BE533505A - - Google Patents

Info

Publication number
BE533505A
BE533505A BE533505DA BE533505A BE 533505 A BE533505 A BE 533505A BE 533505D A BE533505D A BE 533505DA BE 533505 A BE533505 A BE 533505A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rollers
roller
article
speed
control means
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE533505A publication Critical patent/BE533505A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06BTREATING TEXTILE MATERIALS USING LIQUIDS, GASES OR VAPOURS
    • D06B3/00Passing of textile materials through liquids, gases or vapours to effect treatment, e.g. washing, dyeing, bleaching, sizing, impregnating
    • D06B3/32Passing of textile materials through liquids, gases or vapours to effect treatment, e.g. washing, dyeing, bleaching, sizing, impregnating of open-width materials backwards and forwards between beaming rollers during treatment; Jiggers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Dans l'industrie de la teinture des textiles, on utilise un type de machines à teindre appelé machines à teindre à fonctionnement al- ternatif (jig). Le procédé de teinture dans ces machines est réalisé de telle manière que l'article à teindre passe:plusieurs fois par une cuve de teinture. L'article qui est enroulé sur un cylindre ou rouleau, passe de ce dernier sur des galets de guidage, pour traverser un bain de teintu- re et être enroulé sur un autre rouleau. Afin d'être teint uniformément, l'article est   entraîne   à plusieurs reprises à travers le bain de teinture, où la période d'immersion, c'est-à-dire le temps pendant lequel l'article est en contact avec le bain de teinture, doit être maintenue constante, et où l'article doit être maintenu tendu légèrement et de façon égale, afin d'obtenir une teinture parfaite.

   Ces exigences ont été satisfaites jus- qu'à présent en ce sens que les galets de guidage et les rouleaux ont été entraînés, à l'intervention de transmissions coniques, par un arbre entrai- né à vitesse constante. Les roues dentées nécessaires pour imprimer un certain sens d'entraînement à   l'article,   ont été accouplées, au moyen d'em- brayages mobiles, avec un arbre   entraîné   à vitesse constante. Entre les transmissions à roues dentées qui entraînent les rouleaux, on a inséré des embrayages à friction. Les diamètres des rouleaux ont été choisis de manière à être égaux à ceux des   galets   de guidage faisant avancer l'arti- cle à teindre. Dans ce mode de réalisation, le rouleau d'enroulement seul est entraîné.

   Vu que l'article est avancé à vitesse constante, le rouleau tourne trop vite lorsque son diamètre augmente. Il faut par conséquent prévoir un glissement de l'embrayage pour le rouleau. 



   Dans ce dispositif d'entraînement entièrement mécanique, il ap- paraît une perte de temps pour la manoeuvre des embrayages, si le sens de marche doit être inversé. Un autre désavantage est constitué par les em- brayages mobiles et le fait que le rouleau de déroulement n'est pas entraî- né, avec comme conséquence qu'une matière peu résistante sera déchirée lors d'une action de freinage excessive exercée par le rouleau dérouleur. 



  Une certaine action de freinage, cependant, est toujours nécessaire pour maintenir l'article tendu. 



    Selon la présente invention, les inconvénients précités sont éliminés par le fait que le dispositif d'entraînement est réalisé sous   la forme d'un moteur électrique, qui entraîne à vitesse constante les   ga-   lets d'avancement et les galets de guidage pour le transport de l'article, et d'un moteur d'entraînement à vitesse commandée pour chaque rouleau. Afin que les rouleaux puissent enrouler et dérouler la même quantité de matière que celle que font avancer les   galetp   de guidage, des moyens de commande sont prévus entre les galets de guidage et les rouleaux, moyens qui consis- tent en un galet de commande équilibré, qui est pressé contre l'article à traiter et par lequel passe ce dernier.

   Ce galet a ces deux extrémités tourillonnées dans des maillons   d'une   paire de chaînes sans fin montées sur deux roues à chaîne. Les   extrémités}du   galet peuvent également être touril- lonnées dans les extrémités de deux leviers équilibrés, qui sont fixés sur un arbre commun, C'est à partir de   l'un   des arbres des roues à chaîne, ou à partir de l'arbre desdits leviers équilibrés que la commande de la vitesse du rouleau correspondant est influencée.

   Les rouleaux peuvent être   entrai-   nés, par l'intermédiaire d'une transmission à roues dentées ou à courroies, par un moteur électrique tournant à vitesse constante, dont la   multiplica-   tion ou rapport de transmission est influencé par lesdits moyens de comman- de, ou bien ils peuvent être   entraînés,   à l'intervention de transmission à roues dentées ou à courroies, par des moteurs électriques dont la vitesse est commandée par lesdits moyens de commande, par l'intermédiaire de dispo- sitifs de commande électriques tels que des résistances de commande, ou un déplacement de balais, si les rouleaux sont entraînés par des moteurs à collecteur.

   Pour permettre de changea le sens du mouvement de l'article, lorsqu'il est déroulé de l'une des rouleaux, il est prévu un dispositif de renversement de marche qui, dans ses positions limites, change le sens de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 rotation des moteurs faisant avancer l'article à traiter. 



   Une disposition dans laquelle les galets de commande sont tourillonnés dans des chaînes sera décrite avec référence au schéma de principe ci-annexé. La notation de référence 1 désigne une cuve contenant un bain de teinture, à travers lequel l'article 2 à traiter est entraîné depuis le rouleau 3, pour être enroulé ensuite sur le rouleau   4   dans le sens indiqué par les flèches. On fait passer l'article sur des galets de guidage fixes 5 à 8 et des galets de commande mobiles 9 et 10. Les galets de gui-   dage   5 et 8 sont accouplés par une courroie 11, qui. peut aussi être rempla-   cée.   par une transmission à courroie ou à roue dentée, éventuellement avec rapport de transmission pouvant être commandé.

   Un moteur, désigné par 12, entraîne lesdits galets de guidage et avantageusement aussi les galets de guidage 6 et   7.   On a désigné par 13 et 14 des moteurs entraînant les rouleaux 3   et 4,   respectivement. Les galets de commande 9 et 10, qui exercent une certaine pression sur l'article à traiter, sont tourillonnés dans des maillons de chaînes 15, qui sont entraînées par des roues de chaîne   16,   portées par deux arbres fixes 17 et   18,. de   sorte que les deux chaînes sont déplacées avec la même vitesse. L'article à traiter, passant sur les galets de commande 9 et 10, se déplacera alors dans le sens d es flèches. Afin d'empêcher ceci, dans des conditions'normales, des contrepoids 19 sont prévus.

   Lorsque l'article à traiter est entraîné à vitesse constante dans le bain de teinture par le moteur   12,   et si les rouleaux 3 et   4   sont entrainés par leurs moteurs 13 et   14,   la vitesse du moteur 13 doit être augmentée de façon continue, et la vitesse du moteur 14 doit être diminuée, de crainte que l'article ne puisse former des anses ou se   déchirer.   Ceci est obtenu par le fait que les moyens de commande de vitesse 21 et 22 des moteurs sont actionnés comme suit. 



   Si le moteur 13 tourne trop lentement, l'article à traiter sollicite vers le bas le galet de commande 9, dans le sens de la flèche, ce qui a pour résultat que les roues de chaîne 16 sont tournées dans un sens tel que le moyen de commande 21, par l'intermédiaire de la chaîne 20, force le moteur d'entraînement 13 du rouleau à augmenter sa vitesse. Si le moteur 14 tourne trop vite, il se passe la même chose en ce qui concerne le galet de commande 10, mais avec la différence que le moyen de commande 22 force le moteur 14 à diminuer sa vitesse.

   Si l'article à traiter est entièrement déroulé de l'un des rouleaux et que son sens de mouvement doit être inversé, et si le sens de rotation des moteurs est inversé automatiquement, le renversement de l'action des moyens de commande 21 et 22 sur les moteurs 13 et   14,   a lieu également, de sorte que par le même sens de mouvement des chaînes 20, la vitesse du moteur correspondant est dans un cas, augmentée et dans l'autre, diminuée. 
 EMI2.1 
 RE\TENDICATIONS. 



   1. - Une disposition pour^entraîner une machine, de préférence une machine textile, dans laquelle l'article à traiter est déroulé d'un cylindre ou rouleau entraîne, et est enroulé sur un autre cylindre ou rouleau entraîné de la même façon, dans laquelle l'article est avancé par son frottement sur un ou plusieurs galets de guidage entraînés par un moteur, lesquels galets sont disposés' entre le rouleau dérouleur et le rouleau enrouleur, caractérisée par le fait que des moyens de commande sont prévus pour le dispositif d'entraînement de chaque rouleau, lesquels moyens influencent de telle manière lesdits dispositifs d'entraînement, que la même quantité que celle qui est avancée, est de façon continue déroulée et enroulée de et sur les rouleaux correspondants.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   In the textile dyeing industry, a type of dyeing machine known as alternating operation (jig) dyeing machines is used. The dyeing process in these machines is carried out in such a way that the article to be dyed passes: several times through a dyeing tank. The article which is wound on a cylinder or roll passes from the latter over guide rollers, passes through a dye bath and is wound on another roll. In order to be evenly dyed, the article is repeatedly pulled through the dye bath, where the immersion period, that is, the time during which the article is in contact with the dye bath. dye, must be kept constant, and where the article must be kept slightly and evenly taut, in order to obtain a perfect dye.

   These requirements have hitherto been met in that the guide rollers and rollers have been driven, by means of tapered transmissions, by a driven shaft at constant speed. The cogwheels necessary to impart a certain direction of drive to the article were coupled, by means of movable clutches, with a shaft driven at constant speed. Friction clutches have been inserted between the toothed wheel transmissions that drive the rollers. The diameters of the rollers have been chosen to be equal to those of the guide rollers advancing the article to be dyed. In this embodiment, the winding roll alone is driven.

   Since the article is fed at a constant speed, the roller rotates too fast as its diameter increases. It is therefore necessary to provide for a sliding of the clutch for the roller.



   In this fully mechanical drive device, there appears to be a waste of time in operating the clutches, if the direction of travel has to be reversed. Another disadvantage is the movable clutches and the fact that the unwinding roller is not driven, with the consequence that weak material will be torn during an excessive braking action exerted by the roller. unwinder.



  Some braking action, however, is still necessary to keep the article taut.



    According to the present invention, the aforementioned drawbacks are eliminated by the fact that the drive device is made in the form of an electric motor, which drives the advancement rollers and the guide rollers at constant speed for transport. of the article, and a speed-controlled drive motor for each roll. In order for the rollers to wind up and unwind the same quantity of material as that which the guide rollers advance, control means are provided between the guide rollers and the rollers, means which consist of a balanced control roller, which is pressed against the article to be treated and through which the latter passes.

   This roller has these two ends journaled in links of a pair of endless chains mounted on two chain wheels. The ends} of the roller can also be journaled into the ends of two balanced levers, which are fixed on a common shaft, that is from one of the shafts of the chain wheels, or from the shaft of said balanced levers that the corresponding roller speed control is influenced.

   The rollers can be driven, by means of a toothed wheel or belt transmission, by an electric motor rotating at constant speed, the multiplication or transmission ratio of which is influenced by said control means. , or else they can be driven, with the intervention of toothed wheel or belt transmission, by electric motors the speed of which is controlled by said control means, by means of electric control devices such as control resistors, or a displacement of brushes, if the rollers are driven by commutator motors.

   To enable the direction of movement of the article to be changed, when it is unwound from one of the rollers, a reversing device is provided which, in its limit positions, changes the direction of movement.

 <Desc / Clms Page number 2>

 rotation of the motors advancing the article to be treated.



   An arrangement in which the control rollers are journaled in chains will be described with reference to the attached block diagram. Reference notation 1 denotes a tank containing a dye bath, through which the article 2 to be treated is driven from the roll 3, to be then wound up on the roll 4 in the direction indicated by the arrows. The article is passed over stationary guide rollers 5 to 8 and movable control rollers 9 and 10. The guide rollers 5 and 8 are coupled by a belt 11, which. can also be replaced. by a belt or toothed wheel transmission, optionally with a controllable transmission ratio.

   A motor, designated by 12, drives said guide rollers and advantageously also guide rollers 6 and 7. Motors 13 and 14 have been designated driving rollers 3 and 4, respectively. The control rollers 9 and 10, which exert a certain pressure on the article to be treated, are journaled in chain links 15, which are driven by chain wheels 16, carried by two fixed shafts 17 and 18 ,. so that both chains are moved with the same speed. The article to be treated, passing over the control rollers 9 and 10, will then move in the direction of the arrows. In order to prevent this, under normal conditions, counterweights 19 are provided.

   When the article to be treated is driven at constant speed in the dye bath by the motor 12, and if the rollers 3 and 4 are driven by their motors 13 and 14, the speed of the motor 13 must be increased continuously, and the speed of the motor 14 must be reduced, lest the article form loops or tear. This is achieved by the fact that the speed control means 21 and 22 of the motors are operated as follows.



   If the motor 13 rotates too slowly, the article to be processed biases the drive roller 9 downwards, in the direction of the arrow, which results in the chain wheels 16 being rotated in a direction such that the means control 21, through the chain 20, forces the drive motor 13 of the roller to increase its speed. If the motor 14 runs too fast, the same happens with the drive roller 10, but with the difference that the drive means 22 forces the motor 14 to decrease its speed.

   If the article to be treated is fully unwound from one of the rollers and its direction of movement must be reversed, and if the direction of rotation of the motors is reversed automatically, the reversal of the action of the control means 21 and 22 on the motors 13 and 14, also takes place, so that by the same direction of movement of the chains 20, the speed of the corresponding motor is in one case increased and in the other decreased.
 EMI2.1
 RE \ TRENDS.



   1. - An arrangement for driving a machine, preferably a textile machine, in which the article to be treated is unwound from a driven cylinder or roll, and is wound on another cylinder or roller driven in the same way, in which the article is advanced by its friction on one or more guide rollers driven by a motor, which rollers are arranged between the unwinding roll and the winding roll, characterized in that control means are provided for the device for The drive of each roll, which means influences said drive devices in such a way that the same amount as that which is fed is continuously unwound and wound up from and onto the corresponding rolls.


    

Claims (1)

2. - Disposition selon la, revendication 1, caractérisée par le fait que chaque moyen de commande consiste en un galet par lequel passe l'articleà traiter,galet dont les 'extrémités sont tourillonnées dans des maillons d'une paire de chaînes sans fin montées sur deux roues de chaîne, et par le fait que la commande de la vitesse du rouleau est effectuée par <Desc/Clms Page number 3> l'arbre de l'une des paires de roues de chaîne. 2. - Arrangement according to, claim 1, characterized in that each control means consists of a roller through which passes the article to be treated, roller whose 'ends are journalled in links of a pair of endless chains mounted on two chain wheels, and by the fact that the roller speed control is effected by <Desc / Clms Page number 3> the shaft of one of the chain wheel pairs. 3. - Disposition selon:la revendication 1, caractérisée par le fait, que chaque moyen de commande consiste en un galet par lequel passe l'article à traiter,galet dont les extrémités sont tourillonnées dans les extrémités d'une paire de leviers équilibrés fixés sur un arbre, et par le fait que la commande de la vitesse du rouleau est effectuée par cet arbre. 3. - Arrangement according to: claim 1, characterized in that each control means consists of a roller through which passes the article to be treated, roller whose ends are journalled in the ends of a pair of fixed balanced levers on a shaft, and by the fact that the roller speed control is performed by that shaft. 4. - Disposition selon la revendication 1, caractérisée par le fait que les rouleaux sont entraînés par un moteur tournant'à vitesse constante, à l'intervention d'un moyen d'entraînement, dont le rapport de vitesse peut être commandé par les moyens décrits à la revendication 2 ou à la revendication 3. 4. - Arrangement according to claim 1, characterized in that the rollers are driven by a motor running at constant speed, through the intervention of a drive means, the speed ratio of which can be controlled by the means described in claim 2 or claim 3. 5. - Disposition selon la revendication 1, caractérisée par le fait que les rouleaux sont entraînés directement par un moteur électrique ayant un moyen de commande de vitesse, qui peut être commandé par les moyens décrits à la revendication 2 ou à la revendication 3. 5. - Arrangement according to claim 1, characterized in that the rollers are driven directly by an electric motor having a speed control means, which can be controlled by the means described in claim 2 or claim 3. 6. - Disposition selon les revendications 1 à 5, caractérisée par le fait qu'il est prévu un dispositif de renversement de marche qui inverse le sens d'avancement de l'article à traiter,s'il est déroulé d'un rouleau, et qui influence de telle manière les moyens de commande de vitesse pour les rouleaux, que le même sens de mouvement des moyens de contrôle selon la revendication 2 ou la revendication 3, exerce une action opposée de contrôle de la vitesse sur les rouleaux. en annexe : 1 dessin. 6. - Arrangement according to claims 1 to 5, characterized in that there is provided a reversing device which reverses the direction of advance of the article to be treated, if it is unwound from a roll, and which influences the speed control means for the rollers in such a way that the same direction of movement of the control means according to claim 2 or claim 3 exerts an opposite speed controlling action on the rollers. in appendix: 1 drawing.
BE533505D BE533505A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE533505A true BE533505A (en)

Family

ID=165192

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE533505D BE533505A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE533505A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
JP2614488B2 (en) Storage device
RU2004133055A (en) ELECTRIC CORD COIL WITH AUTOMATIC FEED AND REWIND FUNCTION
EP0845412A1 (en) Wrapping machine
CN106829586A (en) Home textile cloth devices for taking-up
KR870001479B1 (en) Sheet feeding apparatus for winding machine
EP1524192B1 (en) Wrapping machine
FR2530599A1 (en) APPARATUS FOR FEEDING CONTINUOUS LEAF MATERIALS FROM A FEED COIL
EP0283339B1 (en) Graphic machine with a device for receiving a continuous printing support
BE533505A (en)
JP3308971B2 (en) Equipment for pulling in product webs
EP0156738A1 (en) Device for winding a fabric during the various manufacturing stages
CH633595A5 (en) WOOLING PROCESS AND APPARATUS FOR CARRYING OUT SAID METHOD.
FR2606003A1 (en) Active-effect device for tensioning filaments, fibres or plyes for winding
US1186504A (en) Fabric-trimming machine.
US1968097A (en) Tensioning device
FR2583028A1 (en) DEVICE FOR ADJUSTING THE TENSION OF A WIRE DURING DIFFERENT PROCESSING OPERATIONS WHICH IT UNDERGOES DURING ITS MANUFACTURE.
CH292425A (en) Device intended to be interposed between a member for feeding a strip or a flexible wire and a member for using this strip.
CH623285A5 (en) Method for acting on the fibres of a material in the form of a moving web and device for implementing the method
GB741327A (en) Improvements in method of and apparatus for forming precision wound yarn packages
BE487471A (en)
BE539653A (en)
GB1167684A (en) Improvements in or relating to Apparatus for Feeding an Elongated Web of Flexible Material Lengthwise
SU180512A1 (en) DEVICE FOR COUPLING OF SHEET MATERIAL ROLLS
FR2495653A1 (en) IMPROVED MACHINE FOR THE PRODUCTION OF STRANDS
EP0502798B1 (en) Installation for unwinding a web material such as a textile web in order to inspect it and for winding it to a wound package of fixed length