qu'il soit nécessaire d'avoir accès à l'autre coté. Un but de l'invention est donc de procurer une soupape simple et peu coûteuse qui puisse être montée d'un côté de la jante. 



   Un autre but de l'invention est de procurer une soupape qui puisse être attachée à la jante par un joint positif. 



   Un autre but est de procurer une soupape qui puisse être facilement remplacée lorsqu'elle est endommagée. 



   D'autres buts et avantages ressortiront de la suite de la descriptiono Dans les dessins annexés : 
Figo 1 est une coupe de la forme préférée de l'invention. 



   Figo 2 est une coupe de la soupape de l'invention attachée à une jante. 



   Figo 3 est une coupe d'une variante, et 
Fig. 4 montre une autre variante de l'invention. 



   Le chiffre 1 désigne la soupape et dans les   Figso   1 et 2, la , jante est percée d'une ouverture 3 destinée à reecevoir la soupape et placée de façon à communiquer avec la chambre d'air formée par le pneu (non représenté) et la 1 jante lorsque le pneu est monté sur cette dernière. 



  La soupape est facilement accessible pour le gonflage et le dégonflage du pneu. Une tige tubulaire 4 ayant un passage à air intérieur 5 présente une partie terminale de plus grand diamètre 6 créant un épaulement 7.   L'extré-   mité intérieure 6 est un peu plus petite que l'ouverture 3 de la jante pour que cette extrémité de la tige puisse passer à travers l'ouverture 3 de la jante en vue de fixer la soupape 1 à la jante 2. L'extrémité extérieure de la tige 4 peut recevoir la soupape de retenue proprement dite, non représentée, et comporte, comme le montrent les dessins, un pas de vis extérieur 8 et un pas de vis intérieur 9, le pas de vis intérieur 9 pouvant recevoir   l'âme   de la soupape et le pas de vis 8 le capuchon.

   D'autres types de   soupapes   de retenue peuvent être utilisés si on le désire, en effectuant les adaptations nécessaires à l'extrémité extérieure de la tige 4. 



   La partie intermédiaire 10 de la tige   4,   dans la forme préférée de l'invention, est filetée sur au moins une partie de sa longueur pour recevoir un écrou 11. La partie intermédiaire 10 a un diamètre inférieur à celui de l'extrémité intérieure 6 et s'étend vers l'extérieur depuis   1,'épaulement   7 de l'extrémité intérieure. Un manchon 12 en matière plastique déformable, par exemple en caoutchouc naturel ou synthétique, d'une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 grandeur lui permettant de passer par l'ouverture 3; est glissé sur la partie intermédiaire 10. Le manchon 12 est moins long que la partie intermédiaire 10, pour que l'écrou 11 puisse attaquer la partie filetée avec interposition d'un élément rigide, par exemple une rondelle 13, entre   l'écro   11 et le manchon 12.

   De préférence, la rondelle 13 ne peut passer par l'ouverture 3 de la jante, mais, si on le désire, elle peut être plus petite que cette ouverture. Lorsque l'écrou 11 est serré sur le pas de vis de la partie intermédiaire 10, la rondelle 13 se rapproche de l'extrémité intérieure 6 de la tige pour attaquer l'extrémité du manchon   défor-   mable 12 et comprimer ce manchon entre la rondelle et l'épaulement afin de dilater le mapchon de l'extérieur et de former un joint étanche contre les bords de l'ouverture 3 de la jante. 



   Dans le mode préféré de fixation de la soupape sur la jante, le manchon élastique 12 est glissé sur la partie intermédiaire 10 contre l'épaulement 7 de l'extrémité intérieure 6. La rondelle 13 est ensuite placée sur la tige contre l'extrémité du manchon 12 et l'écrou 11 est vissé- sur la rondelle. L'extrémité intérieure de la soupape est introduite dans l'ouverture 3 de la jante jusqu'à ce que la rondelle 13 entre en contact avec la   jantes   L'écrou 11 est alors serré pour dilater le manchon et l'épanouir entre l'épaulement et la périphérie intérieure de l'ouverture de la jante comme en   14.   Cette dilatation crée un joint étanche à l'air autour de l'ouverture de la   ante,   de telle façon que la pression d'air dans l'ensemble du pneu et de la jante ne puisse s'échapper autour de la soupape.

   Le fait que la rondelle,dans la forme préférée'de l'invention, est suffisamment grande pour ne pas passer par l'ouverture procure un point de départ approprié pour attacher les soupapes aux jantes dans une fabrication à la chaîne. 



   Dans la variante représentée sur la Fig. 3 , la tige tubulaire 15 présente une bride 16 à l'extrémité intérieure. La grandeur ou le diamètre de la bride est légèrement inférieur à celui de l'ouverture 3 de la jante de sorte que la bride 16 peut passer par   l'ouverture -   3. Le reste de la soupape comprend des éléments semblables à ceux qu'on a décrits avec référence aux Figs. 1 et 2, à savoir le manchon déformable 17, la rondelle 18 et l'écrou 19. La mise en place et le fonctionnement sont semblables à ceux qu'on a décrits plus haut. 



   Sur la Fig, 4, une autre variante est représentée dans laquelle la tige tubulaire 20 présente une bifide 21 à son extrémité intérieure. La bride 21 est plus petite que l'ouverture 3   de=la   jante de façon à passer par l'ouverture lors du montage sur la jante. La tige 20 comporte une partie filetée 22 pouvant recevoir un écrou 23. Un manchon élastique déformable 24 ayant pratiquement le même   diamètre:=que   la bride 21 est glissé sur la tige 20 contre la bride 21. Une rondelle 25 plus petite que l'ouverture 3 de la jante est alors placée contre l'extrémité extérieure du manchon 24. L'écrou 23 est appliqué sur la tige. 



   Lorsqu'on monte cette soupape modifiée sur la jante, la tige est introduite dans l'ouverture, la bride la première, jusqu'à ce que le manchon 24 dépasse approximativement de la même distance des deux côtés de l'ouverture de la jante. L'écrou 23 est alors serré sur la tige, ce qui rapproche la rondelle 24 et la bride 21 et comprime axialement le manchon 24. Le manchon se dilate vers l'extérieur et s'épanouit entre la bride et la jante entre 26 et   27,   respectivement.   Lépanouissement   du manchon autour de l'ouverture des deux côtés de la jante forme un joint étanche à l'air entre la soupape et la jante. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Dans toutes les formes de l'invention, la fixation des   soupapesà     jante   est aisée, le montage assure une étanchéité positive, et une soupape endommagée peut être facilement remplacée sans démonter le pneu. 



  Différents changements peuvent être apportés aux formes et aux dimensions des différents éléments de l'assemblage sans sortir du cadre de l'inventiono
Quoique certaines formes d'exécution de l'invention aient été représentées à titre d'illustration, il va de soi que, divers changements peuvent leur être apportés sans s'écarter de l'invention. 



   REVENDICATIONS 
1.- Soupape à monter de façon étanche dans l'ouverture d'une jante pour pneu, caractérisée en ce qu'elle comprend une tige tubulaire dont une partie peut passer par l'ouverture de la jante, une seconde partie plus petite que la première, un élément élastique déformable sur la seconde partie, pouvant être introduit dans l'ouverture de la jante, et un dispositif pour comprimer l'élément déformable dans le sens de sa longueur et le dilater en contact étanche avec les bords de l'ouverture de la jante.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to valves for wheel rims and more particularly to a valve attached to a rim intended to receive a tubeless tire. The valve of a rim used for this purpose must be permanently attached to the rim and sealed.



   Tubeless tires for all types of motor vehicles have been interested for some time. Tubeless tires have been particularly studied for passenger vehicles, where the mounting of the valve on the rim does not present any particular problem.



   When employing a tubeless tire on truck rims, many problems arise particularly with multi-piece rims and it is therefore desirable to create a one-piece rim.
A rim of this type has been developed but in which the valve must be introduced from the outside of the rim, the interior of the latter being inaccessible to the point where the valve is to be fitted. The invention provides a valve which can be introduced from the outside through an opening in the rim, and attached thereto in a sealed manner without it being necessary to have access to the other side. An object of the invention is therefore to provide a simple and inexpensive valve which can be mounted on one side of the rim.



   Another object of the invention is to provide a valve which can be attached to the rim by a positive seal.



   Another object is to provide a valve which can be easily replaced when damaged.



   Other objects and advantages will emerge from the remainder of the description In the appended drawings:
Figo 1 is a section of the preferred form of the invention.



   Figo 2 is a sectional view of the valve of the invention attached to a rim.



   Figo 3 is a section of a variant, and
Fig. 4 shows another variant of the invention.



   The number 1 designates the valve and in Figs 1 and 2, the rim is pierced with an opening 3 intended to receive the valve and placed so as to communicate with the air chamber formed by the tire (not shown) and the 1 rim when the tire is mounted on it.



  The valve is easily accessible for inflation and deflation of the tire. A tubular rod 4 having an internal air passage 5 has a larger diameter end part 6 creating a shoulder 7. The internal end 6 is a little smaller than the opening 3 of the rim so that this end of the rod can pass through the opening 3 of the rim in order to fix the valve 1 to the rim 2. The outer end of the rod 4 can receive the check valve proper, not shown, and comprises, like the show the drawings, an exterior thread 8 and an interior thread 9, the interior thread 9 being able to receive the valve core and the thread 8 the cap.

   Other types of check valves can be used if desired, making the necessary adaptations to the outer end of the rod 4.



   The intermediate part 10 of the rod 4, in the preferred form of the invention, is threaded over at least part of its length to receive a nut 11. The intermediate part 10 has a diameter smaller than that of the inner end 6. and extends outwardly from the shoulder 7 of the inner end. A sleeve 12 of deformable plastic material, for example natural or synthetic rubber, of a

 <Desc / Clms Page number 2>

 size allowing it to pass through opening 3; is slipped over the intermediate part 10. The sleeve 12 is shorter than the intermediate part 10, so that the nut 11 can attack the threaded part with the interposition of a rigid element, for example a washer 13, between the nut 11 and sleeve 12.

   Preferably, the washer 13 cannot pass through the opening 3 of the rim, but, if desired, it can be smaller than this opening. When the nut 11 is tightened on the thread of the intermediate part 10, the washer 13 approaches the inner end 6 of the rod to engage the end of the deformable sleeve 12 and compress this sleeve between the washer. and the shoulder in order to expand the mapchon from the outside and form a tight seal against the edges of the opening 3 of the rim.



   In the preferred mode of fixing the valve to the rim, the elastic sleeve 12 is slipped on the intermediate part 10 against the shoulder 7 of the inner end 6. The washer 13 is then placed on the rod against the end of the. sleeve 12 and nut 11 is screwed onto the washer. The inner end of the valve is inserted into the opening 3 of the rim until the washer 13 comes into contact with the rim Nut 11 is then tightened to expand the sleeve and open it between the shoulder and the inner periphery of the rim opening as in 14. This expansion creates an airtight seal around the opening of the ante, so that the air pressure in the whole tire and of the rim cannot escape around the valve.

   The fact that the washer, in the preferred form of the invention, is large enough not to pass through the opening provides a suitable starting point for attaching the valves to the rims in a production line.



   In the variant shown in FIG. 3, the tubular rod 15 has a flange 16 at the inner end. The size or diameter of the flange is slightly smaller than that of the opening 3 of the rim so that the flange 16 can pass through the opening - 3. The rest of the valve comprises elements similar to those which are a described with reference to Figs. 1 and 2, namely the deformable sleeve 17, the washer 18 and the nut 19. The installation and operation are similar to those described above.



   In Fig, 4, another variant is shown in which the tubular rod 20 has a bifidate 21 at its inner end. The flange 21 is smaller than the opening 3 of the rim so as to pass through the opening when fitting on the rim. The rod 20 has a threaded part 22 which can receive a nut 23. A deformable elastic sleeve 24 having practically the same diameter: = that the flange 21 is slipped on the rod 20 against the flange 21. A washer 25 smaller than the opening 3 of the rim is then placed against the outer end of the sleeve 24. The nut 23 is applied to the rod.



   When this modified valve is mounted on the rim, the rod is inserted into the opening, the flange first, until the sleeve 24 protrudes approximately the same distance from both sides of the rim opening. The nut 23 is then tightened on the rod, which brings the washer 24 and the flange 21 together and axially compresses the sleeve 24. The sleeve expands outwards and opens out between the flange and the rim between 26 and 27 ,   respectively. The blooming of the sleeve around the opening on both sides of the rim forms an airtight seal between the valve and the rim.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In all forms of the invention, securing of the rim valves is easy, mounting provides a positive seal, and a damaged valve can be easily replaced without removing the tire.



  Various changes can be made to the shapes and dimensions of the various elements of the assembly without departing from the scope of the invention.
Although certain embodiments of the invention have been shown by way of illustration, it goes without saying that various changes can be made to them without departing from the invention.



   CLAIMS
1.- Valve to be fitted in a sealed manner in the opening of a tire rim, characterized in that it comprises a tubular rod, a part of which can pass through the opening of the rim, a second part smaller than the first, a deformable elastic element on the second part, which can be introduced into the opening of the rim, and a device for compressing the deformable element in the direction of its length and expanding it into sealed contact with the edges of the opening of the rim.


    

Claims (1)

2.- Soupape suivant la revendication 1, caractérisée ''en ce que la seconde partie est filetée au moins partiellement et le dispositif comprimant le manchon déformable comprend un écrou et une rondelle montés sur la partie filetée. 2. A valve according to claim 1, characterized '' in that the second part is threaded at least partially and the device compressing the deformable sleeve comprises a nut and a washer mounted on the threaded part. 3.- Soupape suivant la revendication 2, caractérisée en ce que la rondelle ne peut passer par l'ouverture de la jante. 3. A valve according to claim 2, characterized in that the washer cannot pass through the opening of the rim. 4.- Soupape suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisée en ce que la tige tubulaire comprend une troisième partie pour recevoir la soupape de retenue proprement dite. 4. A valve according to either of the preceding claims, characterized in that the tubular rod comprises a third part for receiving the check valve proper. En annexe :1 dessin. In annex: 1 drawing.
BE533586D BE533586A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE533586A true BE533586A (en)

Family

ID=165244

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE533586D BE533586A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE533586A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2839470A1 (en) DEVICE FOR FIXING A PRESSURE SENSOR FOR MOUNTING IN A TIRE
FR2797224A1 (en) SET OF A RIM AND SUPPORT SUPPORT
CA1212304A (en) Tire mounting apparatus with locking sheeve
EP0695651A1 (en) Tubeless tyre assembly fot two-wheeled vehicle including an annular, elastic and deformable structure
BE533586A (en)
EP0254112B1 (en) Valve for a tubeless tyre; fixation of the valve body on the rim
EP0224492B1 (en) Valve for tubeless tyres
FR2705619A1 (en) Inflation valve and method using said valve for inflating a tire with a sealing ring.
FR2669276A1 (en) Tyre for a mountain bike or all-terrain bike
EP0710579B1 (en) Connecting device mounted between an end of a fuel filler pipe and an automotive vehicle tank
BE541078A (en)
US1349463A (en) Dust-cap for pneumatic-tire valves
BE539905A (en)
BE540245A (en)
FR2783753A1 (en) Adapter, for fitting valve into rim of cycle wheel, has rigid body fitting into hole in rim, with hole passing through with end extended by flexible cap, with deformable exterior lip
BE363545A (en)
BE424528A (en)
EP0505810A1 (en) Circumferential well portion of a wheel rim, filled with an annular sealing joint which is provided with a valve
BE341703A (en)
FR2720980A1 (en) Tyre drivable with puncture
BE537111A (en)
BE402765A (en)
FR2866602A1 (en) Anti-theft device for e.g. bicycle, has inflating valve whose body and cap are surrounded by ferrule in free rotation, and key adapted to permit screwing and unscrewing of cap and to retain cap after it is unscrewed
FR2519911A1 (en) Adaptor for cycle wheels - allows wheel to accept narrow high pressure tyres or low pressure textile racing tyres
BE526224A (en)