BE501950A - - Google Patents

Info

Publication number
BE501950A
BE501950A BE501950DA BE501950A BE 501950 A BE501950 A BE 501950A BE 501950D A BE501950D A BE 501950DA BE 501950 A BE501950 A BE 501950A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fan
machines
air
tows
cleaning device
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE501950A publication Critical patent/BE501950A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01HSPINNING OR TWISTING
    • D01H11/00Arrangements for confining or removing dust, fly or the like
    • D01H11/005Arrangements for confining or removing dust, fly or the like with blowing and/or suction devices
    • D01H11/006Arrangements for confining or removing dust, fly or the like with blowing and/or suction devices travelling along the machines

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Spinning Or Twisting Of Yarns (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF DE NETTOYAGE-MOBILE POUR MACHINES TEXTILES ET SEMBLABLES. 



   L'invention est relative à des perfectionnements aux disposi- tifs de nettoyage mobiles pour machines textiles et analoguesdans les= quels le dispositif de nettoyage mobile comprend un chariot pourvu   d'un   moteur et un ventilateur rotatifmonté sur une voie s'étendant longitudi- nalement au-dessus.,et environ au milieu   d'une   pluralité de machines dispo- sées suivant un alignement longitudinal= Des moyens actionnables par le moteur sont prévus pourrespectivement, déplacer le chariot le long de la voie et faire tourner le ventilateur. 



   Un logement ou enveloppe entourant le moteur est équipé de con- duits de sortie pour des courants d'air produits par le ventilateur ces conduits étant disposés transversalement à la direction de cheminement du dispositif de nettoyage, et s'étendant vers le bas et l'extrérieur. L'extré- mité de chaque conduit est pourvue de moyens pour, respectivement., diriger un jet   d'air   vers le bas sur le flanc ou côté de la machine sousjacente et diriger un jet d'air transversalement aux machines;, tandis que le dispositif de nettoyage se meut le long de la voie. 



   Dans les installations usuelles de machines textiles., une plura- lité de séries de machines disposées en alignement longitudinal, sont pla- cées parallèlement, avec une section de voie qui s'étend longitudinalement aux machines de chaque série et qui est reliée à   la¯voie   ou aux voies   d'au-   tres séries par des courbes en U à l'effet de procurer une voie continue s'é- tendant par dessus toutes les machines. 



   Des groupes de telles séries parallèles de machines sont également disposés en alignement longitudinal avec des couloirs entre les extrémités des groupes   respectifs   couloirs dans lesquels les opérateurs ou. préposés circulent et passent fréquemment pour le service des machines. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Un dispositif de nettoyage mobile typique et un agencement du genre décrit plus haut font   1-'objet   des brevets des Etats Unis délivrés à Monsieur William B. HODGE: n    2.047558   du 14 juillet 1936, n  2.128.207 du 23 Août 1938 et n    2.184.880   du 26 décembre   1939,   et par suite ne nécessi- tent pas   d'être   illustrés et décrits en détail, car la présente invention concerne uniquement des perfectionnements aux mécanismes utilisés pour di- riger les jets de Pair débité par le ventilateur.

   Dans des dispositifs de nettoyage mobiles usuels, du type décrit plus haut, l'extrémité de chaque conduit d'air qui part de l'enveloppe du ventilateur, est pourvue de deux man- chons ou ajutages, de préférence réglables, dont   l'un   dirige le jet   d'air   vers le bas sur le côté ou flanc de la machine sousjacente, et dont l'autre dirige le jet   d'air   transversalement à la machine.

   Chaque manchon ou aju- tage se termine d'ordinaire au dessus du sommet de la machine et n'agit pas efficacement pour empêcher, d'une manière satisfaisante, le dépôt ou accu- mulation de filasses, étoupes et semblables sur des parties rigides de la machine qui ne sont pas situées dans les trajets directs des jets   d'air,   ou sur les mécanismes destinés aux matières traitées, placés immédiatement en dessous.

   Par exemple, dans Inapplication du dispositif de nettoyage mo- bile pour l'appropriation d'un bâti de machine de filature, les jets d'air ne sont pas entièrement efficaces pour prévenir l'accumulation de filasses étoupes et semblables sur la face inférieure du râtelier à broches et sur les bobines placées immédiatement en dessous, ainsi que le dépot ou l'accumu- lation de brins de filasse sur les mèches ou fils se dévidant des dites bobi- nes. 



   Un objet de 1-'invention est-de prévoir un dispositif de nettoyage mobile du type décrit, comportant un ajutage propre à diriger   d'une   manière plus efficace le courant   d'air   qui est projeté transversalement aux machines, à une hauteur prédéterminée, en prévenant effectivement de ce fait l'accumu- lation de filasses, étoupes   etc....   sur les parties fixes de la machine et sur la matière travaillée par celle-ci. 



   Un autre objet de l'invention, est de prévoir un ou des ajutages de grande flexibilité, en particulier celui destiné à conduire le courant d'air-transversalement à la machine qui soient propres à céder lors   d'une   rencontre avec un obstacle se trouvant dans leur trajet, comme lors de la présence d'un opérateur dans le couloir entre des groupes voisins de machines, évitant ainsi d'accidentel'   l'opérateur.   



   Ces objets ainsi que d'autres objets et particularités de l'inven- tion ressortiront plus complètement de la description qui va suivre et des dessins annexés, et seront plus spécialement définis dans les revendications. 



   Une réalisation illustrative de l'invention est représentée dans les dessins, dans son application au nettoyage   d'une   machine textile. 



  Dans les dessins 
Fig. 1 montre une élévation en bout   d'une   machine de filature et d'une voie montée sur cette machine et supportant un dispositif de nettoyage mobile ; cette figure illustre la présente-invention telle qu'elle est réali- sée dans le dispositif de nettoyage pour diriger un courant d'air transversa- lement à la machine, à une hauteur prédéterminée. 



   Fig. 2 est une vue de détail, à échelle agrandie, partiellement en coupe verticale et transversale, qui montre en élévation une forme ou dis- position préférée d'ajutage flexible pour diriger le jet d'air transversale- ment à la machine; 
Fig. 3 est une vue en coupe transversale suivant la ligne 3-3 de la fig. 2 ; et ; 
Fig. 4 est une vue en plan schématique   d'un   groupe de séries paral- lèles de machines alignées, avec une voie sans fin s'étandant longitudinale- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ment par dessus les machines et un dispositif ¯de nettoyage mobile monté sur cette voie ainsi   quun   couloir entre des groupes alignés de machines. 



   La machine de filature est du type usuel comprenant des cadres terminaux 1 pourvus de piliers 2 y assujettis qui supportent les rateliers usuels 3 et 4 avec des bobines de fil ou mèche 5 entre aux, et des colonnes 
 EMI3.1 
 6 s'étendant vers le haut au dessus des piliers 2 et supportant une voie 7 qui, comme décrit plus haut s'étend suivant la longueur d9une   pluralité  ou   d'une   série alignée de machines de filature ou métiers à filer. Un chariot 8 qui comporte des roues 9 reposant sur des cornières parallèles 10 s'éten dant suivant la longueur et faisant partie de la voie est actionné par un moteur.

   Un ventilateur   11,   de préférence horizontale . est monté sur un arbre vertical se prolongeant vers le haut à partir du chariot 8 et est   entrainé   par le moteur placé dans le chariot. Une enveloppe, de préférence cylin-   drique,   12, entourant le ventilateur, est pourvue à son extrémité supérieure dune entrée   d'air   centrale   13,   et comporte, à son extrémité inférieure, 
 EMI3.2 
 des conduits s'étendant vers le bas et l'extétieury et à parois convergentes vers le   bas,,   14 et 15, pour conduire des courants   d'air   produits par le ven-   tilateur.     L9enveloppe   du ventilateur est également pourvue  au voisinage du chariot, de sorties 16,

   disposées diamétralement dans des emplacements adjacents au chariot   8,   et qui sont pourvues de volets réglables 17 pour contrôler et diriger vers le bas des courants   de air   sur les machines   sousjacen-   tes. 



   Chacun des conduits 14 et 15 comporte, assujetti de préférence de façon réglable à son extrémité   inférieure,   un manchon ou ajutage 18 s'étendant vers le bas., pour diriger le jet   dair   qui en provient., vers le bas 
 EMI3.3 
 sur le côté ou flanc de la machine sousjacente., ainsi qu'un manchon ou aju- tage   sétendant   vers le bas., 19,pour diriger un courant d'air transversalement à la machine., Les conduits 18 et 19 sont disposés de manière à procurer un ajutage de tête ou avant et un ajutage de queue ou arrière pour chacun des conduits 14 et 15, et les ajutages avant et arrière sont aménagés inversément sur les conduits 14 et   15   
Dans la présente invention,

     1?un   ou 1?autre ou les deux ajutages peuvent être constitués d'un matériau éminemment   flexible,   propre à céder 
 EMI3.4 
 lors de la rencontred.9un obstacle ou d?une obstruction dans le trajet de cheminement des ajutages. De   -préférence.,   les ajutages 18 de la machine sont établis en une matière rigide et se terminent à une hauteur telle qu'ils 
 EMI3.5 
 ne puissent rencontrer d"'obstruction ou d-obstacle comme un opérateur ou pré- posé passant dans<nnaouloir entre les groupes de machines.

   L3ajutage 19 qui conduit le courant   d'air   transversal aux machines est en un matériau émi-   nemment   flexible et se prolonge bien en dessous-de 1?extrémité de 1?ajutage 18;il est pourvu d'une portion terminale recourbée vers 1?intérieur et de préférence à parois convergentes,  qui   est placée   à   une hauteur prédéterminée 
 EMI3.6 
 telle qu-lelle dirige 1?air vers 19intérieur en dessous du ratelier 4, à 1?e±èt d'empêcher 19accumulation de filasses ou étoupes sur la face infé- rieure du râtelier;

  , ou bien encore sur les bobines 5 et les mèches ou fils 20 partant de celles-ci et tx a,.versant,1g anneau de guidage usuel 21 et le mé- canisme d9étirage 22, jusqu.9au rail annulaire ou guide 23 pourvu de panneau et du coulisseau usuels, pour filer et enrouler la mèche ou fil 20 sur la bobine   24.   



   De préférence, le manchon ou ajutage 19 comprend une   gaine.ou   manchette formée d'un tissu convenable qui est avantageusement imprégné dune matière appropriée pour le rendre imperméable au jet d'air qui le traverse et qui est pourvue de moyens propres à la retenir dilatée. 



     'Comme   illustré sur la fig.   3  1-'extrémité 25 de la gaine ou manchette est repliée sur un anneau mince 26 en matière rigide qui est fixé de . façon permanente dans des remplis de la gaine. La gaine ou manchette peut recevoir toute longueur désirée, afin d'amener sa sortie à une hauteur prédéterminée propre à diriger le courant d'air transversalement à la   machine.,,   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 immédiatement en dessous du ratelier du métier de filature, et en dessous d'obstructions ou obstacles semblables dans d'autres machines, à l'effet   d'effectivement   empêcher ou éliminer, sur des parties de ces machines, toute accumulation qui sinon ferait obstacle à ces jets d'air transversaux.

   La gaine ou manchette en matière flexible cèdera lors de la rencontre dans son trajet d'un obstacle ou obstruction quelconque, comme la présence d'un opé- rateur passant dans le couloir entre des séries alignées adjacentes de machi- nes ainsi qu'illustré sur la fig. 4 du dessin. 



   Il doit être entendu que la réalisation particulière de   l'inven-   tion qui a été représentée et décrite est illustrative et non limitative, et que diverses modifications de forme, construction et aménagement des parties pourraient être introduites sans se départir de l'esprit de l'invention. 



   REVENDICATIONS 
1 - La combinaison, avec un dispositif de nettoyage mobile pour éliminer par soufflage les filasses, étoupes, poussières et autres particu- les étrangères de machines longitudinalement alignées, comportant une voie placée au-dessus et longitudinalement au milieu des dites machines, le dit dispositif de nettoyage comportant un chariot et un ventilateur actionnés par un moteur, avec des moyens actionnables par le dit moteur pour propul- ser le chariot le long de la voie et pour faire tourner le dit ventilateur, une enveloppe de ventilateur, qui enferme le ventilateur, comportant une en- trée et des conduits de sortie opposés et   s'étendant   vers le bas et latéra- lement, qui se terminent au dessus des machines,pour servir de guide aux courants   d'air   produits par le ventilateur,

   et chacun des dits conduits com- portant à son extrémité des moyens rigides pour diriger un jet d'air vers le bas, sur les côtés ou flancs des machines sousjacentes, et de moyens pour diriger un jet d'air transversalement aux machines comprenant une gaine ou manchette en matériau éminemment flexible s'étendant vers le bas à partir de l'un des dits conduits de sortie et pourvue d'une portion terminale re- courbée vers l'intérieur qui est dirigée transversalement à la machine, à une hauteur prédéterminée. 



   2 - La combinaison, avec un dispositif de nettoyage mobile pour éliminer par soufflage des filasses, étoupes, poussières et autre particu- les étrangères, de machines longitudinalement alignées,comportant une voie disposée au dessus et   longitudinalement   au milieu des dites machines, le dit dispositif de nettoyage comportant un chariot et un ventilateur actionnés par un moteur, avec des moyens actionnables par le dit moteur pour propul- ser le chariot le long de la voie et pour faire tourner le dit ventilateur, une enveloppe de ventilateur qui entoure le ventilateur comportant une entrée et une paire de conduits de sortie rigides opposés et s'étendant vers le bas et latéralement pour conduire des courants   d'air   produits par le ventilateur, chacun des dits conduits ayant à son extrémité un ajutage pour diriger des jets d'air,

   vers le bas sur le côté ou flanc de la machines sousjacente, de moyens pour diriger des jets d'air transversalement à-la machine qui comprennent une ¯gaine ou manchette recourbée vers 1-'intérieur établie en un tissu éminemment flexible, pratiquement imperméable, s'étendant vers le bas et l'intérieur à partir de chacun des dits conduits de sortie, à une hauteur prédéterminée propre à prévenir   1-accumulation   de dépôts de filasses, étoupes, et poussières sur les matières qui sont travaillées par les machines. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MOBILE CLEANING DEVICE FOR TEXTILE AND SIMILAR MACHINES.



   The invention relates to improvements in mobile cleaning devices for textile machines and the like, in which the mobile cleaning device comprises a carriage provided with a motor and a rotating fan mounted on a track extending lengthwise through the body. above, and about in the middle of a plurality of machines arranged in a longitudinal alignment = Motor-actuable means are provided for respectively moving the carriage along the track and rotating the fan.



   A housing or casing surrounding the motor is provided with outlet ducts for air currents produced by the fan, these ducts being arranged transversely to the direction of travel of the cleaning device, and extending downwards and downwards. outside. The end of each duct is provided with means for, respectively., Directing a jet of air downwards on the side or side of the underlying machine and directing a jet of air transversely to the machines ;, while the cleaning device moves along the track.



   In the usual installations of textile machines, a plurality of series of machines arranged in longitudinal alignment, are placed in parallel, with a section of track which extends longitudinally to the machines of each series and which is connected thereto. track or other series tracks by U-shaped curves to provide a continuous track extending over all machines.



   Groups of such parallel series of machines are also arranged in longitudinal alignment with lanes between the ends of the respective groups lanes in which the operators or. attendants circulate and pass frequently to service the machines.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   A typical mobile cleaning device and an arrangement of the kind described above are the subject of United States Patents issued to Mr. William B. HODGE: No. 2.047558 of July 14, 1936, No. 2,128,207 of August 23, 1938 and No. 2,184 880 of December 26, 1939, and hence need not be illustrated and described in detail, since the present invention relates only to improvements to the mechanisms used to direct the jets of air delivered by the fan.

   In conventional mobile cleaning devices of the type described above, the end of each air duct which starts from the fan casing is provided with two sleeves or nozzles, preferably adjustable, one of which is directs the air stream down the side or sidewall of the underlying machine, and the other directs the air stream across the machine.

   Each sleeve or fitting usually terminates above the top of the machine and does not function effectively to prevent, in a satisfactory manner, the deposition or accumulation of tows, tows and the like on rigid parts of the machine. the machine which are not located in the direct paths of the air jets, or on the mechanisms intended for the treated materials, placed immediately below.

   For example, in the application of the mobile cleaning device for the suitability of a spinning machine frame, the air jets are not entirely effective in preventing the accumulation of tows and the like on the underside of the machine. spindle rack and on the coils placed immediately below, as well as the deposit or accumulation of strands of tow on the wicks or wires unwinding from said coils.



   An object of 1-'invention is-to provide a mobile cleaning device of the type described, comprising a nozzle suitable for directing in a more efficient manner the air stream which is projected transversely to the machines, at a predetermined height, in thereby effectively preventing the accumulation of tows, tows, etc. on the fixed parts of the machine and on the material worked by it.



   Another object of the invention is to provide one or more highly flexible nozzles, in particular that intended to conduct the air current transversely to the machine which are capable of yielding when an obstacle is encountered. in their journey, such as when an operator is present in the corridor between neighboring groups of machines, thus preventing the operator from being accidentally affected.



   These objects as well as other objects and features of the invention will emerge more fully from the description which follows and from the accompanying drawings, and will be more especially defined in the claims.



   An illustrative embodiment of the invention is shown in the drawings, in its application to the cleaning of a textile machine.



  In the drawings
Fig. 1 shows an end elevation of a spinning machine and a track mounted thereon and supporting a movable cleaning device; this figure illustrates the present invention as embodied in the cleaning device for directing an air stream across the machine at a predetermined height.



   Fig. 2 is a detail view, on an enlarged scale, partially in vertical and cross section, which shows in elevation a preferred form or arrangement of flexible nozzle for directing the jet of air transverse to the machine;
Fig. 3 is a cross-sectional view taken along line 3-3 of FIG. 2; and;
Fig. 4 is a schematic plan view of a group of parallel sets of aligned machines, with an endless track extending lengthwise.

 <Desc / Clms Page number 3>

 above the machines and a movable cleaning device mounted on this track as well as a corridor between aligned groups of machines.



   The spinning machine is of the usual type comprising end frames 1 provided with pillars 2 attached thereto which support the usual racks 3 and 4 with spools of wire or wick 5 between the, and columns
 EMI3.1
 6 extending upwardly above the pillars 2 and supporting a track 7 which, as described above extends along the length of a plurality or aligned series of spinning machines or spinning machines. A carriage 8 which has wheels 9 resting on parallel angles 10 extending along the length and forming part of the track is actuated by a motor.

   A fan 11, preferably horizontal. is mounted on a vertical shaft extending upwards from the carriage 8 and is driven by the motor placed in the carriage. A casing, preferably cylindrical, 12, surrounding the fan, is provided at its upper end with a central air inlet 13, and comprises, at its lower end,
 EMI3.2
 downwardly and outwardly extending ducts with downwardly converging walls, 14 and 15, for conducting air currents produced by the fan. The fan casing is also provided in the vicinity of the carriage, with outputs 16,

   arranged diametrically in positions adjacent to the carriage 8, and which are provided with adjustable flaps 17 to control and direct downward air currents on the underlying machines.



   Each of the ducts 14 and 15 comprises, preferably adjustable in an adjustable manner at its lower end, a sleeve or nozzle 18 extending downwards, to direct the jet of air which comes from it, downwards.
 EMI3.3
 on the side or flank of the underlying machine., as well as a downwardly extending sleeve or nozzle., 19, for directing an air stream transversely to the machine., The ducts 18 and 19 are arranged so providing a head or front nozzle and a tail or rear nozzle for each of the conduits 14 and 15, and the front and rear nozzles are arranged inversely on the conduits 14 and 15
In the present invention,

     One or one or the other or both nozzles may be made of a highly flexible material capable of yielding
 EMI3.4
 when encountering an obstacle or obstruction in the path of the nozzles. Preferably, the nozzles 18 of the machine are made of a rigid material and terminate at a height such that they
 EMI3.5
 cannot meet any obstruction or obstacle as an operator or attendant passing in a corridor between groups of machines.

   The nozzle 19 which conducts the transverse air flow to the machines is of an eminently flexible material and extends well below the end of the nozzle 18; it is provided with an end portion curved inwardly. and preferably with converging walls, which is placed at a predetermined height
 EMI3.6
 such that it directs the air inwardly below the rack 4, to prevent the accumulation of tow or tow on the underside of the rack;

  , or else on the coils 5 and the wicks or wires 20 starting from them and tx a, .versant, the usual guide ring 21 and the drawing mechanism 22, up to the annular rail or guide 23 provided with usual panel and slider, for spinning and winding the wick or wire 20 on the spool 24.



   Preferably, the sleeve or nozzle 19 comprises a sheath or sleeve formed of a suitable fabric which is advantageously impregnated with a suitable material to make it impermeable to the air jet which passes through it and which is provided with means suitable for retaining it expanded. .



     'As illustrated in fig. 3 1-'extreme 25 of the sheath or sleeve is folded over a thin ring 26 of rigid material which is fixed. permanently in filled with the sheath. The sheath or sleeve can receive any desired length, in order to bring its outlet to a predetermined height suitable for directing the air current transversely to the machine. ,,

 <Desc / Clms Page number 4>

 immediately below the rack of the spinning loom, and below obstructions or similar obstacles in other machines, to the effect of effectively preventing or eliminating, on parts of such machines, any accumulation which would otherwise prevent these transverse air jets.

   The flexible material sheath or sleeve will give way when it encounters an obstacle or any obstruction in its path, such as the presence of an operator passing in the corridor between adjacent aligned series of machines as illustrated on fig. 4 of the drawing.



   It should be understood that the particular embodiment of the invention which has been shown and described is illustrative and not limiting, and that various modifications of form, construction and arrangement of the parts could be introduced without departing from the spirit of the invention. 'invention.



   CLAIMS
1 - The combination, with a mobile cleaning device for blowing out tows, tows, dust and other foreign particles from longitudinally aligned machines, comprising a track placed above and longitudinally in the middle of said machines, the said device cleaning comprising a carriage and a fan actuated by a motor, with means operable by said motor for propelling the carriage along the track and for rotating said fan, a fan casing, which encloses the fan, having an inlet and opposite outlet ducts extending downwardly and laterally, which terminate above the machines, to act as a guide for the air currents produced by the fan,

   and each of said ducts comprising at its end rigid means for directing a jet of air downwards, on the sides or sides of the underlying machines, and means for directing a jet of air transversely to the machines comprising a sheath or a sleeve of highly flexible material extending downwardly from one of said outlet conduits and provided with an inwardly curved end portion which is directed transversely to the machine at a predetermined height.



   2 - The combination, with a mobile cleaning device for blowing out tows, tows, dust and other foreign particles, of longitudinally aligned machines, comprising a track arranged above and longitudinally in the middle of said machines, the said device cleaning machine comprising a carriage and a fan actuated by a motor, with means operable by said motor to propel the carriage along the track and to rotate said fan, a fan casing which surrounds the fan comprising a inlet and a pair of opposite rigid outlet ducts extending downwardly and laterally to conduct air currents produced by the fan, each of said ducts having at its end a nozzle for directing air jets,

   down the side or flank of the underlying machinery, means for directing jets of air transverse to the machine which comprise an inwardly curved sheath or cuff made of highly flexible, practically impermeable fabric, extending downward and inward from each of said outlet conduits, at a predetermined height suitable for preventing 1-accumulation of deposits of yarns, tows, and dust on the materials which are worked by the machines.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

3 - Un dispositif de nettoyage mobile pour éliminer par soufflage des filasses, étoupes, poussières et autres particules étrangères sur des ma- chines longitudinalement alignées comportant une voie disposée au-dessus et longitudinalement au milieu des dites machines, le dit dispositif de nettoya- ge comportant un chariot et un ventilateur actionnés par un moteur, avec des moyens actionnables par le dit moteur pour propulser-le chariot le long de la voie et pour faire tourner le dit ventilateur, une enveloppe de ventila- teur enfermant le ventilateur et comportant une entrée et des conduits de sor- tie rigides opposés, s'étendant vers le bas et latéralement, 3 - A mobile cleaning device for blowing out tows, tows, dust and other foreign particles on longitudinally aligned machines comprising a track disposed above and longitudinally in the middle of said machines, the said cleaning device comprising a carriage and a fan actuated by a motor, with means operable by said motor for propelling the carriage along the track and for rotating said fan, a fan casing enclosing the fan and having an inlet and opposite rigid outlet conduits, extending downwardly and laterally, pour conduire <Desc/Clms Page number 5> des courants d9air produits par le ventilateur chacun des dits conduits ayant à son extrémité un ajutage de tête et un ajutage de queue, dont l'un d9eux est en matériau rigide'et se termine au-dessus des machines pour di- riger un jet dair qui en provient; to drive <Desc / Clms Page number 5> air currents produced by the fan each of said ducts having at its end a head nozzle and a tail nozzle, one of them of which is made of a rigid material and terminates above the machines for directing a jet of air who comes from it; , 'vers le bas, sur le côté ou flanc de la machine sousjacente, et dont l'autre est de plus grande longueur suivant le côté de la machien, et est établi en un tissu pratiquement imperméable avec une portion terminale à parois convergentes orientées vers 19inté- rieur pour diriger le jet d'air qui en provient transversalement à la ma- chine, à une hauteur prédéterminée, et qui est capable de céder lors de la rencontre d'un obstacle ou dune obstruction dans son trajet de dépla- cemento 4 - Un dispositif de nettoyage mobile pour éliminer par souffla- ge les filasses, étoupes, poussières et autres particules étrangères sur des machines alignées longitudinalement, comportant une voie disposée au-dessus et longutinalement au milieu des dites machines, , 'down, on the side or flank of the underlying machine, and the other of which is of greater length following the side of the machine, and is made of a practically impermeable fabric with a terminal portion with converging walls facing towards 19 interior to direct the jet of air which comes from it transversely to the machine, to a predetermined height, and which is able to yield when encountering an obstacle or an obstruction in its path of movement. 4 - A mobile cleaning device for blowing out tows, tows, dust and other foreign particles on machines aligned longitudinally, comprising a track disposed above and longitudinally in the middle of said machines, le dit dispositif de nettoya- ge comportant un chariot et un ventilateur actionnés par un moteur, avec des moyens actionnables par le dit moteur pour propulser le chariot le long de-'la voie et pour faire tourner le dit ventilateur, une enveloppe de ventilateur, qui enferme le ventilateur, présentant une entrée et des conduits de sortie opposés et s'étendant vers le bas et latéralement pour conduire des courants d'air engendrés par le dit ventilateur, chacun des dits conduits ayant à son extrémité un ajutage de tête et un ajutage de queue, dont 1?un deux est établi en matière rigide et se termine au-dessus des machines; said cleaning device comprising a carriage and a fan actuated by a motor, with means operable by said motor for propelling the carriage along the track and for rotating said fan, a fan casing, which encloses the fan, having an inlet and outlet ducts opposed and extending downwardly and laterally to conduct air currents generated by said fan, each of said ducts having at its end a head nozzle and a tail nozzle, one of which is made of rigid material and ends above the machines; pour diriger -un jet d'air, qui en provient, vers le bas sur le côté ou flanc de la machine sousjacente, et dont autre est de plus grande longueur suivant le côté de la machine, et constitué d'un tissu pratiquement imperméable, avec une por- tion terminale à parois convergentes, qui est recourbée vers l'intérieur, pour diriger le jet d'air qui en provient transversalement à la machine à une hauteur prédéterminée, et qui est capable de céder lors de la rencon- tre d'un obstacle ou obstruction dans son trajet de cheminement, et de moyens situés à l'extrémité de cette portion terminale, ou gaine, ou manchet- te, pour la retenir dilatée. to direct -a jet of air, which comes from it, downward on the side or flank of the underlying machine, and the other of which is of greater length depending on the side of the machine, and made of a practically impermeable fabric, with a terminal portion of converging walls, which is curved inwards, to direct the jet of air which comes from it transversely to the machine at a predetermined height, and which is capable of yielding when meeting d 'an obstacle or obstruction in its path of travel, and means located at the end of this terminal portion, or sheath, or cuff, to retain it dilated. 5 - La combinaison, avec un dispositifde nettoyage mobile, pour éliminer par soufflage les filasses, étoupes, poussières et autres particules étrangères sur des machines longitudinalement alignées comportant une voie disposée au-dessus et longitudinalement au milieu des dites machines le dit dispositif de nettoyage comportant un chariot et un ventilateur action- nés par un moteur, avec des moyens actionnables par le dit moteur pour pro- pulser le chariot le long de la voie et pour faire tourner le dit ventilateur, une enveloppe de ventilateur qui enferme le ventilateur comportant une entrée et des conduits de sortie opposés s'étendant vers le bas et latéralement pour conduire des courants dair engendrés par le ventilateur, dun ajutage de tête et d'un ajutage de queue pour chacun des dits conduits, 5 - The combination, with a mobile cleaning device, to remove by blowing the tows, tows, dust and other foreign particles on longitudinally aligned machines comprising a track arranged above and longitudinally in the middle of said machines, said cleaning device comprising a motor driven carriage and fan, with means operable by said motor for propelling the carriage along the track and for rotating said fan, a fan casing which encloses the fan having an inlet and opposing downwardly and laterally extending outlet ducts for conducting air currents generated by the fan, from a head nozzle and a tail nozzle for each of said ducts, dont l'un est en matériau rigide pour diriger un jet d'air, qui en provient, vers le bas sur les côtés ou flancs des machines sousjacentes et dont l'autre est pourvu d'une gaine ou manchette s'étendant vers le bas, en tissu pratiquement im- perméable, s'étendant suivant le côté des machines et comportant une porticn terminale à parois convergentes, recourbée-vers l'intérieur,, pour diriger le jet d'air qui en provient transversalement aux machines à une hauteur pré- déterminée,et qui est capable de céder lors'de la rencontre dune obstrue- tion ou d'un obstacle dans son trajet de déplacement, 1-'extrémité de la dite gaine ou manchette en tissu étant repliée autour et assujettie à un anneau mince pour la retenir dilatée. one of which is made of a rigid material to direct a jet of air, which comes from it, downwards on the sides or flanks of the underlying machines and of which the other is provided with a sheath or sleeve extending downwards , of practically impermeable fabric, extending along the side of the machines and comprising a terminal porticn with converging walls, curved-inwards, to direct the jet of air which comes from it transversely to the machines at a height pre - determined, and which is capable of yielding upon encountering an obstruction or obstacle in its path of movement, the end of said sheath or fabric sleeve being folded around and secured to a thin ring to keep it dilated. 6 - La combinaison, avec un dispositif de nettoyage mobile pour éliminer par soufflage les filasses, étoupes, poussières et autres particules étrangères de machines longitudinalement alignées comportant une voie placée au dessus et longitudinalement au milieu des dites machines, le dit disposi- tif de nettoyage comportant un chariot et un ventilateur actionnés par un moteur, avec des moyens actionnables par le dit moteur pour propulser le chariot le long de la. 6 - The combination, with a mobile cleaning device for removing by blowing the tows, tows, dust and other foreign particles of longitudinally aligned machines comprising a track placed above and longitudinally in the middle of said machines, the said cleaning device comprising a carriage and a fan actuated by a motor, with means operable by said motor to propel the carriage along the. voie et pour faire tourner le dit ventilateur, et une enveloppe de ventilateur enfermant le ventilateur et comportant une entrée et <Desc/Clms Page number 6> des conduits de sortie opposés, d'une disposition suivant laquelle les dits conduits présentent une section rigide se terminant au dessus des têtes des opérateurs de machines lorsqu'ils sont debouts, et dans la- quelle les dits conduits, de chaque côté, sont pourvus d'une gaine ou man- chette en matière éminemment flexible,s'étendant à partir de ceux-ci, vers les machines, afin de permettre que des courants d'air produits par le ventilateur et débités à travers les gaines ou manchettes, soient dirigés contre les machines, et aux gaines ou manchettes de céder lors de la rencontre avec un opérateur ou autre obstacle ou obstruction dans leur trajet de déplacement. way and for rotating said fan, and a fan casing enclosing the fan and having an inlet and <Desc / Clms Page number 6> opposite outlet conduits, of an arrangement according to which said conduits have a rigid section terminating above the heads of the machine operators when they are standing, and in which said conduits, on each side, are provided a sheath or sleeve of eminently flexible material, extending therefrom towards the machines, in order to allow air currents produced by the fan and discharged through the sheaths or sleeves, to be directed against machines, and the ducts or sleeves to give way when encountering an operator or other obstacle or obstruction in their path of movement.
BE501950D BE501950A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE501950A true BE501950A (en)

Family

ID=143611

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE501950D BE501950A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE501950A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1067713B (en) * 1956-05-25 1959-10-22 Ernst Jacobi Fa Mobile fan device for spinning machines
DE1275264B (en) * 1959-02-04 1968-08-14 American Monorail Company Device for cleaning textile machines arranged in a row

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1067713B (en) * 1956-05-25 1959-10-22 Ernst Jacobi Fa Mobile fan device for spinning machines
DE1275264B (en) * 1959-02-04 1968-08-14 American Monorail Company Device for cleaning textile machines arranged in a row

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0274310B1 (en) Self-propelled vacuum cleaner
JP5729742B1 (en) Spiral traveling cart and spiral traveling washing machine
WO1997040325A1 (en) Fabric sheath for ventilation and laminar flow hood
BE501950A (en)
EP0223989B1 (en) Processing device, particularly for a textile machine
JP2015157660A (en) Cleaning device and textile machinery comprising the same
FR2529590A1 (en) CIRCULAR WEAVING
US4756041A (en) Apparatus for washing the upright surfaces of vehicles
FR2470179A1 (en) IMPROVED DEVICE FOR THE SEPARATION OF ENCODED WIRES ON A SLEEPING INSTALLATION
FR2684693A1 (en) MACHINE FOR THE MANUFACTURE OF A NONWOVEN FIBER WEB.
EP0296985B1 (en) Method for treating elongated agricultural products such as vegetables, and implement for carrying out this method
FR2631908A1 (en) DEVICE FOR WASHING OR DRYING VEHICLES
FR2503991A1 (en) IMPROVEMENTS IN CIGARETTE MANUFACTURING MACHINES
EP0808929B1 (en) Device for guiding and/or supporting yarns
DE19717062C1 (en) Blower system to clean a textile machine
US3931658A (en) Washing apparatus for vehicles
FR2893636A1 (en) Transfer of fibrous non-woven sheet, specifically into consolidation machine, e.g. for needling or especially pre-needling, uses air current applied to underside of sheet
BE382033A (en)
FR2476692A1 (en) DEVICE FOR THE PRODUCTION OF EFFECT YARN
FR2536429A1 (en) RECLINED KNITTING MACHINE FOR COIL RACK
EP3592887B1 (en) Cross-lapper
FR2640737A1 (en) Drying tunnel with a hot-air current
EP0782906B1 (en) Process and device for weighting pipes, in particular submerged pipes and pipes obtained by such process
FR2661862A1 (en) Method and machine for cutting miscellaneous products, such as mushrooms, into thin strips in the same orientation
FR2753692A1 (en) DEVICE FOR STORING ARTICLES ON A CONVEYOR LOOP