BE520174A - - Google Patents

Info

Publication number
BE520174A
BE520174A BE520174DA BE520174A BE 520174 A BE520174 A BE 520174A BE 520174D A BE520174D A BE 520174DA BE 520174 A BE520174 A BE 520174A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
handle
valve
rod
valve according
friction coupling
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE520174A publication Critical patent/BE520174A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16KVALVES; TAPS; COCKS; ACTUATING-FLOATS; DEVICES FOR VENTING OR AERATING
    • F16K31/00Actuating devices; Operating means; Releasing devices
    • F16K31/44Mechanical actuating means
    • F16K31/60Handles

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Check Valves (AREA)
  • Mechanically-Actuated Valves (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  SOUPAPE DE RETENUE OU   D'ARRET   POUR CONDUITES DE FLUIDES, EN PARTICULIER POUR
EQUIPEMENTS SANITAIRES. 



   La présente invention est relative aux soupapes de retenue ou d'arrêt pourvues d'une partie supérieure et d'une poignée, pour conduites de fluides, en particulier pour équipements sanitaireso 
L'invention a pour objet une sûreté contre les surcharges, qui agit de façon que, lorsqu'on dépasse un moment de rotation déterminé, la poignée de la soupape peut continuer à tourner, tandis que, par contre, la tige de la soupape reste stationnaireo A cette fin, on a déjà proposé d'employer dans une soupape un accouplement à crans, comme sûreté contre les surcharges. 



  Un tel accouplement présente   l'inconvénient   d'être de construction compliquée et peu robusteo Par ailleurs, la poignée ne peut être déplacée que dans des mesures déterminées par rapport à la tigeo 
Grâce à la présente invention, ces inconvénients sont évités, par le fait qu'un accouplement à friction est prévu entre la poignée et la tige de la soupapeo Selon une forme d'exécution avantageuse de l'invention, la tige de la soupape présente, à son extrémité supérieure, une fente, qui est remplie entièrement ou partiellement à l'aide d'une clavette formant ressort. 



  Par le choix de la clavette en   question,   on peut déterminer exactement à quel moment de rotation l'accouplement commence à glisser, en sorte que, lorsque la soupape est bien fermée, la tige reste stationnaire, dès qu'est atteinte une certaine pression, qui est choisie de façon que la rondelle d'étanchéité ne soit pas endommagée. On peut empêcher que la poignée se sépare de la tige grâce à une bague de retenue ou à un dispositif analogue. 



   Cette sûreté contre les surcharges peut être employée aussi bien par les soupapes à tige montante que pour les soupapes à tige non montante. 



  En choisissant, de manière appropriée, le diamètre de la tige et la pression d'application de la clavette formant ressort, il est possible d'établir   n'im-   porte quelle pression de fermeture désirée de la carotte ou cône. Au surplus, la poignée peut être amenée dans n'importe quelle position extrême désirée, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ainsi que cela est nécessaire, en particulier, dans le cas des poignées à une seule branche. Si, lors de la fermeture, la position extrême a changé, on peut atteindre cependant la position extrême primitive, en faisant tourner davantage la poignée. 



   Pour que l'agencement décrit, dans son essence, ci-dessus puisse fonctionner sans entrave, il est souhaitable que les résistances de frotte- ment entrant en ligne de compte soient sensiblement constantes. 



   Cette condition n'est pas remplie avec des garnitures de boite à étoupe, car le frottement de la tige dépend de la pression d'application de la boite à étoupe et de la nature de la matière d'étanchéité. 



   Par contre, cette condition est réalisée de manière particulière- ment favorable dans une soupape de retenue ou d'arrêt, dans laquelle, tout en se passant d'une boîte à étoupe dans la partie supérieure de la soupape, on réalise l'étanchéisation du guide de la tige, à l'aide d'une bagué élasti- que montée dans la partie supérieure du boîtier de la soupape, sans être sou- mise à une pression axiale, le côté inférieur de cette bague étant profilé de façon à présenter deux lèvres d'étanchéisation. L'action d'étanchéisation de cette bague est due au fait que, sous l'effet de la pression du fluide sur son côté inférieur les deux lèvres sont écartées l'une de l'autre, la lèvre extérieure étant pressée contre la paroi intérieure du boîtier, tandis que la lèvre inférieure est pressée contre la tige.

   La pression axiale est, dans ce cas, reprise par la poignée, contre laquelle la bague d'étanchéité prend appui par son côté supérieur. Dans une soupape de retenue ou d'arrêt agen- cée de cette manière, le frottement entre la garniture et la tige est prati- quement constant. 



   Les changements de la pression de fluide, qui agit sur la carot- te ou le cône-de fermeture se maintiennent dans des limites étroites dans les conduites d'eau normales et dans les équipements normaux et peuvent, par conséquent, être négligés. 



   L'invention   sera;décrite   à présent en détails, en référence aux dessins ci-annexés, qui représentent deux formes d'exécution d'une soupape de retenue ou d'arrêt suivant l'invention. 



   Dans ces dessins: - la figure 1 montre la partie supérieure d'une soupape à tige non montante; - la'figure 2 montre la partie supérieure d'une soupape à tige montante, et - la figure 3 représente, à titre d'exemple, une forme d'exécu- tion de la clavette formant ressort, qui constitue l'accouplement de friction. 



   Dans les dessins,   la.notait on   de référence a désigne la partie supérieure du boîtier de la soupape, b la bague d'étanchéité, b1 et   b   les lèvres   d'étanchéité,.±   la tige   munie, d'une   fente d,e le filet de vissage, f l'alésage de la   poignée, ±,la   clavette, i la surface d'appui pour la poi- gnée, k la face frontale de la poignée, 1 la poignée, o la bague de retenue, p la chambre à graisse et r une vis de sûreté. 



   Dans la forme d'exécution selon la figure 1, la tige c est non montante. La bague d'étanchéité b s'applique, de manière étanche, par ses lè-   vres b1, et B2 contre le boitier a et:contre la tige c. Quant à la pression axiale, elle est reprise par la face frontale k de la poignée 1. La tige pré-   sente, à sa partie supérieure, une fente d, dans laquelle est engagée une clavette formant ressort g. Pour empêcher que la poignée se sépare de la ti- ge, on a prévu la bague de retenue o. La partie supérieure a de la soupape est en contact avec la poignée par sa-surface d'appui 1.

   L'extrémité de l'a-   lésage   ménagé dans la poignée forme la chambre à graisse de l'accouplement à friction   décrite   Grâce à cette chambre, l'accouplement est graissé pendant plusieurs années, sans qu'il soit nécessaire de le remplir. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Dans la forme   d9exécution   représentée à la figure 2, la tige ± est montanteo Dans ce cas  une vis de sécurité r est engagée dans un évidement ménagé dans la tige c, de manière à empêcher l'enlèvement de la poignéeo
La figure 3 montre une forme d'exécution avantageuse de la clavette formant ressort g. qui présente une forme ondulée, mais qui peut aussi être coniqueo
L'invention n'est pas limitée aux formes d'exécution décrites en détails ci-dessus et représentées sur les dessins ci-annexéso Il n'est pas absolument nécessaire que la partie supérieure de la soupape soit démunie   d'une   boîte à étoupe.

   On peut, au contraire, employer toutes les boîtes à étoupe connues avec leurs dispositifs d'étanchéité. qui présentent alors une tolérance plus ou moins grande dans la friction, ainsi que dans toute leur fonction. 



   REVENDICATIONS.      



   1. Soupape de retenue ou d'arrêt pour conduites de fluides avec sûreté contre les surcharges, caractérisée en ce que cette sûreté est constituée par un accouplement à friction entre la poignée et la tige.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  CHECK-OFF OR SHUT-OFF VALVE FOR FLUID LINES, IN PARTICULAR FOR
SANITARY EQUIPMENT.



   The present invention relates to check or stop valves provided with an upper part and a handle, for fluid conduits, in particular for sanitary equipment.
The object of the invention is a safety device against overloads, which acts in such a way that, when a determined torque is exceeded, the valve handle can continue to rotate, while, on the other hand, the valve stem remains stationaryo For this purpose, it has already been proposed to use a notched coupling in a valve, as a safety against overloads.



  Such a coupling has the drawback of being of complicated and not very robust construction. Furthermore, the handle can only be moved in determined measures with respect to the rod.
Thanks to the present invention, these drawbacks are avoided, by the fact that a friction coupling is provided between the handle and the stem of the valve. According to an advantageous embodiment of the invention, the stem of the valve has, at its upper end, a slot, which is filled entirely or partially using a key forming a spring.



  By choosing the key in question, it is possible to determine exactly at what moment of rotation the coupling begins to slip, so that, when the valve is properly closed, the rod remains stationary, as soon as a certain pressure is reached, which is chosen so that the sealing washer is not damaged. The handle can be prevented from separating from the rod by a retaining ring or the like.



   This overload safety can be used for both rising stem valves and non-rising stem valves.



  By suitably selecting the diameter of the shank and the application pressure of the spring key, it is possible to establish any desired closing pressure of the sprue or cone. In addition, the handle can be brought into any desired extreme position,

 <Desc / Clms Page number 2>

 as is necessary, in particular, in the case of handles with a single branch. If, during closing, the extreme position has changed, however, the original extreme position can be reached by further rotating the handle.



   In order for the arrangement described in its essence above to function unimpeded, it is desirable that the frictional resistances involved be substantially constant.



   This condition is not met with stuffing box gaskets, because the friction of the rod depends on the application pressure of the stuffing box and the nature of the sealing material.



   On the other hand, this condition is particularly favorably achieved in a check or stop valve, in which, while dispensing with a stuffing box in the upper part of the valve, the sealing of the valve is effected. guide of the rod, using an elastic ring mounted in the upper part of the valve housing, without being subjected to axial pressure, the lower side of this ring being profiled so as to have two sealing lips. The sealing action of this ring is due to the fact that, under the effect of the pressure of the fluid on its lower side, the two lips are separated from each other, the outer lip being pressed against the inner wall. of the housing, while the lower lip is pressed against the rod.

   The axial pressure is, in this case, taken up by the handle, against which the sealing ring bears from its upper side. In a check or stop valve so arranged, the friction between the packing and the stem is almost constant.



   Changes in fluid pressure, which acts on the core or closing cone, are kept within narrow limits in normal water pipes and normal equipment and can therefore be neglected.



   The invention will now be described in detail with reference to the accompanying drawings, which show two embodiments of a check valve or stop valve according to the invention.



   In these drawings: - Figure 1 shows the upper part of a non-rising stem valve; - Figure 2 shows the upper part of a rising stem valve, and - Figure 3 shows, by way of example, one embodiment of the spring key, which constitutes the friction coupling. .



   In the drawings, the reference note a designates the upper part of the valve housing, b the sealing ring, b1 and b the sealing lips ,. ± the rod provided with a slot d, e the screw thread, f the handle bore, ±, the key, i the bearing surface for the handle, k the front face of the handle, 1 the handle, o the retaining ring, p the grease chamber and a safety screw.



   In the embodiment according to Figure 1, the rod c is non-rising. The sealing ring b is applied, in a leaktight manner, by its lips b1, and B2 against the housing a and: against the rod c. As for the axial pressure, it is taken up by the front face k of the handle 1. The rod has, at its upper part, a slot d, in which a key forming a spring g is engaged. To prevent the handle from separating from the rod, the retaining ring o has been provided. The upper part a of the valve is in contact with the handle by its bearing surface 1.

   The end of the injury in the handle forms the grease chamber of the described friction clutch. Thanks to this chamber, the coupling is greased for several years without having to be filled.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In the form of execution shown in figure 2, the rod ± is ascendingo In this case a safety screw r is engaged in a recess in the rod c, so as to prevent the removal of the handle.
FIG. 3 shows an advantageous embodiment of the key forming a spring g. which has a wavy shape, but which can also be conical
The invention is not limited to the embodiments described in detail above and shown in the accompanying drawings. It is not absolutely necessary for the upper part of the valve to be devoid of a stuffing box.

   On the contrary, all known stuffing boxes can be used with their sealing devices. which then present a greater or lesser tolerance in friction, as well as in all their function.



   CLAIMS.



   1. Check or shut-off valve for fluid lines with safety against overloading, characterized in that this safety is constituted by a friction coupling between the handle and the rod.


    

Claims (1)

2. Soupape suivant la revendication 1, caractérisée en ce que l'accouplement à friction est constitué par une fente ménagée à la partie supérieure de la tige et par une clavette élastique remplissant entièrement ou partiellement cette fente. 2. Valve according to claim 1, characterized in that the friction coupling is constituted by a slot provided in the upper part of the rod and by an elastic key completely or partially filling this slot. 30 Soupape suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le pivot de la poignée, engagé dans la partie supérieure du boîtier, est assujetti à cette partie supérieure, de manière à ne pas pouvoir en être retirée grâce à une bague de retenue, une vis ou un dispositif similaireo 40 Soupape suivant les revendications 1 à 3, caractérisée en ce que la partie supérieure de l'alésage ménagé dans la poignée forme une chambre à graisse pour l'accouplement de frictiono 50 Soupape suivant les revendications 1 à 4, caractérisée en ce que 1-'accouplement à friction permet d'établir n'importe quelle position' extrême désirée de la poignée. 30 Valve according to claims 1 and 2, characterized in that the pivot of the handle, engaged in the upper part of the housing, is secured to this upper part, so that it cannot be removed by means of a retaining ring, a screw or similar device 40 Valve according to claims 1 to 3, characterized in that the upper part of the bore formed in the handle forms a grease chamber for the friction coupling. 50 Valve according to claims 1 to 4, characterized in that 1-friction coupling allows to establish any desired extreme position of the handle.
BE520174D BE520174A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE520174A true BE520174A (en)

Family

ID=156149

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE520174D BE520174A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE520174A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0311595A1 (en) * 1987-09-24 1989-04-12 Ideal-Standard Gmbh Control handle for a sanitary valve

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0311595A1 (en) * 1987-09-24 1989-04-12 Ideal-Standard Gmbh Control handle for a sanitary valve

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2516989A1 (en) ANCHORING STUD WITH STUD BODY AND EXPANDABLE BUSHING
FR2624934A1 (en) SECURITY COUPLING
BE520174A (en)
FR2718991A1 (en) Torque transmission mechanism, and screwdriver provided with such a mechanism.
EP0268521A1 (en) Lock valve
FR2465944A1 (en) Sleeve to couple plastic-coated tube ends - has harder plastic lining with annular ribs and projections penetrating lining on compression (NL 24.3.81)
EP3770472A1 (en) Improved throttle valve for transporting fluid under high pressure or under extreme pressure
BE539845A (en)
BE515632A (en)
BE534220A (en)
FR2503826A1 (en) VALVE DISASSEMBLY TOOL
FR2643131A1 (en) Screwed connection, particularly for pipelines
FR2571464A1 (en) Improvements to taps with a spherical plug
BE415368A (en)
BE564252A (en)
BE357429A (en)
CH333655A (en) Device for fixing an injector needle of a hydraulic turbine on its control rod
FR2806762A1 (en) Fixing assembly comprises nut on a screwed rod with the parts around the rod and a sliding sleeve which moves between a position on top of these parts or away from them
BE517357A (en) Device for adjusting the circulation of a fluid in a pipe.
BE467701A (en)
FR2701532A1 (en) Additional tap for shower
BE370135A (en)
FR2609385A1 (en) Lid-clamping device for a pressure cooker
FR2801117A1 (en) Locking handle with tapered captive pressure washer, has insert in handle with flared lower end fitting over washer in contact with pressure surface
BE680045A (en)