BE512308A - - Google Patents

Info

Publication number
BE512308A
BE512308A BE512308DA BE512308A BE 512308 A BE512308 A BE 512308A BE 512308D A BE512308D A BE 512308DA BE 512308 A BE512308 A BE 512308A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
strip
grooves
filling
recuperator
thickness
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE512308A publication Critical patent/BE512308A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F28HEAT EXCHANGE IN GENERAL
    • F28DHEAT-EXCHANGE APPARATUS, NOT PROVIDED FOR IN ANOTHER SUBCLASS, IN WHICH THE HEAT-EXCHANGE MEDIA DO NOT COME INTO DIRECT CONTACT
    • F28D17/00Regenerative heat-exchange apparatus in which a stationary intermediate heat-transfer medium or body is contacted successively by each heat-exchange medium, e.g. using granular particles
    • F28D17/02Regenerative heat-exchange apparatus in which a stationary intermediate heat-transfer medium or body is contacted successively by each heat-exchange medium, e.g. using granular particles using rigid bodies, e.g. of porous material

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Dispersion Chemistry (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Heat-Exchange Devices With Radiators And Conduit Assemblies (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  REMPLISSAGE POUR RECUPERATEUR DE CHALEUR. 



   L'invention concerne un remplissage pour récupérateur de cha- leur constitué par un ou plusieurs éléments en forme de disques munis de canaux de forme régulière, branchés en parallèle pour le fluide traversant le dit remplissage, éléments discoïdaux qui sont constitués par une bande enroulée munie de cannelures perpendiculaires à la bande., les canaux pour le fluide étant formés par les espaces compris entre les cannelures. Un tel remplissage de récupérateur est connu et les cannelures y ont pour objet de maintenir la matière de la bande qui forme l'une des parois d'un canal à des distances égales de la matière de la bande qui forme l'autre paroi de ce canalo Dans ce remplissage de récupérateur connu, les cannelures peu- vent s'étendre sur toute la largeur de la bande. 



   Dans cette forme de construction, il se produit des variations de section assez brusques entre les enceintes disposées de chaque côté du récupérateur, d'une part, et les canaux ménagés dans le remplissage, d'au- tre part. 



   La Demanderesse a constaté qu'il est désirable d'éviter ces brusques variations. A cet effet,, le remplissage de récupérateur conforme à l'invention présente la particularité que la hauteur des cannelures dimi- nue à leurs extrémités, et devient même nulle, de manière à former des es- paces d'alimentation et d'évacuation commune pour un certain nombre de ca- naux branchés en parallèle. 



   De préférence, ces enceintes d'alimentation et d'évacuation sont assez grandes et à cet effet, dans une forme de réalisation avanta- geuse de l'invention,il existe entre l'extrémité de chaque cannelure et le bord de la bande de matière, une partie essentiellement plate. 



   La bande de matière peut être enroulée de plusieurs façons. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  C'est ainsi qu'il est possible d'enrouler une bande munie de cannelures en même temps qu'une bande non munie de cannelures. Dans une forme de réalisa- tion avantageuse de l'invention, la bande est enroulée sans couche intermé- diaire. A cet effet, il est désirable que la distance comprise entre les can- nelures soit assez grande par rapport à la largeur de celles-ci. 



   Les récupérations peuvent être utilisés pour diverses applica- tions, entre autres comme récupérateur de chaleur dans une machine à piston à gaz chaud. Par machine à piston à gaz chaud il y a lieu d'entendre un mo- teur à gaz chaud, une machine frigorifique fonctionnant suivant le principe inverse de celui du moteur à gaz chaud, ou une pompe thermique. 



   La Demanderesse a constaté que lorsqu'on utilise le récupéra- teur conforme à l'invention dans une machine à piston à gaz chaud, il est désirable que la largeur de la bande soit d'au moins 0,40 mm. Dans le cas de bandes plus étroites, l'emploi de tels récupérateurs ne sera plus économi- que. 



   Lorsqu'on utilise le remplissage dans une machine à piston à gaz chaud, il est désirable que le passage pour le fluide traversant le   rem-   plissage ne soit pas trop petit par rapport au volume, qu'occupe la matière du remplissage elle-même. La Demanderesse a constaté qu'une répartition exac- te du volume disponible pour le fluide et du volume occupé par'la matière peut être obtenue lorsque, suivant une autre forme de réalisation de l'inven- tion, la hauteur des cannelures est au moins égale à l'épaisseur de la matiè- re, cette hauteur étant au maximum égale à 10 fois ladite épaisseur. 



   La Demanderesse a en outre constaté que, pour des raisons d'or- dre thermodynamiques, il est désirable que, suivant une autre forme de réa- lisation de l'invention, l'épaisseur de la bande soit au maximum de 0,2 mm. et de préférence, inférieure à   0,04   mm. 



   Le remplissage peut. être réalisé en diverses matières, par exem- ple en matière plastique ou en papier. Ces deux formes de réalisation peu- vent être utilisées dans les machines frigorifiques et dans les pompes ther- miques. Toutefois, suivant une autre forme de réalisation de l'invention, de préférence, on utilise pour le remplisage, du métal,   ce ..qui   mérite d'ail- leurs la préférence justifiée pour des raisons d'ordre thermo-dynamique. 



   Afin d'éviter que pendant l'enroulement des bandes, sans inter- position d'une couche intermédiaire, les cannelures ne s'emboîtent l'une dans l'autre, on peut prendre diverses dispositions. C'est ainsi que les cannelures peuvent être obliques par rapport à la direction de la bande. 



  Dans une forme de réalisation avantageuse de l'invention, les écartements entre les cannelures sont inégaux, ce qui réduit notablement la possibili- té d'emboîtement d'un assez grand nombre de cannelures l'un dans l'autre. 



   La Demanderesse a constaté qu'un récupérateur conforme à l'in- vention, constitué par des bandes métalliques, peut être réalisé de façon très simple. Suivant l'invention, la bande de métal passe entre deux cylin- dres de laminoir dont l'un est lisse et dont l'autre comporte des rainures perpendiculaires à la direction de passage du métal, après quoi la bande déformée est enroulée. 



   La description qui va suivre en regard du dessin annexé, donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités-qui ressortent tant du texte que du dessin   faisant,, -  bien entendu, partie   .de.la.dite   invention. 



   La fig. 1 représente schématiquement les cylindres permettant de réaliser les bandes cannelées. 



   La fig. 2 montre, à une autre échelle, une vue en plan d'une bande. 



     -La   fig. 3 est une coupe suivant le plan III-III de la Fig. 2. 



   La fig. 4 est une partie de la coupe suivant le plan IV-IV de la fig. 2.   -   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
La figo 5 montre un récupérateur enroulé conforme à l'inven-   tiono   
La fige 6 est une vue en plan d'une bande dans   laquelle   l'écar - tement des cannelures est inégal. 



   La fige 1 représente schématiquement un dispositif qui permet de canneler la bande. Ce dispositif est constitué par deux cylindres 1 et 2. Le cylindre 1 a une surface lisse;, tandis que le cylindre 2   comporte   -des rainu-   res'3   perpendiculaires à l'axe de ce   cylindre   Ces rainures comportent des arêtes vives. 



   Entre les cylindres est amenée une bande métallique 5 dont la largeur est, de préférence, au moins égale au triple de l'épaisseur, par exem- ple une bande de 0,03 mmo d'épaisseur et de 2 mmo de largeur. Il suffit de faire passer cette bande entre les cylindres pour la munir de cannelures 6. 



  On a constaté que l'on peut augmenter la profondeur des cannelures en augmen- tant le serrage entre les cylindres 1 et 2. Les cannelures 6 ne s'étendent. pas jusqu'au bord de la bande bien que, sur le cylindre   2,   les rainures 3 . soient plus longues que la largeur de la   bandeo   
La   figo   2 représente, à plus grande   échelle, 'la   bande 5. Celle- ci est munie de cannelures 6 et entre l'extrémité des cannelures et le bord de la matière subsiste une partie lisse   7  comme le montre aussi la figo 3 qui est une coupe suivant le plan III-III de la fige 2. 



   La fige 4 montre que, dans cette forme de réalisation de l'in- vention, la hauteur 8 de chaque cannelure est égale à trois fois l'épaisseur 9 de la bande. 



   La fig. 5 représente un récupérateur enroulé en anneaux tel qu'utilisé dans une machine à piston à gaz chaud. Par suite de la présence des cannelures 6, une certaine distance subsiste entre les diverses couches de la bande, ce qui forme des canaux pour le passage du fluide à travers le récupérateur. 



   La bande représentée sur la fig. 6 comporte des cannelures dis- posées de façon que l'écartement 11 diffère des écartements 12 et 13. Lors- qu'on enroule une telle bande sans interposition d'une couche intermédiaire, la possibilité que, pendant l'enroulement, deux cannelures tombent l'une dans l'autre sera moindre que dans le cas de cannelures équidistantes; cette coïncidence des cannelures réduirait localement le canal formé entre deux parties de bande. Ces écartements inégaux sur la bande peuvent être obtenus, par exemple, en munissant le cylindre 2 de la fige1 de rainures inégalement écartées.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  FILLING FOR HEAT RECOVERY.



   The invention relates to a filling for a heat recuperator consisting of one or more elements in the form of discs provided with channels of regular shape, connected in parallel for the fluid passing through said filling, discoidal elements which are constituted by a wound strip provided grooves perpendicular to the strip., the fluid channels being formed by the spaces between the grooves. Such a recuperator filling is known and the purpose of the grooves is to keep the material of the strip which forms one of the walls of a channel at equal distances from the material of the strip which forms the other wall of this. canalo In this known recuperator filling, the grooves can extend over the entire width of the strip.



   In this form of construction, quite abrupt variations in section occur between the enclosures placed on each side of the recuperator, on the one hand, and the channels formed in the filling, on the other hand.



   The Applicant has found that it is desirable to avoid these sudden variations. To this end, the recuperator filling according to the invention has the particular feature that the height of the grooves decreases at their ends, and even becomes zero, so as to form common supply and discharge spaces. for a number of channels connected in parallel.



   Preferably, these supply and discharge enclosures are large enough and for this purpose, in an advantageous embodiment of the invention, there is between the end of each groove and the edge of the strip of material. , a mostly flat part.



   The strip of material can be wound up in several ways.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  Thus it is possible to wind a strip provided with grooves at the same time as a strip without grooves. In an advantageous embodiment of the invention, the web is wound without an intermediate layer. For this purpose, it is desirable that the distance between the grooves be large enough with respect to the width of the latter.



   The recoveries can be used for various applications, among others as heat recovery in a hot gas piston machine. By hot gas piston machine is meant a hot gas engine, a refrigerating machine operating on the reverse principle to that of the hot gas engine, or a heat pump.



   The Applicant has found that when using the recuperator according to the invention in a hot gas piston machine, it is desirable that the width of the strip be at least 0.40 mm. In the case of narrower belts, the use of such recuperators will no longer be economical.



   When using the filling in a hot gas piston machine, it is desirable that the passage for the fluid passing through the filling is not too small relative to the volume occupied by the filling material itself. The Applicant has found that an exact distribution of the volume available for the fluid and of the volume occupied by the material can be obtained when, according to another embodiment of the invention, the height of the grooves is at least. equal to the thickness of the material, this height being at most equal to 10 times said thickness.



   The Applicant has further observed that, for thermodynamic reasons, it is desirable that, according to another embodiment of the invention, the thickness of the strip is at most 0.2 mm. . and preferably less than 0.04 mm.



   Filling can. be made of various materials, for example plastic or paper. Both of these embodiments can be used in refrigeration machines and heat pumps. However, according to another embodiment of the invention, preferably, for the filling, metal is used, which moreover deserves the justified preference for thermodynamic reasons.



   In order to avoid that during the winding of the bands, without interposition of an intermediate layer, the grooves do not fit into one another, various arrangements can be made. Thus, the grooves can be oblique with respect to the direction of the strip.



  In an advantageous embodiment of the invention, the spacings between the splines are unequal, which significantly reduces the possibility of interlocking a fairly large number of splines one within the other.



   The Applicant has observed that a recuperator in accordance with the invention, consisting of metal strips, can be produced very simply. According to the invention, the metal strip passes between two rolling mill rolls, one of which is smooth and the other of which has grooves perpendicular to the direction of passage of the metal, after which the deformed strip is wound up.



   The description which will follow with regard to the appended drawing, given by way of nonlimiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the text and from the drawing making, - of course, part .of.the.said invention.



   Fig. 1 schematically represents the cylinders making it possible to produce the fluted bands.



   Fig. 2 shows, on another scale, a plan view of a strip.



     -Fig. 3 is a section taken along the plane III-III of FIG. 2.



   Fig. 4 is part of the section taken on the plane IV-IV of FIG. 2. -

 <Desc / Clms Page number 3>

 
Figo 5 shows a coiled recuperator according to the invention.
Fig. 6 is a plan view of a strip in which the spacing of the grooves is uneven.



   Fig. 1 schematically represents a device which makes it possible to groove the strip. This device is constituted by two cylinders 1 and 2. The cylinder 1 has a smooth surface;, while the cylinder 2 comprises -des grooves'3 perpendicular to the axis of this cylinder. These grooves have sharp edges.



   Between the rolls is fed a metal strip 5, the width of which is preferably at least three times the thickness, for example a strip 0.03 mm thick and 2 mm wide. It suffices to pass this strip between the cylinders to provide it with grooves 6.



  It has been found that the depth of the splines can be increased by increasing the clamping between rolls 1 and 2. The splines 6 do not extend. not to the edge of the web although, on cylinder 2, grooves 3. are longer than the width of the strip
Figo 2 represents, on a larger scale, 'the strip 5. This is provided with grooves 6 and between the end of the grooves and the edge of the material remains a smooth part 7 as also shown in figo 3 which is a section following the plane III-III of fig 2.



   Fig. 4 shows that, in this embodiment of the invention, the height 8 of each groove is equal to three times the thickness 9 of the strip.



   Fig. 5 shows a recuperator wound in rings as used in a hot gas piston machine. As a result of the presence of the grooves 6, a certain distance remains between the various layers of the strip, which forms channels for the passage of the fluid through the recuperator.



   The strip shown in FIG. 6 has grooves arranged so that the spacing 11 differs from the spacings 12 and 13. When such a strip is wound without interposing an intermediate layer, the possibility that during winding two grooves fall out one in the other will be less than in the case of equidistant grooves; this coincidence of the grooves would locally reduce the channel formed between two parts of the strip. These unequal spacings on the strip can be obtained, for example, by providing the cylinder 2 of the fige1 with unevenly spaced grooves.


    

Claims (1)

RESUME- 1. Remplissage pour récupérateur de chaleur, constitué par un ou plusieurs éléments en forme de disques, munis de canaux, de forme régulière, branchés en parallèle, pour le fluide qui traverse ce remplissage,éléments qui sont constitués par une bande de matière munie de cannelures perpendicu- laires à la bande, les canaux pour le.fluide étant constitués par les espa- ces compris entre les cannelures, caractérisé par le fait que la hauteur des cannelures diminue à l'extrémité de celles-ci et tend même à devenir nulle, de sorte que l'on obtient des enceintes d'alimentation et d'évacuation com- munes pour un certain nombre de canaux branchés en parallèle.. ABSTRACT- 1. Filling for heat recuperator, consisting of one or more elements in the form of discs, provided with channels, of regular shape, connected in parallel, for the fluid which passes through this filling, elements which are constituted by a strip of material provided with grooves perpendicular to the strip, the channels for the fluid being formed by the spaces between the grooves, characterized in that the height of the grooves decreases at the end of the latter and even tends to become zero , so that common supply and discharge enclosures are obtained for a number of channels connected in parallel. 20 - Des formes de réalisation du remplissage de récupérateur spécifié sous 1;, pouvant présenter en outre les particularités suivantes prises séparément ou en combinaison: a) entre l'extrémité de chaque cannelure et le bord de la ban- de subsiste une partie essentiellement lisse; b) la bande est enroulée sans interposition d'une couche inter- médiaire; <Desc/Clms Page number 4> c) la bande a une largeur d'au moins 0,4 mm ; d) l'épaisseur de la bande est au maximum de 0,2 mmo et de pré- férence, inférieure à 0,04 mm; e) la hauteur des cannelures est au minimum égale à l'épaisseur de la bande et au maximum à dix fois cette épaisseur ; f) les écartements des cannelures sont inégaux; g) la bande est en métal. 20 - Embodiments of the recuperator filling specified under 1 ;, which may also have the following features taken separately or in combination: a) between the end of each groove and the edge of the strip remains an essentially smooth part ; b) the tape is wound up without interposing an intermediate layer; <Desc / Clms Page number 4> c) the strip has a width of at least 0.4 mm; d) the thickness of the strip is at most 0.2 mmo and preferably less than 0.04 mm; e) the height of the grooves is at least equal to the thickness of the strip and at most ten times this thickness; f) the spacings of the splines are unequal; g) the band is made of metal. 3. - Machine à piston à gaz chaud équipée d'un récupérateur à remplissage tel que spécifié sous 1 ou 2. 3. - Hot gas piston machine fitted with a filling recuperator as specified under 1 or 2. 4. -= Procédé de fabrication d'un remplissage de récupérateur tel que spécifié sous 1 et 2, caractérisé par le fait que la bande métalli- que est amenée entre deux cylindres dont l'un est lisse et dont l'autre com- porte des rainures perpendiculaires à la direction de passage du métal, après quoi la bande déformée est enroulée. en annexe 1 dessin. 4. - = Process for manufacturing a recuperator filling as specified under 1 and 2, characterized in that the metal strip is fed between two cylinders, one of which is smooth and the other of which comprises grooves perpendicular to the direction of passage of the metal, after which the deformed strip is wound up. in appendix 1 drawing.
BE512308D BE512308A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE512308A true BE512308A (en)

Family

ID=150803

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE512308D BE512308A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE512308A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4815522A (en) * 1982-12-15 1989-03-28 Svante Thunberg Ventilation plant

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4815522A (en) * 1982-12-15 1989-03-28 Svante Thunberg Ventilation plant

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO2007074290A1 (en) Novel heat exchanger corrugations and applications thereof
FR2637622A1 (en) COATING
BE1009997A3 (en) Bigoudi.
BE512308A (en)
US1449596A (en) Machine for making radiator-core sections
CH502853A (en) Extended heat exchanger material
BE665426A (en)
FR2615935A1 (en) HOLLOW CYLINDRICAL ROTOR EQUIPPED WITH A REGENERATION HEAT EXCHANGER, AND METHOD OF MANUFACTURING THE ROTOR
FR2472457A1 (en) Grindable blade for wood-cutting machine
BE530905A (en)
FR2664674A1 (en) Insulating element, in the form of a sleeve, for tubes
BE499813A (en)
CH219980A (en) Manufacturing process for metal profiles.
BE359286A (en)
CH417051A (en) Composite material and its manufacturing process
BE484432A (en)
BE394104A (en)
BE458624A (en)
BE539298A (en)
BE550192A (en)
BE487163A (en)
BE505498A (en)
BE515890A (en)
BE440327A (en)
EP0509909A1 (en) Screen for hydrodynamically straining or classifying paper pulp