BE517922A - - Google Patents

Info

Publication number
BE517922A
BE517922A BE517922DA BE517922A BE 517922 A BE517922 A BE 517922A BE 517922D A BE517922D A BE 517922DA BE 517922 A BE517922 A BE 517922A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
tractor
blade
tool according
vertical
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE517922A publication Critical patent/BE517922A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02FDREDGING; SOIL-SHIFTING
    • E02F3/00Dredgers; Soil-shifting machines
    • E02F3/04Dredgers; Soil-shifting machines mechanically-driven
    • E02F3/76Graders, bulldozers, or the like with scraper plates or ploughshare-like elements; Levelling scarifying devices
    • E02F3/7663Graders with the scraper blade mounted under a frame supported by wheels, or the like
    • E02F3/7686Graders with the scraper blade mounted under a frame supported by wheels, or the like with the vertical centre-line of the scraper blade disposed laterally relative to the central axis of the frame

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Agricultural Machines (AREA)
  • Soil Working Implements (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   OUTIL AGRICOLE POUR NETTOYER LES FOSSES ET POUR TRACER DES SILLONS. 



   Dans son ensemble, la présente invention concerne un outil travaillant la terre et du type à lame allongée et exécuté de manière à pouvoir être monté sur un tracteur ou similaire. 



   L'objet principal de l'invention est la réalisation d'un outil agricole spécialement adapté, mais non limité, au nettoyage et à l'étagement des bords de fossés ou au traçage de sillons ou de plates-bandes dans les champs, avant l'ensemencement. 



   Suivant l'invention, l'outil agricole est constitué par une lame allongée, disposée latéralement et qui, lorsqu'elle est en fonction, s'étend longitudinalement par rapport au sens d'avancement, vers l'avant et vers l'extérieur du tracteur.   L'outil   comprend également un montage nouveau et réglable pour la lame permettant   d'incliner   celle-ci vers l'avant et vers le bas pour lui permettre de travailler dans un fessée le long du bord de ce dernier afin de le nettoyer et de l'étager, ou bien la lame peut être substantiellement horizontale pour travailler la surface d'un champ afin de tracer des sillons ou des plates-bandes,,
Suivant l'invention également, l'outil agricole est relié au tracteur de manière à pouvoir être réglé verticalement, et ce, d'une manière nouvelle,

   étant donné que le montage comprend un châssis de traction basculant verticalement et enjambant l'arrière du tracteur. Un cylindre hydraulique sert au réglage de la position verticale du dit châssis de traction.   ...   



   En outre, l'outil agricole suivant l'invention est muni d'une aile d'épandage, coopérant avec la partie supérieure de la lame allongée et servant à épandre la terre, amenée sur le sommet du bord du fossé par la dite lame lorsque le tracteur avance le long du dit bord. 



   L'outil agricole suivant l'invention est d'une exécution   sim-   ple et relativement peu couteuse et peut être aisément monté sur ou être enlevé du tracteur. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 est, Une forme d'exécution, donnée à titre d'exemple non limitatif, est représentée aux dessins annexés, dans lesquels 
La fig. 1 représente une élévation latérale d'un des ensembles à lame réglé de manière à travailler dans un fossé pour nettoyer et étager le bord le long duquel le tracteur avance. 



   La fige 2 est une vue en plan de l'outil monté sur un trac- teur, l'un des ensembles à lame étant dans sa position de travail dans un fossé, comme à la fige 1. 



   La fig. 3 est une vue partielle en plan de l'outil avec un des ensembles à lame réglé(de manière à tracer des sillons   ou\des   plates- bandes dans un champ. 



   La fige   4   est une élévation frontale d'un des ensembles à la- me dans la position suivant la   fige 3.   



   La fige 5 est, à plus grande échelle, une élévation de l'ex- trémité arrière d'un des ensembles à lame comprenant une aile d'épandage et son montage, 
La fig. 6 est une élévation partielle du châssis de traction et du dispositif d'actionnement suivant la ligne 6-6 de la fig.   3.   



   La fig.7 est une coupe transversale d'un des ensembles à lame. 



   Suivant l'invention, l'outil comprend un châssis de traction en U,repéré en général par 1 et réalisé de manière à enjamber l'arrière du tracteur 2, les bras latéraux 3 du   châssis     s'étendent   vers l'avant, à l'extérieur de la   chenille 4,.   du tracteur. 



   A leur extrémité avant, les bras latéraux 3 du châssis de traction 1 pivotent en 5 sur des supports 6 fixés au cadre 7 du tracteur et de cette manière le châssis de traction 1 peut basculer verticalement. 



   Le réglage vertical du châssis de traction 1 est obtenu par le mécanisme suivant : 
Une paire de cylindres hydrauliques 8 est montée sur la plate- forme 9 à l'arrière du tracteur et les dits cylindres sont verticaux et s'écar- tent transversalement l'un de l'autre;la tige de piston verticale 10 de cha- que cylindre 8 pivote en   11   sur un bras longitudinal 12 correspondant,   bascu-   lant verticalement   ,et'    pivotante   à son extrémité avant, sur l'extrémité ar- rière 13 du tracteur et, à son extrémité arrière, sur l'extrémité supérieure   d'un organe de basculement 14. Chaque organe de basculement 14 pivote sur la traverse arrière 15 du châssis de traction 1.   



   Les cylindres hydrauliques 8 sont commandés par le conducteur depuis un point situé à proximité du siège, au moyen d'un système   d'alimen-   tation en fluide sous pression, réglé par soupape, et qui n'est pas représen- té dans son entièreté mais qui comprend des canalisations 16 qui partent des cylindres 8. 



   En actionnant -simultanément les deux cylindres 8, le   cht-ssis   de traction peut ètre placé dans une position quelconque voulue du réglage vertical. 



  .. Le mécanisme ci-après est prévu pour limiter le basculement   ..vers   le haut du châssis de traction 1 et pour supporter ce dernier dans   sa-   position la plus basse. 



   17 représente la barre de traction du tracteur, comprenant une fourche 18, prévue à l'arrière de la plate-forme 9. 



   Une flèche 19 est fixée dans la fourche au moyen d'une broche amovible 20 et le basculement latéral de la barre de traction   17   est évité par une broche d'arrêt 21 qui traverse la barre de traction et la plate-for- me   9.   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   A l'arrière de la fourche 18, la flèche 19 porte une paire de plaques verticales 22, espacées longitudinalement et la traverse arrière 15 peut se déplacer verticalement entre les dites plaques. 



   Les plaques verticales   22 'sont   reliées par des jeux de   bou-   lons 23 supérieur et inférieur, réglables verticalement et le réglage de ces jeux de boulons permet de limiter à une valeur prédéterminée le mouvement vers le bas et vers le haut de la traverse arrière 15 et, par conséquent, de tout le chàssis de traction 1. Lorsque la traverse arrière 15 repose sur le jeu de boulons inférieur 23, les cylindres hydrauliques 8 sont déchargés du poidso 
Un ensemble à lame longitudinale, répéré en général-par   24,   est fixé à chaque coin arrière du châssis de traction   l@et   s'étend en avant du dit châssis. De cette manière, un ensemble à lame est disponible à   cha-   cun des cotés du tracteur 2. 



   Puisque les ensembles à lame sont de construction identique et servent tous deux aux mêmes fonctions, il suffira de décrire un seul de ces   ensembles,,   
Chaque ensemble à lame   24.   comprend une poutre longitudinale 25 dont l'extrémité arrière est fixée au moyen d'un pivot transversal 26 à l'extrémité inférieure d'un axe vertical 27 fixé dans l'extrémité extérieu- re d'un bras d'extension 28 qui, depuis le point de pivotement   29,   est dispo- sé diagonalement vers l'arrière et vers l'extérieur par rapport au coin   adja-   cent du châssis de traction 1.

   Cette disposition permet de régler le bascu- lement latéral de la poutre longitudinale 25 depuis une position libre ou de transport quand la poutre est disposée le long du tracteur et parallèle- ment à celui-ci, jusqu'à une position de travail où la poutre s'étend vers l'avant et vers l'extérieur en divergeant par rapport au tracteur. Les po- sitions respectives des poutres longitudinales 25, disposées sur les cotés opposés du tracteur, ressortent à la   fige   2. En outre, en raison du raccord pivotant 26, la poutre longitudinale 25 peut basculer verticalement depuis une position substantiellement horizontale jusqu'à une position inclinée vers l'avant et vers le haut, ainsi que représenté à la fige 1. 



   La poutre longitudinale 25 réglable est suspendue de la ma- nière suivante à l'avant du tracteur; 
A l'avant le tracteur est équipé   d'un'châssis,cintré   vertical 30 et un câble 31 s'étend depuis un bras de suspension en forme de L inver-   sé 32 jusqu'à l'extrémité extérieure de la poutre ; lecâble s'étendant vers   le haut et vers l'intérieur depuis le bras de suspension jusqu'à une poulie de changement de direction 33 prévue sur-le côté adjacent du châssis cintré 30. 



   Depuis la poulie de changement de direction 33, le câble 31 est dirigé vers l'arrière, le long du tracteur,et passe autour d'une autre poulie de changement de direction   34,   prévue sur l'extrémité supérieure d'un montant 35 s'élevant depuis le coin correspondant du châssis de traction 1. 



  Depuis la poulie 34, le câble est dirigé vers l'intérieur et passe sur le tambour d'un treuil 36, disposé à l'arrière du tracteur et commandé par le   conducteur,, '   
Une lame longitudinale 37 est disposée latéralement à l'inté- rieur et à proximité de la poutre 25 et s'étend sur toute la longueur de cette   dernière:   la section transversale de la dite lame forme un arc et la lame   même   est orientée vers le tracteur. 



   La lame longitudinale 37 est reliée à la poutre 25 de ma-   nière à   pouvoir être inclinée au moyen de plusieurs pivots 38 espacés lon- gitudinalement entre la partie inférieure du côté arrière de la lame et le   fond de la poutre 25. En outre, plusieurs organes de réglage 39, espacés longitudinalement, servent à relier le haut de la poutre 25 et le coté arrière   du haut de la lame. 



   A l'aide de la disposition décrite plus haut il est possible 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de placer la lame 37 dans n'importe quel angle transversal ou n'importe quel- le position de travail voulue. 



   Pour certains types, il est possible d'utiliser une unité   hy-   draulique télescopique à la place de l'ensemble à câble décrit plus haut. 



   Pour empêcher le déplacement longitudinal de l'ensemble à la- me 24 par rapport au tracteur lors de l'utilisation de l'outil, l'extrémité extérieure d'une traverse 40 pivote sur l'extrémité correspondante du bras d'extension 28 et s'étend ensuite en diagonale vers l'avant et vers l'inté-   rieur pour être reliée, au choix, à l'une d'une paire d'oreilles de fixation 41, espacées transversalement et disposées sur la traverse arrière 15 du châs-   sis de traction 1.

   Dans certaines positions à grand angle d'ouverture entre la poutre 25 et la lame 37 et dans lesquelles le bras d'extension 28 est bas- culé d'une grande valeur en avant, la traverse 40 est détachée de sa position   (fig.     2)   et est remontée entre une oreille 42, prévue du coté opposé du bras d'excension 28, et une autre oreille   43,   disposée entre les extrémités du bras latéral 3 adjacent. 



   En coopération avec l'extrémité arrière de la lame longitudi- nale 37, l'outil est muni d'une aile d'épandage   44   s'étendant en diagonale vers l'arrière et vers l'intérieur; la dite aile étant montée de la manière suivante : pour permettre le basculement, l'extrémité extérieure de l'ai- le d'épandage   44   pivote en 45 sur l'extrémité inférieure d'un montant 46.

   le montant même est fixé à un bras de liaison 47 qui pivote en 48 sur l'ex- trémité adjacente du bras d'extension 28   pour" @   permettre le basculement ho- rizontal de l'aile   d'épandage.'   
Le réglage vertical de l'aile d'épandage 44 autour du pivot   45   est obtenu au moyen d'une   chaîne   de suspension   49,   à longueur réglable et s'étendant entre l'extrémité extérieure de ladite aile d'épandage et l'extrémité supérieure du montant. Le réglage horizontal de l'aile   d'épanda-   ge 44 est obtenu par une chaîne de traction réglable 50 s'étendant entre l'extrémité extérieure de l'aile d'épandage et la traverse arrière 15. 



   A son extrémité extérieure, la lame longitudinale 37 est équipée d'une aile d'extrémité 51, relevée vers le haut, de manière à empêcher tout débordement autour de l'extrémité extérieure de la dite lame. 



   Lorsque l'un des ensembles à lame 24 de l'outil est utilisé pour nettoyer et étager un bord de fossé, le tracteur se déplaçant le long du sommet, le dit ensemble est placé dans la position indiquée aux figs. 1 et 2, la poutre longitudinale 25 et la lame 37 s'étendant vers l'avant et vers l'extérieur, en divergeant par rapport au sens d'avancement, et en s'inclinant également vers le bas dans le fossé. 



   Lors de l'avancement du tracteur, la lame 37 agit sur le bord adjacent du fossé pour nettoyer et étager celui-ci; la terre enlevée monte le long de la lame et est enfin déchargée à l'extrémité de cette dernière sur le sommet du bord et en arrière du tracteur. Lors de l'avancement du tracteur, la terre déchargée sur le sommet du bord entre en engagement avec l'aile d'épandage 44 et est épandue; au préalable la dite aile d'épandage est ajustée à la position appropriée à ce travail, tant autour de son axe vertical qu'autour de son axe horizontal. 



   Etant donné que la poutre longitudinale 25 est reliée au bras d'exécution 28 en vue de leur mouvement relatif autour des pivots transversal et vertical avec la suspension à câble à l'extrémité avant de la dite   ];Ou.-   tre, la lame peut flotter librement et maintenir un contact approprié avec le bord du fossé lors de l'avancement du tracteur. 



   Pour tracer des sillons de   contrôle   d'irrigation ou des platesbandes dans un champs, la poutre 25 et la lame 37 s'étendent vers l'avant et vers l'extérieur en divergeant par rapport au-sens d'avancement, cependant elles sont placées substantiellement horizontales (fig. 4). Pour empêcher que la poutre et la lame basculent vers l'intérieur, une traverse amovible 52 est 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 reliée en 53 entre le bras de suspension 32 et un support   54,   fixé en   55,   au coté adjacent du châssis cintré 30. 



   Lorsque la lame est dans cette position, elle travaille horizon- talement le long de la surface du sol,   entaillant   relativement peu profondé- ment la terre et la terre enlevée monte vers l'arrière le long de la lame qui la décharge sur le parcours de l'aile d'épandage 44; cette dernière décharge ensuite la terre meuble latéralement et la rejette vers le haut de manière à former un sillon ou une plate-bande à l'arrière du tracteur qui avance. 



   Lorsque les ensembles à lame 24 ne sont pas utilisés, ils sont basculés vers l'intérieur dans la position de transport et se placent le long des cotés adjacents du tracteur 2 en s'étendant longitudinalement et substan- tiellement parallèles au sens d'avancement. (Voir la position de l'un des en- sembles à lame à gauche de la fig. 2). 



   L'invention décrit un outil pour travailler la terres outil très efficace et pratique pour le nettoyage et l'étagement des bords-de fossés, pour le tracage des sillons de contrôle d'irrigation ou de plates- bandes dans les champs et pour d'autres ouvrages de la terre tombant dans le domaine d'application de l'outil. Par exemple, l'outil peut ètre adapté de manière à pouvoir être utilisé pour l'entretien des routes, tout particu- lièrement lorsque les routes présentent des bords latéraux fortement incli- nés et des fossés qui nécessitent,   occasionnellement.,   un nettoyage. 



   L'invention décrite en détail concerne une construction préfé- rée de l'outil, cependant en pratique il est possible d'apporter des modifi- cations aux détails d'exécution, pour autant que ces modifications ne sortent pas de   l'e-sprit   de l'invention telle que décrite et définie dans les revendi- cations ci-après 
REVENDICATIONS.    



  1.- outil agricole travaillant la terre, caractérisé en ce qu'il comprend un châssis exécuté de manière à pouvoir être monté sur le   tracteur, une lame allongée disposée le long du tracteur, des moyens pour re- lier l'extrémité arrière de la lame au tracteur,la dite lame étant réalisée de manière à pouvoir s'étendre vers l'avant et vers l'extérieur en divergeant par rapport au tracteur et à pouvoir s'incliner vers le bas de manière à travailler sur les bords adjacents de fossés parcourus par le tracteur et des moyens de suspension prévus entre l'extrémité avant de la lame et le tracteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   AGRICULTURAL TOOL FOR CLEANING PITCHES AND TRACING Furrows.



   As a whole, the present invention relates to a soil working implement of the extended blade type and executed in such a way that it can be mounted on a tractor or the like.



   The main object of the invention is the production of an agricultural tool specially adapted, but not limited to the cleaning and leveling of the edges of ditches or to the tracing of furrows or flower beds in the fields, before the seeding.



   According to the invention, the agricultural tool consists of an elongated blade, arranged laterally and which, when it is in operation, extends longitudinally with respect to the direction of advance, towards the front and towards the outside of the tractor. The tool also includes a new and adjustable mount for the blade to tilt the blade forward and down to allow it to work in a spanking along the edge of the latter for cleaning and lamination. 'stepping, or the blade may be substantially horizontal to work the surface of a field in order to make furrows or flower beds,
Also according to the invention, the agricultural tool is connected to the tractor so that it can be adjusted vertically, and this, in a novel way,

   as the assembly includes a vertically tilting traction frame spanning the rear of the tractor. A hydraulic cylinder is used to adjust the vertical position of said traction frame. ...



   In addition, the agricultural tool according to the invention is provided with a spreading wing, cooperating with the upper part of the elongated blade and serving to spread the earth, brought to the top of the edge of the ditch by said blade when the tractor moves along said edge.



   The agricultural implement according to the invention is simple and relatively inexpensive to execute and can easily be mounted on or removed from the tractor.

 <Desc / Clms Page number 2>

 is, One embodiment, given by way of non-limiting example, is shown in the accompanying drawings, in which
Fig. 1 is a side elevation of one of the blade assemblies adjusted to work in a ditch to clean and level the edge along which the tractor is traveling.



   Fig 2 is a plan view of the tool mounted on a tractor with one of the blade assemblies in its working position in a ditch, as in Fig 1.



   Fig. 3 is a partial plan view of the tool with one of the blade assemblies adjusted (so as to draw furrows or flower beds in a field.



   Fig 4 is a front elevation of one of the blade assemblies in the position following Fig 3.



   Fig. 5 is, on a larger scale, an elevation of the rear end of one of the blade assemblies comprising a spreading wing and its mounting,
Fig. 6 is a partial elevation of the traction frame and of the actuator along line 6-6 of FIG. 3.



   Fig. 7 is a cross section of one of the blade assemblies.



   According to the invention, the tool comprises a U-shaped traction frame, generally identified by 1 and produced so as to span the rear of the tractor 2, the side arms 3 of the frame extend forward, at the 'outside of the caterpillar 4 ,. tractor.



   At their front end, the side arms 3 of the traction frame 1 pivot at 5 on supports 6 fixed to the frame 7 of the tractor and in this way the traction frame 1 can tilt vertically.



   The vertical adjustment of the traction frame 1 is obtained by the following mechanism:
A pair of hydraulic cylinders 8 are mounted on the platform 9 at the rear of the tractor and said cylinders are vertical and move transversely apart from each other; the vertical piston rod 10 of each that cylinder 8 pivots at 11 on a corresponding longitudinal arm 12, tilting vertically, and pivoting at its front end, on the rear end 13 of the tractor and, at its rear end, on the upper end of the tractor. a tilting member 14. Each tilting member 14 pivots on the rear cross member 15 of the traction frame 1.



   The hydraulic cylinders 8 are controlled by the driver from a point near the seat, by means of a pressurized fluid supply system, regulated by a valve, and which is not shown in its entirety. but which comprises pipes 16 which leave the cylinders 8.



   By simultaneously actuating the two cylinders 8, the traction cht-ssis can be placed in any desired position of the vertical adjustment.



  .. The mechanism below is designed to limit tilting .. upwards of the traction frame 1 and to support the latter in its lowest position.



   17 shows the drawbar of the tractor, comprising a fork 18, provided at the rear of the platform 9.



   A boom 19 is fixed in the fork by means of a removable pin 20 and the lateral tilting of the drawbar 17 is avoided by a stop pin 21 which passes through the drawbar and the platform 9.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   At the rear of the fork 18, the boom 19 carries a pair of vertical plates 22, spaced longitudinally, and the rear crossmember 15 can move vertically between said plates.



   The vertical plates 22 'are connected by sets of upper and lower bolts 23, vertically adjustable and the adjustment of these sets of bolts makes it possible to limit the downward and upward movement of the rear cross member to a predetermined value. and, consequently, of the whole traction frame 1. When the rear crossmember 15 rests on the lower bolt set 23, the hydraulic cylinders 8 are unloaded from the weight.
A longitudinal blade assembly, generally referred to as 24, is attached to each rear corner of the traction frame @ and extends forward of said frame. In this way, a blade assembly is available on each side of the tractor 2.



   Since the blade assemblies are of identical construction and both serve the same functions, it will suffice to describe only one of these assemblies ,,
Each blade assembly 24. comprises a longitudinal beam 25, the rear end of which is fixed by means of a transverse pivot 26 to the lower end of a vertical axis 27 fixed in the outer end of an arm d. extension 28 which from pivot point 29 is arranged diagonally rearward and outward from the adjacent corner of traction frame 1.

   This arrangement makes it possible to adjust the lateral tilting of the longitudinal beam 25 from a free or transport position when the beam is arranged alongside the tractor and parallel thereto, up to a working position where the beam extends forwards and outwards diverging from the tractor. The respective positions of the longitudinal beams 25, disposed on the opposite sides of the tractor, emerge from the pin 2. Further, due to the swivel joint 26, the longitudinal beam 25 can tilt vertically from a substantially horizontal position to a tilted forward and upward position, as shown in fig 1.



   The adjustable longitudinal beam 25 is suspended in the following manner from the front of the tractor;
At the front the tractor is fitted with a vertical bent frame 30 and a cable 31 extends from an inverted L-shaped suspension arm 32 to the outer end of the beam; The cable extending upward and inward from the suspension arm to a direction change pulley 33 provided on the adjacent side of the arched frame 30.



   From the direction change pulley 33, the cable 31 is directed towards the rear, along the tractor, and passes around another direction change pulley 34, provided on the upper end of an upright 35 s 'lifting from the corresponding corner of the traction frame 1.



  From the pulley 34, the cable is directed inwards and passes over the drum of a winch 36, arranged at the rear of the tractor and controlled by the driver ,, '
A longitudinal blade 37 is disposed laterally inside and near the beam 25 and extends over the entire length of the latter: the cross section of said blade forms an arc and the blade itself is oriented towards the front. tractor.



   The longitudinal blade 37 is connected to the beam 25 so that it can be tilted by means of several pivots 38 spaced apart lengthwise between the lower part of the rear side of the blade and the bottom of the beam 25. In addition, several adjustment members 39, spaced longitudinally, serve to connect the top of the beam 25 and the rear side of the top of the blade.



   Using the arrangement described above it is possible

 <Desc / Clms Page number 4>

 to place the blade 37 in any transverse angle or any desired working position.



   For some types it is possible to use a hydraulic telescopic unit in place of the cable assembly described above.



   To prevent longitudinal displacement of the blade assembly 24 relative to the tractor during use of the implement, the outer end of a crossmember 40 pivots on the corresponding end of the extension arm 28 and then extends diagonally forwards and inwards to be connected, as desired, to one of a pair of fixing lugs 41, spaced transversely and arranged on the rear cross member 15 of the frame - traction sis 1.

   In certain positions with a large opening angle between the beam 25 and the blade 37 and in which the extension arm 28 is tilted a great amount forward, the cross member 40 is released from its position (fig. 2). ) and is raised between an ear 42, provided on the opposite side of the extension arm 28, and another ear 43, disposed between the ends of the adjacent lateral arm 3.



   In cooperation with the rear end of the longitudinal blade 37, the tool is provided with a spreading wing 44 extending diagonally rearward and inward; said wing being mounted in the following manner: to allow tilting, the outer end of the spreading wing 44 pivots at 45 on the lower end of an upright 46.

   the upright itself is attached to a link arm 47 which pivots at 48 on the adjacent end of extension arm 28 to allow horizontal tilting of the spreader wing.
The vertical adjustment of the spreading wing 44 around the pivot 45 is obtained by means of a suspension chain 49, of adjustable length and extending between the outer end of said spreading wing and the upper end. the amount. The horizontal adjustment of the spreading wing 44 is achieved by an adjustable traction chain 50 extending between the outer end of the spreading wing and the rear cross member 15.



   At its outer end, the longitudinal blade 37 is equipped with an end wing 51, raised upwards, so as to prevent any overflow around the outer end of said blade.



   When one of the blade assemblies 24 of the tool is used to clean and level a ditch edge, with the tractor moving along the top, said assembly is placed in the position shown in Figs. 1 and 2, the longitudinal beam 25 and the blade 37 extending forwards and outwards, diverging from the direction of travel, and also tilting downwards in the ditch.



   As the tractor moves forward, the blade 37 acts on the adjacent edge of the ditch to clean and level the latter; the soil removed rises up the blade and is finally unloaded at the end of the latter on the top of the edge and behind the tractor. As the tractor advances, the earth discharged on the top of the edge engages with the spreading wing 44 and is spread; beforehand said spreading wing is adjusted to the position appropriate for this work, both around its vertical axis and around its horizontal axis.



   Since the longitudinal beam 25 is connected to the execution arm 28 for their relative movement around the transverse and vertical pivots with the cable suspension at the front end of said]; Or.- be, the blade can float freely and maintain proper contact with the edge of the ditch when advancing the tractor.



   To draw irrigation control furrows or flower beds in a field, the beam 25 and the blade 37 extend forwards and outwards, diverging from the direction of travel, however they are placed substantially horizontal (fig. 4). To prevent the beam and blade from tilting inward, a removable cross member 52 is

 <Desc / Clms Page number 5>

 connected at 53 between the suspension arm 32 and a support 54, fixed at 55, to the adjacent side of the curved frame 30.



   When the blade is in this position, it works horizontally along the soil surface, notching relatively shallowly the soil and the removed soil rises rearward along the blade which unloads it on the path of the spreading wing 44; the latter then unloads the loose soil laterally and rejects it upwards so as to form a furrow or a flower bed at the rear of the moving tractor.



   When the blade assemblies 24 are not in use, they are tilted inwardly into the transport position and lie along the adjacent sides of the tractor 2 extending longitudinally and substantially parallel to the direction of travel. (See the position of one of the blade assemblies on the left of fig. 2).



   The invention describes a tool for working the land, a very efficient and practical tool for cleaning and leveling the edges of ditches, for laying out irrigation control furrows or flower beds in fields and for plotting. other earthworks falling within the scope of the tool. For example, the tool may be adapted so that it can be used for road maintenance, especially where roads have steeply sloping side edges and ditches which occasionally require cleaning.



   The invention described in detail relates to a preferred construction of the tool, however in practice it is possible to make modifications to the execution details, as long as these modifications do not fall outside the e-sprit. of the invention as described and defined in the following claims
CLAIMS.



  1.- agricultural tool working the soil, characterized in that it comprises a frame executed in such a way that it can be mounted on the tractor, an elongated blade disposed along the tractor, means for connecting the rear end of the blade to the tractor, said blade being made in such a way as to be able to extend forwards and outwards while diverging from the tractor and to be able to tilt downwards so as to work on the adjacent edges of ditches traversed by the tractor and suspension means provided between the front end of the blade and the tractor.


    

Claims (1)

20 - Outil suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les moyens servant à monter la lame comprennent des pivots permettant le ré- glage horizontal et vertical de la lame; les dits moyens étant réglables dans leur longueurs 3. - Outil suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comprend une aile d'épandage s'étendant latéralement vers l'intérieur depuis un point situé à l'arrière de la lame et des moyens servant à supporter l'ai- le d'épandage depuis le châssis. 20 - Tool according to claim 1, characterized in that the means for mounting the blade comprise pivots allowing horizontal and vertical adjustment of the blade; said means being adjustable in their lengths 3. - Tool according to claim 1, characterized in that it comprises a spreading wing extending laterally inward from a point located at the rear of the blade and means for supporting the aid. spreading from the chassis. 4. Outil suivant la revendication 3, caractérisé en ce que l'aile d'épandage est pivotée en connexion avec le châssis de manière à régler son basculement vertical et horizontale les dits moyens de support étant réa- lisés de manière à pouvoir être réglés de cette façon en fixant normalement l'aile d'épandage dans une position choisie de réglage. 4. Tool according to claim 3, characterized in that the spreading wing is pivoted in connection with the frame so as to adjust its vertical and horizontal tilting said support means being made so as to be able to be adjusted. this way by normally fixing the spreading wing in a chosen position of adjustment. 5. - Outil suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce qu'il comprend une traverse réalisée de manière à pouvoir s'étendre laté- ralement entre l'extrémité avant de la lame et le tracteur, 60 - Outil suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le chàssis est monté sur le tracteur de manière à pouvoir être réglé verti- calement, des moyens hydrauliques, prévus entre le tracteur et le châssis, servant au réglage vertical du châssis et unè partie du châssis est àdjacen- te à l'un des cotés du tracteur., tandis que la lame est montée en connexion <Desc/Clms Page number 6> avec la dite partie. 5. - Tool according to claims 1 and 2, characterized in that it comprises a cross member made so as to be able to extend laterally between the front end of the blade and the tractor, 60 - Tool according to claim 1, characterized in that the frame is mounted on the tractor so as to be able to be adjusted vertically, hydraulic means, provided between the tractor and the frame, serving for the vertical adjustment of the frame and a part of the chassis is adjacent to one side of the tractor., while the blade is mounted in connection <Desc / Clms Page number 6> with the said part. 7.- Outil suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le châssis comprend une partie disposée adjacente à l'un des coûtés du tracteur,un bras d'extension étant attaché depuis son extrémité intérieureà la dite partie du châssis et s'étend latéralement vers l'extérieur par rapport au tracteur, une traverse diagonale relie le bras d'extension et le chässis. tandis aucune poutre longitudinale est prévue le long du tracteur, l'extrémité arrière de la poutre est montée par des moyens spéciaux sur l'extrémité extérieure du bras d'extension de manière à permettre le réglage latéral vers une position en avant divergeante et, au choix, vers une position inclinée vers le bas pour le travail ; 7.- Tool according to claim 1, characterized in that the frame comprises a part disposed adjacent to one of the costs of the tractor, an extension arm being attached from its inner end to said part of the frame and extends laterally to the outside of the tractor, a diagonal cross member connects the extension arm and the frame. while no longitudinal beam is provided alongside the tractor, the rear end of the beam is mounted by special means on the outer end of the extension arm so as to allow lateral adjustment to a diverging forward position and, at the choice, to a downward tilted position for work; lame est fixée sur la poutre et les moyens de suspension sont réglables dans leur longueur et fixés sur la dite poutre. blade is fixed on the beam and the suspension means are adjustable in their length and fixed on said beam. 8.- Outil suivant la revendication 7, caractérisé en ce que le bras d'extension pivote autour d'un axe vertical par rapport au chassis en vue de son basculement réglable ; la traverse diagonale étant montée de manière à être placée pour permettre un tel réglage du basculement du bras d'extension. 8.- Tool according to claim 7, characterized in that the extension arm pivots about a vertical axis relative to the frame for its adjustable tilting; the diagonal cross member being mounted so as to be positioned to allow such adjustment of the tilting of the extension arm. 9.- Outil suivant les revendications 1 et 3, caractérisé en ce que les moyens supportant l'aile d'épandage comprennent une liaison avec le bras d'extension. 9.- Tool according to claims 1 and 3, characterized in that the means supporting the spreading wing comprise a connection with the extension arm. 10.- outil suivant la :revendication 9, caractérisé en ce qu'il comprend un motant fixé à l'extrémité extérieure du bras d'extension de maniè- re à basculer autour d'un axe vertical, des moyens par lesquels l'extrémité adjacente de l'aile d'épandage pivote sur le montant pour permettre le réglage du basculement vertical de la dite aile d'épandage, un organe réglable en longueur reliant l'extrémité supérieure du montant et l'extrémité extérieure de l'aile d'épandage et un organe de traction réglable en longueur s'étendant en avant depuis l'aile d'épandage jusqu'au châssis. 10.- tool according to: claim 9, characterized in that it comprises a motant fixed to the outer end of the extension arm so as to tilt about a vertical axis, means by which the end adjacent spreading wing pivots on the upright to allow adjustment of the vertical tilting of said spreading wing, a length-adjustable member connecting the upper end of the upright and the outer end of the wing spreading and a length-adjustable traction member extending forward from the spreading wing to the frame. 11.- outil suivant les.revendications 1 ou 2, caractérisé en ce que le châssis est en forme d'U et réalisé de manière à enjamber l'arrière du tracteur. 11.- tool according to les.revendications 1 or 2, characterized in that the frame is U-shaped and made so as to span the rear of the tractor. 12.- Outil suivant la revendication 11, caractérisé en ce que le châssis est réglable verticalement et en ce que le tracteur comprend une plate-forme pour la barre de traction; un cylindre hydraulique est monté sur la dite plate-forme et des connexions sont prévues entre le cylindre hydraulique et le châssis de manière que l'actionnement du cylindre provoque le réglage vertical du châssis. 12.- Tool according to claim 11, characterized in that the frame is vertically adjustable and in that the tractor comprises a platform for the drawbar; a hydraulic cylinder is mounted on said platform and connections are provided between the hydraulic cylinder and the frame so that actuation of the cylinder causes the vertical adjustment of the frame. 13.- outil suivant la revendication 11, caractérisé en ce que le châssis peut ètre réglé verticalement par l'intermédiaire de moyens hydrauliques prévus entre le tracteur et le châssis et des moyens sont prévus pour limiter le dit réglage du châssis. 13.- tool according to claim 11, characterized in that the frame can be adjusted vertically by means of hydraulic means provided between the tractor and the frame and means are provided to limit said frame adjustment. 14. - Outil suivant la revendication 13, caractérisé en ce que le tracteur comprend une plate-forme pour la barre de traction et une barre de traction s'étendant jusqu'à l'arrière de celle-ci; les moyens de limitation comprenant un ensemble d'arrêts montés et s'étendant verticalement de- puis la dite barre de traction ; lechàssis comprend une traverse arrière et l'ensemble d'arrêts comprend des organes d'arrêt, espacés verticalement et s'étendant au-dessus et en-dessous de la traverse arrière du châssis. 14. - Tool according to claim 13, characterized in that the tractor comprises a platform for the drawbar and a drawbar extending to the rear thereof; the limiting means comprising a set of stops mounted and extending vertically from said drawbar; The chassis includes a rear cross member and the stop assembly includes stops, vertically spaced apart and extending above and below the rear cross member of the frame. 15. - putil suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le châssis est généralement en forme d'U et enjambe le tracteur, une lame allongée s'étendant le long de chaque coté du tracteur et des moyens de montage sont prévus à l'arrière de chaque lame qui relient cette partie au châssis de manière à permettre le réglage du basculement latéral dans une position de travail en avant et divergeante et, au choix, inclinée vers le bas un moyen de suspension à longueur réglable est prévu entre l'extrémité avant de chaque lame et le -tracteur. 15. - Putil according to claim 1, characterized in that the frame is generally U-shaped and spans the tractor, an elongated blade extending along each side of the tractor and mounting means are provided at the rear of each blade which connects this part to the frame so as to allow adjustment of the lateral tilting in a forward and diverging working position and, optionally, inclined downwards, an adjustable length suspension means is provided between the end front of each blade and the tractor. 16. - Outil suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce qu'il comprend un châssis vertical réalisé de manière à être fixé à l'avant <Desc/Clms Page number 7> du tracteur; les moyens de suspension étant constitués par un câble s'étendant latéralement vers l'intérieur et vers le haut depuis une partie avant de la lame jusque au chàssis vertical, 17.- Outil suivant la revendication 16, caractérisé en ce qu'il comprend un treuil à câble fixé sur le tracteur et un ensemble de poulies de changement de direction guidant le câble depuis le châssis vertical jusqu'au treuil. 16. - Tool according to claims 1 and 2, characterized in that it comprises a vertical frame produced so as to be fixed to the front <Desc / Clms Page number 7> the tractor; the suspension means being formed by a cable extending laterally inward and upward from a front part of the blade to the vertical frame, 17.- Tool according to claim 16, characterized in that it comprises a cable winch fixed to the tractor and a set of direction change pulleys guiding the cable from the vertical frame to the winch. 18.- Outil agricole travaillant la terre substantiellement tel que décrit et revendiqué et représenté aux dessins annexés. 18.- Agricultural implement working the land substantially as described and claimed and shown in the accompanying drawings.
BE517922D BE517922A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE517922A true BE517922A (en)

Family

ID=154659

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE517922D BE517922A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE517922A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0126224A1 (en) * 1983-05-19 1984-11-28 Krupp Polysius Ag Clearing machine for banks

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0126224A1 (en) * 1983-05-19 1984-11-28 Krupp Polysius Ag Clearing machine for banks

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2636567A1 (en) DEVICE FOR LIMITING THE SWIVELING OF AN AGRICULTURAL TRACTOR HITCH
FR2756699A1 (en) Agricultural soil preparation machine
FR2499814A1 (en) COMBINATION OF INSTRUMENTS FOR AGRICULTURAL WORKS COMPRISING A LIFTING DEVICE
FR2483731A2 (en) Agricultural implement with folding wing-like structures - has rigid three-dimensional base chassis to which are hinged two pivoting lateral chassis
BE517922A (en)
FR2495660A1 (en) ADJUSTABLE EXCAVATOR ELVIN SLICER
FR2701803A1 (en) Improved seed drill.
EP1529432B1 (en) Seeder with an adjusting device
FR2464624A1 (en) Agricultural implement support linkage - has carrier arm pivoted to actuating arms with hydraulic cylinders
FR2772228A1 (en) Folding collector for silage products,
CA2564358A1 (en) Device for mounting a dozer blade on the front or back of a tractor
FR2539157A1 (en) ARROW SLICER
FR2551308A1 (en) MACHINE FOR WORKING THE SOIL PROVIDED WITH IMPROVED LIFTING MEANS
FR2559339A1 (en) Soil cultivating rotary harrow
EP0966875B1 (en) Sowing machine
FR2525853A1 (en) HITCH POST FOR THE THREE-POINT LIFT DEVICE OF A TRACTOR
FR2577747A1 (en) Seed drill having sowing elements, with a frame and with laterally foldable furrow openers
FR2595030A1 (en) Seed drill for sowing under mulch with a burying film cutter
FR2671450A1 (en) Device for hitching a seed drill to a machine for working the soil
EP0966874A1 (en) Sowing machine
FR2781116A1 (en) SEEDER COMPRISING A COMMON ADJUSTMENT MEANS FOR LIMITING THE TRAVEL OF ALL THE SOCS
FR2752664A1 (en) TRACK TRACKER FOR AN AGRICULTURAL DISTRIBUTOR
EP1382235A1 (en) Soil tilling machine
GB2072474A (en) Seed drill coulters
FR2640463A1 (en) Grass-seeding machine