BE525035A - - Google Patents

Info

Publication number
BE525035A
BE525035A BE525035DA BE525035A BE 525035 A BE525035 A BE 525035A BE 525035D A BE525035D A BE 525035DA BE 525035 A BE525035 A BE 525035A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
metallic titanium
metallic
parts
titanium
acid
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE525035A publication Critical patent/BE525035A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C22METALLURGY; FERROUS OR NON-FERROUS ALLOYS; TREATMENT OF ALLOYS OR NON-FERROUS METALS
    • C22BPRODUCTION AND REFINING OF METALS; PRETREATMENT OF RAW MATERIALS
    • C22B34/00Obtaining refractory metals
    • C22B34/10Obtaining titanium, zirconium or hafnium
    • C22B34/12Obtaining titanium or titanium compounds from ores or scrap by metallurgical processing; preparation of titanium compounds from other titanium compounds see C01G23/00 - C01G23/08
    • C22B34/1295Refining, melting, remelting, working up of titanium

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Metallurgy (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Manufacture And Refinement Of Metals (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   NATIONAL LEAD COMPANY, résidant à NEW YORK. 



  PROCEDE DE TRAITEMENT D'UNE MASSE SPONGIEUSE DE TITANE METALLIQUE. 



   La présente invention est relative au traitement d'une éponge de métal réfractaire. Elle concerne plus particulièrement un procédé pour traiter du titane   métallique..   Plus particulièrement encore, elle se rappor- te à un procédé pour éliminer du titane métallique les impuretés qui peuvent être présentes ou se former pendant sa fabrication, par exemple le magné- sium métallique et/ou divers composés solubles dans l'eau ou les acides, com- me le chlorure de magnésium et composés analogues. 



   Lorsqu'on obtient du titane métallique suivant un procédé dans lequel on fait réagir à température élevée du tétrachlorure de titane et un métal réducteur actif comme le magnésium pour former du titane métallique et un chlorure du métal réducteur, le titane métallique formé est générale- ment contaminé par la présence du chlorure du métal réducteur et souvent par celle du métal réducteur lui-même. Avant que le titane métallique puis- se être utilisé dans les différents domaines d'application industriels, il est nécessaire d'en séparer les impuretés.

   On peut les séparer du titane métallique par une opération d'entraînement, en se servant d'eau ou d'une so- lution acide diluée comme agent d'entraînement., Il est possible par des pro- cédés d'entraînement par l'eau choisis de façon appropriée d'éliminer prati- quement toutes les impuretés solubles dans l'eau comme le chlorure de magné- sium par exemple, et en utilisant un acide dilué pour l'opération d'entraîne- ment, il est également possible d'éliminer les impuretés métalliques comme le magnésium métallique, ainsi que les composés solubles du type sel. Pour des raisons économiques, on a généralement utilisé une solution acide, d'aci- de chlorhydrique ou sulfurique par exemple, dans les opérations d'entraînement. 



  Cependant, dans les phases suivantes de la fabrication et, en particulier, lors de la fusion à l'arc par exemple du titane métallique traité par entrai- nement,pour le couler dans les formes appropriées à son utilisation commer- ciale, on rencontre souvent de grandes difficultés et, pour une certaine rai- IMPRIME et EDITE le 27 AVRIL 1956. PRIX : 20 1 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 son, le titane métallique ne se prête pas au procédé de fusion à l'arco Les   raisons du phénomène ne sont pas claires ; est, toutefois, possible qu'après   l'opération d'entraînement par l'acide dilué, le titane métallique contienne une certaine quantité de gaz absorbé, de l'hydrogène par exemple et que ce gaz se dégage au cours de la fusion à l'arc.

   Ce serait la cause de la perte de stabilité de l'arc et des projections de métal observées qui ne permet- tent pas d'exécuter une fusion à l'arc satisfaisante. 



   En conséquence, un but de la présente invention est de fournir un procédé satisfaisant pour éliminer les impuretés contaminant le titane métallique impur. Un autre but est de procurer un procédé pour rendre le titane métallique susceptible d'être fondu à l'arc. Un autre but est de fournir un procédé de séparation des impuretés du titane métallique par une opération d'entraînement. Un autre but encore est de fournir un procédé pour éliminer les impuretés et rendre le titane métallique susceptible d'être fondu à l'arc, ce procédé étant d'application simple et économique. Ces buts et d'autres ressortiront de la description plus complète de l'invention faite ci-après. 



   Au sens large, la présente invention concerne un procédé de traitement de titane métallique impur dans le but d'éliminer les impuretés et de rendre le métal susceptible d'être fondu à l'arc, suivant lequel on met en contact le titane métallique et une solution acide contenant un agent oxydant soluble dont le potentiel   d'oxydo-réduction   est supérieur à celui de l'électrode standard à hydrogène. On a établi qu'en pratique n'importe quel agent oxydant capable d'oxyder l'hydrogène gazeux à l'état d'ion hydro- gène en solution acide peut être employé avec succès.

   Parmi ceux qu'on a utilisés avec de bons résultants, on notera les composés de nitrates, l'a- 
 EMI2.1 
 cide chromique,. des solutions acides de sels ferriques, Ncr04' K2CrZ07' MnO 4$H2025 IlaCIO3, NaCIO, NaClO4, KBrCL, KICK, TiC14' Mn02, PbOZ, SnCl4, CuSO4, et les gaz oxydants comme le chlore, l'oxygène, l'ozone et le brome. 



   Pour la mise en oeuvre de la présente invention, le gaz oxy- dant est généralement dissous dans une solution acide. Mais certains de ces agents ne sont que très faiblement solubles, en particulier des gaz comme l'oxygène et l'ozone. Dans ces cas, il est désirable d'ajouter ces gaz en les faisant barboter dans la solution pendant l'opération d'entraî- nement. Il va de soi que les quantités spécifiques d'agents à employer dans une opération déterminée quelconque dépendent d'un certain nombre de facteurs, par exemple du type d'agent oxydant choisi, de l'importance de la contamina- tion, de la forme physique du titane métallique et d'autres variables du traitement. Dans certains cas, celui du CuS04 par exemple, du cuivre se dépose sur l'éponge pendant l'opération d'entraînement.

   Le cuivre peut être éliminé par une autre opération d'entraînement à l'acide avant la fusion à l'arc. 



   Dans le cas du chlore et d'autres gaz, le gaz peut barboter dans la solution ou être formé in situ d'une façon quelconque dans la solu- tion même. Comme certains des sels utilisés comme agents oxydants ne sont que légèrement solubles dans la solution acide., il est désirable, bien que non essentiel, de régler la vitesse d'addition de l'agent oxydant ou de la partie acide de la solution. Dans la plupart des cas, on obtient de bons résultats en utilisant au moins   0,5 %   d'un agent oxydant sur la base du poids de la solution d'entraînement. De 0,5% à 20% environ constitue une gamme désirable. L'emploi d'un agent oxydant dans la solution d'entraîne- ment permet d'obtenir du titane métallique de meilleure qualité.

   De pré- férence, l'agent oxydant sera présent dans la solution d'entraînement en quantité suffisante pour réagir avec au moins une grande partie de l'hydro- gène qui se dégagerait théoriquement si l'agent oxydant n'était pas utili- sé. Pour obtenir des résultats supérieurs, il y a lieu d'employer un excès 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 relativement à cette quantité théorique. 



   N'importe quelle solution assez acide pour attaquer le magné- sium métallique, par exemple, peut être avantageusement utilisée. On em- ploiera de préférence des solutions d'acides minéraux comme l'acide   ehlôrhy-   drique et l'acide sulfurique comme moyen d'entraînement, mais des-acides organiques comme l'acide acétique par exemple peuvent être également employés. 



   De même, on peut utiliser des solutions contenant d'autres matières comme le chlorure de magnésium et analogues qui sont suffisamment acides pour at- taquer les impuretés métalliques. 



   La concentration de la solution acide peut varier entre de lar- ges limites, mais pour des raisons d'économie et de facilité on a trouvé dé- sirable d'employer des solutions très diluées-relativement à la présence de constituants acides. On a, par exemple, employé avec succès des solutions' d'entraînement contenant de 2 à 10% environ de HC1 ou H2SO Pour certains agents oxydants toutefois, on a trouve qu' d'autres concentrations sont plus efficaces. Des concentrations très élevées en acide doivent être évitées pour des raisons d'économie et parce qu'elles présentent d'autres inconvé-   nietsn, par exemple l'attaque du titane métallique lui-même par H2SO4et HCI concentrés.   



   La raison pour laquelle la présence d'un agent oxydant dans la solution d'entraînement améliore le comportement du titane métallique dans les opérations suivantes n'est pas encore établie. On suppose que l'agent oxydant réagit avec l'hydrogène gazeux qui peut se dégager pendant l'en- traînement et empêche ainsi que cet hydrogène soit absorbé par le titane, ou bien il se peut que l'agent oxydant lui-même soit réduit plutôt que l'hy- drogène et que les produits de cette réduction ne soient ni absorbés par le titane métallique, ni occlus dans sa masse. 



   L'opération d'entraînement peut être exécutée dans une gamme de température assez large. Pour obtenir une élimination efficace des   im-   puretés, on a trouvé convenable dans la plupart des conditions de commen- cer l'opération d'entraînement à la température ordinaire. Un dégagement de chaleur accompagne normalement l'opération, mais l'élévation de tempéra- ture qui en résulte ne semble pas produites d'effets indésirables. 



   Les exemples suivants illustrent l'invention : EXEMPLE 1.- 
On soumet à une opération d'entraînement 70 parties d'un échan- tillon de titane métallique préparé par réaction entre du tétrachlorure de titane et du magnésium métallique fondu et contaminé par une certaine quan- tité de magnésium métallique et de chlorure de magnésium. On utilise comme milieu d'entraînement 1460 parties d'une solution acide contenant 44 parties de H2SO4 et 292 parties de   NaClO.   Ces quantités correspondent à une concen- tration H2SO4 de 3% et NaCIO3 de 20%. L'acide est ajouté lentement pendant la première demi-heure de l'opération d'entraînement. Cette opération est poursuivie pendant 4 heures à des températures comprises entre 24 et   47 C.   



  A l'issue de cette période, le titane métallique est extrait de la solution acide d'entraînement contenant NaCIO3 lavé à l'eau et séché pendant 3 heures environ à 150 C environ. Le magnésium et le chlorure de magnésium sont pra- tiquement éliminés par cette opération. Après élimination des impuretés et séchage du produit, le titane métallique est porté dans un appareil de fusion à l'arc et fondu puis coulé en lingots. Le lingot de titane métallique a une dureté Brinell de 220. Pendant l'opération de fusion à l'arc, on main- tient un arc stable sans difficulté et on ne constate pratiquement pas de projections de titane métallique. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  EXEMPLE 2.- 
On soumet la même quantité d'une autre partie de titane mé- tallique impur de l'exemple 1 à une autre opération d'entraînement acide, afin d'éliminer le magnésium métallique et le chlorure de magnésium. Dans cet exemple, la solution d'entraînement acide comprend 1500 parties d'une solution contenant 150 parties de H2SO4 et 150 parties de KMnO4. L'opéra- tion d'entraînement est poursuivie pendant 4 heures à des températures comprises entre 34 et 44 C. environ. Elle s'effectue, ainsi que la fusion à l'arc et la coulée, de la fagon décrite dans l'exemple précédent. On n'éprouve aucune difficulté pendant l'opération de fusion à l'arc et le lingot coulé a une dureté Brinell de 140. 



  EXEMPLE 3.- 
On soumet une autre partie du titane métallique impur em- ployé dans les exemples précédents à une opération d'entraînement pour éli- miner le magnésium métallique et le chlorure de magnésium. Cette fois, la solution d'entraînement comprend 1450 parties d'une solution contenant 70 parties de H2 SO4 et 140 parties de H2O2 Le titane métallique séparé est ensuite lavé et séché puis traité par fusion à l'arc. Le lingot formé a une dureté Brinell de 210. 



  EXEMPLE   4.-   
On reprend le procédé décrit dans l'exemple 1, en utilisant 1500 parties de solution contenant 45 parties de HG1 et 45 parties de K2Cr2O7. Le titane métallique est fondu à l'arc sans difficulté. 



  EXEMPLE 5o- 
On traite une autre partie de titane métallique impur comme dans l'exemple 1 mais par 1600 parties d'une solution contenant180 parties de TiCI4. Les impuretés sont éliminées et la fusion à l'arc effectuée sans difficulté. Le lingot a une dureté Brinell de   140.   



  EXEMPLE 6.- 
On reprend le procédé décrit dans l'exemple 1 avec 1400 par- ties d'une solution contenant 140 parties de H2SO4et 84 parties de KIO3. 



  Les résultats obtenus sont analogues aux résultats décrits plus haut et la dureté Brinell du lingot est   137.   



  EXEMPLE 7.- 
Une autre partie de méral impur est traitée comme dans l'exem- ple 1 par 1200 parties d'une solution contenant 36 parties de HCI et 180 parties de   SnClo   La surface du titane métallique est recouverte d'un dé- pôt qu'on élimine facilement dans la suite par entraînement à l'acide di- luée Le titane métallique est ensuite soumis avec succès par l'opération de fusion à l'arc. 



  EXEMPLE   8.-   
On place une autre partie de métal impur dans 900 parties d'eau et on fait barboter du chlore gazeux dans la solution. Le titane mé- tallique traité est ensuite fondu à l'are sans difficultéo EXEMPLE 9.- 
On utilise le même procédé que dans l'exemple 8 mais en fai- sant passer de l'oxygène au lieu de chlore dans la solution et en ajoutant 28 parties de HCI à la solution pendant la première heure de traitement. 



   Des résultats analogues à ceux des exemples cités sont égale- ment obtenus avec de l'ozone, du brome et Na2CrO4. de l'acide chromique, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 Mno2 , Pb02' NaCIO,, NaClO, KBrO3 et OUSO 4. 



   A titre de comparaison, et pour illustrer l'efficacité de la présente invention, une autre portion du titane métallique impur de l'exem- ple 1 est soumise à une opération d'entraînement dans laquelle on utilise la même quantité de solution d'entraînement d'acide sulfurique que dans l'exemple 1. On n'utilise pas d'agent oxydant. Bien que les impuretés, y compris le magnésium métallique et le chlorure de magnésium, soient ap- paremment éliminées, le titane métallique ne peut convenir pour la fusion à l'arc car il se produit des projections excessives de titane métallique et il se révèle impossible de maintenir un arc stable pendant l'opération de fusion. 



   Les exemples cités et la description qui précède ont claire- ment montré qu'il est possible, en suivant le procédé de l'invention, d'é- liminer efficacement les impuretés telles que le magnésium métallique et le chlorure de magnésium par exemple9 du titane métallique par une opéra- tion d'entraînement dans laquelle la solution acide d'entraînement contient un agent oxydant. Les produits résultant de cet entraînement conviennent particulièrement pour la fusion à l'arc. En outre, on a montré qu'il est possible d'effectuer cette élimination par une opération d'entraînement simple et économique qui n'exige ni installations compliquées, ni quanti- tés importantes d'agents d'épuration supplémentaires. 



   L'invention décrite et illustrée par les exemples cités n'y est pas strictement limitée et des modifications peuvent y être apportées sans sortir de son cadre. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Procédé de traitement de titane métallique impur pour éli- miner les impuretés et rendre le métal susceptible d'être fondu*à l'arc, caractérisé en ce qu'on met en contact le titane métallique et une solution acide contenant un agent oxydant soluble dont le potentiel d'oxydo-réduc- tion est supérieur à celui de l'électrode standard à   hydrogène.   



   2. - Procédé de traitement de titane métallique impur pour éli- miner les impuretés et rendre le métal susceptible d'être fondu à l'arc, caractérisé en ce qu'on met en contact le titane métallique et une solution acide contenant un composé choisi dans le groupe formé par les nitrates, 
 EMI5.2 
 l'acide chromique, une solution acide d'un sel ferrique, NaCr04, K2Cr20,, KMnO,, Ho0o, NaC103, NaCIO, NaCIO,, KBr03, KI03, TiCl4, Mn02' Pb02, Snel,,   CuS04,   le chlore, l'oxygène, l'ozone et le brome.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   NATIONAL LEAD COMPANY, residing in NEW YORK.



  PROCESS FOR TREATING A SPONGIOUS MASS OF METALLIC TITANIUM.



   The present invention relates to the treatment of a refractory metal sponge. It relates more particularly to a process for treating metallic titanium. Still more particularly, it relates to a process for removing from metallic titanium the impurities which may be present or formed during its manufacture, for example metallic magnesium. and / or various water or acid soluble compounds, such as magnesium chloride and the like.



   When metallic titanium is obtained by a process in which titanium tetrachloride and an active reducing metal such as magnesium are reacted at elevated temperature to form metallic titanium and a chloride of the reducing metal, the metallic titanium formed is generally contaminated by the presence of the chloride of the reducing metal and often by that of the reducing metal itself. Before metallic titanium can be used in the various industrial fields of application, it is necessary to separate the impurities from it.

   They can be separated from the titanium metal by a stripping operation, using water or a dilute acidic solution as the stripping agent. It is possible by entrainment procedures. appropriately selected water to remove virtually all water soluble impurities such as magnesium chloride for example, and by using dilute acid for the entrainment operation it is also possible to 'remove metallic impurities such as metallic magnesium, as well as soluble compounds of the salt type. For economic reasons, an acidic solution, for example hydrochloric or sulfuric acid, has generally been used in driving operations.



  However, in subsequent stages of manufacture and, in particular, when arc melting, for example, drive-treated metallic titanium to cast it into shapes suitable for its commercial use, it is often encountered great difficulty and for some reason PRINTED and PUBLISHED APRIL 27, 1956. PRICE: 20 1

 <Desc / Clms Page number 2>

 its, metallic titanium does not lend itself to the arco fusion process. The reasons for the phenomenon are not clear; It is, however, possible that after the operation of entrainment with the dilute acid, the metallic titanium contains a certain quantity of absorbed gas, hydrogen for example, and that this gas is given off during the melting at l 'bow.

   This would be the cause of the loss of arc stability and the observed metal projections which do not allow satisfactory arc fusion to be carried out.



   Accordingly, an object of the present invention is to provide a satisfactory method for removing the impurities contaminating the impure metallic titanium. Another object is to provide a process for making metallic titanium capable of being arc melted. Another object is to provide a process for separating impurities from metallic titanium by a drive operation. Yet another object is to provide a process for removing impurities and making the metallic titanium capable of being arc melted, this process being simple and economical to apply. These and other objects will become apparent from the more complete description of the invention given below.



   In the broad sense, the present invention relates to a process for treating impure metallic titanium for the purpose of removing impurities and making the metal capable of being arc melted, according to which the metallic titanium is brought into contact with a acidic solution containing a soluble oxidizing agent whose redox potential is greater than that of the standard hydrogen electrode. It has been established that in practice any oxidizing agent capable of oxidizing hydrogen gas to the state of hydrogen ion in acidic solution can be employed successfully.

   Among those which have been used with good results, the nitrate compounds, a-
 EMI2.1
 chromic acid ,. acid solutions of ferric salts, Ncr04 'K2CrZ07' MnO 4 $ H2025 IlaCIO3, NaCIO, NaClO4, KBrCL, KICK, TiC14 'Mn02, PbOZ, SnCl4, CuSO4, and oxidizing gases such as chlorine, oxygen, ozone and bromine.



   For the practice of the present invention, the oxidizing gas is generally dissolved in an acidic solution. But some of these agents are only very poorly soluble, in particular gases such as oxygen and ozone. In these cases, it is desirable to add these gases by bubbling them through the solution during the entrainment operation. It goes without saying that the specific amounts of agent to be employed in any given operation depend on a number of factors, for example on the type of oxidizing agent chosen, the extent of the contamination, the form. physics of metallic titanium and other processing variables. In some cases, for example CuSO4, copper is deposited on the sponge during the training operation.

   Copper can be removed by another acid stripping operation prior to arc melting.



   In the case of chlorine and other gases, the gas may bubble through the solution or be formed in situ in some way within the solution itself. Since some of the salts used as oxidizing agents are only slightly soluble in the acidic solution, it is desirable, although not essential, to control the rate of addition of the oxidizing agent or the acidic portion of the solution. In most cases, good results are obtained using at least 0.5% of an oxidizing agent based on the weight of the stripping solution. About 0.5% to 20% is a desirable range. The use of an oxidizing agent in the stripping solution results in better quality metallic titanium.

   Preferably, the oxidizing agent will be present in the stripping solution in an amount sufficient to react with at least a large part of the hydrogen which would theoretically evolve if the oxidizing agent were not used. . To obtain superior results, an excess of

 <Desc / Clms Page number 3>

 relative to this theoretical quantity.



   Any solution acidic enough to attack metallic magnesium, for example, can be advantageously used. Solutions of inorganic acids such as hydrochloric acid and sulfuric acid will preferably be employed as the stripping medium, but organic acids such as acetic acid, for example, may also be employed.



   Likewise, solutions containing other materials such as magnesium chloride and the like which are sufficiently acidic to attack metallic impurities can be used.



   The concentration of the acidic solution can vary within wide limits, but for reasons of economy and convenience it has been found desirable to employ solutions very dilute with respect to the presence of acidic components. For example, stripping solutions containing from about 2 to 10% HCl or H2SO have been used with success. However, some oxidizing agents have been found to be more effective in other concentrations. Very high acid concentrations should be avoided for reasons of economy and because they present other disadvantages, for example the attack of the metallic titanium itself by concentrated H2SO4 and HCl.



   The reason why the presence of an oxidizing agent in the stripping solution improves the behavior of the metallic titanium in the following operations is not yet established. It is believed that the oxidizing agent reacts with the hydrogen gas which may be given off during training and thus prevents this hydrogen from being absorbed by the titanium, or the oxidizing agent itself may be reduced. rather than hydrogen and that the products of this reduction are neither absorbed by the metallic titanium nor occluded in its mass.



   The driving operation can be performed over a fairly wide temperature range. In order to achieve effective removal of impurities, it has been found suitable under most conditions to start the entrainment operation at room temperature. Heat development normally accompanies the operation, but the resulting rise in temperature does not appear to produce adverse effects.



   The following examples illustrate the invention: EXAMPLE 1.-
70 parts of a sample of metallic titanium prepared by reaction between titanium tetrachloride and molten metallic magnesium and contaminated with a quantity of metallic magnesium and magnesium chloride are subjected to a stripping operation. 1460 parts of an acidic solution containing 44 parts of H2SO4 and 292 parts of NaClO are used as the stripping medium. These quantities correspond to a concentration of H2SO4 of 3% and NaCIO3 of 20%. The acid is added slowly during the first half hour of the training operation. This operation is continued for 4 hours at temperatures between 24 and 47 C.



  At the end of this period, the metallic titanium is extracted from the acid entrainment solution containing NaClO3, washed with water and dried for approximately 3 hours at approximately 150 ° C. Magnesium and magnesium chloride are practically eliminated by this operation. After removal of the impurities and drying of the product, the metallic titanium is carried in an arc melting apparatus and melted and then cast into ingots. The titanium metallic ingot has a Brinell hardness of 220. During the arc melting operation, a stable arc is maintained without difficulty and virtually no spattering of metallic titanium is observed.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  EXAMPLE 2.-
The same amount of another part of the impure metallic titanium of Example 1 was subjected to another acid stripping operation in order to remove the metallic magnesium and the magnesium chloride. In this example, the acid stripping solution comprises 1500 parts of a solution containing 150 parts of H2SO4 and 150 parts of KMnO4. The training operation is continued for 4 hours at temperatures between approximately 34 and 44 C. It is carried out, as well as arc melting and casting, in the manner described in the previous example. No difficulty was experienced during the arc melting operation and the cast ingot had a Brinell hardness of 140.



  EXAMPLE 3.-
Another portion of the impure metallic titanium employed in the previous examples was subjected to a stripping operation to remove metallic magnesium and magnesium chloride. This time, the stripping solution comprises 1450 parts of a solution containing 70 parts of H2 SO4 and 140 parts of H2O2 The separated titanium metal is then washed and dried and then treated by arc fusion. The ingot formed has a Brinell hardness of 210.



  EXAMPLE 4.-
The process described in Example 1 is repeated, using 1500 parts of solution containing 45 parts of HG1 and 45 parts of K2Cr2O7. Metallic titanium is arc melted without difficulty.



  EXAMPLE 5o-
Another part of impure metallic titanium is treated as in Example 1 but with 1600 parts of a solution containing 180 parts of TiCl4. Impurities are removed and arc melting is carried out without difficulty. The ingot has a Brinell hardness of 140.



  EXAMPLE 6.-
The process described in Example 1 is repeated with 1400 parts of a solution containing 140 parts of H2SO4 and 84 parts of KIO3.



  The results obtained are similar to the results described above and the Brinell hardness of the ingot is 137.



  EXAMPLE 7.-
Another part of impure meral is treated as in example 1 with 1200 parts of a solution containing 36 parts of HCl and 180 parts of SnClo The surface of the metallic titanium is covered with a deposit which is removed Easily thereafter by dilute acid entrainment. The metallic titanium is then successfully subjected by the arc melting operation.



  EXAMPLE 8.-
Another part of impure metal is placed in 900 parts of water and chlorine gas is bubbled through the solution. The treated metallic titanium is then melted with are without difficulty. EXAMPLE 9.-
The same procedure as in Example 8 is used but with passing oxygen instead of chlorine through the solution and adding 28 parts of HCl to the solution during the first hour of treatment.



   Results analogous to those of the examples cited are also obtained with ozone, bromine and Na2CrO4. chromic acid,

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 Mno2, PbO2, NaClO, NaClO, KBrO3 and OUSO 4.



   For comparison, and to illustrate the effectiveness of the present invention, another portion of the impure metallic titanium of Example 1 is subjected to a stripping operation in which the same amount of stripping solution is used. of sulfuric acid than in Example 1. No oxidizing agent is used. Although impurities, including metallic magnesium and magnesium chloride, are apparently removed, metallic titanium cannot be suitable for arc melting because excessive spattering of metallic titanium occurs and it is not possible. to maintain a stable arc during the melting operation.



   The examples cited and the preceding description have clearly shown that it is possible, by following the process of the invention, to effectively remove impurities such as metallic magnesium and magnesium chloride, for example from titanium. metallic by a stripping process in which the acid stripping solution contains an oxidizing agent. The products resulting from this training are particularly suitable for arc fusion. Furthermore, it has been shown that it is possible to effect this removal by a simple and economical training operation which does not require either complicated installations or large amounts of additional scavenging agents.



   The invention described and illustrated by the examples cited is not strictly limited thereto and modifications can be made to it without departing from its scope.



   CLAIMS.



   1.- Process for treating impure metallic titanium in order to remove impurities and make the metal liable to be melted * by arc, characterized in that the metallic titanium is brought into contact with an acid solution containing an agent. soluble oxidant with a redox potential greater than that of the standard hydrogen electrode.



   2. - Process for treating impure metallic titanium to remove impurities and make the metal capable of being melted in the arc, characterized in that the metallic titanium is brought into contact with an acid solution containing a chosen compound. in the group formed by nitrates,
 EMI5.2
 chromic acid, an acidic solution of a ferric salt, NaCr04, K2Cr20 ,, KMnO ,, Ho0o, NaC103, NaCIO, NaCIO ,, KBr03, KI03, TiCl4, Mn02 'Pb02, Snel ,, CuS04, chlorine, l oxygen, ozone and bromine.


    

Claims (1)

3. - Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce que le composé est le chlore. 3. - A method according to claim 2, characterized in that the compound is chlorine. 4.- Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce que le composé est le tétrachlorure de titane. 4. A method according to claim 2, characterized in that the compound is titanium tetrachloride. 5.- Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce que le composé est le chlorate de sodium. 5. A method according to claim 2, characterized in that the compound is sodium chlorate. 6. - Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce que le composé est le peroxyde d'hydrogène. 6. - Process according to claim 2, characterized in that the compound is hydrogen peroxide. 7.- Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce que le composé est l'ozone. <Desc/Clms Page number 6> 7. A method according to claim 2, characterized in that the compound is ozone. <Desc / Clms Page number 6> 8.- L'invention décrite avec toutes ses caractéristiques nou- velles. 8.- The invention described with all its new characteristics.
BE525035D BE525035A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE525035A true BE525035A (en)

Family

ID=159458

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE525035D BE525035A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE525035A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1286507C (en) Process for the preparation of the lithiothermy of powdered metals
FR2777558A1 (en) Removal of organic compounds from aqueous solutions, e.g. sulfonium salts from brine
KR100749653B1 (en) Highly pure hafnium material, target thin film comprising the same and method for producing highly pure hafnium
EP0008992B1 (en) Process for recovering indium
EP0386205B1 (en) Improved process for obtaining impurity-free compounds of ta and/or nb from materials containing these metals
BE525035A (en)
FR2569206A1 (en) PROCESS AND REGENERABLE SOLUTION FOR ATTACKING A METAL
EP0024987B1 (en) Process for the treatment of lead chloride solutions
JPS59145739A (en) Method for recovering ruthenium and iridium from metallic electrode
FR2514786A1 (en) Bismuth removal from molten lead - using mixt. of calcium-magnesium alloy granules, pref. of eutectic compsn.
FR3102188A1 (en) Zinc selective leaching process
FR2516506A1 (en) PROCESS FOR THE PRODUCTION OF GLYOXYLIC ACID BY OXIDATION OF GLYOXAL IN AQUEOUS SOLUTION
FR2551080A1 (en) IMPROVEMENTS TO COMPOSITIONS FOR METAL DISSOLUTION AND DISSOLUTION PROCESS
CA1268446A (en) Process for improving the purity of transition metals obtained through electrolysis of their halogens in molten salt baths
FR2463201A1 (en) Electrolytic winning of cobalt from moist cobalt hydroxide filter cake - by treating with spent electrolyte and reducing agent to obtain soln. from which other metals are sepd. before electrolysis
FR2471417A1 (en) PROCESS FOR REMOVING MOLYBDENE FROM URANIUM SOLUTIONS
JP2024010529A (en) Method for recovering selenium
BE342034A (en)
EP0267858A1 (en) Process for manufacturing vanadium trichloride in an aqueous solution
CA1211290A (en) Selective extraction of leau from its sulphides
CA2010428A1 (en) Process for removing hypochlorites in a chlorate solution
BE544119A (en)
BE377680A (en)
BE374433A (en)
BE562193A (en)