BE521807A - - Google Patents

Info

Publication number
BE521807A
BE521807A BE521807DA BE521807A BE 521807 A BE521807 A BE 521807A BE 521807D A BE521807D A BE 521807DA BE 521807 A BE521807 A BE 521807A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
radiation chamber
tubes
chamber
radiation
gas outlet
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE521807A publication Critical patent/BE521807A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F22STEAM GENERATION
    • F22BMETHODS OF STEAM GENERATION; STEAM BOILERS
    • F22B37/00Component parts or details of steam boilers
    • F22B37/02Component parts or details of steam boilers applicable to more than one kind or type of steam boiler
    • F22B37/10Water tubes; Accessories therefor
    • F22B37/107Protection of water tubes
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F22STEAM GENERATION
    • F22GSUPERHEATING OF STEAM
    • F22G1/00Steam superheating characterised by heating method
    • F22G1/06Steam superheating characterised by heating method with heat supply predominantly by radiation

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS AUX GROUPES TUBULAIRES GENERATEURS ET SURCHAUFFEURS DE
VAPEUR. 



   Cette intention concerne les groupes tubulaires générateurs et surchauffeursde vapeur dont le foyer est destiné à brûler un combustible à teneur en cendre à des températures auxquelles la cendre est en fusion et qui comportent un parcours à convection contenant des surfaces de chauf-   fe de vapeur. A mesure que ;la et la température finale de surchauf-   fe exigées des groupes générateurs et surchauffeurs de vapeur ont augmenté, des difficultés se sont produites dans ces groupes en raison des dépôts de matières plastiques sur les surchauffeurs à convection.

   En vue de réduire la température des particules de scorie à l'entrée d'une section à convection du groupe générateur et surchauffeur de vapeur, on a disposé une chambre à rayonnement entre un foyer et la section à -convection afin de refroidir les gaz par rayonnement vers des tubes vaporisants garnissant les parois de la chambre. Toutefois, pour une température limitée à l'entrée d'une section à convection,l'obtention de la haute température de vapeur désirée peut être difficile ou impossible et on a proposé d'employér en outre d'un surchauffeur à convection un surchauffeur à rayonnement sous la forme de panneaux de tubes largement espacés à l'intérieur d'une chambre de rayonnement dans le voisinage de sa sortie vers le parcours à convection. 



  Jusqu'à présent on a considéré nécessaire de situer le surchauffeur à rayonnement dans une région où la température de sécurité du métal des tubes de surchauffeur ne soit pas dépassée et ceci a limité la grandeur de.la surface du surchauffeur à rayonnement et son emplacement. Un but de la présente invention est de procurer une disposition perfectionnée de surchauffeur à rayonnement. 



   Dans un groupe tubulaire générateur et surchauffeur de vapeur comprenant un foyer agencé pour brûler un combustible à teneur en cendre à une ten- 
 EMI1.1 
 .psNtoëa.à.uâBc'iEE candrsoissc trouiVean;fUB1ol:t" t ,]J#, ;cl<1arnbre¯<OJ:J.nem.en.t.lJ}S."l;i- cale pourvue d'une entrée inférieure pour les gaz et d'une sortie supérieure pour permettre aux gaz de se rendre dans un parcours à convection contenant   des surfaces de chauffe de vapeur on place suivant ;la invention   dans une chambre à rayonnement verticale pourvue d'une entrée de gaz infé- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 rieure et d'une sortie de gaz supérieure,un surchauffeur de vapeur à rayon- nement comprenant dans une zone espacée du sommet de la chambre à rayonne- ment et située au-dessous de la sortie des gaz, des surfaces tubulaires re- couvertes de matière réfractaire. 



   L'invention sera décrite ci-après à titre d'exemple avec réfé- rence au dessin très schématique annéxé, représentant en coupe verticale longitudinale, le foyer, la section à rayonnement et une partie de la sec- tion à convection d'un groupe pour la production de vapeur à haute pression et la surchauffe de la vapeur à haute température. 



   Sur le dessin, un foyer cyclone 1 du genre représenté sur les
Figs. 3 à 9 du Brevet No   465.146   décharge les produits de la combustion dans une chambre de combustion secondaire 2   d'où part   une chambre à rayon- nement verticale 3 dont une région supérieure communique avec un parcours de gaz latéral 4 conduisant à un parcours de gaz descendant 5. 



   Les parois latérales de la chambre de combustion secondaire 2 et de la chambre à rayonnement 3 sont garnies de tubes vaporisants d'une manière connue appropriée, et d'autres tubes vaporisants sont raccordés par leurs extrémités inférieures à un corps cylindrique inférieur 6 relié par des colonnes descendantes (non représentées) à un corps cylindrique . de vapeur et de liquide   7.   Quelques uns de ces tubes garnissent la sole et la paroi avant de la chambre de combustion secondaire 2 et contribuent à garnir la paroi avant de la chambre à rayonhpment. D'autres tubes for- ment un écran à scorie, 10 en travers de la sortie de la chambre de combus- tion secondaire et contribuent à garnir la paroi avant de la chambre à rayon- nement, tandis que d'autres tubes encore garnissent la paroi arrière de la chambre à rayonnement.

   Au niveau de la partie inférieure de la sortie des gaz de la chambre à rayonnement les tubes des parois avant et arrière respectivement se terminent dans des collecteurs 11 et 12 et les tubes mon- tants 13 du foyer cyclone sont reliés au collecteur 11. Quelques uns des tubes reliés aux collecteurs 11 et 12 sont recourbés vers l'intérieur et contribuent à former un goulet 14 dans la chambre à rayonnement. Des tubes s'étendant de bas en haut du   collecteur   11 vers le corps cylindrique 7 contribuent à garnir la paroi avant de la chambre à rayonnement tandis que des tubes s'étendant de bas en haut depuis le collecteur 12 forment un écran à la sortie de la chambre à rayonnement et se prolongent sous le ciel de cette chambre pour se rendre dans le corps cylindrique 7.

   Le tuyau pour l'é- vacuation de la scorie en fusion de la chambre de combustion secondaire est représenté en 15. 



   A l'intérieur de la chambre de rayonnement 3 se trouve un sur- chauffeur de vapeur par rayonnement 16 formé d'un certain nombre de panneaux de tubes pendants, largement espacés, qui descendent du ciel de la chambre de rayonnement et pénètrent profondément dans celle-ci en passant ainsi dans le goulet   14.   De préférence, les panneaux de tubes sont espacés l'un de l'autred'une distance d'environ 19 1/2 à 39 pouces (0,50 m à 1 m envo), les extrémités des panneaux étant espacées de la même distance des parois latérales de la chambre de rayonnement, et de préférence les panneaux sont espacés des parois avant et arrière de la chambre à rayonnement d'une dis- tance de 19 1/2 pouces environ   (0,50   m). 



   Chaque panneau de tubes est formé d'un certain nombre de tubes en U groupés reliés par leurs extrémités à un collecteur 17 disposé au-des- sus du ciel de la chambre à rayonnement et divisé par une membrane 18 en- deux parties raccordées respectivement à un tuyau d'entrée 19 venant de la chambre de vapeur du corps cylindrique 7 et à un tuyau de sortie 20. La circulation de la vapeur se fait par conséquent du tuyau 19 par les tubes du panneau de tube au tuyau 20. La partie du panneau située au-dessous de la sortie des gaz de la chambre de rayonnement est recouverte de matière réfractaire 21, les parties des tubes se trouvant en cet endroit étant pourvues d'ergots servant à fixer la   matière,-réfractaire.   



   A l'intérieur du parcours de gaz latéral 4 se trouve une section de surchauffeur 22 formée de tubes sinueux verticaux dont le pas transver- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 salement au courant des gaz est relativement large, tandis qu'à l'intérieur du parcours descendant 5 se trouvent des sections de surchauffeur 23, 24 et 25 formées de tubes horizontaux dont le pas transversalement au courant de gaz est relativement étroit. La partie inférieure du parcours de gaz latéral 4 est fortement inclinée de haut en bas vers la chambre de rayonne- ment, sous un angle d'environ 55  sur l'horizontale. 



   En fonctionnement, les gaz chauds et les particules de scorie entraînées en s'élevant dans la sortie de gaz latérale   rayonnent.+.   de la chaleur non seulement aux parois de la chambre à rayonnement mais aussi aux parties inférieures recouvertes de réfractaire des panneaux de tubes du surchauffeur à rayonnement, lesquelles parties inférieures contribuent notablement à refroidir les particules de scorie à une température appro- priée avant qu'elles n'atteignent le parcours latéral 4. Il en résulte que la grandeur de la surface vaporisante et par conséquent les dimensions de la partie de la chambre de rayonnement située au-dessous de la sortie des gaz peuvent être réduites.

   En même temps, les parties inférieures recou- vertes de réfractaire des panneaux de tubes du surchauffeur à rayonnement transmettent un notable degré de surchauffe à la vapeur malgré la réduction de la transmission de chaleur due au recouvrement réfractaire qui sert à empêcher la surchauffe du métal des tubes. Comme les panneaux de tubes sont suspendus librement et peuvent se dilater de haut en bas, les éfforts dans les tubes dont réduits au minimum. 



   Le goulet 14 contribue à amener la totalité du courant de gaz   @   sous l'influence refroidissante du surchauffeur à rayonnement et l'augmentation de la vitesse du gaz contribue à maintenir un courant de gaz effectif sur la partie des panneaux de tubes entre le goulet et le ciel de la chambre de rayonnement. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Groupe tubulaire générateur et surchauffeur de vapeur comprenant un foyer agencé pour brûler un combustible à teneur en cendre à des températures auxquelles la cendre se trouve en fusion, et un parcours à convection contenant des surfaces de chauffe pour la vapeur, caractérisé en ce que dans une chambre à rayonnement verticale pourvue d'une entrée de gaz à la partie inférieure et d'une sortie de gaz à la partie supérieure est disposé un surchauffeur de vapeur à rayonnement comprenant, dans une zone espacée du sommet de la chambre de   ra/onnement   et située au-dessous de la sortie des gaz, des surfaces tubulaires recouvertes de matière réfrac-   taire.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS FOR TUBULAR GROUPS GENERATORS AND SUPERHEATERS OF
STEAM.



   This intention relates to steam generator and superheater tubular groups the hearth of which is intended to burn an ash-containing fuel at temperatures at which the ash is molten and which have a convection path containing steam heating surfaces. As the and final superheat temperature required of steam generator and superheater groups have increased, difficulties have arisen in these groups due to deposits of plastics on the convection superheaters.

   In order to reduce the temperature of the slag particles at the inlet of a convection section of the steam generator and superheater group, a radiation chamber has been placed between a hearth and the convection section in order to cool the gases by radiation to vaporizing tubes lining the walls of the chamber. However, for a limited temperature at the inlet of a convection section, obtaining the desired high vapor temperature may be difficult or impossible and it has been proposed to employ in addition from a convection superheater a convection superheater. radiation in the form of widely spaced tube panels within a radiation chamber in the vicinity of its exit to the convection path.



  Heretofore it has been considered necessary to locate the radiant superheater in a region where the safe metal temperature of the superheater tubes is not exceeded and this has limited the size of the surface of the radiant superheater and its location. An object of the present invention is to provide an improved arrangement of a radiant superheater.



   In a tubular steam generator and superheater comprising a furnace arranged to burn an ash content fuel at a voltage
 EMI1.1
 .psNtoëa.à.uâBc'iEE candrsoissc trouiVean; fUB1ol: t "t,] J #,; cl <1arnbrē <OJ: J.nem.en.t.lJ} S." l; i- wedge provided with a lower inlet for gases and an upper outlet to allow gases to pass into a convection path containing steam heating surfaces. The invention is placed next in a vertical radiation chamber provided with a lower gas inlet. -

 <Desc / Clms Page number 2>

 above and from an upper gas outlet, a radiant steam superheater comprising, in an area spaced from the top of the radiant chamber and located below the gas outlet, tubular surfaces covered with refractory material.



   The invention will be described below by way of example with reference to the appended very schematic drawing, showing in longitudinal vertical section, the focus, the radiation section and part of the convection section of a group. for the production of high pressure steam and the superheating of high temperature steam.



   In the drawing, a cyclone 1 focus of the type shown in
Figs. 3 to 9 of Patent No. 465.146 discharges the products of combustion into a secondary combustion chamber 2 from which leaves a vertical radiating chamber 3, an upper region of which communicates with a lateral gas path 4 leading to a gas path descending 5.



   The side walls of the secondary combustion chamber 2 and of the radiation chamber 3 are lined with vaporizing tubes in a suitable known manner, and other vaporizing tubes are connected at their lower ends to a lower cylindrical body 6 connected by means of descending columns (not shown) to a cylindrical body. vapor and liquid 7. Some of these tubes line the hearth and the front wall of the secondary combustion chamber 2 and help line the front wall of the radius chamber. Other tubes form a slag screen across the outlet of the secondary combustion chamber and help line the front wall of the radiation chamber, while still other tubes line the chamber. rear wall of the radiation chamber.

   At the level of the lower part of the gas outlet of the radiation chamber the tubes of the front and rear walls respectively terminate in manifolds 11 and 12 and the riser tubes 13 of the cyclone hearth are connected to the manifold 11. Some tubes connected to the collectors 11 and 12 are curved inwards and help to form a neck 14 in the radiation chamber. Tubes extending from the bottom up from the collector 11 towards the cylindrical body 7 help line the front wall of the radiation chamber while tubes extending from the bottom up from the collector 12 form a screen at the outlet of the tube. the radiation chamber and extend under the sky of this chamber to enter the cylindrical body 7.

   The pipe for the discharge of molten slag from the secondary combustion chamber is shown at 15.



   Inside the radiation chamber 3 is a radiant steam superheater 16 formed of a number of pendent, widely spaced panels of tubes which descend from the sky of the radiation chamber and penetrate deep into it. hereby passing through the neck 14. Preferably, the tube panels are spaced apart from each other at a distance of about 19 1/2 to 39 inches (0.50 m to 1 m approx), the ends of the panels being spaced the same distance from the side walls of the radiation chamber, and preferably the panels are spaced from the front and rear walls of the radiation chamber at a distance of about 19 1/2 inches ( 0.50 m).



   Each panel of tubes is formed of a number of grouped U-tubes connected at their ends to a collector 17 disposed above the sky of the radiation chamber and divided by a membrane 18 into two parts respectively connected to an inlet pipe 19 coming from the vapor chamber of the cylindrical body 7 and to an outlet pipe 20. The circulation of the vapor therefore takes place from the pipe 19 through the tubes of the tube panel to the pipe 20. The part of the panel located below the gas outlet of the radiation chamber is covered with refractory material 21, the parts of the tubes located in this location being provided with lugs serving to fix the material, -refractory.



   Inside the side gas path 4 is a superheater section 22 formed of vertical sinuous tubes whose transverse pitch.

 <Desc / Clms Page number 3>

 The gas stream is relatively wide, while within the downward path 5 are superheater sections 23, 24 and 25 formed of horizontal tubes whose pitch transverse to the gas stream is relatively narrow. The lower part of the side gas path 4 slopes steeply up and down towards the radiating chamber at an angle of about 55 to the horizontal.



   In operation, the hot gases and the slag particles entrained by rising in the side gas outlet radiate. +. heat not only to the walls of the radiation chamber but also to the refractory lined lower parts of the radiant superheater tube panels, which lower parts contribute significantly to cooling the slag particles to a suitable temperature before they reach the lateral path 4. As a result, the size of the vaporizing surface and therefore the dimensions of the part of the radiation chamber located below the gas outlet can be reduced.

   At the same time, the refractory coated undersides of the radiant superheater tube panels impart a noticeable degree of superheat to the steam despite the reduced heat transmission due to the refractory covering which serves to prevent overheating of the metal of the heaters. tubes. As the tube panels are freely suspended and can expand up and down, the stresses in the tubes are reduced to a minimum.



   The neck 14 helps to bring all of the gas stream @ under the cooling influence of the radiant superheater and increasing the gas velocity helps to maintain an effective gas stream over the portion of the tube panels between the neck and the sky of the radiation chamber.



   CLAIMS.



   1. Tubular group generator and steam superheater comprising a hearth arranged to burn an ash content fuel at temperatures at which the ash is molten, and a convection path containing heating surfaces for the steam, characterized in that in a vertical radiation chamber provided with a gas inlet at the bottom and a gas outlet at the top is disposed a radiation steam superheater comprising, in an area spaced from the top of the ra / chamber onment and located below the gas outlet, tubular surfaces covered with refractory material.


    

Claims (1)

2. Groupe suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la chambre à rayonnement présente une sortie de gaz latérale et le surchauffeur de vapeur à rayonnement comprend des panneaux de tubes pendants largement espacés qui descendent du ciel de'la chambre à rayonnement et dont les surfaces des parties inférieures sont recouvertes de matière réfractaire . 2. Group according to claim 1, characterized in that the radiation chamber has a lateral gas outlet and the radiation steam superheater comprises widely spaced pendent tube panels which descend from the sky of the radiation chamber and whose surfaces of the lower parts are covered with refractory material. 3. Groupe suivant la revendication 2, caractérisé en ce que les panneaux sont formés de tubes en U groupés. 3. Group according to claim 2, characterized in that the panels are formed of grouped U-shaped tubes. 4. Groupe suivant les revendications 2 ou 3, caractérisé en ce que les panneaux s'étendent au-dessous d'un goulet formé dans la chambre de rayonnement au-dessous de la sortie de gaz latérale. 4. Group according to claims 2 or 3, characterized in that the panels extend below a neck formed in the radiation chamber below the side gas outlet. 5. Groupe suivant les revendications 2, 3 ou 4, caractérisé en ce que la sortie de gaz latérale contient un surchauffeur de vapeur à tubes verticaux et possède un fond s'élevant sous une forte inclinaison à partir de la chambre à rayonnement. 5. Group according to claims 2, 3 or 4, characterized in that the side gas outlet contains a vertical tube steam superheater and has a bottom rising at a steep inclination from the radiation chamber. 6. Groupesuivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce que les surfaces des tubes recouvertes de matière réfractaire sont pourvues d'ergots. <Desc/Clms Page number 4> 6. Groups following either of the preceding claims, characterized in that the surfaces of the tubes covered with refractory material are provided with lugs. <Desc / Clms Page number 4> 7. Groupe tubulaire générateur et surchauffeur de vapeur disposé et destiné à fonctionner en substance comme décrit ci-dessus avec référence au dessin annexé. 7. Tubular group generator and steam superheater arranged and intended to operate substantially as described above with reference to the accompanying drawing.
BE521807D BE521807A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE521807A true BE521807A (en)

Family

ID=157273

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE521807D BE521807A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE521807A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2486223A1 (en) HEAT EXCHANGER WITH FLUIDIZED BED
FR2588564A1 (en) Apparatus for cracking gaseous or liquid hydrocarbons
BE521807A (en)
EP0012654A1 (en) Heater furnishing steam and hot gas and application to a refinery installation
EP2012073A1 (en) Heat exchanger for a boiler, boiler having such a heat exchanger and method for producing such a heat exchanger
US4061112A (en) Steam generating plant
BE528662A (en)
BE513392A (en)
US545376A (en) petersen
BE490735A (en)
BE548686A (en)
BE569496A (en)
BE525796A (en)
EP0479861A1 (en) A device for the indirect heating of air
BE513742A (en)
BE360518A (en)
BE554565A (en)
BE535744A (en)
BE490485A (en)
BE368282A (en)
BE520193A (en)
BE508727A (en)
BE492354A (en)
BE342235A (en)
BE374135A (en)