BE510861A - - Google Patents

Info

Publication number
BE510861A
BE510861A BE510861DA BE510861A BE 510861 A BE510861 A BE 510861A BE 510861D A BE510861D A BE 510861DA BE 510861 A BE510861 A BE 510861A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
ceiling
site
temperature
cooling
air
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE510861A publication Critical patent/BE510861A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21FSAFETY DEVICES, TRANSPORT, FILLING-UP, RESCUE, VENTILATION, OR DRAINING IN OR OF MINES OR TUNNELS
    • E21F3/00Cooling or drying of air

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Other Air-Conditioning Systems (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  INSTALLATION POUR LE REFROIDISSEMENT ET LE CONDITIONNEMENT DE   L'AIR   DANS LES CHANTIERS SOUTERRAINS ET SIMILAIRES. 



   La chaleur, développée par unité de surface du sol, par les ma- chines et par les lampes, est généralement très importante dans les chantiers souterrains. En pratique,¯toute la chaleur développée doit être évacuée si la température doit être maintenue à un niveau raisonnable. Au début, l'absorption de chaleur par la roche environnante est considérable,   cepen-   dant cette absorption décroît rapidement et atteint bientôt une valeur tellement basse que son influence sur l'équilibre de chaleur est négligeable. 



  En même temps, la température de la surface des murs se rapproche de celle du chantier. 



   Jusqu'à présent de tels chantiers ont été refroidis exclusivement au moyen du conditionnement de l'air. L'air froid de l'extérieur ou des canalisations de refroidissement est amené au chantier, absorbe la chaleur développée par les machines, par les lampes et par les ouvriers et refroidit ainsi le chantier. La chaleur que l'air frais peut évacuer est proportion- nelle à la quantité d'air et à la différence existant entre la température du chantier et la température de l'air amené. En pratique il a été diffici- le d'amener de l'air à une température inférieure de 8 C à celle du chantier sans provoquer des perturbations dans les courants de l'air. Ceci   détermi-,   ne la quantité minimum d'air qui peut être Employée.

   Cependant, la pertur- bation des courants peut se présenter aussi uniquement par suite de grandes quantités d'air-indépendamment de la température de celui-ai et, lorsque la chaleur dégagée par unité de surface du sol dépasse une certaine limite, il est presque impossible d'éviter de telles perturbations. Pour cette raison il a été difficile de maintenir une température inférieure à 21 C dans les chantiers souterrains et similaires sans désagréments étant donné qu'une température aussi élevée est nécessaire pour compenser les courants excessifs de l'air dans certaines parties du chantier. Dans ce cas, l'hu- midité relative est rarement inférieure à 60%, mais généralement plus élevée, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 les températures des surfaces du chantier étant approximativement identi- ques à celles de ce dernier.

   Pour un travail actif une telle température est trop élevée pour être confortable, ce travail exige une " température ambiante " telle que définie par F.A. Missenard et qui ne peut dépasser environ 16 C. La température ambiante élevée qui, jusqu'à présent, n'a pas encore pu être abaissée dans les chantiers de ce type, provoque une sensa- tion de fatigue et d'inconfort parmi les ouvriers. 



   Suivant l'invention, le problème des courants de l'air à une température ambiante appropriée est résolu en réduisant les quantités   d'air   et en évacuant une grande partie de la chaleur dégagée d'une manière autre que par l'alimentation en air,notamment par radiation et convexion vers le plafond, le sol et les murs qui sont refroidis, de préférence, au moyen de serpentins de refroidissement encastrés. Un fluide de refroidissement de qualité et à température appropriées circule en permanence à travers les serpentins. 



   Du fait que la transmission de chaleur entre le fluide de refroi- dissement et la maçonnerie environnante est beaucoup plus favorable que celle pouvant être atteinte entre le fluide de refroidissement et l'air il est possible d'élever le niveau de température du procédé de refroidissement à l'aide du système suivant l'invention. 



   Grâce à ce niveau plus élevé de température, l'efficacité de la machinerie de refroidissement est améliorée, en outre, le principe du thermo-syphon peut être appliqué avec'grande économie, étant donné que la cha- leur du condenseur de la machinerie de refroidissement est utilisée pour chauffer l'air d'alimentation frais lorsqu'il fait froid. 



   Une forme d'exécution, donnée à titre d'exemple non limitatif, est représentée aux dessins ci-annexés, dans lequels : 
La fig 1 représente une coupe partielle d'un chantier souterrain avec les dispositifs pour le seul refroidissement au moyen du   conditionne-   ment de l'air, suivant les systèmes utilisés jusqu'à présent. 



   La fig. 2 représente, un chantier, similaire à celui de la   fig. :1   avec l'installation de,refroidissement suivant   l'invention.   



   La fig. 3 représente un schéma de base pour le refroidissement, le chauffage et le conditionnement de l'air, pouvant être appliqué. dans un chantier suivant la fig. 2. 



   Les figs. 4 et 5 représentent des détails des serpentins de re- froidissement. 



   Aux dessins les fluides sont répérés par des flèches accompagnées d'une lettre en minuscule qui désigne le type du fluide suivant le code ci- après. : a air d'alimentation (air frais) ; b air usé (également indiqué par un trait en zig-zag sur la flèche); c eau chaude pour le chauffage et le refroidissement du condenseur; d eau refroidie pour le refroidissement de l'air; e eau refroidie pour le refroidissement du plafond, des murs et/ou du sol; f eau refroidie pour le refroidissement du condenseur; fluide de refroidissement comprimé, par exemple,, vapeur d'ammoniaque com- primée; h fluide de refroidissement condensé; i fluide de refroidissement évaporé. 



   Suivant la fig. 1, le chantier est formé par une cavité 1 aména- gée dans le roc ou sous le sol 2. Cette cavité est limitée par une voûte 3, les murs 4 et le sol intérieur 5. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Entre le plafond 3 et la surface 6 du roc subsiste un espace 7 qui peut être utilisé pour les conduits d'air et les canalisations. Le con- duit 8 amène   l'air a   refroidi et séché à une température d'environ 12 C dans la cavité 1 par l'intermédiaire d'un distributeur d'air et l'air   usé b   quitte la cavité 1 par les conduits   9..   



   L'installation suivant la fige 2 diffère de celle de la figo 1 par un serpentin de refroidissement 10 encastré dans la voûte 3. Les tem- pératures indiquées aux dessins ne sont évidemment que des exemples et des moyennes En réalité des variations locales et temporaires sont possibles, dépendant de l'emplacement des sources de chaleur., de l'importance de la chaleur dégagée et d'autres facteurs variables. La différence essentielle au point de vue température entre l'installation suivant la fige 1 et.la fig. 2 réside dans le fait que suivant la fig. 2 le plafond présente une température plus basse que l'air dans le chantier et également plus basse que la température des murs et du sol qui. en raison de leurs radiations vers le plafond, sont plus froids que l'air du chantier.

   Etant donné qu'un ouvrier vêtu normalement et travaillant modérément transmet la plus grande partie de sa chaleur par radiation, la chute de la température ambiante, due à la présence des surfaces froides   3,    4   et 5, est perçue comme chute générale, agréable, de la température. La surface 3 présente la température la plus basse étant donné qu'elle est refroidie directement par les serpen- tins de   refroidissement.   Du point de vue physiologique, ce type de transmis- sion de chaleur du corps humain est plus favorable que celle obtenue, par exemple, dans une chambre chauffée par un plafond chaud. 



   Etant donné que la plus grande partie de la chaleur dégagée dans le chantier est transmise au plafond, la quantité d'air peut être considé- rablement réduite en réduisant la section transversale des conduits 8 et 9, ce qui est représenté symboliquement à la fig'2. 



   Un autre avantage considérable réside dans le fait que la tempé- rature dans l'espace 7 est plus basse lorsque le chantier est refroidi sui- vant la fige 2. Dans l'exemple d'exécution représenté, cette température se situe environ à 11 C au lieude 20 C dans l'installation suivant la fig. 



  1. De ce fait, l'isolation des conduits 8 et des canalisations pour l'eau froide peut être négligée sans risque de condensation. Une caractéristique typique de l'invention réside dans le fait que la température des serpentins de refroidissement n'est pas essentiellement plus basse que le point de rosée de l'air dans le chantier. A 20 C et avec 50% d'humidité relative, le point de rosée est environ 9 C. La fig. 3 représente la disposition technique d'une installation suivant   la fige   2. L'air est traité (refroidi, séché, chauffé, etc... ) dans un dispositif de conditionnement de l'air 11 qui est relié à l'extérieur par un conduit vertical 12. Le conduit d'évacuation 9 aboutit dans le dispositif 11. Les quantités d'air sont contrôlées par des registres de cheminée 13 et 14.

   L'air usé est évacué par   l'intermédiaire   d'un ventilateur 17, d'un registre de cheminée 15, d'un conduit 16 vers une ouverture d'évacuation 18. Evidemment une partie de l'air est évacuée par les portes etc... 



   Le dispositif 11 comprend un serpentin de refroidissement 19, un serpentin de chauffage 20 et un ventilateur 21 dont l'ouïe d'évacuation est connectée au conduit 8. 



   Le serpentin de refroidissement 10 est connecté au moyen des canalisations 22 et 24 à un générateur d'eau froide E 1 et l'eau est mise en circulation par la pompe 23. Le serpentin de chauffage 20 est connecté au moyen des canalisations 28 et 29 à un condenseur C 1 et la circulation est obtenue par la pompe 30. Pour des cas imprévus, un réchauffeur d'eau W, par exemple électrique, est intercalé dans la canalisation 28. Le serpentin de refroidissement 19 est connecté au moyen des canalisations 25 et 26 à un générateur à eau froide E 2 et la circulation est obtenue par la pompe 27. 



   Le système de refroidissement est divisé en deux circuits, dont chacun comprend respectivement un compresseur CR1 et CR2. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La vapeur d'ammoniaque g (freon ou un autre fluide réfrigérant) comprimée et quittant le compresseur CR1 par la canalisation 31 s'embranche par deux canalisations 32 et 33 vers le condenseur Cl et un autre condenseur C2. Dans les condenseurs, la vapeur d'ammoniaque rencontre les serpentins de refroidissement 48 ou 49 dans lesquels elle se condense, elle traverse ensuite les canalisations 34 ou 35 vers le générateur E 1 dans lequel elle parcourt deux serpentins 51 ou 52 et est évaporée, de manière connue, en re- froidissant ainsi l'eau environnante. 



   Dans le condenseur CI l'eau de   refroidissement e   pénètre à en- viron 30 C et est chauffée jusqu'à environ 40 C. Le condenseur auxiliaire G2 est refroidi par l'eau f venant de la canalisation 39, passant par la pompe 40 et sortant par la canalisation 41. L'eau de refroidissement f peut être l'eau d'un lac ou l'eau d'une colonne de refroidissement. 



   Les parties correspondantes du compresseur CR2 n'exigent pas d'autre explications, étant donné qu'elles sont bien connues des spécialis- tes. 



   Le compresseur CR2 avec le condenseur C3 et le générateur E2 font partie de l'installation pour le refroidissement de l'air. L'air quittant le serpentin 19 peut avoir une température atteignant environ 12 C et, de manière à éviter qu'une trop grande surface de refroidissement soit nécessaire pour le serpentin de refroidissement 19, 1 'eau de refroi- dissement d en circulation doit avoir une température relativement basse, dans l'exemple décrite - 2 C. 



   Pour le serpentin 10, d'autre part, il est possible d'utiliser de l'eau de refroidissement à environ + 10 C. Ce qui revient à dire que la machinerie de refroidissement peut travailler à un niveau de température plus élevé, c'est-à-dire, plus économiquement et que l'eau ordinaire peut être utilisée au lieu de saumure pour alimenter les serpentins. Grâce au niveau de température,relativement élevé du procédé de refroidissement, l'eau de refrbidissement du condenseur CI peut être utilisée pour alimenter le serpentin de chauffage 20, suivant le principe du thermo-syphon. 



   Il est évidemment également possible d'utiliser, par exemple, l'eau d'un lac pour alimenter le serpentin 10 si une telle eau à température appro- priée est disponible. Cependant, dans ce cas il faut utiliser des tubes inoxydables pour le serpentin. Une autre méthode qui peut être appliquée pendant une partie de l'année, consiste à refroidir l'eau pour le serpentin 10 au moyen d'un échangeur de température, alimenté par l'eau d'un lac ou similaire. 



   Lorsque le refroidissement est effectué uniquement par le   condi-   tionnement de l'air suivant la fig. 1, les circuits de refroidissement fai- sant partie du compresseur CR1 du schéma de la fig. 3 peuvent être négligés. 



  Dans ce cas,tout le procédé de refroidissement doit être effectué,à basse température, ce qui, outre les inconvénients au point de vue technique, éxi- ge également une consommation d'énergie beaucoup plus élevée. Théoriquement il est possible d'appliquer le principe du thermi-syphon, cependant en pra- tique c'est presque impossible en raison du peu d'efficacité. 



   Dans le cadre de l'invention il est possible d'utiliser diffé- rentes formes d'exécution et de combinaisons. Certaines sont déjà mention- nées plus; haut. A la place ou simultanément avec le refroidissement de la voûte 3 du plafond, il est possible de refroidir les murs 4, soit dans leur entièreté, soit partiellement. Le sol peut également être refroidi, cepen- dant en général ce n'est pas à conseiller. Les températures ne sont évidem- ment pas liées à celles indiquées dans l'exemple mais doivent être choisies suivant le genre d'activité. Par conséquent, des températures plus élevées ou plus basses que celles de l'exemple sont possibles et, évidemment les re- lations entre les différentes températures ne doivent pas nécessairement être identiques à celles de l'exemple. 



   Les figs: 4 et 5 représentent l'exécution d'une partie d'un ser- pentin de refroidissement. Les tubes 10 sont disposés parallèlement entre 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 des canalisations d'alimentation et de retour plus grandes. La voûte 3 est constituée généralement en béton renforcé. De ce fait il est avantageux d'utiliser du fer ou de l'acier pour les serpentins de refroidissement 10. 



   Théoriquement il serait possible de relier les serpentins 10 à la machinerie de refroidissement et de les refroidir par détente directe. 



  Dans la pratique cependant ce n'est pas à conseiller. 



   Il n'est pas nécessaire que le plafond 3, les murs 4 et le sol 5 soient séparés du roc ou du terrain. Ils peuvent directement ou partiel- lement rejoindre le roc ou il est possible de ne laisser subsister que de petits espaces entre eux. 



   L'invention n'est pas limitée à des chantiers souterrains ou similaires bien qu'elle soit spécialement appropriée à cette fin. L'in- vention peut être appliquée également à des chantiers de surface, particu- lièrement si ceux-ci sont entourés par d'autres bâtiments chauffés. 



   Les serpentins de refroidissement 10 peuvent être totalement ou partiellement encastrés dans les murs ou le sol et il est possible d'utiliser différentes températures pour le fluide de refroidissement e de manière que des températures différentes puissent être obtenues aux dif- férentes parties de la surface, par exemple, dans le but de compenser les variations locales des radiations de chaleur. 



   REVENDICATIONS. 



   ----------------------------- 
1. Installation pour le refroidissement et le conditionnement de l'air dans les chantiers souterrains ou similaires, situés dans ou en- tourés par des rocs, du terrain ou des bâtiments et dont la chaleur dégagée est éliminée par le refroidissement de certaines surfaces et par l'air ame- né au chantier et présentant une température inférieure à la température moyenne de celui-ci, caractérisée en ce que les surfaces refroidies sont constituées essentiellement par la surface intérieure du plafond, des par- ties déterminées de la surface intérieure du chantier et en ce que, indépen - damment, le dit plafond est refroidi par un fluide de refroidissement tra- versant des canalisations encastrées dans le plafond.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  INSTALLATION FOR COOLING AND AIR CONDITIONING IN UNDERGROUND AND SIMILAR SITES.



   The heat, developed per unit of ground surface, by machines and by lamps, is generally very important in underground workings. In practice, all the heat developed must be removed if the temperature is to be kept at a reasonable level. At first the absorption of heat by the surrounding rock is considerable, however this absorption decreases rapidly and soon reaches such a low value that its influence on the heat balance is negligible.



  At the same time, the temperature of the wall surface approaches that of the construction site.



   Until now, such sites have been cooled exclusively by air conditioning. Cold air from outside or from cooling pipes is brought to the job site, absorbs the heat developed by machines, lamps and workers and thus cools the job site. The heat that the fresh air can evacuate is proportional to the quantity of air and to the difference between the temperature of the site and the temperature of the air supplied. In practice, it was difficult to bring the air to a temperature 8 C lower than that of the work site without causing disturbances in the air currents. This determines the minimum amount of air that can be used.

   However, the disturbance of the currents can present itself also only as a result of large quantities of air - irrespective of the temperature thereof and, when the heat given off per unit area of the soil exceeds a certain limit, it is almost impossible to avoid such disturbances. For this reason it has been difficult to maintain a temperature below 21 ° C in underground workings and the like without inconvenience since such a high temperature is required to compensate for excessive air currents in some parts of the work site. In this case, the relative humidity is seldom less than 60%, but generally higher,

 <Desc / Clms Page number 2>

 the surface temperatures of the work site being approximately identical to those of the latter.

   For active work such a temperature is too high to be comfortable, this work requires an "ambient temperature" as defined by FA Missenard and which cannot exceed about 16 C. The high ambient temperature which, until now, has not has not yet been able to be lowered in construction sites of this type, causes a feeling of fatigue and discomfort among the workers.



   According to the invention, the problem of air currents at an appropriate ambient temperature is solved by reducing the amounts of air and removing a large part of the heat given off in a manner other than by the air supply, in particular by radiation and convection towards the ceiling, the floor and the walls which are cooled, preferably by means of recessed cooling coils. Coolant of the right quality and temperature is continuously circulated through the coils.



   Since the heat transfer between the coolant and the surrounding masonry is much more favorable than that achievable between the coolant and air, it is possible to raise the temperature level of the cooling process. using the system according to the invention.



   Thanks to this higher temperature level, the efficiency of the cooling machinery is improved, moreover, the thermo-siphon principle can be applied with great economy, since the heat of the condenser of the cooling machinery. cooling is used to heat the cool supply air when it is cold.



   One embodiment, given by way of non-limiting example, is shown in the accompanying drawings, in which:
Fig. 1 shows a partial section of an underground work site with the devices for cooling only by means of the air conditioning, according to the systems used until now.



   Fig. 2 shows a site, similar to that of FIG. : 1 with the installation, cooling according to the invention.



   Fig. 3 shows a basic diagram for cooling, heating and air conditioning, which can be applied. in a site according to fig. 2.



   Figs. 4 and 5 show details of the cooling coils.



   In the drawings the fluids are indicated by arrows accompanied by a lowercase letter which designates the type of fluid according to the code below. : supply air (fresh air); b waste air (also indicated by a zig-zag line on the arrow); c hot water for heating and cooling the condenser; chilled water for air cooling; e chilled water for cooling the ceiling, walls and / or floor; f chilled water for cooling the condenser; compressed cooling fluid, for example, compressed ammonia vapor; h condensed coolant; i evaporated coolant.



   According to fig. 1, the site is formed by a cavity 1 built in the rock or under the ground 2. This cavity is limited by a vault 3, the walls 4 and the interior floor 5.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Between the ceiling 3 and the surface 6 of the rock remains a space 7 which can be used for air ducts and pipes. The duct 8 brings the air a cooled and dried at a temperature of about 12 C into the cavity 1 via an air distributor and the used air b leaves the cavity 1 through the ducts 9. ..



   The installation according to fig 2 differs from that of fig 1 by a cooling coil 10 embedded in the vault 3. The temperatures indicated in the drawings are obviously only examples and averages In reality, local and temporary variations are possible, depending on the location of the heat sources, the amount of heat released and other variable factors. The essential difference from the point of view of temperature between the installation according to fig. 1 and fig. 2 lies in the fact that according to FIG. 2 the ceiling has a temperature lower than the air in the construction site and also lower than the temperature of the walls and the floor which. due to their radiation towards the ceiling, are cooler than the air on the construction site.

   Since a worker who is normally dressed and working moderately transmits most of his heat by radiation, the drop in ambient temperature, due to the presence of cold surfaces 3, 4 and 5, is perceived as a general, pleasant fall, of the temperature. Surface 3 has the lowest temperature as it is cooled directly by the cooling coils. From a physiological point of view, this type of heat transmission of the human body is more favorable than that obtained, for example, in a room heated by a warm ceiling.



   Since most of the heat released in the construction site is transmitted to the ceiling, the quantity of air can be considerably reduced by reducing the cross section of the ducts 8 and 9, which is symbolically shown in fig. 2.



   Another considerable advantage resides in the fact that the temperature in space 7 is lower when the site is cooled according to freeze 2. In the exemplary embodiment shown, this temperature is approximately 11 ° C. instead of 20 C in the installation according to fig.



  1. Therefore, the insulation of conduits 8 and pipes for cold water can be neglected without risk of condensation. A typical feature of the invention is that the temperature of the cooling coils is not substantially lower than the dew point of the air in the worksite. At 20 C and with 50% relative humidity, the dew point is approximately 9 C. Fig. 3 shows the technical arrangement of an installation according to fig 2. The air is treated (cooled, dried, heated, etc.) in an air conditioning device 11 which is connected to the outside by a vertical duct 12. The exhaust duct 9 ends in the device 11. The quantities of air are controlled by chimney dampers 13 and 14.

   The used air is evacuated by means of a fan 17, a chimney register 15, a duct 16 towards an exhaust opening 18. Obviously a part of the air is evacuated by the doors etc. ...



   The device 11 comprises a cooling coil 19, a heating coil 20 and a fan 21 whose exhaust outlet is connected to the duct 8.



   The cooling coil 10 is connected by means of the pipes 22 and 24 to a cold water generator E 1 and the water is circulated by the pump 23. The heating coil 20 is connected by means of the pipes 28 and 29 to a condenser C 1 and the circulation is obtained by the pump 30. For unforeseen cases, a water heater W, for example electric, is interposed in the pipe 28. The cooling coil 19 is connected by means of the pipes 25 and 26 to a cold water generator E 2 and the circulation is obtained by the pump 27.



   The cooling system is divided into two circuits, each of which comprises a compressor CR1 and CR2 respectively.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The ammonia vapor g (freon or another refrigerant) compressed and leaving the compressor CR1 via line 31 branches off via two lines 32 and 33 to condenser C1 and another condenser C2. In the condensers, the ammonia vapor meets the cooling coils 48 or 49 in which it condenses, it then passes through the pipes 34 or 35 towards the generator E 1 in which it passes through two coils 51 or 52 and is evaporated, from known manner, thus cooling the surrounding water.



   In the condenser CI the cooling water e enters at approximately 30 C and is heated to approximately 40 C. The auxiliary condenser G2 is cooled by the water f coming from the pipe 39, passing through the pump 40 and exiting through line 41. The cooling water f can be water from a lake or water from a cooling column.



   The corresponding parts of the CR2 compressor do not require further explanation, as they are well known to those skilled in the art.



   Compressor CR2 with condenser C3 and generator E2 are part of the system for cooling the air. The air leaving the coil 19 can have a temperature of up to about 12 ° C and, in order to avoid that too much cooling surface area is required for the cooling coil 19, the circulating cooling water d must have. a relatively low temperature, in the example described - 2 C.



   For coil 10, on the other hand, it is possible to use cooling water at around + 10 C. Which is to say that the cooling machinery can work at a higher temperature level, ie. that is, more economically and that plain water can be used instead of brine to feed the coils. Thanks to the relatively high temperature level of the cooling process, the cooling water from the condenser CI can be used to supply the heating coil 20, according to the thermo-siphon principle.



   It is of course also possible to use, for example, water from a lake to feed the coil 10 if such water of suitable temperature is available. However, in this case it is necessary to use stainless tubes for the coil. Another method which can be applied during part of the year is to cool the water for coil 10 by means of a temperature exchanger, fed by water from a lake or the like.



   When cooling is effected only by conditioning the air according to fig. 1, the cooling circuits being part of compressor CR1 in the diagram in fig. 3 can be overlooked.



  In this case, the whole cooling process has to be carried out at low temperature which, apart from the technical disadvantages, also requires a much higher energy consumption. Theoretically it is possible to apply the thermi-siphon principle, however in practice it is almost impossible due to the low efficiency.



   Within the framework of the invention, it is possible to use various embodiments and combinations. Some are already mentioned more; high. Instead of or simultaneously with the cooling of the vault 3 of the ceiling, it is possible to cool the walls 4, either in their entirety or partially. The floor can also be cooled, however in general this is not advisable. The temperatures are obviously not related to those indicated in the example but must be chosen according to the type of activity. Therefore, higher or lower temperatures than in the example are possible and, of course, the relationships between the different temperatures do not necessarily have to be the same as in the example.



   Figs: 4 and 5 represent the execution of part of a cooling coil. The tubes 10 are arranged parallel between

 <Desc / Clms Page number 5>

 larger supply and return lines. The vault 3 is generally made of reinforced concrete. Therefore it is advantageous to use iron or steel for the cooling coils 10.



   Theoretically, it would be possible to connect the coils 10 to the cooling machinery and to cool them by direct expansion.



  In practice, however, this is not advisable.



   Ceiling 3, walls 4, and floor 5 do not need to be separated from rock or ground. They can directly or partially join the rock or it is possible to leave only small spaces between them.



   The invention is not limited to underground construction sites or the like although it is especially suitable for this purpose. The invention can also be applied to surface sites, particularly if these are surrounded by other heated buildings.



   The cooling coils 10 can be totally or partially embedded in the walls or the floor and it is possible to use different temperatures for the cooling fluid e so that different temperatures can be obtained at the different parts of the surface. for example, in order to compensate for local variations in heat radiation.



   CLAIMS.



   -----------------------------
1. Installation for cooling and air conditioning in underground or similar construction sites, located in or surrounded by rocks, land or buildings and the heat of which is removed by cooling certain surfaces and by air supplied to the site and having a temperature below the average temperature of the latter, characterized in that the cooled surfaces consist essentially of the interior surface of the ceiling, determined parts of the interior surface of the site and in that, independently, said ceiling is cooled by a cooling fluid passing through pipes embedded in the ceiling.


    

Claims (1)

2. Installation suivant la revendication 1, caractérisée en ce que le plafond est entièrement fabriqué en une matière homogène appropriée à bonne conductivité de chaleur, par exemple, du béton, de ce fait un échan- ge de température efficient peut s'effectuer entre les canalisations du pla- fond et l'espace situé entre le plafond et la surface intérieure du chantier de manière.que.la température dans le dit espace et sur la surface intérieure diffère seulement légèrement de la température de la paroi de la canalisa- tion après qu'un équilibre soit atteint. 2. Installation according to claim 1, characterized in that the ceiling is entirely made of a suitable homogeneous material with good heat conductivity, for example concrete, thereby an efficient temperature exchange can take place between the pipes from the ceiling and the space between the ceiling and the interior surface of the work site so that the temperature in said space and on the interior surface differs only slightly from the temperature of the wall of the pipe after that a balance is reached. 3. Installation suivant les revendications 1 ou 2, caractérisée en ce que l'air froid est amenéau chantier par des conduits ou similaires, disposés dans l'espace situé entre le plafond et la surface intérieure du chantier, les dits conduits n'étant pas isolés. 3. Installation according to claims 1 or 2, characterized in that the cold air is brought to the site by ducts or the like, arranged in the space between the ceiling and the inner surface of the site, said ducts not being isolated. 4. Installation, suivant l'une quelconque des revendications pré- cédentes, caractérisée en ce que les canalisations, servant à amener et à é- vacuer le fluide de refroidissement des serpentins encastrés dans le plafond, sont disposées dans l'espace situé entre le plafond et la surface intérieure du chantier et en ce que les dites canalisations ne sont pas isolées. 4. Installation according to any one of the preceding claims, characterized in that the pipes, serving to bring and evacuate the cooling fluid from the coils recessed in the ceiling, are arranged in the space between the ceiling and the interior surface of the site and in that said pipes are not insulated. 5. Installation suivant l'une quelconque des revendications pré- cédentes,caractérisée en ce que des moyens sont prévus servant à maintenir les parois des serpentins encastrés dans le plafond à une température essen- tiellement égale ou légèrement supérieure au point de rosée du chantier. 5. Installation according to any one of the preceding claims, characterized in that means are provided serving to maintain the walls of the coils embedded in the ceiling at a temperature essentially equal to or slightly greater than the dew point of the site. 6. Installation suivant l'une quelconque des revendications pré- cédentes,caractérisée en ce que l'air amené au chantier est, si nécessaire, par exemple, en hiver, réchauffé dans un serpentin de chauffage recevant sa chaleur par l'intermédiaire d'un dispositif de thermo-syphon et dont la <Desc/Clms Page number 6> chaleur nécessaire, du côté .de la basse température, est entiè- rement ou partiellement couverte par la chaleur évacuée du fluide de refroi- dissement traversant les serpentins encastrés dans le plafond. 6. Installation according to any one of the preceding claims, characterized in that the air supplied to the site is, if necessary, for example, in winter, heated in a heating coil receiving its heat through the intermediary of a thermo-siphon device and whose <Desc / Clms Page number 6> The heat required on the low temperature side is completely or partially covered by the heat removed from the coolant passing through the coils recessed in the ceiling.
BE510861D BE510861A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE510861A true BE510861A (en)

Family

ID=149827

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE510861D BE510861A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE510861A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3018413A1 (en) * 1980-05-14 1981-11-19 Heinz Ing.(grad.) 4390 Gladbeck Hölter Deep coal mine gallery cooling zone - has cooling fluid pumped through double walled hollow profiles overlapping in segments

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3018413A1 (en) * 1980-05-14 1981-11-19 Heinz Ing.(grad.) 4390 Gladbeck Hölter Deep coal mine gallery cooling zone - has cooling fluid pumped through double walled hollow profiles overlapping in segments

Similar Documents

Publication Publication Date Title
JP4987610B2 (en) Geothermal heat pump cycle equipment
EP2561280B1 (en) Geothermal facility with thermal recharging of the subsoil
KR101218546B1 (en) Heat pump system
US8833098B2 (en) Direct exchange heating/cooling system
KR101845300B1 (en) Fusion energy system of geothermal, solar and water heat energy
JPH11182943A (en) Underground heat exchanger
BE510861A (en)
JP2007327671A (en) Solar heat pump system
US20100251710A1 (en) System for utilizing renewable geothermal energy
WO2014045998A1 (en) Second class absorption heat pump, and primary industrial facility and air heating method using second class absorption heat pump
JP2012057836A (en) Underground heat exchanger and heat pump using the same
FR2763672A1 (en) Heat pump system with exterior air heat exchanger and buried collector in series
FR3072767A1 (en) THERMODYNAMIC MACHINE HAVING A DEFROSTING EXCHANGER
JP2002235956A (en) Sewage utilization heat source equipment
JP2004339741A (en) Super-critical co2 refrigerant snow melting system
CA2630886C (en) Method and system for recovering energy through air conditioning
JPH07127924A (en) Air-conditioning method by use of underground heat
JP6007455B1 (en) Cold heat supply apparatus and cold heat supply method
SE424772B (en) HEAT PUMP VAPOR
JPH01269862A (en) Geotherm exchanger
KR102647159B1 (en) Cooling System Having Cooling Efficiency Improvement Structure
JP2004257105A (en) Road heating apparatus for tunnel entrance
FR2866101A1 (en) Air temperature modifying installation for e.g. dwelling premises, has connection units equipped with partition walls such that upstream and downstream compartments of different tubes communicate with each other
EP1772685A2 (en) Heat transfer control device for improving or adapting geothermal heat recuperation in a heat pump system
KR101258181B1 (en) Heat pump system