BE503385A - - Google Patents

Info

Publication number
BE503385A
BE503385A BE503385DA BE503385A BE 503385 A BE503385 A BE 503385A BE 503385D A BE503385D A BE 503385DA BE 503385 A BE503385 A BE 503385A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tube
pulses
conductive
electronic
cathode
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE503385A publication Critical patent/BE503385A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03KPULSE TECHNIQUE
    • H03K23/00Pulse counters comprising counting chains; Frequency dividers comprising counting chains
    • H03K23/82Pulse counters comprising counting chains; Frequency dividers comprising counting chains using gas-filled tubes

Landscapes

  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  APPAREIL ELECTRONIQUE POUR COMPTER LES IMPULSIONS ELECTRIQUES. 



   La présente invention se rapporte à un appareil électronique du type comportant un certain nombre de dispositifs électroniques qui fonction- nent en réponse à des impulsions électriques. 



   Il est.souvent nécessaire, dans un tel appareil, qu'un seul des dispositifs électroniques soit conducteur à la foiso Par exemple, dans certains accumulateurs électroniques, plusieura tubes électroniques repré- sentatifs de chiffres- peuvent être mis en fonctionnement, l'un après l'autre, en réponse aux impulsions successives d'un train d'impulsions à compter, le total étant à tout moment représenté directement par le dernier tube rendu conducteur. Afin que l'accumulateur puisse avoir une capacitéplus grande que le nombre de dispositifs, on prend généralement toutes dispositions pour que, lorsqu'un dispositif est rendu conducteur en réponse à une impulsion, tout tube précédemment conducteur soit ramené à l'état non conducteur. 



   La présente invention a pour but de simplifier la disposition des circuits dans un appareil du type décrit ci-dessus, dans-lequel il est néces- saire de s'assurer qu'un seul des dispositifs électroniques puisse être con-   ducteur   à la fois  '-un   moment quelconque. 



   L'appareil électronique représenté comprend plusieurs dispositifs électroniques ayant¯un circuit d'alimentation   commun   et interconnectés de tel- le manière que lorsque l'un quelconque des dispositifs est rendu conducteur après avoir reçu une impulsion, tout autre dispositif précédemment conducteur soit éteint, et il est caractérisé par le fait que les potentiels d'extinc- tion et les impulsions d'alimentation transmises à chaque dispositif sont ap- pliqués sur la même électrode de celui-ci. 



   L'invention peut être appliquée à un accumulateur électronique destiné à compter les impulsions électriques et dans lequel les dispositifs électroniques sont rendus conducteurs l'un après l'autre, en réponse à des impulsions successives, chaque dispositif, au moment où il est rendu conduc- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 teur, éteignant tout autre dispositif précédemment conducteur., de sorte que le nombre d'impulsions qui ont été reçues   est,   à tout moment,, indiqué par ce- lui des dispositifs qui est   conducteuro   
Avec l'appareil représenté une partie au moins du câblage des cir- cuits ou des éléments composants utilisés pour transmettre les potentiels ex- tincteurs   d'un   dispositif à un autre,

  peut être utilisée pour appliquer les impulsions d'alimentation en commun aux dispositifso 
Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme   d'exé-   cution du appareil électronique faisant l'objet de   1-'invention.   



   Celui-ci représente le schéma de montage de deux ordres dénominaux d'un   accumulateur   avec les contrôles associés certain des tubes de chaque or- dre étant omis pour plus de clartéo 
L'exemple de réalisation de l'invention utilisé pour expliquer l'invention est celui d'un accumulateur destiné à accumuler des montants dans la notation décimale. 



   Dans cette forme, les différents potentiels sont donnés par rap- port à la   masseo   Bien entendu, l'invention n'est pas limitée à l'application des potentiels et des valeurs de résistances et de capacités particulières figurant dans la description ci-aprèscar les potentiels appliqués aux di- vers éléments des tubes ont simplement été choisis comme potentiels convenant au mode de réalisation, et les éléments de résistance et de capacité du cir- cuit correspondent aux potentiels choisis.

   Il est évident que d'autres tubes qui sont équivalents à ceux du type spécifié et d'autres potentiels peuvent être utilisés et que les valeurs des éléments des circuits seront ajustées en conséquence, afin de maintenir les relations convenables entre les diver- ses parties du circuito Dans tout le schéma;, les éléments de chauffage des cathodes ont été représentés conventionnellement. 



   Le dessin représente les ordres des unités et des dizaines de l'ac- cumlateur. Chaque ordre comprend un tube d'entrée, une boucle de tubes   élec--   troniques contenant un tube pour chacun des chiffres de "0" à "9",et un   tube--   de report. Etant donné que les circuits aboutissant aux tubes de la boucle et reliant ceux-ci entre eux sont les   mêmes,  les tubes "2" à "7" de la boucle ont été omis intentionnellement et les circuits qui leur correspondent éga- lement, car leur fonctionnement et leur disposition apparaîtront clairement à l'examen des circuits représentés pour les tubes "0", "1", "8" et "9".

   En outre;,comme les différents ordres sont essentiellement semblables, la cons- truction et le fonctionnement de l'accumulateur entier se comprendra en lisant la description détailléé de l'un des ordreso 
Les tubes "0" et "1" à "9" sont reliés entre eux dans la boucle en vue du fonctionnement séquentiel pas à pas en réponse à des impulsions né- gatives appliquées à la boucleo Les dispositifs à décharge électronique uti- lisés dans la boucle du modèle de réalisation sont des tétroides gazeuses,

   semblables à celles du type américain GL   56630   
On applique un potentiel de plaque   de °   105 volts pris à la borne 30 et passant par un conducteur d'alimentation en potentiel positif 31 aux plaques des tubes de la boucleo 
Les cathodes et les grilles de contrôle des tubes de la boucle sont alimentées en potentiel négatif à partir de diviseurs de potentiel qui sont alimentés par un potentiel de   -   75   vo@ts à   partir de la borne 32.

   Le diviseur de potentiel destiné à alimenter en potentiel la cathode 82 du tube de "03 et la grille de commande 83 du tube de "1" est représentatif et part du point 33 sur le conducteur d'alimentation en potentiel négatif   34,   qui est relié à la borne 32, passe par la résistance 35 de 1,5 mégohms, le point 36, la résistance 37 de   2,7   mégohms, les points 38 et 39, et la. résistance   40   de   22.000   ohms et de là à la massée La cathode 82 du tube de "0" est reliée à ce circuit au point 39, et la grille de commande 83 du tube de "1" est reliée au point 36, de sorte que la grille de commande 83 aura normalement un poten- tiel plus négatif que la cathode.

   Il est prévu des diviseurs de potentiel 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 semblables pour fournir les potentiels de cathode et de grille de contrôle aux divers autres tubes, et la grille de contrôle de chacun des tubes sera normalement assez négative par rapport à sa cathode pour empêcher la   conduc-     tiono   Le fait que la cathode d'un des tubes de la boucle et la grille de con- tr6le du tube suivant de la boucle soient reliées au même diviseur de poten- tiel, permet aux tubes d'être reliés dans la boucle en vue de leur fonction- nement séquentiel. 



   Il convient de remarquer que lorsqu'un tube n'est pas conducteur, sa cathode reçoit un potentiel légèrement négatif par rapport à la masse; tou- tefois,lorsque le tube est conducteur, la cathode est aussi couplée conduc= tivement à l'anode, ce qui rend le potentiel de la cathode fortement positif. 



  Ce changement de potentiel de la cathode d'un tube conducteur se réfléchit, par l'intermédiaire de son diviseur de potentiel, sur la grille de commande du tube suivant de la boucle et réduit la polarisation de ce tube, ou l'amor- ce, ce qui le rend plus   réceptif   que tout autre tube de la boucle à une   im '   pulsion appliquée à la boucle. La-grille écran de chacun des tubes est direc- tement reliée à sa cathode. 



   En raison du fait que les tubes de la boucle sont des tubes élec- troniques gazeux, il est prévu un circuit d'extinction destiné à permettre à la conduction qui commence à se faire sentir dans un tube d'éteindre tout tube précédemment conducteur. Le circuit   d'extinction   consiste en deux cou- plages capacitaires parallèles comprenant chacun un condensateur 45, de 500 mioro-miorofarads, et une résistance   46,   de 4.700 ohms, à partir des cathodes des tubes jusqu'à un point ou conducteur commun 47. L'action extinctrice dans ce circuit se produit comme suit. Lorsqu'un tube est conducteur, sa cathode sera à un potentiel positif qui est inférieur au potentiel d'anode d'une quan- tité égale à la chute de potentiel se produisant en travers du tube conducteur. 



  Il en résulte que le condensateur 45 associé à la cathode du tube conducteur va se trouver chargé, de sorte qu'aux bornes du condensateur se constate une chute de potentiel correspondant à la différence entre le potentiel de la ca- thode et celui du point ou du conducteur commun   47,   qui est aussi couplé aux autres cathodes ayant un potentiel négatif. Lorsque le-tube suivant de la boucle est rendu conducteur, son augmentation de potentiel de cathode se ré- percute sous forme d'une impulsion positive sur le conducteur commun 47 grâ- ce au couplage, et cette impulsion de potentiel,, s'exerçant sur le conducteur commun, va, par l'intermédiaire des couplages capacitaires, se répercuter sur les cathodes des autres tubes de la boucle.

   Sur les tubes non conducteurs, cette impulsion positive ne va qu'augmenter la polarisation qui s'oppose à la conduction, tandis que dans le cas du tube précédemment conducteur, dont la cathode est   déjà à   un potentiel positif élevé, cette impulsion a pour ef- fet de rendre le potentiel de cathode momentanément plus positif que le po- tentiel d'anode, ce qui fait cesser la conduction dans ce tube. En conséquen- ce, l'apparition d'un état de conduction dans un tube quelconque¯de la boucle a pour effet d'imprimer une impulsion positive au circuit d'extinction et, par là, d'éteindre tout tube précédemment conducteur. 



   Dans l'accumulateur conforme à l'invention, le circuit   d'extinc-   tion destiné à la boucle est aussi utilise comme circuit d'introduction par lequel des impulsions peuvent être appliquées à la boucle et y provoquer le fonctionnement pas à pas des tubes qui s'y trouvent inclus. 



   Des impulsions négatives à front d'onde abrupt et de courte durée sont appliquées au point ou conducteur commun 47 et se transmettent à toutes les cathodes par l'intermédiaire de couplages parallèles comprenant les résis- tances 46 et les condensateurs 45. Ces impulsions négatives s'exerçant sur les cathodes tendent à obliger les cathodes et les grilles-écrans qui y sont reliés à devenir plus négatives, mais ces impulsions négatives ne vont pas avoir pour effet de rendre aucun tube conducteur, sauf le tube amorcé.

   On peut rappeler que la conduction dans un tube amène- sa cathode à devenir posi- tive, ce qui réduit la polarisation de la grille de commande du tube suivant de la boucle et rend le potentiel de grille de commande seulement légèrement plus négative est appliquée aux cathodes par l'intermédiaire du circuit d'ex- tinction, elle a très peu d'effet sur la cathode du tube conducteur, en rai- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 son de la conduction existante dans le tube, et, en conséquence,

   provoque très peu de changement dans le potentiel de la grille de contrôle du tube amorcé qui y est reliée Cette impulsion négative a un plus grand effet sur les ca- thodes des tubes non conducteurs et augmente suffisamment l'état négatif de la cathode du tube amorcé par rapport à sa grille de commande pour que la po- larisation de la grille de commande de ce tube soit surmontée et que la tube soit rendu conducteur. 



   Inapplication d'impulsions négatives au circuit d'extinction n'ef- fectue pas le fonctionnement du circuit pour éteindre un tube précédemment conducteur lorsque la conduction se produit dans un autre tube de la boucle,, Ceci est dû au fait que l'impulsion négative a peu d'effet sur le potentiel de la cathode du tube conducteuret que la valeur de l'augmentation de po- tentiel positif qui est appliquée à la cathode du tube conducteur lorsqu'un autre tube est par la suite rendu conducteur, quand on l'ajoute au potentiel positif déjà élevé de la cathode du premier tube par suite de l'état de con- duction régnant dans ce tube, est beaucoup plus grande que ce qui est néces- saire pour amener le potentiel de cathode du tube à devenir plus positif que son potentiel d'anode, faisant par là cesser la conduction dans ce tube. 



   Afin que l'accumulateur, qui répond à des impulsions d'alimenta- tion positives, puisse utiliser la boucle simplifiée, il est prévu un tube d'entrée pour chaque ordre de dénomination afin d'inverser les impulsions d'a- limentation et de fournir des impulsions négatives échelonnées de la forme voulue. Les impulsions négatives échelonnées sont appliquées au conducteur 47 à partir du tube d'entrée tétrode gazeuse désignée par El dans l'ordre des unités, 
Ce tube est du type GL 5663 précédemment mentionnéo L'anode du tube El est reliée par l'intermédiaire du point 50 et d'une résistance 51 de   1000000   ohms au conducteur 31 d'alimentation en potentiel positif de   +105   volts.

   Le point est relié à la terre par l'intermédiaire d'un condensateur 52 de 0,001 microfarad pour permettre au tube   d'être   éteint automatiquement après chaque état de conduction qui s'y produit. Le point 50 est aussi relié par l'intermédiaire d'un condensateur 53 de 0,0015 microfarad au conducteur 47 pour permettre à la chute de potentiel d'anode, quand le tube est conduc- teur, d'être appliquée en qualité d'impulsion échelonnée négative au conduc- teur 47. 



   La grille-écran et la cathode du tube d'entrée El sont directement reliées à la masse et la grille de contrôle est alimentée en polarisation né- gative par l'intermédiaire du point 54 et de la résistance 55 de 1 mégohm par une prise 56 sur la résistance variable 57 de   250000   ohms, qui relie le con- ducteur de potentiel 34 de - 75 volts à la   masseo   
Le point 54 du circuit de grille de contrôle du tube d'entrée El est relié par l'intermédiaire d'un condensateur 58 de 25   micro-mierofa-   rads au conducteur d'alimentation 59 de l'ordre des unités, sur lequel le nombre voulu d'impulsions positives d'alimentation, selon le chiffre à in- troduire,

   est envoyé grâce à un générateur d'impulsions convenable  Chacune des impulsions du conducteur d'alimentation 59 rend le tube d'entrée El   mo-   mentanément conducteur, ce qui envoie une impulsion d'avancement négative 'sur - le conducteur 47 et rend conducteur celui des tubes de la boucle qui est amor- cé. 



   L'ordre des dizaines de l'accumulateur est constitué et fonction- ne de la même façon que l'ordre des unités décrit ci-dessus. Les impulsions positives s'exerçant sur le conducteur 65 d'introduction des dizaines rendent le tube d'entrée E2 de l'ordre des dizaines conducteur et impriment des impul- sions négatives échelonnées sur le conducteur commun 66 du circuit   d'extinc-   tion de la boucle des tubes représentatifs de chiffres de l'ordre des dizai- neso 
L'accumulateur peut être remis à sa position de représentation de zéro, soit au départ, soità tout moment où l'on peut désirer le remettre à zéro il suffit pour cela de fermer momentanément les interrupteurs de remise à zéro 60 et 61,

  ce qui enlève la polarisation des tubes de "0" des 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 boucles en reliant les grilles de contrôle de ces tubes à leurs cathodes 
Un tube de report est prévu pour chaque ordre,afin qu'une unité soit introduite dans Perdre immédiatement supérieur chaque fois qu'un ordre inférieur dépasse sa capacité, 
L'anode du tube de report T1' qui est commandé par   l'ordre   des unités,est reliée au conducteur d'alimentation 31 en potentiel de   +   105 volts. 



  La grille de contrôle du tube de report Tl reçoit normalement-une polarisation négative du fait qu'elle est reliée au point 67 situé dans un réseau de divi- seurs de potentiel qui va du conducteur 34 d'alimentation en potentiel né- gatifde - 75 volts à la masse par l'intermédiaire de la résistance 68 de 1,5 mégohms, du point 67, de la résistance 69 de 2,7 mégohms, et de la   résistan-   ce de cathode 70 de 22.000 ohms du tube des "9".

   L'inclusion de la résistan- ce 70 dans ce diviseur de potentiel, permet au tube des "9", lorsqu'il est conducteur, de réduire la polarisation du tube de report Tl de la manière ex- pliquée plus haut   à   propos de l'amorçage des tubes de la bouclée La grille de contrôle du tube de report Tl est aussi reliée par l'intermédiaire d'un condensateur 71 de 25 micro-microfarads au conducteur 59 d'introduction des unités et reçoit chacune des impulsions.   positives   d'alimentation.

   La pola- risation normale de la grille est suffisante pour empêcher ces impulsions de produire la conduction dans le tube de -report, toutefois, lorsque le tube des "9" est conducteur, il amorce le tube de report, de sorte que l'impulsion positive d'alimentation s'exerçant sur le conducteur 59, qui a pour effet d'a- mener le tube d'entrée E1 à rendre le tube des "03 conducteur, a aussi pour effet d'amener   la¯conduction   existante dans le tube de report T1 à provoquer dans celui-ci   l'introduction   d'un reporta 
La cathode du tube de report Tl est   reliée à   la masse à partir du point 75 par une résistance 76 de 100.000 ohms et un condensateur 77 de 50 micro-microfarads disposés en parallèle,

  le point 75 de ce circuit étant relié par l'intermédiaire du conducteur 78 au conducteur d'alimentation 65 de l'ordre des dizaines. Les circuits dans lesquels le tube de report T1 est relié, font que ce tube est éteint automatiquement chaque fois qu'il a été conducteur. Chaque, fois que le tube de transfert T1 est conducteur, sa va- riation de potentiel de cathode va se répercuter par le conducteur 78, sur le conducteur d'alimentation 65, sous. forme d'une impulsion positive- qui fait fonctionner le tube T2 si nécessaire et aussi le tube d'entrée E2 de l'ordre des dizaines et fournit une impulsion de comptage à la boucle des tubes repré-   sentatifs   de chiffres de cet ordre. 



   Le tube de report T2 pour l'ordre des dizaines, qui est semblable au tube T1, est amorcé lorsque le tube de "9" de   l'ordre   des dizaines est conducteur et est rendu conducteur par la prochaine impulsion s'exerçant sur le conducteur d'alimentation de l'ordre des dizaines,  9 d'une   manière sembla- ble à celle qui a été exposée plus haut   à   propos du tube de report T1. La cathode du tube de report T2 peut aussi être reliée par le conducteur 81 au conducteur d'alimentation de l'ordre immédiatement plus élevé, afin de per- mettre d'y introduire des valeurso 
Il est entendu que des introductions ne sont effectuées succes- sivement dans les ordres de l'accumulateur du mode de ;réalisation décrit ici, que parce que le mécanisme de report utilisé est du type   à   fonctionnement im- médiat.

   Lorsque l'on utilise un mécanisme de report à fonctionnement diffé- ré, des introductions peuvent être effectuées simultanément dans les divers ordres de   19 accumulateur   
Il résulte clairement de la description ci-dessus que, dans cet- te disposition,   l'accumulateur   est simplifié par le fait que l'on utilise le même circuit pour faire qu'un tube précédemment conducteur soit éteint lors- qu'un autre tube est rendu conducteur pour appliquer des impulsions d'alimen- tation   à   tous les tubes, éliminant ainsi la nécessité d'un circuit séparé pour appliquer les impulsions   d'alimentation   aux tubeso 
Si le modèle décrit ici représente les dispositifs à décharge électroniques reliés en boucles pour un fonctionnement séquentiel,

   il est évi- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 dent qu'ils peuvent aussi être reliés en   chaînes,   en vue de fonctionner l'un après l'autre à la   suiteo   
La disposition a en outre l'avantage qu'elle permet à une chaîne ou à une boucle de tube à décharge électronique gazeuse d'être déclenchée par des impulsions d'alimentation négatives.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  ELECTRONIC DEVICE FOR COUNTING ELECTRIC PULSES.



   The present invention relates to an electronic apparatus of the type comprising a number of electronic devices which operate in response to electrical impulses.



   It is often necessary, in such an apparatus, that only one of the electronic devices be conductive at a time. For example, in certain electronic accumulators, several electron tubes representing digits can be put into operation, one after the other. the other, in response to the successive pulses of a train of pulses to be counted, the total being at all times represented directly by the last tube made conductive. In order that the accumulator can have a capacity greater than the number of devices, all arrangements are generally made so that, when a device is made conductive in response to a pulse, any previously conductive tube is returned to the non-conductive state.



   The object of the present invention is to simplify the arrangement of the circuits in an apparatus of the type described above, in which it is necessary to ensure that only one of the electronic devices can be conductive at a time. -any time.



   The electronic apparatus shown comprises several electronic devices having a common power supply circuit and interconnected in such a way that when any of the devices is made conductive after receiving a pulse, any other previously conductive device is turned off, and it is characterized by the fact that the extinction potentials and the supply pulses transmitted to each device are applied to the same electrode thereof.



   The invention can be applied to an electronic accumulator intended for counting electrical pulses and in which the electronic devices are made conductive one after the other, in response to successive pulses, each device, at the moment when it is made conductive. -

 <Desc / Clms Page number 2>

 tor, turning off any other previously conductive device, so that the number of pulses that have been received is, at any time, indicated by which device is conductive.
With the apparatus shown at least part of the wiring of the circuits or component elements used to transmit the extinguisher potentials from one device to another,

  can be used to apply common power pulses to devices
The accompanying drawing shows, by way of example, one embodiment of the electronic apparatus which is the object of the invention.



   This represents the assembly diagram of two denominational orders of an accumulator with the associated controls some of the tubes of each order being omitted for clarity.
The exemplary embodiment of the invention used to explain the invention is that of an accumulator intended to accumulate amounts in decimal notation.



   In this form, the different potentials are given with respect to the mass. Of course, the invention is not limited to the application of the potentials and of the particular resistance and capacitance values appearing in the description below because the potentials applied to the various elements of the tubes have simply been chosen as potentials suitable for the embodiment, and the resistance and capacitance elements of the circuit correspond to the chosen potentials.

   It is evident that other tubes which are equivalent to those of the specified type and other potentials can be used and that the values of the elements of the circuits will be adjusted accordingly, in order to maintain the proper relations between the various parts of the circuit. circuito Throughout the diagram ;, the heating elements of the cathodes have been conventionally represented.



   The drawing represents the orders of the units and tens of the accumulator. Each order consists of an inlet tube, a loop of electronic tubes containing one tube for each of the digits "0" through "9", and a carry tube. Since the circuits terminating and connecting the tubes of the loop to each other are the same, the tubes "2" to "7" of the loop have been intentionally omitted and the circuits which correspond to them as well, because their operation and their arrangement will become clear on examination of the circuits shown for tubes "0", "1", "8" and "9".

   Further;, as the different orders are essentially alike, the construction and operation of the entire accumulator will be understood by reading the detailed description of one of the orderso
Tubes "0" and "1" to "9" are interconnected in the loop for sequential step-by-step operation in response to negative pulses applied to the loop. Electronic discharge devices used in the loop of the embodiment are gas tetroids,

   similar to American type GL 56630
Apply a plate potential of ° 105 volts taken at terminal 30 and passing through a positive potential supply conductor 31 to the plates of the tubes of the loop.
The cathodes and the control grids of the tubes of the loop are supplied with negative potential from potential dividers which are supplied with a potential of -75 vol @ ts from terminal 32.

   The potential divider intended to supply with potential the cathode 82 of the tube of "03 and the control grid 83 of the tube of" 1 "is representative and starts from point 33 on the negative potential supply conductor 34, which is connected. at terminal 32, go through resistor 35 of 1.5 megohms, point 36, resistor 37 of 2.7 megohms, points 38 and 39, and resistor 40 of 22,000 ohms and from there to mass La cathode 82 of the "0" tube is connected to this circuit at point 39, and the control grid 83 of the "1" tube is connected to point 36, so that the control grid 83 will normally have more potential. negative than the cathode.

   Potential dividers are provided

 <Desc / Clms Page number 3>

 similar to supply the cathode and control grid potentials to the various other tubes, and the control grid of each of the tubes will normally be negative enough with respect to its cathode to prevent conduc- tiono The fact that the cathode of one of the tubes in the loop and the control grid of the next tube in the loop are connected to the same potential divider, allows the tubes to be connected in the loop for their sequential operation.



   It should be noted that when a tube is not conductive, its cathode receives a potential slightly negative with respect to the mass; however, when the tube is conductive, the cathode is also conductively coupled to the anode, which makes the potential of the cathode strongly positive.



  This change in potential of the cathode of a conductive tube is reflected, via its potential divider, on the control grid of the next tube of the loop and reduces the polarization of this tube, or the ignition. , which makes it more receptive than any other tube in the loop to a pulse applied to the loop. The screen grid of each of the tubes is directly connected to its cathode.



   Because the tubes in the loop are electronic gas tubes, an extinguishing circuit is provided to allow the conduction which begins to be felt in a tube to extinguish any previously conductive tube. The extinguishing circuit consists of two parallel capacitor couplings each comprising a capacitor 45, of 500 mioro-miorofarads, and a resistor 46, of 4,700 ohms, from the cathodes of the tubes to a common point or conductor 47. The extinguishing action in this circuit occurs as follows. When a tube is conductive, its cathode will be at a positive potential which is less than the anode potential by an amount equal to the potential drop occurring across the conductive tube.



  The result is that the capacitor 45 associated with the cathode of the conductive tube will be charged, so that at the terminals of the capacitor a potential drop is observed corresponding to the difference between the potential of the cathode and that of the point or of the common conductor 47, which is also coupled to the other cathodes having a negative potential. When the next tube in the loop is made conductive, its increase in cathode potential is re-impacted as a positive pulse on common conductor 47 through coupling, and this potential pulse is exerted. on the common conductor, through the capacitor couplings, will be reflected on the cathodes of the other tubes of the loop.

   On non-conductive tubes, this positive pulse will only increase the polarization which opposes conduction, while in the case of the previously conductive tube, whose cathode is already at a high positive potential, this pulse has for ef - fet to make the cathode potential momentarily more positive than the anode potential, which stops conduction in this tube. Consequently, the appearance of a conduction state in any tube of the loop has the effect of imparting a positive impulse to the extinguishing circuit and thereby extinguishing any previously conductive tube.



   In the accumulator according to the invention, the extinguishing circuit intended for the loop is also used as an introduction circuit by which pulses can be applied to the loop and cause therein the stepping operation of the tubes which. are included.



   Short-lived, steep wavefront negative pulses are applied to common point or conductor 47 and are transmitted to all cathodes through parallel couplings including resistors 46 and capacitors 45. These negative pulses s 'exerting on the cathodes tend to cause the cathodes and the screens connected to them to become more negative, but these negative pulses will not have the effect of making any tube conductive except the primed tube.

   It can be recalled that conduction in a tube causes its cathode to become positive, which reduces the bias of the control grid of the next tube in the loop and makes the control grid potential only slightly more negative is applied to the cathodes through the quenching circuit, it has very little effect on the cathode of the conductive tube, because

 <Desc / Clms Page number 4>

 sound of existing conduction in the tube, and, accordingly,

   causes very little change in the potential of the connected primed tube control grid This negative pulse has a greater effect on the cathodes of non-conductive tubes and sufficiently increases the negative state of the cathode of the primed tube relative to its control grid so that the polarization of the control grid of this tube is overcome and the tube is made conductive.



   Failure to apply negative pulses to the extinguishing circuit does not effect the operation of the circuit to extinguish a previously conductive tube when conduction occurs in another tube of the loop, This is because the negative pulse has little effect on the potential of the conductive tube cathode, and the amount of positive potential increase which is applied to the conductive tube cathode when another tube is subsequently made conductive, when it is 'added to the already high positive potential of the cathode of the first tube as a result of the conduction state prevailing in this tube, is much greater than what is necessary to cause the cathode potential of the tube to become higher. positive than its anode potential, thereby stopping conduction in this tube.



   So that the accumulator, which responds to positive supply pulses, can use the simplified loop, an input tube is provided for each denomination order in order to reverse the supply and discharge pulses. provide graduated negative pulses of the desired shape. Staggered negative pulses are applied to conductor 47 from the gas tetrode inlet tube designated E1 in order of units,
This tube is of the previously mentioned GL 5663 type. The anode of the tube El is connected via point 50 and a resistor 51 of 1,000,000 ohms to the conductor 31 for supplying positive potential of +105 volts.

   The point is grounded through a 0.001 microfarad capacitor 52 to allow the tube to be turned off automatically after each conduction state that occurs there. Point 50 is also connected via a 0.0015 microfarad capacitor 53 to conductor 47 to allow the anode potential drop, when the tube is conductive, to be applied as a conductor. negative step impulse to the driver 47.



   The screen grid and the cathode of the input tube E1 are directly connected to the ground and the control grid is supplied with negative polarization via point 54 and resistor 55 of 1 megohm via a plug 56 on the variable resistor 57 of 250,000 ohms, which connects the potential conductor 34 of - 75 volts to the mass
The point 54 of the control grid circuit of the input tube El is connected via a capacitor 58 of 25 micro-mierofa- rads to the supply conductor 59 of the order of units, on which the number desired positive supply pulses, depending on the digit to be entered,

   is sent by means of a suitable pulse generator Each of the pulses of the supply conductor 59 makes the input tube El momentarily conductive, which sends a negative forward pulse 'on the conductor 47 and makes the one conductive. tubes of the loop which is primed.



   The tens order of the accumulator is made up and functions the same as the ones order described above. The positive pulses exerted on the tens introduction conductor 65 make the input tube E2 of the order of tens conductive and print negative pulses staggered on the common conductor 66 of the extinguisher circuit. the loop of tubes representing digits of the order of tens
The accumulator can be reset to its zero representation position, either at the start or at any time when it is desired to reset it, it suffices for this to momentarily close the reset switches 60 and 61,

  which removes the polarization of the tubes from "0" of the

 <Desc / Clms Page number 5>

 loops by connecting the control grids of these tubes to their cathodes
A carry-over tube is provided for each order, so that a unit is introduced into Lose immediately above each time a lower order exceeds its capacity,
The anode of the transfer tube T1 'which is controlled by the order of the units, is connected to the supply conductor 31 with a potential of + 105 volts.



  The control grid of the transfer tube T1 normally receives a negative bias because it is connected to point 67 in a potential divider network which runs from the negative potential supply conductor 34 to - 75. volts to ground through 1.5 megohm resistor 68, point 67, 2.7 megohm resistor 69, and 22,000 ohm cathode resistor 70 of the "9" tube .

   The inclusion of resistor 70 in this potential divider allows the "9" tube, when conductive, to reduce the bias of the transfer tube T1 in the manner explained above in connection with the "9" tube. firing of the tubes of the loop The control grid of the transfer tube T1 is also connected via a capacitor 71 of 25 micro-microfarads to the conductor 59 for introducing the units and receives each of the pulses. positive feed.

   The normal polarization of the grid is sufficient to prevent these pulses from producing conduction in the report tube, however, when the "9" tube is conducting, it will prime the transfer tube, so that the pulse positive supply exerted on the conductor 59, which has the effect of causing the inlet tube E1 to make the tube of "03 conductive, also has the effect of bringing the existing conduction in the tube of postponement T1 to cause therein the introduction of a postponement
The cathode of the transfer tube T1 is connected to ground from point 75 by a resistor 76 of 100,000 ohms and a capacitor 77 of 50 micro-microfarads arranged in parallel,

  the point 75 of this circuit being connected via the conductor 78 to the supply conductor 65 of the order of tens. The circuits in which the transfer tube T1 is connected, cause this tube to be switched off automatically whenever it has been conducting. Each time the transfer tube T1 is conductive, its change in cathode potential will be reflected through conductor 78, on supply conductor 65, below. form of a positive pulse - which operates the tube T2 if necessary and also the inlet tube E2 of the order of tens and supplies a count pulse to the loop of the tubes representing digits of this order.



   The T2 carry tube for the tens order, which is similar to the T1 tube, is initiated when the "9" tens-order tube conducts and is made conductive by the next pulse on the conductor. of the order of tens, 9 in a manner similar to that which was explained above with regard to the transfer tube T1. The cathode of the transfer tube T2 can also be connected by the conductor 81 to the supply conductor of the immediately higher order, in order to allow values to be introduced therein.
It is understood that introductions are made successively in the orders of the accumulator of the embodiment described here, only because the carryover mechanism used is of the immediate operating type.

   When using a deferred operating mechanism, introductions can be made simultaneously in the various accumulator orders.
It clearly follows from the above description that, in this arrangement, the accumulator is simplified by the fact that the same circuit is used to cause a previously conductive tube to be turned off when another tube is turned off. is made conductive to apply power pulses to all tubes, thus eliminating the need for a separate circuit to apply power pulses to the tubes.
While the model described here represents electronic discharge devices connected in loops for sequential operation,

   it is evident

 <Desc / Clms Page number 6>

 tooth that they can also be linked in chains, in order to function one after the other in succession.
The arrangement has the further advantage that it allows an electronic gas discharge tube chain or loop to be triggered by negative power pulses.


    

Claims (1)

REVENDICATION Se 1.- Appareil électronique pour compter-des impulsions électri- ques et comprenant plusieurs dispositifs électroniques à circuit d'alimen- tation commun et interconnectés de telle manière que lorsque l'un quelcon- que des dispositifs recevant une impulsion est rendu conducteur, tout dis- positif précédemment conducteur se trouve éteint, caractérisé par le fait que les potentiels d'extinction et les impulsions d'alimentation transmises à chaque dispositif électronique y sont appliqués à la même électrode de celui- ci. CLAIM Se 1.- Electronic apparatus for counting electric pulses and comprising several electronic devices with a common power supply circuit and interconnected in such a way that when any of the devices receiving a pulse is made conductive, all dis - Previously conductive positive is extinguished, characterized by the fact that the extinction potentials and the supply pulses transmitted to each electronic device are applied to the same electrode thereof. 2.- Appareil électronique selon la revendication 1, destiné à compter des impulsions électriques, caractérisé par le fait que les disposi- tifs électroniques, dont chacun représente un chiffre, sont reliés en série, la. cathode de chacun d'eux étant reliée à une électrode de contrôle du dis- positif suivant de la série, de façon que lorsqu'un dispositif est conduc- teur, le dispositifs suivant de la série se trouve amorcé et prêt à deve- nir conducteur sous l'influence de l'impulsion suivante, de sorte que le dis- positif conducteur indique le nombre d'impulsions qui ont é té reçues-., 3.- Appareil électronique selon les revendications 1 et 2, dans lequel les dispositifs électroniques sont des dispositifs à décharge d'élec- trons gazeux, 2.- Electronic device according to claim 1, intended for counting electrical pulses, characterized in that the electronic devices, each of which represents a number, are connected in series, the. cathode of each of them being connected to a control electrode of the next device in the series, so that when a device is conducting, the next device in the series is initiated and ready to become conductive under the influence of the next pulse, so that the conductive device indicates the number of pulses that have been received -., 3. An electronic apparatus according to claims 1 and 2, wherein the electronic devices are gaseous electron discharge devices, caractérisé par le fait que les impulsions d'alimentation et les impulsions d'extinction transmises à n'importe quel dispositif sont appli- quées à la même électrode de celui-ci, par l'intermédiaire d'une capacité com- m'Une,,, 4.- Appareil électronique selon la revendication 3, dans lequel la cathode de chaque dispositif est couplée par l'intermédiaire d'un conden= sateur individuel à un conducteur commun auquel des impulsions. characterized by the fact that the supply pulses and the extinguishing pulses transmitted to any device are applied to the same electrode thereof, through a capacitor such as ,, 4. An electronic device according to claim 3, wherein the cathode of each device is coupled via an individual capacitor to a common conductor which pulses. négatives sont appliquées, chaque cathode ayant dans son circuit d'alimentation en potentiel une résistance, grâce à quoi l'augmentation qui se produit dans le potentiel de la cathode, lorsque l'un des dispositifs devient conducteur, est transmise aux cathodes des autres dispositifs et éteint celui d'entre eux dans lequel une conduction est en courso 5.- Appareil électronique selon la revendication 4, caractérisé par un dispositif électronique qui, en réponse à chaque impulsion positive qui y est appliquée, envoie une impulsion négative au dispositif électronique précédemment mentionnéo 6.- Appareil électronique selon les revendications 2 et 5, com- prenant plusieurs rangées dénominales qui, chacune, negative values are applied, each cathode having in its potential supply circuit a resistance, whereby the increase which occurs in the potential of the cathode, when one of the devices becomes conductive, is transmitted to the cathodes of the other devices and extinguish the one of them in which a conduction is in progresso 5.- Electronic apparatus according to claim 4, characterized by an electronic device which, in response to each positive pulse applied thereto, sends a negative pulse to the previously mentioned electronic device. 6.- Electronic apparatus according to claims 2 and 5, comprising several denominational rows which, each, comporte une certain nom- bre de dispositifs électroniques reliés en séries pour former une boucle, les ordres voisins étant interconnectés par des dispositifs de report élec- troniques, caractérisé par le fait que dans chaque rangée le conducteur d'im- pulsion positive est couplé au circuit d'alimentation du dispositif de report associé qui, quand il est amorcé par la conduction qui se produit dans le dis= positif représentant le chiffre le plus élevé de la rangée associée, devient conducteur en réponse à l'impulsion positive suivante,, envoyant par là une impulsion de report dans la rangée de l'ordre immédiatement plus élevé. comprises a number of electronic devices connected in series to form a loop, the neighboring orders being interconnected by electronic transfer devices, characterized in that in each row the positive impulse conductor is coupled to the power supply circuit of the associated transfer device which, when initiated by the conduction which occurs in the positive dis = representing the highest digit of the associated row, becomes conductive in response to the next positive pulse, sending thereby a transfer pulse in the row of the immediately higher order.
BE503385D BE503385A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE503385A true BE503385A (en)

Family

ID=144583

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE503385D BE503385A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE503385A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0562905B1 (en) Variable delay circuit
FR2487116A1 (en) COMPENSATION DEVICE FOR VARIATIONS IN TRANSFER CHARACTERISTICS OF ELECTRONIC GUNS
BE503385A (en)
EP0011534B1 (en) Method and apparatus for processing analog, in particular pseudoperiodic signals
CA2112510C (en) Remote feed device for electronic equipment
CH293163A (en) Electronic device for counting electrical impulses.
WO2002048993A1 (en) Digital video display device
FR2830329A1 (en) VOLTAGE DETECTION CIRCUIT FOR ACCUMULATION DEVICES
US2575559A (en) Impulse generating system
BE536284A (en)
BE522580A (en)
BE528121A (en)
CH332532A (en) Electronic tube computing circuit
BE442598A (en)
US2949564A (en) Drive circuit for counting tubes
CH330878A (en) Pulse counting device
EP0217691A1 (en) Diodes bridge sample-and-hold circuit
BE485714A (en)
BE527428A (en)
BE479952A (en)
BE493089A (en)
CH323032A (en) Electronic circuit with several positions
CH287599A (en) Electronic counter.
BE546597A (en)
BE477466A (en)