BE517230A - - Google Patents

Info

Publication number
BE517230A
BE517230A BE517230DA BE517230A BE 517230 A BE517230 A BE 517230A BE 517230D A BE517230D A BE 517230DA BE 517230 A BE517230 A BE 517230A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
coupling
spring
sleeve
compression ring
articulated
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE517230A publication Critical patent/BE517230A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60DVEHICLE CONNECTIONS
    • B60D1/00Traction couplings; Hitches; Draw-gear; Towing devices
    • B60D1/24Traction couplings; Hitches; Draw-gear; Towing devices characterised by arrangements for particular functions
    • B60D1/26Traction couplings; Hitches; Draw-gear; Towing devices characterised by arrangements for particular functions for remote control, e.g. for releasing

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Mechanical Operated Clutches (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  TRACTEUR POUR PIECES D'ARTILLERIE ET L'EQUIVALENT. 



   L'invention concerne les tracteurs pour pièces d'artillerie et l'équivalent, comprenant un mécanisme de manoeuvre pour la commande par l'intermédiaire d'un accouplement   débrayable,   du treuil d'un câble tracteur auquel est fixé un crochet d'attelage qui dans sa position normale est maintenu sur le tracteur par un verrou à ressort susceptible d'être dégagé et d'être maintenu dans la position dégagée, mais pouvant être retiré de cette position et être amené dans la position de verrouillage par l'arrivée du crochet d'attelage dans sa position normale sur le tracteur lors de l'enroulement du câble tracteur en même temps que se fait le débrayage de la commande du treuil. 



   L'invention a pour but de procurer un tracteur qui réponde mieux aux exigences de la pratique. 



   A cet effet, suivant l'invention, le dispositif de manoeuvre pour embrayer la commande du treuil comprend un système articulé à détente brusque ou genouillère, maintenu en combinaison avec un dispositif élastique d'un côté de son point mort et maintenant ainsi l'accouplement de la commande du treuil dans sa position embrayée à l'encontre de la pression exercée par ce dispositif, cette genouillère étant actionnée lors du verrouillage du crochet d'attelage par un ressort agissant sur le   verrai.;,   de manière   à   etre amenée par celui-ci de l'autre côté du point mort et à débrayer ainsi l'accouplement par la détente du dispositif élastique. 



   On atteint le but visé en intercalant le système articulé à détente brusque ou genouillère de type connu dans le dispositif de manoeuvre ce qui donne lieu à un dispositif à fonctionnement rapide et irréprochable pour assurer un débrayage instantané du mécanisme de commande du treuil.

   Pour maintenir le système articulé d'un côté ou de l'autre côté du point mort et empêcher son passage brusque de l'une à l'autre position, une forte pression 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 doit être exercée par un dispositif élastique sur le système articulé à détente.,
Pour pouvoir dégager le dispositif de verrouillage du crochet d'attelage sans renverser la position du système articulé et embrayer ainsi la commande du treuil et pour permettre par conséquent au câble de traction de se dérouler, on établit, suivant la présente invention, entre le dispositif de manoeuvre servant à dégager le verrou du crochet et le système articulé une liaison permettant une course morte, c'est-à-dire permettant la manoeuvre de ce dispositif sans déplacement positif du système articulé. 



   On connaît des commandes ou transmissions comprenant des accouplements à deux éléments ou manchons maintenus en prise par un ressort d'accouplement, et un dispositif pour actionner ces éléments d'accouplement. L'invention vise à amener, dans une transmission de ce genre, la pression qui s'exerce, par l'intermédiaire du dispositif élastique sur l'accouplement et scn dispositif de   commande,,à   être transmise par un arbre sur le système articulé et à maintenir celui-ci d'un côté ou de l'autre côté de son point mort. 



  De cette façon, le ressort qui maintient les éléments d'accouplement en prise l'un avec l'autre, maintient en même temps le système articulé dans l'une ou l'autre position sans qu'il soit nécessaire d'employer dans ce but un ressort spécial. 



   L'invention vise aussi à constituer le dispositif élastique qui agit sur le système articulé d'une part par un ressort d'accouplement agissant sur un élément d'accouplement coulissable et sur une bague de compression pouvant coulisser axialement par rapport aux éléments d'accouplement et d'autre part par un ressort de débrayage portant contre le carter de la transmission et agissant dans le même sens que le ressort d'accouplement sur la bague de compression.

   La division du dispositif élastique en un ressort d'accouplement et un ressort de débrayage permet d'employer comme ressort d'accouplement un fort ressort à course relativement réduite et comme ressort de débrayage un ressort relativement faible à course suffisamment grande pour que l'un des éléments d'accouplement soit déplacé à une distance telle que les dents ou les griffes des éléments d'accouplement ne se trouvent plus en prise les uns avec les autres. 



   D'après une autre caractéristique de l'invention, le déplacement axial de la bague de compression par rapport à   relaient   d'accouplement coulissable est limité par une butée fixe rigidement à celui-ci, qui lorsque l'accouplement est embrayé par le dispositif de manoeuvre est maintenue dégagée de la bague de compression. Le ressort d'accouplement ne doit pouvoir se détendre que dans une mesure suffisante pour couvrir le jeu fixé par la butée. Le déplacement des éléments ou manchons d'accouplement est assuré par le ressort de débrayage qui, après que le système articulé a dépassé son point mort et que par conséquent la pression exercée sur la bague de compression est équilibrée, ne doit plus avoir que la force nécessaire pour dégager l'un des éléments d'accouplement de l'autre élément et le maintenir ainsi. 



  Sans le jeu mentionné ci-dessus, la pression du ressort d'accouplement ne pourrait pas agir sur le système articulé, de telle sorte que celui-ci ne se trouverait plus que sous l'action du ressort de débrayage, qui, comme il a déjà été dit, n'est pas très puissant, attendu que c'est le ressort d'accouplement qui sert à exercer la forte pression sur le système articulé. 



   Certaines parties d'un tracteur suivant l'invention sont représentées sur le dessin annexé et notamment une partie de la commande ou transmission du treuil et l'organe de manoeuvre servant à dégager le verrou du crochet d'attelage et à embrayer la commande du treuil. Pour plus de clarté on a représenté sur l'une des figures deux leviers à main séparés, bien que de préférence les deux leviers soient réunis en un seul. 



   Dans ces dessins : 
Fig. 1 montre en coupe longitudinale, une partie de la transmission suivant l'invention dans la position embrayée. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Fig. 2 montre la même partie de la transmission que la   Fig. l,   mais dans la position débrayée. 



   Fig. 3 montre schématiquement en élévation de côté, le dispo- sitif de manoeuvre de la transmission du treuil, le crochet d'attelage étant représenté dans sa position de repos bloqué sur le tracteur. 



   Fig. 4 montre à plus grande échelle une partie du mécanisme de la Fig. 3, le verrou du crochet d'attelage étant dégagé. 



   Fig. 5 montre la même partie du mécanisme que la Fig. 4, mais dans la position occupée en cas d'embrayage de la transmission du treuil. 



   Fig. 6 montre en élévation de côté une autre forme d'exécution d'une partie du mécanisme de manoeuvre de la Fig. 3 pour la commande du treuil. 



   Le carter 1 d'une boite de vitesse, représenté sur les Figs.l et 2, est pourvu d'une prise de force constituée par un arbre moteur,2 qui s'étend dans un boîtier 3 fixé au carter 1. 



   Un arbre   4,   logé dans le   boîtier   3, est monté d'une part dans un palier à billes 5 et d'autre part sur un tourillon 6 à l'extrémité de l'arbre moteur 2. Sur ce dernier est fixé, au moyen d'écrous 8, un élément ou manchon d'accouplement 7 pourvu de dents ou de griffes dans lesquelles peuvent s'engager les dents ou griffes d'un second élément ou manchon d'accouplement 9. Celui-ci peut coulisser sur l'arbre 4 dans des cannelures 10. 



   Dans le boîtier 3 est en outre monté un arbre transversal 11 portant un organe de commande 12 qui présente la forme d'une fourche à deux branches 13 se terminant chacune par une tête ronde   14.   Ces têtes 14 pénètrent dans des encoches 15 ménagées dans une bague ou un plateau annulaire de compression 16, de part et d'autre de l'arbre   4.   Une bague antifriction coulissante 17 est fixée à l'aide de vis 18 sur la bague de compression 16. 



   Un ressort de débrayage 19 est placé entre une partie fixe de la boite 3 et la bague de compression 16. Celle-ci et la bague coulissante antifriction 17 sont montées sur une douille rotative 20 qui peut coulisser sur le moyeu du manchon d'accouplement 9 dans le sens axial. La douille 20 présente une rainure 21 dans laquelle pénètre une broche 22 qui, lors de la rotation du manchon 9, entraîne la douille 20 et la guide sur celui-ci pendant son déplacement axial. La bague de compression 16 est montée avec la bague antifriction 17, entre une bride 23 de la douille 20 et une bague à ressort 24 qui est logée dans une gorge circulaire de la douille 20..Un contre-écrou 25 servant de butée limite le déplacement axial de la douille 20 sur le moyeu du manchon d'accouplement 9.

   Un ressort d'accouplement 26 porte d'une part contre la bride ou collerette 23 de la douille 20 et d'autre part contre un rebord du manchon d'accouplement 9. Lorsque la transmission suivant la Fig. 1 occupe la position d'embrayage, ce ressort d'accouplement 26 maintient les dents ou les griffes du manchon 9 en prise avec celles du manchon 7. Dans cette position la bague de compression 16 est maintenue par la,fourche 12, 13, à l'encontre de la pression du ressort 26 dans une position telle qu'un faible jeu, de 1 mm par exemple, est ménagé entre la douille 20 et le contre-écrou 25. Le bur de ce jeu sera indiqué ultérieurement. 



   Les crabots ou griffes des manchons d'accouplement 7 et 9 présentent des flancs inclinés qui lorsqu'une trop forte charge est appliquée sur l'arbre moteur 4 montent les uns sur les autres et repoussent le manchcn d'accouplement 9 vers la droite sur le dessin, en surmontant la pression du ressort d'accouplement. Ce déplacement peut s'effectuer du fait que la broche 22 peut glisser dans la rainure 21 de la douille 20. Le ressort d'accouplement 26 agit ainsi comme dispositif de sûreté. 



   Pour desserrer l'accouplement, on fait tourner la fourche 12, 13 dans le sens de la flèche A de la Fig. l, comme il sera décrit ci-après. 



  La bague de compression 16, la bague anti-friction 17 et la douille 20 suivent le mouvement des têtes 14 des branches 13 de la fourche sous la pression 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 des deux ressorts 26 et 19. Après avoir rattrapé le jeu ménagé entre l'extrémité de la douille 20 et le contre-écrou 9, le manchon d'accouplement 9 est repoussé exclusivement par la pression du ressort de débrayage   19'vers   la droite jusqu'à ce qu'il arrive dans la position représentée sur la Fig. 2. 



   Pour serrer à nouveau l'accouplement, on fait tourner la fourche 12, 13 dans le sens de la flèche B de la Fig. 2, ce qui a pour effet de faire d'abord glisser le manchon d'accouplement 9 et la douille 20 vers la gauche (sur la Fig. 2) jusqu'à ce que les crabots ou griffes de manchons d'accouplement s'engagent les uns dans les autres, et de repousser ensuite encore un peu la douille 20 jusqu'à ce qu'elle arrive dans la position voulue où le ressort d'accouplement 26 est comprimé dans la mesure nécessaire. 



   Dans la position de serrage représentée sur la Fig. 1, l'arbre est soumis, de même que la fourche 12, 13 à la pression combinée des ressorts 19 et 26. Pour maintenir l'arbre 11 dans cette position, on emploie avantageusement le système articulé à détente brusque, ou genouillère, qui est représenté sur la Fig. 3. Cette figure montre les différents leviers et tringles d'un véhicule spécial, par exemple un tracteur pour pièces d'artillerie, caissons de munitions ou autres remorques militaires, comportant un treuil pourvu d'une transmission du type ci-dessus décrit. A l'extrémité du câble de traction est fixé un crochet d'attelage pour recevoir l'affût d'un canon, le timon d'un caisson à munitions, etc. Il peut arriver, particulièrement en terrains accidentés,que le tracteur doive pouvoir continuer à se déplacer sans le canon.

   Bien que celui-ci soit laissé sur place dans la position qu'il occupe momentanément, il reste fixé par le crochet d'attelage au câble de traction. Le verrou du crochet d'attelage doit alors pouvoir être dégagé et le mécanisme de transmission du treuil être débrayé pour qu'on puisse laisser filer le câble. Lorsque le tracteur est arrivé à un endroit approprié du terrain, on met le treuil en marche pour hâler le canon ou autre remorque vers le tracteur jusqu'à ce que le crochet d'attelage atteigne sa position de repos auprès du tracteur et y soit bloqué. Simultanément le mécanisme d'entralnement du treuil doit être débrayé pour empêcher une surcharge du câble. Le crochet d'attelage, son dispositif de retenue et son dispositif de verrouillage ne font pas partie de l'invention et comme ils sont de type connu, ils n'ont pas été représentés sur le dessin.

   Il suffit pour la description de la présente invention de dire que quand le crochet d'attelage est arrivé dans sa position de repos auprès du tracteur, un verrou à ressort est dégagé et bloque le crochet d'attelage. Dans le dispositif représenté sur la Fig. 3 le ressort 27 agit par l'intermédiaire d'une tringle 28 et d'un levier 29 sur le loquet pour verrouiller le crochet. Le ressort 27 est disposé entre une partie fixe 30 du châssis du tracteur et un collet 31 fixé à la tringle 28. 



   Pour débloquer le crochet, on actionne un levier de manoeuvre 32, fixé sur l'arbre 34, dans le sens de la flèche C, ce qui a pour effet d'exercer une traction vers la gauche sur la tringle 28 déjà mentionnée, par l'intermédiaire d'un bras 33, également fixé à l'arbre 34, d'une tige 35 et d'un levier oscillant 36. Par suite de ce déplacement de la tringle 28 vers la gauche, un levier 37 articulé au châssis du tracteur en 38 pivote dans le sens de la flèche D. Une broche 39 est fixée en un point du levier 37 situé entre le pivot 38 et l'extrémité libre de ce levier. 



   Cette broche peut coulisser dans une rainure 40 d'une tringle 41 qui est articulée en 42 à un levier culbuteur 43 pouvant pivoter autour d'un axe 44. On obtient ainsi une course morte entre la tringle 28 et le levier oscillant 43. 



   Sur l'arbre transversal 11 de la transmission est fixé un bras 45 qui est relié au levier culbuteur   43   par l'intermédiaire d'une biellette 46 articulée à ses deux extrémités, respectivement en 48 et   47.   Le levier culbuteur 43 et la biellette 46 forment un système articulé à détente brusque du fait que l'axe de liaison 47 des deux pièces peut passer par le point mort situé sur la ligne de liaison entre l'axe 44 et l'axe 48. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Un second levier de manoeuvre 49 est articulé au châssis'du véhicule par son axe 50. Sur celui-ci est également fixé un bras 51 relié, par l'intermédiaire d'une tringle 52, d'un levier oscillant 53 et d'une trin- gle   54,   à un axe 55 fixé au levier culbuteur   43.   Une butée 56 limite le mou- vement du culbuteur 43 vers la gauche. 



   Sur la Fig. 3, le levier culbuteur   43,   la biellette 46 et le bras 45 sont représentés dans la position de l'arbre 11 correspondant à la
Fig. 2, c'est-à-dire dans la position correspondant à la transmission débrayée. 



   Ainsi qu'il a déjà été dit, il faut pour déverrouiller le cro- chet d'attelage actionner le levier de manoeuvre 32 dans le sens de la flèche C, ce qui a pour effet de faire osciller le levier 37 dans le sens de la flèche
D. La broche 39 se déplace alors dans la rainure 40 vers la gauche sans fai- re mouvoir la tringle 41. La transmission étant débrayée, on peut ainsi lais- ser filer le câble (Fig.   4).   



   Si l'on veut ensuite actionner le treuil du câble, on déplace le levier de manoeuvre 49 dans le sens de la flèche E, ce qui a pour effet de faire osciller le levier culbuteur   43   vers la gauche jusqu'à ce qu'après avoir dépassé le point mort   (44-48)   il vienne en contact avec la butée 56. 



  L'amplitude du mouvement du levier à la gauche du point mort est plus faible que celle du mouvement à la droite de celui-ci, de telle sorte que lorsque le levier oscille vers la gauche, l'extrémité extérieure du bras 45 se soulève davantage que lorsque le levier culbuteur   43   oscille vers la droite. 



  Cette position correspond à l'embrayage de la transmission suivant la Fig. 1. 



  La pression combinée des deux ressorts 19 et 26 qui agissent sur la fourche 12,13 et l'arbre 11, maintient le système articulé dans la position représentée sur la Fig. 5. Un dispositif de réglage non représenté est aménagé sur l'arbre 11 entre le bras 45 et le   boîtier   3 de la transmission, pour permettre de régler la position de la fourche 12,13, de telle sorte que lorsque le levier culbuteur   43   se trouve en contact avec 'la butée 56, la bague de pression 16 occupe une position telle qu'il existe entre la douille 20 et l'écrou 25 le jeu nécessaire. 



   Ce jeu a pour but, au cas où l'accouplement est embrayé (Fig.l), de permettre au fort ressort 26 de maintenir d'une façon positive le système articulé 43, 46 dans la position représentée sur la Fig. 5 par l'intermédiaire de la douille 20, de la bague antifriction 17, de la bague de compression 16, de la fourche 12,   13,   de l'arbre 11 et du bras   45.   



   Lorsqu'au bout d'un certain temps le câble a été rebobiné par le treuil et que le crochet d'attelage est revenu dans sa position de repos, le levier 29 est dégagé, la tige 28 est déplacée vers la droite par le ressort 27 et le levier 37 oscille dans le sens de la flèche F sur la Fig. 5. 



  Le bouton 39, qui se trouve dans la partie de droite de la rainure 40, déplace alors la tringle   41   vers la droite et le levier culbuteur   43,   après avoir dépassé le point mort, reprend de nouveau la position représentée sur la Fig. 3. Le mécanisme de transmission du treuil est débrayé au même moment   où   le crochet d'attelage revient dans sa position de repos et y est bloqué. 



   De nombreuses modifications peuvent évidemment être apportées au mode de construction de la transmission ou du tracteur sans sortir du cadre de l'invention. Ainsi, le dispositif servant à embrayer¯et débrayer l'accouplement de la transmission par exemple peut aussi être monté sur l'arbre moteur au lieu d'être monté sur l'arbre conduit. Certaines pièces peuvent être remplacées par d'autres ayant des fonctions appropriées; ainsi on peut par exemple remplacer la bague antifriction par un coussinet de butée à billes. 



   On peut aussi établir le jeu de leviers et de tringles de la manière représentée sur la Fig. 6. Dans cette disposition les deux leviers de manoeuvre 32 et 49 de la Fig. 3 sont réunis en un seul levier 57 qui est articulé sur son axe 50 au châssis du véhicule. Un bras 58, fixé sur cet 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 axe 50, est relié à une tringle 52 par l'intermédiaire d'une bielle 59, pourvue d'une rainure allongée 60 dans laquelle peut se déplacer une broche 61 fixée à la tringle 52, de manière à former une course morte. Le bras 58 porte encore une broche 62 susceptible de coulisser dans une rainure allongée 63 d'une bielle de liaison 64. On obtient ainsi une seconde liaison à course morte dont le jeu se fait en sens inverse de la première.

   La bielle   64   est reliée à la tringle 28 par l'intermédiaire d'un levier à deux bras 65 susceptible d'osciller autour d'un pivot 66. 



   Le levier de manoeuvre 57 est représenté sur la Fig. 6 dans sa position médiane ou position neutre. Lorsqu'on déplace ce levier dans le sens de la flèche E, on fait tourner le bras 58 en sens contraire du mouvement des aiguilles d'une montre et on déplace ainsi la tringle   52   vers la gauche au moyen de la bielle 59 et de la broche 61, tandis que la broche 62 située à 1?extrémité libre du bras 58 se déplace dans la rainure allongée 63 sans modifier la position de la tringle 28. Lorsqu'on actionne le levier de manoeuvre 57 dans le sens opposé, c'est-à-dire dans le sens de la flèche C, le bras 58 pivote en sens contraire du mouvement des aiguilles d'une montre et déplace la bielle 64 vers la droite au moyen de sa broche 62, de telle sorte que le levier à deux bras 65 oscille autour du pivot 66 et que la tringle 28 est déplacée vers la gauche.

   La broche 61 coulisse, alors dans la rainure longitudinale 60 de la bielle 59 sans changer la position de la tringle   5 2.   



   REVENDICATIONS. 



   1.- Tracteur pour pièces d'artillerie ou l'équivalent, avec dispositif de manoeuvre pour la commande du mécanisme de transmission d'un treuil de câble, actionné par l'intermédiaire d'un accouplement   débrayable   et dont le câble est pourvu d'un crochet d'attelage qui, dans sa position de repos, est maintenu sur le tracteur par un verrou à ressort qui peut être dégagé et peut être maintenu dans la position dégagée et qui peut être amené de cette position dans la position de verrouillage par le crochet d'attelage arrivant dans sa position de repos sur le tracteur lorsqu'on enroule le câble, en même temps que le mécanisme de transmission du treuil est débrayé, caractérisé en ce que le dispositif de manoeuvre destiné à embrayer le mécanisme de transmission actionnant le treuil du câble comprend un système articulé à détente,

   ou genouillère, maintenu en combinaison avec un dispositif élastique d'un côté de son point mort et maintenant ainsi l'accouplement de la transmission du treuil dans la position embrayée en surmontant la pression du dispositif élastique, ce système articulé étant actionné par un ressort, lors du verrouillage du crochet d'attelage par ce ressort agissant sur le verrou de manière à être amené de l'autre côté de son point mort et à provoquer le débrayage de l'accouplement par suite de la détente du dispositif élastique.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  TRACTOR FOR ARTILLERY PARTS AND THE EQUIVALENT.



   The invention relates to tractors for artillery pieces and the like, comprising a maneuvering mechanism for controlling, by means of a disengageable coupling, the winch of a towing cable to which is attached a coupling hook which in its normal position is held on the tractor by a spring latch capable of being released and being held in the disengaged position, but which can be withdrawn from this position and be brought into the locking position by the arrival of the hook coupling in its normal position on the tractor when rewinding the towing cable at the same time as disengaging the winch control.



   The object of the invention is to provide a tractor which better meets the requirements of practice.



   To this end, according to the invention, the maneuvering device for engaging the winch control comprises an articulated system with sudden relaxation or toggle, held in combination with an elastic device on one side of its neutral point and thus maintaining the coupling. of the winch control in its engaged position against the pressure exerted by this device, this toggle being actuated when the coupling hook is locked by a spring acting on the glass.;, so as to be brought by that here on the other side of neutral and thus disengage the coupling by relaxing the elastic device.



   The intended object is achieved by inserting the articulated system with sudden relaxation or toggle of known type in the operating device which gives rise to a device with rapid and faultless operation to ensure instantaneous disengagement of the winch control mechanism.

   To keep the articulated system on one side or the other side of neutral and prevent its sudden passage from one to the other position, strong pressure

 <Desc / Clms Page number 2>

 must be exerted by an elastic device on the articulated trigger system.,
In order to be able to release the locking device from the coupling hook without reversing the position of the articulated system and thus engaging the winch control and consequently to allow the traction cable to unwind, it is established, according to the present invention, between the device operating mechanism used to release the latch from the hook and the articulated system a connection allowing a dead travel, that is to say allowing the operation of this device without positive displacement of the articulated system.



   Controls or transmissions are known comprising couplings with two elements or sleeves held in engagement by a coupling spring, and a device for actuating these coupling elements. The invention aims to cause, in a transmission of this type, the pressure which is exerted, by means of the elastic device on the coupling and the control device, to be transmitted by a shaft on the articulated system and to maintain it on one side or the other side of its neutral point.



  In this way, the spring which keeps the coupling elements in engagement with each other, at the same time maintains the articulated system in either position without it being necessary to employ in this way. but a special spring.



   The invention also aims to constitute the elastic device which acts on the articulated system on the one hand by a coupling spring acting on a sliding coupling element and on a compression ring which can slide axially relative to the coupling elements. and on the other hand by a clutch spring bearing against the transmission casing and acting in the same direction as the coupling spring on the compression ring.

   The division of the elastic device into a coupling spring and a clutch spring makes it possible to use as the coupling spring a strong spring with relatively short stroke and as the clutch spring a relatively small spring with sufficient stroke so that one coupling elements is moved such a distance that the teeth or claws of the coupling elements are no longer in engagement with each other.



   According to another characteristic of the invention, the axial displacement of the compression ring relative to the sliding coupling relays is limited by a stop rigidly fixed thereto, which when the coupling is engaged by the locking device. maneuver is kept clear of the compression ring. The coupling spring must be able to relax only to a sufficient extent to cover the play fixed by the stopper. The displacement of the coupling elements or sleeves is ensured by the release spring which, after the articulated system has passed its neutral point and that consequently the pressure exerted on the compression ring is balanced, must only have the force necessary to disengage one of the coupling elements from the other element and hold it there.



  Without the play mentioned above, the pressure of the coupling spring could not act on the articulated system, so that the latter would only be under the action of the release spring, which, as it has already said, is not very powerful, since it is the coupling spring which is used to exert the strong pressure on the articulated system.



   Certain parts of a tractor according to the invention are shown in the accompanying drawing and in particular part of the control or transmission of the winch and the operating member serving to release the lock from the coupling hook and to engage the control of the winch. . For greater clarity, one of the figures shows two separate hand levers, although preferably the two levers are united in one.



   In these drawings:
Fig. 1 shows in longitudinal section, part of the transmission according to the invention in the engaged position.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Fig. 2 shows the same part of the transmission as in FIG. l, but in the disengaged position.



   Fig. 3 schematically shows in side elevation, the operating device of the winch transmission, the coupling hook being shown in its rest position locked on the tractor.



   Fig. 4 shows on a larger scale part of the mechanism of FIG. 3 with the towing hook lock released.



   Fig. 5 shows the same part of the mechanism as in FIG. 4, but in the occupied position if the winch transmission is engaged.



   Fig. 6 shows in side elevation another embodiment of part of the operating mechanism of FIG. 3 for the winch control.



   The housing 1 of a gearbox, shown in Figs. 1 and 2, is provided with a power take-off constituted by a motor shaft, 2 which extends in a housing 3 fixed to the housing 1.



   A shaft 4, housed in the housing 3, is mounted on the one hand in a ball bearing 5 and on the other hand on a journal 6 at the end of the motor shaft 2. On the latter is fixed, by means of nuts 8, a coupling element or sleeve 7 provided with teeth or claws in which the teeth or claws of a second coupling element or sleeve 9 can engage. The latter can slide on the shaft 4 in splines 10.



   In the housing 3 is further mounted a transverse shaft 11 carrying a control member 12 which has the shape of a fork with two branches 13 each terminating in a round head 14. These heads 14 enter notches 15 formed in a ring or an annular compression ring 16, on either side of the shaft 4. A sliding antifriction ring 17 is fixed by means of screws 18 on the compression ring 16.



   A clutch spring 19 is placed between a fixed part of the box 3 and the compression ring 16. The latter and the anti-friction sliding ring 17 are mounted on a rotary bush 20 which can slide on the hub of the coupling sleeve 9 in the axial direction. The sleeve 20 has a groove 21 into which penetrates a pin 22 which, during the rotation of the sleeve 9, drives the sleeve 20 and guides it thereon during its axial displacement. The compression ring 16 is mounted with the antifriction ring 17, between a flange 23 of the sleeve 20 and a spring ring 24 which is housed in a circular groove of the sleeve 20. A lock nut 25 serving as a stop limits the axial displacement of the sleeve 20 on the hub of the coupling sleeve 9.

   A coupling spring 26 bears on the one hand against the flange or collar 23 of the sleeve 20 and on the other hand against a flange of the coupling sleeve 9. When the transmission according to FIG. 1 occupies the clutch position, this coupling spring 26 maintains the teeth or claws of the sleeve 9 in engagement with those of the sleeve 7. In this position the compression ring 16 is held by the fork 12, 13, to against the pressure of the spring 26 in a position such that a small play, of 1 mm for example, is provided between the sleeve 20 and the locknut 25. The bur of this play will be indicated later.



   The dogs or claws of the coupling sleeves 7 and 9 have inclined flanks which when too great a load is applied to the motor shaft 4 rise on top of each other and push the coupling sleeve 9 to the right on the drawing, overcoming the pressure of the coupling spring. This movement can take place because the pin 22 can slide in the groove 21 of the sleeve 20. The coupling spring 26 thus acts as a safety device.



   To loosen the coupling, the fork 12, 13 is rotated in the direction of arrow A in Fig. 1, as will be described below.



  The compression ring 16, the anti-friction ring 17 and the sleeve 20 follow the movement of the heads 14 of the branches 13 of the fork under pressure

 <Desc / Clms Page number 4>

 of the two springs 26 and 19. After having taken up the clearance between the end of the sleeve 20 and the locknut 9, the coupling sleeve 9 is pushed back exclusively by the pressure of the release spring 19 'to the right until 'so that it arrives in the position shown in FIG. 2.



   To tighten the coupling again, the fork 12, 13 is rotated in the direction of arrow B in Fig. 2, which has the effect of first sliding the coupling sleeve 9 and the sleeve 20 to the left (in Fig. 2) until the dogs or claws of the coupling sleeves engage. into each other, and then push the sleeve 20 back a little until it reaches the desired position where the coupling spring 26 is compressed to the extent necessary.



   In the clamping position shown in FIG. 1, the shaft is subjected, as well as the fork 12, 13 to the combined pressure of the springs 19 and 26. To keep the shaft 11 in this position, the articulated system with sudden relaxation, or toggle, is advantageously used, which is shown in FIG. 3. This figure shows the various levers and rods of a special vehicle, for example a tractor for artillery pieces, ammunition boxes or other military trailers, comprising a winch provided with a transmission of the type described above. At the end of the traction cable is attached a towing hook to receive a gun carriage, the drawbar of an ammunition box, etc. It can happen, especially in rough terrain, that the tractor must be able to continue to move without the barrel.

   Although it is left in place in the position it occupies momentarily, it remains attached by the towing hook to the tow cable. The towing hook lock must then be released and the winch transmission mechanism disengaged to allow the cable to run. When the tractor has reached a suitable place on the ground, the winch is started to haul the cannon or other trailer towards the tractor until the towing hook reaches its rest position beside the tractor and is locked there. . At the same time, the winch drive mechanism must be disengaged to prevent an overload of the cable. The coupling hook, its retaining device and its locking device do not form part of the invention and as they are of a known type, they have not been shown in the drawing.

   It suffices for the description of the present invention to say that when the coupling hook has reached its rest position with the tractor, a spring lock is released and blocks the coupling hook. In the device shown in FIG. 3 the spring 27 acts via a rod 28 and a lever 29 on the latch to lock the hook. The spring 27 is disposed between a fixed part 30 of the tractor frame and a collar 31 fixed to the rod 28.



   To unlock the hook, an operating lever 32 is actuated, fixed on the shaft 34, in the direction of arrow C, which has the effect of exerting a traction to the left on the rod 28 already mentioned, by the 'Intermediate an arm 33, also fixed to the shaft 34, a rod 35 and an oscillating lever 36. As a result of this displacement of the rod 28 to the left, a lever 37 articulated to the frame of the tractor in 38 pivots in the direction of arrow D. A pin 39 is fixed at a point of the lever 37 located between the pivot 38 and the free end of this lever.



   This pin can slide in a groove 40 of a rod 41 which is articulated at 42 to a rocker lever 43 which can pivot about an axis 44. A dead travel is thus obtained between the rod 28 and the oscillating lever 43.



   On the transverse shaft 11 of the transmission is fixed an arm 45 which is connected to the rocker lever 43 by means of a link 46 articulated at its two ends, respectively at 48 and 47. The rocker lever 43 and the link 46 form an articulated system with sudden relaxation because the connecting pin 47 of the two parts can pass through the dead center located on the connecting line between the pin 44 and the pin 48.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   A second operating lever 49 is articulated to the chassis of the vehicle by its axis 50. On the latter is also fixed an arm 51 connected, by means of a rod 52, of an oscillating lever 53 and of a rod 54, to a pin 55 fixed to the rocker lever 43. A stop 56 limits the movement of the rocker arm 43 to the left.



   In Fig. 3, the rocker lever 43, the link 46 and the arm 45 are shown in the position of the shaft 11 corresponding to the
Fig. 2, that is to say in the position corresponding to the disengaged transmission.



   As has already been said, in order to unlock the coupling hook, the operating lever 32 must be actuated in the direction of arrow C, which has the effect of causing the lever 37 to oscillate in the direction of the arrow. arrow
D. Spindle 39 then moves in groove 40 to the left without moving rod 41. With the transmission disengaged, the cable can thus be let out (Fig. 4).



   If it is then desired to operate the cable winch, the operating lever 49 is moved in the direction of arrow E, which has the effect of making the rocker lever 43 oscillate to the left until after having beyond neutral (44-48) it comes into contact with stop 56.



  The amplitude of the movement of the lever to the left of neutral is smaller than that of the movement to the right of the neutral, so that when the lever swings to the left, the outer end of the arm 45 rises further. only when the rocker lever 43 swings to the right.



  This position corresponds to the clutch of the transmission according to FIG. 1.



  The combined pressure of the two springs 19 and 26 which act on the fork 12, 13 and the shaft 11, maintains the articulated system in the position shown in FIG. 5. An adjustment device, not shown, is provided on the shaft 11 between the arm 45 and the housing 3 of the transmission, to allow the position of the fork 12,13 to be adjusted, so that when the rocker lever 43 is found in contact with the stop 56, the pressure ring 16 occupies a position such that there is between the sleeve 20 and the nut 25 the necessary play.



   This game is intended, in the event that the coupling is engaged (Fig.l), to allow the strong spring 26 to positively maintain the articulated system 43, 46 in the position shown in Fig. 5 via the bush 20, the anti-friction ring 17, the compression ring 16, the fork 12, 13, the shaft 11 and the arm 45.



   When after a certain time the cable has been rewound by the winch and the coupling hook has returned to its rest position, the lever 29 is released, the rod 28 is moved to the right by the spring 27 and the lever 37 swings in the direction of the arrow F in FIG. 5.



  The button 39, which is located in the right part of the groove 40, then moves the rod 41 to the right and the rocker lever 43, after having passed the neutral point, again returns to the position shown in FIG. 3. The winch transmission mechanism is disengaged at the same time the tow hitch returns to its rest position and is locked there.



   Numerous modifications can obviously be made to the mode of construction of the transmission or of the tractor without departing from the scope of the invention. Thus, the device serving to engage and disengage the transmission coupling, for example, can also be mounted on the motor shaft instead of being mounted on the driven shaft. Some parts can be replaced by others with appropriate functions; thus it is possible, for example, to replace the antifriction ring by a thrust ball bearing.



   It is also possible to set up the set of levers and rods as shown in FIG. 6. In this arrangement, the two operating levers 32 and 49 of FIG. 3 are united in a single lever 57 which is articulated on its axis 50 to the vehicle frame. An arm 58, fixed on this

 <Desc / Clms Page number 6>

 axis 50, is connected to a rod 52 by means of a connecting rod 59, provided with an elongated groove 60 in which can move a pin 61 fixed to the rod 52, so as to form a dead stroke. The arm 58 also carries a pin 62 capable of sliding in an elongated groove 63 of a connecting rod 64. A second dead-stroke connection is thus obtained, the play of which is in the opposite direction to the first.

   The connecting rod 64 is connected to the rod 28 by means of a lever with two arms 65 capable of oscillating around a pivot 66.



   The operating lever 57 is shown in FIG. 6 in its middle or neutral position. When this lever is moved in the direction of arrow E, the arm 58 is rotated counterclockwise and thus the rod 52 is moved to the left by means of the connecting rod 59 and the pin 61, while pin 62 at the free end of arm 58 moves in elongated groove 63 without changing the position of rod 28. When operating lever 57 is actuated in the opposite direction, it is i.e. in the direction of arrow C, the arm 58 rotates counterclockwise and moves the connecting rod 64 to the right by means of its pin 62, so that the lever has two arm 65 oscillates around pivot 66 and that rod 28 is moved to the left.

   The pin 61 then slides in the longitudinal groove 60 of the connecting rod 59 without changing the position of the rod 5 2.



   CLAIMS.



   1.- Tractor for artillery pieces or the equivalent, with operating device for controlling the transmission mechanism of a cable winch, actuated by means of a disengageable coupling and the cable of which is provided with a towing hook which, in its rest position, is held on the tractor by a spring latch which can be released and can be kept in the disengaged position and which can be brought from this position into the locked position by the coupling hook arriving in its rest position on the tractor when the cable is wound up, at the same time as the transmission mechanism of the winch is disengaged, characterized in that the operating device intended to engage the transmission mechanism actuating the cable winch includes an articulated trigger system,

   or toggle, maintained in combination with an elastic device on one side of its neutral point and thus maintaining the coupling of the winch transmission in the engaged position by overcoming the pressure of the elastic device, this articulated system being actuated by a spring, when the coupling hook is locked by this spring acting on the lock so as to be brought to the other side of its neutral point and to cause the coupling to disengage as a result of the relaxation of the elastic device.


    

Claims (1)

2. - Tracteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que pour dégager le verrou de blocage du crochet d'attelage le dispositif de manoeuvre est relié au système articulé par l'intermédiaire d'une liaison à course morte qui permet d'actionner ce dispositif sans produire un mouvement positif du système articulé. 2. - Tractor according to claim 1, characterized in that to release the locking latch of the coupling hook the operating device is connected to the articulated system by means of a dead travel link which allows to actuate this device without producing a positive movement of the articulated system. 3. - Tracteur suivant les revendications 1 et 2, dont la transmission qui actionne le treuil du câble comprend deux éléments ou manchons d'accouplement maintenus en prise l'un avec l'autre par un ressort d'accouplement et un dispositif de commande actionnant l'un de ces éléments ou manchcns d'accouplement, caractérisé en ce que la pression exercée par le dispositif élastique sur l'accouplement et sur son dispositif de commande est transmise par l'intermédiaire d'un arbre au système articulé et maintient celui-ci d'un côté ou l'autre du point mort. 3. - Tractor according to claims 1 and 2, the transmission which actuates the cable winch comprises two coupling elements or sleeves held in engagement with one another by a coupling spring and an actuating control device one of these coupling elements or sleeves, characterized in that the pressure exerted by the elastic device on the coupling and on its control device is transmitted by means of a shaft to the articulated system and maintains it ci on either side of neutral. 4. - Tracteur suivant la revendication 3, caractérisé en ce que <Desc/Clms Page number 7> le dispositif élastique qui agit sur le système articulé à détente est formé d'une part par le ressort d'accouplement agissant sur un élément ou manchon d'accouplement coulissable et une bague de compression susceptible de se déplacer axialement par rapport au manchon d'accouplement et d'autre part par un ressort de débrayage qui porte contre le boîtier de la transmission et agit sur la bague de compression dans le même sens que le ressort d'accouplement. 4. - Tractor according to claim 3, characterized in that <Desc / Clms Page number 7> the elastic device which acts on the articulated detent system is formed on the one hand by the coupling spring acting on a sliding coupling element or sleeve and a compression ring capable of moving axially with respect to the coupling sleeve and on the other hand by a clutch spring which bears against the transmission housing and acts on the compression ring in the same direction as the coupling spring. 5.- Tracteur suivant la revendication 4, caractérisé en ce due le déplacement axial de la bague de compression par rapport à l'élément ou manchon d'accouplement coulissable est limité par une butée qui est reliée rigidement à ce dernier et est maintenue à une certaine distance de la bague de compression par le dispositif de commande lorsque l'accouplement se trouve dans la position embrayée. 5. Tractor according to claim 4, characterized in that due the axial displacement of the compression ring relative to the sliding coupling element or sleeve is limited by a stop which is rigidly connected to the latter and is held at a distance from the compression ring by the control device when the coupling is in the engaged position.
BE517230D BE517230A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE517230A true BE517230A (en)

Family

ID=154191

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE517230D BE517230A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE517230A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2537931A1 (en) BLOCKING DEVICE, MANUALLY ENGAGED AND AUTOMATICALLY CLEAR, FOR DIFFERENTIAL VEHICLE
EP2909066B1 (en) Transmission assembly for a self-propelled machine, of the type that can be positioned between the primary motor shaft and the wheels of said machine
EP3959449B1 (en) Transmission box and engine equipped with such a transmission box
FR3121409A1 (en) Parking immobilizer for electric vehicle
WO2014106714A1 (en) Gearbox for a self-propelled device such as a lawnmower
BE517230A (en)
EP3006333A1 (en) Aircraft landing gear
FR2559719A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING THE CLUTCH AND TRANSMISSION OF MOTOR VEHICLES
EP0859922B1 (en) Safety device for a mechanical gearbox
EP1861636B1 (en) Device for offset control of an automatic gearbox allowing manual control
EP2909070B1 (en) Transmission assembly for a self-propelled machine, and machine fitted with such a transmission
FR2728135A1 (en) IMPROVED WHEEL DRIVE MACHINE OF THE LAWN MOWER TYPE, BRUSH CUTTER
EP0169769B1 (en) Cable operated control device for gear-changing an automotive gear set, and automotive gear set with such a device
FR2661960A1 (en) ASSEMBLY OF A FRICTION CLUTCH COVER.
FR2875886A1 (en) Transmission control device for motor vehicle, has shifting arm with recess in which tab, integrated to nut of forward gear ratios engaging fork, is engaged, when reverse gear ratio is engaged, in order to axially lock fork
FR2484927A2 (en) Gearing arrangement for automobile - uses two=part pulley drive connected by elastic disc
FR2810953A1 (en) Operating system for car hand brake comprises two connectors to which cables for rear wheel brakes are attached, mounted so that they can slide axially and operated by motor whose drive shaft cooperates with sleeve attached to one connector
FR2827652A1 (en) Automobile coupling between drive gear and transmission shaft comprises upstream and downstream cheek webs, upstream cheek web sliding on hub rotating with drive gear to engage web dogs
FR2461631A1 (en) COUPLING AND STEERING DEVICE, PARTICULARLY FOR AGRICULTURAL MACHINES
EP4092295A1 (en) Gearbox device for agricultural machine and related method
BE393122A (en)
FR2693529A1 (en) Epicycloidal gearing drive with positive stop - comprises planetary cog-wheels, toothed gear and satellite cog-wheel where two positive lugged wheels are provided for immobilising rotation of toothed gear
FR2966897A1 (en) CONTROL SYSTEM FOR AUTOMATED CONTROL TYPE GEARBOX FOR A VEHICLE
BE390508A (en)
BE346393A (en)