BE518839A - - Google Patents

Info

Publication number
BE518839A
BE518839A BE518839DA BE518839A BE 518839 A BE518839 A BE 518839A BE 518839D A BE518839D A BE 518839DA BE 518839 A BE518839 A BE 518839A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
piston
tube
liquid
distributor
sprayer according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE518839A publication Critical patent/BE518839A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B05SPRAYING OR ATOMISING IN GENERAL; APPLYING FLUENT MATERIALS TO SURFACES, IN GENERAL
    • B05BSPRAYING APPARATUS; ATOMISING APPARATUS; NOZZLES
    • B05B11/00Single-unit hand-held apparatus in which flow of contents is produced by the muscular force of the operator at the moment of use
    • B05B11/01Single-unit hand-held apparatus in which flow of contents is produced by the muscular force of the operator at the moment of use characterised by the means producing the flow
    • B05B11/06Gas or vapour producing the flow, e.g. from a compressible bulb or air pump

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   PULVERISATEUR PORTATIF A COMMANDE MANUELLE POUR PROJETER EN BROUILLA D UN
LIQUIDE TEL QUFUN INSECTICIDE. 



   La présente invention se rapporte à un pulvérisateur portatif manoeuvré à la main de construction nouvelle spécialement conçu de manière à pouvoir être porté aisément par l'opérateur sans danger de fuite du liquide qu'il contient ou d'éparpillement de ce liquide quand l'appareil est en position fermée ou de repos, la construction de ce pulvérisateur étant étudiée de façon qu'il suffise de tirer à l'écart l'un de l'autre les éléments qui constituent son corps pour qu'il devienne immédiatement utilisable. 



   Le pulvérisateur ici décrit constitue un perfectionnement de celui qui est décrit dans un brevet belge appartenant à la même société et déposé le 14 décembre 1951 sous le titre "Pulvérisateur portatif à main pour projeter en brouillard un liquide tel qu'un insecticide" sous le N    507.857.   



   Le pulvérisateur dont il est question ici comprend deux éléments tubulaires télescopiques emboîtés l'un dans l'autre dont celui qui est placé à l'intérieur de l'autre comporte un réservoir relativement grand destiné à renfermer le liquide à projeter en brouillard, un tube formant siphon et un organe fournissant le liquide à ce tube ou siphon, tandis que l'élément externe constitue le corps d'une pompe dans lequel l'air est aspiré quand les deux éléments en question sont écartés l'un de l'autre par une traction exercée par l'opérateur, tandis que, quand on rapproche c'est-à-dire emboîte davantage l'un dans l'autre ces deux éléments l'air est comprimé et refoulé à travers un canal ad hoc vers l'extrémité de sortie du pulvérisateur et jaillit par le tube formant siphon,

   de sorte que ce jet d'air vaporise le liquide et produit ainsi un brouillard qu'on peut utiliser par exemple en horticulture, en agriculture, pour des travaux d'assainissement ou de désinfection, etc.... 



   Une autre particularité de ce pulvérisateur perfectionné c'est que sa conception et sa construction ont été étudiées de manière à empêcher la formation d'un vide partiel dans le récipient contenant le liquide (qui peut être par exemple une solution insecticide) lorsque le brouillard jaillit à l'extérieur. Toute tendance de ce genre à la formation d'un bide partiel dans 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 le récipient recevant le liquide à pulvériser se traduit par une diminution de la quantité de brouillard émis et par une diminution résultante de l'efficacité, autrement dit du rendement du pulvérisateur pour le travail qui lui est assigné. 



   Une autre particularité également importante d'ailleurs de cet appareil réside dans un dispositif permettant, d'une part, d'aérer le récipient pendant le fonctionnement du pulvérisateur et tandis que son piston plongeur formant distributeur est en position ouverte, et, d'autre part, d'obturer hermétiquement un évent quand ce piston est déplacé à la main jusqu'à sa position fermée c'est-à-dire de repos. 



     D'autres   particularités de ce pulvérisateur intéressent sa construction qui offre tout à la fois un maximum de simplicité, d'efficacité, d'économie en même temps qu'une grande facilité de montage et de maniement assurant un fonctionnement aisé. Ces particularités découlent de la suite de ce texte et des dessins schématiques annexés dans lesquels : - 
La fig, 1 est une vue en élévation latérale de ce pulvérisateur présentant la nouvelle construction en question. 



   La fig. 2 est une vue d'extrémité de ce pulvérisateur. 



   La fig. 3 est une vue fragmentaire dessinée à plus grande échelle en partie en élévation latérale et en partie en coupe verticale transversal de ce pulvérisateur montrant les positions occupées par ses organes constitutifs quand les éléments tubulaires de son corps qui sont emboîtés l'un dans l'autre ont été amenée à la position fermée ou ramassée et que lesdits organes sont verrouillés dans Jette position de repos pour empêcher toute fuite et tout dégagement accidentel ou involontaire. 



   La fig. 4 est une vue fragmentaire dessinée à plus grande échelle montrant en coupe verticale transversale les organes trav aillants placés à l'extrémité avant c'est-a-dire à l'extrémité d'écoulement du liquide projeté en brouillard par le pulvérisateur quand il se trouve en position de travail. 



   La fig. 5 est une vue fragmentaire dessinée à plus grande échelle montrant en coupe verticale transversale les ogranes situés à l'extrémité postérieure du pulvérisateur en position de travail. 



   La fig. 6 est une vue en coupe verticale transversale passant par un plan représenté par la ligne 6-6 en fig. 3 en supposant qu'on regarde dans la direction indiquée par les flèches. 



     La fige   7 est également une vue en coupe verticale transversale mais passant par un plan représenté par la ligne   7-7   en fig. 3 et en supposant qu'on regarde dans la direction indiquée par les flèches. 



   La fig. 8 est une autre vue en coupe verticale transversale mais passant par un plan représenté par la ligne 8-8 en fig. 3 et en supposant qu'on regarde dans la direction indiquée par les flèches. 



   La fig. 9 est une vue en coupe verticale transversale passant par un plan représenté par la ligne   9-9   en fie. 5 en supposant qu'on regarde dans la direction indiquée par les flèches. 



   Comme représenté, le corps de ce nouveau pulvérisateur comprend deux éléments 10 et 11 emboîtés l'un dans l'autre télescopiquement. L'élément interne est muni d'un chapeau terminal 12 fixé à lui et peut être moleté en 13 sur sa paroi extérieure pour faciliter la préhension. La paroi externe c'est-à-dire antérieure de ce chapeau terminal présente une dépression ou creusure centrale 14 en forme de coupelle pourvue, d'une part, d'un canal d'écoulement central 15 relativement grêle et, d'autre part, d'une denture 16 avec orifice de réception de l'extrémité avant ouverte d'un tube d'aération 17. 



  L'élément interne 10 du corps du pulvérisateur est creux et constitue un réservoir 18 de réception et de maintien d'une grande quantité de liquide apte à être projeté (par exemple d'une solution insecticide). La paroi circonférentielle de cet élément 10 est munie d'une pièce encastrée taraudée 19 pour- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 vue d'un   orifice   de remplissage obturé par un bouchon 21. Une bague d'étanchéité 22 ferme hermétiquement cet orifice après serrage du bouchon 21. Le calibre de la pièce encastrée 19 mesure un diamètre suffisant pour permettre à la chambre   18   contenant le liquide insecticide d'être aisément   iemplie   de la quantité désirée de ce liquide. 



   Au centre de la chambre 18 contenant le liquide insecticide est monté un tube allongé 23 formant manchon qui enveloppe et étanchéise par son extrémité avant la creusure 14 en forme de coupelle et qui vient se loger par son extrémité arrière dans l'extrémité avant d'un raccord d'accouplement 24. 



  L'autre extrémité 25 de ce raccord c'est-à-dire son extrémité arrière est de section plus faible et destinée à recevoir et à envelopper l'extrémité avant d'un tube allongé 26 pour le passage de l'air. L'extrémité arrière de ce tube à air 26 est emboîtée'ou montée de façon à épouser l'alésage d'un raccord 27 en forme de manchon. Son extrémité postérieure 28 fait saillie à travers un piston 29 en forme de coupelle qu'elle supporte.

   Ce piston est constitua   par du cuir ou une autre matière souple ; est fileté pour recevoir un collier   
 EMI3.1 
 taraudé ,1, afin de bloquer le piston entre lui et un plateau terminal 2, Le plateau terminal 32. est muni d'une bride externe i emboîtée dans l'extrémité interne de l'élément interne 10 du corps du pulvérisateur 
 EMI3.2 
 et d'une bride interne il emboîtée sur le raccord 2%, afin d'assurer une obtura'tion étanche de cet élément interne 10.

   Grâce à cette construction et à cette disposition, le tube ou manchon 23, le raccord 24. le tube à air 26 le raccord , le plateau terminal â2, le collier 31 et le piston gf sont reliés à l'élément interne 10 et supportés par lui tandis que les deux éléments 10 et 11 sont emboîtés plus avant l'un dans l'autre ou, au contraire, déboîtés par un effort de traction les écartant l'un de l'autre. Le plateau terminal 32   assùre   la fermeture de l'extrémité postérieure c'est-à-dire intérieure de l'élément 10, de sorte que ce dernier délimite un récipient fermé capable de renfermer une notable quantité de la solution à pulvériser qui peut être par exemple un insecticide. 



   Dans le tube ou manchon   23 logé   dans l'élément interne 10 du corps du pulvérisateur est monté à coulissement un organe allongé 35 épousant ce manchon mais dont les côtés opposés 36 sont entaillés ou aplatis (Fig. 6) pour ménager des canaux à air s'étendant longitudinalement entre l'organe 35 et le manchon enveloppant 23.

   Cet organe est ouvert à son extrémité interne 
 EMI3.3 
 J1 et fermé à son extrémité externe 38 sauf à l'endroit d'un orifice relati- vement petit formant renfoncement qui est ménagé dans une saillie annulaire 
 EMI3.4 
 formant un tube de siphonnage 33. qui pénètre dans le canal mais est espacé du bord de celui-ci pour constituer un canal annulaire parcouru par l'air qui balaye l'extrémité de ce tube 39, ce dernier constituant un canal parcouru par le liquide à pulvériser pendant le fonctionnement de la pompe. 



   A l'intérieur de l'organe 35 monté à coulissement sont disposés 
 EMI3.5 
 des anneaux d'espacement rainurés :,1, 2 et 4. séparés par des bagues circulaires 44, 45., j¯6. et ka. Ces anneaux délimitent des orifices fi Ceux de ces orifices 4S qui sont pratiqués dans l'anneau 41 communiquent avec la masse du liquide à pulvériser par une extrémité d'un tube adducteur paf. L'autre ex- trémité de ce tube adducteur      pend dans une coupelle 51 destinée à recevoir la liquide du réservoir 18 chaque fois que le pulvérisateur est maintenu ou amené à une position sensiblement horizontale. 



   L'utilisateur de l'appareil a ainsi la possibilité de projeter le liquide à pulvériser quelle que soit la position dans laquelle il maintient son appareil puisque quand celui-ci est tenu à peu près verticalement l'utilisateur peut le faire fonctionner jusqu'à ce que la coupelle 51 soit à peu près vide, après quoi il peut, en inclinant le pulvérisateur vers l'horizontalité, permettre au liquide qui se trouve dans la chambre   18   de remplir à nouveau partiellement ou entièrement la coupelle 51.

   Si l'appareil est dirigé vers le bas, tant qu'il y a suffisamment de liquide dans la chambre 18 pour main- 
 EMI3.6 
 tenir submergée l'extrémité avant de la coupelle .5L, cette dernière reste sensiblement pleine grâce au phénomène de siphonnage dont le pulvérisateur est le siège. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
 EMI4.1 
 est le s7..B¯? A l'intérieur de l'organe allongé 35 est logé un piston plongeur ,z formant distributeur qui est entouré par les anneaux d'écartement ,1, .2 et L2 et par les bagues circulaires àà, 45. et -,7.

   L'extrémité avant de ce piston 52 présente un embout saillant53 qui peut pénétrer et se loger dans l'embouchure du tube 39 formant siphon quand le pulvérisateur n'est pas en 
 EMI4.2 
 fonctionnement (1=iâ. 3) Ses éléments tubulaires 10 et 11 emboîtés télesco- piquement   l'un   dans l'autre sont   maintenus   en position de repos (position retractée) de façon à empêcher toute entrée de matières étrangères par cette 
 EMI4.3 
 embouchure et maintenir l'orifice relativement grêle exempt de toute obstruc- tion due à des cristaux ou à d'autres matières risquant de s'y accumuler sous l'effet de-l'évaporation ou pour d'autres raisons. 



   Sur l'extrémité interne du piston distributeur 52 est fixé un collier formant une partie saillante et à quelque distance vers l'avant sur ledit piston est monté à coulissement un collier 55 portant contre l'extrémi- 
 EMI4.4 
 té interne 37. de l'organe 35. Un ressort de compression z relativement puissant porte par son extrémité interne contre le collier fixe ±à ou bien est .fixé à ce collier et par son extrémité externe contre le collier mobile   55 auquel   il peut aussi être fixé, ce qui tend à refouler le pis ton 52 vers l'arrière   c'est-à-dire   vers l'intérieur. Ainsi donc le ressort 56 a tendance à   mainte-   nir le piston 52 en position retractée (ouverte)   c'ect-à-dire   en   position.   Je pulvérisation.

   Dans cette position, le collier 54 est poussé vers l'arrière 
 EMI4.5 
 contre un épaulement interne 22 ménagé sur la paroi du raccord d'accouplemet 2 (fig. 4) et l'embout à est dégagé de l'orifice du tube 12 formant siphon. 



  Le piston z est pourvu, en outre, d'un canal annulaire 2Q situé entre l'embout 2 et le collier 55. Un tube d'aération 22. façonné comme le tube d'aéra- tion 17 pénètre par une de ses extrémités dans un orifice du manchon tubulaire 
 EMI4.6 
 23. Cette extrémité est reliée à un orifice de l'organe ±± qui débouche dans le canal annulaire de   l'anneau   d'écartement 43 A son autre extrémité ce tube 
 EMI4.7 
 d'aération 59 débouche dans la chambre à liquide 11, tandis que le tube d'aé- ration 17 débouche à une extrémité dans le canal angulaire 58 et à son autre extrémité dans l'atmosphère par une percée du chapeau terminal   12   du corps du pulvérisateur. 



   A l'intérieur de l'élément externe 11 du corps du pulvérisateur est montée une tige   61   supportée par cet élément et convenablement fixée par son extrémité postérieure dans un bouchon 62 monté dans un chapeau terminal 63 muni   d'une   surface externe moletée 64 facilitant la préhension de cette extrémité pendant le fonctionnement de l'appareil. Sur ce bouchon 62 est   éga-   lement montée une agrafe flexible 65 pourvue de doigts élastiques 66 dont les extrémités courbes sont étudiées de manière à s'engager et à s'appuyer dans une creusure ou dépression annulaire   67     quand   les éléments emboîtés 10 et 11 du corps du pulvérisateur sont  ameés   à leur position rétractée c'est-à-dire 
 EMI4.8 
 de repos (Fig. 3).

   La tige 61 traverse sans serrage l'é,idement du raccord d' accouplement   27   et le tube   à   air allongé 26   à   l'endroit où l'extrémité avant de ceste tige 61 est filetée ou convenablement raccordée en 68 à un prolongement 69 ayant une section droite sensiblement plus forte que celle de la tige 61 mais de forme hexagonale ou   pclygonale   (Figs 3 et 7) afin de ménager des canaux   longitudinaux   à air entre   Les   côtés et l'intérieur du tube 26.

   L'ex- 
 EMI4.9 
 trémité avant de ce prolongement est étudiée de manière a buter contre le collier 5J: et l'extrémité avant du piston distributeur 52 afin de déplacer celui- ci vers l'avant (vers l'extérieur) jusqu'à la position de fermeture dans laquelle le ressort 56 est comprimé et dans laquelle les doigts élastiques 66 de   l'agrafe   65 portent dans la creusure 67. 



   Pour'permettre à l'air d'entrer dans le tube externe Il en arrière du piston 29, l'air est aspiré vers l'intérieur entre les surfaces d'emboîtement des éléments 10 et 11 en prévoyant sur l'élément tubulaire 10 des canne- 
 EMI4.10 
 lures longitudinales 71 (Fig. 8) qui s'étendent, de préférence, approximati- vement à partir de la position représentée dans les figs. 3 et   4   jusqu'à l'extrémité interne de ce tube 10 qui est adjacente au piston 29, Quand les éléments tubulaires 10 et Il sont tirés l'un à l'écart de l'autre dans le sens 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 du déboinemnt, l'air pénètre et chemine dans les cannelures 71 pour pénétrer dans la chambre ménagée dans l'élément tubulaire externe 11 jusqu'à l'arrime du piston 29.

   Cette course vers l'extérieur c'est-à-dire par traction de dé- boîtement des éléments 10 et 11 est limitée par 1'extrémité 72 (Figs. 3 et   4)   de la partie hexagonale   fil   qui forme une butée lors de l'engagement d'un épau- lement 73 (Fig. 5) prévu à l'intérieur du raccord d'accouplement 27, 
Pendant la course vers l'avant c'est-à-dire quand les éléments 10 et 11 du corps du pulvérisateur sont poussés l'un dans l'autre, l'air qui se trove dans la chambre délimitée par l'élément externe Il est comprimé et refoule vers l'avant à travers le canal annulaire du raccord 27 entre sa surfa- ce intérieure et la tige 61, puis vers l'avant par l'espace annulaire compri s entre la tige 61 et le tube à air 26,

   par les canaux ménagés entre les côtés aplatis de la partie hexagonale   69 et   le tube à air 26 (Figs. 3,   4   et 7) autour du collier      puis à travers les espaces ménagés entre les côtés apla tis 36 de 1'organe 35 et le manchon environnant 23 (fig. 6) et vers l'extérieur par l'espace annulaire qui entoure le tube 39 formant siphon dans le canal 15   de   la creusure      du chapeau terminal 12   (Figs.   3 et   4).   Quand cet air est évacué par cet espace annulaire qui entoure le tube 39, il se mélange au liquide (par exemple à la solution de produit insecticide') qui sort de ce tube 39. Le brouillard est alorsprojeté à l'extérieur. 



   Quand l'opération de pulvérisation est terminée, on amène les   élé-   ments 10 et 11 du corps du pulvérisateur à la position que montre la fig. 3 dans laquelle l'embout 53 solidaire du piston distributeur 52 est poussé dans l'orifice du tube 39, ce qui le débarrasse de toutes les saletés ou matières étrangères et empêche celles-ci de pénétrer dans le tube tout en supprimant tout rique de fuite, de suintement ou de ruissellement du liquide par ce tube 39 Dans cette position, les doigts élastiques 65 en venant s'appuyer dans la creusure 67 maintiennent les éléments télescopiques 10 et 11 en position fermée.

   Mais cet engagement ou enchevêtrement peut être supprimé aisément puisqu'il suffit pour cela d'enserrer fermement dans ses mains les extrémités moletées des deux éléments   10   et 11 et de les tirer l'un à l'écart de l'autre c'est-à-dire dans le sens correspondant à leur déboîtement. 



   Pour aérer efficacement le pulvérisateur au cours de son fonctionnement (Fig. 4) et empêcher la formation d'un vide partiel dans le réservoir de liquide 18 de l'élément interne 10 du corps du pulvérisateur et par voie de conséquence une diminution de la quantité de liquide émise, il est prévu suivant l'invention les tubes d'aération 17   et 22   dont il a déjà été parlé. 



  Le tube 17 s'étend depuis le chapeau terminal 12 à l'endroit où son extrémité externe débouche dans l'atmosphère vers le distributeur dans l'organe 35 et par l'intermédiaire de l'anneau d'espacement 42 qui y est monté   dan..   le canal annulaire 58 du piston distributeur 52 par l'orifice 48 de l'anneau d'espacement 42. Le passage de l'air se poursuit au delà de la bague 46 par le cael par l'orifice 48 de l'anneau d'espacement 43 et jusque dans le tube 59. 



  Celui-ci qui débouche dans la chambre 18 contenant le liquide mesure un diamètre interne relativement petit, de sorte que le volume de liquide qui peut pénétrer dans ce tube à partir du réservoir est expulsé par l'afflux de l'air qui entre. Quand le piston distributeur 52 occupe sa position avant (fermée) comme le montre la fig. 3, il y a étanchéité effective entre le tube 59 et l'atmosphère grâce à la présence des   bagues 6   et 47. 



   La nature physique du jet de brouillard qui jaillit hors du tube 39 formant siphon peut être modifiée en réglant le bouchon de remplissage 21. 



  C'est ainsi qu'en desserrant ce bouchon, on peut obtenir un jet de brouillard plus dense. Pour empêcher que ce bouchon ne se trouve égaré ou ne soit mal placé, il est muni de préférence d'un cordonnet ou d'un fil métallique 74 r3lié par une de ses extrémités au bouchon et assujetti rationnellement par son autre extrémité au tube à air 26 ou bien enroulé en boucle autour de lui. 



   Le pulvérisateur présentant la construction qui vient d'être décrite est établi, de préférence, en acier inoxydable ou en une matière non corrosive et rigide. Il est de dimensions réduites, et de structure ramassée, ce qui lui permet d'être aisément transporté et manipulé par l'utilisateur et 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 rangé quand on ne s'en sert pas. 



   Les détails de construction peuvent être modifiés., sans s'écarter de l'invention, dans le domaine des équivalences mécaniques. 



   REVENDICATIONS.      



   1. Pulvérisateur   à   commande manuelle comprenant un corps formé de deux éléments emboîtés   l'un   dans l'autre et pourvu d'un tube formant siphon muni d'un orifice d'évacuation à une extrémité pour le passage du liquide pulvérisable et d'un canal de sortie d'air sous pression entourant l'orifice, l'un desdits éléments comportant un réservoir renfermant le liquide, l'autre élément   -emportant   une chambre de pompage, un organe assurant l'adduction du   liquide depuis   ce réservoir jusqu'à cet orifice de sortie du tube formant siphon, un organe amenant l'air sous pression audit canal de sortie, et un organe d'aération reliant le réservoir à l'atmosphère quand on fait fonctionner le pulvérisateur pour y empêcher la formation d'un vide partiel.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   MANUALLY CONTROLLED PORTABLE SPRAYER FOR SPRAYING A MIST FROM A
LIQUID SUCH AS AN INSECTICIDE.



   The present invention relates to a hand-operated portable sprayer of new construction specially designed so that it can be easily carried by the operator without danger of leakage of the liquid which it contains or of scattering of this liquid when the apparatus. is in the closed or rest position, the construction of this sprayer being studied in such a way that it suffices to pull away from each other the elements which constitute its body so that it becomes immediately usable.



   The sprayer described here constitutes an improvement of that which is described in a Belgian patent belonging to the same company and filed on December 14, 1951 under the title "Portable hand-held sprayer for spraying a liquid such as an insecticide as a mist" under the N 507,857.



   The sprayer in question here comprises two telescopic tubular elements nested one inside the other, the one which is placed inside the other comprises a relatively large reservoir intended to contain the liquid to be sprayed as a mist, a tube forming a siphon and a member supplying the liquid to this tube or siphon, while the external element constitutes the body of a pump in which the air is sucked when the two elements in question are separated from each other by a traction exerted by the operator, while, when one brings together, that is to say, fits more closely together these two elements, the air is compressed and discharged through an ad hoc channel towards the end outlet of the sprayer and spouts out through the siphon tube,

   so that this jet of air vaporizes the liquid and thus produces a mist that can be used for example in horticulture, agriculture, for sanitation or disinfection work, etc.



   Another peculiarity of this improved sprayer is that its design and construction have been studied in such a way as to prevent the formation of a partial vacuum in the container containing the liquid (which may for example be an insecticidal solution) when the mist gushes out. outside. Any such tendency to form a partial bide in

 <Desc / Clms Page number 2>

 the container receiving the liquid to be sprayed results in a reduction in the quantity of mist emitted and in a resulting reduction in efficiency, in other words in the efficiency of the sprayer for the work assigned to it.



   Another also important feature of this device resides in a device allowing, on the one hand, to ventilate the container during operation of the sprayer and while its plunger forming distributor is in the open position, and, on the other hand hand, to hermetically seal a vent when this piston is moved by hand to its closed position, that is to say of rest.



     Other peculiarities of this sprayer concern its construction which offers at the same time a maximum of simplicity, efficiency, economy at the same time a great facility of assembly and handling ensuring an easy operation. These particularities follow from the rest of this text and from the appended schematic drawings in which: -
Fig, 1 is a side elevational view of this sprayer showing the novel construction in question.



   Fig. 2 is an end view of this sprayer.



   Fig. 3 is a fragmentary view drawn on a larger scale partly in side elevation and partly in transverse vertical section of this sprayer showing the positions occupied by its constituent parts when the tubular elements of its body which are nested one inside the other have been brought to the closed or collected position and that said components are locked in the rest position to prevent leakage and accidental or unintentional release.



   Fig. 4 is a fragmentary view drawn on a larger scale showing in transverse vertical section the working members placed at the front end, that is to say at the end of flow of the liquid projected as a mist by the sprayer when it is found in working position.



   Fig. 5 is a fragmentary view drawn on a larger scale showing in transverse vertical section the ogranes located at the rear end of the sprayer in the working position.



   Fig. 6 is a view in transverse vertical section passing through a plane represented by the line 6-6 in FIG. 3 assuming one is looking in the direction indicated by the arrows.



     Figure 7 is also a view in transverse vertical section but passing through a plane represented by line 7-7 in FIG. 3 and assuming one is looking in the direction indicated by the arrows.



   Fig. 8 is another view in transverse vertical section but passing through a plane represented by the line 8-8 in FIG. 3 and assuming one is looking in the direction indicated by the arrows.



   Fig. 9 is a transverse vertical sectional view taken through a plane shown by the line 9-9 at the end. 5 assuming one is looking in the direction indicated by the arrows.



   As shown, the body of this new sprayer comprises two elements 10 and 11 nested one inside the other telescopically. The inner member has a terminal cap 12 attached to it and can be knurled at 13 on its outer wall to facilitate gripping. The outer wall, that is to say the front of this terminal cap has a central depression or recess 14 in the form of a cup provided, on the one hand, with a relatively thin central flow channel 15 and, on the other hand , a toothing 16 with an orifice for receiving the open front end of a ventilation tube 17.



  The internal element 10 of the body of the sprayer is hollow and constitutes a reservoir 18 for receiving and maintaining a large quantity of liquid capable of being projected (for example an insecticide solution). The circumferential wall of this element 10 is provided with a threaded recessed part 19 for

 <Desc / Clms Page number 3>

 view of a filling orifice closed by a plug 21. A sealing ring 22 hermetically closes this orifice after tightening the plug 21. The gauge of the recessed part 19 measures a diameter sufficient to allow the chamber 18 containing the insecticidal liquid to be easily filled with the desired amount of this liquid.



   In the center of the chamber 18 containing the insecticidal liquid is mounted an elongated tube 23 forming a sleeve which envelops and seals by its front end the cup-shaped recess 14 and which is lodged by its rear end in the front end of a cup. coupling fitting 24.



  The other end 25 of this connector, that is to say its rear end, is of smaller cross section and intended to receive and wrap the front end of an elongated tube 26 for the passage of air. The rear end of this air tube 26 is fitted or mounted so as to match the bore of a connector 27 in the form of a sleeve. Its rear end 28 projects through a cup-shaped piston 29 which it supports.

   This piston is made of leather or another flexible material; is threaded to receive a collar
 EMI3.1
 threaded, 1, in order to block the piston between it and a terminal plate 2, The terminal plate 32. is provided with an external flange i fitted into the internal end of the internal element 10 of the body of the sprayer
 EMI3.2
 and an internal flange it fitted onto the 2% connection, in order to ensure a leaktight seal of this internal element 10.

   By virtue of this construction and arrangement, the tube or sleeve 23, the fitting 24. the air tube 26 the fitting, the terminal plate 2, the collar 31 and the piston gf are connected to the internal element 10 and supported by him while the two elements 10 and 11 are nested further into one another or, on the contrary, dislocated by a tensile force separating them from one another. The terminal plate 32 ensures the closure of the rear end, that is to say the inner end of the element 10, so that the latter delimits a closed container capable of containing a significant quantity of the solution to be sprayed which may be example an insecticide.



   In the tube or sleeve 23 housed in the internal element 10 of the body of the sprayer is slidably mounted an elongated member 35 matching this sleeve but the opposite sides 36 of which are notched or flattened (FIG. 6) to provide air channels. 'extending longitudinally between member 35 and enveloping sleeve 23.

   This organ is open at its internal end
 EMI3.3
 J1 and closed at its outer end 38 except at the location of a relatively small orifice forming a recess which is formed in an annular projection
 EMI3.4
 forming a siphoning tube 33. which penetrates into the channel but is spaced from the edge of the latter to constitute an annular channel traversed by the air which sweeps the end of this tube 39, the latter constituting a channel traversed by the liquid to be sprayed while the pump is running.



   Inside the member 35 mounted to slide are arranged
 EMI3.5
 grooved spacing rings:, 1, 2 and 4. separated by circular rings 44, 45., j¯6. and ka. These rings delimit orifices fi Those of these orifices 4S which are made in the ring 41 communicate with the mass of the liquid to be sprayed via one end of an adductor tube paf. The other end of this adductor tube hangs in a cup 51 intended to receive the liquid from the reservoir 18 whenever the sprayer is maintained or brought to a substantially horizontal position.



   The user of the device thus has the possibility of projecting the liquid to be sprayed whatever the position in which he maintains his device since when it is held approximately vertically the user can operate it until that the cup 51 is almost empty, after which it can, by tilting the sprayer horizontally, allow the liquid which is in the chamber 18 to again partially or entirely fill the cup 51.

   If the device is directed downwards, as long as there is sufficient liquid in chamber 18 to maintain
 EMI3.6
 keep the front end of the .5L cup submerged, the latter remains appreciably full thanks to the phenomenon of siphoning of which the sprayer is the seat.

 <Desc / Clms Page number 4>

 
 EMI4.1
 is the s7..B¯? Inside the elongated member 35 is housed a plunger, z forming a distributor which is surrounded by the spacer rings, 1, .2 and L2 and by the circular rings àà, 45. and -, 7.

   The front end of this piston 52 has a projecting tip 53 which can penetrate and be housed in the mouth of the tube 39 forming a siphon when the sprayer is not in operation.
 EMI4.2
 operation (1 = iâ. 3) Its tubular elements 10 and 11 nested telescopically one inside the other are kept in the rest position (retracted position) so as to prevent any entry of foreign matter by this
 EMI4.3
 mouthpiece and keep the relatively small orifice free from obstruction by crystals or other material which may accumulate therein from evaporation or for other reasons.



   On the inner end of the distributor piston 52 is fixed a collar forming a protruding part and at some distance forward on said piston is slidably mounted a collar 55 bearing against the end.
 EMI4.4
 internal tee 37. of the member 35. A relatively powerful compression spring z carries by its internal end against the fixed collar ± to or is fixed to this collar and by its external end against the movable collar 55 to which it can also be fixed, which tends to push back the udder tone 52 back, that is to say inwards. Thus the spring 56 tends to hold the piston 52 in the retracted (open) position, ie in position. I spray.

   In this position, the collar 54 is pushed backwards
 EMI4.5
 against an internal shoulder 22 provided on the wall of the coupling coupling 2 (FIG. 4) and the end piece is released from the orifice of the tube 12 forming a siphon.



  The piston z is further provided with an annular channel 2Q located between the end piece 2 and the collar 55. An aeration tube 22. shaped like the aeration tube 17 penetrates through one of its ends into. an orifice of the tubular sleeve
 EMI4.6
 23. This end is connected to an orifice of the body ± ± which opens into the annular channel of the spacer ring 43 At its other end this tube
 EMI4.7
 aeration 59 opens into the liquid chamber 11, while the aeration tube 17 opens at one end into the angular channel 58 and at its other end into the atmosphere through a piercing of the terminal cap 12 of the body of the sprayer.



   Inside the outer element 11 of the body of the sprayer is mounted a rod 61 supported by this element and suitably fixed by its rear end in a plug 62 mounted in a terminal cap 63 provided with a knurled outer surface 64 facilitating the gripping of this end during operation of the device. On this plug 62 is also mounted a flexible clip 65 provided with elastic fingers 66 whose curved ends are designed so as to engage and rest in an annular recess or depression 67 when the interlocking elements 10 and 11 of the sprayer body are locked in their retracted position, i.e.
 EMI4.8
 rest (Fig. 3).

   The rod 61 loosely passes through the end of the coupling fitting 27 and the elongated air tube 26 where the front end of this rod 61 is threaded or suitably connected at 68 to an extension 69 having an extension. cross section appreciably stronger than that of the rod 61 but of hexagonal or pclygonale shape (Figs 3 and 7) in order to provide longitudinal air channels between the sides and the interior of the tube 26.

   The ex-
 EMI4.9
 the front end of this extension is designed so as to abut against the collar 5J: and the front end of the distributor piston 52 in order to move the latter forward (outward) to the closed position in which the spring 56 is compressed and in which the elastic fingers 66 of the clip 65 bear in the recess 67.



   To allow air to enter the outer tube II behind the piston 29, the air is drawn in between the mating surfaces of the elements 10 and 11 by providing on the tubular element 10 cane-
 EMI4.10
 Longitudinal strips 71 (Fig. 8) which preferably extend approximately from the position shown in Figs. 3 and 4 to the inner end of this tube 10 which is adjacent to the piston 29, When the tubular elements 10 and II are pulled away from each other in the direction

 <Desc / Clms Page number 5>

 from the opening, the air enters and travels through the grooves 71 to enter the chamber formed in the outer tubular element 11 until the piston 29 is stuck.

   This outward stroke, that is to say by pulling out of the elements 10 and 11, is limited by the end 72 (Figs. 3 and 4) of the hexagonal wire part which forms a stop during the movement. 'engagement of a shoulder 73 (Fig. 5) provided inside the coupling connector 27,
During the forward stroke, that is to say when the elements 10 and 11 of the body of the sprayer are pushed into each other, the air which passes through the chamber delimited by the external element Il is compressed and discharged forward through the annular channel of the connector 27 between its inner surface and the rod 61, then forward through the annular space comprised between the rod 61 and the air tube 26,

   through the channels formed between the flattened sides of the hexagonal part 69 and the air tube 26 (Figs. 3, 4 and 7) around the collar and then through the spaces formed between the flattened sides 36 of the member 35 and the surrounding sleeve 23 (Fig. 6) and outwards through the annular space which surrounds the tube 39 forming a siphon in the channel 15 of the recess of the end cap 12 (Figs. 3 and 4). When this air is evacuated by this annular space which surrounds the tube 39, it mixes with the liquid (for example with the solution of insecticide product ') which leaves this tube 39. The mist is then projected outside.



   When the spraying operation is finished, the elements 10 and 11 of the sprayer body are brought to the position shown in FIG. 3 in which the end piece 53 integral with the distributor piston 52 is pushed into the orifice of the tube 39, which frees it of all dirt or foreign matter and prevents them from entering the tube while eliminating any risk of leakage , oozing or trickling of the liquid through this tube 39 In this position, the resilient fingers 65 coming to rest in the recess 67 maintain the telescopic elements 10 and 11 in the closed position.

   But this engagement or entanglement can be easily removed since it suffices for this to firmly grip the knurled ends of the two elements 10 and 11 in your hands and to pull them away from each other. that is to say in the sense corresponding to their dislocation.



   To effectively aerate the sprayer during operation (Fig. 4) and prevent the formation of a partial vacuum in the liquid reservoir 18 of the internal member 10 of the sprayer body and consequently a decrease in the quantity. of liquid emitted, there is provided according to the invention the aeration tubes 17 and 22 which have already been mentioned.



  The tube 17 extends from the terminal cap 12 where its outer end opens into the atmosphere towards the distributor in the member 35 and through the spacer ring 42 which is mounted therein. .. the annular channel 58 of the distributor piston 52 through the orifice 48 of the spacer ring 42. The passage of air continues beyond the ring 46 through the cael through the orifice 48 of the ring. spacer 43 and into tube 59.



  The latter which opens into the chamber 18 containing the liquid measures a relatively small internal diameter, so that the volume of liquid which can enter this tube from the reservoir is expelled by the influx of the entering air. When the distributor piston 52 occupies its front (closed) position as shown in FIG. 3, there is an effective seal between the tube 59 and the atmosphere thanks to the presence of the rings 6 and 47.



   The physical nature of the mist jet which shoots out of the siphon tube 39 can be changed by adjusting the filler cap 21.



  Thus, by loosening this cap, a denser spray of fog can be obtained. To prevent this plug from being lost or from being misplaced, it is preferably provided with a cord or a metal wire 74 r3 linked by one of its ends to the plug and rationally secured by its other end to the air tube. 26 or wrapped in a loop around it.



   The sprayer having the construction just described is preferably made of stainless steel or a non-corrosive and rigid material. It is of reduced dimensions, and of collected structure, which allows it to be easily transported and handled by the user and

 <Desc / Clms Page number 6>

 tidy when not in use.



   The details of construction may be varied, without departing from the invention, in the field of mechanical equivalences.



   CLAIMS.



   1. Manually operated sprayer comprising a body formed of two elements nested one inside the other and provided with a tube forming a siphon provided with a discharge orifice at one end for the passage of the sprayable liquid and a pressurized air outlet channel surrounding the orifice, one of said elements comprising a reservoir containing the liquid, the other element carrying a pumping chamber, a member ensuring the supply of the liquid from this reservoir to this outlet of the tube forming a siphon, a member supplying the pressurized air to said outlet channel, and an aeration member connecting the reservoir to the atmosphere when the sprayer is operated to prevent the formation of a vacuum therein partial.


    

Claims (1)

2. Pulvérisateur à commande manuelle suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'organe assurant une arrivée d'air sous pression au canal de sortie qui entoure l'orifice est constitué par un piston monté dans la chambre de pompage et refoulant l'air à travers un organe adducteur quard les deux éléments emboîtés formant le corps du pulvérisateur sont emboîtés plus avant l'un' dans l'autre, cet organe adducteur comportant un manchon logé dedans et supportant le tube formant siphon dans le canal de sortie. 2. Manually controlled sprayer according to claim 1, characterized in that the member providing a pressurized air inlet to the outlet channel which surrounds the orifice is constituted by a piston mounted in the pumping chamber and discharging the air through an adductor member quard the two nested elements forming the body of the sprayer are nested further into one another, this adductor member comprising a sleeve housed therein and supporting the siphon tube in the outlet channel. 3. Pulvérisateur à commande manuelle suivant la revendication 2, caractérisé en ce qu'il comprend un piston plongeur formant distributeur monté dans le manchon et pourvu de plusieurs organes d'espacement entre lesquels sont montées des bagues d'étanchéité, ces organes d'espacement et ces bagues entourant le piston distributeur et étant placés entre ce piston et ce manchon. 3. Manually controlled sprayer according to claim 2, characterized in that it comprises a plunger forming a distributor mounted in the sleeve and provided with several spacers between which are mounted sealing rings, these spacers and these rings surrounding the distributor piston and being placed between this piston and this sleeve. 4. Pulvérisateur à commande manuelle suivant la revendication 3, caractérisé en ce que l'organe d'aération est ouvert vers l'intérieur du réservoir et vers l'atmosphère et passe à travers lesdits organes d'espacement et autour du piston distributeur quand ce dernier est en position ouverte pour projeter le brouillard de liquide et fermé quand ce piston distributeur est en position fermée et que l'appareil n'est pas en service. 4. Manually controlled sprayer according to claim 3, characterized in that the aeration member is open towards the interior of the tank and towards the atmosphere and passes through said spacers and around the distributor piston when this the latter is in the open position to project the liquid mist and closed when this distributor piston is in the closed position and the device is not in use. 5. Pulvérisateur à commands manuelle suivant la revendication 3 ou 4, caractérisé en ce que le piston distributeur est rainuré et en ce que les organes d'espacement sont évidés et percés d'orifices, l'organe d'aération s'ouvrant vers l'intérieur du réservoir et vers l'atmosphère en passant à travers les canaux et les orifices des organes d'espacement et la rainure du piston distributeur. 5. Manual controlled sprayer according to claim 3 or 4, characterized in that the distributor piston is grooved and in that the spacers are recessed and pierced with orifices, the aeration member opening towards the inside the reservoir and to the atmosphere through the channels and the orifices of the spacers and the groove of the distributor piston. 6. Pulvérisateur à commande manuelle suivant la revendication 5, caractérisé en ce que l'organe amenant le liquide du réservoir à l'orifice de sortie du tube formant siphon est un tube adducteur communiquant avec les orifices et le canal d'un des organes d'espacement quand le piston distribiteur est déplacé jusqu'à sa position ouverte. 6. manually controlled sprayer according to claim 5, characterized in that the member bringing the liquid from the reservoir to the outlet of the siphon tube is an adductor tube communicating with the orifices and the channel of one of the members of 'spacing when the distributor piston is moved to its open position. 7. Pulvérisateur à commande manuelle suivant la revendication 6, caractérisé en ce que les bagues d'étanchéité du piston distriouteur assurent une fermeture hermétique s'opposant à tout passage de liquide vers le tube formant siphon et étanchéisant l'intérieur du réservoir vers l'atmosphère quand ce piston est amené à la position fermée. 7. Manually controlled sprayer according to claim 6, characterized in that the sealing rings of the distributor piston provide a hermetic closure opposing any passage of liquid to the siphon tube and sealing the interior of the tank to the atmosphere when this piston is brought to the closed position.
BE518839D BE518839A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE518839A true BE518839A (en)

Family

ID=155260

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE518839D BE518839A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE518839A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0626210B1 (en) Dispensing device for a metered volume dose of a liquid or pasty product
CH641379A5 (en) Manual liquid nebulizer
EP3310491B1 (en) System and method for refilling a container with liquid
EP1473233A1 (en) Method and apparatus for filling a container with fluid as well as the reservoir of the fluid.
FR2556317A1 (en) AUTOMATIC VOLUMETRIC DOSER FOR PRODUCTS WITH VARIOUS VISCOSITIES
CA2757385C (en) Cleaning device for spray gun
WO2004071682A1 (en) Device for cleaning a smooth-walled tube
FR2929961A1 (en) HOUSEHOLD APPLIANCE COMPRISING A BASE FOR THE PRODUCTION OF STEAM COMPRISING A REMOVABLE TANK
FR2855505A1 (en) FLUID PRODUCT DISPENSER AND METHOD FOR MOUNTING SUCH A DISPENSER
FR2612808A1 (en) MAINTAINED PRESSURE ROTARY NOZZLE SPRAYER WITH ACCUMULATOR
FR2656900A1 (en) MANUAL PRECOMPRESSION PUMP FOR SPRAYING A LIQUID, ESPECIALLY A PERFUME.
FR2526402A3 (en) HAND PUMP WITH BLOCKABLE DISPENSER CAP IN LOWERED POSITION FOR THE DISPENSING OF FLUID MATERIALS
EP1867396A1 (en) Spray gun for painting using aerosol cartridges
EP0084486A1 (en) Device for applying a liquid for the treatment of plants
BE518839A (en)
WO2014020254A1 (en) Device for cleaning a spray gun
FR2732315A1 (en) Double cased cosmetic liquid tube with automatic valve
FR2773443A1 (en) RECHARGEABLE HANDBAG ATOMIZER
EP1149633B1 (en) Spray apparatus
FR2634825A1 (en) Precompression pump for spraying a liquid
EP0756037B1 (en) Apparatus for marking lines on the ground
FR2501076A1 (en) Horticultural spray on wheeled support - has pump delivering air from liquid tank to accumulator chamber
FR2688714A1 (en) LIQUID DISPENSER HAVING A DISPENSING PUMP AND DISPENSING PUMP FOR SUCH A DISPENSER.
CH110552A (en) Lubricant dispenser.
FR2944220A1 (en) Cleaning device for spray gun, has supply head comprising supply nozzle, and reception body and supply nozzle positioned for connecting inlet i.e. paint inlet, of internal conduit of supply gun and fluid outlet, respectively at same time