BE518822A - - Google Patents

Info

Publication number
BE518822A
BE518822A BE518822DA BE518822A BE 518822 A BE518822 A BE 518822A BE 518822D A BE518822D A BE 518822DA BE 518822 A BE518822 A BE 518822A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
chamber
pump
liquid
roller
casing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE518822A publication Critical patent/BE518822A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D19/00Degasification of liquids
    • B01D19/0042Degasification of liquids modifying the liquid flow
    • B01D19/0052Degasification of liquids modifying the liquid flow in rotating vessels, vessels containing movable parts or in which centrifugal movement is caused
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D19/00Degasification of liquids
    • B01D19/0063Regulation, control including valves and floats

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Degasification And Air Bubble Elimination (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  POMPE ET SEPARATEUR D'AIR COMBINES. 



   L'invention concerne un groupe combiné d'une pompe et d'un séparateur d'air à utiliser par exemple dans un appareil de mesure et de   distribu-   tion d'essence pour faire arriver du liquide ne contenant pas d'air dans le compteur et dans le tuyau de distribution. 



   L'invention a pour objet une pompe rotative et un séparateur d'air combinés de façon à pouvoir réaliser une séparation efficace de l'air et du liquide à grande vitesse, avec une capacité volumétrique relativement faible, et en même temps dans l'appareil une circulation plus libre du liquide qui peut ainsi être distribué à plus grande vitesse et avec une consommation d'énergie moindre que jusqu'à présent. 



   Plus spécialement, l'invention consiste dans une chambre de séparation sensiblement cylindrique, montée sur le même axe que la pompe rotative dont une paroi de bout constitue une paroi de bout du séparateur et comporte une ouverture de passage située par rapport à la sortie de la chambre de la pompe et à la direction du courant de liquide qui en sort, de façon à y faire arriver et passer sans à coup ce liquide et à le projeter dans la paroi supérieure de la chambre d'admission du séparateur. 



   Ces caractéristiques ainsi que d'autres relatives à la forme de construction et à la disposition des éléments apparaîtront au cours de la description détaillée donnée ci-après d'une forme de réalisation choisie, de préférence, de l'invention avec le dessin ci-joint à l'appui sur lequel :

   la fig. 1 est une élévation extérieure d'un groupe combiné d'une pompe et d'un séparateur d'air suivant l'invention, la fig. 2 est une coupe transversale suivant la ligne 2-2 de la fig. 1, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la fig. 3 est une coupe verticale suivant la ligne 3-3 de la fig. 2, la fig. 4 est une coupe transversale suivant la ligne 4-4 de la fig. 3, et représente l'ouverture de communication entre la chambre de sortie de la pompe et l'extrémité d'admission de la chambre du séparateur d'air, la fig. 5 est une-coupe transversale partielle du canal d'échappement d'air suivant la ligne 5-5 de la fig. 3, la fig.

   6 est une vue en plan partielle de la toile métallique tricotée tubulaire,qui constitue l'élément annulaire de séparation, la fige 7 est une vue en perspective partielle indiquant de quelle manière on plisse la toile métallique de la fig 6 avant de   l'enrou-   ler sous forme de rouleau et la fig. 8 est une vue en bout de l'élément tubulaire de sépara-tion. 



   Suivant la fig. 1, l'enveloppe de la pompe rotative comporte un corps 1, fermée à une extrémité par une plaque de fermeture 2 fixée sur le corps de pompe par des vis à chapeau 3 et comportant un moyeu 4 dans lequel un arbre de commande 5 est monté à rotation. Une enveloppe creuse 7, sensiblement cylindrique, est fixée sur l'autre extrémité du corps de pompe 1, est fermée à son extrémité extérieure et constitue à l'intérieur une chambre de séparation d'air. Une console dirigée vers le haut 8, fixée à son extrémité inférieure sur une extrémité du corps de pompe 1, comporte à son extrémité supérieure une bride circulaire 9 qui supporte une bride circulaire 10 formée sur l'extrémité inférieure d'un réservoir cylindrique 11. 



  Ce réservoir est fermé à son extrémité supérieure par une paroi de bout en une seule pièce avec lui et à son extrémité inférieure par la bride 9, et constitue une chambre collectrice du liquide. Les brides 9 et 10 sont fixées d'une manière appropriée l'une sur l'autre par exemple par des vis à chapeau 12. 



   Suivant la fig. 2, le corps de pompe 1 comporte une chambre d'appui d'aspiration 13, une chambre d'admission 14, une chambre cylindre 15 de la pompe dans une position excentrique par rapport à l'arbre de commande 5 et une chambre d'échappement 16. Un trou taraudé 17 forme l'orifice d'entrée de la chambre 13 et se raccorde avec un tuyau d'aspiration 18, représenté en partie sur la fig. 1, et venant d'un réservoir de liquide approprié. Un tamis filtrant cylindrique creux supporté à son extrémité supérieure et intérieure dans un trou de la cloison de séparation 20 entre les chambres 13 et 14 établit la communication entre ces chambres. L'extrémité inférieure et extérieure du tamis 19 est supportée par un écrou   21   qui se visse dans la paroi inférieure de la chambre 13.

   Une ouverture 22 fait communiquer la chambre d'admission 14 avec un côté de la chambre de la pompe et une ouverture de sortie 23 fait communiquer l'autre côté de la chambre de la pompe avec la chambre d'échappement 16. La cloison de séparation 24 entre les chambres d'admission et d'échappement comporte un canal de dérivation   25,   commandé par   u-   ne soupape 26, à ailettes de guidage 27 montées coulissantes dans un guide 28 fixé dans la paroi 24. Un ressort 29 logé en partie dans-un écrou à chapeau creux 30 qui se visse dans une paroi de bout du corps de pompe 1, agit entre la soupape 26 et un siège 31 monté d'une manière réglable dans l'écrou 30 de   façon   à maintenir la soupape   26   sur son siège et à fermer le canal de dérivation.

   Les chambres 13, 14 et 16 sont noyautées dans le corps de pompe et fermées aux deux extrémités par des parois de bout 32 et 33 en une seule pièce avec le corps de pompe 1. La chambre 15 de la pompe est fermée à son extrémité intérieure par une portion circulaire plane de la paroi de bout 33 et à son extrémité extérieure par la plaque de fermeture'de bout 2, précitée, dont la face intérieure est plane. 



   L'arbre de commande 5, fig. 3, passe dans le moyeu 4 et la plaque 2, pénètre dans la chambre 15 de la pompe et la traverse, et dans une 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 douille de portée 34 montée dans un moyeu 35 partant de la paroi 33 et pénétrant dans la chambre de séparation suivant le même axe. La plaque 3 contient une douille 37 de portée de l'arbre 5. Le moyeu 4 contient une chambre 38 qui entoure l'arbre 5 et contient deux bagues de garniture 39 montées coulissantes toutes les deux sur l'arbre 5, et un ressort 40, qui écarte les bagues de garniture et lespousse l'une contre une face de bout de la douille de portée 37 et l'autre contre une face de bout d'un écrou 41. Celui-ci se visse dans l'extrémité extérieure du moyeu 4 et sert à fermer l'extrémité   extérieu-   re de la chambre 38.

   Les fuites éventuelles entre l'arbre 5 et sa portée 34 passent dans la chambre de séparation 36 et ne sont pas nuisibles. Un rotor cylindrique 42, calé sur l'arbre 5, comporte des encoches radiales, fig. 2, séparées par des intervalles angulaires et logeant des ailettes coulissantes 43. Les faces de bout du rotor fig. 3, sont évidées de façon à loger dans chaque évidement des rondelles annulaires 44 qui supportent les extrémités des ailettes 43, fig. 2, et les maintiennent en contact avec la paroi cylindrique de la chambre 15. Les extrémités de ces ailettes, fig. 3, et la portion extérieure non évidée des extrémités du rotor s'appliquent contre les parois de bout planes de la chambre 15, formées par la paroi 33 et la plaque 2. 



   L'extrémité ouverte et à bride de l'enveloppe 7 est percée d'un trou cylindrique 45 qui se termine par un épaulement 46. Ce trou loge un rouleau annulaire 47, qui forme l'élément de séparation. La périphérie   intérieu-   re de ce rouleau est supportée par le moyeu 35, et sa périphérie extérieure s'ajuste exactement dans le trou 45. La portion extérieure de la face de bout du rouleau est en contact avec l'épaulement 46. La -face de bout   intérieu-   re du rouleau 47 est espacée de la paroi 33 de façon à former une chambre d'admission 48, qui communique avec la chambre d'échappement 16 de la pompe par une ouverture en forme de fenêtre en arc de cercle 49, fig. 2, d'une longueur angulaire de 90  environ, ayant même axe que la chambre de la pompe 15 et juste au-delà de l'orifice d'échappement 23.

   Le rouleau de séparation 47 est maintenu par la pression du liquide contre l'épaulement 46. 



   Le rouleau de séparation est formé par une longueur appropriée de tissu en fil métallique fin. Sous sa forme choisie de préférence, le rouleau est en tissu métallique tubulaire tricoté. La fig. 6 représente une portion 50 d'une bande de tissu. On tricote un fil très fin en métal non corrosif, par exemple en métal Monel sous forme de tissu tubulaire 51. Puis on aplatit ce tissu en formant une bande en deux épaisseurs. Puis on plisse cette bande en deux épaisseurs sous la forme 52 de la fig. 6. Les lignes des plis font de préférence un angle aigu avec les côtés de la bande. Pour éviter de confondre les lignes, le tricotage est représenté sur la fig. 6 et le plissage sur la fig. 7. La bande ayant reçu la forme décrite, on 1'enroule comme   l'ondique   la fig. 8 sous 'forme de rouleau.

   Le rouleau est enroulé serré et les saillies d'une spire pénètrent dans les creux de la spire adjacente. On forme ainsi un rouleau épais d'un grand nombre de spires, qui constitue une masse compacte de fils tricotés et entrelacés, comportant un très grand nombre d'interstices très fins. Les canaux extrêmement fins qui traversent cette masse de fils sont évidemment très tortueux. 



   Le liquide débarrassé d'air sort de la chambre 36 du séparateur, fig. 3, par un tuyau de sortie 53 qui part d'un point voisin de la partie inférieure de la chambre, la traverse de bas en haut, et passe dans un presse-étoupe disposé dans la partie supérieure de la paroi périphérique de'l'enveloppe   7,   puis se dirige de bas en haut et se raccorde avec-un compteur non représenté. L'extrémité inférieure du tuyau qui est fixé sur le compteur pénètre dans la chambre 36 à la profondeur qu'on désire et est maintenu en place en serrant un écrou 54 de press-étoupe qui se visse dans l'enveloppe 7, et comprime une bague 55 du type 0, en une matière analogue au caoutchouc, disposée autour du tuyau pour empêcher les fuites. 



   La chambre du séparateur 36 comporte à la partie supérieure un orifice d'échappement d'air 56 de section réduite. Cet orifice a la forme d'un bouchon 57 fixé à l'extrémité d'un coude 58 qui se visse dans un trou 59 de l'enveloppe 7. Une rainure longitudinale 60 (voir aussi la fig. 5) 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 formée dans la partie supérieure de l'enveloppe 7, aboutit au trou 59 et à l'orifice 56. Le coude 58 est réuni par un accouplement de compression 61 à une extrémité d'un tuyau 62, dont l'autre extrémité est réunie par   un   accouplement de compression 63 à une extrémité d'un coude 64, dont l'autre extrémité se visse dans un trou de la bride 9.

   Les coudes et le tuyau forment un canal de passage de l'air, des gaz et d'un mélange de liquide, d'air et/ ou de gaz entre l'orifice de section réduite 56 et une chambre appropriée de récupération du liquide ou séparateur secondaire. 



   La chambre de récupération du liquide, fig. 2, consiste dans un espace 65 limité par l'enveloppe 11 et la bride 9. L'orifice d'entrée de cette chambre comporte de préférence une cloison posée au-dessus de lui en forme de plaque   80,   fixée sur la bride 9. Cette chambre comporte un orifice d'échappement de l'air et des gaz, sous forme de trou tarauda 66, percé dans sa paroi supérieure, sur lequel se raccorde l'extrémité inférieure d'un tuyau d'échappement approprié, représenté en partie en 67. La chambre comporte aussi un orifice d'échappement du liquide recueilli sous forme de trou 68, percé dans une rondelle annulaire 69, montée dans la bride de base 9 et formant un siège d'une soupape à pointeau 70.

   L'orifice d'échappement 68, communique par un canal vertical 71, ménagé dans la console 8, avec une extrémité d'un canal 72,dirigé horizontalement dans la console 8, et aboutissant dans le corps de pompe, puis en le traversant dans la chambre d'aspiration 13. Un flotteur 73, disposé dans la chambre 65, fait monter et descendre la soupape à pointeau 70. Le flotteur est monté sur une tige de guidage 74 sur laquelle il monte et descend verticalement et qui est fixée et se dirige verticalement à partir de la bride de base 9. Un collier d'embrayage 75 est fixé sur la partie inférieure du flotteur 73 et les deux extrémités extérieures arrondies 76 d'un levier en forme de chape 77, pénètrent dans la gorge de ce collier. 



  Le levier oscille à son autre extrémité sur un axe 78 disposé sur une console   79,   fixée sur la bride 9 et l'extrémité supérieure de la tige de la soupape à pointeau est articulée sur le levier en un point situé entre ses extrémités. 



   Le groupe combiné étant en fonctionnement, le liquide avec l'air qui peut y être mélangé est aspiré par le tuyau d'aspiration 18 dans la chambre d'aspiration 13 en passant par le tamis filtrant 19, arrive dans la   cham-   bre d'admission   14,   puis par l'orifice d'admission 22 dans la chambre de la pompe 15. Le liquide est entravé dans cette chambre dans l'espace entre les ailettes 43 du rotor de la pompe dans le sens des aiguilles d'une montre, fig. 



    2,  jusqu'à l'orifice d'échappement 23, par lequel il passe dans la chambre d'échappement 16. Le liquide sort par l'orifice 23 en se soulevant sous forme de vague et l'orifice 49 est situé de façon que le liquide qui circule dans cette direction y arrive avec aussi peu de turbulence que possible et y passe pour arriver dans la chambre d'admission 48 du séparateur. L'orifice 49 se trouve à une assez grande hauteur et le liquide qui y passe est projeté dans la partie supérieure de la chambre 48 du séparateur. Les portions les plus lourdes du courant de fluide tombent par leur propre poids dans la partie inférieure du séparateur, mais les portions les plus légères restent dans la partie supérieure de la chambre en facilitant ainsi la séparation de l'air qui doit monter en haut de la chambre pour arriver dans l'orifice d'échappement d'air.

   Pour arriver dans cet orifice, le fluide doit traverser le rouleau 47 qui a la propriété d'agglomérer les bulles d'air contenues dans le liquide. Les petites bulles deviennent des bulles plus grosses. Les petites bulles montent lentement dans le liquide et comme la séparation s'effectue par la gravité, le volume de la chambre de séparation devrait être plus grand pour séparer la totalité de l'air à la même vitesse de circulation du liquide que si les bulles étaient plus grosses. Le fluide du coté de l'entrée du rouleau 47 peut avoir la forme d'une émulsion analogue à la mousse, formée par le liquide et des bulles d'air microscopiques. Pendant que l'émulsion passe à travers le rouleau 47, un grand nombre de ces bulles microscopiques se combinent en formant une grosse bulle.

   Puis, lorsque le fluide. sort du rouleau 47 et passe dans la chambre 36, l'air se rassemble sous forme de bulles relativement grosses qui montent rapidement jusqu'à la partie   su-   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 périeure du séparateur, puis passent dans la rainure 60 qui les fait arriver dans l'orifice 59, puis dans l'orifice de section réduite 56 et dans la chambre de récupération 65 du liquide. L'orifice 56 n'oppose qu'une très faible résistance à l'échappement de l'air seul, mais une résistance beaucoup plus forte au passage du liquide Il est évident qu'une certaine quantité de liquide s'échappe avec l'air par l'orifice 56 et se rassemble dans la chambre 65 dans laquelle la séparation de l'air et du liquide s'effectue par la gravité à la pression atmosphérique.

   L'air sort par l'orifice 66 et le tuyau d'échappement d'air 67 et s'échappe librement dans l'atmosphère. Le liquide se rassemble dans la partie inférieure de la chambre 65 et revient de temps en temps,lorsque le flotteur 73 fait monter la soupape 70 par l'orifice de sortie 68 et les canaux 71 et 72 dans la chambre d'aspiration 13. Le liquide débarrassé d'air sort de la partie inférieure du séparateur 36 par le tuyau d'échappement 53. 



   L'invention consiste donc dans un groupe combiné d'une pompe rotative d'un séparateur d'air et d'une chambre de récupération du liquide contenant tous les canaux de communication nécessaires faisant corps avec lui, de sorte que si on monte ce groupe sur un appareil de distribution d'essence, par exemple au moyen de vis posées dans les pieds 81 du corps de   pom-   pe, il suffit de raccorder au groupe le tuyau d'aspiration 18, le tuyau de refoulement 53 et le tuyau   d'échappement   d'air 67. Le raccordement du tuyau 53 venant du compteur à l'enveloppe 7 du séparateur est facilité par l'accouplement à joint coulissant entre eux.

   Ce joint évite aussi d'avoir à monter avec une grande précision le compteur et le groupe combiné, en   particu-   lier en ce qui concerne la distance qui les sépare dans le logement de l'appareil de distribution.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  COMBINED AIR PUMP AND SEPARATOR.



   The invention relates to a combined unit of a pump and an air separator for use, for example, in an apparatus for measuring and dispensing gasoline for supplying liquid which does not contain air to the meter. and in the distribution pipe.



   The invention relates to a rotary pump and an air separator combined so as to be able to achieve efficient separation of air and liquid at high speed, with a relatively low volumetric capacity, and at the same time in the apparatus. a freer circulation of the liquid which can thus be distributed at greater speed and with less energy consumption than hitherto.



   More specifically, the invention consists of a substantially cylindrical separation chamber, mounted on the same axis as the rotary pump, one end wall of which constitutes an end wall of the separator and has a passage opening located relative to the outlet of the separator. chamber of the pump and the direction of the flow of liquid coming out of it, so as to make this liquid arrive and pass smoothly and project it into the upper wall of the inlet chamber of the separator.



   These characteristics as well as others relating to the form of construction and the arrangement of the elements will become apparent during the detailed description given below of an embodiment chosen, preferably, of the invention with the drawing below. attached to the support on which:

   fig. 1 is an exterior elevation of a combined group of a pump and an air separator according to the invention, FIG. 2 is a cross section taken on line 2-2 of FIG. 1,

 <Desc / Clms Page number 2>

 fig. 3 is a vertical section taken along line 3-3 of FIG. 2, fig. 4 is a cross section taken on line 4-4 of FIG. 3, and shows the communication opening between the outlet chamber of the pump and the inlet end of the chamber of the air separator, FIG. 5 is a partial cross section of the air exhaust channel taken along line 5-5 of FIG. 3, fig.

   6 is a partial plan view of the tubular knitted wire mesh, which constitutes the annular separating element, pin 7 is a partial perspective view showing how the wire mesh of FIG. 6 is folded before the winder - ler in the form of a roll and fig. 8 is an end view of the tubular separa-tion element.



   According to fig. 1, the casing of the rotary pump comprises a body 1, closed at one end by a closure plate 2 fixed to the pump body by cap screws 3 and comprising a hub 4 in which a control shaft 5 is mounted rotating. A hollow envelope 7, substantially cylindrical, is fixed to the other end of the pump body 1, is closed at its outer end and forms an air separation chamber inside. An upwardly directed console 8, fixed at its lower end to one end of the pump body 1, comprises at its upper end a circular flange 9 which supports a circular flange 10 formed on the lower end of a cylindrical reservoir 11.



  This reservoir is closed at its upper end by an end wall in one piece with it and at its lower end by the flange 9, and constitutes a liquid collecting chamber. The flanges 9 and 10 are suitably fixed to each other, for example by cap screws 12.



   According to fig. 2, the pump body 1 comprises a suction bearing chamber 13, an inlet chamber 14, a cylinder chamber 15 of the pump in an eccentric position relative to the control shaft 5 and a chamber of exhaust 16. A threaded hole 17 forms the inlet of the chamber 13 and is connected with a suction pipe 18, shown in part in FIG. 1, and coming from a suitable liquid reservoir. A hollow cylindrical filter screen supported at its upper and inner end in a hole in the partition wall 20 between the chambers 13 and 14 establishes the communication between these chambers. The lower and outer end of the screen 19 is supported by a nut 21 which screws into the lower wall of the chamber 13.

   An opening 22 communicates the inlet chamber 14 with one side of the pump chamber and an outlet opening 23 communicates the other side of the pump chamber with the exhaust chamber 16. The partition wall. 24 between the intake and exhaust chambers comprises a bypass channel 25, controlled by a valve 26, with guide vanes 27 slidably mounted in a guide 28 fixed in the wall 24. A spring 29 housed in part in -a hollow cap nut 30 which is screwed into an end wall of the pump body 1, acts between the valve 26 and a seat 31 mounted in an adjustable manner in the nut 30 so as to hold the valve 26 on its seat and close the bypass channel.

   The chambers 13, 14 and 16 are cored in the pump body and closed at both ends by end walls 32 and 33 in one piece with the pump body 1. The chamber 15 of the pump is closed at its inner end by a flat circular portion of the end wall 33 and at its outer end by the aforementioned end closure plate 2, the inner face of which is flat.



   The drive shaft 5, fig. 3, passes through the hub 4 and the plate 2, enters the chamber 15 of the pump and passes through it, and into a

 <Desc / Clms Page number 3>

 bearing sleeve 34 mounted in a hub 35 starting from wall 33 and entering the separation chamber along the same axis. Plate 3 contains a socket 37 for bearing the shaft 5. The hub 4 contains a chamber 38 which surrounds the shaft 5 and contains two packing rings 39 both slidably mounted on the shaft 5, and a spring 40 , which separates the packing rings and pushes them one against an end face of the bearing sleeve 37 and the other against an end face of a nut 41. The latter screws into the outer end of the hub 4 and serves to close the outer end of the chamber 38.

   Any leaks between the shaft 5 and its bearing 34 pass into the separation chamber 36 and are not harmful. A cylindrical rotor 42, wedged on the shaft 5, has radial notches, FIG. 2, separated by angular intervals and accommodating sliding fins 43. The end faces of the rotor fig. 3, are recessed so as to accommodate in each recess annular washers 44 which support the ends of the fins 43, FIG. 2, and keep them in contact with the cylindrical wall of the chamber 15. The ends of these fins, fig. 3, and the non-recessed outer portion of the ends of the rotor rest against the flat end walls of the chamber 15, formed by the wall 33 and the plate 2.



   The open, flanged end of the casing 7 is pierced with a cylindrical hole 45 which ends in a shoulder 46. This hole houses an annular roller 47, which forms the separation element. The inner periphery of this roller is supported by the hub 35, and its outer periphery fits exactly into the hole 45. The outer portion of the end face of the roller contacts the shoulder 46. The face. the inner end of the roller 47 is spaced from the wall 33 so as to form an inlet chamber 48, which communicates with the outlet chamber 16 of the pump by an opening in the form of an arcuate window 49, fig. 2, of an angular length of approximately 90, having the same axis as the pump chamber 15 and just beyond the exhaust port 23.

   The separation roller 47 is held by the pressure of the liquid against the shoulder 46.



   The separation roll is formed by an appropriate length of fine wire fabric. In its preferred form, the roll is of knitted tubular metal fabric. Fig. 6 shows a portion 50 of a strip of fabric. A very fine thread of non-corrosive metal, for example of Monel metal, is knitted in the form of tubular fabric 51. This fabric is then flattened to form a strip in two layers. This strip is then folded into two thicknesses in the form 52 of FIG. 6. The fold lines are preferably at a sharp angle with the sides of the tape. To avoid confusing the lines, the knitting is shown in fig. 6 and the pleating in FIG. 7. The strip having received the shape described, it is wound up as the wave in FIG. 8 in roll form.

   The roll is wound tight and the protrusions of one turn penetrate the hollows of the adjacent turn. A thick roll is thus formed with a large number of turns, which constitutes a compact mass of knitted and interlaced yarns, comprising a very large number of very fine interstices. The extremely fine channels which pass through this mass of wires are obviously very tortuous.



   The liquid freed of air comes out of the chamber 36 of the separator, fig. 3, by an outlet pipe 53 which leaves from a point close to the lower part of the chamber, crosses it from bottom to top, and passes through a stuffing box arranged in the upper part of the peripheral wall of 'the' envelope 7, then goes from bottom to top and is connected with a counter, not shown. The lower end of the pipe which is attached to the meter enters chamber 36 to the desired depth and is held in place by tightening a gland nut 54 which screws into casing 7, and compresses a bushing 55 of type 0, of rubber-like material, disposed around the pipe to prevent leakage.



   The chamber of the separator 36 has at the top an air exhaust port 56 of reduced section. This orifice has the form of a plug 57 fixed to the end of an elbow 58 which screws into a hole 59 of the casing 7. A longitudinal groove 60 (see also FIG. 5)

 <Desc / Clms Page number 4>

 formed in the upper part of the casing 7, leads to the hole 59 and to the orifice 56. The elbow 58 is joined by a compression coupling 61 at one end of a pipe 62, the other end of which is joined by a compression coupling 63 at one end of an elbow 64, the other end of which screws into a hole in the flange 9.

   The elbows and the pipe form a channel for the passage of air, gases and a mixture of liquid, air and / or gas between the orifice of reduced section 56 and a suitable chamber for recovering the liquid or secondary separator.



   The liquid recovery chamber, fig. 2, consists of a space 65 limited by the casing 11 and the flange 9. The inlet to this chamber preferably comprises a partition placed above it in the form of a plate 80, fixed on the flange 9. This chamber has an air and gas exhaust port, in the form of a threaded hole 66, drilled in its upper wall, to which the lower end of a suitable exhaust pipe, shown in part, is connected. 67. The chamber also includes an outlet for the liquid collected in the form of a hole 68, drilled in an annular washer 69, mounted in the base flange 9 and forming a seat of a needle valve 70.

   The exhaust port 68, communicates by a vertical channel 71, formed in the console 8, with one end of a channel 72, directed horizontally in the console 8, and ending in the pump body, then passing through it in the suction chamber 13. A float 73, disposed in the chamber 65, moves the needle valve 70 up and down. The float is mounted on a guide rod 74 on which it rises and falls vertically and which is fixed and rested. runs vertically from the base flange 9. A clutch collar 75 is fixed to the lower part of the float 73 and the two rounded outer ends 76 of a clevis-shaped lever 77, enter the groove of this collar .



  The lever oscillates at its other end on a pin 78 disposed on a console 79, fixed on the flange 9 and the upper end of the needle valve stem is articulated on the lever at a point located between its ends.



   With the combined unit in operation, the liquid with the air which can be mixed therein is sucked through the suction pipe 18 into the suction chamber 13, passing through the filter screen 19, arrives in the chamber. admission 14, then through the inlet 22 into the chamber of the pump 15. The liquid is impeded in this chamber in the space between the fins 43 of the rotor of the pump in the clockwise direction, fig.



    2, up to the exhaust port 23, through which it passes into the exhaust chamber 16. The liquid exits through the port 23 rising in the form of a wave and the port 49 is located so that the liquid flowing in this direction arrives there with as little turbulence as possible and passes through it to arrive in the inlet chamber 48 of the separator. The orifice 49 is at a fairly high height and the liquid which passes through it is projected into the upper part of the chamber 48 of the separator. The heaviest portions of the fluid stream fall by their own weight into the lower part of the separator, but the lighter portions remain in the upper part of the chamber thus facilitating the separation of the air which must rise to the top of the chamber. the chamber to enter the air exhaust port.

   To reach this orifice, the fluid must pass through the roller 47, which has the property of agglomerating the air bubbles contained in the liquid. Small bubbles become bigger bubbles. Small bubbles rise slowly in the liquid and since the separation takes place by gravity, the volume of the separation chamber should be larger to separate all of the air at the same rate of liquid circulation as if the bubbles were bigger. The fluid at the inlet side of roller 47 may be in the form of a foam-like emulsion formed by the liquid and microscopic air bubbles. As the emulsion passes through roll 47, many of these microscopic bubbles combine to form a large bubble.

   Then when the fluid. exits the roller 47 and passes into the chamber 36, the air collects in the form of relatively large bubbles which rise rapidly to the upper part.

 <Desc / Clms Page number 5>

 of the separator, then pass into the groove 60 which brings them into the orifice 59, then into the orifice of reduced section 56 and into the recovery chamber 65 of the liquid. The orifice 56 opposes only a very weak resistance to the escape of air alone, but a much greater resistance to the passage of the liquid It is obvious that a certain quantity of liquid escapes with the air through the orifice 56 and collects in the chamber 65 in which the separation of air and liquid is effected by gravity at atmospheric pressure.

   Air exits through port 66 and air exhaust pipe 67 and escapes freely to the atmosphere. The liquid collects in the lower part of the chamber 65 and returns from time to time, when the float 73 causes the valve 70 to rise through the outlet port 68 and the channels 71 and 72 in the suction chamber 13. The liquid freed of air leaves the lower part of the separator 36 through the exhaust pipe 53.



   The invention therefore consists of a combined group of a rotary pump, an air separator and a liquid recovery chamber containing all the necessary communication channels integral with it, so that if this group is mounted on a gasoline dispenser, for example by means of screws placed in the feet 81 of the pump body, it suffices to connect the suction pipe 18, the delivery pipe 53 and the discharge pipe to the group. air exhaust 67. The connection of the pipe 53 coming from the meter to the casing 7 of the separator is facilitated by the sliding joint coupling between them.

   This seal also avoids having to mount the meter and the combined unit with great precision, in particular as regards the distance which separates them in the housing of the distribution device.


    

Claims (1)

RESUME, Groupe combiné d'une pompe et d'un séparateur d'air, caractérisé par les points suivants, séparément ou en combinaisons : 1) il comporte une pompe rotative avec corps de pompe formé par une paroi périphérique, une première et une seconde parois de bout espacées et parallèles qui constituent une chambre cylindrique de la pompe, avec des chambres d'admission et de refoulement communiquant respectivement avec la chambre de la pompe par des orifices périphériques d'admission et d'échappement, les extrémités de la chambre de la pompe étant fermées par la première et la seconde parois, et une extrémité de la chambre d'échappement étant fermée par la seconde paroi de bout, un rotor monté dans la chambre de la pompe, un arbre de commande fixé sur le rotor et monté à rotation dans chacune des parois de bout, ABSTRACT, Combined group of a pump and an air separator, characterized by the following points, separately or in combinations: 1) it comprises a rotary pump with a pump body formed by a peripheral wall, a first and a second spaced and parallel end walls which constitute a cylindrical chamber of the pump, with inlet and discharge chambers communicating respectively with the pump chamber by peripheral intake and exhaust ports, the ends of the pump chamber being closed by the first and second walls, and one end of the exhaust chamber being closed by the second wall of end, a rotor mounted in the pump chamber, a control shaft fixed on the rotor and mounted for rotation in each of the end walls, une seconde enveloppe de forme creuse sensiblement cylindrique, fermée à une extrémité et dont l'autre extrémité est fixée sur la seconde paroi de bout qui la ferme, un rouleau d'agglomération monté dans la seconde enveloppe entre ses extrémités et formant une masse fibreuse compacte à nombreux interstices sinueux, dans laquelle passe le fluide, un orifice dans la seconde paroi de bout faisant communiquer la chambre d'échappement de la pompe avec cette dernière extrémité de l'enveloppe d'un côté du rou- leau, la seconde enveloppe comportant un orifice d'échappement situé dans sa portion supérieure, de l'autre côté du rouleau, et un orifice d'échappement de ce même côté du rouleau par lequel s'échappe le liquide débarrassé d'air; a second envelope of substantially cylindrical hollow shape, closed at one end and the other end of which is fixed to the second end wall which closes it, an agglomeration roller mounted in the second envelope between its ends and forming a compact fibrous mass with many sinuous interstices, through which the fluid passes, an orifice in the second end wall communicating the exhaust chamber of the pump with this last end of the casing on one side of the roller, the second casing comprising an exhaust port located in its upper portion, on the other side of the roller, and an exhaust port on this same side of the roller through which the liquid freed of air escapes; 2) l'orifice de la seconde paroi de bout se trouve au voisinage immédiat de l'orifice d'échappement périphérique de la chambre de la pompe, se dirige vers le haut à peu près dans la direction dans laquelle le fluide refoulé par le rotor de la pompe sort par l'orifice d'échappement et débouche dans la portion supérieure de la seconde enveloppe, de façon à faire sortir le fluide dans la direction de la portion supérieure du rouleau d'agglomération; 3) l'orifice de la seconde paroi de bout est une fenêtre en arc de cercle d'une longueur angulaire d'au moins 90 et ayant même axe que la chambre de la pompe; <Desc/Clms Page number 6> 4) la seconde paroi de bout comporte un moyeu creuxdans lequel passe l'arbre et le rouleau comporte un trou central dans lequel s'ajuste l'extérieur du moyeu et est monté sur lui; 2) the orifice of the second end wall is in the immediate vicinity of the peripheral exhaust port of the pump chamber, points upward roughly in the direction in which the fluid discharged by the rotor the pump leaves through the exhaust port and opens into the upper portion of the second casing, so as to cause the fluid to exit in the direction of the upper portion of the agglomeration roller; 3) the orifice of the second end wall is an arcuate window with an angular length of at least 90 and having the same axis as the pump chamber; <Desc / Clms Page number 6> 4) the second end wall has a hollow hub through which the shaft passes and the roller has a central hole in which the exterior of the hub fits and is mounted on it; 5) le groupe combiné comporte une troisième enveloppe contenant une chambre de récupération du liquide avec tuyau d'échappement d'air, une console fixée sur la paroi périphérique de la première enveloppe, dirigée vers le haut et supportant la troisième enveloppe à une hauteur supérieure à la partie supérieure de la seconde enveloppe et un tuyau faisant communiquer l'orifice d'échappement d'air de la seconde enveloppe avec la chambre de récupération du liquide, la console comportant un canal de passage qui fait communiquer la partie inférieure de la chambre de récupération du liquide avec la chambre d'admission de la première enveloppe et fait revenir le liquide recueilli dans la pompe. 5) the combined unit comprises a third casing containing a liquid recovery chamber with air exhaust pipe, a bracket fixed to the peripheral wall of the first casing, directed upwards and supporting the third casing at a higher height at the upper part of the second envelope and a pipe communicating the air exhaust port of the second envelope with the liquid recovery chamber, the console comprising a passage channel which communicates the lower part of the chamber recovery of the liquid with the inlet chamber of the first jacket and returns the liquid collected in the pump.
BE518822D BE518822A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE518822A true BE518822A (en)

Family

ID=155249

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE518822D BE518822A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE518822A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1656978A1 (en) * 1997-10-20 2006-05-17 Valter Falavegna Pump breather unit, particularly for wall-mounted boilers

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1656978A1 (en) * 1997-10-20 2006-05-17 Valter Falavegna Pump breather unit, particularly for wall-mounted boilers

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2479870A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR SEPARATING A GAS FROM A FIBER SUSPENSION
FR2596143A1 (en) SUCTION ACCUMULATOR COMPRISING AN INTAKE CHICANE IN A REFRIGERATION SYSTEM FOR SEPARATING A REFRIGERANT REFRIGERANT LIQUID
FR2765918A1 (en) FUEL PUMP MODULE
FR2684894A1 (en) GAS FILTER.
FR2616895A1 (en) SUCTION BATTERY EQUIPPED WITH A SLIDE VALVE, DESIGNED TO REMOVE A-CUPS FROM SUCTION BY REFRIGERANT LIQUID
US2642148A (en) Combined pump and air separator unit
FR2539650A1 (en) VORTEX APPARATUS FOR SEPARATING AND ELIMINATING GAS FROM A LIQUID, AND INSTALLATION COMPRISING THE APPLICATION
FR2814735A1 (en) Flow tube used in ozone generators for disinfecting drinking water, and for cleaning fruit and vegetables comprises an outer tube, an inner tube arranged in the outer tube
BE518822A (en)
FR2554211A1 (en) REDUCTION VALVE EQUIPPED WITH A STEAM-LIQUID SEPARATOR
FR2661335A1 (en) DRYING APPARATUS FOR ATOMIZING A DISSOLVED SAMPLE IN AN ORGANIC SOLVENT
CN215610302U (en) Oil-water separation device of air compressor
EP2042704B1 (en) Degassing unit equipped with a plunger tube and a settling chamber
EP0006379B1 (en) Apparatus for realizing an interaction between a gas and a liquid, particularly for realizing the washing of a gas by the liquid
WO2020074795A1 (en) Device for separating liquid and gas and thermodynamic apparatus equipped with such a device
EP0546489B1 (en) Device for rehomogenizing a gas-liquid mixture
FR2778949A1 (en) FUEL PUMP MODULE FOR FUEL TANK
BE1000076A7 (en) Air operated well pump - has two tanks with non return valves and air ventilating tube reversing pumping action
BE460363A (en)
FR2938879A1 (en) Fluid intake device for use on air inlet circuit of internal combustion engine of motor vehicle, has chamber interposed between orifice and air inlet, where chamber is coupled to case and comprises wall common to case
BE383438A (en)
FR2569448A1 (en) Slide vane rotary vacuum pump with oil seals
CH371093A (en) Filtering plant
BE497415A (en)
FR2814736A1 (en) Flow tube used in ozone generators for disinfecting drinking water, and for cleaning fruit and vegetables comprises an outer tube, an inner tube arranged in the outer tube